Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

To_Tall schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:43:
@Alper587 ik zou zeker even je contract nakijken.

Zo was het bij mij dat elke examen a 150 euro na 1 jaar kwijtgescholden werdt. Een cursus vanaf 500. Werdt gedeeld door drie.

Daarom ben ik altijd fel tegen dit soort constructies ingegaan. Ik moest die cursus doen. Mwah geef me maar een contract dat ik dan vrijgemaakts ben van studieschuld zo niet ga ik de cursus niet doen.

MS examens vond ik dan prima, dat geld legde in dan zelf opzij als ik dat examen ook zelf wilde doen. Maar gedwongen een examen doen? Sorry ik wil dat examen niet doen. Als ik het moet doen dan wil ik dat zonder studie schuld.

Ik heb dan ook wat vreemde gesprekken daarover gehad zoals niet loyaal.
Idem hier. Vervolgens kunnen ze meer per uur vragen maar de werknemer heeft een studieschuld. Ammehoela.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-09 14:54
Bovendien als je nu start wordt het uren criterium halen van de belasting korting best wel lastig, denk daar ook overna!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
Liegebeest schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:40:
Ugh, ik voel me zo'n vrek. }:|

Ik heb m'n stagiair één van m'n Macbooks Air gegeven om mee te werken. Ouder modelletje, net als de twee die ik dagelijks gebruik. De specs zijn geen ramp, maar de meesten die ergens als DevOps-er in dienst komen zouden hun neus d'r denk ik voor optrekken (i5 met 8GB RAM).

Het scheelt dat hen weinig performance nodig gaan hebben, want het is niet alsof er pittige code gebouwd of gerunt gaat worden. Voornamelijk Office spul en wat scripting.

Maar toch, ergens loopt er soms wat aan in dat ding, waardoor de laptop traag reageert. Ik ga zsm nog eens goed troubleshooten, maar alles lijkt in orde: laag CPU gebruik, weinig RAM in gebruik, SSD nog in goede staat...

Dus dan kan ik het maar moeilijk over m'n hart halen om een nieuwe laptop te halen. Helemaal omdat ie, nadat de stage klaar is, in de kast zou verdwijnen.

Vrekkig? Consuminderen te ver doorgedreven? I dunno.

< / Rant >
Al eens eerder gelezen dat je je tarief niet ging verhogen omdat je nu al genoeg had. Daarnaast ook gelezen dat je elke maand een deel van de omzet/winst doneert geloof ik.

Dus vrek :? Naaaaah ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DennusF schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:24:
Bovendien als je nu start wordt het uren criterium halen van de belasting korting best wel lastig, denk daar ook overna!
Met een beetje creatieve urenregistratie haal je dat wel. Vergeet niet dat je reistijd en oriënteren ook mag meerekenen voor het uren criterium. Het is niet alleen je facturabele uren. Daarnaast is het jammer als je hem mist, maar eigenlijk nooit een excuus om langer te wachten om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-09 14:54
Deveon schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:37:
[...]

Met een beetje creatieve urenregistratie haal je dat wel. Vergeet niet dat je reistijd en oriënteren ook mag meerekenen voor het uren criterium. Het is niet alleen je facturabele uren. Daarnaast is het jammer als je hem mist, maar eigenlijk nooit een excuus om langer te wachten om te starten.
Oh dat had ik helemaal niet in het oog! Scheelt wel een hoop met 3 x in de week 1 uur en 20 minuten reis!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Met een BV heb je daar geen last van, maar dat is niet de reden waarom ik start met een BV.

Ik start met een BV+Holding op advies van een belastingadviseur. Ik weet waar ik aan begin en wat de voor- en nadelen zijn, dat lijkt mij het belangrijkste: dat je snapt waarmee je bezig bent.

Starten met een eenmanszaak is makkelijk en goedkoop, dus ik snap op zich wel dat starters daarvoor kiezen. Aan de andere kant: zo duur is een BV ook weer niet en de oprichtingskosten zijn aftrekbaar.

Deze regering is wel bezig om in sneltreinvaart alle voordelen voor IB-ondernemers af te bouwen, ook iets om rekening mee te houden. Tegelijkertijd daalt volgend jaar het tarief in Box 2 om DGA’s te stimuleren om dividend uit te keren. Met een fiscale partner kan je dan €134.000 uitkeren tegen een tarief van 24,5%.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:15
dan heb je een half jaar geen korting... boeiend, je hebt nog altijd meer inkomsten dan in loondienst.
Dit is echt een non-argument om te wachten met ZZP-en

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 15:08
mannowlahn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:30:
[...]

Yup. Nieuwe mbp is echt een beest maar ook kut, je kan hem niet aan elk scherm hangen want dan zijn je lettertypes niet scherp 8)7
Even de app "BetterDisplay" installeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:55
ybos schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Al eens eerder gelezen dat je je tarief niet ging verhogen omdat je nu al genoeg had. Daarnaast ook gelezen dat je elke maand een deel van de omzet/winst doneert geloof ik.

Dus vrek :? Naaaaah ;)
Wat lief dat je dat is bijgebleven en dat je het uitspreekt. Je steekt me daar echt een hart mee onder de riem!

#Gewaardeerd.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
tony-stark schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Even de app "BetterDisplay" installeren.
Die doet helaas niks aan de fonts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:08
Even een kort vraagje, ik heb onterecht een naheffing gehad op mijn btw aangifte.
Ik heb bezwaar aangetekend maar moet ik de naheffing nu ook meteen betalen of na de uitkomst van mijn bezwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 14:16
Heb je in je bezwaar ook uitstel van betaling gevraagd van de naheffing en boete ?

[ Voor 5% gewijzigd door figlio del comm op 12-05-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Liegebeest schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Wat lief dat je dat is bijgebleven en dat je het uitspreekt. Je steekt me daar echt een hart mee onder de riem!

#Gewaardeerd.
Namen onthou ik niet (waarom, geen idee...), maar dit soort zaken blijven me bij :Y

Edit: lief :o 8) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 12-05-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:08
figlio del comm schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:21:
Heb je in je bezwaar ook uitstel van betaling gevraagd van de naheffing en boete ?
Nee, zo ver ik weet kon ik alleen mijn motivatie insturen.

Edit: in de brief staat dit
Bent u het niet eens met deze naheffingsaanslag, boete en/of belastingrente?

Dan kunt u binnen 6 weken na de dagtekening op deze aanslag bezwaar maken. U maakt online bezwaar met het formulier 'Bezwaar omzetbelasting' via 'Mijn Belastingdienst Zakelijk'. U vindt dit formulier onder 'Omzetbelasting', 'Bezwaar'.

U kunt ook een brief sturen naar uw belastingkantoor. Het adres staat bovenaan deze aanslag.
Vermeld altijd de reden van uw bezwaar en het aanslagnummer.
Maar dus niet of je eerst moet betalen.

Edit 2, toch maar even belastingtelefoon gebeld en hoef inderdaad nog niets te betalen.

[ Voor 57% gewijzigd door Marc3l op 12-05-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Help me out! Ik heb net een suppletie BTW gemaakt en mag nog wat terugbetalen (helaas, had op een positief saldo gerekend :P) maar de BD is weer lekker onduidelijk hoe je dat overmaakt. Geen rekeningnummer en geen kenmerk op het overzicht. Of gaan ze me nog een acceptgiro sturen?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
page404 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:57:
Help me out! Ik heb net een suppletie BTW gemaakt en mag nog wat terugbetalen (helaas, had op een positief saldo gerekend :P) maar de BD is weer lekker onduidelijk hoe je dat overmaakt. Geen rekeningnummer en geen kenmerk op het overzicht. Of gaan ze me nog een acceptgiro sturen?
"Hebt u een suppletieformulier ingediend? Maak de btw die u nog moet betalen dan nog niet naar ons over. Wacht daarmee tot wij u een naheffingsaanslag hebben gestuurd." (https://www.belastingdien.../te_weinig_btw_aangegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Aftansert schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:47:
[...]

"Hebt u een suppletieformulier ingediend? Maak de btw die u nog moet betalen dan nog niet naar ons over. Wacht daarmee tot wij u een naheffingsaanslag hebben gestuurd." (https://www.belastingdien.../te_weinig_btw_aangegeven)
Thanks! Ik vond alleen dat stukje terug dat je op een specifiek rekeningnummer over moest maken en dan “het kenmerk” in moest vullen. Ik wacht rustig af :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Deveon schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:37:
[...]

Je mag business plan schrijven en productontwikkeling toch ook als tijd voor het urencriterium opnemen? Dan heb je het zo gehaald hoor, wink wink nudge nudge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-07 22:58
Goedemorgen beste mensen,

ik heb straks een gesprek met mijn manager, ik heb eerder hier aangegeven dat ik binnenkort wil starten als freelancer en indien mogelijk wil doorgaan bij de huidige opdracht waar ik nu zit, er is een een relatiebeding en ik wil dit vandaag dus bespreekbaar maken met hem. De huidige klant wil me graag behouden maar zij hebben aangegeven dat ik dit zelf moet fixen met mijn werkgever.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aankaarten. Mijn werkgever zal vast niet op dit nieuws zitten te wachten. Huidige opdracht loopt nog 6 maanden, is het een fair deal als ik zeg, ik ben bereid om nog een half jaar voor jullie te werken wanneer de relatiebeding teniet word gedaan, zodat ik daarna als freelancer verder kan bij de klant?

Hoe zouden jullie dit aanpakken..

IT is what IT is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 17:15
eenmans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:08:

ik heb straks een gesprek met mijn manager, ik heb eerder hier aangegeven dat ik binnenkort wil starten als freelancer en indien mogelijk wil doorgaan bij de huidige opdracht waar ik nu zit, er is een een relatiebeding en ik wil dit vandaag dus bespreekbaar maken met hem. De huidige klant wil me graag behouden maar zij hebben aangegeven dat ik dit zelf moet fixen met mijn werkgever.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aankaarten. Mijn werkgever zal vast niet op dit nieuws zitten te wachten. Huidige opdracht loopt nog 6 maanden, is het een fair deal als ik zeg, ik ben bereid om nog een half jaar voor jullie te werken wanneer de relatiebeding teniet word gedaan, zodat ik daarna als freelancer verder kan bij de klant?

Open kaart spelen, kijken wat er haalbaar is, maar vooral: bereid zijn weg te lopen, en zelf een nieuwe opdracht te zoeken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• figlio del comm
Waarom ga je freelancen als je op dezelfde plek wil blijven zitten ? Ga lekker je eigen opdrachten zoeken, veel leuker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

In mijn ervaring moet de iemand (jij/opdrachtgever) gewoon een afkoopsom betalen + contract uitdienen.

Ik zou dus rekenen op 6 maanden daar blijven zitten en dan nog 2/3 maandomzetten afkoopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
figlio del comm schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:10:
Waarom ga je freelancen als je op dezelfde plek wil blijven zitten ? Ga lekker je eigen opdrachten zoeken, veel leuker...
Dat begrijp ik, alleen vind ik deze opdracht erg uitdagend en zitten er mooie projecten aan te komen, desondanks ben ik zeker bereid om verder te gaan en zelf een opdracht te vinden.

IT is what IT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Zoals je zelf al aangeeft, je werkgever gaat hier waarschijnlijk niet blij van worden. Er is weinig aan te doen, anders dan gewoon open kaart spelen en je poot stijf houden. Realiseer je wel dat de relatie met de huidige werkgever niet meer houdbaar is als het er op uitdraait dat je niet bij de huidige klant kan starten. Dus wil je alleen starten als dit scenario doorgang kan vinden of ga je ongeacht ZZP-en? Want dat laatste is eigenlijk wel een vereiste.

Ik ben op een zeflde manier gestart destijds, wilde sowieso gaan ZZP-en en de klant wilde mij graag houden. Ik heb het aan mijn werkgever voorgelegd en die kwamen met een voorstel waarbij zij en een andere tussenpartij er nog met een marge tussen zouden blijven. Daardoor bleef er te weinig van het tarief over, dus daar heb ik nee tegen gezegd. Uiteindelijk ging de klant zo moeilijk doen dat mijn toenmalige werkgever er 'vrijwillig' tussenuit is gegaan. Het was aan de ene kant een prettige manier om te starten, want er veranderde feitelijk niks, maar het waren ook best stressvolle onderhandelingen en ik heb er zelfs een 'officiële waarschuwing' aan overgehouden bij mijn toenmalige werkgever, omdat ik mij naar hun zin te veel in de onderhandelingen zat te mengen. Maar fuck dat want het ging over mijn contract en wat gingen ze doen, mij ontslaan, I quit! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
eenmans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Dat begrijp ik, alleen vind ik deze opdracht erg uitdagend en zitten er mooie projecten aan te komen, desondanks ben ik zeker bereid om verder te gaan en zelf een opdracht te vinden.
Begrijpelijk dat je graag wilt blijven, echter hoeveel is die opdracht je waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
eenmans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Als het zo uitdagend is en er zitten mooie projecten aan te komen, waarom wil je dan zo graag weg maar toch blijven? Puur het geld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eenmans
JEightyFive schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Als het zo uitdagend is en er zitten mooie projecten aan te komen, waarom wil je dan zo graag weg maar toch blijven? Puur het geld?
Het geld, de vrijheid en niet beperkt zijn met vakantiedagen opnemen! ik ga het bespreekbaar maken, doen ze moeilijk dan even goede vrienden en ga ik mijn weg voortzetten.

IT is what IT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
eenmans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:22:
[...]

Het geld, de vrijheid en niet beperkt zijn met vakantiedagen opnemen! ik ga het bespreekbaar maken, doen ze moeilijk dan even goede vrienden en ga ik mijn weg voortzetten.
Ik zou uitgaan van moeilijk doen ja ;)
Weet niet of je al wat balletjes op hebt gegooid maar ik zou er vast mee beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
eenmans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:22:
[...]

Lekker boeiend. Leuke projecten en uitdaging is overal te vinden, gewoon opzeggen en verder zoeken.. Tuurlijk kan je het altijd proberen, maar zo makkelijk gaat het meestal niet. Iets met 'als er 1 schaap over de dam is' en het laatste wat je wilt is dat (oud) collega's gaan zeggen: ja maar bij hem mocht het wel.. Voor je het weet is iedereen pleite..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt aan je relatie denk ik..(gunt hij het je of niet). Maar zoals hierboven gezegd moet je bereid zijn weg te lopen. Dat moet het uitgangspunt zijn. Je werkgever is sowieso dan die inkomsten kwijt. Wat vaak gebeurt is dat je kan blijven zitten, maar dat er een percentage van je uurtarief naar je oude werkgever gaat. Dus aan hem de keuze of je blijft zitten en hij er nog wat aan verdient of dat je weg gaat en hij niks heeft.
Hoe je dat tactisch brengt is aan jou.

Altijd bedenken dat je oude werkgever ook een potentiele klant is. Ik freelance nu 7 jaar. Doe nog af en toe klussen voor oude werkgevers.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heeft iemand neveninkomsten vanuit je hobby en hoe ga je daarmee om?

Even wat context:

Toen ik nog in loondienst was had ik per jaar een paar honderd euro aan inkomsten van mijn hobby (imkeren), nu hoef je tot een bepaald bedrag hier geen melding over te doen bij de belastingdienst. Wat er binnenkwam ging er ook net zo hard weer uit, vaak gaf ik veel meer uit aan de hobby. Ik heb vorig jaar denk ik 200 euro voor het eerst "winst" gedraaid. Over het algemeen is het echter toeleggen op de hobby. Nu is dat prima, want het is een hobby.

Hierdoor kan ik ook de potjes goedkoop houden, mijn uurloon zit er niet in, het is puur voor het dekken van de kosten en ik heb denk ik 100 potjes die ik verkoop per jaar. Het stelt niet heel veel voor.

Nu ben ik mijn EMZ begonnen en bedenk mij dus: ik moet waarschijnlijk belasting gaan heffen over de potjes honing. Ik ben er daardoor veel meer tijd aan kwijt om alles bij te gaan houden, de accountant ziet mij al aankomen, want ik betaal nu een bedrag per maand met een max van 25 facturen per maand. In de periode dat ik honing verkoop verkoop ik vaak aan 50 verschillende klanten. Dus extra kosten ineens.

Is er vrije ruimte voor inkomsten als EMZ uit je hobby? Hoe doen jullie dat?
En zijn er ook mensen met een holding en hoe doe je dat dan weer?

En dan denk ik weer verder:
Ik heb laatst een offerte aangevraagd voor het omzetten van EMZ naar holding en het bijschrijven van een BV in de holding had ook extra kosten van paar honderd euro. Dus als ik een werkmaatschappij zou moeten inschrijven heb ik allemaal extra kosten die ik waarschijnlijk nooit meer terug ga verdienen op de schaal waarop ik het doe. Ik moet in feite zoals ik het nu zie toe gaan leggen op de accountant waardoor het een stuk minder leuk gaat worden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Als de inkomsten er puur zijn om de kosten te dekken, heb jij toch geen neveninkomsten. ? Lekker hobbymatig houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:59
Als je naar een BV over gaat met je echte werk, dan zou het imkeren weer gewoon hobby zijn. Je gaat dan immers terug naar de oude situatie toen je nog in loondienst was.
Dat zou mijn redenatie zijn.
Aanvullend zou je voor het imkeren wel een emz kunnen oprichten met een kor regeling. Als je iets van een kvk nummer ofzo nodig hebt. Wel uitkijken met partijen die BTW verleggen naar jou. Anders gewoon privé houden.

[ Voor 10% gewijzigd door DomiGijzen op 15-05-2023 10:40 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
init6 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:33:
Heeft iemand neveninkomsten vanuit je hobby en hoe ga je daarmee om?

Even wat context:

Toen ik nog in loondienst was had ik per jaar een paar honderd euro aan inkomsten van mijn hobby (imkeren), nu hoef je tot een bepaald bedrag hier geen melding over te doen bij de belastingdienst. Wat er binnenkwam ging er ook net zo hard weer uit, vaak gaf ik veel meer uit aan de hobby. Ik heb vorig jaar denk ik 200 euro voor het eerst "winst" gedraaid. Over het algemeen is het echter toeleggen op de hobby. Nu is dat prima, want het is een hobby.

Hierdoor kan ik ook de potjes goedkoop houden, mijn uurloon zit er niet in, het is puur voor het dekken van de kosten en ik heb denk ik 100 potjes die ik verkoop per jaar. Het stelt niet heel veel voor.

Nu ben ik mijn EMZ begonnen en bedenk mij dus: ik moet waarschijnlijk belasting gaan heffen over de potjes honing. Ik ben er daardoor veel meer tijd aan kwijt om alles bij te gaan houden, de accountant ziet mij al aankomen, want ik betaal nu een bedrag per maand met een max van 25 facturen per maand. In de periode dat ik honing verkoop verkoop ik vaak aan 50 verschillende klanten. Dus extra kosten ineens.

Is er vrije ruimte voor inkomsten als EMZ uit je hobby? Hoe doen jullie dat?
En zijn er ook mensen met een holding en hoe doe je dat dan weer?

En dan denk ik weer verder:
Ik heb laatst een offerte aangevraagd voor het omzetten van EMZ naar holding en het bijschrijven van een BV in de holding had ook extra kosten van paar honderd euro. Dus als ik een werkmaatschappij zou moeten inschrijven heb ik allemaal extra kosten die ik waarschijnlijk nooit meer terug ga verdienen op de schaal waarop ik het doe. Ik moet in feite zoals ik het nu zie toe gaan leggen op de accountant waardoor het een stuk minder leuk gaat worden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)
Gewoon lekker hobbymatig blijven doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
Niet al te moeilijk over doen. Je bewaart je bonnen van alles wat je inkoopt en eventueel de bonnen van wat je verkoopt. Als je een keer controle krijgt kan je op die manier prima aantonen dat het een hobby is.
Bovendien, hoe waarschijnlijk is het dat je zowel beroepsmatig in de ICT zit als ook imker bent? Nota bene, als je met € 200 per jaar winst je businessplan uitvoert, dan is dat geen best plan. Wel een leuke hobby :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@init6 https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming
Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting.
Dat geld nog steeds voor jouw hobby activiteiten, heeft geen drempel qua inkomsten. Natuurlijk wordt het lastiger te verdedigen dat het een hobby is als je 100k winst maakt, maar bij 200 euro is dat zeker geen discussie. Het maakt verder niet uit dat je ernaast wel ondernemer bent. Gewoon lekker blijven doen zoals je deed, en volledig naast je activiteiten als ondernemer houden. Dus niet je aanschaf kosten e.d. op je bedrijf schrijven

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 15-05-2023 11:05 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Dit komt zoveel voor bij detacheerders (ook bijv dat mensen intern willen gaan), dus je zou ook even rond kunnen vragen hoe het met anderen is afgesproken.

Ik zou gewoon open kaart spelen. Zeggen dat je wil gaan opzeggen en gaan zzp-en. Dat moet een vaststaand feit zijn. Dan kan je opperen dat opdrachtgever je graag wil houden en je daar wil blijven als dat van je werkgever mag.

De variaties die ik gezien heb ik zo'n situatie:
- het mag niet en je moet daar weg
- het mag en ze gunnen je het
- langer in loondienst blijven(je werkgever verdient dan nog een paar maandomzetten) en dan als zzp-er beginnen
- direct zzp-en en kickback fee betalen (bijv per uur) aan je werkgever voor x periode.

Sommige detacheerder zijn star (want anders doet iedereen dit: zij zoeken opdracht voor je, en je gaat lekker met hun werk zitten zzp-en).
Sommige zijn coulant en vragen een kleine vergoeding, want ze willen de relatie met de klant ook niet verpesten.

Vooral belangrijk dat het duidelijk is dat je sowieso uit dienst gaat. Dan kunnen ze zelf wel rekenen dat ze nog wat aan je kunnen verdienen of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:29:
Ligt aan je relatie denk ik..(gunt hij het je of niet).
M'n laatste werkgever had ik een enorm goeie relatie mee en m'n manager gunde het me ook zeker, maar het was toch gewoon een hard 'nee'. Ze wilden voor mij geen uitzondering maken. Snap ik ook prima. Laatste wat je wil als detacheerder is dat mensen je als kruiwagen gaan gebruiken.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Kurios schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:07:
Dit komt zoveel voor bij detacheerders (ook bijv dat mensen intern willen gaan), dus je zou ook even rond kunnen vragen hoe het met anderen is afgesproken.
Intern gaan mogen ze vanwege WAADI 9a niet verhinderen als ik het me goed herinner.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkindi
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-07 00:16
Iemand connecties bij headfirst? Ik krijg niemand te pakken en wil een mogelijk issue/incident melden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Eerst ontslag nemen, even laten bezinken en daarna aangeven dat de opdrachtgever je graag wilt behouden. Zonder risico lopen voor jezelf wilt gaan beginnen zal je werkgever niet op zitten te wachten. Mogelijk neemt je werkgever wél het (ondernemers)risico om jou in dienst te houden en hopen dat je opdracht leuk genoeg vind om voor ontslag te nemen. Tenslotte kan je als werkgever je deuren wel sluiten als je medewerker zo makkelijk weg laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
Deveon schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Eerst ontslag nemen, even laten bezinken en daarna aangeven dat de opdrachtgever je graag wilt behouden. Zonder risico lopen voor jezelf wilt gaan beginnen zal je werkgever niet op zitten te wachten. Mogelijk neemt je werkgever wél het (ondernemers)risico om jou in dienst te houden en hopen dat je opdracht leuk genoeg vind om voor ontslag te nemen. Tenslotte kan je als werkgever je deuren wel sluiten als je medewerker zo makkelijk weg laat gaan.
als ik ontslag neem dan zit ik nog met een pittige leasecontract van 5 maanden,niet zo handig lijkt me voor een startende zpper.

IT is what IT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Appelkindi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:19:
Iemand connecties bij headfirst? Ik krijg niemand te pakken en wil een mogelijk issue/incident melden..
Bellen werkt vaak het beste

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
eenmans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:27:
[...]

als ik ontslag neem dan zit ik nog met een pittige leasecontract van 5 maanden,niet zo handig lijkt me voor een startende zpper.
Hoe kan jij nou met een leasecontract zitten, uitgaande dat je bedoelt dat je een leaseauto hebt van je werkgever? Je werkgever least toch? Dan is dat toch zijn probleem?

16 jaar geleden had ik ook een lease-auto en die had ook nog een looptijd van een half jaar. Werkgever zat met de boete, ik zonder lease-auto. Opgelost door de kosten te delen. Ik huurde de auto van hem voor 60% van het leasebedrag. Hij factureerde me er gewoon voor. Leasemaatschappij was akkoord.

[ Voor 26% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 15-05-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Hoe kan jij nou met een leasecontract zitten, uitgaande dat je bedoelt dat je een leaseauto hebt van je werkgever? Je werkgever least toch? Dan is dat toch zijn probleem?
Waarschijnlijk getekend dat die hem mee moet nemen. Dat type werkgevers zal waarschijnlijk ook niet echt meewerken dat je bij de opdrachtgever blijft.
[...]

Als je buffer dat niet kan dragen zou ik nog een keer achter je oor krabben of dit een verstandig moment is. Je kan natuurlijk ook nu alvast ontslag nemen voor over vier maanden. Hoef je voor dat eerste maandje ook geen ander vervoer te regelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
Deveon schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Waarschijnlijk getekend dat die hem mee moet nemen. Dat type werkgevers zal waarschijnlijk ook niet echt meewerken dat je bij de opdrachtgever blijft.

[...]

Als je buffer dat niet kan dragen zou ik nog een keer achter je oor krabben of dit een verstandig moment is. Je kan natuurlijk ook nu alvast ontslag nemen voor over vier maanden. Hoef je voor dat eerste maandje ook geen ander vervoer te regelen. ;)
Klopt, ik had bij mijn vorige werkgever een meeneem verklaring getekend, mijn huidige werkgever heeft deze zo overgenomen omdat hij te duur was in de lease moest ik weer zo een meeneem verklaring tekenen. Ik dacht er dus aan om over 6 maanden te starten als zpper en dat ik het gelijk nu kan aangeven zodat het nog intressant lijkt voor mijn werkgever als ik aangeef dat ik nog 6 maanden bij de huidige opdracht door kan gaan en daarna als zpper verder. Weet nu niet wat wijsheid is en heb zo dat gesprek 8)7

IT is what IT is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eenmans schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Klopt, ik had bij mijn vorige werkgever een meeneem verklaring getekend, mijn huidige werkgever heeft deze zo overgenomen omdat hij te duur was in de lease moest ik weer zo een meeneem verklaring tekenen. Ik dacht er dus aan om over 6 maanden te starten als zpper en dat ik het gelijk nu kan aangeven zodat het nog intressant lijkt voor mijn werkgever als ik aangeef dat ik nog 6 maanden bij de huidige opdracht door kan gaan en daarna als zpper verder. Weet nu niet wat wijsheid is en heb zo dat gesprek 8)7
Bekijk het puur zakelijk, what's in it for him? Mijn werkgever begon toen ik ontslag nam gelijk te roepen dat ik niet mocht blijven en de auto mee moesten nemen, beide waren niet eens waar. Tot die tijd was het een erg fijne werkgever maar zodra het verdienmodel weg viel zag ik een hele andere kant, al vond die de schade aan mijn auto (geen lease) ook al niet zo leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Vervoer is toch wel het minste probleem, lijkt me. Er staan genoeg tweedehandsjes op internet. Na mijn leasebak ben ik een paar maanden een 10 jaar oude Ford Ka gaan rijden; lekker belangrijk. Ik hoef alleen van A naar B. Shortlease kan ook.

Verder is wijsheid iets persoonlijks. Zelf ben ik altijd open en eerlijk. Krijg ik dat niet terug van de andere kant, dan kies ik altijd voor mezelf en stel ik me hard(er) op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Je staat redelijk met lege handen krijg ik de indruk. Je hebt natuurlijk geen klus die over 6 maanden start, je hebt een leaseauto waar je nog 5 maanden aan vastzit.

Je werkgever heeft dus in principe dus ruim de tijd om vervanging te regelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
[...]

Je gaat zzp-'jeren. Gefeliciteerd. Dan accepteer je de contractuele consequenties.
Dus je meldt, beste baas, ik neem ontslag. Wat is de opzegtermijn, hoeveel vrije dagen heb ik nog, en wat moet ik contractueel afrekenen (netjes, maar zakelijk).

Vanaf daar kun je verder (niet bedelen, maar meedenken als de baas de exit procedure netjes afhandelt. Hij heeft met andere werknemers te maken, dat is een valide reden om voor hem er strak en zakelijk in te zitten - maar hij moet het ook netjes doen, anders komt nooit iemand meer terug).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

Hoe ik het aangepakt heb destijds is het vuile werk bij de eindklant neerleggen :) Ik wilde stoppen bij mijn werkgever en ik was er van overtuigd (zonder dit uitgesproken te hebben) dat de klant mij heel graag zou willen houden. Dus ik heb opgezegd bij de werkgever en die heeft het aan de eindklant meegedeeld. De klant schoot enigszins in paniek bij het bericht dat ik binnen een maand zou vertrekken. Die is dus bij mijn werkgever gaan lobby'en om mij rechtstreeks in te kunnen huren en ik kon de onschuld zelf spelen.

Uiteindelijk na wat gesteggel over en weer tot de overeenkomst gekomen dat mijn werkgever als broker ging optreden en €15,- per uur van mijn tarief afsnoepte. Ik heb daar uiteindelijk nog 3 maanden gezeten, dus zo verdienden zij er ook nog wat aan terwijl ik er al wel fors op vooruit ging qua inkomsten.

Je moet dus wel het risico durven nemen dat het feest niet doorgaat en je iets anders zal moeten vinden.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Waarom niet.. dit neem je allemaal mee in de plan toch? Er zijn er zat die een leaseauto meenemen en nog veel langer dan 5 maanden. Sterker nog, velen will(d)en juist de auto meenemen omdat het dan tegen een gunstiger contract is dan dat je nu kan afsluiten. (bijtelling regels enzo).

Toen ik begon had ik 20K gespaard zodat ik de eerste tijd kon overbruggen, een auto kon kopen en mijn studieschuld bij mijn werkgever kon aftikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
MadEgg schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Je moet dus wel het risico durven nemen dat het feest niet doorgaat en je iets anders zal moeten vinden.
Eens.

Je doel moet zijn "Ik wil als zelfstandige verder!", en niet "Ik wil als zelfstandige voor mijn huidige klant blijven werken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 15:46
Ik sta op het punt mijn eerste zelfstandige opdracht te gaan uitvoeren via Between.

Echter wat mij wel opviel, was dat in het modelcontract van Between het volgende stond:
In aanvulling op artikel 26 van de ARBIT-2018 geldt dat de aansprakelijkheid van
Opdrachtnemer als bedoeld in artikel 26.3 ARBIT-2018 is beperkt tot directe schade.
Daarbij geldt bovendien dat de maximale aansprakelijkheid voor een tekortkoming in de
nakoming gerelateerd aan de Algemene Voorwaarden Between is beperkt tot EUR
4 van 8
1.250.000,- per gebeurtenis, waarbij samenhangende gebeurtenissen als één
gebeurtenis worden beschouwd.
De maximale aansprakelijkheid voor tekortkoming in de nakoming gerelateerd aan de
Opdracht is beperkt tot viermaal de hoogte van de vergoeding per gebeurtenis, waarbij
samenhangende gebeurtenissen als één gebeurtenis worden beschouwd. Onder
directe schade wordt verstaan:
a. De kosten van het noodgedwongen inhuren van derden;
b. De kosten van leegloop van medewerkers, ingehuurde derden, goederen en
faciliteiten van (Derde-)Opdrachtgever, voor zover deze kosten, in redelijkheid, niet
vermijdbaar zijn;
c. Aan derden aantoonbaar verschuldigde vergoedingen en boetes alsmede de
waarde van het verloren gaan van door derden verstrekte garantierechten;
d. Redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van directe schade, die als
gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden
verwacht;
e. Redelijke kosten gemaakt ter vaststelling van de schadeoorzaak, de
aansprakelijkheid, de directe schade en de wijze van herstel
En ook dit stukje:
Opdrachtnemer is niet gerechtigd een Opdracht tussentijds te beëindigen.
Opdrachtgever kan de Opdracht tussentijds opzeggen, zonder gehouden te zijn tot
enige vorm van schadevergoeding, met inachtneming van de volgende opzegtermijnen:
- Het aantal gewerkte weken door Opdrachtnemer is minder dan 26: opzegtermijn
van 10 kalenderdagen tegen de eerstvolgende werkdag; of
- Het aantal gewerkte weken door Opdrachtnemer is meer dan 26: opzegtermijn van
25 kalenderdagen tegen de eerstvolgende werkdag.
Als ik het goed begrijp is Between een best grote partij, zijn er andere freelancers hier die dit ook in hun overeenkomst hebben staan? Of dit eruit onderhandeld hebben? Aangezien de opdracht voor de overheid is vraag ik me wel af of dit uberhaupt mogelijk is om te laten schrappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

groezle schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:19:
Ik sta op het punt mijn eerste zelfstandige opdracht te gaan uitvoeren via Between.

Echter wat mij wel opviel, was dat in het modelcontract van Between het volgende stond:

[...]

En ook dit stukje:

[...]

Als ik het goed begrijp is Between een best grote partij, zijn er andere freelancers hier die dit ook in hun overeenkomst hebben staan? Of dit eruit onderhandeld hebben? Aangezien de opdracht voor de overheid is vraag ik me wel af of dit uberhaupt mogelijk is om te laten schrappen?
Alles kan geschrapt worden.

Red flag voor mij. Dus of het gaat eruit of het tarief is dermate dat het voor mij acceptabel wordt. Maar goed, mijn persoonlijke mening en dat is niet per se de juiste.

Is dit in de IT? Nooit gezien nog..

"Opdrachtnemer is niet gerechtigd een Opdracht tussentijds te beëindigen."

8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2023 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[...]

En ook dit stukje:

[...]

De aansprakelijkheid zou je even tegen je polis moeten vergelijken. Zo lang het verzekerd is kan het niet veel kwaad. Volgens mij heb ik een beperking om nooit hoger aansprakelijk te zijn dan de werkzaamheden en hier vragen ze dat maal vier.

Dat laatste lijkt een wassenneus indien ze geen inspanningsverplichting vragen, desondanks liever laten skippen om verwarring te voorkomen. Je kan namelijk prima het contract door laten lopen terwijl je niet komt opdagen, bijvoorbeeld wanneer je vanwege gezondheid daar niet in toe in staat ben en waarschijnlijk ook niet op eigen houtje vervanging mag regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Alles kan geschrapt worden.

Red flag voor mij. Dus of het gaat eruit of het tarief is dermate dat het voor mij acceptabel wordt. Maar goed, mijn persoonlijke mening en dat is niet per se de juiste.

Is dit in de IT? Nooit gezien nog..

8)7
Dit staat echt in alle contracten die ik ben tegen gekomen hoor. Je moet dan zelfs vervanging regelen als je zelf de opdracht niet kan voort zetten. De vraag is of je dat idd accepteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest

Ben jij mij, drie maanden geleden? :+

Dat spul over niet tussentijds opzeggen staat exact ook bij mij zo... Between + overheid.

Had ik inderdaad een punt van moeten maken, maar niet gedaan.

Het mooie is dat die aansprakelijkheid minder interessant wordt omdat jij, als je via Between bent geplaatst met een Pro-account van hen, je automatisch de nodige verzekering hebt die precies dat bedrag afdekt.

Als je nog een keer goed leest, zal je ook een clausule vinden die lijkt te zeggen dat als men niet tevreden over jou is, jij verantwoordelijk bent voor het leveren/inhuren van iemand die ze wel fijn vinden. Die soep wordt gelukkig ook niet zo zout gegeten.

[ Voor 41% gewijzigd door Liegebeest op 15-05-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 15:16

[...]

En ook dit stukje:

[...]

Same here. Dit staat in alle headfirst contracten voor de overheid. Ik lig er niet wakker van. In goed overleg is voor punt 2 naderhand ook wel een oplossing te vinden. Voor punt 1 kun je je verzekeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
mannowlahn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:39:
[...]

Dit staat echt in alle contracten die ik ben tegen gekomen hoor. Je moet dan zelfs vervanging regelen als je zelf de opdracht niet kan voort zetten. De vraag is of je dat idd accepteert.
Ik heb dit ook gehad maar laat dat altijd schrappen. Als opdrachtnemer ongelukkig is, wordt opdrachtgever dat ook. Helaas ook ervaren in de praktijk dus daar wijs is ook altijd op. Je weet nooit of het een succes wordt op voorhand dus er is geen enkele partij gebaat bij deze clausule. Je moet gewoon kunnen opzeggen als je ongelukkig bent Dat kan je prima verdedigen en er werd ook nooit een punt van gemaakt, kwam uiteraard wel met een opzegtermijn wat niet meer dan logisch is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
Liegebeest schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Dat spul over niet tussentijds opzeggen staat exact ook bij mij zo... Between + overheid.

Had ik inderdaad een punt van moeten maken, maar niet gedaan.

Het mooie is dat die aansprakelijkheid minder interessant wordt omdat jij, als je via Between bent geplaatst met een Pro-account van hen, je automatisch de nodige verzekering hebt die precies dat bedrag afdekt.
Ik zit via HeadFirst bij de overheid, maar verder exact de zelfde situatie. Ik kan ook niet opzeggen, en mijn premium contract (3 euro per uur) dekt precies de aansprakelijkheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dure aansprakelijkheidsverzekering, 4 dagen / week * 4 weken per maand * 8 uur per dag * €3 * 12 maanden = 4600€. Ik betaal €1100/jaar voor 2 miljoen beroepsaansprakelijkheid en 5 miljoen bedrijfsaansprakelijkheid (gewoon Hiscox).

Mooi bedrijfsmodel, een clausule laten opnemen die je vervolgens bij hun kan verzekeren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
_eLMo_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:13:
Dure aansprakelijkheidsverzekering, 4 dagen / week * 4 weken per maand * 8 uur per dag * €3 * 12 maanden = 4600€. Ik betaal €1100/jaar voor 2 miljoen beroepsaansprakelijkheid en 5 miljoen bedrijfsaansprakelijkheid (gewoon Hiscox).

Mooi bedrijfsmodel, een clausule laten opnemen die je vervolgens bij hun kan verzekeren.
Het zal vast meer behelzen maar dit verzekeren is wel prijzig ja (als dat je doel is iig). Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze hier een punt van zijn gaan maken.. Dan nemen ze een opzegtermijn op van 2 maanden, terwijl de contracten vaak maar 3 maanden lopen :P Dat is ook best bijzonder, want na een maand ben je beter af met aflopen dan opzeggen.

Maargoed, bottom-line moet je die flexibiliteit hebben vind ik (althans, vind ik zelf fijn). Ik denk dat er niet moeilijk over wordt gedaan in de praktijk, maar die clausule biedt geen meerwaarde in welk opzicht dan ook. En volgens mij zijn zij dat zelf ook altijd wel met mij eens, en vervangen ze hem dan ook gewoon in een clausule met opzegtermijn.. Bij contracten > 3 maanden wil ik dit zelf niet, dan zit je echt vast.. Lijkt mij niet gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
_eLMo_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:13:

Vrij prijzig inderdaad, bij Brainnet betaal ik nog geen euro per uur voor zo'n soort verzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
rool schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Ik zit via HeadFirst bij de overheid, maar verder exact de zelfde situatie. Ik kan ook niet opzeggen, en mijn premium contract (3 euro per uur) dekt precies de aansprakelijkheid.
Die ratjes van headfirst fietsen die er altijd door.

Je kan gewoon telefonisch of via e-mail met die recruiter in contact komen. Je hoeft niet perse zo’n premium te nemen.

Overigens betaal je echt veels te veel voor die verzekering, of dekken ze tot 10 miljoen ofzo.

Ik betaal nog geen 355 voor 1,5 miljoen bij Markel via sociaal fonds zelfstandigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ik zit ook bij Between en overheid. Maar heb even kort aan telefoon gesproken met iemand van Between en ze waren naar 2 euro gezakt voor Premium. Ik had het al wel geaccepteerd, dus zat er eigenlijk al aan vast.
Mocht ik voor een volgende opdracht neem ik het niet meer.

Overigens de bepaling dat je als zzp-er niet voortijdig kan opzeggen heb ik inderdaad ook bij 2 andere opdrachten via headfirst+overheid gehad. Voor zover ik begreep zijn ze daar bij mijn huidige ministerie star in, accepteer je niet dan word je niet ingehuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 15-05-2023 14:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Kurios schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:15:
Overigens de bepaling dat je als zzp-er niet voortijdig kan opzeggen heb ik inderdaad ook bij 2 andere opdrachten via headfirst+overheid gehad. Voor zover ik begreep zijn ze daar bij mijn huidige ministerie star in, accepteer je niet dan word je niet ingehuurd.
Ik heb al meerdere malen de clausule "je mag zelf niet opzeggen" eruit laten halen. Accepteren zij dat niet, dan mogen zij mij niet inhuren. Ik laat er altijd een opzegtermijn van maximaal een maand in zetten voor mij.
Dit was 1x voor een overheid, 1x voor een semi overheid, en 1x voor een zakelijke klant.

Overigens ook twee keer de clausule "je moet jezelf vervangen bij ziekte" gezien, die laat ik er ook standaard uit halen met het argument dat ik geen recruitment bureau run, dat ik dat helemaal niet van plan ben op te zetten, en zeker niet als ik ziek ben. Dit soort bepalingen wil je echt niet aan gehouden worden. Meestal worden hier door tussenpersonen wel argumenten tegenin geworpen dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar ik teken niet voor dit soort bepalingen eruit zijn. Is nog niet voorgekomen dat ze het niet schrapten uiteindelijk, met hun marge in het vooruitzicht.

Ik denk zelf ook dat je vrij sterk staat in dit soort onderhandelingen omdat tussenpersonen best wel laat in het proces met hun contractvoorstel komen, en dan ben je "hun kandidaat" en kiezen ze eigenlijk altijd eieren voor hun geld als jij problemen hebt met hun voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kurios schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:15:
Wat volkomen indruist tegen de wet DBA met schijnzelfstandigheid. "Practice what you preach" geldt blijkbaar niet voor hen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
bumble_bee schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb al meerdere malen de clausule "je mag zelf niet opzeggen" eruit laten halen.
bij between/headfirst?

[ Voor 32% gewijzigd door Kurios op 15-05-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mannowlahn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:39:
[...]

Vreemd.. Ik heb 1 opdracht via Headfirst ook (geen overheid). Staat het niet in. Gewoon 1 maand aan beide kanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00

Had ik eens via TheNextGen. Toen ik daarover viel, gaven ze aan dat dat een foutje was. Tuurlijk.
Iig nooit accepteren, 2mnd opzegtermijn maximaal. Tarief en opzegtermijn zijn de eerste zaken die ik in een contract controleer eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
RonaldHeirbaut schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Wat volkomen indruist tegen de wet DBA met schijnzelfstandigheid. "Practice what you preach" geldt blijkbaar niet voor hen...
Kijk je daar nog van op dan? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Vreemd.. Ik heb 1 opdracht via Headfirst ook (geen overheid). Staat het niet in. Gewoon 1 maand aan beide kanten.
komt ook omdat die clausule vanuit de overheid komt, tis niet iets wat Headfirst zelf verzonnen heeft.
Dus als je klant het niet eist dan eist Headfirst het ook niet

en over de dure 3euro per uur => dat is wel ook meteen de gehele marge die Headfirst van de zzp'er neemt. inclusief kortere betaaltermijn.
tuurlijk betaal je liever helemaal niets, maar een tussenpartij die max 3 euro vangt per uur vind ik nog schappelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Leipo schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:53:
[...]

komt ook omdat die clausule vanuit de overheid komt, tis niet iets wat Headfirst zelf verzonnen heeft.
Dus als je klant het niet eist dan eist Headfirst het ook niet

en over de dure 3euro per uur => dat is wel ook meteen de gehele marge die Headfirst van de zzp'er neemt. inclusief kortere betaaltermijn.
tuurlijk betaal je liever helemaal niets, maar een tussenpartij die max 3 euro vangt per uur vind ik nog schappelijk
Volgens mij brengt Headfirst de opdrachtgever ook nog een bedrag in per uur in rekening voor de bemiddeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Deveon schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:56:
[...]

Volgens mij brengt Headfirst de opdrachtgever ook nog een bedrag in per uur in rekening voor de bemiddeling.
Klopt, is een broker.. wss 1 euro per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
JEightyFive schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Kijk je daar nog van op dan? ;)
Vanzelf! Zo naïef ben ik nog steeds :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 15:16
ID-College schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Ook 3 euro. Iig bij de overheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
bumble_bee schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb al meerdere malen de clausule "je mag zelf niet opzeggen" eruit laten halen. Accepteren zij dat niet, dan mogen zij mij niet inhuren. Ik laat er altijd een opzegtermijn van maximaal een maand in zetten voor mij.
Dit was 1x voor een overheid, 1x voor een semi overheid, en 1x voor een zakelijke klant.

Overigens ook twee keer de clausule "je moet jezelf vervangen bij ziekte" gezien, die laat ik er ook standaard uit halen met het argument dat ik geen recruitment bureau run, dat ik dat helemaal niet van plan ben op te zetten, en zeker niet als ik ziek ben. Dit soort bepalingen wil je echt niet aan gehouden worden. Meestal worden hier door tussenpersonen wel argumenten tegenin geworpen dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar ik teken niet voor dit soort bepalingen eruit zijn. Is nog niet voorgekomen dat ze het niet schrapten uiteindelijk, met hun marge in het vooruitzicht.

Ik denk zelf ook dat je vrij sterk staat in dit soort onderhandelingen omdat tussenpersonen best wel laat in het proces met hun contractvoorstel komen, en dan ben je "hun kandidaat" en kiezen ze eigenlijk altijd eieren voor hun geld als jij problemen hebt met hun voorwaarden.
Als het zo'n vaart niet loopt, kan het er ook uit.

Vwb niet zelf mogen opzeggen, als het kan gaat het eruit. Zo niet kijk ik naar de rest. Als er in staat dat ik EN voor anderen kan werken (is standaard wegens DBA) en ik per uur betaald word, maakt het niet zo uit. Niet meer werken en niet meer factureren. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

RonaldHeirbaut schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Hangt er van af hoe ze het formuleren vind ik. “Moeten” vervangen is 1 ding, mogen vervangen wat anders
Dit staat in mijn overeenkomst met YEM:
Artikel 4.2; vrije vervanging
Voor zelfstandig ondernemerschap is het van belang dat er er geen verplichting is tot persoonlijke arbeid (welke verplichting er bij een arbeidsovereenkomst wel is). De zzp’er moet zichzelf vrij kunnen vervangen. De opdracht moet in feite kunnen worden verricht ongeacht de persoon van de vervanger. Daarbij is wel van belang dat de vervanger - op basis van objectieve en noodzakelijke criteria - in staat is de opdracht naar behoren uit te voeren en dat Yacht Externen Management en de klant (de Derde in de Modelovereenkomst) het van te voren over die criteria eens zijn.
Prima voorwaarde toch zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Toch best apart eigenlijk dat het beleid om schijn zelfstandigheid te voorkomen er toe geleid heeft dat we allemaal bij dezelfde partijen zitten.. Wat dan toch weer lijkt op schijn zelfstandigheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:49:
Toch best apart eigenlijk dat het beleid om schijn zelfstandigheid te voorkomen er toe geleid heeft dat we allemaal bij dezelfde partijen zitten.. Wat dan toch weer lijkt op schijn zelfstandigheid..
Ja en nee. Jij kan mijn werk niet doen en ik het jouwe niet (beetje aanname, maar je snapt me vast wel). Kijk je bij de lager betaalde banen, dan kan iedereen een pizza bezorgen, iedereen een kantoor stofzuigen en iedereen een bejaarde wassen. Dat is geen specialistisch werk en het maakt niet uit of Kees, Jaap, Achmet of Rachid dat doet. Wat wij doen is over het algemeen een specialisme, hetzij in techniek, hetzij branche gerelateerd. Dat specialisme moet je betalen want wat Achmet hier kan, kan Jaap weer niet en andersom.
Bovendien, een kantoor schoonmaken kost een half uur (maar ze krijgen 10 minuten) en een ICT-project kan je in 10 minuten niet eens bedenken.
Het probleem met de overheid is dat ze dit niet in een wet kunnen gieten; je kan er, denk ik, geen juridische grondslag voor maken. En dan blijft het behelpen, krabben, draaien, pappen en nathouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53
@Appelkindi Voordat je iets tekent bij Headfirst: even goed doorvragen of ze de betalingstermijn gaan respecteren, of iedere maand te laat gaan betalen. Gewoon zeggen dat je dat op het internet hebt gelezen en dat je even zeker wilt weten dat ze dat bij jou niet gaan doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
HeadFirst betaalt helemaal nooit te laat maar heeft gewoon een andere definitie van wat "op tijd" is (die er op neerkomt dat zij dat wel voor elk geval apart beslissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Ik doe af en toe wat freelance werkzaamheden. Dat gaat om hooguit 20 facturen per jaar (versturen en ontvangen, <10k). Nu loopt dat via mijn particuliere rekening. Misschien dat ik hier meer mee wil doen. Daarom twee vragen.

Rekeningen
Knab lijkt erg populair bij ZZP'ers. Nu zie ik dat Rabo een ZZP-rekening heeft. Dit ziet er vrij aantrekkelijk uit (per transactie: 0,30 cent, geen vaste lasten). Ik kan hier weinig recensies over vinden. Op papier klinkt de Rabo interessanter. Hebben mensen hier ervaring mee? Is er iets wat ik over het hoofd zie, want het ziet er goed uit? Een betaalpas heb ik niet nodig.

Boekhouding
Uit mijn research blijkt dat vooral Moneybird en Moneymonk erg populair zijn. Moneybird is vanaf 14 euro p/m, Moneymonk 7,50, waarbij de je zelfs 70% korting krijgt over eerste 10.000. Dan is Moneybird toch veel interessanter? Ik gebruik sowieso alleen basisfuncties.

Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie gedaan?

Ik wil niet mierenneuken over geld, maar tegelijk tikken zulke maandbedragen toch wel aan als je er meerdere hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:07:
@Appelkindi Voordat je iets tekent bij Headfirst: even goed doorvragen of ze de betalingstermijn gaan respecteren, of iedere maand te laat gaan betalen. Gewoon zeggen dat je dat op het internet hebt gelezen en dat je even zeker wilt weten dat ze dat bij jou niet gaan doen.
In tegenstelling tot HeadFirst is Between wel heel netjes stipt. Wat knap is, want vestzak-broekzak, maar toch blijkbaar gescheiden genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 16:00
Fuujii schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:
Ik doe af en toe wat freelance werkzaamheden. Dat gaat om hooguit 20 facturen per jaar (versturen en ontvangen, <10k). Nu loopt dat via mijn particuliere rekening. Misschien dat ik hier meer mee wil doen. Daarom twee vragen.

Rekeningen
Knab lijkt erg populair bij ZZP'ers. Nu zie ik dat Rabo een ZZP-rekening heeft. Dit ziet er vrij aantrekkelijk uit (per transactie: 0,30 cent, geen vaste lasten). Ik kan hier weinig recensies over vinden. Op papier klinkt de Rabo interessanter. Hebben mensen hier ervaring mee? Is er iets wat ik over het hoofd zie, want het ziet er goed uit? Een betaalpas heb ik niet nodig.

Boekhouding
Uit mijn research blijkt dat vooral Moneybird en Moneymonk erg populair zijn. Moneybird is vanaf 14 euro p/m, Moneymonk 7,50, waarbij de je zelfs 70% korting krijgt over eerste 10.000. Dan is Moneybird toch veel interessanter? Ik gebruik sowieso alleen basisfuncties.

Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie gedaan?

Ik wil niet mierenneuken over geld, maar tegelijk tikken zulke maandbedragen toch wel aan als je er meerdere hebt. :)
Hier een Rabo ZZP rekening met betaalpas. Tot nu toe tevreden en je betaalt inderdaad geen vaste kosten, maar €0,39 per transactie. Je moet denk ik wel even kijken hoeveel zakelijke transacties je verwacht, want anders zou een KNAB mogelijk voordeliger zijn. Verder kan je bij de Rabo ook meerdere zakelijke spaarrekeningen gratis openen.

Ik heb Rabo ook gekoppeld met e-boekhouden wat erg handig is met automatisch importeren van banktransacties. Dat pakket wordt hier ook door sommige mensen gebruikt volgens mij. Verder kan je er de eerste 15 maanden gratis gebruik van maken vanaf inschrijving KVK gerekend. Daarna iets van €9,95 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 5 jaar lang een klus via HeadFirst gedaan. Betaalden altijd binnen 10 dagen. Best OK hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Fuujii Ik zit bij KNAB en gebruik DigiBTW. Dat laatste kan tegenwoordig ook via KNAB en dat is een voordelige combi. Ik ben er erg tevreden over. Rabobank, ING en ABNAMRO wil ik niks mee te maken hebben. Heb het niet zo op grote banken maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
codingforus schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:34:
[...]

Ik heb Rabo ook gekoppeld met e-boekhouden wat erg handig is met automatisch importeren van banktransacties. Dat pakket wordt hier ook door sommige mensen gebruikt volgens mij. Verder kan je er de eerste 15 maanden gratis gebruik van maken vanaf inschrijving KVK gerekend. Daarna iets van €9,95 per maand.
Hier dezelfde setup. Alleen voer ik handmatig de transacties in. Wat betaal je voor die automatische koppeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:12
Roodey schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 05:52:
[...]

Hier dezelfde setup. Alleen voer ik handmatig de transacties in. Wat betaal je voor die automatische koppeling?
Hier de zelfde setup, op de nota staat: Boekhoudkoppeling zonder RBB Pro = 1,75 euro per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:56
ID-College schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Ik vraag altijd aan de inkoopafdeling bij opdrachtgever wat er op de factuur van de broker staat.

Headfirst komt op 10% en daarbovenop heb je nog die premium abonnement fee wat ze vangen.

Ze doen wel alsof ze maar €3 marge pakken maar in feite is het €3 + 10%.

Die €3 abonnement kosten is een manier voor hun om te verdienen als royalties zodat ze minder belasting erover kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb zelf nu mijn eerste opdracht via headfirst bij semi overheid en het stond er gewoon in. Daarvoor vis tussenpartijen en ook die passage staat er gewoon in. Ze kunnen natuurlijk vragen wat ze willen om meer zekerheid in te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

codingforus schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:34:
[...]

Hier een Rabo ZZP rekening met betaalpas. Tot nu toe tevreden en je betaalt inderdaad geen vaste kosten, maar €0,39 per transactie. Je moet denk ik wel even kijken hoeveel zakelijke transacties je verwacht, want anders zou een KNAB mogelijk voordeliger zijn. Verder kan je bij de Rabo ook meerdere zakelijke spaarrekeningen gratis openen.

39 cent? Ik zou er op leeg lopen :X Stiekem loopt het aantal transacties best wel op. Paar facturen per maand (nu hangt dat natuurlijk af van hoeveel klanten je hebt), paar kosten. Keertje uit eten. Keertje tanken omdat tankpas vergeten, etc. In een gemiddelde week heb ik al dusdanig veel transacties dat de vaste lasten van Knab veel voordeliger zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik betaal bij KNAB + KNAB/DigiBTW € 7,- pakketkosten (incl BTW) en € 12,- voor het boekhoudpakket (ex BTW). Dat is wel inclusief een koppeling met alle KNAB rekeningen (van mezelf uiteraard).

In april had ik 28 transacties en dat had me dus een kleine € 11,- gekost bij Rabo. En ik stuur maar 1 a 2 facturen per maand. Je zit er zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier mensen die een youngtimer rijden? En zo ja bevalt het? Buiten de logische zaken nog andere dingen waar je op moet letten?

Prive auto zit nu op 270k en heb zakelijk al een combo (2 auto's zakelijk zou geen issue zijn als eenmanszaak lees ik overal)

Zit een beetje in dubio wat te doen. Elektrisch is duur in aanschaf en ook opladen is nu duur. Daarnaast koop je voor 30k weinig fatsoenlijks elektrisch (in ieder geval niks premiums) en hoe lang een accu mee gaat is ook geen idee.

Lease betaal je je ook nog eens scheel aan de bijtelling (gekeken voor een bmw 4 elektrisch) dus dan is een youngtimer een mooi alternatief. Een premium auto van 15 jaar is vaak luxer en ziet er vaak nog beter uit dan wat je nu koopt (mening) ja onderhoud zal en benzine kost je zeker meer maar ja is ook aftrekbaar.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Aaah, de youngtimer... die hebben we al een paar pagina's niet gehad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier sinds kort een Ford S-Max uit 2006 maar die ben al bijna 4000 euro kwijt om hem netjes en betrouwbaar op de weg te krijgen. Moet zeggen dat die ook niet duur was (lage bijtelling). Hoewel er voor die tijd allerlei opties op zitten rijd ik liever in de eGolf (2020) van mijn vrouw. Die rijdt per kilometer ook nog eens voordeliger dan de Ford alleen al aan brandstof verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Fuujii schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:

[..
/me:
Bank:
ASN + KNAB zakelijke rekening iets van €60 p/jr each.

boekhouidng:
DigiBTW 120,- p/jr

Die laatste kan ook via KNAB, dan is het bijna even duur. DigiBTW bevalt erg goed. Doet automatisch je kwartaal BTW afgifte en kan ook je jaarlijkse Inkomensbelasting verzorgen

:*)

[ Voor 14% gewijzigd door bord4kop op 16-05-2023 08:48 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
C_V_S schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:30:
youngtimer vraag van de week.
Concullega rijd een Land Rover Discovery HSE 2007 Diesel.
Hij is dit jaar al meer kwijt aan onderhoud dan ik dit jaar aan "bijtelling" en onderhoud betaal voor m'n C4 Grand Spacetourer 2021.
Maar hij heeft wel meer lol met rijden, we kunnen beiden de inhoud van een 19" 48u rack kwijt in de kofferbak (afgeschreven, anders dingetjes met verzekering en klanten enzo).

Het kan vriezen en het kan dooien, als je een leuke youngtimer vind met goed onderhoud en je hebt mazzel dan kun je iets goedkoper uit zijn. Het is wel veel leuker om een V8 te rijden dan om in een PureTech 130 rond te rijden. die keus moet je zelf maken. Gaan ze stuk dan moet je wel het vermogen hebben om het te laten repareren en toch nog op tijd bij je klant te zijn.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Mocht de auto stuk gaan dan huur je toch gewoon de goedkoopste auto op Sixt en anders koop je iets tijdelijk op MP. Niet zo spannend toch. Niet naar de klant kunnen (en dus geen werk kunnen verrichten) kost je meer :P

Mijn youngtimer staat te koop mocht je interesse hebben :P

[ Voor 34% gewijzigd door c-nan op 16-05-2023 08:57 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 406 ... 643 Laatste