Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Even terugkomend hier op. Het is er door! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2024
bord4kop schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:25:
In mijn geval:

- jaarlijks mijn ISACA lidmaatschap en meestal 1 examen of cursus. Dat is 500-1000 p/jaar.

Ik boek de volledige bedragen als opleidingskosten.
En ga geen BTW terugvragen. Veel te veel gedoe voor €200,- teruggave (per jaar).
De BTW terugvragen interesseert mij ook niet ivm de kleine bedragen. Het gaat mij er vooral om dat ik eea netjes doe volgens de regels.

Dank voor de reacties in ieder geval, ook van de anderen. Op de site van de belastingdienst kan ik het nog altijd niet concreet terugvinden, maar ik lees in ieder geval consistente uitleg:
Buitenlandse BTW als kosten boeken.

Ook hier vind ik die uitleg:
https://www.jortt.nl/blog...e%20aan%20geld%20oplevert.

Voor de buitenlandse facturen waar geen BTW op de factuur staat zal ik dan maar niet zelf de BTW berekenen. Of dat dan helemaal correct is weet ik niet, maar per saldo maakt dat volgens mij niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
Ichiko schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:09:
[...]

De BTW terugvragen interesseert mij ook niet ivm de kleine bedragen. Het gaat mij er vooral om dat ik eea netjes doe volgens de regels.

Dank voor de reacties in ieder geval, ook van de anderen. Op de site van de belastingdienst kan ik het nog altijd niet concreet terugvinden, maar ik lees in ieder geval consistente uitleg:
Buitenlandse BTW als kosten boeken.

Ook hier vind ik die uitleg:
https://www.jortt.nl/blog...e%20aan%20geld%20oplevert.

Voor de buitenlandse facturen waar geen BTW op de factuur staat zal ik dan maar niet zelf de BTW berekenen. Of dat dan helemaal correct is weet ik niet, maar per saldo maakt dat volgens mij niet uit.
Even gekeken: er zat geen btw op de facturen dus dat was niet zo ingewikkeld idd.. Ik doe zelf ook mijn boekhouding en laat het bij twijfel controleren bij de boekhouder, maar zit zelf ook in de modus van: ben ook maar een mens, die het zo goed als mogelijk doet en laat het controleren bij twijfel.. Is er dan alsnog iets niet goed, nou prima dan. Bij controle pas ik het aan en maak mij er verder niet te druk om. Dat deed ik bij de IB ook altijd.. Dan moeten ze het maar simpeler maken.. Kan er ook niets aan doen dat er tig 1000 regels zijn en loop niet de boel structureel te flessen.. Daar komen ze bij controle ook achter, ik doe het wel consistent.. Dus of het is consistent fout, of goed.. Maarja, zzp'er, zo spannend is het allemaal niet en toch er zullen best zaken inzitten die niet helemaal kloppen wellicht.. So be it :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
ID-College schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Even gekeken: er zat geen btw op de facturen dus dat was niet zo ingewikkeld idd.. Ik doe zelf ook mijn boekhouding en laat het bij twijfel controleren bij de boekhouder, maar zit zelf ook in de modus van: ben ook maar een mens, die het zo goed als mogelijk doet en laat het controleren bij twijfel.. Is er dan alsnog iets niet goed, nou prima dan. Bij controle pas ik het aan en maak mij er verder niet te druk om. Dat deed ik bij de IB ook altijd.. Dan moeten ze het maar simpeler maken.. Kan er ook niets aan doen dat er tig 1000 regels zijn en loop niet de boel structureel te flessen.. Daar komen ze bij controle ook achter, ik doe het wel consistent.. Dus of het is consistent fout, of goed.. Maarja, zzp'er, zo spannend is het allemaal niet en toch er zullen best zaken inzitten die niet helemaal kloppen wellicht.. So be it :P
Maak je geen zorgen, ze vinden altijd wat. Al is het maar door de interpretatie van sommige regels. Ze zien ook dat je er een potje van maakt, of juist niet. En als jij bij een controle de zeiksnor gaat uithangen, dan ga je verliezen. Ook de inspecteur is maar een mens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
El Polo Diablo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:54:
[...]

Even terugkomend hier op. Het is er door! *O*
Incl verhoging?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ichiko
  • Laatst online: 03-10-2024
ID-College schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Helemaal mee eens. Meer dan je best kan je niet doen. Dus zolang het met de juiste intentie is, komt dat ook heus wel over bij een controle van de administratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Yes! Helft door de klant en helft door de tussenpersoon, prima..

[ Voor 19% gewijzigd door El Polo Diablo op 12-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Ichiko schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Helemaal mee eens. Meer dan je best kan je niet doen. Dus zolang het met de juiste intentie is, komt dat ook heus wel over bij een controle van de administratie.
Sowieso krijg je bij een controle niet meteen een dikke boete (tenzij het duidelijk is dat je de boel serieus aan het oplichten bent), dus als er wat facturen consequent verkeerd geboekt zijn krijg je hooguit een verrekening. Kan op zich ook wel vervelend zijn, als je daardoor minder of juist meer winst hebt beïnvloed dat je de IB die je met betalen. En theoretisch ook KIA en dat soort dingen, toeslagen, de hele mikmak. Maar kan me voorstellen dat als het om een paar euro gaat de inspecteur zegt, sjah niet goed, wel consequent. Doe het vanaf nu goed.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Tja, de belastingdienst staat er niet altijd om bekend dat ze zo flexibel en meedenkend zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:17:
Tja, de belastingdienst staat er niet altijd om bekend dat ze zo flexibel en meedenkend zijn ;).
Ooit bij controle van prive IB gehad we hadden wat zaken als kosten gerekend dat niet mocht, en waren bij het uitzoeken van de papieren voor die controle nog iets tegengekomen dat we vergeten waren. Uitkomst was toen, strepen we tegen elkaar weg en dat verschil nou ja, prima. Maar als ze idd niet zo meedenkend zijn kan het ook gevolgen hebben voor je IB en de hele reutemeteut dus misschien slimmer om nu even bij een boekhouder na te vragen zodat het gewoon goed staat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Die nuances vind ik ook vreselijk lastig te interpreteren. Misschien ook gewoon vanwege ons vakgebied; computers zijn nu eenmaal nogal binair ingesteld.

Een voorbeeld is dat ik rond 4 januari een verzoek van m'n koppelbaas kreeg om de uren van december te factureren zodra de klant akkoord gegeven had, en dan graag gedateerd op 31/12. In principe is het simpel; dat mag gewoon niet. Dus ik informeerde bij m'n boekhouder wat ik daarmee moest. "ach, dat klopt wel, maar het zijn toch maar een paar dagen?". Tegelijkertijd zijn andere dingen wel extreem zwart/wit. Als je die spreekwoordelijke schenking van oma op 31 december ontvangt ipv op 1 januari is wat betreft het betalen van vermogensrendementheffing er echt geen grijs gebied mogelijk. Dus dan vind ik de redenering "dat het maar 4 dagen zijn" erg raar ook al lijkt mijn boekhouder hier niet alleen in te staan en is dit in het vakgebied blijkbaar de denkwijze.

Samengevat: dit vind ik lastig te begrijpen. En daardoor vindt mijn boekhouder mij weer moeilijk te begrijpen :+

wat soms wel lastig is. Met een ERP achtergrond heb ik soms best bepaalde ideeën over dingen als rekeningschema's of apart houden van kosten. Hij vind het bijvoorbeeld volstrekt normaal om facturen van hotelovernachting + diner (diner is 80% regeling en BTW niet verrekenbaar) op dezelfde grootboekrekening te boeken en eind van het jaar weer al die facturen door te gaan om beide kostensoorten weer te splitsen. Ik vind dat vreemd. Neem dan gelijk een tweede grootboekrekening en dan heb je het maar 1x in de hand. Hij brengt daar weer tegenin dat zolang het aantal facturen beperkt blijft het wel meevalt. Tja. Dat levert dan wederzijds toch weer wat wrijving op.

Het lastige vind ik vooral dat ik me in principe niet met zijn werk wil bemoeien en op zijn ervaring wil vertrouwen, maar dat hij op een punt als dit wel precies spot on op iets zit dat ook overlap met mijn werk heeft en waarvan ik weet dat mijn argumentatie ook hout snijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 12-01-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
Crazy D schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Ooit bij controle van prive IB gehad we hadden wat zaken als kosten gerekend dat niet mocht, en waren bij het uitzoeken van de papieren voor die controle nog iets tegengekomen dat we vergeten waren. Uitkomst was toen, strepen we tegen elkaar weg en dat verschil nou ja, prima. Maar als ze idd niet zo meedenkend zijn kan het ook gevolgen hebben voor je IB en de hele reutemeteut dus misschien slimmer om nu even bij een boekhouder na te vragen zodat het gewoon goed staat.
Het ligt erg aan de controleur. Ik ken iemand die is gecontroleerd en daar waren ze helemaal niet flexibel en bij een ander deden ze niet moeilijk. Het zijn ook maar mensen dus er zit wat verschil in :+

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Yucon Volgens mij is het relevant of er geprofiteerd wordt van de belasting "ontduiking". Of je OB afdraagt in januari of april maakt natuurlijk niet zoveel uit en voor de IB dient het toch voor december verwerkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Ik ben nu bezig met een AOV adviseur, exacte cijfers zijn er nog niet, volgt nog. Maar het komt neer op +/- 5.000,- premie per jaar voor een uitkering van 70.000/jaar.

Is dat normaal, duur, goedkoop?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:57:
Ik ben nu bezig met een AOV adviseur, exacte cijfers zijn er nog niet, volgt nog. Maar het komt neer op +/- 5.000,- premie per jaar voor een uitkering van 70.000/jaar.

Ligt aan o.a je leeftijd, maar is volgens mij een vrij normale prijs.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wat zijn de voorwaarden qua wachttijd, indexering, vervangend werk en/of gelijkblijvende premie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:57:

Moeilijk te zeggen op deze wijze. Ben er de laatste tijd ook mee bezig geweest. Volgende dingen spelen ook mee:

- Looptijd verzekering
- Hoe oud ben je
- Is er een indexatie van de dekking
- Welk percentage arbeidsongeschiktheid beginnen zij met uitkeren
- Hoe lang kan jij zonder uitkering zitten.
- [...]

Heb zelf bij Univé en via de vergelijkssite Yezzer berekeningen opgevraagd.

Het loont wel om zelf hier ook even jouw gegevens in te vullen en te kijken op welk bedrag je uit zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Deveon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:01:
Wat zijn de voorwaarden qua wachttijd, indexering, vervangend werk en/of gelijkblijvende premie?
Oh ja, excuses.

6 maanden, 2% indexering, beroeps AOV. Uitkering tot aan pensioen, dus 30-35 jaar te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yucon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:06:
Een voorbeeld is dat ik rond 4 januari een verzoek van m'n koppelbaas kreeg om de uren van december te factureren zodra de klant akkoord gegeven had, en dan graag gedateerd op 31/12. In principe is het simpel; dat mag gewoon niet. Dus ik informeerde bij m'n boekhouder wat ik daarmee moest. "ach, dat klopt wel, maar het zijn toch maar een paar dagen?".
Het is ook niet heel ongebruikelijk om op de 2e of 3e dag van een maand je boekhouding te doen en te factureren met factuurdatum van de laatste dag van de vorige maand, zodat de uren gefactureerd zijn in de maand waarin ze zijn gemaakt. Enige reden dat ik dat niet doe, is dat ik het lekker vind om op de laatste werkdag van een maand de factureren te versturen. Voelt lekker. Maar er is niks mis mee om dat 2 dagen later te doen met als datum de 31e. En aangezien je nergens kunt zien (anders dan wellicht in de database of de datum van de mail..) dat de factuurdatum eerder ligt dan de datum van aanmaken/mailen....
wat soms wel lastig is. Met een ERP achtergrond heb ik soms best bepaalde ideeën over dingen als rekeningschema's of apart houden van kosten. Hij vind het bijvoorbeeld volstrekt normaal om facturen van hotelovernachting + diner (diner is 80% regeling en BTW niet verrekenbaar) op dezelfde grootboekrekening te boeken en eind van het jaar weer al die facturen door te gaan om beide kostensoorten weer te splitsen. Ik vind dat vreemd. Neem dan gelijk een tweede grootboekrekening en dan heb je het maar 1x in de hand. Hij brengt daar weer tegenin dat zolang het aantal facturen beperkt blijft het wel meevalt. Tja. Dat levert dan wederzijds toch weer wat wrijving op.
Als hij alles op 1 grootboekrekening zet kun je einde jaar juist heel makkelijk 1 grote prive correctie boeking maken. Dan is het dubbel omslachtig om dat per factuur weer te bekijken....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perseas
  • Laatst online: 17:41
TommyGun schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Is dit met indexatie op het verzekerd bedrag en de uitkering? Heb je daarnaast een passende arbeid dekking? Daarnaast is het ook belangrijk om te weten of het een sommenverzekering of schadeverzekering betreft.

[ Voor 14% gewijzigd door perseas op 12-01-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Oh ja, excuses.

6 maanden, 2% indexering, beroeps AOV. Uitkering tot aan pensioen, dus 30-35 jaar te gaan.
Ik vind 5000 euro wel veel dan. Zijn er nog andere onderliggende medische aandoeningen bijvoorbeeld? Dit sooort dingen kunnen echt heel specifiek zijn.

Via Yezzer kom ik tussen de 2800-3200 euro uit. Klik

Disclaimer: zoveel mogelijk jouw voorwaarden gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Panini op 12-01-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Panini schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Ik vind 5000 euro wel veel dan. Zijn er nog andere onderliggende medische aandoeningen bijvoorbeeld? Dit sooort dingen kunnen echt heel specifiek zijn.

Via Yezzer kom ik tussen de 2000-2500 euro uit.
Voor iemand van half/eind 30 en voor 70k? Da's niet duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Panini schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Via Yezzer kom ik tussen de 2000-2500 euro uit.
Maar dat is inclusief korting denk ik? Het bedrag wat ik noemde is het gemiddelde over de gehele periode (tot aan 68 jaar).

Tevens vraagt de adviseur ook 21,50 per maand voor beheerkosten. Vind ik ook aan de hog kant.

Ik ga er eens goed over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Maar dat is inclusief korting denk ik? Het bedrag wat ik noemde is het gemiddelde over de gehele periode (tot aan 68 jaar).

Tevens vraagt de adviseur ook 21,50 per maand voor beheerkosten. Vind ik ook aan de hog kant.

Daar ging ik ook vanuit, vandaar dat ik het normaal noemde.

Loopt inderdaad erg op over de jaren, zeker als de korting voorbij is. Dan kijk je ineens zomaar tegen 300 per maand aan.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 12-01-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
[...]

Heb het jaartal even aangepast, ik rekende nog met mijn eigen jaartal en ik ben uit '89. Alsnog is het een stuk minder dan die 5000 euro. Nieuwe berekening met '82 als geboortejaar: Link

Ondere elk kopje staat een optie met 'Bekijk premieverloop'. Dan kan je makkelijk het gemiddelde ook uitrekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Panini op 12-01-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Hier bewust gekozen voor een leeftijdafhankelijke korting gezien ik de dekking van de AOV binnen 10 jaar zelf wil kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Panini schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Heb het jaartal even aangepast, ik rekende nog met mijn eigen jaartal en ik ben uit '89. Alsnog is het een stuk minder dan die 5000 euro. Nieuwe berekening met '82 als geboortejaar: Link
Maar klik eens door (Bekijk premieverloop) :) Dan zie je dat de goedkoopste verzekering in jaar 2050 je 12.337,32 kost per jaar.

De eerste 3 jaar betaal je minder dan 5.000,-. Daarna gaat het hard omhoog.

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 12-01-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Maar klik eens door (Bekijk premieverloop) :) Dan zie dat de goedkoopste in jaar 2050 je 12.337,32 kost per jaar.

De eerste 3 jaar betaal je minder dan 5.000,-. Daarna gaat het hard omhoog.
Klopt, heb m'n vorige post ook even aangepast daarop.
Alsnog is het voor de goedkoopste [Avero] in het rijtje: 3532.4 gemiddeld per jaar. Looptijd van 2022-2050

Zonder even naar de overige voorwaarden te kijken natuurlijk. Het is maar even ter indicatie en misschien helpen de vergelijkingen te achterhalen of je het juiste advies hebt gekregen :).

[ Voor 10% gewijzigd door Panini op 12-01-2022 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:00:
[...]

In 2018 (ik was toen 54) betaalde ik bij Achmea 462/mnd voor een uitkering van 66k/jaar. Met indexeren erbij, want dat kunnen ze erg goed, zou dat nu op zo'n 540/mnd komen.

Intussen heb ik het verlaagd naar een uitkering van 2500/mnd (net als het broodfonds) na twee jaar en dat kost me 300/mnd.

Dit is/was allemaal zonder kortingen. Die zijn op.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 12-01-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
TommyGun schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Daar ging ik ook vanuit, vandaar dat ik het normaal noemde.

Loopt inderdaad erg op over de jaren, zeker als de korting voorbij is. Dan kijk je ineens zomaar tegen 300 per maand aan.
Waarbij dit ook nog eens bruto bedragen zijn natuurlijk en je als ondernemer de premie van
een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) van jouw inkomsten mag aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Panini schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Klopt, heb m'n vorige post ook even aangepast daarop.
Alsnog is het voor de goedkoopste [Avero] in het rijtje: 3532.4 gemiddeld per jaar. Looptijd van 2022-2050

Zonder even naar de overige voorwaarden te kijken natuurlijk. Het is maar even ter indicatie en misschien helpen de vergelijkingen te achterhalen of je het juiste advies hebt gekregen :).
Volgens mij heb je een verkeerde link gedeeld?

Als ik namelijk de premieverloop bekijk van Avero (goedkoopste). Dan zie ik staan:
Totale premie over looptijd: € 229.177,79

Deel dat door 28 jaar = 8.200,- per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
Panini schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Waarbij dit ook nog eens bruto bedragen zijn natuurlijk en je als ondernemer de premie van
een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) van jouw inkomsten mag aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting.
Dat is incorrect of op z'n minst onduidelijk. In bijna alle gevallen is een AOV met periodieke uitkering niet aftrekbaar van de winst van de onderneming. In plaats daarvan is de premie aftrekbaar in box 1 als "uitgave voor andere inkomensvoorzieningen", ook als je geen ondernemer bent.

Je kan de AOV het beste ook gewoon persoonlijk afsluiten, al maakt dat niet zoveel uit als je een eenmanszaak blijft. Je wil de AOV bij faillissement van een BV niet kwijtraken.

[ Voor 17% gewijzigd door Aftansert op 12-01-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Laatst online: 21-09 10:33
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Als ik namelijk de premieverloop bekijk van Avero (goedkoopste). Dan zie ik staan:

Vind ik fors.

Ik kom op € 196568 / 35 = 5616 op jaar basis bij ASR op een verzekerd bedrag van 85k, sommenverzekering en een wachttijd van 180 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
Aftansert schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Dat is incorrect. In bijna alle gevallen is een AOV met periode uitkering niet aftrekbaar van de winst van de onderneming. In plaats daarvan is de premie aftrekbaar in box 1 als "uitgave voor andere inkomensvoorzieningen".
Correct, had moeten aangeven dat de premie voor de AOV bij je privé aangifte kan worden verwerkt. Niet zakelijk.
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Excuus, mijn fout. Zat het bestand van premieverloop van '89 te bekijken bij die berekening |:(
Komen hoger uit dan die 5000 die jij schetste. De goedkoopste over de gehele looptijd [Klaverblad] van 2022-2049 is €190.337

Stuk hoger dan 5000 per jaar gemiddeld, my bad.

[ Voor 13% gewijzigd door Panini op 12-01-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Die kortingen op AOV's gelden vaak voor de eerste paar jaar he. Is het dan niet logisch om idealiter meteen na afloop korting te switchen en opnieuw een paar jaar korting te pakken?

Ik hoor dat weinig voorkomen bij AOV's. Vreemd eigenlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Stefangrp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:39:
Die kortingen op AOV's gelden vaak voor de eerste paar jaar he. Is het dan niet logisch om idealiter meteen na afloop korting te switchen en opnieuw een paar jaar korting te pakken?

In principe wel, maar het is ook een redelijk gedoe om te regelen omdat iedereen inzage wilt in je medisch dossier. Als je kerngezond bent en dan bedoel ik echt vlekkeloos nog nooit naar een specialist geweest dan kan het interessant zijn. Ik ben al lang blij dat ik nu ergens zit waar ze geen uitsluitsel verzochten. Om de premie te drukken zal ik de wachttijd binnenkort wel wat omhoog gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Het is ook niet heel ongebruikelijk om op de 2e of 3e dag van een maand je boekhouding te doen en te factureren met factuurdatum van de laatste dag van de vorige maand, zodat de uren gefactureerd zijn in de maand waarin ze zijn gemaakt.
De eerste vraag is, waarom zou je antidateren? Als je dateert op de 31ste, betekent ook dat je de BTW moet afdragen, terwijl als je dateert op de 3de, je de BTW pas in het volgende kwartaal hoeft op te geven.

Als tweede, wat als de klant zijn BTW aangifte al heeft gedaan? Dan moet ie die weer gaan corrigeren.

Als je mij een anti-gedateerde factuur stuurt, krijg je hem dus ook gewoon weer (geweigerd) terug. Moet je nog langer op je geld wachten.

Kijk, als de klant er ook mee akkoord is (of zelfs wilt), dan kom je er mee weg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Stefangrp schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:39:

Ik ben kerngezond, fit, drink weinig en nooit gerookt. BMI netjes in het groen. Artsen zie ik zelden. In mijn diensttijd (1985) is er bij toeval sarcoidose ontdekt. Nooit last van gehad. Had ik niet in (beroeps)dienst gezeten, had ik het nooit geweten.

Tuurlijk, doe maar even overstappen want dat scheelt me toch veel geld en die korting pak ik mooi weer mee in de eerste 3 jaar. Dat was in 2017 of 2018 geloof ik.

Toen kwamen de vragen en uitsluitingen. Sarcoidose? Oh, bij uitval om die reden krijgt u geen uitkering (no worries, als ik het terugkrijg kan me die uitkering me weinig schelen). U bent in 1994 bij de huisarts geweest vanwege klachten. Kunt u vertellen wat de precieze klachten waren? HALLOO!! We zitten in 2017. Wat denk je zelf? Dus heb ik gevraagd wat "als jullie mijn dossier kunnen zien, kan je ook zien waarom ik er was toch?". Bleef stil. Bleken klachten van depressieve aard. Het was in de tijd dat ik 30 was en diverse ontslagronden bij Philips had overleeft (en twee jonge kinderen thuis) en daar had ik stress van. Maar het leverde me wel de uitsluiting op dat ik geen uitkering kreeg ingeval van depressieve klachten. Dus burnout, depressie, overwerkt en geestelijk onwel zijn geeft me een uitkering van nul, nada, niks! Gelukkig wel een volledige uitkering als ik met 'hit any key' mijn handen verbrijzel en 100% arbeidsongeschikt raak. |:(

Verzekeraars zijn echt nog erger dan politici.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 12-01-2022 15:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Crazy D schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Het is ook niet heel ongebruikelijk om op de 2e of 3e dag van een maand je boekhouding te doen en te factureren met factuurdatum van de laatste dag van de vorige maand, zodat de uren gefactureerd zijn in de maand waarin ze zijn gemaakt. Enige reden dat ik dat niet doe, is dat ik het lekker vind om op de laatste werkdag van een maand de factureren te versturen. Voelt lekker. Maar er is niks mis mee om dat 2 dagen later te doen met als datum de 31e. En aangezien je nergens kunt zien (anders dan wellicht in de database of de datum van de mail..) dat de factuurdatum eerder ligt dan de datum van aanmaken/mailen....
Tja, dat blijkt, maar toch mag het formeel niet. En hoewel het geen waardeoordeel is aangezien veel mensen het blijkbaar zo doen wilde ik toch liever wegblijven bij argumenten als dat je het nergens kunt zien.
Als hij alles op 1 grootboekrekening zet kun je einde jaar juist heel makkelijk 1 grote prive correctie boeking maken. Dan is het dubbel omslachtig om dat per factuur weer te bekijken....
Nee dat doet hij juist niet. Neem een factuur van 100 euro voor de overnachting en 30 euro voor het eten. Die bedragen verschillen over de verschillende facturen van meerdere overnachtingen want zowel overnachting als eten is de ene keer wat duurder en de andere keer wat goedkoper. Dus er is geen vaste verdeelsleutel te bedenken. De overnachting is 100% zakelijk en BTW is verrekenbaar. Het eten wordt als 80% zakelijk gezien want eten moet je toch, en de BTW is ook niet verrekenbaar. edit: de overnachting is nodig voor werk. Het gaat niet om de regeling voor congressen e.d die in z'n geheel in de 80% categorie valt

Dus ik zou zeggen verdeel die boeking direct bij het boeken van de factuur over twee grootboekrekeningen en op het einde van het jaar kun je dat belastingregime op de totale rekening loslaten. In plaats daarvan wil hij alles boeken op de rekening 'bedrijfskosten' en vervolgens op het einde van het jaar alle scans weer door om de totalen per categorie uit te rekenen. Dat doet m'n IT hart pijn. Het lijkt wel een key user :+

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 12-01-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Mag dat nog?

Ik kwam een tijdje geleden oude papieren tegen bij het opruimen, daarin ook m'n eerste hypotheekaanvraag. Talloze grafieken waarbij de raarste hypotheekvormen gunstiger uit de bus kwamen dan gewoon een lineaire of annuïteitenhypotheek, en ... 100 euro onderhoudskosten naar de adviseur.

3000 euro om eens in de tien jaar een mailtje te krijgen met "hey, de rente is gewijzigd".

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Ik ben kerngezond, fit, drink weinig en nooit gerookt. BMI netjes in het groen. Artsen zie ik zelden. In mijn diensttijd (1985) is er bij toeval sarcoidose ontdekt. Nooit last van gehad. Had ik niet in (beroeps)dienst gezeten, had ik het nooit geweten.

Tuurlijk, doe maar even overstappen want dat scheelt me toch veel geld en die korting pak ik mooi weer mee in de eerste 3 jaar. Dat was in 2017 of 2018 geloof ik.

Toen kwamen de vragen en uitsluitingen. Sarcoidose? Oh, bij uitval om die reden krijgt u geen uitkering (no worries, als ik het terugkrijg kan me die uitkering me weinig schelen). U bent in 1994 bij de huisarts geweest vanwege klachten. Kunt u vertellen wat de precieze klachten waren? HALLOO!! We zitten in 2017. Wat denk je zelf? Dus heb ik gevraagd wat "als jullie mijn dossier kunnen zien, kan je ook zien waarom ik er was toch?". Bleef stil. Bleken klachten van depressieve aard. Het was in de tijd dat ik 30 was en diverse ontslagronden bij Philips had overleeft (en twee jonge kinderen thuis) en daar had ik stress van. Maar het leverde me wel de uitsluiting op dat ik geen uitkering kreeg ingeval van depressieve klachten. Dus burnout, depressie, overwerkt en geestelijk onwel zijn geeft me een uitkering van nul, nada, niks! Gelukkig wel een volledige uitkering als ik met 'hit any key' mijn handen verbrijzel en 100% arbeidsongeschikt raak. |:(

Verzekeraars zijn echt nog erger dan politici.
Ook voor uitsluitingen helpt rondshoppen naar het schijnt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:14:
[...]

3000 euro om eens in de tien jaar een mailtje te krijgen met "hey, de rente is gewijzigd".
Klinkt als betere dienstverlening dan dat van een recruiter die ieder jaar een paar mailtjes stuurt en daarna niets meer doet voor minstens 10 keer dat bedrag :+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Remcoder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:09:
[...]

***members only***
Ik hoef me nog maar een jaar of vijf te verzekeren. Daarna heeft het geen zin meer. Dan ben ik 63. Boven de 55 is het lastiger met switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Ik betaal 27 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Remcoder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:09:
[...]

***members only***
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

Yucon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:25:

Nee dat doet hij juist niet. Neem een factuur van 100 euro voor de overnachting en 30 euro voor het eten. Die bedragen verschillen over de verschillende facturen van meerdere overnachtingen want zowel overnachting als eten is de ene keer wat duurder en de andere keer wat goedkoper. Dus er is geen vaste verdeelsleutel te bedenken. De overnachting is 100% zakelijk en BTW is verrekenbaar. Het eten wordt als 80% zakelijk gezien want eten moet je toch, en de BTW is ook niet verrekenbaar. edit: de overnachting is nodig voor werk. Het gaat niet om de regeling voor congressen e.d die in z'n geheel in de 80% categorie valt

Dus ik zou zeggen verdeel die boeking direct bij het boeken van de factuur over twee grootboekrekeningen en op het einde van het jaar kun je dat belastingregime op de totale rekening loslaten. In plaats daarvan wil hij alles boeken op de rekening 'bedrijfskosten' en vervolgens op het einde van het jaar alle scans weer door om de totalen per categorie uit te rekenen. Dat doet m'n IT hart pijn. Het lijkt wel een key user :+
Ik moet zeggen dat ik dan wel geen boekhouder heb maar het zelf regel, maar ik doe het nog makkelijker. Overnachting op m'n factuur is 100% zakelijk als kosten op te voeren en BTW aftrekbaar, de rest boek ik als privé. Geen gedoe, zeker geen gezeur achteraf, en zo heel veel extra gaat het je financieel niet opleveren als je het anders doet. Zeker als je het afzet tegen de extra tijd die je kwijt bent om het om te boeken :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ralpje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:31:
[...]

Ik moet zeggen dat ik dan wel geen boekhouder heb maar het zelf regel, maar ik doe het nog makkelijker. Overnachting op m'n factuur is 100% zakelijk als kosten op te voeren en BTW aftrekbaar, de rest boek ik als privé. Geen gedoe, zeker geen gezeur achteraf, en zo heel veel extra gaat het je financieel niet opleveren als je het anders doet. Zeker als je het afzet tegen de extra tijd die je kwijt bent om het om te boeken :+
Dat hangt af van hoe vaak je uit eten gaat, en wat je voor je boekhouding gebruikt :P In Acumulus kost het flink veel tijd omdat je maar 1 bedrag per boeking kunt invoeren. In uitgebreidere software kun je "gewoon" 1 factuur op verschillende rekeningen boeken, en dan kost het een paar seconden extra. Weet niet wat jij voor uurloon rekent maar ik "verdien" geen 20 euro (oid) in 10 seconden :P

Sowieso slecht als alles op 1 kostenpost wordt gegooid. Dat maakt je boekhouding onoverzichtelijk en vind een inspecteur ook een stuk minder handig. Maar dat is misschien meer iets voor een boekhoud-topic...
Skyaero schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:56:
De eerste vraag is, waarom zou je antidateren? Als je dateert op de 31ste, betekent ook dat je de BTW moet afdragen, terwijl als je dateert op de 3de, je de BTW pas in het volgende kwartaal hoeft op te geven.
Tjah afdragen = afdragen, tenzij je een groot risico loopt omdat je niet zulke stabiele betalers als klant hebt. Maar als dat het geval is, zou ik vaker dan 1 x per maand factureren. En daarnaast geeft het beter inzicht in in welke periode de omzet is gevallen.
Als tweede, wat als de klant zijn BTW aangifte al heeft gedaan? Dan moet ie die weer gaan corrigeren.
Ik moet het 1e MKB bedrijf nog vinden dat op de 1e van de maand de BTW aangifte heeft gedaan :P Als ik per post een factuur op de 31e verstuurd, en de 31e is vrijdag, krijg je die post ook pas de week erna. Dus _kun_ je niet eens op de 1e van de maand de BTW doen.
Als je mij een anti-gedateerde factuur stuurt, krijg je hem dus ook gewoon weer (geweigerd) terug. Moet je nog langer op je geld wachten.

Kijk, als de klant er ook mee akkoord is (of zelfs wilt), dan kom je er mee weg.
Als jij een factuur terugstuurt op de 2e van de maand, dan is het de laatste keer dat wij zaken hebben gedaan :)

Nu doe ik zelf altijd gewoon op de laatste dag van de maand de facturen sturen, gewoon omdat het lekker is :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
Crazy D schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Als jij een factuur terugstuurt op de 2e van de maand, dan is het de laatste keer dat wij zaken hebben gedaan :)

Nu doe ik zelf altijd gewoon op de laatste dag van de maand de facturen sturen, gewoon omdat het lekker is :P
Het ligt er toch maar net aan waarom die terug stuurt :S? Of moet de klant maar gewoon accepteren als jij een fout hebt gemaakt?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:46:
Antidateren is wettelijk gezien een vorm van valsheid in geschrifte en daarmee een misdrijf. Antidateren van facturen wordt nog wel eens gedaan om een factuur eerder betaald te krijgen.

Dus niet erg goed voor je reputatie als opdrachtnemer als je een opdrachtgever verlaat omdat deze niet mee wilt werken aan dit misdrijf.

Er staat overigens een maximum straf van 6 jaar en/of 82.000 euro voor, hoewel de soep vast niet zo heet word gegeten als deze wordt opgediend.

Zoals ik al eerder zei: als ook de opdrachtgever er mee eens is, dan kom je -- ook al mag het niet -- er mee weg. Maar is deze niet op de hoogte of weigert, dan neem je gewoon serieuze risico's waar zware consequenties aan kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Skyaero schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Google doet dat net zo goed.

Op 2 jan ontvang ik een factuur met factuurdatum 31 dec.

Daarom wacht ik altijd 2 weken met mijn BTW aangifte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Ik krijg van Hiscox elke maand een factuur die gepostdateerd is - de factuur komt rond de 27e van de maand maar is altijd gedateerd op de 1e van de volgende maand. Iets dergelijks doet de Belastingdienst zelf ook trouwens - de dagtekening van de brieven is altijd in de toekomst als ik ze ontvang.

En de Rabobank schrijft altijd rond de 3e-5e dag van de maand de rekeningkosten af, terwijl het uiteindelijk op de rekeningafschriften op de 1e gezet wordt.

Er gebeuren allemaal rare zaken rond financiën.

[ Voor 15% gewijzigd door MadEgg op 13-01-2022 10:25 ]

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tjah, bewijs maar dat ik de factuur echt vandaag pas heb aangemaakt. Misschien heb ik 'm wel netjes de 31e aangemaakt, alleen vergeten te versturen :P En er staat nergens dat later versturen verboden is. Hooguit niet handig/netjes omdat je daarmee de betaaltermijn verkort.

Belastingdienst stuurt inderdaad graag facturen ruim op tijd :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Je hebt antidateren en antidateren. Er is echt geen hond die moeilijk doet over een factuur die jij op de eerste of tweede van de maand maakt met de datum van de laatste dag van de maand ervoor. Ook een inspecteur gaat daar niet over zeiken. Maar als jij willens en wetend met een vooropgezet plan een factuur antidateert naar een paar weken eerder, dan heb je wat uit te leggen. Factuurdatum in de toekomst is nooit een probleem.
Handel naar de geest van de wet. Je bent ondernemer en je voelt zelf wel aan of iets klopt of niet met 'antidateren'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aftansert
Als je tegen het dateren van documenten bent, ja, dan heb je 'antidateren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Aftansert schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Als je tegen het dateren van documenten bent, ja, dan heb je 'antidateren'.
Daar ben ik tegen. Sowieso. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:55:
Factuurdatum in de toekomst is nooit een probleem.
Handel naar de geest van de wet. Je bent ondernemer en je voelt zelf wel aan of iets klopt of niet met 'antidateren'.
Zolang je het maar consistent doet. Als je hierdoor in één keer een stuk omzet in een ander boekjaar, of voorbelasting in een ander kwartaal laat vallen dan vind ik het dubieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Sinds gisteren af en aan bezig met het pakket boekhoudgemak, accountant gebruikt het en ondersteunde alleen dit pakket. Al eerder voor aangaan dienstverlening in een demo omgeving rond gekeken en even in geklikt en wat dingen bekeken (denk een half uur) en dat zag er prima uit, maar nu in eigen account aan de slag en dan kom je dingetjes tegen.

Wat een gedrocht van een pakket voor een ZZP'er is dit. Alleen al een sjabloon ontwikkelen voor je facturen doet mij denken aan jaren 90 microsoft software. Niet intuitief, veel termen zoals referentie, projectcode etc zonder een duidelijke help waar die referentie dan naar refereert.

Ook een Mea Culpa momentje, had er iets meer naar moeten kijken vanuit het perspectief van een ZZP'er zoals facturen opstellen ipv naar alle leuke dash-boarding en insights.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Is er eigenlijk al wat meer bekend over de beoogde verplichte AOV, en waaraan een eventuele eigen AOV moet voldoen om niet mee te hoeven doen aan die van het UWV? Ik ben mijn aan het oriënteren op een AOV en wil dan natuurlijk wel meteen wat regelen wat ook aan die regeling voldoet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@Woy nee, nog geen details over bekend. Zou ook pas op zo'n vroegst in 2024 in gaan, kan ook zomaar uit- of afgesteld worden. Maar ik denk dat je er vanuit mag gaan dat alle AOV's wel zullen voldoen, zeker omdat de verplichte AOV vrij minimaal zal worden kom je er als IT ZZP-er al snel bovenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:12:
@Woy nee, nog geen details over bekend. Zou ook pas op zo'n vroegst in 2024 in gaan, kan ook zomaar uit- of afgesteld worden. Maar ik denk dat je er vanuit mag gaan dat alle AOV's wel zullen voldoen, zeker omdat de verplichte AOV vrij minimaal zal worden kom je er als IT ZZP-er al snel bovenuit.
Ben wel benieuwd hoe dat is geregeld voor de laatste jaren van je actieve werkleven. Als ik 64 ben en nog 3 jaar moet, dan hoef ik geen AOV meer. Met 2 jaar broodfonds en 1 jaar spaargeld moet ik het ook wel redden. Maar ik vrees ervoor. De wet is niet zo flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb ook geen idee, maar een AOV zonder enige medische uitsluiting kan wel eens een eis worden, om zo toch iedereen een verzekering te verplichten die altijd uitkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@RonaldHeirbaut misschien is het beschikken over voldoende vermogen ook grond van uitzondering op de verplichting? Volgens mij weten ze het zelf ook nog allemaal niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:54:
@RonaldHeirbaut misschien is het beschikken over voldoende vermogen ook grond van uitzondering op de verplichting? Volgens mij weten ze het zelf ook nog allemaal niet ;)
Natuurlijk weten ze het ook niet. Net als de wet DBA. Dat komt omdat we in NL alleen de term eenmanszaak kennen maar in de praktijk zijn het Zelfstandige Professionals of Zelfstandig Gedwongen Slaaf.
En wat is voldoende vermogen? Als ik mijn huis heb afbetaald, amper vaste lasten heb, ben ik dan vermogend? Of moet ik 100k op de bank hebben staan? We gaan het wel zien. Iets met hete soep eten.

Vooralsnog kan het UWV de wet niet uitvoeren, dus dit erbij wordt een drama. https://nos.nl/artikel/24...g-zonder-beoordeling-arts
En als daar 1.1M ZZP-ers bij komen, wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De verplichte AOV is op basis van het vrijwillig verzekeren (na het starten als ondernemer). Zo lang je huidige AOV betere dekking bied (maximaal 2 jaar wachttijd) zal het geen probleem zijn. Ik vraag mij echter wel af hoe ze omgaan met AOV's met uitsluitingen.. Daarmee is juist het grootste risico niet gedekt, mogelijk moeten deze aangepast worden om deze uitsluitingen wel mee te nemen.

Voor vermogen kunnen ze gemakkelijk stellen als je het aantal jaar tot de AOW maal de maximale uitkering als vermogen hebt krijg je een vrijstelling. Gemakkelijk te controleren met de huidige IB en waar het vermogen ondergebracht is niet relevant.

Enige uitzondering blijft dat wie financieel afhankelijk van de partner of familie kan zijn in het geval van arbeidsongeschikt, dat wordt enorm moeilijk aan te tonen.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 14-01-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Een ander ding wat ik me nog af vraag over AOV's. Ik neem aan dat je de dekking gewoon mee kan nemen mocht je emigreren naar een ander EU-land? Mijn partner en ik zijn er over het praten om NL te verlaten zodra ze haar studie heeft voltooid.
Alleen mijn schoonmoeder houd ons nog in NL, maar die loopt waarschijnlijk op haar laatste benen.

edit:

Hmmm wat ik zo lees op het internet blijkbaar niet. Ach ja nog een ding om uit te zoeken

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 14-01-2022 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Woy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:44:
Is er eigenlijk al wat meer bekend over de beoogde verplichte AOV, en waaraan een eventuele eigen AOV moet voldoen om niet mee te hoeven doen aan die van het UWV? Ik ben mijn aan het oriënteren op een AOV en wil dan natuurlijk wel meteen wat regelen wat ook aan die regeling voldoet.
SharePeople gaat dit jaar ook met een AOV (alternatief) komen. Zou ik ook even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:34:
Een ander ding wat ik me nog af vraag over AOV's. Ik neem aan dat je de dekking gewoon mee kan nemen mocht je emigreren naar een ander EU-land? Mijn partner en ik zijn er over het praten om NL te verlaten zodra ze haar studie heeft voltooid.
Alleen mijn schoonmoeder houd ons nog in NL, maar die loopt waarschijnlijk op haar laatste benen.

edit:

Hmmm wat ik zo lees op het internet blijkbaar niet. Ach ja nog een ding om uit te zoeken
bij mijn AOV (Movir) is dat expliciet uitgesloten: je moet verplicht de verzekering beëindigen als je emigreert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Hier al een aantal keer naar voren gekomen natuurlijk.
Morgen ga ik mijn nieuwe auto ophalen.

Wat ik hier voornamelijk ook lees is dat privé rijden aan het einde van de rit goedkoper is dan zakelijk.
Nu heb ik een deel financiering er op zitten en een deel zal zelf betaald.

Heb nu toch maar de boekhouder opdracht gegeven om uit te zoeken wat nu het slimst en voordeligst is.

bijtelling is toch 420 euro in de maand. terwijl financiering de eerste 2 jaar 415 euro in de maand is.
Excl de afschrijving en onderhoud en andere kosten natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 14-01-2022 15:14 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dat is geregeld voor de laatste jaren van je actieve werkleven. Als ik 64 ben en nog 3 jaar moet, dan hoef ik geen AOV meer. Met 2 jaar broodfonds en 1 jaar spaargeld moet ik het ook wel redden. Maar ik vrees ervoor. De wet is niet zo flexibel.
Op die leeftijd ben je dan toch allang gestopt :?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
Crazy D schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:48:
En er staat nergens dat later versturen verboden is. Hooguit niet handig/netjes omdat je daarmee de betaaltermijn verkort.
Nouja, als je met 'nergens' bedoelt 'de website van de Belastingdienst' zijn we het met elkaar eens :P

Op de pagina met factuureisen staat immers:
Aan welke eisen moeten facturen voldoen voor uw btw-administratie?
...
de datum waarop de factuur is uitgereikt
...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Boekhoudkundig vraagje. Hoe halen jullie vaste activa 'uit de zaak'?

Stel ik heb een eenmanszaak met een telefoon van 500 euro op de balans. Hij is 90% afgeschreven en er staat dus nog 50 euro onder 'Hardware' op de balans. Ik wil hem nu 'naar prive' halen om hem weg te geven. Volgens een random koerslijst op internet is hij nu 125 euro waard. Klopt het volgende:

Ik boek 125 euro vanaf 'Hardware' naar 'Prive opnamen en stortingen' om te "betalen" voor de telefoon.
Ik boek 75 euro (verschil dagwaarde en restwaarde) van een omzet-rekening naar 'Hardware'.

Hiermee heb ik (fictief) de 125 euro aan waarde prive ingrbracht, en de 'verkoopwinst' van deze telefoon wordt bij mijn omzet geteld en dus belast.

Doe ik dit dan zo goed? Is dit de juiste manier om dingen van de balans in prive te trekken? Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Je kan de telefoon niet aan jezelf verkopen, want jij en je eenmanszaak zijn dezelfde persoon. Je kan de telefoon onttrekken aan de eenmanszaak tegen de boekwaarde, dus voor 50 euro. Eventueel zou je de restwaarde kunnen herzien, maar ik zou gewoon lineair in 5 jaar afschrijven tegen een restwaarde van 0 euro.

In de aangifte BTW kan je € 10,50 noteren in de kolom privégebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ybos schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Op die leeftijd ben je dan toch allang gestopt :?

;)
Ik werk net zo lang (en veel) als ik er plezier in heb, of dat ik financieel verplicht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 07:22:
[...]

Ik werk net zo lang (en veel) als ik er plezier in heb, of dat ik financieel verplicht word.
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Volgens je voorbeeld ga jij uit van de noodzaak om op je 61e het brood fonds in combinatie met 1 jaar spaargeld gebruik te maken... Alsof je verder geen geld hebt en dat broodfonds hard nodig is. Er wordt toch wel vanuit gegaan dat je als zzp'er genoeg geld verdient om al gepland op je 61e te kunnen stoppen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
President schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 07:49:
[...]

[...]

Volgens je voorbeeld ga jij uit van de noodzaak om op je 61e het brood fonds in combinatie met 1 jaar spaargeld gebruik te maken... Alsof je verder geen geld hebt en dat broodfonds hard nodig is. Er wordt toch wel vanuit gegaan dat je als zzp'er genoeg geld verdient om al gepland op je 61e te kunnen stoppen :+
Mijn buffer is niet zo groot. Hoeft voor mij ook niet, ik leef vandaag en geef dus het meeste geld wel uit. Wat heeft het voor zin om bakken met geld op de bank te hebben en vervolgens mijn leven te verliezen? Bovendien heb ik plezier in mijn werk. Maar ik spaar wel veel voor mijn oude dag; als dat ook buffer is of spaargeld, dan heb ik bakken met geld ;)
Dus, ik werk zolang ik er plezier in heb, of zolang het (financieel) moet.
Broodfonds betaalt max 2 jaar uit, dus daar blijf ik lid van tot mijn pensioen (67 voor het gemak). AOV betaalt mij pas uit na 2 jaar, dus dat heeft na mijn 65e geen zin meer. Maar ik denk dat ik daar op mijn 63e of 64e wel mee kan stoppen. Als ik dan 100% arbeidsongeschikt ben is er wel meer aan de hand.

Maar nogmaals, ik heb gewoon plezier in mijn werk. Wat ik doe vind ik leuk. Als ik gezond blijf hoop ik dat nog heel lang te doen. Tot ik andere dingen leuker vind (6 maanden met een camper door de USA ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Nou @c-nan, de geupdate versie staat online (op dezelfde link).

Let op: in mijn sheet hou ik wél rekening met de nieuwe percentages en maximumbedragen voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, dat doet de belastingdienst nog niet in de voorlopige aangifte over 2022...... Die gaan nog steeds uit van de percentages en maxima van 2021 8)7 Die bedragen gaan dus tussen de sheet en de voorlopige aangifte niet overeen komen (zit ongeveer honderd euro verschil in in je voordeel, dus je hoeft je er niet heel erg zorgen over te maken).

***members only***
_/-\o_ voor dit bestand. Echt ontzettend handig om snel inzicht te krijgen in de te betalen belasting.

Als je de sheet nog wat verder wilt upgraden, zou je een berekening van de box 3 heffing toe kunnen voegen. Hoewel dat niets met de onderneming te maken heeft, komt het wel terug bij de (voorlopige) aangifte IB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Afas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:23:
[...]

_/-\o_ voor dit bestand. Echt ontzettend handig om snel inzicht te krijgen in de te betalen belasting.

Als je de sheet nog wat verder wilt upgraden, zou je een berekening van de box 3 heffing toe kunnen voegen. Hoewel dat niets met de onderneming te maken heeft, komt het wel terug bij de (voorlopige) aangifte IB
als zzp'r box 3 heffing moeten betalen.....dan had je toch een paar dingen anders moeten boeken hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
fry77 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:16:
[...]

als zzp'r box 3 heffing moeten betalen.....dan had je toch een paar dingen anders moeten boeken hoor :D
Ik sta open voor goede, legale tips O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Dit jaar ook weer hoge korting als je de voorlopige aanslag IB in 1x betaalt. Maarliefst 3 hele euro’s voor mij. Eens zien wat ik hier allemaal mee kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Iemand ervaring met deze app? Ben zelf sinds dit jaar zzper dus kan het niet zo goed inschatten.

https://apps.apple.com/nl...aris-2022-nl/id1548143459

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb het hier eerder zien langskomen, maar kan het niet terugvinden...

Weet iemand hoe het qua kosten werkt, als je prive je EV thuis oplaadt? Ik hang mijn elektrische motor gewoon aan een granny charger, en heb wel een kWh-metertje er tussen. Kan ik die kosten opnemen in m'n zakelijke administratie? Tegen we'ke prijs?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
De kosten die je voor het opladen van je zakelijke EV maakt kan je boeken als zakelijke kosten. De prijs staat op de rekening van je energiemaatschappij. Om het simpel te houden reken ik jaarlijks de verhouding privé/zakelijk uit en deel het vastrecht ook met deze verhouding.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik krijg van Vattenfall een apart overzicht van wat er geladen is. Dat x tarief is wat ik zakelijk boek. Misschien moet ik dit jaar wel iets meer rekenen om het vastrecht ook erin mee te nemen. Mooiste is idd totaalverbruik/kosten verdelen, maar mijn contract loopt van mei-mei, dan heb ik halverwege het verbruik van het voorgaande jaar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 20:06
TucanoItaly schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:42:

Weet iemand hoe het qua kosten werkt, als je prive je EV thuis oplaadt? Ik hang mijn elektrische motor gewoon aan een granny charger, en heb wel een kWh-metertje er tussen. Kan ik die kosten opnemen in m'n zakelijke administratie? Tegen we'ke prijs?
Is de moter prive of zakelijk? Indien prive is het simpelweg de kilometer-vergoeding.
Indien zakelijk zou ik er een laadpaal tussen hangen die kan registreren hoeveel je op laad.
Of in ieder geval een geijkte meter.
En dan is het simpelweg de kosten wat je betaald aan je energie-maatschappij.

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 15-01-2022 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08

Ik reken 30 cent per kwh.
Daar zit in:
stukje vastrecht wat ik niet op ga splitsen
kosten materialen verbouwing meterkast
kosten materialen aanleg voorzieningen tbv laadpaal (zelf aangelegd)

Ik betaal iets minder maar dat is om de gemaakte kosten "terug te verdienen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
bumble_bee schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:48:
Boekhoudkundig vraagje. Hoe halen jullie vaste activa 'uit de zaak'?

Stel ik heb een eenmanszaak met een telefoon van 500 euro op de balans. Hij is 90% afgeschreven en er staat dus nog 50 euro onder 'Hardware' op de balans. Ik wil hem nu 'naar prive' halen om hem weg te geven. Volgens een random koerslijst op internet is hij nu 125 euro waard. Klopt het volgende:

Ik boek 125 euro vanaf 'Hardware' naar 'Prive opnamen en stortingen' om te "betalen" voor de telefoon.
Ik boek 75 euro (verschil dagwaarde en restwaarde) van een omzet-rekening naar 'Hardware'.

Hiermee heb ik (fictief) de 125 euro aan waarde prive ingrbracht, en de 'verkoopwinst' van deze telefoon wordt bij mijn omzet geteld en dus belast.

Doe ik dit dan zo goed? Is dit de juiste manier om dingen van de balans in prive te trekken? Of mis ik iets?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb bv een iPhone 12, die is na 5 jaar nog steeds wel wat waard, zeker geen 0 euro.
Aan jezelf verkopen dat mag idd niet. Maar ben wel benieuwd hoe je dit verwerkt in je administratie na 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
UrbanSnEAky schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb bv een iPhone 12, die is na 5 jaar nog steeds wel wat waard, zeker geen 0 euro.
Aan jezelf verkopen dat mag idd niet. Maar ben wel benieuwd hoe je dit verwerkt in je administratie na 5 jaar.
https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 15-01-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
Het gaat om de periode na 5 jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Na 5 jaar is die in je boekhouding niks meer waard en kraait er geen haan naar wat je er mee doet. Als je hem bijvoorbeeld na 2 jaar naar prive haalt, dan heb je een prive onttrekking van de waarde in de boeken of zelfs kun je de marktwaarde nemen als dat minder is. Kies iig de laagste waarde want je moet daarover wel de btw afdragen. Deze boek je makkelijk in door een btw factuurtje te maken en die betaal je uit prive en kan dan mee met de reguliere afdracht omzet belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Ik reken gewoon piek tarief van de energiemaatschappij als kosten c.q. “privé betaald” en laadpaal + aansluiten ook zakelijk.

De meter moet eigenlijk wel MiD gecertificeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 12:46
Deveon schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:55:
[...]

De meter moet eigenlijk wel MiD gecertificeerd zijn.
Dit heb ik laatst uitgezocht en is geen eis van de belastingdienst. Het wordt wel vaak door werkgevers/leasemaatschappijen gevraagd. Het is natuurlijk wel veruit de eenvoudigste manier om aan te tonen dat het getal correct is, vrij lastig te sjoemelen met zo'n meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kawa schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Na 5 jaar is die in je boekhouding niks meer waard en kraait er geen haan naar wat je er mee doet. Als je hem bijvoorbeeld na 2 jaar naar prive haalt, dan heb je een prive onttrekking van de waarde in de boeken of zelfs kun je de marktwaarde nemen als dat minder is. Kies iig de laagste waarde want je moet daarover wel de btw afdragen. Deze boek je makkelijk in door een btw factuurtje te maken en die betaal je uit prive en kan dan mee met de reguliere afdracht omzet belasting.
Boekwaarde is nul maar waarde in economisch verkeer is geen nul.

Denk niet dat een inspecteur er over valt, maar als je bij overdragen naar jezelf na 3 jaar de waarde in het economisch verkeer neemt maar na vijf jaar nul dan ben je in ieder geval niet consistent.
offtopic:
Geloof dat mijn boekhouder het met desinvesteringsbijtelling + een verlies tov boekwaarde heeft opgelost toen. Zo kan je dus wel meer winst laten verdampen met een investering dan die 1/5e per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Die BTW is wel een goede inderdaad, die was ik compleet vergeten, zal hem nog even bijboeken, thanks voor de tips! Ik ga gewoon de waarde in economisch verkeer gebruiken, dat lijkt me het 'zuiverst', ook omdat er in mijn geval geen 5 jaar tussen zit (willekeurig afgeschreven omdat ik starter ben).

De desinvesteringsbijtelling is ook zo'n ding. Ik heb inderdaad KIA (kleinschaligheidsinversteringsaftrek) toegepast desttijds voor o.a. die telefoon, en zonder de telefoon was ik niet aan het drempelbedrag voor de KIA gekomen in dat jaar..

Maar als ik die link ( https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling ) goed lees, hoef je alleen maar desinvesteringsbijtelling toe te passen als de waarde van de vervreemde bedrijfsmiddelen in dat jaar hoger is dan dat drempelbedrag (2300 / 2400)? In het geval van alleen een telefoon van 500 euro (nieuwaarde, dagwaarde 125) is dat natuurlijk niet zo.

Of lees ik dat ook weer verkeerd :?

edit: Relevante link voor de BTW.. https://www.belastingdien.../uitsluitend_privegebruik

[ Voor 8% gewijzigd door bumble_bee op 16-01-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Afas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Ik sta open voor goede, legale tips O-)
Gewoon op een zakelijk rekening gooien. Ja, daar kunnen ze doorheen kijken, maar een tesla of eqd bij elkaar sparewn duurt natuurlijk even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
fry77 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Gewoon op een zakelijk rekening gooien. Ja, daar kunnen ze doorheen kijken, maar een tesla of eqd bij elkaar sparewn duurt natuurlijk even.
Daar laten staan met het hypothetische doel te sparen voor een bedrijfsauto, is denk ik wel wat anders dan je 'privevermogen' naar je zakelijke rekening te verplaatsen. Ookal is er geen strikt onderscheid tussen bankrekeningen bij eenmanszaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Erop gooien zou ik niet doen, maar laten staan lijkt mij gemakkelijk te verdedigen voor zulk doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Geld overmaken van prive naar zakelijk om daar op een spaarrekening te zetten is natuurlijk een instant alarmbel bij controles. Geld dat je al prive had, zet je alleen over naar zakelijk op het moment dat je het gaat uitgeven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:18:
Geld overmaken van prive naar zakelijk om daar op een spaarrekening te zetten is natuurlijk een instant alarmbel bij controles. Geld dat je al prive had, zet je alleen over naar zakelijk op het moment dat je het gaat uitgeven.
Voor een eenmanszaak maakt dat geen bal uit. Voor een BV wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:30:
[...]

Voor een eenmanszaak maakt dat geen bal uit. Voor een BV wel.
https://www.ikgastarten.n...-spaargeld-in-box-1-box-3

Blijkbaar maakt dat toch wel uit.

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 278 ... 643 Laatste