Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stukongeluk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 08:59
Ah thanks iedereen voor jullie antwoorden! Ik heb zelf nog geen opdracht dus ik was misschien inderdaad te kieskeurig. Ik merk wel dat recruiters voor velen een pijnpuntje is geweest, maar wel super dat iedereen hun tips & ervaringen deelt.

Ik vind < 10 euro marge wel te doen, meer dan dat gaat me echt te ver gezien het "werk" dat ze moeten doen.
Ook handig dat sommigen de tussenpartij benoemen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, dan weet ik of ik ze meteen kan skippen als ze te hoge marges vragen.

Gelukkig heb ik nog 1,5 maand voordat het opzegtermijn bij de huidige werkgever verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

@stukongeluk tja ik zie 't probleem niet echt, zolang de voorwaarden schappelijk c.q. goed zijn en er inderdaad niet teveel aan de strijkstok blijft hangen, who cares :) Als de opdracht maar leuk is (en goed betaald ;))

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 10-01-2022 14:14 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:14:
@stukongeluk tja ik zie 't probleem niet echt, zolang de voorwaarden schappelijk c.q. goed zijn en er inderdaad niet teveel aan de strijkstok blijft hangen, who cares :) Als de opdracht maar leuk is (en goed betaald ;))
Denk dat het voor de meeste geen probleem is dat er iets blijft hangen, maar als jouw tarief naar beneden moet zodat de recruiter zijn tientje per uur kan innen is het iets minder leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Meh lijkt erop dat die verplichte verzekering er echt gaat komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
hackerhater schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:36:
Zolang je zelf al een AOV hebt (met minimaal gelijke dekking als de verplichte AOV) niets aan de hand als het goed is.
Duurt ook nog even, pas vanaf 2024. En dat zal vast wel weer een jaar uitgesteld worden.

[ Voor 22% gewijzigd door sverzijl op 10-01-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
I hope so.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:36:
Zo lang er maar uitzonderingen zijn voor wie het risico kan dragen snap ik het wel. Ik zie teveel ondernemers die het prima kunnen betalen zonder AOV terwijl ze echt geen 10+ jaar zonder inkomen kunnen zitten. Vaak zijn het ook de ondernemers die klagen dat een verzekering voor bijv 80k p/j te duur is terwijl je net zo makkelijk er één van 40k kan afsluiten, 40k is nog steeds beter dan bijstand.

Daarnaast worden er werkende uit loondienst verleidt tot ZZP'en terwijl dit soort kosten niet meegenomen wordt in de beloofde gouden bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Deveon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Zo lang er maar uitzonderingen zijn voor wie het risico kan dragen snap ik het wel. Ik zie teveel ondernemers die het prima kunnen betalen zonder AOV terwijl ze echt geen 10+ jaar zonder inkomen kunnen zitten. Vaak zijn het ook de ondernemers die klagen dat een verzekering voor bijv 80k p/j te duur is terwijl je net zo makkelijk er één van 40k kan afsluiten, 40k is nog steeds beter dan bijstand.

Daarnaast worden er werkende uit loondienst verleidt tot ZZP'en terwijl dit soort kosten niet meegenomen wordt in de beloofde gouden bergen.
Dit is nou de valkuil. Wat als je 50% arbeidsongeschikt bent. Kan je dan alsnog rondkomen met 20k per jaar? Wie zegt dat je daarna alsnog inkomen kan genereren?
Nou hebben we voor de IT lagere premies, maar als we eens gaan kijken naar andere sectoren dan kan ik best begrijpen waarom men zich niet laat verzekeren omdat het veel te duur is. Een stucadoor is letterlijk mijn maandpremie maal twee. Terwijl het uurtarief 4-5 keer lager is.

Wat doe je met mensen die niet eens geaccepteerd worden vanwege een aandoening. Of ooit eens een burnout gehad hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door com2,1ghz op 10-01-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vrijwillig verzekeren bij het UWV kent geen uitsluitsel (basis van deze wetgeving). Daarnaast ken ik jou tarief niet, maar als stucadoor moet je in deze tijd ook wel 40 tot 60 per uur kunnen vragen hoor. Te korten spelen niet alleen in de IT en de kans dat een stucadoor zijn werk niet meer kan doen is veel hoger. De vraag is echter als je als stucadoor de AOV niet kan betalen of je er wijs aan doet om te ondernemen, juist die werkende moeten beschermd worden. Wij IT'ers zijn collateral, net als de finance ZZP'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik snap op zich die verzekering wel, ik hoop alleen dat er een opt-out is als je zelf al wat geregeld hebt.
Want ook voor die crap dekking te moeten betalen naast een gewone AOV zie ik niet echt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Deveon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:14:
Vrijwillig verzekeren bij het UWV kent geen uitsluitsel. Daarnaast ken ik jou tarief niet, maar als stucadoor moet je in deze tijd ook wel 40 tot 60 per uur kunnen vragen hoor. Te korten spelen niet alleen in de IT en de kans dat een stucadoor zijn werk niet meer kan doen is veel hoger. De vraag is echter als je als stucadoor de AOV niet kan betalen of je er wijs aan doet om te ondernemen, juist die werkende moeten beschermd worden. Wij IT'ers zijn collateral, net als de finance ZZP'ers.
UWV kan je alleen verzekeren als je starter bent en moet je binnen 13 weken aanmelden na einde dienstverband. Vrijwel iedereen valt buiten de boot. Tenzij dit veranderd is natuurlijk.

Een stucadoor stuuct niet 8 uur op een dag en heeft nog veel meer kosten zoals materiaal,gereedschap, vervoer en personeel. Dat gaat aardig ten koste van de winst. Mijn zwager is namelijk stucadoor en ik weet precies hoe het daar aan toe gaat. Hij verdient goed, maar het wisselt enorm. Als het buiten gaat vriezen dan vallen een hoop klussen weg.
Vanwege de lockdown zijn bedrijven ook een beetje terughoudend met hun renovatieplannen. Dan hou je particulieren over die hun huis renoveren maar dat zijn vaak klussen van 1-3 dagen hooguit. En vallen er regelmatig ook wat klussen weg want de klant komt met meerwerk of er is weer niet goed gemeten.

Accepteer eens dat AOV te duur is. Wij hebben het makkelijk in de IT met onze hoge winstmarge, stabiel inkomen en dat de AOV betaalbaar is. Niet iedereen heeft deze luxe. Het slaat nergens op dat je dan maar moet ophouden met ondernemen.
Je werkt om geld over te houden en niet om verzekeringen te spekken. Laat dit nou het geval zijn bij AOV verzekeringen met hun acceptatieeisen.

Ik ben het er mee eens dat AOV verplicht mag worden, kom dan met een acceptatieplicht voor alle verzekeringen met een minimaal vangnet ter hoogte van een uitkering/minimumloon met een gelijke premie.

Want blijkbaar kost het de maatschappij meer geld als een ondernemer in de uitkering wordt geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Het nadeel is ook dat, als je als ICT-er meerdere jaren helemaal op geen enkele manier inkomen kan generen, wat kan je dan nog wel waar je geld voor nodig hebt?

Ik bekijk dit dan wel vanuit mijn eigen positie, single zonder kinderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 10-01-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ernemmer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:42:
Het nadeel is ook dat, als je als ICT-er meerdere jaren helemaal op geen enkele manier inkomen kan generen, wat kan je dan nog wel waar je geld voor nodig hebt?

Zorgen dat mijn gezin rond kan komen en de hypotheek betaald kan worden?
Ik neem aan dat de meeste hier de primaire kostwinner zijn.
Als je alleen bent is dat natuurlijk niet zo veel, maar zodra je een gezin hebt wordt het een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 10-01-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viraly
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06 11:57
Beetje laatste 10 pagina's lopen lezen (beetje veel om alles door te gaan spitsen) maar hoe zit het nou precies met BTW verleggen als de klant in het buitenland zit (binnen en buiten EU)?

En zag dat veel mensen hier het hadden over excel gebruiken oid voor boekhouding maar zag manager.io nog niet voorbij komen. Hebben mensen hier slechte ervaring mee of heb ik gewoon nog niet ver genoeg in deze topic gespeurd 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Je werkt om geld over te houden en niet om verzekeringen te spekken. Laat dit nou het geval zijn bij AOV verzekeringen met hun acceptatieeisen.
Het vrijwillig verzekeren is de basis voor deze wetgeving (ninja edit) en ook als ondernemer moet er belasting betaald worden. Vorig stond mijn voorlopige aangifte op 30k en hoefde enkel een beetje ZVW te betalen. Dat is €2500 p/m netto zonder IB. Ik snap wel dat ze die ondernemers uit het sociale vangnet willen houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
ConQuestador schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:37:
ah, het recruiter issue komt weer langs :) Was toch alweer minimaal 2 weken geleden :P

Antwoord: Indien je geen opdracht hebt, je nog relatief nieuw bent in het wereldje, of gewoon lui bent: Niks mis mee met ze in zee te gaan. Maar weet gewoon dat er ieder uur dat je werkt, 20 euro of meer naar hun toe gaat.
Als je met ze in zee gaat, probeer dan zo hard mogelijk te onderhandelen in het begin, wellicht kan je er dan 17,50 van maken.. scheelt net een beetje.

Als je iets meer tijd hebt: Probeer het zonder hun te doen, spendeer een maand om zelf werk er van te maken, en je kan die 20 euro in je eigen zak steken.

Ikzelf zat hiervoor 3 jaar via Spilberg. Alles is altijd goed gegaan, maar in die tijd hebben ze wel fijn 100.000 euro aan me verdient, die ik dus niet gekregen heb.

Momenteel zit ik via een opdracht waar Yacht + YEM ertussen zit. Er blijft wat aan de strijkstok hangen, maar ondanks dat ik de opdracht zelf gevonden had, wilde de opdrachtgever dit zo.
Ga ik ook weer maargoed.. ik vind het wel te kort door de bocht. Mijn huidige klant kiest hier bewust voor. Die heeft 2 a 3 partijen waarmee ze samenwerken. En die "fee" betalen ze gewoon, en jij krijgt je uurtarief. Dat afstaan is dus wel iets wat zij betalen en ook incalculeren. In return hoeven ze niets te doen, alleen accorderen en tekenen. Bottom line: niet met ze in zee gaan kan je dus ook een opdracht kosten.. het is niet altijd van jouw tarief dus, sommige tussenpartijen zijn daarom niet altijd slechter.. zonden hen kom je er niet tussen.. kwestie van juiste klant vinden en weten met welke partij ze samenwerken :P

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 10-01-2022 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:42:

Meen je dit nu serieus? Als ik compleet in de kreukels zou liggen heb ik toch een lichte voorkeur om dat niet op een bankje in het park te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
com2,1ghz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:38:
[...]

UWV kan je alleen verzekeren als je starter bent en moet je binnen 13 weken aanmelden na einde dienstverband. Vrijwel iedereen valt buiten de boot. Tenzij dit veranderd is natuurlijk.
Dat is de huidige situatie, bij de verplichting die ingevoerd gaat worden over 2-3 jaar gaat dit veranderen zodat iedereen zich alsnog hier kan verzekeren. Maar tot nu toe is iedere keer gezegd dat in ieder geval bestaande commerciele AOV's behouden mogen blijven worden. Of er andere mogelijkheden komen om deze verplichte (UWV) AOV af te sluiten zullen we moeten afwachten. Tegen de tijd dat het ingevoerd wordt heb ik genoeg vermogen om het uit te zingen tot aan mijn pensioen, en wilde dan eigenlijk kijken of ik mijn huidige AOV zou kunnen opzeggen. Ben echter bang dat dat niet meer zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
hackerhater schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:26:
Ik snap op zich die verzekering wel, ik hoop alleen dat er een opt-out is als je zelf al wat geregeld hebt.
Want ook voor die crap dekking te moeten betalen naast een gewone AOV zie ik niet echt zitten.
Zover bekend zou dat niet gebeuren als je zelf al een verzekering had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

sebasd

loopt op espresso

viraly schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:44:
Beetje laatste 10 pagina's lopen lezen (beetje veel om alles door te gaan spitsen) maar hoe zit het nou precies met BTW verleggen als de klant in het buitenland zit (binnen en buiten EU)?
https://www.belastingdien...endoen_met_het_buitenland

In het kort:

Binnen de EU: BTW verleggen op de factuur vermelden (ik doe het in het Nederlands en Engels, dan is het altijd goed: "BTW verlegd / VAT reverse-charged"), VAT/BTW nummer van de afnemer (je klant) moet op de factuur staan.

Buiten de EU: geen BTW verleggen, geen BTW vermelden (ook niet 0%). Gewoon een factuur zonder BTW versturen.

Invulhulp: https://www.belastingdien...tenland-vanaf-1-juli-2021

Lijst van EU-landen: https://www.belastingdien...n/eu-landen_en_-gebieden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:14:
[...]

Meen je dit nu serieus? Als ik compleet in de kreukels zou liggen heb ik toch een lichte voorkeur om dat niet op een bankje in het park te doen.
Gelukkig leven we in NL en dan hoef je dus niet op een bankje in het park te liggen. Daar betaal je ook belasting voor, voor het sociaal minimum vangnet (bijstand).

En ik zou ook de voorkeur geven aan meer geld, maar als je als ZZP-er amper rond kan komen is een verplichte verzekering gewoon erg duur.

Ik zie het als de zoveelste manier om mensen uit het ZZP schap te duwen en meer mensen aan vaste contracten te helpen.
Maar ik zie dat ook weer helemaal verkeerd gaan, er zullen gewoon meer mensen met tijdelijke contracten worden aangenomen via diverse bureautjes en dan hebben die mensen nog geen zekerheid.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2022 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Ernemmer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:27:
[...]

En ik zou ook de voorkeur geven aan meer geld, maar als je als ZZP-er amper rond kan komen is een verplichte verzekering gewoon erg duur.
Dan kan je je afvragen of je zzpschap wel haalbaar is als je niet genoeg inkomen hebt om je zelf te verzkerren. Juist voor deze schijn zppers gaan ze nu die verzekering verplichten omdat het gewoon een onwenselijke situatie is. Bijna Amerikaanse toestanden imho. In dit soort gevallen moeten die mensen in vast dienst verband. Zeg maar de mensen die als post bezorger werken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

mannowlahn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Dan kan je je afvragen of je zzpschap wel haalbaar is als je niet genoeg inkomen hebt om je zelf te verzkerren. Juist voor deze schijn zppers gaan ze nu die verzekering verplichten omdat het gewoon een onwenselijke situatie is. Bijna Amerikaanse toestanden imho. In dit soort gevallen moeten die mensen in vast dienst verband. Zeg maar de mensen die als post bezorger werken etc.
Exact, een hoop mensen verkijken zich erop, denk ik, hoeveel geld je nodig hebt om zegge 10 jaar te overbruggen, laat staan langer.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
TommyGun schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Exact, een hoop mensen verkijken zich erop, denk ik, hoeveel geld je nodig hebt om zegge 10 jaar te overbruggen, laat staan langer.
Als iemand met 1 maand factuur niet in ieder geval een halve maand buffer na betaling van verzekeringen en belastingen kan overhouden, dan is er naar mijn inzien een veels te groot risico voor die zelfstandige en is hetgeen wat die persoon doet niet financieel haalbaar als zelfstandige. Zelf hanteer ik 1 maand factuur moet 1 1/2 maand buffer genereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
mannowlahn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Het is allezins redelijk om een onderscheid te maken tussen financieel zelfredzame en niet zelfredzame groepen. In het verleden deden we dat ook, toen had je een verplichte zorgverzekering t/m modaal inkomen (ziekenfonds) en niet daarboven (particulier).

Ondernemen zou iets moeten zijn voor de financieel zelfredzame groep. Anders komt de menswaardigheid in het geding en blijft de samenleving met de schade zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:55:
[...]
Zelf hanteer ik 1 maand factuur moet 1 1/2 maand buffer genereren.
Bedoel je een halve maand buffer of anderhalve maand buffer per maand? Zelf streef ik naar één maand werken is twee maanden uitgaven. Met als enige uitzondering als het inkomen lager uitvalt door verlof zo lang het op jaarbasis maar in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:55:
[...]

Als iemand met 1 maand factuur niet in ieder geval een halve maand buffer na betaling van verzekeringen en belastingen kan overhouden, dan is er naar mijn inzien een veels te groot risico voor die zelfstandige en is hetgeen wat die persoon doet niet financieel haalbaar als zelfstandige. Zelf hanteer ik 1 maand factuur moet 1 1/2 maand buffer genereren.
Hele volksstammen die amper rond kunnen komen per maand in loondienst en als ZZP-er, een savingsrate van 60% is maar voor een heel kleine groep mensen weggelegd.

Nu krijg je gewoon dan die laagbetaalden van tijdelijk contract naar tijdelijk contract gaan, of jaar in jaar uit via een uitzendbureau gaan werken. De enigen die daar iets aan verdienen, zijn de diverse bureautjes en niet de werknemer/opdrachtnemer.

En ik weet niet of ze dan een menselijker bestaan hebben dan toen ze nog ZZP-er waren, straks moeten ze gewoon elke 6 maanden naar een ander bedrijf om een werkje te doen. Er zijn geen bedrijven meer die veel personeel gaan aannemen, sinds de overheid ze zo beschermd. Dat risico is gewoon veel te groot voor een ondernemer.

En wat denk je van die parttime thuiskapper die 800 euro verdiend per maand, 300 verzekering er af en het is alweer de moeite niet om te werken.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ernemmer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:28:
Hele volksstammen die amper rond kunnen komen per maand in loondienst en als ZZP-er, een savingsrate van 60% is maar voor een heel kleine groep mensen weggelegd.
Dat ontkent niemand. Maar je kunt niet iedereen over een kam scheren. Ik hoop ook dat er uiteindelijk een cutoff op bijv. uurtarief gaat komen waarboven je het prima zelf mag regelen. Je kunt goed betaalde ZZPers gewoon niet vergelijken met schijnzelfstandigen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Heeft een van jullie ooit een controle van de belastingdienst gehad? Zo ja hoe ging dat in z'n werk? Werd op iedere slak zout gelegd of is er best ruimte voor uitleg over en weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Bedoel je een halve maand buffer of anderhalve maand buffer per maand? Zelf streef ik naar één maand werken is twee maanden uitgaven. Met als enige uitzondering als het inkomen lager uitvalt door verlof zo lang het op jaarbasis maar in stand blijft.
Ander halve maand buffer per maand opbouwen na intrekking can salaris. Bv 10 bruto binnen. 3500 inkomsten belasting. 2500 salaris, rest buffer (3750) en verzekeringen.(250 euro ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Nu krijg je gewoon dan die laagbetaalden van tijdelijk contract naar tijdelijk contract gaan, of jaar in jaar uit via een uitzendbureau gaan werken. De enigen die daar iets aan verdienen, zijn de diverse bureautjes en niet de werknemer/opdrachtnemer.

En ik weet niet of ze dan een menselijker bestaan hebben dan toen ze nog ZZP-er waren, straks moeten ze gewoon elke 6 maanden naar een ander bedrijf om een werkje te doen. Er zijn geen bedrijven meer die veel personeel gaan aannemen, sinds de overheid ze zo beschermd. Dat risico is gewoon veel te groot voor een ondernemer.

En wat denk je van die parttime thuiskapper die 800 euro verdiend per maand, 300 verzekering er af en het is alweer de moeite niet om te werken.
Dat is exact het probleem. Mensen die niet kunnen rondkomen van zzp inkomen. 300 verzekeren betekend dat je een hoog inkomen verzekered op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GekkeRipper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:37:
Heeft een van jullie ooit een controle van de belastingdienst gehad? Zo ja hoe ging dat in z'n werk? Werd op iedere slak zout gelegd of is er best ruimte voor uitleg over en weer?
Belasting inspecteurs zijn ook mensen die zich de ene dag beter voelen dan de ander. Tref je de verkeerde inspecteur op een slechte dag dan zal je toelichting weinig uitmaken. Beste tip die ik gelezen heb is maak het de inspecteur zo makkelijk mogelijk en wees kort en duidelijk. Uiteindelijk is de kans op controle nihil zo lang je binnen de lijntjes van het algoritme blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Het verschil zijn werknemersverzekeringen. Daarmee dekt de samenleving een deel van haar risico af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Het verschil zijn werknemersverzekeringen. Daarmee dekt de samenleving een deel van haar risico af.
Ik snap dat ze bij de overheid meer geld willen hebben, maar ik denk niet dat deze verplichting goed is voor de ZZP-ers, om ze dan maar in een dienstverbandconstructie te duwen waar alleen de tussenhandel geld mee verdiend.

Maar we zullen het wel zien de aankomende tijd.
De tijd dat ik mij druk maakte over iets wat de overheid mogelijk gaat doen is wel voorbij. Elk jaar komt er weer iets anders uit de hoge hoed en wordt er weer iets uitgesteld, bedrijfsbeleid kan je er niet meer op maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Goedemorgen, Ik weet dat veel mensen op 1 januari switch maken om te gaan freelancen.
Dat is mij om bepaalde redenen niet gelukt.

1. Is het nadelig voor mij als ik bijvoorbeeld per 1 april begin met freelancen?
2. Hoe handig is het voor mij als ik mij een maand eerder inschrijf bij KVK, terwijl ik nog in loondienst ben. Dan kan ik tenminste e.e.a. voorbereiden. Of is dit niet zo handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je op 1-4 begint haal je nog steeds wel je 1225 uur denk ik. Inschrijfdatum KvK is niet zo belangrijk. Ook investeringen en uren die je in aanloop maakt kun je schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
t_captain schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:22:
Als je op 1-4 begint haal je nog steeds wel je 1225 uur denk ik. Inschrijfdatum KvK is niet zo belangrijk. Ook investeringen en uren die je in aanloop maakt kun je schrijven.
Ik ga ook een portfolio website maken, dus met de uren komt het wel goed. Is april een goede maand om te beginnen over het algemeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:18:
Goedemorgen, Ik weet dat veel mensen op 1 januari switch maken om te gaan freelancen.

1. Is het nadelig voor mij als ik bijvoorbeeld per 1 april begin met freelancen?
2. Hoe handig is het voor mij als ik mij een maand eerder inschrijf bij KVK, terwijl ik nog in loondienst ben. Dan kan ik tenminste e.e.a. voorbereiden. Of is dit niet zo handig?
Je kan altijd beginnen met freelancen natuurlijk. Het enige waar je rekening mee wil houden is het halen van de "uren-norm" van 1225/jaar - daarmee heb je recht op een aantal aftrekposten.

Qua KVK: juist wel, want voor alles wat je zakelijk wil gaan regelen heb je je KVK en BTW nummer nodig. Doen!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Ik ga ook een portfolio website maken, dus met de uren komt het wel goed. Is april een goede maand om te beginnen over het algemeen?
Je moet beginnen als je er klaar voor bent. Of dat op 1-4 of 16-1 is maakt niets uit. De meeste ZZP'ers die ik ken zeggen "had ik veel eerder moeten doen" :+

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Ik lees /lurk al een tijdje mee, maar had me nog niet laten horen in dit topic :)
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:18:

Opzich maakt het niet uit wanneer je begint zolang je rekening houdt met de norm van 1225 uur per jaar aan tijdsinvestering in je ondernemning om gebruik te maken van de belasting voordelen. Eerder inschrijven bij de KvK zorgt ervoor dat je ook over Q1 een btw aangifte moet doen. Opzich geen probleem want die zal 0 euro gaan worden. Verder kun je al je voorbereidende werkzaamheden ook in de 1225 uur meenemen. Je hoeft dus nog geen opdracht te hebben. Je werkgever is neem ik aan op de hoogte van je besluit te gaan ZZP-en en gaat akkoord met een KvK inschrijving zolang je nog in loondienst bent? En dan nog, hij kan je ontslaan maar dat is niet echt een probleem.
Ik zou dus gewoon inschrijven. Je kan er maar klaar voor zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blizzard001
Kawa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:26:
Ik lees /lurk al een tijdje mee, maar had me nog niet laten horen in dit topic :)

[...]

Opzich maakt het niet uit wanneer je begint zolang je rekening houdt met de norm van 1225 uur per jaar aan tijdsinvestering in je ondernemning om gebruik te maken van de belasting voordelen. Eerder inschrijven bij de KvK zorgt ervoor dat je ook over Q1 een btw aangifte moet doen. Opzich geen probleem want die zal 0 euro gaan worden. Verder kun je al je voorbereidende werkzaamheden ook in de 1225 uur meenemen. Je hoeft dus nog geen opdracht te hebben. Je werkgever is neem ik aan op de hoogte van je besluit te gaan ZZP-en en gaat kkoord met een KvK inschrijving zolang je nog in loondienst bent? En dan nog, hij kan je ontslaan maar dat is nie techt een probleem.
Ik zou dus gewoon inschrijven. Je kan er maar klaar voor zijn :)
Bedankt voor je antwoord. Waarom moet mijn werkgever een akkoord geven voor een KvK inschrijving?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Kawa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:26:
Je werkgever is neem ik aan op de hoogte van je besluit te gaan ZZP-en en gaat kkoord met een KvK inschrijving zolang je nog in loondienst bent? En dan nog, hij kan je ontslaan maar dat is nie techt een probleem.
Dat is klinkklare onzin. Je mag wellicht geen (gelijke) werkzaamheden voor anderen doen tijdens je loondienstverband (check je contract), maar inschrijven bij de KVK heeft er echt 0,0 mee te maken.

[ Voor 49% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:29:
Dat is onzin. Je mag wellicht geen werkzaamheden voor anderen doen tijdens je loondienstverband (check je contract), maar inschrijven bij de KVK heeft er echt 0,0 mee te maken.
Dit klopt helemaal. Maar ik ga niks doen voor anderen tot ik weg ben bij mijn werkgever. Inschrijven bij KvK is meer, zodat ik alvast een klus kan zoeken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Waarom moet mijn werkgever een akkoord geven voor een KvK inschrijving?
Opzich maakt het niet uit of deze akkoord gaat, ervanuitgaande dat je werkgever op de hoogte is. Echter als je werkgever van niks weet kan het nogal ruw op zijn/haar/.. dak komen en vaak is het ook niet toegestaan om als werknemer nevenactiviteiten uit te voeren. Goede afspraken is key in deze
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Dat is klinkklare onzin. Je mag wellicht geen (gelijke) werkzaamheden voor anderen doen tijdens je loondienstverband (check je contract), maar inschrijven bij de KVK heeft er echt 0,0 mee te maken.
Puur voor de verstandhouding kan het invloed hebben. Er is geen wet die het verbiedt

[ Voor 28% gewijzigd door Kawa op 11-01-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Dit klopt helemaal. Maar ik ga niks doen voor anderen tot ik weg ben bij mijn werkgever. Inschrijven bij KvK is meer, zodat ik alvast een klus kan zoeken etc.
100% doen, je hebt op veel plekken je KVK nodig als je wil voorbereiden / contracten aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Kawa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Opzich maakt het niet uit of deze akkoord gaat, ervanuitgaande dat je werkgever op de hoogte is. Echter als je werkgever van niks weet kan het nogal ruw op zijn/haar/.. dak komen en vaak is het ook niet toegestaan om als werknemer nevenactiviteiten uit te voeren. Goede afspraken is key in deze

[...]

Puur voor de verstandhouding kan het invloed hebben. Er is geen wet die het verbiedt
Groot gelijk heb je. Nevenactiviteiten zal ik niet uitvoeren tot ik weg ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blizzard001
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:31:
[...]

100% doen, je hebt op veel plekken je KVK nodig als je wil voorbereiden / contracten aangaan.
Ik ga even kijken op de website van KvK. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gewoon inschrijven bij de KVK, zakelijke rekening en een boekhoudpakket nemen en je bent gestart. Kan je ook direct alle zakelijke kosten en uren bijhouden in je boekhoudpakket. Of je dan daadwerkelijk pas in april of zo facturen gaat sturen maakt niks uit.

Ook is die 1225 uur niet heel belangrijk, als je op welk moment dan ook gaat ZZP-en verdien je meer dan in loondienst. (uitzonderingen daargelaten)

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Ernemmer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
Gewoon inschrijven bij de KVK, zakelijke rekening en een boekhoudpakket nemen en je bent gestart. Kan je ook direct alle zakelijke kosten en uren bijhouden in je boekhoudpakket. Of je dan daadwerkelijk pas in april of zo facturen gaat sturen maakt niks uit.
Ook is die 1225 uur niet heel belangrijk, als je op welk moment dan ook gaat ZZP-en verdien je meer dan in loondienst.
Is een boekhouder/iemand die je administratie doet onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Welk boekhoudpakket kunnen jullie mij adviseren voor versturen facturen/bijhouden uren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Is een boekhouder/iemand die je administratie doet onnodig?
Als je dat moet vragen, zou ik er wel één nemen als ik jou was, al is het maar voor de eerste paar jaar.

Ik gebruik zelf Acumulus en bevalt erg goed.
Laatst kwam hier digiBTW voorbij en die lijkt iets makkelijker/handiger, maar die ga ik eerst even een jaartje uitproberen, naast Acumulus.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 11-01-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blizzard001
Ernemmer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Als je dat moet vragen, zou ik er wel één nemen als ik jou was, al is het maar voor de eerste paar jaar.
Bedankt voor je tip! Lijkt mij ook wel handig aangezien ik mij in het begin bezig wil houden met developen en niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:40:
Welk boekhoudpakket kunnen jullie mij adviseren voor versturen facturen/bijhouden uren etc.
Ik ben fan van Moneymonk. Simpeler kan bijna niet, plus enorme database met support pagina's. Is ook primair bedoeld voor kleine zelfstandigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Ernemmer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Ik gebruik zelf Acumulus en bevalt erg goed.
Laatst kwam hier digiBTW voorbij en die lijkt iets makkelijker/handiger, maar die ga ik eerst even een jaartje uitproberen, naast Acumulus.
Introductiecursus Acumulus is ook nuttig, kost maar een paar tientjes. Destijds ook gedaan en doe sindsdien de boekhouding zelfstandig. Het is ook niet heel ingewikkeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Ik ben fan van Moneymonk. Simpeler kan bijna niet, plus enorme database met support pagina's. Is ook primair bedoeld voor kleine zelfstandigen.
Heb jij dan die van 25 euro per maand? Doe je echt alles zelf of laat je e.e.a. ook door een administratiekantoor doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Heb jij dan die van 25 euro per maand? Doe je echt alles zelf of laat je e.e.a. ook door een administratiekantoor doen?
Ik doe alles zelf - het is echt retesimpel. Die situaties die ik niet zo simpel vond (zoals jaarafsluiting) heb ik uit kunnen pluizen met de uitgebreide support pages. Die doe ik sindsdien ook zelf. Er zijn hier ook genoeg mensen die wel een boekhouder hebben, maar ik vind dat zonde geld in mijn situatie. Niets complex, dus makkelijk zelf te doen.

Er zijn referalls voor 50% korting in het hele eerste jaar voor Moneymonk.

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Ik doe alles zelf - het is echt retesimpel. Die situaties die ik niet zo simpel vond (zoals jaarafsluiting) heb ik uit kunnen pluizen met de uitgebreide support pages. Die doe ik sindsdien ook zelf. Er zijn hier ook genoeg mensen die wel een boekhouder hebben, maar ik vind dat zonde geld in mijn situatie. Niets complex, dus makkelijk zelf te doen.

Er is een aanbiedingskorting van 50% voor het eerste jaar als je even in mijn signature klikt, anders is het 50% voor de eerste 6 maanden.
Goed om te weten. Dus ook je jaarrekening/balans etc doe je zelf? Zal het ook wel zelf proberen dan. Het kost inderdaad 12,50 voor de eerste 6 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
blizzard001 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:08:
Goed om te weten. Dus ook je jaarrekening/balans etc doe je zelf?
Ja. Ze hebben een stappenplan online staan waarmee dat simpel gaat, Was de eerste keer even puzzelen zodat ik het zelf beter begreep (ik had 6,50 verschil in BTW, dat bleken afrondingsverschillen te zijn (ieder kwartaal kan max 2 euro afwijken), duurde even voor ik die gevonden had) maar het programma doet het meeste werk voor je.

Inclusief de BTW aangifte trouwens, als je een PSD2 bankkoppeling hebt met je zakelijke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Ja. Ze hebben een stappenplan online staan waarmee dat simpel gaat, Was de eerste keer even puzzelen zodat ik het zelf beter begreep (ik had 6,50 verschil in BTW, dat bleken afrondingsverschillen te zijn (ieder kwartaal kan max 2 euro afwijken), duurde even voor ik die gevonden had) maar het programma doet het meeste werk voor je.

Inclusief de BTW aangifte trouwens, als je een PSD2 bankkoppeling hebt met je zakelijke rekening.
Helder uitleg. Hartelijk bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
@blizzard001 no offense maar je kunt ook even de zoek feature gebruiken en zoeken in dit topic ;) deze vragen zijn echt al vet vaak langs gekomen (over de boekhouder dan). Een paar pagina's terug hebben we er nog een discussie over gehad en wie welk software pakket allemaal gebruikt :).

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Rutix schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:14:
@blizzard001 no offense maar je kunt ook even de zoek feature gebruiken en zoeken in dit topic ;) deze vragen zijn echt al vet vaak langs gekomen (over de boekhouder dan). Een paar pagina's terug hebben we er nog een discussie over gehad en wie welk software pakket allemaal gebruikt :).
Je hebt gelijk. Ik zal er beter op letten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Er is een aanbiedingskorting van 50% voor het eerste jaar als je even in mijn signature klikt, anders is het 50% voor de eerste 6 maanden.
Ik denk dat sommige mensen er mogelijk of minder goed in zijn of er gewoon geen interesse in hebben. In dat geval kan een boekhouder echt wel ontzorgen. Als je zelf tijd en dus geld moet gaan steken in het allemaal zelf doen. Een boekhouder kan je ook soms geld besparen doordat ze de regels kennen en ook weten wat wel en niet kan wat betreft aftrekposten.

Zo was i.v.m. corona de vrije ruimte tijdelijk hoger:
https://www.belastingdien...t/verruiming-vrije-ruimte

Als je dat niet allemaal bij houdt loop je geld mis.
Het is ook afhankelijk van de situatie denk ik. Zit je bij 1 klant en doe je heel het jaar hetzelfde met weinig spannende zaken of heb je meerdere klanten, een product/dienst, onderhoudscontracten en veel aftrekposten tja dan wordt het ingewikkelder.

Ik weet niet of het indienen van de stukken vanuit jezelf of via een accountantskantoor aan de kant van de BD nog uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 11-01-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
Ben deze maand begonnen op leuk project als freelancer!

Ik heb een vraag over het factureren / accorderen van uren en het maken van de factuur.

Stel dat je de uren maandelijks of 2-wekelijks laat accorderen (maakt in mijn geval niet zoveel uit), wanneer stuur je dan de factuur voor de maand januari?

De laatste dag van januari valt namelijk op maandag. Sturen jullie dan factuur van geaccordeerde uren tot en met 28 januari (= vrijdag)?

Of laat je de uren daarna accorderen en stuur je gewoon een factuur op 1 feb?

Volgens mij maak ik dit namelijk in mijn hoofd moeilijker dan het is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Pepernoot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:34:
Ben deze maand begonnen op leuk project als freelancer!

Ik heb een vraag over het factureren / accorderen van uren en het maken van de factuur.

Stel dat je de uren maandelijks of 2-wekelijks laat accorderen (maakt in mijn geval niet zoveel uit), wanneer stuur je dan de factuur voor de maand januari?

De laatste dag van januari valt namelijk op maandag. Sturen jullie dan factuur van geaccordeerde uren tot en met 28 januari (= vrijdag)?

Of laat je de uren daarna accorderen en stuur je gewoon een factuur op 1 feb?

Volgens mij maak ik dit namelijk in mijn hoofd moeilijker dan het is...
Ik zou het in de nieuwe maand doen -> daarmee zorg je ook dat de BTW pas later betaalt hoeft te worden.

Voorbeeldje:
- factuur op 31 maart, BTW valt dus in Q1, BTW aangifte over Q1 doe je in april en moet je voor eind april betalen. Met een betalingstermijn op je factuur van langer dan 30 dagen betekent dat dus dat je de BTW moet voorschieten.
- Factuur over maart op 1 april, BTW valt in Q2 en moet je dus uiterlijk eind juli betalen. Die heb je dan al binnen.

Maar veel zal ook afhangen van je afspraken met je opdrachtgever of tussenpersoon. Ik heb weinig te kiezen: mijn opdrachtgever werkt met reverse billing (ik voer uren in in hun systeem, zij accorderen en zorgen dat de tussenpersoon automatisch een factuur opmaakt en uitbetaald).

edit: en mochten ze (in jouw voorbeeld) op 31 januari nog bellen voor ondersteuning dan kan je die uren gewoon op je factuur over januari zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Vraag over de praktische overgang van eenmanszaak naar BV:

Gaan alle lopende contracten "automatisch" mee? Ik denk dan voornamelijk aan contracten met opdrachtgevers, maar ook bijvoorbeeld de leaseauto. Moet je deze bedrijven in kennis stellen, moeten er nieuwe contracten komen, etc etc.

Wie heeft hier praktische ervaring mee?

Zou gaan om een overgang per volgend jaar, want dan loopt mijn startersaftrek af en wordt het interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Pepernoot ik laat altijd gewoon op de eerste werkdag van de nieuwe maand mijn uren accorderen, en stuur daarna meteen mijn factuur.

Alleen in December maak ik nog wel eens de uitzondering dat ik het al voor het eind van het jaar regel, dan valt de factuur netjes in het jaar dat hij bij de winst gerekend dient te worden en hoef ik geen extra boeking voor "onder handen werk" te doen. ( Tevens is de kans groot dat ik de laatste week van het jaar toch niet werk, dus dan zijn mijn uren ook al redelijk definitief )

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 11-01-2022 12:24 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Krijg vandaag mijne eerste verzoek voor SharePeople. Ze geven de suggestie om dit via je privé rekening uit te voeren. Doen jullie dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:11:

Gaan alle lopende contracten "automatisch" mee? Ik denk dan voornamelijk aan contracten met opdrachtgevers, maar ook bijvoorbeeld de leaseauto. Moet je deze bedrijven in kennis stellen, moeten er nieuwe contracten komen, etc etc.

Zou gaan om een overgang per volgend jaar, want dan loopt mijn startersaftrek af en wordt het interessant.
Ben zelf nu bezig met het omzetten van mijn eenmanszaak naar een BV, en lopende contracten gaan niet automatisch mee. In beginsel zul je een akte moeten opstellen om de contracten van je eenmanszaak over te laten nemen door de BV, en daarnaast zal de andere partij medewerking moeten verlenen. Immers kan die er niet akkoord mee gaan als zijn contract met "pietje prive" ineens met "lege bv" is. Het kan natuurlijk zijn dat je in de huidige contracten al de mogelijkheid hebt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39

MadEgg

Tux is lievvv

Wackmack schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:29:
Krijg vandaag mijne eerste verzoek voor SharePeople. Ze geven de suggestie om dit via je privé rekening uit te voeren. Doen jullie dit ook?
Nee, ik zie het als een zakelijke verzekering en dus zakelijke kosten. Dus van de zakelijke rekening.

De belastingdienst is het daar niet mee eens dus boek ik het wel als privé-opnames.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
MadEgg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Nee, ik zie het als een zakelijke verzekering en dus zakelijke kosten. Dus van de zakelijke rekening.

De belastingdienst is het daar niet mee eens dus boek ik het wel als privé-opnames.
Precies mijn gedachten en zal het op die manier inboeken, dank! Weet jij waarom de belastingdienst het zo ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:42
Ik had laatst een gesprek met een adviseur die mij ook adviseerde die privé te doen.

Als ik het goed heb maakt het voor eenmanszaak niet zoveel uit, maar stel dat je het op de BV zet, en je gaat failliet, dan zouden schuldeisers jouw uitkering kunnen opeisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa

Ik heb dit afgelopen jaar gedaan. Mijn eenmanszaak heb ik gestaakt en ik ben een nieuwe BV gestart. In dit geval heb ik alle contracten opnieuw moeten afsluiten. Een BV is een andere rechtsvorm en wordt daarmee de nieuwe eigenaar van de contracten. Zie het alsof je jouw leasecontract (en auto) overdraagt aan iemand anders, dan kun je dat ook niet op jouw naam laten staan.
Vergeet ook niet alle inventaris die je nu op de balans hebt staan aan de BV te verkopen. Een voordeel is dat je bij staking een stakingswinst kan genereren. (Je verkoopt de inventaris voor boekwaarde + hoogte van de stakingsaftrek) Dit is dan een mooi netto bedrag dat je naar prive kan halen.
Het zijn geen zakelijke maar prive kosten. De uitkering is ook netto mocht je die ooit moeten ontvangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
Nee, er moet contractovername vinden volgens artikel 159 BW 6 tussen eenmanszaak, vennootschap en opdrachtgever. Anders loop je het risico dat je persoonlijk aansprakelijk bent / blijft.

Uit jurisprudentie blijkt dat die overname eventueel ook stilzwijgend kan voltrekken als dat uit de gedragingen van beide partijen blijkt. Bijvoorbeeld dat je voor een langere periode en zonder tegenspraak emails ondertekent en factureren stuurt vanuit de vennootschap. Maar daar zou ik het niet op gooien.

Ik heb de inbreng een week voorafgaand aan het aflopen van m'n opdracht gedaan, dat maakte alles een stuk makkelijker, maar dat moet dan wel net zo uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Kawa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Ik heb dit afgelopen jaar gedaan. Mijn eenmanszaak heb ik gestaakt en ik ben een nieuwe BV gestart. In dit geval heb ik alle contracten opnieuw moeten afsluiten. Een BV is een andere rechtsvorm en wordt daarmee de nieuwe eigenaar van de contracten. Zie het alsof je jouw leasecontract (en auto) overdraagt aan iemand anders, dan kun je dat ook niet op jouw naam laten staan.
Vergeet ook niet alle inventaris die je nu op de balans hebt staan aan de BV te verkopen. Een voordeel is dat je bij staking een stakingswinst kan genereren. (Je verkoopt de inventaris voor boekwaarde + hoogte van de stakingsaftrek) Dit is dan een mooi netto bedrag dat je naar prive kan halen.
Klinkt als een activa-passiva overdracht - waarom heb je hiervoor gekozen IPV een geruisloze overgang?

https://ondernemersplein....zaak-omzetten-naar-een-bv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Kawa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Ik ben iemand die altijd zelf de boekhouding doet en alle belasting dingen, maar omzetten naar BV is wat professioneel advies en begeleiding denk ik wel aan te raden. Zelf bezig met een geruisloze omzetting, dan kan het fiscaal gezien met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 (als je nu begint ben je wel te laat, had je wel voor 1 oktober 2021 melding bij de Belastingdienst moeten doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Klinkt als een activa-passiva overdracht - waarom heb je hiervoor gekozen IPV een geruisloze overgang?

https://ondernemersplein....zaak-omzetten-naar-een-bv
Klopt. Bij een activa-passiva overdracht kon ik het voordeel van de stakingsaftrek krijgen. Aangezien ik geen goodwill (als geldelijke waarde) oid in mijn eenmanszaak had was een geruisloze overgang niet interessant aangezien je dan de stakingsaftrek niet mag toepassen.
Hielko schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Ik ben iemand die altijd zelf de boekhouding doet en alle belasting dingen, maar omzetten naar BV is wat professioneel advies en begeleiding denk ik wel aan te raden. Zelf bezig met een geruisloze omzetting, dan kan het fiscaal gezien met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 (als je nu begint ben je wel te laat, had je wel voor 1 oktober 2021 melding bij de Belastingdienst moeten doen).
Ik heb een boekhouder die de gehele administratie voor me doet en hij heeft mij deze keuze ook geadviseerd. Alles pros en cons van de verschillende mogelijkheden ken ik zelf ook niet. Bij een activa-passiva overdracht ben je ook niet afhankelijk van een startdatum. Ik ben de BV gestart en heb de eenmanszaak nog 2 maanden aangehouden om alle lopende zaken netjes te kunnen afhandelen.

[ Voor 44% gewijzigd door Kawa op 11-01-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wackmack schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Precies mijn gedachten en zal het op die manier inboeken, dank! Weet jij waarom de belastingdienst het zo ziet?
Het punt is volgens mij dat de uitkering in principe ook netto is. Als jij donaties van andere deelnemers ontvangt hoef je daar geen belasting over af te dragen, in ruil daarvoor draag je wel belasting af over de donaties die jij aan anderen doet.

Bij een AOV heb je twee smaakjes, bij de ene is de uitkering netto en je premie dus ook belast, terwijl bij de andere je uitkering bruto is en de premie onbelast.

In bepaalde situaties is het enige gunstiger dan het andere denk ik? Maar waarom het beide mag is mij niet duidelijk.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Bij een AOV heb je twee smaakjes, bij de ene is de uitkering netto en je premie dus ook belast, terwijl bij de andere je uitkering bruto is en de premie onbelast.
Ben je niet in de war met ORV? Volgens mij is de AOV uitkering altijd belast dus kan je beter de premie maar aftrekken. Bij een ORV van een paar euro per maand is aftrekken niet altijd interessant als daardoor de uitkering ook belast wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Deveon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:37:
Volgens mij is de AOV uitkering altijd belast dus kan je beter de premie maar aftrekken.
aftrekken in prive ja (uitgaven inkomensvoorziening), niet zakelijk
MadEgg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:42:
Mijn AOV is niet fiscaal aftrekbaar. Niet zakelijk en niet privé. Er staat expliciet:

[...]

op mijn polisblad. Van TAF. Uitkering is daarmee ook netto. I
Hmm, mijn opgave geeft gewoon keurig de betaalde premie aan, en dat deze opgevoerd moet worden als "uitgaven inkomensvoorziening" op de prive aangifte inkomstenbelasting. Ik betaal de premie prive (nja, vanaf de zakelijke rekening maar in de boekhouding geboekt als prive opname - NIET als verzekering).

[ Voor 94% gewijzigd door Hmmbob op 11-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Deveon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Ben je niet in de war met ORV? Volgens mij is de AOV uitkering altijd belast dus kan je beter de premie maar aftrekken. Bij een ORV van een paar euro per maand is aftrekken niet altijd interessant als daardoor de uitkering ook belast wordt.
Mijn AOV is niet fiscaal aftrekbaar. Niet zakelijk en niet privé. Er staat expliciet:
Premie ao fiscaal aftrekbaar: nee
op mijn polisblad. Van TAF. Uitkering is daarmee ook netto. Ik zit er nog over te denken om over te stappen, want deze verzekering heeft mij te veel uitsluitingen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

[...]

op mijn polisblad. Van TAF. Uitkering is daarmee ook netto. Ik zit er nog over te denken om over te stappen, want deze verzekering heeft mij te veel uitsluitingen.
Bedoel je de TAF Inkomstensbeschermer? Die keert namelijk volgens mij pas uit wanneer je een WIA uitkering ontvangt van UWV, dus niet geschikt voor ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Laatst online: 19-09 19:33
Sorry als het al eerder gesteld is, maar ik heb een vraagje over de KIA (search gaf 13 pagina's waar dit woord voorkwam en mega lappen tekst.. :))

Ik stap van mijn iMac af en heb nu dus een scherm nodig. Kom ik nog steeds in aanmerking voor de KIA voor een nieuw scherm wanneer het scherm bijv 400 eu kost en ik er nog een monitor arm van 100 eu bij bestel? Of zou ik dan juist een scherm met monitor arm moeten kopen die duurder is dan 450 eu ex btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
Maaark schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:01:
Ik stap van mijn iMac af en heb nu dus een scherm nodig. Kom ik nog steeds in aanmerking voor de KIA voor een nieuw scherm wanneer het scherm bijv 400 eu kost en ik er nog een monitor arm van 100 eu bij bestel? Of zou ik dan juist een scherm met monitor arm moeten kopen die duurder is dan 450 eu ex btw?
Worden de twee onderdelen straks langdurig gebruikt als één bedrijfsmiddel? (ofwel, ga je de arm voor dat scherm gebruiken) Zo ja, dan komt het voor de KIA in aanmerking. Anders niet. Zelfde geldt voor muizen, toetsenborden, laptophoesjes, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Deveon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Bedoel je de TAF Inkomstensbeschermer? Die keert namelijk volgens mij pas uit wanneer je een WIA uitkering ontvangt van UWV, dus niet geschikt voor ondernemers.
Nee, TAF Goedgezekerd. Is mij via een verzekeringsbemiddelaar aangemeten als geschikte AOV voor freelancers. Is het op zich ook wel. Premie is ook netjes. Alle uitsluitingen zijn wat minder.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Laatst online: 19-09 19:33
Aftansert schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Worden de twee onderdelen straks langdurig gebruikt als één bedrijfsmiddel? (ofwel, ga je de arm voor dat scherm gebruiken) Zo ja, dan komt het voor de KIA in aanmerking. Anders niet. Zelfde geldt voor muizen, toetsenborden, laptophoesjes, etc.
Jazeker :) Top, dat is goed nieuws. Ik meende dat hier al ergens gelezen te hebben, maar er is zoveel goede informatie hier te vinden dat het lastig is om iets terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
[...]

> Premie ao fiscaal aftrekbaar: nee

Maar dan ben je toch veel duurder uit?

De meeste mensen met zo'n verzekering hoeven daar nooit langdurig een beroep op te doen. In zo'n geval kan je beter nu het wel af kunnen trekken van de belasting om later over een eventuele uitkering belasting te betalen, dan wanneer je die belasting nu betaalt en later nooit een uitkering (want niet ziek) krijgt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:20:
[...]

De meeste mensen met zo'n verzekering hoeven daar nooit langdurig een beroep op te doen. In zo'n geval kan je beter nu het wel af kunnen trekken van de belasting om later over een eventuele uitkering belasting te betalen, dan wanneer je die belasting nu betaalt en later nooit een uitkering (want niet ziek) krijgt.
Nu zit iemand waarschijnlijk ook in een hoger belastingtarief dan tijdens de uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
[...]

Met die logica hoef je de verzekering überhaupt niet af te sluiten... als je een verzekering bruto wilt betalen en bruto uitgekeerd krijgt dan moet je logischerwijs ook meer betalen dan als je netto betaalt en netto uitbetaalt krijgt. Als je tenminste dezelfde effectieve uitkering wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Het idee is dat je tijdens het betalen van je premie een hogere belastingdruk hebt dan tijdens de uitkering. Zoals eerder genoemd bij de ORV krijg je in één keer tot een paar ton op je rekening en als je daar in één jaar IB over moet betalen blijft er niet veel over. Bij de AOV krijg je die tonnen verspreid over de jaren uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 22:03
Hielko schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Met die logica hoef je de verzekering überhaupt niet af te sluiten...
Hoezo niet?
Hielko schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:26:
als je een verzekering bruto wilt betalen en bruto uitgekeerd krijgt dan moet je logischerwijs ook meer betalen dan als je netto betaalt en netto uitbetaalt krijgt. Als je tenminste dezelfde effectieve uitkering wilt.
Ja, da's een terecht punt. Maar zoals @Ernemmer ook terecht aangeeft zit je nu ook vermoedelijk in een hogere schaal. Dus heb je er meer aan om nu die aftrek te krijgen dan later 'm niet te hoeven betalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Het maakt niets uit vanaf welke rekening je betaald. Al zou je je stuivercollectie inleveren bij de bank en storten op de rekening van SharePeople.... Waar het om gaat is hoe je boekt in je boekhouding. En het is een prive boeking. Dus als je het vanaf prive rekening boekt is dat makkelijker (want geen mutatie vanuit de bank die je moet verwerken), maar zakelijke rekening maar boeken als prive is precies identiek gelijk als wanneer jij 100 euro naar je prive rekening overmaakt. Prive opname dus.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
[...]

[...]

Klopt. Ik heb dezelfde ..

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Freeaqingme schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Hoezo niet?

[...]

Ja, da's een terecht punt. Maar zoals @Ernemmer ook terecht aangeeft zit je nu ook vermoedelijk in een hogere schaal. Dus heb je er meer aan om nu die aftrek te krijgen dan later 'm niet te hoeven betalen.
Dat is wel een goed punt inderdaad. Puntje extra om toch de overstap eens te gaan regelen. Sowieso, hoe langer ik wacht, hoe ouder ik ben en hoe hoger de premie wordt ben ik bang...

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
  • Laatst online: 03-10-2024
Hoe gaan jullie om met kleine facturen vanuit het buitenland, in mijn geval facturen voor online training en voor certificering?

Ik heb buitenlandse facturen zonder BTW en ik heb facturen met BTW. Beide varianten in een andere valuta. Ik vraag mij af hoe hier mee om in te gaan in mijn administratie en of ik nog iets met de BTW moet doen?

Het gaat om hooguit 300 euro in een jaar, dus als het allemaal te lastig is, betaal ik het prive.

De facturen zonder BTW heb ik eerder als kosten geboekt, waarbij ik het bedrag gebruikt heb wat ik daadwerkelijk in Euro's heb betaald. Ik heb echter niet zelf BTW berekend en opgegeven in de BTW aangifte, terwijl dit geloof ik wel nodig is?

De facturen met BTW weet ik al helemaal niet wat handig is. Het totale bedrag incl buitenlandse BTW als kosten opvoeren? Zelf een berekening maken wat de kosten in Euros zijn zonder de buitenlandse BTW en dat als kosten opvoeren? Vervolgens de buitenlandse BTW via de Nederlandse belastingdienst terug vragen, of voor die paar euro, die BTW lekker laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ichiko schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:00:
Hoe gaan jullie om met kleine facturen vanuit het buitenland, in mijn geval facturen voor online training en voor certificering?

Ik heb buitenlandse facturen zonder BTW en ik heb facturen met BTW. Beide varianten in een andere valuta. Ik vraag mij af hoe hier mee om in te gaan in mijn administratie en of ik nog iets met de BTW moet doen?

Het gaat om hooguit 300 euro in een jaar, dus als het allemaal te lastig is, betaal ik het prive.

De facturen zonder BTW heb ik eerder als kosten geboekt, waarbij ik het bedrag gebruikt heb wat ik daadwerkelijk in Euro's heb betaald. Ik heb echter niet zelf BTW berekend en opgegeven in de BTW aangifte, terwijl dit geloof ik wel nodig is?

De facturen met BTW weet ik al helemaal niet wat handig is. Het totale bedrag incl buitenlandse BTW als kosten opvoeren? Zelf een berekening maken wat de kosten in Euros zijn zonder de buitenlandse BTW en dat als kosten opvoeren? Vervolgens de buitenlandse BTW via de Nederlandse belastingdienst terug vragen, of voor die paar euro, die BTW lekker laten zitten?
Is toch niet moeilijk? Factuur zonder btw: simpel, geen btw terugvorderen. Factuur met btw: ligt eraan, staat jouw btw nummer op de factuur? Zo ja, terugvorderen, zo nee: dan kan je t niet terugvorderen..
Maargoed, vraag je boekhouder of doe wat en laat het hem corrigeren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Buitenlandse BTW zit vaak een drempelbedrag op voor wat je terug kan vragen. Daarnaast nog de vraag of de moeite je tijd waard is, als het om kleine bedragen gaat.

Nederlandse btw kun je gewoon inboeken en terugvragen zoals je gewend bent, buitenlandse BTW (als deze in rekening is gebracht) moet je niet inboeken met BTW maar gewoon als kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
ID-College schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:28:
[...]

Is toch niet moeilijk? Factuur zonder btw: simpel, geen btw terugvorderen. Factuur met btw: ligt eraan, staat jouw btw nummer op de factuur? Zo ja, terugvorderen, zo nee: dan kan je t niet terugvorderen..
Maargoed, vraag je boekhouder of doe wat en laat het hem corrigeren..
"Is toch niet moeilijk?"
Dat vind ik nogal een statement voor een onderwerp wat toch even wat anders zit dan de reguliere btw.

Check dit maar eens:
https://www.belastingdien...tenland-vanaf-1-juli-2021

Als ik dit goed interpreteer, dan zou ik als afnemer van een dienst zonder btw zelf de btw moeten berekenen en op opgeven in de btw aangifte. De btw wordt ook opgegeven als voorbelasting.

Omdat je per saldo niks betaald kan je je afvragen wat het nut ervan is, maar goed, zo lijken wel de regels te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ichiko
Hmmbob schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:02:
Buitenlandse BTW zit vaak een drempelbedrag op voor wat je terug kan vragen. Daarnaast nog de vraag of de moeite je tijd waard is, als het om kleine bedragen gaat.

Nederlandse btw kun je gewoon inboeken en terugvragen zoals je gewend bent, buitenlandse BTW (als deze in rekening is gebracht) moet je niet inboeken met BTW maar gewoon als kosten
Praktisch gezien lijkt mij dit ook het meest logische. Ik kan deze werkwijze echter niet terugvinden op de site van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ichiko schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:11:
[...]

"Is toch niet moeilijk?"
Dat vind ik nogal een statement voor een onderwerp wat toch even wat anders zit dan de reguliere btw.

Check dit maar eens:
https://www.belastingdien...tenland-vanaf-1-juli-2021

Als ik dit goed interpreteer, dan zou ik als afnemer van een dienst zonder btw zelf de btw moeten berekenen en op opgeven in de btw aangifte. De btw wordt ook opgegeven als voorbelasting.

Omdat je per saldo niks betaald kan je je afvragen wat het nut ervan is, maar goed, zo lijken wel de regels te zijn.
Heb ook wat buitenlandse facturen gehad van examens/certificaten en dar was niet heel ingewikkeld qua boekhouding. Maargoed, als je denkt een exotische casus te hebben dan zou ik t checken bij je boekhouder ipv op het forum, dat lijkt mij dan zuiverder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

In mijn geval:

- jaarlijks mijn ISACA lidmaatschap en meestal 1 examen of cursus. Dat is 500-1000 p/jaar.

Ik boek de volledige bedragen als opleidingskosten.
En ga geen BTW terugvragen. Veel te veel gedoe voor €200,- teruggave (per jaar).

| Security Management |

Pagina: 1 ... 277 ... 643 Laatste