Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:18
Lisper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:01:
[...]

In het contract staat dat ik niet tussentijds kan opzeggen. (Dat is wel een dingetje om in de toekomst op te letten). De oorspronkelijke einddatum is verstreken, maar het contract is net verlengd met 3 maanden, dus als ik het goed begrijp zit ik er in ieder geval aan vast tot die volgende verlenging.
Dan zul je het inderdaad uit moeten zingen tot het contract verloopt.

Je hebt eventueel nog een draadje om aan te trekken als er geen leveringsverplichting opgenomen is in het contract, dan kun je gewoon teruggaan naar 0 uur zonder contractbreuk.

Alleen verziek je daarmee waarschijnlijk wel compleet de verhouding. Maar goed, je wil toch al weg dus dat is voor jezelf een zaak om uit te maken wat je daarmee wil doen.

--edit--

Dat werkt overigens ook de andere kant op als er geen afnameverplichting in het contract staat. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Remcoder op 19-01-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 23:35
Het oude belastingjaar is voorbij en het nieuwe belastingjaar begint. De middelingsregeling van de belastingdienst gaat op de schop. Wie sterk wisselende inkomsten heeft (net gestart, sabbatical gehad, uurtarief omhoog gegooid, etc) kan nog maar kort gebruik maken van de middelingsregeling van de belastingdienst:

https://www.belastingdien...terk_wisselende_inkomens/

Gebruik deze tool om te kijken over welke 3 jaren het gunstig is om te doen:

https://www.knab.nl/finan...94-479c-9f28-af38f627ba59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Dan zul je het inderdaad uit moeten zingen tot het contract verloopt.

Je hebt eventueel nog een draadje om aan te trekken als er geen leveringsverplichting opgenomen is in het contract, dan kun je gewoon teruggaan naar 0 uur zonder contractbreuk.

Alleen verziek je daarmee waarschijnlijk wel compleet de verhouding. Maar goed, je wil toch al weg dus dat is voor jezelf een zaak om uit te maken wat je daarmee wil doen.

--edit--

Dat werkt overigens ook de andere kant op als er geen afnameverplichting in het contract staat. ;)
Het lijkt erop dat ik er nog even aan vast zit dan.
Nou ja, ook geen ramp, volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
Lisper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Het lijkt erop dat ik er nog even aan vast zit dan.
Nou ja, ook geen ramp, volgende keer beter.
Aangenomen dat je contract loopt tot 1/4 dan zou ik over een week of vier aangeven dat je je contract niet wil verlengen maar vernieuwen met jouw nieuwe voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BaseLine schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:11:
Iemand hier ervaringen met Brainnet? Sinds half november op een klus begonnen waarbij de eerste factuur op 13 januari betaald zou moeten zijn. Sinds maandag probeer ik dit geregeld te krijgen maar wordt echt van het kastje naar de muur gestuurd. Zojuist bekend geworden dat er een inleenovereenkomst ontbreekt. Totaal niet zichtbaar in hun portaal waar alle seinen op groen staan.

Zal dat trucje ook eens proberen bij mijn aannemer. Mooie dakkapel gebouwd en dan de betaling achterhouden omdat ie een bepaalde overeenkomst, die ik hem niet heb laten zien, nog moet ondertekenen.
Brainnet is qua administratie opstarten en contracten een drama, maar als het eenmaal loopt betalen ze wel op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

init6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:15:
In het topic kwam ik all-in-tarief tegen, uit de discussie maakte ik op dat dit voornamelijk is voor reiskosten.

Ben nu in gesprek met een grote opdrachtgever, wat ik opmaak uit de gesprekken is dat de intentie is na lockdown weer voor 50% op kantoor te zijn.

Hoe gaan jullie om met een opdrachtgever die verwacht dat het tarief naast reiskosten ook voor buiten kantoor uren / nacht / weekenden uren draaien ook onder het all-in tarief valt?

Zelf ben ik daarin niet zo happig op, ik wil dat er een incentive is om mij niet in het weekend op te laten draven voor iets wat met een beetje planning ook door de week kan gebeuren.

Ik zit er over na te denken dat indien de opdrachtgever toch vasthoudt aan deze eis ik het tarief met 10% verhoog, is dit iets onredelijks of hebben jullie andere suggesties?
Niet... ik doe niet aan all-in tarieven. Zowel voor reiskosten als avond/weekendtoeslag reken ik dat gewoon extra voor de momenten dat dat geldig is. Ik ga niet op voorhand inschatten hoeveel uur dan het 1 en hoeveel het ander is, en hoe vaak ik naar lokatie van klant moet, dat vind ik teveel gedoe. Laat ze maar zien dat het extra kost.

Als ze het per se willen: Inschatten hoevaak het gaat gebeuren, wat het tarief voor weekend/avond is, dat levert een totaal aantal uren dat je moet werken op + totale omzet. Totale omzet deel je door aantal uur en kom je op een uurtarief uit :) Beetje ruim natuurlijk als zij zeggen "hooguit 1 x per maand een zaterdag" betekend dat minimaal 2 of 3 x per maand. 50% op kantoor betekend 80% in die berekening.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:47
Ernemmer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Brainnet is qua administratie opstarten en contracten een drama, maar als het eenmaal loopt betalen ze wel op tijd.
Ja dat idee krijg ik ook. De ene support medewerker is ook wat behulpzamer dan de andere. Zojuist de overeenkomst alsnog ontvangen dus hopelijk is dit de laatste horde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoboTom
Crazy D schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Niet... ik doe niet aan all-in tarieven. Zowel voor reiskosten als avond/weekendtoeslag reken ik dat gewoon extra voor de momenten dat dat geldig is. Ik ga niet op voorhand inschatten hoeveel uur dan het 1 en hoeveel het ander is, en hoe vaak ik naar lokatie van klant moet, dat vind ik teveel gedoe. Laat ze maar zien dat het extra kost.

Als ze het per se willen: Inschatten hoevaak het gaat gebeuren, wat het tarief voor weekend/avond is, dat levert een totaal aantal uren dat je moet werken op + totale omzet. Totale omzet deel je door aantal uur en kom je op een uurtarief uit :) Beetje ruim natuurlijk als zij zeggen "hooguit 1 x per maand een zaterdag" betekend dat minimaal 2 of 3 x per maand. 50% op kantoor betekend 80% in die berekening.
Ik doe wel aan all-in tarieven en bereken gewoon alle km's heen/terug naar de klant voor 5 dagen per week (ongeacht of ik daadwerkelijk ga) en stop dat in m'n uurtarief.

1. Als het 100km per dag aan reizen is (50 heen en 50 terug)
2. Bij een jaarcontract doe ik 180 dagen * 100km = 18.000km
3. 18.000km * autokosten (check op https://www.anwb.nl/auto/autokosten), bijv. 18.000* €0,60 = €10.800
4. Dan €10.800 / (180 dagen *8 uur) = €7,5 bovenop je tarief.

In jouw geval zou je kunnen overwegen om 50% van dit bedrag te nemen als je goed afspreekt dat je 50% van de tijd op kantoor bent (in mijn voorbeeld wordt het dan €3,75 bovenop je uurtarief)

edit: ik doe niet aan weekend en avonduren, is mij ook nooit gevraagd en zit niet in de aard van het werk wat ik doe

[ Voor 3% gewijzigd door RoboTom op 19-01-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kawa schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:28:
[...]
Ik betaal toch ook geen bijtelling en btw over het privé gebruik van mijn privé auto.
Als jij met je prive auto taxi diensten gaat leveren zul je daar ook BTW over moeten afdragen. Het gaat in de vergelijking dus niet over de BTW op de auto/zonnepannelen, maar over de dienst die je er mee levert ( taxi/energie ).
Dit dus. Ik maak me ook niet druk hierover.
Ik zou mij er ook zeker niet druk over maken, ik kan mij bijna niet voorstellen dat het uberhaupt opvalt bij een controle, maar dat maakt niet dat het juist opgegeven is ;)

Verder is het natuurlijk sowieso een vreemde regeling.

[ Voor 25% gewijzigd door Woy op 19-01-2022 11:54 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:09
Hoe zit het eigenlijk met zonnepanelen als je verhuist? Wij hebben nu geen zonnepanelen, maar een huis gekocht waar wel panelen liggen. Ik heb een BV, moet ik nu iets met de afrekening straks?

Heb me er nooit in verdiept maar nu misschien toch maar even uitzoeken 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RoboTom schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Ik doe wel aan all-in tarieven en bereken gewoon alle km's heen/terug naar de klant voor 5 dagen per week (ongeacht of ik daadwerkelijk ga) en stop dat in m'n uurtarief.

1. Als het 100km per dag aan reizen is (50 heen en 50 terug)
2. Bij een jaarcontract doe ik 180 dagen * 100km = 18.000km
3. 18.000km * autokosten (check op https://www.anwb.nl/auto/autokosten), bijv. 18.000* €0,60 = €10.800
4. Dan €10.800 / (180 dagen *8 uur) = €7,5 bovenop je tarief.

In jouw geval zou je kunnen overwegen om 50% van dit bedrag te nemen als je goed afspreekt dat je 50% van de tijd op kantoor bent (in mijn voorbeeld wordt het dan €3,75 bovenop je uurtarief)

edit: ik doe niet aan weekend en avonduren, is mij ook nooit gevraagd en zit niet in de aard van het werk wat ik doe
Ik zou reistijd toch ook nog wel in je tarief meenemen, 100km per dag kost je toch zeker een uur per dag extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik heb een klant die mij voor een overlegje 100km laat rijden. Dat overleg - prima remote te doen - gaat dan ook nog eens regelmatig niet door als ik daar ben. Ik reken gewoon de volledige reistijd volgens uurtarief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Darkwings schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:01:
Hoe zit het eigenlijk met zonnepanelen als je verhuist? Wij hebben nu geen zonnepanelen, maar een huis gekocht waar wel panelen liggen. Ik heb een BV, moet ik nu iets met de afrekening straks?

Het 'gedoe' ontstaat voor mensen met een eenmanszaak (of VOF). Er van uitgaande dat die panelen niet op naam van je BV staan ben je voor wat die zonnepanelen betreft gewoon een particulier.

Het lastige is dat als je een eenmanszaak runt dat de persoon en de onderneming 1 en dezelfde zijn. Als je dan ooit de BTW hebt teruggevraagd voor je zonnepanelen moet je ook de BTW verrekenen van de stroom (meen ik), en daar begint het geneuzel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Naja ik heb nooit mijn eigen teruglever tarief mogen vaststellen dus zijn mijn panelen in verkapte loondienst van de energiemaatschappij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboTom
Darkwings schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:01:

Lijkt mij geen probleem zolang je meer energiekosten hebt (stroom afneemt van de energiemaatschappij) dan je terug levert. Dan verdeel je de energiekosten gewoon zoals je deed over werk- en privégebruik.

Je mag immers alleen de kosten opvoeren die je zakelijke ruimte/apparatuur verbruikt. Dat is zo minimaal en omslachtig dat ik het persoonlijk achterwege laat.

https://www.ikwordzzper.n...an%20je%20fiscale%20winst.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kan er geen apart topic voor dat "zonnepanelen gedoe" geopent worden?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:19
Ik vraag mij dat ook af, hoe het zit bij verhuizen naar een huis met zonnepanelen.

Nu ik er over nadenk, denk ik dat ik inderdaad btw moet gaan betalen over de opbrengst van die panelen. De huidige bewoner doet dat (Waarschijnlijk) niet vanwege de KOR. Helaas hebben mij vrouw en ik beide een onderneming, dus maakt het niet op wiens naam we het zetten.
overigens vind ik het hier best duidelijk uitgelegd: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Ja lekker wordpress neerzetten en dan nooit alle plugins met security vulnerabilities updaten. Goed advies voor ict-ers onder elkaar. Als het dan eenvoudig moet zijn, gebruik dan een static site.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Bwana schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Ik ben hier zelf ook lang naar op zoek geweest, en ben uiteindelijk bij Hugo uitgekomen. Dat is een static site generator. Je zet je content in een config.yml bestand, eventueel kan je nog een blog toevoegen in markdown, en dat compiled hij allemaal naar statische html bestanden. Als je dat dan host op Github Pages hoef je alleen een domein ergens te huren ;)

Mocht je het interessant vinden, stuur even een pb, dan stuur ik een link naar de Github repo.
Je kan het ook op gitlab hosten, daar hebben ze een default template die ze voor je neerzetten.
Knal er een Lets encrypt setup voor en klaar
https://0to1.nl/post/2020-09-11-gitlab-transip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[quote]Woy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Als jij met je prive auto taxi diensten gaat leveren zul je daar ook BTW over moeten afdragen. Het gaat in de vergelijking dus niet over de BTW op de auto/zonnepannelen, maar over de dienst die je er mee levert ( taxi/energie ).

[...]

Vreemde vergelijking. Met een taxi ben ik bewust bezig om geld te verdienen als dienst. Dat doe ik ook als ik 80 panelen neerleg in mijn tuin/op mijn huis. Maar met 10-15 panelen??!
Stel ik rijd mijn buurman naar het ziekenhuis 40km verderop met mijn prive-auto, moet ik dan ook de BTW verrekenen?

Nogmaals, die hele BTW regeling voor zonnepanelen is volkomen ruk en willekeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Jogai schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:05:
Ja lekker wordpress neerzetten en dan nooit alle plugins met security vulnerabilities updaten. Goed advies voor ict-ers onder elkaar. Als het dan eenvoudig moet zijn, gebruik dan een static site.
:') Ik hou mijn plugins en WP updates gewoon in de gaten hoor, komt netjes op de mail als er actie vereist is.
Tylen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:59:
Graag!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Jij bent toch te druk aan het werk om je daar druk over te maken?

Eens een keer een ondewerp waar veel niet duidelijk over is, is het weer niet goed. Of hebben we liever de 100ste discussie over het opvoeren van je internetverbinding, bureau en bureaustoel als zakelijk kosten?

[ Voor 30% gewijzigd door _Arthur op 19-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:29:
Vreemde vergelijking. Met een taxi ben ik bewust bezig om geld te verdienen als dienst. Dat doe ik ook als ik 80 panelen neerleg in mijn tuin/op mijn huis. Maar met 10-15 panelen??!
Ja, dat is redelijk bewust, de grootste reden om ze er neer te leggen is een financiele.
Stel ik rijd mijn buurman naar het ziekenhuis 40km verderop met mijn prive-auto, moet ik dan ook de BTW verrekenen?
Als je daar geld voor rekent, en het is structureel wel ja. ( Voor incidentele diensten ben je niet perse BTW plichtig ).
Nogmaals, die hele BTW regeling voor zonnepanelen is volkomen ruk en willekeurig.
Ik vind het wel een ruk regeling, maar niet echt willekeurig. Gedeeltelijk is de belastingdienst daar ook toe gedwongen door mensen die de BTW af wilden trekken, waar de belastingdienst eerst niet aan mee wilde werken. Zie bijvoorbeeld: https://www.taxlive.nl/nl...aftrek-voor-zonnepanelen/

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Eens een keer een ondewerp waar veel niet duidelijk over is, is het weer niet goed. Of hebben we liever de 100ste discussie over het opvoeren van je internetverbinding, bureau en bureaustoel als zakelijk kosten?
We zitten intussen op pagina 1117. Alles is wel voorbij gekomen. Topic kan wel gesloten worden dan. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

_Arthur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Het heeft weinig meer met daadwerkelijk freelancen te maken, kan best afgesplitst worden.

Iedereen krijgt te maken met internet of boekhouding, niet met zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 19-01-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

Even aan ander onderwerp dan :P

Beetje offtopic, want andere branch. Maar, nu.nl zoekt een freelance eindredacteur. So far so good. Nu staat er in de wervingstekst (die leest als een loondienstfunctie): beloning "in lijn met" de CAO journalistiek. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een uurtarief wat min of meer overeen komt met je CAO uurloon? Dat is toch gewoon schijnzelfstandigheid dan? Hoe kan je als ZZP-er gebonden zijn aan CAO afspraken?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Woy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:34:

Ik vind het wel een ruk regeling, maar niet echt willekeurig. Gedeeltelijk is de belastingdienst daar ook toe gedwongen door mensen die de BTW af wilden trekken, waar de belastingdienst eerst niet aan mee wilde werken. Zie bijvoorbeeld: https://www.taxlive.nl/nl...aftrek-voor-zonnepanelen/
Dus het verschil tussen een alleenstaande ZZP-er en een ZZP-er met een gezinslid die 'ondernemer' wordt voor de levering van energie is geen willekeur? Het is gewoon kul.
Ik heb een inwonende zoon, maar die is formeel ingeschreven bij zijn moeder. Moet ik hem dan laten verhuizen (op papier) om wel die BTW terug te kunnen krijgen (wat overigens nu niet meer kan, dat weet ik).

Nogmaals, het is politiek. Ze bedenken wat in die blauwe stoeltjes, drukken dat bij een ministerie op buro en de uitvoerende organen mogen het uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Het heeft weinig meer met daadwerkelijk freelancen te maken, kan best afgesplitst worden.

Iedereen krijgt te maken met internet of boekhouding, niet met zonnepanelen.
Mwah, dan kan je ook een apart topic maken over (lease-)auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Mwah, dan kan je ook een apart topic maken over (lease-)auto's.
Is er al Keuze leaseauto - Deel 6 :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Dus het verschil tussen een alleenstaande ZZP-er en een ZZP-er met een gezinslid die 'ondernemer' wordt voor de levering van energie is geen willekeur?
Nee IMHO niet, het is gewoon rechtlijnig toepassing van de rechtsvormen en belastingregels in nederland. Sowieso geen willekeur, hooguit rechtsongelijkheid.
Nogmaals, het is politiek. Ze bedenken wat in die blauwe stoeltjes, drukken dat bij een ministerie op buro en de uitvoerende organen mogen het uitvoeren.
Dit is echter niet zo bedacht door de blauwe stoeltjes, maar een voortvloeisel van mensen die geen onderneming hadden en het BTW voordeel opeiste, en de belastingdienst heeft gedwongen om het op deze manier toe te passen. Ik vind het wel stom dat er in de jaren daarop nog geen goede oplossing voor bedacht is, want al dit soort "schijnbedrijfjes" lijkt mij niet wenselijk. Gewoon een 0% BTW tarief op panelen en een richtlijn voor een drempel waaronder terugleveren gewoon prive kan zou het opgelost hebben. Zou ook meteen die hele administratie van BTW nummers weer kunnen verdwijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 19-01-2022 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Die is er al:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
page404 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:38:
Even aan ander onderwerp dan :P

Beetje offtopic, want andere branch. Maar, nu.nl zoekt een freelance eindredacteur. So far so good. Nu staat er in de wervingstekst (die leest als een loondienstfunctie): beloning "in lijn met" de CAO journalistiek. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een uurtarief wat min of meer overeen komt met je CAO uurloon? Dat is toch gewoon schijnzelfstandigheid dan? Hoe kan je als ZZP-er gebonden zijn aan CAO afspraken?
Het kan zijn dat de cao voor journalistiek bindend is voor de hele beroepsgroep en er dus ook een bepaling in staat voor ZZP-ers. Bij architecten is dit bijvoorbeeld het geval: https://www.mijntipsenadv...ssing-NLTATAAR_EU26090101

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Jogai schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:05:
Mijn site draait ook op WordPress en wordt automatisch geüpdatet, ook de plugins. Daarnaast heb ik thema's en plugins verwijderd die ik niet gebruik. Lijkt me qua veiligheid prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Ik wacht de controle wel af. Succes inspecteur, je zoekt het maar uit. Panelen zijn bij geen enkele overheidsinstantie aangemeld zover ik weet. Ik denk niet dat de inspecteur hier veel aan gaat doen. Als ik nou 20Kw/dag opwek en meer dan de helft lever...
of als je een huis koopt en er liggen al panelen op :?

Volgens mij klopt het eerder gestelde niet: "Ookal koop je ze prive dat je dan nog steeds met BTW e.d. rekening moet houden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

BaseLine schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Het kan zijn dat de cao voor journalistiek bindend is voor de hele beroepsgroep en er dus ook een bepaling in staat voor ZZP-ers. Bij architecten is dit bijvoorbeeld het geval: https://www.mijntipsenadv...ssing-NLTATAAR_EU26090101
Thanks, dat wist ik niet. Blijkbaar kan het dus wel. Gelukkig kent de ICT nog steeds geen CAO :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Lisper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:01:
[...]

In het contract staat dat ik niet tussentijds kan opzeggen. (Dat is wel een dingetje om in de toekomst op te letten). De oorspronkelijke einddatum is verstreken, maar het contract is net verlengd met 3 maanden, dus als ik het goed begrijp zit ik er in ieder geval aan vast tot die volgende verlenging.
Praten! Alles valt of staat met communicatie.
Ja, ze kunnen je aan het contract houden, maar als je normaal in gesprek gaat, kan misschien iemand intern het overnemen, of maak de afspraak, wanneer ze iemand gevonden hebben 2 weken inwerken en pleite.
Dát overleg is ook ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Praten! Alles valt of staat met communicatie.
Ja, ze kunnen je aan het contract houden, maar als je normaal in gesprek gaat, kan misschien iemand intern het overnemen, of maak de afspraak, wanneer ze iemand gevonden hebben 2 weken inwerken en pleite.
Dát overleg is ook ondernemen.
Dit! Meestal is er van alles mogelijk in onderling overleg. Zo heb ik regelmatig bij een klant nog een aantal weken 1 dag in de week overdracht gedaan, daar valt bij een nieuwe opdracht meestal ook prima over te praten om eerst iets minder uren te maken.

Verder is het natuurlijk goed om te kijken waar je precies toe verplicht bent volgens je contract. Meestal staat er helemaal geen veplichting over aantal uren in, dus dan kunnen ze je ook niet verplichten om 40 uur per week voor ze te werken. Maar dan nog is het natuurlijk wel zo netjes om gewoon in overleg te kijken hoe je de opdracht het best af kunt ronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoboTom
-Jaap-io schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:01:
Ik vraag mij dat ook af, hoe het zit bij verhuizen naar een huis met zonnepanelen.

Nu ik er over nadenk, denk ik dat ik inderdaad btw moet gaan betalen over de opbrengst van die panelen. De huidige bewoner doet dat (Waarschijnlijk) niet vanwege de KOR. Helaas hebben mij vrouw en ik beide een onderneming, dus maakt het niet op wiens naam we het zetten.
overigens vind ik het hier best duidelijk uitgelegd: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
Wordt de opbrengst van die panelen niet verrekend aan het eind van het jaar met wat je aan stroom ingekocht hebt?

Een idee is om dan de eindfactuur te gebruiken om de netto afgenomen stroom (opwekking minus ingekochte stroom) als kosten op te voeren (nog wel verdelen naar privé en zakelijk gebruik) en de btw in 1 keer op te voeren. Het is een idee, check even met je belastingadviseur.

Ik zou zelf nooit iedere maand stroom en gas verrekenen voor een thuiskantoor (kost een beetje te veel tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:19
RoboTom schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Wordt de opbrengst van die panelen niet verrekend aan het eind van het jaar met wat je aan stroom ingekocht hebt?

Een idee is om dan de eindfactuur te gebruiken om de netto afgenomen stroom (opwekking minus ingekochte stroom) als kosten op te voeren (nog wel verdelen naar privé en zakelijk gebruik) en de btw in 1 keer op te voeren. Het is een idee, check even met je belastingadviseur.

Ik zou zelf nooit iedere maand stroom en gas verrekenen voor een thuiskantoor (kost een beetje te veel tijd).
Op dit moment doe ik dat inderdaad per jaar. Dus niet per maand of kwartaal.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Zodra het deze mensen betreft is het direct opgelost:
https://www.kvk.nl/advies...ers-per-1-januari-2022/#4

Dit artikel wordt door de KVK verkocht als zijnde een positief voordeel voor ZZP'ers, echter ik heb de indruk dat vrij weinig ZZP'ers een ander adress hebben dan het vestigingsadres:
De adressen die vermeld staan als vestigingsadres kunnen nog wel opgevraagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BaseLine schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Op zich is dat best een belangrijke, want in de architecten CAO is de eis om aan de modelovereenkomst van de BD te voldoen (dus bepalen of je schijnzelfstandige bent of niet) dat er 150% plus 8% van het geldende loon in loondienst betaald moet worden.
Inhuren zzp-er
Als een zzp’er (opdrachtnemer) wordt ingehuurd geldt de
Modelovereenkomst/geen werkgeversgezag architectenbureaus. Om
twijfels over de status van de werkende te vermijden – schijnzelfstandige
of opdrachtnemer – wordt een tarief van 150% van het bruto uurloon plus
8% vakantietoeslag voor vergelijkbare werkzaamheden met vergelijkbare
ervaring aangehouden als onderscheid.
Als een architectenbureau een zzp’er inhuurt onder die 150% plus 8%
vakantietoeslag, dan geldt een meldingsplicht bij de Geschillencommissie
Ik denk dat dit nog best wel op andere beroepen toegepast kan worden, om zo aan te tonen dat je geen schijnzelfstandige bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
init6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Zodra het deze mensen betreft is het direct opgelost:
https://www.kvk.nl/advies...ers-per-1-januari-2022/#4

Dit artikel wordt door de KVK verkocht als zijnde een positief voordeel voor ZZP'ers, echter ik heb de indruk dat vrij weinig ZZP'ers een ander adress hebben dan het vestigingsadres:

[...]
Dit is weer een prachtig voorbeeld van een wassen neus en toch kunnen de politici zich weer trots op de borst slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
GekkeRipper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Dit is weer een prachtig voorbeeld van een wassen neus en toch kunnen de politici zich weer trots op de borst slaan.
Dit is enkel gedaan omdat adressen van Politici te vinden waren via KVK (https://www.metronieuws.n...n-1800-personen-politici/), door deze setup kunnen ze een postbus gebruiken en is dat probleem ook opgelost. Maar nu is dit iets waar ZZP'ers blij mee mogen zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
Ik vind de KVK sowieso maar een rare instelling die mijns inziens onterecht verheven wordt boven de wet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik moet anders altijd wel lachen als de KVK me weer de mogelijkheid biedt om ondernemersadvies te krijgen van iemand die z'n hele werkzame leven al ambtenaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
@Bulder Zo'n 25% van de KvK medewerkers zijn externen. Dus kan je inderdaad pech hebben en een ambtenaar treffen. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door RichieB op 19-01-2022 17:09 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 09:10
Nu ik er vrij zeker van ben dat ik zal blijven freelancen wil ik (24j) in eerste instantie een AOV regelen naast mijn BAV en AVB. Pensioen heb ik nog niet zo'n haast mee, maar hoop ik ook binnen uiterlijk 2 jaar op orde te hebben.

Ik ben er al snel achter gekomen dat de verschillen in premies & voorwaarden enorm zijn.

Wat voor mij belangrijk is dat, mocht er iets gebeuren, ik bij een relatief laag arbeidsongeschiktheid percentage een relatief hoge uitkering ontvang (die niet afhankelijk is van de mate van arbeidsongeschiktheid).

De meeste verzekeringen hanteren een soort klassen systeem, ofwel, als je voor 60% bent afgekeurd krijg je om en nabij de 60% van je verzekerde bedrag.

Dit is dus precies wat ik niet zoek: boven de 25% wil ik direct aanspraak kunnen maken op de volledige uitkering.

Iemand ervaringen met een verzekeraar die een dergelijke verzekering aanbiedt?

[ Voor 71% gewijzigd door gotangclan op 19-01-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
gotangclan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:35:
Nu ik er vrij zeker van ben dat ik zal blijven freelancen wil ik (24j) in eerste instantie een AOV regelen naast mijn BAV en AVB. Pensioen heb ik nog niet zo'n haast mee, maar hoop ik ook binnen uiterlijk 2 jaar op orde te hebben.

Ik ben er al snel achter gekomen dat de verschillen in premies & voorwaarden enorm zijn.

Wat voor mij belangrijk is dat, mocht er iets gebeuren, ik bij een relatief laag arbeidsongeschiktheid percentage een relatief hoge uitkering ontvang (die niet afhankelijk is van de mate van arbeidsongeschiktheid).

De meeste verzekeringen hanteren een soort klassen systeem, ofwel, als je voor 60% bent afgekeurd krijg je om en nabij de 60% van je verzekerde bedrag.

Dit is dus precies wat ik niet zoek: boven de 25% wil ik direct aanspraak kunnen maken op de volledige uitkering.

Iemand ervaringen met een verzekeraar die een dergelijke verzekering aanbiedt?
Ik zit bij Achmea via een tussenpersoon. Die heeft het allemaal geregeld voor mij op die manier. Afgekeurd voor 30%, dan 100% uitkering.
Maar als ik jou was zou ik ook gaan deelnemen aan een broodfonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Freeaqingme schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Het 'gedoe' ontstaat voor mensen met een eenmanszaak (of VOF). Er van uitgaande dat die panelen niet op naam van je BV staan ben je voor wat die zonnepanelen betreft gewoon een particulier.

Het lastige is dat als je een eenmanszaak runt dat de persoon en de onderneming 1 en dezelfde zijn. Als je dan ooit de BTW hebt teruggevraagd voor je zonnepanelen moet je ook de BTW verrekenen van de stroom (meen ik), en daar begint het geneuzel.
Exact. Precies de reden voor mij om de BTW niet terug te vragen. Ik had het formulier gedownload en ingevuld, toen wat gaan lezen hierover en de rompslomp van de BTW verrekeningen. Uiteindelijk gewoon gelezen dat het helemaal niet voor de hand ligt om die BTW terug te vragen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
poehee schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Exact. Precies de reden voor mij om de BTW niet terug te vragen.
Precies de reden voor mij om met een BV te werken 8)

Dan ben ik in prive gewoon een simpele particulier en niet stiekem ook een onderneming. Dat maakt dit soort dingen ultiem simpel.

En ja, het heeft ook andere voordelen, maar ook zeker nadelen. Dus zou niet alleen op basis van wel/geen zonnepanelen willen je rechtsvorm kiezen.

Wel moet ik zeggen dat ik het wel kan waarderen als iemand zo vooruit denkt en dan die btw-teruggave laat schieten met oog op de toekomst!

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hoe gedetailleerd is de zelfstandige tweaker trouwens met het noteren van zijn/haar/hen uren?

Ga je zo ver dat er zelfs Jira issuenummers in je urenlogs staan? Of volstaat een simpele "ik heb 8 uur zitten debuggen op project X met 1 regel code als resultaat"? En hoe ga je om met code reviews die op een server staan van een derde partij waar je als ZZP'er na afsluiting van het project niet meer bij kan (en sowieso geen kopie van mag maken)? Of de meetings die in principe niet concreet te bewijzen zijn?

Tot nu toe heb ik de inspecteur nog niet mogen verwelkomen en probeer ik alles zo concreet mogelijk bij te houden en herleidbaar te maken, maar als ik dan weer eens zie dat oude (ZZP) collega Y of Z weg kan komen met logs als "debuging" of "meeting" voor iedere dag van de week dan vraag ik mij wel af of ik het niet te nauwkeurig probeer vast te leggen :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat is het doel van de uren registratie? Voor de 1225 uren norm van de Belastingdienst neem ik genoeg met dat ik ruim meer uren factureer en als de opdrachtgever het wil kan het gedetailleerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
Stukfruit schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 03:40:
Hoe gedetailleerd is de zelfstandige tweaker trouwens met het noteren van zijn/haar/hen uren?

Ga je zo ver dat er zelfs Jira issuenummers in je urenlogs staan? Of volstaat een simpele "ik heb 8 uur zitten debuggen op project X met 1 regel code als resultaat"? En hoe ga je om met code reviews die op een server staan van een derde partij waar je als ZZP'er na afsluiting van het project niet meer bij kan (en sowieso geen kopie van mag maken)? Of de meetings die in principe niet concreet te bewijzen zijn?

Tot nu toe heb ik de inspecteur nog niet mogen verwelkomen en probeer ik alles zo concreet mogelijk bij te houden en herleidbaar te maken, maar als ik dan weer eens zie dat oude (ZZP) collega Y of Z weg kan komen met logs als "debuging" of "meeting" voor iedere dag van de week dan vraag ik mij wel af of ik het niet te nauwkeurig probeer vast te leggen :)
Ik schrijf per project de uren. Als er een meeting tussen zit noteer ik dat apart. Ik ga geen jira issuenummers e.d. noteren maar gewoon 8 uur project x.

PSN: PcDCch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor mijzelf registreer ik gewoon het aantal uren per dag. Aan het eind van de maand laat ik de klant dat accorderen. Dat is voldoende registratie voor facturatie, en dus ook Belastingdienst.

Daarnaast soms nog registratie bij de klant zelf, afhankelijk van hun wensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 20-01-2022 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
Ik volg de uren registratie die de klant wil hebben. Zelf heb ik de voorkeur om per dag de gewerkte uren bij te houden, maar als ze meer detail wensen dan zet ik een tool als Toggl aan om dat bij te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37
Afhankelijk van de klant natuurlijk. Heb op een opdracht gezeten waar 8u per dag voldoende was.

Maar ook op opdrachten gezeten waar elk uurtje verantwoord moest worden naar de projecten waar ik aan werkte.

Veelal uren registeren in het systeem van de klant zelf. Manager keurt de uren daarin goed ik stuur die uren mee met de factuur.

Bij een opdrachtgever was ik dagelijks zeker een half uur bezig om mijn uren in hun systeem te zetten. Naast 2u project a moest er ook een klein verslag bij :+.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 19-09 09:26
Hangt van de klant af hoe gedetailleerd ie het wilt.
Voor mezelf schrijf ik gewoon de uren per dag op, wat ook de basis voor de factuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik schrijf mijn uren in een papieren agenda incl de plek waar ik mijn werk gedaan heb. Hoe ik evt gereisd heb, via welke weg en welk vervoersmiddel.
Ik vul mijn uren in een excel sheet van de pooier om te laten tekenen.
En voor mezelf registreer ik meer in detail wat ik gedaan heb in clockify. Als ik later vragen krijg kan ik wat terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Uren pakket van de klant > tbv accorderen
&
Ik hou het bij in mijn boekhoudpakket. Daar komt dan automatisch de factuur uit rollen.

@ hieronder: in mijn boekhouding zit een urenmodule. Dus daar kan ik prima op vertrouwen.
accordering en specificering krijg ik per mail. Ik ben wel gedekt :Y

[ Voor 38% gewijzigd door bord4kop op 20-01-2022 08:44 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Het systeem van de klant heb je geen toegang meer toe nadat je vertrokken bent, dus daarop vertrouwen voor je boekhouding is niet bepaald handig. Als je een controle krijgt nadat je vertrokken bent heb je dus geen inzicht meer in de uren die je aan die klant besteedt hebt, en ik heb hier wel eens begrepen dat een factuur niet geaccepteerd wordt als urenverantwoording.

Ik houd het voor nu nog bij in een spreadsheet waar ik per dag opschrijf hoeveel uur ik aan een bepaalde klant besteed heb. Nauwkeuriger is voor mijn boekhouding toch nutteloos en als een klant het nauwkeuriger wil weten moet dat over het algemeen toch in hun eigen systeem.

In mijn sheet heb ik ook een regel voor mezelf in gemaakt voor de uren die ik aan mezelf besteed zoals het bijwerken van de administratie, lezen van boeken voor het opdoen van nieuwe kennis, eigenlijk alles wat ik zakelijk zou kunnen boeken maar niet voor een specifieke klant geboekt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Remcoder schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:38:
Het systeem van de klant heb je geen toegang meer toe nadat je vertrokken bent, dus daarop vertrouwen voor je boekhouding is niet bepaald handig. Als je een controle krijgt nadat je vertrokken bent heb je dus geen inzicht meer in de uren die je aan die klant besteedt hebt, en ik heb hier wel eens begrepen dat een factuur niet geaccepteerd wordt als urenverantwoording.

Ik houd het voor nu nog bij in een spreadsheet waar ik per dag opschrijf hoeveel uur ik aan een bepaalde klant besteed heb. Nauwkeuriger is voor mijn boekhouding toch nutteloos en als een klant het nauwkeuriger wil weten moet dat over het algemeen toch in hun eigen systeem.

In mijn sheet heb ik ook een regel voor mezelf in gemaakt voor de uren die ik aan mezelf besteed zoals het bijwerken van de administratie, lezen van boeken voor het opdoen van nieuwe kennis, eigenlijk alles wat ik zakelijk zou kunnen boeken maar niet voor een specifieke klant geboekt kan worden.
Wat voor controle wil je krijgen dan????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Tylen schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Wat voor controle wil je krijgen dan????
Controle van de belastingdienst op je belastingaangifte. Daar kan ook gecontroleerd worden of je wel aan het urencriterium voldaan hebt. Bij die vraag moet je dan een urenverantwoording kunnen overhandigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Remcoder schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Controle van de belastingdienst op je belastingaangifte. Daar kan ook gecontroleerd worden of je wel aan het urencriterium voldaan hebt. Bij die vraag moet je dan een urenverantwoording kunnen overhandigen.
Ahh urencriterium. oke. Geen last van :P

In mijn agenda (outlook) staat hoeveel uren ik die dag aan welke klant heb besteed, daar stuur ik een factuur voor.
To_Tall schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:08:
Afhankelijk van de klant natuurlijk. Heb op een opdracht gezeten waar 8u per dag voldoende was.

Maar ook op opdrachten gezeten waar elk uurtje verantwoord moest worden naar de projecten waar ik aan werkte.

Veelal uren registeren in het systeem van de klant zelf. Manager keurt de uren daarin goed ik stuur die uren mee met de factuur.

Bij een opdrachtgever was ik dagelijks zeker een half uur bezig om mijn uren in hun systeem te zetten. Naast 2u project a moest er ook een klein verslag bij :+.
Ik neem aan dat je die 2,5 uur per week ook factureerd ;) dus extra regel in je specificatie: Uren boeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboTom
bord4kop schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:21:
Uren pakket van de klant > tbv accorderen
&
Ik hou het bij in mijn boekhoudpakket. Daar komt dan automatisch de factuur uit rollen.

@ hieronder: in mijn boekhouding zit een urenmodule. Dus daar kan ik prima op vertrouwen.
accordering en specificering krijg ik per mail. Ik ben wel gedekt :Y
Zo doe ik het ook, met de urenmodule in mijn boekhouding.
Ik gebruik e-boekhouden.nl

Ik registreer aan het eind van de week mijn facturabele uren en niet-facturabele uren (boekhouding, studie, acquisitie, bedrijfsontwikkeling, etc).

De mate van detail waarop ik dat doe is laag: ik noteer de klant, het project/studie/onderwerp (als activiteit) en hoeveelheid uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

[...]
Geaccordeerde urenstaat voldoet m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik hou uren bij in Moneymonk, maar ook in het systeem van de klant wat uiteindelijk een "reverse bill" genereert. Meer bewijs kan ik niet hebben: de factuur die de klant zelf heeft opgemaakt voor mijn uren ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Tylen schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:47:

[...]

Ik neem aan dat je die 2,5 uur per week ook factureerd ;) dus extra regel in je specificatie: Uren boeken :P
Dat staat onder diverse werkzaamheden buiten project :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Als het uurtje-factuurtje is en de gewerkte uren worden gefactureerd en betaald, dan kan op zich enkel die factuur wel als voldoende bewijslast dienen lijkt me.

Het lijkt me dat die administratie (richting de belastingdienst) vooral belangrijk is voor de nonbillables. Zeker als je net rond de urennorm hangt. Zit je qua gefactureerde uren op >1225 per kalenderjaar, dan maakt 't voor de rest allemaal niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Ik hou mijn uren bij in het systeem van de klant. Mocht de klant daar geen systeem voor hebben dan heb ik een eigen excel sheet die ik invul en laat ondertekenen.

Daarnaast hou ik mijn uren ook bij in MoneyMonk.

Maar dat is gewoon de hele maand selecteren en 9 uur invullen. Ik ga niet bijhouden welke meeting, welk ticket, etc.

Mocht ik een keer een uurtje minder werken dan corrigeer ik dat die dag.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
c-nan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:35:
Daarnaast hou ik mijn uren ook bij in MoneyMonk.

Maar dat is gewoon de hele maand selecteren en 9 uur invullen.
Today I learned dat dit kan. Dank :o

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 20-01-2022 10:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Ik hou de tijd wel nauwkeurig bij, maar niet wat ik precies gedaan heb.
Meetings ga ik niet apart noteren, het is immers ook gewoon werk.

De klant heeft per project ook aparte uren codes voor verschillende activiteiten,
maar in mijn ervaring kijken ze toch alleen naar de totalen,
dus schrijf ik alle uren op 1 code, en dat wordt gewoon goed gekeurd.

De urenstaat exporteer ik op eind van de maand naar mijn eigen boekhouding als backup.

Non-billable uren houd ik bij in een spreadsheet, daar zet ik wel bij wat ik gedaan heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Lisper op 20-01-2022 10:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
Non-billable uren heb ik persoonlijk nog nooit bijgehouden, daar ben ik veel te lui voor. Dat ga ik alleen maar doen als ik verwacht <1225 billable uren te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Nou werk ik al weer een jaar als freelancer, maar vroeg mij even af hoe de markt er nu een beetje voor staat in de software ontwikkeling, zeker mbt tarieven en wat een gangbaar tarief is. Nu krijg ik op mijn huidige opdracht een tarief van 65 euro p/u ex BTW, met een betalingstermijn van 5 dagen op mijn factuur. Mijn eindklant vind dit een "Senior" tarief voor mijn vakgebied, fullstack PHP (Symfony) / Angular. Ikzelf vind dit niet persee "senior", maar de opdracht is leuk en ik kan er goed mijn ei in kwijt, dus het is wmb prima. Echter ging het mij wel wat wringen dat je als opdrachtgever moet aangeven dat ze mij een senior tarief betalen, dus vandaar mijn vraag.

Wat is jullie mening over de hoogte van dat tarief, en zou je dat zelf ook onder "senior" plaatsen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 10:12
Huntarr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:08:
Nou werk ik al weer een jaar als freelancer, maar vroeg mij even af hoe de markt er nu een beetje voor staat in de software ontwikkeling, zeker mbt tarieven en wat een gangbaar tarief is. Nu krijg ik op mijn huidige opdracht een tarief van 65 euro p/u ex BTW, met een betalingstermijn van 5 dagen op mijn factuur. Mijn eindklant vind dit een "Senior" tarief voor mijn vakgebied, fullstack PHP (Symfony) / Angular. Ikzelf vind dit niet persee "senior", maar de opdracht is leuk en ik kan er goed mijn ei in kwijt, dus het is wmb prima. Echter ging het mij wel wat wringen dat je als opdrachtgever moet aangeven dat ze mij een senior tarief betalen, dus vandaar mijn vraag.

Wat is jullie mening over de hoogte van dat tarief, en zou je dat zelf ook onder "senior" plaatsen?
Ik verwacht veel reacties met: voor €65,- kom ik me bed niet uit.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:34
Voor €65,- kom ik m'n bed niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl

65 euro is in deze tijd van grote tekorten op de IT markt geen 'senior tarief'. Ik denk dat als je je aanbiedt bij een willekeurig ander bedrijf je tussen de 85-110 kan zitten (aangenomen dat je inmiddels ook 'senior' bent/genoeg ervaring hebt natuurlijk).

Maar vindt je eindklant die 65 euro een senior tarief, of vinden ze het tarief wat ze aan het tussenbureau betalen (met misschien wel 20 euro marge) een senior tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:34
Wel afhankelijk van je werkzaamheden en het type bedrijf, maar ik zou een senior-tarief eerder richting €80,- tot €100,- plaatsen, en dan vooral de bovenkant van dat spectrum, hoewel het wel om PHP gaat (veel matig aanbod, dat wel goedkoop is).

[ Voor 4% gewijzigd door Aftansert op 20-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29

Ik heb geen idee hoe oud je bent en hoeveel werkervaring/scholing je hebt maar het klinkt als een vrij laag tarief. Wij hebben een aantal senior fullstack developers in het team maar die zitten allemaal op 100+

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Dit klinkt inderdaad al wat realistischer. Ik heb nu een goede 9 jaar ervaring, HBO opleiding informatica afgerond. Het leek mij al wat onwaarschijnlijk dat dit nou echt een "senior" tarief is, maar aangezien dit mijn eerste freelance opdracht is vond ik het prima om op dit tarief te starten. Zeker aangezien de opdracht perfect in mijn straatje past en de mensen waar ik mee werk erg fijn samenwerken. Dank allen tot dusver al voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stukongeluk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 08:59

Zelf als "medior" zijnde lijkt dat aan de lage kant van development opdrachten. Ik zie in mijn zoektocht naar opdrachten maar weinig vraag naar Php developers, dus het kan ook daaraan liggen dat de vraag een stuk lager ligt dan bij bijv. fullstack C# of Java opdrachten. Bij dat soort opdrachten zie ik meestal tarieven tussen 75-90 excl. per uur voor mediors en seniors.

Dus zoals denk ik velen gaan zeggen: Ja, het is niet echt bepaald een "senior" tarief in de development sector

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Aftansert schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:17:
Voor €65,- kom ik m'n bed niet uit.
Ik wel.
Ik vind 65,- per uur veel geld. Mijn tarief ligt een stuk hoger - ik sla het niet af...

De reden dat de tarieven zo hoog liggen is omdat wij toevallig een truukje kunnen dat anderen niet kunnen. Maar als ik in het ziekenhuis kom word ik verzorgd door verplegers/verpleegsters die op 30/40 euro zitten. Ik kan dat niet oplossen, maar het stoort me wel. Zeker als zzp-ers zichzelf die hoge tarieven goedpraten. Geen misverstand, het is je van harte gegund, maar een beetje perspectief kan geen kwaad...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
@Huntarr watbis een senior??

Dat is per werkgever/opdrachtgever anders gedefineerd. Bij de een ben je senior als je weet waar PHP voor staat bij de ander pas als je zelfstandig geheel zelfstandig een PHP webapplicatie kan maken. (Ben zelf geen programmeur :+).

Er staat dus nergens gedefineerd wat een senior of medior of beginner is.

Sommige denken in jaren ervaring +5 is medior +10 is senior terwijl de medior misschien wel meer weet dan de senior.

Om zo te zeggen ik betaal jou als senior dat is fijn maar jij kan en mag dat invullen zoals jij het ziet.

Enige wat je kan doen. Sorry opdrachtgever werk is heel leuk. Pietje heeft ook een soort gelijke opdracht ik wil wel hier blijven maar uur tarief gaat wel omhoog. Ben je het er niet mee eens? Dan werk ik volgende maand bij Pietje voor 85 euro ipv 65.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

poehee schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik wel.
Ik vind 65,- per uur veel geld. Mijn tarief ligt een stuk hoger - ik sla het niet af...

De reden dat de tarieven zo hoog liggen is omdat wij toevallig een truukje kunnen dat anderen niet kunnen. Maar als ik in het ziekenhuis kom word ik verzorgd door verplegers/verpleegsters die op 30/40 euro zitten. Ik kan dat niet oplossen, maar het stoort me wel. Zeker als zzp-ers zichzelf die hoge tarieven goedpraten. Geen misverstand, het is je van harte gegund, maar een beetje perspectief kan geen kwaad...
Om even een duit te doen: een huisarts die als ZZP'er werkt zit gemiddeld tussen de 60 en 68 p/u. Om de IT tarieven even in perspectief te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
mwa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Om even een duit te doen: een huisarts die als ZZP'er werkt zit gemiddeld tussen de 60 en 68 p/u. Om de IT tarieven even in perspectief te zetten.
Zelfs een specialist haalt de 90 niet.... De gedachte die men altijd heeft dat "specialisten in maatschappen" zoveel verdienen heeft meer met het absurde aantal uren te maken dan met het uurtarief.

[ Voor 20% gewijzigd door ConQuestador op 20-01-2022 11:43 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
[...]

Ik wel.

mwa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:41:
[...]

ConQuestador schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Zelfs een specialist haalt de 90 niet.... De gedachte die men altijd heeft dat "specialisten in maatschappen" zoveel verdienen heeft meer met het absurde aantal uren te maken dan met het uurtarief.
Volgens mij was zijn vraag alleen maar hoe het tarief zich verhoudt t.o.v. andere 'Senior' Developers. Hoe dit tarief zich verhoudt tot andere beroepen is een compleet andere discussie. Bedrijven betalen nu eenmaal deze tarieven voor IT personeel en als bedrijf a 'maar' 65 per uur geeft en bedrijf b t/m z rond de 100 zitten dan betaald bedrijf a relatief slecht.
Ik ben het overigens wel compleet eens dat zorgberoepen ver onderbetaald worden maar dat lossen wij hier op het forum niet zomaar op.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
maar de opdracht is leuk en ik kan er goed mijn ei in kwijt, dus het is wmb prima.
Dat eerste is natuurlijk leuk en heel belangrijk bij je opdracht.

Maar als je ergens anders 20 euro meer per uur kan krijgen en je opdracht loopt 2 jaar scheelt dat 40k netto. Als je die 40k belegd, kan je over 30 jaar een paar jaar eerder met pensioen. Als je dat hogere tarief doortrekt naar je hele loopbaan, zou je 10-15 jaar eerder kunnen stoppen met werken. (of lekker 3-4 dagen gaan werken)

Ik zou dus zeker even verder kijken of je niet ergens een beter tarief kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Ik wel.

Om ook dat weer een beetje in perspectief te plaatsen, de grote accountancy kantoren rekenen zo 200+ euro per uur voor een net afgestudeerde MSC, met tarieven die oplopen tot een veelvoud daarvan voor Seniors. Het is helaas niet zo eerlijk verdeeld in de wereld. Dan prijs ik mij gelukkig dat ik zelf gelukkig nog wel aan de hogere kant van het spectrum zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Ik wel.

Probleem is dat dit complexer is dan je nu schetst

Realiteit is dat als IT personeel er niet is, bepaalde functionalteit of niet ontworpen wordt of niet onderhouden wordt. Er is dus een financiele prikkel voor bedrijven om meer te betalen: Betaal ik niet, dan betaald de concurrent wel en wint deze marktaandeel. Het is puur een markt van vraag en aanbod die niet gereguleerd is. Ben ook niet van mening dat je moet willen reguleren.

Gaat er iemand dood als bedrijf A de capaciteit niet heeft? Meestal niet.
Heb ik de keuze om maar geen iphone te kopen bijvoorbeeld? Meestal wel.

Bij zorgpersoneel is die prikkel er niet om tarieven te verhogen, we hebben wel wat geprivatiseerd maar het is altijd weer een beetje half: We privatiseren wel, maar we zetten tarieven op handelingen zodat het niet de klauwen uit loopt.

Als de zorg de capaciteit niet heeft gaan er mensen dood, vervolgens gaan we door met bezuinigen wat we niet bezuinigen mogen noemen, gaan we de samenleving op slot gooien... Alles om maar geen extra capaciteit te moeten inkopen. Daarnaast kiest de overheid er voor om de kosten /salaris prikkel te minimaliseren dmv het reguleren van tarieven voor handelingen (mijn tandards mocht heel even hogere tarieven vragen voor het zetten van een kroon en dat werd snel gecorrigeerd).

Ik denk dat onze tarieven het probleem niet zijn, zoals de we de hele corona crisis hebben kunnen zien word er alles aan gedaan om een vijandbeeld te schetsen. Het zijn de ongevaccineerden, het waren de chinezen, het waren iedereen behalve de beleidsmakers en de rijksten van de wereld die hun vermogen zagen verdubbelen tijdens een pandemie... Dit terwijl de zorg kraakt, de straten verloederen door leegstand van winkels en Jan met de pet er op achteruit gaat omdat gasprijzen door het dak gaan.

ZZP'ers zijn de reden niet dat de zorg onderbetaald word, mensen die dit beleid steunen zijn mede verantwoordelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tarieven blijven een hot item. De een wil een zo hoog mogelijk tarief zodat hij eerder met pensioen kan, de ander leeft vandaag.
Het is en blijft een persoonlijk ding. Tarief maakt me niet zo heel gek veel uit. Ergens tussen de 70 en de 90. Hoe duurder ik word, des te hoger de druk die ik voel. Boven de 90 voel ik me ongemakkelijk.
Senior of medior, ach... Ik heb mijn RHCSA ooit gehaald maar ik ben intussen veel vergeten. Wat maakt je senior of medior? Ik ben 57 en heb 36 jaar ICT ervaring. Dat lijkt me senior maar ik voel me soms nog steeds een junior.

Ergo: volg je hart en je gevoel en laat je niet leiden door wat anderen zeggen. Wil je 125/uur, dan vraag je dat gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ernemmer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Dat eerste is natuurlijk leuk en heel belangrijk bij je opdracht.

Maar als je ergens anders 20 euro meer per uur kan krijgen en je opdracht loopt 2 jaar scheelt dat 40k netto.
Met 2000 uur per jaar, of bedoel je bruto?

Om het even in perspectief te zetten: met 1500 uur per jaar à 65 euro heb je, min wat reserveringen en verzekeringen, een inkomen van zo'n 4000 netto per maand. In loondienst zou je hiervoor meer dan 6000 bruto moeten verdienen.

Hiermee heb je gestandaardiseerd (een eventuele partner negerend) meer te besteden dan 45% van de Nederlanders (48K netto gedeeld door de gemiddelde huishoudgrootte van 2,1) en verdien je meer dan twee keer modaal.

Let op dat Tweakers (en al helemaal die in dit topic posten) niet bepaald een doorsnede zijn van de maatschappij als geheel.

Dan zijn er qua tarieven nog eens verschrikkelijk grote verschillen tussen technologieën, opdrachtgevers, regio's en ervaringsniveaus. Ik ken geen opdrachtgevers die 100 euro per uur betalen voor iemand, hoe goed diegene ook is in PHP.

Ben je daarentegen fantastisch met .NET, CI/CD, monitoring, unittests, containerization én vind je het leuk om het niveau van een developmentteam omhoog te krikken, dan kun je makkelijk 100/u vragen in de grote steden bij grotere bedrijven.

En dan ga je ineens naar de 6000 netto per maand.

Dus nee, 65 is niet laag voor een senior PHP'er. Wel voor een senior dotnetter. Maar mogelijk kun je ergens anders wel meer krijgen; je moet dat bedrijf echter wel zien te vinden, en zij moeten jou zien zitten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Klopt, daarom maak ik sowieso backups van alles wat acceptabel is (bv. spreadsheets, documenten die ik zelf heb geschreven ter voorbereiding, enz.). Maar ik ga bijvoorbeeld niet een complete backup maken van hun GitHub-pagina's om te kunnen bewijzen dat ik wel echt hier of daar een code review heb gedaan. Het gaat mij dus meer om wat concreet te maken is.
Exact! Dat is waar ik ook deels op doelde. Ik werk niet alleen voor klanten, maar ook aan eigen producten. Daar zit niet 1 klant tussen die de uren accordeert.

Hmmbob schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:14:
Ik hou uren bij in Moneymonk, maar ook in het systeem van de klant wat uiteindelijk een "reverse bill" genereert. Meer bewijs kan ik niet hebben: de factuur die de klant zelf heeft opgemaakt voor mijn uren ;)
Dat probeer ik inderdaad ook aan te houden als dat mogelijk is :)

Freeaqingme schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Als het uurtje-factuurtje is en de gewerkte uren worden gefactureerd en betaald, dan kan op zich enkel die factuur wel als voldoende bewijslast dienen lijkt me.

Het lijkt me dat die administratie (richting de belastingdienst) vooral belangrijk is voor de nonbillables. Zeker als je net rond de urennorm hangt. Zit je qua gefactureerde uren op >1225 per kalenderjaar, dan maakt 't voor de rest allemaal niet zo veel uit.
Gefactureerde uren komen bij mij niet per se boven de 1225 uit omdat ik niet alleen voor klanten werk. Ik houd gemiddeld een half jaar voor klanten en een half jaar voor eigen werk aan.

In totaal zit ik dan alsnog ruim boven het criterium en er zitten ook genoeg afspraken met partijen tussen die kunnen bevestigen dat ik geen onzin spreek, maar dat dekt niet alle uren. Of in ieder geval niet als in dat ze ook volledig / concreet te bewijzen zijn.

Deveon schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 06:24:
Wat is het doel van de uren registratie? Voor de 1225 uren norm van de Belastingdienst neem ik genoeg met dat ik ruim meer uren factureer en als de opdrachtgever het wil kan het gedetailleerder.
Zie hierboven: ik heb uren voor klanten en uren voor eigen werk (deels met bijbehorende inkomsten, deels als investering).

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 20-01-2022 14:21 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Zijn er hier ook mensen die daadwerkelijk zelf €125 vangen? Of nog meer, en hoeveel meer dan ongeveer?

Ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Tarieven zijn natuurlijk subjectief. Het voorbeeld van de accountants dat hier genoemd werd is wel een tak apart.

Als 18 jarige, vers van de middelbare school heb ik gewerkt als assistant accountant bij een van de Big4. Daar werd toen al een tarief van 90-110 euro voor me gevraagd (meer dan 15 jaar geleden). Echter is de enige die daar wat van terugziet, de partner.

Met de huidige tarieven van de grote consultantskantoren, die voor projecten tot wel 150 per uur vragen, zou ik ook denken dat ik een laag tarief heb momenteel. Maar met zo'n tarief zou ik me als ZZP'er niet op mijn gemak voelen. Aan de andere kant heb ik veel met dat soort jongens gewerkt, en op wat uitzonderingen na zou ik het qua kennis en kunde van die consultants het voor mezelf nog wel kunnen verantwoorden.

Moraal van het verhaal is om te doen waar je je prettig bij voelt denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Met 2000 uur per jaar, of bedoel je bruto?

Om het even in perspectief te zetten: met 1500 uur per jaar à 65 euro heb je, min wat reserveringen en verzekeringen, een inkomen van zo'n 4000 netto per maand. In loondienst zou je hiervoor meer dan 6000 bruto moeten verdienen.

Hiermee heb je gestandaardiseerd (een eventuele partner negerend) meer te besteden dan 45% van de Nederlanders (48K netto gedeeld door de gemiddelde huishoudgrootte van 2,1) en verdien je meer dan twee keer modaal.

Let op dat Tweakers (en al helemaal die in dit topic posten) niet bepaald een doorsnede zijn van de maatschappij als geheel.

Dan zijn er qua tarieven nog eens verschrikkelijk grote verschillen tussen technologieën, opdrachtgevers, regio's en ervaringsniveaus. Ik ken geen opdrachtgevers die 100 euro per uur betalen voor iemand, hoe goed diegene ook is in PHP.

Ben je daarentegen fantastisch met .NET, CI/CD, monitoring, unittests, containerization én vind je het leuk om het niveau van een developmentteam omhoog te krikken, dan kun je makkelijk 100/u vragen in de grote steden bij grotere bedrijven.

En dan ga je ineens naar de 6000 netto per maand.

Dus nee, 65 is niet laag voor een senior PHP'er. Wel voor een senior dotnetter. Maar mogelijk kun je ergens anders wel meer krijgen; je moet dat bedrijf echter wel zien te vinden, en zij moeten jou zien zitten.
Ik reken altijd dat je uurloon x 1000, je netto inkomen per jaar is en dat klopt redelijk.
20 euro extra per uur komt dan op 20k extra netto per jaar.

Ik wil alleen maar aangeven dat een leuke opdracht belangrijk is, maar om nu 20 euro per uur te laten liggen wel echt zonde is. Of hij 20 euro meer waard is weet ik niet, ik zit niet in de ICT.

En ja, mensen in loondienst worden in veel branches zwaar onderbetaald in vergelijking met ZZP-ers in diezelfde branche.

Even snel wat berekend.

65 euro tarief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uQClu1sReIM41zIIo-v9oVI3Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2iaEk5jeNU5aBxk66NefO1T.png?f=fotoalbum_large

85 euro tarief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zkTJjcH7qrz7WjS2lejyVy2Tqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVvMFLw1QWWmO232ElyKvFht.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 20-01-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
Ernemmer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:23:
[...]
En ja, mensen in loondienst worden in veel branches zwaar onderbetaald in vergelijking met ZZP-ers in diezelfde branche.
Klopt, en aanvullend daarop, als het straks minder gaat zijn wij de eerste die het gaan voelen. Momenteel is het de periode dat je je tarief hoger kan insteken omdat de vraag hoog is en het aanbod laag. Dus daar zou ik wel als ondernemer op inspelen. In de toekomst kan het weer anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BaseLine op 20-01-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ernemmer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Ik reken altijd dat je uurloon x 1000, je netto inkomen per jaar is en dat klopt redelijk.
20 euro extra per uur komt dan op 20k extra netto per jaar.
Die berekening werkt maar voor een beperkte bandbreedte qua uurtarief en facturabele uren per jaar.

Met mijn aanname van 1500*65 zit je dik in de tweede belastingschijf van 49,5%. Van elke euro die je daar bovenop verdient, ben je de helft kwijt aan belasting. Een bruto verhoging van 20 euro per uur is netto € 10,10.

Doe dat tientje keer die vijftienhonderd uur, en je komt op 15K, niet 20K, tenzij je dus 33% meer werkt dan in mijn aanname.
Ik wil alleen maar aangeven dat een leuke opdracht belangrijk is, maar om nu 20 euro per uur te laten liggen wel echt zonde is. Of hij 20 euro meer waard is weet ik niet, ik zit niet in de ICT.
Natuurlijk is het zonde om niet meer te verdienen, maar om op een andere plek een beter tarief te bedingen, moeten die plek en dat tarief in de eerste plaats bestaan en bereikbaar zijn, en op de tweede plaats op jou en je skills zitten te wachten.
Agreed.

Maar ik vind ook dat er best wel wat zzp'ers in de IT zijn die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn als hun tarief zou doen vermoeden.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Die berekening werkt maar voor een beperkte bandbreedte qua uurtarief en facturabele uren per jaar.

Met mijn aanname van 1500*65 zit je dik in de tweede belastingschijf van 49,5%. Van elke euro die je daar bovenop verdient, ben je de helft kwijt aan belasting. Een bruto verhoging van 20 euro per uur is netto € 10,10.

Doe dat tientje keer die vijftienhonderd uur, en je komt op 15K, niet 20K, tenzij je dus 33% meer werkt dan in mijn aanname.

[...]

Natuurlijk is het zonde om niet meer te verdienen, maar om op een andere plek een beter tarief te bedingen, moeten die plek en dat tarief in de eerste plaats bestaan en bereikbaar zijn, en op de tweede plaats op jou en je skills zitten te wachten.

[...]

Agreed.

Maar ik vind ook dat er best wel wat zzp'ers in de IT zijn die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn als hun tarief zou doen vermoeden.
Ik heb even wat berekeningen in mijn post gezet
netto bij 65 euro tarief, 67500
netto bij 85 euro tarief, 84200.

Toch een 16700 euro verschil netto, dus inderdaad geen 20k maar toch leuk voor je pensioen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sverzijl
CodeCaster schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:36:
Dat was mijn voornaamste reden om het 13 jaar geleden aan te durven om zelf ook ZZP-er te worden. Ik zag wat voor prutsers er ook gewoon ingehuurd werden en dacht 'als zij dat kunnen, dan kan ik het ook'. En toen ben ik ook een ZZP IT prutser geworden ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Lekker goed geld verdienen. We hoeven ons zeker niet schuldig over te voelen. De gene die risico neemt, gaat er op vooruit.
Dat we zulke hoge tarieven hebben betekent niet dat we het beleg van de leraar of zorgmedewerker pikken.

Zo zat ik eerst in loondienst als een senior consultant waar mensen rondliepen met een salaris van 2500 bruto en bij de klant weg werden gezet voor 90 euro per uur.

Een ZZP-er is individueel heeft verdient direct het geld. We hoeven geen buitenlandse moederbedrijven in stand te houden of de luxe wagenpark van allerlei overbodige managers. Met onze hoge tarieven betalen wij ook meer belasting en geven we ons geld ook uit binnen dit land.

Een stucadoor heeft nu ook gouden dagen en hem misgun ik het ook niet omdat hij een kunstje kan waar veel vraag naar is.

<insert rant over multinationals en hun belastingdeals>

[ Voor 7% gewijzigd door com2,1ghz op 20-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

BaseLine schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Klopt, en aanvullend daarop, als het straks minder gaat zijn wij de eerste die het gaan voelen. Momenteel is het de periode dat je je tarief hoger kan insteken omdat de vraag hoog is en het aanbod laag. Dus daar zou ik wel als ondernemer op inspelen. In de toekomst kan het weer anders zijn.
Even hier dan weer op inhakend: verwacht je dat het op middellange of lange termijn in de IT minder wordt?

De signalen die ik nu ontvang interpreteer ik toch op een vrij stabiele branche voor de middellange tot lange termijn (die tekorten zijn ook niet zomaar weggepoetst en de hele wereld wordt digitaler).
Eén van de dingen waar je je als IT ZZPer mee in de vingers kan snijden, is dat je niet meer meekomt met de technische ontwikkeling en innovatie en achterblijft met kennis die op enig moment niet meer gewild is.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Pagina: 1 ... 280 ... 643 Laatste