Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
mannowlahn schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:13:
Ja die geintjes Ken ik wel. Twee uurtjes en dan naderhand zeiken dat je geen compleet cicd docker opgezet hebt en waarom geen specflow testen.
Welk stukje van "een uur pair programming" heb je gemist in mijn post? Volgens mij heb je mijn post heel oppervlakkig geleden nadat je al bedacht had wat je als reactie ging schrijven. :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:18
Hydra schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Welk stukje van "een uur pair programming" heb je gemist in mijn post? Volgens mij heb je mijn post heel oppervlakkig geleden nadat je al bedacht had wat je als reactie ging schrijven. :)
Nee hoor. Ik heb ook je opmerking over pair programming gelezen en dat is idd erg leerzaam als je bv medioren enzo moet aannemen. Snap dat prima. Maar ik wilde even inhaken op het test aspect die jij aandroeg waar je naderhand niks cvan hoort. Ik krijg het gevoel dat mijn reply bij jou overkwam als een oordeel op jouw methodiek met sollicitaties, dat was niet mijn bedoeling.

Dus oordeel niet te snel ;)

Edit: snapte even niet hoe mijn reply zo’n reactie ontlokte maar zie dat ik op je tweede deel van reply gequote hebt en niet je eerste deel.

[ Voor 11% gewijzigd door mannowlahn op 05-02-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-07 16:40
Darkwings schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:59:
[...]

Het voorbeeld dat je dit live moet doen, zonder ide, terwijl er twee mensen meekijken die zich niet voorstellen gaat uiteraard wel veel te ver. Dat slaat nergens op en zou voor mij reden zijn de opdracht af te wijzen obv bedrijfscultuur waar ik niks mee te maken wil hebben.
Ja bij de voorbeelden van pair programming, code review, dat soort zaken lijkt me de balans een stuk meer in orde en meer passend bij de dagelijkse realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
com2,1ghz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Zo ging het bij mij ook.

***members only***
Ja die, denk dat ik er niks aan mis..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jape14
ID-College schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:29:
[...]

Toegegeven, iemand met een Github repo met regelmatig activiteit en goede reviews zegt mij al een hoop maar er zitten er ook zal bij die dat nieteens hebben en je maar op hun blinde ogen moet geloven.
Tja ik werk fulltime voor de klant en ik heb ook andere hobby's, dus ik heb geen GitHub repo voor je. Is mooi meegenomen als iemand zoiets kan overleggen naar het kan volgens mij echt geen vereiste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 08:33
jape14 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:47:
[...]

Tja ik werk fulltime voor de klant en ik heb ook andere hobby's, dus ik heb geen GitHub repo voor je. Is mooi meegenomen als iemand zoiets kan overleggen naar het kan volgens mij echt geen vereiste zijn.
Ik heb wel een github, daar staat vooral mijn advent of code knutselwerk op. Die code is totaal niet representatief voor wat ik normaal voor een klant produceer :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
[...]

Misschien moeten we ook af van het concept dat je als developer maar in je vrije tijd niets anders doet dan coderen en studeren.

Vroeger ging ik voor de lol ook allerlei dingen thuis doen. Had 2 nieuwe PowerEdge servers gekocht en in de datacenter gezet hier in Haarlem. Proxmox opzetten. Eigen web en mailserver opzetten. Uitdaging om met 1 publiek ip adres allerlei virtual machines bereikbaar maken dmv PFSense met reverse proxy.

Heb tijden gehad dat ik om 12 uur s'avonds voor de lol naar de datacenter ging omdat mijn server plotseling onbereikbaar was. Een hoop meuk geschreven in PHP toen. Websites bouwen voor klanten en kennissen. Hele nachten doorhalen omdat ik lekker bezig was met developen.

Nu ik 33 ben met een gezin merk ik dat ik geen zin daarin heb. Ik doe nog wel aan zelfstudie maar ik leer nu graag on the fly. Dingetjes als een actieve github hebben, hoge score bij stackovervlow, artikelen schrijven. Al die zaken hoeven van mij niet meer want ik hecht nu meer waarde aan mijn vrije tijd.

Veel zaken waarmee we werken lijken op elkaar. Moet ik een keer iets doen met Kafka. Dan duik ik daar wel eventjes in. Moet ik leren werken met Azure Devops? Prima volg ik daar wel een cursus voor in mijn vrije tijd. Maar bij voorbaat in allerlei zaken een expert in zijn is niet realistisch en moet ook niet de norm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:07
Lisper schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:14:
Als je een timmerman laat komen vraag je toch ook niet of hij eerst even met bot gereedschap een klapstoel van pallethout gaat maken?
[...]

Het voordeel voor die timmerman zit hem in het product zelf. Drie foto's van een eerder gefabriceerde klapstoel via de mail en je bent wel/niet overtuigd waar het delen van code uit een systeem van de klant totaal niet gewenst is en in sommige gevallen totaal nietszeggend is als je niet weet hoe de rest in elkaar zit (wat niet door jou gemaakt is). Tenzij je iets tastbaars zoals een publiek toegankelijke website UI in elkaar hebt geklust snap ik wel dat de klant even tastbaar wil hebben op welk niveau de ingehuurde zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
jadjong schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:14:
[...]

[...]

Het voordeel voor die timmerman zit hem in het product zelf. Drie foto's van een eerder gefabriceerde klapstoel via de mail en je bent wel/niet overtuigd waar het delen van code uit een systeem van de klant totaal niet gewenst is en in sommige gevallen totaal nietszeggend is als je niet weet hoe de rest in elkaar zit (wat niet door jou gemaakt is). Tenzij je iets tastbaars zoals een publiek toegankelijke website UI in elkaar hebt geklust snap ik wel dat de klant even tastbaar wil hebben op welk niveau de ingehuurde zit.
Mijn punt is dat een hackerrank (of vergelijkbare site) vaak geen goed instrument is om te meten of iemand een goede developer is:
  • er wordt meestal gefocused op algoritmische puzzels terwijl dit vaak niet terugkomt in de werkzaamheden
  • het test niet over hoe goed iemand is in het overzicht verkrijgen van een groot systeem
  • het test niet over hoe goed iemand is in het het verzamelen van requirements
  • de ontwikkelomgeving is veel slechter en anders dan wat iemand normaal gebruikt
Het test dus maar klein deel van de gevraagde vaardigheden en dat ook nog eens in afwijkende setting.
(natuurlijk hangt het heel erg van af welke vragen er gesteld worden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Zoals Elon Musk het al zei: vraag iemand om het moeilijkste probleem te beschrijven wat ze zelf opgelost hebben. Als ze het probleem echt opgelost hebben kunnen ze

1. het probleem helder uitleggen, en
2. de oplossing helder uitleggen

Iemand die het niet zelf opgelost heeft valt direct door de mand.

Nu wil dit niet zeggen dat ze geen moeilijkere problemen aankunnen, maar het geeft een mooi minimum niveau aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:42
[...]

Nee dat heb ik ook nooit gezien. Vanuit de klant gezien vind ik een toets dan wel aannemelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:16
Probleem is vaak ook de partij die tegenover je zit. Zo ooit in een intake gezetten.

Ze vertelde dat ze mooi 4x een MSSQL machine hadden opgetuigd 2 voor productie 2 voor acc en test.

Op mijn vraag of dit een virtueel of fysiek cluster was. Kreeg ik het verbaasde antwoord MSSQL kan je niet clusteren.

Wat ik ook probeerde om uit te leggen dat MSSQL wel te clusteren is werdt ik een soort van uitgelachen. :+.

Kennis kan een techneut kan er wel zijn maar als de partij tegenover jou niet of onvoldoende kennis heeft. Is een gesprek of zelfs een test leuk. Maar ze kunnen je niet meten.

Zelfde dat “nu minder door tekort” HR preselectie maakt. En alleen op certificaten selecteerde. O hij heeft 8 en die heeft er maar 4 dan gaat die met 8 certificaten op de stapel die van 4 in de prullenbak.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Lisper schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:32:
[...]

Mijn punt is dat een hackerrank (of vergelijkbare site) vaak geen goed instrument is om te meten of iemand een goede developer is:
  • er wordt meestal gefocused op algoritmische puzzels terwijl dit vaak niet terugkomt in de werkzaamheden
  • het test niet over hoe goed iemand is in het overzicht verkrijgen van een groot systeem
  • het test niet over hoe goed iemand is in het het verzamelen van requirements
  • de ontwikkelomgeving is veel slechter en anders dan wat iemand normaal gebruikt
Het test dus maar klein deel van de gevraagde vaardigheden en dat ook nog eens in afwijkende setting.
(natuurlijk hangt het heel erg van af welke vragen er gesteld worden)
Die binary tree testen etc vind ik altijd geinige dingen. Ik kom ze zelf niet zo vaak tegen in mijn werkzaamheden als developer.

Wat je zegt, kan een developer goede requirements overzien. Hoe acteert de gekozen architectuur tot andere systemen, kan je later makkelijk anticiperen op die code of moet je refractoren. Snapt de developer hoe je goede unit tests schrijft. Hebben de gekozen methodes geen zware belastingen op het systeem? Heeft die persoon genoeg theoretische kennis om tijdens een PR al zaken er uit halen die potentieel een runtime error kunnen geven. Bezit de developer een goede onderzoeksdrang om bepaalde zaken te kunnen aftikken met debuggen( dit zie ik zoveel bij junioren)

Ik ben dus persoonlijk voor een aanzienlijke PR maken als bedrijf en daar wat bad practices in plaatsen. Niet volledige unit testen. Etc en dan vragen aan sollicitant om de PR te reviewen. Kost minder tijd en je haalt er als het goed is genoeg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:31
mannowlahn schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Ik ben dus persoonlijk voor een aanzienlijke PR maken als bedrijf en daar wat bad practices in plaatsen.
[…]
Ik denk dat je Procedural Requirement bedoelt en niet Pull Request?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RichieB schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat je Procedural Requirement bedoelt en niet Pull Request?
Nee? Gewoon een pull request? Waarom zou dat niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
mannowlahn schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Nee? Gewoon een pull request? Waarom zou dat niet kunnen?
Nu ik het nog een keer lees is het inderdaad duidelijk dat je Pull Request bedoelt. De eerste keer had ik moeite de afkorting te plaatsen (ben geen developer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

En dan reageren met "sorry, maar als jullie met zulke grote PR's werken waar zó veel mis mee is, zoek ik iets anders". :+

Tegelijk sta ik erom bekend dat mijn features ook altijd refactors bevatten. Maar ja, als ik ongedocumenteerde zaken van m'n niet meer aanwezige voorgangers moet uitbreiden of aanpassen, die ongetest zijn en niet uit te breiden zonder een bak copypasta, dan ga ik eerst snoeien en tests en docs schrijven.

[ Voor 55% gewijzigd door CodeCaster op 06-02-2022 13:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
CodeCaster schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:18:
En dan reageren met "sorry, maar als jullie met zulke grote PR's werken waar zó veel mis mee is, zoek ik iets anders". :+

Tegelijk sta ik erom bekend dat mijn features ook altijd refactors bevatten. Maar ja, als ik ongedocumenteerde zaken van m'n niet meer aanwezige voorgangers moet uitbreiden of aanpassen, die ongetest zijn en niet uit te breiden zonder een bak copypasta, dan ga ik eerst snoeien en tests en docs schrijven.
Haha dat is wel idd de norm. Pull request doen je zo klein mogelijk te houden. Soms ontkom je er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RichieB schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Nu ik het nog een keer lees is het inderdaad duidelijk dat je Pull Request bedoelt. De eerste keer had ik moeite de afkorting te plaatsen (ben geen developer).
Ah no worries. Het idd niet voor iedereen bekende afkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ik moest even gniffelen :+

Puzzels of ingewikkelde zaken is ook overbodig imo. Denk dat organisaties gewoon een stukje code van je willen zien. Niet meer dan dat. Heb je github, dan ben je er ook. Heb je dat niet, tja dan is t lastiger. Overleg een stukje code en t team reviewt de boel wel om de senioriteit te beoordelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ID-College schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:29:
Ik heb de afgelopen tijd ook een aantal wat interviews gehad met ZZP'ers en deze klant werkt ook met een test maar ik snap de situatie wel. Ik zie nu dat steeds meer mensen (in mijn ogen) uber belachelijke tarieven gaan vragen en daar bovenop zich ook nog te goed voelen voor een test. Voor mij zijn dat wel alarmbellen, want het zegt wat over de persoon. Ja hij kan supergoed zijn, maar je hoeft niet arrogant te worden imo maar ik krijg wel meer het idee dat dit gebeurt. En daar zit de crux een beetje, want wil je zo'n iemand in je team? Er zijn er namelijk ook zat die ook goed zijn en er geen moeite mee hebben, dat zegt wel iets anders.

Toegegeven, iemand met een Github repo met regelmatig activiteit en goede reviews zegt mij al een hoop maar er zitten er ook zal bij die dat nieteens hebben en je maar op hun blinde ogen moet geloven. Het zal best allemaal, iedereen die ZZP'er is kan wel goed ouwehoeren, maar je hebt dan gewoon weinig houvast naast het gesprekje met het team.. Bottomline, ik ben het zeker niet eens met de lijn "altijd een toets" maar in sommige situaties wil je wel iets van houvast hebben, en het geeft je bovendien ook extra informatie over de mentaliteit van die persoon..

Ben er zelf trouwens op tegen overigens maar ik probeer het van de andere kant te zien, en met wat je allemaal aangeboden krijgt :P
ID-College schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Nee dat heb ik ook nooit gezien. Vanuit de klant gezien vind ik een toets dan wel aannemelijker.
Bij jou kan dat "arrogant" overkomen maar vaak slaan heel veel van die tests nergens op. Andersom zegt het ook gewoon heel veel over de klant, dus als het iets over de ZZP-er zegt, zegt het ook vaak wat over de incompententie van de klant. Je verdoet de tijd van mensen dan gewoon en dat is gewoon echt heel irritant vooral omdat er vaak meerdere intakes zijn.
CodeCaster schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:18:

Valide punt toch als commentaar op die PR. Als iemand dat geeft in een sollicitatie dan zou ik blij zijn :) behalve de "zoek ik iets anders". Wij hebben dit ook weleens gedaan hoor, "hier heb je een PR, geef maar alle commentaar die je kan bedenken op deze PR". Werkt echt wel goed, hetzelfde als een pair programming opdracht van iets. Mooie bijkomstigheid is dat je meteen kan zien hoe iemand in zo'n situatie ook is.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Rutix schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:54:
[...]

[...]

Bij jou kan dat "arrogant" overkomen maar vaak slaan heel veel van die tests nergens op. Andersom zegt het ook gewoon heel veel over de klant, dus als het iets over de ZZP-er zegt, zegt het ook vaak wat over de incompententie van de klant. Je verdoet de tijd van mensen dan gewoon en dat is gewoon echt heel irritant vooral omdat er vaak meerdere intakes zijn.

[...]

Valide punt toch als commentaar op die PR. Als iemand dat geeft in een sollicitatie dan zou ik blij zijn :) behalve de "zoek ik iets anders". Wij hebben dit ook weleens gedaan hoor, "hier heb je een PR, geef maar alle commentaar die je kan bedenken op deze PR". Werkt echt wel goed, hetzelfde als een pair programming opdracht van iets. Mooie bijkomstigheid is dat je meteen kan zien hoe iemand in zo'n situatie ook is.
Ik ben zelf tegen een test, net als dat ik tegen een motivatiebrief ben (die schrijf ik zelf ook niet, als ze dat nog vragen leven ze ook nog in 2010), maar er zitten wel bijzondere figuren bij vind ik. Het is ook geen sollicitatie maar er zijn gewoon situaties waar je twijfelt, of het team twijfelt aan de competenties. Dan is het een extra mechanisme, zo zie ik het.
Ik geloof de inhoud vaak wel, kijk toch meer naar het type persoon en hoe die in het team zou vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
mannowlahn schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:20:
Edit: snapte even niet hoe mijn reply zo’n reactie ontlokte maar zie dat ik op je tweede deel van reply gequote hebt en niet je eerste deel.
Euh ja, dat verandert de context nogal :D Maakt niet uit hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:17:
Zoals Elon Musk het al zei: vraag iemand om het moeilijkste probleem te beschrijven wat ze zelf opgelost hebben. Als ze het probleem echt opgelost hebben kunnen ze

1. het probleem helder uitleggen, en
2. de oplossing helder uitleggen

Iemand die het niet zelf opgelost heeft valt direct door de mand.

Nu wil dit niet zeggen dat ze geen moeilijkere problemen aankunnen, maar het geeft een mooi minimum niveau aan.
Tja. Als Elon het zegt, dan is het waar. Vandaar dat we al 5 jaar zelfrijdende Tesla's hebben ;)

FF serieus; ik ben het hier pertinent mee oneens. Zoals ik eerder al zei; ik heb te veel ervaring opgedaan met devs in interviews die heel prima kunnen vertellen over wat voor'n fantastische dingen ze wel niet gedaan hebben (inclusief dit soort verhalen) maar als je ze een IDE geeft laten zien dat ze eigenlijk niks kunnen. Deze devs hebben gewoon meer ervaring in job interviews dan jij hebt in interviewen.

Ik zie dit vaak bij developers; een enorme zelfoverschatting op het gebied van hun interviewing skills. Het is niet bepaald je core competency. Tuurlijk vallen er af en toe mensen door de mand, maar dat zijn de mensen die slecht kunnen liegen. En het is over het algemeen een stuk makkelijker om goed te worden in liegen dan het is om goed te worden in development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:54:
Je moet je wel realiseren dat veel bedrijven op dit moment enorm zoekende zijn. Als ze het te makkelijk maken verzuipen ze in slechte developers (ook ZZPers). Als ze het te moeilijk maken, vallen juist de goeie mensen af omdat ze ervoor bedanken. De balans hierin is gewoon super lastig te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Hydra schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:46:
[...]

Je moet je wel realiseren dat veel bedrijven op dit moment enorm zoekende zijn. Als ze het te makkelijk maken verzuipen ze in slechte developers (ook ZZPers). Als ze het te moeilijk maken, vallen juist de goeie mensen af omdat ze ervoor bedanken. De balans hierin is gewoon super lastig te vinden.
Zeker! Ik ben ook vaak de interviewer dus ik weet hoe lastig het is. Maar een hacker rank is gewoon niet echt een goede optie, op geen een gebied. Een pair programming (zoals jij eerder aangaf) of een PR reviewen waar express fouten in zitten zijn wat betere methodes. Het punt is gewoon dat zoals je zegt "devs je interview skills zijn niet je core skill en dus slecht" zo zijn er ook mensen die gewoon niet goed zijn om in zo'n setting meteen een test te maken terwijl ze juist super goed zijn. Daarom moet ook het hele interview process in balans zijn.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hydra schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:43:
[...]
En ja, als je perse wil dat ik 4-20 uur in een take home stop, prima. Maar dan wil ik vooraf bevestiging dat ik die tijd kan factureren.
Dit zou gewoon standaard moeten zijn, in ieder geval wanneer je de opdracht niet krijgt. Krijg je 'm wel dan is een paar uurtjes overhead wat mij betreft wel acceptabel, maar voor iedere opdracht die je aan wil nemen eerst een paar uur werk moet doen om überhaupt kans te maken en dan de klant nog moet bepalen of ze je goed genoeg vinden is gewoon niet te doen.

Aan de andere kant wel de vraag, zijn deze uren (x normaal uurtarief) dan aftrekbaar? Want het is wel gemiste inkomsten, dus kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 23:00

ralpje

Deugpopje

Op welke manier zouden uren 'aftrekbaar' kunnen zijn? :?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisper
Oon schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:13:
[...]
Aan de andere kant wel de vraag, zijn deze uren (x normaal uurtarief) dan aftrekbaar? Want het is wel gemiste inkomsten, dus kosten?
Wat een rare redenering, gemiste inkomsten, dat is toch echt iets anders dan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

ralpje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:23:
Op welke manier zouden uren 'aftrekbaar' kunnen zijn? :?
Lisper schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Wat een rare redenering, gemiste inkomsten, dat is toch echt iets anders dan kosten.
Het zijn toch uren die je steekt in het mogelijk kunnen krijgen van een opdracht? Lijkt me niks anders dan bijv. de kosten die je aan het gemiddelde ZZP platform zou betalen.
Vandaar ook dat het een vraag was. Het zijn sowieso uren die je in je onderneming steekt en daarme tellen ze mee voor je urencriterium, maar ik vroeg me af of je ook gewoon je eigen uurtarief voor die uren mag rekenen als kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:44
Oon schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:06:
[...]
maar ik vroeg me af of je ook gewoon je eigen uurtarief voor die uren mag rekenen als kosten
En aan wie ga je die dan factureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jongetje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:08:
[...]

En aan wie ga je die dan factureren?
Er zijn genoeg kosten die wel aftrekbaar zijn maar zonder factuur, zoals tweedehands inkoop.
De belastingdienst heeft ook graag dat alle uren die besteed zijn aan je onderneming worden bijgehouden, dus ook netwerken en bijv. het bij een potentiële klant op bezoek gaan voor het bespreken van een opdracht.

Mijn vraag is dus puur of niet-facturabele uren op de een of andere manier terug te krijgen zijn.

Inmiddels zelf wat gezocht en het lijkt erop dat ze alleen meetellen voor je urencriterium en er geen manier is om ze verder aftrekbaar te maken omdat er geen directe kosten gemaakt zijn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 16:11
@Oon Ik was 5min kwijt aan het nadenken over wat je in godsnaam zou kunnen bedoelen. Ik zal even 10 euro aftrekken van de belasting, ik zit immers in dit topic vanwege mijn onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

bumble_bee schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:24:
@Oon Ik was 5min kwijt aan het nadenken over wat je in godsnaam zou kunnen bedoelen. Ik zal even 10 euro aftrekken van de belasting, ik zit immers in dit topic vanwege mijn onderneming.
Dat lijkt me totaal niet vergelijkbaar. De tijd die je hier besteed mag je overigens wel tellen voor je urencriterium als je hard kan maken dat het onder netwerken valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
Oon schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Het zijn toch uren die je steekt in het mogelijk kunnen krijgen van een opdracht? Lijkt me niks anders dan bijv. de kosten die je aan het gemiddelde ZZP platform zou betalen.
Vandaar ook dat het een vraag was. Het zijn sowieso uren die je in je onderneming steekt en daarme tellen ze mee voor je urencriterium, maar ik vroeg me af of je ook gewoon je eigen uurtarief voor die uren mag rekenen als kosten
Sterk stukje omdenken dit, leg het maar eens voor aan je boekhouder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Lisper schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:38:
[...]

Sterk stukje omdenken dit, leg het maar eens voor aan je boekhouder.
Het was toch maar een vraag? :?

Mijn excuses dat een gedachte had en die durfde te delen, zal het niet meer doen, want het is natuurlijk niet alsof een forum daar voor bedoeld is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rutix schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:03:
[...]

Zeker! Ik ben ook vaak de interviewer dus ik weet hoe lastig het is. Maar een hacker rank is gewoon niet echt een goede optie, op geen een gebied.
Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. M'n oud-werkgevere was op een gegeven moment ook aan het overstappen van BetterProgrammer.com (waar de opdrachten te simpel waren) naar HackerRank aan het overstappen. Maar de HR opdrachten die iemand van ons gemaakt hadden, waren echt bar en bar slecht. Weet eigenlijk verder niet wat ze met m'n feedback gedaan hebben toen.

Kan me zo voorstellen dat een hoop managers nieteens die moeite nemen en dan hardstikke verbaasd zijn als hun hiring pipeline opeens helemaal opdroogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-07 19:45

bord4kop

maximaal 100KB!

Verkapte werving én ook off-topic. Niet de bedoeling dus.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 07:53 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 17:17
Hmmbob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:26:
Vandaag viel me op dat Knab en Moneymonk nu net als andere banken via de (gratis) PSD2 methode te koppelen zijn, in plaats van de betaalde boekhoudkoppeling vanuit Knab. Scheelt toch weer 1,50/maand :+
RomeoJ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:54:
Bedankt voor de tip. Ik zie echter wel dat die koppeling iedere 3 mnd opnieuw gelegd moet worden. Zag staan dat de koppeling eind februari 2022 verloopt.
Hmmbob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:04:
Ze gaan je vanzelf mailen met een rechtstreekse link
Dit vandaag voor het eerst aan de hand gehad, maar dat werkt eigenlijk dikke prima. Rond 2u vannacht een emailtje met rechtstreekse link naar de koppelpagina in de inbox, deze vanochtend even gevolgd, QR scannen met de Knab app, aanvinken welke rekeningen het moeten zijn en klaar is * Hmmbob

In Moneymonk zelf stond ook een mededeling klaar.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

<knip> Quote en reactie verwijderd. Als je weet dat het off-topic is, reageer dan alsjeblieft niet.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
<knip> Quote en reactie verwijderd. Als je weet dat het off-topic is, reageer dan alsjeblieft niet.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Vraagje voor de WBSO-kenners hier. Ik ben bezig met het zoeken naar een volgende opdracht, en er zijn wat dingen waar mijn oog op valt. Een daarvan zit echter bij een overheid, en ik heb nog geen WBSO binnen voor 2022.

Zijn er mensen die het gelukt is om WBSO te krijgen op projecten die bij de overheid zelf zitten? Een provincie, gemeente, of het rijk?

Ik heb tot nog toe alleen WBSO aangevraagd (en gekregen) voor opdrachten in het bedrijfsleven, ik kan me voorstellen dat het moeilijker (of onmogelijk?) is als je voor een overheid werkt?
Of is er geen verschil? (@RonaldHeirbaut misschien?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 10:45
bumble_bee schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:27:
Vraagje voor de WBSO-kenners hier. Ik ben bezig met het zoeken naar een volgende opdracht, en er zijn wat dingen waar mijn oog op valt. Een daarvan zit echter bij een overheid, en ik heb nog geen WBSO binnen voor 2022.

Zijn er mensen die het gelukt is om WBSO te krijgen op projecten die bij de overheid zelf zitten? Een provincie, gemeente, of het rijk?

Ik heb tot nog toe alleen WBSO aangevraagd (en gekregen) voor opdrachten in het bedrijfsleven, ik kan me voorstellen dat het moeilijker (of onmogelijk?) is als je voor een overheid werkt?
Of is er geen verschil? (@RonaldHeirbaut misschien?)
Maakt geen verschil. Jij als eenmanszaak doet speur en ontwikkelingswerkzaamheden kan je WBSO aanvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisper
ID-College schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Ik ben zelf tegen een test, net als dat ik tegen een motivatiebrief ben (die schrijf ik zelf ook niet, als ze dat nog vragen leven ze ook nog in 2010), maar er zitten wel bijzondere figuren bij vind ik. Het is ook geen sollicitatie maar er zijn gewoon situaties waar je twijfelt, of het team twijfelt aan de competenties. Dan is het een extra mechanisme, zo zie ik het.
Ik geloof de inhoud vaak wel, kijk toch meer naar het type persoon en hoe die in het team zou vallen.
Zelf denk ik al snel 'laat maar' als er een motivatiebrief gevraagd word, maar ik had er erover met iemand in het onderzoek, en die vond een motivatiebrief heel belangrijk. Bij haar vakgebied krijgen ze dan ook 30 of meer serieuze kandidaten per vacature, dus dan snap ik wel dat je ergens onderscheid op wil maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Lisper schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Zelf denk ik al snel 'laat maar' als er een motivatiebrief gevraagd word, maar ik had er erover met iemand in het onderzoek, en die vond een motivatiebrief heel belangrijk. Bij haar vakgebied krijgen ze dan ook 30 of meer serieuze kandidaten per vacature, dus dan snap ik wel dat je ergens onderscheid op wil maken.
Ik snap het wel, maar met mijn (echte) motivatie kom ik nooit verder dan "ik moet iets doen om mijn geld te verdienen en dat wil ik a) met mijn kennis en talent en b) op een plek die ik leuk vind". Eerlijk gezegd, er zijn 100 plekken die voldoen dus in feite is het me een rotzorg. Dus dan brei ik er een mouw aan in de vorm van een bruine arm (bla bla bla, geweldig bedrijf bla bla bla kansen en opportunities bla bla bla for x in {1..10} do; generate_hypeword_$x; done).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
<knip> Quote en reactie verwijderd. Als je weet dat het off-topic is of niet toegestaan, reageer dan alsjeblieft niet.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

<knip> Discussie kan ook zonder dat het het karakter van acquisitie heeft. En dan moet het nog steeds in het juiste topic.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 07:59 ]

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk dat je vraag beter hier thuis past: Personeel of een baan vinden - Recruiters, Vacturesites etc.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 15:52
Zo onderhandel je als zzp'er over je tarief
Wie als zzp’er niet regelmatig zijn of haar tarief verhoogt, gaat – door de inflatie – steeds minder verdienen. Overtuig je opdrachtgevers daarom dat ze meer betalen voor jouw diensten. Hoe doe je dat?

Yasmine Esser1 januari 2022, 05:00
null Beeld Sophia Twigt
Beeld Sophia Twigt
Werknemers hebben vakbonden die over de salarissen in conclaaf gaan. De miljoen zzp’ers die Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt, moeten zelf onderhandelen over hun tarieven. Veel zelfstandigen durven dat niet, omdat ze lijden aan het ‘voor jou tien anderen-syndroom’. Gevolg: een kwart van de zelfstandigen is ontevreden over het inkomen, blijkt uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid 2021, van TNO en het CBS.

Het goede voornemen om in 2022 wél genoeg te verdienen? Vier tips om opdrachtgevers te overtuigen van je nieuwe prijs.

Bespreek regelmatig de samenwerking
Wie een hoger tarief wil, kan dat het beste eerst aan nieuwe klanten vragen. Die weten immers niet beter, meent Suzanne van Duijn, ondernemerscoach en schrijver van het onlangs verschenen boek De route naar €100.000 per jaar (2021). ‘Als nieuwe opdrachtgevers akkoord gaan, weet je dat het een schappelijk bedrag is wat je vraagt.’

Kondig bij huidige klanten aan dat je het over de samenwerking wilt hebben. Als ondernemer kun je op elk moment besluiten om je prijzen te verhogen, maar januari is een logisch moment, meent Merel van der Wouden die vrouwen met haar bedrijf helpt te onderhandelen over hun salaris of tarief.

‘Ik adviseer altijd om het communicatiemiddel te gebruiken wat je normaal ook gebruikt’, zegt ze. ‘Dus bel als je dat altijd doet, of mail als dat is hoe jullie samenwerken.’ Benoem als eerste wat er goed gaat. En informeer hoe de opdrachtgever de samenwerking vindt gaan. Daarna kun je het tarief ter sprake brengen, adviseert ze.

Veel mensen vinden het eng om over geld te praten of worden onzeker – doe je je werk wel écht zo goed dat je meer waard bent? – maar dat is niet nodig, meent Van Duijn. ‘Als je al jarenlang samenwerkt en ze hebben het nooit stopgezet, dan doe je iets goed.’

Gebruik slimme argumenten
Zeg niet dat je een huis wilt kopen of vaker op vakantie wilt. Dat is niet het probleem van de opdrachtgever. Focus liever op jouw kwaliteiten en de waarde die jij een klant biedt. De hoge inflatie kun je wél noemen, veel werknemers worden immers ook jaarlijks gecompenseerd voor de stijgende prijzen.

Van der Wouden: ‘Een onderhandeling staat of valt bij een goede onderbouwing. Zeg bijvoorbeeld dat je het komende jaar je prijzen verhoogt, omdat je meer ervaring hebt opgedaan of een opleiding hebt afgerond. Ook als je bijvoorbeeld een boek hebt geschreven of vaak wordt geïnterviewd gaat jouw marktwaarde omhoog.’

Benadruk het resultaat van jouw dienst of product, daar gaat het de klant uiteindelijk om. Van Duijn geeft een voorbeeld: ‘Als je als pr-adviseur beter wordt in het schrijven van persberichten bereik je meer media en ben je dus waardevoller voor je klant. Dat is een goede reden om meer te vragen.’

Van der Wouden tipt om voor bestaande klanten een overgangsperiode te hanteren. Zeg bijvoorbeeld tegen huidige klanten dat je voor nieuwe klanten het tarief vanaf 1 januari verhoogt, maar dat bestaande opdrachtgevers nog drie maanden kunnen profiteren van het huidige tarief. ‘Dit vergroot de kans dat er positief gereageerd wordt op je prijsverhoging.’

Wees creatief
Kom met een tegenbod als de ander ‘nee’ zegt. Ook als een opdrachtgever zegt dat ze iedere freelancer hetzelfde betalen, omdat ze nou eenmaal werken met vaste tarieven, is het mogelijk om te onderhandelen, menen Van der Wouden en Van Duijn. Wees in zo’n geval creatief. Als het uurtarief niet omhoog kan, vraag dan of je meer uren mag factureren. Of – als je met een dagtarief werkt – spreek af dat je in het vervolg nog maar vijf uur paraat staat in plaats van acht.

Nog beter is om te stoppen met het rekenen van een uurtarief, omdat het daarmee in je eigen nadeel is als je sneller wordt in je werk. Kies liever voor vaste prijzen per dienst, dus per persbericht als pr-adviseur of afgeleverde website als webdesigner.

Wees niet bang om afscheid te nemen
Als je ‘ja’ blijft zeggen tegen minder goed betaalde klussen, heb je geen ruimte voor nieuwe opdrachten met hogere prijzen. ‘Natuurlijk zijn er altijd mensen die je te duur vinden. Maar vraag jezelf dan niet af of je het juiste tarief hanteert, maar of je de juiste klanten hebt. Voor elk tarief is een klant te vinden’, zegt Van Duijn.

‘Nu, met de krappe arbeidsmarkt, is het wel het ideale moment om meer te vragen. Inmiddels huur ik zelf mensen in voor mijn bedrijf en ontdek ik hoeveel werk het is om nieuwe mensen te zoeken en in te werken. Daar heb ik helemaal geen zin in. Ik geef de mensen waarmee ik al werk daarom liever wat extra.’
Bron: https://www.volkskrant.nl...-over-je-tarief~b41de1ad/

Zelf pas net bezig dus nog geen reden gehad om dit te bespreken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:28
Grappig genoeg heb ik dit ongeveer nu gehad.
Huidige klant wil me graag nog een half jaar houden (wilde eigenlijk wat anders zoeken) om een rebuild mogelijk te maken.
De tussenpartij heeft een screwup gemaakt door me niks te laten tekenen voor de laatste 2 jaar waardoor de exclusiviteit in het eerste contract nu verlopen is. 8)7 })
Dus uiteraard schop ik die er tussenuit en heb ik de klant gezegd dat ik de marge van de tussenpartij wil hebben. Voor de klant veranderd het tarief niet, terwijl mijn inkomsten een aardig eind omhoog gaan.

Van 65 (begin) naar 82,5 (binnenkort), dat is meer dan genoeg inflatie-correctie 8)

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:09:
Van 65 (begin) naar 82,5 (binnenkort), dat is meer dan genoeg inflatie-correctie 8)
Pff, een marge van €17,50 per uur (ruim 20%) is wel fors hoor. Mooi dat je dat nu zelf krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat was inderdaad flink en het stak me toen ik dat hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
<knip> Quote en reactie verwijderd. Als je weet dat het off-topic of niet toegestaan is, reageer dan alsjeblieft niet.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 08:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:20

MadEgg

Tux is lievvv

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 08:01 ]

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25
hackerhater schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:09:
De tussenpartij heeft een screwup gemaakt door me niks te laten tekenen voor de laatste 2 jaar waardoor de exclusiviteit in het eerste contract nu verlopen is. 8)7 })
Werkt dat wel zo? Bij spilberg kreeg ik ook gewoon altijd 1x per jaar een PDFje gemaild met een paar regeltjes : "hierbij bevestigen we dat contract XXXX met partij YYYY is verlengd per datum tot nieuwe datum".

Niks handtekening zetten of wat dan ook, gewoon een eenzijdig mailtje en dat was het.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
ConQuestador schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Werkt dat wel zo? Bij spilberg kreeg ik ook gewoon altijd 1x per jaar een PDFje gemaild met een paar regeltjes : "hierbij bevestigen we dat contract XXXX met partij YYYY is verlengd per datum tot nieuwe datum".

Niks handtekening zetten of wat dan ook, gewoon een eenzijdig mailtje en dat was het.
Zelfs dat niet :) Geen enkele bevestiging of wat dan ook.
Ze hebben echt zichzelf gekloot.
Mijn contract was dan ook direct met de klant, ze hadden hun eigen marge-contract met de klant waar ik buiten stond.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2022 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ConQuestador schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Volgens mij kan dat niet. Het is een contract met twee partijen, dus twee partijen moeten akkoord gaan. In ieder geval heb ik in de afgelopen 15 jaar elke verlenging moeten tekenen.
Behalve dan dat bedrijf waar alles met een fysieke handdruk werd bezegeld. Geen contract, niks. Gewoon mondelinge afspraak en een handdruk. Het minste gezeik ooit mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Hier ook, iedere verlenging heb ik getekend. Soms ingewikkelde procedure over vele schijven (overhed), soms semi-automagisch (HeadFirst).
RonaldHeirbaut schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Behalve dan dat bedrijf waar alles met een fysieke handdruk werd bezegeld. Geen contract, niks. Gewoon mondelinge afspraak en een handdruk. Het minste gezeik ooit mee gehad.
Mijn vader leidde ook 35 jaar zijn bedrijf op die manier; in de ogen kijken en handdruk. "Als ze je willen naaien, doen ze het toch wel. Met of zonder contract"

EDIT
Ik vind het wel een mooie werkwijze. Maaar zelf leg ik altijd alles vast. Want: "Als ze je willen naaien, doen ze het toch wel.."
Dus dan kan ik alles maar beter hebben vastgelegd O-)

[ Voor 53% gewijzigd door bord4kop op 07-02-2022 14:25 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:59
bord4kop schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:04:
Hier ook, iedere verlenging heb ik getekend. Soms ingewikkelde procedure over vele schijven (overhed), soms semi-automagisch (HeadFirst).

[...]

Mijn vader leidde ook 35 jaar zijn bedrijf op die manier; in de ogen kijken en handdruk. "Als ze je willen naaien, doen ze het toch wel. Met of zonder contract"
Toch kan je het maar beter op papier hebben...
Mijn vader heeft ooit met iemand de hand geschud, volgde 5 jaar later een claim van 250.000 euro...
Als hij het op papier had gehad was dat niet gebeurd. 8 (!!!) jaar, diverse rechtszaken en vele slapeloze nachten later geschikt voor ongeveer 10% om er vanaf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
hackerhater schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:29:
Dat was inderdaad flink en het stak me toen ik dat hoorde.
Ik hoop dat je dit hoorde voordat je met de klus begon? Want de marge van de tussenpartij is een van de dingen die je zou moeten meewegen in je overweging of je een opdracht aanneemt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
RichieB schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:34:
Ik hoop dat je dit hoorde voordat je met de klus begon? Want de marge van de tussenpartij is een van de dingen die je zou moeten meewegen in je overweging of je een klus aanneemt of niet.
Helaas niet :( Al doende leert men. Het was mijn 2e ZZP klus ooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Zelfs dat niet :) Geen enkele bevestiging of wat dan ook.
Ze hebben echt zichzelf gekloot.
Mijn contract was dan ook direct met de klant, ze hadden hun eigen marge-contract met de klant waar ik buiten stond.
Hoe was de overeenkomst dan precies verwoord? Het is wel erg vreemd als dat puur op basis van de start van de overeenkomst is, en niet gerelateerd aan het eind van de overeenkomst. Als dat wel zo is dan is het inderdaad een aardige fuckup van ze. En heeft de klant zelf ook niet iets van een relatie-beding achtig iets?

Bij mijn huidige tussenpartij heb ik het relatie-beding laten schrappen, ik weet dat de tussenpartij nog wel een overeenkomst heeft met de eindklant, maar dan ben ik ieder geval zelf sowieso nooit in overtreding, en dus ook niet schadeplichtig.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 07-02-2022 14:49 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Hoe was de overeenkomst dan precies verwoord? Het is wel erg vreemd als dat puur op basis van de start van de overeenkomst is, en niet gerelateerd aan het eind van de overeenkomst. Als dat wel zo is dan is het inderdaad een aardige fuckup van ze. En heeft de klant zelf ook niet iets van een relatie-beding achtig iets?

Bij mijn huidige tussenpartij heb ik het relatie-beding laten schrappen, ik weet dat de tussenpartij nog wel een overeenkomst heeft met de eindklant, maar dan ben ik ieder geval zelf sowieso nooit in overtreding, en dus ook niet schadeplichtig.
Letterlijk dat het niet toegestaan was rechtstreeks met de klant zaken te doen voor x tijd na het aflopen van het contract.
Dat + geen overeenkomst vernieuwing betekend dat die termijn uiteindelijk af loopt. Tjah dat krijg je dus als je op je lauweren blijft rusten voor 2+ jaar en bijna 3 jaar niks van je laat horen. })
Laatste keer dat we contact hadden was voor de eerste uitbraak van Covid in NL................

Ik heb het dubbel gechecked met de klant en in het contract dat de klant had stond de bepaling helemaal niet. Zo me niks verwonderen als de klant (multinational) die eruit had laten halen.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Letterlijk dat het niet toegestaan was rechtstreeks met de klant zaken te doen voor x tijd na het aflopen van het contract.
Dat + geen overeenkomst vernieuwing betekend dat die termijn uiteindelijk af loopt. Tjah dat krijg je dus als je op je lauweren blijft rusten voor 2 jaar en 2 jaar niks van je laat horen. })
Ik heb het dubbel gechecked met de klant en in het contract dat de klant had stond de bepaling helemaal niet. Zo me niks verwonderen als de klant (multinational) die eruit had laten halen.
Maar staat er dan ook niks in over stilzwijgende verlenging? Bij mij staat dat er vaak wel op de een of andere manier in, en als je dan werkzaamheden blijft doen wordt het contract dus stilzwijgend verlengd. Kan zijn dat het mist natuurlijk, maar het is wel iets wat gebruikelijk is.

edit: Bij mij staat in een van mijn overeekomsten dit
Indien de overeenkomst na het verstrijken van de overeengekomen duur
stilzwijgend doorloopt, dan wel indien nieuwe opdrachten door Opdrachtgever
worden verleend en door Opdrachtnemer worden aanvaard, wordt de overeenkomst
geacht te zijn voorgezet voor de duur van die opdracht(en), onder gelijke
voorwaarden.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 07-02-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:58:
[...]

Maar staat er dan ook niks in over stilzwijgende verlenging? Bij mij staat dat er vaak wel op de een of andere manier in, en als je dan werkzaamheden blijft doen wordt het contract dus stilzwijgend verlengd. Kan zijn dat het mist natuurlijk, maar het is wel iets wat gebruikelijk is.
Nope + bij deze klant is er een onderbreking geweest van de contracten van een half jaar.
Ze hebben zichzelf gekloot hiermee en gezien hun graai-marge heb ik daar 0.0 medelijden mee.
Uiteindelijk geld alleen wat overeengekomen is, mondelijk of op papier.
Niks persoonlijks, puur zaken doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Nope + bij deze klant is er een onderbreking geweest van de contracten van een half jaar.
Ze hebben zichzelf gekloot hiermee en gezien hun graai-marge heb ik daar 0.0 medelijden mee.
Uiteindelijk geld alleen wat overeengekomen is, mondelijk of op papier.
Niks persoonlijks, puur zaken doen.
Sure, ik geef je groot gelijk, is ook meer advies om even te checken zodat je zeker weet dat je goed zit. Het is nogal een zure les als je opeens toch aan een boeteclausule gehouden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

[ Voor 156% gewijzigd door Ardana op 08-02-2022 08:04 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Woy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Sure, ik geef je groot gelijk, is ook meer advies om even te checken zodat je zeker weet dat je goed zit. Het is nogal een zure les als je opeens toch aan een boeteclausule gehouden wordt.
Ik heb het goed gecheckt ;) Ik vermoed zelf dat ze de fout gemaakt hebben omdat de klant erop stond dat de bedragen gesplitst werden (marge-contract) en dat het inhuur-contract rechtstreeks met mij was.
Het inhuur-contract (mij->klant) is wel telkens verlengd, maar ze zijn vergeten het contract tussen hun en mij te verlengen. 2 verschillende contracten, met ieder eigen voorwaarden en termijnen.

De tussenpartij zat dus niet er tussenin met de contracten en de betalingen wat ze normaal wel doen.
Ze kregen alleen een kickback fee voor het aanbrengen.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2022 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Wackmack schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:49:

Jezus. Geeft wel een beetje het nut van een "ondernemerscoach" aan. "Het is makkelijker meer te krijgen bij een nieuwe klant". "Begin niet over dat je een nieuwe auto wil".

Lekkere open deuren... :D

Onderhandelen over tarief doe je over het algemeen rond contractverlengingen. Dus als je een 6 maanden contract hebt, ga je dit gesprek aan voor dat het contract verlengd wordt. Want anders teken je natuurlijk weer voor een bepaald tarief. En dan is het gewoon een kwestie van aangeven dat je tarief omhoog gaat, en dan verder gewoon voet bij stuk houden. Het is voor bedrijven gewoon de normaalste zaak ter wereld dat tarieven meebewegen met tenminste de inflatie. En ze weten prima dat als ze iemand anders moeten aannemen, ze die kleine verhoging sowieso al kwijt zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Natuurlijk is er een bandbreedte en gaat het lastig te verdedigen zijn om van 60 naar 120 te gaan. Want hoezo is je waarde verdubbeld. Maar ik zou toch als ZZPer wel zorgen dat je op z'n minst met de inflatie meestijgt elk jaar. Meerdere kleine stappen zijn over 't algemeen makkelijker dan een grote. Iets met kikkers en heet water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:06:
[...]
De tussenpartij zat dus niet er tussenin met de contracten en de betalingen wat ze normaal wel doen.
Ze kregen alleen een kickback fee voor het aanbrengen.
Ah, ja dat is natuurlijk al een wat vreemdere constructie, dan is het inderdaad wel logisch dat jouw overeenkomst op een gegeven moment verloopt. Inderdaad wel lekker knullig. Maar ook bij dat soort partijen heb ik het idee dat ze gewoon eenmalig advies aan een jurist vragen, en verder weinig van de contracten snappen. Dat idee krijg ik ieder geval als ik over details in contracten begin, zowel voorheen in loondienst als nu met klanten krijg ik vaak een beetje het idee dat er normaal totaal niet over de inhoud van de contracten onderhandeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Geen idee, maar ik vind het prima. Die opvreters er tussenuit en ik grofweg 16.800 euro meer omzet voor deze klus van een half jaar. Kan ik die 8 a 9K netto in het potje gooien voor de dakvernieuwing over een paar jaar O-)

[ Voor 25% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-07 16:50
Deveon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Pff, een marge van €17,50 per uur (ruim 20%) is wel fors hoor. Mooi dat je dat nu zelf krijgt!
Name and shame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Computer Futures. Die 17.5 euro komt van de partij die voor de klant de administratie doet (Yaght in dat geval, maar niet belangrijk). Ik ga er dan ook vanuit dat dat bedrag klopt.
Ik heb bij het contract voorstel het tarief van 82.5 euro al gezien.

[ Voor 43% gewijzigd door hackerhater op 07-02-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-07 16:50
Die zijn nog best groot, volgens mij. Heel europa?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 23:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wackmack schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:49:
[...]

Wat een captain obvious verhaal zeg.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tylen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
Wat een captain obvious verhaal zeg.
Ik vind het wel waardevol hoor. Toch maar eens ophouden te melden dat ik een tariefverhoging wil omdat ik een boot wil kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:57:
[...]

Ik vind het wel waardevol hoor. Toch maar eens ophouden te melden dat ik een tariefverhoging wil omdat ik een boot wil kopen ;)
Hahaha nee gewoon zeggen. Willen ze niet betalen. Voor hun 10 andere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-07 13:59
Ik kreeg vandaag een berichtje over https://www.funle.nl/, iemand ervaring mee? Klonk wel goed, begreep dat de fee 1500 is. Ze hebben alleen hebben ze nog niet veel aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukongeluk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-07 00:58
BlackHawkDesign schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:11:
Ik kreeg vandaag een berichtje over https://www.funle.nl/, iemand ervaring mee? Klonk wel goed, begreep dat de fee 1500 is. Ze hebben alleen hebben ze nog niet veel aanbod.
Ik kreeg dit ook, maar gezien de opdrachtgevers (NS, KVK, ICTU, Politie etc.) zie ik dat ze veel van hun opdrachten van portalen afhalen en niet direct connecties hebben met de eindklanten. Lijkt me niet echt heel waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
BlackHawkDesign schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:11:
Ik zie alleen maar bedrijven die een inhuurportal hebben. Dus volgens mij is het een complete wassen neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
kwaazaar schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Die zijn nog best groot, volgens mij. Heel europa?
Ach jee, van hen heb ik alleen bla bla bla gehoord e gekregen. Die hoeven me niet meer te bellen. Never ever nooit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Echt alleen maar slechte verhalen over gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Ja daar ben ik nu ook achter :) Ach ja al doende leert men.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 17:17
Dit is ook die toko van mijn verhaal over die duurbetaalde cloud engineer die zelf uiteindelijk maar een habbekrats kreeg. Staat hier ergens in t topic.

Edit: hier. Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 07-02-2022 17:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Misschien moeten we gewoon 'es een lijst gaan maken met waar we zitten, voor welk tarief, wie er tussenzit en welke marge ze pakken. Ik wil er zelf wel aan meedoen maar natuurlijk wil niet iedereen z'n tarief delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:21
Ik heb 2 intakes gehad. Een van de bedrijven heeft vandaag akkoord gegeven. De andere heeft nog gesprekken tot donderdag en zou het donderdag laten weten. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het voor hun akkoord is gezien hoe het gesprek ging. Ik heb ook sterke voorkeur voor de opdracht die het donderdag laat weten. Hoe pakken jullie een dergelijke situatie aan? Bedrijf die vandaag akkoord heeft gegeven tot donderdag laten wachten?

[ Voor 5% gewijzigd door Reiziger88 op 07-02-2022 18:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:11
Reiziger88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:00:
Ik heb 2 intakes gehad. Een van de bedrijven heeft vandaag akkoord gegeven. De andere heeft nog gesprekken tot donderdag en zou het donderdag laten weten. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het voor hun akkoord is gezien hoe het gesprek ging. Ik heb ook sterke voorkeur voor de opdracht die het donderdag laat weten. Hoe pakken jullie een dergelijke situatie aan? Bedrijf die vandaag akkoord heeft gegeven tot donderdag laten wachten?
Had vergelijkbare situatie ooit. Aangezien ik zelf al aangegeven had dat ik meerdere dingen had lopen was het nogal makkelijk. Ik gaf bij intake of zelfs daarvoor al aan dat ik uiterlijk over 4 werkdagen zou laten weten welke opdracht ik aan zou nemen. Wat in ieder geval niet werkt is mensen of klanten aan het lijntje houden. Wat wel heel goed werkt is uitgebreid uitleggen waarom je een andere opdracht hebt aangenomen.

Bijvoorbeeld: de andere opdracht staat beter op mijn CV, is leuker/uitdagender/beter, betaald beter, duurt langer, meer thuiswerken, dichter bij huis, etc.

Heb gemerkt dat een onderbouwde uitleg goed helpt voor je netwerk. Oftewel, ze onthouden je beter op toch wel een positieve manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 21:41
Reiziger88 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:00:
Gewoon transparant zijn: "Ik heb nog 1 ander ding lopen. Ik laat uiterlijk eind deze week weten wat het wordt en of/wanneer ik kan beginnen"

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 08:00
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Onderhandelen over tarief doe je over het algemeen rond contractverlengingen. Dus als je een 6 maanden contract hebt, ga je dit gesprek aan voor dat het contract verlengd wordt. Want anders teken je natuurlijk weer voor een bepaald tarief. En dan is het gewoon een kwestie van aangeven dat je tarief omhoog gaat, en dan verder gewoon voet bij stuk houden. Het is voor bedrijven gewoon de normaalste zaak ter wereld dat tarieven meebewegen met tenminste de inflatie. En ze weten prima dat als ze iemand anders moeten aannemen, ze die kleine verhoging sowieso al kwijt zijn.

***members only***
Doe je dat ook als een contract stilzwijgend verlengd wordt met bijvoorbeeld weer 6 maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Pepernoot schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:24:
Doe je dat ook als een contract stilzwijgend verlengd wordt met bijvoorbeeld weer 6 maanden?
Tuurlijk :) Niet elke 6 maanden natuurlijk, maar 1 keer per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:51:
Misschien moeten we gewoon 'es een lijst gaan maken met waar we zitten, voor welk tarief, wie er tussenzit en welke marge ze pakken. Ik wil er zelf wel aan meedoen maar natuurlijk wil niet iedereen z'n tarief delen.
Ik doe wel mee hoor, op voorwaarde dat we onze privacy kunnen waarborgen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:26:
Ik doe wel mee hoor, op voorwaarde dat we onze privacy kunnen waarborgen.
Ja ik heb ff zitten vogelen met surveymonkey maar dat is eigenlijk best kut en met Google Forms kun je volgens mij geen vragen afhankelijk maken van andere vragen. Zucht :D Iemand goeie tips?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:28:
[...]

Ja ik heb ff zitten vogelen met surveymonkey maar dat is eigenlijk best kut en met Google Forms kun je volgens mij geen vragen afhankelijk maken van andere vragen. Zucht :D Iemand goeie tips?
Wie is hier nou de devver gij of ik >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-07 10:49
[...]

Typeform heeft volgens mij logic jumps op hun gratis plan.

Nvm 10 submissions per maand ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Bulder op 07-02-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 23:00

ralpje

Deugpopje

In MS Forms kun je wel 'branching' doen (wat jij volgens mij bedoelt met 'afhankelijk maken')

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:35
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Ik zie alleen maar bedrijven die een inhuurportal hebben. Dus volgens mij is het een complete wassen neus.
Mijn indruk ook. Ik had even contact met ze en vroeg wat de dienstverlening dan is. Antwoord:" wij koppelen en rekenen een kickback fee van 1200 EUR. "

Dat is een hoop geld voor iets dat je bij een ander platform gratis kan krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]

LimeSurvery, kan alles. Wel even ergens hosten..
Edit: ik bedoel natuurlijk het open source product, niet de dure cloud versie

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 07-02-2022 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 23:50
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:51:
Volgens mij is het meest interessante de tussenpartij & marge. Tarief is weer afhankelijk van je rol en skills. https://ohmyform.com/ Is een prima tool om even eens survey te doen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Pagina: 1 ... 285 ... 635 Laatste