Ah, lezen over die youngtimer regeling blijft me triggeren. Al veel over voorbij zien gekomen gedurende de tijd dat ik dit topic volg. En als kersverse freelancer komt het nu wel heel dichtbij om d'r ook daadwerkelijk iets mee te kunnen gaan doen. Toch voelt het alsof ik ergens wat kennis hierover mis (of simpelweg vergeten ben). Zoals ik het in mijn hoofd heb vallen de voordelen namelijk best wel mee?
Ik heb altijd al iets met (oude) auto's gehad, dus voor mij staat het al redelijk vast dat ik me een mooie bak op de kop ga tikken ergens in de nabije toekomst (prive of zakelijk, hoe dan ook). In mijn geval houdt 'een mooie bak' in; een oude BMW of Merc, redelijk standaard youngtimer-materiaal dus. Al zou ik een oldtimer (jaren 90) ook zeker willen rijden. Oldskool hoekige lijnen, liefst met een pittige motor, fantastisch. Kostenplaatje initiele aanschaf; ik gok dat ik met zo'n 10k een heel eind kom.
Met bovenstaand in het achterhoofd; of ik die oude bak nou prive koop en rij of 'op de zaak' (EMZ) zet, ik moet hoe dan ook de aankoopsom neer kunnen tellen. Dus waar zit het verschil dan in, de lopende kosten. Voordeel van op zaak; onderhoud is aftrekbaar en drukt de winst, plus je mag alle km's opgeven (a 0,21 euro de kilometer. Ik las hierboven ergens 0,19 maar dat is volgens mij niet meer juist?). Nadeel is de bijtelling t.o.v. prive, maar die is natuurlijk zeer laag vanwege het feit dat die op de dagwaarde berekend wordt. De (zakelijke) km's die ik momenteel maak met mijn prive auto kan ik echter ook gewoon opgeven a 0,21 de kilometer, en voor die auto betaal ik natuurlijk geen bijtelling.
Klopt het dan, dat het voordeel van de auto op de zaak rijden eigenlijk het volgende sommetje betreft?
Kosten onderhoud + (Gereden (prive) kilometers * 0,21) - Bijtelling
Kleine toevoeging: Ik snap dat het onderhoudstukje een groot verschil kan maken, maar als hobby-monteur zal ik veel zelf aanpakken dus de onderhoudskosten zullen in mijn geval (hopelijk) lager uitvallen dan bij iemand die al het onderhoud uitbesteedt.
Ben benieuwd wat er niet klopt aan mijn beredenatie, ik weet dat er hier enkele veteraan-freelancers zitten die precies weten wat er ontbreekt in mijn logica