Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik heb even wat advies nodig :)

Ik ben wellicht in de running voor een gave functie in Basel, voor een jaaropdracht. De functie is zeker WO niveau met een jaar of 5 ervaring. De branch is medisch en software.

Ze vragen mij om een hourly rate voorstel te doen en dit vind ik zeer lastig. De lonen in Zwitserland liggen een stuk hoger, maar de leefkosten ook natuurlijk, daarnaast heb ik geen idee van de belastingdruk. In gesprek met de recruiter kwam ze erop dat ik redelijk makkelijk richting het dubbele netto moet gaan.

Ter vergelijking, ik zit nu, fulltime-basis van 40u, op ~70k bruto.

Ik weet dat Basel goedkoper is dan Zurich, maar voor de rest vind ik het erg lastig inschatten.

Mensen tips of ervaringen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:54:

Ter vergelijking, ik zit nu, fulltime-basis van 40u, op ~70k bruto.
Freelance? Dan is 70k per jaar heel erg weinig. Wat vraag je nu per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Avalaxy schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

Freelance? Dan is 70k per jaar heel erg weinig. Wat vraag je nu per uur?
Nee, niet freelance. Ik zit nu in loondienst. Dan dus ook waarschijnlijk, alhoewel ik niet weet wat de gangbare contractvormen zijn.

Ik heb netto, 40u, ongeveer 3750 per maand.

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-08-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
Glassdoor geeft een interessant beeld van salarisniveau's in Zwitserland. Gelukkig zit daar ook een grote bekende softwaretoko:

https://www.glassdoor.nl/....htm?countryRedirect=true

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Er zijn wel wat tweakers die wat over het wonen en werken kunnen zeggen in Zwitserland.

* LuNaTiC roept@momania :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
Voor je werkvergunning in Zwitserland moet je een bepaald minimum niveau verdienen. Voor mijn rol paar jaar geleden in Zürich (senior SAP consultant) was dit 120k bruto. Werkgever moest het verschil per gewerkte dag voor de Zwitserse klant bijbetalen.

Dus ik neem aan dat er ook zo'n tabel voor Basel bestaat. Zou daar eens op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@daboytim Wat bedoel je? Je Nederlandse werkgever moest bijbetalen voor je rol in Zwitserland?

In mijn geval ga ik gewoon in dienst in Zwitserland, dus mijn werkgever is Zwitsers. Denk niet dat ie moet bijbetalen dan. Maar bedankt voor de tip.

@T_knoop Thanks! Het gaat om een Systems Engineer rol, dus daar kan ik ook op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

De belastingdruk in CH is een stuk lager dan in NL, maar het belastingstelsel is ook ingewikkelder en van meer factoren afhankelijk. Zo hebben zaken als huwelijkse status en het hebben van kinderen een grotere impact op de je belastingpercentage dan in NL. Tenslotte zijn er ook nog verschillen afhankelijk van waar je werkt/woont.

Ik zit op ongeveer 14% belasting + sociale lasten, maar dat is als eenverdiener in een gezin met 2 kinderen. Toen mijn vrouw nog werkte en we nog maar 1 kind hadden was het totaal iets boven de 20% als ik me goed herinner. Werkzaam in kanton Genève, woonachtig in Frankrijk.

Voor WO-niveau met 5 jaar relevante werkervaring zou ik zeggen dat 100K CHF bij fulltime een ondergrens is en hoger is zeker niet onrealistisch. Ter vergelijking, ik zit op 123K CHF met 5 jaar ervaring bij mijn huidige werkgever (semi-overheidsinstelling) waar ik IT/software-achtige dingen doe.

Omdat Basel lekker op de grens ligt, moet je ook eens kijken naar de mogelijkheid om niet in Zwitserland zelf te wonen, maar als grensarbeider aan de slag te gaan. Het grote voordeel is dat de kosten van levensonderhoud aan de andere kant van de grens lager zijn. Daarnaast is een grensarbeiders-werkvergunning vrij triviaal om te krijgen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
Ja, om een werkvergunning te krijgen in Zwitserland moest ik het minimaal het bedrag verdienen dat een Zwitser voor hetzelfde werk zou krijgen. Het verschil moest door mijn werkgever bijbetaald worden. Maar ik weet niet of dit nog steeds het geval is, dit was in 2013/2014 ongeveer.

Ik weet niet hoeveel Basel goedkoper is, maar ik zou dus zeker wel hoger gaan zitten dan je salaris nu. Probeer deze site eens om jou situatie door te rekenen:
https://www.entsendung.admin.ch/cms/content/lohn/lohn_en

Als ik daar kijk en met de minimale info (Master, Software, 5 jaar ervaring) die ik heb, kom je uit op een maandsalaris van 7090 CHF (Mediaan), wat ongeveer 6500 euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Bedankt allemaal. Ik ben overigens getrouwd zonder kids en vrouwlief wil graag mee. Ze zal dan zelf ook op zoek gaan naar werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:31:
Ik ben overigens getrouwd zonder kids en vrouwlief wil graag mee. Ze zal dan zelf ook op zoek gaan naar werk.
Gek genoeg is dat belastingtechnisch de minst gunstige situatie (al valt het allemaal reuze mee), want zodra je trouwt en beide een inkomen hebt schiet je belastingpercentage omhoog. Wanneer er kinderen bij komen, dan gaat het weer omlaag.

Op veel vlakken is Zwitserland nogal conservatief en het belastingstelsel is nog steeds grotendeels ingericht met het idee dat een gezin 1 kostwinner heeft.

Maar goed, zelfs een "ongunstig" belastingspercentage in Zwitserland is nog altijd een stuk lager dan het equivalent in Nederland.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Hourly rate in het buitenland betekent vaak freelance. Ergens in de range van 90 - 130€ per uur en dan omrekenen naar chf. Ik zou oppassen met Arbeitnehmerüberlassung, dat is een soort van midlance en dat is wat die recruiter partijen vaak proberen in Zwitserland. Dat betekent alle nadelen van loondienst en geen van de voordelen van freelance zoals alle vrijheid en aftrek van kosten, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja mag me DM-en. Ik woon en werk alweer meer dan 11 jaar in Zürich en heb daarvan ongeveer de helft als freelancer gewerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:02
MaZo schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:40:
Ja mag me DM-en. Ik woon en werk alweer meer dan 11 jaar in Zürich en heb daarvan ongeveer de helft als freelancer gewerkt.
Waarom niet gewoon hier? Dan hebben anderen er ook wat aan. Het is een publiek forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:36

momania

iPhone 30! Bam!

LuNaTiC schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:05:
Er zijn wel wat tweakers die wat over het wonen en werken kunnen zeggen in Zwitserland.

* LuNaTiC roept@momania :P
Hai :w

Ik zit nu 11 jaar in CH (Zurich)

Valt niet veel meer te zeggen. Ik zou voor ~120k per jaar bruto inschieten en zien waar je uitkomt.
Bij verdere vragen kan je me ook DM'en als je wilt :-)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Ook prima. :)

In de grote steden (Zürich, Geneve, Basel en Bern) ligt het FTE salaris voor een junior / medior in vaste dienst in de IT zo tussen de 90-120K. Junior freelancers ben ik nog nooit tegengekomen, mediors zitten zo rond de CHF 700-900 per dag. Beide bedragen afhankelijk van functie en sector.

Ik zou voor minstens CHF 1000 per dag gaan en dan kom je waarschijnlijk iets lager uit. Laat je niet in de maling nemen met een veel lager bedrag en geouwehoer van een agent omdat je in de EU woont en daardoor niet weet wat je echte marktwaarde is.

Je ziet veel jobs voorbij komen die door agents voor CHF 400-600 per dag in de markt gezet worden, maar die moet je niet serieus nemen. Vaak heb je dan met agencies te maken die 30%+ proberen te pakken.

[ Voor 45% gewijzigd door MaZo op 27-08-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:55

LankHoar

Langharig tuig

Hier vind je algemene informatie over cost of living e.d.:
https://www.expatistan.com/cost-of-living
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries.jsp

Hopelijk helpt je dat een goed beeld te vormen en een voor jou goed uurtarief te bedenken. Overigens kun je ook de bal terugkaatsen en vragen wat zij in gedachten hebben.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik heb sowieso naar de contractvorm gevraagd. Dat gaat al veel schelen.
Hartstikke bedankt voor alle input.

Edit: Ah, het is inderdaad een tussenbedrijf (Panda) onder wie ik onder contract kom te staan en die betalen. Lijkt dus zo'n tussenoplossing te zijn..... Dus een schijnfreelance oplossing.

[ Voor 47% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-08-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:44
Basel is nog enigzins gunstig. Eten in Frankrijk, winkelen in Duitsland, belasting betalen in Zwitserland (als je daar woont).

Uurtarief voor iemand die 70k loondienst verdient in NL zal rond de 90-110 euro liggen. Ik zou inzetten op tenminste 140-150 CHF/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:55
Hee @armageddon_2k1,

Ik ga eind van de week naar Zwitserland om daar te wonen en te werken. Als alleenstaande startende fysiotherapeut heb ik een ietwat andere situatie dan jij maar wellicht helpt het je wel.

Ik ga dus beginnen als startende fysiotherapeut in Kanton Zurich met een salaris van 5600,- Sfr p.m. voor 42 uur p.w. Na belastingen krijg ik dan iets van 4500 gestort. Dat wordt gezien als een ietwat laag salaris maar dat maakt mij niet zo veel uit.
Ga ervan uit dat een huis in jouw situatie makkelijk 2-5000,- p.m. kan kostten en de zorgverzekering ook zo'n 3-600 per maand kost. Dus als jij voor een periode alleen je gezin moet onderhouden is dat wel iets om rekening mee te houden.

Het volledige migratie proces om een huis daar te huren, bankrekening te openen en dergelijke behoeft ook een handleiding op zich. mocht je daar vragen over hebben kan je me een DM sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@timpy007
Ik heb geen heel gezin, alleen een vrouw ;) Op dit moment hebben we een huurappartementje van 60m2, en we hebben niet behoefte aan meer, dus een heel huis schat ik niet nodig te hebben. We leven vrij zuinig met z'n tweetjes.

De bedoeling is wel dat m'n vrouw ook wel wat gaat zoeken daar. Ik was wel in de veronderstelling, wat ik zoal las, dat er voor haar best e.e.a. te vinden is.

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-08-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
timpy007 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:55:
Hee @armageddon_2k1,

Ik ga eind van de week naar Zwitserland om daar te wonen en te werken. Als alleenstaande startende fysiotherapeut heb ik een ietwat andere situatie dan jij maar wellicht helpt het je wel.

Ik ga dus beginnen als startende fysiotherapeut in Kanton Zurich met een salaris van 5600,- Sfr p.m. voor 42 uur p.w. Na belastingen krijg ik dan iets van 4500 gestort. Dat wordt gezien als een ietwat laag salaris maar dat maakt mij niet zo veel uit.
Ga ervan uit dat een huis in jouw situatie makkelijk 2-5000,- p.m. kan kostten en de zorgverzekering ook zo'n 3-600 per maand kost. Dus als jij voor een periode alleen je gezin moet onderhouden is dat wel iets om rekening mee te houden.

Het volledige migratie proces om een huis daar te huren, bankrekening te openen en dergelijke behoeft ook een handleiding op zich. mocht je daar vragen over hebben kan je me een DM sturen ;)
Is een erg populair beroep onder Nederlanders in Zwitserland. Ik hoort vaak van Zwitsers “oh mijn fysio komt ook uit Nederland” nadat ik zeg waar ik vandaan kom.

@armageddon_2k1 Basel is veelal farma (Zürich banken, Genève NGO’s en horlogeindustrie, Bern overheidsinstanties), daar is over het algemeen genoeg werk voor expats.

[ Voor 6% gewijzigd door MaZo op 27-08-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:30:

Edit: Ah, het is inderdaad een tussenbedrijf (Panda) onder wie ik onder contract kom te staan en die betalen. Lijkt dus zo'n tussenoplossing te zijn..... Dus een schijnfreelance oplossing.
Niets “schijn” aan. Het is gewoon een freelance contract, om een tijdelijke aanvraag van een klant in te vullen. ik ken Panda Life Sciences alleen van hun freelance bemiddeling, weet niet eens of ze ook permanent recruitment doen.

Wat ik wel bijzonder vind, is dat ze met hun “nooit geschoten is altijd mis” aanpak een niet-freelancer voor een freelance klus hebben weten te strikken. Uit je post komt niet naar voren dat je al van plan was om de switch van permanent naar freelance te maken.

Laat dat bovenal jouw keuze zijn en niet het toevallige gevolg van de omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@t_captain
Oh, ik ga al een paar jaar op en neer van freelance naar loondienst hoor. Afhankelijk van de mogelijkheden en de kansen. Zelf zat ik al te denken om januari weer aan het freelancen te gaan. Op ons lijstje staat al een tijd dat we een keer in het buitenland willen wonen en werken, dus ik ben er gewoon opportunistisch in. Ik moet er niet op achteruit gaan. Ik krijg vrij vaak van dit soort LinkedIn-verzoeken, en negeer ze normaal gesproken, echter de functie-omschrijving hiervan sprak me erg aan.

We huren op het moment vrij klein, hebben weinig bezittingen, juist om flexibel te zijn en eventueel opportuun zoiets te kunnen doen.

2017 ook gefreelanced en toen bij Philips ge-ZZP'ed en dat moet altijd via Yacht. Ach tja. Zal ongeveer hetzelfde zijn.

Ik wil gewoon niet er bekaaid vanaf komen of iets enorm over het hoofd zien, vandaar dit topic. Ik heb er al aardig wat van geleerd :)

P.s.: ze hebben me nog niet gestrikt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-08-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-06 19:12
Het meeste is al voorbij gekomen. Ik werk in Zurich. De belastingdruk (getrouwd, 3 kinderen) is ongeveer 13%.

Onze consultants met vergelijkbare opleiding verdienen 120 - 140K CHF excl. pensioen etc.

[ Voor 38% gewijzigd door mrottjers op 29-08-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:55
@armageddon_2k1
Excuus, had niet goed gelezen. Maakt het gelijk wel een stuk goedkoper. homegate.ch is een goeie plek om naar huizen te zoeken trouwens!

@MaZo
Dat heb ik ook gehoord inderdaad. De plek waar ik ga werken is van een Nederlander waar ook meerdere Nederlanders werken. Reden voor mij om naar Zwitserland toe te gaan is de natuur, het avontuur en omdat ik hier in Nederland in de afgelopen maanden gewoon geen leuke baan heb kunnen vinden. Die redenen schijnen voor veel Nederlandse fysio's te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 15:25
Woon zelf in Zwitserland en mijn salaris ging hier x2 - als je baan in loondienst is dan zou ik daar ook vanuit gaan dus 140k CHF + 15-20% onderhandelingsruimte ~160k CHF als eerste inzet.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
t_captain schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 19:16:
Niets “schijn” aan. Het is gewoon een freelance contract, om een tijdelijke aanvraag van een klant in te vullen. ik ken Panda Life Sciences alleen van hun freelance bemiddeling, weet niet eens of ze ook permanent recruitment doen.

...
Het kan zo'n Arbeitnehmerüberlassung constructie zijn, dat is wat ze in Nederland denk ik midlance zouden noemen. Ik heb me ook laten ompraten om dat in CH te doen terwijl ik eigenlijk wilde freelancen. Het tarief was, ondanks de dikke marge van de tussenpartij, wel goed maar het is verder gewoon loondienst per uur betaald. Je wordt ook gewoon als werknemer behandeld en je zit in principe aan een arbeidscontract vast. Ik zou dat waarschijnlijk niet weer doen tenzij ik niks anders kan vinden.

Ik heb met meerdere tussenpartijen contact gehad en die beweerden zelfs dat freelance bijna niet voorkomt in Zwitserland ... Verder vind ik Zwitserland één van de betere landen om te wonen en waar ik zat is het ook niet veel duurder meer dan Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gold_dust schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:48:
[...]

Ik heb met meerdere tussenpartijen contact gehad en die beweerden zelfs dat freelance bijna niet voorkomt in Zwitserland ... Verder vind ik Zwitserland één van de betere landen om te wonen en waar ik zat is het ook niet veel duurder meer dan Nederland.
Dat kan ook een poging zijn om je in een meer lucratieve payrolling te drukken? Ik vind het nogal wat om een ondernemer te benaderen voor een project en vervolgens te verlangen dat hij zijn onderneming staakt om het project aan te nemen.

Toen Wet DBA in NL nieuw was, kwam het ook regelmatig voor. Werven voor een freelancer en vervolgens eisen dat het via een payroll-constructie zou worden afgehandeld. Voor mij een no-go. Ik bel ook geen bouwbedrijf om vervolgens een projectcontract aan te bieden aan hun schilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
t_captain schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:14:
Dat kan ook een poging zijn om je in een meer lucratieve payrolling te drukken? Ik vind het nogal wat om een ondernemer te benaderen voor een project en vervolgens te verlangen dat hij zijn onderneming staakt om het project aan te nemen.

Toen Wet DBA in NL nieuw was, kwam het ook regelmatig voor. Werven voor een freelancer en vervolgens eisen dat het via een payroll-constructie zou worden afgehandeld. Voor mij een no-go. Ik bel ook geen bouwbedrijf om vervolgens een projectcontract aan te bieden aan hun schilder.
Het was inderdaad een payrolling constructie en geen midlance(midlance is een basissalaris met een variabele component zie ik nu ...). Op zich financieel niks mis mee, ik had iets van 85€ per uur, weinig belasting, huren waren in dat deel van Zwitserland lager/vergelijkbaar dan de steden in Nederland, en boodschappen doe je goedkoop in Duitsland. Het was meer het stukje zelfstandigheid wat ik dan miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
gold_dust schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:48:
[...]

Het kan zo'n Arbeitnehmerüberlassung constructie zijn, dat is wat ze in Nederland denk ik midlance zouden noemen. Ik heb me ook laten ompraten om dat in CH te doen terwijl ik eigenlijk wilde freelancen. Het tarief was, ondanks de dikke marge van de tussenpartij, wel goed maar het is verder gewoon loondienst per uur betaald. Je wordt ook gewoon als werknemer behandeld en je zit in principe aan een arbeidscontract vast. Ik zou dat waarschijnlijk niet weer doen tenzij ik niks anders kan vinden.

Echt freelancen komt bijna niet meer voor, omdat bedrijven liever met agents (of zelfs met zogenaamde preferred partners) werken om juridische risico's te dekken en de prijs te drukken.

Toen ik bijvoorbeeld een aantal jaar geleden bij Credit Suisse werkte, was er een freelancer die het bedrijf had aangeklaagd. Sindsdien zijn ze gestopt met freelancers en werken ze alleen nog met contractors die via een preferred partner aangesteld zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Update

Ik heb een heel goed gesprek gehad gister over de rol en er is een 100% match. Ik heb aangegeven om gisteravond een hourly-rate voorstel te doen.

Aangezien ik 8 jaar aantoonbare ervaring heb die perfect aansluit, ik als freelancer vorig jaar in NL makkelijk 85EUR/uur kon vragen, maar de kost of living in Zwitserland veel hoger is (ja, belastingdruk lager), m'n vrouw tijdelijk zonder werk zit, had ik hoog ingezet op 150CHF/uur. Relocation costs waren niet inbegrepen.

Tegenantwoord: We kunnen niet meer bieden dan 90CHF. Ze meldden dat 25 jaar ervaring 100CHF zou opleveren.

Ja doei. Dan freelance ik hier lekker, koop ik een appartementje in het centrum hier, verhuur hem met AirBNB en ga wel op vakantie naar Zwitserland....

Anyway, ik ben er niet rouwig om, want het heeft mij en mijn vrouw weer aan het denken gezet :D

[ Voor 14% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-08-2019 11:42 ]

• gold_dust
armageddon_2k1 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:39:
Update

Ik heb een heel goed gesprek gehad gister over de rol en er is een 100% match. Ik heb aangegeven om gisteravond een hourly-rate voorstel te doen.

Aangezien ik 8 jaar aantoonbare ervaring heb die perfect aansluit, ik als freelancer vorig jaar in NL makkelijk 85EUR/uur kon vragen, maar de kost of living in Zwitserland veel hoger is (ja, belastingdruk lager), m'n vrouw tijdelijk zonder werk zit, had ik hoog ingezet op 150CHF/uur. Relocation costs waren niet inbegrepen.

Tegenantwoord: We kunnen niet meer bieden dan 90CHF. Ze meldden dat 25 jaar ervaring 100CHF zou opleveren.

Ja doei. Dan freelance ik hier lekker, koop ik een appartementje in het centrum hier, verhuur hem met AirBNB en ga wel op vakantie naar Zwitserland....

Anyway, ik ben er niet rouwig om, want het heeft mij en mijn vrouw weer aan het denken gezet :D
Waarschijnlijk betaalt de eindklant wel 120 - 150 CHF per uur maar probeert die tussenpartij een dikke marge te pakken en die zoeken gewoon verder tot ze iemand gevonden hebben die zich laag genoeg verkoopt. Dat was bij mij ook het geval. Ik had ook 90 CHF per uur, zo'n 85€ per uur en daar kun je makkelijk van rondkomen. De belastingen zijn veel lager in Zwitserland.

Zwitserland is trouwens qua huurprijzen, waar ik zat in ieder geval, vergelijkbaar met Nederland(iets goedkoper zelfs), levensmiddelen zijn wel veel duurder in Zwitserland maar die kun je in Duitsland kopen. Auto's zijn in Zwitserland goedkoper. Ook bij een uurtarief van 90CHF is de levensstandaard veel hoger dan in Nederland.

Je hebt wel gelijk dat je nee zegt, dat ze in het buitenland goedkoop personeel gaan zoeken is gewoon niet ok.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:59
Over die huurprijzen zou ik me toch even beter informeren.
Hier zijn een aantal mensen naar Bern verhuisd.
Een brood bij de bakker is daar gewoon 2 keer zo duur als hier, en de huur is ook het dubbele.

Belastingen zijn lager, en auto's zijn ook goedkoper, maar al de rest is een pak duurder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 20:58
Als ingezetene van Nederland moet je wel degelijk nog even aftikken over het verschil tussen de NL en CH inkomstenbelasting over de dagen dat je fysiek in Nederland hebt gewerkt.

[ Voor 64% gewijzigd door Knakker op 30-08-2019 10:52 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Pagina: 1