Het is inderdaad een persoonlijke afweging. Je moet ook kijken naar wat je doet en wat de opdrachtgever vraagt van je. Ben nu een maand bezig en ik heb een buffer van 10mnd om dit avontuur mee te beginnen. Ik heb bewust mijn tarief hoger gezet in het begin, zag dat tarieven voor mijn profiel rond de 90-100 euro lag, dus iets hoger gezet. Er is gewoon ontzettend veel vraag momenteel. Ik krijg op sommige dagen 5x per dag de vraag of ik beschikbaar ben, dat was al voordat ik ZZP'er werd.Tot nu toe krijg ik geen enkele rare reactie (brokers geven het eigenlijk redelijk snel op) op het feit dat mijn tarief 10-30 euro hoger ligt, er valt wel wat af maar tot nu toe niet de klusjes waar ik rouwig om moet zijn. Alle partijen waar ik direct terecht kom hebben aangegeven dat het tarief redelijk is voor mijn skillset.El Polo Diablo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:19:
Tarieven zijn natuurlijk subjectief. Het voorbeeld van de accountants dat hier genoemd werd is wel een tak apart.
Als 18 jarige, vers van de middelbare school heb ik gewerkt als assistant accountant bij een van de Big4. Daar werd toen al een tarief van 90-110 euro voor me gevraagd (meer dan 15 jaar geleden). Echter is de enige die daar wat van terugziet, de partner.
Met de huidige tarieven van de grote consultantskantoren, die voor projecten tot wel 150 per uur vragen, zou ik ook denken dat ik een laag tarief heb momenteel. Maar met zo'n tarief zou ik me als ZZP'er niet op mijn gemak voelen. Aan de andere kant heb ik veel met dat soort jongens gewerkt, en op wat uitzonderingen na zou ik het qua kennis en kunde van die consultants het voor mezelf nog wel kunnen verantwoorden.
Moraal van het verhaal is om te doen waar je je prettig bij voelt denk ik.
Toen ik ging ZZP'en heb ik de keuze gemaakt:
Wil ik blijven hangen in die leuke omgeving waar ik lager betaald word door de markt of wil ik gaan werken voor de fintech's, grote bedrijven en meer verdienen? Ik heb nu eens gekozen voor het laatste. Daarin had ik ook weer de volgende keuze: Ga ik voor 90-120k per jaar in dienst of ga ik voor dat zelfde bedrag netto een ondernemersrisico aan.
Ik heb gezien dat zodra er een crisis is de ZZP'ers er direct uitgegooid worden. Met corona is er nog een risico daarop. Hoop dat het goed uitpakt. Mocht ik het ZZP'en niets vinden dan ga ik weer in dienst, mocht de corona crisis ervoor zorgen dat de hele middenstand over de kop gaat en uiteindelijk er een 2008 situatie ontstaat voor de banken dan heb ik een probleem. Hoop dat mijn buffer tegen die tijd dan hoog genoeg is om het uit te zingen.