Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:01

Crazy D

I think we should take a look.

maxnl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Door hem wel te boeken, maar het bedrag van de afschrijvingskosten op je IB belastingaangifte als niet-aftrekbaar op te geven, zodat het gecorrigeerd wordt?

Hebben ze een veld voor:

[Afbeelding]
Ja maar dan komt ie niet in aanmerking voor de KIA.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00
maxnl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Dat klopt.
Bij beide artikelen zijn de auteurs zelf geen accountant, maar zijn ze op rechten afgestudeerd.
Mensen die hun standpunten een stuk beter kunnen toelichten dan de gemiddelde boekhouder. ;)

Hoewel je gelijk hebt dat dit bij de bedragen waar om het gaat niet erg rendabel zal zijn.
Maar voor de belastingdienst is dat het ook niet. Zelfs als die een andere mening zouden hebben, zou het wel eens onder de correctiegrens kunnen liggen.
Ik heb begin dit jaar controle gehad over 2019 over de fiscale winstberekening, er was een terechte correctie toegepast (1 klein foutje aan mijn kant) waarvan ik ook dacht dat het de moeite niet waard zou zijn. Het netto effect vd correctie is een paar euro (dankzij verhoogde lijfrente stortingsmogelijkheid), in mijn voordeel wel te verstaan...

En met een paar euro bedoel ik letterlijk minder dan 10 euro. Het bruto effect ging over een paar honderd euro.

Er gingen wel meerdere brieven met vragen en antwoorden over en weer, er werd tot in detail gekeken hoe mijn balans, activa, afschrijvingsmethodes en KIA, MIA en WBSO opgave eruit zagen. Ik weet zeker dat als ik een prive airco erop had gezet waarvan ik de afschrijving als niet-aftrekbaar had opgegeven maar hem wel voor de KIA had aangemeld dat de inspecteur nog veel gedetailleerder in de boeken had gedoken dan wat hij nu deed, als er niet een flinke boete bij was gekomen.

Linksom of rechtsom ben je persoonlijk verplicht en verantwoordelijk om een goede en correcte boekhouding te voeren. Foutjes worden gecorrigeerd, maar moedwillig de boel oplichten is een ander verhaal. Grijs gebied is prima zolang je het allemaal kan uitleggen en verantwoorden.

In mijn optiek valt KIA over een prive middel niet onder grijs gebied maar onder grove nalatigheid van de basisbeginselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Ik doe helemaal niets, ik probeer alleen pap te maken van de artikelen die boekhouders op internet zetten. Je zet hier heel stellig neer dat het niet klopt, maar ik durf daar best aan te twijfelen:

[...]

Het is een bedrijfsmiddel, immers schaf je het aan om je bedrijfsvoering te optimaliseren en zou je het niet aanschaffen als je geen eigen zaak zou hebben (tenminste, dat neem ik maar even aan ;) ). Dat is precies hetzelfde als een bureaustoel, het enige verschil is dat een airco niet "noodzakelijk" is (volgens de belastingtelefoon).
Maar je bureaustoel mag je ook niet aftrekken (tenzij je voldoet aan de regels rondom zelfstandige werkruimte). En als je daar aan voldoet, is je airco ook geen enkel probleem.
Maar dan is de vraag; stel het is aankomende zomer 40 graden en je thuiskantoor staat op het zuiden. De ARBO geeft aan dat 28 graden de max is, vanaf dat moment is de airco wel opeens noodzakelijk? Vaag verhaal.
Niets vaag aan. Uitgaven voor je werkplek (mits geen zelfstandige plek blah blah) mag je gewoon niet opvoeren, punt. Een airco is niet anders dan een stoel of een bureau. Apparatuur mag dan weer wel, dus je zou voldoende monitoren kunnen kopen om een tafel van te maken. En als je losse componenten koopt om zelf een pc te bouwen zou je een shitload aan koelers kunnen kopen 8)7

Krom? Ja. Oneerlijk? Ja, ook. Discutabel? Absoluut. Maar vaag? Nee. Het staat zeer duidelijk omschreven.
Dus de kosten (dus het gehele bedrag) mag je niet aftrekken. Dat lijkt mij helder.

Echter gaat het hier niet om de kosten, maar om een aparte regeling om het aantrekkelijker te maken voor ondernemers om te investeren. Als je een laptop koopt, dan mag je het gehele bedrag aftrekken, en mag je ook gebruik maken van de KIA waardoor je nog eens 28% van het bedrag mag aftrekken.
Hoe zou je een investering die je doet, waarmee je niet je zakelijke kosten mag ophogen (winst verlagen dus), wel als KIA opvoeren zodat je alsnog je winst kunt verlagen.

BTW aftrekken is iets anders.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34
Crazy D schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Maar is dat zo? Ik zie dat nergens zwart op wit staan (op de site van de BD bijvoorbeeld). Om in aanmerking te komen voor de KIA lijkt het dat je moet investeren in bedrijfsmiddelen. Niet dat er verdere beperkingen aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Crazy D schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:03:
Daar verschillen de meningen dus over.

art. 3.14 IB bepaalt enkel dat bepaalde kosten bij het bepalen van de winst van aftrek moeten worden uitgesloten.
Dat iets niet in aftrek van de winst mag worden gebracht, wil nog niet automatisch zeggen dat deze ook niet voor andere regelingen uit andere artikelen in aanmerking komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Maar je bureaustoel mag je ook niet aftrekken (tenzij je voldoet aan de regels rondom zelfstandige werkruimte). En als je daar aan voldoet, is je airco ook geen enkel probleem.
Volgens de online bronnen mag je de btw van de bureaustoel ook gewoon terugvragen, alleen de kosten van de stoel kan je dan verder niet verrekenen met je winst. Het concept van de werkruimte met alle regels bestaat voor de inkomstenbelasting, maar niet voor de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:26

TommyGun

Stik er maar in!

Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Volgens de online bronnen mag je de btw van de bureaustoel ook gewoon terugvragen, alleen de kosten van de stoel kan je dan verder niet verrekenen met je winst. Het concept van de werkruimte met alle regels bestaat voor de inkomstenbelasting, maar niet voor de btw.
Inderdaad, dat gaf mijn boekhouder ook aan :P Geldt vast ook voor een sta/zit bureau toch? :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Ik heb begin dit jaar controle gehad over 2019 over de fiscale winstberekening, er was een terechte correctie toegepast (1 klein foutje aan mijn kant) waarvan ik ook dacht dat het de moeite niet waard zou zijn. Het netto effect vd correctie is een paar euro (dankzij verhoogde lijfrente stortingsmogelijkheid), in mijn voordeel wel te verstaan...
Hoe werkt dat? Komen ze langs? Moet je alles digitaal opsturen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Maar is dat zo? Ik zie dat nergens zwart op wit staan (op de site van de BD bijvoorbeeld). Om in aanmerking te komen voor de KIA lijkt het dat je moet investeren in bedrijfsmiddelen. Niet dat er verdere beperkingen aan zitten.
Een bedrijfsmiddel moet op je balans staan. Anders kan het geen bedrijfsmiddel zijn (want geen middel van een bedrijf). Toegeven, ik vind zo snel niet de definitie van een bedrijfsmiddel dus er is ruimte voor discussie. Maar ik wens je succes ermee mocht je controle krijgen. Een bedrijfsmiddel > 450 moet je afschrijven, en om af te kunnen schrijven moet ie op de balans staan.
Kosten van aanschaf, voortbrenging en verbetering van bedrijfsmiddelen
Bij de aanschafprijs horen ook de kosten voor het bedrijfsklaar maken van een bedrijfsmiddel en alle kosten die verbonden zijn met de aanschaf. Ook de kosten van verbetering van het bedrijfsmiddel moet u op de balans activeren en vervolgens afschrijven. Huurt u bijvoorbeeld een gebouw en hebt u kosten gemaakt voor de verbetering daarvan? Dan moet u deze kosten zelf activeren en afschrijven.
Vanuit https://www.belastingdien...14-4cb7-91ac-53dfefc0b9de

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-07 22:05
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Linksom of rechtsom ben je persoonlijk verplicht en verantwoordelijk om een goede en correcte boekhouding te voeren. Foutjes worden gecorrigeerd, maar moedwillig de boel oplichten is een ander verhaal. Grijs gebied is prima zolang je het allemaal kan uitleggen en verantwoorden.

In mijn optiek valt KIA over een prive middel niet onder grijs gebied maar onder grove nalatigheid van de basisbeginselen.
Dat is waarom we de discussie hebben, grijs gebied uitzoeken en zorgen dat we een correcte boekhouding hebben. Echter doen jouw woorden het net lijken alsof je denkt dat men hier bewust de boel aan het oplichten is :/ . Er is blijkbaar een verschil in interpretatie, dat heeft niets te maken met "grove nalatigheid" ;) .

Zaken die je aanschaft om je bedrijf te verbeteren / efficiënter te maken, zijn zakelijke investeringen. Daarom kan je BTW aftrekken en komen ze op je balans, en wordt daarmee je commerciële winst lager (afhankelijk van hoe je het afschrijft, als je starter is dat weer anders).

Echter, de fiscus heeft bepaald dat je sommige zakelijke kosten in je niet-zelfstandige werkruimte niet mag aftrekken (waarschijnlijk om te voorkomen dat je waarde aan je huis toevoegt - die onderdeel is van je prive vermogen - zonder daar belasting over te betalen, logisch). Die regeling heeft te maken met je fiscale winst, namelijk de winst waarvan de Belastingdienst vind dat je er belasting over moet betalen. Die kan dus anders zijn dan je commerciële winst.

De KIA is een andere regeling, en het is dus compleet onduidelijk of de regels voor een niet-zelfstandige werkruimte ook effect hebben op de KIA. Dat blijkt uit de discussie hier, de blogposts van accountants, en het telefoontje met de belastingdienst (want die wijst opeens op het feit dat een investering "essentieel" moet zijn :? ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
c-nan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Hoe werkt dat? Komen ze langs? Moet je alles digitaal opsturen?
Bij mij ging het digitaal via email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Een bedrijfsmiddel moet op je balans staan. Anders kan het geen bedrijfsmiddel zijn (want geen middel van een bedrijf). Toegeven, ik vind zo snel niet de definitie van een bedrijfsmiddel dus er is ruimte voor discussie. Maar ik wens je succes ermee mocht je controle krijgen. Een bedrijfsmiddel > 450 moet je afschrijven, en om af te kunnen schrijven moet ie op de balans staan.

[...]

Vanuit https://www.belastingdien...14-4cb7-91ac-53dfefc0b9de
Wat je schrijft klinkt voor het boerenverstand logisch, maar volgens mij is er niks waaruit blijkt dat een bedrijfsmiddel op de balans moet staan. Sterker nog, het feit dat bedrijfsmiddelen <450 niet op de balans terecht komen, laat dat eigenlijk al zien. Bedrijfsmiddelen zijn dingen die je koopt voor zakelijk gebruik. Sommige moeten op de balans komen, sommige niet. Sommige zijn wel aftrekbaar voor van je fiscale winst, andere niet.

En het feit dat het op het internet werkelijk stikt van de blogposts van verschillende accountants die zeggen dat je bijv. de btw wel kan terugvragen van een bureaustoel (want bedrijfsmiddel) maar niet kan aftrekken van de winst (want inrichting huis, en niet toegestaan) lijkt het me toch heel waarschijnlijk dat je boerenverstand je hier in de steek laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Dat is waarom we de discussie hebben, grijs gebied uitzoeken en zorgen dat we een correcte boekhouding hebben. Echter doen jouw woorden het net lijken alsof je denkt dat men hier bewust de boel aan het oplichten is :/ . Er is blijkbaar een verschil in interpretatie, dat heeft niets te maken met "grove nalatigheid" ;) .
Tja, ik kan een discussie starten of ik de aanschaf van een nieuwe koelkast mag opvoeren als een lijfrente storting. Het feit dat we een discussie hebben omdat ik de basis niet snap wil niet zeggen dat het opeens grijs gebied is.

KIA op prive middelen is echt geen grijs gebied. Prive middelen op de balans zetten en de afschrijving opvoeren als niet-aftrekbare kosten is ook geen grijs gebied. Als je zelf je boekhouding voert hoor je over een bepaald minimum aan kennis te beschikken anders moet je het uitbesteden aan iemand die het wel snapt.

Als je niet genoeg kennis hebt om een correcte boekhouding te voeren maar je doet het toch, dan is dat nalatigheid. Je had namelijk kunnen weten (of uitzoeken) dat je niet genoeg kennis had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Tja, ik kan een discussie starten of ik de aanschaf van een nieuwe koelkast mag opvoeren als een lijfrente storting. Het feit dat we een discussie hebben omdat ik de basis niet snap wil niet zeggen dat het opeens grijs gebied is.

KIA op prive middelen is echt geen grijs gebied. Prive middelen op de balans zetten en de afschrijving opvoeren als niet-aftrekbare kosten is ook geen grijs gebied. Als je zelf je boekhouding voert hoor je over een bepaald minimum aan kennis te beschikken anders moet je het uitbesteden aan iemand die het wel snapt.

Als je niet genoeg kennis hebt om een correcte boekhouding te voeren maar je doet het toch, dan is dat nalatigheid. Je had namelijk kunnen weten dat je niet genoeg kennis had.
Maar een airco in je kantoorruimte die je zakelijk gebruikt is geen prive middel. Dat zijn zakelijke kosten, alleen die zijn niet aftrekbaar. Zie bijvoorbeeld:

https://www.moore-drv.nl/...rkruimte-thuis-aftrekken/
https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/werkruimte-aan-huis/
http://www.bpmadministrat...e-in-de-eigen-woning-btw/

Etc Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Maar een airco in je kantoorruimte die je zakelijk gebruikt is geen prive middel. Dat zijn zakelijke kosten, alleen die zijn niet aftrekbaar. Zie bijvoorbeeld:

https://www.moore-drv.nl/...rkruimte-thuis-aftrekken/
https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/werkruimte-aan-huis/
http://www.bpmadministrat...e-in-de-eigen-woning-btw/

Etc Etc.
Je hebt kosten en activa. Onder de 450 euro zijn het kosten, daarboven zijn het activa. Slechts in bepaalde uitzonderingsgevallen mag je daar van afwijken.

Als je hem op de balans zet moet je erover afschrijven, maar kun je ook in aanmerking komen voor de KIA.

Als je hem niet eens op de balans zet kun je uberhaupt geen KIA erover krijgen.

Als je hem wel op de balans zet maar de afschrijving als niet-aftrekbaar boekt dan heb je iets niet goed begrepen, want dan hoort ie uberhaupt niet op de balans thuis. Dat is vragen of je nog steeds rechts voorrang moet geven als je achterstevoren in de auto gaat zitten, of dat links dan voorrang krijgt omdat de auto vooruit rijdt. Of ben je dan met een bijzondere verrichting bezig, ondanks dat de auto vooruit rijdt? Succes met de discussie bij de rechter.

Ik laat het hierbij, heb m'n best gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:08
Yordi- schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Hm, interessant. Ik realiseer me dat ik nog niet zo stil sta bij dit soort praktische zaken. Ik zit al een tijdje in de ZZP-overweging.

Spreek je dan bijvoorbeeld geen vaste werkdagen af? Kun je inderdaad zomaar zeggen; volgende week donderdag ben ik er niet? Als je niet komt bij een meeting waar je opdrachtgever je wel verwacht, zet je dan niet de verhoudingen op scherp? En een antwoord "net zo laat als gisteren", ja, misschien ligt dat aan mij, maar die klinkt toch ook niet zo vriendelijk.

Je merkt dat ik nog heel erg in de werkgever-werknemer verhouding zit, waar ik steeds meer achter kom dat ik daar helemaal niet voor gemaakt ben.
Als ZZP-er heb je geen gezagsverhouding. Maw niemand kan je verbieden dingen te doen of te laten. Wil jij werken van 22.00 tot 04.00? Prima, dan mag jij dat. Is er volgende week een release van een nieuw pakket (waarin jij een belangrijke rol hebt) en jij zegt dat je er volgende week niet bent? Ook prima.

Of je daarmee een werkzame situatie creëert voor jezelf betwijfel ik en ik denk dat je contract/samenwerking wordt beëindigd. De meesten van ons hebben ook nog zoiets als intuïtie, een vorm van empathie en een zekere zin voor arbeidethos. Combineer dat met communicatie en (bijna) alles is mogelijk bij je opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Je hebt kosten en activa. Onder de 450 euro zijn het kosten, daarboven zijn het activa. Slechts in bepaalde uitzonderingsgevallen mag je daar van afwijken.

Als je hem op de balans zet moet je erover afschrijven, maar kun je ook in aanmerking komen voor de KIA.

Als je hem wel op de balans zet maar de afschrijving als niet-aftrekbaar boekt dan heb je iets niet goed begrepen, want dan hoort ie uberhaupt niet op de balans thuis. Dat is vragen of je nog steeds rechts voorrang moet geven als je achterstevoren in de auto gaat zitten, of dat links dan voorrang krijgt omdat de auto vooruit rijdt. Of ben je dan met een bijzondere verrichting bezig, ondanks dat de auto vooruit rijdt? Succes met de discussie bij de rechter.

Maar of iets een bedrijfsmiddel is heeft helemaal niks te maken met de boekhoudkundige aanpak wat betreft kosten en activa. Je bent heel erg overtuigd van je gelijk, maar je hebt geen enkele bron van de bijv. een accountant of belastingdienst die dat onderschrijft. En dat terwijl voor de omgekeerde positie wel meer dan genoeg te vinden is. Daarom deel ik een paar van die linkjes... als jij dat nou ook zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
En nog even voor de volledigheid, de BD heeft ook nog een kopje "Welke btw mag u niet aftrekken?". Niet geheel toevallig staat er niks over het niet aftrekbaar zijn van kosten van een thuiskantoor. Terwijl, logischerwijs, bij de sectie over de aftrekbaarheid van zakelijke kosten, daar een compleet hoofdstuk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Maar of iets een bedrijfsmiddel is heeft helemaal niks te maken met de boekhoudkundige aanpak wat betreft kosten en activa. Je bent heel erg overtuigd van je gelijk, maar je hebt geen enkele bron van de bijv. een accountant of belastingdienst die dat onderschrijft. En dat terwijl voor de omgekeerde positie wel meer dan genoeg te vinden is. Daarom deel ik een paar van die linkjes... als jij dat nou ook zou kunnen.
https://www.belastingdien...teren_in_bedrijfsmiddelen

Zet je het niet op de balans dan is het geen bedrijfsmiddel. Dan heb je de keus gemaakt om het als een privemiddel te beschouwen.

En deze over hoe je een normale boekhouding voert: https://www.belastingdien...mers/goed_koopmansgebruik
De afschrijvingskosten als niet-aftrekbaar opvoeren valt niet onder goed koopmansgebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door pirke op 05-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Wat op die pagina denk je te lezen dat het jouw stelling onderbouwt?
Bedrijfsmiddelen zijn zaken die u gebruikt in uw onderneming en die u niet wilt verkopen. U hebt ze nodig om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen verlenen. Bij bedrijfsmiddelen moet u denken aan machines, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris en dergelijke. Maar ook goodwill of vergunningen kunt u beschouwen als bedrijfsmiddelen. Voor het berekenen van de afschrijving en voor de diverse investeringsregelingen is het van belang om te weten wat precies het bedrag is, dat u hebt geïnvesteerd in een bedrijfsmiddel.
Ik zou zeggen, lees bovenstaande alinea maar eens. Daaruit blijkt alleen dat bedrijfsmiddelen zakelijk gebruikt worden, niet dat er andere voorwaarden aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Als ZZP-er heb je geen gezagsverhouding. Maw niemand kan je verbieden dingen te doen of te laten. Wil jij werken van 22.00 tot 04.00? Prima, dan mag jij dat. Is er volgende week een release van een nieuw pakket (waarin jij een belangrijke rol hebt) en jij zegt dat je er volgende week niet bent? Ook prima.

Of je daarmee een werkzame situatie creëert voor jezelf betwijfel ik en ik denk dat je contract/samenwerking wordt beëindigd. De meesten van ons hebben ook nog zoiets als intuïtie, een vorm van empathie en een zekere zin voor arbeidethos. Combineer dat met communicatie en (bijna) alles is mogelijk bij je opdrachtgever.
Precies, maar een dreigende beëindiging van een contract, een mogelijk slechte referentie of iets soortgelijks omdat je niet naar de pijpen van je opdrachtgever danst is m.i. nog steeds een verkapte gezagsverhouding. En eigenlijk ook niet veel anders dan in dienst zijn. Vandaar dat de eerdere post mij triggerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Zet je het niet op de balans dan is het geen bedrijfsmiddel. Dan heb je de keus gemaakt om het als een privemiddel te beschouwen.
Dat blijf je maar herhalen, maar dat maakt het niet waar. Je kan zakelijke kosten hebben die niet aftrekbaar zijn, dat maakt het niet direct een prive uitgave. Als je een BV hebt en een boete krijgt voor iets dan is die ook vaak niet aftrekbaar, maar dan is dat niet zomaar een prive uitgave van de aandeelhouders oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Wat op die pagina denk je te lezen dat het jouw stelling onderbouwt?

[...]

Ik zou zeggen, lees bovenstaande alinea maar eens. Daaruit blijkt alleen dat bedrijfsmiddelen zakelijk gebruikt worden, niet dat er andere voorwaarden aan verbonden zijn.
Een niet-bedrijfsmiddel kun je niet opgeven voor de KIA

https://www.belastingdien...esinvesteringsbijtelling/
U komt in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek als u hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen.
Als je het niet op de balans zet is het geen bedrijfsmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:04:

Als je het niet op de balans zet is het geen bedrijfsmiddel.
Je klinkt als een kapotte grammofoonplaat.
Yordi- schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Precies, maar een dreigende beëindiging van een contract, een mogelijk slechte referentie of iets soortgelijks omdat je niet naar de pijpen van je opdrachtgever danst is m.i. nog steeds een verkapte gezagsverhouding. En eigenlijk ook niet veel anders dan in dienst zijn. Vandaar dat de eerdere post mij triggerde.
Tja, maar is er natuurlijk altijd een soort van gezag verhouding tussen opdrachtgever en nemer. De schilder krijgt ook geen werk als hij alleen maar om 2 uur 's nachts wilt werken of de kledingwinkel geen klanten als ze opengaan rond die tijd etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Yordi- schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Deze post triggert mij wel. Ga je er dan vol tegenin? En waarom? Je wilt toch ook onderdeel worden van het team, ook als ZZP-er? Of juist niet?
Die verplichte vrije dag had ik onlangs, daar doe ik liever niet aan mee. Ik heb wel getekend voor "afstemming met arbeidstijden opdrachtgever, indien dat noodzakelijk is". Dus ik geef aan bij de klant dat het kán, als het noodzakelijk is.

Dus ik ga er niet vol tegen in, ik trek het in de overleg sfeer en begin er mee dat ik ze wijs op het feit dat ik geen vaste kracht ben.

En tsja, of je écht onderdeel bent van het team? Ik betwijfel het, hoor! Onlangs gingen we co-worken met twee teams van verschillende locaties. Een week van tevoren wordt er gemeld dat het alleen voor vaste krachten is, vanwege het budget :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Hielko schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

Je klinkt als een kapotte grammofoonplaat.
Echt, ga een basiscursus boekhouden doen als je niet snapt wat bedrijfsmiddelen zijn, en hoe je het onderscheid van privemiddelen maakt. Juist het verschil of je het wel of niet op de balans zet bepaald of het zakelijk of prive is. Dat is waar vermogensetikettering over gaat. Soms heb je keuze, soms niet. Het gevolg van de keuze dan wel verplichting is of iets op de balans komt of niet.

Verder nog wat nuttig leesvoer om de basis te begrijpen:

https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/

https://www.belastingdien...u_in_1_jaar_mag_aftrekken

https://www.belastingdien...ntal_jaren_moet_aftrekken

https://www.belastingdien..._kosten/zakelijk_of_prive

https://www.ficsus.nl/ken...men/vermogensetikettering

https://www.belastingdien...ijving/wat_is_afschrijven

https://www.belastingdien...s/werkruimte_in_de_woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Merk op dat bovenstaande puur gaat over zakelijk voor de IB.

Parallel daar aan heb je zakelijk voor de BTW, daar gelden hele andere richtlijnen voor, maar dat is niet van toepassing in de discussie over de KIA, aangezien dat een IB aangelegenheid is.

Middelen die zakelijk zijn voor de IB zijn ook zakelijk voor de BTW. Middelen die niet zakelijk zijn voor de BTW zijn ook niet zakelijk voor de IB. Middelen die zakelijk zijn voor de BTW kunnen nog steeds prive zijn voor de IB. Prive voor de IB komt niet in aanmerking voor de KIA.

[ Voor 36% gewijzigd door pirke op 05-10-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TucanoItaly schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Die verplichte vrije dag had ik onlangs, daar doe ik liever niet aan mee. Ik heb wel getekend voor "afstemming met arbeidstijden opdrachtgever, indien dat noodzakelijk is". Dus ik geef aan bij de klant dat het kán, als het noodzakelijk is.
Op 3 oktober is Leidens Ontzet. Hele stad dicht en geen enkele collega werkt. Waarom zou ik dan wel gaan werken? Dus had ik een 'verplichte' vrije dag. Ik kan er niet mee zitten. Net als de verplichte vrije vrijdag na Hemelvaart. Prima hoor.
Het wordt anders als er willekeurig 5 andere dagen worden aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Echt, ga een basiscursus boekhouden doen als je niet snapt wat bedrijfsmiddelen zijn, en hoe je het onderscheid van privemiddelen maakt.
Ik heb de HEAO gedaan (richting BI). Dat boekhouden, ik vond er niks aan. Heb zelfs nog zitten programmeren (COBOL-krassen) aan een ERP-pakket. Ook weer boekhouden erin. Ik snap het wel maar ik vind het niet leuk. Alleen daarom besteed ik het hele circus uit aan een accountant. Die man roept soms wel eens "ik kan dit doen voor je, ik ga dat doen voor je". Hij maakt me blij want ik denk er niet over na en het wordt geregeld met balans, kosten, winsten en IB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Volgens mij heb je het zelf niet begrepen, ik neem dan ook aan dat je zelf wel een boekhouder hebt waarbij je het kan checken O-) .

De belastingdienst zegt het volgende:
Als u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting berekent u de fiscale winst aan de hand van de winst-en-verliesrekening en balans van uw onderneming. Deze fiscale winst is de basis voor de berekening van de verschuldigde inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en wordt berekend door fiscale regels toe te passen op de commerciële winst-en-verliesrekening en balans. Het gaat dan bijvoorbeeld om de waardering van balansposten en de toerekening van kosten aan een boekjaar.
Let vooral op het dikgedrukte stuk, er is dus een wezenlijk onderscheid tussen de commerciële winst (dat is een vrij eenvoudige berekening in je omzet, kosten, etc), en je fiscale winst (daar zitten allemaal vage regels aan die we hier bespreken).
Bij het bepalen van de winst houdt u rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: u trekt die kosten af van de opbrengsten. Bedrijfsmiddelen zijn zaken die u niet direct wilt verkopen, maar die u een aantal jaren in uw onderneming gebruikt. Ze verschillen dus van inkopen en voorraden. Bedrijfsmiddelen hebt u nodig om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen verlenen.
Of het een bedrijfsmiddel is, mag iedereen voor zichzelf bepalen aan de hand van zakelijk en privé gebruik, maar je moet het wel kunnen uitleggen aan de belastingdienst. Hier kunnen de meningen over verschillen en dat is prima. Een brief sturen om het uit te sluiten is een goed idee. Let wel, dit is waar naar mijn idee de grootste onduidelijkheid in zit: Wat mag je wel en niet classificeren als een bedrijfsmiddel? Als men concludeert dat het een privéaankoop is (en dus geen bedrijfsmiddel), dan mag je ook geen BTW aftrekken (of deels).

Dan staat er hier een verhaal over welke kosten je wel en niet mag aftrekken. Daar staat ook de regeling beschreven over de thuiswerkruimte: https://www.belastingdien...23-4639-b11f-fc3840c47a67

Maar het meest interessante komt hieronder:
7.5.5 Hoe verwerkt u de gedeeltelijk of niet-aftrekbare kosten?
Hebt u winst uit onderneming? Dan zijn er verschillende methoden om uw gedeeltelijk of niet-aftrekbare kosten te verwerken in de administratie en aangifte van uw onderneming:
- U boekt de niet-aftrekbare kosten en het niet-aftrekbare gedeelte van uw kosten als privékosten. Bij het opmaken van de jaarrekening hoeft u geen correctie toe te passen.
- U boekt de niet-aftrekbare kosten en het niet-aftrekbare gedeelte van uw kosten volledig als kosten op de winst-en-verliesrekening. Bij het opmaken van de jaarrekening past u een correctie toe voor de niet-aftrekbare kosten of het niet-aftrekbare deel van de kosten.
- Is er sprake van een drempelbedrag? Dan kunt u alleen de kosten die boven de drempel uitkomen, opnemen in de winst-en-verliesrekening.
Hier staat precies beschreven wat er eerder al stond, je bedrijfsmiddel staat op je balans, maar de bijkomende kosten van dit middel (afschrijvingskosten indien >450) moet je corrigeren. Daarmee staat de airco wel op je balans, gaat het af van je commerciële winst (want je hebt die airco toch moeten betalen), maar wat de fiscus betreft mag je die kosten niet aftrekken en tel je ze weer op bij het indienen van je inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Echt, ga een basiscursus boekhouden doen als je niet snapt wat bedrijfsmiddelen zijn, en hoe je het onderscheid van privemiddelen maakt. Juist het verschil of je het wel of niet op de balans zet bepaald of het zakelijk of prive is. Dat is waar vermogensetikettering over gaat. Soms heb je keuze, soms niet. Het gevolg van de keuze dan wel verplichting is of iets op de balans komt of niet.

Verder nog wat nuttig leesvoer om de basis te begrijpen:

https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/

https://www.belastingdien...u_in_1_jaar_mag_aftrekken

https://www.belastingdien...ntal_jaren_moet_aftrekken

https://www.belastingdien..._kosten/zakelijk_of_prive

https://www.ficsus.nl/ken...men/vermogensetikettering

https://www.belastingdien...ijving/wat_is_afschrijven

https://www.belastingdien...s/werkruimte_in_de_woning
Ik heb al die pagina's gelezen, maar ze bieden geen onderbouwing voor het punt waar je hele verhaal op hangt, namelijk dat volgens jou bedrijfsmiddelen die niet aftrekbaar zijn niet bestaan c.q. automatisch gezien worden als privevermogen.

Echter, zoals de quote van @TheJVH hierboven laat zien houdt de belastingdienst daar dus wel expliciet rekening mee in de aangifte. Daarnaast, als je kijkt op de site van de BD over niet aftrekbare BTW-kosten, dan lees je dat (logischerwijs) priveaankopen niet aftrekbaar zijn. Maar als we het er wel over eens zijn dat de btw van een bureaustoel wel aftrekbaar is, dan volgt daar automatisch uit dat dit geen priveaankoop is geweest, maar een zakelijke aankoop. En daarmee dus ook een bedrijfsmiddel is zoals bedoelt voor de KIA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
[...]

En tsja, of je écht onderdeel bent van het team? Ik betwijfel het, hoor! Onlangs gingen we co-worken met twee teams van verschillende locaties. Een week van tevoren wordt er gemeld dat het alleen voor vaste krachten is, vanwege het budget :+
Zo gaat het bij de opdracht waar ik nu op zit ook, externe worden daar ook niet uitgenodigd voor feestjes, festiviteiten en kwartaalbijeenkomsten :+

Is ook gelijk 1 van de redenen waarom ik voor mezelf ben begonnen een tijdje terug, ik hoef daar niet zo nodig bij te zijn :+ Het is ook vaak op donderdagavond, dan moet ik voetballen.. en niemand die mij nu verplicht om bij dat soort bezigheden aanwezig te zijn! *O*

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
[...]

Dus ik ga er niet vol tegen in, ik trek het in de overleg sfeer en begin er mee dat ik ze wijs op het feit dat ik geen vaste kracht ben.

Same here. Gewoon overleggen. Hebben de internen een verplichte vrije dag, dan betekend dat vaak dat je op die dag geen tijd kan schrijven. In overleg werk ik dan vaak wel op zo’n dag en schrijf ik de tijd op een andere dag die ik bijvoorbeeld normaal vrij heb.
En zodra een feestje betekend dat ik geen tijd mag schrijven als ik erbij ben dan ga ik gewoon werken. Mag ik er niet bij zijn dan is het helemaal makkelijk. Ik vind dit soort dingen ook niet echt bijdragen aan het gevoel of je meer of minder bij het team hoort. Vaak is het naar mijn idee meer iets om als interne jezelf te profileren voor je functionering en beoordeling :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:29:
Hier staat precies beschreven wat er eerder al stond, je bedrijfsmiddel staat op je balans, maar de bijkomende kosten van dit middel (afschrijvingskosten indien >450) moet je corrigeren. Daarmee staat de airco wel op je balans, gaat het af van je commerciële winst (want je hebt die airco toch moeten betalen), maar wat de fiscus betreft mag je die kosten niet aftrekken en tel je ze weer op bij het indienen van je inkomstenbelasting.
Er wordt gesproken over winst en verliesrekening, niet op de balans. Ze zeggen, of je boekt het direct prive, of je boekt het eerst op een kostenrekening om dat later te corrigeren met een prive boeking. Effect is hetzelfde. Dat is hetzelfde traject als je autokosten voor het zakelijk deel (indien je prive auto hebt). Of je boekt per keer dat je bij de garage bent een deel prive en een deel zakelijk, of je boekt alles zakelijk en corrigeert het op basis van gebruik van je auto (zakelijk/prive verhouding). Aangezien je bij een auto natuurlijk niet van te voren weet wat die verhouding is, maak je het jezelf wel extra moeilijk als je het direct bij boeken al wilt verdelen maar het is precies hetzelfde. Je kostenrekening verhogen en later verlagen met als tegenboeking een prive opname is totaal iets anders dan iets op een balans hebben staan.

Maar goed, volgens mij gaan we er hier niet uitkomen. Maakt ook niet uit. Doe ermee wat je wilt. Naar mijn mening kan een bedrijfsmiddel > 450 niet prive zijn (want je boekt geen kosten zakelijk, geen aanschaf, geen afschrijving, je registreert 'm niet als bedrijfsmiddel, etc), en wel in aanmerking komen voor de KIA. Maar ik ga het mijn accountant niet vragen want dat kost me geld, en ik hoef sowieso geen airco :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Crazy D schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Maar goed, volgens mij gaan we er hier niet uitkomen. Maakt ook niet uit. Doe ermee wat je wilt. Naar mijn mening kan een bedrijfsmiddel > 450 niet prive zijn (want je boekt geen kosten zakelijk, geen aanschaf, geen afschrijving, je registreert 'm niet als bedrijfsmiddel, etc), en wel in aanmerking komen voor de KIA. Maar ik ga het mijn accountant niet vragen want dat kost me geld, en ik hoef sowieso geen airco :P
Ik ben het helemaal met je eens dat privé zaken niet in aanmerking kunnen komen voor de KIA. Maar dat is het punt, je registreert hem dus wel zakelijk (dus wel kosten, wel aanschaf, wel afschrijving, etc). Alleen moet je een correctie uitvoeren zodat je die kosten niet aftrekt voor de IB, dat is het hele eieren eten. Uiteindelijk voer je het zeker wel op als een zakelijk bedrijfsmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 22:36
sebasd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:18:
[...]

Ik ken FireBrand niet (doen zo te zien ook niets in mijn vakgebied) maar als je er met de voorwaarden met hen uitkomt en je een redelijk gevoel krijgt bij hun backoffice kan er denk ik niet heel veel misgaan?
Wat mij betreft, niet persé! Want ik kijk ook graag naar hoe de organisatie door haar leerlingen wordt ontvangen. Als er verder alleen maar trainers zijn die slecht worden ontvangen, of het bedrijf zelf doet rare dingen, dan ga ik er niet mee in zee.

Ik was ooit door/voor MILE2 gevraagd en dat weiger ik pertinent. Die lui zien er niet alleen minder betrouwbaar uit, ze hebben mij ooit ook op een hele rare manier behandeld toen ik een paar zaken a-la responsible disclosure bij ze aankaartte.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
TheJVH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat privé zaken niet in aanmerking kunnen komen voor de KIA. Maar dat is het punt, je registreert hem dus wel zakelijk (dus wel kosten, wel aanschaf, wel afschrijving, etc). Alleen moet je een correctie uitvoeren zodat je die kosten niet aftrekt voor de IB, dat is het hele eieren eten. Uiteindelijk voer je het zeker wel op als een zakelijk bedrijfsmiddel.
De KIA is een extra aftrek voor de IB. Als het basis middel niet aftrekbaar is voor de IB, waarom denk je dan wel een extra IB aftrek te kunnen krijgen voor datzelfde middel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
pirke schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:17:
[...]

De KIA is een extra aftrek voor de IB. Als het basis middel niet aftrekbaar is voor de IB, waarom denk je dan wel een extra IB aftrek te kunnen krijgen voor datzelfde middel?
Omdat de ene aftrek is van de kosten, en de andere een aftrekpost van de winst afhankelijk van het bedrag van de investering.

Jij noemt het een basis middel en gaat er vanuit dat het één aan het ander gerelateerd is, maar daar heb ik nergens nog bewijs van gezien. Als een eis voor het toepassen van de KIA was dat de kosten fiscaal aftrekbaar moeten zijn, had de belastingdienst dat echt wel op die pagina gezet ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:37

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Een gedachtespinsel met het doornemen van de nieuwe belastingplannen. Vanuit een BV gedacht:

Over de winst van 2022 betaal je in 2023 nog “eenmalig” het huidige tarief van 15% vpb. Daarna gaat het tarief omhoog naar 19%. De belasting van box 2 gaat in 2024 naar twee schijven waarbij de eerste schijf 24,5 procent wordt (met een max van 67k). Kortom, als je de winst van 2022 in je reserve houdt en in 2024 dividend uitkeert, heb je een combineerde belasting van 15 + 24,5 = 39,5%. En box 2 is onderdeel van fiscaal partnerschap dus de max wordt dan 67 x 2. Ga ik hier ergens scheef qua gedachte ?

https://www.rijksoverheid...ennootschapsbelasting-vpb

Doe ik wel even de aanname dat de tariefswijziging die per 1 januari 2023 ingaat van toepassing is op winst in boekjaar 2023 en dus niet met terugwerkende kracht voor 2022

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2022 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:23:
Hele stad dicht en geen enkele collega werkt. Waarom zou ik dan wel gaan werken?
Geen idee, om geld te verdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Op 3 oktober is Leidens Ontzet. Hele stad dicht en geen enkele collega werkt. Waarom zou ik dan wel gaan werken? Dus had ik een 'verplichte' vrije dag. Ik kan er niet mee zitten. Net als de verplichte vrije vrijdag na Hemelvaart. Prima hoor.
Het wordt anders als er willekeurig 5 andere dagen worden aangewezen.
Het is de bedoeling dat je samen met de locals hutspot, haring en wittebrood eet met daartussen een paar biertjes en wat zang :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Een van mijn opdrachtgevers zit niet op een al te lange afstand en kan je er slecht parkeren. Ik zit er aan te denken om zakelijk een elektrische scooter aan te schaffen (naast mijn prive auto).
Ik probeer uit te zoeken wat de scooter mij gaat kosten.

Op de scooter mag je KIA toepassen, MIA/VAMIL mag volgens mij sinds dit jaar niet meer. Klopt dit?
Er is geen vaste bijtellingstarief. Wat ik lees is: De bijtelling voor de scooter bepaalt u op basis van de gereden privékilometers vermenigvuldigd met de kilometerprijs van de scooter.

Hoe bereken ik de daadwerkelijke kilometerprijs? Verzekeringen, onderhoud, afschrijving kan je allemaal bij elkaar optellen en dat vervolgens delen door het aantal km's dat je in dat jaar hebt gereden. Maar doordat ik thuis zal opladen weet ik niet hoeveel ik kwijt ben aan stroom. Tevens zal ik dus ook geen bewijs hebben van hoeveel ik daadwerkelijk heb betaalt voor het laden. Hoe werkt dat in zo een geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:26
c-nan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:00:
Een van mijn opdrachtgevers zit niet op een al te lange afstand en kan je er slecht parkeren. Ik zit er aan te denken om zakelijk een elektrische scooter aan te schaffen (naast mijn prive auto).
Ik probeer uit te zoeken wat de scooter mij gaat kosten.

Op de scooter mag je KIA toepassen, MIA/VAMIL mag volgens mij sinds dit jaar niet meer. Klopt dit?
Er is geen vaste bijtellingstarief. Wat ik lees is: De bijtelling voor de scooter bepaalt u op basis van de gereden privékilometers vermenigvuldigd met de kilometerprijs van de scooter.

Hoe bereken ik de daadwerkelijke kilometerprijs? Verzekeringen, onderhoud, afschrijving kan je allemaal bij elkaar optellen en dat vervolgens delen door het aantal km's dat je in dat jaar hebt gereden. Maar doordat ik thuis zal opladen weet ik niet hoeveel ik kwijt ben aan stroom. Tevens zal ik dus ook geen bewijs hebben van hoeveel ik daadwerkelijk heb betaalt voor het laden. Hoe werkt dat in zo een geval?
Wat ik van mijn boekhouder had begrepen kan je aangeven dat je de verzekering en laadkosten privebetaald als zijnde “bijtelling”.

Hij heeft zelf een motor en geeft verzekering+wegenbelasting aan als bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deshmir schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:18:
[...]

Wat ik van mijn boekhouder had begrepen kan je aangeven dat je de verzekering en laadkosten privebetaald als zijnde “bijtelling”.

Hij heeft zelf een motor en geeft verzekering+wegenbelasting aan als bijtelling.
Dat lijkt mij niet de juiste manier eigenlijk. In principe moet je gewoon alle kosten ( dus ook afschrijving ) bij elkaar optellen en door het aantal KM's delen, dan kom je op de KM prijs. Dat maal het aantal prive KM's geeft het bedrag dat je als bijtelling moet rekeken.

Ikzelf heb gewoon een aparte grootboekrekening voor alle motor kosten, aan het begin van het jaar en het eind van het jaar schrijf ik de KM stand op, en prive ritten hou ik bij.

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 06-10-2022 09:21 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:45
sjorremans schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Zo gaat het bij de opdracht waar ik nu op zit ook, externe worden daar ook niet uitgenodigd voor feestjes, festiviteiten en kwartaalbijeenkomsten :+

Is ook gelijk 1 van de redenen waarom ik voor mezelf ben begonnen een tijdje terug, ik hoef daar niet zo nodig bij te zijn :+ Het is ook vaak op donderdagavond, dan moet ik voetballen.. en niemand die mij nu verplicht om bij dat soort bezigheden aanwezig te zijn! *O*
Bij mijn opdrachtgever worden externen wel uitgenodigd voor dat soort zaken. Best netjes vind ik. Uiteraard aan jou de keuze of je dan wel of niet gaat.
Bepaalde zaken deden mij teveel denken aan vorige werkgevers en dan skip ik graag ("inspiratie"dagen bijvoorbeeld).

Overigens worden er ook nog wel eens team borrels georganiseerd en dan vind ik het zelf wel belangrijk om erbij te zijn. Onlangs nog vanwege een herstructurering van de organisatie en de nieuwe directeur waar we onder gaan vallen was er ook bij. Wel goed om dan ook even kennis te maken denk ik :)
De vrijheid om te kunnen kiezen is erg fijn maar de afstand moet ook niet té groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Woy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Dat lijkt mij niet de juiste manier eigenlijk. In principe moet je gewoon alle kosten ( dus ook afschrijving ) bij elkaar optellen en door het aantal KM's delen, dan kom je op de KM prijs. Dat maal het aantal prive KM's geeft het bedrag dat je als bijtelling moet rekeken.

Ikzelf heb gewoon een aparte grootboekrekening voor alle motor kosten, aan het begin van het jaar en het eind van het jaar schrijf ik de KM stand op, en prive ritten hou ik bij.
Klopt, alleen hoe bereken je de laadkosten? En hoe boek je de kosten in zonder factuur?

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 06-10-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Klopt, alleen hoe bereken je de laadkosten?
Als je op een publieke plaats laad krijg je natuurlijk gewoon een rekening, als je thuis laad zal dat vergelijkbaar zijn met een electrische auto, en zul je dus iets van een meter moeten plaatsen.

Ik weet niet over hoeveel gebruik het gaat, maar de makkelijkere optie is om dat gewoon prive te betalen en het niet te boeken. Dan betaal je natuurlijk wel een stukje bedrijfskosten prive, maar of dat interessant is hangt een beetje af over hoeveel het gaat natuurlijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Klopt, alleen hoe bereken je de laadkosten? En hoe boek je de kosten in zonder factuur?
Laad je zo'n scooter gewoon aan een normaal stopcontact? Dan zou ik denk kijken of je een simpele verbruiksmeter op een dedicated stopcontact kunt zetten, daar gewoon maandelijks de stand van opnemen, en het verbruik maal je energietarief doen, en dat opnemen als kosten die prive voldaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Woy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Laad je zo'n scooter gewoon aan een normaal stopcontact? Dan zou ik denk kijken of je een simpele verbruiksmeter op een dedicated stopcontact kunt zetten, daar gewoon maandelijks de stand van opnemen, en het verbruik maal je energietarief doen, en dat opnemen als kosten die prive voldaan zijn.
Ja, gewoon een simpel stopcontact inderdaad. Zal eens kijken of er slimme verbruiksmeters zijn, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:48
Ff lekker met de feestdagen de verlengsnoer met alle gourmetapparaten erop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
com2,1ghz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:35:
Ff lekker met de feestdagen de verlengsnoer met alle gourmetapparaten erop :P
Dat is natuurlijk niet anders dan met je zakelijke tankpas je prive auto volgooien. Binnen de perken zal je er wel mee weg komen, maar je moet nog wel aannemelijk kunnen maken dat het verbruik klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Ja, gewoon een simpel stopcontact inderdaad. Zal eens kijken of er slimme verbruiksmeters zijn, dank!
uitvoering: Woox R6113 Smart Plug met energiemeter

Gewoon zoiets zou moeten voldoen lijkt mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Beetje vreemde reactie van een boekhouder want werkt het zeker niet. Je dient een verdeelsleutel te maken over de totale kosten. Bij een audit wil je toch niet over 5 jaar geleden willen aantonen dat je het privé betaald hebt en inzage geven in je privé betaalrekening dat er nooit een correctie is geweest op die kosten? Dat is juist de reden waarom je een zakelijke rekening gebruikt en enkel daar de afschriften van hoeft in te dienen.

Het klinkt alsof de regeling van scooters gelijk is aan de motor. Dus kilometer registratie en de totale kosten verdelen over privé en zakelijk (bijv 25-75). Stroomverbruik die je wel aannemelijk te maken. Let wel op dat de voorschriften voor elektrische auto’s hier wel erg streng in zijn. Misschien is er meer te vinden over zakelijke elektrische fietsen en hun stroomverbruik. Al waren deze kosten natuurlijk nihil totdat de prijzen dit jaar geëxplodeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
[...]

Dat is fout.

Ik heb zelf ook een motor van de zaak en de regels zijn als volgt:
100% zakelijk = zakelijke rittenadministratie bijhouden(dit doet niemand)

Minimaal 10% zakelijk + prive = prive rittenadministratie bijhouden. Bewijslast ligt bij Belastingdienst.

Met mijn motor koop ik alles zakelijk. Tanken, uitrusting, onderhoud, verzekering.
Stel dat ik dat jaar 30% prive kilometers heb gemaakt, dan worden alle kosten van de motor opgeteld en 30% daarvan wordt in mindering gebracht van aftrekbare kosten.
Bijtelling van de motor is naar rato van het aantal prive kilometers met het totaal gereden kilometers dat jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
com2,1ghz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Dat is fout.

Ik heb zelf ook een motor van de zaak en de regels zijn als volgt:

Minimaal 10% zakelijk + prive = prive rittenadministratie bijhouden. Bewijslast ligt bij Belastingdienst.

Met mijn motor koop ik alles zakelijk. Tanken, uitrusting, onderhoud, verzekering.
Stel dat ik dat jaar 30% prive kilometers heb gemaakt, dan worden alle kosten van de motor opgeteld en 30% daarvan wordt in mindering gebracht van aftrekbare kosten.
Bijtelling van de motor is naar rato van het aantal prive kilometers met het totaal gereden kilometers dat jaar.
Door deze regel rij ik heeeeeeel weinig prive km's op de motor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
com2,1ghz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
Volgens mij is dat niet correct, je hoeft geen rittenadministratie bij te houden, maar een KM administratie, maar volgens mij zijn daar verder geen eisen aan, dus KM stand begin en eind en aangeven dat alles zakelijk is zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Woy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Volgens mij is dat niet correct, je hoeft geen rittenadministratie bij te houden, maar een KM administratie, maar volgens mij zijn daar verder geen eisen aan, dus KM stand begin en eind en aangeven dat alles zakelijk is zou voldoende moeten zijn.
Nou ja dan is dat het. Maar het is voor de reguliere ondernemer totaal niet interessant als dat zijn persoonlijk vervoersmiddel is.
Wellicht als je een wagenpark hebt, of motorrijlessen geeft.

Mijn rijinstructeur gaf soms wel eens les op zijn 1000RR Fireblade :P

Het zal je eens verbazen hoe weinig boekhouders er zijn die weten hoe je een motor zakelijk moet administreren.
Ik heb bij mijn zoektocht naar een boekhouder expliciet gezocht naar eentje die om kon gaan met Moneybird, en ook nog eens wist hoe je een zakelijke motor moest inboeken. Van de 6 boekhouders uit mijn hoofd wist er een ervan hoe dat moest omdat hij dat toevallig een jaar eerder ook heeft moeten doen.

Zelfs op de facebookgroep van Moneybird en een ander ZZP-groep zie ik regelmatig foutieve antwoorden van boekhouders die zeggen dat je bij een motor net als een auto bijtellingspercentage hebt en moet betalen aan de hand van de cataloguswaarde. Of dat je een sluitende rittenadministratie nodig zou hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door com2,1ghz op 06-10-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Klopt, maar als ze dan één privé ritje aan tonen wordt het een duur grapje.

Voor wie niet zoveel privé rijdt is deze regeling véél beter dan het gedrocht voor auto’s. 22% van de cataloguswaarde komt bij never nooit uit. Ondertussen kan ik zonder zakelijke auto (officieel) ook geen zakelijke parkeerkosten opvoeren. 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 06-10-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Klopt, maar als ze dan één privé ritje aan tonen wordt het een duur grapje.

Voor wie niet zoveel privé rijdt is deze regeling véél beter dan het gedrocht voor auto’s. 22% van de cataloguswaarde komt bij never nooit uit. Ondertussen kan ik zonder zakelijke auto (officieel) ook geen zakelijke parkeerkosten opvoeren. 8)7
Ja exact, als je dan inderdaad gewoon 100km prive hebt staan moeten ze al aantonen dat je meer dan 100km hebt gereden, want je hebt geen verplichting om aan te tonen welke ritten je hebt gereden prive, alleen aannemelijk maken dat je KM aantal klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 06-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
com2,1ghz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:23:
[...]
Het zal je eens verbazen hoe weinig boekhouders er zijn die weten hoe je een motor zakelijk moet administreren.
Terwijl het eigenlijk doodeenvoudig is, dus als een boekhouder dat niet binnen een kwartiertje weet uit te zoeken zou ik er niet meteen heel veel vertrouwen in hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 11-10-2022 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@TommyGun, natuurlijk jij hebt alleen wat te maken met jouw overeenkomst, niet wat andere partijen afgesproken hebben. Het is aan de tussenpartij om hun overeenkomst na tekomen, ik zou er niet veel moeite mee hebben, maar wel gewoon duidelijk en tijdig naar de eindklant communiceren wanneer je gaat stoppen, en dat je contract dan afloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 06-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Woy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:42:
@TommyGun, natuurlijk jij hebt alleen wat te maken met jouw overeenkomst, niet wat andere partijen afgesproken hebben. Het is aan de tussenpartij om hun overeenkomst na tekomen, ik zou er niet veel moeite mee hebben, maar wel gewoon duidelijk en tijdig naar de eindklant communiceren wanneer je gaat stoppen, en dat je contract dan afloopt.
Dat weet de eindklant reeds enkele weken (net zoals de tussenpartij) :) maar ze (eindklant) komen nu hiermee aan zetten (nog zonder verdere actie overigens). Maar dan ben ik iig prepared.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 06-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TommyGun schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Dat weet de eindklant reeds enkele weken (net zoals de tussenpartij) :) maar ze (eindklant) komen nu hiermee aan zetten (nog zonder verdere actie overigens). Maar dan ben ik iig prepared.
Dan ligt de bal gewoon bij de einklant, jij hebt geen verplichtingen, maar ze kunnen je natuurlijk altijd vriendelijk vragen of je het nog iets wil verlengen, waarna jij gewoon jouw eisen ( tarief verhoging? ) op tafel kunt leggen. De tussenpartij heeft wel een verplichting naar de eindklant, dus die zullen mogelijk wat meer moeite moeten doen om daar aan te voldoen, maar dat is niet jouw probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Woy schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

Dan ligt de bal gewoon bij de einklant, jij hebt geen verplichtingen, maar ze kunnen je natuurlijk altijd vriendelijk vragen of je het nog iets wil verlengen, waarna jij gewoon jouw eisen ( tarief verhoging? ) op tafel kunt leggen. De tussenpartij heeft wel een verplichting naar de eindklant, dus die zullen mogelijk wat meer moeite moeten doen om daar aan te voldoen, maar dat is niet jouw probleem.
Ik wacht op de screening van mijn potentieel volgende klant, maar zo lang die niet rond is wil ik best nog even blijven. Maar dan wel "vrijheid blijheid" vanuit mijn kant - want zodra het bij
Members only:
rond is wil ik daar zsm gaan starten uiteraard. Dus het liefst ga ik geen nieuw contract aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TucanoItaly schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Geen idee, om geld te verdienen?
Joh! Maar er valt weinig te beheren als alles aan het bier, hutspot en haring zit. Zal ik dan 8 uur naar een scherm turen om zo geld te 'verdienen'? Neuh... Of ik nou 20 of 19 dagen factureer, daar eet ik geen boterham minder om. Bovendien ben ik vannacht uit bed gebeld dus de uren alweer ingehaald :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Joh! Maar er valt weinig te beheren als alles aan het bier, hutspot en haring zit. Zal ik dan 8 uur naar een scherm turen om zo geld te 'verdienen'? Neuh... Of ik nou 20 of 19 dagen factureer, daar eet ik geen boterham minder om. Bovendien ben ik vannacht uit bed gebeld dus de uren alweer ingehaald :O
Ha, afhankelijk van je tarief is die ene dag gelijk aan één maand leasekosten o.i.d :+

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Mirabis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Ha, afhankelijk van je tarief is die ene dag gelijk aan één maand leasekosten o.i.d :+
Leasekosten? Doe ik niet aan. Ik rijd privé in een focus met +320.000km
Nee, ik werk om te leven, niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Doe jij geen pro-actief beheer? Ik kom juist niet aan werken toe als de gebruikers aan het werk zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Maar er valt weinig te beheren als alles aan het bier, hutspot en haring zit.
Maar is er dan werkelijk helemaal niks te doen? Ook niet zo'n klusje waar je telkens niet aan toe komt, maar wat nu ideaal zou zijn?

Desalniettemin, het is natuurlijk beter om hier niet heel stug in te staan. Plus je moet de groepsdynamiek in de gaten houden. Het is niet goed als je je altijd buiten de sociale zaken houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 13:28
Mirabis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:19:
[...]

Correct. Incl btw zelfs.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22
Even puur hypothetisch: stel je youngtimer op de zaak staat de komende dagen nog wel ff bij de Volvo dealer omdat de olie eruit spuit. Deze reparatiekosten van een hypothetische 1400 euro zijn dan natuurlijk aftrekbaar want zakelijk. Is een vervangende auto huren omdat je een heel weekend vol gepland hebt dan ook zakelijk te rekenen? Lijkt me wel toch?

Kutzooi :(

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hydra schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:07:
Even puur hypothetisch: stel je youngtimer op de zaak staat de komende dagen nog wel ff bij de Volvo dealer omdat de olie eruit spuit. Deze reparatiekosten van een hypothetische 1400 euro zijn dan natuurlijk aftrekbaar want zakelijk. Is een vervangende auto huren omdat je een heel weekend vol gepland hebt dan ook zakelijk te rekenen? Lijkt me wel toch?

Ik denk dat het een grijs gebied is.

Heb trouwens een mooie mailing van Knab:
Particuliere reisverzekering dekt schade niet
Op reis heb je ongetwijfeld je laptop en andere spullen mee die je nodig hebt voor werk. Je particuliere reisverzekering vergoedt niet standaard spullen die je op naam van je bedrijf hebt gekocht. Soms accepteren reisverzekeringen zelfs niet dat je tijdens je vakantie gaat werken.
Dit is toch te zot voor woorden dat je zakelijke meuk niet gedekt is bij je reguliere reisverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:23

22% van de huurpijs bij je inkomen optellen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:23
com2,1ghz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:39:

Dit is toch te zot voor woorden dat je zakelijke meuk niet gedekt is bij je reguliere reisverzekering.
Moet men wel weten dat de laptop een zakelijke aanschaf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47

Als je vervangend vervoer krijgt van de garage dan is dat toch gewoon onderdeel van de reparatie? Dat is handiger (en vaak goedkoper) dan zelf regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vergeet niet dat de bijtelling per auto gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47
jadjong schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:00:
[...]

Moet men wel weten dat de laptop een zakelijke aanschaf is.
Als de bon op naam van de zaak staat wel. Maar daar zijn zakelijke reisverzekeringen voor.

Ik neem mijn werk niet mee op vakantie... daar heb ik geen vakantie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:44
[...]

Waarom vind je dat?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58

Lijkt mij zakelijk. Je moet toch vervangend vervoer hebben om je werk te kunnen doen? Dat het weekend is maakt niks uit. Je zou toch ook in het weekend moeten kunnen werken? En als de reparatie maandag ook nog loopt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
[...]

[...]

Ik heb mijn reisverzekering aan laten passen zodat deze zowel zakelijk alle reizen als privé alles dekt. Kost iets meer maar je kunt dan wel (deels) de premie als zakelijke kosten nemen. Onder aan de streep ben je dan misschien nog wel minder kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

[...]

Mijn reisverzekering dekte de schade van mijn zakelijke telefoon afgelopen zomer. Ik had duidelijk aangegeven dat de telefoon zakelijk was en dit was ook duidelijk op de factuur (BTW nr, op naam van bedrijf, ect). Echter reizen met een zakelijk karakter vallen niet onder de dekking van mijn reisverzekering, net als extreme sporten is dat een optionele module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Zo lang je er maar 10% zakelijk mee rijdt en bijtelling rekent. Al heb ik in loondienst ook 2,5 maand in vervangend vervoer gereden zonder aanpassing van de bijtelling (4% naar 22%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ja dat moet gewoon kunnen. Er zijn EZ en DGA's met meerdere auto's zakelijk, dat is zeker niet uitzonderlijk.

Bijtelling is echter wel een goed punt. Toen ik nog in loondienst was heb ik vaker tijdelijk in huurauto's gereden maar de bijtelling werd door de werkgever(s) in geen van de gevallen tijdelijk aangepast, echter zou je formeel vanaf dag 1 in een andere auto al de bijtelling van de huurauto moeten rekenen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Okay. Ik denkt dat ik het er maar gewoon op waag dan. Ik vind het in ieder geval wel uit te leggen en als een eventuele inspecteur er anders over denkt dan corrigeren we het wel. Het is niet overduidelijk frauduleus ofzo :) Anyway thanks! Ik ga nu weer ff in m'n hoekje zitten huilen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tzzz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 22:29
Vraagje voor alle enthousiaste Moneymonk gebruikers hier, ik ben op zoek naar een boekhouder (bureau of ZZP-er) die me kan helpen met de jaarlijkse IB-aangifte en als sparringpartner voor af en toe een fiscale vraag. De rest van de administratie doe ik zelf.

Op https://www.moneymonk.nl/adviseurs staat een heel lijstje, kunnen jullie er wellicht eentje aanraden uit persoonlijke ervaring? Mag ook via DM

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa

Zeker zakelijk! Zelfs een auto huren op vakantie (vliegvakantie bijvoorbeeld waar je je auto niet kan meenemen) kun je zakelijk boeken. Dit valt allemaal in het privé gebruik waar je bijtelling voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
RomeoJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Ja dat moet gewoon kunnen. Er zijn EZ en DGA's met meerdere auto's zakelijk, dat is zeker niet uitzonderlijk.

Bijtelling is echter wel een goed punt. Toen ik nog in loondienst was heb ik vaker tijdelijk in huurauto's gereden maar de bijtelling werd door de werkgever(s) in geen van de gevallen tijdelijk aangepast, echter zou je formeel vanaf dag 1 in een andere auto al de bijtelling van de huurauto moeten rekenen.
Over huurauto’s betaal je geen aparte bijtelling. Huurauto kosten horen gewoon bij de kosten die je voor je zakelijke auto betaald. Al huur je 6 weken een Lamborgini hoef je echt geen 30k bijtelling extra te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
Kawa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Zeker zakelijk! Zelfs een auto huren op vakantie (vliegvakantie bijvoorbeeld waar je je auto niet kan meenemen) kun je zakelijk boeken. Dit valt allemaal in het privé gebruik waar je bijtelling voor betaalt.
Daar zou ik wel een bron voor willen zien, geloof daar namelijk weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Kawa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Over huurauto’s betaal je geen aparte bijtelling. Huurauto kosten horen gewoon bij de kosten die je voor je zakelijke auto betaald. Al huur je 6 weken een Lamborgini hoef je echt geen 30k bijtelling extra te betalen.
Ook hier zou ik wel een bron voor willen zien. Er zijn artikelen die dus duidelijk anders bewijzen.

Mocht je gelijk hebben dan zou ik wel een mooie manier hebben om een RS6 te huren en een goedkope youngtimer in de bijtelling te nemen :D

[ Voor 11% gewijzigd door RomeoJ op 06-10-2022 22:16 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kawa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Nee sorry, maar als dat een optie was dan was deze regeling hier algemeen bekend. Lekker een camper huren (VS/Canada) op de zaak omdat je Zoë in de bijtelling heb. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Hielko schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Daar zou ik wel een bron voor willen zien, geloof daar namelijk weinig van.
RomeoJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:13:
[...]

Ook hier zou ik wel een bron voor willen zien. Er zijn artikelen die dus duidelijk anders bewijzen.

Mocht je gelijk hebben dan zou ik wel een mooie manier hebben om een RS6 te huren en een goedkope youngtimer in de bijtelling te nemen :D
Deveon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Nee sorry, maar als dat een optie was dan was deze regeling hier algemeen bekend. Lekker een camper huren (VS/Canada) op de zaak omdat je Zoë in de bijtelling heb. 8)7
De enige bron is een gesprek dat ik hier ooit met m’n boekhouder over had. Die gaf aan wat ik schreef. Even snel googlen levert me op dat er wat nuance inzit, mocht je een auto hebben met lage bijtelling (electrisch) en een hummer gaan huren ligt het anders.
Hetzelfde voor een camper. Deze is weinig zakelijk tenzij je een soortgelijk voertuig zakelijk rijdt.

Een RS6 huren is trouwens best kostbaar als je dat langer dan een paar dagen doet ;) Denk dat je zelfs liever bijtelling betaalt op een RS6 op de zaak.

Anyways wellicht was ik wat voorbarig om te roeptoeteren dat het altijd geldt, is het mijn n=1 ervaring en was het in mijn situatie mogelijk maar is het niet zo zwart/wit als ik dacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is hoe de BD gaat bepalen wat de bijtelling moet zijn van een auto die ik in het buitenland huur en zonder merk en type op de factuur staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
Kawa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

[...]

[...]

De enige bron is een gesprek dat ik hier ooit met m’n boekhouder over had. Die gaf aan wat ik schreef. Even snel googlen levert me op dat er wat nuance inzit, mocht je een auto hebben met lage bijtelling (electrisch) en een hummer gaan huren ligt het anders.
Hetzelfde voor een camper. Deze is weinig zakelijk tenzij je een soortgelijk voertuig zakelijk rijdt.

Een RS6 huren is trouwens best kostbaar als je dat langer dan een paar dagen doet ;) Denk dat je zelfs liever bijtelling betaalt op een RS6 op de zaak.

Anyways wellicht was ik wat voorbarig om te roeptoeteren dat het altijd geldt, is het mijn n=1 ervaring en was het in mijn situatie mogelijk maar is het niet zo zwart/wit als ik dacht :)
Ik ben benieuwd of er überhaupt een voorbeeld is waar het wel mag. Dat je zonder enig zakelijk gebruik op (vlieg)vakantie een huurauto kan boeken en dat als zakelijke kosten zien "omdat je bijtelling betaalt". Als je een auto van de baas krijgt dan betaalt ie ook niet je huurauto op vakantie. Het heeft niks zakelijks en het is ook geen vervangend vervoer omdat de andere auto kapot is
Kawa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:46:
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is hoe de BD gaat bepalen wat de bijtelling moet zijn van een auto die ik in het buitenland huur en zonder merk en type op de factuur staat.
Geen zakelijk gebruik, dus gewoon 100% prive kosten zou ik denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:48:
Geen zakelijk gebruik, dus gewoon 100% prive kosten zou ik denken...
Nouja, ik vind het best wel een terechte vraag. Je betaalt namelijk wel het hele jaar door die bijtelling juist omdat je die zakelijke auto ook prive gebruikt. Die betalingen stoppen ook niet in de weken dat je op vakantie bent.

Persoonlijk heb ik niet de behoefte om 't lot te tartten wat dat betreft en boek huurauto's op vakantie gewoon prive. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe de BD hier precies tegenaan kijkt.

Stel je gaat naar een conferentie in het buitenland en neemt daar een taxi. Dat zijn zakelijke kosten. Als ik in het buitenland een auto huurde vroeger, kon ik dat altijd declareren. Ik neem aan dat dat ook zakelijke kosten waren. Ik ben wel nieuwsgierig of er eigenlijk wel ergens duidelijke regels zijn die echt verschil maken tussen bovenstaand zakelijk gebruik en prive gebruik op bijv. vakantie.

Ik denk dus dat je wel gelijk hebt, maar als je hier leest: https://www.bc.nl/nieuws/...auto-huren-vier-tips.html
Wordt de auto echter ook voor meer dan 500 privékilometers gebruikt, dan wordt dit door middel van bijtelling belast.
Ik zie alleen nergens een minimum aan zakelijke kilometers. Alleen een maximum van 500 km prive waarboven je bijtelling betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:49
Kawa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:31:

Zou wel mooi zijn; op de sloop een Daewoo Nexia voor €300 piek op te kop tikken, zakelijk boeken, en vervolgens op vakantie lekker de kosten van die 911 Turbo S ook op de zaak boeken. Je kan immers helaas je Daewoo'tje niet over laten vliegen. :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
tzzz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:09:
Op https://www.moneymonk.nl/adviseurs staat een heel lijstje, kunnen jullie er wellicht eentje aanraden uit persoonlijke ervaring? Mag ook via DM
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@c-nan en @GoodspeeD hebben mij een paar namen geDMd trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hydra schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

Nouja, ik vind het best wel een terechte vraag. Je betaalt namelijk wel het hele jaar door die bijtelling juist omdat je die zakelijke auto ook prive gebruikt. Die betalingen stoppen ook niet in de weken dat je op vakantie bent.
Maar tijdens die vakantieweken kan je je zakelijke auto wel privé gebruiken. Je doet het alleen niet, maar dat is je eigen keuze. Daarnaast, kan het natuurlijk wel, ook tijdens je vakantie, niemand stopt je om je auto uit te lenen aan de buurman oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Maar tijdens die vakantieweken kan je je zakelijke auto wel privé gebruiken. Je doet het alleen niet, maar dat is je eigen keuze.
Nou, meer van de piloot die vond dat ik met m'n V70 m'n bagagequota wel een beetje grof overschreed ;)

Pagina: 1 ... 341 ... 633 Laatste