Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je het betalingskenmerk gecontroleerd? Deze kun je terug vinden in "Mijn Belastingdienst - Zakelijk".
Als die niet klopt komt je betaling vanzelf een keer terug, maar ik zou wel nu alvast de juiste betaling verrichten.

[ Voor 35% gewijzigd door _eLMo_ op 04-05-2023 22:51 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:57
_eLMo_ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:50:
Heb je het betalingskenmerk gecontroleerd? Deze kun je terug vinden in "Mijn Belastingdienst - Zakelijk".
Als die niet klopt komt je betaling vanzelf een keer terug, maar ik zou wel nu alvast de juiste betaling verrichten.
Bij Mijn Belastingdienst - Zakelijk staat dat ik nog omzetbelasting moet doen. Daar staat dus ook geen betaalkenmerk bij. Ik heb twee maanden geleden ook suppleties ingediend via Jortt, maar ook die zie ik niet terug. Misschien dat er een koppeling niet helemaal goed werkt?

Maar moet ik nu echt een tweede keer omzetbelasting gaan betalen? Dat gaat over duizend euro en om nu te wachten totdat mijn eerste betaling een keer terugkomt... Ik moet ook gewoon eten?

Edit: probleem gevonden. In MoneyMonk stond een ouder Omzetbelastingnummer en mijn aangifte is dus niet goed doorgekomen, ook al zegt MoneyMonk van wel. Ik ga nu met de hand nog een keer aangifte doen en het verschuldigde bedrag als de wiedeweerga betalen. Leuk is het niet.

Het duurt nu nog een week of 4 tot ik mijn eerdere betaling terugkrijgt (binnen 8 weken, er zijn er nu 4 om). Wat er dus is gebeurd: de backend van de Belastingdienst valideert oude omzetnummers. 🤦🏻‍♂️

[ Voor 30% gewijzigd door Dennisweb op 04-05-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 20:20
Orangelights23 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:14:
[...]

Ik heb vorige week nog twee mensen niet oo gesprek uitgenodigd omdat ze alleen een cv hebben ingestuurd. Zo makkelijk werkt het niet.
En omgekeerd? Een CV, motivatiebrief en elevator pitch over jezelf meesturen om een freelance opdracht te krijgen? Lijkt tegenwoordig ook een trend te zijn om een opdracht als zzp’er binnen te krijgen. Ik ben het totaal niet gewend. Geeft mij een enorm loondienst-achtig gevoel. Alsof er een gezagsverhouding is.

Zou jij als zzp’er keurig ‘solliciteren’ voor een opdracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:24
Ja, tuurlijk. Het is ook geen loondiens-dingetje, het is een ‘offerte’ uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 12:26
Dennisweb schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:58:
[...]

Edit: probleem gevonden. In MoneyMonk stond een ouder Omzetbelastingnummer en mijn aangifte is dus niet goed doorgekomen, ook al zegt MoneyMonk van wel. Ik ga nu met de hand nog een keer aangifte doen en het verschuldigde bedrag als de wiedeweerga betalen. Leuk is het niet.
Ik _denk_ dat dat niet nodig is. Mocht er een naheffing/boete komen dan kan je daar bezwaar tegen indienen en laten zien dat het wel al overgemaakt is, maar dat je dat per ongeluk onder een verkeerd nummer gedaan hebt. Dan streept men de boete weg.

Dat is in ieder geval hoe het bij mij eerder wel eens gegaan is toen ik een typefout in het betalingskenmerk gemaakt had. Toen ik de belastingtelefoon belde kreeg ik te horen dat ik het beter niet nog een keer kon overmaken, want dan moesten ze dat "ook weer helemaal verwerken".

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Freeaqingme schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:02:
[...]

Ik _denk_ dat dat niet nodig is. Mocht er een naheffing/boete komen dan kan je daar bezwaar tegen indienen en laten zien dat het wel al overgemaakt is, maar dat je dat per ongeluk onder een verkeerd nummer gedaan hebt. Dan streept men de boete weg.

Dat is in ieder geval hoe het bij mij eerder wel eens gegaan is toen ik een typefout in het betalingskenmerk gemaakt had. Toen ik de belastingtelefoon belde kreeg ik te horen dat ik het beter niet nog een keer kon overmaken, want dan moesten ze dat "ook weer helemaal verwerken".
Dat helemaal verwerken valt wel mee. Het is tegenwoordig een iDEAL betaling. Omdat ik de fout in MoneyMonk qua koppeling eerst niet kon vinden, heb ik de aangifte met de hand overgetypt en ingediend. Via iDEAL betaald. Dus dan is die aangifte nu helemaal goed verwerkt.

Wat dan overblijft is de eerste betaling met een betaalkenmerk dat dus niet klopt. Het kenmerk is wel door de Belastingdienst genereerd, maar op een omzetbelastingsnummer dat niet (meer) bestaat. Er staat op de site dat als je betaald hebt met een betaalkenmerk dat niet overeenkomt met één van de belastingaangiftes, je ze moet bellen.

Dus nu eerst maar betaald. Maandag maar even bellen. Het komt wel weer goed, uiteindelijk. Better safe than sorry. De Belastingdienst is bij uitstek de organisatie waar je geen gedoe mee wilt omdat het er falikant fout kan lopen. Kijk maar naar de toeslagenouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
RiccardoNL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:45:
[...]

En omgekeerd? Een CV, motivatiebrief en elevator pitch over jezelf meesturen om een freelance opdracht te krijgen? Lijkt tegenwoordig ook een trend te zijn om een opdracht als zzp’er binnen te krijgen. Ik ben het totaal niet gewend. Geeft mij een enorm loondienst-achtig gevoel. Alsof er een gezagsverhouding is.

Zoals vaker hier genoemd ben ik steeds minder aan het freelancen en steeds meer de lokale dienstverlening in ga.

Wat mij op valt is dat ik soms meer "sollicitatie gesprekken" moet voeren. Maar dan noemen we het opeens sales.

Ik begin met motiveren waarom ze mij als bedrijf zouden moeten inhuren, daarna ga ik langs en vertel ik mondeling mijn cv "ik kan dit goed, want heb x aantal klanten in jouw branche/grote/type systeem"(wegstrepen wat niet van toepassing is in dit geval".
En vaak over 4 of 5 gesprekken, voordat een offerte geaccepteerd word.

"We" zijn verwend als bedrijven met freelancen waar je helemaal niet hoeft te verkopen. Maar dat is is dat hele solliciteren waar het hier over gaat, verkoop gesprekken. Sales.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
RiccardoNL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:45:
[...]
Geeft mij een enorm loondienst-achtig gevoel. Alsof er een gezagsverhouding is.

Je hebt toch altijd een gezagsverhouding als je voor een opdrachtgever werkt. Kunt er wel enorm spastisch over doen met vrijheid dit en dat maar je hebt gewoon vaak in een team te werken. Enige vrijheid is dat je misschien makkelijker weer weggaat een meer vakantie dagen hebt. Ik wordt ingehuurd voor mijn expertise wn/of omdat er capaciteit te kort is. Maar die exact hetzelfde werk als mijn interne collega. Ik krijg alleen geen loonstrook van het bedrijf maar ze krijgen een factuur van mij.

Verder is er toch niets mis om jezelf te verkopen ipv je cv te droppen. Ik zie het ook juist om wat toelichting op mijn cv te geven voor die specifieke rol.

De zzpers die echt zonder machtsverhouding werken zijn juist de stukadoors en keuken monteurs die echt zelf een opdracht aanpakken en geheel zelfstandig uitvoeren. Maar die droppen ook geen cv over de schutting...

Zie het idd zoals hierboven als sales oid. Waarom zou je in loondienst wel een motivatiebrief schrijven en voor een opdracht niet.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 05-05-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
MM99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:04:
Ik weet niet of dit de juiste topic is maar ik heb een vraag over IB aangifte.

Ik ben zelf twee maanden geleden als freelancer begonnen. Direct leuke opdrachten binnen en het gaat goed. Eerste OB-aangifte gedaan en ging prima. Ik zit hiervoor netjes 21% aan de kant.

Nu moet ik volgend jaar IB aangifte doen. Hiervoor zet ik, voor nu van de bedrag dat overblijft na btw, 40% aan de kant. Op een aparte spaarrekening.

Nu zie ik dat bedrag op die spaarrekening redelijk hard stijgen. Op de spaarrekening krijg ik 0,5% rente. Maar ik zit te denken, is hier niet wat beters mee te doen?
Ik snap dat je met dit geld niet grote risico beleggingen wil doen. Maar ik vind het eerlijk gezegd ook zonde om het zo te laten niks doen.
Bunq heeft overigens 2% op prive-geld en 1% op zakelijke rekening (boooo). Maar toch leuker dan 0,5%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-07 19:44
Waarom zou je hier aan beginnen? Obligaties vallen onder beleggingen en daar zul je ongeveer 2% belasting over moeten betalen (31% van een 6,17% fictief rendement) in box 3. De obligatie moet dus al meer dan 5,5% opleveren wil het zinvol zijn gezien het feit dat er ook spaarrekeningen zijn met 3,5% rente welke bijna onbelast zijn.

Ik zet ongeveer 37,5% van mijn inkomen (te betalen IB) op Bunq tegen 2,01%. Ook mijn te betalen BTW zet ik op deze rekening, deze betaal ik zo laat mogelijk en dan haal ik het van Bunq af. Eigenlijk room ik mijn gehele Knab zakelijke rekening af en zet ik op Bunq. Ik betaal wel een soort "salaris" aan mezelf uit maar de rest gaat allemaal naar Bunq.

Tevens zit er aan te denken om deposito's van een jaar op Raisin af te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 05-05-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:24
Over fictief rendement en hoe je daar mee om gaat is weer een ander topic op tweakers voor :-)
Maar ik zie dat je de vraag ook elders gesteld hebt, dus voor hier off topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 02-08 12:26
Dennisweb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:15:
[...]

Dat helemaal verwerken valt wel mee.
Tjah, het was een citaat van die medewerker. En ik geloof best dat ze er voor sommigen een leuk frontendje voor gemaakt hebben, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel over de verdere interne verwerking. Binnen de belastingdienst is een aparte afdeling die zich enkel bezig houdt met inkomende betalingen. Hoe (omslachtig) vervolgens die stromen lopen naar de afdeling Omzetbelasting is anyone's guess.
[...]

Dus nu eerst maar betaald. Maandag maar even bellen. Het komt wel weer goed, uiteindelijk. Better safe than sorry. De Belastingdienst is bij uitstek de organisatie waar je geen gedoe mee wilt omdat het er falikant fout kan lopen. Kijk maar naar de toeslagenouders.
Om daar toch even op te reageren; dit is absoluut niet mijn ervaring met de Belastingdienst. Uiteraard moet je wel gewoon tijdig je aangiftes doen en betalen, maar mijn ervaring is dat er altijd goed meegedacht wordt. Wat dat betreft is de zakelijke kant van de belastingdienst echt compleet anders dan het deel dat zich bezig houdt met toeslagen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dankje, @Freeaqingme. De klantenservice van MoneyMonk gaf ook aan dat het nu ook niet de tijd is om met de Belastingdienst in discussie te gaan. Ook zij raden een nieuwe aangifte + dubbele betaling aan. Dat heb ik gisteren dus maar gedaan.

Ik snap dat de Belastingdienst daardoor nu nog meer werk heeft. Het is niet anders. Dan maar langer wachten totdat de centen weer terug zijn. Aan procedures en bezwaarschriften ga ik me niet wagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:43:
Dankje, @Freeaqingme. De klantenservice van MoneyMonk gaf ook aan dat het nu ook niet de tijd is om met de Belastingdienst in discussie te gaan. Ook zij raden een nieuwe aangifte + dubbele betaling aan. Dat heb ik gisteren dus maar gedaan.

Ik snap dat de Belastingdienst daardoor nu nog meer werk heeft. Het is niet anders. Dan maar langer wachten totdat de centen weer terug zijn. Aan procedures en bezwaarschriften ga ik me niet wagen. ;)
Een nieuwe aangifte? Bedoel je niet suppletie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Wolly schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Een nieuwe aangifte? Bedoel je niet suppletie?
Nee. Ik heb een oud omzetbelastingnummer bij MoneyMonk ingevuld. Daardoor is de aangifte wel succesvol ontvangen, maar niet gekoppeld aan mijn naam.

Om deze reden moest ik volgens MoneyMonk maar aangifte doen via het portaal van Mijn Belastingdienst Zakelijk en dus een nieuwe aangifte starten en de cijfers uit MoneyMonk overnemen. Dus nee, er is nu echt een dubbele aangifte. Om die reden moet ik maandag maar even bellen om alles weer vlot te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik wil graag mijn facturen de laatste dag van de maand versturen - dit in verband met de betaaltermijn vanuit mijn opdrachtgever (30 dagen). Dit betekent wel dat, als ik de factuur ook de op laatste dag van de maand verwerk, de BTW eerder moet afdragen bij de BTW kwartaal aangifte. Als ik de factuur op de eerste dag van de maand zou verwerken hoef ik de BTW pas een kwartaal later af te dragen. Spelen jullie hiermee? Ik zou natuurlijk de factuur de laatste dag van de maand kunnen maken en versturen naar mijn opdrachtgever om vervolgens de factuur pas de eerste van de maand in de boekhouding te verwerken.

Met bovenstaande kun je toch weer een paar tientjes rente op Bunq ontvangen :+

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 05-05-2023 13:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:09
ColeJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:55:
Ik wil graag mijn facturen de laatste dag van de maand versturen - dit in verband met de betaaltermijn vanuit mijn opdrachtgever (30 dagen). Dit betekent wel dat, als ik de factuur ook de op laatste dag van de maand verwerk, de BTW eerder moet afdragen bij de BTW kwartaal aangifte. Als ik de factuur op de eerste dag van de maand zou verwerken hoef ik de BTW pas een kwartaal later af te dragen. Spelen jullie hiermee? Ik zou natuurlijk de factuur de laatste dag van de maand kunnen maken en versturen naar mijn opdrachtgever om vervolgens de factuur pas de eerste van de maand in de boekhouding te verwerken.
Nee. Facturen verstuur ik zo snel mogelijk. Als het kan, in de lopende maand. Maar dat hoeft niet en kan vaak niet ivm uren approvals. Als je eenmaal in een flow zit, maakt het ook niks uit. Die 1 maand shift aan het begin heb je aan het eind ook waardoor je in principe altijd 3 maanden moet afdragen in een kwartaal.

Grz D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 02-08 12:31
Gezien ik de rekeningen 1 keer per maand stuur doe ik dat doorsnee op de 1e van de maand.
De uitzondering: de rekening van december :) Die gaat de 31e de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:13
@ColeJ ik factureer altijd de 1e van de maand, of zo snel mogelijk maar in ieder geval het begin van de maand. December factureer ik dus in januari, wat officieel niet mag maar aangezien ik het al 10 jaar consequent zo doe verwacht ik niet dat een inspecteur er over zal vallen ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Ascension op 05-05-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-07 10:07

Ik speel hier inderdaad mee, factuurdatums voor facturen van 'einde-kwartaal-maanden' schuiven bij mij 1 dag op (dus naar nieuwe kwartaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou natuurlijk de factuur de laatste dag van de maand kunnen maken en versturen naar mijn opdrachtgever om vervolgens de factuur pas de eerste van de maand in de boekhouding te verwerken.
Dit kan niet! In de boekhouding moet dezelfde datum staan als op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Skyaero schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Dit kan niet! In de boekhouding moet dezelfde datum staan als op de factuur.
Dat het niet wenselijk is, klopt. Het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:40

Matis

Rubber Rocket

hackerhater schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:03:
Gezien ik de rekeningen 1 keer per maand stuur doe ik dat doorsnee op de 1e van de maand.
De uitzondering: de rekening van december :) Die gaat de 31e de deur uit.
Precies, zo doe ik het ook. Zo veel mogelijk liquiditeit proberen te houden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:34

Als het goed is staat er een factuurdatum op je factuur, het lijkt me niet de bedoeling dat je die vervalst.

Ik stuur zelf bij grotere projecten ook aan het begin van de maand. En in december voor het einde van het jaar. Bij kleine projecten bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@ColeJ het is niet toegestaan om er zo mee te spelen. Stuur gewoon de factuur van die maand daadwerkelijk de 1e, dan is het probleem opgelost

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Woy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:31:
@ColeJ het is niet toegestaan om er zo mee te spelen. Stuur gewoon de factuur van die maand daadwerkelijk de 1e, dan is het probleem opgelost
En als je dan maar tot de 4e op die klus hebt gezeten. Wacht je dan tot de eerste met factureren?

Het liefst stuur ik het wel in dezelfde maand omdat dan de omzet ook gewoon meteen in de juiste periode valt.

[ Voor 14% gewijzigd door ColeJ op 05-05-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17
ColeJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:32:
[...]

En als je dan maar tot de 4e op die klus hebt gezeten. Wacht je dan tot de eerste met factureren?

Het liefst stuur ik het wel in dezelfde maand omdat dan de omzet ook gewoon meteen in de juiste periode valt.
In beginsel moet de omzet gewoon vallen in de periode dat deze gerealiseerd is. Niet gefactureerde omzet komt dan gewoon als een overige vordering op je balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hielko schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:46:
[...]

In beginsel moet de omzet gewoon vallen in de periode dat deze gerealiseerd is. Niet gefactureerde omzet komt dan gewoon als een overige vordering op je balans.
Dat is natuurlijk alleen echt een issue met de factuur van december, daarom verstuur ik die meestal wel 31 december. Maar in MoneyMonk is het ook gewoon een veld bij wanneer de omzet geteld wordt, dan telt hij voor het resultaat op die datum, maar voor de BTW op de factuurdatum, dus dat is ook nagenoeg geen werk

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ColeJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Dan stuur ik hem gewoon de 5e ;) want voor 4 dagen haalt het ook weer niet zoveel uit of je de BTW al moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hielko schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Dat begrijp ik. Echter, ik wil graag op cashflow sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 15:06
Ascension schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:03:
@ColeJ ik factureer altijd de 1e van de maand, of zo snel mogelijk maar in ieder geval het begin van de maand. December factureer ik dus in januari, wat officieel niet mag maar aangezien ik het al 10 jaar consequent zo doe verwacht ik niet dat een inspecteur er over zal vallen ;)
December factureren in januari mag prima als je de omzet maar wel boekt in het juiste boekjaar.
Omzet valt dan netjes in bv 2022 en de BTW betaal je in April 2023. Goed voor je cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hertog_Martin schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:52:
[...]

December factureren in januari mag prima als je de omzet maar wel boekt in het juiste boekjaar.
Omzet valt dan netjes in bv 2022 en de BTW betaal je in April 2023. Goed voor je cash.
Dit is goed voor je cash maar wanneer verstuur je dan de factuur naar de klant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
ColeJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Wat dacht je van op de dag van de factuurdatum??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 15:06
ColeJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:54:
[...]

1 januari (Naja 3 januari ofzo) Als je je geld eerder wilt dan moet je maar kortere betalingstermijn regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Crazy D

I think we should take a look.

Creatief boekhouden. Maar als het goed is maakt het linksom of rechtsom geen moer uit. De klant die je laatste dag van het kwartaal factureert, betaald als het goed is gewoon op tijd voor de BTW afdracht. Of net niet, maar dan heb je de betaling van een kwartaal eerder daarmee weer gecompenseerd. BTW voorschieten is hooguit een dingetje als je onbetrouwbare klanten hebt, maar die zou ik sowieso lozen, of anders wekelijks factureren.

Ik factureer laatste werkdag van de maand, soms paar dagen eerder (beetje inschatten of ik nog iets voor die klant zal doen de laatste dagen of niet). Als het een klein klusje is, zou snel mogelijk nadat de klus klaar is (beetje zinloos om nog 25 dagen te wachten met factureren).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Dat het niet wenselijk is, klopt. Het kan wel.
Voor de goede orde: het is boekhoudfraude. Dat in de praktijk er waarschijnlijk geen haan naar kraait doet daar niets aan af.
Woy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Dat is natuurlijk alleen echt een issue met de factuur van december, daarom verstuur ik die meestal wel 31 december. Maar in MoneyMonk is het ook gewoon een veld bij wanneer de omzet geteld wordt, dan telt hij voor het resultaat op die datum, maar voor de BTW op de factuurdatum, dus dat is ook nagenoeg geen werk
Ook voor december in principe geen issue. Je kunt gewoon een memoriaal journaalpost 'nog te factureren' hebben waar je dan de omzet op boekt. Dus zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
31 dec        Nog te factureren    € 1.000
31 dec    aan Omzet                           € 1.000

5 jan         Debiteuren           € 1.210
5 jan     aan Nog te betalen BTW              €   210
5 jan     aan Nog te factureren               € 1.000

Staat je omzet nog netjes op de resultaatrekening in december en de btw in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Bij mijn volgende opdrachtgever regel ik wel een kortere betaaltermijn. Ik blijf de laatste dag van de maand factureren - dan hoef ik ook geen accrual te boeken. Voordat de BTW betaald moet worden is het geld toch al wel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Wat dan overblijft is de eerste betaling met een betaalkenmerk dat dus niet klopt. Het kenmerk is wel door de Belastingdienst genereerd, maar op een omzetbelastingsnummer dat niet (meer) bestaat. Er staat op de site dat als je betaald hebt met een betaalkenmerk dat niet overeenkomt met één van de belastingaangiftes, je ze moet bellen.
De kans is groter dat het betalingskenmerk door MoneyMonk is gegenereerd. Het is namelijk een vrij rechtlijnige formule, die in meer boekhoudpakketten ingebouwd zit.
Net als dat je een IBAN succesvol kunt laten valideren zonder dat die werkelijk bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-08 10:28
Wat een gedoe hier zeg met die facturen allemaal.. :') gelukkig hier self billing dus mij boeit t echt voor geen kont wanneer ie komt. Die paar dagen overleef ik echt wel..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:23
Dit komt allemaal wel een beetje over als "ik zit fulltime bij 1 klant, heb een slechte betaaltermijn geaccepteerd en kom net rond"

Waar zijn de ondernemers in jullie! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:16

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Stefangrp schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:00:
Dit komt allemaal wel een beetje over als "ik zit fulltime bij 1 klant, heb een slechte betaaltermijn geaccepteerd en kom net rond"

Op de bank liggend en wachtend op de volgende inkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

De eerste maand kan vervelend zijn, maar na je eerste jaar ZZPen moet je toch wel voldoende buffer hebben om deze cashflow op te vangen. De meeste van hier zullen slechts rond de 5 á 10% aan kosten zitten, waarvan grotendeels waarschijnlijk met name privé georiënteerd (internet thuis, iPhone, Apple Watch, luxe laptop en auto voor privé). De boekhouder, benodigde abonnementen en verzekeringen heb ik in een goeie week al terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Is het echt zo erg gesteld dan? Zelf werk ik vooral als copywriter, maar ik heb toch echt verschillende opdrachtgevers en zit eigenlijk nooit op de bank te wachten totdat ik wat te doen heb. Ik heb zo 3-5 opdrachtgevers per maand. Eén opdrachtgever betaalt pas binnen 30 dagen, maar ik heb er ook opdrachtgevers bij die mij binnen een uur al betaald hebben. Ik werk wel samen met wat kleinere zzp’ers.

Het mooie is ook dat ik er een opdrachtgever bij heb die in hetzelfde schuitje zit als ik. Ook chronisch ziek, ook om die reden zzp’er geworden, ook niet geschikt voor de hele dag op kantoor zitten. Dat werkt echt heel prettig.

De IT-klussen zijn wel iets minder, maar ik heb vorige maand nog een app gebouwd voor een lokale radiozender in Roemenië. Ik zit eigenlijk amper op LinkedIn en de meeste opdrachten komen gewoon voort uit googlen op vacatures. Daarnaast zijn er opdrachtgevers die hun vrienden en collega’s ook op me af sturen.

Het lijkt me vreselijk om de hele dag op de bank te moeten liggen, wachtend op de dag dat er weer een opdracht binnenkomt. Hoe redden jullie jezelf dan financieel als er een tijd lang niets te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:03
Dennisweb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:47:
Hoe redden jullie jezelf dan financieel als er een tijd lang niets te doen is?
Ik kan bij mijn oud werkgever altijd inspringen als oproepkracht als het even iets rustiger is. Financieel niet aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33
Dennisweb schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:47:

Het lijkt me vreselijk om de hele dag op de bank te moeten liggen, wachtend op de dag dat er weer een opdracht binnenkomt. Hoe redden jullie jezelf dan financieel als er een tijd lang niets te doen is?
Na bijna twintig jaar facturen sturen geloof ik het allemaal wel. De truc is om de maandelijkse vaste kosten zo laag mogelijk te houden totdat je een beetje buffer opgebouwd hebt. Zes keer per week eten bij de koperen hoogte is sneller omgezet in een zak bonen van de Lidl dan dat je binnen een maand kleiner moet gaan wonen vanwege insufficient funds.
De keren dat ik zonder werk zat waren eigenlijk altijd te kort. :X Er is genoeg te doen, zowel thuis als zakelijke projectjes, waardoor een maand sneller voorbij vliegt dan je wilt.
Nadeel van die projectjes is wel dat het geld er nog sneller doorheen gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:12:
Wat een gedoe hier zeg met die facturen allemaal.. :') gelukkig hier self billing dus mij boeit t echt voor geen kont wanneer ie komt. Die paar dagen overleef ik echt wel..
Hier eenzelfde situatie. En met een overheidsopdrachtgever zijn de zorgen over betalen heel erg klein.

Toch zit er veel verschil in hoe snel er betaald wordt. Zeker via een tussenpersoon ben ik er regelmatig achteraan moeten gaan. Op dit moment zit ik direct bij een opdrachtgever die een betalingstermijn van 30 dagen hanteert maar in de regel binnen een week betaalt!

Voor mij is de les vooral om als het enigszins kan de tussenpersoon te vermijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Brengt me er toe meteen een ander onderwerp aan te snijden (wat recent al even voorbij is gekomen):

Ik heb inmiddels flink wat buffer opgebouwd in mijn onderneming met als rechtsvorm eenmanszaak. Ik betaal maandelijks een VA IB dus eigenlijk hoef ik op mijn zakelijke rekening niet veel meer buffer aan te houden dan de BTW aangifte en een paar maanden kosten (privé ruim voldoende buffer voor levensonderhoud). Richting het einde van het jaar kan ik dat dan iets op laten lopen als ik meer omzet zou maken dan bij de VA verwacht.

Nu is het dilemma wat ik met de rest van de buffer doe. Ik kan die overmaken naar privé maar dan betaal ik er extra VRH over. Alternatief is een zakelijke spaarrekening of wellicht op termijn toch overwegen een BV op te richten om daar vermogen in op te gaan bouwen. Ik kom ook op een punt dat als ik zo door ga ik zo veel buffer op de zakelijke rekening heb dat ik daar ook niet direct nog een verhaal bij kan houden als ik vragen krijg. Ik weet dat er situaties zijn waar de rechter geoordeeld heeft dat je zelfs een paar honderd duizend euro aan mag houden, dat is voor mij niet direct van toepassing en bovendien wil ik liever niet in een grijs gebied terecht komen.

Op basis van mijn omzet is een BV alleen niet direct interessant. Ik zit net onder het het omslagpunt en ik probeer ook niet meer dan zo'n 1000-1100 productieve uren te maken omdat ik mijn vrije tijd waardeer en ik over meer omzet vooral veel belasting betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik ben om die reden (mede) direct gestart als BV. Qua omzet misschien niet helemaal handig, al zit ik momenteel op €105 per uur voor 32 uur per week. Dus een slordige €150k per jaar. Grote voordeel is dat je zelf kunt bepalen (tot op zekere hoogte) hoeveel je jezelf per jaar uitbetaald als loon, dividend en hoeveel je in de BV laat.
Zo kun je dus spelen met de hoeveelheid belasting die je wilt betalen.
Daarnaast is het fijn om een rechtspersoon te hebben, mocht het ooit mis gaan.

De operationele kosten voor de BV zijn iets hoger dan voor een EMZ, maar met een beetje slimme en handige boekhouder zijn die zo terugverdiend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-07 18:01
Afas schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:29:
Brengt me er toe meteen een ander onderwerp aan te snijden (wat recent al even voorbij is gekomen):

Ik heb inmiddels flink wat buffer opgebouwd in mijn onderneming met als rechtsvorm eenmanszaak. Ik betaal maandelijks een VA IB dus eigenlijk hoef ik op mijn zakelijke rekening niet veel meer buffer aan te houden dan de BTW aangifte en een paar maanden kosten (privé ruim voldoende buffer voor levensonderhoud). Richting het einde van het jaar kan ik dat dan iets op laten lopen als ik meer omzet zou maken dan bij de VA verwacht.

Nu is het dilemma wat ik met de rest van de buffer doe. Ik kan die overmaken naar privé maar dan betaal ik er extra VRH over. Alternatief is een zakelijke spaarrekening of wellicht op termijn toch overwegen een BV op te richten om daar vermogen in op te gaan bouwen. Ik kom ook op een punt dat als ik zo door ga ik zo veel buffer op de zakelijke rekening heb dat ik daar ook niet direct nog een verhaal bij kan houden als ik vragen krijg. Ik weet dat er situaties zijn waar de rechter geoordeeld heeft dat je zelfs een paar honderd duizend euro aan mag houden, dat is voor mij niet direct van toepassing en bovendien wil ik liever niet in een grijs gebied terecht komen.

Op basis van mijn omzet is een BV alleen niet direct interessant. Ik zit net onder het het omslagpunt en ik probeer ook niet meer dan zo'n 1000-1100 productieve uren te maken omdat ik mijn vrije tijd waardeer en ik over meer omzet vooral veel belasting betaal.
Als ik het goed begrijp zijn de "omslagpunten" ook voornamelijk toegepast op het scenario:
"Wanneer ik alles naar prive wil uitkeren, wat is dan belastingtechnisch voordeliger?"

Jij zit eigenlijk in een ander bootje, je hoeft niet alles prive te trekken op basis van je maandelijkse behoeften, je wil mogelijk ook geld laten staan om later andere zaken mee te doen (hypotheek, investeringen, etc), dat kan niet in een EMZ, je kosten en risico's zijn dermate laag dat er totaal geen rechtvaardig belang is om het te laten staan in de EMZ (vooral als we even gewoon eerlijk zijn)

Staar je niet blind op financiële omslagpunten maar kijk ook naar de mogelijkheden van een EMZ versus BV.

(geen financieel advies natuurlijk maar bespreek dit ook mogelijk eens met een boekhouder/accountant zodat de gehele situatie in kaart gebracht wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-08 14:22
Afas schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:29:

Volgens mij zijn dit soort vragen het beste te beantwoorden als je weet wat je eigenlijk wilt met je geld/ wat is je doel. Je hebt hier gewoon financiële planners voor. Zie FFP CFP voor meer info.

Voor iedereen is dit verschillend. Omslagpunt van EMZ naar BV is hier genoeg over te vinden. Maar blijft in mijn ogen vaak nog steeds persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
Matis schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:51:
Ik ben om die reden (mede) direct gestart als BV. Qua omzet misschien niet helemaal handig, al zit ik momenteel op €105 per uur voor 32 uur per week. Dus een slordige €150k per jaar. Grote voordeel is dat je zelf kunt bepalen (tot op zekere hoogte) hoeveel je jezelf per jaar uitbetaald als loon, dividend en hoeveel je in de BV laat.
Zo kun je dus spelen met de hoeveelheid belasting die je wilt betalen.
Daarnaast is het fijn om een rechtspersoon te hebben, mocht het ooit mis gaan.

De operationele kosten voor de BV zijn iets hoger dan voor een EMZ, maar met een beetje slimme en handige boekhouder zijn die zo terugverdiend.
Heb je ook een holding? Dan wordt het namelijk helemaal leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

IslandCow schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:32:
Nee. Wat brengt dat voor financiëel voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
IslandCow schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Voor uurtje factuurtje heb je niet echt een werk BV nodig. Je loopt nihil risico op aansprakelijkheid. Hier vorig jaar al de BV overwogen maar moet er dit jaar denk ik toch maar wat mee gaan doen. Twijfel nog om het achteraf te regelen (voor 1 oktober aangeven dacht ik) of gewoon mijne nieuwe opdracht in een “schone” BV. Al mijn investeringen heb ik vorig jaar al willekeurig (starter) afgeschreven, alleen even kijken of het kantoor aan huis voor een DGA nog interessant is (huis vorig jaar gekocht, prijs inmiddels al gekelderd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 12:01
Deveon schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Voor uurtje factuurtje heb je niet echt een werk BV nodig. Je loopt nihil risico op aansprakelijkheid.
Een nogal vreemde redenatie? Er zijn legio mensen die uurtje factuurtje advies verstrekken waarmee bedrijven risico's lopen, en daarna dus ook de adviseur....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-07 07:21
Hier iemand die juist heeft gekozen voor een BV (zonder holding) voor mijn uurtje factuurtje werkzaamheden. Een gote voordeel is dat mijn BV ook meteen een persoonlijke spaarpot is en mijn pensioen. Qua loon zorgen dat je in IB schijf 2 zit, alles daar boven via dividend. Geld lenen (hypotheek ed) netjes via de zaak. Voor de rest belastingvrij geld oppotten tot ik stop met werken en/of de hele boel verkoop. Het kost misschien wel meer om het op te zetten en het te onderhouden, maar het geeft je persoonlijk veel meer financiële vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
coldasice schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Een nogal vreemde redenatie? Er zijn legio mensen die uurtje factuurtje advies verstrekken waarmee bedrijven risico's lopen, en daarna dus ook de adviseur....
Zelfs als ik op het verkeerde knopje druk en de volledig omgeving wipe dan zal de opdrachtgever zijn best moeten doen om aan te tonen dat ik dat expres gedaan heb. En zelfs dan alsnog zou ik het verdedigen dat hun processen niet afdoende waren om het te voorkomen.

Dat de kans nihil is komt ook voort uit de kosten voor de aansprakelijkheidverzekering versus verzekering tegen arbeidsongeschiktheid (waar de kans ook al enorm laag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 12:01
Deveon schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Zelfs als ik op het verkeerde knopje druk en de volledig omgeving wipe dan zal de opdrachtgever zijn best moeten doen om aan te tonen dat ik dat expres gedaan heb. En zelfs dan alsnog zou ik het verdedigen dat hun processen niet afdoende waren om het te voorkomen.
Maar als die een poging doet, zit je al in een rechtszaak die enorme gevolgen kan hebben. Verlies of winst maakt dan niet uit, dan ben je jaren verder.

Als je voor een food bedrijf werkt, en het gaat mis met een eindproduct en jij hebt ergens iets gedaan, kan het enorm uit de hand lopen.

Als je voor een beursgenoteerd bedrijf werkt idem of Amerikaans bedrijf.

Dit hoeft allemaal niet voor jou te gelden, maar er zijn legio redenen te verzinnen om wel een BV te starten ondanks uurtje factuurtje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
coldasice schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Maar als die een poging doet, zit je al in een rechtszaak die enorme gevolgen kan hebben.
Ook voor de opdrachtgever om die strijd in het openbaar uit te vechten. Zeker omdat het compleet onrealistisch is om de aansprakelijkheid bij een enkeling te leggen. De imagoschade is al snel hoger als wat er bij een enkeling te plukken valt.

Zodra je echter met SLA’s, fixed price, personeel en/of abonnementen gaat aanbieding zou ik zeker minimaal twee BV hanteren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Tjahneee schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:58:
Hier iemand die juist heeft gekozen voor een BV (zonder holding) voor mijn uurtje factuurtje werkzaamheden. Een gote voordeel is dat mijn BV ook meteen een persoonlijke spaarpot is en mijn pensioen. Qua loon zorgen dat je in IB schijf 2 zit, alles daar boven via dividend. Geld lenen (hypotheek ed) netjes via de zaak. Voor de rest belastingvrij geld oppotten tot ik stop met werken en/of de hele boel verkoop. Het kost misschien wel meer om het op te zetten en het te onderhouden, maar het geeft je persoonlijk veel meer financiële vrijheid.
Dat is dan (alleen) gunstig voor de HRA om in schijf 2 terecht te komen? Dat ligt momenteel op € 73.031. Dan ga je van 36,93% naar 49,50% tarief. Dat komt neer op een bruto maandsalaris van € 6000. Mooi in lijn met de gebruikelijkloonregeling :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37

Yucon

*broem*

coldasice schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Maar als die een poging doet, zit je al in een rechtszaak die enorme gevolgen kan hebben. Verlies of winst maakt dan niet uit, dan ben je jaren verder.

Als je voor een food bedrijf werkt, en het gaat mis met een eindproduct en jij hebt ergens iets gedaan, kan het enorm uit de hand lopen.

Als je voor een beursgenoteerd bedrijf werkt idem of Amerikaans bedrijf.

Dit hoeft allemaal niet voor jou te gelden, maar er zijn legio redenen te verzinnen om wel een BV te starten ondanks uurtje factuurtje...
Ik ken in mijn ruime kennissenkring geen enkel voorbeeld waar dit daadwerkelijk gebeurd is. "je zou maar de eerste zijn.." -> natuurlijk, maar het is heel erg onwaarschijnlijk. Amerikaanse bedrijven zien dit inderdaad wel wat anders maar met name als je in Nederland werkt is dit toch echt niet de norm.

Verder kan het ook geen kwaad wat genuanceerder naar risico's te kijken. Met financiële risico's hebben mensen al snel de neiging te roepen "ja wat nou als het jou gebeurt? Dan sta je daar toch maar mooi, idioot dat je dat niet voor misschien wel veel te veel geld compleet uitgesloten hebt? Dan wordt je huis verkocht en sta je toch maar mooi op straat" algemeen voorbeeld.. niet specifiek deze situatie.

Dat klopt natuurlijk. En failliet gaan is behoorlijk vervelend. Echter, we accepteren allemaal ook de kans dat we door kanker een pijnlijke dood sterven en elke dag opnieuw kun je weer omkomen door het oversteken van de straat. En stuk voor stuk is dat een heel stuk definitiever dan failliet gaan.

Natuurlijk zijn financiële risico's in tegenstellig tot bovenstaande narigheid wel uit te bannen. Daar hangt soms wel een prijskaartje aan waarvan je je kunt afvragen of dat wel reëel is. Met in het achterhoofd het feit dat je op allerlei vlakken dag in dag uit grote risico's loopt kun je je afvragen of je wel moet streven naar het volledig uitbannen van alle denkbare financiële risico's.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 07-05-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Strykeforce schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:09:
je kosten en risico's zijn dermate laag dat er totaal geen rechtvaardig belang is om het te laten staan in de EMZ (vooral als we even gewoon eerlijk zijn)
- Op het moment dat je niet alleen uurtje factuurtje voor een opdrachtgever werkt maar daarnaast ook wat eigen software projecten hebt zijn die risico's er wel degelijk.

Heb zelf ooit een rechtszaak gehad over de naam van een van mijn eigen projecten (merkenrecht).
Deze gewonnen, maar dat had ook anders kunnen aflopen, waardoor een flinke financiele buffer best te rechtvaardigen valt.

- Met de nieuwe box 3 berekening over spaargeld, heeft het verder weinig nut om vermogen in je bedrijf te laten staan als je het niet nodig hebt voor investeringen. Prive sparen levert meer op.

[ Voor 7% gewijzigd door maxnl op 07-05-2023 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:25
Deveon schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Dat de kans nihil is komt ook voort uit de kosten voor de aansprakelijkheidverzekering versus verzekering tegen arbeidsongeschiktheid (waar de kans ook al enorm laag is).
Het gaat niet om aantonen of je iets bewust doet, maar of je een fout maakt die je had kunnen voorkomen. Je risico inschatting komt niet in de buurt van de vele rechtzaken die hierover al geweest zijn, veel freelancers weten dit helaas niet en kunnen hierdoor in grote problemen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IslandCow
Matis schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Nee. Wat brengt dat voor financiëel voordeel?
Vooral de dividend uitkering die is vrijgesteld van belasting en je daardoor minder winstbelasting betaalt: https://www.firm24.com/bl...ing-in-structuur-verband/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ

Het kan zo over komen maar zo zit ik niet in de wedstrijd. Als ik wil kan ik 2 jaar zonder opdracht zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58
IslandCow schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Vooral de dividend uitkering die is vrijgesteld van belasting en je daardoor minder winstbelasting betaalt: https://www.firm24.com/bl...ing-in-structuur-verband/
Een holding constructie met 2 BV’s betalen gezamenlijk niet minder vennootschapsbelasting (VPB) dan een enkele BV. Die belasting wordt normaliter betaald door de werkmaatschappij. Als de winst dan wordt uitgekeerd aan een holding is die voor dat bedrag vrijgesteld van VPB.

Er is geen financieel voordeel bij het gebruik van een werkmaatschappij + holding tov een enkele BV.

[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 07-05-2023 21:52 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RichieB schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:50:
Een holding constructie met 2 BV’s betalen gezamenlijk niet minder omzetbelasting (VPB) dan een enkele BV. Die belasting wordt normaliter betaald door de werkmaatschappij. Als de winst dan wordt uitgekeerd aan een holding is die voor dat bedrag vrijgesteld van VPB.

Er is geen financieel voordeel bij het gebruik van een werkmaatschappij + holding tov een enkele BV.
Inderdaad, er wordt sowieso belasting betaald. Het is gewoon een fiscale eenheid, dus geen fiscaal/financiële winst bij een holding+werkmaatschappij constructie. De operationele kosten worden wel hoger door de dubbele boekhouding, bankkosten en notariële aktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
Matis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:22:
[...]

Inderdaad, er wordt sowieso belasting betaald. Het is gewoon een fiscale eenheid, dus geen fiscaal/financiële winst bij een holding+werkmaatschappij constructie. De operationele kosten worden wel hoger door de dubbele boekhouding, bankkosten en notariële aktes.
Je kan er voor kiezen om het als fiscale eenheid aan te vragen. Maar goed, het is wat gecompliceerde materie en je hebt maar 1 akte nodig. Bankrekening kost 5 euro per maand. Boekhouding is gratis voor mij. Maar ik heb nog een tweede b.v., dus het maakt ook handig voor mij. De notaris vertelde mij ook dat een holding + bv systeem ook gunstig is voor de belastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58
@IslandCow Die notaris moet zich bij zijn vak houden en geen uitspraken doen over dingen waar hij geen verstand van heeft.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33
Je kan verliezen van de ene BV compenseren met de winst van een andere. Niet iets wat je als veredelde eenmanszaak nodig zal hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 23:37
De vennootschapsbelasting is een belasting op winst.
RichieB schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Er valt weldegelijk een fiscaal voordeel door sommige kosten (DGA-salaris, overhead) via de managementfee naar de holding te verplaatsen zodat de werkmaatschappij in 2023 onder de (of minder ver boven de) € 200k winst uitkomt en zo niet het hogere tarief hoeft te betalen. Ook kan de holding bijvoorbeeld vastgoed verhuren aan de werkmaatschappij.
IslandCow schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Een dividenduitkering heeft geen invloed op de winst. Deze wordt uit het eigen vermogen uitgekeerd. Er is inderdaad een deelnemingsvrijstelling van werkmaatschappij naar holding, maar uiteindelijk zal je naar privé gewoon dividendbelasting moeten betalen.
Matis schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:22:
[...]

Inderdaad, er wordt sowieso belasting betaald. Het is gewoon een fiscale eenheid
Holding en werkmaatschappij zijn standaard geen fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting. Dat moet je expliciet aanvragen. Valt meestal niet aan te raden omdat je dan dus niet kan schuiven met kosten (managementfee, huur) tussen de BVs voor eerste schijf Vpb. Biedt ook iets meer risico qua aansprakelijkheden, maar kan administratief iets simpeler zijn.

Fiscale eenheid voor omzetbelasting is er wel impliciet, maar biedt geen fiscaal voordeel (alleen een administratieve verlichting en een klein beetje extra aansprakelijkheid)

[ Voor 56% gewijzigd door Aftansert op 07-05-2023 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
Aftansert schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:20:
Er valt weldegelijk een fiscaal voordeel door sommige kosten (DGA-salaris, overhead) via de managementfee naar de holding te verplaatsen zodat de werkmaatschappij in 2023 onder de (of minder ver boven de) € 200k winst uitkomt en zo niet het hogere tarief hoeft te betalen.
Maar goed, als je maar 1 BV hebt, en een DGA salaris van bijvoorbeeld 100k, dan drukt dat als loonkosten toch ook gewoon de winst met 100k...
Dan moet er dus meer dan 300.000 EUR binnen komen voordat er een deel in het hoge VPB tarief valt.

Mocht er hier iemand meer dan 300k verdienen met een software ontwikkeling klus, dan ben ik erg benieuwd naar de opdrachtgever, en of ze nog meer mensen zoeken... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 07-05-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

maxnl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:54:
Maar goed, als je maar 1 BV hebt, en een DGA salaris van bijvoorbeeld 100k, dan drukt dat als loonkosten toch ook gewoon de winst met 100k...
Dan moet er dus meer dan 300.000 EUR binnen komen voordat er een deel in het hoge VPB tarief valt.
Inderdaad, ik verwacht dit kalenderjaar rond de €100k aan inkomsten. Qua DGA salaris keer ik dit jaar ongeveer €73k uit. Dan blijft er, na een minimum aan kosten, €25k over.
Mocht er hier iemand meer dan 300k verdienen met een software ontwikkeling klus, dan ben ik erg benieuwd naar de opdrachtgever, en of ze nog meer mensen zoeken... ;)
:+ Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
IslandCow schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:44:
[...]

Bunq heeft overigens 2% op prive-geld en 1% op zakelijke rekening (boooo). Maar toch leuker dan 0,5%
moet ik welzeggen dat bunq duur is per maand. rond de 15 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Crazy D

I think we should take a look.

Peter152 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:18:
[...]

moet ik welzeggen dat bunq duur is per maand. rond de 15 euro?
7 euro oid.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Als je alleen een spaarrekening neemt bij Bunq dan is deze gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
Bedankt, dit is nieuw voor mij en ben heel veel aan het lezen. Ik ben ook op zoek naar een goede accountant die mij hier in kan ondersteunen.

Moet je bij de belastingdienst nog iets aanvragen/doen als je deze constructie van een management contract wilt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
[...]

Ja, inderdaad. Gaat meer om het verschil tussen salaris en managementfee. Die twee zijn niet aan elkaar gekoppeld, zeker nu de afroommethode in bijna alle gevallen niet van toepassing is.
[...]

Mocht er hier iemand meer dan 300k verdienen met een software ontwikkeling klus
hoi

Hoewel ik dat niet perse nog een keer wil doen. Was een wat speciaal jaar, laten we zeggen. Ook hoef je natuurlijk niet alleen softwareontwikkeling per uur te doen. Juist een BV is interessant om ook producten te verkopen of andere werkzaamheden in te verrichten.

[ Voor 29% gewijzigd door Aftansert op 08-05-2023 08:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
Opvolging van mijn belastingprobleem: mijn oude BTW-nummer is aan een andere ondernemer toegekend. Daardoor heb ik nu voor iemand anders aangifte gedaan en betaald. Dat gaan ze nu terugdraaien en dat duurt 15 werkdagen.

Dat dit überhaupt kan, vind ik erg bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-07 07:48
Dennisweb schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:54:
Opvolging van mijn belastingprobleem: mijn oude BTW-nummer is aan een andere ondernemer toegekend. Daardoor heb ik nu voor iemand anders aangifte gedaan en betaald. Dat gaan ze nu terugdraaien en dat duurt 15 werkdagen.

Wow.... Je zou toch denken dat ze een nummer i.i.g. een hele poos gereserveerd houden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Lycaon schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Wow.... Je zou toch denken dat ze een nummer i.i.g. een hele poos gereserveerd houden.....
Dat dacht ik ook. Ik vind dit eerlijk gezegd best schokkend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Lycaon schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Nou ik zou gewoon verwachten dat hij nooit meer gebruikt wordt. Als er mensen overlijden gaan ze BSN nummers toch ook niet opnieuw uitdelen ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dennisweb schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:54:

Ik twijfel eerlijk gezegd wel aan dit verhaal, ik geloof wel dat een bd medewerker dit gezegd heeft, maar het zou vreemd zijn als je uberhaupt belasting aangifte voor iemand anders kan doen. Zou erg leuk worden als je voor random bedrijven aangifte kunt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
Woy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ik twijfel eerlijk gezegd wel aan dit verhaal, ik geloof wel dat een bd medewerker dit gezegd heeft, maar het zou vreemd zijn als je uberhaupt belasting aangifte voor iemand anders kan doen. Zou erg leuk worden als je voor random bedrijven aangifte kunt gaan doen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar je hoeft daar niet met DigId of eHerkenning in te loggen dan? Hoe wordt er dan uberhaupt gecontrolleerd dat jij aangifte gedaan hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 08-05-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
Woy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Maar je hoeft daar niet met DigId of eHerkenning in te loggen dan? Hoe wordt er dan uberhaupt gecontrolleerd dat jij aangifte gedaan hebt?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Woy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Alle zakelijke dienstverleners kunnen toch ook gewoon aangifte voor je doen zonder machtiging. Sterker nog, als je een BV hebt, en je vraagt geen eHerkenning aan, dan kan jij helemaal niks bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik heb geen BV. Ik heb een eenmanszaak. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hielko schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Alle zakelijke dienstverleners kunnen toch ook gewoon aangifte voor je doen zonder machtiging. Sterker nog, als je een BV hebt, en je vraagt geen eHerkenning aan, dan kan jij helemaal niks bij de belastingdienst.
Dat weet ik niet, ik doe altijd gewoon zelf aangifte, maar dat zou ik wel vreemd vinden. Ik zou verwachten dat je daar minstens een machtiging voor af moet geven. Maar sowieso is gewoon matchen op BTW nummer nogal vreemd, aangezien dat nummer gewoon bij iedereen bekend is.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 08-05-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
saveljos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:14:
[...]

Nu was je het toch al niet vanplan. Maar als ik het goed begrepen heb is het switchen van privé naar op de zaak sowieso niet (zomaar) mogelijk. Alleen bij aanschaf van de auto mag je zo'n keus maken.
https://www.belastingdien...n/keuzemogelijkheden_auto
zou je dit niet alsnog kunnen doen als je bijv van eenmanszaak naar BV gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Zakelijke dienstverleners hebben ook gewoon een machtiging nodig. Die vraagt de dienstverlener aan en jij krijgt per post bericht van de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Skyaero schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Zakelijke dienstverleners hebben ook gewoon een machtiging nodig. Die vraagt de dienstverlener aan en jij krijgt per post bericht van de belastingdienst.
Nou ik heb nog nooit wat gezien hoor van de BD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Nou ik heb nog nooit wat gezien hoor van de BD.
Apart, hier krijg ik volgens mij elke 8 weken wel een brief dat er een machtiging is voor de boekhouder en of ik dat wil controleren.

Best bizar hoe vaak ik die brief weer door de shredder duw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Aftansert schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:39:
Ja, inderdaad. Gaat meer om het verschil tussen salaris en managementfee. Die twee zijn niet aan elkaar gekoppeld, zeker nu de afroommethode in bijna alle gevallen niet van toepassing is.
Dacht juist dat de opslag tegenwoordig nog zakelijker moet zijn.

Diverse sites noemen 10%
https://atfinance.nl/nieu...ualiteiten/loon-dga-2023/

Dus als je een DGA salaris van 100k zou hebben, en verder geen noemswaardige kosten, dan zou de management fee bijvoorbeeld 110k mogen zijn.

Als je daarmee 10k uit de hogere VPB belastingschijf hebt weten te houden, dan levert dat maar liefst op: 10.000 * (0,258 - 0,19) = 680 EUR.
Kan je daar mooi de extra administratie van de holding mee betalen, maar ben je weinig opgeschoten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Ik denk dat bij het meerendeel van de ZZP'ers in dit topic het volgende dikgedrukte het meest relevant is:

Het salaris van de werknemer die binnen de organisatie het meest verdient;
Het loon van de meest vergelijkbare baan van een medewerker buiten de eigen organisatie;
€ 48.000,- (2022) als wettelijke minimum ondergrens;
€ 51.000,- (2023) als wettelijke minimum ondergrens.

Dat blijft natuurlijk wel een beetje een grijs gebied. Ik denk ook dat je dan naar het salaris moet kijken op basis van 260 sv dagen, dus full time basis. Als jij minder dan 260 declarabele dagen hebt gemaakt kun je hier al een afslag op nemen. Zo blijven er denk ik nog wel meer afslagen in het grijze gebied bestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
maxnl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Diverse sites noemen 10%
Als diverse sites dat alleen noemen maar niet onderbouwen is het slechts cargo culting.

Ik ga er vanuit dat de onderbouwing zou bestaan uit een verwijzing naar de verouderde afroommethode en verouderde jurisprudentie uit < 2015. Daar trachtte de inspecteur de management-fee en het DGA-loon direct aan elkaar te koppelen, maar dat is door de rechter en daarna door de politiek van de hand gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Hello,

Zijn er hier developers die freelance werken als fulltime PHP/Laravel developer?

Ik zit met een paar vraagtekens (los van of mijn werkgever het toestaat) om te werken op freelance basis ipv loondienst.

Op die manier ben ik voor hem een kost, en hoeft hij aan mij minder 'loonmassa' af te dragen.
Ik mocht de oefening zeker eens maken.

Nu vraag ik mij wel helemaal af, qua tarief wat ik op 1 maand zou moeten vragen om minstens mijn loon te hebben + uiteraard alle andere dingen in te calculeren. (tankkaart, ecocheques, maaltijdcheques, leasewagen, gebouw (woning),...).

Ik werk +-39uur

Of mijn werkgever het interssant gaat vinden weet ik niet, maar ik wou de oefening zeker eens maken.
- Ik heb al een klein bijberoep in de kleinste vorm vrijgesteld van BTW.

Bedankt alvast,

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 02-08 12:31
dendaak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:32:
Hello,

Zijn er hier developers die freelance werken als fulltime PHP/Laravel developer?

Ik zit met een paar vraagtekens (los van of mijn werkgever het toestaat) om te werken op freelance basis ipv loondienst.

Op die manier ben ik voor hem een kost, en hoeft hij aan mij minder 'loonmassa' af te dragen.

Nu vraag ik mij wel helemaal af, qua tarief wat ik op 1 maand zou moeten vragen om minstens mijn loon te hebben + uiteraard alle andere dingen in te calculeren. (tankkaart, ecocheques, maaltijdcheques, leasewagen, gebouw (woning),...).

Ik werk +-39uur

Of mijn werkgever het interssant gaat vinden weet ik niet, maar ik wou de oefening zeker eens maken.

Bedankt alvast,
PHP/Symfony hier, maar dat is koffiedik kijken.
Maar klussen doen voor je voormalige werkgever is een grote rode vlag.
Ga er makkelijk vanuit dat je minimaal 2X je huidige brutoloon als omzet moet hebben. Dit is dus het bedrag exclusief btw.
Als je bijvoorbeeld nu 40K per jaar verdiend (inclusief vakantie-geld), zit je dus op een minimale omzet van 80K. Dit is laag btw.
Reken dat terug naar 45 weken (vakantie, ziek zijn, etc eraf tellen), dan kom je op een uurtarief van grofweg 50 per uur. Wat als heel laag gezien wordt.

Senior/lead developers gaan makkelijk naar 70 a 80 per uur in de PHP-wereld. Talen als C# en Java een stuk hoger.
Een externe hoort altijd duurder te zijn dan een vaste medewerker. Je neemt namelijk ziekte- en geen werk-risico over. Daar hoort geld tegenover te staan.
Btw, je kost je werkgever op dit moment grofweg 1,5 keer je bruto-loon.

Een zelfstandige heeft namelijk geen betaalde ziekte-dagen of vakantie-dagen.
Onderuit getikt door Covid/griep en je kon 2 weken niet werken? Das pech, halve maandomzet weg.
3 weken op vakantie? Naast je vakantie-kosten heb je die maand dus maar 25% omzet.
Even geen klus? Jammer joh, de rekeningen moeten toch betaald worden.

Je eigen apparatuur en licenties die je nodig hebt. Je autokosten, kennis bijhouden, etc. Dat is allemaal je eigen geld.
Voor die dingen moet je geld opzij zetten naast je normale vaste lasten.

[ Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 09-05-2023 10:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
dendaak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:32:
Hello,

Ik werk +-39uur

Bedankt alvast,
Van loondienst naar ZZP bij je huidige werkgever is sowieso een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-07 03:41
ColeJ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Van loondienst naar ZZP bij je huidige werkgever is sowieso een no-go.
Omdat? Volgens mij zijn er genoeg tweakers. Die zzp zijn geworden en de oude werkgever heb alsnog een opdracht aangeboden hebben.

Al lijkt het mij slimmer om eerst concreet een opdracht te hebben voor je ontslag neemt :-)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
To_Tall schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Omdat? Volgens mij zijn er genoeg tweakers. Die zzp zijn geworden en de oude werkgever heb alsnog een opdracht aangeboden hebben.

Al lijkt het mij slimmer om eerst concreet een opdracht te hebben voor je ontslag neemt :-)
Omdat dat gewoon een fictief loonverband is? Je stopt op vrijdag in loondienst met functie X en gaat maandag weer verder met functie X, maar dan als "zelfstandige". Zelfs als werkgever zou je dit niet moeten willen.
Pagina: 1 ... 404 ... 637 Laatste