Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruan21
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 16:29
padoempats schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:48:
[...]

ELKE zzp'er in de IT? Je bedoelt diegene die meer dan 1 jaar 40u per week bij dezelfde opdrachtgever werken? Dat is niet elke zzp'er in de IT. Er zijn er heel veel die veel meer opdrachtgevers hebben en niet op die manier werken. Zoals ik, 5 opdrachtgevers tegelijk, lang en kortlopende projecten, obv uren of obv vaste prijs. Veel te kort door de bocht denken.
Mag dit niet? Ik vraag het voor een vriend... ;)
Wordt dit daadwerkelijk gehandhaafd? Ik bedoel er zijn in de IT (Cyber Security) veel projecten die een jaar of lager duren toch? Of mag dit niet? Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Without data you're just another person with an opinion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 12:05
Wat mij erg leuk lijkt is om 1 dag in de week weer eens in een team te werken. Al meer dan tien jaar heb ik eigen IT bedrijfje welke ik alleen run, loopt erg goed alleen mis je soms wel eens het 'loondienst' gevoel, het collegiale, mogelijkheden om aan grote projecten te werken en daarvan kennis op te doen. Ben al tijden ingeschreven bij Headfirst maar vrijwel alle opdrachten zijn voor minimaal 16 uur of langer in de week. 1 dag in de week kan ik prima vrij plannen voor zo'n uitdaging, alleen jammer dat er nooit opdrachten voor zijn.

Iemand tips?

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11
@pennenlikker Het probleem is dat je met 1 dag al een paar uur die dag kwijt bent om iedereen weer even te spreken en bij te raken wat er afgelopen 4 dagen is gebeurd. Dan blijft er naar rato wel weinig tijd over om effectief bezig te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:49
Zelf personeel aannemen? Ik heb na 3 jaar solo gewerkt te hebben inmiddels 2 man voor mij werken. Is qua dynamiek natuurlijk anders dan loondienst, maar in ieder geval hoef je niet alles meer zelf te doen (*O*).

Wat voor disciplines doe je zoal?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
Snap inderdaad dat niet veel bedrijven zitten te wachten op iemand die maar 1 dag in de week komt maar toch denk ik dat er iemand is die prima gebruik kan maken van mijn ervaring ook al is het maar 1 dag per week.

Heb een tijd met personeel gewerkt maar dat leverde mij meer stress op dan dat me voordeel gaf, maar wellicht was het HR beleid ook wat twijfelachtig :-P

Ik doe voornamelijk online RDS servers, M365, wifi netwerken aanleggen en verhuren, VoIP/internet en IT-support en onderhoud.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
pennenlikker schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:03:
[...]
mogelijkheden om aan grote projecten te werken en daarvan kennis op te doen.
[...]
vrijwel alle opdrachten zijn voor minimaal 16 uur of langer in de week. 1 dag in de week kan ik prima vrij plannen voor zo'n uitdaging,
[...]
Voor grote projecten zoeken ze nu eenmaal mensen die er veel tijd in kunnen steken. Met 1 dag in de week heb je 5x zoveel mensen nodig om zo'n groot project te draaien.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 16:38
Ernemmer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:00:
[...]

Je gaat ongeveer 1-2 pennen per jaar krijgen van de diverse reclamebedrijven.
Waar blijven mijn pennen dan?

Ik ben nu een jaar bezig, maar nog niemand heeft mij een pen gestuurd. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Twee pennen in 15 jaar, beide van 123inkt na aankoop van dat gekleurde goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wat mij erg leuk lijkt is om 1 dag in de week weer eens in een team te werken. Al meer dan tien jaar heb ik eigen IT bedrijfje welke ik alleen run, loopt erg goed alleen mis je soms wel eens het 'loondienst' gevoel, het collegiale, mogelijkheden om aan grote projecten te werken en daarvan kennis op te doen. Ben al tijden ingeschreven bij Headfirst maar vrijwel alle opdrachten zijn voor minimaal 16 uur of langer in de week. 1 dag in de week kan ik prima vrij plannen voor zo'n uitdaging, alleen jammer dat er nooit opdrachten voor zijn.

Iemand tips?
Je zult dan toch vooral uit je eigen netwerk moeten zoeken waarschijnlijk. Via bedrijven als Headfirst zul je voornamelijk voltijd ( vanaf 32 uur ) vinden. Zelf heb ik wel opdrachten die ik max 1 dag in de week doe, maar dat zijn allemaal oude relaties waar ik nog regelmatig wat adviseer/assisteer e.d. Echt productief werken is lastig in dergelijk lage intervallen, maar kennis inbrengen gaat wel goed.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 08:28
Ernemmer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:00:
[...]

Je gaat ongeveer 1-2 pennen per jaar krijgen van de diverse reclamebedrijven.
Oh ja hoor. Pennen, openers, lampjes, notitieboekjes. Allemaal van National Pen. En dat is pens.com. Drie keer wat besteld daar en ik zit netjes in 'the loop'. Meestal is het een prima pen, soms is het je reinste bagger.
Ik ben nooit gebeld door een verkoper. Dat scheelt.

Overigens hoor ik wisselende verhalen over die tent.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 16-09-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 19:39
Metrik schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:59:
Zijn er meer mensen die vandaag een gepersonaliseerde pen van www.pens.com ontvangen hebben met hun logo erop? Lijkt erop alsof ze (een deel van) het logo van mijn website geplukt hebben, daar een zwart-wit-versie van gemaakt hebben en die op een pen geplakt hebben.
Er zijn meerdere mensen in mijn netwerk die vandaag ook zo'n pen hebben gehad.

Ik ben nog niet zo lang zzp'er, is het gangbaar dit? En mag je zoaar een logo verbouwen om ter promotie op een pen te plakken en op te sturen?
Ja ook ontvangen. Sta volgens mij al +7 jaar ingeschreven maar krijg bijna nooit reclame.

20ex btw voor administratie en verzendkosten voor het bestellen van pennen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:13
Oh ja, die pen. Die heb ik hier ook. Vorig jaar ontvangen volgens mij. Leuk dingetje van pens.com, maar het bedrijf zelf staat heel slecht aangeschreven dus heb ik het aanbod niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 11:31
Zijn er meer mensen die vandaag een gepersonaliseerde pen van www.pens.com ontvangen hebben met hun logo erop? Lijkt erop alsof ze (een deel van) het logo van mijn website geplukt hebben, daar een zwart-wit-versie van gemaakt hebben en die op een pen geplakt hebben.

Ik ben nog niet zo lang zzp'er, is het gangbaar dit? En mag je zoaar een logo verbouwen om ter promotie op een pen te plakken en op te sturen?
Jup. Ze doen maar als ze er geld aan uit willen geven.
Een gratis pen is altijd wel welkom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mamorunl schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:03:
Oh ja, die pen. Die heb ik hier ook. Vorig jaar ontvangen volgens mij. Leuk dingetje van pens.com, maar het bedrijf zelf staat heel slecht aangeschreven dus heb ik het aanbod niet gedaan.
Mijn ervaringen zijn tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19

sebasd

loopt op espresso

Woy schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:46:
[...]

Je zult dan toch vooral uit je eigen netwerk moeten zoeken waarschijnlijk. Via bedrijven als Headfirst zul je voornamelijk voltijd ( vanaf 32 uur ) vinden. Zelf heb ik wel opdrachten die ik max 1 dag in de week doe, maar dat zijn allemaal oude relaties waar ik nog regelmatig wat adviseer/assisteer e.d. Echt productief werken is lastig in dergelijk lage intervallen, maar kennis inbrengen gaat wel goed.
Yup, dit. Dit soort klussen ga je eigenlijk alleen uit je eigen netwerk halen. Ik heb zelf ook een soort van voltijd opdracht nu, met daarnaast 2 klusjes op basis van een retainer (en nog met enige regelmaat training geven). Beide via mijn eigen netwerk. Maar dat is echt meer kennis inbrengen en advies geven dan handjes leveren. Dat werkt inderdaad niet met 1 dag per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:06
Wat mij erg leuk lijkt is om 1 dag in de week weer eens in een team te werken.
Zoals anderen aangeven is team-work voor 1 dag per week wat lastiger te krijgen. :) Ik heb wel kennissen die 1 dag per week hand-en-span-diensten verrichten voor klanten, maar ja, dat is niet wat jij beschrijft.

Wat ik zelf doe, voor 1 dag per week, is lesgeven. Dat is heerlijk, daar geniet ik van. :*) Ook een soort van "team work", want lesgeven is niet zomaar "kennis brengen", je werkt samen met de leerlingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 16-09-2022 17:31 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:49
Ik kreeg na 5 jaar ondernemen ook een pen deze week. Mooi ding, leuk.
Ga natuurlijk niks bestellen. Pennen uitdelen is niet mijn sales kanaal heur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Pennen zou ik om te beginnen niet online bestellen. Ik heb ze laatst laten maken en wilde daarbij perse een pen die fijn schrijft. Dat draagt toch bij aan de positieve merkervaring van Yucon IT :*)

Maar er blijkt dus geen peil op te trekken te zijn. Dure pennen kunnen beroerd schrijven en goedkope weer geweldig.. denk aan die plastic troep van 123inkt die ondanks dat het er als een stuk pvc buis uitziet wel heel lekker schrijft. Dus dan blijft er maar 1 optie over: langs de lokale pennenboer en stuk voor stuk uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik had ook een pen, ze hadden mooi mijn logo van de website geplukt en de pen ziet er serieus mooi uit.

Jammer dat ik er maar 1 van heb, want ik ga er natuurlijk geen 120 van bestellen ..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:35
ConQuestador schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:25:
Jammer dat ik er maar 1 van heb, want ik ga er natuurlijk geen 120 van bestellen ..
Klinkt wel als een kans voor die ondernemer dan: zou je 10 pennen voor de helft van die prijs wel kopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennenlikker
Ik ben dol op pennen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aftansert schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:39:
[...]

Klinkt wel als een kans voor die ondernemer dan: zou je 10 pennen voor de helft van die prijs wel kopen?
Ik zou best 20 euro bedrijfskosten willen maken voor een paar nutteloze, maar fancy, pennen ja

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:13
Aftansert schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:39:
[...]

Als het die aanbieding van pens.com was, dan kreeg je al een extra 60 volgens mij voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dol op likken, lijkt me! Aan een pen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ConQuestador schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:15:
[...]

Ik zou best 20 euro bedrijfskosten willen maken voor een paar nutteloze, maar fancy, pennen ja
Ach, nutteloos? Ik heb er ooit 100 besteld omdat ik 10 jaar zzper was. Die heb ik op allerlei plekken achtergelaten; familie, vrienden, op het werk. Nee, ik sleep er geen opdrachten mee binnen maar mijn netwerk vindt dat toch wel weer aardig. Er hoeft maar eentje te denken “goh, is die klus misschien wat voor die Heirbaut?”. Naam is weer genoemd en wie weet levert het een gesprek op. Dan is 200 euro aan pennen snel terugverdiend.
Maar ik lever dan wel redelijke pennen van metaal. Geen plastic shitzooi.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 16-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ConQuestador schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:25:
Ik had ook een pen, ze hadden mooi mijn logo van de website geplukt en de pen ziet er serieus mooi uit.

Waarom niet? Ideale dingen om bij klanten rond te laten slingeren, en wie weet denken ze daardoor wel net op het juiste moment aan je.

Ik hoor ook wel eens verhalen dat zzp'ers visitekaartjes laten drukken 'omdat dat van de belastingdienst moet'. Met die argumentatie ben ik het niet helemaal eens, maar als je daar even overheen stapt dan zijn pennen in praktisch opzicht in ieder geval nog een stuk zinvoller dan visitekaartjes.

[ Voor 24% gewijzigd door Yucon op 17-09-2022 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ik zou als je pennen laat bedrukken wel nadenken over wat je er op zet. Als je freelancet kennen de meeste mensen je toch gewoon onder je voor+achternaam, niet per se onder je bedrijfsnaam. Zet je dan enkel je bedrijfsnaam er op, kan ik me voorstellen dat de meeste mensen daar geen associatie mee hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 08:57
Yucon schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:09:
Pennen zou ik om te beginnen niet online bestellen. Ik heb ze laatst laten maken en wilde daarbij perse een pen die fijn schrijft. Dat draagt toch bij aan de positieve merkervaring van Yucon IT :*)

Maar er blijkt dus geen peil op te trekken te zijn. Dure pennen kunnen beroerd schrijven en goedkope weer geweldig.. denk aan die plastic troep van 123inkt die ondanks dat het er als een stuk pvc buis uitziet wel heel lekker schrijft. Dus dan blijft er maar 1 optie over: langs de lokale pennenboer en stuk voor stuk uittesten.
Haha, de 123inkt pennen ja... in alle pennen die ik heb versleten was dit inderdaad de beste pen. Alle 'parkers' en weet ik veel wat ten spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
_Max_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:54:
Is er wat te merken van de aankomende recessie bij bedrijven? Hand op de knip of uitstellen projecten?
Er moet bezuinigd worden, er was al een doel voor kostenreductie maar daar zijn extra doelen bij gekomen en ik denk dat alle partijen dit gaan doen. Verwacht dat mijn opdrachtgever ook op een gegeven moment gaat snijden in externen. Als ik het extra doel bekijk dan denk ik: er is veel verspilling in de omgeving, maar niet zooo veel.. dus er gaan mensen eruit.

Maar als ik naar afgelopen week kijk qua vraag, ben afgelopen week 11x benaderd via een LinkedIn message, daarnaast heb ik 9 connectie verzoeken gekregen. Waar dat normaal gesproken 1 interactie per dag is. Helaas zit er meer meuk bij dan anders, veel Londense en Indiase recruiters dus die negeer ik per default. Maar de vraag neemt wel toe.

Er zaten ook 2 posities bij waar ik als ik een interne job zou zoeken op gesprek zijn gegaan. Bij 1 van de jobs twijfel ik nog, het is voor een grote cloud provider in dienst en de job spreekt mij heel erg aan. Daar komt bij dat mijn opdracht binnenkort af loopt, manager wil verlengen maar er nog geen officiële verlenging is terwijl over 2 weken het einde oefening is., edit verlengd

[ Voor 24% gewijzigd door init6 op 19-09-2022 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_Max_ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:54:
Is er wat te merken van de aankomende recessie bij bedrijven? Hand op de knip of uitstellen projecten?
Het lukt niet om ze nog terug te vinden, maar het viel me wel op dat ik afgelopen week 2x een berichtje op linkedin heb zien staan van een indiase developer 'heeft iemand alsjeblieft werk voor me, ik zoek al een paar maanden en ik moet rondkomen'. Nu weet je natuurlijk niets van de achtergronden en kwaliteiten van die persoon. Maar het is niet iets dat ik eerder had gezien.

Verder werk ik zelf in een wat minder technische functie. Business analist voor ERP projecten, en hoewel er nog wel wat beweging in zit lijkt het toch allemaal minder te zijn. Ik vind het moeilijk om te bepalen in hoeverre het een restplukje van de zomervakantie is of dat het economische invloed is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 11:21
Het rommelt wel wat, hoor het ook bij oude werkgevers dat t minder gaan, maar zal erg marktspecifiek zijn. Daar gaan er overigens ook externe uit (waaronder devs). Ik ben eruit gegaan b.v. omdat H2 tegen viel en de markt er ook niet florissant uit zag komende kwartalen. Aan de andere kant alweer een opdracht gescoord nog voordat ik überhaupt mijn afscheidsborrel had.

Dusja zeg het maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:27
Ik krijg sinds begin zomer steeds minder berichten via LinkedIn, met name de berichten uit India en Engeland zijn afgenomen. Maar vanuit mijn directe netwerk krijg ik juist hele concrete en specifieke klussen aangeboden. En doordat ze zo specifiek zijn willen de opdrachtgevers ook hoge tarieven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Op mijn project kunnen ze mijn uren niet garanderen en gaan ze het per kwartaal bekijken. Langzaam aan maar naar wat anders gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Ik vraag me wel eens af of er verschil is tussen projecten bij de overheid versus bedrijfsleven. Als het echt wat minder gaat zal de overheid toch iets meer -relatief bezien- spenden dan.bedrijfsleven lijkt mij (de belangen zijn toch wat anders).
Zit zelf bij overheid maar zie geen terughoudendheid aanname nieuwe mensen.

Ben trouwens wel benieuwd wat de meesten hier gedaan hebben als je wat langer (3-6 maanden) geen opdracht vindt. Je kan wel mooi wat korte opleidingen doen dan bijv. ( lijkt mij het handigste ieg)

[ Voor 23% gewijzigd door zwaanenberg op 18-09-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Marc3l schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:48:
Op mijn project kunnen ze mijn uren niet garanderen en gaan ze het per kwartaal bekijken. Langzaam aan maar naar wat anders gaan kijken.
Hoe bedoel je "kunnen mijn uren niet garanderen"? Als in ze kunnen zomaar volgende week je uren niet betalen? Of ze verlengen maar met 3 maanden? Dat laatste heb ik nooit zo'n moeite mee gehad tbh :). Verlengen met een half jaar of een jaar zegt niet heel veel omdat je toch ook vaak een opzegtermijn hebt. Je moet bij 3 maanden alleen ff goed opletten dat ze wel willen verlengen of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Rutix op 18-09-2022 22:03 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
zwaanenberg schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:36:
Ben trouwens wel benieuwd wat de meesten hier gedaan hebben als je wat langer (3-6 maanden) geen opdracht vindt. Je kan wel mooi wat korte opleidingen doen dan bijv. ( lijkt mij het handigste ieg)
De laatste keer dat ik 2-3 maanden tussen klussen had is al weer even geleden. Ik heb die tijd toen indertijd gevuld met A] opdrachten blijven zoeken en B] certificatie-studie.

Tegenwoordig zou ik ook aan mijn eigen trainingsmaterialen werken, om mijn cursussen te verbeteren of om ze online te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 19-09-2022 06:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
zwaanenberg schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:36:

Ben trouwens wel benieuwd wat de meesten hier gedaan hebben als je wat langer (3-6 maanden) geen opdracht vindt.
Paniek Piet spelen? :D ;)

Wil al tijdje Rust oppakken en mijn tooltjes verder ontwikkelen in Golang, denk dat ik dat ga doen naast certificaten halen.

Ow en heb al tijdje een consultancy/service idee dat ik zou ontwikkelen.

[ Voor 8% gewijzigd door init6 op 19-09-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Ik lees net dat de verlaging van schijf 1 een whopping 0,11% is. Dat zet wel zoden aan de dijk om die verlaging van de zelfstandigenaftrek te compenseren zeg. We weten wel weer wie de rekening mag gaan betalen: het MKB en de zelfstandigen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
page404 schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:35:
Ik lees net dat de verlaging van schijf 1 een whopping 0,11% is. Dat zet wel zoden aan de dijk om die verlaging van de zelfstandigenaftrek te compenseren zeg. We weten wel weer wie de rekening mag gaan betalen: het MKB en de zelfstandigen.
Verbaast mij niets :) we zitten al langer in het verdomhoekje dus er komt nog wel meer aan komende jaren... Althans, daar hou ik wel rekening mee.

Het is ook niet normaal hoeveel mensen gaan zzp'en. Het kan aan mij liggen maar zie extreem veel oud collega's allemaal de ZZP kant op gaan.. wisselen van baan komt in verhouding maar weinig voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat zie je inderdaad heel veel, bedrijven zouden zich eens achter de oren moeten krabben waarom dat is.
Ik had zonder problemen met een hoog salaris in loondienst gekund, maar ik wil het zelf niet.

Ik aard gewoon niet in het stramien van loondienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Overigens hebben al die belastingplannen ook invloed op de EMZ/BV discussie die hier wel eens voorbij komt. Ik heb besloten om voorlopig in EMZ te blijven (ook omdat ik het dividend opneem ipv in de BV zou laten) omdat het omslagpunt anders (hoger) komt te liggen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ID-College schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:55:
[...]

Verbaast mij niets :) we zitten al langer in het verdomhoekje dus er komt nog wel meer aan komende jaren... Althans, daar hou ik wel rekening mee.

Het is ook niet normaal hoeveel mensen gaan zzp'en. Het kan aan mij liggen maar zie extreem veel oud collega's allemaal de ZZP kant op gaan.. wisselen van baan komt in verhouding maar weinig voor..
Het gaat er nog niet eens om dat ik het niet kan missen of dat ik er veel last van heb. Maar een ZZP-er/MKB-er die een stuk minder inkomen heeft gaat het wel degelijk merken. Het is gewoon een dikke middelvinger naar de mensen die hard werken en het niet breed hebben. Ze zeggen hiermee ook: we roepen wel dat we arbeid minder willen belasten, maar we doen het niet. Hier is een broodkruimel.
En inderdaad, bijna iedereen gaat ZZP-en. En ik snap helemaal waarom, niet alleen om het geld maar ook de autonomie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
page404 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:18:
[...]

Het gaat er nog niet eens om dat ik het niet kan missen of dat ik er veel last van heb. Maar een ZZP-er/MKB-er die een stuk minder inkomen heeft gaat het wel degelijk merken. Het is gewoon een dikke middelvinger naar de mensen die hard werken en het niet breed hebben. Ze zeggen hiermee ook: we roepen wel dat we arbeid minder willen belasten, maar we doen het niet. Hier is een broodkruimel.
En inderdaad, bijna iedereen gaat ZZP-en. En ik snap helemaal waarom, niet alleen om het geld maar ook de autonomie.
Het zijn dan ook bijna eeuwen oude regels uit de tijd van de hoefsmid en SRV-wagen. Totaal niet geschikt voor een ondernemer met 140k omzet en 1k kosten. Nou ja, wel geschikt maar niet helemaal de bedoeling. :P Zonder die twee gescheiden van elkaar te zien wordt het helaas een regeling waarbij degene waar de regels/aftrekposten voor bedacht zijn achter het net gaan vissen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
hackerhater schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:00:
Dat zie je inderdaad heel veel, bedrijven zouden zich eens achter de oren moeten krabben waarom dat is.
Ik had zonder problemen met een hoog salaris in loondienst gekund, maar ik wil het zelf niet.

Ik aard gewoon niet in het stramien van loondienst.
Dit verbaasd mij ook, wel jarenlang 100.- per uur over hebben voor een ingehuurde pannenkoek, maar niet voor je eigen pannenkoeken. Daarnaast kost die ingehuurde pannenkoek vaak meer dan 100.- per uur omdat ze (in ieder geval voor de pandemie) een plek in kantoor in namen, een laptop krijgen want dat is makkelijker voor beheer, mee mogen doen met de 'buitenschoolse activiteiten' :P en mijn ervaring is dat je ook wel eens mee mag naar een cursus van het een of ander onder het mom van 'ga gezellig mee'. Theoretisch zou ik dan 40 uur kunnen factureren voor het volgen van een cursus die zij ook nog eens betaald hebben, inclusief voedsel en hotel waar nodig. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Ik kan me er eigenlijk ook niet veel bij voorstellen om als freelancer in loondienst te gaan.

Zonder uitzondering hebben al mijn opdrachtgevers mij gevraagd/gepolst om in dienst te komen. Maar altijd zat er een enorm gat tussen het mogelijke salaris en de omzet die je daar als freelancer maakt.

Bijvoorbeeld: 170K omzet vs 100K salaris (inclusief 4.5K voor een OV abbo waar ik niets aan heb)

Als je van deze bruto bedragen een netto plaatje maakt is het verschil nóg groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Isildir schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:51:
Ik kan me er eigenlijk ook niet veel bij voorstellen om als freelancer in loondienst te gaan.
Ik heb toevallig afgelopen week een gesprek gehad met een recruiter van Meta en dat zou (als ik de interviews door zou komen) wel financieel aantrekkelijk zijn. En nu kreeg ik daarbovenop ook nog eens een mailtje van een Amazon recruiter waarin wel je compensation vermeld staat:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus het kan wel. Alleen zijn dat wel select aantal bedrijven die dergelijke vergoedingen aanbieden. Heb hier ooit al eens een topic over geopend.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:45
Als je volgens mij in loondienst 80k+ wilt verdienen moet je voornamelijk bij Amerikaanse bedrijven zijn.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
jadjong schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:34:
[...]
een plek in kantoor in namen, een laptop krijgen want dat is makkelijker voor beheer, mee mogen doen met de 'buitenschoolse activiteiten' :P en mijn ervaring is dat je ook wel eens mee mag naar een cursus van het een of ander onder het mom van 'ga gezellig mee'. Theoretisch zou ik dan 40 uur kunnen factureren voor het volgen van een cursus die zij ook nog eens betaald hebben, inclusief voedsel en hotel waar nodig. 8)7
Dat hangt dan wel enorm van waar je bent ingehuurd af. De plek op kantoor snap ik niet zo, dat lijkt me vrij logisch dat als je samen wilt werken met je collega'daar ook regelmatig bij zit.
Verder moet ik op mijn huidige opdracht mijn eigen telefoon en laptop gebruiken en bij bedrijfuitjes mag ik geen uren schrijven.
(Op mijn voirge opdracht had ik wel laptop, telefoon vanwege beveiligingsbeleid en wilden ze juist dat de externen bij de uitjes waren vanwege teambonding (en dat werd ook aangemoedigd) en mocht je de normale werktijd gewoon schrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:00:
Als je volgens mij in loondienst 80k+ wilt verdienen moet je voornamelijk bij Amerikaanse bedrijven zijn.
Eerder 120k+, tot die 120k is wel te vinden in loondienst in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Vorkie schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:03:
[...]

Eerder 120k+, tot die 120k is wel te vinden in loondienst in Nederland.
Ik zei ook Amerikaanse bedrijven, die kunnen prima in Nederland zitten :)

120k+ is bij Nederlandse bedrijven volgens mij echt een uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Isildir schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:51:

Zonder uitzondering hebben al mijn opdrachtgevers mij gevraagd/gepolst om in dienst te komen. Maar altijd zat er een enorm gat tussen het mogelijke salaris en de omzet die je daar als freelancer maakt.

Bijvoorbeeld: 170K omzet vs 100K salaris (inclusief 4.5K voor een OV abbo waar ik niets aan heb)

Als je van deze bruto bedragen een netto plaatje maakt is het verschil nóg groter.
Same here.. even los van het verschil in inkomen, het feit dat ik weer mee moet gaan doen met POP's, 36 uur moet werken of vakantiedagen moet gaan inleveren, begin van het jaar weer eens gaan rekenen wanneer ik vrij neem en of het wel past.. Nee, loondienst voelt voor mij echt een ketting aan mijn been. Een trein die door dendert en voor je t weet ben je 60 als je niet oplet.. veel te veel restricting.. doe maar even niet :)
c-nan schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:09:
[...]

Ik zei ook Amerikaanse bedrijven, die kunnen prima in Nederland zitten :)

120k+ is bij Nederlandse bedrijven volgens mij echt een uitzondering.
Booking.com doet het volgens mij wel redelijk lees ik hier en daar..

[ Voor 14% gewijzigd door ID-College op 19-09-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
jongetje schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:03:
[...]

Dat hangt dan wel enorm van waar je bent ingehuurd af. De plek op kantoor snap ik niet zo, dat lijkt me vrij logisch dat als je samen wilt werken met je collega'daar ook regelmatig bij zit.
Die plek op kantoor is niet gratis, dat moet je wel mee wegen in de kosten van loondienst vs. ingehuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
ID-College schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:13:
[...]

Same here.. even los van het verschil in inkomen, het feit dat ik weer mee moet gaan doen met POP's, 36 uur moet werken of vakantiedagen moet gaan inleveren, begin van het jaar weer eens gaan rekenen wanneer ik vrij neem en of het wel past.. Nee, loondienst voelt voor mij echt een ketting aan mijn been. Een trein die door dendert en voor je t weet ben je 60 als je niet oplet.. veel te veel restricting.. doe maar even niet :)

[...]

Booking.com doet het volgens mij wel redelijk lees ik hier en daar..
Dat is dan ook een Amerikaans bedrijf. Dat terzijde, ik geef niet aan dat er geen Nederlandse bedrijven zijn waar je 80k+ kan verdienen, ik geef aan dat als je dat wilt dat je voornamelijk bij Amerikaanse bedrijven moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
ID-College schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:13:
[...]

De inkomsten nog aan toe.
Het is inderdaad het gedoe eromheen wat me niet aanstaat.
Inderdaad dingen als POP's, gelimiteerd zijn aan vrije dagen, moeten werken met die trage laptops van de zaak, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
hackerhater schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:50:
[...]

De inkomsten nog aan toe.
Het is inderdaad het gedoe eromheen wat me niet aanstaat.
Inderdaad dingen als POP's, gelimiteerd zijn aan vrije dagen, moeten werken met die trage laptops van de zaak, etc.
Jikes! Wat te denken van het feest van jaarbeoordelingen? En het feest van het spel van "verwachtingen"?; je moet wel boven verwachting presteren wil er vooruitgang voor je carrière inzitten..

Nee, het leven als freelancer is een stuk minder gecompliceerd. Klant: "is het gelukt?" -> ja: goede freelancer; contractverlening, nee: slechte freelancer en risico op geen contractverlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Isildir schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:55:
[...]

Jikes! Wat te denken van het feest van jaarbeoordelingen? En het feest van het spel van "verwachtingen"?; je moet wel boven verwachting presteren wil er vooruitgang voor je carrière inzitten..

Nee, het leven als freelancer is een stuk minder gecompliceerd. Klant: "is het gelukt?" -> ja: goede freelancer; contractverlening, nee: slechte freelancer en risico op geen contractverlenging.
Toch 4% verhoging te pakken als je gelukt hebt..! Ik mis het nu alweer ja.. 8)
c-nan schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:47:
[...]

Dat is dan ook een Amerikaans bedrijf. Dat terzijde, ik geef niet aan dat er geen Nederlandse bedrijven zijn waar je 80k+ kan verdienen, ik geef aan dat als je dat wilt dat je voornamelijk bij Amerikaanse bedrijven moet zijn.
Roots van booking.com zijn NL dus dan schaar ik het onder NL :)

[ Voor 25% gewijzigd door ID-College op 19-09-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
ID-College schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:58:
[...]

Toch 4% verhoging te pakken als je gelukt hebt..! Ik mis het nu alweer ja.. 8)

[...]

Roots van booking.com zijn NL dus dan schaar ik het onder NL :)
Dat mag :) maar Booking is sinds 2005 al in handen van een Amerikaans holding. Maar los van Booking, je begrijpt mijn punt toch wel die ik wilde maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
c-nan schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:10:
[...]

Dat mag :) maar Booking is sinds 2005 al in handen van een Amerikaans holding. Maar los van Booking, je begrijpt mijn punt toch wel die ik wilde maken :)
Zeker.. overigens zie ik t steeds meer.. vind het ook wel zorgelijk want die tokos kapen al het talent weg met grote bedragen en wij kunnen daar nooit tegenop op het moment.. verschil is gewoon te groot.. wat blijft er dan nog over straks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ID-College schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:15:
[...]

Zeker.. overigens zie ik t steeds meer.. vind het ook wel zorgelijk want die tokos kapen al het talent weg met grote bedragen en wij kunnen daar nooit tegenop op het moment.. verschil is gewoon te groot.. wat blijft er dan nog over straks ?
Maar waarom doen Nederlandse bedrijven dat dan niet? Ik zag op het FD wat grafieken met winst gedeeld door aantal medewerkers, en dan zie je dat de laatste jaren de gemiddelde medewerker bijna 200.000€ verdient voor zijn baas. Dus daar zit nog wel wat ruimte. En wellicht kan je met (veel) hogere salarissen juist dat gemotiveerde en getalenteerde personeel vinden zodat je bedrijf het nog beter gaat doen. Het is maar een idee he ;)
Als ik 120-130k per jaar in loondienst kan verdienen wil ik op een gegeven moment misschien best overwegen 2 keer per jaar door te moeten slikken op een veroordelingsgesprek :P Nu is dat gewoon niet eens een overweging.

/toevoeging: volgens mij zijn die cijfers nog behoorlijk skewed als je bedenkt dat er nu veel externen werken bij dit soort bedrijven die wel de winst afromen maar niet meetellen als medewerker.

[ Voor 8% gewijzigd door page404 op 19-09-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Eens! Waarom? Geen idee, vind het zelf ook bijzonder.. wellicht echt het Hollandse gedachtegoed (dubbeltje op de 1e rang) of gewoon het belastingstelsel.
Neemt niet weg dat de big tech ook wel enorm veel geld hebben. Niet dat wij dat niet hebben bij sommige bedrijven, maar daarmee concurreren kan wel lastig zijn lijkt me.. werknemers is al de grootste kostenpost..

Zou persoonlijk ook graag zien dat t anders ging, maar helaas is het verschil inderdaad te groot..

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 19-09-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Klopt, maar Amerikaanse werknemers hebben dan ook amper meer rechten dan Nederlandse ZZPers. De zekerheid van Nederlands loondienst wordt gewoon enorm hoog gewaardeerd door bedrijven om dat te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:07:
Overigens hebben al die belastingplannen ook invloed op de EMZ/BV discussie die hier wel eens voorbij komt. Ik heb besloten om voorlopig in EMZ te blijven (ook omdat ik het dividend opneem ipv in de BV zou laten) omdat het omslagpunt anders (hoger) komt te liggen.
Hier was ook het plan om voor 1 oktober een verzoek in te dienen maar heb het maar gelaten. Eerst kijken wat volgend jaar brengt en ga voor dit jaar maar alles willekeurig afschrijven (startersvoordeel) en de FOR toepassen om IB te drukken. Volgend jaar gaat dit toch naar een pensioenrekening.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 19-09-2022 11:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
page404 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:21:
Dus daar zit nog wel wat ruimte. En wellicht kan je met (veel) hogere salarissen juist dat gemotiveerde en getalenteerde personeel vinden zodat je bedrijf het nog beter gaat doen. Het is maar een idee he ;)
Ja maar dan moet je als CEO 12 maanden wachten ipv 9 voordat je weer genoeg binnen hebt gekregen voor een nieuwe Porsche ;)

Ik denk overigens dat er ook best een flink aantal bedrijven gewoon geen business model meer hebben als ze werknemers significant meer gaan betalen. Het bedrijf waar ik voor werk nu heeft hetzelfde. Als ze iedere developer daar gaan betalen wat ze mij betalen (naar rato van ervaring) dan blijft er niks meer over. En naar je klanten gaan met een 50% tarief verhoging gaat ook niet vliegen.

Er zit hoe dan ook een flink stuk nuance in het "je moet mensen gewoon meer betalen". Bedrijven weten ook prima dat je jezelf nogal in de voet schiet als je een wapenwedloop aangaat met je concurrentie. Er zijn niet opeens meer mensen voor dezelfde banen.

Volgens mij is de oplossing gewoon een hele berg middel en lager management eruit te gooien. Dan is er meer geld over om de mensen die waarde toevoegen te betalen, en dan kunnen die managers gewoon op schiphol gaan werken bij de bagageafhandeling. Win-win :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Nee, dat valt mee

[ Voor 3% gewijzigd door zwaanenberg op 19-09-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
init6 schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:56:
[...]

Paniek Piet spelen? :D ;)

Wil al tijdje Rust oppakken en mijn tooltjes verder ontwikkelen in Golang, denk dat ik dat ga doen naast certificaten halen.

Ow en heb al tijdje een consultancy/service idee dat ik zou ontwikkelen.
Nee totaal niet, meer een plan hebben als die watersnoodramp komt (die de "kranten" ieder jaar voorspellen maar nauwelijks voorkomt).

Lijkt mij ook soms wel fijn, mits voldoende buffer natuurlijk, 3 maanden niets en dan wat kunnen knallen met certificaten.
Maar met jaar omzetten van 150-200k moet je je wel bont maken wil je geen buffer opbouwen.

Heb trouwens wel eens gedacht dat die inflatie ook deels wordt aan gejaagd door toenemend zzper schap. Men heeft dan gemiddeld genomen meer te besteden. Ik vind het in ieder geval lastig voor stellen dat mensen met bovenstaand salaris geraakt worden door een energierekening van een paar k meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 09:36
zwaanenberg schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:00:
Heb trouwens wel eens gedacht dat die inflatie ook deels wordt aan gejaagd door toenemend zzper schap.
Is daar data van? Sinds ik zzp'er ben, omring ik me graag met andere zzp'ers. Dus heb ik vrij snel het idee dat er meer en meer zzp'ers zijn. Maar ik twijfel of dat wel echt zo is.

En als dat al zo is, hoeveel draagt het aantal zzp'ers dan bij bij het BNP van heel Nederland. Ik twijfel of dat echt significant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

GoodspeeD schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:16:
[...]

Is daar data van? Sinds ik zzp'er ben, omring ik me graag met andere zzp'ers. Dus heb ik vrij snel het idee dat er meer en meer zzp'ers zijn. Maar ik twijfel of dat wel echt zo is.

En als dat al zo is, hoeveel draagt het aantal zzp'ers dan bij bij het BNP van heel Nederland. Ik twijfel of dat echt significant is.
@zwaanenberg ik denk niet dat dat zo werkt. Het is niet dat het brood nu 20% duurder wordt omdat die ZZP-er dat toch wel kan betalen, of dat de energierekening van een ZZP-er automatisch omhoog gaat ;) Wel kan het zo zijn dat als een economie heel goed draait, dat er veel bestedingen zijn en daardoor "oververhit" raakt en dat kan inflatie aanjagen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een direct effect is van een groep mensen die wat meer te besteden heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:38
Mijn grootste weerstand met voor een baas werken is dat je vast zit aan de wettelijke leeftijd voor pensioen. Ik wil zelf bepalen wanneer ik met pensioen ga. Je kan de donder op zeggen dat ik met mijn 40 jaar tot mijn 70e moet door buffelen. De vraag wat er dan overblijft aan pensioen.

Recentelijk mijn pensioenplan geregeld met een vermogens belegger(lees soort Meesman) vrij agressief qua wegzetten (50k) per jaar. Maar ik heb maar 3% rendement nodig om op mijn 60e 75k bruto per jaar te kunnen onttrekken en dat is nogal defensief ingesteld qua strategie. Als het voor de wind ga (lees rendement van 7%) hou ik nog een miljoen over op mijn 60e of jaren eerder met pensioen.

En dit ga ik dus niet opgeven voor werken voor de baas voor misschien 60% van wat ik nu verdien. Los van het feit dat als ik zorg dat ik bij blijf en certificaten haal ik direct invloed op mijn beloning heb. Ik ben in controle met mijn carrière. Ook heb ik mijn arbeids ongeschiktheid zeer ruim afgedekt, ook iets wat in loondienst na een paar jaar karig is. Er is gewoon geen enkele voordeel, bij lange na niet. Tenzij je angst heb dat je niet bij een andere opdrachtgever weer leuke collega’s hebt, maar boeien, je zit er toch maar even.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
zwaanenberg schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:00:
[...]
Heb trouwens wel eens gedacht dat die inflatie ook deels wordt aan gejaagd door toenemend zzper schap.
code:
1
Correlate != Causatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ik hoor van veel vriendin die in java/kotlin zitten dat 90k te doen is in vaste dienst, Nederlandse toko’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
mannowlahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:39:
Mijn grootste weerstand met voor een baas werken is dat je vast zit aan de wettelijke leeftijd voor pensioen. Ik wil zelf bepalen wanneer ik met pensioen ga.
Ook in loondienst kun je prima zelf een extra buffer opbouwen en sparen voor een vroeg pensioen. Dat is niet verboden als je in loondienst bent. Als je alles tot aan je werkgeverspensioen en/of AOW zelf kunt voorzien kun je prima eerder ontslag nemen bij je werkgever. Ik heb pensioen bij een vorige werkgever wat nog staat en die gaat deels op mijn 65ste in.

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 19-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
jongetje schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:15:
[...]

Ook in loondienst kun je prima zelf een extra buffer opbouwen en sparen voor een vroeg pensioen. Dat is niet verboden als je in loondienst bent. Als je alles tot aan je werkgeverspensioen en/of AOW zelf kunt voorzien kun je prima eerder ontslag nemen bij je werkgever. Ik heb pensioen bij een vorige werkgever wat nog staat en die gaat deels op mijn 65ste in.
Maar die leeftijd is niet vast toch? Als regering besluit dat pensioenleeftijd twee jaar later wordt dan heb je vrij weinig te willen. Of is die van gegarandeerd op 65?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
mannowlahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:19:
[...]

Maar die leeftijd is niet vast toch? Als regering besluit dat pensioenleeftijd twee jaar later wordt dan heb je vrij weinig te willen. Of is die van gegarandeerd op 65?
De AOW leeftijd mag de overheid bepalen, de rest bepaal je toch zelf?
Ik heb totdat het wijzigde ingelegd om met mijn 65ste met pensioen te gaan. Dat deel staat bij deze pensioenverzekering nog steeds op uitkeren op mijn 65ste. Vanaf toen is het volgende deel op 67 gezet, dan wordt dus dat overige deel betaald. Ook heb ik een pensioenfonds en die wiebelt wel mee met de wettelijke pensioenleeftijd. En prive heb ik een BrandNewDay ding en daar mag ik zelf bepalen wanneer ik met pensioen ga (hoe eerder hoe lager dat natuurlijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hoe oud ben je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024

Recentelijk mijn pensioenplan geregeld met een vermogens belegger(lees soort Meesman) vrij agressief qua wegzetten (50k) per jaar. Maar ik heb maar 3% rendement nodig om op mijn 60e 75k bruto per jaar te kunnen onttrekken en dat is nogal defensief ingesteld qua strategie. Als het voor de wind ga (lees rendement van 7%) hou ik nog een miljoen over op mijn 60e of jaren eerder met pensioen.
Heb je voor mij wellicht meer info over jouw pensioenplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 22:20

MadEgg

Tux is lievvv

mannowlahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:13:
[...]

Ik hoor van veel vriendin die in java/kotlin zitten dat 90k te doen is in vaste dienst, Nederlandse toko’s.
Ik heb hier nu een bod liggen van ~120k bruto p/j van een Nederlands bedrijf en daar komt nog een pensioenplan bovenop, als Java developer. Wel heb ik daarbij ook wat teamoverschrijdende verantwoordelijkheden op basis van planning, ontwerp en advies - maar dat doe ik nu als freelancer ook al.

Het kan dus wel, maar dan moet je je wellicht wel wat onderscheiden van de "gemiddelde" developer die bij het bedrijf in dienst is.

Overigens is er bij mijn huidige klant en potentieel toekomstige werkgever wel enige onrust ontstaan met oog op de recessie, en daar hebben al een aantal freelancers de gevolgen van ondervonden.

Tja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
hackint0sh schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:48:
Nou gewoon 50k per jaar naar een beleggingsrekening. Makkie! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
page404 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:31:
[...]

@zwaanenberg ik denk niet dat dat zo werkt. Het is niet dat het brood nu 20% duurder wordt omdat die ZZP-er dat toch wel kan betalen, of dat de energierekening van een ZZP-er automatisch omhoog gaat ;) Wel kan het zo zijn dat als een economie heel goed draait, dat er veel bestedingen zijn en daardoor "oververhit" raakt en dat kan inflatie aanjagen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een direct effect is van een groep mensen die wat meer te besteden heeft.
Het was inderdaad wat 'onderbuikgevoel', een 'wilde gedachte'. Als zzper krijg je oa beschikking over je pensioengeld, om het zomaar te noemen. Dus besteedbaar inkomen stijgt. Als een significant groot deel van de samenleving dit krijgt kunnen de bestedingen mi wat stijgen. Deze mechanismen worden bijvoorbeeld in de huizenmarkt bewust gebruikt om vraag te creëren of te dempen, bijvoorbeeld aanpassen van de loan to value ratio van tweeverdieners. Zou mij niets verbazen als er vanuit de eu maatregelen worden genomen om mensen - in het algemeen - meer beschikking over pensioengeld te geven om de afnemende vraag weer wat op te stuwen. Imo eerlijker dan roofbouw door bij drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Als data scientist / data analist mag je mij een harde bitchslap geven als ik dat niet zou weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:05:
[...]

Gebruik je vooral etfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Rutix schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:02:
[...]

Hoe bedoel je "kunnen mijn uren niet garanderen"? Als in ze kunnen zomaar volgende week je uren niet betalen? Of ze verlengen maar met 3 maanden? Dat laatste heb ik nooit zo'n moeite mee gehad tbh :). Verlengen met een half jaar of een jaar zegt niet heel veel omdat je toch ook vaak een opzegtermijn hebt. Je moet bij 3 maanden alleen ff goed opletten dat ze wel willen verlengen of niet.
Ze gaan per kwartaal kijken of ze gaan investeren in de (interne) applicatie waar ik aan werk. Heb voor nu nog een grote requirement staan. Kan zijn dat het daarna een tijd stil ligt of heel weinig uren maken. Heb ook geen contract maar voorheen was het x uur per week. Die kunnen ze dus niet meer garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alsof pennenspam en jarenlang gebeld worden nog niet genoeg is... Staat KPN net voor de deur of ik voor 35 euro ex btw 1 gbps internet+tv bij ze wil afnemen. 8)7

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
CodeCaster schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:34:
Alsof pennenspam en jarenlang gebeld worden nog niet genoeg is... Staat KPN net voor de deur of ik voor 35 euro ex btw 1 gbps internet+tv bij ze wil afnemen. 8)7
Stuur ze even naar mij. En zeg dat ze een schep mee moeten nemen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
mannowlahn schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:13:
[...]

Kan wel kloppen, ik zat ook in die range en een aantal kennissen ook.
Prima salaris hoor maar toch vond ik ZZP'en financieel aantrekkelijker, naast de andere voordelen.

Ik had er vooral moeite mee dat overal toestemming voor nodig was. Apparatuur, vakantie, cursussen, alles moest langs een manager en gerechtvaardigd worden, nu bepaal ik het lekker zelf.

Aan een vast contract hecht ik niet zo veel waarde, leuk als je een huis moet kopen, maar ik ben toch iedere 2 jaar aan iets anders toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jadjong schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:03:
[...]

Stuur ze even naar mij. En zeg dat ze een schep mee moeten nemen. :P
Maar serieus. Ik kreeg niet eens de kans om z'n pasje te lezen, en het was net alsof de bekende boevenbende "namens KPN" me weer aan het bellen was:

"KPN heeft bij u in de wijk een jaar of twee geleden glasvezel aangelegd"...
- Nee, eikel, dat was Wisper, dat is overgenomen door Vodafone, en nu T-Mobile thuis. Dat glas ligt er al tien jaar "Aha!"
"... En hopelijk heeft u er niet te veel last van gehad?"
- Nee, want toen woonde ik nog niet op dit adres "Mwoah"
"Haha ja vervelend hè, als de straat open ligt. Anyhow, daarom mag ik u van KPN..."
- "Ja u bent van KPN zelf?"
"Jaja, het hoofdkantoor staat in Den Haag"
- ... Dat vroeg ik niet "Uhhuh"
"... Een aanbod doen, u heeft een bedrijf toch? 35 euro per maand"
- "Ex btw dus?"
" Jazeker"

Dus als 'ie die schep bij zich had gehad, had 'ie die voor z'n achterhoofd kunnen krijgen terwijl ik hem m'n tuinpad afjoeg. Maar ik vroeg om een folder, een aanbod op papier of vrijblijvende informatie, maar dat had 'ie allemaal niet, dus toen droop hij af.

* CodeCaster betaalt nog steeds 25 euro inclusief btw voor gigabit en gaat helemaal nergens anders heen. oOo

Maar die vent liep dus rond met een tablet waarop alle woonhuizen met zzp'ers waren aangegeven. Rare markt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik was niet serieus :) Ik beleg overigens wel in een paar fondsen (NT World en NT EM) maar da's zeker geen 50k per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
CodeCaster schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:34:
Bij mij ook een paar maanden geleden.

Misschien eens samen een class action aanspannen ofzo (laat me even dromen). Ik word ook nog steeds door ze gebeld. Blijkt dat er allemaal verschillende bedrijfjes voor ze werken en dat die steeds weer andere 'databases' hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
jongetje schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:23:
En prive heb ik een BrandNewDay ding en daar mag ik zelf bepalen wanneer ik met pensioen ga (hoe eerder hoe lager dat natuurlijk is).
Zitten ook spelregels aan.

https://new.brandnewday.n...gels-lijfrente-uitkering/
Waar moet u rekening mee houden?

De minimale duur van alle betalingen is 20 jaar + het aantal jaren dat u jonger bent dan uw AOW-leeftijd. De maximale duur van alle betalingen is 30 jaar.
Dat komt erop neer dat je het max. 10 jaar kan vervroegen.
(Bijzondere omstandigheden even buiten beschouwing gelaten. Zo mag bij arbeidsongeschiktheid het wel eerder uitgekeerd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

CodeCaster schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:12:
[...]

* CodeCaster betaalt nog steeds 25 euro inclusief btw voor gigabit en gaat helemaal nergens anders heen. oOo
Please, tell me more? ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Niet veel bijzonders, Vanguard , Ishares, SP500, de meest voorkomende indexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:05:
[...]

Haha exact, is in feite ook zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

[...]

Eindbedrag op je aandelenrekening = X
X ÷ 100 x 3 ÷ 3= Maandelijks pensioen

Eindbedrag kan je op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ berekenen - korreltje zout, kom je altijd goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 22:29
[...]
Recentelijk mijn pensioenplan geregeld met een vermogens belegger(lees soort Meesman) vrij agressief qua wegzetten (50k) per jaar.
[....]
Als het voor de wind ga (lees rendement van 7%) hou ik nog een miljoen over op mijn 60e of jaren eerder met pensioen.
[...]
(60 - 40) * €50k = €1M daar heb je geen 7% rendement voor nodig.. Verder een prima plan! :)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Misschien ging het om 1M aan koopkracht, waarbij je dus ook nog iets van een inflatiecorrectie nodig hebt, middels dat rendement(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RichieB schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:06:
[...]

[...]

(60 - 40) * €50k = €1M daar heb je geen 7% rendement voor nodig.. Verder een prima plan! :)
Er zal in twintig jaar in totaal 1 miljoen ingelegd worden met in acht neming dat bij start van ontrekking 75.000 bruto per jaar onttrokken wordt. 7% is bij lange niet nodig idd. 3,4 % is ongeveer wat er gemiddeld nodig is. Indien meer rendement zal zijn dan zal er een flink rest kapitaal zijn of een hoger pensioen salaris of eerder stoppen. Dit zal vanuit de bv geschieden dus belasting regels zijn iets wat anders dan als privé persoon, maar betalen doe je wel. Overigens is dit een gedeelte van mijn pensioen, ik heb nog een appartement in Amsterdam die nagenoeg afbetaald is.

[ Voor 7% gewijzigd door mannowlahn op 19-09-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:27
Hydra schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:14:
[...]

Bij mij ook een paar maanden geleden.

Misschien eens samen een class action aanspannen ofzo (laat me even dromen). Ik word ook nog steeds door ze gebeld. Blijkt dat er allemaal verschillende bedrijfjes voor ze werken en dat die steeds weer andere 'databases' hebben.
Het bellen heb ik effectief de nek omgedraaid door bij KvK e.d. simpelweg een ander telefoonnummer in te vullen. Een tijdje terug had ik alleen maar een 4G abonnement als verbinding met de buitenwereld. Verder geen vast internet of wat dan ook. Toen kwam de lockdown en werd ik daar wat zenuwachtig van. Wat als er een storing is en de pleuris breekt echt uit, dan weet ik niks. Zelfs NL-Alert werkte niet op mijn telefoon. Dus voor de zekerheid voor 2,50 per maand een sim only abo van een concurrerend netwerk erbij genomen. Oud toestel van marktplaats erbij: 25 euro.

Inmiddels heb ik weer "gewoon" ADSL, dus het is niet meer zo nodig. Maar zo'n "zakelijk" nummer met een telefoon die altijd uit staat is eigenlijk verdomd handig en dat geld meer dan waard, dus ik hou het nog even aan.

Wat ik ga doen als ze aan de deur komen weet ik nog niet. :X

[ Voor 3% gewijzigd door DJ Henk op 20-09-2022 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50

Heb ook een pen gehad. Met mijn logo die een beetje bewerkt was. Stiekem vond ik het wel leuk :P

Telefoonterreur is gelukkig opgehouden. Alleen Ziggo die mij zo nu en dan belt om mij over te laten stappen. Dan zeg ik dat ik glasvezel heb en maar toch mij beweren dat Ziggo ook een glasvezelnetwerk heeft.

Die hebben pas een class action nodig voor hun oplichting dat ze glasvezel aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Nooit telefoon terreur gehad, heb bij registratie afschepen as a service tel nummer gebruikt. http://aaas.tilaa.com/

Na registratie direct tel nr verwijderd en adres gegevens op niet delen gezet van de KvK. Er kwam wel een brief van een of ander partij dat mijn gegevens verwerkt waren, dus KvK lekt nog steeds data ongeacht of je vanaf begin aangeeft niet te willen delen. Maar in afgelopen jaar geen enkele brief of verkoper aan de deur gehad.
Pagina: 1 ... 337 ... 629 Laatste