Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
Misschien moet ik eens gaan sparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Aandelen leveren in box 3 meer op dan in box 1 (meestal ook meer dan in box 2), VRH voor lief nemen is dan beter. Dat is een stuk minder dan IB op het rendement.

Ook moet je bij een eenmanszaak een heel goed verhaal hebben als je aandelen zakelijk boekt, dat is alleen toegestaan bij tijdelijk overtollige liquide middelen. Indien het niet tijdelijk overtollig is zijn het box 3 aandelen.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 17-01-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
GekkeRipper schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:28:
Iemand ervaring met deze app? Ben zelf sinds dit jaar zzper dus kan het niet zo goed inschatten.

https://apps.apple.com/nl...aris-2022-nl/id1548143459
Waarom zou je hier een app voor nodig hebben/maken... |:(

Berekenhet.nl heeft ook allerlei calculators online staan. Enige nadeel is dat je hier geen box 1-aftrekposten in kunt vullen (HRA, Lijfrente etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
RonaldHeirbaut schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:30:
[...]

Voor een eenmanszaak maakt dat geen bal uit. Voor een BV wel.
Belasting technisch wel iets met boxen. Ik heb alleen buffer, BTW en IB geld op de rekening staan

Je kan een spaarpotje maken voor eventuele aan te kopen goederen zoals een auto maar de rest moet naar privé. Buffer officieel ook.

IB wordt hier ook wel geroepen maar ik vind het onzin om belasting te betalen over belasting geld.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:29:
Wou via Yezzer een BAV afsluiten gezien deze hier een aantal keer gemeld is, kreeg een mooi aanbod voor onder de 45 euro voor een dekking tot 250.000 euro per incident. Prima voor mijn eerste opdracht en als mijn tweede opdracht begint zal ik desnoods die dekking moeten verhogen mocht de opdrachtgever daar om vragen.

Maar omdat mijn eerste opdracht buiten de EU is en de andere opdrachten voor grote multinationals (beurs genoteerden) gaat er kennelijk een alarm bel af bij de partij die het goed moet keuren en krijg ik nu om de dag een vraag zonder resultaat. Had deze week eigenlijk het contract al willen tekenen gisteren met de 1e opdrachtgever.

Heeft iemand anders goede suggesties van partijen?
We gaan week 3 in dat ik een antwoord van Markel/Yezzer moet krijgen. :D
Inmiddels bij ZZP nederland en Hiscox de vraag uitgezet. Het is kennelijk uniek dat je als ZZP'er je zelf wilt verzekeren voor BAV bij een bedrijf buiten de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
init6 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:33:
[...]
We gaan week 3 in dat ik een antwoord van Markel/Yezzer moet krijgen. :D
Inmiddels bij ZZP nederland en Hiscox de vraag uitgezet. Het is kennelijk uniek dat je als ZZP'er je zelf wilt verzekeren voor BAV bij een bedrijf buiten de EU.
Ik begrijp dit niet echt, jij / je EMZ is toch verzekerd, niet je klant? Op mijn BAV polis van Hiscox staat dat het dekkingsgebied de hele wereld is, met uitzondering van US/Canada. Er zijn nog wat andere uitzonderingen, zoals geen automotive / medische technologie maken, dat soort gein.
Ik ben verder nooit gevraagd naar wat voor soort opdrachten ik precies doe, en waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
bumble_bee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Ik begrijp dit niet echt, jij / je EMZ is toch verzekerd, niet je klant? Op mijn BAV polis van Hiscox staat dat het dekkingsgebied de hele wereld is, met uitzondering van US/Canada. Er zijn nog wat andere uitzonderingen, zoals geen automotive / medische technologie maken, dat soort gein.
Ik ben verder nooit gevraagd naar wat voor soort opdrachten ik precies doe, en waar.
Klopt ik ook niet, maar bij Yezzer was dat hier ook. Die wilt weten of je klant beursgenoteerd is. Mijn huidige is dat niet, dus daarom was het geen issue, maar als dat wijzigt moet je het doorgeven inderdaad. Er zaten wel 1 of 2 van dat soort kleine puntjes in inderdaad die je in de gaten moet houden. Wat gebeurt er dan als je 'Ja' zegt precies? Verandert de premie dan of is afsluiten helemaal niet mogelijk? Anders is het geen interessante aanbieder meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Ik werk op dit moment voor een beursgenoteerd bedrijf. Voor markel was dat geen probleem. Of het impact op de premie had weet ik niet, maar als dat zo was dan was het niet schokkend veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:52:
Ik werk op dit moment voor een beursgenoteerd bedrijf. Voor markel was dat geen probleem. Of het impact op de premie had weet ik niet, maar als dat zo was dan was het niet schokkend veel.
Bij aanvragen is het wel een probleem, de aanvraag is via Yezzer naar Markel gestuurd en daar stopt het nu. Heb alles naar waarheid ingevuld en elke 3-4 dagen krijg ik een vraag terug zoals:
Hoeveel % van de omzet verwacht je in Azie te halen. (3 dagen stilte)
Zal je werken met betaalverkeer etc etc. (3 dagen stilte)

[ Voor 5% gewijzigd door init6 op 18-01-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Yucon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:52:
init6 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Bij aanvragen is het wel een probleem, de aanvraag is via Yezzer naar Markel gestuurd en daar stopt het nu. Heb alles naar waarheid ingevuld en elke 3-4 dagen krijg ik een vraag terug zoals:
Hoeveel % van de omzet verwacht je in Azie te halen. (3 dagen stilte)
Zal je werken met betaalverkeer etc etc. (3 dagen stilte)
Inderdaad.. Wat heb jij dan bij die vraag dan ingevuld @Yucon. Want mijn proces liep er ook op vast dus waarom is dat bij jou dan geen probleem en bij ons wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ID-College schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:28:
[...]

[...]

Inderdaad.. Wat heb jij dan bij die vraag dan ingevuld @Yucon. Want mijn proces liep er ook op vast dus waarom is dat bij jou dan geen probleem en bij ons wel?
Ze vroegen of ik voor de EU entiteit werkte, en dat was het geval. Kan het dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Yucon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Ze vroegen of ik voor de EU entiteit werkte, en dat was het geval. Kan het dat zijn?
Er staat letterlijk een vraag in de aanvraag of je voor een beursgenoteerde klant werkt. Wat heb jij daar aangegeven dan (of is dat niet het geval bij jou).

Ik heb daar dus aangegeven: nu niet, maar de volgende klant kan dat wel zijn. Daar gingen ze door naderhand in de mail op door en zeiden ze:
Het is altijd van belang bij een verzekeraar dat jouw huidige situatie wordt gedekt. Zodra je beursgenoteerde opdrachtgevers hebt, laat het dan even weten: dan zal ik dit gelijk voorleggen bij de maatschappij.
Dat geeft dus wel degelijk aan dat ze er iets mee doen en dit moeten voorleggen.. Jij zegt namelijk: "Voor markel was dat geen probleem.". Dat lijkt mij niet te kloppen dan, of dat was de conclusie na het controleren, maar het is wel degelijk van belang (althans, bij mij en hierboven dus..)

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 18-01-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
https://www.zipconomy.nl/...ak-schijnzelfstandigheid/

Even snel doorgescand, het is me nog niet volledig duidelijk, maar het lijkt er toch op dat er een soort van 'minimum tarief' komt (maar we noemen het gewoon anders, omdat minimum tarief niet mocht van de EU) waaronder er vanuit gegaan zal worden dat iemand geen zelfstandige is :

“Wat er wél komt is een inkomensgrens – die is 30 á 35 euro – waaronder wij adviseren om ervan uit te gaan dat iemand een werknemer is en geen zelfstandige.” Dat is juridisch en praktisch toch iets heel anders dan een minimumtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ID-College schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Er staat letterlijk een vraag in de aanvraag of je voor een beursgenoteerde klant werkt. Wat heb jij daar aangegeven dan (of is dat niet het geval bij jou).
4a. Verricht de onderneming werkzaamheden voor beursgenoteerde bedrijven?

Mijn antwoord: ja
Mijn toelichting: Komend halfjaar werk ik aan een opdracht voor <insert beursgenoteerd bedrijf in de offshore>. Het resultaat is een wereldwijde implementatie.

Dit was voldoende en hier zijn geen verdere vragen op gekomen.

Verder is nog ergens in de communicatie iets over wereldwijd vs europa genoemd, maar ik weet niet meer wat precies. In de bevestiging heeft de tussenpersoon het als volgt bevestigd:
In het aanvraag geef je aan – in de toekomst – mogelijk werkzaamheden buiten Europa te verrichten.
Op dit moment is clausule BA0069 opgekomen. Hierbij maakt het dus niet uit waar - ter wereld - de werkzaamheden verricht worden, zolang er maar wordt gecontracteerd o.b.v. het recht van een van de hier bovenstaande landen.
BA0069 zegt hetzelfde maar dan in wat wolligere bewoordingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
De voorlopige aanslag ook weer ontvangen, het is dit jaar wederom bijzonder interessant om die in één keer af te tikken, want dan krijg ik een korting van 2 euro!

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Yucon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:52:
[...]

4a. Verricht de onderneming werkzaamheden voor beursgenoteerde bedrijven?

Mijn antwoord: ja
Mijn toelichting: Komend halfjaar werk ik aan een opdracht voor <insert beursgenoteerd bedrijf in de offshore>. Het resultaat is een wereldwijde implementatie.

Dit was voldoende en hier zijn geen verdere vragen op gekomen.

Verder is nog ergens in de communicatie iets over wereldwijd vs europa genoemd, maar ik weet niet meer wat precies. In de bevestiging heeft de tussenpersoon het als volgt bevestigd:

[...]

BA0069 zegt hetzelfde maar dan in wat wolligere bewoordingen.
Bijzonder, bij mij dus wel! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Grappige is dat ik zojuist bij Hiscox mij heb ingeschreven, geen enkele check en direct een login met polisblad etc. Het kan dus wel, Yezzer is voor mij een beetje een mislukking geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Bij Yezzer / Markel kreeg ik ook vragen over opdrachten uitvoeren voor een beursgenoteerd bedrijf. Ik heb verteld welke dat nu en in het verleden geweest zijn en daar kwamen geen verdere vragen over. Premie is ook niet aangepast. Sinds 1 januari ben ik over.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kwistnix schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:17:
De voorlopige aanslag ook weer ontvangen, het is dit jaar wederom bijzonder interessant om die in één keer af te tikken, want dan krijg ik een korting van 2 euro!

/s
Ja bij mij ook, maar eigenlijk wel gek, want de invorderingsrente gaat 1 juli 2022 gewoon weer naar 4% 1%, dus de korting zou IMHO ook hoger moeten zijn. ( In de richting van 2% 0.5%, in plaats van 0,01% ).

Dus in principe zou je ~€ 100,- betalingskorting moeten krijgen IMHO

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 18-01-2022 14:14 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zo zie je wel meteen in welke bracket iedereen zit; ik krijg maar liefst één euro korting aangeboden. :+

Maar het lijkt alsof de Belastingdienst een veel te lage inschatting heeft gedaan, dus die moet omhoog. Krijg liever wat terug dan moeten bijbetalen. Wel jammer dat al m'n aftrekposten al in die schatting zijn verwerkt, dus voor elke euro die ik erbovenop denk te gaan verdienen, mag ik alvast 49,5 cent inleveren.

Straks de boekhouder maar eens mailen; ik heb m'n administratie van vorig jaar nu af, inclusief het eerste jaar zonnepanelen op m'n dak. Kost me 40 euro extra btw voor 1666 netto teruglevering en 666 kWh eigen gebruik.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Woy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Ja bij mij ook, maar eigenlijk wel gek, want de invorderingsrente gaat 1 juli 2022 gewoon weer naar 4% 1%, dus de korting zou IMHO ook hoger moeten zijn. ( In de richting van 2% 0.5%, in plaats van 0,01% ).

Dus in principe zou je ~€ 100,- betalingskorting moeten krijgen IMHO
Apart inderdaad. Verwachten jullie dat het verschil in invorderingsrente gecompenseerd zal worden tijdens de definitieve aangifte over 2022 mits je de voorlopige aanslag in één keer betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Isildir schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Apart inderdaad. Verwachten jullie dat het verschil in invorderingsrente gecompenseerd zal worden tijdens de definitieve aangifte over 2022 mits je de voorlopige aanslag in één keer betaald?
Ik verwacht niet dat dat automatisch zal gebeuren, ze pakken gewoon het percentage op het moment van berekenen. Mogelijkd at als je er bezwaar tegen maakt het wel verwerkt wordt, maar ze zeggen ook specifiek dat je niet tegen het percentage zelf in beroep kunt gaan. ( Al ga je natuurlijk niet in beroep tegen het percentage zelf, maar tegen het toegepaste percentage ;) )

https://www.belastingdien...en-vennootschapsbelasting
Bezwaar
Bent u het niet eens bent met het bedrag van de betalingskorting? Dan kunt u per brief bezwaar maken. U kunt geen bezwaar maken tegen het rentepercentage van de betalingskorting.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik heb eind vorig jaar een voorlopige aanslag ingediend, nu krijg ik hem weer voor 2022 natuurlijk.. Nah prima, betaal hem wel in termijnen deze keer.. Je kan het maar kwijt zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CodeCaster schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:17:
Straks de boekhouder maar eens mailen; ik heb m'n administratie van vorig jaar nu af, inclusief het eerste jaar zonnepanelen op m'n dak. Kost me 40 euro extra btw voor 1666 netto teruglevering en 666 kWh eigen gebruik.
Hoe kom je op dat rekensommetje?

Mijn boekhouder is van mening dat je de opgewekte stroom als omzet moet zien en vervolgens weer als priveopname moet boeken. Terwijl ik de panelen zelf niet afgetrokken had omdat ik toen nog in dienst was. Zelf weet ik ondertussen niet meer wat ik ervan moet denken. Maar het idee ze gewoon van het dak te halen klinkt erg aantrekkelijk want het is me nogal een circus zeker zonder slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kwistnix schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:17:

/s
Toch weer een italiaans ijsje met 1 bolletje wat je ermee scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Yucon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:55:
Mijn boekhouder is van mening dat je de opgewekte stroom als omzet moet zien en vervolgens weer als priveopname moet boeken. Terwijl ik de panelen zelf niet afgetrokken had omdat ik toen nog in dienst was. Zelf weet ik ondertussen niet meer wat ik ervan moet denken. Maar het idee ze gewoon van het dak te halen klinkt erg aantrekkelijk want het is me nogal een circus zeker zonder slimme meter.
De mijne hangt dezelfde gedachte aan als de jouwe;

Dit kreeg ik als reactie van mijn accountant;
Op het moment dat je de zonnepanelen zakelijk verwerkt voor de inkomstenbelasting dan moet je ook rekening houden met privé gebruik. De afschrijvingskosten moeten we dan corrigeren voor dit privé gebruik en dat is het grootste deel. Daarnaast moet je de opbrengst van de panelen als omzet gaan verwerken en btw over afdragen.

In de bijlage zit een voorbeeld berekening en wijze van aangifte. Als ondernemer kan je niet de keuze maken om alleen de btw van de aanschaf terug te vorderen. Je moet daarna alle opgewekte stroom als omzet opgeven. Ik las ook dat dit na ongeveer 10 jaar het omslag punt komt. Je hebt dan meer btw afgedragen dan in het eerste jaar terug gevorderd.
Als eenmanszaak met zonnepanelen wordt je helaas nog aan alle kanten genaaid; als je het correct wilt doen volgens de regeltjes. Ik heb ze nog steeds niet aangeschaft door dit gedoe eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:13:
[...]

De mijne hangt dezelfde gedachte aan als de jouwe;

Dit kreeg ik als reactie van mijn accountant;

[...]

Als eenmanszaak met zonnepanelen wordt je helaas nog aan alle kanten genaaid; als je het correct wilt doen volgens de regeltjes. Ik heb ze nog steeds niet aangeschaft door dit gedoe eigenlijk...
Daarom heb ik in 2018 meteen afgezien van al dat gedoe. Ook de accountant heeft er meer werk aan, dus ik weer meer kosten. Ik kreeg nog wel wat extra korting van de leverancier toen ik zei dat BTW aftrek voor mij niet ging werken. Nu moet ik er 1 a 2 jaar langer over doen om ze terug te verdienen. Maar met de huidige energieprijzen gaat het snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 16:18
[...]

Mijn boekhouder heeft mij aangegeven dat enkel het terugleveren belast wordt. Daarvan weet ik pas wat ik moet rekenen als ik de nota van de energieleverancier krijg, meende iets van 11 cent (GreenChoice). Komt erop neer dat mij dus is verteld dat als ik van de 3000Kwh productie 1000Kwh teruglever aan GC, ik over die 1000*<bedrag per Kwh> BTW moet afdragen a ~23 euro gerekend met 11cent. Hier had ik vorig jaar trouwens helemaal niet aan gedacht, dus dat moet ik bij de volgende BTW aangifte nog corrigeren.

Ik had de panelen ook particulier (was in loondienst) aangeschaft en kan daarom volgens mij ook niet afschrijven op die dingen..

*edit, zie hierboven dat het ws dus over 3000Kwh gerekend zou moeten worden, ik ga hier nog even over sparren met de boekhouder :+

[ Voor 5% gewijzigd door Zoidbergh op 18-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Zoidbergh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Ik had de panelen ook particulier (was in loondienst) aangeschaft en kan daarom volgens mij ook niet afschrijven op die dingen..
Ja hier ook. Dan kun je ze waarschijnlijk wel voor vrijwel de nieuwprijs zakelijk inbrengen (afschrijvingstermijn is 20 jaar..) maar het gaat nergens over. Wat me vooral steekt is dat je zakelijk niet het forfait mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Zelf heb ik ze ook in loondienst gekocht en hanteer voor de OB nu de forfait op advies van mijn boekhouder. Voor de IB houd ik ze buiten beschouwing. In principe begrijp ik inmiddels dat de forfait niet correct is maar gezien mijn omvormer geeft opwekking aan in mWh’s en heb ondanks een slimme meter geen mogelijkheid om eigen verbruik in kaart te brengen. Als de inspecteur daar moeilijk over zou doen ben ik benieuwd hoe ik het beter had kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Deveon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:49:
Zelf heb ik ze ook in loondienst gekocht en hanteer voor de OB nu de forfait op advies van mijn boekhouder. Voor de IB houd ik ze buiten beschouwing. In principe begrijp ik inmiddels dat de forfait niet correct is maar gezien mijn omvormer geeft opwekking aan in mWh’s en heb ondanks een slimme meter geen mogelijkheid om eigen verbruik in kaart te brengen. Als de inspecteur daar moeilijk over zou doen ben ik benieuwd hoe ik het beter had kunnen doen.
kWh meter tussen je omvormer en de rest van je electra kast zetten. Niet zo moeilijk hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 18-01-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:13:
[...]
Ik heb inderdaad hetzelfde. Door alle regels heb ik ze nog niet gekocht. Zou het prima vinden om het volledig privé te doen, maar heb geen zin in allemaal administratie. Misschien is het moment dat ik ga samenwonen een goed moment om het aan te schaffen :p
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Daarom heb ik in 2018 meteen afgezien van al dat gedoe. Ook de accountant heeft er meer werk aan, dus ik weer meer kosten. Ik kreeg nog wel wat extra korting van de leverancier toen ik zei dat BTW aftrek voor mij niet ging werken. Nu moet ik er 1 a 2 jaar langer over doen om ze terug te verdienen. Maar met de huidige energieprijzen gaat het snel.
Volgens mij heb je helemaal niet de keuze om het volledig privé te doen. Dus wat jij doet is volgens mij ook niet juist volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

_Arthur schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:09:
[...]

kWh meter tussen je omvormer en de rest van je electra kast zetten. Niet zo moeilijk hoor.
Heb ik hier ook inderdaad. kWh meter op de omvormer, en kWh omvormer op de groep waar mijn zakelijke server + werk-PC op zit. Dat middelt mooi uit.

Hierop aansluitend: ik kwam er bij het bijwerken van de administratie achter dat je als starter ook meerdere jaren willekeurig mag afschrijven. Ik dacht dat dat alleen het eerste jaar was, maar het blijkt te zijn zolang je recht het op startersaftrek. Betekent dat nu ook dat je de PV-panelen gewoon direct kunt afschrijven in plaats van in 20 jaar? Die periode van 20 jaar is fors langer dan de economische levensduur dus heb ik het liever wat sneller van mijn balans af.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MadEgg schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:24:
Betekent dat nu ook dat je de PV-panelen gewoon direct kunt afschrijven in plaats van in 20 jaar?
Nee, PV-panelen moet je over minimaal 15 tot 20 jaar afschrijven. Je kan wel degressief afschrijven zodat je in het eerste jaar aan de 20% komt.

Zie hier ook een mooi topic op een ander forum over; https://www.higherlevel.n...fschrijving-zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Wel met terugwerkende kracht.. maar inderdaad had ik dat inmiddels wel kunnen regelen. Alleen gezien ik dat niet zelf zou doen zou dat waarschijnlijk niet eens ten goede komen van de inkomsten van de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

_Arthur schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Nee, PV-panelen moet je over minimaal 15 tot 20 jaar afschrijven. Je kan wel degressief afschrijven zodat je in het eerste jaar aan de 20% komt.

Zie hier ook een mooi topic op een ander forum over; https://www.higherlevel.n...fschrijving-zonnepanelen/
Op het linkje wat je noemt gaat het alleen over willekeurig afschrijven volgens VAMIL. Had ik niet van gehoord, maar zonnepanelen staan hier ook niet tussen (muv een zeer specifieke versie met allerlei vereisten voor specifieke toepassingen).

Ik heb het over willekeurig afschrijven als startende ondernemer met recht op startersaftrek.

Degressief afschrijven is anders ook nog een mogelijk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Ik wil een website opzetten (soort van online CV, jaja LinkedIn is dat ook), maar ik kan geen geschikte/mooie template vinden. Alles wat ik vind komt heel erg Amerikaans over.

Het moet een redelijk simpel website worden, gewoon single page.

Waar vind ik zoiets of waar vind ik iemand die dat voor mij kan designen? Tips?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:00
c-nan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:39:
Ik wil een website opzetten (soort van online CV, jaja LinkedIn is dat ook), maar ik kan geen geschikte/mooie template vinden. Alles wat ik vind komt heel erg Amerikaans over.

Er zijn genoeg partijen waar je een domeinnaam kan registreren en die ook een sitebuilder hebben om zelf aan de slag te gaan. Is vrij simpel om zelf te doen met een sitebuilder. Strato bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflaav
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 21:33
Heel wat wezen lurken in deze groep sinds eind vorig jaar, dank voor alle nuttige info! Inmiddels zelf gestart als zzp'er en begonnen bij een eerste opdracht.

Een paar pagina's terug wordt Yezzer aangehaald voor het regelen van een AOV. Vraag aan hen die via Yezzer een AOV hebben afgesloten: hebben jullie dit execution only gedaan of met een adviseur van hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MadEgg schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:06:
Op het linkje wat je noemt gaat het alleen over willekeurig afschrijven volgens VAMIL.
Er wordt juist gemeld dat dat niet meer mogelijk is voor zonnepanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Inflaav schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:
Heel wat wezen lurken in deze groep sinds eind vorig jaar, dank voor alle nuttige info! Inmiddels zelf gestart als zzp'er en begonnen bij een eerste opdracht.

Een paar pagina's terug wordt Yezzer aangehaald voor het regelen van een AOV. Vraag aan hen die via Yezzer een AOV hebben afgesloten: hebben jullie dit execution only gedaan of met een adviseur van hun?
Via website, vervolgens krijg je iemand toegewezen die je een aanbod doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Hoe bepaal je eigenlijk de BTW over de opwekking van je zonnepanelen?

Ik heb een paar jaar gesmokkeld en het forfait ingevuld. Eigenlijk mag dat niet als je ondernemer voor de BTW bent. Ik zou me kunnen beroepen op
het feit dat ik geen manier had om opgewekte energie te bepalen (ouderwetse meter dus geen onderscheid verbruik/teruglevering).

Nu heb ik een slimme meter en vervalt dat excuus. Levering en teruglevering zijn apart geteld.

Maar als ik alleen de TLV tel, dan draag ik roch te weinig BTW af (eigen gebruik binnen opwekking)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Het zou fraai zijn als je over energie die je zelf opwekt en zelf direct gebruikt toch nog belasting moet gaan betalen. Tenzij je die energie verkoopt aan een andere rechtspersoon (zoals bij een BV), dan is het wel weer logisch.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 17:33
Best logisch toch, als je het met een investering doet waarvan je BTW afgetrokken hebt? Het deel privégebruik moet je dan BTW over betalen. Dat is bij een auto hetzelfde.

Gelukkig heb ik het energiecontract en de zonnepanelen op naam van mijn vrouw. Scheelt een hoop geneuzel.. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:23:

Ik heb een paar jaar gesmokkeld en het forfait ingevuld. Eigenlijk mag dat niet als je ondernemer voor de BTW bent. Ik zou me kunnen beroepen op
het feit dat ik geen manier had om opgewekte energie te bepalen (ouderwetse meter dus geen onderscheid verbruik/teruglevering).

Nu heb ik een slimme meter en vervalt dat excuus. Levering en teruglevering zijn apart geteld.

Maar als ik alleen de TLV tel, dan draag ik roch te weinig BTW af (eigen gebruik binnen opwekking)?
Als je weet (aflezen van je omvormer) wat je in totaal opgewekt hebt en je weet wat je teruggeleverd hebt (aflezen van je slimme meter) weet je ook wat je directe verbruik voor de meter is. Directe verbruik tegen leveringstarief en teruglevering tegen teruglevertarief. Daar bereken je vervolgens de BTW over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan wordt de reading van een omvormer ineens een comptabele meting. Hij zal ongeveer kloppen, maar is niet geeikt als meter waarmee je mag afrekenen.

De slimme meter snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:18:
Dan wordt de reading van een omvormer ineens een comptabele meting. Hij zal ongeveer kloppen, maar is niet geeikt als meter waarmee je mag afrekenen.

De slimme meter snap ik.
Zo lang je geen geijkte meter direct aan je installatie hebt hangen, is er geen beter alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Niet elke omvormer is uit te lezen overigens. De oudere SolarEdge hebben nog een display, de nieuwe series niet. Als je dan geen wifi module meebestelt, heb je alleen wat je meter registeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:26:
Niet elke omvormer is uit te lezen overigens. De oudere SolarEdge hebben nog een display, de nieuwe series niet. Als je dan geen wifi module meebestelt, heb je alleen wat je meter registeert.
Mijn Solaredge heeft én een scherm en een bedraadde aansluiting dus daar kom ik niet mee weg bij de BD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:25:

Volgens mij heb je helemaal niet de keuze om het volledig privé te doen. Dus wat jij doet is volgens mij ook niet juist volgens de regels.
Hoezo niet? Als je panelen privé koopt en je vraagt geen BTW terug dan is er niets zakelijks aan toch?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Oogje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Hoezo niet? Als je panelen privé koopt en je vraagt geen BTW terug dan is er niets zakelijks aan toch?
Helaas, als ze op jouw naam staan moet je ook als je geen BTW terug gevraagd hebt BTW betalen als je BTW plichtig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 23:44
Oogje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Je produceert iets (stroom) en bent daarmee ondernemer, aldus de Belastingdienst. Je moet je helaas dan ook aanmelden als ondernemer en de hele molen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hark_k schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:49:
[...]

Je produceert iets (stroom) en bent daarmee ondernemer, aldus de Belastingdienst. Je moet je helaas dan ook aanmelden als ondernemer en de hele molen in.
Ja, dat dus.
[...]

De site van mijn inverter rapporteerde iets van 3400 kWh over 2021. Volgens m'n slimme meter is daarvan zo'n 2734 naar m'n leverancier gegaan, dus heb ik de overige 666 kWh zelf verbruikt.

Hierover moet je het gemiddelde inkooptarief per kWh exclusief btw, dus zo'n 17 cent, in rekening brengen onder "privégebruik" op je belastingaangifte. Grofweg 113 euro, waarover je zo'n 23 euro btw moet afdragen.

Dan heb ik zelf, de zon schijnt immers niet altijd, zo'n 1068 kWh afgenomen van m'n leverancier. Dankzij de saldering, die nu nog 100% van de teruglevering is, is er nog (2734 teruglevering min 1068 levering * 100%) exact 1666 netto teruggeleverd.

Het terugleveringstarief is 6 cent, 5 exclusief btw, dus:

1. Mijn omzet wordt verhoogd met 1666*0,05 ~= 83 euro.
2. Dit betaalt de energieleverancier namelijk aan mijn persoon.
3. Over deze 83 euro hebben ze me ook nog zo'n 17 euro btw betaald, dus ook die moet ik afdragen.

Oh en die panelen zijn berekend op m'n voormalige verbruik van 2500 kWh per jaar, maar het vervangen van alle halogeenlampen in huis door LED, een krachtiger computer met efficiënter voeding en het uitzetten van allerlei standbyfuncties van diverse apparaten scheelt ook een hoop. :+

[ Voor 25% gewijzigd door CodeCaster op 19-01-2022 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Afas schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:48:
[...]

Helaas, als ze op jouw naam staan moet je ook als je geen BTW terug gevraagd hebt BTW betalen als je BTW plichtig bent.
Hmm dus ik zet t energiecontract beter op naam van m’n vriendin, dan is dat probleem uit de wereld. (Panelen lagen er al toen ik t huis kocht en toen was ik nog geen ZZPer. )

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000

gewoon wordpress template pakken. Ik ben zelf absoluut geen webdesigner, en heb met wordpress mijn site in een paar uur in elkaar geflanst.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

(Ook mijn site is puur "voor de belastingdienst", ik onderhoud deze dan ook niet echt, maar ik laat 'm gewoon passief online staan)

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 19-01-2022 07:53 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Inderdaad gewoon een Wordpress site maken, lekker eenvoudig ook als je eens iets toe wilt voegen.
Of als de kosten niet zoveel uitmaken kan je squarespace gebruiken, ook erg makkelijk, maar niet zo flexibel als wordpress.

@ConQuestador je BTW nummer op je site is nog het oude nummer volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 19-01-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
Ernemmer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:20:
[...]

@ConQuestador je BTW nummer op je site is nog het oude nummer volgens mij.
zoals ik zei: ik onderhoud deze dan ook niet echt, maar ik laat 'm gewoon passief online staan)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:39:
[...]

zoals ik zei: ik onderhoud deze dan ook niet echt, maar ik laat 'm gewoon passief online staan)
Ik zou toch wel zorgen dat de informatie die er op staat klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ConQuestador schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:39:
[...]

BTW nummer zou ik toch wel aanpassen, het oude nummer is ook je BSN nummer, en dat is toch wel iets wat je niet zomaar overal op internet wil rondgooien ( Ook al moest dat wel van de belastingdienst, maar heb ik altijd geweigerd om op mijn site te zetten ).

Edit: Ah ik zie dat je hem gedeeltelijk onleesbaar gemaakt hebt, maar dan heeft het natuurlijk uberhaupt niet echt nut meer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 19-01-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Klaassie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:04:
Best logisch toch, als je het met een investering doet waarvan je BTW afgetrokken hebt? Het deel privégebruik moet je dan BTW over betalen. Dat is bij een auto hetzelfde.
[...]
Ik heb het niet over het privé gebruik, maar zakelijk gebruik. Dus als je je zonnepanelen zakelijk hebt aangeschaft en daarmee laadt je je zakelijke EV dan moet je toch niet alsnog BTW afdragen daarover? Je verbruikt het namelijk direct zelf. Als je de energie privé gebruikt natuurlijk wel, dat is duidelijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 15:54

Ik ben hier zelf ook lang naar op zoek geweest, en ben uiteindelijk bij Hugo uitgekomen. Dat is een static site generator. Je zet je content in een config.yml bestand, eventueel kan je nog een blog toevoegen in markdown, en dat compiled hij allemaal naar statische html bestanden. Als je dat dan host op Github Pages hoef je alleen een domein ergens te huren ;)

Mocht je het interessant vinden, stuur even een pb, dan stuur ik een link naar de Github repo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

https://themeforest.net/

Komt de mijne ook vandaan (icm WP)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Oogje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 06:24:
[...]

Hmm dus ik zet t energiecontract beter op naam van m’n vriendin, dan is dat probleem uit de wereld. (Panelen lagen er al toen ik t huis kocht en toen was ik nog geen ZZPer. )
Ja inderdaad, dat is ook de route als je BTW korting op je panelen wil als ZZP'er. Ik snap niet dat ze niet gewoon zonnepanelen vrijgesteld hebben van BTW, zou ook een hoop administratie schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

t_captain schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:23:
https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

Hier staat een voorbeeldberekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
ConQuestador schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:52:

***members only***

(Ook mijn site is puur "voor de belastingdienst", ik onderhoud deze dan ook niet echt, maar ik laat 'm gewoon passief online staan)
Je SSL TLS is stuk.

@Tylen :>

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 19-01-2022 09:06 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dat mag ik hopen van wel ja ;) Z'n TLS doet het iig wel, alleen zit er een verkeerd certificaat op ;)

Edit: @Hmmbob <3

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 19-01-2022 09:50 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:47
Iemand hier ervaringen met Brainnet? Sinds half november op een klus begonnen waarbij de eerste factuur op 13 januari betaald zou moeten zijn. Sinds maandag probeer ik dit geregeld te krijgen maar wordt echt van het kastje naar de muur gestuurd. Zojuist bekend geworden dat er een inleenovereenkomst ontbreekt. Totaal niet zichtbaar in hun portaal waar alle seinen op groen staan.

Zal dat trucje ook eens proberen bij mijn aannemer. Mooie dakkapel gebouwd en dan de betaling achterhouden omdat ie een bepaalde overeenkomst, die ik hem niet heb laten zien, nog moet ondertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Woy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:54:
[...]

Ja inderdaad, dat is ook de route als je BTW korting op je panelen wil als ZZP'er. Ik snap niet dat ze niet gewoon zonnepanelen vrijgesteld hebben van BTW, zou ook een hoop administratie schelen.
Wellicht in de toekomst :)

https://www.europa-nu.nl/...kdvs5ixq&j9v=vikqpopjt8zm

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 19-01-2022 09:11 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik ben gister eens bezig geweest met het vraagstuk "zonnepanelen en de BTW".

Hiervoor heb ik de voorbeeld berekening van de Belastingdienst gebruikt die hier staat: https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer

Als ik op dit moment uitga van 100% salderen, is het rechter deel relevant. Wanneer er 0% gesaldeerd mag worden (als dat ooit het geval zou zijn), is het midden deel relevant.

Als er vragen/verbeteringen zijn, hoor ik dat graag. Het gaat hier wel om een redelijk grote installatie van 44 panelen :)

De volgende stap is om, in mijn geval, ook subsidies en afschrijvingen proberen mee te nemen in een berekening, als je de zonnepanelen zelf ook als zakelijk beschouwt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5vpqp_xhg9a1zIdV_5NFmWCT1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JBevQbvY3IkqAAF0yXwoNXIP.png?f=fotoalbum_large
Opklik voor groot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
ConQuestador schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:52:
[...]

gewoon wordpress template pakken. Ik ben zelf absoluut geen webdesigner, en heb met wordpress mijn site in een paar uur in elkaar geflanst.

***members only***

Een andere optie is gebruik te maken van Hugo in combinatie met netlify. Gebruik ik zelf. Is helemaal statisch maar eenvoudig aan te passen door je website op github.com in een repo te zetten.

Check dit blog maar eens: https://blog.risingstack....e-generator-hugo-netlify/

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb dat rekenvoorbeeld de afgelopen weken een paar keer gelezen, en vind het echt bijzonder onleesbaar. Ook de varianten op andere sites.

Wat er wel uit blijkt, is dat ik over m'n gesaldeerde kWh'tjes (1068) ook nog de btw moet afdragen. Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

_Arthur schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:00:
[...]

Er wordt juist gemeld dat dat niet meer mogelijk is voor zonnepanelen ;)
Ik kijk vast scheel maar kun je me even quoten waar dat gezegd wordt dan? Ik zie alleen dit:
Omdat het bedrijfsmiddelen betreft ga ik ze afschrijven. Willekeurige afschrijving volgens VAMIL is niet (meer) mogelijk voor zonnepanelen. Wat is een redelijke termijn?
VAMIL is mogelijkheid om goederen op de milieulijst willekeurig af te schrijven, ongeacht je status als startende ondernemer. Zonnepanelen zijn geschrapt van die lijst en daarmee kun je daar dus niet meer willekeurig mee afschrijven. Zoals ik het lees zegt dat niet dat ze überhaupt niet willekeurig mogen worden afgeschreven via een andere regeling (zoals de regeling willekeurig schrijven voor startende ondernemers).

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hark_k schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:49:
[...]

Ik wacht de controle wel af. Succes inspecteur, je zoekt het maar uit. Panelen zijn bij geen enkele overheidsinstantie aangemeld zover ik weet. Ik denk niet dat de inspecteur hier veel aan gaat doen. Als ik nou 20Kw/dag opwek en meer dan de helft lever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MadEgg schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:14:
VAMIL is mogelijkheid om goederen op de milieulijst willekeurig af te schrijven, ongeacht je status als startende ondernemer. Zonnepanelen zijn geschrapt van die lijst en daarmee kun je daar dus niet meer willekeurig mee afschrijven. Zoals ik het lees zegt dat niet dat ze überhaupt niet willekeurig mogen worden afgeschreven via een andere regeling (zoals de regeling willekeurig schrijven voor startende ondernemers).
https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:GHSHE:2019:77

Onder 4.7 & 4.9.

Dat VAMIL moet je gewoon hierbij vergeten; er wordt gekeken of het bedrijfsmiddel wel in 10 (of zelfs 5) jaar afgeschreven kan worden. Waar de rechter in deze uitspraak dus niet in mee is gegaan. Deze uitspraak wordt veelvuldig gebruikt om aan te tonen dat zakelijk afschrijven op zonnepanelen dus in 20 jaar moet gebeuren (waarbij je 15 jaar misschien nog zou kunnen verdedigen met een goed verhaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 22:52
Afas schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:48:
[...]

Heb je hier een link met onderbouwing voor?

Als je zonnepanelen privé aanschaft, geen btw terugvraagt en geen zakelijke kosten verrekend dan zijn ze gewoon privé en hoef je niks af re dragen en op te geven. Zelfs al heb je een zakelijk energie contract. Ik betaal toch ook geen bijtelling en btw over het privé gebruik van mijn privé auto.
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Ik wacht de controle wel af. Succes inspecteur, je zoekt het maar uit. Panelen zijn bij geen enkele overheidsinstantie aangemeld zover ik weet. Ik denk niet dat de inspecteur hier veel aan gaat doen. Als ik nou 20Kw/dag opwek en meer dan de helft lever...
Dit dus. Ik maak me ook niet druk hierover.

[ Voor 26% gewijzigd door Kawa op 19-01-2022 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Kawa schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:28:
Als je zonnepanelen privé aanschaft, geen btw terugvraagt en geen zakelijke kosten verrekend dan zijn ze gewoon privé en hoef je niks af re dragen en op te geven. Zelfs al heb je een zakelijk energie contract. Ik betaal toch ook geen bijtelling en btw over het privé gebruik van mijn privé auto.
Zonnepanelen zijn altijd zakelijk voor de BTW. (Enige uitzondering is een off-grid situatie).

https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Vraag je geen BTW terug, als particulier, dan naai je je zelf gewoon dubbel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 19-01-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kawa schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Heb je hier een link met onderbouwing voor?

[...]

Dit dus. Ik maak me ook niet druk hierover.
Ik ook niet. Mijn accountant heeft het voor me uitgezocht, linksom en rechtsom. Hij zei, het is BTW verrekenen, maar dan ook alles, of niks. En ik zit niet bij een kleine koekenbakker. Daar zijn de facturen overigens ook niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:32:
Ik ook niet. Mijn accountant heeft het voor me uitgezocht, linksom en rechtsom. Hij zei, het is BTW verrekenen, maar dan ook alles, of niks. En ik zit niet bij een kleine koekenbakker. Daar zijn de facturen overigens ook niet naar.
Kennelijk is het wel een koekenbakkert want er is geen keuze voor de BTW ;)

Dit door een uitspraak van het Europesche Hof in 2013. Deze uitspraak staat nog steeds.

https://btwjurisprudentie.nl/hvj-20-06-2013-fuchs-c-21912/

Het Europese Hof besliste dat de heer Fuchs voor het leveren van elektriciteit aan het openbare elektriciteitsnet btw-ondernemer is. Hij moet dus btw afdragen over de opbrengst van de elektriciteit die hij terug levert. Hij mag echter ook de btw die hij betaalt over de aankoop en over het onderhoud van de zonnepanelen in aftrek brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ben trouwens sinds iets meer dan een week mijn uren aan het bijhouden in een tooltje:
https://timenotes.io/

Moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben over de tool, kost 20 euro per jaar voor een freelancer (andere tools die ik tegen was gekomen waren duurder of waren gratis maar dan beperkt), als je enkel je uren wilt registeren doet het wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Laatst online: 22:52
_Arthur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Dit door een uitspraak van het Europesche Hof in 2013. Deze uitspraak staat nog steeds.

Het Europese Hof besliste dat de heer Fuchs voor het leveren van elektriciteit aan het openbare elektriciteitsnet btw-ondernemer is. Hij moet dus btw afdragen over de opbrengst van de elektriciteit die hij terug levert. Hij mag echter ook de btw die hij betaalt over de aankoop en over het onderhoud van de zonnepanelen in aftrek brengen.
Dan is die van mij dat ook want ik kreeg in 2015 exact dezelfde uitleg. Ik heb daarom toen geen btw teruggevraagd en geef niks aan. Ik zie het wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Het zal zo zijn. Maar dan wil ik nog wel een discussie over rechtsongelijkheid bij zzp-ers die alleenstaand zijn en zzp-ers met een partner waarbij de BTW verrekening naar de partner verlegd is. Want energie wordt in een huis gebruikt en niet door een enkele bewoner. Dat geldt dus ook voor de levering.
Bovendien wordt die uitspraak gedaan bij een grote installatie. Die meneer Fuchs heeft in 3 jaar meer ingebracht in het net dan dat ik heb opgewekt. Maar met alle plezier wil ik de mail die ik kreeg nog wel even terugzoeken hoor.
Ik heb niet het doel om energie te leveren, dus die paar tientjes die ik 'verdien', ach. Ik ga toch ook die paar tientjes aan inkomsten die ik krijg van de rommelmarkt niet opvoeren als inkomsten?

Wat is de geest van de wet? Subsidie in de vorm van BTW teruggave verlenen zodat zonnepanelen aantrekkelijker worden in de aanschaf. Maar als ik 4x meer aan vermogen op mijn dak leg dan ik kan opmaken, dan handel je niet naar de geest van de wet.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 19-01-2022 10:12 . Reden: woord toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
In het topic kwam ik all-in-tarief tegen, uit de discussie maakte ik op dat dit voornamelijk is voor reiskosten.

Ben nu in gesprek met een grote opdrachtgever, wat ik opmaak uit de gesprekken is dat de intentie is na lockdown weer voor 50% op kantoor te zijn.

Hoe gaan jullie om met een opdrachtgever die verwacht dat het tarief naast reiskosten ook voor buiten kantoor uren / nacht / weekenden uren draaien ook onder het all-in tarief valt?

Zelf ben ik daarin niet zo happig op, ik wil dat er een incentive is om mij niet in het weekend op te laten draven voor iets wat met een beetje planning ook door de week kan gebeuren.

Ik zit er over na te denken dat indien de opdrachtgever toch vasthoudt aan deze eis ik het tarief met 10% verhoog, is dit iets onredelijks of hebben jullie andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:15:
Hoe gaan jullie om met een opdrachtgever die verwacht dat het tarief naast reiskosten ook voor buiten kantoor uren / nacht / weekenden uren draaien ook onder het all-in tarief valt?
Met mijn tarief maak ik me er niet zo druk om. Prima om ook een keer 's avonds of in het weekend te werken. Maar ik werk max 40uur/week en max 5 dagen/week. Welke dagen maakt me niet heel veel uit.
Maar dat bepaal ik wel zelf! Ik ben ondernemer en vul de vraag in van de klant op een manier die ik denk dat goed is. Als me wat wordt opgelegd, dan ontstaat er een fictief dienstverband en dat sluit ik uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In het topic kwam ik all-in-tarief tegen, uit de discussie maakte ik op dat dit voornamelijk is voor reiskosten.

Ben nu in gesprek met een grote opdrachtgever, wat ik opmaak uit de gesprekken is dat de intentie is na lockdown weer voor 50% op kantoor te zijn.

Zelf ben ik daarin niet zo happig op, ik wil dat er een incentive is om mij niet in het weekend op te laten draven voor iets wat met een beetje planning ook door de week kan gebeuren.

Ik zit er over na te denken dat indien de opdrachtgever toch vasthoudt aan deze eis ik het tarief met 10% verhoog, is dit iets onredelijks of hebben jullie andere suggesties?
Ik heb hier wel eens lijstjes met percentages voorbij zien komen voor uren buiten normale kantooruren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Ik heb hier wel eens lijstjes met percentages voorbij zien komen voor uren buiten normale kantooruren.
Heb zelf een lijst met percentages opgestuurd, maar antwoord was dat dit all-in-tarief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
init6 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Heb zelf een lijst met percentages opgestuurd, maar antwoord was dat dit all-in-tarief is.
Dan moet je gewoon je all-in iets omhoog doen aan de hand van de voorspellingen qua werken buiten normale kantoortijden. En dan ook meteen opnemen hoeveel uur je maximaal buiten normale kantoortijden werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 19-01-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:26:
[...]

All-in is all-in. Als je veel werk buiten de kantooruren verwacht, schroef je je tarief omhoog. Maar NEE is toch ook een antwoord als je een keer niet wil werken in de avond of het weekend? Jij bent toch ondernemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Ik hanteer zelf een tarief dat inclusief reiskosten is.
Maar buiten kantoor-uren (laat staan ‘s nachts) is een stuk hoger tarief.

Buiten kantoor-uren is 150% normaal tarief hier.
's Nachts is 200%

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 19-01-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:11:
Het zal zo zijn. Maar dan wil ik nog wel een discussie over rechtsongelijkheid bij zzp-ers die alleenstaand zijn en zzp-ers met een partner waarbij de BTW verrekening naar de partner verlegd is. Want energie wordt in een huis gebruikt en niet door een enkele bewoner. Dat geldt dus ook voor de levering.
Bovendien wordt die uitspraak gedaan bij een grote installatie. Die meneer Fuchs heeft in 3 jaar meer ingebracht in het net dan dat ik heb opgewekt. Maar met alle plezier wil ik de mail die ik kreeg nog wel even terugzoeken hoor.
Ik heb niet het doel om energie te leveren, dus die paar tientjes die ik 'verdien', ach. Ik ga toch ook die paar tientjes aan inkomsten die ik krijg van de rommelmarkt niet opvoeren als inkomsten?

Wat is de geest van de wet? Subsidie in de vorm van BTW teruggave verlenen zodat zonnepanelen aantrekkelijker worden in de aanschaf. Maar als ik 4x meer aan vermogen op mijn dak leg dan ik kan opmaken, dan handel je niet naar de geest van de wet.
Ik ben het natuurlijk met je eens dat er een bepaalde mate van rechtsongelijkheid is (ik heb daar zelf ook last van). Maar met alleen dat roepen, zonder verder acties, gaat daar nooit iets aan veranderen.

Het enige wat ik probeer te bereiken is dat men inzicht krijgt in 'hoe het zou moeten'. Hoe jij/iemand anders daar mee omgaat, is niet aan mij om dat te be- of veroordelen.

Hoe meer mensen snappen hoe het zit, hoe meer weerstand er kan ontstaan. Wanneer 'we' wegkijken en iets hebben van "het zal wel", zal dat de wet- en regelgeving niet gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

hackerhater schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:37:
Ik hanteer zelf een tarief dat inclusief reiskosten is.
Maar buiten kantoor-uren (laat staan ‘s nachts) is een stuk hoger tarief.

Buiten kantoor-uren is 150% normaal tarief hier.
's Nachts is 200%
Percentages doe ik niet aan, het is 'gewoon' 90 euro binnen kantooruren en 120 daarbuiten.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
Uren buiten kantoortijden is voor mij óf tijd-voor-tijd met minstens een 150% regeling, dus elk uur buiten kantoortijd betekent anderhalf uur "vrij", óf die uren worden gefactureerd tegen een minstens 50% hoger tarief.

Daarnaast houd ik in de gaten dat het niet teveel wordt, acceptabel vind ik maximaal een paar uur per jaar. Het geld is me de tijd gewoon niet waard. Mocht een klant daar niet voor kunnen borgen zou ik er niet mee akkoord gaan.

Ik vind het vooral belangrijk om te beseffen dat je eigenlijk dubbelop tijd verkoopt. Je verkoopt allereerst je nachtrust, en daarnaast de tijd overdag die je aan andere dingen zou kunnen besteden maar die je nu kwijt bent aan het inhalen van de gemiste nachtrust. Daar mag imho best voor betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:36:
[...]

All-in is all-in. Als je veel werk buiten de kantooruren verwacht, schroef je je tarief omhoog. Maar NEE is toch ook een antwoord als je een keer niet wil werken in de avond of het weekend? Jij bent toch ondernemer?
Ok, maar als je een opdrachtgever hebt die verwacht dat je producten oplevert die in productie draaien en daaraan ook koppelt dat er een schema is waarin je standby staat? Zeg je dan bijvoorbaat nee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Hoe gaan jullie om met tussentijds opzeggen bij een opdracht?

Vanaf oktober werk ik bij een klant aan een project dat een jaar zou duren.
Mijn intentie was om een jaar te blijven, tot het project af is. Hierover is niet echt iets vastgelegd, mijn contract liep tot januari en is nu 1x verlengd met 3 maanden.

Nou is het project is een nogal rommelig en werd ik net benaderd voor een veel interessantere opdracht, met ook een veel beter tarief.

Ik overweeg sterk om niet te verlengen zodat ik die nieuwe opdracht kan gaan doen, hoewel het project nog lang niet af is.
Als ik dit netjes van te voren aankaart bij de klant, wat kan ik verwachten aan consequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024

Het ligt eraan hoe erg buiten werktijd en hoe consistent dat is. Ik heb bij een vorige opdracht 1x een keer een deploy buiten werktijd moeten doen rond 23:00 en daar heb ik toen niet moeilijk over gedaan maar als je het consistent verwacht dan zou ik het tarief gewoon omhoog gooien. Als je het uberhaupt wilt natuurlijk.

Bij de huidige opdracht gebeurt nog weleens dat we iets doen buiten de werktijd van de gebruiker, dus die stoppen om 17:00 en om 17:30 of 18:00 doen we nog iets. Dat is eigenlijk buiten werktijd maar ook daar doe ik niet echt moeilijk over want dan begin ik gewoon wat later ;).
Lisper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:43:

Mijn intentie was om een jaar te blijven, tot het project af is. Hierover is niet echt iets vastgelegd, mijn contract liep tot januari en is nu 1x verlengd met 3 maanden.

Nou is het project is een nogal rommelig en werd ik net benaderd voor een veel interessantere opdracht, met ook een veek beter tarief.

Ik overweeg sterk om niet te verlengen zodat ik die nieuwe opdracht kan gaan doen, hoewel het project nog lang niet af is.
Als ik dit netjes van te voren aankaart bij de klant, wat kan ik verwachten aan consequenties?
Dat ligt natuurlijk aan de klant maar behalve dat de klant niet blij is kunnen er geen consequenties aan zitten. Je hebt van beide kanten een opzegtermijn afgesproken (hoogstwaarschijnlijk) dus je kan zelfs eerder stoppen. Dit zou ook het geval zijn als je een jaar contract hebt. Dat is het risico van een ZZP-er inhuren :)..

[ Voor 26% gewijzigd door Rutix op 19-01-2022 10:47 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
Wat op papier staat is leidend. Je hebt een contract voor x tijd. Niemand verplicht je om die te verlengen, wat je oorspronkelijke intenties ook waren. Telkens verlengen geeft hen financiële zekerheid, maar niet de zekerheid dat je blijft. Dan hadden ze een jaar moeten onderhandelen.

Geef wel op tijd aan dat je niet gaat verlengen en doe een goede overdracht. Niet verplicht, maar het is beter voor je reputatie.

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 19-01-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Ik ben het natuurlijk met je eens dat er een bepaalde mate van rechtsongelijkheid is (ik heb daar zelf ook last van). Maar met alleen dat roepen, zonder verder acties, gaat daar nooit iets aan veranderen.

Het enige wat ik probeer te bereiken is dat men inzicht krijgt in 'hoe het zou moeten'. Hoe jij/iemand anders daar mee omgaat, is niet aan mij om dat te be- of veroordelen.

Hoe meer mensen snappen hoe het zit, hoe meer weerstand er kan ontstaan. Wanneer 'we' wegkijken en iets hebben van "het zal wel", zal dat de wet- en regelgeving niet gaan veranderen.
Het is een politiek onderwerp. Subsidiëren via BTW restitutie is natuurlijk kul. Zet dan 0% BTW op panelen, elektrische auto's, gezonde voeding etc. Maar dat wil je weer niet omdat je dan misbruik weer in de hand werkt. Sowieso is het Nederlandse belastingstelsel een draak. Daar kijk ik niet voor weg. Ik heb vorig jaar maart gestemd op een partij in de hoop dat zij er wat aan kunnen/gaan doen. Helaas is het geen regeringspartij. Over max 3 jaar nog eens proberen.
Tot die tijd probeer ik een eerbaar burger te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
hackerhater schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Wat op papier staat is leidend. Je hebt een contract voor x tijd. Niemand verplicht je om die te verlengen, wat je oorspronkelijke intenties ook waren. Telkens verlengen geeft hen financiële zekerheid, maar niet de zekerheid dat je blijft. Dan hadden ze een jaar moeten onderhandelen.
Zelfs dan hebben ze geen zekerheid, de zekerheid die ze hebben is de opzegtermijn, niet meer en niet minder.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18

Nou is het project is een nogal rommelig en werd ik net benaderd voor een veel interessantere opdracht, met ook een veek beter tarief.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze blij waren dat ik vertrok, dus je zal altijd een enigszins negatieve reactie krijgen.

Maar, uiteindelijk is het gewoon een zakelijke overeenkomst en moet je die dus ook zo bekijken. Wat staat er in je contract? Meestal staat er een opzegtermijn in genoemd en is dat het enige waar je je aan moet houden.

Netter is het altijd om het ruim van tevoren aan te geven, maar ook dat is imho afhankelijk van de relatie die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Rutix schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Zelfs dan hebben ze geen zekerheid, de zekerheid die ze hebben is de opzegtermijn, niet meer en niet minder.
Zeker, maar een jaar-overeenkomst geeft meer de intentie weer dan telkens 3 maanden en maar kijken of ze verlengen.

Een klant is zelden blij als je op zegt, die van mij nu ook niet en probeerde me over te halen te blijven voor een hoger tarief.
Maar het gaat me niet om het geld, maar dat de uitdaging weg is (project klaar, gaat binnenkort naar standaard onderhoud).

[ Voor 26% gewijzigd door hackerhater op 19-01-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
Remcoder schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Maar, uiteindelijk is het gewoon een zakelijke overeenkomst en moet je die dus ook zo bekijken. Wat staat er in je contract? Meestal staat er een opzegtermijn in genoemd en is dat het enige waar je je aan moet houden.
In het contract staat dat ik niet tussentijds kan opzeggen. (Dat is wel een dingetje om in de toekomst op te letten). De oorspronkelijke einddatum is verstreken, maar het contract is net verlengd met 3 maanden, dus als ik het goed begrijp zit ik er in ieder geval aan vast tot die volgende verlenging.
Pagina: 1 ... 279 ... 643 Laatste