Orangelights23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:19:
Onderwijs is sowieso een rotsysteem om in te werken. Ik ken enorm veel mensen (ik kom uit een familie met veel onderwijzers die hun verhalen delen) van mensen die iets heel anders gaan doen. Slechts enkelen gaan als zelfstandige aan de slag omdat ze dan meer geld verdienen en dat gebruiken voor bijvoorbeeld omscholing.
In Nederland komt er onwijs veel administratie kijken bij het onderwijs, met name het basisonderwijs. Zo geeft mijn broer lesgegeven op een school waar ze voor elk kind en elke dag een leerdoel moesten bepalen. Daar ben je al gauw 2 uur mee bezig bovenop je standaard taken (lesgeven, lessen voorbereiden, oudergesprekken, projecten, overleggen, enzovoorts). Hij had een contract van 32 uur maar maakte er gemiddeld 45 per week. Het is heel afhankelijk van de school wat er aanvullend verplicht is voor leerkrachten, en freelancers hoeven een groot deel van die ongein niet uit te voeren.
@RonaldHeirbaut Psst, het is outside the box denken, niet out of the box
Dat houdt namelijk in dat je iets direct in gebruik kunt nemen nadat je het uit een verpakking haalt.
Hoe dan ook, het begint met denken, box of niet

Het onderwijs (en de zorg) zijn misbruikte systemen in Nederland. Zowel door ouders als overheid. Ouders schuiven verantwoordelijkheid naar de school; gaat er wat mis met je kind heeft de school het gedaan. Soms klopt dat maar meestal ligt het probleem thuis in de opvoeding. In het onderwijs heb je vaste tijden verlof, wat op zich logisch kan zijn. Maar niet per se. Als er meer leerkrachten/onderwijzers lopen op school, kan er gewisseld worden, administratie gedaan worden, een dag verlof buiten de vakanties. Maar ja, te duur hè. En in de zorg net zo, ze werken zich uit de naad, administreren zich suf en als er wat mis is krijgen ze de hele shit van cliënt (en familie) over zich heen. Overuren worden vaak niet geschreven; kwartiertje langer door moet kunnen, maar kwartiertje eerder weg kan niet. Dan snap ik wel dat mensen ZZP-er willen worden. Zelf bepalen wat voor werk je wel of niet aanpakt, elk uur wordt betaald en vaak ook wel wat beter.
De overheid moet eens stoppen met bureaucratische flauwekul van een overvloed aan onzin regels, beleidsnotities, beleidsbepalingen op beleidsnotities, en al die andere onzin die nota bene door de AVG nog complexer gemaakt zijn.
Ik ben zo intens verdrietig dat ik niet eerder ZZP-er geworden ben... en ik merk dat ik naar mate ik ouder word, ik ook steeds linkser word, of beter, linkser denk.
Overigens zijn de salarissen in het onderwijs toch niet zo slecht als ik dacht:
https://www.rijksoverheid...-het-voortgezet-onderwijs
[
Voor 4% gewijzigd door
RonaldHeirbaut op 11-05-2023 07:03
]