Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 11:01

bord4kop

maximaal 100KB!

C_V_S schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:30:
Hier mensen die een youngtimer rijden? En zo ja bevalt het? Buiten de logische zaken nog andere dingen waar je op moet letten?

..
vraag @TommyGun maar eens. Die heeft een prachtige 530i :9~
Echt een heel mooi ding (ik weet niet hoe het met de kosten zit en of het direct goedkoper is dan lease(?)).

- YT is prima, maar dan moet je van auto's houden. Ik denk namelijk dat het niet direct belachelijk veel geld scheelt.
- Lease is prima, als je van nieuwe en bijtelling en veel, maar overzichtelijke, maandelijkse kosten houdt

Welke goedkoper is? Geen idee.
Ik zou zeggen: bepaal je budget en koop of lease gewoon wat je leuk/mooi/lekker vindt.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-09 12:53
Ik gebruik Knab en e-boekhouden. Nou vind ik e-boekhouden wel heel erg ouderwets en de rapportages zijn niet fancy. Boekhoudtechnisch vind ik e-boekhouden ook wat primitiever. Ik heb in het verleden met Visma gewerkt - mooi pakket maar eigenlijk te duur voor een ZZP'er. Misschien ga ik ook eens kijken naar Moneybird of Digi.

De youngtimer is leuk omdat je kan spelen in het grijze gebied tussen waarde in het economisch verkeer en de taxatiewaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 16-05-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 23:32
Tylen schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Pas daar mee op. Dat geld ga je terug moeten betalen als je weggaat (check je contract er even op na).
Dank, dat was inderdaad bekend en daar krijg ik gelukkig geen problemen mee. :)
To_Tall schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:43:
@Alper587 ik zou zeker even je contract nakijken.

Zo was het bij mij dat elke examen a 150 euro na 1 jaar kwijtgescholden werdt. Een cursus vanaf 500. Werdt gedeeld door drie.

Daarom ben ik altijd fel tegen dit soort constructies ingegaan. Ik moest die cursus doen. Mwah geef me maar een contract dat ik dan vrijgemaakts ben van studieschuld zo niet ga ik de cursus niet doen.

MS examens vond ik dan prima, dat geld legde in dan zelf opzij als ik dat examen ook zelf wilde doen. Maar gedwongen een examen doen? Sorry ik wil dat examen niet doen. Als ik het moet doen dan wil ik dat zonder studie schuld.

Ik heb dan ook wat vreemde gesprekken daarover gehad zoals niet loyaal.
Helemaal geen probleem bij mij gelukkig maar dank voor je waarschuwing. :*)

[ Voor 59% gewijzigd door Alper587 op 16-05-2023 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:30
Hier mensen die een youngtimer rijden? En zo ja bevalt het? Buiten de logische zaken nog andere dingen waar je op moet letten?
Voorheen een Volvo XC70 2.5 diesel uit 2004 en sinds ca. een jaar een Volvo XC70 3.2 benzine uit 2007.

https://www.autoweek.nl/a...olvo-xc70-3-2-awd-summum/

Dat model is nog niet zo lang youngtimer en volgens mij best veel keuze in op de tweedehands markt. Zeer tevreden mee. Geen spannende motor (atmosferisch, geen turbo) maar tot dusverre retebetrouwbaar gebleken, voor mij althans.

Maar onder de streep maakt het allemaal niet zoveel uit, het is inderdaad vooral de vraag of je liefhebber bent en er niet om geeft als je tegen wat rare kosten aanloopt. Stuur gerust een PB als je aanvullende vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23
codingforus schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:34:
[...]

Hier een Rabo ZZP rekening met betaalpas. Tot nu toe tevreden en je betaalt inderdaad geen vaste kosten, maar €0,39 per transactie. Je moet denk ik wel even kijken hoeveel zakelijke transacties je verwacht, want anders zou een KNAB mogelijk voordeliger zijn. Verder kan je bij de Rabo ook meerdere zakelijke spaarrekeningen gratis openen.

Ik heb Rabo ook gekoppeld met e-boekhouden wat erg handig is met automatisch importeren van banktransacties. Dat pakket wordt hier ook door sommige mensen gebruikt volgens mij. Verder kan je er de eerste 15 maanden gratis gebruik van maken vanaf inschrijving KVK gerekend. Daarna iets van €9,95 per maand.
Ik rabo met snelstart, bevalt erg goed. Inladen van betalingen is onderdeel van het pakket, BTW aangifte gaat automatisch en dus eigenlijk geen kosten kwijt aan de boekhouder, betalen via iDeal...dus dan gaat er ook niks mis met de betaling en vanaf dit jaar zou je middels een xml je IB aangifte kunnen gaan doen vanuit snelstart. Helaas stonden niet alle grootboekrekeningen goed, dus werkte het niet helemaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 14:37
Bakkenist schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Voorheen een Volvo XC70 2.5 diesel uit 2004 en sinds ca. een jaar een Volvo XC70 3.2 benzine uit 2007.

https://www.autoweek.nl/a...olvo-xc70-3-2-awd-summum/
Het ligt aan mij, dat weet ik, maar ik krijg het aan mezelf niet meer verkocht om een auto te rijden die gemiddeld een liter benzine verbruikt per 10km. Het is misschien maar een druppel op de gloeiende klimaatplaat, maar toch... het zal mijn leeftijd wel zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-09 15:38
ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:59:
Ik gebruik Knab en e-boekhouden. Nou vind ik e-boekhouden wel heel erg ouderwets en de rapportages zijn niet fancy. Boekhoudtechnisch vind ik e-boekhouden ook wat primitiever. Ik heb in het verleden met Visma gewerkt - mooi pakket maar eigenlijk te duur voor een ZZP'er. Misschien ga ik ook eens kijken naar Moneybird of Digi.
MoneyMonk kan ik je ook van harte aanbevelen. Is volgens mij ook gratis te proberen (en anders kan ik je wel een uitnodiging sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 11:22
Fuujii schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:
Ik doe af en toe wat freelance werkzaamheden. Dat gaat om hooguit 20 facturen per jaar (versturen en ontvangen, <10k). Nu loopt dat via mijn particuliere rekening. Misschien dat ik hier meer mee wil doen. Daarom twee vragen.

Rekeningen
Knab lijkt erg populair bij ZZP'ers. Nu zie ik dat Rabo een ZZP-rekening heeft. Dit ziet er vrij aantrekkelijk uit (per transactie: 0,30 cent, geen vaste lasten). Ik kan hier weinig recensies over vinden. Op papier klinkt de Rabo interessanter. Hebben mensen hier ervaring mee? Is er iets wat ik over het hoofd zie, want het ziet er goed uit? Een betaalpas heb ik niet nodig.

Boekhouding
Uit mijn research blijkt dat vooral Moneybird en Moneymonk erg populair zijn. Moneybird is vanaf 14 euro p/m, Moneymonk 7,50, waarbij de je zelfs 70% korting krijgt over eerste 10.000. Dan is Moneybird toch veel interessanter? Ik gebruik sowieso alleen basisfuncties.

Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie gedaan?

Ik wil niet mierenneuken over geld, maar tegelijk tikken zulke maandbedragen toch wel aan als je er meerdere hebt. :)
Kun je hier niet mee uit de voeten:
Je kunt ook gebruik maken van het gratis pakket. Hiermee kun je maximaal 3 verkoopfacturen en 3 inkomende documenten per maand aanmaken en maximaal 20 urenregels registreren. Omdat we op dit moment upgraden via de Apps nog niet ondersteunen, vinden we het niet erg als je onderweg een factuurtje meer maakt. Maar gebruik je de desktopversie, dan vragen we je te upgraden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:52
Knab met Snelstart, prima combi, heel veel gaat automatisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Het ligt aan mij, dat weet ik, maar ik krijg het aan mezelf niet meer verkocht om een auto te rijden die gemiddeld een liter benzine verbruikt per 10km. Het is misschien maar een druppel op de gloeiende klimaatplaat, maar toch... het zal mijn leeftijd wel zijn. :'(
Er is meer dan alleen benzine vebruik hé. Auto (of andere apparaten) helemaal op gebruiken is ook duurzaam.

Trouwens gaat mij niet specifiek om goedkoper maar iets "leuks" nieuws rijden. Als ik een yountimer koop wordt het iets premiums dus de vergelijking tussen een S-Max en een egolf gaat mij nogal krom.

Over elektrisch hoor ik ook genoeg klachten van vage problemen tot niet voor de deur kunnen parkeren en naar laadpalen moeten....tis maar wat je belangrijk vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:24
c-nan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:55:
Mocht de auto stuk gaan dan huur je toch gewoon de goedkoopste auto op Sixt en anders koop je iets tijdelijk op MP. Niet zo spannend toch. Niet naar de klant kunnen (en dus geen werk kunnen verrichten) kost je meer :P

Mijn youngtimer staat te koop mocht je interesse hebben :P
Toen ik begin tien jaar geleden heb ik een Toyota Avensis business line editie diesel gekocht uit 2007. Zit alles op en aan. Inmiddels is dat ding nu een youngtimer met een waarde van 1500 euro. Bijtelling bijna niks maar wel alle kosten aftrekken. Boeit mij wat hoe dat ding eruit ziet, goedkoper rijd ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Toen ik begin tien jaar geleden heb ik een Toyota Avensis business line editie diesel gekocht uit 2007. Zit alles op en aan. Inmiddels is dat ding nu een youngtimer met een waarde van 1500 euro. Bijtelling bijna niks maar wel alle kosten aftrekken. Boeit mij wat hoe dat ding eruit ziet, goedkoper rijd ik niet.
Iedereen zijn ding hoor maar er zijn natuurlijk zat mensen die wel op materiaal geven en comfort e.d. willen :)

Laatste hemd heeft geen zakken en van een bankrekening met heel veel nullen word ik niet blijer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
C_V_S schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Iedereen zijn ding hoor maar er zijn natuurlijk zat mensen die wel op materiaal geven en comfort e.d. willen :)

Laatste hemd heeft geen zakken en van een bankrekening met heel veel nullen word ik niet blijer :)
Die auto rijdt prima, zit heerlijk, goed geluid, climate control, lederen stoelen, stoelverwarming, rijdt redelijk zuinig, veel laadruimte, trekhaak, super betrouwbaar !

Het zou dom (van mij) zijn om niet meer in zo'n auto te rijden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@C_V_S Ik ben niet tegen een youngtimer hoor. Ik overweeg het zelf ook wel als mijn 13 jaar oude Focus echt op is. Maar als je zoekt op youngtimer kom je al gauw op dikke Volvo's, BMW's, Audi's en Mercedessen. Daar heb ik niks mee, behalve dat ik het best mooie auto's vind. Ik heb het geld er alleen niet voor over en vind het te duur rijden. Dus ik zoek straks gewoon een C-klasse bakkie op benzine. Hoeft niks op en aan te zitten behalve cruise-control en een airco. Alleen vind je die niet in de "youngtimerwinkel".

Een eletrieke auto is aan mij (nog) niet besteed. Te duur, te onpraktisch en voor het klimaat hoef ik het niet te doen. Dat los ik op door reizen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
[...]

Hoeveel bijtelling heb je in de afgelopen 10 jaar betaalt? :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Half miljoen kilometers erop? ;P Onze auto rijd ongeveer 35.000km/jaar. Dan wil ik wel in een fijn voertuig zitten.
Als je 15.000km/jaar rijd kan ik me voorstellen dat het je weinig boeit en je gewoon goedkoop wil rijden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
c-nan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Hoeveel bijtelling heb je in de afgelopen 10 jaar betaalt? :P
0 want 19 cent de kilometervergoeding.
_eLMo_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Half miljoen kilometers erop? ;P Onze auto rijd ongeveer 35.000km/jaar. Dan wil ik wel in een fijn voertuig zitten.
Als je 15.000km/jaar rijd kan ik me voorstellen dat het je weinig boeit en je gewoon goedkoop wil rijden.
Hij heeft ~ 466.000 gereden nu en ik rijd elke werkdag zo'n 1,5 uur (totaal). Ik rijd er zelfs meer naar Frankrijk op en neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Haha, ik hunker naar een C63 AMG Estate in de youngtimer regeling. Die doet nog wel ietsje meer dan een liter per 100km. Ik rij nu een BMW 520i Touring uit 2018 (privé) en die loopt ook ongeveer 1 op 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

vortexnl1982 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:30:
[...]

0 want 19 cent de kilometervergoeding.
En nu is het een young timer en heb je m op de zaak gezet?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 15:32
Je moet een beetje geluk hebben.

Mijn eerste youngtimer was een BMW 525i. Ik dacht voor relatief weinig geld een iconische auto te kunnen rijden, maar ik heb er niks dan gezeik mee gehad. In een jaar tijd ongeveer net zoveel uitgegeven aan onderhoud als dat de auto kostte. Uiteindelijk na een jaar met 70% verlies verkocht aan een opkoper.

Nu heb ik een Toyota Avensis uit 2005 met een dagwaarde van € 1700. Heeft net 133k gereden. Minder iconisch dan de 525i, maar rijdt prima, nog geen onderhoud aan nodig gehad, en spotgoedkoop in de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Je kunt ook bijvoorbeeld een Porsche 911 997 in de youngtimer regeling nemen. Een beetje gunstig laten taxeren voor de bijtelling (jaja donkergrijs gebied). Dan zijn alle kosten zakelijk en die auto word ieder jaar meer waard ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:51:
Je kunt ook bijvoorbeeld een Porsche 911 997 in de youngtimer regeling nemen. Een beetje gunstig laten taxeren voor de bijtelling (jaja donkergrijs gebied). Dan zijn alle kosten zakelijk en die auto word ieder jaar meer waard ...
Ja enkel is die niet heel praktisch als auto als je af en toe er ook nog mee weg gaat

6 serie zie je ook veelvuldig voor redelijke prijzen enkel wil toch wel gewoon 4 deuren

De bmw 6 / 8 cilinders met niet te bizar aan kilometers zijn volgens mij wel aardig betrouwbaar en buiten regulier onderhoud heb je niet super snel hele rare dingen mee

Nee geen Toyota betrouwbaarheid maar tis ook wel iets anders wat betreft comfort en afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Even een verhaaltje wat toch meer aan mij vreet dan ik eerder wilde toegeven.

Ik zit nu 6 maanden op een klus, een aantal weken geleden kreeg ik een belletje van de sales persoon die vertelde dat mijn opdrachtgever de rekening niet betaalde of erg traag is met betalen. (Ik hou details expres wat vaag omdat ik mijzelf niet wil doxen) Na wat rond vragen bij andere Zzp'ers bleek dit policy te zijn en dat zij al meerdere jaar dit probleem hebben. Mijn broker was klaar mee en wilde mijn contract opzeggen terwijl ik vakantie was, wat de nodige stress gaf. De opdrachtgever heeft op de deadline betaald, ik weet echter dat dit over een paar maanden weer gaat spelen en dit geeft mij meer stress dan ik in eerste instantie dacht.

Contract loopt tot september en ik weet dat ze super tevreden zijn en dan wel vermoedelijk willen verlengen. Ik twijfel echter, opdracht is super, leuk team, uitdagend maar dit wel een donkere wolk dat er spelletjes gespeeld worden door de finance afdeling. De cashflow is er namelijk wel, puur policy om zo lang mogelijk te wachten.

Er zijn een aantal opties, nu opzeggen en nieuwe opdracht regelen. Echter, is de vakantie tijd wel een handige tijd om opzoek te gaan naar een nieuwe opdracht? Hoor graag jullie ervaringen. Ik neig zelf om de opdracht te houden tot september. Er komt nog een vakantie aan, en daarna rustig opzoek gaan naar een nieuwe opdracht. Hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Loev schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:59:

Ik zit nu 6 maanden op een klus, een aantal weken geleden kreeg ik een belletje van de sales persoon die vertelde dat mijn opdrachtgever de rekening niet betaalde of erg traag is met betalen. (Ik hou details expres wat vaag omdat ik mijzelf niet wil doxen) Na wat rond vragen bij andere Zzp'ers bleek dit policy te zijn en dat zij al meerdere jaar dit probleem hebben. Mijn broker was klaar mee en wilde mijn contract opzeggen terwijl ik vakantie was, wat de nodige stress gaf. De opdrachtgever heeft op de deadline betaald, ik weet echter dat dit over een paar maanden weer gaat spelen en dit geeft mij meer stress dan ik in eerste instantie dacht.

Contract loopt tot september en ik weet dat ze super tevreden zijn en dan wel vermoedelijk willen verlengen. Ik twijfel echter, opdracht is super, leuk team, uitdagend maar dit wel een donkere wolk dat er spelletjes gespeeld worden door de finance afdeling. De cashflow is er namelijk wel, puur policy om zo lang mogelijk te wachten.

Er zijn een aantal opties, nu opzeggen en nieuwe opdracht regelen. Echter, is de vakantie tijd wel een handige tijd om opzoek te gaan naar een nieuwe opdracht? Hoor graag jullie ervaringen. Ik neig zelf om de opdracht te houden tot september. Er komt nog een vakantie aan, en daarna rustig opzoek gaan naar een nieuwe opdracht. Hoor graag wat jullie ervaringen zijn.
Mij is uit het bovenstaande niet helemaal duidelijk of ze het betalen uitstellen tot laatst mogelijke moment (vervaldag) of dat ze dat overschrijden (te laat). Als in jouw contract - of van de tussenpersoon - staat dat betaaltermijn uiterlijk 28 dagen is. Dan is op dag 27 of 28 niet echt te laat, wel vervelend maar dat daargelaten. Maar goed, jij hebt een contract met je broker toch? Zo lang zij jou op tijd doorbetalen en je geen rare dubbele debiteurenrisico constructie hebt zal het wel loslopen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Loev schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:59:

Als de opdrachtgever op de deadline betaald dan is er toch niets aan de hand?

Maar als ze structureel na de betaaltermijn betalen dan snap ik die tussenpartij wel. Laat die tussenpartij het lekker oplossen met de opdracht gever. Ik neem aan als ze zeggen, nog 2x te laat en contract word opgezegd, dat de eindklant wel optijd gaat betalen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Mirabis schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Mij is uit het bovenstaande niet helemaal duidelijk of ze het betalen uitstellen tot laatst mogelijke moment (vervaldag) of dat ze dat overschrijden (te laat). Als in jouw contract - of van de tussenpersoon - staat dat betaaltermijn uiterlijk 28 dagen is. Dan is op dag 27 of 28 niet echt te laat, wel vervelend maar dat daargelaten. Maar goed, jij hebt een contract met je broker toch? Zo lang zij jou op tijd doorbetalen en je geen rare dubbele debiteurenrisico constructie hebt zal het wel loslopen.
Tylen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Als de opdrachtgever op de deadline betaald dan is er toch niets aan de hand?

Maar als ze structureel na de betaaltermijn betalen dan snap ik die tussenpartij wel. Laat die tussenpartij het lekker oplossen met de opdracht gever. Ik neem aan als ze zeggen, nog 2x te laat en contract word opgezegd, dat de eindklant wel optijd gaat betalen.
Sorry was niet helemaal duidelijk, ze overschrijven de uiterste betaaldatum, soms met maanden. Mijn constructie is net even anders, waar ik niet te veel op in ga i.v.m. doxen van mijzelf.

[ Voor 22% gewijzigd door Loev op 16-05-2023 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Loev schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:20:
[...]

[...]

Sorry was niet helemaal duidelijk, ze overschrijven de uiterste betaaldatum, soms met maanden. Mijn constructie is net even anders, waar ik niet te veel op in ga i.v.m. doxen van mijzelf.
O maanden??? Dat is meteen een einde contract lijkt mij.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Waar ervaar je last van?
Tussenpartij betaalt jou wel op tijd uit, dus bijv. binnen 30 dagen, en zij moeten vervolgens >90 dagen op hun geld wachten? En nu komen ze verhaal halen bij jou?
Mocht je de opdracht interessant genoeg vinden, en weet je dat er genoeg cashflow is, kan je (indien je eigen cashflow dat ook toelaat) afspreken met de tussenpartij dat jij betaald wordt wanneer eindklant heeft betaald. scheelt misschien wat stress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gebrek aan geld wanneer je geen klant meer hebt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

jadjong schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Gebrek aan geld wanneer je geen klant meer hebt. :?
misschien na een paar jaar, anders heb je toch echt iets verkeerds gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:10
Vaak staat er wel een clausule in dat de broker niet betaald als de klant niet betaald. Voordat je in die fase komt, heb je toch al gauw drie maanden werk uitstaan. Later is een ding. Maar helemaal niet zou ik ook niet vrolijk van worden.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:51:
Als die meer waard wordt vallen de kosten ook wel mee. Koop hem dan gewoon privé en declareer de kilometers. Als je er teveel mee rijdt dan zet dat je waarde stijging ook weer onder druk.

Verder zal uiteindelijk het bedrag waar je bijtelling over betaald wel ergens tussen de aankoop en verkoopprijs moeten liggen.

@C_V_S Onafhankelijk van je definitie van premium mis je mijn punt. Ford en Golf zitten redelijk in hetzelfde segment al is de Ford wat luxer met geventileerde stoelen en de Golf moderner met ACC en elektrische aandrijving. Het bereik en ruimte is echter wel beperkt maar daar tegenover staat dat de Ford wel eens een storing geeft, de 5 cilinder kostbaar in onderhoud is en daarmee een stuk mee gedoe. Ondanks het dubbele aantal pks op hetzelfde gewicht is de Golf ook veel sneller tot legale snelheden.

Bij een “premium” auto zou het onderhoud alleen maar nóg duurder zijn, net als de aanschaf en waarde waarover je bijtelt. Ik gooi eind van het jaar de Ford gewoon op de ANWB autokoopservice en als het te hoog is verkoop ik hem daar en ongeacht gebruik ik dat bedrag voor de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Als die meer waard wordt vallen de kosten ook wel mee. Koop hem dan gewoon privé en declareer de kilometers. Als je er teveel mee rijdt dan zet dat je waarde stijging ook weer onder druk.

Verder zal uiteindelijk het bedrag waar je bijtelling over betaald wel ergens tussen de aankoop en verkoopprijs moeten liggen.
Het onderhoud van zo'n auto kost je wel een behoorlijke bak met knaken, dat is wel allemaal zakelijk aftrekbaar dan natuurlijk (en de BTW te vorderen). Ik ken verhalen van een taxatiewaarde van 45k maar een WEV (waarover de bijtelling is berekend) voor nog geen 30k. Het is een grijs gebied en misschien moet de fiscus daar eens wat meer naar gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Het onderhoud van zo'n auto kost je wel een behoorlijke bak met knaken, dat is wel allemaal zakelijk aftrekbaar dan natuurlijk (en de BTW te vorderen). Ik ken verhalen van een taxatiewaarde van 45k maar een WEV (waarover de bijtelling is berekend) voor nog geen 30k. Het is een grijs gebied en misschien moet de fiscus daar eens wat meer naar gaan kijken.
Tjah, verhalen. Tot diegene een controle krijgt en de fiscus idd zet, mwah, je had bijtelling moeten betalen over 45k. Uiteraard, de kans op controle is klein, en dat is ook precies de reden waarom mensen dat doen. De WEV is wat je ervoor zou krijgen bij verkoop. Bij taxatie van 45k is dat dus in de basis 45k.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:13:
[...]

offtopic:
Het gaat een beetje offtopic zo maar vind dit toch wel een mooie om even te delen:

[quote]
https://www.waardetaxatie...xeren/youngtimer-taxatie/

Het taxatierapport youngtimer dat Waardetaxaties uitbrengt, voldoet aan de eisen die het Fehac hieraan stelt. Bovendien is Waardetaxaties aangesloten bij de Federatie (register) TMV en de stichting VRT en gecertificeerd door Hobeon SKO. Onze youngtimer taxatierapporten stellen we op conform artikel 7:960 van het Burgerlijk Wetboek.
[/quote]
Nou als ze wetsartikelen gaat aanroepen dat moet het wel serieus zijn.

Het eerst wat Google mij voorschotelt als ik erna zoek is:
[quote]
19-01-2001 (ECLI:NL:PHR:2001:AA9564), (klavecimbel-arrest)[2]. Een deskundige in de zin van art. 7:960 BW kan iedereen zijn die door partijen (verzekeraar en verzekeringnemer) is aangewezen om als deskundige te acteren en de waarde te bepalen.
[/quote]
De taxateurs tonen gewoon ondernemerschap om in te stappen op de youngtimer hype. Zelfs met enkel een WA verzekering raden ze een taxatie aan voor als iemand bij jou schade rijdt. Waarschijnlijk krijg je bij een taxatie gelijk de tweede gratis, de ene zo hoog mogelijk voor de verzekering en de ander zo laag mogelijk voor de bijtelling. :F

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 16-05-2023 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag niet te ver afdwalen…een kleine side note kan best, als het gekoppeld is aan een ontopic opmerking, niet de discussie ging nu echt offtopic en is dus verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 16-05-2023 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:54
edit: ik sluit me bijbovenstaaande aan.

[ Voor 93% gewijzigd door DJ Henk op 16-05-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
Ah, lezen over die youngtimer regeling blijft me triggeren. Al veel over voorbij zien gekomen gedurende de tijd dat ik dit topic volg. En als kersverse freelancer komt het nu wel heel dichtbij om d'r ook daadwerkelijk iets mee te kunnen gaan doen. Toch voelt het alsof ik ergens wat kennis hierover mis (of simpelweg vergeten ben). Zoals ik het in mijn hoofd heb vallen de voordelen namelijk best wel mee?

Ik heb altijd al iets met (oude) auto's gehad, dus voor mij staat het al redelijk vast dat ik me een mooie bak op de kop ga tikken ergens in de nabije toekomst (prive of zakelijk, hoe dan ook). In mijn geval houdt 'een mooie bak' in; een oude BMW of Merc, redelijk standaard youngtimer-materiaal dus. Al zou ik een oldtimer (jaren 90) ook zeker willen rijden. Oldskool hoekige lijnen, liefst met een pittige motor, fantastisch. Kostenplaatje initiele aanschaf; ik gok dat ik met zo'n 10k een heel eind kom.

Met bovenstaand in het achterhoofd; of ik die oude bak nou prive koop en rij of 'op de zaak' (EMZ) zet, ik moet hoe dan ook de aankoopsom neer kunnen tellen. Dus waar zit het verschil dan in, de lopende kosten. Voordeel van op zaak; onderhoud is aftrekbaar en drukt de winst, plus je mag alle km's opgeven (a 0,21 euro de kilometer. Ik las hierboven ergens 0,19 maar dat is volgens mij niet meer juist?). Nadeel is de bijtelling t.o.v. prive, maar die is natuurlijk zeer laag vanwege het feit dat die op de dagwaarde berekend wordt. De (zakelijke) km's die ik momenteel maak met mijn prive auto kan ik echter ook gewoon opgeven a 0,21 de kilometer, en voor die auto betaal ik natuurlijk geen bijtelling.

Klopt het dan, dat het voordeel van de auto op de zaak rijden eigenlijk het volgende sommetje betreft?
Kosten onderhoud + (Gereden (prive) kilometers * 0,21) - Bijtelling

Kleine toevoeging: Ik snap dat het onderhoudstukje een groot verschil kan maken, maar als hobby-monteur zal ik veel zelf aanpakken dus de onderhoudskosten zullen in mijn geval (hopelijk) lager uitvallen dan bij iemand die al het onderhoud uitbesteedt.

Ben benieuwd wat er niet klopt aan mijn beredenatie, ik weet dat er hier enkele veteraan-freelancers zitten die precies weten wat er ontbreekt in mijn logica :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
volgens mij maak je een foutje met die 21 cent/km

zakelijk = btw aftrekken en alle kosten op de zaak kunnen zetten + bijtelling (35% van dagwaarde bij youngtimer)
prive = de 21 cent per kilometer rekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:56
Leipo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:50:
volgens mij maak je een foutje met die 21 cent/km

zakelijk = btw aftrekken en alle kosten op de zaak kunnen zetten + bijtelling (35% van dagwaarde bij youngtimer)
prive = de 21 cent per kilometer rekenen
Zakelijk erbij => prive-gebruik BTW

prive erbij => als je de begin en eind kilometer stand opschrijft per jaar, en je aantoonbaar kan maken dat je er zakelijke kilometers mee hebt gereden, mag je naar rato kosten aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Dank voor de reacties! Ik heb gelijk even de pagina's van de belastingdienst doorgenomen m.b.t. het privegebruik van een zakelijke auto en het zakelijk gebruik van een prive auto. In beide gevallen lees ik dat ik de btw over het onderhoud en gebruik volledig mag aftrekken om het vervolgens te corrigeren middels de 1.5% of de 2.7% regel (in het geval van lui zijn en geen exacte kilometerstand bij te houden).

Mijn huidige prive auto (toevallig ook een oude BMW) heeft een cataloguswaarde van zo'n 36k. Als ik die auto ook zakelijk gebruik, wat ik doe, mag ik alles (onderhoud + km's) aftrekken en vervolgens corrigeren voor privegebruik door zo'n 560 euro (1.5% vd cataloguswaarde) aan btw op te geven om terug te betalen. Als ik hem op de zaak zou rijden zou ik 2.7% (zo'n 1000 euro) aan btw op moeten geven ter correctie.

Kan niet anders dan dat ik de tekst van de belastingdienst verkeerd interpreteer, lijkt me sterk dat ik het onderhoud en gebruik van mijn prive auto volledig mag aftrekken.. immers waarom zou je dan de auto op de zaak zetten, je betaalt dan alleen maar meer btw ter correctie en hebt verder geen echte voordelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Laatst online: 22-09 07:45
XenRave schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:50:
Dank voor de reacties! Ik heb gelijk even de pagina's van de belastingdienst doorgenomen m.b.t. het privegebruik van een zakelijke auto en het zakelijk gebruik van een prive auto. In beide gevallen lees ik dat ik de btw over het onderhoud en gebruik volledig mag aftrekken om het vervolgens te corrigeren middels de 1.5% of de 2.7% regel (in het geval van lui zijn en geen exacte kilometerstand bij te houden).

Mijn huidige prive auto (toevallig ook een oude BMW) heeft een cataloguswaarde van zo'n 36k. Als ik die auto ook zakelijk gebruik, wat ik doe, mag ik alles (onderhoud + km's) aftrekken en vervolgens corrigeren voor privegebruik door zo'n 560 euro (1.5% vd cataloguswaarde) aan btw op te geven om terug te betalen. Als ik hem op de zaak zou rijden zou ik 2.7% (zo'n 1000 euro) aan btw op moeten geven ter correctie.

Kan niet anders dan dat ik de tekst van de belastingdienst verkeerd interpreteer, lijkt me sterk dat ik het onderhoud en gebruik van mijn prive auto volledig mag aftrekken.. immers waarom zou je dan de auto op de zaak zetten, je betaalt dan alleen maar meer btw ter correctie en hebt verder geen echte voordelen...
2.7% is alleen als je ook de BTW heb teruggevorderd bij aankoop. Anders is het 1.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:34
Als ik die auto ook zakelijk gebruik, wat ik doe, mag ik alles (onderhoud + km's) aftrekken
Waar lees je dit precies ? Let vooral even op het woordje ‘alles’, want daar gaat je redenering fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
figlio del comm schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:15:
[...]

Waar lees je dit precies ? Let vooral even op het woordje ‘alles’, want daar gaat je redenering fout.
Onderstaande is de eerste kop & alinea op de website van de belastingdienst:

Zakelijk gebruik van de privéauto
Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet.

Maar ik zie al waar ik de fout in ga, de laatste zin; ' voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet' 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
Alive11 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:01:
[...]

2.7% is alleen als je ook de BTW heb teruggevorderd bij aankoop. Anders is het 1.5%.
Van BTW terugvorderen bij aankoop zal geen sprake zijn aangezien ik zal gaan voor een 6e hands roestbak van marktplaats, daar krijg je geen bonnetjes met BTW vermelding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:56
XenRave schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Onderstaande is de eerste kop & alinea op de website van de belastingdienst:

Zakelijk gebruik van de privéauto
Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? Of gebruikt een werknemer deze auto voor zakelijke doeleinden? Dan kunt u de btw over het onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet.

Maar ik zie al waar ik de fout in ga, de laatste zin; ' voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet' 8)7
Woonwerk verkeer telt dus inderdaad niet mee.

Als je op 2 locaties werkt mag je het verkeer daartussen bijvoorbeeld weer wel meetellen.

Het is vooral een keuze tussen “hoeveelheid administratie” vs “hoeveel gaat het me opleveren”.
(Vind ik persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Woonwerk verkeer mag ik dus inderdaad momenteel helemaal niet opgeven a 0,21 de kilometer. Dat word snel even mijn boekhouding bijwerken, tot nu toe heb ik namelijk al mijn woonwerk kilometers opgegeven. Retourritje naar mijn huidige opdracht is 140km dus dat komt neer op flink wat euro's per dag wat ik dacht terug te kunnen krijgen. Dammit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 17:40
@XenRave de km's naar je opdracht kun je gewoon voor €0,21/km opvoeren als kosten.
Woon-werkverkeer speelt alleen een rol als het gaat over de BTW. En daarvan is het nog maar de vraag of die km's die je maakt, onder woon-werkverkeer valllen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 12:39
Als we dan toch over die youngtimer regeling hebben, ik snapte het voorbeeld van eerder over die 911 niet goed. Als ik voor de grap even rondkijk kun je een circa 15 jaar oude 911 voor circa 50k kopen; als je daar 35% bijtelling over moet betalen is dat de moeite toch niet waard? Ook omdat zo'n 911 nou niet veel in waarde zal afnemen (afschrijving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Er zijn lieden die denken dat je de BD ervan kan overtuigen dat de WEV bv maar 25000 is. Dan is het wel aantrekkelijk, maar naar mijn idee ben je hij een controle de Sjaak. Hoewel ik er geen voorbeelden van ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
@Cranberry Just to be clear; met 'opvoeren als kosten' bedoel je dat ik die km's mag bijhouden puur om de winst te drukken? Of bedoel je dat ik die zakelijke ritten wel degelijk terug krijg a 21 cent de km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Deze kilometers x 21 cent voer je bij je aangifte op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
Falch schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:10:
Als we dan toch over die youngtimer regeling hebben, ik snapte het voorbeeld van eerder over die 911 niet goed. Als ik voor de grap even rondkijk kun je een circa 15 jaar oude 911 voor circa 50k kopen; als je daar 35% bijtelling over moet betalen is dat de moeite toch niet waard? Ook omdat zo'n 911 nou niet veel in waarde zal afnemen (afschrijving).
Dat je ze kan krijgen voor 50k wilt volgens mij niet zeggen dat dat ook de dagwaarde is waar je die 35% over moet betalen. Mijn huidige auto kan ik verkopen voor zo'n 3000 maar de dagwaarde is (gokje) eerder zo'n 500 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 17:40
XenRave schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:14:
@Cranberry Just to be clear; met 'opvoeren als kosten' bedoel je dat ik die km's mag bijhouden puur om de winst te drukken? Of bedoel je dat ik die zakelijke ritten wel degelijk terug krijg a 21 cent de km...
Je houdt alle km's bij en per jaar voer je het aantal km's x €0,21 op als kosten (hiermee druk je dus je winst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
XenRave schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Dat je ze kan krijgen voor 50k wilt volgens mij niet zeggen dat dat ook de dagwaarde is waar je die 35% over moet betalen. Mijn huidige auto kan ik verkopen voor zo'n 3000 maar de dagwaarde is (gokje) eerder zo'n 500 :P
Bijtelling is niet over de dagwaarde, maar over de waarde in het economische verkeer. Je betaalt dus 35% over 3000. Sorry voor het slechte nieuws 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
figlio del comm schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Bijtelling is niet over de dagwaarde, maar over de waarde in het economische verkeer. Je betaalt dus 35% over 3000. Sorry voor het slechte nieuws 😉
Pfff, ik moet toch echt even wat oud(zzp)collega's een boos appje gaan sturen. Mij een beetje wijsmaken als liefhebber van oude roestbakken dat de bijtelling over de dagwaarde wordt berekend... dammit! Valt alweer tegen.

Niet dat het heel veel uitmaakt natuurlijk, bijtelling is alsnog zeer laag bij de auto's die ik heb / wil hebben. Who would have thought, heeft het toch nog een voordeeltje dat ik oude meuk leuker vind dan die nieuwe dingen op wielen die allemaal op elkaar lijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Ik heb langdurig bij een klant gezeten en zij hebben mij voor de opdracht van een laptop voorzien voor werkzaamheden binnen hun netwerk. Nu ik daar weer wegga mag ik deze laptop voor een mooi prijsje overkopen, en dat wil ik graag doen.

Hoe regel ik dit belastingtechnisch? Vragen of ze een factuur aan kunnen maken en als zakelijke aankoop opgeven (en dan afschrijven in 5 jaar)? Of niet zo moeilijk doen en gewoon geld overmaken als particulier en de laptop prive houden? Ik wil 'm eigenlijk het liefst vrij snel weer doorverkopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DesiredPeanut schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:21:
Ik heb langdurig bij een klant gezeten en zij hebben mij voor de opdracht van een laptop voorzien voor werkzaamheden binnen hun netwerk. Nu ik daar weer wegga mag ik deze laptop voor een mooi prijsje overkopen, en dat wil ik graag doen.

Hoe regel ik dit belastingtechnisch? Vragen of ze een factuur aan kunnen maken en als zakelijke aankoop opgeven (en dan afschrijven in 5 jaar)? Of niet zo moeilijk doen en gewoon geld overmaken als particulier en de laptop prive houden? Ik wil 'm eigenlijk het liefst vrij snel weer doorverkopen.
Ik zou het lekker privé houden. Maar dat is omdat ik het een boekhoudkundig gedoe vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
DesiredPeanut schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:21:
Die factuur komt er sowieso, of het geld moet naar het bitterballenbudget gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
jadjong schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:06:
[...]

Die factuur komt er sowieso, of het geld moet naar het bitterballenbudget gaan.
Het is een Amerikaanse opdrachtgever, en wat ik heb gezien in vergelijkbare situaties sturen ze hier niet standaard een factuur voor.

Desalniettemin, als ik bij Coolblue een koelkast koop voor m’n eigen huis krijg ik natuurlijk ook een factuur. Mijn vraag is vooral of ik dit als privé-aankoop mag afhandelen of dat het belastingtechnisch gezien wordt als een zakelijke transactie. Volgens mij is privé ok maar ik weet het niet zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Ik ben ZZP'er met een EMZ maar zit er sterk aan te denken om over te stappen naar een BV+Holding structuur. Mijn omzet zit tussen de 100-150k en nagenoeg geen kosten (afgezien van AOV en pensioen - maar is beide in privé). Ik voel er wel wat voor om in de BV te beleggen en niet alles naar privé uit te keren, behalve het DGA loon wat toch wel een stukje minder zal zijn (ondanks de nieuwe regelgeving) dan wat ik nu in box 1 ontvang.

Wij hebben nu een kleintje van 16 maanden welke nog op de opvang zit (2 dagen). Hierna zal de naschoolse opvang oid vast gaan komen. Bij een EMZ betaal ik mij helemaal scheel aan kinderopvang. Als ik naar een BV+Holding zou gaan dan is mijn verzamelinkomen beperkt tot mijn DGA loon en krijg ik weer toeslagen - of maak ik hier een denkfout? Ik ben best bereid om mijn winsten in de BV te laten zitten totdat ik geen toeslagen meer krijg.

[ Voor 17% gewijzigd door ColeJ op 17-05-2023 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:57
ColeJ schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:20:
[..]
Wij hebben nu een kleintje van 16 maanden welke nog op de opvang zit (2 dagen). Hierna zal de naschoolse opvang oid vast gaan komen. Bij een EMZ betaal ik mij helemaal scheel aan kinderopvang. Als ik naar een BV+Holding zou gaan dan is mijn verzamelinkomen beperkt tot mijn DGA loon en krijg ik weer toeslagen - of maak ik hier een denkfout? Ik ben best bereid om mijn winsten in de BV te laten zitten totdat ik geen toeslagen meer krijg.
Geen denkfout, dit klopt helemaal.
Ik doe precies hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Laatst online: 03-09 08:59

Prive auto zit nu op 270k en heb zakelijk al een combo (2 auto's zakelijk zou geen issue zijn als eenmanszaak lees ik overal)

Zit een beetje in dubio wat te doen. Elektrisch is duur in aanschaf en ook opladen is nu duur. Daarnaast koop je voor 30k weinig fatsoenlijks elektrisch (in ieder geval niks premiums) en hoe lang een accu mee gaat is ook geen idee.

Lease betaal je je ook nog eens scheel aan de bijtelling (gekeken voor een bmw 4 elektrisch) dus dan is een youngtimer een mooi alternatief. Een premium auto van 15 jaar is vaak luxer en ziet er vaak nog beter uit dan wat je nu koopt (mening) ja onderhoud zal en benzine kost je zeker meer maar ja is ook aftrekbaar.
Hier iemand die een young timer gebruikt. Toen ik voor mijzelf begon had ik een Opel Astra uit 2003. Deze heb ik verkocht aan mijn bv om vervolgens terug te leasen. Ik heb de auto prive gekocht voor 1800 euro en na de taxatie voor de BV bleek die eigenlijk maar 250 euro waar te zijn. (Autos blijven een slechte waardevolle investering) Maargoed ik betaal door dit grapje nu maar 5 euro bijtelling per maand.😅 Groot verschil met andere mensen die 500+ euro per maand betalen voor een gemiddelde auto. Het is een mooie manier om je belastingdruk te verlichten :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
ColeJ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:34:
[...]

Haha, ik hunker naar een C63 AMG Estate in de youngtimer regeling. Die doet nog wel ietsje meer dan een liter per 100km. Ik rij nu een BMW 520i Touring uit 2018 (privé) en die loopt ook ongeveer 1 op 10.
Ik heb een 330i die 1 op 9 loopt en een X6 die 1 op 8.5 doet, oeps 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DesiredPeanut schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Het is een Amerikaanse opdrachtgever, en wat ik heb gezien in vergelijkbare situaties sturen ze hier niet standaard een factuur voor.

Desalniettemin, als ik bij Coolblue een koelkast koop voor m’n eigen huis krijg ik natuurlijk ook een factuur. Mijn vraag is vooral of ik dit als privé-aankoop mag afhandelen of dat het belastingtechnisch gezien wordt als een zakelijke transactie. Volgens mij is privé ok maar ik weet het niet zeker.
Gewoon privé houden en niet je administratie vervuilen. De kans dat je een (BTW) factuur krijgt acht ik vrij klein, waarschijnlijk schrijft de opdrachtgever de laptop af en "verkoopt" hem onderhands en wordt ergens een VrijMiBo borrel ermee betaald.

Echt verkopen is een enorme administratieve rompslomp en loop je ook nog het risico dat werknemers terug komen voor garantie. Mijn vorige opdrachtgever bespaarde die ellende liever en ging alles (laptops, server, netwerkapparatuur, ook spares die amper een uur gedraaid hadden) standaard naar de opkoper voor minimale bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Laatst online: 22-09 07:45
coldasice schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Ik heb een 330i die 1 op 9 loopt en een X6 die 1 op 8.5 doet, oeps 8)7 8)7
2 youngtimers op de zaak? Hoe doe je dat als EMZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Alive11 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Over beide bijtelling betalen. Tenzij je alleen woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Alive11 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Nope, prive....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Blijft toch erg interessant om over youngtimers te praten, zelfs als mensen deze prive rijden (snap niet zo goed wat dat met freelance te maken heeft. Mijn schoonmoeder rijdt ook een 16 jaar oude polo. Maar voegt niets toe hier).

Ik zou zeggen, breng dit topic weer tot leven dan hoeft het hier niet over "Ik heb ook een youngtimer" te gaan: Het youngtimer topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• figlio del comm
Ik rij zakelijk 2 YT's. Die keuze daarvoor is wel degelijk gemaakt op rationele (financiële) redenen. Daarom kan het wel relevant zijn hier, de regelingen zijn best ingewikkeld.

Ik ben het wel met je eens dat het weinig relevant is welk merk en type het is en daar op voorborduren.... Dat kunnen we beter elders doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Laatst online: 22-09 14:42
jadjong schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Of de enige bent in huis met een rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Is dit een probleem? Heb namelijk al een "zakelijke" (diesel) bus :)

Begreep altijd dat het geen probleem was om twee auto's zakelijk te hebben met een eenmanszaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
KoningsGap schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Of de enige bent in huis met een rijbewijs.
Zo lang je het kan onderbouwen is het prima. Mijn youngtimer kost meer per kilometer dan 21ct/km en daarmee in mijn zakelijk belang om de privé auto te pakken, het is in dit geval ook nog eens duurzaam ondernemen..

Zo kan je ook een scenario's bedenken met een busje, motor of elektrische auto die allemaal hun beperkingen hebben welke je met een tweede auto kan afvangen. Het is niet aan de belastingdienst om te bepalen dat ik met één auto mijn werk kan(/moet) doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 17-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Vergelijk het met je laptop, waarbij we het een aantal pagina's met elkaar eens over waren dar het uitlegbaar is dat je een reserve laptop in je bezit hebt. Het is toch je gereedschap waar je niet zonder kan.
Ik heb een extra YT. Als er eentje bij de garage staat kan ik toch de klanten bezoeken (ondernemen).

Mijn vrouw heeft overigens haar eigen (prive)auto. De twee YT'ers ben ik (meestal) de enige bestuurder van en rijden zelden/nooit tegelijkertijd. Voor de staat is het dus ook aantrekkelijk dat ik er twee heb :)

[ Voor 25% gewijzigd door figlio del comm op 17-05-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
Lycaon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:46:
[...]

Geen denkfout, dit klopt helemaal.
Ik doe precies hetzelfde.
Heeft me aan het denken gezet.

Scheelt dit veel op jaarbasis? Als we de cijfers van voorbeeld hierboven gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Pepernoot schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:13:
[...]

Scheelt dit veel op jaarbasis? Als we de cijfers van voorbeeld hierboven gebruiken?
In mijn situatie scheelt dit netto zo'n 250 euro per maand aan KOT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Vorig jaar kwam ik uit op ongeveer 4000 euro, echter had ik dat jaar niet zonder dividend uitkering gered en heb ik nu nog een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Vorig jaar kwam ik uit op ongeveer 4000 euro, echter had ik dat jaar niet zonder dividend uitkering gered en heb ik nu nog een eenmanszaak.
Kon je niet lenen uit de BV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
als je dit zo leest dat zal de verplichting van een zzp-aov ook wel verder op de lange baan geschoven worden:
https://nos.nl/artikel/24...d-is-volledig-vastgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Leipo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:12:
als je dit zo leest dat zal de verplichting van een zzp-aov ook wel verder op de lange baan geschoven worden:
https://nos.nl/artikel/24...d-is-volledig-vastgelopen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 17-05-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
[...]

Ik heb salaris op 60k staan, mijn vrouw dito en krijgen 500 per maand terug tov 1500 per maand kinderopvang(3 dagen per week).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Volvo V70 uit 2003 hier. An sich bevalt het goed (het zijn fijne auto's). Ik heb alleen wel aardig wat reperatiekosten gehad over de jaren. Dat is wel iets waar je mee te maken hebt met een oudere A-klasse auto. Totaal ongeveer 4000 euro ex BTW sinds begin 2019.

Wat wel mee kan spelen is dat het een Duitse importauto is en (aangezien het in Duitsland niet verboden is de km stand terug te draaien) het wel eens zou kunnen zijn dat 'ie een stuk meer kilometers gemaakt heeft dan de 130k die hij zou hebben gehad toen ik 'em kocht.

Al met al was het toen vooral een 'goedkope' auto (listprijs 8k) en ik rij er nog steeds in :)
Lease betaal je je ook nog eens scheel aan de bijtelling (gekeken voor een bmw 4 elektrisch) dus dan is een youngtimer een mooi alternatief. Een premium auto van 15 jaar is vaak luxer en ziet er vaak nog beter uit dan wat je nu koopt (mening) ja onderhoud zal en benzine kost je zeker meer maar ja is ook aftrekbaar.
Yup. De bijtelling van mijn auto is 35% over de waarde (getaxeerd) van 4k. Dus dat is bruto opngeveer 120 per maand. En alle kosten zijn aftrekbaar. Dus het is heel goedkoop rijden.

Zelf wil ik wel graag uiteindelijk over naar elektrisch maar dat is gewoon niet zo rendabel als een YT.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
C_V_S schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Is dit een probleem? Heb namelijk al een "zakelijke" (diesel) bus :)

Begreep altijd dat het geen probleem was om twee auto's zakelijk te hebben met een eenmanszaak?
Het is geen probleem. Je moet alleen aannemelijk maken dat je maximaal 1 voertuig tegelijk gebruikt. Heb jij vier kinderen met een rijbewijs en een hele verzameling (zakelijke) voertuigen voor de deur dan trapt geen inspecteur er in dat jij de enige bestuurder van die vloot bent en mag je over alles bijtelling betalen.
Hebben die vier kinderen alle vier hun eigen voertuig (prive op naam) dan is het een stuk makkelijk om weg te komen met 1x bijtelling voor de verzameling zakelijke voertuigen.
Maar dan geen foto's op instagram zetten als je met de hele familie een weekend weg bent geweest in jouw zakelijke autoverzameling. :X

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 17-05-2023 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:45
mannowlahn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Ik heb salaris op 60k staan, mijn vrouw dito en krijgen 500 per maand terug tov 1500 per maand kinderopvang(3 dagen per week).
Dit is an sich wel een aardig plan, mijn kinderen zitten al bij de BSO en daar scheelt het dus maar ~140 euro in de maand. Maar waar ik al een tijdje mee zit te spelen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door filipy23 op 17-05-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:01
@filipy23 Wat is precies je vraag? Je mag iedereen aannemen voor welk bedrag dan ook, zolang het maar boven het minimumsalaris zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
filipy23 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Dit is an sich wel een aardig plan, mijn kinderen zitten al bij de BSO en daar scheelt het dus maar ~140 euro in de maand. Maar waar ik al een tijdje mee zit te spelen:

***members only***
Je hebt idd die tweede persoon tegen lager salaris laten werken. Maar of de belasting adviseur hier over kan vallen, dat weet ik niet? Wel scheelt het een hoop dat het in 1 bv zit qua kosten. Maar dan moet je wel goed op papier zetten hoe de verdeling ligt bij bv scheiding. Hoe zit het dan met het opgebouwde vermogen. Ik heb het zakelijke strict gescheiden gehouden met privé. Ik kan doen wat ik wil en zij ook, kosten in de bv is persoonlijk, pensioenplan is persoonlijk, hoeveel dagen per week werken is persoonlijk.

Dat was het voordeel met kosten van administratie en eventueel die 10k lager salaris mij niet waard. Maar iedereen staat daar anders in, maar mijn gevoel zegt dat jouw insteek wellicht nog wat addertjes onder het gras zal hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Gaat meestal niet werken.
Aanmerkelijk belang
Een natuurlijk persoon heeft een aanmerkelijk belang indien:

1. hij heeft 5% of meer van het geplaatste kapitaal aan aandelen in een vennootschap, waarbij de aandelen van zijn/haar partner meetellen;
2. hij heeft een aanmerkelijk belang in de aandelen van een bepaalde soort in de vennootschap;
3. hij heeft een fictief aanmerkelijk belang (er is voorheen sprake geweest van een echt aanmerkelijk belang, dat voor de belastingheffing kon worden ´doorgeschoven´);
4. de aandeelhouder heeft zelf geen aanmerkelijk belang, maar een bloed- of aanverwant in de rechte lijn van hem wel.
Iedereen die een aanmerkelijk belang heeft en werkzaamheden voor de BV verricht moet een DGA salaris hebben...

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

offtopic:
Mag ik even zeggen dat ik het moreel verwerpelijk vind om met omzetten van ver boven de 100k, toch de truukjes te willen gebruiken om maandelijks nog wat toeslag voor kinderopvang te ontvangen? Ik weet dat de regels nu eenmaal zo zijn, dus "het mag". Maar moreel gezien vind ik er wel wat van.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
filipy23 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:10:
[...]

***members only***
Wederhelft stille vennoot maken, of andere eerste graads familie zou wel erg makkelijk zijn om onder de DGA regelgeving uit te komen. Zoals aangeven telt dat dan ook niet en zijn jullie in dat geval beide DGA.

Overigens is het daarnaast nog steeds geen slecht idee om de BV(‘s) te delen als je toch in gemeenschap van goederen getrouwd ben, scheelt toch weer administratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:36:
offtopic:
Mag ik even zeggen dat ik het moreel verwerpelijk vind om met omzetten van ver boven de 100k, toch de truukjes te willen gebruiken om maandelijks nog wat toeslag voor kinderopvang te ontvangen? Ik weet dat de regels nu eenmaal zo zijn, dus "het mag". Maar moreel gezien vind ik er wel wat van.
Niet meer of minder verwerpelijk dan het opvoeren van bijvoorbeeld een Apple Watch als je het mij vraagt, of gebruik maken van fiscale regelingen zoals voor Youngtimers of überhaupt een BV om minder belasting te betalen.

Volgens mij betalen we hier allemaal genoeg belasting en persoonlijk zou ik graag meer willen betalen. Wie nóg meer verdiend moet dan echter ook nog meer betalen.

Verder is er momenteel ook veel draagkracht voor gratis kinderopvang. Het zijn met name de hogere inkomens die daar van profiteren. Zelf betaalde ik maar voor één kind de opvang op een belastbaar inkomen van een ton, dat is nog zonder “truckjes”.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
Helemaal vóór het betalen van belasting, maar uiteraard wel (fiscale) regelingen zoveel als mogelijk benutten.
Gevalletje ‘don’t hate the player, hate the game’.

Of was het rijden van een EV tegen 0/4/8% bijtelling ook moreel verwerpelijk? Die dure Tesla werd nl. medegefinancierd door landgenoten met een (minder dan) modaal inkomen.
En de Youngtimer-regeling? En het reserveren van (over)winsten in een BV? Het afsluiten van een relatief goedkope AOV-verzekering bij een verzekeraar i.p.v. het meer solidaire UWV?

Ik vind het gebruik van de term ‘moreel verwerpelijk/immoreel’ hiervoor een beetje misplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Lycaon op 18-05-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Crazy D schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:36:
offtopic:
Ben het met je eens maar die bv hadden wij al ver voordat we een kind hadden. We keren ook geen dividend uit want wat er na belasting en salaris overblijft wordt in een pensioenpot geduwd. Maar in die zin is een bv starten ipv emz ook wellicht grijs gebied. Of een conference boeken in land van vakantie om de reis zakelijk op te voeren. Extra spullen kopen voor de Kia. Maar ik geef eerlijk toe dat mijn morele kompas in die zin wellicht iets te ver doorslaat omdat ik die toeslag wel accepteer :X ik praat het nu goed voor mijzelf, maar ergens zouden mensen zoals wij niet de mogelijkheid tot die toeslagen moeten hebben. Dit is ook juist de uitdaging van de belastingdienst, die hebben alles zo complex gemaakt met al die toeslagen. Het kost veel meer en levert nagenoeg niks op. Puur omdat de overheid eigenlijk het daadwerkelijke probleem niet (meer) wilt oplossen. Huur toeslag? Hou dat gewoon in beheer van overheid, studie toeslag, idem dito, prijs plafond, moet je de boel niet privatiseren. Het komt allemaal neer op het feit dat de overheid jaren geleden lekker alles verkocht of geprivatiseerd geeft waardoor we nu met deze draak van regelingen zitten. Oh ja en technische legacy laten oplopen bij de belastingdienst om de boel goed te implementeren. Beetje buiten scope van dit topic. Maar ik geef toe, ik ben idd opportunistisch, anders had ik geen bv :)

[ Voor 38% gewijzigd door mannowlahn op 18-05-2023 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Lycaon schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:13:
Helemaal vóór het betalen van belasting, maar uiteraard wel (fiscale) regelingen zoveel als mogelijk benutten.
Gevalletje ‘don’t hate the player, hate the game’.
Iedereen heeft het recht gebruik te maken van de faciliteiten die er zijn dus zolang je binnen de grenzen van rechtmatigheid blijft is daar niets aan de hand.

Tegelijkertijd doe ik bepaalde zaken bewust niet, hoewel ik daar waarschijnlijk makkelijk mee weg zou komen, omdat ik het moreel niet te verantwoorden vind. Bij al mijn acties stel ik de vraag of dit een zakelijke transactie is of een gedeeltelijk of volledig privé transactie. En dan betaal ik iets meer belasting dan strikt noodzakelijk. Maar als iedereen het onderste uit de kan wil betekent dat onvermijdelijk dat onze voorzieningen nog verder verschralen of dat mensen die het al zwaar hebben het met nog iets minder zullen moeten doen.

Nogmaals ik ga niet be- of veroordelen wat iedereen doet, dat hangt namelijk vooral van je eigen wereldbeeld en normen en waarden af. En zolang het binnen de wet blijft, is dat dus puur een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
Voor iedereen die overweegt met Quades in zee te gaan... Ik kwam er recent achter dat die een 22.50 euro marge op mij pakken... En dat is al nadat ze me 2x een tegemoetkoming van 5 euro per uur hadden gegeven, dus hun marge had initieel bijna 32.50 geweest :X :X

Overigens niet het enige schofterige wat ze gedaan hebben... ik had mondeling gevraagd om een 40 uur per week job, op mn eerste werkdag bleek het echter 32 te zijn, met geen optie om 40 te gaan werken. Meteen het contract erbij gepakt, maar daar stond het niet expliciet in dat we 40 hadden afgesproken, dat was alleen mondeling gebeurd 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Avalaxy op 18-05-2023 10:50 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Laatst online: 03-09 08:59
Er is toch wel een groot verschil tussen toeslagen en belasting betalen. Toeslagen is een aanvulling voor mensen die niet altijd de middelen hebben om belangrijke zaken te betalen zoals huur en de zorg. Wij als maatschappij betalen met ze alle hier aan mee.

Belastingverlagingen via bepaalde regelingen is een gevolg van de overheid die aan de hand van de staatsbegroting bepaald wat mogelijk is. En deze overheid is democratisch besloten, stel er komt een sociaal kabinet dan is het ook snel hiermee afgelopen.

Na mij idee als je al profiteert van de belastingvoordelen en ook nog probeer het sociaal stelsel maximaal leeg te trekken ben je eerder aan het parasiteren. En hier mogen mensen echt wel iets van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Tjahneee schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:50:
Er is toch wel een groot verschil tussen toeslagen en belasting betalen. Toeslagen is een aanvulling voor mensen die niet altijd de middelen hebben om belangrijke zaken te betalen zoals huur en de zorg. Wij als maatschappij betalen met ze alle hier aan mee.

Belastingverlagingen via bepaalde regelingen is een gevolg van de overheid die aan de hand van de staatsbegroting bepaald wat mogelijk is. En deze overheid is democratisch besloten, stel er komt een sociaal kabinet dan is het ook snel hiermee afgelopen.

Na mij idee als je al profiteert van de belastingvoordelen en ook nog probeer het sociaal stelsel maximaal leeg te trekken ben je eerder aan het parasiteren. En hier mogen mensen echt wel iets van vinden.
Dan moet je er samen met die mensen voor zorgen dat je, middels het democratische proces, het systeem veranderd, zodat het niet meer kan.
En daar zou ik nog voorstander van zijn ook!

Ik heb mijn BV’s om fiscaal e.e.a. te optimaliseren. Mijn inkomen box-1 valt daardoor lager uit en gepaard daarmee gaan hogere toeslagen.
Dit inkomen wordt automatisch n.a.v. een aanslag inkomstenbelasting berekend.
Een leuke bijkomstigheid dus, niet de reden voor de oprichting.

Daarnaast kun je toeslagen en belasting i.m.o. niet los van elkaar zien. Je moet het bekijken als één geheel. Ze vormen samen ‘n fiscale druk. Ditzelfde geheel zorgt er nl. ook voor dat mensen soms kiezen niet 2 uur p.w. meer te gaan werken, omdat daardoor toeslagen dusdanig verminderen dat e.e.a. niet opweegt tegen het ‘extra’ salaris.

[ Voor 11% gewijzigd door Lycaon op 18-05-2023 18:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Niet meer of minder verwerpelijk dan het opvoeren van bijvoorbeeld een Apple Watch als je het mij vraagt, of gebruik maken van fiscale regelingen zoals voor Youngtimers of überhaupt een BV om minder belasting te betalen.

Volgens mij betalen we hier allemaal genoeg belasting en persoonlijk zou ik graag meer willen betalen. Wie nóg meer verdiend moet dan echter ook nog meer betalen.

Verder is er momenteel ook veel draagkracht voor gratis kinderopvang. Het zijn met name de hogere inkomens die daar van profiteren. Zelf betaalde ik maar voor één kind de opvang op een belastbaar inkomen van een ton, dat is nog zonder “truckjes”.
Kosten opvoeren voor je bedrijf is heel iets anders dan een toeslag die is opgezet omdat mensen met lage inkomens simpelweg de kosten niet meer kunnen ophoesten. Huursubsidie, zorgtoeslag, kinderbijslag, toeslag voor kinderopvang, etc, zijn vormen van lastenverlichting, bedoelt voor de lage inkomens. Daarom zit er dan ook een grens aan de inkomens om voor de toeslagen in aanmerking te komen.

Kosten opvoeren voor je bedrijf is, mits je je wel aan de regels houdt, niet veel anders dan dat je in loondienst bent en je werkgever jou 2 laptops geeft (1 als reserve), een Apple Watch geeft zodat je lekker snel je 2FA kunt akkorderen, etc. Dat dit bij een eenmanszaak toevallig tot direct gevolg heeft dat daarmee je winst en dus je bruto salaris daalt, is een gevolg van de rechtsvorm. Heb je een BV en betaal je DGA salaris, en koopt je BV 2 laptops, heeft dat geen invloed op jouw salaris. Het moreel verwerpelijke in een aantal investeringen is bv de airo zodat je goed en lekker koel kunt werken...

Kortingen zoals de 0/4% bijtelling zijn niet bedoelt om de "armen" van extra geld te voorzien maar hebben een ander doel (namelijk versneld de auto's waar dat voor geldt op straat krijgen, want geen normaal denkend mens behalve ondernemers die dus bv de investeringsvoordelen er van kunnen gebruiken) kocht destijds voor 100k een Tesla. Dat gebeurde alleen door het investeringsvoordeel (denk dat het toen volledig onder de KIA viel?), en de lage bijtelling waardoor je, als je voorheen eenBMW van 60k a 25% bijtelling reedt, opeens best 15k per jaar extra aan je auto kon uitgeven (want, geen bijtelling meer).

Ik snap ook dat het een grijs gebied is, je houdt je immers op zich aan de regels. Al kun je denk ik flink discussiëren of een omzet van 150K en salaris van 60K "klopt" maar de wetgever heeft nu eenmaal gesteld "vergelijkbaar inkomen in dienstverband" dus zolang je ergens anders idd 60K in loondienst zou vangen, is dat compleet volgens de regels.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
Ik ga vanaf volgende week voor 1 dag per week bij een tweede opdrachtgever aan het werk. Dit zal zonder tussenpartij zijn. In hoeverre gebruiken jullie in zo'n geval de goedgekeurde modelovereenkomsten van de belastingdienst? En zo ja, welke hebben jullie gebruikt?

Zelf kwam ik bijvoorbeeld deze tegen:
Modelovereenkomst ICT professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05
mbe81 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:01:
Ik ga vanaf volgende week voor 1 dag per week bij een tweede opdrachtgever aan het werk. Dit zal zonder tussenpartij zijn. In hoeverre gebruiken jullie in zo'n geval de goedgekeurde modelovereenkomsten van de belastingdienst? En zo ja, welke hebben jullie gebruikt?

Zelf kwam ik bijvoorbeeld deze tegen:
Modelovereenkomst ICT professional
Die gebruik ik idd. Heb toegevoegd dat klant verantwoordelijk is voor testen en ik niet aansprakelijk ben voor schade. Klant wilde een NDA toevoegen, dus dat is ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 11:06

sebasd

loopt op espresso

Avalaxy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:48:
Voor iedereen die overweegt met Quades in zee te gaan... Ik kwam er recent achter dat die een 22.50 euro marge op mij pakken... En dat is al nadat ze me 2x een tegemoetkoming van 5 euro per uur hadden gegeven, dus hun marge had initieel bijna 32.50 geweest :X :X
Hee, die Maserati en die Louis Vuitton-tassen zijn ook niet gratis hè.
Pagina: 1 ... 407 ... 643 Laatste