Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
figlio del comm schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:18:
Welke steden kom je dan met een euro4 diesel niet meer in ?
Ik weet niet wat exact de regels nu zijn, maar ze worden om de haverklap ook aangescherpt, dus een oude diesel rijden is best wel een risico.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:26
Cvan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:21:
Kun je het wel zo kort door de bocht zeggen? Voor zover ik weet kan je bij een financial lease alleen de rente betalingen aftrekken van de inkomstenbelasting en niet de aflossing.
Waarom zou je de financieringskosten niet als zakelijke kosten mogen opgeven? Het valt gewoon onder kosten, net als de verzekering en het onderhoud. Even vanuit gaand dat de auto op de zaak staat.
Financial lease is niks anders dan kopen op afbetaling.

En ja al die kosten + afschrijving is zeer waarschijnlijk meer dan de bijtelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:16
Ik zal het antwoord dan zelf maar geven: je kunt in NL met een euro4 diesel alle steden in. De eerst volgende aanpassing naar euro5 als minimale eis wordt verwacht per 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
figlio del comm schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:34:
Ik zal het antwoord dan zelf maar geven: je kunt in NL met een euro4 diesel alle steden in. De eerst volgende aanpassing naar euro5 als minimale eis wordt verwacht per 2025.
2025 is al snel hoor. Dus euro5 als minimum op dit moment aan houden.
Daarnaast voor genoeg hier: regels in Duitsland en België?
Eerste toelating euro5: 01-09-2009

Aka alle YT auto's voldoen daar niet aan.
Het kan wellicht net. Als je een van de eerste euro5 diesels hebt op het moment dat die regels in gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door hackerhater op 01-05-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Bij mij duurt dat nog 1,5 jaar. :-) Tegen die tijd is euro5 15 jaar oud. Dieselen in een YT zal gewoon nog kunnen.

België snappen ze er sowieso niks van. Brussel LEZ minimaal euro5 omdat euro4 geen roetfilter zou hebben, hetgeen incorrect is.
Duitsland krijg je gewoon een groene stikker en kun je overal binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Waarom zou je de financieringskosten niet als zakelijke kosten mogen opgeven? Het valt gewoon onder kosten, net als de verzekering en het onderhoud. Even vanuit gaand dat de auto op de zaak staat.
Financial lease is niks anders dan kopen op afbetaling.

En ja al die kosten + afschrijving is zeer waarschijnlijk meer dan de bijtelling
Aflossing is een verplaatsing van kapitaal op de balansrekening en geen post op de resultaatrekening. De kostenposten van de auto zijn de rente en de afschrijving.

Het makkelijkst boekhouden is dat de afschrijving precies gelijk is aan het aflossingsbedrag, maar zeker bij een auto is het maar de vraag of je daar mee weg komt zoals @Cvan stelt. Als je bijvoorbeeld over 8 jaar af moet schrijven en over 5 jaar moet aflossen, zijn je afschrijvingen veel lager.

Komt nog bij dat als financial lease op basis van annuïteit is, De aflossing aan het begin van de aflosperiode heel laag is en aan het einde hoog. Dit terwijl een auto juist in de eerste jaren zijn waarde verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
De enige YT die ik zou willen rijden is een Porsche 911 (model 997). Ieder jaar stijgt de waarde of blijft in ieder geval gelijk. Een lage bijtelling (want lekker laag getaxeerd - het grijze gebied tussen taxatiewaarde en waarde in het economisch verkeer :+ ). Vervolgens alle kosten zakelijk opvoeren, dat is nog eens leuk (privé) rijden.

Bovenstaande zie ik gebeuren bij collega ZZP'er en klinkt heel aantrekkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Skyaero schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Aflossing is een verplaatsing van kapitaal op de balansrekening en geen post op de resultaatrekening. De kostenposten van de auto zijn de rente en de afschrijving.

Het makkelijkst boekhouden is dat de afschrijving precies gelijk is aan het aflossingsbedrag, maar zeker bij een auto is het maar de vraag of je daar mee weg komt zoals @Cvan stelt. Als je bijvoorbeeld over 8 jaar af moet schrijven en over 5 jaar moet aflossen, zijn je afschrijvingen veel lager.

Komt nog bij dat als financial lease op basis van annuïteit is, De aflossing aan het begin van de aflosperiode heel laag is en aan het einde hoog. Dit terwijl een auto juist in de eerste jaren zijn waarde verliest.
Hmm oké, geen idee of het dan correct in mijn administratie staat een paar jaar terug. Niet dat ik het nog kan veranderen :/
Aflossing viel 1 op 1 weg tegen de openstaande schuld. Afschrijving van de auto ging natuurlijk wel netjes over de tijd naar de verwachte restwaarde. En uiteraard netjes de volle bijtelling gepakt.
Did not care. Autokosten waren een stuk hoger dan de bijtelling (47K/jaar aan kilometers, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, afschrijving + diesel waren al meer dan de bijtelling).

Ik heb het in MB als autokosten gedefineerd voor mijn eigen overzicht waar geld heen ging. Ik hield 0 rekening met de aflossing om de restwaarde e.d. te bepalen. Ik zag het simpelweg van: ik heb bedrag X geleend om de auto te kopen en het moet in die tijd afgelost zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 01-05-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
en wat veel mensen ook niet weten (of vergeten) is dat de bijtelling nooit meer is dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Ik betaal daardoor al jaren niet de volledige bijtelling aangezien mijn kosten door het vele thuiswerken + afbetaalde auto veel lager zijn
Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik
Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil.
https://www.belastingdien...auto/bijzondere_situaties

[ Voor 54% gewijzigd door Leipo op 01-05-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leipo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:03:
en wat veel mensen ook niet weten (of vergeten) is dat de bijtelling nooit meer is dan de daadwerkelijk gemaakte kosten. Ik betaal daardoor al jaren niet de volledige bijtelling aangezien mijn kosten door het vele thuiswerken + afbetaalde auto veel lager zijn

[...]

Vaak is de afschrijving al hoger dan de bijtelling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Zeker, maar in mijn geval reed ik zo weinig dat ik de diesel verkocht had.
Zelfs met alleen zakelijke kilometers (dus geen bijtelling) kon ik het niet voor mezelf verantwoorden om een kilometervreter diesel op mijn oprit te hebben voor nauwelijks 200KM/week.
Ik reed toen zo weinig dat ik de auto zelfs aan een accu-lader moest hangen om te verhinderen dat de accu leeg liep.
Als vergelijk: pre-Covid zat ik op minimaal 800KM/week zakelijk verkeer en wekelijks zat ik op 900 a 1000KM.
Dan haal je een diesel er wel uit :)

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 01-05-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Vaak is de afschrijving al hoger dan de bijtelling :+
dat zou knap zijn: een bijtelling van 22% en volledig afschrijven naar 0 zou dan een afschrijving van 110% geven in 5 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leipo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:10:
[...]

dat zou knap zijn: een bijtelling van 22% en volledig afschrijven naar 0 zou dan een afschrijving van 110% geven in 5 jaar :+
Oeps, ik zit met een bijtelling van 4% en had iets teveel vanuit mijn eigen situatie gekeken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:03:
Misschien een off-topic vraag, maar misschien ook niet als zelfstandige.

Waarom verandert/veroudert front-end development de laatste jaren zo snel?
AngularJS was het eerste 'framework' na JQuery dat echt populair werd waarbij er een 'nieuwe' manier van werken ontstond. De eerste release daarvan was slechts 12 jaar geleden. AngularJS zelf was best wel een puinhoop en met versie 2 is er een volledige rewrite geweest. Rond die tijd kwam ook React uit, slechts 9 jaar geleden.

Wat denk ik ook wel meespeelt is dat een groot deel van het front-end ecosysteem gedreven wordt door mensen met de beste bedoelingen, maar vaak relatief weinig ervaring. Je zag echt een soort 'tegenbeweging' t.o.v. veel back-end tooling waarbij de front-end wereld het niet op de 'oude' manier wil doen. Waarom signed versioned namespaced artifcats in een 'repository' als je ook gewoon de laatste master van github kunt trekken. Nou, daarom.
Verwachten we dat er een keer een plateau komt? (stabilisatie/consolidatie)
Dat is nu al gaande.
Zijn de zelfde trends te zien in back-end en low-code?
Dit traject is allemaal al doorlopen. Je ziet in mijn wereldje (java back-end) wel een hoop beweging, maar dat zijn meer langzame evoluties. Zaken als back-ward compatibility worden daar een stuk meer gewaardeerd.

Low-code is ook al heel oud. MS Access is ook een 'low code' platform. Vroegah heette dat 4GL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:44:
De enige YT die ik zou willen rijden is een Porsche 911 (model 997). Ieder jaar stijgt de waarde of blijft in ieder geval gelijk. Een lage bijtelling (want lekker laag getaxeerd - het grijze gebied tussen taxatiewaarde en waarde in het economisch verkeer :+ ). Vervolgens alle kosten zakelijk opvoeren, dat is nog eens leuk (privé) rijden.

Bovenstaande zie ik gebeuren bij collega ZZP'er en klinkt heel aantrekkelijk :)
Ik rij zelf een YT en ken redelijk wat mensen die hetzelfde doen en het patroon is ongeveer dat, alleen dan niet perse een Porche. Maar meestal wel gewoon een A-klasse (BMW, Audi, Volvo, Volkswagen) in luxe uitvoering. Die kan je meestal rond de 10k kopen, maar worden vaak rond de 5k getaxeerd. En dan heb je dus een bruto bijtelling van 150 per maand, waarbij je wel alle kosten zakelijk kan rekenen, en BTW af kan trekken.

Dan doet een reparatie van 2300 euro (zucht) nog steeds pijn, maar wel iets minder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
figlio del comm schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:34:
Ik zal het antwoord dan zelf maar geven
Mag je ook meteen doen hoor :) Ik zat er gewoon naast, it happens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Ik rij zelf een YT en ken redelijk wat mensen die hetzelfde doen en het patroon is ongeveer dat, alleen dan niet perse een Porche. Maar meestal wel gewoon een A-klasse (BMW, Audi, Volvo, Volkswagen) in luxe uitvoering. Die kan je meestal rond de 10k kopen, maar worden vaak rond de 5k getaxeerd. En dan heb je dus een bruto bijtelling van 150 per maand, waarbij je wel alle kosten zakelijk kan rekenen, en BTW af kan trekken.

Dan doet een reparatie van 2300 euro (zucht) nog steeds pijn, maar wel iets minder ;)
Helemaal eens, alleen als ik dan dit lees zit het me niet helemaal lekker:

https://www.jongbloed-fis...taxatiewaarde_youngtimer/

Zoals reeds weergegeven in de inleiding, zien wij in de praktijk vaak het volgende voorbeeld. U koopt een youngtimer voor € 25.000 en u krijgt tevens een taxatierapport van € 15.000. Volgens het autobedrijf en / of de taxateur kan de taxatiewaarde van € 15.000 worden gehanteerd voor de berekening van de bijtelling over deze auto. Deze mening delen wij niet.

De wet is duidelijk in haar tekst. Voor de bijtelling wordt aansluiting gezocht bij de waarde in het economische verkeer. Op het moment dat een transactie plaatsvindt (koop-verkoop), is dit de waarde in het economische verkeer (slechts en alleen wanneer er bijzondere omstandigheden zijn kan de waarde in het economische verkeer hiervan afwijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Leipo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:03:

[...]

Dus eigenlijk betaal je de auto privé zonder dat je kilometers mag declaren. Beter gewoon uit de zakelijke balans halen door bijvoorbeeld minder dan 10% zakelijk te rijden. Ik kan mij niet voorstellen dat een inspecteur daar moeilijk over zou doen (als je al controle krijgt). Deze regeling geld trouwens alleen voor een eenmanszaak en niet voor DGA's.
Cvan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Kun je het wel zo kort door de bocht zeggen? Voor zover ik weet kan je bij een financial lease alleen de rente betalingen aftrekken van de inkomstenbelasting en niet de aflossing. De auto waarde mag je afschrijven. Maar de bijtelling doet dit bijna allemaal teniet. Als je zegt je mag bruto betalen ipv netto, dan klinkt het net alsof er bijna 40% verschil is, maar als je het echt gaat uitrekenen is het denk ik maar een paar %.

Ik kom vooral op die conclusie, omdat de auto afschrijven in 5 jaar naar 0 zo'n beetje de enige manier is om boven de bijtelling uit te komen, qua autokosten. Alleen heb ik dit eens aan de belastingdienst gevraagd en die gaf aan dat je altijd rekening moet houden met de restwaarde, en een auto is zeker weten niet 0 waard na 5 jaar. Dus stel je schrijft de auto naar bijna 0 af in 8 jaar, dan komt je al niet meer boven de bijtelling uit.

Er is wel een manier om het 1ste jaar voordeel te behalen, in 2023 mag je eenmalig 50% afschrijven op de auto. Dan komt je natuurlijk flink boven de bijtelling uit. De rente op financiering is dan ook bruto. Maar elk jaar na 2023 heb je dan geen voordeel meer. Idealiter loopt je financial lease dus nog 6 a 7 maanden dit jaar 8)7
Exclusief "personenauto’s die niet zijn bestemd voor beroepsvervoer", tenzij je ook taxichauffeur bent of rijles geeft valt je personenauto buiten het versneld afschrijven (idem voor starters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Dus eigenlijk betaal je de auto privé zonder dat je kilometers mag declaren. Beter gewoon uit de zakelijke balans halen door bijvoorbeeld minder dan 10% zakelijk te rijden. Ik kan mij niet voorstellen dat een inspecteur daar moeilijk over zou doen (als je al controle krijgt). Deze regeling geld trouwens alleen voor een eenmanszaak en niet voor DGA's.
[...]

Exclusief "personenauto’s die niet zijn bestemd voor beroepsvervoer", tenzij je ook taxichauffeur bent of rijles geeft valt je personenauto buiten het versneld afschrijven (idem voor starters).
Laatste stukje "Auto’s zonder CO2-uitstoot komen wel in aanmerking voor de willekeurige afschrijving." maakt het wel mogelijk een elektrische personenauto versneld af te schrijven : )

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:40:
Helemaal eens, alleen als ik dan dit lees zit het me niet helemaal lekker:

https://www.jongbloed-fis...taxatiewaarde_youngtimer/

Zoals reeds weergegeven in de inleiding, zien wij in de praktijk vaak het volgende voorbeeld. U koopt een youngtimer voor € 25.000 en u krijgt tevens een taxatierapport van € 15.000. Volgens het autobedrijf en / of de taxateur kan de taxatiewaarde van € 15.000 worden gehanteerd voor de berekening van de bijtelling over deze auto. Deze mening delen wij niet.

De wet is duidelijk in haar tekst. Voor de bijtelling wordt aansluiting gezocht bij de waarde in het economische verkeer. Op het moment dat een transactie plaatsvindt (koop-verkoop), is dit de waarde in het economische verkeer (slechts en alleen wanneer er bijzondere omstandigheden zijn kan de waarde in het economische verkeer hiervan afwijken)
Ik ken 'em. Tja, het is hun 'mening'. Ik vind 'em zelf veel te kort door de bocht, want een auto die je koopt zitten gewoon een hoop aankoopkosten aan, die je nooit terugkrijgt als je 'em zou verkopen. Als de belastingdienst deze mening zou delen, zouden ze deze definitie heel simpel aan kunnen scherpen maar dat hebben ze nooit gedaan.

Stel ik koop een auto voor 10k en verkoop 'em dan de volgende dag voor 5k. Wat is dan de "waarde in het economisch verkeer"?. Ik vind dan een echte taxatie een stuk meer gewicht hebben dan gewoon puur de aankoopwaarde. Daarnaast stond de auto van mij voor 8k te koop, de rest zijn alle bijkomende kosten (rijklaar maken, APK, beurt, nieuwe banden).

Aangezien vrijwel iedereen die ik ken met een YT het op die manier doet, en ik nooit gezien heb dat de BD anders oordeelt (afgezien van enorme afwijkingen), en mijn boekhouder het niet met ze eens is, leg ik die mening op dezelfde plank als alle andere meningen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:02:
[...]

Aangezien vrijwel iedereen die ik ken met een YT het op die manier doet, en ik nooit gezien heb dat de BD anders oordeelt (afgezien van enorme afwijkingen), en mijn boekhouder het niet met ze eens is, leg ik die mening op dezelfde plank als alle andere meningen ;)
Heb je een daadwerkelijke YT controle van dichtbij meegemaakt? Ik ben wel benieuwd wat het standpunt van de fiscus dan was. Wat een boekhouder er van vind trek ik mij weinig van aan, als het mis gaat dan trekt hij/zij toch de handen ervan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ColeJ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:09:
Heb je een daadwerkelijke YT controle van dichtbij meegemaakt?
Nee, punt was vooral dat 'iedereen' het zo doet, en dat kennelijk geen issue is. En voordat je 't vraagt, nee ik spring niet in de plomp als 'iedereen' het doet ;)
Ik ben wel benieuwd wat het standpunt van de fiscus dan was. Wat een boekhouder er van vind trek ik mij weinig van aan, als het mis gaat dan trekt hij/zij toch de handen ervan af.
Het ging me ook om de combinatie van, niet enkel het advies van de boekhouder. Daarbij kan ik met droge ogen aan de inspecteur vertellen dat het een oprechte fout is, en dat het geen moedwillige fraude is. Dan is je worst case dat je alsnog het verschil moet gaan betalen. En dat is een risico dat ik wel wil accepteren. Volgens mij vindt de BD dit prima.

Ik ga er hoe dan ook vanuit dat er de komende jaren grote verschuivingen gaan zijn in zakelijke auto's om het gebruik van benzine/diesels verder te ontmoedigen. Ik acht de kans een stuk groter dat de hele YT regeling op de schop gaat. M.i. terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Hydra schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Nee, punt was vooral dat 'iedereen' het zo doet, en dat kennelijk geen issue is. En voordat je 't vraagt, nee ik spring niet in de plomp als 'iedereen' het doet ;)

[...]

Het ging me ook om de combinatie van, niet enkel het advies van de boekhouder. Daarbij kan ik met droge ogen aan de inspecteur vertellen dat het een oprechte fout is, en dat het geen moedwillige fraude is. Dan is je worst case dat je alsnog het verschil moet gaan betalen. En dat is een risico dat ik wel wil accepteren. Volgens mij vindt de BD dit prima.

Ik ga er hoe dan ook vanuit dat er de komende jaren grote verschuivingen gaan zijn in zakelijke auto's om het gebruik van benzine/diesels verder te ontmoedigen. Ik acht de kans een stuk groter dat de hele YT regeling op de schop gaat een stuk groter. M.i. terecht.
Snap ik helemaal, ik zou hetzelfde doen hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mirabis schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Laatste stukje "Auto’s zonder CO2-uitstoot komen wel in aanmerking voor de willekeurige afschrijving." maakt het wel mogelijk een elektrische personenauto versneld af te schrijven : )
Dat stuk verwijst naar VAMIL maar batterij elektrische auto’s staan niet meer op de milieulijst, waterstof en beroepsvervoer wel.

Taxatie voor youngtimer laat ik doen door de ANWB aankoopservice (lijkt op ikwilvanmijnautoaf maar persoonlijk betere ervaringen mee omdat het inleverpunt niet bij de opkoper is, dus geen afdingen op locatie). Hij is waard wat een gek ervoor geeft en de economisch waarde is niet gelijk aan een particuliere vraagprijs of inruilwaarde van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:37:
Taxatie voor youngtimer laat ik doen door de ANWB aankoopservice
Goeie tip. Heb zelf iets van 300 euro betaald voor de taxatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 18:20
Vragen jullie een voorschot bij nieuwe klant? Ik lees dat het steeds vaker wordt gedaan in de software-ontwikkeling. Zelf nooit gedaan bij hourly billing projecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Nee. Ik vind het ook wat vreemd, tenzij je duidelijke redenen om aan te nemen hebt dat er een hoog risicoprofiel zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Division schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:42:
Vragen jullie een voorschot bij nieuwe klant? Ik lees dat het steeds vaker wordt gedaan in de software-ontwikkeling. Zelf nooit gedaan bij hourly billing projecten.
Ik werk vooral voor de overheid dus ik maak me weinig zorgen of de rekening betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-07 22:58
Beste mensen,

Ik ben aan het overwegen om te gaan Freelancen in de IT.

Ik zit momenteel bij een klant via mijn detacheerder, echter is dit geen klant van hun maar van een andere detacheerder via wie ik geplaatst ben bij de klant. Ik word zeg maar doorverhuurd, en headfirst zit er tussen voor de administratie. Nou ben ik aan het kijken om bij de klant door te gaan als zzper.

Mijn werkgever hanteert natuurlijk een concurrentiebeding, ik vraag me af geld deze concurrentiebeding ook in deze situatie geld aangezien de huidige klant waar ik zit geen klant is van mijn werkgever?

IT is what IT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Yucon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:50:
Nee. Ik vind het ook wat vreemd, tenzij je duidelijke redenen om aan te nemen hebt dat er een hoog risicoprofiel zou zijn.
Mja dat heb ik dus ook - reden waarom is dat ik kijk naar Funle; en die rekenen je 2K aan voor het vinden van een klus. Moment van aanrekenen is bij tekenen contract, dus je zit dan even met wat risico overlap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Division schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Mja dat heb ik dus ook - reden waarom is dat ik kijk naar Funle; en die rekenen je 2K aan voor het vinden van een klus. Moment van aanrekenen is bij tekenen contract, dus je zit dan even met wat risico overlap.
Tja, het zijn toch echt dezelfde euro's, of je nu gewerkte tijd of uitgegeven geld af moet schrijven. In die zin is het feit dat je toevallig 2k moet voorschieten voor mij persoonlijk nu niet echt een zwaarwegend argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cvan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 20:59
Deveon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Dat stuk verwijst naar VAMIL maar batterij elektrische auto’s staan niet meer op de milieulijst, waterstof en beroepsvervoer wel.
Er staat een dubbele ontkenning in die zin. Daarom heb ik laatst gechat met de belastingdienst en die contactpersoon gaf aan dat deze regeling dus wel geldt voor electrische personenauto's. Dat is in ieder geval 1 bevestiging. Een telefoontje naar de belastingdienst zou niet verkeerd zijn, dubbele bevestiging zit beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 19:41
eenmans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:05:
Beste mensen,

Ik ben aan het overwegen om te gaan Freelancen in de IT.

Ik zit momenteel bij een klant via mijn detacheerder, echter is dit geen klant van hun maar van een andere detacheerder via wie ik geplaatst ben bij de klant. Ik word zeg maar doorverhuurd, en headfirst zit er tussen voor de administratie. Nou ben ik aan het kijken om bij de klant door te gaan als zzper.

Mijn werkgever hanteert natuurlijk een concurrentiebeding, ik vraag me af geld deze concurrentiebeding ook in deze situatie geld aangezien de huidige klant waar ik zit geen klant is van mijn werkgever?
Dus jouw werkgever -> Detacheerder XYZ -> Headfirst -> Klant ?

Als het goed is staat dit onder 'relatiebeding' (niet concurrentiebeding, dat is wat anders) in je contract met je werkgever. Ik denk dat ze echter wel zo slim zijn geweest om dit soort constructies ook te benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eenmans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:05:
Concurrentiebeding is niet gebruikelijk in de IT. Bedoel je misschien een relatiebeding? Hier valt de eindklant meestal wel onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
sverzijl schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Dus jouw werkgever -> Detacheerder XYZ -> Headfirst -> Klant ?

Als het goed is staat dit onder 'relatiebeding' (niet concurrentiebeding, dat is wat anders) in je contract met je werkgever. Ik denk dat ze echter wel zo slim zijn geweest om dit soort constructies ook te benoemen.
Klopt inderdaad, ik lees het nu onder relatiebeding dat je zonder schriftelijke toestemming 2 jaar lang niet bij de klant aan de slag kan gaan :/ Maar goed, dan maar opzoek naar een andere opdracht :) en die zijn er genoeg

IT is what IT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
Deveon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Concurrentiebeding is niet gebruikelijk in de IT. Bedoel je misschien een relatiebeding? Hier valt de eindklant meestal wel onder.
Relatiebeding inderdaad:) thx

IT is what IT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22
Mozart schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:50:
Shit man, ik heb net twee naheffingen gekregen van de belastingdienst voor niet betaalde omzetbelasting. Dit heb ik zeker betaald en na een controle ontdek ik het probleem. Ik heb de omzetbelasting naar de rekening die voor loonbelasting is bij de belastingdienst betaald 😢. Dat wordt bellen a.s. maandag. Wat ik wel raar vind is dat de belastingdienst het geld niet terug heeft geboekt. Iemand dit ook wel eens gehad en was het makkelijk om te regelen?
Ik heb ook een naheffing gehad maar heb alles wel optijd betaald en het bedrag naar het juiste rekeningnummer overgemaakt.
Dus ook een belletje naar de belasting vanmorgen. "Ja het klopt, zie de betaling ook terug in het systeem"

Alleen ik mocht geen aangifte doen omdat ik onder de kor val. Dat klopte tot 2 jaar geleden inderdaad.
2 jaar geleden 'echt' gaan freelancen en dus veel meer omzet gemaakt. Netjes btw/inkomstenbelasting gedaan zonder probleem. Geen idee dat je dat schriftelijk moest stopzetten, de kor.

Nu krijg ik dus een naheffing/boete omdat ik alles netjes en optijd betaal :P
Kan ook alleen bezwaar indienen, ze kon verder niet zien waarom.
Met de vraag waarom dit vorig jaar niet naar boven kwam, antwoord: "aangiftes zijn er toen doorheen geglipt" ...uhhh wat :? Bijzondere club die belastingdienst.

Nog even wachten op antwoord van de boekhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Division
eenmans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Klopt inderdaad, ik lees het nu onder relatiebeding dat je zonder schriftelijke toestemming 2 jaar lang niet bij de klant aan de slag kan gaan :/ Maar goed, dan maar opzoek naar een andere opdracht :) en die zijn er genoeg
Soms willen ze wel meewerken hoor, zeker als het niet nadelig is voor henzelf - of er een goede relatie (met jou/hen) op na houden. Als je er comfortabel mee bent kan je het altijd even bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Division schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Soms willen ze wel meewerken hoor, zeker als het niet nadelig is voor henzelf - of er een goede relatie (met jou/hen) op na houden. Als je er comfortabel mee bent kan je het altijd even bespreken.
Mijn ervaring met een dergelijke situatie: als het om geld gaat maakt een goede relatie maar weinig uit.
Het was gewoon: nee, we willen geen precedent scheppen voor anderen die vertrekken (en gaan zzp-en). Ergens ook wel begrijpelijk.

Uiteindelijk ergens anders een opdracht gescoord, tegen een beter tarief d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
Dankjewel voor jullie reacties! Ik zal kijken wat het beste is kwa aanpak.

IT is what IT is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:02
@eenmans De beste aanpak is, gebaseerd op mijn ervaring, dat open kaart het beste werkt. Een relatiebeding van twee jaar slaat nergens op. Maak dat bespreekbaar. Er is vast wel een middenweg. Je werkt nog 6 maanden door onder de huidige constructie, of je werkt met een kickbackfee voor een jaar, of... bedenk het maar. Uiteindelijk heeft niemand er wat aan als je nu je bijltje er bij neergooit. Jij ook niet.

Tenzij je ergens anders aan de bak gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:43:
@eenmans De beste aanpak is, gebaseerd op mijn ervaring, dat open kaart het beste werkt. Een relatiebeding van twee jaar slaat nergens op. Maak dat bespreekbaar.
Over het algemeen interesseert je werkgever dat weinig. In het beste geval bedingen ze een overnamevergoeding of moet je een percentage afdragen. Maar in de meeste gevallen zegt een detacheerder als je gaat ZZPen gewoon 'nee'. En dat vind ik persoonlijk ook best wel terecht; anders gaan mensen die willen gaan ZZPen je bedrijf gewoon als kruiwagen gebruiken.

Daarnaast moet je natuurlijk wel zelf werk kunnen vinden. Stel je mag wel over en je moet er na 3 maanden alsnog uit, als je nu geen werk kan vinden wie zegt dat je het dan wel lukt?

@eenmans kan m.i. er beter op voorsorteren dat z'n werkgever 'nee' gaat zeggen en alvast wat ijzers in het vuur leggen voor opdrachten ergens anders. Dan heeft 'ie altijd nog de optie om het te bespreken met als bijkomend voordeel dat je dan met zelfvertrouwen dat gesprek aan te gaan. Als je werkgever ruikt dat het je enige optie is, zeggen ze sowieso nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
JEightyFive schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:55:
Mijn ervaring met een dergelijke situatie: als het om geld gaat maakt een goede relatie maar weinig uit.
Het was gewoon: nee, we willen geen precedent scheppen voor anderen die vertrekken (en gaan zzp-en). Ergens ook wel begrijpelijk.
Dit is wat er meestal gebeurt. Als het gaat om een overstap van detacheerder naar klant in loondienst zijn ze makkelijker (ook vanwege de wet) maar als je gaat ZZPen wil vrijwel niemand hieraan meewerken, tenzij de klant zelf perse wil dat het kan. Ik ken wel zo'n situatie; werknemer wil gaan ZZPen maar de klant wil hoe dan ook niet dat 'ie weggaat. Die is gaan ZZPen en draagt een vrij groot percentage (15E per uur ofzo) af aan z'n oude werkgever. En er zit een max aan van 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Hydra schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:18:
[...]
Die is gaan ZZPen en draagt een vrij groot percentage (15E per uur ofzo) af aan z'n oude werkgever. En er zit een max aan van 6 maanden.
Afkopen dus. Dat vertikte ik zelf dus ik weet niet of dat tot de mogelijkheden had behoord, wie weet.
Werk genoeg dus lekker verder gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Zo ben ik ook in mijn eerste ZZP-klus gerold, mijn laatste opdracht bij mijn laatste werkgever duurde nog een paar maanden (3-4 maanden of zo) langer dan ik daar in dienst bleef, en toen hebben we in goed overleg besloten om door te gaan en de opdracht af te maken met oud-werkgever als tussenpersoon. Inderdaad voor iets van 15 euro per uur.

Klant tevreden, ik tevreden, oud-werkgever niet helemaal maar hield er tenminste nog wat geld aan over + een tevreden klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:37
Kijk anders naar factoring. Je levert iets in voor zekerheid. Het niet betalen van de klant is dan niet meer jouw probleem.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:25:
Kijk anders naar factoring. Je levert iets in voor zekerheid. Het niet betalen van de klant is dan niet meer jouw probleem.
FF op de kleine lettertjes letten want meestal staat er dat als de klant niet betaalt jij alsnog het geld terug mag betalen. Met factoring leg je dus meestal niet het incassorisico bij de factoringpartij. Het is eigenlijk weinig meer dan een lening; je factuur als voorschot. Als je bij de klant af kan stemmen dat ze je eerder betalen is dat altijd voordeliger en veiliger. Alleen zullen veel (grote) bedrijven daar niet snel mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

eenmans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Relatiebeding inderdaad:) thx
Daarnaast hebben bedrijven onderling vast ook contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:43:
@eenmans De beste aanpak is, gebaseerd op mijn ervaring, dat open kaart het beste werkt. Een relatiebeding van twee jaar slaat nergens op. Maak dat bespreekbaar. Er is vast wel een middenweg. Je werkt nog 6 maanden door onder de huidige constructie, of je werkt met een kickbackfee voor een jaar, of... bedenk het maar. Uiteindelijk heeft niemand er wat aan als je nu je bijltje er bij neergooit. Jij ook niet.

Tenzij je ergens anders aan de bak gaat.
Daar gaat een werkgever niet in mee. Zodra je die relatiebeding ten twijfel zet ziet hij de bui al hangen. De beste aanpak is eerst ontslag nemen, dit even laten bezinken en halverwege je opzegtermijn toestemming vraag of ze een uitzondering willen maken. Op deze manier weet de werkgever al dat die je kwijt is en is er feitelijk niets verloren of je voor partij A of B gaat werken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
Deveon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Daar gaat een werkgever niet in mee. Zodra je die relatiebeding ten twijfel zet ziet hij de bui al hangen. De beste aanpak is eerst ontslag nemen, dit even laten bezinken en halverwege je opzegtermijn toestemming vraag of ze een uitzondering willen maken. Op deze manier weet de werkgever al dat die je kwijt is en is er feitelijk niets verloren of je voor partij A of B gaat werken.

***members only***
Hmm oke. als ik de relatiebeding goed lees zie ik staan: ''Geld voor eindklanten van de werkgever waar werknemer door werkgever is ingezet de afgelopen twee jaar'' Hier zit dus een tussenpersoon tussen. Ik denk dat ik even bij mn teamleider ga aankloppen.

IT is what IT is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
eenmans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:57:
Hmm oke. als ik de relatiebeding goed lees zie ik staan: ''Geld voor eindklanten van de werkgever waar werknemer door werkgever is ingezet de afgelopen twee jaar'' Hier zit dus een tussenpersoon tussen. Ik denk dat ik even bij mn teamleider ga aankloppen.
Het bedrijf waar je heenwil (en nu voor werkt) is gewoon eindklant. Dat er ook voor detacheerders een toko tussen zit voor facturering of raamcontracten is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
eenmans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Ik had geen relatiebeding.. Meestal gelden die voor alle relaties je via de werkgever opgedaan hebben. Soms kan je er onderuit komen als je kan aantonen dat er al een relatie was, bijv als je opdracht aangedragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Marc3l schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Ik heb ook een naheffing gehad maar heb alles wel optijd betaald en het bedrag naar het juiste rekeningnummer overgemaakt.
Dus ook een belletje naar de belasting vanmorgen. "Ja het klopt, zie de betaling ook terug in het systeem"

Alleen ik mocht geen aangifte doen omdat ik onder de kor val. Dat klopte tot 2 jaar geleden inderdaad.
2 jaar geleden 'echt' gaan freelancen en dus veel meer omzet gemaakt. Netjes btw/inkomstenbelasting gedaan zonder probleem. Geen idee dat je dat schriftelijk moest stopzetten, de kor.

Nu krijg ik dus een naheffing/boete omdat ik alles netjes en optijd betaal :P
Kan ook alleen bezwaar indienen, ze kon verder niet zien waarom.
Met de vraag waarom dit vorig jaar niet naar boven kwam, antwoord: "aangiftes zijn er toen doorheen geglipt" ...uhhh wat :? Bijzondere club die belastingdienst.

Nog even wachten op antwoord van de boekhouder.
mag je hen nou ook een boete sturen omdat ze een fout hebben gemaakt :? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
ybos schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:51:
[...]

mag je hen nou ook een boete sturen omdat ze een fout hebben gemaakt :? :X
Haha ja dat vroeg ik ook, krijg ik nu 3% van jullie.
Ook al zit ik nu niet fout, ik zou verwachten dat je eerst een reminder krijgt maar nee hup 3% van je totale aangifte als boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Jogai schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:20:
[...]

Of meerdere remotes, en git reset, git push --force, etc.
Met meerdere remotes zou ik toch echt oppassen. Het is vaak zo dat de code niet alleen door jou is gemaakt en daarvan de eigendom dus helemaal niet bij jou ligt. Dit publiceren naar een eigen remote kan best wel wat gezeik opleveren. Je eigen local branch mag natuurlijk wel :)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Een “remote” repo kan best lokaal op een eigen server of NAS staan. Het hoeft niet meteen de cloud in natuurlijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:02
Hydra schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:15:
[...]
Over het algemeen interesseert je werkgever dat weinig. In het beste geval bedingen ze een overnamevergoeding of moet je een percentage afdragen. Maar in de meeste gevallen zegt een detacheerder als je gaat ZZPen gewoon 'nee'.
De meeste werkgevers interesseert dat misschien weinig, maar dat weet je pas als je het bespreekbaar maakt. Natuurlijk moet je wel goed nadenken wat je doet, je eigen glazen niet ingooit en zorgt voor een plan B.
Maar het helpt ook niet als je dreigt met "ik heb eventueel al wat anders als je nee zegt, maar ik wil als ZZP-er aan de gang bij jouw eindklant". Nogmaals, er zit wat tussen ja en nee in; vaak is er wel een "ja/nee mits" mogelijk. Maar dat weet je pas als je het gesprek aangaat; niet eerder.
Maar je kan pech hebben dat je met een koppige partij aan tafel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:38:
De meeste werkgevers interesseert dat misschien weinig, maar dat weet je pas als je het bespreekbaar maakt.
Mee eens hoor, dat gaf ik ook aan in de laatste alinea van m'n reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:26
Hydra schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Goeie tip. Heb zelf iets van 300 euro betaald voor de taxatie.
Op advies van mijn boekhouder/accountant heb ik de dagwaarde gebaseerd middels: https://www.independer.nl...ng/info/bereken-dagwaarde

This message was sent from a galaxy far, far away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
Over de belastingdienst gesproken...het betalen om in te loggen voor eHerkenning (als b.v.) strijkt me toch tegen de haren in. Ook omdat mijn holding het ook nodig heeft. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
IslandCow schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:36:
Over de belastingdienst gesproken...het betalen om in te loggen voor eHerkenning (als b.v.) strijkt me toch tegen de haren in. Ook omdat mijn holding het ook nodig heeft. :P
Ja, het is echt debiel. Ik begreep ook dat er nu rechtzaken over lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
Geert schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:35:
[...]

Op advies van mijn boekhouder/accountant heb ik de dagwaarde gebaseerd middels: https://www.independer.nl...ng/info/bereken-dagwaarde
Bij mijn hele wagenpark: "Helaas hebben we voor jouw voertuig geen dagwaarde kunnen achterhalen." ...

Overigens is dit best een slecht advies van je boekhouder, dagwaarde is zeker niet hetzelfde als de waarde in het economische verkeer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
IslandCow schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:36:
Je kan via rvo.nl de kosten van de e-herkenning weer terugkrijgen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IslandCow
Hielko schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Je kan via rvo.nl de kosten van de e-herkenning weer terugkrijgen
Ik heb het gevonden! De aanmelding was ietsje duurder, maar goed, toch wel weer leuk. Gelijk maar even de link voor andere mensen :)

https://www.rvo.nl/subsid...g/compensatie-eherkenning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robian
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-07 11:07
Ik ben inmiddels bijna een jaar aan het freelancen en het bevalt tot nu toe supergoed! :) Mijn opdracht is alleen bijna afgelopen en ik ben dus op zoek naar een nieuwe opdracht. Ik heb een interessante opdracht gevonden en wil gaan reageren, maar heb er wat vragen over.

Bij mijn vorige opdracht hoefde ik bij de sollicitatie enkel mijn cv te uploaden en kon ik in een ander formulierveld mijn gewenste uurloon opgeven. Nu heb ik echter enkel velden voor mijn contactgegevens en een veld om mijn cv te uploaden en een veld om mijn motivatie te uploaden. Ik moet er nu dus een motivatiebrief bij doen. Kan ik deze het beste op dezelfde (formele) manier opbouwen als bij een sollicitatie voor een loondienst baan of kan ik dat bij een freelance opdracht beter anders doen? En is het het ook raadzaam om in mijn motivatiebrief al mijn gewenste uurloon te vermelden of komt dat pas ter sprake bij het gesprek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als jij een schilder inhuurt, moet die dan ook een motivatiebrief sturen waarom juist die persoon zeer geschikt is voor jouw schilderwerk?

Zij zoeken iemand die X kan, jij geeft aan dat je X kan. Als je dit kan aantonen met fysiek werk wat publiek beschikbaar is heb je een portfolio. Is dat om begrijpelijke redenen niet mogelijk dan zal je ze mondeling moeten overtuigen van je briljante kennis in X. Voor de prijs zou ik het eerste gesprek afwachten, 100% remote of op fietsafstand zou ik goedkoper aanvliegen dan 4x in de week Roosendaal-Delfzijl. :P Als je die laatste uberhaupt al doet....
Ook het soort werk of collega's kan bij mij wat doen met de prijs. Nieuwe technieken waar je altijd al mee hebt willen werken wil ik best wat water voor bij de wijn doen. Als je dit met een paar oude bekenden mag doen is dat helemaal mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Robian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:04:
Ik ben inmiddels bijna een jaar aan het freelancen en het bevalt tot nu toe supergoed! :) Mijn opdracht is alleen bijna afgelopen en ik ben dus op zoek naar een nieuwe opdracht. Ik heb een interessante opdracht gevonden en wil gaan reageren, maar heb er wat vragen over.

Bij mijn vorige opdracht hoefde ik bij de sollicitatie enkel mijn cv te uploaden en kon ik in een ander formulierveld mijn gewenste uurloon opgeven. Nu heb ik echter enkel velden voor mijn contactgegevens en een veld om mijn cv te uploaden en een veld om mijn motivatie te uploaden. Ik moet er nu dus een motivatiebrief bij doen. Kan ik deze het beste op dezelfde (formele) manier opbouwen als bij een sollicitatie voor een loondienst baan of kan ik dat bij een freelance opdracht beter anders doen? En is het het ook raadzaam om in mijn motivatiebrief al mijn gewenste uurloon te vermelden of komt dat pas ter sprake bij het gesprek?
Zelf gebruik ik de motivatie altijd met name om de link tussen CV en aanvraag te maken. Een inhuurdesk begrijpt de gevraagde vaktermen vaak niet en heb van meerdere tussenpersonen ook begrepen dat ze het CV vaak scannen ipv echt lezen. Zeker wat oudere ervaring die wel relevant kan zijn wordt anders gemist.

Verder probeer ik in de motivatie ook de aandacht te trekken en/of een ijsbreker voor de kennismaking, maar dat geld eigenlijk net zo goed voor solliciteren in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
jadjong schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:33:
Als jij een schilder inhuurt, moet die dan ook een motivatiebrief sturen waarom juist die persoon zeer geschikt is voor jouw schilderwerk?

Zij zoeken iemand die X kan, jij geeft aan dat je X kan. Als je dit kan aantonen met fysiek werk wat publiek beschikbaar is heb je een portfolio. Is dat om begrijpelijke redenen niet mogelijk dan zal je ze mondeling moeten overtuigen van je briljante kennis in X. Voor de prijs zou ik het eerste gesprek afwachten, 100% remote of op fietsafstand zou ik goedkoper aanvliegen dan 4x in de week Roosendaal-Delfzijl. :P Als je die laatste uberhaupt al doet....
Ook het soort werk of collega's kan bij mij wat doen met de prijs. Nieuwe technieken waar je altijd al mee hebt willen werken wil ik best wat water voor bij de wijn doen. Als je dit met een paar oude bekenden mag doen is dat helemaal mooi meegenomen.
Ik snap je punt, feit is dat er veel dertien in een dozijn ontwikkelaars zijn en je je moet kunnen onderscheiden buiten een portfolio wat niet eens altijd volledig begrepen wordt door de opdrachtgever. Hier in Zweden zie je dat veel developers freelancers weer in dienst komen, omdat er steeds minder vraag naar IT’ers is. Juist het onderscheidende vermogen is belangrijk, zeker in een markt die alle kanten op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
Robian schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:04:

Die motivatie heb ik de afgelopen maanden ook vaker voorbij zien komen. Voorheen nooit. Heb de eerste die het vroeg bedankt. Gaandeweg ben ik erachter gekomen (de meeste tussenpersonen hebben ook geen idee waarom het moet) dat het niet de typische motivatie is zoals bij een sollicitatie.
Wat ze graag willen, is dat je motiveert waarom jij inderdaad de geschikte competenties/ervaring bevat.
Mijn CV bevat per klant/opdracht een korte opdrachtomschrijving met daarbij vermeld de belangrijkste tools die gebruikt zijn. Hieruit komt vooral mijn materie expertise en soort werk naar voren. Uiteraard ook een opsomming van tools/platformen/methodieken/talen die ik beheers.
Aanvullend via de motivatie willen ze specifieker weten hoe jij denkt dat de door hen gevraagde tools/platformen/methodieken/talen ingevuld zijn door jouw. Een extra check dus.

Ik snap dat wel. Intakes die ik zelf doe, blijken 9 van de 10 keer de cv's gepimpt te zijn voor een specifieke opdracht. De genoemde ervaring/competentie is vaak erg beperkt. Soms zelfs tot "wel eens over gelezen".

Daarnaast merk ik ook dat meteen wordt gevraagd naar referenties. Hoewel ik daar ook het idee heb dat de tussenpersoon die maar al te graag in zijn digitale rolodex opslaat. Daar ben ik dus nog altijd erg voorzichtig mee.

Wat me ook is opgevallen de laatste tijd, is dat ook aan de vragende kant gepimpt wordt. Heb meerdere gesprekken gehad met partijen die een data engineer / architect zoeken. Maar waarbij voor het gesprek al begint door te schemeren dat ze eigenlijk een developer zoeken voor een specifieke taak.
En dan ook nog eens flink wat jaren ervaring verwachten in een omgeving die pas een paar jaar begint op te komen. Rare markt op het moment als je het mij vraagt.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robian
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-07 11:07
Dank voor al jullie antwoorden! Ik ga in de brief dan inderdaad een beetje de link tussen de opdracht en mijn cv leggen.

Ergens vind ik het ook wat overdreven om een motivatiebrief te schrijven, maar ze verplichten het, dus ik moet wel. Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om dan maar niet te reageren, maar daar is de opdracht te leuk voor. ;)

Doen jullie het wel op de formele manier zoals bij een loondienstbaan sollicitatie? Dan bedoel ik dus met met eerst je eigen contactgegevens tonen, dan die van de opdrachtgever, dan een hele formele aanhef met 'Geachte ...', een inleiding met waar je de vacature hebt gevonden, etc. Of is het meer gewoon net alsof je een mail stuurt, dus meer als in beginnen met 'Beste ...' en eindigen met 'Met vriendelijke groet, ...'?

Wellicht maakt het allemaal niet zo veel uit en is het een wat domme vraag van me, maar ik doe het graag zo goed mogelijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Robian ik zou gewoon doen wat het dichts bij jou zelf staat. Sommige mensen zijn wat formeler, en zoeken ook een formelere opdracht, ikzelf hou juist wel van wat minder formeel, en zou dan ook gewoon als een mail of reactie op een forum reageren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Robian schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:34:
Dank voor al jullie antwoorden! Ik ga in de brief dan inderdaad een beetje de link tussen de opdracht en mijn cv leggen.

Ergens vind ik het ook wat overdreven om een motivatiebrief te schrijven, maar ze verplichten het, dus ik moet wel. Ik zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om dan maar niet te reageren, maar daar is de opdracht te leuk voor. ;)

Doen jullie het wel op de formele manier zoals bij een loondienstbaan sollicitatie? Dan bedoel ik dus met met eerst je eigen contactgegevens tonen, dan die van de opdrachtgever, dan een hele formele aanhef met 'Geachte ...', een inleiding met waar je de vacature hebt gevonden, etc. Of is het meer gewoon net alsof je een mail stuurt, dus meer als in beginnen met 'Beste ...' en eindigen met 'Met vriendelijke groet, ...'?

Wellicht maakt het allemaal niet zo veel uit en is het een wat domme vraag van me, maar ik doe het graag zo goed mogelijk. :)
Ik heb gevraagd op welk punt ze de motivatie willen. Antwoord daarop was de link tussen een aantal zaken die ze vragen en waarom ik denk dat ik dat kan. Dat dan in een paar zinnen te beschrijven. Dat heb ik zo in een mail gezet.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat zijn jullie hier gewend qua gesprekken met potentiele opdrachtgevers? Ik heb er nog geen ervaring mee maar bij sommige tussenpartijen voelt het bijna alsof ze een heel sollicitatie proces in willen met eerst 1 gesprek remote, dan 1 op kantoor etc

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
DennusB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:51:
Wat zijn jullie hier gewend qua gesprekken met potentiele opdrachtgevers? Ik heb er nog geen ervaring mee maar bij sommige tussenpartijen voelt het bijna alsof ze een heel sollicitatie proces in willen met eerst 1 gesprek remote, dan 1 op kantoor etc
Meerdere gesprekken is heel normaal. Wat verwacht je zelf hier in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Afhankelijk van de insteek van de opdracht en hoe de partij het heeft ingericht. Bij detachering, wat hier de meesten en ik doen: 1 a 2 gesprekken. Vaak is het eerst de inhurende manager + PO of SM en daarna enkele teamleden. Soms vindt dat ook plaats in 1 gesprek als de processen wat korter zijn.
Soms is HR erbij betrokken. Dat is vaak een gesprek extra.

Is het een wat concretere opdracht op het gebied van een product of service, is vaak de de eindverantwoordelijke. Daar haakt soms de inkoper bij aan.

Aangezien het gros niet naast de deur is voor mij, en de meesten niet structureel samen op kantoor zijn, is dat sinds 2020 altijd online geweest.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Doe vooral waar jij prettig bij voelt. Z’n brief past totaal niet bij mijn persoonlijkheid en zou eigenlijk niet eens ergens willen werken waar zoiets verwacht wordt. Vergeet niet dat je als freelancer ook zelf voor de opdracht moet kiezen en je daarmee ook zelfvertrouwen uitstraalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03

Echt in de vorm van een brief? Ik zou daar toch wel huiverig voor zijn.. Als dit het proces is, dan zegt dat vaak ook wel iets over de club waar je bij terecht komt. Dat er ergens een motivatieveld zit waar je wat zinnetjes kan plaatsen snap ik, maar een formele brief bijvoegen zou ik toch wel denken: leven zij nog in 1995 ofzo (en wil je daar zelf wel werken?)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IslandCow
Even GPT-4 een briefje laten schrijven. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
ID-College schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Echt in de vorm van een brief? Ik zou daar toch wel huiverig voor zijn.. Als dit het proces is, dan zegt dat vaak ook wel iets over de club waar je bij terecht komt. Dat er ergens een motivatieveld zit waar je wat zinnetjes kan plaatsen snap ik, maar een formele brief bijvoegen zou ik toch wel denken: leven zij nog in 1995 ofzo (en wil je daar zelf wel werken?)
Ik volg je gedachte. Maar heb ook leuke klussen gedaan bij partijen die redelijk vooruitstrevend zijn waarbij dit proces wel bestaat als je niet via een ander kanaal binnen komt.
HR/Inkoop leeft dan wel nog in de oude tijd. Maar het werk kan modern zijn.

Grz D.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
IslandCow schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:31:
Even GPT-4 een briefje laten schrijven. :+
Dear Hiring Manager,

I am excited to apply for the Developer position at XYZ Company. As an experienced developer with a passion for creating innovative solutions, I believe that I have the skills and experience needed to make a valuable contribution to your team.

With a Bachelor's degree in Computer Science and several years of experience in software development, I have honed my skills in programming languages such as Java, Python, and C++. I have experience working with web development frameworks like Django and Flask, and I am familiar with both front-end and back-end development. I am also well-versed in database management and have worked with SQL and NoSQL databases.

Throughout my career, I have demonstrated my ability to work collaboratively with cross-functional teams to deliver projects on time and within budget. I am also committed to staying up-to-date with the latest developments in the industry and enjoy exploring new technologies.

One of my greatest strengths is my problem-solving ability. I approach challenges with a strategic mindset and enjoy finding creative solutions to complex problems. I am also a strong communicator and have experience presenting technical information to both technical and non-technical stakeholders.

I am excited about the opportunity to work with XYZ Company and contribute to your mission of creating cutting-edge solutions that make a positive impact on people's lives. I believe that my skills and experience make me a strong candidate for the Developer position, and I look forward to the opportunity to contribute my skills to your team.

Thank you for considering my application. I look forward to the opportunity to discuss my qualifications further.

Sincerely,
[Your Name]
Laat dan ook [Your Name] staan. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
DomiGijzen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Ik volg je gedachte. Maar heb ook leuke klussen gedaan bij partijen die redelijk vooruitstrevend zijn waarbij dit proces wel bestaat als je niet via een ander kanaal binnen komt.
HR/Inkoop leeft dan wel nog in de oude tijd. Maar het werk kan modern zijn.
Ja dat weet ik niet want zover kom ik nooit :P
Motivatiebrieven zijn bij uitstek iets wat overbodig is, want als je gemotiveerde mensen wil hebben hoef je iig niet op een brief af te gaan. We weten allemaal dat dat 1 grote bullshit bingo is. Ga dan gewoon in gesprek en kom erachter of je een match ziet. Sowieso moet je in gesprek dus wat wil je doen met een brief met 1 groot walhalla van: kijk hoe goed ik ben en pas op deze plek :P snap er niks van iig en nog bijzonderder dat juist recruitment dit niet snapt (denk dat je die club bedoelt ipv HR) . Die zou t imo het beste moeten weten hoe t werkt..

Ik zou hier niet zo snel in meegaan iig. Dan maar niet. Je weet toch niet wat je mist en werk zat op het moment :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• figlio del comm
Ik zit vaak op interim functies waarbij in regelmatig mensen inhuur. Kandidaten die een motivatie schrijven, hebben over het algemeen een streepje voor. Kandidaten die aangeven geen motivatie willen schrijven omdat ze denken dat hun CV wel aantoont 'hoe goed ze wel niet zijn' of zelf besluiten dat het overbodig is, leg ik terzijde.
Bij intakes vraag ik veel door, ook over bv priveleven en wat ze naast werk doen. Je kunt het bullshit-bingo noemen, maar dat, tezamen met hun CV en motivatie (sociale vaardigheden) geeft mij inzicht in de persoon en of ik er een klik mee heb. Als ik geen klik met je hebt, kom je er gewoon bij mij niet in. Hoe mooi je CV ook is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
Kwestie van smaak denk. Ik zit zelf ook in het 1e gesprek en selecteer obv de cv's maar heb er heel geen zin in om die dingen te lezen. Noem mij te pragmatisch maar ik weet nu al van mijzelf hoe ik tegen die dingen aankijk. Krijg al stapels cv's aangeleverd (veelal tussen de 10 en 20), moet vaak ook nog afstemmen met een ander die er ook bij zit en selecteren. Dan tijdig met recruitment schakelen, want ja, als je 2 dagen wacht is de helft weg en kan je opnieuw beginnen.. dan nog alle gesprekken voeren en afstemmen..

Iedereen is vaak druk druk druk en dan moet ik ook nog 20 bullshit brieven erbij gaan lezen? Mij niet gezien, maar miss ben ik gewoon te pragmatisch. Doe maar gewoon meteen een gesprek obv cv, en vanaf daar kijken we dan wel weer verder..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De meeste afdelingen willen een teamspeler. We kennen allemaal de voorbeelden wel van die éne hark die de hele motivatie van het team onderuit haalt (meestal die vastgeroeste interne..). Een teamspeler betekent ook dat je soms het spelletje moet meespelen wat je niet leuk vind en eventueel proberen om er een persoonlijke twist aan te geven. Zoals altijd moet je dus beide extreme niet op zoeken en als je het echt bullshit dan kan je altijd de aandacht trekken met de suggestie van @init6.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 04-05-2023 12:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Jaaaren geleden heb ik tijdens een interview eens aangegeven dat mijn hobby blauwe gifkikkers kweken was, dat vond die hiring manager zo interessant. Had hij nog nooit gehoord. We hebben het er wel een kwartier over gehad. De eerste keer dat we elkaar weer spraken (een maand en wat dagen later) wist hij er helemaal niets meer van en hebben we fijn het hele gesprek bijna woord voor woord opnieuw gedaan, met dezelfde vragen en opmerkingen.

Het was destijds een eye opener, alles wat je zegt is op zeer korte tijd vergeten. En nog belangrijker, dat wat je overeen gekomen bent. Dus alle afspraken gaan sindsdien netjes in het contract of ze zijn niets waard.

Met dit soort brieven is het denk ik hetzelfde: Mensen moeten een "goed" gevoel van je krijgen, als iemand die vaak (ook als externe) aan de andere kant van de tafel heb gezeten komt het op een paar dingen neer:
- relevantie
- het moet kort zijn
- Er moet over heen te scannen zijn
- Zelf vroeg ik wel eens aan de PO, hey heb je de motivatie gelezen. Die had dat echt nog nooit gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
Met tussenpartijen al veel gesprekken gehad maar is tot nu toe nooit wat uitgekomen.
Meeste opdrachten zelf/via via gevonden.

Gesprekken die ik heb gehad zijn erg wisselend. Bij 1 opdracht alleen maar telefonisch en via de app.
Stelde nog voor om een keer een video call the doen maar vonden ze niet nodig. Andere remote klussen meestal wel 1 of 2 gesprekken gehad met een video call voordat ik begon.

Bij een andere klus dacht ik voor een kennismaking gesprek te komen maar kon meteen beginnen.
Al kende ik deze klant al wel (had een keer een opdracht aan hun overgedragen).

Toevallig net weer een klus gevonden voor +/-2 dagen in de week, waar ik 3 gesprekken heb gehad en over 2 weekjes ga beginnen. Grappige is dat deze precies naast het pand is waar ik al een klus heb gedaan en +/- 5 minuten fietsen is vanuit mijn huis (en woon niet in een stad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 23:38

MM99

That is the way I am!

Ik weet niet of dit de juiste topic is maar ik heb een vraag over IB aangifte.

Ik ben zelf twee maanden geleden als freelancer begonnen. Direct leuke opdrachten binnen en het gaat goed. Eerste OB-aangifte gedaan en ging prima. Ik zit hiervoor netjes 21% aan de kant.

Nu moet ik volgend jaar IB aangifte doen. Hiervoor zet ik, voor nu van de bedrag dat overblijft na btw, 40% aan de kant. Op een aparte spaarrekening.

Nu zie ik dat bedrag op die spaarrekening redelijk hard stijgen. Op de spaarrekening krijg ik 0,5% rente. Maar ik zit te denken, is hier niet wat beters mee te doen?
Ik snap dat je met dit geld niet grote risico beleggingen wil doen. Maar ik vind het eerlijk gezegd ook zonde om het zo te laten niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
MM99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:04:
Maar ik vind het eerlijk gezegd ook zonde om het zo te laten niks doen.
Je moet het in mijn ogen zien als geld dat je al "kwijt" bent. Staat alleen even geparkeerd totdat je het aan de belastingdienst overmaakt.

En dan krijg je er nog een klein beetje rente op! 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• figlio del comm
Ik doe dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45

Ik ben zelf twee maanden geleden als freelancer begonnen. Direct leuke opdrachten binnen en het gaat goed. Eerste OB-aangifte gedaan en ging prima. Ik zit hiervoor netjes 21% aan de kant.

Nu moet ik volgend jaar IB aangifte doen. Hiervoor zet ik, voor nu van de bedrag dat overblijft na btw, 40% aan de kant. Op een aparte spaarrekening.

Nu zie ik dat bedrag op die spaarrekening redelijk hard stijgen. Op de spaarrekening krijg ik 0,5% rente. Maar ik zit te denken, is hier niet wat beters mee te doen?
Ik snap dat je met dit geld niet grote risico beleggingen wil doen. Maar ik vind het eerlijk gezegd ook zonde om het zo te laten niks doen.
Deposito kan een optie zijn, vaste rente dus geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Let wel dat als je dat geld op een zakelijke rekening laat staan je ook belasting moet betalen over het genoten rendement.

Op een privé rekening zit je weer met VRH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Niet zozeer een voorschot, maar bij klanten met een hoog betalingsrisico, zoals start-ups, stuur ik bijvoorbeeld wekelijks een factuur.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 17-09 06:26
ari3 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:59:
[...]
Niet zozeer een voorschot, maar bij klanten met een hoog betalingsrisico, zoals start-ups, stuur ik bijvoorbeeld wekelijks een factuur.
Ik stuur vanaf dag 1 alles wekelijks en een betalingstermijn van 2 weken, nog nooit vragen over gekregen. Meeste betalen tussen de 2 en 3 weken. Helemaal prima als het dan een paar dagen te laat is. Kan me er niet druk over maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40

Doe het zelf een stuk conservatiever en zet 50% weg van elke euro die binnenkomt (ex btw). Inkomsten op 0 gezet voor dit jaar, dus betaal niks vooruit. Dat is natuurlijk te veel, zeker als je ook nog startersvoordelen geniet maar het is een mooie "buffer-bonus" (of ~18e maand?) wanneer je de definitieve aanslag moet betalen.

Het beleggen/renderen met die buffer kan lucratief zijn, zeker met de huidige rente/obligatie standen maar dan moet je het wel hard vast zetten en niet mee "spelen" om maar meer rendement te halen. I.v.m. stijgende rentepercentages zijn de handelsprijzen depositos/obligaties behoorlijk volatiel. Persoonlijk vind ik het te veel gedoe om daar een slaatje uit te slaan, waar je vervolgens ook weer belasting over moet betalen. Uiteindelijk "investeer" je met een schuld, kan vast renderen maar ik begin er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:10
figlio del comm schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:17:
Ik zit vaak op interim functies waarbij in regelmatig mensen inhuur. Kandidaten die een motivatie schrijven, hebben over het algemeen een streepje voor. Kandidaten die aangeven geen motivatie willen schrijven omdat ze denken dat hun CV wel aantoont 'hoe goed ze wel niet zijn' of zelf besluiten dat het overbodig is, leg ik terzijde.
Bij intakes vraag ik veel door, ook over bv priveleven en wat ze naast werk doen. Je kunt het bullshit-bingo noemen, maar dat, tezamen met hun CV en motivatie (sociale vaardigheden) geeft mij inzicht in de persoon en of ik er een klik mee heb. Als ik geen klik met je hebt, kom je er gewoon bij mij niet in. Hoe mooi je CV ook is.
Ik schreef iets vergelijkbaars een aantal welen geleden, veel Tweakers waren het daar niet mee eens. Hebben we gelijk in de gaten wie mensen zijn zonder genoeg motivatie :)

Ik heb vorige week nog twee mensen niet oo gesprek uitgenodigd omdat ze alleen een cv hebben ingestuurd. Zo makkelijk werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35
Ik zit met een vet probleem waar ik een beetje ziek van ben. Heb een SMS gekregen dat mijn omzetbelasting niet ontvangen en niet betaald is. Ik heb mijn aangifte meteen op 1 april gedaan. MoneyMonk geeft aan dat de aangifte succesvol ontvangen is en ik kreeg een betalingskenmerk bij de aangifte.

Ik heb diezelfde dag, op 1 april, meteen de betaling verzonden naar de Belastingdienst. Maar de Belastingdienst geeft dus aan dat dit niet ontvangen is. Ik moet nu voor 7 mei alsnog aangifte doen en het geld moet bij ze binnen zijn. Anders krijg ik een verzuimboete opgelegd.

Nu wilde ik de Belastingdienst bellen, maar ze zijn gesloten in verband met Bevrijdingsdag. Ik heb er eigenlijk geen trek in om de Omzetbelasting nog een keer over de schutting te gooien. Ik moet ook eten.

Kan ik tegen een eventuele boete in verzet gaan? Ik heb gewoon netjes een afschrift dat ik betaald heb (mét kenmerk!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 20:56
Je krijgt een SMS dat die nog niet betaald is? Da's wel heel snel, bij mij (BV) duurt het altijd een paar weken voordat ze de betalingen verwerkt hebben. Weet je zeker dat het geen phishing is?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Is het geld van je rekening afgeschreven of niet? En zo ja, is het naar het bekende belastingdienstnr gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40
Dennisweb schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:22:
Ik zit met een vet probleem waar ik een beetje ziek van ben. Heb een SMS gekregen dat mijn omzetbelasting niet ontvangen en niet betaald is. Ik heb mijn aangifte meteen op 1 april gedaan. MoneyMonk geeft aan dat de aangifte succesvol ontvangen is en ik kreeg een betalingskenmerk bij de aangifte.

Ik heb diezelfde dag, op 1 april, meteen de betaling verzonden naar de Belastingdienst. Maar de Belastingdienst geeft dus aan dat dit niet ontvangen is. Ik moet nu voor 7 mei alsnog aangifte doen en het geld moet bij ze binnen zijn. Anders krijg ik een verzuimboete opgelegd.

Nu wilde ik de Belastingdienst bellen, maar ze zijn gesloten in verband met Bevrijdingsdag. Ik heb er eigenlijk geen trek in om de Omzetbelasting nog een keer over de schutting te gooien. Ik moet ook eten.

Kan ik tegen een eventuele boete in verzet gaan? Ik heb gewoon netjes een afschrift dat ik betaald heb (mét kenmerk!).
Belangrijk om te weten is dat wij u nooit een sms zouden sturen met het verzoek iets (terug) te betalen! Daarnaast valt in deze valse sms de spelfout op in de aanhef. Er staat 'Geachte heerlijk mevrouw' in plaats van 'Geachte heer / mevrouw'. Wat verder opvalt is de afzender van deze valse sms, dat is 'Belasting'.
https://www.belastingdien...erichten-mails-en-brieven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35
Freeaqingme schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:23:
Je krijgt een SMS dat die nog niet betaald is? Da's wel heel snel, bij mij (BV) duurt het altijd een paar weken voordat ze de betalingen verwerkt hebben. Weet je zeker dat het geen phishing is?
Het is geen phishing, de Belastingdienst schrijft het zelf ook op de eigen site.

https://www.belastingdien...-via-sms-aan-btw-aangifte

Betaling is gewoon naar het bekende nummer van de Belastingdienst overgemaakt. Ik heb het rekeningnummer ingevuld dat bij mijn aangifte in MoneyMonk verschijnt. En ING zegt ook gewoon dat dr naam en rekeningnummer overeen komen.
Pagina: 1 ... 403 ... 643 Laatste