Oekraiene is een beladen onderwerp met slechts zijdelingse relevantie voor ons werk als ICT'er of onze markt. Ik knip hier een stuk weg.
[ Voor 90% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:51 ]
[ Voor 90% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:51 ]
[ Voor 97% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:51 ]
Liege, liege, liegebeest!
Dit artikel is dus juist geen onzin. Het oorspronkelijke artikel is van De Telegraaf en de NRC kijkt alleen of de stelling van De Telegraaf klopt en hun conclusie is:Caelorum schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:44:
[...]
Onzin artikel. Iemand die zo'n hoog energiecontract heeft gaat gewoon op straat laden voor de helft van de prijs en is alsnog goedkoper uit.
[ Voor 93% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:52 ]
Wat vandaag de dag vooral anders is, is propaganda en nieuwsverspreiding en de snelheid waarmee zich dit verspreid. Wat zijn feiten, wat is onwaar. Waarheden en onwaarheden volgen elkaar zo snel op dat het geheel van de informatie onbetrouwbaar wordt.zwaanenberg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:03:
[...]
Het probleem is alleen, dat geschiedenis zich altijd herhaalt, maar altijd in een andere vorm(variantie). Dit soort zaken herhalen zich nooit hetzelfde. Als dat zo zou zijn, zou er bijna per definitie ook maar 1 soort crisis zijn, ze lijken immers allemaal op elkaar. Alle Bull markten zouden precies 7 jaar duren, alle recessies precies op 2008 lijken etc. De kans is groter dat de huidige situatie anders is dan alle voorgaande. Hoe, dat weet zelfs mr Buffet niet altijd..
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Jaarruimte die je op je pensioen mag inleggen gaat volgend jaar ook flink omhoog.sentja schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:18:
Dit kan ik nog wel iets drukken met b.v. mijn reserveringsruimte helemaal opvullen etc.
Over de eerste 200k winst van je BV betaal je in 2023 in eerste instantie 19% vennootschapsbelasting.Nu kreeg ik echter het advies om te gaan kijken naar een BV + holding constructie i.p.v. een eenmanszaak als rechtsvorm. Dat zou de te betalen belasting flink omlaag kunnen halen, mits ik mezelf 'maar' 69k per jaar uitbetaal. Dan val ik in de 37,5% belastingschaal. Hebben er hier mensen ervaring mee? Ik heb een paar onzekerheden:
- Mag dit wel van mijn opdrachtgevers (kan ik uiteraard navragen)
- Wat als ik meer dan 69k per jaar nodig heb? Weet nu al dat ik soms meer nodig ga hebben. Hou van luxe vakanties
Inmiddels dus 2 maanden na de suppletie, maar nog geen naheffingsaanslag gehad. Iemand ervaring met hoe lang dat kan duren? Of wordt het bellen met de BDU ontvangt een naheffingsaanslag met een nieuw betalingskenmerk van de Belastingdienst, als u nog btw moet bijbetalen. Krijgt u teveel betaalde btw terug, dan hebt u geen betalingskenmerk nodig.
Dat is een veelgehoorde misconceptie. Door de afname van de arbeids- en algemene heffingskorting is de marginale belastingdruk op arbeid ook onder de 69k behoorlijk hoog. Van 40k tot 70k inkomen zo'n 48%, en daarna een tijdje 55%. Zie blauwe lijn hier voor 2021, maar is grofweg hetzelfde gebleven (en een grafiek van de marginale belastingdruk zonder toeslagen blijkt moeilijk te vinden).sentja schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:18:
[als] ik mezelf 'maar' 69k per jaar uitbetaal. Dan val ik in de 37,5% belastingschaal.
Dan keer je dus dividend uit, met het tarief wat hierboven staat. Je kan het ook aan jezelf lenen, maar dat is meestal niet voordelig.sentja schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:18:
- Wat als ik meer dan 69k per jaar nodig heb? Weet nu al dat ik soms meer nodig ga hebben. Hou van luxe vakanties
Da's op zich wel goed om daar inderdaad in mee te nemen, hoewel ik niet goed kan duiden hoe compleet dat plaatje is. Either way, ook in dat diagram zie je toch een redelijke hike van 68K - 100K.Aftansert schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:42:
[...]
Dat is een veelgehoorde misconceptie. Door de afname van de arbeids- en algemene heffingskorting is de marginale belastingdruk op arbeid ook onder de 69k behoorlijk hoog. Van 40k tot 70k inkomen zo'n 48%, en daarna een tijdje 55%. Zie blauwe lijn hier voor 2021, maar is grofweg hetzelfde gebleven (en een grafiek van de marginale belastingdruk zonder toeslagen blijkt moeilijk te vinden).
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Suppleties stuur je een jaar later joh, op dit soort correcte manier van werken is het systeem niet ingericht.Inflaav schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:55:
Heeft er iemand (recente) ervaring met suppleties op de btw aangifte? Ik heb begin juli de btw aangifte van Q2 verkeerd ingevuld, en daarna direct een suppletie daarop gedaan (een kwartier later..). Vervolgens heb ik het totale bedrag (originele aangifte + suppletie bedrag) overgemaakt naar de Belastingdienst. Half augustus krijg ik het suppletiebedrag teruggestort, want de Belastingdienst vond dat ik teveel heb overgemaakt.
Op de website van de Belastingdienst staat:
[...]
Inmiddels dus 2 maanden na de suppletie, maar nog geen naheffingsaanslag gehad. Iemand ervaring met hoe lang dat kan duren? Of wordt het bellen met de BD
Een paar duizend euro, iets met op de verkeerde regel kijkenjadjong schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:26:
[...]
Suppleties stuur je een jaar later joh, op dit soort correcte manier van werken is het systeem niet ingericht.Zat je er veel naast? Meestal kom je wel weg door het in de volgende aangifte er simpel bij op te tellen.
Makkelijk bespreekbaar, als ZZP-er mag je vaak zelf je uren indelen, anders is er een gezagsverhouding met je opdrachtgever.Devr90 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:47:
Omdat ik me aan het oriënteren ben om als freelance developer verder te gaan en hier al een tijdje mee lees, heb ik een vraag over de verdeling van uren en jullie ervaringen.
Het plan is om voor 32 uur per week aan de slag te gaan. Stel ik wil in plaats van 1 vaste vrije dag, op 2 vaste dagen sochtends 4 uur maken, met een vrije middag. Zijn dit dan dingen die bespreekbaar zijn over het algemeen, of is dit een groot obstakel?
Benieuwd naar jullie ervaringen
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Bla bla bla...
Je kunt moeilijk elke dag van 19:00 tot 6:00 gaan werken. Dat heeft weinig met een gezagsverhouding te maken maar gewoon met de werktijden van het bedrijf.Matis schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:55:
Wanneer een opdrachtgever jouw werktijden gaat bepalen, word je al snel in het hokje schijnzelfstandigheid geplaatst.
Misschien als het gaat om roosterdiensten waarbij er in shifts gewerkt wordt ofzo (in bijv. de zorg). Maar als het om een kantoorfunctie gaat waarbij de opdrachtgever zegt "we werken hier van 0900 tot 1700 uur", dan is daar weinig werkgeverigs aan. Ook lastig als buiten die tijdstippen het kantoor op slot zit en er om veiligheidsredenen uitsluitend vanaf kantoor gewerkt kan worden.Matis schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:55:
Wanneer een opdrachtgever jouw werktijden gaat bepalen, word je al snel in het hokje schijnzelfstandigheid geplaatst.
Je kan het proberen met die werktijden. Op zich kan het als ZZP-er. Maar de opdrachtgever zal het contract stoppen, vermoed ik.jongetje schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:28:
[...]
Je kunt moeilijk elke dag van 19:00 tot 6:00 gaan werken. Dat heeft weinig met een gezagsverhouding te maken maar gewoon met de werktijden van het bedrijf.
Als je als ZZP-er achter de kassa gaat bij een winkel kun je ook niet zeggen ik werk alleen buiten openingstijden. Als er elke ochtend een stand-up is en jij werkt alleen middagen omdat dat je beter uitkomt dan werkt dat ook niet.
Een opdrachtgever mag dat helemaal zelf bepalen als die maar vervanging zoekt. Als externe is je plek niet zeker en als je niet aan het beleid kan voldoende hoef je er ook niet te starten. Persoonlijk maak ik dit soort afspraken liever op voorhand in overleg dan ze op te leggen.Matis schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:55:
@Devr90 een opdrachtgever mag niet jouw werktijden bepalen. Natuurlijk zijn er, in overleg, wel tijdstippen waarop je beschikbaar moet zijn voor overleg, stand-ups etc.
Ik heb geen ervaring met het partnerprogramma. Ik ben op Moneymonk overgegaan toen ik al een accountant had die er niet mee werkte en ook geen ervaring mee had. Maar hij vond het geen probleem als hij mijn boekhouding in Moneymonk zou doen. Geen idee hoe flexibel andere accountants zijn.Elfjes schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:03:
Vraagje voor degenen die met Moneymonk werken. Ik ben op dit moment op zoek naar een (nieuwe) accountant/boekhouder die mij kan assisteren bij de boekhouding (controle, jaarafsluiting, ...) + IB aangifte. Nu biedt Moneymonk een partnerprogramma aan voor adviseurs (https://www.moneymonk.nl/adviseurs). Heeft iemand ervaring met het vinden van een accountant via Moneymonk, en zo ja, wat zijn je bevindingen?
Mijn boekhouder staat ertussen en is een behoorlijke prutser. Verwacht dus niet dat deze mensen perse door MoneyMonk als 'goed' gezien worden, alleen dat ze via MM kunnen werken.Elfjes schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:03:
Vraagje voor degenen die met Moneymonk werken. Ik ben op dit moment op zoek naar een (nieuwe) accountant/boekhouder die mij kan assisteren bij de boekhouding (controle, jaarafsluiting, ...) + IB aangifte. Nu biedt Moneymonk een partnerprogramma aan voor adviseurs (https://www.moneymonk.nl/adviseurs). Heeft iemand ervaring met het vinden van een accountant via Moneymonk, en zo ja, wat zijn je bevindingen?
https://niels.nu
Dat moet je aan het bedrijf vragen, wij hebben hier helaas geen glazen bol natuurlijk.bldb schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:21:
Ik heb momenteel een project als IT freelancer bij een bedrijf. Contract toegezonden gekregen maar deze heb ik gewijzigd omdat ik niet overal mee eens was. Na ongeveer al 1,5 maand heb ik nogsteeds geen contract terug ontvangen. Nu zijn er in de tussentijd al wel vakantieperiodes geweest. Maar vind het toch wat te lang duren. Wel heb ik ook al wat uren gedraaid en mijn eerste factuur verstuurd. Enig idee waarom het verzenden van de contract zo lang kan duren, elke keer gaat het bedrijf erachteraan.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
[ Voor 97% gewijzigd door zydd op 05-09-2022 16:28 ]
Ook mondelingen overeenkomsten zijn geldig. Alleen wat lastiger te bewijzen als er een dispuut ontstaat.
Bij grote bedrijven kan dit soms lang duren, kan zijn dat het op een stapel ligt ter goedkeuring bij een of andere manager, die net op vakantie is en niks heeft overgedragen.bldb schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:21:
Enig idee waarom het verzenden van de contract zo lang kan duren, elke keer gaat het bedrijf erachteraan.
Is dit via Brainnet? dan kan het nog wel even duren.bldb schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:21:
Ik heb momenteel een project als IT freelancer bij een bedrijf. Contract toegezonden gekregen maar deze heb ik gewijzigd omdat ik niet overal mee eens was. Na ongeveer al 1,5 maand heb ik nogsteeds geen contract terug ontvangen. Nu zijn er in de tussentijd al wel vakantieperiodes geweest. Maar vind het toch wat te lang duren. Wel heb ik ook al wat uren gedraaid en mijn eerste factuur verstuurd. Enig idee waarom het verzenden van de contract zo lang kan duren, elke keer gaat het bedrijf erachteraan.
Ikke, ook direct er na een suppletie ingediend. je moet die suppletie apart betalen met een ander betalingskenmerk. Na 2 maanden ook maar eensInflaav schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:55:
Heeft er iemand (recente) ervaring met suppleties op de btw aangifte? Ik heb begin juli de btw aangifte van Q2 verkeerd ingevuld, en daarna direct een suppletie daarop gedaan (een kwartier later..). Vervolgens heb ik het totale bedrag (originele aangifte + suppletie bedrag) overgemaakt naar de Belastingdienst. Half augustus krijg ik het suppletiebedrag teruggestort, want de Belastingdienst vond dat ik teveel heb overgemaakt.
Op de website van de Belastingdienst staat:
[...]
Inmiddels dus 2 maanden na de suppletie, maar nog geen naheffingsaanslag gehad. Iemand ervaring met hoe lang dat kan duren? Of wordt het bellen met de BD
Ik kan het volledig verkeerd lezen, maar ik begrijp daar uit: "Geen ZZP-ers gewenst, loop maar door, we willen alleen een gewone medewerker van een detacheringsbureau."Uitgangspunten Wet DBA:
Het betreft in deze aanvraag regulier werk waarvan de uitvoering plaatsvindt onder toezicht en leiding van een medewerker van Defensie (projectleider/behoeftesteller).
De uitvoering gebeurt op basis van inspanningsverplichting en is hoogstwaarschijnlijk langdurig van aard.
[ Voor 48% gewijzigd door Liegebeest op 06-09-2022 21:29 ]
Het staat er wat krom en dubbelzinnig misschien. Maar het is toch logisch dat je je werk doet onder leiding en toezicht van een ander? Dat is bij mij niet anders en nooit anders geweest. Alleen hoe, waar en wanneer ik mijn werk doe, dat bepaal ik zelf.Liegebeest schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:16:
Even een sanity check mijnerzijds...
Bij verschillende freelance vacatures zie ik staan:
[...]
Ik kan het volledig verkeerd lezen, maar ik begrijp daar uit: "Geen ZZP-ers gewenst, loop maar door, we willen alleen een gewone medewerker van een detacheringsbureau."
Eens? Beetje gek wel, als ze zoiets neerzetten bij een positie met als titel "IT Security Officer / Consultant". Daar zou je juist zelfstandigheid verwachten.
=========
Sprekend van die gewraakte wet DBA... jullie weten misschien nog dat ik een paar weken geleden plots dringende vragen begon te stellen over al het gedonder daaromtrent. Wel, de klant heeft besloten me inderdaad te bedanken voor mijn diensten, omdat ze bang zijn voor rechtszaken.
Maak je niet zo druk.Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:20:
Pfff, zo kan je het ook lezen, ja.
Wat een gedoe, dat wetje.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 07-09-2022 08:53 ]
Dat helpt inderdaad niet. Maar werken bij klanten die snel in paniek raken is misschien ook niet heel fijn. Voorlopig gebeurt er nog niks, tenzij er echt een misstand is. Maar dan heb je het over de Deliveroo's enz.Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:52:
En het helpt natuurlijk niet dat mijn huidige opdracht een jaar eerder dan verwacht wordt afgekapt, door paniek bij de klant vanwege "dat wetje".
Het komt hier regelmatig terug, maar is er ooit weleens iemand (en dan bedoel ik een ZZP-er, geen multinational) veroordeelt dan vanwege deze wet?Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:20:
Wat een gedoe, dat wetje.
Volgens mij worden ZZP-ers er niet om vervolgd, alleen de opdrachtgever. Maar ik kan het mis hebben.jongetje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:24:
[...]
Het komt hier regelmatig terug, maar is er ooit weleens iemand (en dan bedoel ik een ZZP-er, geen multinational) veroordeelt dan vanwege deze wet?
Ik doe mijn boekhouding in MM. De omzetbelasting verzorg ik zelf. Mijn boekhouder doet enkel de IB aangifte.Hydra schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:00:
[...]
Mijn boekhouder staat ertussen en is een behoorlijke prutser. Verwacht dus niet dat deze mensen perse door MoneyMonk als 'goed' gezien worden, alleen dat ze via MM kunnen werken.
Mocht iemand trouwens goede ervaringen hebben met een boekhouder die via MM werkt; hoor het graag via DM
EU DNS: 86.54.11.100
Die laatste. Ik doe alles verder zelf.c-nan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:30:
Ben je op zoek naar een totaalplaatje of alleen zoals ik enkel voor de IB?
Ik doe in principe ook zelf mijn boekhouding. Meestal gaat dat prima, maar soms wordt het wat complexer en dan is het toch wel handig als er iemand even mee-/nakijkt. Ik zie dat ik afgelopen jaar toch een paar foutjes heb gemaakt. Mijn huidige boekhouder heeft die niet afgevangen.c-nan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:30:
[...]
Ik doe mijn boekhouding in MM. De omzetbelasting verzorg ik zelf. Mijn boekhouder doet enkel de IB aangifte.
Ben je op zoek naar een totaalplaatje of alleen zoals ik enkel voor de IB?
Bla bla bla...
Laten we eerlijk zijn, als ze al aangeven dat het 'langdurig van aard' is vind ik het niet zo heel gek om het niet als heel geschikt voor ZZP te zien.Liegebeest schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:16:
[...]
Ik kan het volledig verkeerd lezen, maar ik begrijp daar uit: "Geen ZZP-ers gewenst, loop maar door, we willen alleen een gewone medewerker van een detacheringsbureau."
Eens? Beetje gek wel, als ze zoiets neerzetten bij een positie met als titel "IT Security Officer / Consultant". Daar zou je juist zelfstandigheid verwachten.
=========
Sprekend van die gewraakte wet DBA... jullie weten misschien nog dat ik een paar weken geleden plots dringende vragen begon te stellen over al het gedonder daaromtrent. Wel, de klant heeft besloten me inderdaad te bedanken voor mijn diensten, omdat ze bang zijn voor rechtszaken.
Ik zie niet in waarom niet.Yucon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:58:
[...]
Laten we eerlijk zijn, als ze al aangeven dat het 'langdurig van aard' is vind ik het niet zo heel gek om het niet als heel geschikt voor ZZP te zien.
Yucon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:58:
[...]
Laten we eerlijk zijn, als ze al aangeven dat het 'langdurig van aard' is vind ik het niet zo heel gek om het niet als heel geschikt voor ZZP te zien.
Een "inspanningsverplichting" is toch juist een opdracht die je zelfstanding kan uitvoeren? Zolang duidelijk geformuleerd kan worden wat de kaders zijn van de inspanningsverplichting, ben je bezig met een opdracht. Die term is vooral bedoeld om aan te geven of het een gaat om een resultaat- of een inspanningsverplichting en dat contractueel vastgelegd kan worden wat er verwacht wordt en geleverd moet worden. Zolang je tijdens die inspanningsverplichting niet onder gezag staat hoe je het werk uitvoert, zou het niet moeten uitmaken dat er toezicht/leiding is die aangeeft wat het resultaat van die inspanning moet zijn (niet hoe/wanneer het werk gedaan moet worden).Liegebeest schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:16:
[...]
=========
In de wet DBA staat niks over uren per week of lengte van de opdracht.Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:10:
[...]
Ik zie niet in waarom niet.
Als ze mij drie dagen per week nodig hebben, kan ik de andere twee dagen goed opvullen met extra klussen er naast.
En het belangrijkste op die site is nog welHebt u een fictieve dienstbetrekking?
Als dat zo is, bent u volgens de wet een werknemer. En moet uw opdrachtgever dus loonheffingen inhouden. Zelfs als er géén sprake is van een verplichting tot persoonlijke arbeid of een gezagsverhouding.
U kunt een fictieve dienstbetrekking hebben als u bij 1 van de volgende groepen hoort:
(partners van) aandeelhouders met een aanmerkelijk belang
aannemers van werk en hun hulpen
agenten en subagenten
artiesten en beroepssporters
bemanning van vissersvaartuigen (deelvissers)
bestuurders van coöperaties met werknemerszelfbestuur
uitvoerende bestuurders van beursgenoteerde vennootschappen met een one tier board en alle bestuurders van beursgenoteerde vennootschappen met een two tier board (voor overeenkomsten aangegaan op of na 1 januari 2013)
gelijkgestelden (iedereen die meestal op 2 of meer dagen per week voor dezelfde opdrachtgever werkt en daarmee ten minste 2/5 van het minimumloon verdient)
leerlingen en stagiairs
meewerkende kinderen
sekswerkers die werken voor een exploitant
thuiswerkers en hun hulpen
topsporters met een A-status van NOC*NSF
opdrachtnemers die door tussenkomst van een intermediair werken voor een klant van de intermediair
En dan neem je altijd in je modelovereenkomst opSamen met uw opdrachtgever kunt u ervoor kiezen om geen fictieve dienstbetrekking te hebben. Wilt u dat allebei? Leg dat dan schriftelijk vast in de modelovereenkomst of een andere overeenkomst. Vóórdat uw opdrachtnemer u voor de eerste keer loon betaalt.
Uw opdrachtgever hoeft dan geen loonheffingen in te houden. Maar pas op! U hebt dan geen recht meer op een uitkering als u ziek, arbeidsongeschikt of werkloos wordt.
Meer over fictieve dienstbetrekkingen leest u in hoofdstuk 18 van het 'Handboek Loonheffingen', dat u kunt downloaden op de pagina Loonheffingen.
[ Voor 109% gewijzigd door Ernemmer op 08-09-2022 08:21 ]
Het ging mij dan ook om die persoon's Yucon's uiting dat "als het vier jaar duurt is het sowieso niet voor ZZP", waar ik het niet eens mee was.Ernemmer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:58:
[...]
In de wet DBA staat niks over uren per week of lengte van de opdracht.
Verlengen, maar wel tegen een hoger tarief. Komt dit weleens voor in jullie omgeving of zelf meegemaakt?Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:00:
Qua verlengen: zelf ga ik er doorgaans een maand tot zes weken voor het einde van het contract achteraan. Willen zij verlengen? Wil ik nog wel verlengen? Kort overleg met de inhurende manager om te kijken wat we gaan doen. En inderdaad, als ik zelf al weet niet te willen verlengen, dan geef ik dat ook rond dat tijdstip aan.
Elk jaar gaat het tarief hier een paar procent omhoog.klimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
[...]
Verlengen, maar wel tegen een hoger tarief. Komt dit weleens voor in jullie omgeving of zelf meegemaakt?
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2022 13:35 ]
Nou, ik probeer het nu toevallig af te dwingen. Het nare is alleen: het huidige contract heeft letterlijk een clausule er in dat er "geen indexering plaatsvindt" en dat er ook niet her-onderhandeld kan worden over het tarief. Dat is best naar. Maar gelukkig is voor mij de loophole dat ze zelf volgend kwartaal een nieuw contract willen. Mooi!klimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
[...]
Verlengen, maar wel tegen een hoger tarief. Komt dit weleens voor in jullie omgeving of zelf meegemaakt?
Hier ook zoiets. Volgens mij komt dit door de manier hoe detacheerders werken en proberen klanten dat naar zzp'ers te kopiëren.Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:15:
[...]
Verder heb ik met een bepaalde klant juist meegemaakt dat zij elk jaar trucjes verzinnen om het tarief te verlagen. En dan was het slikken of stikken. Irritant.
Ik heb al aangegeven dat ik in Jan niet ga verlengen. Geef ze met plezier de tijd en ruimte me te vervangen.FastFox91 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:51:
Hoe gaan jullie om als het einde van je contract nadert? Medewerkers nemen aan dat ik ga verlengen, maar bij mij staat het nog open. Wanneer geef je dit uiterlijk aan dat je niet gaat verlengen? Komt het voor dat je eerder je contract opzegt/bespreekt zodat het beter aansluit bij de wensen van een nieuwe klant, of is dat not-done?
Ja, dat is juist het onderhandelingsmoment.klimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
Zoek je toch iets anders? Ik vind het nogal onzin dat ik om enige reden minder zou moeten verdienen. Er is zo iets als inflatie.Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:15:
Verder heb ik met een bepaalde klant juist meegemaakt dat zij elk jaar trucjes verzinnen om het tarief te verlagen. En dan was het slikken of stikken. Irritant.
Gisteren nog geregeld.klimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
[...]
Dat vind ik altijd nogal een zinloze paragraaf in de overeenkomst. Prima dat er niet automatisch indexering plaatsvind, maar niet her-onderhandelen is nogal zinloos, aangezien het altijd vrij staat om een nieuwe overeenkomst aan te gaan, dus onderhandelen is altijd mogelijk. Bij verhoging zijn ze immers nooit verplicht om er mee akkoord te gaan, net zoals dat ik niet verplicht ben om het contract te verlengen.Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:15:
[...]
Nou, ik probeer het nu toevallig af te dwingen. Het nare is alleen: het huidige contract heeft letterlijk een clausule er in dat er "geen indexering plaatsvindt" en dat er ook niet her-onderhandeld kan worden over het tarief. Dat is best naar. Maar gelukkig is voor mij de loophole dat ze zelf volgend kwartaal een nieuw contract willen. Mooi!
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Kijk, dat is het omdenken waar ik nog wat te leren heb!Woy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:34:
[...]
Dat vind ik altijd nogal een zinloze paragraaf in de overeenkomst. Prima dat er niet automatisch indexering plaatsvind, maar niet her-onderhandelen is nogal zinloos, aangezien het altijd vrij staat om een nieuwe overeenkomst aan te gaan, dus onderhandelen is altijd mogelijk. Bij verhoging zijn ze immers nooit verplicht om er mee akkoord te gaan, net zoals dat ik niet verplicht ben om het contract te verlengen.
Voor mij wel, ik kan dat doen. Mijn vraag aan jou is; waarom denk je dat het misschien niet mogelijk is?monsterzzz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:59:
De voornaamste reden dat ik het overweeg is dat ik meer vrije tijd zou hebben. Het liefst zou ik zo'n 9 maanden per jaar werken, en de andere 3 gebruiken voor cursussen, hobby's en klussen aan het huis. Ben benieuwd wat de ervaring van andere ZZPers hier is, of dit een realistisch scenario is of dat het in de praktijk niet zo uitpakt.
Zoals je zelf al aangeeft is het bij jouw werkgever geen probleem; en zo is het ook bij freelancen; het verschilt per werkgever. Ga je werken bij een volledig remote startup of naar kantoor bij een groter bedrijf/multinational? Daar verschillen de verwachtingspatronen nogal, denk ik. Ik heb in ieder geval bij beide varianten gewerkt, en dat was mijn ervaring. Het is vooral belangrijk dat je dit tijdig aangeeft en er afspraken over maakt.Iets waar ik over twijfel is dat ik 2 heel jonge kinderen heb, wat vaak stress en gedoe oplevert als ze bijvoorbeeld ziek thuis zijn en niet naar de opvang kunnen. Bij mijn huidige werkgever is dat geen enkel probleem, hoe is dat als ZZPer? Word je geacht zulke gemiste uren in te halen, of kan je over het algemeen gewoon vrij nemen (en niet factureren)?
[ Voor 13% gewijzigd door Roet op 07-09-2022 15:10 ]
Het verschilt natuurlijk per opdrachtgever, maar over het algemee zijn de verwachtingen van een duur betaalde ZZP'er wel hoger. Waar je personeel natuurlijk wat sneller tegemoet komt (als ze een vast contract hebben en ze de kont in de krib gooien heb je een flink probleem), zal de ZZPer toch vaker een stapje extra moeten zetten. Waarschijnlijk wil je niet tegen de bruto uurlonen van je collega's werken, dus dat mag de opdrachtgever daar in ruil dan voor verwachten?monsterzzz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:59:
Iets waar ik over twijfel is dat ik 2 heel jonge kinderen heb, wat vaak stress en gedoe oplevert als ze bijvoorbeeld ziek thuis zijn en niet naar de opvang kunnen. Bij mijn huidige werkgever is dat geen enkel probleem, hoe is dat als ZZPer? Word je geacht zulke gemiste uren in te halen, of kan je over het algemeen gewoon vrij nemen (en niet factureren)?
Dat is juist in het voordeel van de werkgever, dus daar kan ik me eerder wat bij voorstellen dan maar gewoon een dag niet komen opdagen omdat je zoontje snottebellen heeft.Deveon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:30:
Tegenwoordig klap ik zelfs mijn laptop dicht wanneer ik merk dat er niets meer uit mijn handen komt en schrijf ik wat minder. Zulke uurtjes zijn toch wel enorm veel waard voor mijn mentale welzijn, zeker met jonge kinderen.
Met werkgevers heb ik gelukkig niet meer te makenchielsen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:46:
[...]
Dat is juist in het voordeel van de werkgever, dus daar kan ik me eerder wat bij voorstellen dan maar gewoon een dag niet komen opdagen omdat je zoontje snottebellen heeft.
Hij geeft je toch werk of nieDeveon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:49:
[...]
Met werkgevers heb ik gelukkig niet meer te maken
Verder mogen ze met een snottebel tegenwoordig gewoon weer naar school maar als ze om wat voor reden thuis moeten blijven dan offer ik mijzelf graag op. Mijn kinderen komen toch echt eerst en kan prima vanuit huis werken terwijl mijn vrouw daar calamiteitenverlof voor vragen. Voor mij voldoet een mededeling in Teams dat ik thuis werk.
Yes, hier ook. Afgelopen week verlengd en 10/u extra er uit gesleept (kwam dan ook van een relatief laag tarief).klimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
[...]
Ik zeg, let er goed op welke constructie je gebruiktStefangrp schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:18:
Aangezien ik het zelf een beetje te druk heb, ga ik vanuit mijn eenmanszaak een freelancer inhuren en doorplaatsen bij een klant.
(mijn 1e plaatsing, jeeujj. Ben ik nu zo'n naar tussenpersoon? Lol)
Ik ben daarom op zoek naar een mooi contract template.
Wie heeft iets liggen dat ie wil delen, of recent met dit bijltje gehakt en goede tips?
Hydra schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:46:
***members only***
Ik denk dat je naar zoiets moet kijken: https://www.belastingdien...dovereenkomst_tussenkomstStefangrp schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:18:
Aangezien ik het zelf een beetje te druk heb, ga ik vanuit mijn eenmanszaak een freelancer inhuren en doorplaatsen bij een klant.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik zou een dergelijk risico in elk geval niet met een eenmanszaak willen lopen. Gezien jij uiteindelijk voor van alles en nog wat prive aansprakelijk kan worden.Stefangrp schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:18:
Wie heeft iets liggen dat ie wil delen, of recent met dit bijltje gehakt en goede tips?
Kan je de freelancer niet direct koppelen bij je klant? Vervolgens een contract maken met de freelancer dat hij je 1000,- per maand verschuldigd is zolang zijn contract bij je klant loopt.Stefangrp schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:18:
EU DNS: 86.54.11.100
Precies dat. Heb 'em ook gemaild dat ik daar niet blij mee ben.init6 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:20:
***members only***
"van alles en nog wat". Kun je dat wat concreter maken?_Arthur schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:49:
[...]
Ik zou een dergelijk risico in elk geval niet met een eenmanszaak willen lopen. Gezien jij uiteindelijk voor van alles en nog wat prive aansprakelijk kan worden.
klimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door indexample op 08-09-2022 20:14 ]
Nee hoor dat maakt geen moer uit. Je kunt prima 4 dagen in de week zelfstandige zijn, en 1 dag in de week als fictief dienstverband worden gezien.Stefangrp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:40:
[...]
"van alles en nog wat". Kun je dat wat concreter maken?
Hij heeft ook een eenmanszaak, en andere klussen lopen, naast deze parttime klus. Dus van fictief dienstverband ofzo kan geen sprake zijn.
Jij bent verantwoordelijk. Dus als de shit de fan hits, kloppen ze bij jou aan. Jij mag het dan lekker gaan uitzoeken met je ingehuurde collega, maar dat is niet het probleem van jouw klant.Liquiditeit kan ik me wat bij voorstellen.. Verzekering dek ik af in het contract.
Zo spannend is het toch allemaal niet?
Exact expert nodig?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je kan ook kijken of je het buiten HeadFirst om kan doen. Ik heb laatst op basis van de vacaturetekst daar de inhurend manager op LinkedIn gevonden en die een berichtje gestuurd.Edwin88 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:36:
Iemand hier ervaring met Headfirst? Ik heb een interessante vacature gezien en wil reageren, maar om te kunnen 'bieden' moet je een 'betaald' account hebben.
Wat is dan het nut van de 'basic' variant van het account? Ik hoef geen verzekering via headfirst en dat soort gedoe; ik wil gewoon op deze vacature reageren...![]()
![]()
[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 09-09-2022 06:56 ]
Het "betalen" bij HeadFirst bestaat uit een stukje marge uit je uurtarief, als je wordt aangenomen. Het is niet alsof ze zeggen "vooraf lappen zus". Een andere partij in NL doet dat wel: vooraf betalen, anders kan je pas na een paar werkdagen betalen.Edwin88 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:36:
Iemand hier ervaring met Headfirst? Ik heb een interessante vacature gezien en wil reageren, maar om te kunnen 'bieden' moet je een 'betaald' account hebben.
Wat is dan het nut van de 'basic' variant van het account? Ik hoef geen verzekering via headfirst en dat soort gedoe; ik wil gewoon op deze vacature reageren...![]()
![]()
Mijn ervaring met deze club vorig jaar is dat er een developer als senior werd aangeboden die junior bleek te zijn. Tarief was 72 p/u excl. btw. Niet veel later kwamen we er achter dat van die 72 euro er 35 voor de developer waren en 36 voor MP.
Aanvullend:Liegebeest schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:24:
[...]
Het "betalen" bij HeadFirst bestaat uit een stukje marge uit je uurtarief, als je wordt aangenomen. Het is niet alsof ze zeggen "vooraf lappen zus". Een andere partij in NL doet dat wel: vooraf betalen, anders kan je pas na een paar werkdagen betalen.
Ervaringen met HeadFirst:
- Hun marges zijn best netjes, in elk geval vanuit mijn kant gezien. Ik zou eens moeten vragen wat de afnemer nog aan marge betaalt
- Ze betalen netjes op tijd, geen gedonder.
- Hun portal maakt een bieding en het contractenwerk best makkelijk.
- Redelijk hoog verloop onder case managers. Degeen die ik een jaar heb gehad ging iets anders doen en zijn vervanger was na 1.5 maand alweer weg.
- Maar case managers boeien niet, want ik mail toch altijd met contracten@
- Wanneer je vreemde eend in de bijt bent, in een net wat andere situatie, dan krijgen ze het moeilijk. Toen ik van werknemer -> ZZP ging onder exact het zelfde bedrijf hebben ze mijn vragen tot drie keer toe beantwoord met "we zoeken het uit". Nooit meer wat van gehoord. Een half jaar later paniek in de tent, want DBA.
Sometimes you need to plan for coincidence
Naar mijn weten ongeveer 3 euro. Geen idee of dat voor al hun afnemers gelijk is.Liegebeest schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:24:
[...]
- Hun marges zijn best netjes, in elk geval vanuit mijn kant gezien. Ik zou eens moeten vragen wat de afnemer nog aan marge betaalt
- [...]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq