Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Nou, tot zo ver. De verlenging bleek op vrijdagmiddag even voor 6 uur in m'n mailbox geploft te zijn. :')

Nu is het denk ik gelijk duidelijk waarom ik er genoeg van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Maar, dus alsnog verlengd tegen de oude voorwaarden?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gewoon een tegenvoorstel doen met een opslag van 17+% wegens de inflatie ( Of gewoon aangeven dat je niet meer geinteresseerd bent natuurlijk )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Woy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:07:
Gewoon een tegenvoorstel doen met een opslag van 17+% wegens de inflatie ( Of gewoon aangeven dat je niet meer geinteresseerd bent natuurlijk )
Dat ging een beetje lastig omdat ze op het aller- allerlaatste moment m'n lopende voorstel aangenomen hadden. Bij dat voorstel heb ik ook niet meer zitten prutsen met verhogingen. Het idee was enkele weken of hoogstens enkele maanden een paar dagen per week de overgang voor beide partijen wat soepeler laten lopen. Primair voor hun trouwens. Maar mij komt het ook niet vreselijk slecht uit.. maar als het niet verlengd was had ik het ook helemaal prima gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yucon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Dat ging een beetje lastig omdat ze op het aller- allerlaatste moment m'n lopende voorstel aangenomen hadden. Bij dat voorstel heb ik ook niet meer zitten prutsen met verhogingen. Het idee was enkele weken of hoogstens enkele maanden een paar dagen per week de overgang voor beide partijen wat soepeler laten lopen. Primair voor hun trouwens. Maar mij komt het ook niet vreselijk slecht uit.. maar als het niet verlengd was had ik het ook helemaal prima gevonden.
Maar hadden ze dan al een getekende overeenkomst van jou? Ik laat altijd eerst de andere partij tekenen, en als het nog relevant is krijgen ze die snel getekend terug. Vooral bij logge organisaties hou je zo ieder geval zelf de regie, als ze niet tijdig reageren dan teken ik gewoon niet meer en hebben we geen overeenkomst.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Woy schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

Maar hadden ze dan al een getekende overeenkomst van jou? Ik laat altijd eerst de andere partij tekenen, en als het nog relevant is krijgen ze die snel getekend terug. Vooral bij logge organisaties hou je zo ieder geval zelf de regie, als ze niet tijdig reageren dan teken ik gewoon niet meer en hebben we geen overeenkomst.
Dat niet, maar een mondeling aanbod (van mij uit) is wat mij betreft ook een geldig aanbod. Daarnaast is het wereldje waarin ik werk maar klein dus je moet oppassen je niet met dit soort truckjes buitenspel te zetten, tenminste niet nadat je het eerst mondeling toegezegd hebt en naar aanleiding daarvan mensen zich tot op directieniveau ingespannen hebben het rond te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yucon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Dat niet, maar een mondeling aanbod (van mij uit) is wat mij betreft ook een geldig aanbod. Daarnaast is het wereldje waarin ik werk maar klein dus je moet oppassen je niet met dit soort truckjes buitenspel te zetten, tenminste niet nadat je het eerst mondeling toegezegd hebt en naar aanleiding daarvan mensen zich tot op directieniveau ingespannen hebben het rond te krijgen.
Ja natuurlijk, maar bij een mondeling aanbod geef ik ook wel aan dat ik binnen een redelijke termijn daadwerkelijk akkoord wil hebben. Als die termijn verloopt zal ik het nog een keer aankaarten, en als daar niet kordaat op wordt gereageerd gaat het aanbod gewoon weer van tafel.

Natuurlijk allemaal wel gewoon op een zakelijke manier, ik wil immers best op een later tijdstip nog een keer terug komen, maar ze kunnen niet verwachten dat ik ga zitten wachten totdat het contract verloopt en ik met lege handen sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik ben een diepe slaper, dus als ik word gebeld tijdens mijn piket diensten mis ik wel eens een call. Om die reden wil ik een Apple Watch (Ultra :P) aanschaffen. Zakelijk wel te verstaan.

Met zo een ding om m'n arm mis ik geen calls niet meer (trilfunctie en 86 decibel speakers).

Valt dit zakelijk te verdedigen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:36

mwa

c-nan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:39:
Ik ben een diepe slaper, dus als ik word gebeld tijdens mijn piket diensten mis ik wel eens een call. Om die reden wil ik een Apple Watch (Ultra :P) aanschaffen. Zakelijk wel te verstaan.

Met zo een ding om m'n arm mis ik geen calls niet meer (trilfunctie en 86 decibel speakers).

Hier de Apple Watch gewoon zakelijk gekocht. Gebruik het om emails te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik heb een Garmin Smartwatch zakelijk gekocht. Ik gebruik 'em op een dag veel meer voor de notifications (en het helpt me wel echt geen meetings te missen) dan ik 'em voor een eventuele sportfunctie gebruik. Dus ik vind het prima te verdedigen.

Dat het ook m'n primaire duikcomputer is...tja...

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 03-10-2022 14:25 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ohhhhh wat heerlijk weer. Nu heb ik helemaal geen excuses meer om hem niet aan te schaffen :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Uiteraard, ik heb mijn smartwatch ook zakelijk.

Tegenwoordig ga ik bij alles wat ik aankoop na of ik het zakelijk kan verantwoorden, al is 't maar voor 10% zakelijk gebruik (wat veelal de ondergrens is) :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47
Ernemmer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:16:
Ik zag net dat de NS zelf nu ook iets doet aan te hoge fee's van tussenpersonen, goede zaak imo.

In hun opdracht staat als eis.

[...]
Klopt. Dat is geen nieuwe eis hoor, het staat er al meerdere jaren in (langer weet ik het zelf niet, maar zou goed kunnen dat het daarvoor ook het geval was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Tip voor de freelancers met een BV die gebruik maken van eHerkenning (specifiek: Belastingdienst eH3-inlogmiddel): de compensatie (€24,20 per BV) voor 2022 is nu aan te vragen via deze link.

[ Voor 11% gewijzigd door Kaspers op 03-10-2022 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Kaspers schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:00:
Tip voor de freelancers met een BV die gebruik moeten maken van eHerkenning: de compensatie (€24,20 per BV) voor 2022 is nu aan te vragen via deze link.
Let wel op dat je alleen in aanmerking voor compensatie komt als het om een eHerkenning variant gaat die alleen bij de belastingdienst werkt.

Aan die variant heb je niets als je ook bij andere overheidsinstanties wilt kunnen inloggen met eHerkenning (bijvoorbeeld om WBSO aan te vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 20:58
maxnl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Let wel op dat je alleen in aanmerking voor compensatie komt als het om een eHerkenning variant gaat die alleen bij de belastingdienst werkt.

Aan die variant heb je niets als je ook bij andere overheidsinstanties wilt kunnen inloggen met eHerkenning (bijvoorbeeld om WBSO aan te vragen).
Ik heb 'm even aangescherpt (y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 22:29
Hmm. Zal mijn Garmin ook maar eens boeken dan. Ik krijg daar immers ook zakelijke notificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

maxnl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Krijg je als ondernemer echt voor dergelijke bedragen compensatie? Wat een drama dat ons systeem dit soort details door de overheid laten afhandelen -O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:11:
[...]

Krijg je als ondernemer echt voor dergelijke bedragen compensatie? Wat een drama dat ons systeem dit soort details door de overheid laten afhandelen -O-
Een direct gevolg van een authenticatiesysteem uitbesteden aan de markt en vervolgens verplicht stellen om daar je basisadministratie, zoals BTW aangifte, mee te moeten doen. Het gaat niet om de kosten, het gaat om het principe.

Logius had gewoon zelf eHerkenning in hadden moeten houden en alle bedrijven het gratis aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Yucon schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:11:
Krijg je als ondernemer echt voor dergelijke bedragen compensatie?
Gok dat het een pragmatische oplossing is.
De rechter vond namenlijk eerder dat er (nog) geen wettelijke basis is, om de aankoop van eHerkenning te verplichten.

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2022:394

Vraag is wel hoe lang de compensatie blijft.
Toen de ID kaart even gratis was, is de wetgeving ook snel gerepareerd.

[ Voor 19% gewijzigd door maxnl op 03-10-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb in augustus mijn onderneming geregistreerd bij de KvK, buiten wat kleine kosten (registratiekosten KvK, domeinnaam, mailhosting) van totaal nog geen €90,- heb ik geen kosten gemaakt of inkomsten gehad. Kan ik dan het beste opgeven dat ik deze periode niets aan te geven heb?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 07:38
miicker schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:36:
Ik heb in augustus mijn onderneming geregistreerd bij de KvK, buiten wat kleine kosten (registratiekosten KvK, domeinnaam, mailhosting) van totaal nog geen €90,- heb ik geen kosten gemaakt of inkomsten gehad. Kan ik dan het beste opgeven dat ik deze periode niets aan te geven heb?
Voor de BTW-aangifte moet je zelfs een nul aangifte doen. Anders krijg je een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Alive11 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Voor de BTW-aangifte moet je zelfs een nul aangifte doen. Anders krijg je een boete.
Weet ik, maar ik bedoelde meer dat het misschien handiger is om op te geven dat ik niets heb aan te geven dan moeite gaan doen om voor 80 euro aan kosten op te geven.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
miicker schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:56:
[...]

Weet ik, maar ik bedoelde meer dat het misschien handiger is om op te geven dat ik niets heb aan te geven dan moeite gaan doen om voor 80 euro aan kosten op te geven.
Als je die kosten niet aftrekt moet je nog steeds je (0-)BTW aangifte doen. Tevens kunnen wij lastig voor jou inschatten of je die fiscale voordelen kan missen en/of hoeveel tijd het jou kost dat boekhoudkundig te verwerken.

Maar goed langer dan 30 minuten zou het je niet moeten kosten met de meeste pakketten.

[ Voor 7% gewijzigd door Mirabis op 04-10-2022 00:12 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
Bij de partij waar procurement me er uit wil hebben omdat ik er als ZZP-er "te lang" zit, wil het lokale MT alsnog proberen me langer aan te nemen via een tussenpartij.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb geen idee of die tussenpartij wat is, maar sowieso verwacht ik er niet te veel van. De inkoopafdeling had heel duidelijk gemaakt dat ik weg moet. Dus of er nou een partij tussen zit of niet? Wel, we gaan het zien...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Let op dat je over de kosten van de KVK inschrijving geen btw betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Liegebeest schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 05:58:
Bij de partij waar procurement me er uit wil hebben omdat ik er als ZZP-er "te lang" zit, wil het lokale MT alsnog proberen me langer aan te nemen via een tussenpartij.

***members only***

Ik heb geen idee of die tussenpartij wat is, maar sowieso verwacht ik er niet te veel van. De inkoopafdeling had heel duidelijk gemaakt dat ik weg moet. Dus of er nou een partij tussen zit of niet? Wel, we gaan het zien...
Lijkt me dus een administratief geschil tussen recruitment (/procurement) en het MT, daar hebben wel meer organisaties last van.

In the end wil het MT je gewoon houden. Of jij veel gaat merken van die tussenpartij vraag ik me af, als je op hun verzoek "verlengd" wordt met een tussenpartij er tussen, dan neem ik aan dat de extra kosten van die tussenpartij op hun conto geschreven wordt.

P.S. voor mijn beeldvorming, hoe lang zit je er nu? Veel organisaties hanteren een max van 2 jaar.
P.P.S. volgens mij zit je er nog niet lang genoeg om de bedrijfsnaam correct te kunnen typen :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

:D ex BTW < 450 euro? Dan valt het sowieso alleen op als ze alle bonnetjes gaan naspitten :P Maar uh ja, in principe is het best te verdedigen. Tegelijkertijd zal een wakkere inspecteur bij een controle ook aangeven dat je ook wel privé berichtjes er op leest (zelfde reden waarom een telefoon eigenlijk niet 100% zakelijk kan zijn tenzij je een zakelijk nummer hebt, en je internet verbinding thuis eigenlijk ook niet 100% zakelijk kan). Maar, ja, ik zou het gewoon zakelijk boeken.
0 aangifte moet in ieder geval, maar goed, waarom zou je het niet boeken? Wellicht kost het je deze keer meer tijd, daar leer je van. Boekhouding kost tijd maar is een kwestie van vaak doen om er handigheid in te krijgen. En met een beetje pakket doe je BTW aangifte met 1 druk op de knop (en daarna nog 1 of 2 keer klikken om via ideal te betalen). En 90 euro voor factuurtje van kvk en hosting boeken hoort je geen 10 minuten te duren of zo. Dat kost mij in e-boekhouding ik denk 1 minuut. Misschien 2 als ik zowel de kvk als de host nog als relatie moet aanmaken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
TommyGun schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Tegenwoordig ga ik bij alles wat ik aankoop na of ik het zakelijk kan verantwoorden, al is 't maar voor 10% zakelijk gebruik (wat veelal de ondergrens is) :+
Nagevraagd bij mn boekhouder om een airco op zolder (kantoor) zakelijk te doen.
Moet het een eigen ingang + sanitair hebben, of minimaal 10% van je woningoppervlak voor zakelijk gebruik.
Dat eerst voldoet het niet aan maar die 10% oppervlak wel, dus ik dacht: mooi!
Moet die 10% van je woning op de balans komen. Uhm, laat maar, ik koop die airco wel privé :P Iets teveel moeite voor dat beetje belastingvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
JEightyFive schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:26:
[...]

Moet het een eigen ingang + sanitair hebben, of minimaal 10% van je woningoppervlak voor zakelijk gebruik.
Moet die 10% van je woning op de balans komen. Uhm, laat maar, ik koop die airco wel privé :P Iets teveel moeite voor dat beetje belastingvoordeel.
BTW aftrekken kan dan weer wel. Daar gelden andere eisen. Dus niet aftrekbaar voor de winst maar wel BTW mits zakelijk karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Even inhakend hierop, maar zijn de verbouwingskosten om de ruimte (geschikt) te maken aan deze eisen ook aftrekbaar van de winst? Al weet ik niet of mijn boekhouder op de administratie hiervan zit te wachten.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
miicker schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:56:
Je bent nogal onduidelijk met wat je bedoelt met "niets aan te geven". Je hebt een nul-aangifte omzetbelasting (BTW) te doen. Dat is gewoon verplicht en zoals anderen aangeven krijg je een boete als je het niet doet. Inkomstenbelasting is een ander verhaal en daar heb je niet "niks aan te geven" aangezien je (ga ik vanuit) wel inkomsten hebt gehad uit loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:53
Liegebeest schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 05:58:

***members only***

Is niet echt een klassieke tussenpartij, maar één van de middelgrote IT dienstverleners in NL. Doen vooral projecten in eigen beheer en een stukje detachering. Dus ik ga ervanuit dat dit een soort doorleenconstructie wordt. Waarschijnlijk heeft jouw klant een manteloverenkomst met hun dus kunnen ze jouw zo makkelijker onderbrengen. Verwacht wel dat ze een euro of vijf erop willen gooien minimaal voor hun "kosten" voor de administratie e.d.

Verder wel goede ervaringen gehad maar met hun maar dan vooral werk inhoudelijk niet zo zeer met de back-office. ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:45
DarkFire1985 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

BTW aftrekken kan dan weer wel. Daar gelden andere eisen. Dus niet aftrekbaar voor de winst maar wel BTW mits zakelijk karakter.
En je kan ook de KIA gebruiken voor een airco. Beetje vage constructie wel, maar ik heb mijn (mobiele) airco zakelijk gekocht waarbij ik BTW af trek, het NIET af trek van m'n winst, maar wel voor een deel aftrek vanwege de KIA.

Om het makkelijk te maken. :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
En mocht je het huis vervolgens ooit voor meer verkopen, dan is de kans groot dat je belasting mag aftikken over (een deel van) de winst.
Wordt dan alsnog een duur airco'tje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja ik ben hetzelfde aan het bekijken, maar dan voor de vrijstaande garage.

Alleen zitten zoveel regeltjes aan - het begin is de gemeente, voordeel is dat er al een precedent is hier in de straat, die is al omgebouwd naar nagelstudio(tje)

Ik heb al stromend water en een vuilwaterafvoer, geïsoleerd en een lucht/lucht warmtepomp.

Alleen de fiscale kant moet ik nog laten uitzoeken - hoe je dit boekt, of gewoon gaat verhuren aan je zelf vanuit prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
maxnl schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

En mocht je het huis vervolgens ooit voor meer verkopen, dan is de kans groot dat je belasting mag aftikken over (een deel van) de winst.
Wordt dan alsnog een duur airco'tje. ;)
Exact waarom ik ben afgehaakt ja :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hydra
TheJVH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:18:
En je kan ook de KIA gebruiken voor een airco.
Hoe doe je dat dan? Dat ding naar binnen rijden? Wat doe je met de uitlaatgassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Hoe doe je dat dan? Dat ding naar binnen rijden? Wat doe je met de uitlaatgassen?
KIA slaat in dit geval niet op de auto gok ik zo ;)
https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
tug3506 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:15:
KIA slaat in dit geval niet op de auto gok ik zo ;)
I know ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:54
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Krysa op 04-10-2022 13:51 . Reden: quote werkt niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
De vraag is natuurlijk wat de band is tussen partij B2 en C3, mocht dit heel close zijn en jij benaderd nu partij C3 dan snij je jezelf wellicht onnodig in de vingers.. Daarnaast is er een personeelstekort in heen Nederland en als jij je verhoging niet krijgt, ga je naar de volgende klant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Hydra schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:56:
[...]

Wel een dure airco met bijtelling zo te zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Landon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:53:
De vraag is natuurlijk wat de band is tussen partij B2 en C3, mocht dit heel close zijn en jij benaderd nu partij C3 dan snij je jezelf wellicht onnodig in de vingers.. Daarnaast is er een personeelstekort in heen Nederland en als jij je verhoging niet krijgt, ga je naar de volgende klant?
Dat weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat een andere ingehuurde dit ook heeft gedaan.
Volgens mij hebben partij B2 en C3 een raamovereenkomst, maar dit bloedt langzaam dood op deze manier.
Ik heb het naar mijn zin bij partij C3 en er is nog voor jaren werk, dus het liefst blijf ik. Indien ik bot vang ga ik wat anders doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Krysa op 04-10-2022 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:32
@Krysa het hangt natuurlijk van meer factoren af.

Als je nu een super goed uurtarief hebt, wil je dan ook potentieel gedoe krijgen met de partijen met als resultaat dat je alsnog naar iets anders op zoek moet met wellicht een lager tarief?

Als je nu een mwah tarief hebt, dan heb je ook nog eens meerdere opties: eerst iets anders zoeken voor een hoger tarief en met dat aanbod aankloppen bij je tussenpartijen met de keuze dat ze marge inleveren zodat jij meer krijgt en je dus blijft of dat je weg gaat naar de nieuwe klus. Of je gaat wel met C3 in gesprek met een mooi aanbod zoals jij het noemt en als er gedoe van komt en dat zint je niet, dan vertrek je zo naar je nieuwe klus.

En dan hangt het ook nog af van je eigen moreel-zakelijke kompas: ben je bereid om tussenpartijen te schofferen (zo zullen zij het zien), ben je bereid om partij C3 voor het blok te zetten, ben je bereid om een nieuw aanbod alsnog af te zeggen omdat je blijft bij je huidige klus. Dat laatste zeg ik, omdat een aanbod van een nieuwe klus vaak beperkt houdbaar is en je in de tussentijd je huidige tussenpersonen en/of eindklant wilt bewegen naar een hoger tarief voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
gem-p schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:12:
@Krysa het hangt natuurlijk van meer factoren af.

Als je nu een super goed uurtarief hebt, wil je dan ook potentieel gedoe krijgen met de partijen met als resultaat dat je alsnog naar iets anders op zoek moet met wellicht een lager tarief?

Als je nu een mwah tarief hebt, dan heb je ook nog eens meerdere opties: eerst iets anders zoeken voor een hoger tarief en met dat aanbod aankloppen bij je tussenpartijen met de keuze dat ze marge inleveren zodat jij meer krijgt en je dus blijft of dat je weg gaat naar de nieuwe klus. Of je gaat wel met C3 in gesprek met een mooi aanbod zoals jij het noemt en als er gedoe van komt en dat zint je niet, dan vertrek je zo naar je nieuwe klus.

En dan hangt het ook nog af van je eigen moreel-zakelijke kompas: ben je bereid om tussenpartijen te schofferen (zo zullen zij het zien), ben je bereid om partij C3 voor het blok te zetten, ben je bereid om een nieuw aanbod alsnog af te zeggen omdat je blijft bij je huidige klus. Dat laatste zeg ik, omdat een aanbod van een nieuwe klus vaak beperkt houdbaar is en je in de tussentijd je huidige tussenpersonen en/of eindklant wilt bewegen naar een hoger tarief voor jou.
Moreel kompas. Tsja, dat vind ik een lastige. Enerzijds denkt partij B2 alleen maar aan keiharde knaken en willen geen millimeter bewegen. Voor partij A vind ik het wel lullig, want die staan mij altijd netjes te woord. Als het er op aankomt dan weet ik ook niet waarom er niet wordt geacteerd op mijn verzoeken.

Daarnaast werk ik gemiddeld 1800 - 2000 uur per jaar en dat vertaalt zich naar 50k. Het tarief is mwah en daarnaast wat ik al zei wordt er niet gereageerd als het om verhoging en/of indexatie gaat. Partij B2 kan ook inleveren op marge, want > 1 jaar. Het is dus iets of niets :*)

Ik ben al aan het oriënteren naar een nieuwe klus en daarnaast ga ik dit gewoon voorleggen. Dit kan snel besloten worden imo.

Toch zat ik er het zelfde in als jij. Het voelt ook een beetje raar. Aan de andere kant hoort het ook bij het zijn van een ondernemer denk ik (dit ben ik pas 1,5 jaar).
Twee partijen keihard spekken ten nadele van mijzelf voelt in ieder geval ook niet goed, dus hoe dan ook ga ik dit komende week nog voorleggen bij C3. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
Bij mwah tarief en in de huidige markt kun je prima een deurtje verder kijken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 08:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Mijn boekhouder raad huis met deel zakelijk altijd af. Het belasting voordeel van hypotheek en kosten moet je bij verkoop altijd weet terug betalen en dit gaat dan om procenten.

Heb je huis met 10% kantoor, kan je dit aftrekken maar bij verkoop. Kan je 10% belastingvoordeel terugbetalen van waarschijnlijk een hogere huizenprijs.

Kantoor aan huis prive is alles wat daarin gaat gewoon zakelijk als jij dit als kantoor gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door NLKornolio op 04-10-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
RomeoJ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:50:
[...]
In the end wil het MT je gewoon houden. Of jij veel gaat merken van die tussenpartij vraag ik me af, als je op hun verzoek "verlengd" wordt met een tussenpartij er tussen, dan neem ik aan dat de extra kosten van die tussenpartij op hun conto geschreven wordt.

P.S. voor mijn beeldvorming, hoe lang zit je er nu? Veel organisaties hanteren een max van 2 jaar.
P.P.S. volgens mij zit je er nog niet lang genoeg om de bedrijfsnaam correct te kunnen typen :D
Over het MT heb je gelijk, evenals de schare aan collega's: die willen me houden.

De naam die ik niet correct kan typen is niet waar ik nu zit, dat is de voorgestelde tussenpartij. Ik heb d'r helemaal geen ervaring mee, dus ben benieuwd wat anderen van hen vonden. De werkelijke eindklant noem ik niet bij naam. :)

En hoe lang ik al bij die eind-klant zit? Wel, dat is dus zoals je zelf zegt de bron van het conflict tussen MS en procurement. Aan het einde van het jaar zit ik er twee jaar. Maar! Het eerste jaar was ik nog geen zelfstandige, maar was ik nog werknemer (van het bedrijf waar ik nu DGA van ben).
Davidshadow13 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
Verder wel goede ervaringen gehad maar met hun maar dan vooral werk inhoudelijk niet zo zeer met de back-office. ;)
Dankje voor het delen!

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 04-10-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Cross-post tussen deze thread en de IT Security Cert thread, omdat ik in beide threads ervaringsdeskundigen verwacht. :)

Heeft iemand hier recente ervaringen met FireBrand, de opleidings-toko? Ik overweeg om met hen in zee te gaan als freelance trainer en ben erg benieuwd of het wel een beetje een reputabele club is.

Bij Springest komen ze nogal ruk uit de test, maar vooral omdat er maar twee reviews staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 21:22
TucanoItaly schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:20:
Ten eerste de geestelijke belasting rond de pensioenvoorziening. Hiervoor moet je beleggen. Als je al volledig bent ingevoerd in de materie, prima. Anders kan het echt heel taaie kost zijn.

Ook is er de stress van het volgende project krijgen. Natuurlijk is de markt prima, maar je moet nog steeds een project vinden dat je interessant vindt. Voordat dat langs komt, kun je best twee maanden verder zijn. Het is niet altijd gemakkelijk om projecten op elkaar te laten aansluiten.

Dan is er je boekhouding. Als je dat niet zo leuk vindt, kun je een boekhouder vertrouwen. Maar ik merk toch regelmatig bij ZZP'ers dat ze eigenlijk niet goed snappen wat de boekhouder doet, en dan altijd een vervelend gevoel hebben over de rekeningen die ze krijgen en de traagheid waarmee de aangifte wordt gedaan.

En dan is er het contact met de klant en de tussenpersonen. Vaak wil je onderhandelen over je tarief, en dat is voor mij regelmatig best stressvol. Ik heb er meerdere malen een nacht van wakker gelegen. Ik wilde die klus graag, maar wel tegen een bepaald tarief. Ging ik het er door krijgen, of niet? Wat moest ik zeggen om dat tarief te verantwoorden? Had ik het bij de juiste personen goed in de week gelegd? Dat waren gedachten die door me heen gingen.

Als een tussenpersoon jouw tarief probeert af te knabbelen ten gunste van henzelf, en dat doen ze vrijwel per definitie omdat het vaak een zero-sum game is, wat zeg je dan? Sta je stevig in je schoenen of laat je jezelf manipuleren? Ik wil hier zeker toegeven dat ik me in het verleden heb laten manipuleren.

Naast onderhandelen over het tarief, is het ook van belang dat je de voorwaarden bestudeert. Dat moet je liggen. Waarom is dat van belang? Omdat je nu een bedrijf bent, en niet meer een argeloze consument. Het is mogelijk dat jij met 1 handtekening je faillissement vastlegt, je wordt juridisch simpelweg niet beschermd behalve door jezelf. Tenzij je dit risico wilt afdekken. Wat zijn de kosten daarvoor? Weer 1 van de talloze overwegingen die je moet maken.

Ook is er de verhouding met de klant. Soms behandelt die je als personeel, en dat moet je corrigeren. Dat kan dan even vervelend aanvoelen. Soms moet je het ook laten gaan. Soms moet je kosten maken omdat de organisatie gewoon te stroperig is, om te krijgen wat je wilt. Of je moet de organisatie bewerken om te krijgen wat je wilt. In loondienst is dat allemaal veel duidelijker, en als het stokt, kun je escaleren naar je manager. Da's af en toe best lekker.

Het zal vaak wel meevallen, maar dit zijn dingen waar ik tegenaan liep bij mezelf en mede-ZZP'ers.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Paar goede punten om over na te denken. Ik zit in een niche waarbij ik momenteel met mijn ervaring en de hoeveelheid beschikbaar werk goed zit. Tussenpersonen spelen geen rol. Dus op dit moment geen stress met vinden van (leuke) opdrachten. Ik weet dat de wind altijd anders kan waaien, maar op het moment staat hij goed, en zijn de weersverwachtingen goed :)

Ik ben geen keiharde onderhandelaar, maar als het nodig is sta ik redelijk stevig in mijn schoenen. Ben wel benieuwd naar de eerste keer dat dat voorkomt in de praktijk. De voorwaarden bestuderen, dat is een goeie. Zal ik me in verdiepen.

Qua boekhouding oscilleer ik nog steeds tussen "kan ik zelf!" en "zó veel gedoe, ik besteed het wel uit". Ik heb nog even om er over na te denken.

"Soms behandelt de klant je als personeel", wat bedoel je hier precies mee?
Hydra schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:31:

Nou, misschien is het gewoon de enige optie om daar te werken als ZZPer? 10 euro per uur is vrij gangbaar en 90 euro per uur verdienen is nog steeds een prima boterham. Ik zou zeggen; vraag ze het gewoon eens. Als je aangeeft zelf het ZZP-schap te overwegen zijn de meeste ZZPers daar heel open over. Iemand naar z'n tarief vragen is over het algemeen ook niet taboe. Heb zelf genoeg mensen de oren van hun hoofd geluld over ZZPschap in ruil voor een kop koffie ;)

[...]

Je hoeft niet nat te vingeren. Vul het gewoon hier in: https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Ga uit van ongeveer 1550 uur per jaar en 90 euro per uur. Als ik uitga van 10000 kosten per jaar (laptop, etc.) kom je uit op netto 80.895. Of 6.741 netto per maand. Als je daar 1000 vanaf haalt, hou je nog 5.741 per maand over. Dan snap je wel waarom zoveel ITers met relevante skills die stap maken :)
Ha handig, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Ik sta op het punt om mijn tarief te verhogen. Normaal doe ik dat op basis van de inflatie. Maar omdat deze vandaag de dag 17,1% is vraag ik me af of dat geaccepteerd wordt en zo niet; hoe mezelf op te stellen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...rocent-hoger-in-september

Heeft iemand onlangs zijn/haar tarief verhoogd en hoe werd dat ontvangen?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
NDF82 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:17:
Ik sta op het punt om mijn tarief te verhogen. Normaal doe ik dat op basis van de inflatie. Maar omdat deze vandaag de dag 17,1% is vraag ik me af of dat geaccepteerd wordt en zo niet; hoe mezelf op te stellen.
Wat voor diensten / producten verkoopt je klant? Als zij toevallig recentelijk hun prijzen verhoogd hebben en je hebt daar inzicht in kan je wellicht daar bij aanhaken? Als mijn klant hun prijzen met 10% verhoogt onder het mom van 'inflatie' dan is het natuurlijk een stuk makkelijker om zelf ook je prijzen met 10% te verhogen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

High tech machines. Voor de zomer gaf de klant aan dat extra kosten doorberekend werden en dat men zelfs over hield. Toen was de inflatie hoog, maar niet zo hoog als vandaag. Op vandaag heb ik geen zicht...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Krysa schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Moreel kompas. Tsja, dat vind ik een lastige. Enerzijds denkt partij B2 alleen maar aan keiharde knaken en willen geen millimeter bewegen. Voor partij A vind ik het wel lullig, want die staan mij altijd netjes te woord. Als het er op aankomt dan weet ik ook niet waarom er niet wordt geacteerd op mijn verzoeken.

Daarnaast werk ik gemiddeld 1800 - 2000 uur per jaar en dat vertaalt zich naar 50k. Het tarief is mwah en daarnaast wat ik al zei wordt er niet gereageerd als het om verhoging en/of indexatie gaat. Partij B2 kan ook inleveren op marge, want > 1 jaar. Het is dus iets of niets :*)

Ik ben al aan het oriënteren naar een nieuwe klus en daarnaast ga ik dit gewoon voorleggen. Dit kan snel besloten worden imo.

Toch zat ik er het zelfde in als jij. Het voelt ook een beetje raar. Aan de andere kant hoort het ook bij het zijn van een ondernemer denk ik (dit ben ik pas 1,5 jaar).
Twee partijen keihard spekken ten nadele van mijzelf voelt in ieder geval ook niet goed, dus hoe dan ook ga ik dit komende week nog voorleggen bij C3. O-)
Ik zou eens kriebelen bij C3 wat zij nu eigenlijk ervan vinden dat B2 zoveel opstrijkt. En een beetje laten doorschemeren dat je overweegt verder te kijken omdat het onder de streep vanwege die 35 euro nu eenmaal niet zo heel interessant is. Op die manier krijg je met wat geluk een grote partij mee die dezelfde richting uit duwt al waar jij heen wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
NDF82 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:17:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...rocent-hoger-in-september

Heeft iemand onlangs zijn/haar tarief verhoogd en hoe werd dat ontvangen?
Ik hoor van meer zzp-ers dat ze gemiddeld rond de 10% gaan zitten dit jaar.

Ik heb zelf ook ingezet op een flinke verhoging (15%), enerzijds omdat ik inmiddels meer doe voor de klant, en anderzijds vanwege de inflatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kleneman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:31:
"Soms behandelt de klant je als personeel", wat bedoel je hier precies mee?
"Iedereen is 13 oktober vrij, het is een verplichte dag."
"Ik verwacht jou bij deze meeting."
"De afspraak is hier, dat iedereen een Windows laptop gebruikt."
"Marieke keurt alle verlof goed, mail haar even."
"Ik weet niet zeker of ik er uit kom. Tot hoe laat ben jij bereikbaar vandaag?"
"Kun jij komende week samen gaat zitten met Anita, die moet ingewerkt worden."

Voor de beleefdheid worden zulke orders als suggestie of verzoek geformuleerd. Vaste krachten moeten echter gewoon doen wat gezegd wordt. Voor een freelancer ligt dat anders.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11
[...]

En je kan ook de KIA gebruiken voor een airco. Beetje vage constructie wel, maar ik heb mijn (mobiele) airco zakelijk gekocht waarbij ik BTW af trek, het NIET af trek van m'n winst, maar wel voor een deel aftrek vanwege de KIA.

De KIA is toch gelimiteerd tot bedrijfsmiddelen die wel op je balans staan? Als je alleen de btw terugvraagt maar hem voor de IB niet activeert kom je voor zover ik weet niet in aanmerking voor de KIA, aangezien jij als bedrijf geen investering hebt gedaan: investeringen zijn bedrijfsaankopen van minimaal 450 euro ex btw die op de balans komen te staan en waar je over afschrijft.

Oftewel alleen de BTW terugvragen en het wel als investering voor de KIA opnemen klopt volgens mij niet. Graag zie ik een link (het liefst naar de website vd belastingdienst) die het tegendeel bewijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
pirke schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

De KIA is toch gelimiteerd tot bedrijfsmiddelen die wel op je balans staan? Als je alleen de btw terugvraagt maar hem voor de IB niet activeert kom je voor zover ik weet niet in aanmerking voor de KIA, aangezien jij als bedrijf geen investering hebt gedaan: investeringen zijn bedrijfsaankopen van minimaal 450 euro ex btw die op de balans komen te staan en waar je over afschrijft.

Oftewel alleen de BTW terugvragen en het wel als investering voor de KIA opnemen klopt volgens mij niet. Graag zie ik een link (het liefst naar de website vd belastingdienst) die het tegendeel bewijst...
https://www.jonglaan.nl/n...%20onderhoud%20aftrekbaar.
https://www.moore-drv.nl/...nemer-fiscaal-aftrekbaar/

En natuurlijk de pagina van de KIA zelf van de belastingdienst, maar daar staat (logischerwijs) niets specifiek over airco's: https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Ik zie nergens staan dat je een airco niet als investering mag opvoeren.

Wel moet ik zelf nog uitzoeken hoe ik dit precies in Moneybird zet, zodat het niet wordt meegenomen in de kosten voor de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
TheJVH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:55:
Veel mobiele airco's zijn echter onder de 450 EUR ex. BTW.
En bij vaste airco's, is het de vraag of dat niet als een investering in een woonhuis gezien moet worden.

https://wetten.overheid.n...z=2022-04-01&g=2022-04-01
Artikel 3.45. Uitgesloten bedrijfsmiddelen voor investeringsaftrek

1. Voor de investeringsaftrek behoren niet tot de bedrijfsmiddelen:
[...]
c. woonhuizen en woonschepen, met inbegrip van de gedeelten van andere zaken die dienen voor bewoning;
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
maxnl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:14:
[...]

Veel mobiele airco's zijn echter onder de 450 EUR ex. BTW.
En bij vaste airco's, is het de vraag of dat niet als een investering in een woonhuis gezien moet worden.

https://wetten.overheid.n...z=2022-04-01&g=2022-04-01

[...]
Goed punt, ik heb een mobiele split-unit gekocht die meer dan 450 ex btw was, dus voor mij was het redelijk simpel :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
TheJVH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

https://www.jonglaan.nl/n...%20onderhoud%20aftrekbaar.
https://www.moore-drv.nl/...nemer-fiscaal-aftrekbaar/

En natuurlijk de pagina van de KIA zelf van de belastingdienst, maar daar staat (logischerwijs) niets specifiek over airco's: https://www.belastingdien...idsinvesteringsaftrek_kia

Wel moet ik zelf nog uitzoeken hoe ik dit precies in Moneybird zet, zodat het niet wordt meegenomen in de kosten voor de winst.
Uit die link:

Bij aanschaf van een airco heeft u in beginsel wel recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). U moet dan natuurlijk wel voldoen aan de standaardeisen voor de KIA. Belangrijk is bijvoorbeeld dat u in het jaar voor meer dan € 2.400 aan investeringen pleegt. Ook moet u de airco activeren op uw balans en moet de airco zelf minstens € 450 kosten.

De website vd belastingdienst is er ook duidelijk over. Zonder activering geen aftrek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
Wat is Nederland toch een belastingparadijs als je airco’s mag aanschaffen voor je thuiskantoortje… :P

Ik heb moeite met het verhogen van mijn uurtarief. Deze zit nu, afhankelijk van het soort opdracht, tussen de 135 en 150 euro. 10% bovenop 150 is echt te veel voor mijn klanten, aangezien zij al vaak boven hun max zitten (meestal 120).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Ik heb afgelopen week de indexatie ( jaarlijks ) doorgestuurd naar de klant(en) : ietsie meer dan 10% er bij.
In mijn geval berekend adhv de officiele cijfers van Statbel van de overheid.

Eerlijkheidshalve lig ik er niet van wakker wat ze er van denken : hun producten zijn ook duurder geworden en ik zal zeker niet de enige zijn die dit jaar serieus indexeerd.
Vroeger deed ik niet jaarlijks indexatie. Viel dan wel eens voor dat er 5 jaar niets aangepast werd aan tarief, tot ik dan eens na 6 jaar zij dat er 15 euro bij kwam per uur. Leek alsof de pleuris uitbrak toen ik dat zij. Ze begrepen het, en eenmalig gingen ze het doen. Maar ze hadden liever jaarlijks. Dan maak ik daar geen probleem uit. Nu dus dik 10% meer dit jaar, staat in hun contract dat het jaarlijks is, dus geen discussie.
En als ze het niet accepteren, dan wordt het ene heel fijn gesprek waarna ik achter mij de deur toetrek. Ze mogen vervolgens altijd terug bellen om terug te komen, maar dan zal het uurtarief nog hoger liggen, want ik zit er nu aan een tarief dat nog altijd peanuts is voor wat ik doe/verantwoordelijk ben.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Liegebeest schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:02:
Heeft iemand hier recente ervaringen met FireBrand, de opleidings-toko? Ik overweeg om met hen in zee te gaan als freelance trainer en ben erg benieuwd of het wel een beetje een reputabele club is.

Bij Springest komen ze nogal ruk uit de test, maar vooral omdat er maar twee reviews staan.
Die Springest reviews zijn denk ik van deelnemers aan een training, niet van trainers? Als mede-trainer kan ik zeggen dat de trainer voor 95% de beoordeling bepaalt, dus deze twee hebben misschien toevallig een matige trainer gehad, in plaats van jou ;)

Ik ken FireBrand niet (doen zo te zien ook niets in mijn vakgebied) maar als je er met de voorwaarden met hen uitkomt en je een redelijk gevoel krijgt bij hun backoffice kan er denk ik niet heel veel misgaan?

Ik heb met meerdere grote en kleinere opleiders gewerkt en behalve dat het tarief vaak minder is dan direct een training verkopen is het wel lekker makkelijk, omdat zij al het werk rondom de training voor je doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Orangelights23 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 06:33:
Wat is Nederland toch een belastingparadijs als je airco’s mag aanschaffen voor je thuiskantoortje… :P
[…]
Ik dacht: hah, daar hebben we GuitarHero weer vanuit Zweden/Denemarken. Maar nee, het is zijn broer Orangelights23. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
RichieB schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

Ik dacht: hah, daar hebben we GuitarHero weer vanuit Zweden/Denemarken. Maar nee, het is zijn broer Orangelights23. :+
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:00
Ernemmer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:16:
Ik zag net dat de NS zelf nu ook iets doet aan te hoge fee's van tussenpersonen, goede zaak imo.

In hun opdracht staat als eis.

[...]
NS heeft een eigen inhuurportal, dus altijd checken of de opdracht daar op staat.
Wel gebruiken niet alle afdelingen die portal heb ik ervaren, waardoor er soms toch weer partijtjes tussen zitten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Falcon10 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 06:51:
Ze mogen vervolgens altijd terug bellen om terug te komen, maar dan zal het uurtarief nog hoger liggen
Ik moest lachen :+

[ Voor 35% gewijzigd door TucanoItaly op 05-10-2022 09:35 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik wordt sinds enkele dagen gebeld door een of andere digitale assistent van Headfirst met een robotstem.
Zegt iemand dit wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Hmm hoe dan? Hoe kun je een investering zakelijk laten zijn als je m niet als zakelijk boekt?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 19:02
Hydra schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:31:

Als je aangeeft zelf het ZZP-schap te overwegen zijn de meeste ZZPers daar heel open over. Iemand naar z'n tarief vragen is over het algemeen ook niet taboe. Heb zelf genoeg mensen de oren van hun hoofd geluld over ZZPschap in ruil voor een kop koffie ;)
Ik ben je nog steeds dankbaar voor ons skypegesprek toen ik vragen had over het starten als ZZP'er. Inmiddels dik een half jaar met succes aan de gang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:52:
[...]

Uit die link:

Bij aanschaf van een airco heeft u in beginsel wel recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). U moet dan natuurlijk wel voldoen aan de standaardeisen voor de KIA. Belangrijk is bijvoorbeeld dat u in het jaar voor meer dan € 2.400 aan investeringen pleegt. Ook moet u de airco activeren op uw balans en moet de airco zelf minstens € 450 kosten.

De website vd belastingdienst is er ook duidelijk over. Zonder activering geen aftrek...
Dan hebben al die accountantskantoren ongelijk, ik heb de belastingtelefoon gebeld, die vrouw vond dat het er niet onder zou vallen. Je kan inderdaad wel de BTW aftrekken als je hem strikt zakelijk gebruikt. Haar redenatie was: "Het is niet noodzakelijk, daarom komt het niet in aanmerking voor de KIA".

Maar toen heb ik even doorgevraagd om het voor mijzelf helder te krijgen; hoe zit het met bijvoorbeeld een bureaustoel. Die is ook onderdeel van de inrichting van m'n (niet zakelijke) werkkamer, maar is wel noodzakelijk voor m'n werk. Haar antwoord daarop was dat die wel in aanmerking komt voor de KIA, maar NIET zakelijk aftrekbaar is. 8)7

Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat de regels dusdanig vaag zijn dat ze het bij de belastingdienst zelf ook niet helemaal weten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 19:02
com2,1ghz schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:03:
Ik wordt sinds enkele dagen gebeld door een of andere digitale assistent van Headfirst met een robotstem.
Zegt iemand dit wat?
Heb hetzelfde. Kreeg eerst een sms en daarna deze telefoontjes. Heel storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:35
TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Dan hebben al die accountantskantoren ongelijk, ik heb de belastingtelefoon gebeld, die vrouw vond dat het er niet onder zou vallen. Je kan inderdaad wel de BTW aftrekken als je hem strikt zakelijk gebruikt. Haar redenatie was: "Het is niet noodzakelijk, daarom komt het niet in aanmerking voor de KIA".

Maar toen heb ik even doorgevraagd om het voor mijzelf helder te krijgen; hoe zit het met bijvoorbeeld een bureaustoel. Die is ook onderdeel van de inrichting van m'n (niet zakelijke) werkkamer, maar is wel noodzakelijk voor m'n werk. Haar antwoord daarop was dat die wel in aanmerking komt voor de KIA, maar NIET zakelijk aftrekbaar is. 8)7

Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat de regels dusdanig vaag zijn dat ze het bij de belastingdienst zelf ook niet helemaal weten. :X
De belastingtelefoon kan je nooit gebruiken voor alles wat ook maar enigszins complex is, en zelfs hele standaard dingen beantwoorden ze vaak fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

De belastingtelefoon kan je nooit gebruiken voor alles wat ook maar enigszins complex is, en zelfs hele standaard dingen beantwoorden ze vaak fout.
Dus die vraag zou ik moeten stellen aan m'n boekhouder (die ik niet heb), of maar hopen dat de belastingcontroleur dezelfde gedachtegang heeft als ikzelf (of m'n boekhouder, mocht ik die hebben) :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hielko op 05-10-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Crazy D schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:20:
Hmm hoe dan? Hoe kun je een investering zakelijk laten zijn als je m niet als zakelijk boekt?
Door hem wel te boeken, maar het bedrag van de afschrijvingskosten op je IB belastingaangifte als niet-aftrekbaar op te geven, zodat het gecorrigeerd wordt?

Hebben ze een veld voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V8qI-kRXBJWcQTsfZgoeYRJ1Vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rnShfW3tnG9K5qM0Di26aDSz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
TucanoItaly schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:19:
[...]

Voor de beleefdheid worden zulke orders als suggestie of verzoek geformuleerd. Vaste krachten moeten echter gewoon doen wat gezegd wordt. Voor een freelancer ligt dat anders.
Deze post triggert mij wel. Ga je er dan vol tegenin? En waarom? Je wilt toch ook onderdeel worden van het team, ook als ZZP-er? Of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Nou, gebaseerd wat je hier in het topic post lijkt het me evident dat het niet klopt wat je doet.

* Om gebruik te maken van de KIA moeten het zakelijke bedrijfsmiddelen zijn, dus die moeten op je balans komen.
* Daarnaast is een airco onderdeel van je inrichting, en de inrichting van je huis/kantoor is alleen zakelijk te boeken als je een kantoorruimte hebt die aan de bekende voorwaarden voldoet.

Dus lijkt me dat er geen schijn van kans is dat je dit correct doet...
Ik doe helemaal niets, ik probeer alleen pap te maken van de artikelen die boekhouders op internet zetten. Je zet hier heel stellig neer dat het niet klopt, maar ik durf daar best aan te twijfelen:
Als u in een boekjaar investeert in bedrijfsmiddelen, dan kunt u in aanmerking komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). De bedrijfsmiddelen waarin u investeert, moeten dan wel in aanmerking komen voor investeringsaftrek.
Het is een bedrijfsmiddel, immers schaf je het aan om je bedrijfsvoering te optimaliseren en zou je het niet aanschaffen als je geen eigen zaak zou hebben (tenminste, dat neem ik maar even aan ;) ). Dat is precies hetzelfde als een bureaustoel, het enige verschil is dat een airco niet "noodzakelijk" is (volgens de belastingtelefoon).

Maar dan is de vraag; stel het is aankomende zomer 40 graden en je thuiskantoor staat op het zuiden. De ARBO geeft aan dat 28 graden de max is, vanaf dat moment is de airco wel opeens noodzakelijk? Vaag verhaal.
Gebruikt u een werkruimte in uw woning voor uw onderneming? In een zeer beperkt aantal gevallen komt u in aanmerking voor kostenaftrek. Meestal kunt u de kosten van de werkruimte niet aftrekken.
Dus de kosten (dus het gehele bedrag) mag je niet aftrekken. Dat lijkt mij helder.

Echter gaat het hier niet om de kosten, maar om een aparte regeling om het aantrekkelijker te maken voor ondernemers om te investeren. Als je een laptop koopt, dan mag je het gehele bedrag aftrekken, en mag je ook gebruik maken van de KIA waardoor je nog eens 28% van het bedrag mag aftrekken.

De screenshot van @maxnl geeft in ieder geval naar mij aan dat de belastingdienst rekening houd met deze situatie (ook als je geen gebruik maakt van de KIA, maar wel BTW wil aftrekken).

Voorlopig is mijn conclusie dat het extreem vaag is en niemand echt een antwoord heeft.

Om safe te spelen kan je het beter laten (want het gaat maar om een paar knaken), maar suf is het wel dat de regels gewoon niet duidelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Ik doe helemaal niets, ik probeer alleen pap te maken van de artikelen die boekhouders op internet zetten. Je zet hier heel stellig neer dat het niet klopt, maar ik durf daar best aan te twijfelen:

[...]

Het is een bedrijfsmiddel, immers schaf je het aan om je bedrijfsvoering te optimaliseren en zou je het niet aanschaffen als je geen eigen zaak zou hebben (tenminste, dat neem ik maar even aan ;) ). Dat is precies hetzelfde als een bureaustoel, het enige verschil is dat een airco niet "noodzakelijk" is (volgens de belastingtelefoon).

Maar dan is de vraag; stel het is aankomende zomer 40 graden en je thuiskantoor staat op het zuiden. De ARBO geeft aan dat 28 graden de max is, vanaf dat moment is de airco wel opeens noodzakelijk? Vaag verhaal.

[...]

Dus de kosten (dus het gehele bedrag) mag je niet aftrekken. Dat lijkt mij helder.

Echter gaat het hier niet om de kosten, maar om een aparte regeling om het aantrekkelijker te maken voor ondernemers om te investeren. Als je een laptop koopt, dan mag je het gehele bedrag aftrekken, en mag je ook gebruik maken van de KIA waardoor je nog eens 28% van het bedrag mag aftrekken.

De screenshot van @maxnl geeft in ieder geval naar mij aan dat de belastingdienst rekening houd met deze situatie (ook als je geen gebruik maakt van de KIA, maar wel BTW wil aftrekken).

Voorlopig is mijn conclusie dat het extreem vaag is en niemand echt een antwoord heeft.
Ik had mijn reactie ook al weer weggehaald, ik had zelf al bedacht dat je wellicht toch wel gelijk hebt (denk het eigenlijk wel). Wel bijzondere constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Mijn opmerking gaat niet over of hij in aanmerking komt voor de KIA of niet.

Mijn opmerking gaat over het feit dat je hem niet op de balans zet (niet activeert, niet zakelijk beschouwt voor de IB) maar wel KIA aftrek neemt. Dat klopt niet. Je krijgt alleen KIA als je het als een zakelijk middel op de balans zet.

Als je alleen de btw terugvraagt is het zakelijk voor de btw, maar nog niet zakelijk voor de IB. Als je dan toch KIA rekent dan ben je fraude aan het plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Mijn opmerking gaat niet over of hij in aanmerking komt voor de KIA of niet.

Mijn opmerking gaat over het feit dat je hem niet op de balans zet (niet activeert, niet zakelijk beschouwt voor de IB) maar wel KIA aftrek neemt. Dat klopt niet. Je krijgt alleen KIA als je het als een zakelijk middel op de balans zet.

Als je alleen de btw terugvraagt is het zakelijk voor de btw, maar nog niet zakelijk voor de IB. Als je dan toch KIA rekent dan ben je fraude aan het plegen.
Je hebt helemaal gelijk, dus je moet hem op je balans zetten (en de regels mbt afschrijving in acht nemen), en je moet bij je belastingaangifte ervoor zorgen dat je hem aangeeft als niet-aftrekbare kosten.

Dat geeft ook gelijk antwoord op mijn vraag; ik zet hem in Moneybird gewoon op de balans, en bij de IB (waar Moneybird in principe weinig mee te maken heeft) vul ik hem dan in bij het juiste kopje zodat hij wordt gecorrigeerd. Die screen shot heeft wel een hoop opgehelderd moet ik zeggen (y) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, dus je moet hem op je balans zetten (en de regels mbt afschrijving in acht nemen), en je moet bij je belastingaangifte ervoor zorgen dat je hem aangeeft als niet-aftrekbare kosten.

Dat geeft ook gelijk antwoord op mijn vraag; ik zet hem in Moneybird gewoon op de balans, en bij de IB (waar Moneybird in principe weinig mee te maken heeft) vul ik hem dan in bij het juiste kopje zodat hij wordt gecorrigeerd. Die screen shot heeft wel een hoop opgehelderd moet ik zeggen (y) .
Ik raad je echt heel hard aan om een boekhouder te nemen. Je hebt fantasieën over mazen in de wet die er niet zijn.

Je kan niet iets op de balans zetten, de afschrijving dan opgeven als niet-aftrekbaar en er wel KIA over claimen. Dat is echt 100% fout op zoveel gebieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
Als je het niet afschrijft betekent het dat je het niet gebruikt en dus kan je het niet als investering zien en dus geen KIA

Nvm.

Neem een boekhouder :)

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 05-10-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Ik raad je echt heel hard aan om een boekhouder te nemen. Je hebt fantasieën over mazen in de wet die er niet zijn.

Je kan niet iets op de balans zetten, de afschrijving dan opgeven als niet-aftrekbaar en er wel KIA over claimen. Dat is echt 100% fout op zoveel gebieden.
Ik heb geen "fantasieën over mazen", ik probeer alleen helderheid te krijgen over wat nu precies de regels zijn. In dit geval zijn die dusdanig vaag dat blijkbaar niemand het echt weet (ook boekhouders niet, getuige de artikelen op het internet - for the record; ik heb een mailtje gestuurd naar de auteur voor opheldering) en ook boekhouders er blijkbaar hun eigen interpretatie op na houden. Als jij het blijkbaar wel precies weet dan hoor ik het heel graag, daar leren we allemaal van.

De opmerking "neem een boekhouder" is vrij nutteloos omdat het helemaal niets opheldert, behalve dat je de interpretatie overlaat aan een derde partij waar je dan met je vinger naar kan wijzen als het niet goed gaat. In dit topic zijn genoeg verhalen te lezen over boekhouders die er ook een potje van maken, dan doe ik het liever zelf en zoek ik dingen gewoon tot de bodem uit.

Zelfde verhaal met de WBSO, met de vraag of je de uren voor je klant mag opgeven voor speur- en ontwikkelingswerk. Iedereen is er hier van overtuigd dat het kan (en ik ook), maar toen ik met iemand van het RVO belde gaf hij doodleuk aan dat ik niet in aanmerking komt omdat je geen risico loopt gezien je gewoon wordt betaald (wat nergens staat beschreven, maar dat zei de man die het beoordeelde wel :F , hij kon geen bronnen aanhalen 8)7 ).

EDIT:
Ik was er overigens ook van overtuigd dat je een airco niet zakelijk kon aftrekken, echter was de trigger voor mij het artikel van een accountant mbt de KIA, dat heeft uiteindelijk ook tot deze discussie geleid.

[ Voor 6% gewijzigd door TheJVH op 05-10-2022 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yordi- schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Deze post triggert mij wel. Ga je er dan vol tegenin? En waarom? Je wilt toch ook onderdeel worden van het team, ook als ZZP-er? Of juist niet?
Als je op lokatie werkt en niemand de deur open doet moet je wel. :+
Prima, maar als ik al wat anders in de planning heb wat ik belangrijker vind kom ik niet. In loondienst gaat dat wat moeilijker
Kan een legitieme eis zijn.
Hoi Marieke, volgende week donderdag ben ik er niet.
Net zo laat als gisteren
Prima, helemaal top als Anita mijn vervangster is. Ik ben immers tijdelijke inhuur vanwege reden X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:09:
Mwah, hij haalde die "fantasieën" wel uit een blog-artikel op de site van een accountantskantoor, dat geschreven is door iemand die naast bij dat kantoor ook bij de belastingdienst heeft gewerkt.

https://www.linkedin.com/in/hansbtwadvies/

Hoeveel ervaring heeft de gemiddelde boekhouder?

[ Voor 3% gewijzigd door maxnl op 05-10-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

[...]

Als je op lokatie werkt en niemand de deur open doet moet je wel. :+

[...]

Prima, maar als ik al wat anders in de planning heb wat ik belangrijker vind kom ik niet. In loondienst gaat dat wat moeilijker

[...]

Kan een legitieme eis zijn.

[...]

Hoi Marieke, volgende week donderdag ben ik er niet.

[...]

Net zo laat als gisteren

[...]

Prima, helemaal top als Anita mijn vervangster is. Ik ben immers tijdelijke inhuur vanwege reden X.
Hm, interessant. Ik realiseer me dat ik nog niet zo stil sta bij dit soort praktische zaken. Ik zit al een tijdje in de ZZP-overweging.

Spreek je dan bijvoorbeeld geen vaste werkdagen af? Kun je inderdaad zomaar zeggen; volgende week donderdag ben ik er niet? Als je niet komt bij een meeting waar je opdrachtgever je wel verwacht, zet je dan niet de verhoudingen op scherp? En een antwoord "net zo laat als gisteren", ja, misschien ligt dat aan mij, maar die klinkt toch ook niet zo vriendelijk.

Je merkt dat ik nog heel erg in de werkgever-werknemer verhouding zit, waar ik steeds meer achter kom dat ik daar helemaal niet voor gemaakt ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
KoningsGap schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:22:
Ik ben je nog steeds dankbaar voor ons skypegesprek toen ik vragen had over het starten als ZZP'er. Inmiddels dik een half jaar met succes aan de gang!
Super leuk om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 16-09 12:15
KoningsGap schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Heb hetzelfde. Kreeg eerst een sms en daarna deze telefoontjes. Heel storend.
Bij mij ook. Volgens mij willen ze wat gegevens verifieren en dan moet je een aantal keer ja zeggen. Maar omdat een formulier duidelijker en sneller is weiger ik met een robot te zitten bellen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Het punt gaat over de basis: als jij een middel niet bestempeld als een zakelijk bedrijfsmiddel dan kun je er ook geen KIA over claimen. KIA krijg je alleen voor zakelijke bedrijfsmiddelen.

Alle middelen waar je KIA over kunt claimen zijn zakelijke bedrijfsmiddelen. Maar niet over alle zakelijke bedrijfsmiddelen krijg je KIA.

Die blogs gaan over dat laatste punt: gegeven dat je een airco als een zakelijk bedrijfsmiddel beschouwt, kom je dan in aanmerking voor KIA?

Die blogs gaan niet over het opgeven van prive middelen voor de KIA.

Nu geeft @TheJVH aan dat hij de airco niet als zakelijk bedrijfsmiddel beschouwt. Dan kun je er per definitie geen KIA over krijgen. Pas als de airco op de balans staat kun je je af gaan vragen of hij in aanmerking komt voor KIA.

Daar komt bij dat hij iets op de balans wil zetten en dan de afschrijving als niet-aftrekbaar wilt opvoeren. Dat is echt van de zotte. Als de afschrijving niet aftrekbaar is hoort dat ding niet eens op de balans te staan.

Het zijn dit soort basale boekhoudkundige zaken die mij er toe bewegen om hem een boekhouder aan te raden.

Verder is "dat heb ik gelezen op internet" niet echt een fijne verdediging bij controle van de belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
maxnl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:41:
Mwah, hij haalde die "fantasieën" wel uit een blog-artikel op de site van een accountantskantoor, dat geschreven is door iemand die naast bij dat kantoor ook bij de belastingdienst heeft gewerkt.

https://www.linkedin.com/in/hansbtwadvies/

Hoeveel ervaring heeft de gemiddelde boekhouder?
Ik vind dit ook super lastig. Er is nergens enige vorm van eenduidigheid als het op dit soort antwoorden op hele logische vragen aankomt. Ik snap ook wel waarom veel van deze regels er zijn; er werd gewoon enorm veel misbruik van gemaakt. Maar als ik naar m'n boekhouder kijk; veel meer dan een IB invullen kan 'ie niet. De informatie die de hypotheekadviseur van 'em nodig had, ging ook heel moeizaam (enorm veel mails tussen hypotheekadviseur en boekhouder). Dus ik heb niet de illusie dat 'ie dit weet.

Ik heb daarnaast eerder contact met een andere boekhouder gehad en die had een hele sterke mening over bijv. de waarde van een youngtimer die ik zelf weer absoluut niet deel, en waar een andere boekhouder heel anders over dacht. Tja. Het is geen gereguleerd beroep ofzo.

Boekhouders weten het niet. De belastingdienst weet het niet. En als wij dan zelf maar besluiten is de kans groot dat de BD toch anders gaat oordelen.

Aan kantoorinrichting en dergelijke shit ga ik me gewoon niet wagen. Die paar honderd euro is het me niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:02:
Verder is "dat heb ik gelezen op internet" niet echt een fijne verdediging bij controle van de belastingdienst.
Precies. Het is een beetje dat "geen financieel advies" geneuzel van Insta influencers. Zij zijn niet de sjaak als het misgaat. Iedereen kan vanalles beweren op internet maar ik zou primair de BD volgen, en dan het liefst de dingen die gewoon zwart op wit terug te vinden zijn. Als je voor advies naar de belastingtelefoon gaat, zou ik ook zeker dat gesprek opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Een accountant hoort meer te weten dan een boekhouder, dat is wel een beschermde titel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Hydra schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Precies. Het is een beetje dat "geen financieel advies" geneuzel van Insta influencers. Zij zijn niet de sjaak als het misgaat. Iedereen kan vanalles beweren op internet maar ik zou primair de BD volgen, en dan het liefst de dingen die gewoon zwart op wit terug te vinden zijn. Als je voor advies naar de belastingtelefoon gaat, zou ik ook zeker dat gesprek opnemen.
Gewoon een brief sturen. Ik heb ook een keer een vraag gehad, een brief gestuurd, enkele weken later antwoord gekregen. Die heb je dan zwart op wit en kun je bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Mja, maar weet je, dan is het nog altijd dikwijls een discussie tussen belastingsdienst en de boekhouder/accountant.
Veel van die zaken zijn "ik interpreteer dit zo". Ook hoe je het betreffende item inkleed in je boekhouding doet veel aan : het mag of het mag niet.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:07:
Een accountant hoort meer te weten dan een boekhouder, dat is wel een beschermde titel.
Absoluut. Maar niet iedereen die bij een accountantskantoor werkt is accountant. Daarbij zijn accountants meestal in een bepaalde richting gespecialiseerd.

Punt is; ik ga niet dit soort keuzes af laten hangen van een blog op de site van een accountantskantoor. Het is wat anders als m'n accountant zelf ervoor kiest dit soort dingen zo te boeken; dan kan je nog tegen de BD 'ja maar m'n accountant' zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 05-10-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Falcon10 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:10:
Mja, maar weet je, dan is het nog altijd dikwijls een discussie tussen belastingsdienst en de boekhouder/accountant.
Het ging hier om iets wat iemand online gelezen had. Dan is het echt alleen maar een discussie tussen jou en de BD. En da's geen gelijkwaardige discussie.

Als je accountant zegt dat het okay is en het zo boekt dan is het m.i. een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 05-10-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Hydra schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:10:
Absoluut. Maar niet iedereen die bij een accountantskantoor werkt is accountant.
Dat klopt.
Bij beide artikelen zijn de auteurs zelf geen accountant, maar zijn ze op rechten afgestudeerd.
Mensen die hun standpunten een stuk beter kunnen toelichten dan de gemiddelde boekhouder. ;)

Hoewel je gelijk hebt dat dit bij de bedragen waar om het gaat niet erg rendabel zal zijn.
Maar voor de belastingdienst is dat het ook niet. Zelfs als die een andere mening zouden hebben, zou het wel eens onder de correctiegrens kunnen liggen.
Pagina: 1 ... 340 ... 642 Laatste