Een vriend van mij welke uit Zuid Europa komt (en daar ook fysiek werkzaamheden verricht) is een half jaar geleden gestart bij een grote USA scale-up met veel funding.Freeaqingme schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Meeste Amerikaanse bedrijven die iemand 'remote' aannemen doen dat overigens ook al op een contractors basis volgens mij.
Ik krijg mijn vinger niet helemaal op zijn contractvorm, hij geeft aan dat het op contractor basis gebeurt maar dat is dan wel degelijk anders dan we in Nederland gewend zijn: zijn contract is getekend voor 5 jaar, hij krijgt vergoedingen voor het aanschaffen van een laptop welke, naar ik begreep, na die 5 jaar ook zijn eigendom wordt en zo nog wel wat andere vreemde regelingen die ik hier niet ken. Ook weet ik niet zo goed of hij werkt op basis van de uren die hij maakt of als een soort fixed fee.
Het lijkt een beetje een hybride vorm tussen contractor en vast dienstverband. Ook heeft hij stock options gekregen, maar dat is bij de grotere tech firms en start(/scale) ups in de USA redelijk gangbaar.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.