Robian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:04:
Ik ben inmiddels bijna een jaar aan het freelancen en het bevalt tot nu toe supergoed!

Mijn opdracht is alleen bijna afgelopen en ik ben dus op zoek naar een nieuwe opdracht. Ik heb een interessante opdracht gevonden en wil gaan reageren, maar heb er wat vragen over.
Bij mijn vorige opdracht hoefde ik bij de sollicitatie enkel mijn cv te uploaden en kon ik in een ander formulierveld mijn gewenste uurloon opgeven. Nu heb ik echter enkel velden voor mijn contactgegevens en een veld om mijn cv te uploaden en een veld om mijn motivatie te uploaden. Ik moet er nu dus een motivatiebrief bij doen. Kan ik deze het beste op dezelfde (formele) manier opbouwen als bij een sollicitatie voor een loondienst baan of kan ik dat bij een freelance opdracht beter anders doen? En is het het ook raadzaam om in mijn motivatiebrief al mijn gewenste uurloon te vermelden of komt dat pas ter sprake bij het gesprek?
Die motivatie heb ik de afgelopen maanden ook vaker voorbij zien komen. Voorheen nooit. Heb de eerste die het vroeg bedankt. Gaandeweg ben ik erachter gekomen (de meeste tussenpersonen hebben ook geen idee waarom het moet) dat het niet de typische motivatie is zoals bij een sollicitatie.
Wat ze graag willen, is dat je motiveert waarom jij inderdaad de geschikte competenties/ervaring bevat.
Mijn CV bevat per klant/opdracht een korte opdrachtomschrijving met daarbij vermeld de belangrijkste tools die gebruikt zijn. Hieruit komt vooral mijn materie expertise en soort werk naar voren. Uiteraard ook een opsomming van tools/platformen/methodieken/talen die ik beheers.
Aanvullend via de motivatie willen ze specifieker weten hoe jij denkt dat de door hen gevraagde tools/platformen/methodieken/talen ingevuld zijn door jouw. Een extra check dus.
Ik snap dat wel. Intakes die ik zelf doe, blijken 9 van de 10 keer de cv's gepimpt te zijn voor een specifieke opdracht. De genoemde ervaring/competentie is vaak erg beperkt. Soms zelfs tot "wel eens over gelezen".
Daarnaast merk ik ook dat meteen wordt gevraagd naar referenties. Hoewel ik daar ook het idee heb dat de tussenpersoon die maar al te graag in zijn digitale rolodex opslaat. Daar ben ik dus nog altijd erg voorzichtig mee.
Wat me ook is opgevallen de laatste tijd, is dat ook aan de vragende kant gepimpt wordt. Heb meerdere gesprekken gehad met partijen die een data engineer / architect zoeken. Maar waarbij voor het gesprek al begint door te schemeren dat ze eigenlijk een developer zoeken voor een specifieke taak.
En dan ook nog eens flink wat jaren ervaring verwachten in een omgeving die pas een paar jaar begint op te komen. Rare markt op het moment als je het mij vraagt.
Grz D.