“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dan zal het wel verschillen per klant. Maar mee eens: prima club en nemen ook voor de opdrachtgever veel uit handen in het kader van DBA.Tylen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:46:
[...]
Naar mijn weten 2 euroLaatste keer bij mij iig was het 2 euro. Ze zijn wel oke. Geen gezeur en betalen optijd.
Uiteraard, maar dan krijg je 11 pagina’s verspreid over meerdere jaren waar headfirst vooral word genoemd als voorbeeld.RichieB schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:56:
@Edwin88 Al eens gezocht op die naam in dit topic?
Ik heb het een en ander gelezen maar ben dus vooral benieuwd naar hun constructie en hoe je kan reageren zonder 3 euro op je tarief te plakken. Ze marketen het namelijk alsof er een gratis optie is voor hun portal maar daar kan je vervolgens niks mee.
Ik ga ze straks maar gewoon even bellen en anders plak ik er idd gewoon 3 eu bovenop qua tarief
Headfirst is voor deze klant de enige partij/partnerjongetje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:50:
En anders zoek je via de inhuurkaart een andere partij die ook bij die eind klant plaatst, indien overheid.
Maar die fee betaal je toch pas bij plaatsing en kun je rekening mee houden bij bepalen van je tarief.
Ik had de vacature via een bemiddelaar gekregen maar na wat google werk kwam ik vrij snel op het ‘origineel’ uit. Scheelt toch weer 10-15 per uur die ik niet hoef af te dragen 😅
Ook doen ze totaal niet moeilijk over de betaaltermijn, 10 of 14 dagen als je de betaalde dienstverlening hebt (die je pas betaalt als je ook daadwerkelijk uren bij ze draait) en anders ben je afhankelijk van de betaaltermijn van de klant. Die paar euro reken je gewoon bij je tarief, want omdat zij een lage marge pakken, ben je alsnog goedkoper dan via een andere partij.
[ Voor 5% gewijzigd door griphin op 09-09-2022 09:29 ]
Dat had je ook in je eerste bericht kunnen zetten.Edwin88 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:03:
[...]
Uiteraard, maar dan krijg je 11 pagina’s verspreid over meerdere jaren waar headfirst vooral word genoemd als voorbeeld.
Ik heb het een en ander gelezen maar ben dus vooral benieuwd naar hun constructie en hoe je kan reageren zonder 3 euro op je tarief te plakken. Ze marketen het namelijk alsof er een gratis optie is voor hun portal maar daar kan je vervolgens niks mee.
Succes en laat ons even weten hoe het afloopt.Ik ga ze straks maar gewoon even bellen en anders plak ik er idd gewoon 3 eu bovenop qua tarief
De constructie van HeadFirst komt op mij over als "Oeps, we hebben te strak onderhandeld met de eindklanten over ons tarief, dus nu moeten we ook de aanbieders dwingen tot een bijdrage." Ik vind dat een kwalijk business model waar ik niet aan mee ga werken, zelfs niet door dat bedrag op mijn uurtarief te gooien. Ze werken voor de eindklant, niet voor mij. Dus dan moeten ze niet net doen alsof ik ook een betaalde dienst van ze afneem.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Grote bedrijven als Micheal Page en Oliver James heb ik geen goede ervaringen mee. Een van deze twee gaf mij door dat ze een vacature hadden met max uurtarief binnen een bedrijf van €90, met hun marge dat nog eraf moest (€10). Het was echt de max gaven ze aan. Ik vond de tarief te laag en had al een ander opdracht geaccepteerd.Yucon schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:54:
M'n huidige opdracht is bijna afgelopen, dus ik heb 'open to work' weer aangeslingerd op linkedin. Het is echt opvallend om te zien hoeveel recruiters in hun berichtjes een verkeerde naam erboven zetten. Dat was vorige ronde niet het geval, is die slordigheid iets van de laatste tijd?
***members only***
Toevallig heb ik gewerkt bij dat oud bedrijf en kwam ik ze laatst bij een evenement tegen, vroeg ik de oud manager om welke uurtarieven ze voor freelancers betalen was dat €100-€120. Vind het opmerkelijk dus dat die recruitmentagency aangaf dat het max €90 was terwijl mijn oud manager hogere tarieven aangaf.
Die gratis optie is voor de situatie waar je een opdracht vindt buiten hun platform om, maar vervolgens contractering ed wel via hun platform loopt. Als je een opdracht via hun platform vindt ben ik van mening dat 3 euro/uur nog best redelijk is.Edwin88 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:03:
[...]
Uiteraard, maar dan krijg je 11 pagina’s verspreid over meerdere jaren waar headfirst vooral word genoemd als voorbeeld.
Ik ga ze straks maar gewoon even bellen en anders plak ik er idd gewoon 3 eu bovenop qua tarief
Sommige opdrachten staan op hun portal, maar ook direct op inhuurportal van de betreffende opdrachtgever. Altijd de moeite waard om even te checken dus!
Met mijn betaalde "premium" account is de betalingstermijn twee weken (14 dagen).Hmmbob schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:29:
[...]
Betalingstermijn in mijn contract was echt lang (60 dagen 'einde maand'). Dat 'einde maand' heb ik eraf laten halen (60 dagen is lang zat), maar daar ben je met de recente wetswijziging vanaf.
Liege, liege, liegebeest!
Zeker, toevallig vorige week voor de tweede keer verhoging onderhandeldklimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
[...]
Verlengen, maar wel tegen een hoger tarief. Komt dit weleens voor in jullie omgeving of zelf meegemaakt?
In hoeveel tijd?El Polo Diablo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:55:
[...]
Zeker, toevallig vorige week voor de tweede keer verhoging onderhandeld
Tja, met de huidige regelgeving mag het toch niet meer dan 30 dagen zijn. En ik verrek het om geld te betalen om mijn geld sneller te krijgen.Liegebeest schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:15:
[...]
Met mijn betaalde "premium" account is de betalingstermijn twee weken (14 dagen).
Sometimes you need to plan for coincidence
HeadFirst "was" erg ok. Was omdat het 7 a 8 jaar geleden is dat ik met ze te maken heb gehad. Toen was het nog eigen keus betaald of basic account meen ik (hoewel ik zelf de opdracht daarheen bracht). In '19 met Myler te maken gehad. Niet slecht, maar de verval datum is bij hun met moment dat ze gaan nadenken of betalen, dus standaard een werkdag te laat.Hmmbob schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:29:
[...]
Aanvullend:T is wel een ok bedrijf. Niet zo'n dozenschuiver.
- Ze opereren onder meerdere labels (o.a. Myler, Sterksen, Between) maar gebruiken allemaal dezelfde backoffice
- Betalingstermijn in mijn contract was echt lang (60 dagen 'einde maand'). Dat 'einde maand' heb ik eraf laten halen (60 dagen is lang zat), maar daar ben je met de recente wetswijziging vanaf.
- ik ben door de eindklant naar hen doorverwezen (via netwerk binnen gekomen, en dus niet via Myler naar de eindklant gegaan), wat wat ingewikkeld was voor hun proces
- ze pushen je graag naar de betaalde dienstverlening, maar daar was in mijn situatie geen reden voor (opdracht buiten hun om gevonden). Ik betaal ze dus niets, de eindklant betaalt een vaste fee voor de contractafhandeling (Myler doet alle zzp-inhuur voor die klant)
Maar goed, het is geen Brainnet
Oh? Is Brainnet tegenwoordig minder dan? Vroeger hadden we best een aardige partij aan hen, als tussenpersoon. Hun marge was wel wat pittiger dan HF.fry77 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:26:
Maar goed, het is geen Brainnetof MP of Quades of CloudNein. Echt slecht is het niet
Brunel vond ik inderdaad heel erg fijn! Daar kwam zowaar ook met regelmaat een case manager bij mij over de vloer om te zien of ik het nog naar mijn zin had.
Administratief één groot drama.Liegebeest schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:31:
[...]
Oh? Is Brainnet tegenwoordig minder dan? Vroeger hadden we best een aardige partij aan hen, als tussenpersoon. Hun marge was wel wat pittiger dan HF.
Brunel vond ik inderdaad heel erg fijn! Daar kwam zowaar ook met regelmaat een case manager bij mij over de vloer om te zien of ik het nog naar mijn zin had.
Begon al met contract. MOest ik langskomen om mijn diploma's te laten zien. Daarna vonden ze mijn cv niet goed (kreeg ze niet aan de praat dat ik meerdere projecten tegelijk deed in het verleden). Ter plekke herschreven naar hoe ze het wilden. Vonden ze ook niet goed
Op een jaar ging alleen de laatste betaling goed. Overgemaakt naar verkeerde rekening, te laat, verkeerde bedrag, betaling tegebhouden omdat ik hin algemene voorwaarden voor het nieuwe jaar niet wilde tekenen. Dat is pas een leuke discussie geweest, was de klant ook erg blij mee
Ik hanteer nu een opslag voor klanten die brainnet gebruiken. Buiten dat project gelukkig nog geen enkele keer gehad.
Ik zou er niks op tegen hebben om open kaart te spelen:poestoe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:09:
Als je met de tussenpartij financieel niet uitkomt, is het integer/ok om je gesprekspartners vanuit het bedrijf via LinkedIn even een headsup te geven dat het niet doorgaat omdat je er dus financieel niet uitkomt? Of is dat not done?
"Jammer dat we er niet uitkomen voor 110 euro (100 voor mij, 10 voor recruiter). Paste dit toch niet binnen jullie budget?"
Voor hetzelfde geldt rekent die tussenpartij een andere marge dan ze tegen de klant zeggen. Dan heb je genoeg reden om die tussenpartij buiten te sluiten.
[ Voor 11% gewijzigd door indexample op 09-09-2022 19:17 ]
Als je er niet uit komt met een tussenpartij zou ik het bedrijf gewoon direct benaderen en vragen of je via een andere partij of eventueel rechtstreeks bij hun aan de gang kan.poestoe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:09:
Als je met de tussenpartij financieel niet uitkomt, is het integer/ok om je gesprekspartners vanuit het bedrijf via LinkedIn even een headsup te geven dat het niet doorgaat omdat je er dus financieel niet uitkomt? Of is dat not done?
Of je dit via mail, Linkedin of de telefoon doet maakt niet heel veel uit.
Al is bellen vaak wel de handigste manier, dan kan je direct je verhaal uitleggen en verdwijnt je mailtje niet tussen de andere 120 mailtjes van die dag.
Deveon schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:45:
Zelf zit ik via Brainnet maar ik heb geen inzage in hun marge gezien de opdrachtgever die zelf betaald. Verder een uitstekend tarief en hebben zelfs de betaaltermijn verlaagd van 35 naar 30 dagen ondanks dat mijn contract nog van voor juli is (en ze geïnformeerd hadden om van deze uitzondering gebruik te maken). Enige stomme is dat ik de uren registratie uit hun portal moet halen en meesturen met de factuur, dat voelt niet echt geautomatiseerd.
Dat zal wel aan de manier van aanleveren liggen. Ik "zit" ook bij brainnet. Ik voer mijn uren in in de urenportaal van mijn opdrachtgever.
Ik krijg een mailtje dat er een proforma klaar staat, ff uren controleren (klopt altijd) en factuurnummer doorgeven. 2 seconden later kan ik de factuur downloaden en klaar.
Ook dit herken ik totaal niet. Contract (en eventuele aanpassingen) gaan erg moeizaam, maar toen dat eenmaal rond was klopte het altijd. Zou het niet zo zijn dat de aanlevering vanuit de opdrachtgever zorgt voor administratief dramafry77 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:37:
[...]
Administratief één groot drama.
Begon al met contract. MOest ik langskomen om mijn diploma's te laten zien. Daarna vonden ze mijn cv niet goed (kreeg ze niet aan de praat dat ik meerdere projecten tegelijk deed in het verleden). Ter plekke herschreven naar hoe ze het wilden. Vonden ze ook niet goed
Op een jaar ging alleen de laatste betaling goed. Overgemaakt naar verkeerde rekening, te laat, verkeerde bedrag, betaling tegebhouden omdat ik hin algemene voorwaarden voor het nieuwe jaar niet wilde tekenen. Dat is pas een leuke discussie geweest, was de klant ook erg blij mee![]()
Ik hanteer nu een opslag voor klanten die brainnet gebruiken. Buiten dat project gelukkig nog geen enkele keer gehad.
(geen aandelen overigens, maar positieve ervaringen mogen ook weleens gezegd worden)
Vooral deze zin in het contract vond ik mooi:
Wanneer opdrachtnemer langer dan 14 dagen niet beschikbaar is kan Brainnet het contract zonder verdere redenen beëindigen. (niet exact die woorden maar was wel de uitleg) Toen ik vroeg of ze dus het contract doorscheuren als ik 3 weken op vakantie ben was het antwoord: natuurlijk niet!
Haal dan die zin er dan maar even uit
[ Voor 13% gewijzigd door ybos op 10-09-2022 11:44 ]
Senior Linux Engineer
Tarief 65 tot 67 per uur
Hoe dan
Zijn er echt senior engineers die voor dit tarief werken?
EU DNS: 86.54.11.100
Als ik de tekst lees zoeken ze een echte junior. Er zit geen enkel kenmerk in voor een senior.c-nan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:28:
https://mijn.freelance.nl...314-senior-linux-engineer
Senior Linux Engineer
Tarief 65 tot 67 per uur
Hoe dan
En natuurlijk wil ik best voor dit tarief werken. Later, als ik met pensioen ben. Leuk voor ernaast.
Hij staat op hun eigen site ook open voor een "loonslaaf" en daar staat:c-nan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:28:
https://mijn.freelance.nl...314-senior-linux-engineer
Senior Linux Engineer
Tarief 65 tot 67 per uur
Hoe dan
https://www.modis.com/nl-.../linux-engineer/15170637/
dat klinkt logischer voor dat tarief.Functie-eisen
Opleidingen- en kwalificaties:
HBO of een relevante mbo-niveau 4 opleiding;
Minimaal 2 jaar aantoonbare hands-on ervaring met RedHat en/of CentOS Linux;
Hands-on ervaring met Automation. Ansible is een pré.
Vermogen om binnen een omgeving met een strak design te werken
[ Voor 5% gewijzigd door Krystman op 13-09-2022 15:18 ]
- Spes consilium non est -
Wat zijn jullie ervaringen in het online afsluiten van een AOV, zoals bijv. Yezzer? En hoeveel waarde moet ik hechten aan het argument dat het onderhoud dan wel 25 euro kost, maar als je aanspraak moet doen op de verzekering is het maar beter dat je daarbij hulp hebt.
Ik heb zelf gebruik gemaakt van Tjepkema Assurantie & Advies (https://www.tjepkema.nu/).
[ Voor 10% gewijzigd door Spiked op 13-09-2022 15:41 ]
Ik heb ook een AOV via Yezzer, (erg tevreden over) betaal 5 euro per maand voor 'onderhoud'. Ik heb dit al een paar jaar, kon toen geen goedkopere partij vinden. 25 klinkt hoog, zeker als je dit voor 5 jaar gaat betalen, maar wellicht is dit het nieuwe normaal.Wadam schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:20:
Ik heb een vraag m.b.t. het afsluiten van een AOV. Ik heb hierover een gesprek gehad met een tussenpersoon. Dit kost aan advieskosten 750 euro en daarna onderhoudskosten van 25 euro. Vooral dat laatste vind ik moeilijk te verteren.
Wat zijn jullie ervaringen in het online afsluiten van een AOV, zoals bijv. Yezzer? En hoeveel waarde moet ik hechten aan het argument dat het onderhoud dan wel 25 euro kost, maar als je aanspraak moet doen op de verzekering is het maar beter dat je daarbij hulp hebt.
Drop maarSpiked schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:25:
Er zijn online partijen te vinden die "execution only" AOV doen: jij geeft aan wat je nodig hebt (zoals je vaak in zo'n gratis adviesgesprek ook doet), en zij vragen een aantal offertes op en je geeft plat gezegd enkel een akkoord. Prijs hiervoor heb ik kunnen vinden voor eenmalig €295 en €52/jaar voor het beheer ervan. Alles telefonisch en per mail kunnen regelen, zeer bekwaam en behulpzaam. Indien interessant wil ik best een naam droppen
In sommige gevallen misschien, helaas, als ze echt desperaat beginnen te worden. Maar ja, dan prijs je de markt uiteindelijk wel omlaag.c-nan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:28:
Je kan toch zelf ook execution only?Wadam schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:20:
Ik heb een vraag m.b.t. het afsluiten van een AOV. Ik heb hierover een gesprek gehad met een tussenpersoon. Dit kost aan advieskosten 750 euro en daarna onderhoudskosten van 25 euro. Vooral dat laatste vind ik moeilijk te verteren.
Heb er 1 via Klaverblad, enige wat ik moet doen is de komende 2 jaar de winst/verlies rekening overhandigen ivm hoogte AO-Inkomen.(ivm starter)
Kost geen onderhoud, anders dan de verplichte assurantiebelasting.
Ik heb ooit bij een lokale tussenpersoon een AOV geregeld. Execution only, waarbij zijn advies was: kom over drie jaar even terug en dan kijken we opnieuw. Drie jaar later was zijn bedrijf alleen helaas doorverkocht aan Univé. Univé werkt ook met onderhoudskosten van € 25,- per maand. Dat vind ik ook moeilijk te verteren en daar ga ik dan ook niet in mee. Ik kijk nu zelf elke drie jaar of ik niet wat moet veranderen.Wadam schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:20:
Zojuist bij Klaverblad gekeken, 75.000 uitkering, met indexering.Deshmir schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:30:
[...]
Je kan toch zelf ook execution only?
Heb er 1 via Klaverblad, enige wat ik moet doen is de komende 2 jaar de winst/verlies rekening overhandigen ivm hoogte AO-Inkomen.(ivm starter)
Kost geen onderhoud, anders dan de verplichte assurantiebelasting.
Start termijn premie: € 293,56
Over 10 jaar: € 813,53
Over 30 jaar (66 jaar): € 1.242,18
Natuurlijk is die € 1.242,18 straks minder waard dan wat het nu is, maar ik vind het wel fors veel geld.
Wat indexeer je precies? Bij indexeren heb je twee keuzes. Het bedrag gedurende de verzekering, zonder dat je per se aan het uitkeren bent. Of alleen indexeren vanaf uitkering. Ik heb voor dat laatste gekozen. Scheelde behoorlijk. Betekent wel dat ik om de zoveel jaar even kritisch moet kijken of het bedrag nog voldoet en de premie wellicht omhoog gaat.c-nan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:51:
[...]
Zojuist bij Klaverblad gekeken, 75.000 uitkering, met indexering.
Natuurlijk is die € 1.242,18 straks minder waard dan wat het nu is, maar ik vind het wel fors veel geld.
Wat is je wachttijd? Mijn wachttijd is zes maanden, waarna ik met terugwerkende kracht nog drie maanden vergoed krijg. Ook dat scheelt.
Ter vergelijk. Ik heb een AOV bij Movir. Ik heb gekozen voor € 60.000 uitkering, met indexeren tijdens uitkering. Ik betaal nu ongeveer € 250,- per maand. Over tien jaar: € 383,-. En over 30 jaar: € 403,-.
Zoals gezegd: over tien jaar is die € 60.000,- lang niet meer waard wat het nu waard is. Aan de andere kant hoop ik dan voldoende buffer te hebben en kan ik wellicht ook met veel minder uit, mocht ik arbeidsongeschikt raken.
Waarom zou je je nog verzekeren op je 66e? Stel dat je dan nog tot je 68e moet werken, dan heb je nog twee jaar. Waarom dek je dat niet af met een broodfonds, spaargeld?c-nan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:51:
[...]
Ik ben verzekerd tot mijn 65e. Kreeg laatst bericht dat ik vanaf mijn 63e premievrij ben. Nu betaal ik €286/mnd. Uitkering is €2.500/mnd na twee jaar. Overigens, ik ben 58 en hopelijk hoef ik over 10 jaar echt niet meer te werken, laat staan over 30 jaar
NB. 10/15 jaar geleden liepen hier nog tieners rond. Uiteraard had ik toen mijn uitkering en premie hoger. Uitkering van 75.000 en een maandelijkse premie (toen) van rond de 600.
[ Voor 9% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 14-09-2022 09:08 ]
Mijn generatie moet tot 71........RonaldHeirbaut schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:06:
[...]
Waarom zou je je nog verzekeren op je 66e? Stel dat je dan nog tot je 68e moet werken, dan heb je nog twee jaar. Waarom dek je dat niet af met een broodfonds, spaargeld?
Ik ben verzekerd tot mijn 65e. Kreeg laatst bericht dat ik vanaf mijn 63e premievrij ben. Nu betaal ik €286/mnd. Uitkering is €2.500/mnd na twee jaar. Overigens, ik ben 58 en hopelijk hoef ik over 10 jaar echt niet meer te werken, laat staan over 30 jaar
NB. 10/15 jaar geleden liepen hier nog tieners rond. Uiteraard had ik toen mijn uitkering en premie hoger. Uitkering van 75.000 en een maandelijkse premie (toen) van rond de 600.
2 jaar is inderdaad zo te overbruggen. 5 jaar wordt al een stuk moeilijker.
[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 14-09-2022 09:56 ]
Als het goed is.. ;-)hackerhater schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:55:
[...]
Mijn generatie moet tot 71........
Als jij je pensioen voorziening al op je 65 of 67ste laat ingaan dan krijg je toch gewoon vanaf dan een uitkering. Mooi dat er iets is als AOW maar juist als zelfstandige kun je toch prima iets regelen voor voor die tijd.hackerhater schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:55:
[...]
Zeker, maar het kost extra geld omdat voor verschillende jaren dat die post van de AOW er niet isjongetje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:00:
[...]
Als jij je pensioen voorziening al op je 65 of 67ste laat ingaan dan krijg je toch gewoon vanaf dan een uitkering. Mooi dat er iets is als AOW maar juist als zelfstandige kun je toch prima iets regelen voor voor die tijd.
Vraag is ook of je zo'n hoge uitkering wel echt nodig hebt, en je niet een deel van het risico anders kan afdekken.c-nan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:51:
Denk aan zorgen dat je een afgelost huis hebt, en maximaal op een lijfrente rekening inleggen (mag je ook voor je pensioenleeftijd aanspreken bij arbeidsongeschiktheid).
Heb het bewust bij 20k uitkering gelaten
En betaal 1073,21 per jaar bij Centraal Beheer.
Moeten is niet echt de ondernemers mentaliteit hé. Gewoon een kwestie van minder uitgeven.hackerhater schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:55:
[...]
Zelf verwacht ik tegen de 50 toch wel met pensioen te kunnen en de AOV op te zeggen. Onze hypotheek is dan al ruim 20 jaar afgelost aan het aflossen en de kinderen de deur uit. Al stop ik waarschijnlijk niet met werken en kan ik écht doen wat ik wil ongeacht de beloning.
Als alleen-verdiener zoals ik is dat wat lastiger dan met 2 inkomens
Uh, jij hebt op je 30e je hypotheek afgelost???Deveon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:22:
[...]
Moeten is niet echt de ondernemers mentaliteit hé. Gewoon een kwestie van minder uitgeven.
Zelf verwacht ik tegen de 50 toch wel met pensioen te kunnen en de AOV op te zeggen. Onze hypotheek is dan al ruim 20 jaar afgelost en de kinderen de deur uit. Al stop ik waarschijnlijk niet met werken en kan ik écht doen wat ik wil ongeacht de beloning.
Doe je goed dan.
☑Deveon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:22:
[...]
Zelf verwacht ik tegen de 50 toch wel met pensioen te kunnen
☑ (heb ik nooit gehad)en de AOV op te zeggen.
☐ de hypotheekrente is zo laag, dat zou zonde zijnOnze hypotheek is dan al ruim 20 jaar afgelost
☐ + ☑ 1 gone, 1 to goen de kinderen de deur uit.
☐ dat dacht ik ook altijd, maar ik vind het lastig om voor een "schijntje" te werken. Ik weet wat ik waard ben, dus dat betalen ze dan ook gewoon..Al stop ik waarschijnlijk niet met werken en kan ik écht doen wat ik wil ongeacht de beloning.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Erm, snap de verwarring maar bedoelde eigenlijk dat ik dan al 20 jaar de 30 jarige hypotheek af aan het lossen ben. Er zit dus enorme overwaarde in de woning.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:49:
[...]
Uh, jij hebt op je 30e je hypotheek afgelost???![]()
Doe je goed dan.
Verbaasde mij ook, iedereen die ik ken is tevreden over Brainnet. Aanlevering vanuit de klant is er niet, dat zou het hele bestaan van Brainnet ook meteen wegvagen. Was wel in de hoogtijdagen van de DBA angst, heeft mss meegespeeldybos schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:39:
[...]
Ook dit herken ik totaal niet. Contract (en eventuele aanpassingen) gaan erg moeizaam, maar toen dat eenmaal rond was klopte het altijd. Zou het niet zo zijn dat de aanlevering vanuit de opdrachtgever zorgt voor administratief drama
(geen aandelen overigens, maar positieve ervaringen mogen ook weleens gezegd worden)
Vooral deze zin in het contract vond ik mooi:
Wanneer opdrachtnemer langer dan 14 dagen niet beschikbaar is kan Brainnet het contract zonder verdere redenen beëindigen. (niet exact die woorden maar was wel de uitleg) Toen ik vroeg of ze dus het contract doorscheuren als ik 3 weken op vakantie ben was het antwoord: natuurlijk niet!
Haal dan die zin er dan maar even uit
Ik stop tegen die tijd ook niet met werken, maar dan ga ik wel werk doen wat ik leuk vind. Misschien wel een dag op de buurtbus, helpen in het verzorgingshuis. Het hoeft geen vrijwilligerswerk te zijn maar kan ook een laagbetaalde baan zijn. Als het maar leuk is.RichieB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:54:
[...]
☐ dat dacht ik ook altijd, maar ik vind het lastig om voor een "schijntje" te werken. Ik weet wat ik waard ben, dus dat betalen ze dan ook gewoon..
Wauw, als ik nou eerder voor mezelf was begonnen dan was me dat misschien ook geluktDeveon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:22:
[...]
Zelf verwacht ik tegen de 50 toch wel met pensioen te kunnen en de AOV op te zeggen.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
K to the KillaZ
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
[ Voor 61% gewijzigd door KillaZ op 15-09-2022 09:46 ]
K to the KillaZ
Ik zit eerder in de frustrerende situatie dat ze alweer mijn vragen over mijn situatie doodzwijgen. Met als nadeel dat over vijf dagen mijn lopende contract vervalt.KillaZ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:18:
***members only***
En weet je klant dit ook?Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:20:
[...]
Ik zit eerder in de frustrerende situatie dat ze alweer mijn vragen over mijn situatie doodzwijgen. Met als nadeel dat over vijf dagen mijn lopende contract vervalt.
Kijk eens hoe die reageert als je aangeeft over 5 dagen je spullen in te leveren?
(ik hanteer altijd, en informeer ze daar over, dat ik duidelijkheid wil hebben in uiterlijk de eerste week van de laatste maand. Daarna zijn all bets off)
Je hebt neem ik aan een opzegtermijn? Of is de vraag of je doorkan niet het issue?Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:20:
Ik zit eerder in de frustrerende situatie dat ze alweer mijn vragen over mijn situatie doodzwijgen. Met als nadeel dat over vijf dagen mijn lopende contract vervalt.
https://niels.nu
Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:29:
Ik zelf ben daar tegen, want ik ben geen freelancer met een eenmanszaak, ik ben een consultant die DGA is van een bedrijf waar momenteel geen andere medewerkers meer in zitten... maar dat gaat veranderen.
Tjah als je er wilt blijven zitten en zij willen dat je zzp'er bent... dat is wel wat je nu bent. Dat je wellicht ooit (morgen, volgende maand of over 10 jaar) andere mensen in dienst wilt nemen, doet er niets aan af dat je nu wel zzp'er bent. Freelancer dus.
Exact expert nodig?
DBA technisch is er geen verschil tussen een DGA zonder personeel of of een eenmanszaak zonder personeel. In beide gevallen lever je persoonlijke arbeid. Dat het waar het bij de wet-DBA omgaat.Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:29:
***members only***
Heel snel wat anders zoeken. Als dit niet doorgaat start je over 5 dagen bij een nieuwe project. Als het wel doorgaat heb je wat te kiezen
edit: dat iets gaat veranderen is niet belangrijk. Ze kijken naar het nu. Overigens is het hebben van personeel ook geen garantie dat DBA niet van toepassing is. Je blijft persoonlijke arbeid verrichten
[ Voor 17% gewijzigd door fry77 op 15-09-2022 19:31 ]
Pfffttt... ik snap dan nog steeds niet wat het verschil is tussen een senior consultant die wordt ingehuurd voor diens persoonlijke skills en vaardigheden en mijzelf. Want ik heb, net als elke medewerker die ik later ga hebben, een vast contract en dienstverband met het bedrijf.fry77 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:29:
[...]
Overigens is het hebben van personeel ook geen garantie dat DBA niet van toepassing is. Je blijft persoonlijke arbeid verrichten
Beiden worden ingehuurd om wie ze zijn en kunnen niet zomaar worden vervangen (ook al zegt het contract dat je een vervanger aan kan bieden). Dat is in elk geval hoe het bedrijf altijd heeft gewerkt: een heel klein groepje senior consultants die elk hun eigen opdrachten regelde, op basis van hun eigen, persoonlijke skills.
Beiden hebben een contract met vastgelegd loon en beiden dragen alle verplichtte sociale lasten af. Alleen ben ik tevens DGA en is de ander mijn medewerker.
Dan zullen ze misschien met gezagsverhouding beginnen, maar de consultant zou onder mijn gezag staan, net als ik zelf.
Er zit ergens zo'n kronkel in al dat gedoe, waar ik met mijn kop niet bij kan. Ik kan gewoon het missende verband niet zien.
Maar goed! Laat maar waaien, laat maar waaien!
Verder heb je gelijk. Of ze't rondkrijgen of niet, ik ga gewoon op jacht naar een nieuwe opdracht.
Zelf heb ik jaren geleden al gezien dat opdrachtgevers zelfs moeilijk deden bij een DGA die slechts een kwart eigenaar was. Meer dan 5% is meer dan 5%.
zoals hierboven aangegeven maakt het verder ook niet uit of je wel of geen personeel hebt. Ik kan het nu even niet terugvinden, maar ik ben ook wel eens een casus tegengekomen waarbij een DGA met BV en 10 man personeel ook zichzelf verhuurde. Uiteindelijk moest z'n opdrachtgever werknemerpremies afdragen omdat de directeur gezien werd als werknemer onder de wet DBA.
Om eventuele zorgen weg te nemen zou je nog kunnen toezeggen om eventueel de werknemerspremies te voldoen, mocht er een punt zijn dat de belastingdienst dat eist. Doe dat dan in combinatie met iets als dit, en dan denk ik dat het wel snor zit:
In geval van naheffing van loonheffingen, hetzij bij opdrachtgever hetzij bij opdrachtnemer, zal de ene partij de andere partij binnen één week na ontvangst van de betreffende aanslag middels een aangetekende brief informeren, opdat beide partijen hun financiële belang bij het indienen van een bezwaarschrift zoveel mogelijk kunnen borgen. Zij zullen hun handelwijze in dat verband zoveel mogelijk onderling afstemmen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Kijk als je met dat soort specifieke getallen komt, dan is duidelijk dat ik de wet tekst zelf gewoon eens van A-tot-Z moet gaan lezen. Want het is duidelijk dat ik er niet kom met anderen om uitleg te vragen; die spreken elkaar toch maar tegen.Deveon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:05:
Je kan wel klagen maar de wet is duidelijk. ... ... Meer dan 5% is meer dan 5%.
Bedankt voor je inbreng!
Maar, ik voldoe reeds alle werknemerspremies!Freeaqingme schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:13:
Om eventuele zorgen weg te nemen zou je nog kunnen toezeggen om eventueel de werknemerspremies te voldoen, mocht er een punt zijn dat de belastingdienst dat eist. Doe dat dan in combinatie met iets als dit, en dan denk ik dat het wel snor zit:
[...]
[ Voor 40% gewijzigd door Liegebeest op 15-09-2022 20:27 ]
Maak je partner eigenaar van de BV en treed in dienst als enige werknemer met een winstuitkering.Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:19:
[...]
Kijk als je met dat soort specifieke getallen komt, dan is duidelijk dat ik de wet tekst zelf gewoon eens van A-tot-Z moet gaan lezen. Want het is duidelijk dat ik er niet kom met anderen om uitleg te vragen; die spreken elkaar toch maar tegen.
Bedankt voor je inbreng!
Je zit in deze positie omdat iemand bedacht heeft dat zzp'ers kut zijn en daar beleid tegen opgezet moest worden. Toen riepen al die zzp'ers dat ze wel ff een BV op zouden richten om het gezeur te ontlopen. Nu heb je gezeur voor zzp'ers en gezeur over een BV met een enkele werknemer.Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:19:
Maar, ik voldoe reeds alle werknemerspremies!Maar ik heb nu net al gelezen dat dit allemaal niet voldoende is. Omdat ik geen gezagsverhouding heb met iemand boven me, zal ik nooit als werknemer worden gezien. En dus krijg je de huidige situatie. Duidelijk.
Ha, ja maar nee! Daar is mijn tarief helaas niet hoog genoeg voor.jadjong schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:25:
[...]
Maak je partner eigenaar van de BV en treed in dienst als enige werknemer met een winstuitkering.
Om èn het verplichte DGA salaris te betalen, èn het loon van een werknemer conform de markt te betalen, dat zit er niet in.
Plus, ze zijn niet gek bij de Belastingdienst, want de regeltjes kijken naar het percentage aandelen dat de DGA en diens partner/echtgenoot bezitten. Zie alhier.
Dat denk ik niet? Of in ieder geval niet degene waar ik op doelde. Als werkgever maak je voor werknemers bijvoorbeeld ook iedere maand geld over zodat een werknemer een WW-premie kan krijgen als ie ooit ontslagen zou worden.. Als DGA draag je geen contributies af voor een WW-premie (want je kan niet ontslagen worden).Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:19:
[...]
Maar, ik voldoe reeds alle werknemerspremies!Maar ik heb nu net al gelezen dat dit allemaal niet voldoende is. Omdat ik geen gezagsverhouding heb met iemand boven me, zal ik nooit als werknemer worden gezien. En dus krijg je de huidige situatie. Duidelijk.
Dat minimumloon geldt dan weer enkel als er een gebruikelijk salaris van >5000 euro (per jaar) voor staat. Dus als je partner niets zou uitvoeren dan is het minimum dga-loon weer niet van toepassing.Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:30:
[...]
Om èn het verplichte DGA salaris te betalen, èn het loon van een werknemer conform de markt te betalen, dat zit er niet in.
Toch zou ik 't niet doen. Er wordt gekeken naar de _feitelijke aansturing_ van het bedrijf. Niet wat je op papier zet. En zoals je zelf ook al aangeeft zijn ze bij de BD ook niet helemaal dom...
Zoals anderen al zeggen: als enig aandeelhouder ben je geen normale werknemer van je bedrijf. Je kan immers je eigen ontslag voorkomen. Daarom hoef je ook geen WW werknemerspremies af te dragen.Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:29:
***members only***
Er zijn zelfs bedrijven die 'ontslagen-kunnen-worden as a service' aanbieden, met een wazige "Declarabele Uren B.V." constructie. Moet je niet willen, maar dat het bestaat geeft het e.e.a. aan.
[ Voor 6% gewijzigd door Aftansert op 15-09-2022 21:18 ]
Ik zou vast op zoek gaan naar iets anders en, als je dan iets gevonden hebt, gewoon hen een ultimatum stellen. OF er ligt morgen (of whatever) een getekend contract, of je tekent ergens anders.Liegebeest schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:29:
***members only***
Er is sprake van persoonlijk arbeid, gezagsverhouding en beloning.
Hoe zien jullie dat?
Frankly, lees het topic. Het is (naast de bureaustoel of auto van de zaak) het meest bediscussieerde onderwerp.Roodey schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:18:
Ik heb net de bepaling wet DBA gelezen op de website van de Belastingdienst. Maar als ik het goed lees is elke ZZP'er in de IT (althans die ik hier over de vloer zie komen) gewoon in loondienst.
Hoe zien jullie dat?
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 16-09-2022 10:26 ]
Nu wilde ik de BTW daarover terug gaan vragen en heb ik een account aangevraagd bij de belastingdienst.
Enige wat mij nu niet helemaal helder is, moet ik wel of niet alle tankbonnen aanleveren?
Ik zie in het document "Vereisten voor verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen (per land)" dit staan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/EkthnRkSunt3rweub3a1yZfy.png?f=user_large)
Al mijn tankbeurten zijn ruim onder de 250 euro.
Ik zou daarom zeggen van niet? Dat wordt dan enkel bij een audit gecheckt?
Dat lijkt op importeren ?Zinloos1 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:29:
Voor mijn huidige project ben ik vaak in België en tank daar dus ook eigenlijk altijd.
Nu wilde ik de BTW daarover terug gaan vragen en heb ik een account aangevraagd bij de belastingdienst.
Enige wat mij nu niet helemaal helder is, moet ik wel of niet alle tankbonnen aanleveren?
Ik zie in het document "Vereisten voor verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen (per land)" dit staan:
[Afbeelding]
Al mijn tankbeurten zijn ruim onder de 250 euro.
Ik zou daarom zeggen van niet? Dat wordt dan enkel bij een audit gecheckt?
Ik koop vaak zat iets in het buitenland (geen importeren) en stop de factuur gewoon in de administratie. Drempelbedrag heb ik daarvoor nog nooit iets over gehoord of gezien.
ah, het gaat specifiek over de BTW
Ja, daarom. Het levert 27 pagina's op en begint in 2015.Hmmbob schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:25:
[...]
Frankly, lees het topic. Het is (naast de bureaustoel of auto van de zaak) het meest bediscussieerde onderwerp.
Maar zal wat freelancers hier eens polsen komende week/weken.
Je weet dat je buitenlandse BTW niet kan verrekenen met de nederlandse BTW??Ernemmer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:33:
[...]
Dat lijkt op importeren ?
Ik koop vaak zat iets in het buitenland (geen importeren) en stop de factuur gewoon in de administratie. Drempelbedrag heb ik daarvoor nog nooit iets over gehoord of gezien.
Speaking of which: ik kan me herinneren dat er hier een spreadsheet rond ging voor het uitrekenen van de totale kosten bij een auto op de zaak of privé, zodat je die twee kon vergelijken.
Mijn search-skills laten me echter in de steek... Heeft iemand een linkje?
Edit: oh, het was geen spreadsheet. Dan doet m'n zoekopdracht het ook niet
[ Voor 17% gewijzigd door ralpje op 16-09-2022 10:38 ]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Kijk eens naar de, door de BD goedgekeurde modelcontracten, daar wordt altijd 1 van de drie eisen tenietgedaan en ben je dus niet in loondienstRoodey schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:34:
[...]
Ja, daarom. Het levert 27 pagina's op en begint in 2015.
ik had niet goed gelezen dat het specifiek over de btw gingHielko schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:36:
[...]
Je weet dat je buitenlandse BTW niet kan verrekenen met de nederlandse BTW??
Ik zou terug bladeren tot pakweg begin dit jaar en vanaf daar doorlezen. Niet alle posts komen op in de zoekslag.Roodey schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:34:
[...]
Ja, daarom. Het levert 27 pagina's op en begint in 2015.
Het is ook niet bedoeld om je met een kluitje het riet in te sturen, er staan echt al heel veel verschillende viewpoints in dit topic.
Een andere opmerkelijke ontwikkeling is dat zzp’ers in de IT in vaste dienst gaan. Dat gebeurde voorheen zelden, zegt Van der Veer. „Als freelancer stap je niet zomaar in een vast dienstverband met verplichte aanwezigheid en een minimumaantal uren per week.” Bovendien verdient een IT-freelancer doorgaans veel meer dan vast personeel. Diens inkomen kan zomaar twee tot drie keer zo hoog zijn als dat van een werknemer.
Ook Van Kampen van Rabobank ziet „heel duidelijk” dat zzp’ers kiezen voor een vast dienstverband. Hun opdrachtenstroom neemt af en tarieven komen onder druk. „Door die combinatie grijpen veel mensen nu de kans om, voor een bepaalde periode, in loondienst te gaan – met het idee om weer als zzp’er actief te worden wanneer de economie aantrekt.”
Je vergeet een nuance-alinea:
De ruimere beschikbaarheid van IT-personeel betreft niet alle functies. De Rabo-econoom maakt onderscheid tussen ‘echte’ techneuten en mensen in „wat lagere functies”. Schaars blijft vooralsnog de eerste groep; software-ontwikkelaars, cybersecurity-experts, ethische hackers. Maar wie een netwerkbeheerder zoekt, iemand voor een IT-helpdesk of een SEO-specialist (die ervoor zorgt dat een bedrijf goed vindbaar is via zoekmachines), heeft ruimere keuze. Op dit soort functies bezuinigen bedrijven eerder als het economisch minder gaat.
Ik heb in mei aangifte gedaan en vorige maand een brief gehad dat de BD meer tijd nodig hadden in verband met de box 3 heffing en zich inspande voor 31 december iedereen een aanslag op te leggen
Ben benieuwd of ik binnenkort iets mag verwachten of dat het nog maanden kan gaan duren. Vorig jaar was mijn eerste half jaar als freelancer en had in 2021 nog geen VA en moet dus nog flink wat IB betalen.
Jamaar dan is het opeens niet meer een grote ramp waar mensen van in de stress raken!Hmmbob schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:18:
Je vergeet een nuance-alinea:
ik! al een maand en ook in mei ingediend.Afas schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:29:
Zijn er freelancers hier die hun aanslag IB over 2021 al binnen hebben?
Ik heb in mei aangifte gedaan en vorige maand een brief gehad dat de BD meer tijd nodig hadden in verband met de box 3 heffing en zich inspande voor 31 december iedereen een aanslag op te leggen.
Ben benieuwd of ik binnenkort iets mag verwachten of dat het nog maanden kan gaan duren. Vorig jaar was mijn eerste half jaar als freelancer en had in 2021 nog geen VA en moet dus nog flink wat IB betalen.
Waarop baseer je dat? Er is geen sprake van persoonlijke arbeid; je bedrijf voert een opdracht uit. Dat je als eenmanszaak nu die specifieke persoon bent maakt niet uit; je mag iemand anders inhuren zelf. Als er in een contract specifiek staat dat jij als persoon de opdracht uit moet voeren, moet je dat laten wijzigen.Roodey schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:18:
Het 'gezag' is niet anders dan wat letterlijk ieder ander bedrijf ervaart; als je het werk niet uitvoert zoals de klant dat wil, heb je geen werk.
En beloning? Onze beloning is zoals bij ieder ander bedrijf: we worden betaald naar geleverde diensten.
Word een beetje moe van deze paniekzaaierij iedere keer. We hebben een enorme serviceindustrie in Nederland en als ze 'ons' werk 'verboden' maken, zijn opeens 1 miljoen ZZPers werkloos.
En liggen veel (inter/multi)nationale bedrijven op hun gat.Hydra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
[...]
Waarop baseer je dat? Er is geen sprake van persoonlijke arbeid; je bedrijf voert een opdracht uit. Dat je als eenmanszaak nu die specifieke persoon bent maakt niet uit; je mag iemand anders inhuren zelf. Als er in een contract specifiek staat dat jij als persoon de opdracht uit moet voeren, moet je dat laten wijzigen.
Het 'gezag' is niet anders dan wat letterlijk ieder ander bedrijf ervaart; als je het werk niet uitvoert zoals de klant dat wil, heb je geen werk.
En beloning? Onze beloning is zoals bij ieder ander bedrijf: we worden betaald naar geleverde diensten.
Word een beetje moe van deze paniekzaaierij iedere keer. We hebben een enorme serviceindustrie in Nederland en als ze 'ons' werk 'verboden' maken, zijn opeens 1 miljoen ZZPers werkloos.
Grz D.
Als je er moe van wordt, waarom ga je er dan op in? Post zakt vanzelf weg hoor, maar niet op deze manierHydra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
[...]
Waarop baseer je dat? Er is geen sprake van persoonlijke arbeid; je bedrijf voert een opdracht uit. Dat je als eenmanszaak nu die specifieke persoon bent maakt niet uit; je mag iemand anders inhuren zelf. Als er in een contract specifiek staat dat jij als persoon de opdracht uit moet voeren, moet je dat laten wijzigen.
Er is weer wat reuring ontstaan aan de onderkant van de markt waarbij uit onderzoek weer gebleken is dat er dingen helemaal niet goed gaan. In dit geval ging het om Uber eats en Deliveroo waar honderden buitenlanders illegaal aan het werk zijn, zogenaamd als ZZP'er. De belastdienst gaf daarover aan dat er mede vanwege de rammelende wet DBA de bedrijven lastig aangepakt kunnen worden.Hydra schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
[...]
Totaal andere wereld dan waar wij ons in begeven maar het begint schrijnend te worden dat er nu al jaren gepraat worden en er nog steeds geen nieuwe, wel functionerende wet is.
https://www.nrc.nl/nieuws...roo-en-uber-eats-a4141976
en verder ook bij de podcast van NRC vandaag.
En dit helpt wel?ID-College schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:44:
Als je er moe van wordt, waarom ga je er dan op in? Post zakt vanzelf weg hoor, maar niet op deze manier
Aangifte gedaan op 6 maartAfas schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:29:
Zijn er freelancers hier die hun aanslag IB over 2021 al binnen hebben?
Voorlopige aanslag op 24 juni
Uiterste betaaldatum 13 augustus
goede toevoeging ja.
De data analytics klussen waaien hier door het raam naar binnen. Hoezo afkoeling markt blabla?
Volgens mij zijn er wetten genoeg om dit aan te pakken, ze doen het alleen niet.Afas schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:45:
[...]
Er is weer wat reuring ontstaan aan de onderkant van de markt waarbij uit onderzoek weer gebleken is dat er dingen helemaal niet goed gaan. In dit geval ging het om Uber eats en Deliveroo waar honderden buitenlanders illegaal aan het werk zijn, zogenaamd als ZZP'er. De belastdienst gaf daarover aan dat er mede vanwege de rammelende wet DBA de bedrijven lastig aangepakt kunnen worden.
Totaal andere wereld dan waar wij ons in begeven maar het begint schrijnend te worden dat er nu al jaren gepraat worden en er nog steeds geen nieuwe, wel functionerende wet is.
https://www.nrc.nl/nieuws...roo-en-uber-eats-a4141976
en verder ook bij de podcast van NRC vandaag.
Volgens de belastingdienst kunnen ze de bedrijven dus niet gemakkelijk aanpakken vanwege het handhavingsmoratorium op de wet DBA en vanwege beperkingen volgend uit de privacywetgeving. Ik heb daar eerlijk gezegd onvoldoende verstand van om dat te beoordelen, maar het toont vooral dat het tijd wordt dat er een betere manier komt om de onderkant van de markt met allerlei misstanden af te scheiden van de markt waar wij ons veelal in bevinden. En vervolgens de misstanden echt aanpakken!Ernemmer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:00:
[...]
Volgens mij zijn er wetten genoeg om dit aan te pakken, ze doen het alleen niet.
ELKE zzp'er in de IT? Je bedoelt diegene die meer dan 1 jaar 40u per week bij dezelfde opdrachtgever werken? Dat is niet elke zzp'er in de IT. Er zijn er heel veel die veel meer opdrachtgevers hebben en niet op die manier werken. Zoals ik, 5 opdrachtgevers tegelijk, lang en kortlopende projecten, obv uren of obv vaste prijs. Veel te kort door de bocht denken.Roodey schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:18:
Ik heb net de bepaling wet DBA gelezen op de website van de Belastingdienst. Maar als ik het goed lees is elke ZZP'er in de IT (althans die ik hier over de vloer zie komen) gewoon in loondienst.
Hoe zien jullie dat?
Er zijn meerdere mensen in mijn netwerk die vandaag ook zo'n pen hebben gehad.
Ik ben nog niet zo lang zzp'er, is het gangbaar dit? En mag je zoaar een logo verbouwen om ter promotie op een pen te plakken en op te sturen?
Nou voel ik mij toch een beetje achtergesteld. Ik wil ook een gratis pen!Metrik schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:59:
Zijn er meer mensen die vandaag een gepersonaliseerde pen van www.pens.com ontvangen hebben met hun logo erop? Lijkt erop alsof ze (een deel van) het logo van mijn website geplukt hebben, daar een zwart-wit-versie van gemaakt hebben en die op een pen geplakt hebben.
Ik ben nog niet zo lang zzp'er, is het gangbaar dit? En mag je zoaar een logo verbouwen om ter promotie op een pen te plakken en op te sturen?
Je gaat ongeveer 1-2 pennen per jaar krijgen van de diverse reclamebedrijven.Metrik schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:59:
Zijn er meer mensen die vandaag een gepersonaliseerde pen van www.pens.com ontvangen hebben met hun logo erop? Lijkt erop alsof ze (een deel van) het logo van mijn website geplukt hebben, daar een zwart-wit-versie van gemaakt hebben en die op een pen geplakt hebben.