RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:29:
@
R.G Wat zegt je onderbuik?
Er is geen goed of fout. Ik had 0 euro als buffer (en 1000 op de spaarrekening) en ben voor mezelf begonnen omdat er een klus op mijn pad kwam. Half jaar later zat ik zonder klus; ik was eruit geknikkerd. Drie pubers thuis die naar school gingen waarvan eentje naar het HBO.
Een ander begint voor zichzelf, huiverig, met 20K op de spaarrekening.
Voor mij is het simpel:
- ik geloof in mezelf
- ik kan niks (bwvs) maar wil alles leren
- ik doe wat ik zeg en zeg wat ik doe
- ik wil niet elke keer vrij vragen, POP gesprekken, vrije dagen tellen, meedeinen op 'missie van het bedrijf'
- ik wil tenminste zoveel overhouden dat ik niet alleen een boterham kan eten, maar ook een bal gehakt. Bovendien wil ik betaald worden naar mijn inzet. Zo niet, dan zet ik me in naar hoe ik betaald word
- ik leef vandaag
Meer is er niet voor mij.
Laatste advies: zorg goed voor jezelf. Niet alleen financieel maar ook als zelfstandige. Zoek alles goed uit mbt je rechten en plichten als EMZ. Dat is veel werk. Wil of kan je dat niet, huur het dan in (accountant en/of adviseur) en neem dan ZELF een besluit. Tweakers is leuk, maar hier ga je echt geen eenduidig verhaal krijgen. Godzijdank...
PS. En nee, een bureaustoel is NIET aftrekbaar.
Goedenavond dames en heren,
ik reageer even via hier op jullie allemaal die op een quote gaven.
Ik heb het volgende uitgezocht en heb een gesprek gehad met de eventueel tussenpartij.
het komt er dan op neer : 70 euro per uur, voor 9uur per dag x4 dagen. dan komt je uit op zon 10k bruto
Wat dus 100K is per jaar want x 10 maanden ongeveer, je hebtr wel een contract voor 12 maanden 1600 euro denk ik. maar vakanties en andere zaken kom je effectief uit op 10maanden denk ik.
daarvan moet je 10k reserveren voor:
Aansprakelijksheidsverzekering
arbeids ongeschiktverzekeringen
een boekhouder , want je wilt daar zelf niet mee bezig zijn voor 100-200 euro per maand hopelijk.
Dan hoorde ik dat je 90 k over houdt / 2 = 45k , maar ik las dit:
Op belasting.nl je bent pas ondernemer als je minimaal 3 opdrachtgevers hebt en als je meer Dan 67,000 verdient per jaar Dan betaal je 33% procent belasting betekent dat dat je nog meer overhoudt?
Dus geen 45K maar 33% van 90K.
Wat wel belangrijk is om je verzekeringen te betalen via de zakelijke rekening je hebt dus 2 rekeningen.
1. Zakelijk , waar je bruto op binnenkomt + waarmee je verzekeringen en bedrijfs uitgave meedoet.
2. Prive, waar je van leeft en jezelf wat netto geeft om leuke dingen te kunnen doen?
Geld in bedrijf stoppen betaal je minder belasting, alleen je moet ook kunnen leven en dit geld moet je Dan aanjezelf betalen als leef kosten? wat dus punt 2 is.
Het probleem hiermee is dat je eigenlijk gewoon een verkapte werknemer bent ,waarmee je meer geld krijgt maar wel meer werk krijgt en belasting zelf moet bijhouden.
Maar je maakt nog steeds deel uit van:
* ontwikkelteam
* vakantie afspraken
* bepaalde tijd werken en contract
Terwijl ik eigenlijk totale werk vrijheid wil en wil bepalen met Wie of wat ik werk en waar ik tijd en energie insteek.
Dus eigen baas met passief inkomen en zelf beslissen of ik even 3 maand wil reizen zonder dat een baas er tussen zit of iemand mij daarin tegenhoud.
Dus stel ik maak een product X, dan kan ik zo naar Korea kan gaan en daar met een technisch special bedrijf partnership mee aangaan zonder allemaal politieke spelletjes en of tegenslag van je baas.
Maar, daar heb je geld voor nodig en resources en Dan kan werken als zzper wel mooi ziin om zon potje op te bouwen.
Of investeerders vinden, of crowdfunding aanmaken voor product X. Dan nog mensen vinden die stappen kunnen zetten die ik zelf niet bezit.. wat ook een groot sociaal iets is lijkt me en je moet zaken kunnen doen
Wat ik nu besloten heb:
de kans te pakken en compleet vol voor te gaan.
Het is nog maar de vraag of ik de opdracht krijg, maar de andere partij is positief en wilt mij daar gaan voorleggen.
Daarbij:
ik ga geen ruimte huren ten zij het de eerste 6 maanden zo goed gaat dat ik het kan veroorloven.
Wel wat ik lastig vind is dat ik hoorde dat als je op 2 mei je factuur stuurt dat je dan pas tegen 2 juni je geld krijgt, waardoor je dus eigenlijk laat je geld krijgt en je dus even zal moeten doorbijten en even volhouden.
Dan zou het slim zijn om van het eerste netto inkomen dat je overhoudt daar ook nog 60% de eerste maand van vast te houden zodat je de 1-2 maanden goed door kan komen als ik het goed begrijp.
Maar nu ik dus lees dat je maar 33% belasting hoeft af te dragen waarom zegt iedereen en of mensen in mijn omgeving dat je de helft kwijt ben?
Ik zou dit soort dingen natuurlijk ook bij een boekhouder kunnen vragen ofniet?
Maar is het waar dat je een boekhouder hebt voor 100-200 per maand is dat reeel?
Daarnaast, stel de boekhouder maakt er een zooitje van dan blijf ik verantwoordelijk of niet?
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit gaat lopen eerlijk gezegd.
Ik twijfel nog steeds tussen, ZZPER in dienst bij een bedrijf of echt ZZPER voor mijzelf te zijn.
Ik merk nu wel dat ZZPER in dienst bij een bedrijf als ik het zo allemaal zag meer geld oplevert dan bij dit betreffende bedrijf vast in dienst te gaan.
Hier een mooi linkje over 60 euro per uur hoeveel houdt je over.
YouTube: 60 euro per uur: hoeveel houd je daaraan over als zzp'er?