Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-07 19:28
To_Tall schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Omdat? Volgens mij zijn er genoeg tweakers. Die zzp zijn geworden en de oude werkgever heb alsnog een opdracht aangeboden hebben.

Al lijkt het mij slimmer om eerst concreet een opdracht te hebben voor je ontslag neemt :-)
Omdat het al heel snel de indruk wekt van schijnzelfstandigheid.
Het is wat anders als je werkgever je uit leent aan een bepaalde klant en die niet kan bedienen zonder jouw.
En dan zegt: prima, maar neem klant X mee.

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 09-05-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 10:45
To_Tall schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Omdat? Volgens mij zijn er genoeg tweakers. Die zzp zijn geworden en de oude werkgever heb alsnog een opdracht aangeboden hebben.

Al lijkt het mij slimmer om eerst concreet een opdracht te hebben voor je ontslag neemt :-)
Bij controle heb je geheid gezeik als je dat doet. Dus gok of je wel of geen controle krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
ColeJ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Van loondienst naar ZZP bij je huidige werkgever is sowieso een no-go.
Dit is wel echt de ultieme manier om de "schijn" uit schijnzelfstandigheid te halen haha ;)

Nee, zoek gewoon een nieuwe opdracht als je zzp'er wilt worden. Dat is straks ook niet anders als een opdracht afgerond is e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
ColeJ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Omdat dat gewoon een fictief loonverband is? Je stopt op vrijdag in loondienst met functie X en gaat maandag weer verder met functie X, maar dan als "zelfstandige". Zelfs als werkgever zou je dit niet moeten willen.
Niet dat ik het zou aanraden... Maar wanneer je 2 dagen op consultancy basis bij je ex werkgever blijft werken, terwijl je daarnaast een andere (of beter, 2 andere) opdracht doet, zal het al minder snel als schijn zelfstandigheid worden gezien.

Nu is de persoon in kwestie volgens mij ook nog eens vlaams (gezien bepaalde termen) dus weet ik al helemaal niet hoe de regels daar zijn.

Wel kan ik zeggen dat het zelden lucratief is voor een werkgever als iemand van loondienst naar ZZP gaat.
Tenzij je jezelf zo in de voet schiet, dat je geen rekening houd met dingen als pensioen, ziekte, reserves etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
ColeJ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:07:
Van loondienst naar ZZP bij je huidige werkgever is sowieso een no-go.
In Nederland is dat idd een probleem.
Maar vermoed dat hij hier niet woont, gezien hij het ook over ecocheques en maaltijdcheques heeft, en die kennen we hier niet...

Geen idee hoe de Belgische fiscus tegen dit soort dingen aan kijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:57

Crazy D

I think we should take a look.

BennyV schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Niet dat ik het zou aanraden... Maar wanneer je 2 dagen op consultancy basis bij je ex werkgever blijft werken, terwijl je daarnaast een andere (of beter, 2 andere) opdracht doet, zal het al minder snel als schijn zelfstandigheid worden gezien.

Nu is de persoon in kwestie volgens mij ook nog eens vlaams (gezien bepaalde termen) dus weet ik al helemaal niet hoe de regels daar zijn.

Wel kan ik zeggen dat het zelden lucratief is voor een werkgever als iemand van loondienst naar ZZP gaat.
Tenzij je jezelf zo in de voet schiet, dat je geen rekening houd met dingen als pensioen, ziekte, reserves etc...
Je kunt prima voor 2 dagen in loondienst. Schijzelfstandigheid == schijnzelfstandigheid, klaar. Of dat nu nog voor 3 maanden 2 dagen in de week is of een klus van 4 weken of 24 maanden fulltime. Als je controle krijgt en de inspecteur vind er wat van, kun je alsnog de pineut zijn (denk aan: belasting die afgedragen moet worden, doordat die uren niet meetellen je misschien de 1225 uur niet haalt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 09:49
Ik heb een stukje relatiebeding in een overeenkomst staan waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Iemand met wat juridische achtergrond die mij kan vertellen of dit ook geld als ik via een andere tussenpartij bij dezelfde klant een soort gelijke opdracht zou uitvoeren?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49

ralpje

Deugpopje

Genestealer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:50:

Iemand met wat juridische achtergrond die mij kan vertellen of dit ook geld als ik via een andere tussenpartij bij dezelfde klant een soort gelijke opdracht zou uitvoeren?
Dat is exact het doel van dit beding ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 09:49
ralpje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Dat is exact het doel van dit beding ;)
Mij verwarren? :+ . Waar ik mijn vraagtekens over heb is het woord cliënt. Als ik via een andere tussenpartij een overeenkomst aan ga bij dezelfde cliënt dan heb ik een overeenkomst met de tussenpartij, niet de cliënt. Valt dat dan ook nog in dit beding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 13:54
@Genestealer Men heeft het over "aan haar gelieerde onderneming", maar dat slaat enkel op Opdrachtnemer. Bij 'Client' staat er niet 'Of daar aan gelieerde onderneming". Naar de letter van het beding voldoe je er misschien aan als je zaken doet met een andere BV van de eindklant, maar ik denk dat gezien de intentie van het belang iedere rechter daar gehakt van maakt.

Het alternatief naar de toekomst toe is een dergelijk beding niet tekenen. Aan de andere kant; er zijn natuurlijk ook nog heel veel andere potentiele klanten, en het is maar voor een jaartje. Je kan natuurlijk ook 1 of 2 andere klussen scoren, en daarna deze club nog eens bellen om te vragen of ze nog verlegen om mensen zitten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 13:54
Genestealer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Mij verwarren? :+ . Waar ik mijn vraagtekens over heb is het woord cliënt. Als ik via een andere tussenpartij een overeenkomst aan ga bij dezelfde cliënt dan heb ik een overeenkomst met de tussenpartij, niet de cliënt. Valt dat dan ook nog in dit beding?
Men heeft het ook over 'opdrachten te aanvaarden van' en 'gelijkwaardig aan transacties die Opdrachtgever pleegt aan te gaan, aan te gaan met cliënt'. Dan maakt het niet uit wat voor tussenpartijen er tussen zitten, ik denk echt dat ook naar de letter dit beding slaat op de Client, niet de tussenpartij.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Genestealer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:50:
Ik heb een stukje relatiebeding in een overeenkomst staan waar ik mijn vraagtekens bij heb.

***members only***
Je kan zoeken naar de gaten in zo'n beding maar waarom zou je dat doen? De bedoeling is duidelijk toch? Als je je erin kan vinden dan teken je. Als je van plan bent om die tussenpartij eruit te werken, teken je niet.
Ik teken hem gerust, tenzij het beding teveel omvattend is. Stel ik doe een klus voor een grote partij met een veelheid aan afdelingen (banken, verzekeraars, overheid), dan wil ik alleen tekenen voor de afdeling waar ik de klus voor doe. Stel ik doe iets voor de Belastingdienst IB, dan wil ik via een andere partij iets nieuws kunnen beginnen bij Douane, OB, MRB, whatever. Anders gaan er mij wel teveel deuren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-07 12:07
Nog niet veel met ICT-ers te maken, maar ben benieuwd of hieruit vervolg komt voor andere sectoren zoals ICT in (semi-)overheid instellingen. Er is nu al een "Roemer-norm" die stelt dat maximaal 10% van budgetten ingezet mag worden voor externe inhuur, maar die wordt eigenlijk systematisch overschreden en elk jaar met een hoger percentage door verschillende ministeries en instellingen. Benieuwd of daar ook strengere regels voor komen.
In Wiersma's voorstel over "strategisch personeelsbeleid" staat verder dat minstens 80 procent van het personeel op scholen in vaste dienst moet zijn. En er komt een maximum op de inhuur van zzp'ers en uitzendkrachten; een school mag daar nog maximaal 5 procent van het budget aan uitgeven.
De nieuwe wet, die in de loop van 2024 in zou moeten gaan, is bedoeld om een grens te trekken.
https://nos.nl/artikel/24...nder-zzp-ers-in-onderwijs

https://www.trouw.nl/onde...n-het-onderwijs~b36b6f6a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:25
Eliaz schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:57:
Nog niet veel met ICT-ers te maken, maar ben benieuwd of hieruit vervolg komt voor andere sectoren zoals ICT in (semi-)overheid instellingen. Er is nu al een "Roemer-norm" die stelt dat maximaal 10% van budgetten ingezet mag worden voor externe inhuur, maar die wordt eigenlijk systematisch overschreden en elk jaar met een hoger percentage door verschillende ministeries en instellingen. Benieuwd of daar ook strengere regels voor komen.

[...]

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in de publieke sector best begrijp. Ik ken een aantal mensen in loondienst en ZZP in zowel zorg als onderwijs. De ZZP'er lacht zich daar dood ten opzichte van de loondienster.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:04:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in de publieke sector best begrijp. Ik ken een aantal mensen in loondienst en ZZP in zowel zorg als onderwijs. De ZZP'er lacht zich daar dood ten opzichte van de loondienster.
Elke organisatie die zich aan een CAO dient te houden heeft moeite om interne ITers fatsoenlijk te belonen. Een IT'er is nou eenmaal veel meer waard dan de CAO schalen toelaten en zou je al snel bij de management schalen uit komen. Daarom zie je ook zo veel langdurige detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Elke organisatie die zich aan een CAO dient te houden heeft moeite om interne ITers fatsoenlijk te belonen. Een IT'er is nou eenmaal veel meer waard dan de CAO schalen toelaten en zou je al snel bij de management schalen uit komen. Daarom zie je ook zo veel langdurige detachering.
Niet alleen in de IT, ook in onderwijs, zorg en andere sectoren. Mensen die beter presteren kunnen niet beter beloond worden. Deze mensen zitten vaak op de bovenste trede van hun schaal, een schaal omhoog is om allerhande redenen "moeilijk moeilijk". Een andere collega in die hogere schaal die dan ook omhoog wil, "geen budget", of gewoon het ouderwetse "iedereen met jouw functie zit in deze schaal".
Deze mensen hebben dus baat bij zelfstandig worden.

imho is loondienst gewoon te krap / karig tegenwoordig. Ik heb jaaaren VVD gestemd, maar de laatste poster met de provinciale verkiezingen deed mij toch wel zeer:
Wie hard werkt, verdient geen geldzorgen
https://www.vvd.nl/geldzorgen/

Dus als je "gewoon" werkt zijn geldzorgen prima blijkbaar. Ik vind ZZP'ers onder druk zetten met maximale budgetten, verplichtte AOV'ers gewoon ondernemertje pesten. Bedrijven en overheid moet beter hun best doen loondienst aantrekkelijk te maken en te houden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-07 11:02
Eliaz schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:57:

[...]

[...]

gaat natuurlijk weer niet werken. Dit is niet met budgetgrenzen op te lossen. Iemand die van zzp naar loondienst gaat, is niet ineens 2 personen, dus een tekort verdwijnt er niet mee binnen de markt. En dan is nog maar de vraag hoeveel zpp'rs die dit partime doen besluiten in dienst te gaan of denken "bekijk het maar"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Volgens mij vergeten een hoop mensen hier dat het 'gedoe' over schijnzelfstandigheid vooral bedoeld is om mensen onderin de markt te beschermen. Dus een postbezorger of metselaar die gedwongen wordt door zijn werkgever om ZZPer te worden. Als je als ITer tegen de zin van je werkgever in een ZZPer wordt, is dat gewoon een heel ander verhaal.

Het heeft ook niet mijn voorkeur, maar als iemand z'n huidige werkgever als springplank kan gebruiken; lekker doen.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
_eLMo_ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Niet alleen in de IT, ook in onderwijs, zorg en andere sectoren. Mensen die beter presteren kunnen niet beter beloond worden. Deze mensen zitten vaak op de bovenste trede van hun schaal, een schaal omhoog is om allerhande redenen "moeilijk moeilijk". Een andere collega in die hogere schaal die dan ook omhoog wil, "geen budget", of gewoon het ouderwetse "iedereen met jouw functie zit in deze schaal".
Deze mensen hebben dus baat bij zelfstandig worden.

imho is loondienst gewoon te krap / karig tegenwoordig. Ik heb jaaaren VVD gestemd, maar de laatste poster met de provinciale verkiezingen deed mij toch wel zeer:

[...]

Dus als je "gewoon" werkt zijn geldzorgen prima blijkbaar. Ik vind ZZP'ers onder druk zetten met maximale budgetten, verplichtte AOV'ers gewoon ondernemertje pesten. Bedrijven en overheid moet beter hun best doen loondienst aantrekkelijk te maken en te houden.
Er is niet zozeer iets mis met de loonhoogte denk ik. Vergeet niet dat loon altijd betaald moet worden, ook in een recessie. Dat kunnen vakbonden nog wel eens negeren.

Wat wel verschrikkelijk mis is in dit land is de belastingdruk. 1 modaal inkomen zou een modaal leven moeten kunnen geven (huis, auto, keertje vakantie) maar van een modaal inkomen is niet eens rond te komen. Mijn vader was alleenverdienen. Lasser. En toch hadden we een redelijk normaal huurflat en kon er met wat overwerk ook een caravan van af.

ik vond dit artikel echt een eye-opener wat dat betreft: https://12ft.io/proxy?q=h...dsuitkering%7Ebac3f5cc%2F

en het heeft best een deuk geslagen in mijn rechtse ideeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Deveon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Wat mij vooral stoorde in loondienst waren collega's die veel ouder dan ik waren en daardoor een veel hoger salaris hadden. Dit inclusief de brug, pas en extra vrije dagen vanwege de leeftijd. Ze mogen dan de "jarenlange ervaring" hebben maar actuele kennis of efficiënt werken was vaak minder aanwezig. Ook de drive bij sommige om hard te lopen was weg want ze kijken allemaal tegen het pensioen aan. Ze weten dat ze nergens anders zo'n salaris meer gaan krijgen en dat ze er nooit uitgegooid gaan worden want dat kost een behoorlijke transitievergoeding voor de werkgever.

Nu als ZZP'er krijg ik wel de beloning die ik verdien en is mijn tarief hetzelfde als iemand die 20 jaar ouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Mijn vriendin zit in het onderwijs en ik gun iedereen in het onderwijs die niet in een management functie zit van harte dat ze gewoon allemaal gaan ZZPen. De werkdruk t.o.v. het loon is volkomen scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Mijn vriendin zit in het onderwijs en ik gun iedereen in het onderwijs die niet in een management functie zit van harte dat ze gewoon allemaal gaan ZZPen. De werkdruk t.o.v. het loon is volkomen scheef.
Alleen je begrijpt wel dat het dan allemaal nog veel duurder gaat worden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Of efficienter......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
_eLMo_ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:37:
Overheden wereldwijd moeten tot inzicht komen dat we binnenkort niet meer om een basisinkomen heenkunnen. We werken niet meer zoals we dat 100 jaar geleden deden en de verhouding tussen aantal werknemers en winsten van bedrijven wordt met het jaar schever. De focus moet verschuiven van belasting op inkomen (van werknemers) naar belasting op het 'inkomen' van bedrijven.

Alleen is dat veel complexer; want hoe voorkom je dat een bedrijf met simpele truukjes (een 'licentie' BV in een belastingparadijs) de winst op 0 houdt? En omdat het 'complex' is, willen overheden er niet aan, omdat ze het zelf ook niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:46:
Dat is kort door de bocht. Ja ze betalen meer geld aan 'werknemers'. Maar deze werknemers geven dat geld over 't algemeen ook weer in Nederland uit. Er moet ingezien worden dat er meer geld binnen de economie moet blijven en dat er minder geld wegvloeit naar miljardairs die er graag nog een miljardje bijwillen.

Ik ben over de jaren ook steeds linkser geworden en ben tegenwoordig ook gewoon voor een 100% tarief boven de zoveel miljoen. Heb je 100 miljoen? Top. Da's genoeg. Dat hoeven er geen 1000 te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
In de zorg en onderwijs is dat best een discussiepunt. Ik vraag mij of het de kwaliteit van de zorg/onderwijs ten goede komt. Er is heel, heel, heel makkelijk te frauderen met diploma's, registraties en certificaten. In de zorg/onderwijs vind ik dat kwalijker dan in de IT. Als jouw kind les krijgt dan wil je dat graag van een gediplomeerd iemand.

Daarnaast zou ik het ook geen prettig idee vinden dat mijn kind ieder half jaar een "nieuwe" meester of juf krijgt. De binding is totaal verdwenen, is het tarief op de school ernaast 5 euro hoger? Hoppa, gaat juf/meester daarheen.

[ Voor 19% gewijzigd door ColeJ op 10-05-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:52:
In de zorg en onderwijs is dat best een discussiepunt. Ik vraag mij of het de kwaliteit van de zorg/onderwijs ten goede komt. Er heel, heel, heel makkelijk te frauderen met diploma's, registraties en certificaten. In de zorg/onderwijs vind ik dat kwalijker dan in de IT. Als jouw kind les krijgt dan wil je dat graag van een gediplomeerd iemand.
Wat heeft dat te maken met of iemand als ZZPer of gewoon als werknemer werkt? Het grote probleem in het onderwijs is dat het het gewoon niet waard is. Heel veel mensen juist met de papieren stappen uit, waardoor er vaak gewoon voor hele groepen geen onderwijzers zijn. Dan zit je met 60 kinderen in de klas bijvoorbeeld.

Je ziet nu ook dat door het gebrek aan onderwijs ondersteunend personeel ieder kind dat niet 'gewoon' in het gemiddelde meedoet te weinig aandacht krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Dit dus, je kan wel klagen dat loondienst niet loont maar maak die stap dan. In Nederland is het ontslagrecht gewoon ontzettend duur, neem afscheid van dat recht en je beloning schiet omhoog. Ook in loondienst zijn de goedbetaalde functie vaak afhankelijk van bonussen omdat het niet potentieel tot aan het pensioen betaald hoeft te worden. De voorbeelden van dit soort medewerkers die als een strop aan de afdeling hangen ken ik maar al te goed, oh en de junior moet voor een kwart het werk even overnemen.

Verder ook helemaal eens over het basisinkomen, ik loop alleen vast bij de implementatie. De theorie is leuk, maar de impact in de praktijk is enorm.

Het probleem in de zorg en onderwijs is dat je simpelweg niet het werk neer kan leggen als je het er niet mee eens bent. Het gaat om (kwetsbare) levens en de mensen die het vak kiezen doen dat niet voor de financiën waardoor het in (financiële) negatieve spiraal terecht komt van overwerken zonder betaling.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 10-05-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:52:
[...]

In de zorg en onderwijs is dat best een discussiepunt. Ik vraag mij of het de kwaliteit van de zorg/onderwijs ten goede komt. Er heel, heel, heel makkelijk te frauderen met diploma's, registraties en certificaten. In de zorg/onderwijs vind ik dat kwalijker dan in de IT. Als jouw kind les krijgt dan wil je dat graag van een gediplomeerd iemand.
Ik ben al blij dat mijn kind uberhaupt les krijgt. Eerste jaar voortgezet: hier krijgen ze les, als ze iets niet begrijpen kun je daar bij-les en huiswerkbegeleiding inkopen. Ja, ik kan dat ja, 2 keer 250 per maand voor twee dagen hulp voor twee kinderen.......

Haal al die bullshit administratie en registraties weg en er blijft tijd over voor lesgeven. Dan kunnen docenten ipv commercieel bijles geven gewoon naar een school terug. Zorg is niet veel anders met al die administratie en rariteiten. DAT levert mensen op de juiste plaats op. NIet hetzelfde systeem blijven hanteren en dan roepen dat scholen geen externe mogen inhuren. Wat die gaan dan wel bij een andere organisatie commercieel aan de slag
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Je ziet nu ook dat door het gebrek aan onderwijs ondersteunend personeel ieder kind dat niet 'gewoon' in het gemiddelde meedoet te weinig aandacht krijgt.
Precies dit. Kind met adhd (vroeger waren jongetjes gewoon wat drukker), meteen cluster4 advies, want school kan geen begeleiding meer bieden.

[ Voor 15% gewijzigd door fry77 op 10-05-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:54:
Verder ook helemaal eens over het basisinkomen, ik loop alleen vast bij de implementatie. De theorie is leuk, maar de impact in de praktijk is enorm.
Omdat overheden de stap niet durven te nemen bedrijven hun deel mee te laten betalen. Helemaal met een club als de VVD in het zadel die onder het mom van "anders gaan alle bedrijven weg" de belastingen zelfs willen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik ben het ook helemaal eens over het basisinkomen. Daarentegen weer volledig oneens over een 100% tarief boven een bepaald bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
fry77 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Haal al die bullshit administratie en registraties weg en er blijft tijd over voor lesgeven.
Ik denk dat als er nog meer ZZP'ers in het onderwijs komen de administratie en registratie juist alleen maar toeneemt. De planning wordt nog moeilijker, iedere keer diploma's en bevoegdheden checken etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Onder voorwaarden kan ik wel leven met een basisinkomen. Maar een 100% tarief is echt je reinste waanzin, al leg je het op boven een miljard. En het is ook niet nodig, als de bestaande wetgeving word gehanteerd en wellicht zelfs vereenvoudigd.

Maar helaas, onderop plukken met verhogingen gaat makkelijk dan bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Wat heeft dat te maken met of iemand als ZZPer of gewoon als werknemer werkt?
Omdat een werknemer gemiddeld veel langer op dezelfde plek werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
fry77 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:57:
Ik ben al blij dat mijn kind uberhaupt les krijgt. Eerste jaar voortgezet: hier krijgen ze les, als ze iets niet begrijpen kun je daar bij-les en huiswerkbegeleiding inkopen. Ja, ik kan dat ja, 2 keer 250 per maand voor twee dagen hulp voor twee kinderen.......
Precies. Je ziet hier weer sterk een verschuiving naar dat goed onderwijs iets is voor de 'rijken' (waar wij ook onder vallen). De volgende stap is een scheiding tussen openbare en prive scholen.
Haal al die bullshit administratie en registraties weg en er blijft tijd over voor lesgeven.
Dat is allemaal wegbezuindigd. En ondertussen zijn er mensen met de functiebeschrijving "ik bedenk regeltjes" bij de onderwijsinspectie die steeds meer regeltjes bedenken (want dat is hun beroep, meer red tape maken) die steeds meer druk op de onderwijzers leggen.

Zorg idem dito. En dan zie je dus dat mensen er en masse de brui aan geven (waarom deze shit als je gewoon een beetje in een kantoortuin kan zitten en koffie kan zitten drinken met uitvreters zoals ons), er een schaarste ontstaat, en mensen die aangrijpen om te gaan ZZPen. "Ja maar dat mag niet!". Tja, je hebt dit zelf veroorzaakt door het werk onaantrekkelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:01:
Ik denk dat als er nog meer ZZP'ers in het onderwijs komen de administratie en registratie juist alleen maar toeneemt. De planning wordt nog moeilijker, iedere keer diploma's en bevoegdheden checken etc. etc.
Of iemand ZZPer is of niet maakt echt helemaal niks uit. Een enorm deel van werknemers in het onderwijs werkt al deeltijd omdat het voltijd niet te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:01:
Omdat een werknemer gemiddeld veel langer op dezelfde plek werkt.
Dus omdat jij ZZPer bent doe je je werk slechter? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Precies. Je ziet hier weer sterk een verschuiving naar dat goed onderwijs iets is voor de 'rijken' (waar wij ook onder vallen). De volgende stap is een scheiding tussen openbare en prive scholen.

[...]

Dat is allemaal wegbezuindigd. En ondertussen zijn er mensen met de functiebeschrijving "ik bedenk regeltjes" bij de onderwijsinspectie die steeds meer regeltjes bedenken (want dat is hun beroep, meer red tape maken) die steeds meer druk op de onderwijzers leggen.

Zorg idem dito. En dan zie je dus dat mensen er en masse de brui aan geven (waarom deze shit als je gewoon een beetje in een kantoortuin kan zitten en koffie kan zitten drinken met uitvreters zoals ons), er een schaarste ontstaat, en mensen die aangrijpen om te gaan ZZPen. "Ja maar dat mag niet!". Tja, je hebt dit zelf veroorzaakt door het werk onaantrekkelijk te maken.
Dat het werk onaantrekkelijk is gemaakt zou best kunnen. De oplossing is dan niet om maar te roepen: "jullie hebben het zelf veroorzaakt dus lekker puh!". Het werkt moet dan weer aantrekkelijk worden gemaakt zodat mensen gewoon weer in loondienst komen. In die tussentijd kun je als individu daarvan profiteren door te gaan ZZP'en tot het weer aantrekkelijk is. Dat dit collectief wenselijk is, vraag ik mij af. Maar ik begrijp ook wel dat iedereen keuzes voor zichzelf maakt en niet voor het collectief - including me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Dus omdat jij ZZPer bent doe je je werk slechter? :)
Nee, maar in het onderwijs vind ik het belangrijk dat kinderen langere tijd dezelfde meester/juf hebben. Dat is bij ZZP per definitie niet zo. Denk jij eens terug aan je schooltijd, waarschijnlijk ken je alle meesters en juffen nog bij naam. Die hebben toch een indruk bij je gemaakt, dit zullen er een stuk of 5-6 zijn en geen 50.

Een onderwijzer moet zijn of haar kinderen kennen. Als er iedere keer een nieuwe staat die alle kinderen weer moet leren kennen lijkt me totaal niet wenselijk. Hoe gaat die pestgedrag zien etc? Ik denk echt dat het slecht is voor het onderwijs en daarbij de kinderen (en dan met name de kinderen die het wat moeilijker hebben).

[ Voor 24% gewijzigd door ColeJ op 10-05-2023 10:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:04:
Dat het werk onaantrekkelijk is gemaakt zou best kunnen. De oplossing is dan niet om maar te roepen: "jullie hebben het zelf veroorzaakt dus lekker puh!".
Beetje raar dat dat je conclusie is van wat ik schrijf. Er is niks "lekker puh" aan. Het is gewoon het zoveelste voorbeeld van een incompetente overheid die aan 1 kant duwt en dan verbaast is dat er aan de andere kant iets omvalt. En dat fix je niet door hard te roepen "het mag niet omvallen!" maar dat fix je door je fouten te herstellen, dus de bezuinigingen in het onderwijs terug te draaien en de administratieve last te verlagen.

Een toename van ZZPers in de zorg en het onderwijs is een symptoom. Niks meer. De root cause ligt dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:06:
Nee, maar in het onderwijs vind ik het belangrijk dat kinderen langere tijd dezelfde meester/juf hebben.
Dat kinderen steeds wisselende docenten hebben, heeft niks met ZZPers te maken. Dat gebeurt ook bij de mensen die in loondienst werken.

Als de lonen stijgen en de werkdruk verlaagd wordt, ga je zien dat meer mensen in loondienst gaan en daar langere weken gaan maken. Dan gaat ook de vraag naar invalkrachten omlaag. Of die invalkrachten nu ZZPer zijn of via een Maandag ofzo werken, maakt ook echt niks uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Beetje raar dat dat je conclusie is van wat ik schrijf. Er is niks "lekker puh" aan. Het is gewoon het zoveelste voorbeeld van een incompetente overheid die aan 1 kant duwt en dan verbaast is dat er aan de andere kant iets omvalt. En dat fix je niet door hard te roepen "het mag niet omvallen!" maar dat fix je door je fouten te herstellen, dus de bezuinigingen in het onderwijs terug te draaien en de administratieve last te verlagen.

Een toename van ZZPers in de zorg en het onderwijs is een symptoom. Niks meer. De root cause ligt dieper.
Mee eens :)

En nu ga ik weer facturabele uren maken! :o

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-07 12:07
[...]

Ik kan niet beoordelen wat de impact is op de kwaliteit van het onderwijs en de zorg maar als een goede docent die in loondienst was, er voor kiest om ZZPer te worden en hij de kerntaken van het werk (les geven / zorg verlenen) voor meer geld kan doen met meer vrijheid en zonder bureaucratische & "hoepeltjes" rompslomp omdat hij buiten veel bedrijfsprocessen valt. Dan lijkt het mij alsof mensen die ZZPer worden een zelf-gecreeërd probleem (door de werkgever, CAOs en wetgeving) vermijden door een "loophole" te gebruiken. In plaats van het voor diegene in loondienst makkelijker/evenredig te maken aan de ZZPer, wordt nu het beeld geschetst dat de ZZPer het probleem is in plaats van dat het loondienst-model in huidige vorm "stuk" is.

Eigenlijk is dit in de ICT niet anders. Alle hoepeltjes en dansjes die er bestaan om je werk te kunnen doen of door te groeien/beloond te worden om het werk wat je doet, ben je in één keer vanaf als je ZZPer wordt. De formule gaat van "lever goed werk en wees zichtbaar en je manager moet je ontwikkeldoelen goedkeuren en je moet dit feedbackformuliertje invullen met max x dagen vrij en... en... krijg betaald" naar "lever goed werk, regel je eigen boekhouding en krijg betaald". Natuurlijk is het niet zo zwart/wit en komt er meer bij kijken, maar naar mijn mening wordt het werk een stuk transactioneler. Zonder dit mogelijk of in ieder geval aantrekkelijker te maken in loondienst-verband, krijg je veel mensen niet meer terug als ze eenmaal die vrijheid hebben geproefd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wie worden er ZZP-er? De mensen die out-of-the-box kunnen denken, die bereid zijn hun nek uit te steken, iets te brengen hebben, extravert zijn, een weerwoord durven te hebben, enz. Dat is bij de overheid, misschien wel juist bij de overheid, het probleem. Wie komen/blijven in loondienst? De mensen die niet de straat op gaan of met de vuist op tafel slaan als hun loon voor het 15e jaar niet omhoog gaat (pensionado's bij het ABP zijn 20% van hun inkomen kwijtgeraakt in de afgelopen jaren en dat geldt voor veel overheid), mensen die 8.00-16.30 prima werktijden vinden, mensen die 25 jaar voor groep 6 hun verhaal afsteken.

Het is geen waardeoordeel wat mij betreft. Ieder moet doen wat hij wil. Maar nu wordt de ZZP-er gestraft voor het 'onvermogen' van de mensen in loondienst. Het onvermogen om op te komen voor een betere CAO, het onvermogen om het LVS te boycotten, het onvermogen om eens lessen te gaan geven aan een andere school of groep. Voor onvermogen mag je ook onwil lezen.

Probleem met zorg en onderwijs is dat die mensen (gelukkig!) gedreven zijn door zorgbehoevenden en kinderen. Ze staan voor de kern van hun werk. Dat siert ze, welgemeend. En de overheid papt en houdt nat...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 10-05-2023 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:39
Hydra schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Misschien gaan we nu wat scheef in een freelance-topic, maar mij stoort het dat er direct alleen maar weer naar de overheid gekeken wordt.

Een school/onderwijzer is tegenwoordig een ideale plek als ouder om de verantwoordelijkheid van je eigen falen als opvoeder op af te schuiven. De verantwoordelijkheid van het opvoeden van je kinderen ligt bij jou en niet bij de school. Maar vervolgens wel verhaal halen als de Cito-score niet bevalt, een grote bek als de leraar je kind wel opvoedt etc etc.. Dat maakt het voor een leraar in vaste dienst er allemaal niet leuker op.

Dus neem ook je verantwoordelijkheid voor het feit dat je kinderen hebt en laat de leraar de leraar zijn.

@hydra, ik bedoel het niet tegen jou persoonlijk, maar in het algemeen. Maar jouw post was voor mij een kapstokje om ook de andere kant eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:51
Onderwijs is sowieso een rotsysteem om in te werken. Ik ken enorm veel mensen (ik kom uit een familie met veel onderwijzers die hun verhalen delen) van mensen die iets heel anders gaan doen. Slechts enkelen gaan als zelfstandige aan de slag omdat ze dan meer geld verdienen en dat gebruiken voor bijvoorbeeld omscholing.

In Nederland komt er onwijs veel administratie kijken bij het onderwijs, met name het basisonderwijs. Zo geeft mijn broer lesgegeven op een school waar ze voor elk kind en elke dag een leerdoel moesten bepalen. Daar ben je al gauw 2 uur mee bezig bovenop je standaard taken (lesgeven, lessen voorbereiden, oudergesprekken, projecten, overleggen, enzovoorts). Hij had een contract van 32 uur maar maakte er gemiddeld 45 per week. Het is heel afhankelijk van de school wat er aanvullend verplicht is voor leerkrachten, en freelancers hoeven een groot deel van die ongein niet uit te voeren.

@RonaldHeirbaut Psst, het is outside the box denken, niet out of the box ;) Dat houdt namelijk in dat je iets direct in gebruik kunt nemen nadat je het uit een verpakking haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 23:50
Leuk topic, dit "Het grote discusseer over freelancers in zorg & onderwijs topic" :+

Overigens grotendeels eens met wat er hier gezegd wordt daar niet van.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
figlio del comm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:16:
@hydra, ik bedoel het niet tegen jou persoonlijk, maar in het algemeen. Maar jouw post was voor mij een kapstokje om ook de andere kant eens te bekijken.
Ik ben het an sich wel met je eens dat ouders niet de opvoeding aan de leraren over moeten laten maar ik snap echt niet hoe dat stukje relevant is in de discussie die we hier hadden over ZZP vs loondienst, of hoe er grote problemen in het onderwijs zijn omdat de overheid aan de ene kant bezuinigd, en aan de andere kant de administratieve druk enorm verhoogt. Dus wat wil je hier mee zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Dat het niet alleen de overheid is, die leraren in vaste dienst richting ZPP'en duwt. Het werk als leraar is naar mijn idee er 'minder leuk' op geworden, door het 'gedoe' erom heen. Dat gedoe wordt ook door ouders (=wij) veroorzaakt. Voor een ZZP'er geldt wat eerder dat je afstand kunt nemen, je bent gefocussed op je opdracht en het gezeik erom heen zal allemaal wel. (voor mij tenminste, het is één van de redenen dat ik ZZP'er ben in de ICT).

Als de leraar in vaste dient zich weer volledig kan focussen op het leraar zijn, wordt het naar mijn idee een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
figlio del comm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:49:
Dat het niet alleen de overheid is, die leraren in vaste dienst richting ZPP'en duwt. Het werk als leraar is naar mijn idee er 'minder leuk' op geworden, door het 'gedoe' erom heen. Dat gedoe wordt ook door ouders (=wij) veroorzaakt.
Als ik naar de ervaringen van m'n vriendin kijkt, zijn de ouders gewoon het probleem niet. Natuurlijk zijn er vervelende ouders, maar in het geheel is dat een druppel in een grote emmer die al heel lang aan het overstromen is. Ik vind echt dat je een veel te simpele weergave geeft van een veel groter probleem.

Daarbij is dat niet meetbaar. De afname in onderwijs ondersteunend persoon is dat wel. Al die taken liggen nu ipv bij specialisten bij de leraar zelf, die daar niet de achtergrond of de tijd voor heeft. Dus als je kind buiten de norm valt (ADHC bijvoorbeeld, of domweg rekenen lastig vindt) kan je maar 1 ding doen: zelf als ouder bijles gaan regelen. En krijg je dus dat 'rijke' ouders er voor zorgen dat hun kinderen beter terecht komen dan 'arme', die het vaak nieteens kunnen betalen.

Je ziet nu ook een scheiding ontstaan in basisscholen; 'slechte' scholen waar niemand wil werken en waar dus vooral rijke 'witte' mensen hun kinderen niet naar toe gaan sturen, zodat je zelfs binnen een buurt een segregatie ziet ontstaan. En wederom is de oorzaak gewoon dat de overheid onderwijs ziet als iets dat als een commerciele instelling behandeld moet worden.

Je haalt een voorbeeld aan van ouders die 'zeuren' over CITO scores. Maar reken maar dat als mijn jongste dochter een VMBO-kader advies zou krijgen, ik er alles aan zou doen om dat omhoog te brengen naar bijvoorbeeld VMBO-TL. Omdat de omgeving waar een kind in leert minimaal net zo belangrijk is. Het is wel erg makkelijk dit af te doen als 'zeurende' ouders. Hoe zou jij het vinden als ouder als je er heel laat achter komt dat het advies van je kind helemaal niet past bij wat het kan, gewoon omdat onderwijzers met 35 kinderen in de klas er geen zicht op hebben? En dat zie ik echt regelmatig gebeuren in mijn omgeving.

Anywho; ik zal niet verder offtopic gaan dan dit. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 10-05-2023 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:11
figlio del comm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:49:
Als de leraar in vaste dient zich weer volledig kan focussen op het leraar zijn, wordt het naar mijn idee een stuk aantrekkelijker.
Precies dit is de reden dat mijn 2e graads bevoegdheid (Docent ICT) stof ligt te happen op een plankje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• figlio del comm
Maar reken maar dat als mijn jongste dochter een VMBO-kader advies zou krijgen, ik er alles aan zou doen om dat omhoog te brengen naar bijvoorbeeld VMBO-TL. Omdat de omgeving waar een kind in leert minimaal net zo belangrijk is. Het is wel erg makkelijk dit af te doen als 'zeurende' ouders. Hoe zou jij het vinden als ouder als je er heel laat achter komt dat het advies van je kind helemaal niet past bij wat het kan, gewoon omdat onderwijzers met 35 kinderen in de klas er geen zicht op hebben?
Precies dit is waar leraren op afhaken. Ik suggereer niet dat er geen fouten gemaakt worden, dat jouw situatie niet klopt, dat leraren onfeilbaar zijn, maar voorlopig valt mijn score in het nadeel van ouders uit en is de norm alles (maar dan ook alles) bij een leraar ter discussie te stellen. Zonder zelf in de spiegel te kijken of zaken te accepteren hoe ze zijn. Ik ben redelijk betrokken geweest bij een lagere school en dit is niet N=1. Leraren haken hierop af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:11
Vraagje aan de mensen met een zakelijke credit card. Ik zit al heel mijn leven bij de ING, dus ik dacht laten we daar blijven. Die weten immers, afgezien van soms de down time, wel hoe simpel digitaal bankieren kan zijn. Ik heb nu sinds een week de ING Commercial Card en heb er enorm spijt van.

Ik vind het echt hilarisch. Eerst een standaard limiet van 1000 euro, mag je tien dagen wachten op verhoging en brieven uitprinten en met stift ondertekenen. ok, soit, maar nu blijkt dus dat ze maar 1 keer per maand het bedrag van je rekening af halen en handmatig je credit card aanvullen kan niet.

Maw totaal niet werkbaar. ik wil snel zonder gezeik betalingen kunnen doen en dit is echt drie keer kut.

Wat gebruiken jullie? Visa een aanrader? Ik gebruik die al persoonlijke credit card en best te spreken er over. Ik heb niet meer dan een limiet of 5K nodig, meerendeel azure kosten of af en toe wat apparatuur of de sporadische zakenreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:16
Je kan overwegen om bij Revolut of Wise oid een business account te openen. Dan krijg je een debit visa/master card waarbij je gewoon kan spenderen wat er op de rekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:37
Heel lang geleden kreeg je bij ING een 50K limiet op de creditcard, dat was weer het andere uiterste. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hielko schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:20:
Je kan overwegen om bij Revolut of Wise oid een business account te openen. Dan krijg je een debit visa/master card waarbij je gewoon kan spenderen wat er op de rekening staat.
Revolut heb ik helaas slechte ervaring mee, teveel gezeik 2 jaar geleden om opnieuw KYC te doen met paspoort en was er toen helemaal klaar mee na drie jaar gebruik. Ik ga ook mijn zakelijk credit card ook liever bij een gerenomeerde partij doen.

Ik wil gewoon echt een credit card voor gemak in buitenland bv. Debit card is toch vaak maar even afwachten. Ik heb mijn hoop op via want dat werkt gewoon overal en altijd. Ik ben jaren op pad gegaan met visa , ing pinpas en revolut ook nog. Uiteindelijk was het toch vaak alleen de visa die zonder gezeik overal werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Laatst online: 11:51
Ik heb een zakelijke kaart bij ICS via ABN Amro, dat werkt op zich oké maar levert bijna zo'n zelfde stapel papierwerk op om je limiet meer dan een beetje te verhogen.

Daarnaast heb ik tegenwoordig een Bunq-rekening met creditcard, dat werkt op zich wel prima; qua betalingssysteem is het wel echt een creditcard maar je krijgt geen credit line, voldoende geld op je rekening aanhouden is een eis. Betaallimieten zijn daarmee dan geen probleem zover ik heb kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:52
mannowlahn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:11:
Vraagje aan de mensen met een zakelijke credit card. Ik zit al heel mijn leven bij de ING, dus ik dacht laten we daar blijven. Die weten immers, afgezien van soms de down time, wel hoe simpel digitaal bankieren kan zijn. Ik heb nu sinds een week de ING Commercial Card en heb er enorm spijt van.

Ik vind het echt hilarisch. Eerst een standaard limiet van 1000 euro, mag je tien dagen wachten op verhoging en brieven uitprinten en met stift ondertekenen. ok, soit, maar nu blijkt dus dat ze maar 1 keer per maand het bedrag van je rekening af halen en handmatig je credit card aanvullen kan niet.

Maw totaal niet werkbaar. ik wil snel zonder gezeik betalingen kunnen doen en dit is echt drie keer kut.

Wat gebruiken jullie? Visa een aanrader? Ik gebruik die al persoonlijke credit card en best te spreken er over. Ik heb niet meer dan een limiet of 5K nodig, meerendeel azure kosten of af en toe wat apparatuur of de sporadische zakenreis.
Ik wilde gaan vertellen dat je bij Rabo via de app kunt bijstorten. Maar kom er nu achter dat dat alleen op mijn privé cc werkt (MasterCard) en niet op de zakelijk (Visa). Raar.

Wel een ander punt. Als je 5k aan Azure kosten maakt, is het wellicht handiger om via een indirect reseller te gaan werken. Je hoeft dan niet je cc te belasten en wellicht profiteer je nog van wat korting.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:16
Gebruik zelf Wise zowel prive als zakelijk (zakelijk eigenlijk alleen voor online aankopen), en tot nu toe werkt dat in de nodige landen zonder problemen. Zie wel net dat ze wel limieten hebben op hun passen, maar dat is 30K per maand, daar moet je het vast mee kunnen redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ik vind het niet raar dat je door zoveel hoepels moet voor een zakelijke creditcard. Een BV is zo gestart, credit card aanvragen, limiet ophogen en poef failliet. Ga dan maar als bank nog je geld terughalen.

Het zijn in feite gewoon kredieten die verstrekt worden natuurlijk.

Ik persoonlijk betaal de paar rekeningen die ik heb gewoon met mn prive creditcard en dan verreken ik het in de administratie. Ik zou ook wel een zakelijke creditcard willen voor het gemak, maar is meer gedoe dan een paar privestortingen noteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 22-07 23:50
@Hydra & @figlio del comm Om nog even off-topic verder te gaan een andere blik op scholen (mijn vrouw heeft op een basisschool als ib-er gewerkt, en de kinderen zitten op een vergelijkbare, maar andere grotere basisschool): Er is gewoon budget en tijd voor specialisten. En het werk als rt-er en plus-begeleider kan gewoon gedaan worden in de daarvoor bestemde uren. Voordat het advies voor de oudste gegeven werd kregen we een uitnodiging voor gesprek. Toen hebben we nog even naast elkaar gelegd hoe we het kind zagen en in goed overleg waren de leerkrachten het wel eens dat het advies een treetje hoger kon. Zo gezegd, zo gedaan, en dat is na 3/4e jaar nog steeds de juiste keuze. Het is ook een beetje samenwerken omdat het kind maar een deel van de dag op school is en pas samen kan het plaatje compleet gemaakt worden.

Misschien is zo'n dorp buiten de randstad zo gek nog niet :P

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
DomiGijzen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Ik wilde gaan vertellen dat je bij Rabo via de app kunt bijstorten. Maar kom er nu achter dat dat alleen op mijn privé cc werkt (MasterCard) en niet op de zakelijk (Visa). Raar.

Wel een ander punt. Als je 5k aan Azure kosten maakt, is het wellicht handiger om via een indirect reseller te gaan werken. Je hoeft dan niet je cc te belasten en wellicht profiteer je nog van wat korting.
Haha geen 5k aan azure kosten, die kan ik bijna behappen met mijn credits die ik heb via actionpack. Inmiddels twee keer credits omdat ik een nieuwe actionpack heb. maar ik ben nu met openai bezig en dat kan straks el inde kosten lopen, maar meer dan een 200 per maand zit ik nu nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Kurios schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:02:
ik vind het niet raar dat je door zoveel hoepels moet voor een zakelijke creditcard. Een BV is zo gestart, credit card aanvragen, limiet ophogen en poef failliet. Ga dan maar als bank nog je geld terughalen.

Het zijn in feite gewoon kredieten die verstrekt worden natuurlijk.

Ik persoonlijk betaal de paar rekeningen die ik heb gewoon met mn prive creditcard en dan verreken ik het in de administratie. Ik zou ook wel een zakelijke creditcard willen voor het gemak, maar is meer gedoe dan een paar privestortingen noteren.
Dat van dat limiet, soit. Maar het feit dat er maar 1 keer paar maand het geld wordt afgeschreven en ik niet ff via ideal de boel weer op 0 kan krijgen vind ik persoonlijk echt een kut klant ervaring.

Ik zou het via prive cc kunnen doen, maar vond het wel fijn dat alles lekker gescheiden was en dat mijn prive zaken minder overlopen in de administratie van bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:09
mannowlahn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:11:

Knab zakelijke creditcard (Mastercard) ging zonder problemen meteen naar 50k bij me.
Prive card (Rabo) staat nog op de standaard 2.5k, de prive Amex heeft volgens mij geen vaste limiet maar "zolang Amex het acceptabel vind" oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 10-05-2023 22:34 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Orangelights23 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:19:
Onderwijs is sowieso een rotsysteem om in te werken. Ik ken enorm veel mensen (ik kom uit een familie met veel onderwijzers die hun verhalen delen) van mensen die iets heel anders gaan doen. Slechts enkelen gaan als zelfstandige aan de slag omdat ze dan meer geld verdienen en dat gebruiken voor bijvoorbeeld omscholing.

In Nederland komt er onwijs veel administratie kijken bij het onderwijs, met name het basisonderwijs. Zo geeft mijn broer lesgegeven op een school waar ze voor elk kind en elke dag een leerdoel moesten bepalen. Daar ben je al gauw 2 uur mee bezig bovenop je standaard taken (lesgeven, lessen voorbereiden, oudergesprekken, projecten, overleggen, enzovoorts). Hij had een contract van 32 uur maar maakte er gemiddeld 45 per week. Het is heel afhankelijk van de school wat er aanvullend verplicht is voor leerkrachten, en freelancers hoeven een groot deel van die ongein niet uit te voeren.

@RonaldHeirbaut Psst, het is outside the box denken, niet out of the box ;) Dat houdt namelijk in dat je iets direct in gebruik kunt nemen nadat je het uit een verpakking haalt.
Hoe dan ook, het begint met denken, box of niet ;)
Het onderwijs (en de zorg) zijn misbruikte systemen in Nederland. Zowel door ouders als overheid. Ouders schuiven verantwoordelijkheid naar de school; gaat er wat mis met je kind heeft de school het gedaan. Soms klopt dat maar meestal ligt het probleem thuis in de opvoeding. In het onderwijs heb je vaste tijden verlof, wat op zich logisch kan zijn. Maar niet per se. Als er meer leerkrachten/onderwijzers lopen op school, kan er gewisseld worden, administratie gedaan worden, een dag verlof buiten de vakanties. Maar ja, te duur hè. En in de zorg net zo, ze werken zich uit de naad, administreren zich suf en als er wat mis is krijgen ze de hele shit van cliënt (en familie) over zich heen. Overuren worden vaak niet geschreven; kwartiertje langer door moet kunnen, maar kwartiertje eerder weg kan niet. Dan snap ik wel dat mensen ZZP-er willen worden. Zelf bepalen wat voor werk je wel of niet aanpakt, elk uur wordt betaald en vaak ook wel wat beter.

De overheid moet eens stoppen met bureaucratische flauwekul van een overvloed aan onzin regels, beleidsnotities, beleidsbepalingen op beleidsnotities, en al die andere onzin die nota bene door de AVG nog complexer gemaakt zijn.

Ik ben zo intens verdrietig dat ik niet eerder ZZP-er geworden ben... en ik merk dat ik naar mate ik ouder word, ik ook steeds linkser word, of beter, linkser denk.

Overigens zijn de salarissen in het onderwijs toch niet zo slecht als ik dacht: https://www.rijksoverheid...-het-voortgezet-onderwijs

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 11-05-2023 07:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:37
Dat bureaucratische gelul met een overvloed aan regels is een indirect gevolg van de burger die eist dat alles geregeld en voorkomen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:33:
[...]

Knab zakelijke creditcard (Mastercard) ging zonder problemen meteen naar 50k bij me.
Prive card (Rabo) staat nog op de standaard 2.5k, de prive Amex heeft volgens mij geen vaste limiet maar "zolang Amex het acceptabel vind" oid.
ICS (Privé, Knab) heeft bij mij na meerdere pogingen om te verhogen maar laten steken op 2000. Het eerste jaar als starter begreep ik het wel maar in het tweede jaar deden ze nog steeds moeilijk. Best vervelend als niet eens het termijn van de vakantie ermee kan betalen. Wie weet binnenkort nog maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:24:
[...]

ICS (Privé, Knab) heeft bij mij na meerdere pogingen om te verhogen maar laten steken op 2000. Het eerste jaar als starter begreep ik het wel maar in het tweede jaar deden ze nog steeds moeilijk. Best vervelend als niet eens het termijn van de vakantie ermee kan betalen. Wie weet binnenkort nog maar eens proberen.
Dan stort je toch geld van je (prive)rekening op de rekening van ICS? Kan gewoon met ideal. Vervolgens betaal je je vliegtickets van € 5000. Zo doe ik het. Voor die enkele keer dat ik die ruimte nodig heb werkt dat voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:27:
[...]

Dan stort je toch geld van je (prive)rekening op de rekening van ICS? Kan gewoon met ideal. Vervolgens betaal je je vliegtickets van € 5000. Zo doe ik het. Voor die enkele keer dat ik die ruimte nodig heb werkt dat voor mij prima.
Dat kan, maar het is een creditcard en geen debitcard. Toen ik modaal verdiende in loondienst kon ik zelfs een limiet van 5k krijgen, maar mogelijk zijn ze daar nu ook strikter in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:33
ICS (prive, ANWB) kan ik gewoon geld op storten, daar ontvang ik vervolgens zelfs rente over.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
ICS heeft het bij mij verknald door twee keer de veiligheidseisen voor online betalingen aan te scherpen zonder me dat vooraf te vertellen. Een van beide keren betekende dat dat ik de aankoop uberhaupt niet meer kon doen.

Ze hadden namelijk opeens besloten dat je hun app moest gebruiken om de betaling goed te keuren. Daar heb ik een enorme hekel aan, verplichten om een app te gebruiken, maar goed ik had dat ding nodig, dus ik vloekend die app installeren. En toen kon ik nog steeds niks, want om me te identificeren/koppelen aan die app moest ik op de website iets doen en die kwam ik niet in, want ik had vanaf die dag opeens ook de app nodig om in te loggen. 8)7

Dus toen kon ik niks, was ik chagrijnig en heb een dag later de boel opgezegd. Maar toen kwam de grap: vind eens een credicard die niet door ICS beheerd wordt in Nederland. Ze zijn er wel, maar het zijn er erg weinig. Uiteindelijk heb ik prive een debit card bij N26 (Duits) genomen voor de incidentele internetaankoop. Zakelijk heb ik nog steeds eentje van ASN via ICS die ik nauwelijks gebruik omdat de standaardlimiet daarvan 500 euro is en ik te lui ben om hem op te hogen. Al is dat af en toe wel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:27:
Dit is erg prettig, ja. Die feature is er nog niet voor de zakelijke kaart. Ik liep hier onlangs tegenaan, en heb een verzoek/klacht ingediend. Ik nodig iedereen uit om dat ook te doen, stuur een mail naar klachten@icscards.nl en een berichtje in de trant van:
Geachte,

Vandaag wilde ik met m’n zakelijke creditcard een bedrag besteden. Kosten waren hoger dan de limiet. Ik wil dus even gauw tegoed overmaken maar dat duurt een paar dagen. Terwijl ik in de app voor m’n privé creditcard gewoon met iDeal direct kan overmaken.

Het is vervelend dat dit in de app voor de zakelijke creditcard nog steeds niet kan. Ik hoop dat dit zo gauw mogelijk wordt opgelost.

Met vriendelijke groet,

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 17:56
Ik werk al 15 jaar loondienst als IT support (voornamelijk tweedelijn, beheren van cloud systemen en technische infra projecten). Nu wil ik mij verder oriënteren in het maken van de overstap naar ZZP, maar waar kan ik het beste beginnen en hoe kan mij het beste verkopen op deze markt? Zijn er handige tips bijvoorbeeld welke stappen je het beste kan nemen om succesvol te worden. De huidige markt laat zien dat er kansen genoeg zijn maar ik weet even niet hoe ik dit het beste kan aanpakken, ook omdat ik 0,0 ervaring heb momenteel. Enige tips zijn welkom! _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Alper587 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:59:
Ik werk al 15 jaar loondienst als IT support (voornamelijk tweedelijn, beheren van cloud systemen en technische infra projecten). Nu wil ik mij verder oriënteren in het maken van de overstap naar ZZP, maar waar kan ik het beste beginnen en hoe kan mij het beste verkopen op deze markt? Zijn er handige tips bijvoorbeeld welke stappen je het beste kan nemen om succesvol te worden. De huidige markt laat zien dat er kansen genoeg zijn maar ik weet even niet hoe ik dit het beste kan aanpakken, ook omdat ik 0,0 ervaring heb momenteel. Enige tips zijn welkom! _/-\o_
Belangrijkste in mijn ogen is een "netwerk" hebben van "recruiters" en "directeuren / managers" die je kent.

(aan nemen dat je voldoende technische skills hebt)

Ken je er genoeg van die dan ga je balletjes op gooien en je plan vertellen en bakje koffie met ze drinken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Alper587 Hoe je jezelf het beste kan verkopen weet alleen jijzelf. Daar zijn bergen met boeken over geschreven; wat zijn je sterke kanten, wat kan beter.
Waar je je het beste kan verkopen is in je netwerk. En dat is groter dan je denkt. Oud-collega's, oud-werkgevers (ZZP-er worden bij je huidige werkgever is niet handig), familie, de sportclub, je buren, enz. Zoals C_V_S al oppert, ga koffie drinken.

Handige tip om succesvol te worden? Blijf jezelf. Overschat jezelf niet, onderschat jezelf ook niet. Maar waar wat je zegt. Blijf transparant. Blijf eerlijk. Streef er niet naar alles te kunnen; streef er naar om te willen blijven leren. Laatste tip, de belangrijkste: durf NEE te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
TucanoItaly schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Dit is erg prettig, ja. Die feature is er nog niet voor de zakelijke kaart. Ik liep hier onlangs tegenaan, en heb een verzoek/klacht ingediend. Ik nodig iedereen uit om dat ook te doen, stuur een mail naar klachten@icscards.nl en een berichtje in de trant van:

[...]
Hmm bij persoonlijke ICS card kan dat wel. Lijkt er op dat een zakelijke cc gewoon overal een beetje kut is? Bizar allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alper587
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:29:
@Alper587 Hoe je jezelf het beste kan verkopen weet alleen jijzelf. Daar zijn bergen met boeken over geschreven; wat zijn je sterke kanten, wat kan beter.
Waar je je het beste kan verkopen is in je netwerk. En dat is groter dan je denkt. Oud-collega's, oud-werkgevers (ZZP-er worden bij je huidige werkgever is niet handig), familie, de sportclub, je buren, enz. Zoals C_V_S al oppert, ga koffie drinken.

Handige tip om succesvol te worden? Blijf jezelf. Overschat jezelf niet, onderschat jezelf ook niet. Maar waar wat je zegt. Blijf transparant. Blijf eerlijk. Streef er niet naar alles te kunnen; streef er naar om te willen blijven leren. Laatste tip, de belangrijkste: durf NEE te zeggen.
Dank Ronald, ik heb een gemiddeld netwerk (veel Linkedin, maar ook een aantal managers en recruiters die ik direct ken) waar ik inderdaad op koffie kan voor een gesprek. Ik zal dan maar hiermee beginnen en zien wat het brengt. :) Ik lees nu hele mooie tips die ik ook zal meenemen! Nee zeggen is inderdaad nog een lastige voor mij maar ik ben mij daar wel bewust van en zal hier ook werk van maken. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Collega's of oud collega's die via een detacheerder werken kunnen vaak ook balletjes opgooien bij hun accountmanagers om jouw te introduceren. Je krijgt dan ongetwijfeld wel de vraag of je niet toch liever bij hun in loondienst wil komen, maar vaak kunnen ze ook wel ZZP'ers gebruiken. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Begin met de stoppen met je ervaring IT support noemen, daar zit niet veel werk in als ZZPer. In de genoemde werkzaamheden lees ik een Cloud Engineer, (technisch) applicatiebeheerder en/of Infra Specalist. Herschijf je CV om dit duidelijk te maken, eventueel met interne promoties de afgelopen 15 jaar wanneer je duidelijk andere werkzaamheden bent gaan oppakken zonder dat je titel aangepast werd. Zoek vacatures (mag ook loondienst) wat voor eisen en wensen binnen bovengenoemde functies nodig zijn en probeer dit te matchen met je eigen ervaring. Hou het echt wel reëel. Je kan prima je functietitel veranderen als dat beter past, maar ga geen project of werkzaamheden toevoegen omdat het mooi staat.

Zelf heb ik in mijn huidige opdracht ook wel eens eerstelijns werkzaamheden maar dat is voor mijn CV niet relevant dus niet benoemd. Het voegt ook voor de potentiële opdracht niets toe gezien ik de ervaring 5-10 jaar geleden wel benoemd heb toen het nog onderdeel uitmaakte van mijn dagelijkse werkzaamheden. Het wel benoemen geeft mogelijk juist het idee dat daar mijn expertise zou liggen terwijl het juist meer is dat ik niet te min ben om werkzaamheden van zieke collega's op te vangen.

Tot slot weegt bij veel Europese aanbestedingen het tarief zwaar. Door met een laag tarief op een interessante opdracht in te schrijven kan je daar zo maar op gesprek komen, zorg wel dat je geen tussenpersoon hebt die dat verschil pakt (Magnit, Headfirst en Yacht pakken niet veel marge). Verder heb ik vaak genoeg gezien dat opdrachten uitgeschreven worden voor een 5 potig schaap en op basis van de reactie het ingepast wordt of de kandidaat in het team past door te schuiven met de taken. Wees dus niet bang als het geen complete match is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:46
Deveon schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Verder heb ik vaak genoeg gezien dat opdrachten uitgeschreven worden voor een 5 potig schaap en op basis van de reactie het ingepast wordt of de kandidaat in het team past door te schuiven met de taken. Wees dus niet bang als het geen complete match is.
Dit vind ik een mooie zin. Bijna een halfjaar aan de gang als zzp'er. Richting de zomer eindigt mijn eerste grote opdracht. Daarom iets actiever de emails van diverse clubs die zzp'ers wegzetten bij bedrijven aan het lezen.
Daarbij valt mij op dat ze (in mijn vakgebied) iemand zoeken die BI architect, datawarehouse specialist én visualisatie specialist is wat bij mijn vorige werkgever separate voltijd functies waren met elk hun eigen expertise/skills. Maar dit is nog niet alles wat ze zoeken, nee daarnaast moet diegene ook nog business kennis hebben....
Ja, zo iemand zoekt elk bedrijf waarschijnlijk. Aangezien mijn eerste opdracht uit mijn netwerk is gekomen weet ik niet hoe de gesprekken lopen via de eerder genoemde clubs, maar jouw gedeelde ervaring geeft mij in elk geval een beetje meer hoop richting toekomstige opdracht(en). Dank!

[ Voor 7% gewijzigd door Roodey op 11-05-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik ben een startende ZZP’er, ik maak nu nog even mijn laatste maand loondienst af en ga daarna aan de slag bij mijn eerste opdracht. Ik heb eigenlijk vrij weinig gedaan behalve mijn LinkedIn vorige maand op low-key open for opportunities te zetten. Daar kwamen al voldoende recruiters op af met serieuze opdrachten. Het kan dus heel snel gaan als je CV een beetje interessant is.

Mijn originele planning was: KvK regelen en dan inschrijven op freelance.nl en dat soort sites en wat recruiters uit mijn netwerk benaderen etc. Nu loopt alles een beetje door elkaar en het meeste werk is voor mij nu niet een opdracht regelen, maar alles eromheen.

Mijn tip zou zijn: bedenk nu alvast met welke rechtsvorm je wilt starten, want een BV oprichten duurt wat langer dan een eenmanszaak. Mijn notaris was wel redelijk snel (5 werkdagen voor een BV+Holding) maar de KvK werkt alleen op ambtelijke tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:00
Ik zou gewoon starten als eenmanszaak, want dat kost je verder niks. Kun je later altijd nog aanpassen, wanneer je ook duidelijk hebt wat je jaaromzet wordt.

Verder LinkedIn open zetten, uitnodigingen van recruiters accepteren (ze connecten zelf actief met elkaars connecties, dus dat gaat vlot). Verder duidelijk op je LI zetten wat je gedaan hebt (technieken etc noemen), want recruiters doen domweg zoekacties op termen die ze in een aanvraag zien. Zoals eerder gezegd ook een tactische titel/functie kiezen, niet "IT support", maar DevOps engineer oid. Ook inschrijven op marktplaatsen, incl freelance, altijd inhuurtkaart.nl checken bij (semi)overheidsopdrachten. En reageer al eens op wat opdrachten die je op marktplaatsen ziet. Je maakt kennis met recruiters en krijg een gevoel hoeveel kans je maakt.

Haal eventueel nog een certificering op kosten van je huidige baas ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
kwaazaar schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:54:
Ik zou gewoon starten als eenmanszaak, want dat kost je verder niks. Kun je later altijd nog aanpassen, wanneer je ook duidelijk hebt wat je jaaromzet wordt.
Dat blijft een beetje discutabel bij welk jaaromzet je naar een BV zou kunnen gaan. Zeker nu het DGA salaris meer marktconform moet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
Ugh, ik voel me zo'n vrek. }:|

Ik heb m'n stagiair één van m'n Macbooks Air gegeven om mee te werken. Ouder modelletje, net als de twee die ik dagelijks gebruik. De specs zijn geen ramp, maar de meesten die ergens als DevOps-er in dienst komen zouden hun neus d'r denk ik voor optrekken (i5 met 8GB RAM).

Het scheelt dat hen weinig performance nodig gaan hebben, want het is niet alsof er pittige code gebouwd of gerunt gaat worden. Voornamelijk Office spul en wat scripting.

Maar toch, ergens loopt er soms wat aan in dat ding, waardoor de laptop traag reageert. Ik ga zsm nog eens goed troubleshooten, maar alles lijkt in orde: laag CPU gebruik, weinig RAM in gebruik, SSD nog in goede staat...

Dus dan kan ik het maar moeilijk over m'n hart halen om een nieuwe laptop te halen. Helemaal omdat ie, nadat de stage klaar is, in de kast zou verdwijnen.

Vrekkig? Consuminderen te ver doorgedreven? I dunno.

< / Rant >

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:48
Liegebeest schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:40:

Ik heb m'n stagiair één van m'n Macbooks Air gegeven om mee te werken. Ouder modelletje, net als de twee die ik dagelijks gebruik. De specs zijn geen ramp, maar de meesten die ergens als DevOps-er in dienst komen zouden hun neus d'r denk ik voor optrekken (i5 met 8GB RAM).

Het scheelt dat hen weinig performance nodig gaan hebben, want het is niet alsof er pittige code gebouwd of gerunt gaat worden. Voornamelijk Office spul en wat scripting.

Maar toch, ergens loopt er soms wat aan in dat ding, waardoor de laptop traag reageert. Ik ga zsm nog eens goed troubleshooten, maar alles lijkt in orde: laag CPU gebruik, weinig RAM in gebruik, SSD nog in goede staat...

Dus dan kan ik het maar moeilijk over m'n hart halen om een nieuwe laptop te halen. Helemaal omdat ie, nadat de stage klaar is, in de kast zou verdwijnen.

< / Rant >
Ach genoeg discussies hier over enkele tientjes al dan niet euro's.

Kan je em niet na verloop van tijd verkopen/inruilen/iets? Zou toch gewoon mogelijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Strykeforce schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Ach genoeg discussies hier over enkele tientjes al dan niet euro's.

Kan je em niet na verloop van tijd verkopen/inruilen/iets? Zou toch gewoon mogelijk moeten zijn?
Ah goed punt! Je geeft me een goed idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59
Liegebeest schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Ah goed punt! Je geeft me een goed idee. :)
En anders kun je nog altijd huren voor de duur van de stage (of je geeft de student een vergoeding voor BYOD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
jongetje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:39:
[...]

En anders kun je nog altijd huren voor de duur van de stage (of je geeft de student een vergoeding voor BYOD)
Daar was ik inderdaad nu naar aan't kijken. Een betrouwbare toko met redelijke specs aan gear vinden gaat even in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:40:

< / Rant >
Geen idee wat jouw stagiair doet maar zou daar echt geen extra geld voor uitrekken, is een prima laptopje voor de meeste zaken. Devops heeft toch niks nodig aangezien alles one cloud draait? En vs code heeft ook niks nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Dat blijft een beetje discutabel bij welk jaaromzet je naar een BV zou kunnen gaan. Zeker nu het DGA salaris meer marktconform moet gaan worden.
Gelukkig dat die salarissen bij sommige bedrijven nog steeds kut is _/-\o_ ik denk dat ik nog steeds weg kan komen met mijn 60k en dan is het omslagpunt 120k geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Daar was ik inderdaad nu naar aan't kijken. Een betrouwbare toko met redelijke specs aan gear vinden gaat even in zitten.
Macvoorminder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
mannowlahn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:20:
[...]

Geen idee wat jouw stagiair doet maar zou daar echt geen extra geld voor uitrekken, is een prima laptopje voor de meeste zaken. Devops heeft toch niks nodig aangezien alles one cloud draait? En vs code heeft ook niks nodig.
Ben ik inderdaad met je eens. Maar, het wordt wel al storend ervaren dat VS:Code of zoiets simpels als TextEditor een paar seconden nodig heeft om op te starten. :D En toegegeven, zelfs de azcli commando's zijn soms wat stroperig.

Ik ga die bak nog eens goed doorlichten en dezelfde use-cases ook nog eens op mijn eigen MBAtje doen. Ik ben benieuwd of't misschien Defender is die de boel wat vertraagt.

Grappig dat het de stagiair, die ooit ook les van me heeft gehad, opmerkte dat mijn laptops in de les ook altijd langzamer waren dan die van de leerlingen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Dat zijn best verschillen zeg, netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Dat zijn best verschillen zeg, netjes!
Yup. Nieuwe mbp is echt een beest maar ook kut, je kan hem niet aan elk scherm hangen want dan zijn je lettertypes niet scherp 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
En toch is het makkelijkst om het direct goed op te zetten.
Een auto kopen kun je gelijk op de BV zetten bijvoorbeeld. Bankrekening is ook lastig als je zowel een holding als WM opzet.
Omzetten naar een BV kan wel met terugwerkende kracht maar alleen als je dit kenbaar maakt voor een bepaalde maand (oktober geloof ik) anders ben je te laat.

Zo zijn er meer dingetjes en ja je kunt prima als EMZ beginnen maar er goed over nadenken en gelijk goed opzetten bespaart je kosten, tijd en administratie inspanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alper587
Deveon schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Begin met de stoppen met je ervaring IT support noemen.......

Tot slot weegt bij veel Europese aanbestedingen het tarief zwaar. Door met een laag tarief op een interessante opdracht in te schrijven kan je daar zo maar op gesprek komen, zorg wel dat je geen tussenpersoon hebt die dat verschil pakt (Magnit, Headfirst en Yacht pakken niet veel marge). Verder heb ik vaak genoeg gezien dat opdrachten uitgeschreven worden voor een 5 potig schaap en op basis van de reactie het ingepast wordt of de kandidaat in het team past door te schuiven met de taken. Wees dus niet bang als het geen complete match is.
Goede tips, zeer waardevol voor mij, dank! _/-\o_
Wolkje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Mijn tip zou zijn: bedenk nu alvast met welke rechtsvorm je wilt starten, want een BV oprichten duurt wat langer dan een eenmanszaak. Mijn notaris was wel redelijk snel (5 werkdagen voor een BV+Holding) maar de KvK werkt alleen op ambtelijke tijden.
Ik dacht zelf ook aan een eenmanszaak maar ben mij ook bewust dat daar risico's en nadelen aan kunnen zitten als het een keer misgaat bijv. (wat ik uiteraard zeker zal proberen te voorkomen). Dank! _/-\o_

.....................
Verder LinkedIn open zetten, uitnodigingen van recruiters accepteren (ze connecten zelf actief met elkaars connecties, dus dat gaat vlot). Verder duidelijk op je LI zetten wat je gedaan hebt (technieken etc noemen), want recruiters doen domweg zoekacties op termen die ze in een aanvraag zien. Zoals eerder gezegd ook een tactische titel/functie kiezen, niet "IT support", maar DevOps engineer oid. Ook inschrijven op marktplaatsen, incl freelance, altijd inhuurtkaart.nl checken bij (semi)overheidsopdrachten. En reageer al eens op wat opdrachten die je op marktplaatsen ziet. Je maakt kennis met recruiters en krijg een gevoel hoeveel kans je maakt.

Haal eventueel nog een certificering op kosten van je huidige baas ;-)
Dank voor je tips, met certificering ben ik inderdaad al bezig, heb nu een 3k budget waar ik volop gebruik van kan maken tot einde dit jaar. _/-\o_
DarkFire1985 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:02:
[...]

Een auto kopen kun je gelijk op de BV zetten bijvoorbeeld. Bankrekening is ook lastig als je zowel een holding als WM opzet.
Omzetten naar een BV kan wel met terugwerkende kracht maar alleen als je dit kenbaar maakt voor een bepaalde maand (oktober geloof ik) anders ben je te laat.

Zo zijn er meer dingetjes en ja je kunt prima als EMZ beginnen maar er goed over nadenken en gelijk goed opzetten bespaart je kosten, tijd en administratie inspanningen.
Ik denk dat ik het op deze manier ga benaderen en gelijk alles goed wil opzetten, een auto bijvoorbeeld is essentieel en ook de bankrekening. Laat ik mij er maar eens goed in gaan verdiepen! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Alper587 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:31:

Dank voor je tips, met certificering ben ik inderdaad al bezig, heb nu een 3k budget waar ik volop gebruik van kan maken tot einde dit jaar. _/-\o_
Pas daar mee op. Dat geld ga je terug moeten betalen als je weggaat (check je contract er even op na).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Een eenmanszaak uitstorten in een flex BV is een eenvoudige handeling die je kan uitvoeren op een moment dat het fiscaal gunstig voor je is. Het kapitaal van de eenmanszaak wordt dan agio in de (holding)BV.

Het is belangrijk voor elke ondernemer om goed te kijken wat past op het gebied van fiscaliteit en risico. Direct als zzp’er met een holding-werkmaatschappij constructie starten omdat dat in de kroeg geroepen wordt is veel gevallen zonde van het geld. En je klanten interesseert het werkelijk niet wat voor rechtsvorm je hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:37
@Alper587 ik zou zeker even je contract nakijken.

Zo was het bij mij dat elke examen a 150 euro na 1 jaar kwijtgescholden werdt. Een cursus vanaf 500. Werdt gedeeld door drie.

Daarom ben ik altijd fel tegen dit soort constructies ingegaan. Ik moest die cursus doen. Mwah geef me maar een contract dat ik dan vrijgemaakts ben van studieschuld zo niet ga ik de cursus niet doen.

MS examens vond ik dan prima, dat geld legde in dan zelf opzij als ik dat examen ook zelf wilde doen. Maar gedwongen een examen doen? Sorry ik wil dat examen niet doen. Als ik het moet doen dan wil ik dat zonder studie schuld.

Ik heb dan ook wat vreemde gesprekken daarover gehad zoals niet loyaal.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 11-05-2023 22:44 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Persoonlijk zou ik eerst focussen op een mooie opdracht binnenhalen. Eerst focussen op het werk en core business op orde en daarna kan je gaan optimaliseren. Hoe eerder je start hoe beter. Eenmanszaak is laagdrempelig en eenvoudiger, keep it simple s…

Enige uitzondering is aansprakelijkheid bij leveren van diensten, fixed prijs of ander risico wat je beroepssaansprakelijkheidsverzekering niet dekt.
Pagina: 1 ... 405 ... 636 Laatste