Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:19:
Tarieven zijn natuurlijk subjectief. Het voorbeeld van de accountants dat hier genoemd werd is wel een tak apart.

Als 18 jarige, vers van de middelbare school heb ik gewerkt als assistant accountant bij een van de Big4. Daar werd toen al een tarief van 90-110 euro voor me gevraagd (meer dan 15 jaar geleden). Echter is de enige die daar wat van terugziet, de partner.

Met de huidige tarieven van de grote consultantskantoren, die voor projecten tot wel 150 per uur vragen, zou ik ook denken dat ik een laag tarief heb momenteel. Maar met zo'n tarief zou ik me als ZZP'er niet op mijn gemak voelen. Aan de andere kant heb ik veel met dat soort jongens gewerkt, en op wat uitzonderingen na zou ik het qua kennis en kunde van die consultants het voor mezelf nog wel kunnen verantwoorden.

Moraal van het verhaal is om te doen waar je je prettig bij voelt denk ik.
Het is inderdaad een persoonlijke afweging. Je moet ook kijken naar wat je doet en wat de opdrachtgever vraagt van je. Ben nu een maand bezig en ik heb een buffer van 10mnd om dit avontuur mee te beginnen. Ik heb bewust mijn tarief hoger gezet in het begin, zag dat tarieven voor mijn profiel rond de 90-100 euro lag, dus iets hoger gezet. Er is gewoon ontzettend veel vraag momenteel. Ik krijg op sommige dagen 5x per dag de vraag of ik beschikbaar ben, dat was al voordat ik ZZP'er werd.Tot nu toe krijg ik geen enkele rare reactie (brokers geven het eigenlijk redelijk snel op) op het feit dat mijn tarief 10-30 euro hoger ligt, er valt wel wat af maar tot nu toe niet de klusjes waar ik rouwig om moet zijn. Alle partijen waar ik direct terecht kom hebben aangegeven dat het tarief redelijk is voor mijn skillset.

Toen ik ging ZZP'en heb ik de keuze gemaakt:
Wil ik blijven hangen in die leuke omgeving waar ik lager betaald word door de markt of wil ik gaan werken voor de fintech's, grote bedrijven en meer verdienen? Ik heb nu eens gekozen voor het laatste. Daarin had ik ook weer de volgende keuze: Ga ik voor 90-120k per jaar in dienst of ga ik voor dat zelfde bedrag netto een ondernemersrisico aan.

Ik heb gezien dat zodra er een crisis is de ZZP'ers er direct uitgegooid worden. Met corona is er nog een risico daarop. Hoop dat het goed uitpakt. Mocht ik het ZZP'en niets vinden dan ga ik weer in dienst, mocht de corona crisis ervoor zorgen dat de hele middenstand over de kop gaat en uiteindelijk er een 2008 situatie ontstaat voor de banken dan heb ik een probleem. Hoop dat mijn buffer tegen die tijd dan hoog genoeg is om het uit te zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 18:40
RomeoJ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Even hier dan weer op inhakend: verwacht je dat het op middellange of lange termijn in de IT minder wordt?

De signalen die ik nu ontvang interpreteer ik toch op een vrij stabiele branche voor de middellange tot lange termijn (die tekorten zijn ook niet zomaar weggepoetst en de hele wereld wordt digitaler).
Eén van de dingen waar je je als IT ZZPer mee in de vingers kan snijden, is dat je niet meer meekomt met de technische ontwikkeling en innovatie en achterblijft met kennis die op enig moment niet meer gewild is.
Tsja, dat is ook wel de pessimist in mij. Zelf heb ik de financiele crisis meegemaakt in 2008, en hoewel ik toen in loondienst was zag ik wel dat de externen in de organisatie (zat bij een grote Nederlandse verzekeraar) weg moesten ivm bezuinigingen. De vooruitzichten in de ICT zijn ondanks, of eigenlijk wel dankzij, de coronacrisis erg gunstig, maar het blijft lastig in te schatten hoe het er over 10 jaar uitziet. Er kan zo maar een andere crisis naar boven komen die de wereldeconomie een knauw geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 08:28
BaseLine schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Tsja, dat is ook wel de pessimist in mij. Zelf heb ik de financiele crisis meegemaakt in 2008, en hoewel ik toen in loondienst was zag ik wel dat de externen in de organisatie (zat bij een grote Nederlandse verzekeraar) weg moesten ivm bezuinigingen. De vooruitzichten in de ICT zijn ondanks, of eigenlijk wel dankzij, de coronacrisis erg gunstig, maar het blijft lastig in te schatten hoe het er over 10 jaar uitziet. Er kan zo maar een andere crisis naar boven komen die de wereldeconomie een knauw geeft.
En toch kan je er geen pijl op trekken. Mijn verhaal staat een behoorlijk aantal pagina's terug, maar in 2008 zat ik goed. Goed tarief (al wilden ze natuurlijk korting hebben, duh) en goed project. Ik had ook dikke bette pech maar dat zoek je maar terug. Meteen na 2008 door in een nieuw project. Oke, het was voor 50 euro maar dichtbij huis. Pas in 2013 ergens heb ik een keer 2 maanden op de bank gezeten (en altijd in januari en februari, grrr).

Ik zie amper jonkies lopen in de ICT en al helemaal niet in beheer, netwerken en infra. Die ouwetjes zoals ik gaan de komende 10 jaren allemaal met pensioen. Ik zie de vraag eerder groter worden dan kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

.

[ Voor 100% gewijzigd door Tylen op 20-01-2022 16:29 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
Stefangrp schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:17:
Zijn er hier ook mensen die daadwerkelijk zelf €125 vangen? Of nog meer, en hoeveel meer dan ongeveer?

Ben wel benieuwd
Iets eronder.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zijn er hier ook mensen die daadwerkelijk zelf €125 vangen? Of nog meer, en hoeveel meer dan ongeveer?

Ben wel benieuwd
Bij opdrachten met een wat hoger risicoprofiel (lead, senior dit, aanstuurdat, enz) is het in mijn ervaring niet moeilijk om dat te vangen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 20:06
BaseLine schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Tsja, dat is ook wel de pessimist in mij. Zelf heb ik de financiele crisis meegemaakt in 2008, en hoewel ik toen in loondienst was zag ik wel dat de externen in de organisatie (zat bij een grote Nederlandse verzekeraar) weg moesten ivm bezuinigingen.
Het werkveld is wel flink veranderd sinds toen. In 2008 was de IT tak van een bedrijf vaak 'voor erbij'. Nu is het meestal de kern. Zonder developers kan menig bedrijf wel opdoeken.

Ik denk in ieder geval zeker niet dat je als freelance IT'er flink moet vrezen voor de aankomende crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bulder schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Het werkveld is wel flink veranderd sinds toen. In 2008 was de IT tak van een bedrijf vaak 'voor erbij'. Nu is het meestal de kern. Zonder developers kan menig bedrijf wel opdoeken.

Ik denk in ieder geval zeker niet dat je als freelance IT'er flink moet vrezen voor de aankomende crisis.
Met die redenatie zouden we ons juist zorgen moeten maken. Je kan tenslotte je corebusiness niet uitbesteden. Gelukkig de markt dermate verstoord dat ze intern de mensen niet kunnen vinden, al zie ik de lonen binnen de IT de afgelopen jaren flink stijgen voor uitvoerend personeel en zonder CAO.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 09:52
sverzijl schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Dat was mijn voornaamste reden om het 13 jaar geleden aan te durven om zelf ook ZZP-er te worden. Ik zag wat voor prutsers er ook gewoon ingehuurd werden en dacht 'als zij dat kunnen, dan kan ik het ook'. En toen ben ik ook een ZZP IT prutser geworden ;)
whahaha.

Ik precies hetzelfde. 2007. Bij het (zorgverzekeraars)bedrijf waar ik een migratie deed (toen in dienst nog, waarschijnlijk tegen 120,- per uur of zo...) ging een aantal overbodig geworden ontwikkelaars ook voor zichzelf beginnen. Toen sloeg ik (letterlijk) op de tafel en zei tegen mijn collega's: nu ga ik mijn baas bellen, ik neem ontslag. Daarna nog een paar van die migraties gedaan tegen 95,- en 105,- p/u. Maar dan als zzp-er. En erachter gekomen dat het jammer is dat ik mezelf niet kan splitsen (nou ja, niet zonder vervelende side-effects).

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 20-01-2022 20:03 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
Voor een klusje die ik kreeg heb ik ooit een maatje ingehuurd. Heb toen zelf iets van 500 verdient hij 1500.

Kon geen vrij nemen bij m’n hoofd opdracht. Dus iemand ingehuurd :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 21:02
mwa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Om even een duit te doen: een huisarts die als ZZP'er werkt zit gemiddeld tussen de 60 en 68 p/u. Om de IT tarieven even in perspectief te zetten.
:o Zo "weinig" :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
To_Tall schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:49:
Voor een klusje die ik kreeg heb ik ooit een maatje ingehuurd. Heb toen zelf iets van 500 verdient hij 1500.

Kon geen vrij nemen bij m’n hoofd opdracht. Dus iemand ingehuurd :+
En is dat nu nog je "maatje" ? Want als iemand 25% van mijn tarief opstrijkt is het mijn pooier, niet mijn vriend.
Ik heb al heel veel maatjes aan opdrachten geholpen maar er nooit 1 cent aan willen verdienen. Ik geloof niet in dat pyramidespel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 06-06 09:52
RichieB schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:13:
[...]

En is dat nu nog je "maatje" ? Want als iemand 25% van mijn tarief opstrijkt is het mijn pooier, niet mijn vriend.
Ik heb al heel veel maatjes aan opdrachten geholpen maar er nooit 1 cent aan willen verdienen. Ik geloof niet in dat pyramidespel.
Doen wij ook niet onderling. We geven bij de opdrachtgever aan dat we nog ergens een goeie gast hebben die we goed kunnen gebruiken. En die mag ermee doen wat ie wil.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 20-01-2022 21:21 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:17
Huntarr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:08:
Nou werk ik al weer een jaar als freelancer, maar vroeg mij even af hoe de markt er nu een beetje voor staat in de software ontwikkeling, zeker mbt tarieven en wat een gangbaar tarief is. Nu krijg ik op mijn huidige opdracht een tarief van 65 euro p/u ex BTW, met een betalingstermijn van 5 dagen op mijn factuur. Mijn eindklant vind dit een "Senior" tarief voor mijn vakgebied, fullstack PHP (Symfony) / Angular. Ikzelf vind dit niet persee "senior", maar de opdracht is leuk en ik kan er goed mijn ei in kwijt, dus het is wmb prima. Echter ging het mij wel wat wringen dat je als opdrachtgever moet aangeven dat ze mij een senior tarief betalen, dus vandaar mijn vraag.

Wat is jullie mening over de hoogte van dat tarief, en zou je dat zelf ook onder "senior" plaatsen?
Dat ligt aan je markt. Ik ken zelf geen php freelancers. In mijn vakgebied van c#/cloud developer is 85 a 95 prima te beargumenteren indien je senior bent. Persoonlijk vind ik freelancers vaak al senior. Je komt maar weinig junior freelancers tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
mannowlahn schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Dat ligt aan je markt. Ik ken zelf geen php freelancers. In mijn vakgebied van c#/cloud developer is 85 a 95 prima te beargumenteren indien je senior bent. Persoonlijk vind ik freelancers vaak al senior. Je komt maar weinig junior freelancers tegen.
Dan heb je weinig interviews moeten doen :+ wij krijgen soms echt belachelijke CVs binnen waar echt wel junior freelancers komen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn

Ben wel benieuwd
Ja, zelf niet, maar wel anderen. Die zitten in de agile hoek in de financiële sector.

Ik merk nu wel dat je prima beter uur tarief kan vragen. Mijn huidige tactiek is zeggen wat ik wil hebben en als de recruiter zegt ”hmm dat is misschien buiten budget van klant, kan dat omlaag” aka de recruiter wilt grotere provisie. Dan is mijn antwoord steevast. Dat krijg ik nu en anders verleng ik gewoon bij huidige klant. Uiteraard wel binnen bepaalde bandbreedte, maar de meeste freelance developers kunnen er zo 10 euro boven opgooien als ze wat zakelijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Rutix schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Dan heb je weinig interviews moeten doen :+ wij krijgen soms echt belachelijke CVs binnen waar echt wel junior freelancers komen.
Wordpress developers en dat soort zaken? Ben wel benieuwd naar welke stack. Want de meesten zijn vaak huiverig om te gaan freelancen, behalve dan meer in de php/drupal/Wordpress hoek omdat je dan wat beter inkomen kan genereren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• To_Tall
RichieB schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Ik liep het risico, hij niet. Het is mijn klant niet die van hem. Materiaal dat gebruikt werd kwam bij mij vandaan.

Zo zijn er meer zakelijke redenen die er bijkomen. Daarnaast ben ik redelijk transparant geweest. Je kan dus naast zelf klusjes aan nemen ook klusjes uitbesteden en zelf er aan verdienen.

Dat is dus ook een stukje ondernemen. Als je al je klussen gratis gaat weggeven. Dan steek je een hoop tijd in niets.

Nu werk ik voornamelijk voor een vaste opdracht gever. Tussen door probeer ik er naast ook nog wat dingen bij te pakken. Zo help ik mijn vader die oa zonweringen verkoopt. Regelmatig met ophangen. Ik programmeer dan ook de zonwering en sluit alle electra er bij aan. Ook daar verdien ik een paar euro mee. Maar grootste winst gaat nog steeds naar mijn vader. Die loopt het risico, hij moet voor de garantie, eventueel onderhoudt terug komen.

[ Voor 21% gewijzigd door To_Tall op 20-01-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
De discussie van gisteren over prijzen van freelance huisartsen en ander zorgpersoneel:
https://www.volkskrant.nl...ie-zorg-leveren~b156d6a6/

Er werd een voorbeeld gegeven van een verpleegkundige die 35 euro verdient, waar er 45 bovenop komt door de bemiddelaar. Vraag me af of ik dit met een korrel zout moet nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 03-06 14:21
init6 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:04:
Ik heb gezien dat zodra er een crisis is de ZZP'ers er direct uitgegooid worden. Met corona is er nog een risico daarop. Hoop dat het goed uitpakt. Mocht ik het ZZP'en niets vinden dan ga ik weer in dienst, mocht de corona crisis ervoor zorgen dat de hele middenstand over de kop gaat en uiteindelijk er een 2008 situatie ontstaat voor de banken dan heb ik een probleem. Hoop dat mijn buffer tegen die tijd dan hoog genoeg is om het uit te zingen.
Onze worst case scenario is dat we een loondienst moeten. Niet dat ik het zou willen, maar dat is gewoon een enorme luxepositie.

Onze 'zekerheid' is, vind ik, eigenlijk zelfs groter dan de gemiddelde developer. We worden als ZZPer veel meer gedwongen up to date te blijven, we kunnen helemaal zelf bedenken in welke richting we ons willen ontwikkelen, en hebben een flinke buffer waarmee we het maanden uit kunnen zingen.

Als je daar tegenover de vastgeroeste developer zet, die 10 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt en daar al 9 jaar stil staat, dan weet ik wel tussen wie van ons een bedrijf gaat kiezen als ze in een crisis iemand aan moeten nemen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 07:47:
Er werd een voorbeeld gegeven van een verpleegkundige die 35 euro verdient, waar er 45 bovenop komt door de bemiddelaar. Vraag me af of ik dit met een korrel zout moet nemen...
Verbaast me niks hoor. Dat krijg je als je met heel veel laagjes aan preferred suppliers e.d. werkt. Wij hadden on ons team ook een ZZPer waarbij de tussenlaagjes er samen nog eens 50 euro bovenop legden. Vooral CGI legde er iets van 30 euro bij op ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 21-01-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
De discussie van gisteren over prijzen van freelance huisartsen en ander zorgpersoneel:

150% marge, dat is echt krankzinnig veel. Zou dat echt de norm zijn of een uitzondering?
35 euro vind ik ook weinig voor een baan als verpleegkundige, daar heb je toch best wat opleiding voor nodig, maar als er zo veel aan de strijkstok blijft hangen verbaast het me niet.

Uit het artikel maak ik op dat veel veel personeel gaat ZZP'en vanwege meer flexibiliteit, minder bureacratie en minder nachtdiensten. Het lijkt me dat organisaties ook beter met hun vast personeel om zouden kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-06 15:04

Die voorbeelden zullen er wellicht best zijn. Het lijkt me dan meer dan het 'uitzendbureau' in het artikel een boevenorganisatie is en dat de ZZP'ers die daar starten niet beter weten.

Een goede kennis van mij doet precies hetzelfde. Verpleegkundige op de eerste hulp. Hij heeft zich ingeschreven op een portal waar hij zich wekelijks aanmeldt voor verschillende opdrachten (dag invallen hier, 2 dagen daar). Hij verdient daar rond de 55-65 per uur mee. het portaal zal daar vast ook wat voor krijgen, maar dat zal geen 45 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 07:19

Nee, ik denk dat het nog veel erger is. Vergeet ook de marges van ziekenhuizen en zorgverzekeraars niet. Ik heb een kleine poliklinische ingreep ingepland. Daarbij vroeg ik aan de arts: wat kost dit, want dan weet ik het effect op mijn eigen risico. Dat vond ze een interessante vraag, dus ze ging even bellen. De operatie zelf is waarschijnlijk 30 minuten. Ik denk dat ik binnen 2 a 3 uur weer naar huis kan. Kosten: €2000. De arts schrok er zo van dat ze zich liet ontvallen dat ze toch maar eens moest overstappen naar een privé kliniek waar er minder aan de strijkstok blijf hangen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
mannowlahn schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Wordpress developers en dat soort zaken? Ben wel benieuwd naar welke stack. Want de meesten zijn vaak huiverig om te gaan freelancen, behalve dan meer in de php/drupal/Wordpress hoek omdat je dan wat beter inkomen kan genereren.
Ik zit in de fullstack microsoft development hoek, dus .NET/Azure/Angular/React etc. Ik heb dus CVs gehad van mensen die net van school kwamen en alleen AZ-900 hadden gedaan, of mensen die voor hun eerste opdracht als 1 mans team een klus hadden gedaan bij een partij waar IT niet echt core business is etc.
Lisper schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:02:
[...]

150% marge, dat is echt krankzinnig veel. Zou dat echt de norm zijn of een uitzondering?
35 euro vind ik ook weinig voor een baan als verpleegkundige, daar heb je toch best wat opleiding voor nodig, maar als er zo veel aan de strijkstok blijft hangen verbaast het me niet.

Uit het artikel maak ik op dat veel veel personeel gaat ZZP'en vanwege meer flexibiliteit, minder bureacratie en minder nachtdiensten. Het lijkt me dat organisaties ook beter met hun vast personeel om zouden kunnen gaan?
Ik heb jaren gebruik kunnen maken van een PGB en ik kocht dus mijn eigen zorg in. Ik heb toen ook rondgekeken naar de tarieven en schrok toen echt wel van hoe laag het was en via een bemiddelaar was het opeens 2x zo hoog ofzo dus dat vertrouwde ik al niet. Ik heb dus altijd de ZZP-er direct ingehuurd.

[ Voor 26% gewijzigd door Rutix op 21-01-2022 10:25 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Die voorbeelden zullen er wellicht best zijn. Het lijkt me dan meer dan het 'uitzendbureau' in het artikel een boevenorganisatie is en dat de ZZP'ers die daar starten niet beter weten.

Een goede kennis van mij doet precies hetzelfde. Verpleegkundige op de eerste hulp. Hij heeft zich ingeschreven op een portal waar hij zich wekelijks aanmeldt voor verschillende opdrachten (dag invallen hier, 2 dagen daar). Hij verdient daar rond de 55-65 per uur mee. het portaal zal daar vast ook wat voor krijgen, maar dat zal geen 45 euro zijn.
Een kennis werd laatste benaderd voor een functie als onderwijs assistent voor vergoeding €25 per uur. Uitstekend salaris en past volgens mij niet eens in de CAO, maar gezien de term “vergoeding” neig ik meer naar inhuur en dan is het echt bizar laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Rutix schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Ik zit in de fullstack microsoft development hoek, dus .NET/Azure/Angular/React etc. Ik heb dus CVs gehad van mensen die net van school kwamen en alleen AZ-900 hadden gedaan, of mensen die voor hun eerste opdracht als 1 mans team een klus hadden gedaan bij een partij waar IT niet echt core business is etc.

[...]

Ik heb jaren gebruik kunnen maken van een PGB en ik kocht dus mijn eigen zorg in. Ik heb toen ook rondgekeken naar de tarieven en schrok toen echt wel van hoe laag het was en via een bemiddelaar was het opeens 2x zo hoog ofzo dus dat vertrouwde ik al niet. Ik heb dus altijd de ZZP-er direct ingehuurd.
Oh haha, dat is idd wel vrij moedig dan. In mijn beleving moet je als freelancer wel wat jaren ervaring op je naam hebben, bij voorkeur bij wat verschillende bedrijven in verschillende grotes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Onze worst case scenario is dat we een loondienst moeten. Niet dat ik het zou willen, maar dat is gewoon een enorme luxepositie.
Worst case scenario is dat je nergens aan de bak komt even. Sprak 6 jaar geleden een ZZP'er die 2 jaar stil heeft gezeten tijdens de banken crisis. Werk droogde op, verzekeringsmaatschappijen, banken, hij kon geen werk meer vinden. Kwam nog een stukje leeftijdsdiscriminatie bij (50+er), dus zelfs direct in dienst gaan was geen optie.

Tijdens eerste maanden van Corona crisis was er een zelfde reactie bij vliegtuigmaatschappijen, ik sprak iemand die aangaf dat van zijn team van 12 er nog 3 over waren omdat het eerste instinct was om ZZP'ers eruit te gooien en met een skeletoncrew te werken. Inmiddels is dat weer redelijk hersteld begrijp ik, maar als ik de geluiden hoor over de ECB die geld blijft bij printen om schulden op te kopen. Het is goed om een plan te hebben, maar misschien komt mijn operationele mindset daar om de hoek kijken. :P Zie soms beren op de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 16:38
init6 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Worst case scenario is dat je nergens aan de bak komt even. Sprak 6 jaar geleden een ZZP'er die 2 jaar stil heeft gezeten tijdens de banken crisis. Werk droogde op, verzekeringsmaatschappijen, banken, hij kon geen werk meer vinden. Kwam nog een stukje leeftijdsdiscriminatie bij (50+er), dus zelfs direct in dienst gaan was geen optie.

Tijdens eerste maanden van Corona crisis was er een zelfde reactie bij vliegtuigmaatschappijen, ik sprak iemand die aangaf dat van zijn team van 12 er nog 3 over waren omdat het eerste instinct was om ZZP'ers eruit te gooien en met een skeletoncrew te werken. Inmiddels is dat weer redelijk hersteld begrijp ik, maar als ik de geluiden hoor over de ECB die geld blijft bij printen om schulden op te kopen. Het is goed om een plan te hebben, maar misschien komt mijn operationele mindset daar om de hoek kijken. :P Zie soms beren op de weg.
Punt blijft dat het elke keer 1 sector betreft wat hier benoemt wordt, banken, vliegtuigmaatschappijen, verzekeraars, etc.

Hoeveel van ons zijn afhankelijk van 1 specifieke sector? In mijn ervaring zijn de meeste ZZP ontwikkelaars die ik tegenkom niet gebonden aan 1 sector. Ik vind het persoonlijk zelfs het leukste om in verschillende sectoren rond te neuzen en kennis in op te doen.

De hele IT-markt zal niet meer instorten omdat het nu zo'n essentieel onderdeel voor de bedrijfsvoering van de meeste bedrijven is geworden. Hooguit dat de vraag wat opdroogt omdat bedrijven even willen bezuinigen, maar zelfs dan moet de vraag wel heel hard inkrimpen wil het ertoe leiden dat er geen werk meer te vinden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Remcoder schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:14:
[...]
Ik vind het persoonlijk zelfs het leukste om in verschillende sectoren rond te neuzen en kennis in op te doen.
Waar heb ik gezeten:
  • UWV
  • Belastingdienst
  • Van Drie groep
  • NS
  • Min van Econ Zaken
  • Wehkamp
  • Universiteit Leiden
  • en de eerste opdracht bij France Transfo
Wat deed ik:
  • Programmeren in Cobol, Fortran (beetje!) en C
  • Beoordelen WBSO aanvragen
  • Technische projectleiding
  • Migratie applicaties
  • Technisch applicatie beheerder
  • Infra specialist
  • maar voornamelijk heel veel prutsen
Dat vind ik, net als @Remcoder het leukste: de veelzijdigheid. Daarom ben ik ook zzp-er geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:08

page404

Website says no

Lisper schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:02:
[...]

En ook voor @init6 , dit lijkt me echt een incident. Niveau 2/3 verpleging vangt 31-33€ per uur en de tussenpartij vraagt iets van 38-40€. Dat is procentueel een aardig verschil maar in euro’s beperkt.
Een niveau 4 kan iets van 40-45€ vangen, maar daar blijft echt geen 30€ aan de strijkstok hangen. En als je bv operatie-assistent bent en je vangt maar 35€ dan ben je gewoon dom want dan hoor je te weten dat je 60€+ kan vragen.
Dat laatste is zeker waar en wat dat betreft is de zorg nog niet in de 21e eeuw aangeland. Ik snap wel dat de mondigere types niet in loondienst blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door page404 op 21-01-2022 12:48 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Remcoder schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Punt blijft dat het elke keer 1 sector betreft wat hier benoemt wordt, banken, vliegtuigmaatschappijen, verzekeraars, etc.

Hoeveel van ons zijn afhankelijk van 1 specifieke sector? In mijn ervaring zijn de meeste ZZP ontwikkelaars die ik tegenkom niet gebonden aan 1 sector. Ik vind het persoonlijk zelfs het leukste om in verschillende sectoren rond te neuzen en kennis in op te doen.

De hele IT-markt zal niet meer instorten omdat het nu zo'n essentieel onderdeel voor de bedrijfsvoering van de meeste bedrijven is geworden. Hooguit dat de vraag wat opdroogt omdat bedrijven even willen bezuinigen, maar zelfs dan moet de vraag wel heel hard inkrimpen wil het ertoe leiden dat er geen werk meer te vinden is.
Banken zijn over het algemeen een oorzaak van stagnatie in een markt waarin ze financieren als ze onderuit gaan. Als banken geen geld meer uitlenen dan kunnen geen hypotheken meer afgesloten worden, dus makelaars, architecten, bouwbedrijven, verzekeringen, verhuisbedrijven en de hele keten die aan het kopen van een woonhuis hangt stopt dan. Het is niet alleen die bank maar de hele tak.

Nu is onze economie zo ingericht dat een bank een beetje een SPOF is in onze hele samenleving. Als ze geen geld meer uitlenen dan stokt niet alleen de huizenmarkt, maar ook het aanschaffen van een nieuw type vliegtuig, resultaat is dat de hele keten daarachter weer stokt. Zelf vind ik het leuk om startups / scaleups te helpen, maar die kunnen pas starten als er een lening is of een funding round is geweest, wie heb je daar voor nodig? Een bank. Het is het schok effect in de economische markt die het zo problematisch maakt, het gaat daarom niet alleen over werken bij een bank of de grote jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Banken zijn over het algemeen een oorzaak van stagnatie in een markt waarin ze financieren als ze onderuit gaan. Als banken geen geld meer uitlenen dan kunnen geen hypotheken meer afgesloten worden, dus makelaars, architecten, bouwbedrijven, verzekeringen, verhuisbedrijven en de hele keten die aan het kopen van een woonhuis hangt stopt dan. Het is niet alleen die bank maar de hele tak.

Nu is onze economie zo ingericht dat een bank een beetje een SPOF is in onze hele samenleving. Als ze geen geld meer uitlenen dan stokt niet alleen de huizenmarkt, maar ook het aanschaffen van een nieuw type vliegtuig, resultaat is dat de hele keten daarachter weer stokt. Zelf vind ik het leuk om startups / scaleups te helpen, maar die kunnen pas starten als er een lening is of een funding round is geweest, wie heb je daar voor nodig? Een bank. Het is het schok effect in de economische markt die het zo problematisch maakt, het gaat daarom niet alleen over werken bij een bank of de grote jongens.
Daarom zie je beetje bij beetje alternatieven ontstaan in de vorm van o.a. crowdfunding (maar er is meer: https://www.dezaak.nl/fin...ternatieven-voor-de-bank/). Maar om daar nou je 20 nieuwe Airbussen mee te gaan financieren...

Eerlijk gezegd verwacht ik de komende 5 a 10 jaar nog wel een fikse orkaan door het financiële landschap. Kloof tussen arm en rijk, de crypto's, de onbetaalbare huizen en een toenemende inflatie.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 21-01-2022 14:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:23:
Worst case scenario is dat je nergens aan de bak komt even.
Alles is relatief. Tijdens de housing crash waren developers ongeveer de enige rol waar nog behoorlijk actief voor gerecruit werd. Natuurlijk maakt een enorme economische dip het voor iedereen moeilijker. Maar als ervaren developer heb je het een stuk makkelijker dan gemiddeld. Vond het wel schokkend hoeveel mensen in mijn kring, meestal HBO of hoger opgeleid, gewoon heel lang werkloos waren tussen 2008 en 2010. Terwijl ik gewoon nog benaderd werd voor dev rollen.

Ik heb niet zo veel met anekdotes over een enkel persoon die moeite had wat te vinden. Je weet niet wat er verder nog speelde. Ik ken wel wat mensen die klagen over 'leeftijdsdiscriminatie' maar dat zijn vaak mensen die gewoon al jaren stil staan. En vooral bij grote bedrijven als banken is het heel simpel, ook als ZZPer, gewoon jaren lang niet veel te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Korte termijn risico van een zelfstandige is dat je vrij plotseling je inkomen kunt kwijtraken en alleen je bankrekening en dan de bijstand hebt.

In loondienst heb je iets langer voordat je eruit vliegt, een transitievergoeding en een ww-uitkering.

Op lange termijn liggen de risico’s compleet andersom. De ZZP-er is boven de 50 veel beter plaatsbaar. Leeftijdsdiscriminatie is echt een ding, zelfs in gewilde beroepen. Maar externe inhuur lijkt daar veel minder last van te hebben. Bovendien hebben oudere werknemers nogal eens het probleem dat ze al heel lang op een plek zitten, jaren geleden een goede werkgever gevonden en blijven hangen. Dus smaller en minder actueel van skills.

Het grootste risico van een developer is niet om drie maanden zonder werk te zitten door een kngelukkige samenloop van omstandigheden. Het grootste risico is dat je baas failliet gaat of grondig gaat reorganiseren als je 55 bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Daarnaast is het als ZZP'er veel eenvoudiger een buffer van een paar jaar aan te leggen. Zie dat in loondienst maar eens bij elkaar te sparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
De waarde van de werknemersvoordelen bij kntslag telt uiteindelijk op tot een stuk of 12 maandsalarissen. Een zelfstandige kan dat in enkele jaren bijeen sparen.

Bij 55+ zie ik vaak dat zelfstandigen vermogend zijn. Als je huis is afbetaald, je vermogen 1000 euro per maand oplevert en je partner weeris gaan werken toen de kinderen groot waren, wat is dan je risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 08:00
t_captain schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:52:
Het grootste risico van een developer is niet om drie maanden zonder werk te zitten door een kngelukkige samenloop van omstandigheden. Het grootste risico is dat je baas failliet gaat of grondig gaat reorganiseren als je 55 bent.
Precies dit. Bij een familie lid meegemaakt, geen developer en gelukkig goed gekomen. Maar ik realiseerde me plotseling dat die zekerheid van een vast contract niet altijd zo zeker is. Dat heeft bij mij destijds het zaadje gepland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
Yucon schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:09:
Daarnaast is het als ZZP'er veel eenvoudiger een buffer van een paar jaar aan te leggen. Zie dat in loondienst maar eens bij elkaar te sparen.
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je salaris, leef omstandigheden heden.

Als je kijkt naar het salaris topic hier op tweakers. Zie je dat sommige een behoorlijk salaris hebben bij de baas. Waar sommige 4K per maand overhouden. Als je dan in een koop woning zit van. 1000 euro je vrouw/vriendin ook een leuk salaris heeft. Dan is sparen ook niet heel lastig.

Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je leef situatie. Sparen kan voor vele een oplossing zijn om eerder te stoppen maar ook om lekker te leven. Denk niet dat dit zzp afhankelijk hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
To_Tall schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:41:
Als je kijkt naar het salaris topic hier op tweakers. Zie je dat sommige een behoorlijk salaris hebben bij de baas. Waar sommige 4K per maand overhouden. Als je dan in een koop woning zit van. 1000 euro je vrouw/vriendin ook een leuk salaris heeft. Dan is sparen ook niet heel lastig.
Overhouden voor of na alle vaste lasten? Want per persoon 4k overhouden nadat je ongeveer 2k netto aan vaste lasten hebt betaald, betekent dat je ongeveer 6k netto verdient. Dat is 10k per maand. En er zijn heel weinig mensen die dat in loondienst verdienen in de IT.
To_Tall schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:41:
Maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van je leef situatie. Sparen kan voor vele een oplossing zijn om eerder te stoppen maar ook om lekker te leven. Denk niet dat dit zzp afhankelijk hoeft te zijn.
Dat zegt toch niemand? Hoe snel je vermogen stijgt is afhankelijk van hoeveel over is. Alleen is het zo dat je over het algemeen in dezelfde rol als ZZPer veel meer inkomen hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 22-01-2022 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
4k netto is in loondienst een ronduit goed salaris. Wat is dat, 6000 bruto ofzo?

Ik denk dat de meesten het niet halen.

Als zelfstandige kun je zo veel hoger. Mijn gemiddelde winst over de afgelopen drie jaar was anderhalve ton ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

t_captain schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:14:
4k netto is in loondienst een ronduit goed salaris. Wat is dat, 6000 bruto ofzo?

Als zelfstandige kun je zo veel hoger. Mijn gemiddelde winst over de afgelopen drie jaar was anderhalve ton ofzo.
@To_Tall had het over 4K overhouden. Dus je vaste lasten moeten er nog bij. Zeg 6K netto. En ja dat is bruto toch al snel 10K en dat zie je niet veel in loondienst voor icters.

Edit: en idd de meeste halen die 6K niet eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 22-01-2022 10:26 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 09:26
t_captain schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:14:

Een kennis van mij in loondienst heeft €6400 bruto incl leaseauto en houdt daar ~€3400 aan over wat hij op zijn rekening krijgt…

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53
Mozart schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Een kennis van mij in loondienst heeft €6400 bruto incl leaseauto en houdt daar ~€3400 aan over wat hij op zijn rekening krijgt…
Dat zal door de leaseauto komen. Ik had in loondienst een vergelijkbaar bruto salaris zonder leaseauto en dat is netto inderdaad zo'n 4k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Mirabello schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Dat zal door de leaseauto komen. Ik had in loondienst een vergelijkbaar bruto salaris zonder leaseauto en dat is netto inderdaad zo'n 4k.
De grote verschillen in bruto-netto worden behalve bijtelling ook veroorzaakt door verschillen in pensioenregelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Wat is jullie ervaring met het direct reageren op opdrachten via een DAS portaal? Ik heb een interessante opdracht gezien bij de Provincie Gelderland en kunt inschrijven als leverancier. Ik heb dezelfde opdracht ook gezien bij freep.nl, maar die pakken 10% van je uurtarief. Wat zijn de kansen voor een ZZP'er als je direct reageert via zo een portal zonder tussenpartij?

[ Voor 3% gewijzigd door Dennepen op 22-01-2022 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Dennepen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:46:
Wat is jullie ervaring met het direct reageren op opdrachten via een DAS portaal? Ik heb een interessante opdracht gezien bij de Provincie Gelderland en kunt inschrijven als leverancier. Ik heb dezelfde opdracht ook gezien bij freep.nl, maar die pakken 10% van je uurtarief. Wat zijn de kansen voor een ZZP'er als je direct reageert via zo een portal zonder tussenpartij?
Voor je kansen maakt het geen verschil. De meeste DAS opdrachten kun je alleen op inschrijven als je al een geverificeerd account hebt op het moment van publiceren van de opdracht. Dus eerst bekijken of je nog wel direct in kunt schrijven op deze opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
Afas schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Voor je kansen maakt het geen verschil. De meeste DAS opdrachten kun je alleen op inschrijven als je al een geverificeerd account hebt op het moment van publiceren van de opdracht. Dus eerst bekijken of je nog wel direct in kunt schrijven op deze opdracht.
Ik ben bezig met het verificatie-proces, dit kan max. 5 werkdagen duren. De opdracht sluit 21 februari, dus het zou op tijd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Dennepen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Ik ben bezig met het verificatie-proces, dit kan max. 5 werkdagen duren. De opdracht sluit 21 februari, dus het zou op tijd moeten zijn.
Bij de meeste DAS portalen werkt dat niet zo. Het moment dat de opdracht gepubliceerd wordt is vaak bepalend of je in kunt schrijven. Als je op dat moment nog geen werkend account had, kun je meestal niet meer inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
Afas schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Bij de meeste DAS portalen werkt dat niet zo. Het moment dat de opdracht gepubliceerd wordt is vaak bepalend of je in kunt schrijven. Als je op dat moment nog geen werkend account had, kun je meestal niet meer inschrijven.
Dat is goed om te weten, dus eigenlijk toch opzoek naar een broker met de beste voorwaarden. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Dennepen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:22:
[...]

Dat is goed om te weten, dus eigenlijk toch opzoek naar een broker met de beste voorwaarden. Thanks!
Ik zou het eerst navragen bij de inhuurportal. Meestal staat er duidelijk bij dat dit voorbehoud er is maar in dit geval zie ik het niet staan op de website van de DAS provincie Gelderland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
Afas schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:29:
[...]

Ik zou het eerst navragen bij de inhuurportal. Meestal staat er duidelijk bij dat dit voorbehoud er is maar in dit geval zie ik het niet staan op de website van de DAS provincie Gelderland.
Ga ik doen, dank voor de tip. Maandag gelijk even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Zijn er andere tweakers die freelance met een Amerikaans bedrijf werken? Ik ga met 3 weken beginnen voor een bedrijf in NYC, werkend vanuit Spanje.

Ik moet nog even uitzoeken of er nog speciale dingen zijn om rekening mee te houden, maar ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@_Erikje_ check vooral even of dat bijvoorbeeld niet uitgesloten wordt door je beroepsaansprakelijkheid verzekering.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:43
_Erikje_ schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:33:
Zijn er andere tweakers die freelance met een Amerikaans bedrijf werken? Ik ga met 3 weken beginnen voor een bedrijf in NYC, werkend vanuit Spanje.

Ik moet nog even uitzoeken of er nog speciale dingen zijn om rekening mee te houden, maar ik denk van niet.
Valuta en koersverlies? Verzekering ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00

Onder welk recht je een contact met ze aangaat is relevant. Als het Amerikaans recht van toepassing is dan moet je je realiseren dat je voor hele grote bedragen aansprakelijk gesteld kan worden (en dat je Nederlandse bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering 99.99% zeker geen dekking biedt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:59
Kijk anders ook even bij detransparantebroker. Is volgens mij van de mensen achter inhuurkaart en ze pakken 5 euro/uur. Nog steeds 5 teveel, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Het enige gevaar van zelf reageren is dat je een vraag verkeerd invult of over het hoofd ziet. Ik heb weleens een poging gewaagd waarbij ik iemand kende binnen dat bedrijf en mij geschikt vond. Op een of andere manier zijn die portals ontwikkeld door iemand die graag veel menu's achter elkaar frot waardoor ik een antwoord niet aan het geklikt. Je kunt vervolgens wel indienen maar wordt dan uitgesloten omdat je iets fout/niet hebt ingevuld. Mijn aanbieding is dus nooit verder dan het portal gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 19:02

bord4kop

maximaal 100KB!

Jep. Ik sta op meerdere ingeschreven. Heb vaak gereageerd: nog nooit een aanbieding gewonnen. Maar dat zegt misschien niet veel.
Wat heel fijn is dat je net ff wat meer terugkoppeling krijgt dan bij een tussenpartij.
Darkwings schreef op zondag 23 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Kijk anders ook even bij detransparantebroker. Is volgens mij van de mensen achter inhuurkaart en ze pakken 5 euro/uur. Nog steeds 5 teveel, maar toch.
Klopt. En achter Dasservice. Dasservice ka helpen met het invullen de das formulieren (dat trucje heb je overigens snel genoeg door ;) ) .

Transparante broker werkt wel fijn. Ze geven je exact aan wat je moet aanleveren en schatten je kans op succes vrij aardig in >:)
jongetje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Het enige gevaar van zelf reageren is dat je een vraag verkeerd invult of over het hoofd ziet. Ik heb weleens een poging gewaagd waarbij ik iemand kende binnen dat bedrijf en mij geschikt vond. Op een of andere manier zijn die portals ontwikkeld door iemand die graag veel menu's achter elkaar frot waardoor ik een antwoord niet aan het geklikt. Je kunt vervolgens wel indienen maar wordt dan uitgesloten omdat je iets fout/niet hebt ingevuld. Mijn aanbieding is dus nooit verder dan het portal gekomen.
En dit ja! :(
Het is echt goed kijken en lezen! Verwacht niet dat men meedenkt. Als er staat: vul in met cijfers en je schrijft acht, twee, nul .. ga je rechtsreeks naar "void" :z

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freefal
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01-2022
Benieuwd in hoeverre jullie het risico van oplopen COVID proberen te beperken. Zelf ben ik geen freelancer maar ga komend jaar toch even inventariseren wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb nu namelijk een aantal freelancers in mijn team zitten die volledige remote werken met als reden niet onnodig risico willen nemen in het oplopen van COVID. Overigens voor de werkgever en team geen enkel probleem. Toch vroeg ik me direct af of de meeste van jullie nu uitsluitend remote werken en bang zijn om ziek te worden, daardoor niet kunnen werken, en daardoor niet te kunnen factureren.

Wat doen jullie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 19:02

bord4kop

maximaal 100KB!

Is dat een verkapte manier om munitie te hebben voor de inzet van jouw team?

Het is hier voor zelfstandigen hè, Ksssjjt! Weg hier jij! O-)

Persoonlijk ben ik niet al te bang. Heb vaccinaties en corona gehad. Maar ziek worden speelt wel mee. Ziek = geen inkomen. En dat gaat best hard.
Veel hier hebben een vorm van opvang; broodfonds en/of verzekering. Maar de dekking is vaak wel anders dan bij in dienst. Plus er zitten vaak beperkende voorwaarden aan. Dus ziek is vaak niet automatisch hetzelfde sociale vangnet als medewekers in dienst.
En daarbij: veel van mijn inhuurcontracten hadden bijv. ook een bepaling: ziek/niet aanwezig voor periode x? Dan regel je vervanging! Op eigen kosten wel te verstaan :>

m.a.w. ik - en anderen misschien ook - zijn net even wat voorzichtiger. Het heeft gewoon hele grote gevolgen.

[ Voor 6% gewijzigd door bord4kop op 23-01-2022 09:27 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Freefal schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:18:
Benieuwd in hoeverre jullie het risico van oplopen COVID proberen te beperken. Zelf ben ik geen freelancer maar ga komend jaar toch even inventariseren wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb nu namelijk een aantal freelancers in mijn team zitten die volledige remote werken met als reden niet onnodig risico willen nemen in het oplopen van COVID. Overigens voor de werkgever en team geen enkel probleem. Toch vroeg ik me direct af of de meeste van jullie nu uitsluitend remote werken en bang zijn om ziek te worden, daardoor niet kunnen werken, en daardoor niet te kunnen factureren.

Wat doen jullie zelf?
Ziek worden kan altijd, als je terugleest kan je zien dat de één een broodfonds heeft, de ander een buffer en weer een ander een AOV verzekering.

Hele dagen proberen geen corona op te lopen lijkt mij een erg vermoeid leven en is imo nergens voor nodig zolang je niet in een risicogroep valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freefal
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01-2022
bord4kop schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:24:

Persoonlijk ben ik niet al te bang. Heb vaccinaties en corona gehad. Maar ziek worden speelt wel mee. Ziek = geen inkomen. En dat gaat best hard.
Veel hier hebben een vorm van opvang; broodfonds en/of verzekering. Maar de dekking is vaak wel anders dan bij in dienst. Plus er zitten vaak beperkende voorwaarden aan. Dus ziek is vaak niet automatisch hetzelfde sociale vangnet als medewekers in dienst.
En daarbij: veel van mijn inhuurcontracten hadden bijv. ook een bepaling: ziek/niet aanwezig voor periode x? Dan regel je vervanging! Op eigen kosten wel te verstaan :>

m.a.w. ik - en anderen misschien ook - zijn net even wat voorzichtiger. Het heeft gewoon hele grote gevolgen.
Haha absoluut niet. Vroeg me alleen af hoe anderen dat dan zouden doen. Dat alle freelancers sinds COVID als kluizenaars leven leek me nogal sterk :P

Aan de andere kant geven zij wel aan dat ze het sociale aspect van kantoor missen maar blijkbaar dus het risico niet willen nemen. Wellicht hebben ze het niet zo goed geregeld als de Tweakers hier in dit forum ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Freefal schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Haha absoluut niet. Vroeg me alleen af hoe anderen dat dan zouden doen. Dat alle freelancers sinds COVID als kluizenaars leven leek me nogal sterk :P

Aan de andere kant geven zij wel aan dat ze het sociale aspect van kantoor missen maar blijkbaar dus het risico niet willen nemen. Wellicht hebben ze het niet zo goed geregeld als de Tweakers hier in dit forum ;)
Het grootste verschil waarom de meesten nu thuiswerken zit er denk ik niet in dat ze geen corona willen oplopen, maar dat je thuis gewoon minder lang hoeft te werken. Dus het is voor velen eerder het excuus om niet naar kantoor te hoeven, dan dat ze geen corona willen oplopen.

Als je naar kantoor gaat, vaak een uur rijden, 8,5-9 uur verplicht aanwezig zijn en een uur terug. Totaal 10-11 uur van huis en autokosten.
Als je thuiswerkt en je bent een beetje vlot, kan je het werk vaak wel in 5-6 uur af hebben, waar je op kantoor 8 uur over doet.
Dat scheelt je zo 5 uur per dag en het eindresultaat voor de klant blijft hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 23-01-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansen1999
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 08:31
Hoi allemaal, welke brandstofpas gebruiken jullie en waarom specifiek deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
jansen1999 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:55:
Ik deze: https://www.shell.nl/klan...dig-uw-administratie.html

Is gratis, vergemakkelijkt mijn administratie en er zitten genoeg Shell-stations op mijn routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28
We hebben straks een zelfstandige werkruimte bij een nieuw te bouwen huis. Als ik het goed begrijp is dat op zich al een flinke aftrekpost. Alles qua interieur gaat de belastingdienst ook wel meekrijgen. Zijn er nog aftrekposten die minder voor de hand liggend zijn, maar wel aan te raden?

GWL?
Internet?
Misschien iets van het grondwerk?
Schoonmaakkosten?
Iets met de hypotheeklast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Multitankcard (NL Only), zat bij het leasecontract inbegrepen (niet als optie, anders had ik verder gekeken).

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 23-01-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bwana
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:40

Wat doen jullie zelf?
Wat ook een mogelijke verklaring is, is dat freelancers eigenwijzer zijn. Zo is er vanuit mijn huidige opdracht een redelijke peer pressure om op kantoor te verschijnen. Medewerkers zullen die druk om op te komen draven meer voelen dan een freelancer. Ook hebben vaste medewerkers misschien meer binding met hun directe collega's, waardoor ze liever naar kantoor komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 19:17
Hier houden ze zich strikt aan wat de overheid adviseert. Maar zowel interne als externe geven allemaal aan dat ze naar een soort hybride model willen. Ongeveer 50% thuis, 50% op kantoor. Maar dit zal alleen het geval zijn als de overheid ook aangeeft dat we weer volledig naar kantoor mogen.
Voor corona zou ik kantoor niet ontwijken. Ondertussen al 2x corona gehad, terwijl ik steeds voorzichtig ben geweest. Volledig gevaccineerd, dat wel. Maar keer op keer echt enorm milde klachten gelukkig en heeft er niet voor gezorgd dat ik niet kon werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:11

sebasd

loopt op espresso

Ik heb MoveMove. Tanken, wassen, parkeren, allemaal met dezelfde kaart. Plus NS business card. Gekozen omdat het voor mij een alles in 1 oplossing is voor niet te veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
Tamoil tankpas. Gratis en goede prijzen voor de brandstof. Werkt bij Tamoil en (veel?) Avia en Esso tankstations.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-06 15:50

edwinjm

Webdeveloper

Benieuwd in hoeverre jullie het risico van oplopen COVID proberen te beperken.
Bij het zoeken onlangs naar een nieuwe opdracht heb ik bewust gekeken naar een (zoveel mogelijk) remote opdracht.

De kans dat ik op de IC kom of zelfs het niet overleef is erg klein, maar de verhalen over long-covid zijn wel zorgwekkend. Vermoeidheid, concentratieproblemen… dat kan je als freelancer echt niet hebben. En probeer je arbeidsongeschiktheidsverzekering maar zover te krijgen dat ze uitkeren. Dan liever vermijden.

Daarnaast scheelt het veel reistijd, kan ik me thuis beter concentreren (maar dat geldt niet voor iedereen), heb ik een grotere monitor wat gewoon beter werkt en als ik iemand wil spreken kan ik een videocall openen zonder anderen te storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
sebasd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Ik heb MoveMove. Tanken, wassen, parkeren, allemaal met dezelfde kaart. Plus NS business card. Gekozen omdat het voor mij een alles in 1 oplossing is voor niet te veel geld.
1 factuur per maand :?
Mijn huidige tankpas 2 facturen per maand. Begin ik me aan te irriteren, los daarvan kan ik op niet zoveel plaatsen tanken. Ik overweeg dus ook een andere tankpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
sebasd schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Heb ik ook. Als je een beetje zoekt vind je wel een code voor 9 maanden gratis. Weet zo niet meer hoe ik het heb gevonden dus zelf zoeken is het advies…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Mozart schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Heb ik ook. Als je een beetje zoekt vind je wel een code voor 9 maanden gratis. Weet zo niet meer hoe ik het heb gevonden dus zelf zoeken is het advies…
https://movemove.com/actievoorwaarden

Hier staat "de eerste maanden" beetje vage omschrijving, maar gok niet 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
ybos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:19:
[...]

https://movemove.com/actievoorwaarden

Hier staat "de eerste maanden" beetje vage omschrijving, maar gok niet 9 maanden.
Was via een vergelijkingssite als ik het me goed herinner… zoek even naar sites die verschillende passen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
ybos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Mijn huidige tankpas 2 facturen per maand. Begin ik me aan te irriteren, los daarvan kan ik op niet zoveel plaatsen tanken. Ik overweeg dus ook een andere tankpas.
Hier ook 1 factuur per maand. Mijn ouders ook en broertje begin COVID was bij mijn vader wel 2 facturen. Maar dat is later na klagen naar 1 factuur gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ybos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:37:
[...]

Lol, die tankpas bij mijn leasecontract heeft een kwartaalverrekening. Wel natuurlijk iedere maand een brandstofvoorschot wat ze in rekening brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Karp schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:10:
We hebben straks een zelfstandige werkruimte bij een nieuw te bouwen huis. Als ik het goed begrijp is dat op zich al een flinke aftrekpost. Alles qua interieur gaat de belastingdienst ook wel meekrijgen. Zijn er nog aftrekposten die minder voor de hand liggend zijn, maar wel aan te raden?

GWL?
Internet?
Schoonmaakkosten?
Had de vraag bij mijn boekhouder neergelegd , had het idee ook voor de toekomst. Hij gaf aan dat je een percentage kan aftrekken maar dat je dit percentage ook weer moet terugbetalen bij de verkoop van je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Karp schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:10:

GWL?
Internet?
Schoonmaakkosten?
Zelf zit ik hier nog over te twijfelen omdat het vaak niet lijkt te lonen. Houd je rekening mee dat je bij een stijging van de waarde van de woning je over het zakelijke deel ook inkomstenbelasting moet afdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Bwana schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Wat ook een mogelijke verklaring is, is dat freelancers eigenwijzer zijn. Zo is er vanuit mijn huidige opdracht een redelijke peer pressure om op kantoor te verschijnen. Medewerkers zullen die druk om op te komen draven meer voelen dan een freelancer. Ook hebben vaste medewerkers misschien meer binding met hun directe collega's, waardoor ze liever naar kantoor komen?
Mogelijk. Zelf vond ik het moreel niet te verantwoorden om naar kantoor te gaan toen de scholen dicht waren en de kinderen thuis zaten. Gelukkig dacht m'n opdrachtgever daar net zo over, maar als dat niet zo was had ik de opdracht ervoor afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 08:39
Afas schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:05:
[...]

Als je weet (aflezen van je omvormer) wat je in totaal opgewekt hebt en je weet wat je teruggeleverd hebt (aflezen van je slimme meter) weet je ook wat je directe verbruik voor de meter is. Directe verbruik tegen leveringstarief en teruglevering tegen teruglevertarief. Daar bereken je vervolgens de BTW over.
Je moet een MID gekeurde meter tussen je omvormer en meterkast hebben. De interne meter vd omvormer mag je niet gebruiken.

Om het verbruik in je zakelijke elektrische auto te meten moet er ook weer een MID gekeurde meter voor het laadpunt zitten.

Uiteindelijk is het plaatje: zonnepanelen - MID meter - meterkast - MID meter - zakelijke verbruiker

Zo kun je precies bepalen hoeveel BTW je vanuit privé verschuldigd bent aan je eigen bedrijf vanwege de opgewekte maar niet teruggeleverde stroom (vanwege direct gebruik). Ook hoeveel BTW je weer terug kan krijgen door de zakelijke verbruiker (EV). En wat je extra resultaat is door de opwekking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:36
Het team bij de klant is tijdens corona verdrievoudigt, echter zijn er niet 3x zoveel werkplekken, het beleid is dus: thuiswerken tenzij je wat te zoeken hebt op kantoor...

Daarbij heeft de klant een voorbeeldfunctie en werken we momenteel zoveel mogelijk thuis. Wat goed uitkomt want ik heb sinds vrijdag de basisschool variant van Corona...(of ik ben zwanger en heb de verkeerde test gedaan)

Ligt het aan mij of kom ik dit zinnetje tegenwoordig te vaak tegen in aanvragen:
"Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden."

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:30
bord4kop schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:24:

Veel hier hebben een vorm van opvang; broodfonds en/of verzekering. Maar de dekking is vaak wel anders dan bij in dienst. Plus er zitten vaak beperkende voorwaarden aan. Dus ziek is vaak niet automatisch hetzelfde sociale vangnet als medewerkers in dienst.

Blijf je de rest van de tijd dan ook thuis? Covid op lopen doe je toch wel als je geen alleenstaande met een bezorgende Jumbo bent. :P Dat geldt eigenlijk ook voor alle andere kantoorkwaaltjes.
Zelf vind ik half om half wel een goed plan. De nutteloze gesprekken en geintjes zijn iets wat ik wel begon te missen maar aan de andere kant zijn dat ook de momenten waar je uit je concentratie wordt gehaald als eindelijk eens serieus bezig bent. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong

Gaat dat volgens regels van de Nederlandse of Spaanse belastingdienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
Krystman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:13:
Ligt het aan mij of kom ik dit zinnetje tegenwoordig te vaak tegen in aanvragen:
"Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden."
Dat idee heb ik ook, vooral bij overheidsinstellingen, ik kwam het nota bene laatst tegen bij een vacature die door een ZZP'er werd gepost op linkedin.
De ZZP team lead zocht nog mensen voor zijn team, maar dat mochten geen ZZP'ers zijn :?
Hij vond het zelf ook onzin, maar blijkbaar lag HR dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als we het risico op verkapte loondienst bij de klant blijven leggen zullen die zich indekken. Wat mij betreft ligt het risico bij de zzp'er, alleen is dat geen oplossing voor de duizenden die geforceerd worden in deze positie zonder er zelf noemenswaardig beter van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Toch vroeg ik me direct af of de meeste van jullie nu uitsluitend remote werken en bang zijn om ziek te worden, daardoor niet kunnen werken, en daardoor niet te kunnen factureren.

Wat doen jullie zelf?
Als het kantoor heel ruim is, dan is het geen probleem voor mij. Ikzelf zit op mijn eigen (deel)kantoor en de ruimte is echt fors, er zit een meter of drie tussen de bureaus. Dat is echter bij de klant niet het geval, daar is het krapper. De klant zelf vraagt ook of we liever remote kunnen werken. Dit is wel echt een remote team, met teammembers in Nederland, Frankrijk en India.

Maar ik ben echt wel voorzichtig. Ik deed 's ochtends altijd voorlezen op m'n dochter d'r school, maar we stonden met tien ouders in de gang. Daar ben ik dus gauw mee gestopt. Het is namelijk echt je eigen risico. Ik heb wel een broodfonds, maar die dekken pas na 1 maand ziekte. Als je een week uit de running bent, dan kun je niet factureren, plus de eventuele gevolgen (long covid) zijn echt voor eigen risico.

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 24-01-2022 09:21 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik wil wel 1 a 2 jaar een klus in de VS, als ZZP-er (ik denk dat ik dat wil). Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Google is niet echt mijn vriend hier. En dan wil ik ook tijdelijk in de VS gaan wonen.

[ Voor 13% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 24-01-2022 09:33 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 11:28
Deveon schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:23:
[...]

Zelf zit ik hier nog over te twijfelen omdat het vaak niet lijkt te lonen. Houd je rekening mee dat je bij een stijging van de waarde van de woning je over het zakelijke deel ook inkomstenbelasting moet afdragen?
Ik kom er net achter dat een duurzaam bijgebouw misschien ook nog in aanmerking komt voor de MIA. Misschien loont het dan meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:38
@RonaldHeirbaut
Hou je er rekening mee dat je standaard aansprakelijksheids-verzekering dat waarschijnlijk niet dekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
hackerhater schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:36:
@RonaldHeirbaut
Hou je er rekening mee dat je standaard aansprakelijksheids-verzekering dat waarschijnlijk niet dekt?
Dat is voor later. Er zullen wel meer hobbels zijn. Vooralsnog weet ik niet eens waar ik een klus moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Dat is voor later. Er zullen wel meer hobbels zijn. Vooralsnog weet ik niet eens waar ik een klus moet zoeken.
`Heb je een werk visum daar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:06:
[...]

`Heb je een werk visum daar dan.
Nope, ik heb helemaal niks. Alleen een idee.

Ik snap dat ik een werkvisum nodig heb, onderdak, verzekeringen (privé en zakelijk). Ik moet iets met belasting betalen. Allemaal uitzoek werk. Maar het begint met een plek te vinden waar je kan werken, lijkt me.

Maar zit de VS wel te wachten op een ZZP-er uit NL/EU?
Wat zijn de tarieven daar?
Heeft iemand ervaringen, positief of negatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Laatst online: 04-06 15:23
Lisper schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:33:
[...]

Dat idee heb ik ook, vooral bij overheidsinstellingen, ik kwam het nota bene laatst tegen bij een vacature die door een ZZP'er werd gepost op linkedin.
De ZZP team lead zocht nog mensen voor zijn team, maar dat mochten geen ZZP'ers zijn :?
Hij vond het zelf ook onzin, maar blijkbaar lag HR dwars.
Wel iets om in de gaten te houden, of het geen plaag wordt. Ik heb het in ieder geval gezien bij aanvragen van de Politie, Rabobank en DICTU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:42:
Als we het risico op verkapte loondienst bij de klant blijven leggen zullen die zich indekken. Wat mij betreft ligt het risico bij de zzp'er, alleen is dat geen oplossing voor de duizenden die geforceerd worden in deze positie zonder er zelf noemenswaardig beter van te worden.
Maar dat is natuurlijk iets wat lastig is te verplaatsen. Als er een verkapt dienstverband is dan ben je dus werknemer en automatisch beschermt door werknemers beschermingen. Op zich ook logisch.

Er moet gewoon eens duidelijk beleid komen die niet zozeer stuurt op de relatie, maar op mogelijke uitbuiting. Zoals al eerder in het topic langs is gekomen is het overduidelijk dat er in de hoogbetaalde sectoren geen echt probleem is, dan moet dat ook niet tegen gewerkt worden ( hooguit kan er wat veranderd worden aan belastingen of premies als daar een issue zit )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Nope, ik heb helemaal niks. Alleen een idee.

Ik snap dat ik een werkvisum nodig heb, onderdak, verzekeringen (privé en zakelijk). Ik moet iets met belasting betalen. Allemaal uitzoek werk. Maar het begint met een plek te vinden waar je kan werken, lijkt me.

Je zou je kunnen inschrijven op Toptal.com afhankelijk van je profiel/rol. Ze hebben best een forse application procedure, je moet een aantal gesprekken aangaan (of opnemen) om toegelaten te worden.

Het voordeel van Toptal.com is wel dat je overal via hun portaal aan de bak kan, ook de grotere USA-based klanten. Contracten en betalingen worden volledig via hen geregeld.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 15:49
RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Als je ook echt daar gaat wonen emigreer je dus feitelijk.

Dan run je ook geen eenmanszaak meer in Nederland, want het gaat om de feitelijke plaats waar de werkzaamheden plaatsvinden.

Enerzijds heb je dus een visum nodig waarmee je mag werken als contractor (dat lijkt me lastig), en vervolgens moet je als contractor op zoek naar een klant.

Wat is je uitdaging? Wil je graag voor een Amerikaans bedrijf in de VS gaan werken? Dan zou ik gewoon kijken of je daar in loondienst kan. Wil je graag voor een Amerikaans bedrijf vanuit je eenmanszaak werken? Dan zou ik dat gewoon lekker vanuit Nederland doen. Meeste Amerikaanse bedrijven die iemand 'remote' aannemen doen dat overigens ook al op een contractors basis volgens mij.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Freeaqingme schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Als je ook echt daar gaat wonen emigreer je dus feitelijk.

Dan run je ook geen eenmanszaak meer in Nederland, want het gaat om de feitelijke plaats waar de werkzaamheden plaatsvinden.

Enerzijds heb je dus een visum nodig waarmee je mag werken als contractor (dat lijkt me lastig), en vervolgens moet je als contractor op zoek naar een klant.

Wat is je uitdaging? Wil je graag voor een Amerikaans bedrijf in de VS gaan werken? Dan zou ik gewoon kijken of je daar in loondienst kan. Wil je graag voor een Amerikaans bedrijf vanuit je eenmanszaak werken? Dan zou ik dat gewoon lekker vanuit Nederland doen. Meeste Amerikaanse bedrijven die iemand 'remote' aannemen doen dat overigens ook al op een contractors basis volgens mij.
Dat zijn goede overdenkingen. Dank!
Pagina: 1 ... 281 ... 629 Laatste