Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
GrooV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:04:
Als je al geen recht op startersaftrek hebt, zelfstandigen aftrek en de FOR gaat er aan dan is een eenmanszaak BV toch nog steeds rendabel als je onder de 200k blijft en je zelf een minimaal DGA salaris geeft?
Ook als je niet aan het urencriterium voldoet en daardoor geen zelfstandigenaftrek krijgt, krijg je -als IB ondernemer- nog altijd 14% MKB-winstvrijstelling.

===
Liegebeest schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:28:
Voor mij gaat het om risico-beperking: als d'r iets enorm foutgaat en ik word aansprakelijk gesteld, dan wil ik dat het bedrijf failliet gaat zonder dat mijn privé-situatie over de kop gaat.
Maar goed, als jij als bestuurder iets te verwijten valt, bijvoorbeeld omdat je het niet nodig vind om die risico's te verzekeren, dan ben je ook met een BV alsnog persoonlijk het haasje als het fout gaat.

BV bied feitelijk alleen bescherming voor risico's die niet te verzekeren zijn, en die heeft een freelance ICT'er niet zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
maxnl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:55:
[...]

Ook als je niet aan het urencriterium voldoet en daardoor geen zelfstandigenaftrek krijgt, krijg je -als IB ondernemer- nog altijd 14% MKB-winstvrijstelling.

===

[...]

Maar goed, als jij als bestuurder iets te verwijten valt, bijvoorbeeld omdat je het niet nodig vind om die risico's te verzekeren, dan ben je ook met een BV alsnog persoonlijk het haasje als het fout gaat.

BV bied feitelijk alleen bescherming voor risico's die niet te verzekeren zijn, en die heeft een freelance ICT'er niet zoveel.
Ik zie het eerder andersom. Wanneer ik er een puinhoop van maak biedt de BV geen bescherming en als ik gewoon een foutje maak tikt te verzekering af of verlegt men de aansprakelijkheid heel snel naar de opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
DGA is alleen persoonlijk aansprakelijk brij heel erg falen en nalatigheid maar als jij bijv. een software product of dienst verkoopt en je krijgt een dikke claim aan je broek terwijl je naar eer en geweten hebt gehandeld dan is het toch fijner om dit vanuit een BV te hebben.

Ook omdat een BAV lastig af te sluiten is in bepaalde sectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
GrooV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:04:
DGA is alleen persoonlijk aansprakelijk brij heel erg falen en nalatigheid
Bedenk wel dat je daarbij beoordeelt wordt in je rol als bestuurder, en niet in je hoedanigheid als ICT'er.
Het is behoorlijk nalatig om als bestuurder van een bedrijf gangbare verzekeringen niet af te sluiten.
Dan zou ik de afwijzingen die je van de verzekeraars hebt gehad, heel erg goed bewaren.

[ Voor 39% gewijzigd door maxnl op 23-09-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
GrooV schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:04:

maxnl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:29:
[...]

Dan zou ik de afwijzingen die je van de verzekeraars hebt gehad, heel erg goed bewaren.
Als je een afwijzing krijgt zou ik zeker eens met een terzake kundige verzekeringspersoon gaan praten. Ook als er geen standaardpakket beschikbaar is op een website, is uiteindelijk bijna alles te verzekeren. Ook kan zo'n persoon je goed adviseren in wat je wel zou moeten verzekeren en wat niet.

Als je enkel zegt 'Op independer stond dat het niet te verzekeren was', dan denk ik niet dat je daarmee onder je bestuurdersaansprakelijkheid uitkomt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 16-09 16:01
Misschien in de gangbare ICT sectoren wel maar bijv. in de industrie is het niet ongewoon om aansprakelijk te zijn voor meerdere miljoenen waar de ZZP BAV's vaak tot max. 1 miljoen gaan

Maar goed, ik heb geen BV :)

Verwijderd

Mensen hier met ervaring met de site freelancer.be?

Ik heb 2 opdrachten op het oog die ik zou willen doen. Ik zou hiervoor 1 maand subscriptie kopen en hopen dat ik het mag uitvoeren.

Mijn vraag, heb je in Belgie een BTW nummer nodig als je een opdracht uitvoert? Ik heb namelijk geen BTW nummer en het zou mijn eerste keer zijn dat ik zij-projecten aanneem naast mijn vast werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:54:
Mijn vraag, heb je in Belgie een BTW nummer nodig als je een opdracht uitvoert? Ik heb namelijk geen BTW nummer en het zou mijn eerste keer zijn dat ik zij-projecten aanneem naast mijn vast werk.
Ik denk dat je hier heel veel nuttig leesvoer gaat vinden -> https://www.belastingdien...en_naar_andere_eu_landen/

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Dit is echter een NL site, ik ben Belg.

Het heeft me wel op een gerichte zoektocht gebracht wat me deze link opbracht van FOD Financien. Daaruit blijkt dat ik een BTW nummer zal moeten aanvragen?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
*knip* dit klopt niet, ook Belgische aspecten over dit onderwerp zijn welkom in dit topic. Eventuele discussie daarover mag in het FB topic.

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:12:
[...]

Goed. Ik dacht nochtans dat Tweakers welkom was voor Belgen. Spijtig dat men in den tijd de stekker uit 9Lives hebben getrokken.
Misschien heb je hier wat aan.

https://www.beyondgaming....elancers-ondernemers.536/

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 24-09-2022 15:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:In principe bespreken we zowel Nederlandse als Belgische zaken hier op Tweakers. Het helpt om duidelijk aan te geven of iets over België gaat, aangezien het gros uit Nederland komt. Discussie daarover (ons beleid dus) kan zeker gevoerd worden, maar niet in dit topic, daar is het FB topic voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:23:
[...]
Dit is echter een NL site, ik ben Belg.
Ah, mijn excuses! Ik had je bericht geïnterpreteerd als zijnde Nederlander die over de grens zaken doet in België. Dank voor de verheldering en excuus voor mijn verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterrikkie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01 08:52
Wat gebruiken jullie voor voip service? Ik wil graag mijn prive en zakelijke nummer scheiden van elkaar en het liefst ook via de laptop kunnen bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Masterrikkie VOIP service? Daar heb je toch gewoon dual-sim en een headset voor?

Of je neemt een iPhone en een Macbook, via Handoff kan je dan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Masterrikkie schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:23:
Wat gebruiken jullie voor voip service? Ik wil graag mijn prive en zakelijke nummer scheiden van elkaar en het liefst ook via de laptop kunnen bellen.
Dual (e)SIM lijkt mij toch het makkelijkste, maar je kan eventueel ook Teams uitbreiden met telefonie als je bijvoorbeeld buiten werktijd niet bereikbaar wil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16-09 21:00
Eens met dual sim+headset oplossing.

Maar als je wel wil voipen: Cheapconnect werkte prima toen ik in de VS woonde. Had gewoon een lokaal NL nummer wat de familie kon bellen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 26-09-2022 09:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
bumble_bee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:07:
Heb even de miljoennenota doorgebladerd, er staat een boel in, maar het belagngijkste voor dit topic zijn toch wel de plannen om de belastingtarieven tussen de verschillende arbeidsverhoudingen zoveel mogelijk gelijk te trekken weer, zie onderstaand plaatje:
[Afbeelding]
Hierbij moet je opmerken dat dit plaatje alleen het marginale toptarief weergeeft, en niet de totale belastingdruk.. Maar ja, zoals eerder gezegd, als het je om de belastingvoordelen op het inkomen was te doen, en je bent een ZZP'er, misschien even niet naar een BV overstappen.
Interessant plaatje, maar zoals je zelf is het toptarief eigenlijk niet zo heel interessant (tenzij je 4 of 5 ton winst maakt en het de dominante factor in je belastingdruk wordt). Voor de meer gangbare inkomens tussen de 50k en 200k zijn ook jhet eerste tarief en de heffingskortingen met hun inkomensafhankelijke afbouw steeds meer van belang.

Het verdelen van belastnaar inkomen naar je partner is nog steeds zeer lucratief.

Eigenlijk zou je ook de kinderen in dienst moeten hebben, die hebben ook een eerste schijf (en volgens mij ook een algemene heffingskorting?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Woensdag via De Staffing Groep op een opdracht gereageerd, krijg ik een mail dat de recruiter het cv e.d. gaat controleren. Daarna niets meer gehoord.
Krijg ik gister (zondag) drie mails achter elkaar met een onderwerpregel "Wat is uw eerste indruk van De Staffing Groep?"... Verder heeft de mail geen inhoud. Niet verzonden door een no reply adres, dus maar gereageerd dat ik niets heb gehoord en nu drie lege mails ontvang, m.a.w. niet echt een goede ervaring dus.

De opdracht staat ook op select.hr, maar als ik via select.hr ga reageren dan moet ik (mits ik de opdracht krijg) 3 euro per uur gaan afstaan. Via de Staffing Groep is dat volgens mij niet het geval, maar heb nu wel sterk de neiging om maar via select.hr te gaan reageren zodat ik in ieder geval er zeker van ben dat mijn aanbieding bij de opdrachtgever terecht komt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
De Staffing Groep is een van de merken van Headfirst, en select.hr is dan weer de online tool van Headfirst (en dus al haar submerken).

Ik vraag me af welke winst je gaat halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 26-09-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Hmmbob schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:28:
De Staffing Groep is een van de merken van Headfirst, en select.hr is dan weer de online tool van Headfirst (en dus al haar submerken).

Ik vraag me af welke winst je gaat halen.
Volgens mij ben je daar toch echt abuis.

IT-Staffing is onderdeel van Staffing Group. Maar als ik naar de HeadFirst labels kijk op hun site (https://headfirst.group/en/ onderaan) dan staat Staffing Group er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Liegebeest schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:42:
[...]

Volgens mij ben je daar toch echt abuis.

IT-Staffing is onderdeel van Staffing Group. Maar als ik naar de HeadFirst labels kijk op hun site (https://headfirst.group/en/ onderaan) dan staat Staffing Group er niet bij.
je hebt gelijk, dit is ergens mis gegaan in mijn hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Ik loop van vrijdag 17:00 t/m vrijdag 08:00 standby diensten, dat zijn dus 8 dagen. In de overeenkomst staat:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou zeggen dat ik dus 8 uur op de factuur mag zetten voor 1 week standby (vrijdag t/m vrijdag), maar ergens vind ik weer dat het er eigenlijk 7 moeten zijn. Want de 1e vrijdag sta je maar een halve dag standby en de laatste vrijdag ook maar een halve dag.

7 of 8 uur op de factuur zetten?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36
Van vrijdag 17:00 tot vrijdag 17:00 lijkt me een week.
Van vrijdag 17:00 tot vrijdag 08:00 lijkt me 6,5 dagen.
Ik zou zeggen 7 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In je MO staat een maximum per week. Overigens raar dat de stand-by voor werkdagen gelijk is aan het weekend, persoonlijk zou ik het dubbele vragen voor weekend (per dag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Ik zou 8 uur doen, beide vrijdagen zijn toch dagen? Daarnaast zou ik die diensten geeneens willen draaien voor 1 uur per dag, maar dat ter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Deveon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:03:
In je MO staat een maximum per week. Overigens raar dat de stand-by voor werkdagen gelijk is aan het weekend, persoonlijk zou ik het dubbele vragen voor weekend (per dag).
Klopt, maar vrijdag tot en met vrijdag zijn 8 dagen. Ja, de vrijdagen zijn halve dagen, dus vandaar dat ik twijfel tussen 7 en 8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 16:33
Hoezo?? Je neemt vrijdag ochtend de telefoon over en de vrijdag daarop lever je hem weer in. Dan is dat toch 7 dagen??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 18:05
To_Tall schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:59:
Hoezo?? Je neemt vrijdag ochtend de telefoon over en de vrijdag daarop lever je hem weer in. Dan is dat toch 7 dagen??
Eens, het zijn 7 dagen... Van vrijdag 17:00 tot vrijdag 8:00 is minder dan een week / 159 uur. Een dag is 24 uur. Het totaal is dus 6,63 dag oftewel 7 dagen. Dit aantal uren staat ook nog eens als maximum genoemd.

8 uur zou valide zijn geweest als er had gestaan 'vergoeding van 1 uur per dag of per deel van een dag' of woorden van gelijke strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57
Taaltechnisch zou ik zeggen acht. Je staat op acht dagen standby. Dat dat slechts 6,5 x 24 uur is, doet er niet toe. Er zijn acht dagen waarop je, al dan niet een deel, standby staat.

Maar ik twijfel of het ook zo bedoeld wordt. Waarom vraag je het je opdrachtgever niet? Voorkomt mogelijk een raar gesprek achteraf.

Wel een mooi voorbeeld van hoe een ogenschijnlijk simpele specificatie op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Waar kennen we dat toch van? :-)

[ Voor 20% gewijzigd door GoodspeeD op 27-09-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
To_Tall schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:59:
Ik neig ook naar 7 hoor, maar het gaat er niet om wanneer ik de telefoon overneem en weer inlever.

Er staat letterlijk:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus voor iedere dag dat ik beschikbaar ben = 1 uur.
Op beide vrijdagen ben ik beschikbaar = 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
GoodspeeD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:41:
Taaltechnisch zou ik zeggen acht. Je staat op acht dagen standby. Dat dat slechts 6,5 x 24 uur is, doet er niet toe. Er zijn acht dagen waarop je, al dan niet een deel, standby staat.

Maar ik twijfel of het ook zo bedoeld wordt. Waarom vraag je het je opdrachtgever niet? Voorkomt mogelijk een raar gesprek achteraf.

Wel een mooi voorbeeld van hoe een ogenschijnlijk simpele specificatie op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Waar kennen we dat toch van? :-)
Ga ik ook proberen, maar het is nogal een groot organisatie en tot dat je de juiste afdeling hebt ben je heel wat tijd verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

c-nan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:59:
Ik loop van vrijdag 17:00 t/m vrijdag 08:00 standby diensten, dat zijn dus 8 dagen. In de overeenkomst staat:

***members only***

Ik zou zeggen dat ik dus 8 uur op de factuur mag zetten voor 1 week standby (vrijdag t/m vrijdag), maar ergens vind ik weer dat het er eigenlijk 7 moeten zijn. Want de 1e vrijdag sta je maar een halve dag standby en de laatste vrijdag ook maar een halve dag.

7 of 8 uur op de factuur zetten?
8 uur. Simpel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Dit dus. Gaan ze klagen; kunnen ze het je altijd nog uitleggen waarom het er 7 zouden moeten zijn.

Zet jij er 7 op en zij waren van 8 uit gegaan, dan denk ik niet dat je er iemand over zal horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Laatst online: 16:33
c-nan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:49:
[...]

Ga ik ook proberen, maar het is nogal een groot organisatie en tot dat je de juiste afdeling hebt ben je heel wat tijd verder :)
Grote organisatie of niet, jij hoeft niet door de organisatie heen, je vraagt gewoon bij de partij die je uren teken hoe zit dit ik zie het zo en jij?

Kunnen of willen geen antwoord geven dan is het ook simpel.

Tot je antwoord heb kan je geen stand-by lopen in afwachting van duidelijkheid. Of je loopt in coulance stand-by en tikt die 8 uur extra in tot ze antwoord hebben op je vraag.

[ Voor 23% gewijzigd door To_Tall op 27-09-2022 18:23 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 09:45
Taaltechnisch kun je dit op twee manieren lezen: "1 dag betekent een dag op de kalender" - in welk geval je 8 uren schrijft. Je kan ook lezen "1 dag betekent een periode van 24 uur," in welk geval je 7 uren schrijft. Beide lijken me te kunnen. Lijkt me ook weergegeven in de 50/50 meningen hierboven. Kortom: of zelf kiezen, of zelf vragen.

Zelf zou ik gaan voor 7 dagen/7 uur. Althans, zelf zou ik helemaal geen standby willen draaien, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
Je hebt de geest van wat er geschreven staat en hoe jij het wil lezen.

Als ik 8 dagen op vakantie ga (zo beschrijft de reisbrochure het als je van za-za gaat), betaal ik toch maar 7 dagen toeristenbelasting.
Als jij je auto van za-za in de parkeergarage zet, betaal je dan 7x of 8x het dagtarief?!

Wat zou jij zelf willen? En waarom denk je dat het voor je opdrachtgever anders is?

• Tylen

Tylen

Ik ben gevraagd (start Q1 2023) voor een opdracht remote in Zwitserland (Zwitserse toko). Maar ik kan nergens een beeld vinden wat de freelance rates zijn in Zwitserland. Iemand een idee? Ik wil mij niet gelijk uit de markt prijzen en zo mijn eigen glazen in gooien.

Bijvoorbeeld: Als je in NL €100,- per uur vangt kan dat ook in Zwitserland, of lachen ze je dan uit en is 150 ofzo gebruikelijk :P (voorbeeld getallen, ligt natuurlijk helemaal aan de expertise, dat snap ik).

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:19:
Ik ben gevraagd (start Q1 2023) voor een opdracht remote in Zwitserland (Zwitserse toko). Maar ik kan nergens een beeld vinden wat de freelance rates zijn in Zwitserland. Iemand een idee? Ik wil mij niet gelijk uit de markt prijzen en zo mijn eigen glazen in gooien.

Bijvoorbeeld: Als je in NL €100,- per uur vangt kan dat ook in Zwitserland, of lachen ze je dan uit en is 150 ofzo gebruikelijk :P (voorbeeld getallen, ligt natuurlijk helemaal aan de expertise, dat snap ik).
Waarom zou je tarief moeten wijzigen voor de lokatie? Als ik kijk naar huidige opdrachtgever, die gaat naar India toe voor remote werkers zodat hij 25 euro per uur kan betalen in plaats van 100-130 per uur hier. Het is ook niet dat je ineens minder/meer kan vragen omdat je andere onkosten hebt, die blijven hetzelfde. Mijn klant in Singapore betaald hetzelfde tarief voor wat ik reken bij de klant in Nederland.

edit.

Het enige waar ik mij zorgen over maakte in het begin van de inflatie was of wij onszelf niet ongelovelijk uit de markt gingen prijzen als we naar uurtarieven moeten van 130-150 ipv 100-120. Maar inmiddels is het besef er bij mij wel dat doordat we falende politici hebben onze munt nooit sterk zal blijven en na conversie die 150 euro straks 50 dollar is.

[ Voor 15% gewijzigd door init6 op 29-09-2022 10:35 ]

• Tylen

Tylen

init6 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:28:
[...]

Waarom zou je tarief moeten wijzigen voor de lokatie? Als ik kijk naar huidige opdrachtgever, die gaat naar India toe voor remote werkers zodat hij 25 euro per uur kan betalen in plaats van 100-130 per uur hier. Het is ook niet dat je ineens minder/meer kan vragen omdat je andere onkosten hebt, die blijven hetzelfde. Mijn klant in Singapore betaald hetzelfde tarief voor wat ik reken bij de klant in Nederland.
Ja dat snap ik. MAar ik probeer te zoeken of de freelance markt daar minder of meer betaald krijgt voor vergelijkebare werkzaamheden in NL.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
init6 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:28:
[...]
Waarom zou je jezelf tekortdoen. Het is toch prima om met de markt mee te bewegen? Andersom word je daar ook mee geconfronteerd. In België liggen de tarieven bijvoorbeeld lager dan in Nederland.

• RonaldHeirbaut
Tylen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:31:
[...]

Ja dat snap ik. MAar ik probeer te zoeken of de freelance markt daar minder of meer betaald krijgt voor vergelijkebare werkzaamheden in NL.
Ondernemer zijn betekent toch dat je je eigen tarief bepaalt? Het maakt toch niet uit wat een ander evt krijgt? Je maakt kosten om je werk te doen, je bepaalt welke winst je wil maken en dat lijkt me dan je tarief. Zo doe ik het iig. Daarom ben ik vaak goedkoper dan anderen. Ik hoef niet zoveel winst (meer) te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Misschien moet ik mijn vraag nog 1 keer beter formuleren...

Zijn de rates in Zwitserland hoger of lager dan NL?

Ja ik heb mijn tarief in NL, en ja die vraag ik ook gewoon. Maar als de rates in Zwitserland 2x hoger liggen dan in NL ben ik gek als ik niet 2x mijn normale tarief vraag.

• RonaldHeirbaut
Tylen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:47:
Misschien moet ik mijn vraag nog 1 keer beter formuleren...

Zijn de rates in Zwitserland hoger of lager dan NL?

Ja ik heb mijn tarief in NL, en ja die vraag ik ook gewoon. Maar als de rates in Zwitserland 2x hoger liggen dan in NL ben ik gek als ik niet 2x mijn normale tarief vraag.
En als je een klus doet voor India ga je je ook aanbieden voor €50,-?
Mijn gok?! Neem je tarief in euros en vervang de euro door SFR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:54:
[...]

50? doe maar duur :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

Laat maar Ronald. Als je het antwoord niet weet op mijn vraag reageer dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Tylen
https://www.workana.com/en/jobs?country=CH&language=en

https://www.upwork.com/hire/ch/

Had je hier wat aan? Zelf niet ervaren hoor, maar ik zie in sommige groepen wel hogere uurtarieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10
[...]

In India zullen ze hun tarieven ook wel wat omhoog schroeven als ze een opdracht uit NL aannemen tov werk in het binnenland. Misschien dat dat voor ons dan nog steeds goedkoop is maar uiteindelijk is het gewoon een vrije markt en voor welk bedrag jij aan het werk wil én kan. Als je zonder problemen in een bepaalde situatie meer kan vragen, waarom zou je dat dan niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tylen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:05:
[...]

Laat maar Ronald. Als je het antwoord niet weet op mijn vraag reageer dan niet.
Snap ik. Misschien zit hier wat tussen? Uurtarief voorstel werken in Basel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Vorkie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:09:
@Tylen
https://www.workana.com/en/jobs?country=CH&language=en

Had je hier wat aan? Zelf niet ervaren hoor, maar ik zie in sommige groepen wel hogere uurtarieven.
Thanks. Even induiken.
Kijk, hier heb ik wat aan. Ook deze even doorspiten.

Bedankt mannen.

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Vorkie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:09:
@Tylen

Upwork is over het algemeen rommel. De tarieven die ik daar zie zijn echt bar slecht in verhouding tot NL. En daar komt ook nog eens bij dat het allemaal korte 'projectjes' zijn van een paar dagen ofzo waar je in NL toch echt 2 keer je normale tarief voor zou kunnen vragen (want overhead).

https://niels.nu

• Hydra
@Tylen wat je ook zou kunnen doen is kijken of je op jobboards vergelijkbare vacatures kan vinden met bijbehorende jaarsalarissen. Deel dan het totaal door 1000 en je krijgt een beetje een idee van het uur tarief waar je je op kan richten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Nou via de Staffing Groep ga ik dus echt nooit meer zaken doen, wat een slecht bedrijf zeg.
In eerste instantie probeerde ik een account aan te maken, daarvoor moet je een cv uploaden e.d., prima, dat heb ik dus gedaan. Vervolgens krijg je een bericht waarin ze je bedanken voor je inschrijving, binnen drie dagen zal er iemand contact met je opnemen of krijg je de inloggegevens (inmiddels ruim 1,5 week later en nog niets gehoord/ontvangen!).

In de mail staat dat je ondertussen wel al kunt reageren op opdrachten, dus ik heb toen meteen op de opdracht gereageerd die me aansprak. Geen bevestigingsmail ontvangen, maar wel een bevestigingsscherm dat het was verzonden. Een paar dagen later (op zondag) krijg ik drie mails zonder enige inhoud, maar met een onderwerpregel waarin me gevraagd wordt naar de ervaring met de Staffing Groep. Daar heb ik op gereageerd dat het niet echt goed is, want ik heb niet gehoord maar wel drie lege mails ontvangen.

Daarop krijg ik maandag een reactie dat dit kwam door een fout in het systeem (kan gebeuren) en dat iemand contact met me zou opnemen. Diezelfde dag wordt ik gebeld door iemand van de Staffing Groep. Die bevestigd dat mijn opdracht is aangeboden bij de leverancier, maar zegt daarnaast dat de recruiter die staat opgesteld voor deze opdracht sinds die dag terug is van vakantie, dus dat die het deze week gaat oppakken, maar geen gehaast: want de opdracht staat nog tot 8 oktober open...

Vandaag nog maar eens kijken op hun site, is de opdracht nergens meer te vinden.. Dus net even gebeld en krijg ik te horen dat de opdrachtgever gister heeft laten weten een kandidaat te hebben gevonden. Mijn aanbieding lag blijkbaar nog niet eens bij de opdrachtgever, terwijl ik hier dus vorige week woensdag op heb gereageerd. Ben behoorlijk teleurgesteld in deze partij, zeker omdat het een opdracht was die echt heel goed aansloot op mijn kennis/kunde en ervaring. Daarnaast moest ik een aantal verplichte formulieren invullen (per eis/wens relevante info opgeven en verwijzen naar mijn cv), alleen daaraan heb ik minstens 2 uur gespendeerd.

Nu dus een wijze les geleerd: nooit meer zaken doen met de Staffing Groep, dan maar liever iets meer afstaan aan een bedrijf als HeadFirst waar ze de zaken wel op orde hebben.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
Ik heb twee domme vragen.

Eerste: ik werk als consultant. Op onze projecten werk ik met directe collega's, en met freelancers die voor ons bedrijf werken. Het uurtarief wat ons bedrijf doorrekent aan de uiteindelijk klant is voor ons allen gelijk, en ligt iets over de 100 euro. Nu neem ik aan dat de freelancers dus een lager uurtarief bij ons bedrijf in rekening brengen. Geen idee wat de marge is die eraf wordt geroomd, maar waarom zou je daarvoor kiezen? Zie ik wat over het hoofd?

Tweede: als ik als freelancer zou gaan werken voor het uurtarief dat mijn bedrijf vraagt, en ik maak 36 uur per week, dan verdien ik natuurlijk significant meer per maand. Even nattevingeren: helft eraf voor belastingen, nog eens 1000 euro voor pensioen en verzekeringen, dan hou ik nog steeds meer dan het dubbele netto over dan nu in loondienst. Ik zou de stap alleen al maken om op die manier simpelweg minder te hoeven werken: meer privé, minder werk. Of zie ik wat over het hoofd? (Behalve voor zoveel mogelijk uren gaan zodat je een buffer opbouwt voor als het werk opdroogt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
kleneman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:20:

Tweede: als ik als freelancer zou gaan werken voor het uurtarief dat mijn bedrijf vraagt, en ik maak 36 uur per week, dan verdien ik natuurlijk significant meer per maand. Even nattevingeren: helft eraf voor belastingen, nog eens 1000 euro voor pensioen en verzekeringen, dan hou ik nog steeds meer dan het dubbele netto over dan nu in loondienst. Ik zou de stap alleen al maken om op die manier simpelweg minder te hoeven werken: meer privé, minder werk. Of zie ik wat over het hoofd? (Behalve voor zoveel mogelijk uren gaan zodat je een buffer opbouwt voor als het werk opdroogt?)
Ik zou zeggen; werk het eens uit in een spreadsheet. In ieder geval zou ik ook nadenken over dingen als vakantiedagen, wat je doet als je eens een paar dagen (of meer...) ziek wordt, en dingen als opleiding/bijscholing.

Verder geef je natuurlijk wel de nodige zekerheden die je nu hebt op. Mocht jouw huidige werkgever ergens te weinig arbeid hebben, dan zijn het de freelancers die als eerste mogen vertrekken. In de huidige markt lijkt de hoeveelheid werk voor IT'ers onbeperkt, maar als de economie omslaat moeten we het met z'n allen maar weer zien...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruan21
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 16:29
Freeaqingme schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:28:
[...]

Ik zou zeggen; werk het eens uit in een spreadsheet. In ieder geval zou ik ook nadenken over dingen als vakantiedagen, wat je doet als je eens een paar dagen (of meer...) ziek wordt, en dingen als opleiding/bijscholing.

Verder geef je natuurlijk wel de nodige zekerheden die je nu hebt op. Mocht jouw huidige werkgever ergens te weinig arbeid hebben, dan zijn het de freelancers die als eerste mogen vertrekken. In de huidige markt lijkt de hoeveelheid werk voor IT'ers onbeperkt, maar als de economie omslaat moeten we het met z'n allen maar weer zien...
Ja dat inderdaad. En denk ook aan je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Of iig hoe je zoiets gaat afdekken.
Verder zeg ik persoonlijk, gewoon doen! :)

Without data you're just another person with an opinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Eerste: ik werk als consultant. Op onze projecten werk ik met directe collega's, en met freelancers die voor ons bedrijf werken. Het uurtarief wat ons bedrijf doorrekent aan de uiteindelijk klant is voor ons allen gelijk, en ligt iets over de 100 euro. Nu neem ik aan dat de freelancers dus een lager uurtarief bij ons bedrijf in rekening brengen. Geen idee wat de marge is die eraf wordt geroomd, maar waarom zou je daarvoor kiezen? Zie ik wat over het hoofd?
Marge: ergens tussen de 5 en 20 euro waarschijnlijk.

Waarom zou je daarvoor kiezen? Ik snap de vraag niet, dus de mogelijke antwoorden:
- Waarom zou je daarvoor kiezen, en niet gewoon direct bij die klant gaan zitten: Dat proberen de meesten vaak, maar vaak zat is het lastig als freelancer binnen te komen. Nu huurt de eindklant gewoon een berg mensen in bij de consultancy toko, zonder dat ze doorhebben dat ze eigenlijk ZZPers krijgen.
- Waarom zou je daarvoor kiezen, en niet in dienst gaan bij dat consultancy bedrijf: Omdat je nogsteeds Freelancer bent, er zit alleen een consultancy firma tussen die optreedt als soort van broker / recruiter.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fmaster
  • Laatst online: 07:56

Jouw eerste vraag snap ik niet helemaal. Wat is "daarvoor"? Dat je als freelancer een partij hebt die er tussen zit die marge rekent? Dat er voor iedereen hetzelfde tarief wordt gerekend? Het eerste is vrij normaal, het tweede niet echt voor zover ik weet.

Vergeet niet dat betaalde vakantiedagen ook echt geld is, reiskosten moet je zelf betalen, vaak ook je eigen apparatuur. 1000 euro vind ik aan de lage kant voor je verzekering + pensioen, zeker als je AOV meerekent die je in loondienst wel hebt.
Uiteindelijk hou je waarschijnlijk nog steeds meer over, maar het dubbele lijkt me overdreven. Ik reken meestal grofweg dat je het dubbele van je normale bruto uurloon moet rekenen en dan hou je 20% extra over netto. Als je meer rekent wordt dat meer uiteraard. Ooit een keer een bierviltje geweest 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Voordat ik vorig jaar als ZZP'er begon heb ik wat berekeningen op de achterkant van een bierviltje gemaakt. Dat kwam voor mijn situatie er op uit dat ik tussen de 50-60% meer omzet nodig had dan mijn salaris in loondienst om ongeveer gelijk uit te komen. Dan houdt je netto alsnog meer over vanwege de 14% MKB vrijstelling, zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

In die 50-60% zaten o.a.:
- werkgeversbijdrage pensioen (dat was een flink bedrag bij mij)
- WIA verzekering
- doorbetaling tijdens je vakantie
- reiskosten
- overige zakelijke kosten (laptop, telefoon, verzkeringen, boekhouder enz)
- kleine vergoeding voor niet doorbetaalde ziektedagen (of je moet voor een broodfonds gaan)
- bedrag om het risico dat je op de bank zit en even geen opdracht hebt af te dekken

Praktisch betekent het voor mij dat ik voldoende heb aan ongeveer 1100 productieve uren om hier aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Geen idee wat de marge is die eraf wordt geroomd, maar waarom zou je daarvoor kiezen? Zie ik wat over het hoofd?
Tussen de 10 en 15 euro marge zie je vaak (bij recruiters iig).
Ik heb ervoor gekozen omdat ik zonder goed netwerk begon en via deze weg snel een opdracht had. Als ik een maand langer had moeten zoeken was ik meer geld misgelopen.

Het liefst heb je zo min mogelijk marge natuurlijk, maar dan moet je zelf de opdracht regelen bij de eindklant.
Als dat niet lukt of je hebt daar geen zin in, doe je het via een tussenpersoon, maar die gaat dat niet gratis voor je doen, dus rekenen ze een marge.
Je kan inderdaad een stuk meer verdienen, daartegenover staat wel dat je minder zekerheid hebt: als de klant je niet meer nodig heeft of het budget it op dan kun je meteen vertrekken en heb je geen inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
ConQuestador schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:32:
[...]

Marge: ergens tussen de 5 en 20 euro waarschijnlijk.
Weet dat opdrachtgevers meer betalen aan een detacheringpartij. Soms zit er een tientje meer verschil tussen een freelancer direct en een detacheringclub. Redenatie is dat de detacheringclub direct mensen ter vervanging kan leveren, realiteit is dat in huidige markt dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Tylen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:19:

IT-salarissen liggen veel hoger in Zwitersland dan in NL. Komt ook doordat het reguliere leven daar veel duurder is.

Gewoon even wat (IT) Job sites:
https://swissdevjobs.ch/
https://www.totaljobs.com/jobs/it/in-switzerland

Vergelijk dit met een salaris hier in NL en je weet globaal de verschillen in %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
Bedankt voor de antwoorden, allen. Met "waarom daarvoor kiezen" bedoelde ik inderdaad: in een markt waar je makkelijk 110 direct kan verdienen, waarom dan tussen 5 en 20 euro minder als verdienen via een tussenpersoon. Ik sta er van te kijken dat die 5 tot 20 euro nog winstgevend is voor ons bedrijf.

En wat betreft mijn tweede vraag, ook hier dank voor de antwoorden, en het delen van jullie bierviltjesberekeningen. Het rekening houden met vakantiedagen was even aan mijn radar ontglipt.

Ik heb weer even stof tot nadenken, en inspiratie voor een spreadsheet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
kleneman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:02:
Bedankt voor de antwoorden, allen. Met "waarom daarvoor kiezen" bedoelde ik inderdaad: in een markt waar je makkelijk 110 direct kan verdienen, waarom dan tussen 5 en 20 euro minder als verdienen via een tussenpersoon. Ik sta er van te kijken dat die 5 tot 20 euro nog winstgevend is voor ze.
Omdat heel veel partijen weigeren in zee te gaan met een 1-pitter. Bij 500 1-pitters op een project moet je 500 facturen inboeken, controleren en betalen. Blijkbaar is het poppetje wat dat moet doen zo duur dat ze er 500x160x5 voor over hebben om dat uit te besteden. 8)7 Of 500x160x20 als iemand een grote marge heeft bedongen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

kleneman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:02:
Bedankt voor de antwoorden, allen. Met "waarom daarvoor kiezen" bedoelde ik inderdaad: in een markt waar je makkelijk 110 direct kan verdienen, waarom dan tussen 5 en 20 euro minder als verdienen via een tussenpersoon. Ik sta er van te kijken dat die 5 tot 20 euro nog winstgevend is voor ons bedrijf.

En wat betreft mijn tweede vraag, ook hier dank voor de antwoorden, en het delen van jullie bierviltjesberekeningen. Het rekening houden met vakantiedagen was even aan mijn radar ontglipt.

Ik heb weer even stof tot nadenken, en inspiratie voor een spreadsheet!
Die 5 - 20 euro per uur is niet zozeer winstgevend voor je werkgever, maar daardoor kan hij wel het gevraagde aantal mensen leveren. Nu verdient hij daar natuurlijk wel aan, maar heeft ook het gezeik, soms ook het risico van betalingsachterstanden, administratieve lasten, etc, Maar als je daardoor de klus binnenhaalt, verdien je (incl het wegzetten van je eigen mensen) natuurlijk uiteindelijk prima. Een voor de opdrachtgever is het gewoon veel makkelijker om 1 contact te hebben, dan tientallen. Bij ziekte moet jouw werkgever maar zien hoe de inzet geregeld wordt, etc.

Verder: kwestie van rekenen, en hoeveel risico durf je te lopen. Nu lijkt de sky de limit, maar dure zzp'rs zijn op veel plaatsen degenen die als 1e de toko mogen verlaten als het minder gaat. Ben je ondernemend genoeg om andere opdrachten te vinden? En vergeet het idee (als je dat had) om bij je huidige werkgever te gaan zzp'en: dat is een no-go area.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:09:
[...]

Omdat heel veel partijen weigeren in zee te gaan met een 1-pitter. Bij 500 1-pitters op een project moet je 500 facturen inboeken, controleren en betalen. Blijkbaar is het poppetje wat dat moet doen zo duur dat ze er 500x160x5 voor over hebben om dat uit te besteden. 8)7 Of 500x160x20 als iemand een grote marge heeft bedongen....
Mijn opdrachtgever werkt ook met tussenpersonen maar bijna elke ZZPer komt via een ander tussenpersoon. Er zal vast een logica achter zitten. Over het algemeen wordt verantwoordelijk afdragen in Nederland goed beloond dus zal daar wel mee te maken hebben.

Tussenpersonen zijn voor de meeste een noodzakelijk kwaad. Bij voorkeur zonder maar liever aan het werk met een tussenpersoon dan thuis zonder ;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

M'n contract is afgelopen :)

Het was bij een multinational en het ERP project dat er liep was op z'n zachts gezegd nogal ongestructureerd. Ik had zelf aangegeven niet te willen verlengen. Om me heen waren al diverse mensen met in meer of mindere mate een burn-out uitgevallen en ik voelde er weinig voor in dat rijtje aan te sluiten.

Nu heb ik een nogal specialistisch vakgebied. Ze hebben dan ook geprobeerd me te houden. Maar goed, er was wel een reden dat ik weg wilde dus ik heb voet bij stuk gehouden. Wel heb ik ingestemd nog max een paar maanden ca 3 dagen in de week te blijven totdat ofwel ik iets anders had, ofwel zij een vervanger hadden.

Nu hoorde ik eergisteren dat ze nog niet eens waren gaan zoeken. En gisteren om 16.50 kreeg ik een appje van de programmadirecteur of HR al contact met me opgenomen had voor verlenging.. nee dus. Daarnaast gingen dit soort dingen daar toch al mega stroef. Ze willen eigenlijk geen zzp'ers dus elke keer opnieuw was het weer gedoe met het papierwerk.

En nu is het contract verlopen en hebben ze het nog niet voor elkaar. Tss. Het is allemaal wel mooi zo. Ik ben er klaar mee, gewoon verlengen gaat het niet meer worden. Als ze willen mogen ze tegen een geïndexeerd tarief opnieuw een contract afsluiten.. en anders ook prima. Het is alleen nogal sneu voor m'n directe teamleden plus dat er nu allemaal dingen half open liggen die ik netjes af had willen ronden.

Het was m'n eerste echte zzp opdracht en het heeft een jaar lang flink geld opgeleverd want het tarief was al stevig. Maar ik ben blij dat ik m'n oude uitgavenpatroon vastgehouden heb en dus niet met gouden handboeien vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 16:51
Zit nu ~21 jaar in de IT infra en support in loondienst. Ik wilde een aantal jaar geleden al als zelfstandige aan het werk gaan, maar kreeg steeds een mooie aanbieding+functie dus kwam er niet van. Nu ben ik toch vast besloten om de stap te maken en als freelancer verder te gaan.

Ik weet pas als het wat is, wanneer ik het geprobeerd heb.

Ik heb nu nog een contract voor onbepaalde tijd, dus ben nu aan het solliciteren op opdrachten, die passen in mijn profiel. Voornamelijk M365, Intune, Azure, teams etc etc.

Heb nu op 3 opdrachten gereageerd, dus even wachten of daar wat uitkomt. 2 sluiten 100% aan bij mijn profiel en ervaring. Persoonlijk vlak geen idee.

Blijkt het niks te zijn om om de 6/12 mnd nieuwe opdrachten te zoeken, dan kan ik altijd weer als werknemer aan de slag ergens.

Merken de ITers hier, dat opdrachtgevers hybride werken ook tot het "nieuwe" normaal behoort?

Hoe zit het eigenlijk met reiskosten, zit dat in je uurloon of verschilt dat per opdracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Unknown Alien schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:04:
Blijkt het niks te zijn om om de 6/12 mnd nieuwe opdrachten te zoeken, dan kan ik altijd weer als werknemer aan de slag ergens.

Merken de ITers hier, dat opdrachtgevers hybride werken ook tot het "nieuwe" normaal behoort?

Hoe zit het eigenlijk met reiskosten, zit dat in je uurloon of verschilt dat per opdracht?
Zeker in Infra ben je binnen een maand weer aan het werk. Ze zijn bij één van mijn opdrachtgevers al 18 maanden op zoek naar een vervanging in loondienst en inmiddels ben ik daar zelf nog sporadisch aanwezig.

Uurtarief is altijd all-in (en excl btw). Als je graag hybride werkt of niet zou ik bij de eerste kennismaking goed duidelijk maken. Niet elk bedrijf kijkt daar hetzelfde tegenaan, dat terwijl ik zelf best bereid zou zijn om een lagere tarief te hanteren voor werken vanaf afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Jazeker.
Ik schaar reistijd ook onder werktijd. Dus als jij 8 uur werkt voor 100 per uur en nog twee keer een uur in de auto of trein zit zie ik het als 80.- per uur. Omdat bijna niemand reistijd ook als werktijd ziet reken ik het zelf maar om naar 8 uur per dag. :P
Mocht ik iets lekker dicht bij huis hebben en men vindt dat ik beter vanaf een andere vestiging met veel meer reistijd aan de slag kan dan wordt het duurder of ben ik minder uur per dag aan het werk. Voor eenmalige uitstapjes reken ik een extra bedrag, voor permanente uitstapjes ben ik minder productief per dag voor hetzelfde geld. :+
Niet echt iets specifiek voor zzp'ers, ook in loondienst moet je oppassen met hoeveel tijd je aan werk kwijt bent zonder dat er geld tegenover staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
jadjong schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Jazeker.

[...]

Ik schaar reistijd ook onder werktijd. Dus als jij 8 uur werkt voor 100 per uur en nog twee keer een uur in de auto of trein zit zie ik het als 80.- per uur. Omdat bijna niemand reistijd ook als werktijd ziet reken ik het zelf maar om naar 8 uur per dag. :P
De contracten die ik tot nu toe heb gehad verbieden dat expliciet.

Je tarief wordt geacht all-in te zijn, incl reiskosten en materiaal en de reistijd mag op geen enkele wijze in rekening worden gebracht, tenzij het een reis betreft die in het kader van de opdracht naar een andere locatie dan de standplaats wordt gemaakt.

Drie maal raden waarom ik groot liefhebber ben van hybride / work-from-home? O+

[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 02-10-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Afas schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:45:

Praktisch betekent het voor mij dat ik voldoende heb aan ongeveer 1100 productieve uren om hier aan te komen.
Praktisch zal je sowieso minimaal 1225 uren moeten kunnen overleggen om ondernemer te zijn voor IB en om gebruik te kunnen maken van die aftrekposten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kwistnix schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:29:
[...]

Praktisch zal je sowieso minimaal 1225 uren moeten kunnen overleggen om ondernemer te zijn voor IB en om gebruik te kunnen maken van die aftrekposten ;)
Nee je hoeft niet aan de urennorm te voldoen om ondernemer voor de IB te zijn, natuurlijk wel voor de aftrekposten

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Liegebeest schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:51:

Je tarief wordt geacht all-in te zijn
Dat zegt 'ie ook. Hij komt met een all-in tarief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:31
[...]

Hou er wel rekening mee dat je alle tijd die je besteed aan je werk (dus ook reistijd, administratie, hobby projecten om je skills te verbeteren, of zelfs een PC uitzoeken om je werk op te doen) mag meetellen. Dat gaat naast je "billable" uren dus vrij hard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

Dat zegt 'ie ook. Hij komt met een all-in tarief :)
Het staat er misschien wat onduidelijk.
Hoe ik het voor mijzelf zie:
8 uur gewerkt
2 uur reistijd
10x 80.- = 800.- per dag.
Wat de klant betaalt als ze een all-in tarief willen:
8x 100.- = 800.- per dag. :+

Mocht de reistijd bij een volgende klus een uurtje minder zijn dan kan het zomaar zijn dat het uiteindelijke tarief 90.- per uur wordt. (720/8). Maar liever niet natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Dat klopt maar daar mag je ook reistijd, administratie en acquisitie in meerekenen want dat is ook onderdeel van de tijd die je aan je onderneming besteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Liegebeest schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

De contracten die ik tot nu toe heb gehad verbieden dat expliciet.

Je tarief wordt geacht all-in te zijn, incl reiskosten en materiaal en de reistijd mag op geen enkele wijze in rekening worden gebracht, tenzij het een reis betreft die in het kader van de opdracht naar een andere locatie dan de standplaats wordt gemaakt.

Drie maal raden waarom ik groot liefhebber ben van hybride / work-from-home? O+
De opslag voor niet-standaard reistijd zorgt er regelmatig voor dat het opeens toch online kan. >:) Voor fysiek werk op een andere lokatie stuur ik zoveel mogelijk aan op het inzetten van iemand uit de buurt. Dat dagelijkse heen en weer rijden vind ik zo zonde van ieders tijd en energie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Ik reken reiskosten. 50 cent per km. Wil je me op lokatie? Dan is dat wat je betaald. Verrekenen in uurtarief doe ik niet, dat vertroebeld je werkelijke tarief. Maar ik werk uurtje factuurtje en voor meerdere klanten per week. Kan me voorstellen dat de clubs waar je 40 uur per week zit voor 2 jaar 1 tarief willen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Heb afgesproken 1 dag in de week op kantoor te zijn, contract moest perse all in zijn. Maar heb wel een artikel laten opnemen dat indien er sprake is van een extra dag in de week op locatie dat er reiskosten bij komen. Reden voor mij is, ik wil niet onwelwillend zijn bij het zoeken naar oplossingen maar het kan niet zo zijn dat ik 4 uur moet reizen omdat een manager dat lekkerder vindt qua overleggen. Het zorgt bij de opdrachtgever voor een drempel gezien er een ander budget aanvraag gedaan moet worden over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ga waarschijnlijk een nieuw huis kopen, en ga nu dus kijken voor een hypotheek. Wat zijn de ervaringen over wat voor cijfers je aan moet leveren ( moeten de jaarcijfers door een accountant geverifieerd worden? Of zijn de IB aangiftes voldoende? ). Tevens heb ik vorig jaar mijn winst redelijk gedrukt door gebruik te maken van willekeurige afschrijving, is het nog toegestaan om een nieuwe aangifte te doen om die afschrijving terug te draaien? ( Niet dat ik verwacht dat dat nodig is, maar fijn om vast opties op een rij te hebben )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Woy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:51:
Ik ga waarschijnlijk een nieuw huis kopen, en ga nu dus kijken voor een hypotheek. Wat zijn de ervaringen over wat voor cijfers je aan moet leveren ( moeten de jaarcijfers door een accountant geverifieerd worden? Of zijn de IB aangiftes voldoende? ). Tevens heb ik vorig jaar mijn winst redelijk gedrukt door gebruik te maken van willekeurige afschrijving, is het nog toegestaan om een nieuwe aangifte te doen om die afschrijving terug te draaien? ( Niet dat ik verwacht dat dat nodig is, maar fijn om vast opties op een rij te hebben )
Ik heb net mijn hypotheek rond: 3 jaar aan jaarcijfers, cijfers van lopende jaar, en laatste 3 haar belasting aangifte.

Mijn hypotheek verstrekker eiste een inkomensverklaring van raadhuys. Mijn hypotheek adviseur had dat verder geregeld, ik hoefde alleen een berg documenten aan te regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door ConQuestador op 03-10-2022 09:00 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 20:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Woy Ik heb dat vorig jaar via pentrax gedaan, op verzoek van de adviseur. Accountant verificatie is niet nodig: de grens van de belastingdienst hierbij wordt aangehouden.

Ik moet zeggen dat ik het proces heel rommelig vond: steeds nieuwe vragen terwijl ik alles conform format had ingeleverd. Heb zelfs meerdere keren gebeld met de vraag "wat zoek je dan precies aan inzicht" en het antwoord hadden ze niet paraat 8)7

Wijzigen / nieuwe aangifte is wel het e.a. mogelijk: https://www.belastingdien...ten_aanvullen_of_wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
Ik heb het vorig jaar november allemaal geregeld. Ik moest een inkomens verklaring afgeven. Er zijn 4 partijen die dat doen, waarvan raadhuis er 1 is en zakelijkinkomen ook. Ze doen een analyse van je jaarcijfers en de toekomstbestendigheid en de impact van Corona (toen de tijd).
Bij mij is het werk alleen maar toegenomen door Corona (it/office365)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
-Jaap-io schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:21:
[...]
en de impact van Corona (toen de tijd).
Bij mij is het werk alleen maar toegenomen door Corona (it/office365)
Klopt, ik moest ook verwoorden welke invloed op mijn bedrijvigheid had. Toen heb ik dus ook geschreven dat dankzij corona mijn werk en tarief juist is toegenomen :)

In mijn geval was het gewoon kwestie van documenten aanleveren, en er kwam een inkomensverklaring van ongeveer het gemiddelde van de 3 jaren uit. Zonder gedoe.

Ook hypotheek was in 1x goedgekeurd, zonder enige vragen of gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@-Jaap-io @ConQuestador @We Are Borg : Thanks, niet veel speciaals dus behalve dat een onafhankelijke partij je jaarcijfers moet beoordelen. Mijn inkomen is ook niet echt afhankelijk van Corona, maar heb vorig jaar vrij veel vakantie gehad, waardoor mijn omzet wat lager was. Ik zit nu al boven mijn omzet van 2021 en bijna boven die van 2020.

Tevens is mijn omzet van 2019 nog niet enorm hoog, want toen ben ik pas halverwege het jaar full-time begonnen, maar in combinatie met mijn salaris in loondienst nog steeds prima. Hoop dus wel dat ze ook gewoon dit jaar al meenemen qua progrnose.
Ja ik weet inderdaad dat het kan, maar ik vraag mij af of het nog is toegestaan om een andere keuze voor afschrijving te maken. In principe is mijn boekjaar natuurlijk gesloten, al kan ik die prima weer openen.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 03-10-2022 09:27 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zag net dat de NS zelf nu ook iets doet aan te hoge fee's van tussenpersonen, goede zaak imo.

In hun opdracht staat als eis.
De bemiddelingsfee (voor bemiddelingspartijen van ZZP’ers of van kandidaten die in loondienst zijn bij een andere partij dan de aanbieder) voor deze aanbieding is niet hoger dan € 6,00 per gewerkt uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:25:
@-Jaap-io @ConQuestador @We Are Borg : Thanks, niet veel speciaals dus behalve dat een onafhankelijke partij je jaarcijfers moet beoordelen. Mijn inkomen is ook niet echt afhankelijk van Corona, maar heb vorig jaar vrij veel vakantie gehad, waardoor mijn omzet wat lager was. Ik zit nu al boven mijn omzet van 2021 en bijna boven die van 2020.
In principe is je IB aangifte voldoende hoor, pas wanneer je inkomen uit een jaar wat nog niet aangegeven is dien je een externe partij in te schakelen die vervolgens op basis van OB en basaal overzicht een inschatting maakt voor die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
Deveon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

In principe is je IB aangifte voldoende hoor, pas wanneer je inkomen uit een jaar wat nog niet aangegeven is dien je een externe partij in te schakelen die vervolgens op basis van OB en basaal overzicht een inschatting maakt voor die jaren.
Het hangt van de hypotheek verstrekker af. Bij sns was het niet noodzakelijk, bij asr wel.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Ernemmer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:16:
Ik zag net dat de NS zelf nu ook iets doet aan te hoge fee's van tussenpersonen, goede zaak imo.

[...]
perfecte ontwikkeling d:)b Hopelijk volgen er meer..

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Woy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:25:

[...]

Ja ik weet inderdaad dat het kan, maar ik vraag mij af of het nog is toegestaan om een andere keuze voor afschrijving te maken. In principe is mijn boekjaar natuurlijk gesloten, al kan ik die prima weer openen.
Ik zou er niet te veel zorgen om maken. Mijn ervaring is dat als ze zien dat je in de IT werkt en een bepaald tarief hebt, dat ze vrij makkelijk zijn.
Laatst een gesprek gehad voor een eventuele verbouwing, het geld wat ik kon lenen leek wel geen grens te hebben. :S
Tevens is mijn omzet van 2019 nog niet enorm hoog, want toen ben ik pas halverwege het jaar full-time begonnen, maar in combinatie met mijn salaris in loondienst nog steeds prima. Hoop dus wel dat ze ook gewoon dit jaar al meenemen qua progrnose.
Dus dan toch gewoon even wachten en kalenderjaar 2020, 2021 en 2022 indienen?
Maar het kan zelfs nog gunstiger zijn om 2019 wel mee te nemen want je mag ook gewoon je inkomen uit dienstbetrekking toevoegen.

[ Voor 27% gewijzigd door Douweegbertje op 03-10-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wij zijn in 2021 verhuisd. Uiteindelijk voor de hypotheek bij de Rabo aangekomen. De hypotheek die we gekregen hebben is gebaseerd op 2 jaar nettowinst (2019 en 2020) en de prognose van 2021. Dit was beter dan 1 jaar dienstverband en dan 2 jaar nettowinst (ben in 2019 als ZZPer begonnen).

Alles is aangeleverd door mijn boekhouder. Ik begreep wel van de hypotheekadviseur dat banken dit een veilig gevoel geeft en dat het helemaal zelf aanleveren vaak niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Je zit een heel eind op weg, en anderen zullen de praktische zaken invullen. Er zijn ook wat minder tastbare zaken.

Ten eerste de geestelijke belasting rond de pensioenvoorziening. Hiervoor moet je beleggen. Als je al volledig bent ingevoerd in de materie, prima. Anders kan het echt heel taaie kost zijn.

Ook is er de stress van het volgende project krijgen. Natuurlijk is de markt prima, maar je moet nog steeds een project vinden dat je interessant vindt. Voordat dat langs komt, kun je best twee maanden verder zijn. Het is niet altijd gemakkelijk om projecten op elkaar te laten aansluiten.

Dan is er je boekhouding. Als je dat niet zo leuk vindt, kun je een boekhouder vertrouwen. Maar ik merk toch regelmatig bij ZZP'ers dat ze eigenlijk niet goed snappen wat de boekhouder doet, en dan altijd een vervelend gevoel hebben over de rekeningen die ze krijgen en de traagheid waarmee de aangifte wordt gedaan.

En dan is er het contact met de klant en de tussenpersonen. Vaak wil je onderhandelen over je tarief, en dat is voor mij regelmatig best stressvol. Ik heb er meerdere malen een nacht van wakker gelegen. Ik wilde die klus graag, maar wel tegen een bepaald tarief. Ging ik het er door krijgen, of niet? Wat moest ik zeggen om dat tarief te verantwoorden? Had ik het bij de juiste personen goed in de week gelegd? Dat waren gedachten die door me heen gingen.

Als een tussenpersoon jouw tarief probeert af te knabbelen ten gunste van henzelf, en dat doen ze vrijwel per definitie omdat het vaak een zero-sum game is, wat zeg je dan? Sta je stevig in je schoenen of laat je jezelf manipuleren? Ik wil hier zeker toegeven dat ik me in het verleden heb laten manipuleren.

Naast onderhandelen over het tarief, is het ook van belang dat je de voorwaarden bestudeert. Dat moet je liggen. Waarom is dat van belang? Omdat je nu een bedrijf bent, en niet meer een argeloze consument. Het is mogelijk dat jij met 1 handtekening je faillissement vastlegt, je wordt juridisch simpelweg niet beschermd behalve door jezelf. Tenzij je dit risico wilt afdekken. Wat zijn de kosten daarvoor? Weer 1 van de talloze overwegingen die je moet maken.

Ook is er de verhouding met de klant. Soms behandelt die je als personeel, en dat moet je corrigeren. Dat kan dan even vervelend aanvoelen. Soms moet je het ook laten gaan. Soms moet je kosten maken omdat de organisatie gewoon te stroperig is, om te krijgen wat je wilt. Of je moet de organisatie bewerken om te krijgen wat je wilt. In loondienst is dat allemaal veel duidelijker, en als het stokt, kun je escaleren naar je manager. Da's af en toe best lekker.

Het zal vaak wel meevallen, maar dit zijn dingen waar ik tegenaan liep bij mezelf en mede-ZZP'ers.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ernemmer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:16:

[...]
Terzijde: waar publiceert de NS haar opdrachten zoal? Ik had ze bij IT Contracts en HeadFirst nog niet gezien, geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:50
Liegebeest schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Terzijde: waar publiceert de NS haar opdrachten zoal? Ik had ze bij IT Contracts en HeadFirst nog niet gezien, geloof ik.
https://inhuur-ns-com.force.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Er zijn geen domme vragen, alleen domme mensen ;)
Nou, misschien is het gewoon de enige optie om daar te werken als ZZPer? 10 euro per uur is vrij gangbaar en 90 euro per uur verdienen is nog steeds een prima boterham. Ik zou zeggen; vraag ze het gewoon eens. Als je aangeeft zelf het ZZP-schap te overwegen zijn de meeste ZZPers daar heel open over. Iemand naar z'n tarief vragen is over het algemeen ook niet taboe. Heb zelf genoeg mensen de oren van hun hoofd geluld over ZZPschap in ruil voor een kop koffie ;)
Je hoeft niet nat te vingeren. Vul het gewoon hier in: https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Ga uit van ongeveer 1550 uur per jaar en 90 euro per uur. Als ik uitga van 10000 kosten per jaar (laptop, etc.) kom je uit op netto 80.895. Of 6.741 netto per maand. Als je daar 1000 vanaf haalt, hou je nog 5.741 per maand over. Dan snap je wel waarom zoveel ITers met relevante skills die stap maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik zie vooral opdrachten langskomen die of volledig remote zijn, of 1 dag in de week op kantoor. Ik ga hoe dan ook niet meer 4/5 dagen per week in de file staan.
Vroeger was dat sowieso gewoon een deel van je tarief. En over het algemeen willen opdrachtgevers gewoon een all-in tarief. Dat we minder rijden is nu dus eigenlijk een bonus voor ons geworden want tijdens corona gingen (over het algemeen, er zijn uitzonderingen) de tarieven niet opeens omlaag.

Mijn huidige opdracht is expliciet hybride (1 dag per week op kantoor) en ook daar is aangegeven dat het tarief all-in dient te zijn. Ik denk dat het anders is als je veel korte opdrachtjes doet. Ik doe ook trainingen van een dag maar ook daar betaalt men gewoon een vast bedrag voor de training. Alle tijd e.d. die ik erin steek zitten daar al i verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 16:51
Hydra schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Ik zie vooral opdrachten langskomen die of volledig remote zijn, of 1 dag in de week op kantoor. Ik ga hoe dan ook niet meer 4/5 dagen per week in de file staan.

[...]

Vroeger was dat sowieso gewoon een deel van je tarief. En over het algemeen willen opdrachtgevers gewoon een all-in tarief. Dat we minder rijden is nu dus eigenlijk een bonus voor ons geworden want tijdens corona gingen (over het algemeen, er zijn uitzonderingen) de tarieven niet opeens omlaag.

Mijn huidige opdracht is expliciet hybride (1 dag per week op kantoor) en ook daar is aangegeven dat het tarief all-in dient te zijn. Ik denk dat het anders is als je veel korte opdrachtjes doet. Ik doe ook trainingen van een dag maar ook daar betaalt men gewoon een vast bedrag voor de training. Alle tijd e.d. die ik erin steek zitten daar al i verwerkt.
Ok, wat ik hier lees komt overeen met mijn ervaring als leidinggevende in loondienst.

Ik zei altijd. eerste 2 weken op kantoor voor persoonlijk contact en daarna 1 x per 2 weken op kantoor. Vonden de ZZPers allemaal prima.

Ik zit in de MS cloud omgeving, dus maakt het voor de werkzaamheden geen klap uit of je op kantoor of in Bali op het strand ligt, zolang je maar je opdracht uitvoerd (y)

Ik heb vrijdag op mijn eerste 3 opdrachten gereageerd en zojuist 1 kennis makingsgesprek gehad. Ik word aangeboden bij de opdrachtgever. Ben benieuwd hoe dat gaat. Ik zit tot vandaag de dag aan de andere kant van de tafel. Is toch weer anders :)

Ik vind voor deze opdracht €75 excl btw een prima uurloon. Ik ga daar wel vanuit dat ik 2 dgn pw thuis werk en 3 op locatie. 30 min. reistijd enkele rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Unknown Alien schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:56:
Ik vind voor deze opdracht €75 excl btw een prima uurloon. Ik ga daar wel vanuit dat ik 2 dgn pw thuis werk en 3 op locatie. 30 min. reistijd enkele rit.
Uurtarief, niet loon ;) Ik denk dat het wel hoger moet kunnen overigens, maar dat moet je zelf gaan onderhandelen.

Pagina: 1 ... 339 ... 643 Laatste