Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 15:55
Mozart schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:49:
Ik zit even mijn O365 rekening te bekijken en daarop wordt gewoon BTW berekend:
[Afbeelding]

Dus ik voer het als een normale BTW factuur in, is dat dan niet juist?
Kan het zijn dat jij geen BTW nummer bij Microsoft hebt ingevuld, en ze daarom de BTW niet kunnen verleggen naar je?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Alleen als er een Nederlands BTW nummer van Microsoft op de factuur staat. Staat er een buitenland BTW nummer op dan moet je de BTW in dat land terug vragen.
Op mijn MS365 factuur staat een NL BTW nummer dus ik ging er van uit dat dat bij @Mozart ook het geval is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:06
Ja, staat een NL BTW nummer op:

Btw-nummer NL806702242B01
Freeaqingme schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Kan het zijn dat jij geen BTW nummer bij Microsoft hebt ingevuld, en ze daarom de BTW niet kunnen verleggen naar je?
Ik heb het even nagekeken en ik heb inderdaad geen BTW nummer ingevoerd...

[ Voor 72% gewijzigd door Mozart op 28-01-2022 15:13 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:14
Buitenlandse BTW is inderdaad niet erg helder. Je kan natuurlijk wel btw terugvragen uit een ander land, maar dan heb je meestal een drempel bedrag.

Wanneer je jouw btw nummer geeft aan een buitenlands bedrijf, dan kunnen zij de btw verleggen naar jou. Dus reken je effectief het bedrag zonder btw af ben hen. Je moet het dan hier aangeven tegen het geldende btw tarief (waar diverse boekhoud pakket netjes voorzien zijn). Tenzij het bedrijf natuurlijk een nederlands btw nummer heeft, dan wordt het voor de btw afgehandeld zoals een nederlands bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 07:47
Mozart schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:03:
Ja, staat een NL BTW nummer op:

Btw-nummer NL806702242B01

[...]

Ik heb het even nagekeken en ik heb inderdaad geen BTW nummer ingevoerd...
Dat is dan het verschil denk ik. Ik heb wel een BTW nummer ingevoerd, staat echt 0 euro BTW op de bon, wel de vermelding "BTW Verlegd" en een Iers BTW nummer van Microsoft (IE8256796U)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Pi1wkuPoUgUfBaLZ8xiO5zwYcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sMCtccVeY0IbHDgbZWg4m4H9.png?f=fotoalbum_large

( "BTW: Verlegging" staat op de vorige pagina van deze factuur)

[ Voor 37% gewijzigd door Hmmbob op 28-01-2022 15:57 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Volgens mij als je Office 365 personal aanschaf. Dan staat er geen btw op de bon. Koop je Office 365 bussiness basic dan wordt er wel BTW op de bon gezet.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
To_Tall schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:13:
Volgens mij als je Office 365 personal aanschaf. Dan staat er geen btw op de bon. Koop je Office 365 bussiness basic dan wordt er wel BTW op de bon gezet.
Ik heb een O365 business standaard met ingevuld BTW nummer, maar er staat bij BTW 0 euro op de bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
To_Tall schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:13:
Nee, dit klopt niet. Zou ook gek zijn, want een consument betaalt in principe altijd BTW. En personal is juist voor consumenten bedoeld, niet voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ernemmer schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Ik heb een O365 business standaard met ingevuld BTW nummer, maar er staat bij BTW 0 euro op de bon.
Same, maar dan business essential

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Nee, dit klopt niet. Zou ook gek zijn, want een consument betaalt in principe altijd BTW. En personal is juist voor consumenten bedoeld, niet voor bedrijven.
BTW betaal je als consument 'altijd', een gespecificeerde bon (aka factuur) krijg je niet altijd. Doen sommige telefoontoko's ook, dan krijg je alleen bij de zakelijke abonnementen een BTW specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Hmmbob schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Klopt maar de BTW wordt niet gesplitst in die facturen.

Als ik spel ophaal bij Xbox krijg een soort gelijk format factuur van Microsoft. Maar onder BTW staat niets ingevuld. Ik betaal wel BTW maar de btw wordt niet gesplitst.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:28
Wat doen jullie moeilijk zeg. Een van de voordelen van zzper zijn is dat je je als particulier kan voordoen naar verkopers maar wel van de zakelijke voordelen kan genieten. Particulieren zijn bij wet beter beschermd dan bedrijven. Dus zoveel mogelijk kopen als particulier is mijn idee. Dan in de boekhouding zakelijk verrekenen. Dan geniet je dus de zakelijke belasting voordelen en de voordelen van het consumentenrecht voor bijvoorbeeld garantie en wet koop op afstand. Het is anders als je een bv hebt. Sowieso iets minder gezever over een paar euro btw mag wel in dit topic wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:14
GekkeRipper schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:24:
Wat doen jullie moeilijk zeg. [...] Sowieso iets minder gezever over een paar euro btw mag wel in dit topic wat mij betreft.
Het juist invullen van de boekhouding hoort naar mijn idee gewoon bij het ondernemerschap/goed koopmanschap. Niks meer, niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
GekkeRipper schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:24:
Wat doen jullie moeilijk zeg. Een van de voordelen van zzper zijn is dat je je als particulier kan voordoen naar verkopers maar wel van de zakelijke voordelen kan genieten. Particulieren zijn bij wet beter beschermd dan bedrijven. Dus zoveel mogelijk kopen als particulier is mijn idee. Dan in de boekhouding zakelijk verrekenen. Dan geniet je dus de zakelijke belasting voordelen en de voordelen van het consumentenrecht voor bijvoorbeeld garantie en wet koop op afstand. Het is anders als je een bv hebt. Sowieso iets minder gezever over een paar euro btw mag wel in dit topic wat mij betreft.
Mist het zijn van zelfstandige in Nederland waar dit inderdaad een goed idee is, toen ik in Zweden een tijdje wat klussen deed, werd echt ALLES belast :( dir soort constructies werken daar helaas niet

Zeker goed punt, is het makkelijkste. Zakelijk recht beduidend minder goed dan het consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
Iemand ervaring met deze marktplaats

https://www.freelance.nl/

?
Je kan pas kijken wat het aanbod is als je in bezit bent van een KvK nr en dat heb ik momenteel niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Freelance.nl is denk ik net zo goed verstopt als de zoekfunctie ;)

Het is een prima website maar verwacht wel dat daar met name tussenpersonen zitten die minimaal een tientje per uur pakken (of meerdere tussenpersonen). Als ik echt zonder werk zou zitten overweeg ik het wel en mocht ik iets interessants zien dan zoek ik eerst of ik dichterbij de bron kan komen. Het is met name een verzamelplaats van opdrachten die elders ook te vinden zijn (zie TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Hoewel de OP zeer waardevol is is hij wel 12 jaar oud. Zou een update van de lijst met portalen mogelijk zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 23:27
juanita schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:05:
Hoewel de OP zeer waardevol is is hij wel 12 jaar oud. Zou een update van de lijst met portalen mogelijk zijn?
De OP is 1,5 jaar voor het laatst aangepast en best up to date. Wat mis je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Aftansert schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:25:
[...]

De OP is 1,5 jaar voor het laatst aangepast en best up to date. Wat mis je?
http://www.it-staffing.nl/ -> Http/1.1 Service Unavailable

https://between.com/ -> verwijst door naar https://www.jobcatcher.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
De OP is een leuk start punt. Zo moet je ook zien. Aan de informatie in dit topic zou je een nieuwe OP kunnen schrijven ter dikte van een mooie van Dale :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

wuppie007 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:26:
[...]

Het juist invullen van de boekhouding hoort naar mijn idee gewoon bij het ondernemerschap/goed koopmanschap. Niks meer, niks minder.
Ik hoop dat onder "goed koopmanschap" en "ondernemerschap" wel iets meer valt dan het kunnen invullen van btw in de boekhouding.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucon

*broem*

juanita schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:26:

?
Je kan pas kijken wat het aanbod is als je in bezit bent van een KvK nr en dat heb ik momenteel niet.
Veel overheids- en corporate opdrachten. Het wisselt per persoon of je daar zin in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:07
juanita schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:26:

?
Samen met inhuurkaart.nl prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansen1999
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 17:39
Hoe komen jullie aan jullie opdrachten? En waar zitten de leukste en best betaalde opdrachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jansen1999 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:32:
Hoe komen jullie aan jullie opdrachten? En waar zitten de leukste en best betaalde opdrachten?
Meestal via mij netwerk. In het begin, toen ik net zzp-er was, via freelance.nl (dacht ik). Intussen vinden ze mij.
Wat voor mij niet heeft gewerkt is koude acquisitie en 'in wilde weg bellen'. Ook netwerkborrels ga ik nooit heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Mozart schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:49:
Ik zit even mijn O365 rekening te bekijken en daarop wordt gewoon BTW berekend:
[Afbeelding]

Dus ik voer het als een normale BTW factuur in, is dat dan niet juist?
Ik zag gister bij mij dat tm oktober 2021 er btw op de office 365 factuur stond en daarna ineens niet meer. Heel vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myagi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-08 08:20
Hertog_Martin schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:44:
[...]

Ik zag gister bij mij dat tm oktober 2021 er btw op de office 365 factuur stond en daarna ineens niet meer. Heel vreemd.
Bij mij staat er ook geen BTW op de facturen van Microsoft, die is verlegd. In e-boekhouden zet ik de BTW-code bij de mutatie dan op 'leveringen/diensten binnen EU'. Dan zie je hem in je kwartaalaangifte terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Myagi schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Bij mij staat er ook geen BTW op de facturen van Microsoft, die is verlegd. In e-boekhouden zet ik de BTW-code bij de mutatie dan op 'leveringen/diensten binnen EU'. Dan zie je hem in je kwartaalaangifte terug.
Ja dat heb ik nu ook zo gedaan voor die twee facturen. Maar daarvoor stond er dus altijd een btw bedrag. Heb al die tijd gewoon m'n btw nummer gehad in m'n account en die staat er nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Ik had me vorige week aangemeld voor TopTal, ik dacht eens kijken of dat de moeite waard is.
Stap 1: 10 minuten interview. Ok, prima!
Stap 2: testronde van een uurtje of wat om te bepalen of je technische kennis voldoende is. Ook geen probleem.
Stap 3: een interview van een uur over je technische skills. Welja, nu we toch bezig zijn
Stap 4: een simulatieproject doen. Hhmmm, dat is bijzonder. Maar even gevraagd hoe lang dat duurt. Daar moet je dus 20-30 UUR in steken. :w :w :w

Ik ga maar afmelden. Er zijn echt grenzen aan de tijd die je ergens in moet steken en het is me nog helemaal niet duidelijk hoeveel werk (en tegen welk tarief) daar uitkomt.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

page404 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:37:
Ik had me vorige week aangemeld voor TopTal, ik dacht eens kijken of dat de moeite waard is.
Stap 2: testronde van een uurtje of wat om te bepalen of je technische kennis voldoende is. Ook geen probleem.
Stap 3: een interview van een uur over je technische skills. Welja, nu we toch bezig zijn
Stap 4: een simulatieproject doen. Hhmmm, dat is bijzonder. Maar even gevraagd hoe lang dat duurt. Daar moet je dus 20-30 UUR in steken. :w :w :w

Ik ga maar afmelden. Er zijn echt grenzen aan de tijd die je ergens in moet steken en het is me nog helemaal niet duidelijk hoeveel werk (en tegen welk tarief) daar uitkomt.
Toch wel ergens een goede strategie, zeker weten dat je met expert te maken hebt voordat je ze aanbied bij een bedrijf. Creëer je volgens mij geen verkeerde niche mee in de freelance wereld.
Een bedrijf kan dan bv kiezen stuur mij maar iemand die jullie selectie is doorgekomen. Scheelt weer een hoop tijd met sollicitaties etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
NLKornolio schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Toch wel ergens een goede strategie, zeker weten dat je met expert te maken hebt voordat je ze aanbied bij een bedrijf. Creëer je volgens mij geen verkeerde niche mee in de freelance wereld.
Een bedrijf kan dan bv kiezen stuur mij maar iemand die jullie selectie is doorgekomen. Scheelt weer een hoop tijd met sollicitaties etc.
Dan zullen ze wel een betere strategie moeten vinden om daadwerkelijk mensen aan te trekken. Als je alle professionals onbetaald zoveel tijd laat investeren, zonder daar duidelijk wat tegenover staat verwacht ik niet dat het storm loopt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucon

*broem*

[...]

Dat valt nog te bezien. Het lijkt namelijk een paradox; goede mensen gaan in deze tijd echt niet zomaar dat soort tests maken als ze zoveel tijd kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Yucon schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Dat valt nog te bezien. Het lijkt namelijk een paradox; goede mensen gaan in deze tijd echt niet zomaar dat soort tests maken als ze zoveel tijd kosten.
Precies. Top talent (dus toptal) gaat hun (dus toptal) ook echt niet nodig hebben.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

Je hebt wel een punt, maar aan de andere kant: ben jij bereid om er 30 uur in te steken als je in die tijd alleen 2700€ bij je opdrachtgever kan verdienen? En dan maar de vraag hoe lang het duurt, if at all, dat je die gemiste inkomsten weer terug verdient. Net zoals @Woy en @Yucon aangeven, welke goeie mensen gaan dat wel doen? Ik sta open voor argumenten dat ik niet de goeie afweging maak maar ik vraag me af of die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
Yucon schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Als ze nou kunnen beloven dat ze hun talent dan ook voor een silicon valley uurtarief kunnen wegzetten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

stiekem niet zo'n bedrijf waarbij dat 'simulatieproject' stiekem een echte klus voor een derde is die jij dan gratis voor hen uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hielko schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Als ze nou kunnen beloven dat ze hun talent dan ook voor een silicon valley uurtarief kunnen wegzetten...
Daar heb ik ook mijn twijfels over. Ik had 110$ per uur opgegeven en ik kreeg de vraag " wil je dat nog aanpassen of zo laten?". De vraag achter die vraag werd me niet duidelijk, hij kapte me meteen af toen ik daar op doorging.
Leipo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:17:
[...]

stiekem niet zo'n bedrijf waarbij dat 'simulatieproject' stiekem een echte klus voor een derde is die jij dan gratis voor hen uitvoert?
Die optie had ik nog niet bedacht nee. Alhoewel ik er niet van op zou kijken dat ze het zo doen, lijkt het me geen houdbaar business model. Je moet voor elke 40 uur werk toch een "bigger fool" zien te vinden en op een gegeven moment komt het wel uit toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik vroeg me af, zijn er hier mensen die van programmeertaal zijn gewisseld? Hoe doen jullie de wissel? Ik zie namelijk vooral dat er om ervaren krachten wordt gevraagd; maar die ervaring is natuurlijk lastig op te bouwen als freelancer, als je in een andere taal bezig bent.

Context van de vraag: Ik heb inmiddels 20 jaar ervaring in C#, maar zou toch graag eens wat anders willen doen. Ik heb in mijn weekenden al wat API's (voor app die ik voor klanten heb gemaakt) gebouwd in Golang en zou graag ook freelance Golang projecten doen, maar echt professionele ervaring heb ik niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Roet op 31-01-2022 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Roet schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:39:
Ik vroeg me af, zijn er hier mensen die van programmeertaal zijn gewisseld? Hoe doen jullie de wissel? Ik zie namelijk vooral dat er om ervaren krachten wordt gevraagd; maar die ervaring is natuurlijk lastig op te bouwen als freelancer, als je in een andere taal bezig bent.

Context van de vraag: Ik heb inmiddels 20 jaar ervaring in C#, maar zou toch graag eens wat anders willen doen. Ik heb in mijn weekenden al wat API's (voor app die ik voor klanten heb gemaakt) gebouwd in Golang en zou graag ook freelance Golang projecten doen, maar echt professionele ervaring heb ik niet.
Dat is altijd heel lastig geweest. De eerste jaren van mijn loopbaan was dat vrij makkelijk, maar ergens een jaar of 10-15 geleden moest je ineens een paar jaar aantoonbare ervaring hebben voor elke nieuwe framework of taaldialect. Gevolg: je kon vooral blijven doen wat je al deed en je moest mazzel hebben dat je iets nieuws bij kon leren op je opdracht. En een beetje bluffen daarover op je volgende intakegesprek.
Nu heb ik toevallig een opdracht waar ik wel "iets nieuws" mocht leren, maar dat komt vooral omdat ze gewoon niemand kunnen vinden met die vaardigheden.
Het enige wat je kan doen is zeggen dat je API's gebouwd hebt in Golang en dat je de taal wel kent, en hopen dat ze niet teveel doorvragen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00

MadEgg

Tux is lievvv

Ik doe voornamelijk Java maar vorig jaar een jaar op een Scala-project gezeten. Toen ik daarop inschreef had ik twee dagen Scala-ervaring. Dat heb ik ook gemeld bij het interview. Dat was geen probleem voor ze en heeft me uiteindelijk niet meer dan 2, 3 weken gekost om up to speed te komen. Betaald en wel.

Als je genoeg relevante ervaring op andere gebieden hebt hoeft het niet een blocker te zijn. je moet natuurlijk voldoende vertrouwen in jezelf hebben om het binnen afzienbare tijd op te pikken. En de klant moet er wel voor open staan. Ik zou er niet over liegen in ieder geval.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 18-09 14:10

Ironisch genoeg zit ik nu op dat punt, ook met golang.
Ik heb er zo goed als geen ervaring mee, maar match wel (ongeveer) alle andere wensen die ze hebben.
Als het verder klikt zal ik wel minder krijgen dan de ervaren golang dev's (aka 90/uur is niet haalbaar), maar het is nog altijd 10 a 15 meer dan ik nu heb na aftrek van de tussenpartij dus care.

En ik ga dan van 2 dagen per week op locatie naar 1 dag (post Covid) en van 1+ uur reistijd met de auto naar +/- 30 minuten met de trein (IC) :)

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 31-01-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:02
Bedankt voor de reacties. Het is dus niet bij voorbaat kansloos om te reageren en dat is fijn om te weten. Ik ben ook bereid minder betaald te krijgen.

En ik ben benieuwd hoe het je vergaat, hackerhater. Ik wens je veel success!

Pro tip trouwens: het boek 'Learning Go' (Jon Bodner, van O Reilly) is een erg goed boek. Het maakt je eigenlijk meteen een go developer. Ik heb ook een cursus op Pluralsight en Udemy gedaan, maar het boek geeft veel waardevolle adviezen (bijvoorbeeld wat _niet_ te doen). Beter dan de 'hey what's up, like & subscribe' passive-income gelukszoekers op Udemy of YouTube, wat mij betreft.

[ Voor 19% gewijzigd door Roet op 31-01-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Een oud collega (mede Java ZZPer) van me is enkele maanden geleden ook begonnen aan een golang opdracht. Hij had 0,0 ervaring met golang, maar dat vond de opdrachtgever niet erg.
Ze hadden zoveel moeite met mensen vinden, dat een goede developer mindset genoeg was, de taal komt vanzelf wel..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 18:30
Ik vroeg het me laatst nog af hoe lang ik nog gratis gebruik zou kunnen maken van de gratis G Suite legacy free edition die ik al vanaf 2008 gebruik voor zowel zakelijk als privé gebruik. Vandaag kreeg ik het antwoord. Niet meer gratis vanaf Juli 2022
Dear Administrator,

We are writing to let you know that your G Suite legacy free edition will no longer be available starting July 1, 2022. To maintain your services and accounts, you need to upgrade to Google Workspace.

We launched our G Suite legacy free edition —the original Google Apps offering for businesses and schools— 16 years ago. In 2012 we discontinued this service, and we will now transition all remaining users to an upgraded Google Workspace paid subscription based on your usage.

<...>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik ga weer eens een situatie met jullie delen om te kijken hoe jullie hiermee omgaan en/of over denken :)

Achtergrondsituatie: Ik ben voor bepaalde tijd (6 maanden) werkzaam bij een opdrachtgever met een intermediair ertussen.

Een paar weken geleden had ik met mijn opdrachtgever een gesprek over de voortgang. Ze zijn tevreden, alleen is het werk dat op de plank lag ondertussen aardig uitgevoerd. Ik werk nu 3 maanden voor deze opdrachtgever. Ik heb gevraagd hoeveel weken aan werk ze nog verwachten en er werd verwacht dat er nog voor 4 weken gevuld kan worden. Ze gaven aan op de hoogte te zijn van de opzegtermijn van 28 dagen.

Nu, 2 weken verder, is er naar verwachting nog voor 1/2 weken aan werk. Ik heb nog geen opzegging binnen gekregen (die had ik wel al verwacht). Ik vroeg aan de opdrachtgever hoe dat zit, en die gaven aan dat de tussenpartij had aangegeven dat ze niet op hoeven te zeggen, omdat er sprake zou zijn van een 0-uren contract en ze dus niet op hoeven te zeggen, maar gewoon geen werk meer aan kunnen bieden.

Ik verbaasd, want in mijn ogen is er weldegelijk een opzegtermijn van 28 dagen en staat in de overeenkomst dat de inzet per week 32 uur is. Nu staan er een aantal tegenstrijdigheden in de overeenkomst:

3.1 Deze Overeenkomst van Opdracht wordt aangegaan voor de bepaalde tijd of voor de duur van het project
zoals vermeld in de Werkopdracht en eindigt van rechtswege door het verstrijken van de overeengekomen
tijd of door het eindigen van het project waarvoor Opdrachtnemer is ingeleend.

3.2 Intermediair kan de Overeenkomst van Opdracht krachtens artikel 7:408 lid 1 BW te allen tijde
(tussentijds) opzeggen. Krachtens artikel 7:408 lid 2 BW staat dit Opdrachtnemer niet vrij. In afwijking van
de wettelijke bepalingen kunnen beide Partijen deze Overeenkomst van Opdracht te allen tijde tussentijds
opzeggen met inachtneming van de in de Werkopdracht overeengekomen wederzijdse opzegtermijn.

(artikel 3.3 gaat over opzegging bij faillissement)

3.4 In afwijking van artikel 3.2 kan Intermediar de Overeenkomst van Opdracht met onmiddellijke ingang
opzeggen in de volgende gevallen:
a. indien en zodra de Klant de Opdracht beëindigt;

Vervolgens in de werkopdracht bijlage:
Specificaties van de Opdracht:
3. Aanvangsdatum Opdracht : xx-10-2021
4. Einddatum Opdracht : xx-04-2022
5. Proeftijd : 1 maand
7. Wederzijdse opzegtermijn : 28 dagen
11. Inzet uren per week : 32 uur

Aan de ene kant staat er dus: De Intermediar kan de overeenkomst direct opzeggen wanneer de klant de opdracht beëindigd, terwijl er een wederzijdse opzegtermijn is van 28 dagen. In de e-mail met de voorstelvoorwaarden en de e-mail met de bevestiging van opdracht staat telkens: Opzegtermijn: 28 dagen, doorlopend

Van een nul-uren contract lijkt me in ieder geval geen sprake, het aantal uren staat duidelijk gespecificeerd in de opdracht en er is geen clausule dat dat verminderd kan worden. De vraag is alleen, is hier nu wel sprake van een opzegtermijn, of kan de Intermediair/Klant hier per direct opzeggen?

Ik heb het naar mijn zin bij de klant, de klant is tevreden met mij, maar dit soort "problemen" geeft altijd een negatieve lading. Mijn idee was dat ik 28 dagen van tevoren weet wanneer ik een nieuwe opdracht kan gaan zoeken en dan ook tegen een andere opdrachtgever kan zeggen: Vanaf datum X ben ik beschikbaar.

Stel dat de opdracht wel per direct opgezegd kan worden door de Intermediair: Er is nu duidelijk dat de opdracht binnenkort (1-2 weken) potentieel gaat eindigen. Zouden jullie dan direct zelf de opdracht opzeggen met de 28 dagen opzegtermijn? Dan heb ik in ieder geval een datum waarmee ik naar een andere opdrachtgever kan om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:57:
Een oud collega (mede Java ZZPer) van me is enkele maanden geleden ook begonnen aan een golang opdracht. Hij had 0,0 ervaring met golang, maar dat vond de opdrachtgever niet erg.
Ze hadden zoveel moeite met mensen vinden, dat een goede developer mindset genoeg was, de taal komt vanzelf wel..
Grappig, ben ook een jaar bezig met Golang. Voel mij er alleen nog niet comfortabel genoeg in om als developer te beginnen, ben al paar keer gevraagd. Heb al meerdere projecten erin gebouwd. Heb afgelopen periode besloten een project te bouwen in Golang en ga deze opensource neerzetten. Dat was voor mij de manier om een solide basis neer te zetten en een showcase te hebben om aan partijen te laten zien.

(Ben in de afgelopen paar dagen meer bezig geweest met etcd/v2/v3 verschillen te snappen zodat ik de Go library in context kan plaatsen dan dat ik met de taal bezig ben geweest. :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:16:
Ik vroeg het me laatst nog af hoe lang ik nog gratis gebruik zou kunnen maken van de gratis G Suite legacy free edition die ik al vanaf 2008 gebruik voor zowel zakelijk als privé gebruik. Vandaag kreeg ik het antwoord. Niet meer gratis vanaf Juli 2022

[...]
Een tijdje geleden inderdaad al een artikel op Tweakers. nieuws: Google stopt met gratis legacyversie van G Suite, zet gebruikers naar...

Ik denk dat ik voorlopig gewoon een betaald workspace abo ga nemen, maar ondertussen wel eens kijken naar alternatieven. Zo heb ik ook office 365 business, maar dat werkt toch minder fijn dan Google workspace voor mijn mail vind ik.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Opa-Sokkenpop volgens 3.1 kan er opgezegd worden aan het eind van het project. 3.2 geeft de intermediair lijkt mij sowieso de mogelijkheid om op te zeggen.

Maar buiten de exacte juridische basis zou ik gewoon per direct duidelijkheid vragen. Ik zou van een opdrachtgever wel verwachten dat hij dit gewoon in overleg doet, dat zou ik als opdrachtgever ook van de opdrachtnemer verwachten. Als er echt niet over gecommuniceerd wordt hoeven ze ook geen flexibiliteit te verwachten als ze later toch nog een probleempje hebben die je snel op zou kunnen lossen.

Ik zou persoonlijk sowieso 2 weken geleden al naar een nieuwe opdracht zijn gaan zoeken. Ze hebben immers aangegeven dat er niet de intentie was om de overeenkomst nog lang door te laten lopen. Bij het vinden van een nieuwe opdracht kun je dan overleggen hoe de huidige opdracht af te ronden

Overigens ga ik er persoonlijk altijd vanuit dat er per direct opgezegd kan worden, maar zou ik het niet waarderen als dat gebeurt zonder normaal overleg.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 31-01-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:54:
Ik ga weer eens een situatie met jullie delen om te kijken hoe jullie hiermee omgaan en/of over denken :)

Achtergrondsituatie: Ik ben voor bepaalde tijd (6 maanden) werkzaam bij een opdrachtgever met een intermediair ertussen.

Een paar weken geleden had ik met mijn opdrachtgever een gesprek over de voortgang. Ze zijn tevreden, alleen is het werk dat op de plank lag ondertussen aardig uitgevoerd. Ik werk nu 3 maanden voor deze opdrachtgever. Ik heb gevraagd hoeveel weken aan werk ze nog verwachten en er werd verwacht dat er nog voor 4 weken gevuld kan worden. Ze gaven aan op de hoogte te zijn van de opzegtermijn van 28 dagen.

Nu, 2 weken verder, is er naar verwachting nog voor 1/2 weken aan werk. Ik heb nog geen opzegging binnen gekregen (die had ik wel al verwacht). Ik vroeg aan de opdrachtgever hoe dat zit, en die gaven aan dat de tussenpartij had aangegeven dat ze niet op hoeven te zeggen, omdat er sprake zou zijn van een 0-uren contract en ze dus niet op hoeven te zeggen, maar gewoon geen werk meer aan kunnen bieden.

Ik verbaasd, want in mijn ogen is er weldegelijk een opzegtermijn van 28 dagen en staat in de overeenkomst dat de inzet per week 32 uur is. Nu staan er een aantal tegenstrijdigheden in de overeenkomst:

3.1 Deze Overeenkomst van Opdracht wordt aangegaan voor de bepaalde tijd of voor de duur van het project
zoals vermeld in de Werkopdracht en eindigt van rechtswege door het verstrijken van de overeengekomen
tijd of door het eindigen van het project waarvoor Opdrachtnemer is ingeleend.

3.2 Intermediair kan de Overeenkomst van Opdracht krachtens artikel 7:408 lid 1 BW te allen tijde
(tussentijds) opzeggen. Krachtens artikel 7:408 lid 2 BW staat dit Opdrachtnemer niet vrij. In afwijking van
de wettelijke bepalingen kunnen beide Partijen deze Overeenkomst van Opdracht te allen tijde tussentijds
opzeggen met inachtneming van de in de Werkopdracht overeengekomen wederzijdse opzegtermijn.

(artikel 3.3 gaat over opzegging bij faillissement)

3.4 In afwijking van artikel 3.2 kan Intermediar de Overeenkomst van Opdracht met onmiddellijke ingang
opzeggen in de volgende gevallen:
a. indien en zodra de Klant de Opdracht beëindigt;

Vervolgens in de werkopdracht bijlage:
Specificaties van de Opdracht:
3. Aanvangsdatum Opdracht : xx-10-2021
4. Einddatum Opdracht : xx-04-2022
5. Proeftijd : 1 maand
7. Wederzijdse opzegtermijn : 28 dagen
11. Inzet uren per week : 32 uur

Aan de ene kant staat er dus: De Intermediar kan de overeenkomst direct opzeggen wanneer de klant de opdracht beëindigd, terwijl er een wederzijdse opzegtermijn is van 28 dagen. In de e-mail met de voorstelvoorwaarden en de e-mail met de bevestiging van opdracht staat telkens: Opzegtermijn: 28 dagen, doorlopend

Van een nul-uren contract lijkt me in ieder geval geen sprake, het aantal uren staat duidelijk gespecificeerd in de opdracht en er is geen clausule dat dat verminderd kan worden. De vraag is alleen, is hier nu wel sprake van een opzegtermijn, of kan de Intermediair/Klant hier per direct opzeggen?

Ik heb het naar mijn zin bij de klant, de klant is tevreden met mij, maar dit soort "problemen" geeft altijd een negatieve lading. Mijn idee was dat ik 28 dagen van tevoren weet wanneer ik een nieuwe opdracht kan gaan zoeken en dan ook tegen een andere opdrachtgever kan zeggen: Vanaf datum X ben ik beschikbaar.

Stel dat de opdracht wel per direct opgezegd kan worden door de Intermediair: Er is nu duidelijk dat de opdracht binnenkort (1-2 weken) potentieel gaat eindigen. Zouden jullie dan direct zelf de opdracht opzeggen met de 28 dagen opzegtermijn? Dan heb ik in ieder geval een datum waarmee ik naar een andere opdrachtgever kan om te starten.
Ik zou sowieso eens even boos de intermediar opbellen! Zij zorgen er potentieel voor dat je met een beetje pech ongewenst zonder opdracht zit :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
Woy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:11:
3.2 geeft de intermediair lijkt mij sowieso de mogelijkheid om op te zeggen.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Ik vraag me dan af waarom er eigenlijk nog sprake is van een "wederzijdse opzegtermijn", aangezien die opzegtermijn eigenlijk alleen voor mij geldt en niet voor de intermediair/klant. Anyway, in ieder geval een goede leerles voor de toekomst :)

Ik heb de klant vandaag gevraagd of ze een datum of tijdbestek weten wanneer de opdracht zou eindigen, maar daar hebben ze nog geen antwoord op. Ze weten het naar eigen zeggen nog niet, maar qua backlog is die bijna leeg en de klant is nu maar kleine puntjes aan het "bedenken" :P. Vaag helaas, zeker omdat duidelijkheid belangrijk is. Erger is nog dat er eerst een gesprek geweest is waarin ze zelf aangeven dat ze een opzegtermijn van 28 dagen hebben en vervolgens de intermediair aangeeft dat ze op elk moment kunnen opzeggen, zonder mij daarover te informeren.

Ik overweeg eigenlijk om gewoon een opzegbrief te sturen met de 28 dagen opzegtermijn erin. Dan weet de klant waar hij/zij aantoe is, en dan weet ik waar ik aantoe ben.
ybos schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Ik zou sowieso eens even boos de intermediar opbellen! Zij zorgen er potentieel voor dat je met een beetje pech ongewenst zonder opdracht zit :(
Die zijn morgenochtend de eerste die ik bel, maar ik blijf wel vriendelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Opa-Sokkenpop op 31-01-2022 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:35:
[...]
Die zijn morgenochtend de eerste die ik bel, maar ik blijf wel vriendelijk :)
je kan gerust boos zijn maar vriendelijk blijven ;)
Maar, eer inderdaad aan jezelf houden en tevens als statement gewoon opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:35:
[...]
Ik heb de klant vandaag gevraagd of ze een datum of tijdbestek weten wanneer de opdracht zou eindigen, maar daar hebben ze nog geen antwoord op.
Ik zou daar wat harder op doorvragen. Dat ze of toezeggen minstens een maand van tevoren aangeven te stoppen, of dat jij anders de opzegtermijn in laat gaan, maar het wel betreurt niet in beter overleg de opdracht tot een einde te kunnen brengen.

Ik wil altijd graag flexibel zijn, maar mag slecht tegen als er geen duidelijke intentie uitgesproken wordt. Nu willen ze wel jouw flexibiliteit om het werk af te maken, en de vrijheid om elk moment te stoppen.

De intermediair zou ik ook duidelijk maken dat de toezegging aan de klant dat die geen opzegtermijn heeft wat jou betreft ook de relatie week beschadigd heeft, en nog wel na zult denken of je in het vervolg met ze in zee wil gaan. Ze schermen er altijd mee dat ze zo goed voor jouw belangen opkomen, dan mogen ze dat ook waarmaken ( niet dat ik daar ook maar iets van geloof, maar altijd wel een mooie om tegen ze te houden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 18:30
Woy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:06:
[...]

Een tijdje geleden inderdaad al een artikel op Tweakers. nieuws: Google stopt met gratis legacyversie van G Suite, zet gebruikers naar...

Ik denk dat ik voorlopig gewoon een betaald workspace abo ga nemen, maar ondertussen wel eens kijken naar alternatieven. Zo heb ik ook office 365 business, maar dat werkt toch minder fijn dan Google workspace voor mijn mail vind ik.
Dank voor de link.

Voor zakelijk blijf ik wel bij Google Workspace, moet nu veel met GCP doen voor huidige klanten. Voor privé migreer ik echter mijn domein denk ik naar Office365 (die we toch al hebben). 30 euro/maand voor eigenlijk alleen mail wat vrouw en kinderen gebruiken vind ik wat te veel voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:35
@Opa-Sokkenpop ,

Hier ook werkzaam via recruiter en ook zoiets in mijn contract. Dit was mijn eerste opdracht, dus ik nam het ter harte, maar zal in het vervolg ook beter opletten hierop eigenlijk...

"De Overeenkomst eindigt van rechtswege, zonder dat daarvoor opzegging is vereist en zonder dat [ RECRUITER ] daarvoor schadeplichtig is, indien en zodra de overeenkomst tussen [ RECRUITER ] en de Klant, op grond waarvan de onderhavige Overeenkomst werd gemaakt, om welke reden dan ook eindigt.

Opdrachtnemer realiseert zich dat dit met zich mee kan brengen dat zonder inachtneming van de
overeengekomen opzegtermijn door [ RECRUITER ] hij of zij geconfronteerd kan worden met een
plotseling einde van de Overeenkomst. Dit risico is, gelet op de branche waarin Partijen werkzaam zijn
en de positie die [ RECRUITER ] daarin bekleedt, onvermijdelijk."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
@Pepernoot Het was bij mij ook mijn eerste opdracht via een recruiter en heb het contract wel "goed" doorgelezen (maar blijkbaar niet goed genoeg). In jouw contract staat in ieder geval wel in duidelijke taal hoe het zit, dat is niet op meerdere manieren te interpreteren. Die duidelijkheid is het aller belangrijkste. Voor de toekomst inderdaad een wijze les om dit soort dingen af te dwingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
Ten eerste, kijk even uit wie je opdrachtgever is. Uit je verhaal blijkt dat dat een intermediair is. Wat betreft de overeenkomst is hun klant niet een partij waar jij direct mee te maken hebt. Elke keer dat ik opdrachtgever zeg, is dat de intermediair.

In je artikel 3.2 wordt enkel het wetboek geciteerd. Direct erna staat dat er wordt afgeweken van 7:408 lid 1 en lid 2 BW met een opzegtermijn. Aangezien deze opzegtermijn bevestigd is door opdrachtgever (ik hoop schriftelijk), lijkt het me duidelijk dat er een opzegtermijn geldt. Echter wordt deze weer uitgesloten omdat de klant blijkbaar "de opdracht heeft beëindigd". Je opdrachtgever moet echter wel de overeenkomst daadwerkelijk opzeggen en aannemelijk maken dat dat het geval is!

En zelfs als ze je op de hoogte stellen en daarmee de opzegtermijn volgens de overeenkomst willen uitsluiten, geldt er toch nog een opzegtermijn naar redelijkheid. Een rechter zal zeker ook kijken naar de acties van de opdrachtgever; hadden zij je eerder op de hoogte kunnen stellen, en welke verwachtingen hebben ze gewekt. Zeker aangezien er een paar weken geleden nog niets aan de hand was (wat je hopelijk schriftelijk terug kan lezen), en een verkeerde verwachting geschapen hebben.

Daarnaast geldt artikel 7:411 BW, hoewel dat meestal niet opgaat voor uurtje factuurtje: als je al onkosten gemaakt hebt of onderhanden werk hebt, heb je daar in ieder geval gedeeltelijk recht op.

Wat je absoluut niet moet doen is zelf opzeggen. Je opdrachtgever wil immers opzeggen, niet jij. Je moet daarvan een schriftelijke bevestiging hebben (en elke mondelinge opzegging ontkennen). Zodra je die bevestiging hebt, zou ik direct stoppen met werken en een schadevergoeding factureren ter hoogte van de resterende duur van het contract, onder verwijzing naar de opzegtermijn in het contract en het gesprek dat je een aantal weken geleden hebt gehad. Immers schenden ze een redelijke opzeggingstermijn. Doe dat met het doel om in het midden uit te komen.

En gelijk op zoek naar een nieuwe opdracht. De factuur die je stuurt zullen ze wel niet willen betalen, maar accepteer niet dat ze 'm weigeren. Blijf vriendelijk en ga geen hele lange mails met uitleg typen. Benoem de feiten in een paar zinnen, en blijf dat herhalen als zij zich blijven herhalen. Praten is prima (niet te lang), maar de factuur zou ik laten staan tot ze met een redelijk tegenvoorstel komen.

Ligt wel echt aan het contract; bij een tekst zoals @Pepernoot noemt is het een heel ander verhaal. In dit geval had de intermediair zich wel wat beter mogen beschermen tegen tussentijdse opzegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
ik betwijfel of het zo makkelijk is om een schadevergoeding te factureren...
je overeenkomst is met de intermediar, niet de klant. Jij hebt geen mogelijkheid op te zeggen. Maar je hebt ook geen urenverplichting, dus is er geen enkele reden om op te komen dagen. Zoek iets anders, begin daar zo 'per direct' als mogelijk is. Als je je factuur wilt verhogen blijf je gaan totdat ze je toegang blokkeren.

Als je voor deze klant nog vaker wilt werken, bespreek het met hun zodra je weggaat. Die intermediar zou ik namen & en shamen hier, trappen wij er ook niet in :)

Overigens moet er ergens een clausule instaan dat je wegkan, anders is het teveel een arbeidsovereenkomst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
fry77 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:04:
Maar je hebt ook geen urenverplichting, dus is er geen enkele reden om op te komen dagen.
Je hebt als ondernemer behoorlijke vrijheid om met elkaar af te spreken wat je wil. Als jij hebt afgesproken om 36 uur per week te werken voor 6 maanden, en je wijzigt die afspraak niet tussentijds (meestal mondeling in goed overleg), moet je 36 uur per week werken voor 6 maanden. Kom je niet opdagen, dan leidt de opdrachtgever gewoon schade die op je te verhalen is. Gebeurt vast niet op die manier, maar dat is dan je overeenkomst.

Sterker nog, als je een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat en je spreekt niet een opzegtermijn af, kan je volgens 7:408 lid 2 BW als opdrachtnemer helemaal niet opzeggen, behalve bij zwaarwegende redenen.
fry77 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:04:
Overigens moet er ergens een clausule instaan dat je wegkan, anders is het teveel een arbeidsovereenkomst....
Nee. Juist als ZZPer ben je volledig gebonden aan wat je met je wederpartij overeenkomt, voor zover dat niet in strijd is met de wet (en als ondernemer ben je een stuk minder beschermd dan als werknemer of consument). Daar doet een verkapt dienstverband niets aan af. En zolang je je werk naar eigen inzicht mag uitvoeren, een vervanger kan sturen, eigen indeling van werktijd bepaalt, er geen overdreven gezagsrelatie is tussen opdrachtgever en -nemer (en nog meer wazige DBA-criteria) is daar geen sprake van.

[ Voor 6% gewijzigd door Aftansert op 31-01-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
...
Zo effe een intake van een halve week, nou ik heb geen spijt dat ik al eerder afgehaakt was bij Toptal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Lisper schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Zo effe een intake van een halve week, nou ik heb geen spijt dat ik al eerder afgehaakt was bij Toptal.
Ik ben ook na stap 1 al afgehaakt. Ze vertellen je uiteraard niet uit zichzelf hoe lang de procedure echt duurt, maar ik vroeg ernaar en krijg dat als antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het ergste is nog dat bijna alle externe deze stap doorkomen. 3,6% haalt het tot de live screening en 3,2% komt door het test-project (van de oorsponkelijke aanmeldingen). Het is letterlijk hun minst effectieve stap.

https://www.toptal.com/top-3-percent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
Deveon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:02:
Het ergste is nog dat bijna alle externe deze stap doorkomen. 3,6% haalt het tot de live screening en 3,2% komt door het test-project (van de oorsponkelijke aanmeldingen). Het is letterlijk hun minst effectieve stap.

https://www.toptal.com/top-3-percent
Van 3,6% naar 3,2% komt neer op een daling van 11,11%. Van de 100 personen die tot de test lijkt het mij inderdaad niet dat er 89 een test-project van 20-30 uur überhaupt voltooien én met succes afsluiten. Tenzij we de cijfers anders moeten zien en moeten doorrekenen met de overgebleven 3,6%, dat dáár vervolgens 3,2% van slaagt, al is dat niet wat op de website staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ze claimen zelf de top 3% te hebben en tellen van 100% af naar 3%, maar als je uitgaat dat er ook professionals afhaken op een 20-30 uur gratis werk zonder nut dan is een daling van 11,11% nog minimaal. Juist richting je professionals zou ik op de website promoten dan dat een kritieke stap is voor het businessmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Neem aan dat voor de top 3% ook top3 uur tarief wordt uitbetaald ? Verder wel benieuwd of er verschil zit in de tarieven of demografisch gebied.

Voor bedrijven lijkt het mij toch een interessante optie. Het is zo te zien een internationaal bedrijf, die paar Nederlandse freelancers die niet mee willen doen zal ze denk heel veel kunnen interesseren. Wij hebben verder natuurlijk ook genoeg opties maar als je naar landen als India of China kijkt is het voor deze medewerkers vast een interessante optie.

[ Voor 8% gewijzigd door NLKornolio op 01-02-2022 10:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Bij een professioneel bedrijf hoort natuurlijk een mooi logo, dit van de week laten maken. Logo wordt alleen gebruikt voor LinkedIn en natuurlijk op de factuur. Zie vaak van die lelijke blokjes op LinkedIn bij veel freelancers, dat leek mij niks. Krijg nog een mooie header en dan ben ik klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnxZHgbC_A-xzO166weMcbopU_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMNYKGXpezJRG7BNBMtglMyQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S-oROrUzC7nbJ3ZxUALIAK_u-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Yk3KaANSWp38OIvuC5DSNP8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wackmack schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:18:
Bij een professioneel bedrijf hoort natuurlijk een mooi logo, dit van de week laten maken. Logo wordt alleen gebruikt voor LinkedIn en natuurlijk op de factuur. Zie vaak van die lelijke blokjes op LinkedIn bij veel freelancers, dat leek mij niks. Krijg nog een mooie header en dan ben ik klaar :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
He, dat is mooi, dat logo kan ik ook goed gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 18-09 17:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik ook gedaan. Even mijn zwager lief aangekeken, die is grafisch ontwerper… kon hij eindelijk wat terug doen voor alle keren dat ik hem met z’n it heb geholpen 😀

PSN: PcDCch

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aftansert

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Wij planten het zaadje voor uw business"?

Afbeeldingslocatie: https://www.startpage.com/av/proxy-image?piurl=http%3A%2F%2Fwww.biology.lifeeasy.org%2F%3Fqa%3Dblob%26qa_blobid%3D3815661710730797871&sp=1643707647Tf305aaadf21b6267eb75ee5e07a62a4094f23e3c5168de7309bb85da32e3c370

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Aftansert schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:28:
[...]

"Wij planten het zaadje voor uw business"?

[Afbeelding]
Hahaha, zoiets :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUe0RipaErubOT9I23H_H9rP9vE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T387pB7UtJ9M933SfMNFajKR.jpg?f=user_large

Dit is het idee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Over logo's enzo gesproken, ik ben aan het denken om de naam van mijn bedrijf aan te passen. Mijn huidige naam is ook met mijn naam Versteeg er in, maar ik heb ook het domain Woy.nl, aangezien dat wel lekker kort is zit ik te denken om mijn handelsnaam aan te passen naar Woy Software, aangezien ik ook wel ambities heb om iets meer dan alleen freelance te doen, en dan wil ik eigenlijk niet mijn persoonsnaam gebruiken.

Waar ik alleen nog over twijfel is hoe ik dat het best kan doen. Mijn huidige klanten kan ik wel gewoon op de hoogte stellen zodat ze niet gek opkijken als ze opeens een factuur van een "ander" bedrijf krijgen, alleen de tenaamstelling van mijn bankrekening is misschien een dingetje, dat moet ik wel timen zodat er niet dingen fout gaan bij het overschrijven van factuurbetalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Woy echt fout zal er niet iets gaan hoor. Je kan bij de KVK ook een 2e handelsnaam toevoegen. Bij je bank kan je vaak wel configureren vervolgens welke handelsnaam bij je rekening komt te staan bij uitgaande transacties.

Bij inkomende transacties is er hoogstens een probleem dat de verzendende bank gaat waarschuwen van "deze rekening hoort bij een andere naam" oid.

Dat kan je eventueel ondervangen door een tweede bankrekening te openen, en daar op je andere handelsnaam te gebruiken.

Wat je ook nog kan doen is een tijdje iets als "$nieuweNaam h.o.d.n. $oudeNaam" op je facturen te zetten, of andersom. Dan snappen de meeste mensen ook wel hoe 't zit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:40:
Over logo's enzo gesproken, ik ben aan het denken om de naam van mijn bedrijf aan te passen. Mijn huidige naam is ook met mijn naam Versteeg er in, maar ik heb ook het domain Woy.nl, aangezien dat wel lekker kort is zit ik te denken om mijn handelsnaam aan te passen naar Woy Software, aangezien ik ook wel ambities heb om iets meer dan alleen freelance te doen, en dan wil ik eigenlijk niet mijn persoonsnaam gebruiken.
Persoonlijk zou ik het beperken tot "Woy" want dat staat toch professioneler. Al die Solutions, Consultancy, Services en ook Software in de bedrijfsnaam vind ik maar vreemd en verwerk wát ik doe liever in de tweede regel van mijn logo (die overigens gewoon gesceencaptured is van een logo generator).

Mijn eigen bedrijfsnaam is trouwens net een twijfel gevalletje van "waar staat dat voor?" terwijl het een afkorting van mijn volledige naam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:40:
Waar ik alleen nog over twijfel is hoe ik dat het best kan doen. Mijn huidige klanten kan ik wel gewoon op de hoogte stellen zodat ze niet gek opkijken als ze opeens een factuur van een "ander" bedrijf krijgen, alleen de tenaamstelling van mijn bankrekening is misschien een dingetje, dat moet ik wel timen zodat er niet dingen fout gaan bij het overschrijven van factuurbetalingen.
Als je 'Woy software' als tweede handelsnaam bij de KVK registreert, kun je op je factuur zetten 'Woy Software is een handelsnaam van Versteeg Zwembad Solutions B.V.". Zie je overigens veel bij online webshops. "GoedkopeKeukens.nl is een handelsnaam van Universal Import B.V."

Tenzij je de naam Versteeg helemaal wilt laten vallen, dan doe je een volledige naamwijziging. Dat moet volgens mij wel bij een notaris en kost dus geld. Een tweede handelsnaam hoeft niet bij de notaris, alleen bij de KVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 18-09 14:10
Betreffende die naamswijziging: heb je een eenmanszaak of een BV.
Dat maakt nogal een verschil hoeveel werk het is.

De bankrekening is een kwestie van een nieuwe openen en tijdelijk 2 bankrekeningen in de lucht houden :)
En uiteraard je klanten de naamswijziging melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Een maatje van mij heeft diverse ontwerpen gemaakt (uiteraard met hetzelfde logo) voor mijn website, zakelijke WhatsApp, visitekaartjes, t-shirts, facturen en dergelijke. Zorg ervoor dat je het spul in vector formaat hebt, dan kun je veelal alle kanten uit.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 15:20
Kan iemand nog eens linken naar die Excel die iemand in dit forum gemaakt had? Ging over inkomenstenbelasting etc. berekenen geloof ik.

Weet zo even niet meer wanneer dat voorbij is gekomen.

Wellicht ook handig om in de OP op te nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Schmitzel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:43:
Kan iemand nog eens linken naar die Excel die iemand in dit forum gemaakt had? Ging over inkomenstenbelasting etc. berekenen geloof ik.

Weet zo even niet meer wanneer dat voorbij is gekomen.

Wellicht ook handig om in de OP op te nemen?
Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Persoonlijk zou ik het beperken tot "Woy" want dat staat toch professioneler. Al die Solutions, Consultancy, Services en ook Software in de bedrijfsnaam vind ik maar vreemd en verwerk wát ik doe liever in de tweede regel van mijn logo (die overigens gewoon gesceencaptured is van een logo generator).
Ja goed punt op zich, daar heb ik ook over zitten denken, alleen Woy alleen klinkt ook weer een beetje "Kaal". Maar zeker aan het begin haalt het niet zo heel veel uit of het nu Woy met Software in het logo, of Woy Software is. Aanpassen tussen Woy en Woy Software is natuurlijk een stuk makkelijker, want daar zullen klanten weinig op letten.
Freeaqingme schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:46:
@Woy echt fout zal er niet iets gaan hoor. Je kan bij de KVK ook een 2e handelsnaam toevoegen. Bij je bank kan je vaak wel configureren vervolgens welke handelsnaam bij je rekening komt te staan bij uitgaande transacties.
Uitgaande transacties kan mij eignelijk niet zoveel schelen, het meeste betaal ik toch gewoon met iDeal of CC betaling. En anders is het ook prima als de juiste omschrijving met factuurnummer er maar gewoon bij staat.
Bij inkomende transacties is er hoogstens een probleem dat de verzendende bank gaat waarschuwen van "deze rekening hoort bij een andere naam" oid.
Ja dat is exact hetgeen waar ik een beetje tegen op zie, maar ik kan natuurlijk prima bij de eerste factuur erbij zetten "Let op: Handelsnaam is gewijzigd"
Dat kan je eventueel ondervangen door een tweede bankrekening te openen, en daar op je andere handelsnaam te gebruiken.

Wat je ook nog kan doen is een tijdje iets als "$nieuweNaam h.o.d.n. $oudeNaam" op je facturen te zetten, of andersom. Dan snappen de meeste mensen ook wel hoe 't zit.
Een tweede bankrekening wil ik eigenlijk vermijden als het een beetje kan, dat is alleen maar extra administratie.
Skyaero schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:07:
[...]
Tenzij je de naam Versteeg helemaal wilt laten vallen, dan doe je een volledige naamwijziging. Dat moet volgens mij wel bij een notaris en kost dus geld. Een tweede handelsnaam hoeft niet bij de notaris, alleen bij de KVK.
Ook je handelsnaam wijzigen kan gewoon bij de KVK, bij een BV zal het wellicht wel via de notaris moeten.
hackerhater schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11:
Betreffende die naamswijziging: heb je een eenmanszaak of een BV.
Dat maakt nogal een verschil hoeveel werk het is.

De bankrekening is een kwestie van een nieuwe openen en tijdelijk 2 bankrekeningen in de lucht houden :)
En uiteraard je klanten de naamswijziging melden.
Het is een eenmanszaak, dus op zich is het administratief redelijke eenvoudig, maar het punt zit meer in de communicatie met de klant. Een tweede rekening zou ik het liefst vermijden, en ik denk dat dat ook wel moet lukken met de juiste communicatie naar klanten.

De overweging is overigens juist wel om de naamsverandering te doen voordat ik naar een B.V. overga, want dat verwacht ik ergens de komende jaren wel. Bij een B.V. is het mogelijk wat meer werk om het om te zetten, en dan wil ik helemaal mijn eigen naam er niet meer in hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 01-02-2022 11:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
ybos schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:21:
Ik vind dit ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid hoor. Je bent ZZPer dus als er geen werk is, gaan ze je niet betalen. Als een klant mij aangeeft dat ze nog maar 4 weken werk hebben, dan zou ik aangeven dat dat wel betekent dat ik per direct een nieuwe klus ga zoeken. Dat dan maar een beetje af gaan wachten en dan boos gaan doen als het afloopt, tja.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
Hydra schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Ik vind dit ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid hoor. Je bent ZZPer dus als er geen werk is, gaan ze je niet betalen. Als een klant mij aangeeft dat ze nog maar 4 weken werk hebben, dan zou ik aangeven dat dat wel betekent dat ik per direct een nieuwe klus ga zoeken. Dat dan maar een beetje af gaan wachten en dan boos gaan doen als het afloopt, tja.
Alleen als opdrachtnemer mag je niet zomaar stoppen met een opdracht, de overeenkomst dien je na te komen. Hoe kan je dan "per direct" stoppen als je een nieuwe klus gevonden hebt? In mijn overeenkomst staat dat het om 32 uren per week gaat, al staat er niks vermeld over een urengarantie of inspanningsverplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 16:18
Opa-Sokkenpop schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Alleen als opdrachtnemer mag je niet zomaar stoppen met een opdracht, de overeenkomst dien je na te komen. Hoe kan je dan "per direct" stoppen als je een nieuwe klus gevonden hebt? In mijn overeenkomst staat dat het om 32 uren per week gaat, al staat er niks vermeld over een urengarantie of inspanningsverplichting.
Communication is key. Bij mijn vorige opdracht stond in de overeenkomst dat er een wederzijds opzegtermijn gold van 1 maand. Tevens dat ik als opdrachtnemer voor 24 uur per week garant zou staan qua inspanning, maar niet dat de opdrachtgever deze 24 uur ook zou kunnen vullen. Dan is het aan mij om op gezette tijden te informeren hoe de vlag erbij hangt en daarop te acteren indien nodig.

Als het gaat om het contract, lijkt het mij zaak om dan iets aan de constructie van opzegtermijn te doen als blijkt dat je als opdrachtnemer er niet goed voorstaat op papier. Als je daar niet uitkomt, zou zoiets voor mij een showstopper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
[...]

Helemaal eens hoor :Y
De vraagsteller is er zelf deels ook debet aan. Er was al enige tijd sprake dat t rustig was, dan moet je strakke afspraken maken / om duidelijkheid vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Laatst online: 00:57
Een vraag die bij mij opkomt bij de discussie over contracten, is een implicatie van wat wordt beschreven dat je contractueel gezien geen vakantie kunt nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zoidbergh schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:27:
[...]
Tevens dat ik als opdrachtnemer voor 24 uur per week garant zou staan qua inspanning, maar niet dat de opdrachtgever deze 24 uur ook zou kunnen vullen. Dan is het aan mij om op gezette tijden te informeren hoe de vlag erbij hangt en daarop te acteren indien nodig.
Dafuq tekenen jullie voor contracten. Hier zou ik dus nooit mee akkoord gaan. Jij moet garant staan voor 24 uur per week, maar de opdrachtgever hoeft jou geen werk aan te bieden (en dus ook niet te betalen). Lekker zinloos ook dan dat 1 maand opzegtermijn. "He Zoid, we zeggen je contract over een maand op, maar hebben nu geen werk meer voor je, doei!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Maar dat is dan ook precies de reden waarom communicatie zo belangrijk is. Je kan het wel helemaal proberen dicht te timmeren (doe ik ook), maar tegen de tijd dat je naar contracten moet gaan verwijzen is de relatie toch al verpest.

Daarom kan je beter gewoon een open dialoog houden met de opdrachtgever en als je 't idee hebt dat het werk opraakt daar gewoon helder over communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Met de kanttekening dat de tussenpartij hierbij dus gezegd heeft dat er geen noodzaak is om volgens opzegtermijn op te zeggen maar dat ze gewoon geen uren meer kunnen aanbieden. Contracttechnisch kan dat vaak inderdaad, maar om dat als tussenpartij aan te raden vind ik wel vrij kwalijk. Het is een noodgreep, niet de gewenste gang van zaken. Dus daar mag je de tussenpartij wat mij betreft zeker op aanspreken.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb in al mijn contracten wel een aantal uren staan, maar wel met bewoording die de daadwerkelijke invulling vrij laat. Dat zorgt dan ook dat er in principe zowel geen afname als leververplichting is. Maar inderdaad gaat het vooral over communicatie, ik heb ook nog nooit gehad dat we er niet gewoon onderling uitkomen. Ik wil best wat langer nog af en toe een dag langs komen om wat over te dragen, heb er ook geen moeite mee als er onvoorziene dingen gebeuren en we het iets sneller afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidbergh
Skyaero schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Dafuq tekenen jullie voor contracten. Hier zou ik dus nooit mee akkoord gaan. Jij moet garant staan voor 24 uur per week, maar de opdrachtgever hoeft jou geen werk aan te bieden (en dus ook niet te betalen). Lekker zinloos ook dan dat 1 maand opzegtermijn. "He Zoid, we zeggen je contract over een maand op, maar hebben nu geen werk meer voor je, doei!"
Haha ik snap je wtf-momentje, maar juist in overleg tot deze constructie gekomen omdat ik ook tijd nodig had voor een eigen project :) Ze hadden inderdaad lomp 'doei' kunnen zeggen, maar juist daarom is blijven communiceren zo belangrijk! Met een goede verstandshouding heb je in mijn ervaring vaak tot eigenlijk nooit kans op hele gekke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoidbergh schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Haha ik snap je wtf-momentje, maar juist in overleg tot deze constructie gekomen omdat ik ook tijd nodig had voor een eigen project :) Ze hadden inderdaad lomp 'doei' kunnen zeggen, maar juist daarom is blijven communiceren zo belangrijk! Met een goede verstandshouding heb je in mijn ervaring vaak tot eigenlijk nooit kans op hele gekke situaties.
Maar staat er iets van een boeteclausule bij? Want op zich is het goed om de intentie duidelijk te hebben natuurlijk, maar als jij een maand in het ziekenhuis ligt voor het een of ander is het wel zuur als daar nog andere consequenties aan vast zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Opa-Sokkenpop schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:54:

Een paar weken geleden had ik met mijn opdrachtgever een gesprek over de voortgang. Ze zijn tevreden, alleen is het werk dat op de plank lag ondertussen aardig uitgevoerd. Ik werk nu 3 maanden voor deze opdrachtgever. Ik heb gevraagd hoeveel weken aan werk ze nog verwachten en er werd verwacht dat er nog voor 4 weken gevuld kan worden. Ze gaven aan op de hoogte te zijn van de ²opzegtermijn van 28 dagen.
Laat het contract en intermediair even los. Als je naar contract gaat zitten wijzen verlies je sowieso. Vaak zijn die dingen zo dicht getimmerd dat als ze je niet meer willen je geen uren meer kunt schrijven (effectief is opzegtermijn 0 dagen voor opdrachtgevers).

Alleen je werkt met mensen. Vraag de opdrachtgever om duidelijkheid. Is er kans op verlenging en zo ja hoeveel uur. Als het antwoord is: misschien. Zeg dan zelf: ik ga ondertussen een andere opdracht zoeken. Stuur dit per bevestiging naar je intermediair (of ga gesprek met beide tegelijk aan). Zeker bij grote organisaties kunnen bijvoorbeeld budgetten nog niet goedgekeurd zijn of hebben ze misschien andere projecten waar je geplaatst kunt worden.

Denk aan jezelf, want niemand doet dat voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidbergh
Woy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Maar staat er iets van een boeteclausule bij? Want op zich is het goed om de intentie duidelijk te hebben natuurlijk, maar als jij een maand in het ziekenhuis ligt voor het een of ander is het wel zuur als daar nog andere consequenties aan vast zitten.
Nee, geen sprake van een boeteclausule of andere nadelige consequenties. Er was wel een artikel tot inspanningsverplichting voor mij voor die 24 uur (zij wilden meer uren, ik juist minder :+ ).
Anderzijds een artikel 'onmogelijkheid tot nakoming' waarin het er eigenlijk op neer kwam dat wanneer ik langdurig verhinderd zou zijn (vakantie / ziekte / overmacht) beide partijen hun best doen om vervanging te regelen dan wel op een later tijdstip de opdracht te hervatten. In de praktijk dus alles in goed overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Ik word de laatste tijd helemaal platgebeld door recruiters uit de UK. Een club genaamd Interex group voornamelijk. Erg vervelend. Bellen meerdere keren achter elkaar, met verschillende 020 nummers. Heb al vaak genoeg opgenomen en gezegd dat ze moeten stoppen met bellen. Hoe ze aan mijn nummer komen is me ook een raadsel. Wat doe je hiertegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met EasyWorx? Mijn intermediair werkt met hun om administratie zoals facturatie uit te besteden. Het gaat dan ook van het marge van mijn intermediair af, maar ik krijg naar zeggen binnen 14 dagen betaald (ongeacht of uiteindelijke opdrachtgever al heeft betaald). Vandaag mijn factuur gestuurd, ben benieuwd hoe snel ze uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
sentja schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:39:
Ik word de laatste tijd helemaal platgebeld door recruiters uit de UK. Een club genaamd Interex group voornamelijk. Erg vervelend. Bellen meerdere keren achter elkaar, met verschillende 020 nummers. Heb al vaak genoeg opgenomen en gezegd dat ze moeten stoppen met bellen. Hoe ze aan mijn nummer komen is me ook een raadsel. Wat doe je hiertegen?
Weet niet of dat zakelijk ook kan maar als particulier kun je tijdens zo'n gesprek recht van bezwaar inroepen. Een bedrijf is dan verplicht je gegevens uit hun systemen te verwijderen.

https://meldpunt-telemarketing.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 16:48
Zie vaak van die lelijke blokjes
* kijkt met schuin oog naar avatar van @Wackmack

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Jogai schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:58:
[...]

* kijkt met schuin oog naar avatar van @Wackmack
Ik zie vooral veel blokjes hier :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Opa-Sokkenpop
DeveloperNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Laat het contract en intermediair even los. Als je naar contract gaat zitten wijzen verlies je sowieso. Vaak zijn die dingen zo dicht getimmerd dat als ze je niet meer willen je geen uren meer kunt schrijven (effectief is opzegtermijn 0 dagen voor opdrachtgevers).
Eens, ik heb gisteren besloten: Contractueel ga ik geen "herrie schoppen". Dat kost mij veel energie, haalt de positieve lading uit de opdracht en is een stressvolle situatie die veel tijd gaat kosten.
Vraag de opdrachtgever om duidelijkheid. Is er kans op verlenging en zo ja hoeveel uur. Als het antwoord is: misschien. Zeg dan zelf: ik ga ondertussen een andere opdracht zoeken. Stuur dit per bevestiging naar je intermediair (of ga gesprek met beide tegelijk aan). Zeker bij grote organisaties kunnen bijvoorbeeld budgetten nog niet goedgekeurd zijn of hebben ze misschien andere projecten waar je geplaatst kunt worden.

Denk aan jezelf, want niemand doet dat voor jou.
Het antwoord van de klant is: Dat weten we nog niet. Iets specifieker is het antwoord: Op dit moment staan er (na de huidige grote aanvulling die ik deze week afrond) geen grote aanvullingen op de planning. Er staan nog wel een aantal kleine punten op de planning, maar we weten niet hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen. Ze hebben nog wel enkele "taken" die ze kunnen verzinnen, maar daarna is het op. Vraag ik vervolgens of het mogelijk is om een schatting te geven van hoelang de samenwerking nog door kan zetten, dan weten ze dat niet.

Het probleem waar ik een beetje mee zit, is dat de intermediair blijkbaar de klant heeft geadviseert om - zodra ze klaar zijn - per direct te stoppen. Dat zit nu in het hoofd van de klant en ik heb ze geprobeerd uit te leggen dat het netjes zou zijn wanneer ze vantevoren aangeven wanneer het project stopt, zodat ik voor een nieuwe opdrachtgever daar duidelijkheid over kan geven en die tussenperiode zo kort mogelijk kan zijn. Daar hebben ze begrip voor, maar dat is in de ogen van de klant iets wat bij de intermediair ligt, omdat zij zich daar slechts door laten adviseren. En dat is buiten dat ik dat ethisch niet vind kunnen dat een intermediair dit adviseert aan een klant, zij zouden er immers ook voor mij moeten zijn.

Mijn contract eindigt automatisch eind april. Duidelijk is dat er niet tot eind april voldoende werk is bij deze klant. Ergens tussen morgen en eind april is dus het einde van de opdracht. Maar wanneer? De klant geeft er geen duidelijkheid over en ik verwacht niet dat ze dat netjes met enige termijn vantevoren aan mij gaan mededelen.

Zeg ik zelf op, dan hou ik denk ik de eer aan mijzelf. Ik schep duidelijkheid richting de eindklant: Die weet dat ik over 28 dagen stop. Is er meer werk, dan ben ik best bereid om in die tussentijd meer uren te maken dan overeengekomen om alles netjes af te ronden. Voor mijzelf weet ik dan wanneer ik bij een nieuwe opdrachtgever aan de slag kan gaan.

Zeg ik niet op, dan kan ik geen nieuwe opdracht aannemen. Een termijn tot eind april is voor de meeste opdrachtgevers te lang om te wachten en duidelijkheid/garanties kan ik een nieuwe opdrachtgever niet bieden. Daarbij komt het risico dat de klant op elk moment kan opzeggen en ik dan vervolgens een periode tijdelijk moet overbruggen.

Ik denk dat ik vanmiddag een vriendelijke, nette e-mail ga sturen naar de intermediair met de klant in de CC dat ik de opdracht opzeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Opa-Sokkenpop Tegelijkertijd is het natuurlijk wel zo dat een klant betaalt voor een ZZP'er, zodat 'ie er weer snel vanaf kan (in tegenstelling tot vast personeel). Hoewel suboptimaal, kan ik me in het huidige klimaat ook voorstellen dat je gewoon proactief met de klant meedenkt en je flexibel opstelt. Maakt de klant er dan toch een einde aan, gun je jezelf een weekje vakantie (wellicht nog wat studeren of andere todo's wegwerken waar je anders niet aan toe komt), en heb je binnen no-time weer een nieuwe klus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Opa-Sokkenpop schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:44:
Zeg ik zelf op, dan hou ik denk ik de eer aan mijzelf. Ik schep duidelijkheid richting de eindklant: Die weet dat ik over 28 dagen stop. Is er meer werk, dan ben ik best bereid om in die tussentijd meer uren te maken dan overeengekomen om alles netjes af te ronden. Voor mijzelf weet ik dan wanneer ik bij een nieuwe opdrachtgever aan de slag kan gaan.
Als het zo'n gedoe is met werk vinden en kleine klusjes schrapen, dan zou ik er wel klaar mee zijn. Ik zou opzeggen per 1 maart en op zoek gaan naar wat anders. Ik zou me in jouw constructie aan het lijntje gehouden voelen. Zelf opzeggen met een concrete datum geeft duidelijkheid voor jou, maar ook voor je klant. Die intermediair zou me weinig boeien.
Maar jij ben mij niet ;)
Pagina: 1 ... 283 ... 643 Laatste