Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:14

Oekraiene is een beladen onderwerp met slechts zijdelingse relevantie voor ons werk als ICT'er of onze markt. Ik knip hier een stuk weg.

[ Voor 90% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Oekraiene is een beladen onderwerp met slechts zijdelingse relevantie voor ons werk als ICT'er of onze markt. Ik knip hier een stuk weg.

[ Voor 97% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:51 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
@Liegebeest schoon is het probleem niet. Niet compleet woestijn of moeras mogelijk wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22
Caelorum schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:44:
[...]

Onzin artikel. Iemand die zo'n hoog energiecontract heeft gaat gewoon op straat laden voor de helft van de prijs en is alsnog goedkoper uit.
Dit artikel is dus juist geen onzin. Het oorspronkelijke artikel is van De Telegraaf en de NRC kijkt alleen of de stelling van De Telegraaf klopt en hun conclusie is:

De stelling, „de stekkerrijder is nu duurst uit”, beoordelen we desondanks als grotendeels onwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40

[ Voor 93% gewijzigd door t_captain op 05-09-2022 15:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
“History never repeats itself, but it does often rhyme”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
zwaanenberg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:03:
[...]

Het probleem is alleen, dat geschiedenis zich altijd herhaalt, maar altijd in een andere vorm(variantie). Dit soort zaken herhalen zich nooit hetzelfde. Als dat zo zou zijn, zou er bijna per definitie ook maar 1 soort crisis zijn, ze lijken immers allemaal op elkaar. Alle Bull markten zouden precies 7 jaar duren, alle recessies precies op 2008 lijken etc. De kans is groter dat de huidige situatie anders is dan alle voorgaande. Hoe, dat weet zelfs mr Buffet niet altijd..
Wat vandaag de dag vooral anders is, is propaganda en nieuwsverspreiding en de snelheid waarmee zich dit verspreid. Wat zijn feiten, wat is onwaar. Waarheden en onwaarheden volgen elkaar zo snel op dat het geheel van de informatie onbetrouwbaar wordt.
Daarom kan het geen kwaad om te vertrouwen op je eigen intuitie, dat waarin je gelooft of dat wat je wil bereiken. Twijfel is een gezond ding, maar blijven twijfelen niet. Dat geldt voor beleggen, opdrachten, tarieven, wel/niet ZZP-er blijven of worden, verhuizen, kinderen krijgen. Of eigenlijk, blijf gewoon je leven leven zonder je teveel te laten leiden door de dingen waarvan je de uitkomst niet weet of waar je geen invloed op hebt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je je kop maar in het zand moet steken. Maar wat ik bedoel is bijvoorbeeld de energieprijzen. Als die (te) hoog worden kan je maar een ding veranderen en dat is je eigen verbruik. Dat Gazprom wel of niet moet leveren ligt net buiten mijn invloedsfeer. Tanken te duur? Reis per trein, fiets of eventueel gewoon niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Beste allemaal,

Dit jaar ben ik gestart als freelancer en ik zit nu op 1210 declarabele uren. Ik verwacht dit jaar op 1840 uren uit te komen. Mijn tarief is gemiddeld €105 per uur. Nu zit ik op €106,50 en ik januari onderhandel ik wel naar de €110. Even snel uitgerekend is dat op jaarbasis nu +-200K ex. BTW.

Ik ben de laatste tijd veel bezig met zo optimaal mogelijk omgaan met belastingen. Als ik zo doorga moet ik volgend jaar 60K inkomstenbelasting aftikken. Dat is nogal wat. Dit kan ik nog wel iets drukken met b.v. mijn reserveringsruimte helemaal opvullen etc.

Nu kreeg ik echter het advies om te gaan kijken naar een BV + holding constructie i.p.v. een eenmanszaak als rechtsvorm. Dat zou de te betalen belasting flink omlaag kunnen halen, mits ik mezelf 'maar' 69k per jaar uitbetaal. Dan val ik in de 37,5% belastingschaal. Hebben er hier mensen ervaring mee? Ik heb een paar onzekerheden:

- Mag dit wel van mijn opdrachtgevers (kan ik uiteraard navragen)
- Wat als ik meer dan 69k per jaar nodig heb? Weet nu al dat ik soms meer nodig ga hebben. Hou van luxe vakanties :p
- Kan ik hier echt veel mee besparen? Waar ligt het kantelpunt?

Wellicht heeft iemand dit al eerder gedaan en kan zijn/haar bevindingen delen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
@sentja qua kantelpunt nezo kan je natuurlijk zelf al volop dingen uitrekenen. Ik zou zeggen, maak een Excelletje die uitgaat van jouw situatie. Daar kunnen we dan uiteraard ook best een blik op werpen.

De grens tussen de eerste en tweede schijf in box 1 ligt rond de 69K. Maar als je meer wilt verdienen kan je die natuurlijk gewoon wat hoger leggen, alleen ga je dan over het meerdere iets meer belasting betalen. Eventueel kan je jezelf ook dividend uitkeren, maar daar zitten vanuit een BV wel wat extra regels aan (Balanstest en uitkeringstoets).

In de praktijk zullen opdrachtgevers er niet zo'n probleem mee hebben denk ik. Wel kan het zijn dat als je nog ergens een krediet (bijv. auto-lease) hebt lopen de kredietverstrekker hier niet happig op is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@sentja Waar komt dit advies vandaan en is dat niet de beste plek om daar dit na te vragen? Het kan namelijk nogal afhankelijk zijn van je persoonlijke situatie, al vermoed ik dat je ruim over het omslagpunt zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
sentja schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:18:
Dit kan ik nog wel iets drukken met b.v. mijn reserveringsruimte helemaal opvullen etc.
Jaarruimte die je op je pensioen mag inleggen gaat volgend jaar ook flink omhoog.
Tot max. 38k als je veel verdiend.

https://www.moneywise.nl/lijfrente/jaarruimte/2023/
Nu kreeg ik echter het advies om te gaan kijken naar een BV + holding constructie i.p.v. een eenmanszaak als rechtsvorm. Dat zou de te betalen belasting flink omlaag kunnen halen, mits ik mezelf 'maar' 69k per jaar uitbetaal. Dan val ik in de 37,5% belastingschaal. Hebben er hier mensen ervaring mee? Ik heb een paar onzekerheden:

- Mag dit wel van mijn opdrachtgevers (kan ik uiteraard navragen)
- Wat als ik meer dan 69k per jaar nodig heb? Weet nu al dat ik soms meer nodig ga hebben. Hou van luxe vakanties :p
Over de eerste 200k winst van je BV betaal je in 2023 in eerste instantie 19% vennootschapsbelasting.
Wil je vervolgens meer geld prive hebben dan je al via loon uitkeert, dan kan je dividend uitkeren.
Kost je alleen wel nog eens 26,90% in box 2.
Uiteindelijk komt dat op een gecombineerd belasting tarief van 40,8% uit.

Dat is maar een paar procentjes lager dan wat je met een eenmanszaak betaald als je in de hoogste schijf zit (rekening houdend met 14% mkb winstvrijstelling).
En die besparing gaat alleen op zolang de belastingdienst het prima vind, dat jij jezelf maar 69k als loon uitkeert....
Hoop gedoe, voor weinig voordeel.

Wel kan je met een BV het betalen van belasting een beetje uitstellen. In eerste instantie betaal je namenlijk alleen vennootschapsbelasting over het geld dat je niet uitkeert maar in de BV laat zitten.
Daar heb je echter alleen wat aan als je ook behoefte hebt aan die extra liquiditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflaav
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 21:33
Heeft er iemand (recente) ervaring met suppleties op de btw aangifte? Ik heb begin juli de btw aangifte van Q2 verkeerd ingevuld, en daarna direct een suppletie daarop gedaan (een kwartier later..). Vervolgens heb ik het totale bedrag (originele aangifte + suppletie bedrag) overgemaakt naar de Belastingdienst. Half augustus krijg ik het suppletiebedrag teruggestort, want de Belastingdienst vond dat ik teveel heb overgemaakt.

Op de website van de Belastingdienst staat:
U ontvangt een naheffingsaanslag met een nieuw betalingskenmerk van de Belastingdienst, als u nog btw moet bijbetalen. Krijgt u teveel betaalde btw terug, dan hebt u geen betalingskenmerk nodig.
Inmiddels dus 2 maanden na de suppletie, maar nog geen naheffingsaanslag gehad. Iemand ervaring met hoe lang dat kan duren? Of wordt het bellen met de BD ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:13
[als] ik mezelf 'maar' 69k per jaar uitbetaal. Dan val ik in de 37,5% belastingschaal.
Dat is een veelgehoorde misconceptie. Door de afname van de arbeids- en algemene heffingskorting is de marginale belastingdruk op arbeid ook onder de 69k behoorlijk hoog. Van 40k tot 70k inkomen zo'n 48%, en daarna een tijdje 55%. Zie blauwe lijn hier voor 2021, maar is grofweg hetzelfde gebleven (en een grafiek van de marginale belastingdruk zonder toeslagen blijkt moeilijk te vinden).

Dan is het uitkeren van dividend met een gecombineerd tarief van ~38% in 2022 en ~41% in 2023 behoorlijk gunstig. Afhankelijk van wat je precies doet kan je gebruikelijk loon in 2022 ook nog best een stuk omlaag naar bijvoorbeeld €55k.
Dan keer je dus dividend uit, met het tarief wat hierboven staat. Je kan het ook aan jezelf lenen, maar dat is meestal niet voordelig.

Mocht je nog met terugwerkende kracht geruisloos een BV in willen (zodat je over 2022 belasting als BV met DGA betaalt), dan heb je tot eind deze maand om een intentieverklaring naar de belastingdienst te (laten) sturen. Je hebt dan tot april om (samen met een fiscalist) te beslissen of je dat echt wil doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Aftansert schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:42:
[...]

Dat is een veelgehoorde misconceptie. Door de afname van de arbeids- en algemene heffingskorting is de marginale belastingdruk op arbeid ook onder de 69k behoorlijk hoog. Van 40k tot 70k inkomen zo'n 48%, en daarna een tijdje 55%. Zie blauwe lijn hier voor 2021, maar is grofweg hetzelfde gebleven (en een grafiek van de marginale belastingdruk zonder toeslagen blijkt moeilijk te vinden).
Da's op zich wel goed om daar inderdaad in mee te nemen, hoewel ik niet goed kan duiden hoe compleet dat plaatje is. Either way, ook in dat diagram zie je toch een redelijke hike van 68K - 100K.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inflaav schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:55:
Heeft er iemand (recente) ervaring met suppleties op de btw aangifte? Ik heb begin juli de btw aangifte van Q2 verkeerd ingevuld, en daarna direct een suppletie daarop gedaan (een kwartier later..). Vervolgens heb ik het totale bedrag (originele aangifte + suppletie bedrag) overgemaakt naar de Belastingdienst. Half augustus krijg ik het suppletiebedrag teruggestort, want de Belastingdienst vond dat ik teveel heb overgemaakt.

[...]

Inmiddels dus 2 maanden na de suppletie, maar nog geen naheffingsaanslag gehad. Iemand ervaring met hoe lang dat kan duren? Of wordt het bellen met de BD ;)
Suppleties stuur je een jaar later joh, op dit soort correcte manier van werken is het systeem niet ingericht. :P Zat je er veel naast? Meestal kom je wel weg door het in de volgende aangifte er simpel bij op te tellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflaav
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 21:33
jadjong schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:26:
[...]

Suppleties stuur je een jaar later joh, op dit soort correcte manier van werken is het systeem niet ingericht. :P Zat je er veel naast? Meestal kom je wel weg door het in de volgende aangifte er simpel bij op te tellen.
Een paar duizend euro, iets met op de verkeerde regel kijken 8)7. Onder de duizend mag je volgens mij bij je volgende aangifte verrekenen. Maar ik kijk het nog wel even aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devr90
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-01-2023
Omdat ik me aan het oriënteren ben om als freelance developer verder te gaan en hier al een tijdje mee lees, heb ik een vraag over de verdeling van uren en jullie ervaringen.

Het plan is om voor 32 uur per week aan de slag te gaan. Stel ik wil in plaats van 1 vaste vrije dag, op 2 vaste dagen sochtends 4 uur maken, met een vrije middag. Zijn dit dan dingen die bespreekbaar zijn over het algemeen, of is dit een groot obstakel?

Benieuwd naar jullie ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Devr90 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:47:
Omdat ik me aan het oriënteren ben om als freelance developer verder te gaan en hier al een tijdje mee lees, heb ik een vraag over de verdeling van uren en jullie ervaringen.

Het plan is om voor 32 uur per week aan de slag te gaan. Stel ik wil in plaats van 1 vaste vrije dag, op 2 vaste dagen sochtends 4 uur maken, met een vrije middag. Zijn dit dan dingen die bespreekbaar zijn over het algemeen, of is dit een groot obstakel?

Benieuwd naar jullie ervaringen :)
Makkelijk bespreekbaar, als ZZP-er mag je vaak zelf je uren indelen, anders is er een gezagsverhouding met je opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

@Devr90 een opdrachtgever mag niet jouw werktijden bepalen. Natuurlijk zijn er, in overleg, wel tijdstippen waarop je beschikbaar moet zijn voor overleg, stand-ups etc.

Wanneer een opdrachtgever jouw werktijden gaat bepalen, word je al snel in het hokje schijnzelfstandigheid geplaatst.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Niet online
Vraagje voor degenen die met Moneymonk werken. Ik ben op dit moment op zoek naar een (nieuwe) accountant/boekhouder die mij kan assisteren bij de boekhouding (controle, jaarafsluiting, ...) + IB aangifte. Nu biedt Moneymonk een partnerprogramma aan voor adviseurs (https://www.moneymonk.nl/adviseurs). Heeft iemand ervaring met het vinden van een accountant via Moneymonk, en zo ja, wat zijn je bevindingen?

Bla bla bla...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Matis schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:55:
Wanneer een opdrachtgever jouw werktijden gaat bepalen, word je al snel in het hokje schijnzelfstandigheid geplaatst.
Je kunt moeilijk elke dag van 19:00 tot 6:00 gaan werken. Dat heeft weinig met een gezagsverhouding te maken maar gewoon met de werktijden van het bedrijf.
Als je als ZZP-er achter de kassa gaat bij een winkel kun je ook niet zeggen ik werk alleen buiten openingstijden. Als er elke ochtend een stand-up is en jij werkt alleen middagen omdat dat je beter uitkomt dan werkt dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Misschien als het gaat om roosterdiensten waarbij er in shifts gewerkt wordt ofzo (in bijv. de zorg). Maar als het om een kantoorfunctie gaat waarbij de opdrachtgever zegt "we werken hier van 0900 tot 1700 uur", dan is daar weinig werkgeverigs aan. Ook lastig als buiten die tijdstippen het kantoor op slot zit en er om veiligheidsredenen uitsluitend vanaf kantoor gewerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jongetje schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:28:
[...]

Je kunt moeilijk elke dag van 19:00 tot 6:00 gaan werken. Dat heeft weinig met een gezagsverhouding te maken maar gewoon met de werktijden van het bedrijf.
Als je als ZZP-er achter de kassa gaat bij een winkel kun je ook niet zeggen ik werk alleen buiten openingstijden. Als er elke ochtend een stand-up is en jij werkt alleen middagen omdat dat je beter uitkomt dan werkt dat ook niet.
Je kan het proberen met die werktijden. Op zich kan het als ZZP-er. Maar de opdrachtgever zal het contract stoppen, vermoed ik.

Zelf begin ik vaak ergens tussen 6 en 7 's morgens. Ergens rond 4 uur stop ik er dan weer mee. Maar dat is niet keihard. Ik ben gewoon bereikbaar als er wat is. M.a.w. als ik flexibel ben, wil de opdrachtgever vaak ook wel flexibel zijn. Maar je hebt gewoon met collega's te maken; dat heeft niks met een arbeidsverhouding van doen.

Vakanties en vrije dagen 'vraag ik niet aan'. Die meld ik gewoon. Of eigenlijk, ik meld dat ik er die dag/dagen niet ben. Vakanties liggen toch vaak al in de volgende contractperiode, dus wat wil je daarover dan overleggen??!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Devr90 een opdrachtgever mag niet jouw werktijden bepalen. Natuurlijk zijn er, in overleg, wel tijdstippen waarop je beschikbaar moet zijn voor overleg, stand-ups etc.

Een opdrachtgever mag dat helemaal zelf bepalen als die maar vervanging zoekt. Als externe is je plek niet zeker en als je niet aan het beleid kan voldoende hoef je er ook niet te starten. Persoonlijk maak ik dit soort afspraken liever op voorhand in overleg dan ze op te leggen.

Mijn vorige opdrachtgever had het beleid dat je tussen 9:30 en 15:00 beschikbaar was en minimaal 3 dagen op kantoor. Eenmaal binnen is daar lastig van af te wijken maar als een nieuwe kandidaat dit vooraf aangaf was het vaak geen probleem en werd dat meegewogen met de alternatieve kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Elfjes schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:03:
Vraagje voor degenen die met Moneymonk werken. Ik ben op dit moment op zoek naar een (nieuwe) accountant/boekhouder die mij kan assisteren bij de boekhouding (controle, jaarafsluiting, ...) + IB aangifte. Nu biedt Moneymonk een partnerprogramma aan voor adviseurs (https://www.moneymonk.nl/adviseurs). Heeft iemand ervaring met het vinden van een accountant via Moneymonk, en zo ja, wat zijn je bevindingen?
Ik heb geen ervaring met het partnerprogramma. Ik ben op Moneymonk overgegaan toen ik al een accountant had die er niet mee werkte en ook geen ervaring mee had. Maar hij vond het geen probleem als hij mijn boekhouding in Moneymonk zou doen. Geen idee hoe flexibel andere accountants zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Elfjes schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:03:
Mijn boekhouder staat ertussen en is een behoorlijke prutser. Verwacht dus niet dat deze mensen perse door MoneyMonk als 'goed' gezien worden, alleen dat ze via MM kunnen werken.

Mocht iemand trouwens goede ervaringen hebben met een boekhouder die via MM werkt; hoor het graag via DM :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bldb
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-12-2022
Ik heb momenteel een project als IT freelancer bij een bedrijf. Contract toegezonden gekregen maar deze heb ik gewijzigd omdat ik niet overal mee eens was. Na ongeveer al 1,5 maand heb ik nogsteeds geen contract terug ontvangen. Nu zijn er in de tussentijd al wel vakantieperiodes geweest. Maar vind het toch wat te lang duren. Wel heb ik ook al wat uren gedraaid en mijn eerste factuur verstuurd. Enig idee waarom het verzenden van de contract zo lang kan duren, elke keer gaat het bedrijf erachteraan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bldb schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:21:
Ik heb momenteel een project als IT freelancer bij een bedrijf. Contract toegezonden gekregen maar deze heb ik gewijzigd omdat ik niet overal mee eens was. Na ongeveer al 1,5 maand heb ik nogsteeds geen contract terug ontvangen. Nu zijn er in de tussentijd al wel vakantieperiodes geweest. Maar vind het toch wat te lang duren. Wel heb ik ook al wat uren gedraaid en mijn eerste factuur verstuurd. Enig idee waarom het verzenden van de contract zo lang kan duren, elke keer gaat het bedrijf erachteraan.
Dat moet je aan het bedrijf vragen, wij hebben hier helaas geen glazen bol natuurlijk.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zydd
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06 10:39
Deleted

[ Voor 97% gewijzigd door zydd op 05-09-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 19-09 09:26
Ook mondelingen overeenkomsten zijn geldig. Alleen wat lastiger te bewijzen als er een dispuut ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Enig idee waarom het verzenden van de contract zo lang kan duren, elke keer gaat het bedrijf erachteraan.
Bij grote bedrijven kan dit soms lang duren, kan zijn dat het op een stapel ligt ter goedkeuring bij een of andere manager, die net op vakantie is en niks heeft overgedragen.

Anderhalve maand is wel erg lang, ik zou wel wat druk gaan zetten bij het bedrijf: zonder contract kunnen ze mogelijk die factuur ook niet betalen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Is dit via Brainnet? dan kan het nog wel even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
Inflaav schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:55:

[...]

Ikke, ook direct er na een suppletie ingediend. je moet die suppletie apart betalen met een ander betalingskenmerk. Na 2 maanden ook maar eens
gebeld waar die bleef, bleek ik me publieke btw nummer ingevoerd hebben ipv me persoonlijke (eenmanszaak) dus daarom ging het niet goed. Kon ik weer een suppletie inschieten, het betalingskenmerk kreeg ik idd binnen 8 weken.ik zou even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Even een sanity check mijnerzijds...

Bij verschillende freelance vacatures zie ik staan:
Uitgangspunten Wet DBA:
Het betreft in deze aanvraag regulier werk waarvan de uitvoering plaatsvindt onder toezicht en leiding van een medewerker van Defensie (projectleider/behoeftesteller).
De uitvoering gebeurt op basis van inspanningsverplichting en is hoogstwaarschijnlijk langdurig van aard.
Ik kan het volledig verkeerd lezen, maar ik begrijp daar uit: "Geen ZZP-ers gewenst, loop maar door, we willen alleen een gewone medewerker van een detacheringsbureau."

Eens? Beetje gek wel, als ze zoiets neerzetten bij een positie met als titel "IT Security Officer / Consultant". Daar zou je juist zelfstandigheid verwachten.

=========

Sprekend van die gewraakte wet DBA... jullie weten misschien nog dat ik een paar weken geleden plots dringende vragen begon te stellen over al het gedonder daaromtrent. Wel, de klant heeft besloten me inderdaad te bedanken voor mijn diensten, omdat ze bang zijn voor rechtszaken.

[ Voor 48% gewijzigd door Liegebeest op 06-09-2022 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:16:

[...]

Ik kan het volledig verkeerd lezen, maar ik begrijp daar uit: "Geen ZZP-ers gewenst, loop maar door, we willen alleen een gewone medewerker van een detacheringsbureau."

Eens? Beetje gek wel, als ze zoiets neerzetten bij een positie met als titel "IT Security Officer / Consultant". Daar zou je juist zelfstandigheid verwachten.

=========

Sprekend van die gewraakte wet DBA... jullie weten misschien nog dat ik een paar weken geleden plots dringende vragen begon te stellen over al het gedonder daaromtrent. Wel, de klant heeft besloten me inderdaad te bedanken voor mijn diensten, omdat ze bang zijn voor rechtszaken.
Het staat er wat krom en dubbelzinnig misschien. Maar het is toch logisch dat je je werk doet onder leiding en toezicht van een ander? Dat is bij mij niet anders en nooit anders geweest. Alleen hoe, waar en wanneer ik mijn werk doe, dat bepaal ik zelf.
Als bij mij de schilder komt houd ik ook toezicht en een beetje leiding. Als hij er een bende van maakt, stuur ik hem weg. Als hij 's morgens om 3.30 wil komen, stuur ik hem ook weg. Maar daarmee is er nog geen gezagsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Pfff, zo kan je het ook lezen, ja.

Wat een gedoe, dat wetje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:20:
Pfff, zo kan je het ook lezen, ja.

Wat een gedoe, dat wetje.
Maak je niet zo druk. ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
O+

Tja. Het is allemaal nog heel erg nieuw voor me! Enthousiast als een labrador, maar gauw in de war... als een labrador? :D

En het helpt natuurlijk niet dat mijn huidige opdracht een jaar eerder dan verwacht wordt afgekapt, door paniek bij de klant vanwege "dat wetje".

[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 07-09-2022 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:52:
En het helpt natuurlijk niet dat mijn huidige opdracht een jaar eerder dan verwacht wordt afgekapt, door paniek bij de klant vanwege "dat wetje".
Dat helpt inderdaad niet. Maar werken bij klanten die snel in paniek raken is misschien ook niet heel fijn. Voorlopig gebeurt er nog niks, tenzij er echt een misstand is. Maar dan heb je het over de Deliveroo's enz.
https://www.zipconomy.nl/...werken-aan-nieuwe-regels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Het komt hier regelmatig terug, maar is er ooit weleens iemand (en dan bedoel ik een ZZP-er, geen multinational) veroordeelt dan vanwege deze wet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jongetje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:24:
[...]

Het komt hier regelmatig terug, maar is er ooit weleens iemand (en dan bedoel ik een ZZP-er, geen multinational) veroordeelt dan vanwege deze wet?
Volgens mij worden ZZP-ers er niet om vervolgd, alleen de opdrachtgever. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Hydra schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:00:
[...]

Mijn boekhouder staat ertussen en is een behoorlijke prutser. Verwacht dus niet dat deze mensen perse door MoneyMonk als 'goed' gezien worden, alleen dat ze via MM kunnen werken.

Mocht iemand trouwens goede ervaringen hebben met een boekhouder die via MM werkt; hoor het graag via DM :)
Ik doe mijn boekhouding in MM. De omzetbelasting verzorg ik zelf. Mijn boekhouder doet enkel de IB aangifte.

Ben je op zoek naar een totaalplaatje of alleen zoals ik enkel voor de IB?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:30:
Die laatste. Ik doe alles verder zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:30:
[...]

Ik doe mijn boekhouding in MM. De omzetbelasting verzorg ik zelf. Mijn boekhouder doet enkel de IB aangifte.

Ik doe in principe ook zelf mijn boekhouding. Meestal gaat dat prima, maar soms wordt het wat complexer en dan is het toch wel handig als er iemand even mee-/nakijkt. Ik zie dat ik afgelopen jaar toch een paar foutjes heb gemaakt. Mijn huidige boekhouder heeft die niet afgevangen.

Ook is het handig om te weten wat een belastinginspecteur belangrijk vindt bij een eventuele controle.

Daarnaast inderdaad de IB aangifte.

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

[...]

=========

Laten we eerlijk zijn, als ze al aangeven dat het 'langdurig van aard' is vind ik het niet zo heel gek om het niet als heel geschikt voor ZZP te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Yucon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:58:
[...]

Laten we eerlijk zijn, als ze al aangeven dat het 'langdurig van aard' is vind ik het niet zo heel gek om het niet als heel geschikt voor ZZP te zien.
Ik zie niet in waarom niet.

Als ze mij drie dagen per week nodig hebben, kan ik de andere twee dagen goed opvullen met extra klussen er naast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Yucon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:58:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40

[...]

=========

Een "inspanningsverplichting" is toch juist een opdracht die je zelfstanding kan uitvoeren? Zolang duidelijk geformuleerd kan worden wat de kaders zijn van de inspanningsverplichting, ben je bezig met een opdracht. Die term is vooral bedoeld om aan te geven of het een gaat om een resultaat- of een inspanningsverplichting en dat contractueel vastgelegd kan worden wat er verwacht wordt en geleverd moet worden. Zolang je tijdens die inspanningsverplichting niet onder gezag staat hoe je het werk uitvoert, zou het niet moeten uitmaken dat er toezicht/leiding is die aangeeft wat het resultaat van die inspanning moet zijn (niet hoe/wanneer het werk gedaan moet worden).

Bij de BD (en de hele rijksoverheid) werkt een heel leger aan zzp'ers/externen aan uiteenlopende opdrachten. Vaak met een opdracht in het kader van een inspanningsverplichting om bijvoorbeeld mee te draaien in een team als ontwikkelaar/tester/scrum master/etc. Dit gaat vaak via modelovereenkomsten die goedgekeurd zijn door de BD zelf en conform wet DBA zijn. Ook in die opdrachten kan er sprake zijn van toezicht/leiding van bijvoorbeeld een product owner of projectmanager, maar zonder gezag over hoe er wordt gewerkt.

ben geen jurist of iets dergelijks, puur mijn ervaring en van contacten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:10:
[...]

Ik zie niet in waarom niet.

Als ze mij drie dagen per week nodig hebben, kan ik de andere twee dagen goed opvullen met extra klussen er naast.
In de wet DBA staat niks over uren per week of lengte van de opdracht.

Schemaatje van de BD site of je in loondienst bent.
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRTZTkNj9YF796yp9Wqpq6qHto8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FIvlHymNYtg8Tehkc2Ea6Wy3.png?f=user_large

En daarna komt
Hebt u een fictieve dienstbetrekking?

Als dat zo is, bent u volgens de wet een werknemer. En moet uw opdrachtgever dus loonheffingen inhouden. Zelfs als er géén sprake is van een verplichting tot persoonlijke arbeid of een gezagsverhouding.

U kunt een fictieve dienstbetrekking hebben als u bij 1 van de volgende groepen hoort:

(partners van) aandeelhouders met een aanmerkelijk belang
aannemers van werk en hun hulpen
agenten en subagenten
artiesten en beroepssporters
bemanning van vissersvaartuigen (deelvissers)
bestuurders van coöperaties met werknemerszelfbestuur
uitvoerende bestuurders van beursgenoteerde vennootschappen met een one tier board en alle bestuurders van beursgenoteerde vennootschappen met een two tier board (voor overeenkomsten aangegaan op of na 1 januari 2013)
gelijkgestelden (iedereen die meestal op 2 of meer dagen per week voor dezelfde opdrachtgever werkt en daarmee ten minste 2/5 van het minimumloon verdient)
leerlingen en stagiairs
meewerkende kinderen
sekswerkers die werken voor een exploitant
thuiswerkers en hun hulpen
topsporters met een A-status van NOC*NSF
opdrachtnemers die door tussenkomst van een intermediair werken voor een klant van de intermediair
En het belangrijkste op die site is nog wel
Samen met uw opdrachtgever kunt u ervoor kiezen om geen fictieve dienstbetrekking te hebben. Wilt u dat allebei? Leg dat dan schriftelijk vast in de modelovereenkomst of een andere overeenkomst. Vóórdat uw opdrachtnemer u voor de eerste keer loon betaalt.

Uw opdrachtgever hoeft dan geen loonheffingen in te houden. Maar pas op! U hebt dan geen recht meer op een uitkering als u ziek, arbeidsongeschikt of werkloos wordt.

Meer over fictieve dienstbetrekkingen leest u in hoofdstuk 18 van het 'Handboek Loonheffingen', dat u kunt downloaden op de pagina Loonheffingen.
En dan neem je altijd in je modelovereenkomst op

-dat A een opdracht wenst te verstrekken aan B in zijn/haar hoedanigheid van zelfstandig beroepsbeoefenaar, waarbij voor A géén sprake is van een plicht om loonheffingen (inkomensafhankelijk bijdrage Zorgverzekeringswet, premies werknemersverzekeringen en loonbelasting/premie volksverzekering) in te houden en af te dragen/te voldoen;
-dat met onderhavige arbeidsrelatie dus géén arbeidsovereenkomst in de zin van art. 7:610
BW wordt beoogd en géén fictieve dienstbetrekking in de zin van art. 2b en 2c
Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965 en art. 1 en 5 van het Besluit aanwijzing gevallen waarin arbeidsverhouding als dienstbetrekking wordt beschouwd;

[ Voor 109% gewijzigd door Ernemmer op 08-09-2022 08:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Ernemmer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:58:
[...]

In de wet DBA staat niks over uren per week of lengte van de opdracht.
Het ging mij dan ook om die persoon's Yucon's uiting dat "als het vier jaar duurt is het sowieso niet voor ZZP", waar ik het niet eens mee was.

Maar bedankt voor je heldere uiteenzetting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hoe gaan jullie om als het einde van je contract nadert? Medewerkers nemen aan dat ik ga verlengen, maar bij mij staat het nog open. Wanneer geef je dit uiterlijk aan dat je niet gaat verlengen? Komt het voor dat je eerder je contract opzegt/bespreekt zodat het beter aansluit bij de wensen van een nieuwe klant, of is dat not-done?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
"Not done" is eerder stoppen niet, maar ik zou zeggen "doe het netjes in overleg". Ze rekenen immers op je en je bent een contract aangegaan. Iets met betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van jou, als merk. :)

Qua verlengen: zelf ga ik er doorgaans een maand tot zes weken voor het einde van het contract achteraan. Willen zij verlengen? Wil ik nog wel verlengen? Kort overleg met de inhurende manager om te kijken wat we gaan doen. En inderdaad, als ik zelf al weet niet te willen verlengen, dan geef ik dat ook rond dat tijdstip aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpie94
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09-2024
Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:00:
Qua verlengen: zelf ga ik er doorgaans een maand tot zes weken voor het einde van het contract achteraan. Willen zij verlengen? Wil ik nog wel verlengen? Kort overleg met de inhurende manager om te kijken wat we gaan doen. En inderdaad, als ik zelf al weet niet te willen verlengen, dan geef ik dat ook rond dat tijdstip aan.
Verlengen, maar wel tegen een hoger tarief. Komt dit weleens voor in jullie omgeving of zelf meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
klimpie94 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:08:
[...]

Verlengen, maar wel tegen een hoger tarief. Komt dit weleens voor in jullie omgeving of zelf meegemaakt?
Elk jaar gaat het tarief hier een paar procent omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
[...]

Nou, ik probeer het nu toevallig af te dwingen. Het nare is alleen: het huidige contract heeft letterlijk een clausule er in dat er "geen indexering plaatsvindt" en dat er ook niet her-onderhandeld kan worden over het tarief. Dat is best naar. Maar gelukkig is voor mij de loophole dat ze zelf volgend kwartaal een nieuw contract willen. Mooi! :D

Verder heb ik met een bepaalde klant juist meegemaakt dat zij elk jaar trucjes verzinnen om het tarief te verlagen. En dan was het slikken of stikken. Irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Liegebeest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:15:
[...]

Verder heb ik met een bepaalde klant juist meegemaakt dat zij elk jaar trucjes verzinnen om het tarief te verlagen. En dan was het slikken of stikken. Irritant.
Hier ook zoiets. Volgens mij komt dit door de manier hoe detacheerders werken en proberen klanten dat naar zzp'ers te kopiëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
FastFox91 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:51:
Hoe gaan jullie om als het einde van je contract nadert? Medewerkers nemen aan dat ik ga verlengen, maar bij mij staat het nog open. Wanneer geef je dit uiterlijk aan dat je niet gaat verlengen? Komt het voor dat je eerder je contract opzegt/bespreekt zodat het beter aansluit bij de wensen van een nieuwe klant, of is dat not-done?
Ik heb al aangegeven dat ik in Jan niet ga verlengen. Geef ze met plezier de tijd en ruimte me te vervangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Ja, dat is juist het onderhandelingsmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Zoek je toch iets anders? Ik vind het nogal onzin dat ik om enige reden minder zou moeten verdienen. Er is zo iets als inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:48
[...]

Gisteren nog geregeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Nou, ik probeer het nu toevallig af te dwingen. Het nare is alleen: het huidige contract heeft letterlijk een clausule er in dat er "geen indexering plaatsvindt" en dat er ook niet her-onderhandeld kan worden over het tarief. Dat is best naar. Maar gelukkig is voor mij de loophole dat ze zelf volgend kwartaal een nieuw contract willen. Mooi! :D
Dat vind ik altijd nogal een zinloze paragraaf in de overeenkomst. Prima dat er niet automatisch indexering plaatsvind, maar niet her-onderhandelen is nogal zinloos, aangezien het altijd vrij staat om een nieuwe overeenkomst aan te gaan, dus onderhandelen is altijd mogelijk. Bij verhoging zijn ze immers nooit verplicht om er mee akkoord te gaan, net zoals dat ik niet verplicht ben om het contract te verlengen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Woy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:34:
[...]

Dat vind ik altijd nogal een zinloze paragraaf in de overeenkomst. Prima dat er niet automatisch indexering plaatsvind, maar niet her-onderhandelen is nogal zinloos, aangezien het altijd vrij staat om een nieuwe overeenkomst aan te gaan, dus onderhandelen is altijd mogelijk. Bij verhoging zijn ze immers nooit verplicht om er mee akkoord te gaan, net zoals dat ik niet verplicht ben om het contract te verlengen.
Kijk, dat is het omdenken waar ik nog wat te leren heb!

"Nee ik verleng niet, maar ik kom graag terug onder een nieuw contract."

:F Waarom kwam ik daar niet op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsterzzz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-12-2023
Hallo,

ik ben aan het overwegen om aan de slag te gaan als ZZP-er. Ik heb inmiddels 5 jaar ervaring als full-stack developer. Ik heb eigenlijk 2 vragen:

De voornaamste reden dat ik het overweeg is dat ik meer vrije tijd zou hebben. Het liefst zou ik zo'n 9 maanden per jaar werken, en de andere 3 gebruiken voor cursussen, hobby's en klussen aan het huis. Ben benieuwd wat de ervaring van andere ZZPers hier is, of dit een realistisch scenario is of dat het in de praktijk niet zo uitpakt.

Iets waar ik over twijfel is dat ik 2 heel jonge kinderen heb, wat vaak stress en gedoe oplevert als ze bijvoorbeeld ziek thuis zijn en niet naar de opvang kunnen. Bij mijn huidige werkgever is dat geen enkel probleem, hoe is dat als ZZPer? Word je geacht zulke gemiste uren in te halen, of kan je over het algemeen gewoon vrij nemen (en niet factureren)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 19-09 09:26
In het algemeen is het niet gewerkt, geen geld.
Vrij pakken is doorsnee geen probleem zolang het maar bekend is.
Je krijgt uiteraard niet betaald als je geen uren maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 19:58
monsterzzz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:59:
De voornaamste reden dat ik het overweeg is dat ik meer vrije tijd zou hebben. Het liefst zou ik zo'n 9 maanden per jaar werken, en de andere 3 gebruiken voor cursussen, hobby's en klussen aan het huis. Ben benieuwd wat de ervaring van andere ZZPers hier is, of dit een realistisch scenario is of dat het in de praktijk niet zo uitpakt.
Voor mij wel, ik kan dat doen. Mijn vraag aan jou is; waarom denk je dat het misschien niet mogelijk is?
Iets waar ik over twijfel is dat ik 2 heel jonge kinderen heb, wat vaak stress en gedoe oplevert als ze bijvoorbeeld ziek thuis zijn en niet naar de opvang kunnen. Bij mijn huidige werkgever is dat geen enkel probleem, hoe is dat als ZZPer? Word je geacht zulke gemiste uren in te halen, of kan je over het algemeen gewoon vrij nemen (en niet factureren)?
Zoals je zelf al aangeeft is het bij jouw werkgever geen probleem; en zo is het ook bij freelancen; het verschilt per werkgever. Ga je werken bij een volledig remote startup of naar kantoor bij een groter bedrijf/multinational? Daar verschillen de verwachtingspatronen nogal, denk ik. Ik heb in ieder geval bij beide varianten gewerkt, en dat was mijn ervaring. Het is vooral belangrijk dat je dit tijdig aangeeft en er afspraken over maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Roet op 07-09-2022 15:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat zal van de opdracht(gever) afhangen maar kan mij haast niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen tenzij je het zo bont maakt dat je beschikbaar onbetrouwbaar wordt.

Zelf ervaar ik juist veel meer vrijheid omdat ik geen beperkt potje met verlofuren meer heb of met een dag ziek opeens een niet-ziek bonus verlies, plus wachtdag, ect. Tegenwoordig klap ik zelfs mijn laptop dicht wanneer ik merk dat er niets meer uit mijn handen komt en schrijf ik wat minder. Zulke uurtjes zijn toch wel enorm veel waard voor mijn mentale welzijn, zeker met jonge kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
monsterzzz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:59:
Het verschilt natuurlijk per opdrachtgever, maar over het algemee zijn de verwachtingen van een duur betaalde ZZP'er wel hoger. Waar je personeel natuurlijk wat sneller tegemoet komt (als ze een vast contract hebben en ze de kont in de krib gooien heb je een flink probleem), zal de ZZPer toch vaker een stapje extra moeten zetten. Waarschijnlijk wil je niet tegen de bruto uurlonen van je collega's werken, dus dat mag de opdrachtgever daar in ruil dan voor verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Deveon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:30:
Tegenwoordig klap ik zelfs mijn laptop dicht wanneer ik merk dat er niets meer uit mijn handen komt en schrijf ik wat minder. Zulke uurtjes zijn toch wel enorm veel waard voor mijn mentale welzijn, zeker met jonge kinderen.
Dat is juist in het voordeel van de werkgever, dus daar kan ik me eerder wat bij voorstellen dan maar gewoon een dag niet komen opdagen omdat je zoontje snottebellen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
chielsen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:46:
[...]

Dat is juist in het voordeel van de werkgever, dus daar kan ik me eerder wat bij voorstellen dan maar gewoon een dag niet komen opdagen omdat je zoontje snottebellen heeft.
Met werkgevers heb ik gelukkig niet meer te maken :+

Verder mogen ze met een snottebel tegenwoordig gewoon weer naar school maar als ze om wat voor reden thuis moeten blijven dan offer ik mijzelf graag op. Mijn kinderen komen toch echt eerst en kan prima vanuit huis werken terwijl mijn vrouw daar calamiteitenverlof voor vragen. Voor mij voldoet een mededeling in Teams dat ik thuis werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Deveon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:49:
[...]

Met werkgevers heb ik gelukkig niet meer te maken :+

Verder mogen ze met een snottebel tegenwoordig gewoon weer naar school maar als ze om wat voor reden thuis moeten blijven dan offer ik mijzelf graag op. Mijn kinderen komen toch echt eerst en kan prima vanuit huis werken terwijl mijn vrouw daar calamiteitenverlof voor vragen. Voor mij voldoet een mededeling in Teams dat ik thuis werk.
Hij geeft je toch werk of nie O-)

Tja jij geeft dan aan dat je prima thuis kan werken. Maar als je net een brainstormsessie hebt staan oid dan is het niet zo handig dat het verplaatst moet worden. Of er moet een bepaalde deadline worden gehaald. Iig genoeg redenen te verzinnen dat het niet zo fijn is dat iemand opeens bepaalt niet op te komen dagen.
Thuis werken != onbetaald vrij nemen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
[...]

Yes, hier ook. Afgelopen week verlengd en 10/u extra er uit gesleept (kwam dan ook van een relatief laag tarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Aangezien ik het zelf een beetje te druk heb, ga ik vanuit mijn eenmanszaak een freelancer inhuren en doorplaatsen bij een klant.
(mijn 1e plaatsing, jeeujj. Ben ik nu zo'n naar tussenpersoon? Lol)

Ik ben daarom op zoek naar een mooi contract template.
Wie heeft iets liggen dat ie wil delen, of recent met dit bijltje gehakt en goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Stefangrp schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:18:
Aangezien ik het zelf een beetje te druk heb, ga ik vanuit mijn eenmanszaak een freelancer inhuren en doorplaatsen bij een klant.

Wie heeft iets liggen dat ie wil delen, of recent met dit bijltje gehakt en goede tips?
Ik zeg, let er goed op welke constructie je gebruikt :)

Komt hij pay-rollen bij jou? Wordt hij als externe ingehuurd? Gaat hij een specifiek product maken, een dienst leveren, of puur handjes voor X uren? Komt hij bij jou werkelijk in dienst? (dat laatste dan weer niet). Dat maakt natuurlijk verschil qua contract.

Let ook op dat sommige partijen deze constructie niet accepteren. Laatst een bieding gehad waarbij heel duidelijk werd aangegeven: er mag maar één partij tussen eindklant en ingehuurde persoon zitten en dat is de preferred supplier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Gewoon uurtje factuurtje inhuur "tot einde van het project"

Ik heb een heel simpel contract met de eindklant (kleine mkb'er). Dat loopt wel los

• Hydra
Members only:

• Ernemmer
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Members only:

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik denk dat je naar zoiets moet kijken: https://www.belastingdien...dovereenkomst_tussenkomst

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001

_Arthur

blub

Ik zou een dergelijk risico in elk geval niet met een eenmanszaak willen lopen. Gezien jij uiteindelijk voor van alles en nog wat prive aansprakelijk kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52

Kan je de freelancer niet direct koppelen bij je klant? Vervolgens een contract maken met de freelancer dat hij je 1000,- per maand verschuldigd is zolang zijn contract bij je klant loopt.

EU DNS: 86.54.11.100

• Hydra
Precies dat. Heb 'em ook gemaild dat ik daar niet blij mee ben.

• Stefangrp
_Arthur schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:49:
[...]

Ik zou een dergelijk risico in elk geval niet met een eenmanszaak willen lopen. Gezien jij uiteindelijk voor van alles en nog wat prive aansprakelijk kan worden.
"van alles en nog wat". Kun je dat wat concreter maken? :)

Hij heeft ook een eenmanszaak, en andere klussen lopen, naast deze parttime klus. Dus van fictief dienstverband ofzo kan geen sprake zijn.

Liquiditeit kan ik me wat bij voorstellen.. Verzekering dek ik af in het contract.

Zo spannend is het toch allemaal niet?

• Hydra
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Members only:

Verlagen? No way josé. Zeker niet in deze markt. En als er iets in je contract staat over geen indexatie bij verlengingen, dan laat je dat contract toch verlopen en stellen ze maar een nieuwe op. Edit: ah dat is ook al hierboven geopperd.

Ook als je met tussenpartijen werkt, is het normaal dat de marge wordt afgebouwd. Die extra euros kunnen naar beide kanten vloeien.

[ Voor 3% gewijzigd door indexample op 08-09-2022 20:14 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Stefangrp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:40:
[...]

"van alles en nog wat". Kun je dat wat concreter maken? :)

Hij heeft ook een eenmanszaak, en andere klussen lopen, naast deze parttime klus. Dus van fictief dienstverband ofzo kan geen sprake zijn.
Nee hoor dat maakt geen moer uit. Je kunt prima 4 dagen in de week zelfstandige zijn, en 1 dag in de week als fictief dienstverband worden gezien.
Liquiditeit kan ik me wat bij voorstellen.. Verzekering dek ik af in het contract.

Zo spannend is het toch allemaal niet?
Jij bent verantwoordelijk. Dus als de shit de fan hits, kloppen ze bij jou aan. Jij mag het dan lekker gaan uitzoeken met je ingehuurde collega, maar dat is niet het probleem van jouw klant.

Exact expert nodig?

• Stefangrp
Ok dus fictief dienstverband wel even afdekken. Was ik sowieso wel van plan ;)
Verder zal er vast niet zoveel shit de fan hitten. Ik ken die jongen al wat langer en blijf zelf ook nog bij de klant rondlopen.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:02
Wat betalen jullie voor een boekhoudprogramma en een accountant/boekhouder? Ik schrik van de prijzen hier in Denemarken, een basisapplicatie kost 45 euro per maand en is de goedkoopste, een boekhouder die btw regelt en het jaar afsluit kost makkelijk 3K. Ik heb lang geleden een bv gehad in Nederland, maar de prijzen lijken mij lang niet zo hoog in Nederland als hier…

Als iemand nog een goede kent met kennis van Deense wetten en regelgeving… ;)

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Iemand hier ervaring met Headfirst? Ik heb een interessante vacature gezien en wil reageren, maar om te kunnen 'bieden' moet je een 'betaald' account hebben.

Wat is dan het nut van de 'basic' variant van het account? Ik hoef geen verzekering via headfirst en dat soort gedoe; ik wil gewoon op deze vacature reageren... |:( :? 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
@Edwin88 Al eens gezocht op die naam in dit topic?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Edwin88 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:36:
Iemand hier ervaring met Headfirst? Ik heb een interessante vacature gezien en wil reageren, maar om te kunnen 'bieden' moet je een 'betaald' account hebben.

Wat is dan het nut van de 'basic' variant van het account? Ik hoef geen verzekering via headfirst en dat soort gedoe; ik wil gewoon op deze vacature reageren... |:( :? 7(8)7
Je kan ook kijken of je het buiten HeadFirst om kan doen. Ik heb laatst op basis van de vacaturetekst daar de inhurend manager op LinkedIn gevonden en die een berichtje gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
En anders zoek je via de inhuurkaart een andere partij die ook bij die eind klant plaatst, indien overheid.

Maar die fee betaal je toch pas bij plaatsing en kun je rekening mee houden bij bepalen van je tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

M'n huidige opdracht is bijna afgelopen, dus ik heb 'open to work' weer aangeslingerd op linkedin. Het is echt opvallend om te zien hoeveel recruiters in hun berichtjes een verkeerde naam erboven zetten. Dat was vorige ronde niet het geval, is die slordigheid iets van de laatste tijd?

Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 09-09-2022 06:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefangrp
Mp heeft me weleens gebeld. "waarsch een klus, super interessant". En daarna heb ik nooit meer wat van ze gehoord.
Dozenschuivers wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Edwin88 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:36:

Het "betalen" bij HeadFirst bestaat uit een stukje marge uit je uurtarief, als je wordt aangenomen. Het is niet alsof ze zeggen "vooraf lappen zus". Een andere partij in NL doet dat wel: vooraf betalen, anders kan je pas na een paar werkdagen betalen.

Ervaringen met HeadFirst:
  • Hun marges zijn best netjes, in elk geval vanuit mijn kant gezien. Ik zou eens moeten vragen wat de afnemer nog aan marge betaalt
  • Ze betalen netjes op tijd, geen gedonder.
  • Hun portal maakt een bieding en het contractenwerk best makkelijk.
  • Redelijk hoog verloop onder case managers. Degeen die ik een jaar heb gehad ging iets anders doen en zijn vervanger was na 1.5 maand alweer weg.
  • Maar case managers boeien niet, want ik mail toch altijd met contracten@
  • Wanneer je vreemde eend in de bijt bent, in een net wat andere situatie, dan krijgen ze het moeilijk. Toen ik van werknemer -> ZZP ging onder exact het zelfde bedrijf hebben ze mijn vragen tot drie keer toe beantwoord met "we zoeken het uit". Nooit meer wat van gehoord. Een half jaar later paniek in de tent, want DBA.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 19-09 11:51
Mijn ervaring met deze club vorig jaar is dat er een developer als senior werd aangeboden die junior bleek te zijn. Tarief was 72 p/u excl. btw. Niet veel later kwamen we er achter dat van die 72 euro er 35 voor de developer waren en 36 voor MP.

In mijn ogen moderne slavenhandel. We doen geen zaken meer met deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Hier ook weer een nieuwe opdracht, dat ging heel snel. Qua tarief hetzelfde als bij mijn huidige klant maar wilde eigenlijk iets omhoog i.v.m. de inflatie.
Dat was echt niet mogelijk ivm opgelegde regels van bovenaf (corporate gezever). Dusja, voor nu is het wat het is.

Ik moest nog starten met zoeken on eerlijk te zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Liegebeest schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:24:
[...]

Het "betalen" bij HeadFirst bestaat uit een stukje marge uit je uurtarief, als je wordt aangenomen. Het is niet alsof ze zeggen "vooraf lappen zus". Een andere partij in NL doet dat wel: vooraf betalen, anders kan je pas na een paar werkdagen betalen.

Ervaringen met HeadFirst:
  • Hun marges zijn best netjes, in elk geval vanuit mijn kant gezien. Ik zou eens moeten vragen wat de afnemer nog aan marge betaalt
  • Ze betalen netjes op tijd, geen gedonder.
  • Hun portal maakt een bieding en het contractenwerk best makkelijk.
  • Redelijk hoog verloop onder case managers. Degeen die ik een jaar heb gehad ging iets anders doen en zijn vervanger was na 1.5 maand alweer weg.
  • Maar case managers boeien niet, want ik mail toch altijd met contracten@
  • Wanneer je vreemde eend in de bijt bent, in een net wat andere situatie, dan krijgen ze het moeilijk. Toen ik van werknemer -> ZZP ging onder exact het zelfde bedrijf hebben ze mijn vragen tot drie keer toe beantwoord met "we zoeken het uit". Nooit meer wat van gehoord. Een half jaar later paniek in de tent, want DBA.
Aanvullend:
  • Ze opereren onder meerdere labels (o.a. Myler, Sterksen, Between) maar gebruiken allemaal dezelfde backoffice
  • Betalingstermijn in mijn contract was echt lang (60 dagen 'einde maand'). Dat 'einde maand' heb ik eraf laten halen (60 dagen is lang zat), maar daar ben je met de recente wetswijziging vanaf.
  • ik ben door de eindklant naar hen doorverwezen (via netwerk binnen gekomen, en dus niet via Myler naar de eindklant gegaan), wat wat ingewikkeld was voor hun proces :+
  • ze pushen je graag naar de betaalde dienstverlening, maar daar was in mijn situatie geen reden voor (opdracht buiten hun om gevonden). Ik betaal ze dus niets, de eindklant betaalt een vaste fee voor de contractafhandeling (Myler doet alle zzp-inhuur voor die klant)
T is wel een ok bedrijf. Niet zo'n dozenschuiver.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Liegebeest schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:24:
[...]
  • [...]
Naar mijn weten ongeveer 3 euro. Geen idee of dat voor al hun afnemers gelijk is.
Pagina: 1 ... 335 ... 643 Laatste