dendaak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:32:
Hello,
Zijn er hier developers die freelance werken als fulltime PHP/Laravel developer?
Ik zit met een paar vraagtekens (
los van of mijn werkgever het toestaat) om te werken op freelance basis ipv loondienst.
Op die manier ben ik voor hem een kost, en hoeft hij aan mij minder 'loonmassa' af te dragen.
Ik mocht de oefening zeker eens maken.
Nu vraag ik mij wel helemaal af, qua tarief wat ik op 1 maand zou moeten vragen om minstens mijn loon te hebben + uiteraard alle andere dingen in te calculeren. (tankkaart, ecocheques, maaltijdcheques, leasewagen, gebouw (woning),...).
Ik werk +-39uur
Of mijn werkgever het interssant gaat vinden weet ik niet, maar ik wou de oefening zeker eens maken.
-
Ik heb al een klein bijberoep in de kleinste vorm vrijgesteld van BTW.
Bedankt alvast,
PHP/Symfony hier, maar dat is koffiedik kijken.
Maar klussen doen voor je voormalige werkgever is een grote rode vlag.
Ga er makkelijk vanuit dat je
minimaal 2X je huidige brutoloon als omzet moet hebben. Dit is dus het bedrag
exclusief btw.
Als je bijvoorbeeld nu 40K per jaar verdiend (inclusief vakantie-geld), zit je dus op een minimale omzet van 80K. Dit is laag btw.
Reken dat terug naar 45 weken (vakantie, ziek zijn, etc eraf tellen), dan kom je op een uurtarief van grofweg 50 per uur. Wat als heel laag gezien wordt.
Senior/lead developers gaan makkelijk naar 70 a 80 per uur in de PHP-wereld. Talen als C# en Java een stuk hoger.
Een externe hoort
altijd duurder te zijn dan een vaste medewerker. Je neemt namelijk ziekte- en geen werk-risico over. Daar hoort geld tegenover te staan.
Btw, je kost je werkgever op dit moment grofweg 1,5 keer je bruto-loon.
Een zelfstandige heeft namelijk geen betaalde ziekte-dagen of vakantie-dagen.
Onderuit getikt door Covid/griep en je kon 2 weken niet werken? Das pech, halve maandomzet weg.
3 weken op vakantie? Naast je vakantie-kosten heb je die maand dus maar 25% omzet.
Even geen klus? Jammer joh, de rekeningen moeten toch betaald worden.
Je eigen apparatuur en licenties die je nodig hebt. Je autokosten, kennis bijhouden, etc. Dat is allemaal je eigen geld.
Voor die dingen moet je geld opzij zetten naast je normale vaste lasten.
[
Voor 18% gewijzigd door
hackerhater op 09-05-2023 10:54
]