Als ze bellen vraag altijd wat hun prijs is voor een 1000Mbit upload en zijn we snel klaar met bellen.com2,1ghz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:55:
[...]
Heb ook een pen gehad. Met mijn logo die een beetje bewerkt was. Stiekem vond ik het wel leuk![]()
Telefoonterreur is gelukkig opgehouden. Alleen Ziggo die mij zo nu en dan belt om mij over te laten stappen. Dan zeg ik dat ik glasvezel heb en maar toch mij beweren dat Ziggo ook een glasvezelnetwerk heeft.
Die hebben pas een class action nodig voor hun oplichting dat ze glasvezel aanbieden.
Hier kwamen ze ook pas aan de deur met nogal opdringerige verkopers.com2,1ghz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:55:
Telefoonterreur is gelukkig opgehouden. Alleen Ziggo die mij zo nu en dan belt om mij over te laten stappen. Dan zeg ik dat ik glasvezel heb en maar toch mij beweren dat Ziggo ook een glasvezelnetwerk heeft.
Ik heb op dit moment 200/200 (1000/1000 mogelijk) via Freedom. Kosten zijn niet (echt) belangrijk, betrouwbaarheid teste meer.
De kabels van Ziggo is zeker de laatste 10 jaar dat ik hier woon niks aan gebeurd en toen der tijd was er elke week wel storing.
Toen ze maar bleven aandringen heb ik letterlijk de deur dichtgegooid in hun neus.
Je kunt ook bij cheapconnect (PM me eventueel voor een referralDJ Henk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:39:
Maar zo'n "zakelijk" nummer met een telefoon die altijd uit staat is eigenlijk verdomd handig en dat geld meer dan waard, dus ik hou het nog even aan.
Ik heb vorig jaar bij mijn inschrijving bij de kvk geweigerd een telefoonnummer te geven, aangegeven dat ik nog geen zakelijk nummer had. Daar zou ik dan een brief over krijgen dat ik dat verplicht binnen 30 dagen toe moest voegen. Die brief is nooit gekomen dus ze kunnen mijn nummer ook niet verkopen.init6 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:05:
Nooit telefoon terreur gehad, heb bij registratie afschepen as a service tel nummer gebruikt. http://aaas.tilaa.com/
Na registratie direct tel nr verwijderd en adres gegevens op niet delen gezet van de KvK. Er kwam wel een brief van een of ander partij dat mijn gegevens verwerkt waren, dus KvK lekt nog steeds data ongeacht of je vanaf begin aangeeft niet te willen delen. Maar in afgelopen jaar geen enkele brief of verkoper aan de deur gehad.
Als tip voor nieuwe zzp'ers.
Telefoon??? Dat is zo ouderwets. Daar doe ik niet meer aan.Afas schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:46:
[...]
Ik heb vorig jaar bij mijn inschrijving bij de kvk geweigerd een telefoonnummer te geven, aangegeven dat ik nog geen zakelijk nummer had. Daar zou ik dan een brief over krijgen dat ik dat verplicht binnen 30 dagen toe moest voegen. Die brief is nooit gekomen dus ze kunnen mijn nummer ook niet verkopen.
Als tip voor nieuwe zzp'ers.
klinkt als een slimme zet om daar in te investeren. Zit je historisch op minimaal 7% dus je kan lekker op tijd stoppen. 50k per jaar opzij zetten gaat me niet lukken. Dus ik hou het op ca 12000 per jaar en dat is al meer dan de gemiddelde ZZP-er en VEEL meer dan de gemiddelde loonslaaf. Ik reken echter niet op eerder stoppen.mannowlahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:02:
[...]
Niet veel bijzonders, Vanguard , Ishares, SP500, de meest voorkomende indexfondsen.

Wat me niet helemaal duidelijk is, heb je nu een soort pensioenverzekering/lijfrente of is het meer vermogensbeheer en kun je het vrij opnemen? Ik heb zelf heel nadrukkelijk voor dat laatste gekozen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Mijn omzet zit rond de 170k (95 euro per uur). Mijn bruto salaris vanuit mijn bv is nu 60k per jaar. Het is vermogensbeheer dus kan alle kanten op wanneer ik dat wil. Ik verwacht dat ik de komende jaren nog aanzienlijk omhoog zal gaan mbt uurloon ( richting >125) omdat ik richting architectuur/cyber security wil gaan en dan kan ik meer weg gaan zetten. Dan zal ik per jaar 25k extra kunnen sparen voor pensioen.page404 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:10:
[...]
klinkt als een slimme zet om daar in te investeren. Zit je historisch op minimaal 7% dus je kan lekker op tijd stoppen. 50k per jaar opzij zetten gaat me niet lukken. Dus ik hou het op ca 12000 per jaar en dat is al meer dan de gemiddelde ZZP-er en VEEL meer dan de gemiddelde loonslaaf. Ik reken echter niet op eerder stoppen.![]()
Wat me niet helemaal duidelijk is, heb je nu een soort pensioenverzekering/lijfrente of is het meer vermogensbeheer en kun je het vrij opnemen? Ik heb zelf heel nadrukkelijk voor dat laatste gekozen.
Ik zit te denken om zelfstandig Java/fullstack developer te worden in de aankomende maanden.
Ik zit nu in de detachering en mijn contract (bij de opdrachtgever) loopt tot 1 januari. Is 1 januari een goed punt om zelfstandig te worden? Zijn dan nieuwe budgetten & opdrachten al bepaald, of ben ik dan te vroeg met het Zelfstandig zoeken & uitvoeren van een opdracht?
Ik zit nu in de detachering en mijn contract (bij de opdrachtgever) loopt tot 1 januari. Is 1 januari een goed punt om zelfstandig te worden? Zijn dan nieuwe budgetten & opdrachten al bepaald, of ben ik dan te vroeg met het Zelfstandig zoeken & uitvoeren van een opdracht?
Dat verschilt echt per bedrijf. Ik ben zelf in ook in januari gestart met freelancen, contact over de opdracht verliep eind november/begin december.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
Ik zit te denken om zelfstandig Java/fullstack developer te worden in de aankomende maanden.
Ligt aan je netwerk en locatie.. opzich zijn er geen slechte momenten.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
Weet niet wat je opzeg termijn is en hoe je ethiek is :-D.
Maar je kan altijd per 1 jan opzeggen. Voor een maand (of 2) kan de detacheerder je toch niet wegzetten en heb je wel iets meer rust&tijd om goed bezig te gaan met een opdracht scoren.
Oke, dus dan hoef ik me daar niet op blind te staren. Wat ik me nog wel af vraag; zal ik al een KvK inschrijving & opdracht kunnen regelen in de tijd dat ik nog in vaste dienst werk?Schmitzel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:46:
[...]
Dat verschilt echt per bedrijf. Ik ben zelf in ook in januari gestart met freelancen, contact over de opdracht verliep eind november/begin december.
Mijn werkgever heeft een vrije stricte "nevenarbeid" clausule, en als ik me als ZZP'er inschrijf is er wel een paper trail beschikbaar van mijn activiteit tijdens werktijd.
Niet perse een directe vraag aan jou maar aan iedereen die hier mee bezig is. Bij wat van soort instellingen regelen jullie dit? En doe je dat privé of zakelijk?mannowlahn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:22:
[...]
Mijn omzet zit rond de 170k (95 euro per uur). Mijn bruto salaris vanuit mijn bv is nu 60k per jaar. Het is vermogensbeheer dus kan alle kanten op wanneer ik dat wil. Ik verwacht dat ik de komende jaren nog aanzienlijk omhoog zal gaan mbt uurloon ( richting >125) omdat ik richting architectuur/cyber security wil gaan en dan kan ik meer weg gaan zetten. Dan zal ik per jaar 25k extra kunnen sparen voor pensioen.
Grz D.
Benieuwd bij welke detacheerder je niet open kan zijn dat je zzper wordt. Is toch deels het doel van een detacheerder je personeel zo steunen en opleiden dat ze uiteindelijk zelf verder kunnen en in tussentijd zoveel mogelijk aan de strijkstok laten hangen.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:
[...]
Oke, dus dan hoef ik me daar niet op blind te staren. Wat ik me nog wel af vraag; zal ik al een KvK inschrijving & opdracht kunnen regelen in de tijd dat ik nog in vaste dienst werk?
Mijn werkgever heeft een vrije stricte "nevenarbeid" clausule, en als ik me als ZZP'er inschrijf is er wel een paper trail beschikbaar van mijn activiteit tijdens werktijd.
[ Voor 4% gewijzigd door NLKornolio op 20-09-2022 12:07 ]
Haha, nee. Het is voor mij wel een reden geweest om voor een detacheerder te werken, maar vanuit het perspectief van de detacheerder binden ze graag het personeel en hanteren de strijkstok het liefst tot aan 't pensioen.NLKornolio schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:05:
[...]
dat ze uiteindelijk zelf verder kunnen
Je kunt natuurlijk altijd een vrije dag opnemen om naar de KvK te gaan (of in de avond), dan valt het volgens mij niet onder werktijd. Anders zou je bijv. ook nooit naar een andere baan kunnen switchen, omdat sollicitatiegesprekken vaak ook onder werktijd vallen.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:
[...]
Oke, dus dan hoef ik me daar niet op blind te staren. Wat ik me nog wel af vraag; zal ik al een KvK inschrijving & opdracht kunnen regelen in de tijd dat ik nog in vaste dienst werk?
Volgens mij telt het pas mee als "nevenarbeid" op het moment dat het je direct geld oplevert, je moet bijv. geen facturen gaan sturen voor gewerkte uren op dagen dat je nog bij je huidige baas in diens was.
Ik ben zelf 1 Jan 2019 begonnen en het was eigenlijk een lastige startdatum. Rond december zit iedereen helemaal in de vakantiestemming en gebeurt er eigenlijk heel weinig. Vrijwel niemand reageert op mail enzo. Vond dat dus wel enorm spannend. Dit terwijl halverwege Jan je opeens een storm aan recruiters in je mail zitten.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
Bedrijven zijn vaak niet geinteresseerd als ze meer dan een maand moeten wachten. Dan kijken ze vaak liever wat verder. Ik had een opzegtermijn van 2 maanden en heb daar dus ook wel wat lopen zweten.
https://niels.nu
KvK inschrijving is sowieso handig om al te hebben omdat je het voor heel veel dingen nodig hebt. Zakelijke rekening, inschrijving inhuurportals, etc. Het is geen issue om dat van te voren te doen.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:
Een opdracht vinden meer dan een maand van te voren is lastig. Hou daar ook rekening mee.
Een KvK inschrijving is geen 'nevenarbeid'.
[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 20-09-2022 12:32 ]
Nogal naief. Er zijn weinig werkgevers die je vol gaan steunen als je aangeeft dat je weggaat. ZZPen of niet heeft daar ook niks mee te maken. Het is over het algemeen alleen maar onverstandig dit te melden, dan gaan ze je in ieder geval niet op een leuk project zetten als ze weten dat je plannen hebt om binnen bijv 6 maande weg te gaan.NLKornolio schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:05:
Benieuwd bij welke detacheerder je niet open kan zijn dat je zzper wordt. Is toch deels het doel van een detacheerder je personeel zo steunen en opleiden dat ze uiteindelijk zelf verder kunnen en in tussentijd zoveel mogelijk aan de strijkstok laten hangen.
Wat staat er zo letterlijk dat je denkt dat het niet mag? Normaal is de strekking van zo een clausule om te voorkomen dat tijdens je dienstverband concurrerend of met verstrengeling van belangen nevenwerkzaamheden gaat ontplooien. Daaraan vast hangt dan ook veelal een soort van meldplicht met beslisboom wanneer iets wel of niet ter discussie staat. Maar jij gaat dit niet ernaast doen maar erna.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:
[...]
Ik zou meer letten op je concurrentie- en relatiebeding. Vaak zijn ze onwettig of in het geval van relatiebedingen niet aanwezig. Maar een goed beding kan wat betekenen voor je eerste klus.
Een klus zoeken onder de radar kan zeker. Zolang je het niet en public op LinkedIn zet weet niemand het toch? Afhankelijk van je sector heb je op dit moment wat ruimte qua startdatums. Maar in de regel zoeken ze mensen die gisteren beginnen. Dat is wel lastig.
Zelf heb ik wel open kaart gespeeld nadat ik wist dat ik met mijn opgebouwde voorzieningen bij mijn werkgever en eigen spaargeld makkelijk een paar maanden tot een jaar kon overbruggen. Na het gesprek was dat allemaal niet nodig. Kreeg een verkorte opzegtermijn wanneer nodig, lovende referentie, de tip om mijn opleidingsbudget snel in te zetten en enkele contacten om eens mee te babbelen. Maar dat was geen detacheerder en wel een bedrijf waar actief en positief werd omgegaan met wensen buiten de deur.
[ Voor 8% gewijzigd door DomiGijzen op 20-09-2022 12:52 ]
Grz D.
Ik zit bij een groot kantoor in Amsterdam die weer connecties hebben. Via hun bij een vermogens beheerder uitgekomen die een fixed fee hanteert. Nu nog niet interessant maar over een paar jaar wel. Dit betreft idd een zakelijke oplossing. Beleggen vanuit de holding.DomiGijzen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:04:
[...]
Niet perse een directe vraag aan jou maar aan iedereen die hier mee bezig is. Bij wat van soort instellingen regelen jullie dit? En doe je dat privé of zakelijk?
Ik ben 1 januari 2022 begonnen als freelancer. Gesprekken liepen wel al vanaf september / oktober, omdat ik maandje opzegtermijn had en op goede manier weg wilde bij werkgever.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
Budgetten worden het hele jaar door berekend, bijgesteld whatever.
Jij denkt er echt te zwaar over. Jij kan prima alvast een KVK nemen. Als jij wilt gaan freelancen is daar niks verboden aan. Wil je een opdracht vinden kijk dan op freelance.nl of freelancedev.nl.groezle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:49:
[...]
Als je per 1 Jan beschikbaar bent wordt het moeilijk omdat per nieuwe jaar de budgetten pas ingaan. Meestal zie je dan pas rond eind januari de eerste opdrachten weer verschijnen. Echter is de markt nu zo kut voor werkgevers dat men op hun blote knieën dankbaar zijn als ze iemand kunnen vinden. Echt ze kunnen niemand vinden as we speak. Het is totale chaos overal waar ik dat hoor. Ik spreek mbt de hoek van cloud engineering maar ook voor goede programmeurs.
Mijn tip, neem een dag vrij. Schrijf je in op kvk. Start met zoeken begin november. Maar hou rekening dat je misschien een maand en wellicht iets langer thuis zit. Haal altijd concurrentiebeding uit je contract. Soms hebben opdrachtgevers meerdere bureaus in dienst. Dan kan je na afloop switchen en beter tarief regelen want dat is dan gratis geld voor ander bureau.
Maat van mij is als AWS developer aan de gang gegaan recentelijk. Kon zelfs regelen dat hij pas na 6 weken kwam werken. Men kon niemand anders vinden.
Bij ons was het bij vorige sollicitatieronde dusdanig lastig om geschikte kandidaten te vinden dat 2 maanden wachten ook acceptabel was.Hydra schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:28:
[...]
Bedrijven zijn vaak niet geinteresseerd als ze meer dan een maand moeten wachten. Dan kijken ze vaak liever wat verder. Ik had een opzegtermijn van 2 maanden en heb daar dus ook wel wat lopen zweten.
Als je eerder kan starten heb je natuurlijk wel een streepje voor.
Overigens was dit vlak voor de zomervakantie, mogelijk dat bedrijven dan wat langer wachten minder erg vinden, want in de zomer gebeurt er toch niet zo veel.
Kleine nuance, een KvK-inschrijving geeft ook verplichtingen, zoals BTW-aangifte. Tenminste, dat vertelde de meneer die mij hielp bij het KvK. Ik had mijn startdatum op een week voor het einde van het kwartaal gezet, maar tenzij ik het ergens absoluut voor nodig had raadde hij me dat af. Omdat ik anders voor die ene week al gezellig met de belastingdienst kon gaan corresponderen.Hydra schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:29:
KvK inschrijving is sowieso handig om al te hebben omdat je het voor heel veel dingen nodig hebt. Zakelijke rekening, inschrijving inhuurportals, etc. Het is geen issue om dat van te voren te doen.
Het was overigens geen probleem voor hem om de inschrijving later in te laten gaan en ik hoefde niet nog een keer langs te komen.
Dat is een 0-issue, dan doe je namelijk gewoon een 0-aangifte BTW. Kost je 5 minuten, incl inloggen met DigiD that is.
Sometimes you need to plan for coincidence
De eerste aangifte moet via papier, dus zal iets langer duren. Vanaf de tweede aangifte kan het via DigiD. ;-)Hmmbob schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:39:
Dat is een 0-issue, dan doe je namelijk gewoon en 0-aangifte BTW. Kost je 5 minuten, incl inloggen met DigiD that is.
Dat is als je geen omzet hebt ook vijf minuten werk een BTW aangifte.DJ Henk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:37:
[...]
Kleine nuance, een KvK-inschrijving geeft ook verplichtingen, zoals BTW-aangifte. Tenminste, dat vertelde de meneer die mij hielp bij het KvK. Ik had mijn startdatum op een week voor het einde van het kwartaal gezet, maar tenzij ik het ergens absoluut voor nodig had raadde hij me dat af. Omdat ik anders voor die ene week al gezellig met de belastingdienst kon gaan corresponderen.
Het was overigens geen probleem voor hem om de inschrijving later in te laten gaan en ik hoefde niet nog een keer langs te komen.
Naar mijn idee is er een waanzinnig te kort aan allerlei ICT personeel en liggen de opdrachten voor het oprapen.
Ik heb nog nooit BTW aangifte op papier gedaan, dus waar dat vandaan komt?Landon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:41:
[...]
De eerste aangifte moet via papier, dus zal iets langer duren. Vanaf de tweede aangifte kan het via DigiD. ;-)
Edit: heb mijn 1e aangifte er even bijgepakt, maar die was echt online.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yPu7tNF5pUmSj3RFC5SGHBhL.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 20-09-2022 13:44 ]
Kan gewoon online hoor. Mijn eerste aangifte vorig jaar heb ik met 0 eur. omzet gemaakt en allerlei kosten. Dat was een mooi bedrag om terug te vorderen en dat was gewoon een online aangifte.Landon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:41:
[...]
De eerste aangifte moet via papier, dus zal iets langer duren. Vanaf de tweede aangifte kan het via DigiD. ;-)
[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 20-09-2022 13:43 ]
K to the KillaZ
Beleggen vanuit een BV is belastingtechnisch onwijs oninteressant, prive beleggen is vrijwel altijd veel voordeliger.mannowlahn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:49:
Beleggen vanuit de holding.
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Bij mij ook op papier eerste keer, en gewoon overal een 0 invullen.. 2 minuten werk, en even naar de postbus lopen..Landon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:41:
[...]
Ja maar een 0-aangifte kost je 4 keer per jaar een paar minuten. Dat stelt niks voor.DJ Henk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:37:
Kleine nuance, een KvK-inschrijving geeft ook verplichtingen, zoals BTW-aangifte.
Heb het zelf ook gehad hoor; een senior developer die mijn positie over zou nemen (alleen de klant was zich nog niet bewust van dat ik weg zou gaan) dus heb ook hard gepushed dat hij het alsnog zou worden. Was 2.5 maand in de toekomst dat 'ie zou starten.Lisper schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:32:
Bij ons was het bij vorige sollicitatieronde dusdanig lastig om geschikte kandidaten te vinden dat 2 maanden wachten ook acceptabel was.
Ik heb alleen zelf toen gemerkt dat 2 maanden van te voren beginnen gewoon lastig was. En toen kwam ik met 1 maand van te voren dus in de Decembermaand terecht.
Euh, ik heb alles altijd digitaal gedaan?Landon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:41:
De eerste aangifte moet via papier
Via MoneyMonk is het voor mij nu overigens ook vrijwel geen werk. Gaat helemaal automatisch. Enige wat je met de hand moet doen, is het geld overmaken.C_V_S schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:42:
Dat is als je geen omzet hebt ook vijf minuten werk een BTW aangifte.
Klopt btw aangifte zonder inkomsten is 1 sec werk, je klikt niks aan te geven. Dat doe je dan 4 keer per jaar.DJ Henk schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:37:
[...]
Kleine nuance, een KvK-inschrijving geeft ook verplichtingen, zoals BTW-aangifte. Tenminste, dat vertelde de meneer die mij hielp bij het KvK. Ik had mijn startdatum op een week voor het einde van het kwartaal gezet, maar tenzij ik het ergens absoluut voor nodig had raadde hij me dat af. Omdat ik anders voor die ene week al gezellig met de belastingdienst kon gaan corresponderen.
Ja echt perfect pakket! Raad alle collega's die de freelance stap willen maken het ook altijd aan.Hydra schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:13:
[...]
Via MoneyMonk is het voor mij nu overigens ook vrijwel geen werk. Gaat helemaal automatisch. Enige wat je met de hand moet doen, is het geld overmaken.
Enkel de jaarlijkse belasting aangifte laat ik lekker doen. Schoenmaker blijft bij je leest denk ik vooral voor mezelf
Nah, zelfs daarvoor komt alles kant en klaar uit Moneymonk rollen.
Moneymonk is leuk, maar Moneybird kan hetzelfde en heeft een REST API zodat je meer kan automatiseren

Dat zit wel Schnorr.
De berekening is gedaan en was echt zo minimaal tov privé dat het niet de moeite was om eerst privé uit te keren via dividend. Tevens wil ik het in de bv houden mocht ik straks een huis kopen en mijzelf een hypotheek willen geven het ook nog kan. Ik vertrouw op het bureau wat mijn financiële zaken door berekend. Kan zijn dat het voor iedereen een andere uitkomst geeft?bumble_bee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:48:
[...]
Beleggen vanuit een BV is belastingtechnisch onwijs oninteressant, prive beleggen is vrijwel altijd veel voordeliger.
Even snelle berekenhet :
https://www.berekenhet.nl...-bv-of-prive.html#calctop
/f/image/lPIYLbOcQJWD2gOVkaRS8P8k.png?f=fotoalbum_large)
Apart genoeg hebben ze daar wel alvast een toekomstige (hogere) berekening voor het box 3 tarief gebruikt, maar hanteren ze niet het toekomstige VPB tarief van 2023...mannowlahn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:05:
Even snelle berekenhet :
Zou zeggen, doe de berekening nog eens met 19% VPB.
(En mocht je voor je pensioen willen sparen. Wat je in een lijfrente stopt valt buiten box 3.
Dus doe het ook eens met belast in box 3 "nee")
Heb even de miljoennenota doorgebladerd, er staat een boel in, maar het belagngijkste voor dit topic zijn toch wel de plannen om de belastingtarieven tussen de verschillende arbeidsverhoudingen zoveel mogelijk gelijk te trekken weer, zie onderstaand plaatje:
:fill(white):strip_exif()/f/image/TO4rGf3UAcYIEgQPAjlDi4qc.png?f=user_large)
Hierbij moet je opmerken dat dit plaatje alleen het marginale toptarief weergeeft, en niet de totale belastingdruk.. Maar ja, zoals eerder gezegd, als het je om de belastingvoordelen op het inkomen was te doen, en je bent een ZZP'er, misschien even niet naar een BV overstappen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TO4rGf3UAcYIEgQPAjlDi4qc.png?f=user_large)
Hierbij moet je opmerken dat dit plaatje alleen het marginale toptarief weergeeft, en niet de totale belastingdruk.. Maar ja, zoals eerder gezegd, als het je om de belastingvoordelen op het inkomen was te doen, en je bent een ZZP'er, misschien even niet naar een BV overstappen.
Zelfs je eigen plaatje geeft aan dat heel erg lang (20 jaar?) prive beleggen voordeliger is. En vermoedelijk neem je hier niet de extra kosten van je vermogensbeheerder en zijn "connecties" in mee.mannowlahn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:05:
Even snelle berekenhet :
Ook voor beleggen (vermogen) geldt dus: bij voorkeur niet in BV doen.
Het zou eerder naief zijn van de werkgever dat ze iedereen voor altijd aan zich kunnen binden. Hoort bij ondernemen mensen komen en gaan.Hydra schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:31:
[...]
Nogal naief. Er zijn weinig werkgevers die je vol gaan steunen als je aangeeft dat je weggaat. ZZPen of niet heeft daar ook niks mee te maken. Het is over het algemeen alleen maar onverstandig dit te melden, dan gaan ze je in ieder geval niet op een leuk project zetten als ze weten dat je plannen hebt om binnen bijv 6 maande weg te gaan.
Heb altijd goede band gehad met de leidinggevende dat ik dit soort zaken gewoon kon vertellen. Zelfde met de detacheerder, zijn doel was zijn medewerkers klaar te stomen zodat je freelance specialist was na een aantal jaar.
Beginnen met zzp, verteld aan supervisor, wenste mij veel succes met zoeken. Hij vroeg wel of ik kon aangeven wat mijn doel datum was wanneer ik ging stoppen. Mocht blijven tot het mij uitkwam.
Dat hangt er van af. Als je het vermogen en rendement later ook weer binnen je vennootschap wil investeren kan het goedkoper zijn om het binnen de bv te houden. Als het uiteindelijk toch 100% naar prive moet, dan kan het een paar procent voordeliger zijn om dit eerst naar prive te overhevelen. Alleen betaal je dan natuurlijk wel eerst meteen de IB-belasting er over.bumble_bee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:48:
[...]
Beleggen vanuit een BV is belastingtechnisch onwijs oninteressant, prive beleggen is vrijwel altijd veel voordeliger.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Moneybird en MoneyMonk heb ik beide een maand geprobeerd en ik vond uiteindelijk MoneyMonk fijner werken, maar het is wel jammer dat ze geen API hebben.Stukfruit schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:05:
Moneymonk is leuk, maar Moneybird kan hetzelfde en heeft een REST API zodat je meer kan automatiseren
Ik zou heel graag urenstaten naar MoneyMonk willen kopieren met een scriptje.
Nu doe ik het met de hand, kost me een kwartiertje, maar toch, ik ben niet voor niks IT'er.
Ja MoneyMonk werkt goed, ik heb (nog) geen boekhouder omdat tot nu toe alles met behulp van MoneyMonk lukt.Hydra schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:13:
[...]
Via MoneyMonk is het voor mij nu overigens ook vrijwel geen werk. Gaat helemaal automatisch. Enige wat je met de hand moet doen, is het geld overmaken.
Ik had bedacht dat ik wel een zou zoeken als ik er een nodig heb, maar dat is nog niet gebeurd.
Laatst had ik een potentiele klant in de UK, het ging niet door, maar daar ik zou daar wel een boekhouder voor inschakelen want ik kwam er zelf niet uit over hoe dat zit met BTW en betaald krijgen vanuit de UK.
De BTW aangifte doe ik direct vanuit MoneyMonk, en voor de IB aangifte kun je de IB rapportage bijna 1-op-1 overnemen.
KIA, afschijven en dat soort zaken kom ik ook nog wel uit, mijn boekhouding is met 12 facturen per jaar en wat bonnetjes ook niet heel spannend.
De pensioenpremie aftrekken is een beetje uitzoekwerk, maar dat had ik al eens uitgezocht toen ik voor een bedrijf werkte zonder pensioenregeling.
Ja, dan tik je 26,9% in box 2 af.Freeaqingme schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:20:
Als het uiteindelijk toch 100% naar prive moet, dan kan het een paar procent voordeliger zijn om dit eerst naar prive te overhevelen. Alleen betaal je dan natuurlijk wel eerst meteen de IB-belasting er over.
En anders kan je het nog even uitstellen.
Maar van uitstel komt geen afstel.
En zoals het er nu naar uitziet wordt het uitkeren van grotere bedragen duurder vanaf 2024:
https://www.rijksoverheid...emers/twee-schijven-box-2
en betaal je er VPB over, afaik. Daarna betaal je ieder jaar VRH in prive.
Maar het hangt er imho wel vanaf wat je horizon is en welke doelen je hebt in die tijd. Als dat is 'geld in je onderneming investeren', dan schiet het niet op als je het eerst aan prive uitkeert.maxnl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:53:
[...]
En anders kan je het nog even uitstellen.
Maar van uitstel komt geen afstel.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
De vennootschapsbelasting (VPB) betaal je zo-ie-zo over de winst van de BV.Freeaqingme schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:59:
en betaal je er VPB over, afaik.
Ongeacht of je die winst vervolgens naar prive haalt of er in laat zitten.
Wellicht ben je in de war met dividendbelasting. Dat is een voorschotje op de box 2 heffing.
Keer je vandaag dividend uit, dan moet de BV in eerste instantie 15% inhouden en afdragen aan de belastingdienst. En de rest betaal je op je eerst volgende IB aangifte.
Als je het geld belegt wel.Daarna betaal je ieder jaar VRH in prive.
Maar met een goed rendement is de box 3 heffing (VRH) minder, dan wat je in een BV aan de VPB over je rendement moet betalen.
Zet je het op een spaarrekening dan stelt die heffing niets voor.
Stop je het in een lijfrente, dan heb je er ook geen last van.
Koop je er een eigen huis (waar je zelf in gaat wonen) voor, dan houd je het net zo hard uit box 3.
Etc.
Denk dat weinig freelance ICT'ers toekomstplannen hebben die echt grote zakelijke investeringen vereisen.Maar het hangt er imho wel vanaf wat je horizon is en welke doelen je hebt in die tijd. Als dat is 'geld in je onderneming investeren', dan schiet het niet op als je het eerst aan prive uitkeert.
Wel veel met prive plannen. Maar grote bedragen lenen van je eigen BV daarvoor gaat ook nog wel aan banden gelegd worden...
Daar heb ik een middagje op zitten Googlen, maar het antwoord op deze vraag is simpelweg: je rekent geen BTW. Ik copy/paste even snel uit mijn aantekeningen, letterlijke tekst kan ondertussen gewijzigd zijn.Lisper schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:14:
Laatst had ik een potentiele klant in de UK, het ging niet door, maar daar ik zou daar wel een boekhouder voor inschakelen want ik kwam er zelf niet uit over hoe dat zit met BTW en betaald krijgen vanuit de UK.
Nederlandse belastingdienst:
Engelse belastingdienst:De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.
Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?
U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.
Engelse belastingdienst 2:When you buy services from suppliers in other countries, you may have to account for the VAT yourself – depending on the circumstances. This is called the ‘reverse charge’. Where it applies, you act as if you’re both the supplier and the customer. You charge yourself the VAT and then claim this back as input tax subject to the normal rules. In most cases the 2 amounts will be the same and cancel each other out.
2.1 The place of supply
For VAT purposes, the place of supply of a service is the place where that service is treated as being supplied. This is the place where it’s liable to VAT (if any).
If the supply is in the UK it is subject to UK VAT. If the supply is in an EU member state or another country it is said to be ‘outside the scope’ of UK VAT.
Ik concludeer hieruit dat voor een virtuele, zakelijke dienst als software consultancy vanuit Nederland er geen BTW in rekening gebracht moet worden en dat de boekhouder aan de andere kant een trucje uit moet halen om de boel te laten kloppen.3.2 Belonging in the UK
You belong in the UK for the purposes of either making or receiving a supply of services when you have any of the following:
a business establishment in the UK and no fixed establishment elsewhere that’s more closely connected with the supply
a business establishment outside the UK and a fixed establishment in the UK that’s most directly connected with the supply
no business or fixed establishment anywhere, but your usual place of residence is the UK
Ik heb zelf MoneyBird, juist omdat ze internationaler zijn (kan gewoon een factuur opmaken in Engelse ponden), maar bij alle programma's die ik bekeken heb is er wel een mogelijkheid om een nul-tarief te selecteren. Op aanraden van wat andere sites heb ik ook nog de volgende tekst aan mijn factuur toegevoegd:
Disclaimer: ik ben pas in juli begonnen, dus misschien gaat een of andere instantie me hier nog voor op mijn flikker gevenVAT reversed charge, VAT number: [KVK Opdrachtgever].
Dit is echt frustrerend. HF zeiden me drie weken geleden "Maak je geen zorgen! Dat nieuwe contract komt echt op tijd, ruim voordat je huidige contract verloopt.".Liegebeest schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:24:
[...]
Ervaringen met HeadFirst:
[...]
Wanneer je vreemde eend in de bijt bent, in een net wat andere situatie, dan krijgen ze het moeilijk. Toen ik van werknemer -> ZZP ging onder exact het zelfde bedrijf hebben ze mijn vragen tot drie keer toe beantwoord met "we zoeken het uit". Nooit meer wat van gehoord. Een half jaar later paniek in de tent, want DBA.
Het huidige contract verliep gisteren.
Aan de andere kant van HF heeft de klant reeds getekend, dus de klant vindt/wil dat ik aan de bak kan blijven. Maar omdat ik geen actief contract heb met wie dan ook, deins ik daar toch voor terug. Geen aansprakelijkheidsverzekering die me dekt als ik vandaag de boel spreekwoordelijk af-fik, zou ik denken.
Het is me duidelijk dat ik een azijnzeiker ben qua papierwerk geregeld hebben en dat ik al gauw gefrustreerd raak wanneer buiten mijn invloed om daar aan wordt gerommeld. Dat voorspelt veel goeds voor de komende jaren als zelfstandig.

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 21-09-2022 07:44 ]
Liege, liege, liegebeest!
Ik heb het een enkele keer meegemaakt. Toen heb ik nog drie dagen gewerkt zonder getekend contract en gezegd tegen mijn klant dat ik na die drie dagen thuis blijf tot het contract er is. Daarna ging het snel. Dag erna had ik een getekend contract omdat de klant ging drukken.Liegebeest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:42:
[...]
Dit is echt frustrerend. HF zeiden me drie weken geleden "Maak je geen zorgen! Dat nieuwe contract komt echt op tijd, ruim voordat je huidige contract verloopt.".
Het huidige contract verliep gisteren.
Aan de andere kant van HF heeft de klant reeds getekend, dus de klant vindt/wil dat ik aan de bak kan blijven. Maar omdat ik geen actief contract heb met wie dan ook, deins ik daar toch voor terug. Geen aansprakelijkheidsverzekering die me dekt als ik vandaag de boel spreekwoordelijk af-fik, zou ik denken.
Het is me duidelijk dat ik een azijnzeiker ben qua papierwerk geregeld hebben en dat ik al gauw gefrustreerd raak wanneer buiten mijn invloed om daar aan wordt gerommeld. Dat voorspelt veel goeds voor de komende jaren als zelfstandig.
Principes zijn een leuk dingLiegebeest schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:42:
[...]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Dankjulliewel allebei 
EDIT:
Spreek je van de Duvel, trap je'm op zijn staart. De overeenkomst is binnen.
Tja. Ik ben geloof ik een beetje een #moraalridder zoals ze dat hier op GoT ook wel noemen. Dus inderdaad, ik heb me vanochtend afgemeld bij mijn team-lead en diens baas, om hun verwachtingen te managen en zodat zij exact weten welke lopende zaken nu direct omvallen. Het is niet alsof ik me hier niet al drie weken druk over maak naar hun toe.principes
EDIT:
Spreek je van de Duvel, trap je'm op zijn staart. De overeenkomst is binnen.
[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 21-09-2022 08:22 ]
Dat klopt niet helemaal.DJ Henk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:32:
Ik heb zelf MoneyBird, juist omdat ze internationaler zijn (kan gewoon een factuur opmaken in Engelse ponden), maar bij alle programma's die ik bekeken heb is er wel een mogelijkheid om een nul-tarief te selecteren. Op aanraden van wat andere sites heb ik ook nog de volgende tekst aan mijn factuur toegevoegd:
[...]
Disclaimer: ik ben pas in juli begonnen, dus misschien gaat een of andere instantie me hier nog voor op mijn flikker geven
Binnen Nederland reken je gewoon BTW.
Bij landen binnen de EU (maar buiten Nederland) verleg je de BTW, daar is de melding 'VAT reverse charged' voor. Die moet dan inderdaad op de factuur staan, samen met het BTW-nummer van je klant / opdrachtgever. Dit zijn de landen waar dat moet: https://www.belastingdien...en/eu-landen_en_-gebieden
Bij alle andere landen (buiten de EU) reken je geen BTW, en maak je ook geen melding van BTW op de factuur. Geen 0% BTW vermelden, geen 'VAT reverse charged' vermelden. Dit geldt dus sinds Brexit ook voor het Verenigd Koninkrijk.
Gebaseerd op al een jaar of vijf vele facturen naar landen binnen en buiten de EU sturen en meerdere malen te hebben gecheckt met mijn boekhouder.
Vergeet niet de BTW nummers van de buitenlandse partij te valideren, daar ben je zelf verantwoordelijk voor
Kan via deze site https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation
Sla een kopie van de uitkomst op in je administratie
Kan via deze site https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation
Sla een kopie van de uitkomst op in je administratie
[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 21-09-2022 08:24 ]
Oh, ok. Zoals gezegd, ik ben een newbie, maar de boekhouder van de opdrachtgever vond dit prima. Ik heb meerdere malen aangegeven dat dit de eerste keer was voor mij en dat ze het goed moesten controleren.sebasd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:17:
Dat klopt niet helemaal.
[...]
Bij alle andere landen (buiten de EU) reken je geen BTW, en maak je ook geen melding van BTW op de factuur. Geen 0% BTW vermelden, geen 'VAT reverse charged' vermelden. Dit geldt dus sinds Brexit ook voor het Verenigd Koninkrijk.
Gebaseerd op al een jaar of vijf vele facturen naar landen binnen en buiten de EU sturen en meerdere malen te hebben gecheckt met mijn boekhouder.
Ik neem aan dat het een opdrachtgever in het buitenland is? Voor jou gaat het er uiteindelijk om wat de Belastingdienst hier in Nederland ervan vindt, dus wat de boekhouder van je opdrachtgever vindt maakt niet zo heel veel uit, denk ik..DJ Henk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:44:
[...]
Oh, ok. Zoals gezegd, ik ben een newbie, maar de boekhouder van de opdrachtgever vond dit prima. Ik heb meerdere malen aangegeven dat dit de eerste keer was voor mij en dat ze het goed moesten controleren.
Maar goed, uiteindelijk is dit 'maar' een vermelding op papier, het uiteindelijke bedrag blijft hetzelfde (want geen BTW is geen BTW) , dus een groot probleem zal het denk ik niet zijn. Wilde meer even delen hoe ik het 'heb geleerd' van mijn boekhouder.
Ik dacht: als ik het verkeerd doe en zij betalen, dan heeft dat vast voor hen ook consequenties.
Maar zo alles nog eens doorlezende denk ik dat je gelijk hebt.
Vanmidag een nieuwe factuur sturen. Eens kijken of het ook zonder BTW kan.
Maar zo alles nog eens doorlezende denk ik dat je gelijk hebt.
Zo ging het in mijn hoofd. Maar technisch gezien is 0% BTW vast wat anders dan geen BTW in het hoofd van een pennenlikker.sebasd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:47:
(want geen BTW is geen BTW)
0% BTW, BTW verlegd en vrijgesteld van BTW zijn inderdaad niet het zelfde
offtopic:
FYI: het is sowieso, het is zoals uberhaupt een Duits leenwoord. Niet naar bedoeld maar het is een fout die je vaak ziet en niet echt goed overkomt in communicatie.
FYI: het is sowieso, het is zoals uberhaupt een Duits leenwoord. Niet naar bedoeld maar het is een fout die je vaak ziet en niet echt goed overkomt in communicatie.
Ik zie dat je MoneyBird gebruikt, dan kan ik bevestigen dat dat kan (gebruik ik zelf ook).DJ Henk schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:54:
Nouja, je moet volgens wel eerst VPB betalen voordat je je overtollige winsten kan uitkeren als Dividend (bron). Uitgaande van een dividend van minder dan 4 ton, komt je totale belastingdruk dan - denk ik(?) - uit op 15% VPB + 26.9% in box 2 (al dan niet verrekend met de dividendbelasting in de bv) = 41.9%maxnl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:15:
[...]
Wellicht ben je in de war met dividendbelasting. Dat is een voorschotje op de box 2 heffing.
Keer je vandaag dividend uit, dan moet de BV in eerste instantie 15% inhouden en afdragen aan de belastingdienst. En de rest betaal je op je eerst volgende IB aangifte.
De mensen die tot aan hun pensioen willen blijven freelancen wellicht niet nee. Maar ook als ik naar dit topic kijk, dan zie ik ook wel de nodige mensen die vanuit een bv opereren met grotere aspiraties, waarbij het freelancen een mooi eerste stapje vormt.maxnl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:15:
[...]
Denk dat weinig freelance ICT'ers toekomstplannen hebben die echt grote zakelijke investeringen vereisen.
Tjah, dat gaan we zien. In beginsel is een BV een eigen rechtspersoon. Die heeft een eigen vermogen, en kan in beginsel ook zelf bepalen wat het met dat vermogen wil doen. Tenzij het gaat om de relatie tussen BV en DGA, denk ik dat het lastig is om dat aan banden te leggen (strijdig met artikel 14 EVRM).maxnl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 01:15:
Wel veel met prive plannen. Maar grote bedragen lenen van je eigen BV daarvoor gaat ook nog wel aan banden gelegd worden...
Daarnaast staat er ook het nodige op touw in prive met de Vermogens-(Aanwas|Rendements) belasting. Dus ook daar zou ik niet te veel op willen voorsorteren.
Je hoort mij dus niet zeggen dat je altijd in je BV zou moeten beleggen, maar er zijn zeker situaties denkbaar waarbij dat voordeliger is, afhankelijk van de nodige parameters.
Ik heb de percentages niet gecontroleerd, maar de som klopt volgens mij niet. Stel je hebt €100k aan winst voor belastingen die je uit wilt keren. Dan betaal je 15% VPB en houd je €85k over. Daarover betaal je 26,9% in box 2 (= €85k * 0,269 = €22.865) zodat je privé € 62.135 te besteden hebt. Totale belastingdruk is dus 37,9%.Freeaqingme schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:50:
[...]
Nouja, je moet volgens wel eerst VPB betalen voordat je je overtollige winsten kan uitkeren als Dividend (bron). Uitgaande van een dividend van minder dan 4 ton, komt je totale belastingdruk dan - denk ik(?) - uit op 15% VPB + 26.9% in box 2 (al dan niet verrekend met de dividendbelasting in de bv) = 41.9%
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En volgend jaar dus 19% VPB.
Met 19% VPB en 26,9% in box 2 houd je 59,2% over dus is de totale belastingdruk 40,8%, een stijging van 2,9 procentpunt tov 2022.
[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 21-09-2022 17:00 ]
Dank voor je plaatje,bumble_bee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:07:
Heb even de miljoennenota doorgebladerd, er staat een boel in, maar het belagngijkste voor dit topic zijn toch wel de plannen om de belastingtarieven tussen de verschillende arbeidsverhoudingen zoveel mogelijk gelijk te trekken weer, zie onderstaand plaatje:
[Afbeelding]
Deze grafiek gaat denk ik wel uit van het feit dat je daadwerkelijk ook die 2ton winst volledig laat uitbetalen?
Als je dat niet doet dan valt de rekensom toch wel weer anders uit neem ik aan? dus jezelf bv 70k salaris betalen (nog excl bv bijtelling auto) en de rest in de bv houden (met het oog op lenen van bv voor woning bijvoorbeeld).
Zit zelf in de situatie dat ik een BV aan het overwegen was, Marja nu hebben we dit weer
Maar die VPB moet je ook betalen als je het NIET uitkeert en in de BV laat zitten.Freeaqingme schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:50:
Nouja, je moet volgens wel eerst VPB betalen voordat je je overtollige winsten kan uitkeren als Dividend
De discussie ging tussen:
1) in de BV laten zitten en daar beleggen.
2) uitkeren als dividend en in prive beleggen.
Bij 100k winst in 2023, moet je in ieder geval alvast 19k VPB aftikken, of je nu voor 1 of 2 kiest.
Het verschil is dat bij optie 2, je ook in box 2 moet afrekenen.
En bij optie 1 dat nog even kan uitstellen. Maar van uitstel komt geen afstel. En over je beleggingsrendement betaal je ook belasting.
[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 21-09-2022 13:28 ]
Goed punt. zo scherp was ik gisteravond kennelijk niet meer.maxnl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:25:
[...]
Maar die VPB moet je ook betalen als je het NIET uitkeert en in de BV laat zitten.
De discussie ging tussen: [...]
Er is een enorme vraag in Nederland dat blijft. Ik vraag mij af nu er (denk ik) veel mensen ook gaan freelancen of die markt niet verzadigd raakt en dat bv. de tarieven daardoor worden gedrukt.init6 schreef op zondag 18 september 2022 @ 07:54:
[...]
Maar als ik naar afgelopen week kijk qua vraag, ben afgelopen week 11x benaderd via een LinkedIn message, daarnaast heb ik 9 connectie verzoeken gekregen. Waar dat normaal gesproken 1 interactie per dag is. Helaas zit er meer meuk bij dan anders, veel Londense en Indiase recruiters dus die negeer ik per default. Maar de vraag neemt wel toe.
Er zit enorm veel rotzooi tussen de Indiase werknemers. Vaak zijn ze niet eerlijk over hun cv en zetten ze van alles op hun cv. Uiteindelijk moeten ze werk hebben, anders is het een enkeltje terug naar India, dat zie je ook terug in de interviews die ik met ze heb afgelegd. Ze kunnen alles en hebben alles gedaan. Nee is geen optie.Yucon schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:47:
[...]
Het lukt niet om ze nog terug te vinden, maar het viel me wel op dat ik afgelopen week 2x een berichtje op linkedin heb zien staan van een indiase developer 'heeft iemand alsjeblieft werk voor me, ik zoek al een paar maanden en ik moet rondkomen'. Nu weet je natuurlijk niets van de achtergronden en kwaliteiten van die persoon. Maar het is niet iets dat ik eerder had gezien.
Iedere freelancer is een vaste fte minder. Het werkt blijft dus eigenlijk bestaan._Max_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:36:
Er is een enorme vraag in Nederland dat blijft. Ik vraag mij af nu er (denk ik) veel mensen ook gaan freelancen of die markt niet verzadigd raakt en dat bv. de tarieven daardoor worden gedrukt.
Grz D.
ZZP Nederland heeft een lijstje gemaakt met de impact van de Miljoenennota op ZZP'ers.
Belangrijkste punten voor de mensen hier, gegeven de discussies die hier over het algemeen voorbij komen:/f/image/AAB5m5JyMJwFEtKYfKxXMJPL.png?f=fotoalbum_large)
Belangrijkste punten voor de mensen hier, gegeven de discussies die hier over het algemeen voorbij komen:
Verlaging zelfstandigenaftrek
Allereerst het grootste en minst gunstige gevolg: de zelfstandigenaftrek gaat snel omlaag. Eerst was de bedoeling dat de zelfstandigenaftrek in 2036 zou worden afgebouwd tot € 3240. Maar nu is het de bedoeling dat de aftrek in 2027 nog maar € 900 bedraagt.
/f/image/AAB5m5JyMJwFEtKYfKxXMJPL.png?f=fotoalbum_large)
Voor de BV'ers onder ons:Fiscale Oudedagsreserve (FOR) wordt afgeschaft
Eerder reageerde Stichting ZZP Nederland reeds op het plan om de FOR af te schaffen. Maar het kabinet houdt voet bij stuk en wil overgaan tot afschaffing van de FOR. Zelfstandigen kunnen in 2022 nog 9,44% van de winst, tot een maximum van € 9.632, aftrekken van de belasting als reserve voor hun oude dag.
En wat algemene belastingdingetjes:Vennootschapsbelasting gaat omhoog, winstgrens omlaag
Het plan is om de grens voor het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) verlagen van € 395.000 winst naar € 200.000. Het lage tarief van 15% gaat omhoog naar 19%. Bedrijven met een winst vanaf € 200.000 betalen vanaf 1 januari 2023 het hoge tarief. Dat tarief gaat omhoog van 25% naar 25,8%.
Zelf lezen: https://www.zzp-nederland...enennota-voor-zzpers-2023Verhoging arbeidskorting
Volgend jaar wordt de arbeidskorting verhoogd. Deze verhoging is voordelig voor iedereen met een arbeidsinkomen tot € 115.000. Wanneer je inkomen tussen de € 11.000 en € 37.000 uitkomt, houd je meer over als je meer gaat werken.
Zorgpremie stijgt
Niet iets wat alleen op zzp’ers slaat is dat de zorgpremie omhoog gaat. De zorgtoeslag stijgt ook.
Duidelijke argumenten om het uurtarief te (moeten) verhogen.Hmmbob schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:53:
ZZP Nederland heeft een lijstje gemaakt met de impact van de Miljoenennota op ZZP'ers.
Belangrijkste punten voor de mensen hier, gegeven de discussies die hier over het algemeen voorbij komen:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Voor de BV'ers onder ons:
[...]
En wat algemene belastingdingetjes:
[...]
Zelf lezen: https://www.zzp-nederland...enennota-voor-zzpers-2023
[ Voor 7% gewijzigd door tony-stark op 21-09-2022 14:11 ]
Maar gelukkig wordt dit gecompenseerd door een 0,11% lagere inkomstenbelasting in schijf 1Hmmbob schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:53:
Verlaging zelfstandigenaftrek
Allereerst het grootste en minst gunstige gevolg: de zelfstandigenaftrek gaat snel omlaag. Eerst was de bedoeling dat de zelfstandigenaftrek in 2036 zou worden afgebouwd tot € 3240. Maar nu is het de bedoeling dat de aftrek in 2027 nog maar € 900 bedraagt.
Beetje net zoals het plafond van 0,70 euro/kWh terwijl de huidige dagprijzen rond de 0,4-0,5 liggen. Gaat ook zoden aan de dijk zetten.
Ik snap niet helemaal wat nou het voordeel is van Premium bij select.hr (HeadFirst)? Heb ik premium nodig om te reageren op opdrachten?
Volgens mij niet. Nu heb ik per ongeluk wel premium geactiveerd, maar volgens mij kun je dit er nergens afhalen, klopt dat?
Volgens mij niet. Nu heb ik per ongeluk wel premium geactiveerd, maar volgens mij kun je dit er nergens afhalen, klopt dat?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik heb dit vrij recentelijk nog moeten doen, want ik had ook premium geselecteerd, maar ik had me opdracht buiten headfirst om gevonden (alleen zij doen wel contractbeheer voor mijn opdrachtgever). Een mailtje sturen naar relations@headfirst.nl dat je wilt downgraden naar basic service en vervolgens ga je door hun gebeld worden (lees overgehaald worden om premium te blijven) maar ik had dit niet nodigmiicker schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
Ik snap niet helemaal wat nou het voordeel is van Premium bij select.hr (HeadFirst)? Heb ik premium nodig om te reageren op opdrachten?
Het gevolg is wel volgens mij dat je niet meer op opdrachten van hun kan reageren...
Thanks voor de info. Ik ben via de chat wel op basic gezet, maar als ik een opdracht via hun vind, dan moet ik als ik het goed begrijp wel premium nemen? Volgens mij kan ik mezelf anders niet aanbieden.klimpie94 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:47:
[...]
Ik heb dit vrij recentelijk nog moeten doen, want ik had ook premium geselecteerd, maar ik had me opdracht buiten headfirst om gevonden (alleen zij doen wel contractbeheer voor mijn opdrachtgever). Een mailtje sturen naar relations@headfirst.nl dat je wilt downgraden naar basic service en vervolgens ga je door hun gebeld worden (lees overgehaald worden om premium te blijven) maar ik had dit niet nodig![]()
Het gevolg is wel volgens mij dat je niet meer op opdrachten van hun kan reageren...
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Dit klopt volgens mij, maar sommige opdrachtgevers hebben opdrachten ook op hun eigen portal staan. Dan kan je dus via die weg reageren (zie ook inhuurkaart.nl) en hoef je premium niet af te nemen. Of, in mijn geval, word je achteraf teruggezet naar Basic omdat je specifiek deze opdracht buiten select portal om hebt gevonden.miicker schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:56:
[...]
Thanks voor de info. Ik ben via de chat wel op basic gezet, maar als ik een opdracht via hun vind, dan moet ik als ik het goed begrijp wel premium nemen? Volgens mij kan ik mezelf anders niet aanbieden.
NS is er bv zo eentje, maar zijn er vast meer.
Die meerjaren aftrekschema's hebben haast geen zin als ze jaarlijks weer aangepast kunnen worden.Hmmbob schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:53:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Voor de BV'ers onder ons:
[...]
En wat algemene belastingdingetjes:
[...]
Zelf lezen: https://www.zzp-nederland...enennota-voor-zzpers-2023
Je kan nooit op dit soort besluiten iets voor meerdere jaren doorrekenen of iets gunstig is of niet.
Eens, maar je moet wat om een berekening te maken natuurlijkHertog_Martin schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:29:
[...]
Die meerjaren aftrekschema's hebben haast geen zin als ze jaarlijks weer aangepast kunnen worden.
Je kan nooit op dit soort besluiten iets voor meerdere jaren doorrekenen of iets gunstig is of niet.
Zelfs met die VPB verhoging mis ik vaak in de overzicht eenmanszaak vs BV zaken als WKR, impact op kinderopvangtoeslag.
Van het weekend maar weer gaan zitten of een BV volgend jaar nog steeds interessant is.
K to the KillaZ
Hou er dan ook rekening mee dat het over 2-3-4-5 jaar weer anders kan zijn. Een klein (financieel) voordeel lijkt mij dan niet de moeite.KillaZ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:54:
[...]
Eens, maar je moet wat om een berekening te maken natuurlijk![]()
Zelfs met die VPB verhoging mis ik vaak in de overzicht eenmanszaak vs BV zaken als WKR, impact op kinderopvangtoeslag.
Van het weekend maar weer gaan zitten of een BV volgend jaar nog steeds interessant is.
Maar wat is dan je criterium? Gaat het er echt om of je een paar honderd euro per jaar goedkoper of duurder uitkomt?KillaZ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:54:
[...]
Interessant leesvoer: https://www.taxlive.nl/nl...pinautomaat-die-dga-heet/KillaZ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:54:
[...]
Ik zit inmiddels al in een Holding - Werkmaatschappij constructie; en daar blijf ik ook aan vasthouden. Maar vandaag de dag met de aangekondigde maatregelen zou ik wanneer ik opnieuw voor de keuze zou staan waarschijnlijk eerst met een EMZ starten.
Ik ben in juli gestart als ZZPer in BV (alleen holding) vorm. Heb nog niet echt een buffer kunnen opbouwen de afgelopen (goedkope) jaren. Met de kennis van nu, zou ik toch een EMZ overwegen.Kaspers schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:18:
Interessant leesvoer: https://www.taxlive.nl/nl...pinautomaat-die-dga-heet/
Ik zit inmiddels al in een Holding - Werkmaatschappij constructie; en daar blijf ik ook aan vasthouden. Maar vandaag de dag met de aangekondigde maatregelen zou ik wanneer ik opnieuw voor de keuze zou staan waarschijnlijk eerst met een EMZ starten.
Maar goed, we gaan het zien volgend jaar.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Een holding is de hoogste vennootschap binnen een groep van ondernemingen. Als je gewoon aan klanten factureert vanuit je BV is dat geen holding.Matis schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:30:
[...]
Ik ben in juli gestart als ZZPer in BV (alleen holding) vorm.
[...]
Sowieso is altijd ja zeggen een onderdeel van de Indiase cultuur. Nee zeggen betekent gezichtsverlies en dat is slecht._Max_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:36:
Er zit enorm veel rotzooi tussen de Indiase werknemers. Vaak zijn ze niet eerlijk over hun cv en zetten ze van alles op hun cv. Uiteindelijk moeten ze werk hebben, anders is het een enkeltje terug naar India, dat zie je ook terug in de interviews die ik met ze heb afgelegd. Ze kunnen alles en hebben alles gedaan. Nee is geen optie.
Ooit heeft de Indiase vrouw van een collega een workshop gegeven aan het Nederlandse deel van de developmentafdeling waar ik toen werkte. (Was in de tijd dat outsourcen nog als de Oplossing Voor Alles werd gezien.) Belangrijkste wat ik ervan onthouden heb is om nooit directe vragen stellen aan een enkel persoon, zeker niet als leidinggevende. Want dan kan het bestaan dat die het mis heeft en dat is gezichtsverlies en... enzovoort.
In plaats daarvan moet je het in de groep gooien en de volgende dag om het antwoord komen. Want dan is het een groepsantwoord en is het niet precies duidelijk wie eventueel de veronderstelde prutser is.
Nou, die BV intentieverklaring had ik ook kunnen laten liggen aan het begin van het jaar 
Nu maakte het fiscaal al niet veel uit, maar het valt nu denk ik rap de verkeerde kant op.....
Nu maakte het fiscaal al niet veel uit, maar het valt nu denk ik rap de verkeerde kant op.....
Zo moest ik ooit in Thailand uitleg geven over een systeem. Daar werd ik ook gewaarschuwd om niet te vragen "snap je dat?" want het antwoord is altijd "ja". Door een open terugvraag te stellen konden ze zelf aangeven dat ze meer uitleg wilden. Mooi wel, die cultuurverschillen.DJ Henk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:10:
[...]
Sowieso is altijd ja zeggen een onderdeel van de Indiase cultuur. Nee zeggen betekent gezichtsverlies en dat is slecht.
Ooit heeft de Indiase vrouw van een collega een workshop gegeven aan het Nederlandse deel van de developmentafdeling waar ik toen werkte. (Was in de tijd dat outsourcen nog als de Oplossing Voor Alles werd gezien.) Belangrijkste wat ik ervan onthouden heb is om nooit directe vragen stellen aan een enkel persoon, zeker niet als leidinggevende. Want dan kan het bestaan dat die het mis heeft en dat is gezichtsverlies en... enzovoort.
In plaats daarvan moet je het in de groep gooien en de volgende dag om het antwoord komen. Want dan is het een groepsantwoord en is het niet precies duidelijk wie eventueel de veronderstelde prutser is.
Overigens kennen ze in Frankrijk ook geen "nee" als een chef wat vraagt.
Klopt, ze spreken daar uitsluitend FransRonaldHeirbaut schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:31:
Overigens kennen ze in Frankrijk ook geen "nee" als een chef wat vraagt.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Niet helemaal. Ik zat in Metz en mocht een training geven. Ze mochten kiezen uit Engels of Duits. Of het ook in het Frans kon. Nee (NON), wel in het Nederlands. Maar dat was ook niet goed... Fransen en taal. Ik moet ook altijd lachen als ik Leclerc engels hoor spreken.Matis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:53:
[...]
Klopt, ze spreken daar uitsluitend Frans
Iets met verdien model. Als je opdracht gaat wordt je sneller betaald, krijg je toegang tot online portal met “kennis”miicker schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
Uitzetten kan je doen door HF te bellen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Wat gebruiken jullie voor digitaal ondertekenen? En volstaat een foto van je handtekening invoegen, zoals Adobe volgens mij doet, of gebruiken jullie 'volwaardige' oplossingen met crypto authenticatie?
Zit nu te kijken voor ondertekenen.nl
Maakt het voor de andere partij nog uit welke je gebruikt? Dienen zij bv via dezelfde software te tekenen?
Maakt het voor de andere partij nog uit welke je gebruikt? Dienen zij bv via dezelfde software te tekenen?
Als de andere partij een platform biedt dat DigiD, IDIN of eHerkenning gebruikt, gebruik ik dat uiteraard. In alle andere gevallen onderteken ik in Adobe of andere pdf viewer. Dat vertaalt zich inderdaad naar een foto in een pdf.
Laatste tien jaar heeft alleen de ABN voor een hypotheek hier moeilijk over gedaan. Maar nog onbegrijpelijker vonden ze mijn voorkeur voor zwarte pennen. Dat kon absoluut niet, opnieuw met blauw.
Laatste tien jaar heeft alleen de ABN voor een hypotheek hier moeilijk over gedaan. Maar nog onbegrijpelijker vonden ze mijn voorkeur voor zwarte pennen. Dat kon absoluut niet, opnieuw met blauw.
Grz D.
Als je al geen recht op startersaftrek hebt, zelfstandigen aftrek en de FOR gaat er aan dan is een eenmanszaak BV toch nog steeds rendabel als je onder de 200k blijft en je zelf een minimaal DGA salaris geeft?
De pijn ligt hem volgens mij bij de 200k+ BV's. Overigens was dit jaar het eerste jaar dat de grens op 395k lag, dit is dus terug gedraaid.
Tarieven gaan terug naar niveau 2019
De pijn ligt hem volgens mij bij de 200k+ BV's. Overigens was dit jaar het eerste jaar dat de grens op 395k lag, dit is dus terug gedraaid.
Tarieven gaan terug naar niveau 2019
[ Voor 32% gewijzigd door GrooV op 23-09-2022 09:09 ]
Iedereen bedankt die wat input gaf over beleggen in privé of zakelijk.
Ik zie dat nu iedereen zich een eind in het rondje rekent over de beste manier om minder belastingdruk te ervaren. Is dat dan de enige reden om een bv op te richten?
Zelf heb ik ook een BV maar de reden voor mij was ook de verkoopbaarheid van een of meerdere onderdelen in de toekomst. (en een stukje risico verleggen).
Ik zie dat nu iedereen zich een eind in het rondje rekent over de beste manier om minder belastingdruk te ervaren. Is dat dan de enige reden om een bv op te richten?
Zelf heb ik ook een BV maar de reden voor mij was ook de verkoopbaarheid van een of meerdere onderdelen in de toekomst. (en een stukje risico verleggen).
Grz D.
Ik denk dat een groot deel draait op 'uurtje factuurtje', dan is de tent verkopen niet echt aan de orde. Immers ben je zelf het enige van waarde binnen het bedrijf.
En nog veel erger, dan gaat iemand anders je weer vertellen wat je moet doen en wanneerjadjong schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:09:
Ik denk dat een groot deel draait op 'uurtje factuurtje', dan is de tent verkopen niet echt aan de orde. Immers ben je zelf het enige van waarde binnen het bedrijf.
Niet voor mij, ik heb helemaal geen bezwaar om belasting te betalen, ik sta d'r juist wel achter.DomiGijzen schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:44:
Voor mij gaat het om risico-beperking: als d'r iets enorm foutgaat en ik word aansprakelijk gesteld, dan wil ik dat het bedrijf failliet gaat zonder dat mijn privé-situatie over de kop gaat.
Ik had het via Adobe gedaan voor de lease, maar VWPFS keurde deze dus mooi af.Hertog_Martin schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:31:
Wat gebruiken jullie voor digitaal ondertekenen? En volstaat een foto van je handtekening invoegen, zoals Adobe volgens mij doet, of gebruiken jullie 'volwaardige' oplossingen met crypto authenticatie?
Ligt denk ik aan de organisatie en hoe je de handtekening erin plakt.
Werkkosten is 1,7 % of zo van je salaris. Dat zijn leuke kruimels maar zet ook niet zo heel veel zoden aan de dijk. En het DGA salaris stijgt ook.KillaZ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:54:
[...]
Overigens, persoonlijke mening, als je 100k + omzet en via DGA constructie met een laag salaris in aanmerking komt voor toeslagen waar je nu als eenmanszaak geen recht op hebt, vind ik dat moreel nogal verwerpelijk. Maar goed, het mag/kan dus wordt gedaan.
En de organisatie waar mijn accountant lid van is, vermoedt dat ze ook wat strenger gaan controleren op wat je nu verdient vs wat je als salaris aanhoudt als je een BV hebt gestart. Marktconform salaris is natuurlijk een breed begrip. Als jij nu 150-200 k omzet pakt als senior expert, is het vermoeden dat je echt niet wegkomt met een vacature waarin een medior gevraagd wordt met een salarisindicatie. Alle maatregelen stralen uit dat ze eigenlijk geen zzp'ers willen. En ze kennen de trucjes natuurlijk ook om belasting te ontwijken. Daarom ook het DGA salaris dat stijgt, VPB die stijgt, maar ook de dividend die je ontvangt wordt hoger belast. Of nou ja, zijn nog allemaal plannen natuurlijk.
Dat ligt eraan waar het voor is. De bank wilde tot nu al toe altijd met pen op papier getekend. Alle andere overeenkomsten teken ik door m'n handtekening vanaf een afbeelding in te voegen. Als ik zelf iets laat tekenen (licentieovereenkomst of zo) gebruik ik CM.com.Hertog_Martin schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:31:
Exact expert nodig?