Interessante vraag ook voor mij. Ben al een paar maanden aan het lurken in dit topic

Hoewel ik geen IT'er ben helpt dit topic wel ontzettend (de IT onderwerpen lees ik wat vluchtiger

)
Ik zie ingehuurde collega's om mij heen die zeker niet beter zijn dan mij, maar toch als ZZP'er worden ingehuurd voor 100eu per uur.
Dus het kriebelt wel om ook die stap te maken ondanks dat ik het nu ook niet slecht heb.
Ook al wat proefberekening gemaakt en met een dergelijk uurtarief en grofweg voorzichtigheidshalve 1.500 á 1.600 uur per jaar, wat prima moet lukken. Opdrachten in mijn vakgebied zijn vaak toch voor een half jaar of langer heb ik het idee.
Mijn idee: spaarrekening voor de BTW, spaarrekening voor de IB, lopende zakelijke rekening voor de vaste zakelijke lasten, maandelijks een bedrag om van te leven naar prive en de rest zoveel mogelijk inleggen in iets van een pensioen, sparen en (als er eenmaal voldoende buffer is om een tijdje zonder werk te zitten, worst case...) extra aflossen op de hypotheek.
Anders leven zouden wij ook niet gaan doen, we hoeven nu ook niet echt iets te laten eigenlijk. Dus maandelijks netto net zoveel overmaken als dat ik nu gestort krijg was mijn idee.
Zijn er vuistregels qua uurtarieven vs loon in loondienst? x euro per uur is 1x modaal, y euro per uur is 2x modaal etc?
Waar zou ik de 100eu per uur dan ongeveer moeten plaatsen?
Ik heb het nu ook niet slecht, goed naar mijn zin, genoeg opties qua doorgroeien van de toekomst, overstappen naar een andere werkgever zal ook nog wel een boost geven qua arbeidsvoorwaarden plus daarnaast lekker veilig in loondienst.
ZZP schap is natuurlijk wat spannender, meer vrijheid ook, ander soort uitdaging en betere beloning maar ik heb persoonlijk nog geen antwoord of dit opweegt tegen de huidige situatie plus toekomstperspectief.