Deveon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:14:
Vrijwillig verzekeren bij het UWV kent geen uitsluitsel. Daarnaast ken ik jou tarief niet, maar als stucadoor moet je in deze tijd ook wel 40 tot 60 per uur kunnen vragen hoor. Te korten spelen niet alleen in de IT en de kans dat een stucadoor zijn werk niet meer kan doen is veel hoger. De vraag is echter als je als stucadoor de AOV niet kan betalen of je er wijs aan doet om te ondernemen, juist die werkende moeten beschermd worden. Wij IT'ers zijn collateral, net als de finance ZZP'ers.
UWV kan je alleen verzekeren als je starter bent en moet je binnen 13 weken aanmelden na einde dienstverband. Vrijwel iedereen valt buiten de boot. Tenzij dit veranderd is natuurlijk.
Een stucadoor stuuct niet 8 uur op een dag en heeft nog veel meer kosten zoals materiaal,gereedschap, vervoer en personeel. Dat gaat aardig ten koste van de winst. Mijn zwager is namelijk stucadoor en ik weet precies hoe het daar aan toe gaat. Hij verdient goed, maar het wisselt enorm. Als het buiten gaat vriezen dan vallen een hoop klussen weg.
Vanwege de lockdown zijn bedrijven ook een beetje terughoudend met hun renovatieplannen. Dan hou je particulieren over die hun huis renoveren maar dat zijn vaak klussen van 1-3 dagen hooguit. En vallen er regelmatig ook wat klussen weg want de klant komt met meerwerk of er is weer niet goed gemeten.
Accepteer eens dat AOV te duur is. Wij hebben het makkelijk in de IT met onze hoge winstmarge, stabiel inkomen en dat de AOV betaalbaar is. Niet iedereen heeft deze luxe. Het slaat nergens op dat je dan maar moet ophouden met ondernemen.
Je werkt om geld over te houden en niet om verzekeringen te spekken. Laat dit nou het geval zijn bij AOV verzekeringen met hun acceptatieeisen.
Ik ben het er mee eens dat AOV verplicht mag worden, kom dan met een acceptatieplicht voor alle verzekeringen met een minimaal vangnet ter hoogte van een uitkering/minimumloon met een gelijke premie.
Want blijkbaar kost het de maatschappij meer geld als een ondernemer in de uitkering wordt geduwd.