Je zit een heel eind op weg, en anderen zullen de praktische zaken invullen. Er zijn ook wat minder tastbare zaken.
Ten eerste de geestelijke belasting rond de pensioenvoorziening. Hiervoor moet je beleggen. Als je al volledig bent ingevoerd in de materie, prima. Anders kan het echt heel taaie kost zijn.
Ook is er de stress van het volgende project krijgen. Natuurlijk is de markt prima, maar je moet nog steeds een project vinden dat je interessant vindt. Voordat dat langs komt, kun je best twee maanden verder zijn. Het is niet altijd gemakkelijk om projecten op elkaar te laten aansluiten.
Dan is er je boekhouding. Als je dat niet zo leuk vindt, kun je een boekhouder vertrouwen. Maar ik merk toch regelmatig bij ZZP'ers dat ze eigenlijk niet goed snappen wat de boekhouder doet, en dan altijd een vervelend gevoel hebben over de rekeningen die ze krijgen en de traagheid waarmee de aangifte wordt gedaan.
En dan is er het contact met de klant en de tussenpersonen. Vaak wil je onderhandelen over je tarief, en dat is voor mij regelmatig best stressvol. Ik heb er meerdere malen een nacht van wakker gelegen. Ik wilde die klus graag, maar wel tegen een bepaald tarief. Ging ik het er door krijgen, of niet? Wat moest ik zeggen om dat tarief te verantwoorden? Had ik het bij de juiste personen goed in de week gelegd? Dat waren gedachten die door me heen gingen.
Als een tussenpersoon jouw tarief probeert af te knabbelen ten gunste van henzelf, en dat doen ze vrijwel per definitie omdat het vaak een zero-sum game is, wat zeg je dan? Sta je stevig in je schoenen of laat je jezelf manipuleren? Ik wil hier zeker toegeven dat ik me in het verleden heb laten manipuleren.
Naast onderhandelen over het tarief, is het ook van belang dat je de voorwaarden bestudeert. Dat moet je liggen. Waarom is dat van belang? Omdat je nu een bedrijf bent, en niet meer een argeloze consument. Het is mogelijk dat jij met 1 handtekening je faillissement vastlegt, je wordt juridisch simpelweg niet beschermd behalve door jezelf. Tenzij je dit risico wilt afdekken. Wat zijn de kosten daarvoor? Weer 1 van de talloze overwegingen die je moet maken.
Ook is er de verhouding met de klant. Soms behandelt die je als personeel, en dat moet je corrigeren. Dat kan dan even vervelend aanvoelen. Soms moet je het ook laten gaan. Soms moet je kosten maken omdat de organisatie gewoon te stroperig is, om te krijgen wat je wilt. Of je moet de organisatie bewerken om te krijgen wat je wilt. In loondienst is dat allemaal veel duidelijker, en als het stokt, kun je escaleren naar je manager. Da's af en toe best lekker.
Het zal vaak wel meevallen, maar dit zijn dingen waar ik tegenaan liep bij mezelf en mede-ZZP'ers.