Anoniem geen issue mee, maar aangezien ik hier ook niet mijn LinkedIn plaats hou ik het graag wel een beetje anoniem. Tarief mag overigens iedereen weten, dat maakt mij weinig uit.Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:51:
Misschien moeten we gewoon 'es een lijst gaan maken met waar we zitten, voor welk tarief, wie er tussenzit en welke marge ze pakken. Ik wil er zelf wel aan meedoen maar natuurlijk wil niet iedereen z'n tarief delen.
Weten jullie tot nu toe altijd de marge van de tussenpartij? Zit nu via een tussenpartij en alles helemaal tevreden. Echter is de marge eigenlijk nooit besproken. Gaf mijn uurloon
Zal het de volgende keer even bespreken als ik de tussenpartij weer zien. Als ze niet transparant zijn, zegt het natuurlijk genoeg.
De manager bij de opdracht speek ik eigenlijk zelden dus nog niet echt een moment geweest om het te bespreken. Ook nog geen noodzaak gehad hoor.
Members only:
aan dat was direct prima. Daardoor zit er marge in lijkt mij. Bij contractverlenging even bespreken.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zal het de volgende keer even bespreken als ik de tussenpartij weer zien. Als ze niet transparant zijn, zegt het natuurlijk genoeg.
De manager bij de opdracht speek ik eigenlijk zelden dus nog niet echt een moment geweest om het te bespreken. Ook nog geen noodzaak gehad hoor.
Ja ik vraag het altijd in het eerste gesprek met de tussenpartij, een van de tips die uit dit topic gehaald heb.Wackmack schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:37:
Weten jullie tot nu toe altijd de marge van de tussenpartij? Zit nu via een tussenpartij en alles helemaal tevreden. Echter is de marge eigenlijk nooit besproken. Gaf mijn uurloon
***members only***
aan dat was direct prima. Daardoor zit er marge in lijkt mij. Bij contractverlenging even bespreken.
Members only:
Inloggen
Op zich was ik niet ontevreden over het tarief, ik had snel een klus nodig en de marge nam ik maar voor lief, ondertussen ben ik wel absoluut van plan om de volgende klus zonder tussenpersoon te vinden.
Ja. Als ze het niet willen zeggen, ga ik niet met ze in zee. Tot nu toe is dat geen issue geweest, maar ik zit nu in m'n 3e klus waarvan alleen de 2e er sprake was van een tussenpartij.Wackmack schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:37:
Weten jullie tot nu toe altijd de marge van de tussenpartij?
https://niels.nu
Heh, ja, ik schiet ook meteen in die "GVD ik doe het zelf wel" modus in zo'n moment. Natuurlijk is het echt veel werk om op te zetten (ik heb we een paar keer zelf questionnaires gemaakt). Wat ik vooral opvallend vind is hoe brak het aan/uitzetten van vragen op basis van vorige antwoorden werkt in SurveyMonkey.
Ik ga het misschien wel een keer opzetten met een van de andere suggesties hier. Ik ga geen dingen zelf hosten ofzo dus het moet dan wel een SaaS iets zijn. Maar desnoods kunnen mensen het lekker zelf invullen in een Google Sheet ofzo...
Ik denk dat het uurtarief delen goed is, alleen ook met de juiste beschrijvingen.
Een Java/backend developer met 10 jaar ervaring verdient bv meer dan een PHP of frontend developer met 5 jaar ervaring, of andersom etc.
Een Java/backend developer met 10 jaar ervaring verdient bv meer dan een PHP of frontend developer met 5 jaar ervaring, of andersom etc.
[ Voor 10% gewijzigd door Pepernoot op 08-02-2022 09:13 ]
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Zal de mijne ff in de groep gooien, ik ga tzt wel even kijken of we dat breder/via een form kunnen doen. Ga deze dan ook wat breder delen. Ik wil ook graag weten welke tussenpersonen welke marges hanteren. Dus iets als:
Members only:
Inloggen
Ja, dat was ook het idee dat ik had hoor. Stack en jaren ervaring zijn belangrijk om mee te nemen.Pepernoot schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:10:
Ik denk dat het uurtarief delen goed is, alleen ook met de juiste beschrijvingen.
Members only: Full-Stack developer, Java/AWS/Angular/React, 4+ jaar ervaring
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door stukongeluk op 08-02-2022 11:02 ]
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Tja
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Tja
Members only:
Inloggen
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ja, dat is ook wel een ding inderdaad. Tussenpartijen die tarieven gaan verhogen. Fuck that. Je doet na het aanbrengen geen ene hol meer. Waarom zou dan na een jaar je tarief omhoog gaan? Verlagingen zijn net zo gangbaar.
Ik ben een keer door 2 partijen benaderd voor dezelfde klus bij Nike. Eentje gaf aan dat hun marge 10 euro was, en mijn max 90 euro. De ander gaf aan dat mijn max 85 was, maar wou echt niet vertellen wat hun marge was. Goh.TommyGun schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:21:
***members only***
TommyGun schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:21:
***members only***
Members only:
Inloggen
EU DNS: 86.54.11.100
Via die tussenpartij bij de Belastingdienst gezeten. Marge 15TommyGun schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:21:
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Goed om te weten, bedanktRonaldHeirbaut schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:31:
[...]
Via die tussenpartij bij de Belastingdienst gezeten. Marge 15
[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 08-02-2022 11:38 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Leuk deze lijstjes. Ik zie af en toe wel een naam van een tussenpartij staan maar met marge 0. Dat betekent alleen maar dat de opdrachtgever de tussenpersoon apart betaalt, vaak ook gewoon per jouw gewerkte uren. In dat kader ging mijn huidige opdracht interessant: ik had direct contact met de opdrachtgever (eigen netwerk) en die zei: neem Sevenstars die zitten er maar €5 per uur tussen. Zo gezegd, zo gedaan.. veel gedoe nog over mijn tarief (terwijl opdrachtgever daar mondeling mee akkoord was gegaan) maar uiteindelijk Ok. Ze waren tegen mij transparant over de marge van €10 per uur. Zegt de opdrachtgever nadat ik begonnen was: nou, die Sevenstars is opeens duur zeg!
Had ik dan die €5 verschil bij mijn eigen tarief moeten onderhandelen ofzo?

Members only:
Inloggen
[ Voor 31% gewijzigd door RichieB op 10-02-2022 12:46 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
@Tylen Hoe vinden je klanten jou voor troubleshoots? Want ik zie dat ik daar vaak meerwaarde kan bieden, maar om daar echt tijd voor vrij te kunnen maken zou ik er minimaal 2 per maand willen doen..
Via via meestal. (partners, distri's, vendor zelf, linkedin, google).RichieB schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:24:
@Tylen Hoe vinden je klanten jou voor troubleshoots? Want ik zie dat ik daar vaak meerwaarde kan bieden, maar om daar echt tijd voor vrij te kunnen maken zou ik er minimaal 2 per maand willen doen..
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ok, die eerste 2 is wel iets om aan te werken. Ik heb altijd de indruk dat die "eigen" mensen daarvoor hebben. Misschien is dat wel niet zo. Hoevaak doe jij troubleshoots?Tylen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:31:
[...]
Via via meestal. (partners, distri's, vendor zelf, linkedin, google).
Tylen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:12:
***members only***
Members only:
Inloggen
Iemand ervaring met Funle? Die vragen eenmalig 1200 ex btw voor bemiddeling. Verder dus geen opslag op je uurtarief. Vergeleken met een opslag van bv 15 eu/u heb je dat na 2 weken terugverdiend.
De genoemde klanten zijn allemaal direct via Brainnet/Headfirst op in te schrijven, maar ze geven aan net pas gestart te zijn en inmiddels ook andere klanten te hebben.
Voor nu is de meerwaarde beperkt, maar op termijn kan het interessant worden. Sowieso leuk dat ze de markt proberen open te breken.
De genoemde klanten zijn allemaal direct via Brainnet/Headfirst op in te schrijven, maar ze geven aan net pas gestart te zijn en inmiddels ook andere klanten te hebben.
Voor nu is de meerwaarde beperkt, maar op termijn kan het interessant worden. Sowieso leuk dat ze de markt proberen open te breken.
^^ zie boven/1pagina terug...kwaazaar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:26:
Iemand ervaring met Funle? Die vragen eenmalig 1200 ex btw voor bemiddeling. Verder dus geen opslag op je uurtarief. Vergeleken met een opslag van bv 15 eu/u heb je dat na 2 weken terugverdiend.
[ Voor 96% gewijzigd door bord4kop op 08-02-2022 14:28 ]
| Security Management |
Nu niets meer. Het heeft mij 12 dagen (niet facturabel) gekost om certified instructor te worden. Nu dat ik het ben kan ik direct een training geven mocht het nodig zijn.
Paar keer per maand. Meestal zijn die maar 1 a 2 dagen.RichieB schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:39:
[...]
Ok, die eerste 2 is wel iets om aan te werken. Ik heb altijd de indruk dat die "eigen" mensen daarvoor hebben. Misschien is dat wel niet zo. Hoevaak doe jij troubleshoots?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zit nu net een week bij een nieuwe opdracht. Deze was op het oog echt perfect wat ik wilde (toepassen data science / computer vision). Nu ik eenmaal begonnen ben blijkt het toch veel meer een data engineering job te zijn (het "data science"-aspect ontbreekt volledig), en zit ik er aan te denken nu al te stoppen. Iemand ervaring in een soortgelijke ervaring? In mijn ogen is het ook voor de opdrachtgever beter aangezien zij nu sneller iemand anders kunnen zoeken die het werk wel goed kan doen.
Bespreken. Wie weet volgt wat je zoekt over een aantal weken.rwx9 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:34:
Zit nu net een week bij een nieuwe opdracht. Deze was op het oog echt perfect wat ik wilde (toepassen data science / computer vision). Nu ik eenmaal begonnen ben blijkt het toch veel meer een data engineering job te zijn (het "data science"-aspect ontbreekt volledig), en zit ik er aan te denken nu al te stoppen. Iemand ervaring in een soortgelijke ervaring? In mijn ogen is het ook voor de opdrachtgever beter aangezien zij nu sneller iemand anders kunnen zoeken die het werk wel goed kan doen.
Je binnenhalen met een BS verhaal heeft natuurlijk geen zin, dus waarschijnlijk heb je nog geen volledig beeld?
Wat staat er in je contract m.b.t. opzegtermijn? Staat er ook iets over het regelen van een vervanger?rwx9 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:34:
Misschien is daar nog een uitweg in te vinden na het bespreken.
Afgelopen week kennisgemaakt met een collega die er precies hetzelfde over dacht, en daarom ook iets anders gaat zoeken..kwaazaar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:35:
[...]
Bespreken. Wie weet volgt wat je zoekt over een aantal weken.
Je binnenhalen met een BS verhaal heeft natuurlijk geen zin, dus waarschijnlijk heb je nog geen volledig beeld?
Ik heb momenteel ook nog geen contractstukongeluk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:36:
[...]
Wat staat er in je contract m.b.t. opzegtermijn? Staat er ook iets over het regelen van een vervanger?
Misschien is daar nog een uitweg in te vinden na het bespreken.

In ieder geval zorgen dat je je eigen mening vormt. Klagers heb je overal.rwx9 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:37:
[...]
Afgelopen week kennisgemaakt met een collega die er precies hetzelfde over dacht, en daarom ook iets anders gaat zoeken..
Dan kunnen ze natuurlijk moeilijk gaan doen om de gemaakte uren te betalen.rwx9 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:38:
[...]
Ik heb momenteel ook nog geen contract, maar dat is een heel ander verhaal. Gedachte gaat dus ook om dit niet te tekenen en direct iets anders te zoeken.
Zit er daarom zelf aan te denken wel te tekenen, deze maand aan te kijken en eventueel dan opzeggen. Met de tussenpersoon een opzegtermijn van 1 maand afgesproken, dus dat zit goed. Worst-case april nieuwe opdracht.Ernemmer schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:41:
[...]
Dan kunnen ze natuurlijk moeilijk gaan doen om de gemaakte uren te betalen.
Gewoon tekenen en ondertussen verder zoeken. Vind je wat leuks, dan weer opzeggen. Heb je in ieder geval inkomen. Lijkt me no-brainer.
Zo heb ik het ook gedaan bij een opdracht die eigenlijk meteen al niet leuk was.rwx9 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:42:
[...]
Zit er daarom zelf aan te denken wel te tekenen, deze maand aan te kijken en eventueel dan opzeggen. Met de tussenpersoon een opzegtermijn van 1 maand afgesproken, dus dat zit goed. Worst-case april nieuwe opdracht.
Ook geleerd dat ik nooit meer een uur werk voordat het contract getekend is.
rwx9 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:38:
[...]
Ik heb momenteel ook nog geen contract, maar dat is een heel ander verhaal. Gedachte gaat dus ook om dit niet te tekenen en direct iets anders te zoeken.
Ben sinds vorige maand al bezig met een zeer grote partij om een contract te krijgen, en daar ben ik nu ook al 4 weken bezig om een contract te krijgen (zou de 24ste moeten beginnen)... Maar no way dat ik ga beginnen zonder een contract, je weet namelijk niet waar je voor moet tekenen en hoe langer het duurt hoe minder gunstig het voor je gaat worden.
Next Gen hebben eens heel lang gedaan over het opstellen van een deugdelijk contract. Eerste concept kreeg ik pas na 2wk, terwijl zowel ik zelf als de eindklant graag zsm wilden beginnen.
Uiteindelijk heb ik het na dat eerste concept helemaal gestopt, omdat ik eerste 6mnd niet mocht opzeggen. Was er zo klaar mee, dat ik ook geen zin meer had om op een gecorrigeerd contract te wachten.
Uiteindelijk heb ik het na dat eerste concept helemaal gestopt, omdat ik eerste 6mnd niet mocht opzeggen. Was er zo klaar mee, dat ik ook geen zin meer had om op een gecorrigeerd contract te wachten.
Hoe heb je het dan opgelost?kwaazaar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:26:
Next Gen hebben eens heel lang gedaan over het opstellen van een deugdelijk contract. Eerste concept kreeg ik pas na 2wk, terwijl zowel ik zelf als de eindklant graag zsm wilden beginnen.
Ik ben niet begonnen zonder contract en heb uiteindelijk nooit getekend. Ik vond gelukkig snel een andere opdracht. Maar heeft me wel zo'n 3 weken onnodig thuiszitten gekost.
Nu zeg ik mn vorige opdracht niet meer op, voordat ik een contract heb dat zowel door mij als de eindklant is getekend.
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Ja die voorlopige aanslagen die sturen ze nu allemaal op. Vind het eigenlijk van de gekke dat de belastingdienst dit nu in eens aan het forceren is.
Als je zo'n blauwe envelop krijgt dan kijk je toch wat er in staat?Hydra schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:10:
***members only***
Overigens, volgens mij is het altijd zo dat ze automatisch voorlopige aanslagen sturen, als blijkt dat je in voorgaande jaren heb moeten betalen (boven een bepaalde drempel?). Alleen zit er volgens mij wel een flinke vertraging in dat proces, waarschijnlijk moet de belastingaangifte van dat jaar eerst definitief worden en dan pas gaat het in voor het volgende jaar. Dus dat je idd na 2 jaar na het starten van je zaak bericht krijgt dat ze een voorlopige aanslag opleggen lijkt me dan ook niet zo heel vreemd.
Hydra schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:10:
***members only***
Members only:
Inloggen
Tja
Bij mij duurde het iets van zeven jaar voordat ze achteraf betalen in ruilden voor vooraf betalen met achteraf een correctie. Waarschijnlijk had men toen geld zat.
Ja, maar ik heb het dus gewoon verkeerd geinterpreteerd. Natuurlijk mijn fout. Ik post het hier dus zodat andere mensen die net starten niet dezelfde fout maken.Hielko schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:03:
Als je zo'n blauwe envelop krijgt dan kijk je toch wat er in staat?
Vind je reactie trouwens niet zo tof.
[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 08-02-2022 19:35 ]
Net m'n boekhouder aan de lijn gehad. We gaan in ieder geval bezwaar aantekenen tegen de extra kosten (2500 euro is een beetje over the top) en de voorlopige aanslag van 2022 gewoon op 0 zetten. FF kijken of we dat gewoon ieder jaar gaan doen.
Members only:
Inloggen
Moest jij de broker fee zelf betalen bij die eerste klant? Heb daar ook 2 keer een klus gehad, maar beide keren kwam de fee bovenop mijn tarief (zonder dat ik daar over hoefde te beginnen, idem bij andere ZZP-ers waarmee ik op die klussen zat). Niet dat het hoge kosten zijn, maar vind het slechts wat merkwaardig.hansem schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:21:
***members only***
Ja, toen ik de opdracht kreeg hoorde ik dit, vond het niet de moeite om er moeilijk over te doen ;-). Bij de laatste opdracht wist ik het maar had ik me met het maximale tarief aangeboden.sverzijl schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:00:
[...]
Moest jij de broker fee zelf betalen bij die eerste klant? Heb daar ook 2 keer een klus gehad, maar beide keren kwam de fee bovenop mijn tarief (zonder dat ik daar over hoefde te beginnen, idem bij andere ZZP-ers waarmee ik op die klussen zat). Niet dat het hoge kosten zijn, maar vind het slechts wat merkwaardig.
***members only***
Members only:
Inloggen
***members only***
Members only:
Inloggen
EU DNS: 86.54.11.100
Idem hier. Ik heb het gewoon laten staan. Dus over 2021 is het straks 1 grote mep en heb gekozen voor automatisch afschrijven van die 2022 grote mep in 11x. Doet straks ff zeer, maar dan is die grote mep er volgend jaar ook niet meer.c-nan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:18:
***members only***
Eigenlijk ook mee "akkoord" gegaan omdat ik anders bij een 2e bank een nieuwe rekening moest openen anders moest ik en negatieve rente betalen en valt het meerdere niet meer onder het depositogarantiestelsel.
[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 08-02-2022 20:43 ]
Ja ik ga dit ook doen, scheelt weer teveel op je bank hebben staan. Plus ik maak nu elke maand een gereserveerd bedrag over naar aparte rekening die ik niet aanraak. Dan kan ik net zo goed dit automatisch gaan doen._Arthur schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:42:
[...]
Idem hier. Ik heb het gewoon laten staan. Dus over 2021 is het straks 1 grote mep en heb gekozen voor automatisch afschrijven van die 2022 grote mep in 11x. Doet straks ff zeer, maar dan is die grote mep er volgend jaar ook niet meer.
Eigenlijk ook mee "akkoord" gegaan omdat ik anders bij een 2e bank een nieuwe rekening moest openen anders moest ik en negatieve rente betalen en valt het meerdere niet meer onder het depositogarantiestelsel.
Ik heb voor 2022 ook gekozen voor een realistische VA. Hoewel ik nog niet zo lang bezig ben neemt het rekening saldo al snel toe met nog te betalen IB 2021, een kwartaal BTW en oplopend te betalen IB 2022.
Let er op dat die garantie per bankvergunning gaat._Arthur schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:42:
Dan is dit lijstje handiger daarbij; https://informatie.spaarr...t-depositogarantiestelseljadjong schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:12:
Let er op dat die garantie per bankvergunning gaat.
Ik ben in mei 2020 begonnen. Voorlopige aanslag van dat jaar was op basis van loondienst en kreeg ik maandelijks geld toe (HRA)
Gek genoeg is dat ook voor 2021 aangehouden.
Voor 2022 heb ik bericht ontvangen dat ze me geen voorlopige aanslag geven.
Daar doe ik nu verder niets aan. Ik verwacht volgend jaar ander bericht..
Gek genoeg is dat ook voor 2021 aangehouden.
Voor 2022 heb ik bericht ontvangen dat ze me geen voorlopige aanslag geven.
Daar doe ik nu verder niets aan. Ik verwacht volgend jaar ander bericht..
Members only:
Inloggen
Net begonnen en besloten om de belasting vooruit te betalen. Kreeg dit van mijn boekhouder. Ga uit van 100k winst in 2022.
De aanslag inkomstenbelasting wordt €32.371 en de aanslag zorgverzekeringswet €3.283
Binnenkort krijg je de aanslag en dan kan je gewoon in maandelijkse termijnen betalen.
Welke rente? Belastingrente betaal je als je niet voor 1 mei 2023 aangifte doet van de inkomstenbelasting 2022. Daar heb ik nog even voor. En invorderingsrente is niet van toepassing zolang er geen betaalverplichting is. Please correct me if I'm wrong...

Tja
@theHoff doelt misschien op de betalingskorting. Maar die is al enkele jaren niet meer zo hoog, nog maar liefst één euro bij vooruitbetaling van het volle bedrag.MadEgg schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:02:
[...]
Welke rente? Belastingrente betaal je als je niet voor 1 mei 2023 aangifte doet van de inkomstenbelasting 2022. Daar heb ik nog even voor. En invorderingsrente is niet van toepassing zolang er geen betaalverplichting is. Please correct me if I'm wrong...
Belastingrente heb je inderdaad tijd genoeg voor, hoewel je boekhouder dan wel moet doorwerken. Als die je in de uitstelregeling gooit (doen sommige standaard) en jouw aangifte pas in november 2023 doet, is het wel zuur als je dan de rente eroverheen krijgt.
Ik snap sowieso niet goed waarom er zoveel aversie is tegen de voorlopige aanslag. Waarom zou je die met nihil zetten? Betaald moet het toch, en met de 11 termijnen loopt het aardig samen op met je inkomsten. Gaan de inkomsten heel erg tegenvallen dan kun je altijd bijstellen.
Ik zou ook 50-70% vooraf betalen, dit is nou niet echt de beroepsgroep waar je het geld nodig hebt om projecten voor te kunnen financieren.
Ik bedoelde dit inderdaad. Beetje te snel/kort door de bocht een antwoord getypt. Dank voor de verduidelijking.BertS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:16:
[...]
@theHoff doelt misschien op de betalingskorting. Maar die is al enkele jaren niet meer zo hoog, nog maar liefst één euro bij vooruitbetaling van het volle bedrag.
Belastingrente heb je inderdaad tijd genoeg voor, hoewel je boekhouder dan wel moet doorwerken. Als die je in de uitstelregeling gooit (doen sommige standaard) en jouw aangifte pas in november 2023 doet, is het wel zuur als je dan de rente eroverheen krijgt.
Ik snap sowieso niet goed waarom er zoveel aversie is tegen de voorlopige aanslag. Waarom zou je die met nihil zetten? Betaald moet het toch, en met de 11 termijnen loopt het aardig samen op met je inkomsten. Gaan de inkomsten heel erg tegenvallen dan kun je altijd bijstellen.
Doe ik ook altijd, heb alles weer op 0 gezet. Betaal liever alles in 1 keer. En sinds het praktisch verdwijnen van de betaalkorting ook liever pas achteraf.BertS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:16:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Ascension op 09-02-2022 08:04 ]
Inderdaad, gewoon elk jaar de voorlopige aangifte op 0 zetten zodra je van de BD de voorlopige aangifte krijgt (begin januari). Dan in november voorlopige aangifte doen, zodat je geen VRH over dat bedrag hoeft te betalen. En dan het jaar er op definitieve aangifte doen.
Op deze manier heb je een goede cashflow en heb je niet al een berg belasting betaald waar je nog niet voor gewerkt hebt.
Op deze manier heb je een goede cashflow en heb je niet al een berg belasting betaald waar je nog niet voor gewerkt hebt.
[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 09-02-2022 08:47 ]
Het moet pas betaald zodra het gerealiseerd is. Dat moeten we nog maar zien gebeuren komend jaar natuurlijk. Nu zet ik 35% van de omzet apart voor de inkomstenbelasting. Bij de belastingdienst moet ik ofwel de hele smak vooruit betalen (en dan hopen dat ik het ga binnenhalen) of ik moet het in 11 gelijke termijnen betalen die niet gelijk opgaan met de 35% van de omzet aangezien de omzet per maand varieert gedurende het jaar.BertS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:16:
[...]
Dan zet ik het liever op de spaarrekening. De helft vooruit / periodiek betalen van wat ik naar schatting moet gaan betalen is best prima overigens. Maar de hele bult vooraf liever niet.
Tja
Same here.MadEgg schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:33:
[...]
Het moet pas betaald zodra het gerealiseerd is. Dat moeten we nog maar zien gebeuren komend jaar natuurlijk. Nu zet ik 35% van de omzet apart voor de inkomstenbelasting. Bij de belastingdienst moet ik ofwel de hele smak vooruit betalen (en dan hopen dat ik het ga binnenhalen) of ik moet het in 11 gelijke termijnen betalen die niet gelijk opgaan met de 35% van de omzet aangezien de omzet per maand varieert gedurende het jaar.
Dan zet ik het liever op de spaarrekening. De helft vooruit / periodiek betalen van wat ik naar schatting moet gaan betalen is best prima overigens. Maar de hele bult vooraf liever niet.
Plus dat ik ook in oktober van het lopende jaar alvast een aangifte doe ter waarde van het bedrag wat ik tot dat moment gereserveerd heb staan - dat betaal je dan in nov-dec. Eind december doe ik een aanvulling daarop, welke ik in jan/feb betaal. De definitieve aangifte is dan een zaak van wat afronding.
Sometimes you need to plan for coincidence
Yucon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:16:
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Hier dus hetzelfde. Ik weet niet exact hoeveel ik ga verdienen en ik heb geen zin het elke maand vooruit te gaan betalen. Ook omdat ik het nu netjes per jaar op een aparte spaarrekening zet (ik heb er dus 2 die ik steeds wissel).MadEgg schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:33:
Het moet pas betaald zodra het gerealiseerd is. Dat moeten we nog maar zien gebeuren komend jaar natuurlijk. Nu zet ik 35% van de omzet apart voor de inkomstenbelasting. Bij de belastingdienst moet ik ofwel de hele smak vooruit betalen (en dan hopen dat ik het ga binnenhalen) of ik moet het in 11 gelijke termijnen betalen die niet gelijk opgaan met de 35% van de omzet aangezien de omzet per maand varieert gedurende het jaar.
Moet je dan trouwens ook niet elke keer 2 bedragen overmaken? IB en premie volksverzekeringen?
M'n eerste jaar heb ik logischerwijs achteraf betaald. Korte tijd later kwam daar direct de voorlopige aanslag voor het lopende jaar achteraan, die heb ik in termijnen betaald.
Je weet toch dat je het moet gaan betalen, en het levert op de spaarrekening al een paar jaar niets op, en je hebt het op dermate korte termijn nodig dat het beleggen ook niet verstandig is. En voor elke maand een overschrijving klaarzetten vind ik ook niet handig, ik hou het saldo op m'n betaalrekening liefst zo laag mogelijk. En ik gun de ABN die transactiekosten ook niet, is toch weer 25+ cent per keer. Wie het kleine niet eert...
Daarom vanaf m'n derde jaar een grove schatting gemaakt en vooraf ineens overgemaakt. Dan ben ik het geld alvast kwijt, en hoef ik er een jaar niet aan te denken. Krijg ook liever terug dan dat ik moet bijbetalen.
Met die tarieven en buffers waar men het hier altijd over heeft, moet een paar duizend euro te veel (mocht de omzet tegenvallen) overmaken en een jaar moeten missen ook geen probleem zijn, toch?
Je weet toch dat je het moet gaan betalen, en het levert op de spaarrekening al een paar jaar niets op, en je hebt het op dermate korte termijn nodig dat het beleggen ook niet verstandig is. En voor elke maand een overschrijving klaarzetten vind ik ook niet handig, ik hou het saldo op m'n betaalrekening liefst zo laag mogelijk. En ik gun de ABN die transactiekosten ook niet, is toch weer 25+ cent per keer. Wie het kleine niet eert...
Daarom vanaf m'n derde jaar een grove schatting gemaakt en vooraf ineens overgemaakt. Dan ben ik het geld alvast kwijt, en hoef ik er een jaar niet aan te denken. Krijg ook liever terug dan dat ik moet bijbetalen.
Met die tarieven en buffers waar men het hier altijd over heeft, moet een paar duizend euro te veel (mocht de omzet tegenvallen) overmaken en een jaar moeten missen ook geen probleem zijn, toch?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Vandaag voor het eerst een self billing aanmaken in Money Bird. Doen jullie het ook op deze manier?
https://www.moneybird.nl/...inkomende-creditfacturen/
https://www.moneybird.nl/...inkomende-creditfacturen/
Mijn buffer is om, in geval van nood, van te kunnen leven. Ik zit nu op ongeveer 50k. Als ik vooraf over 2022 nu al mijn belastingen vooruit zou gaan betalen, dan ben ik van die 50k zo'n 45k kwijt. Voordat ik ook maar een factuur binnen heb toch? Of is dat niet wat je bedoelt?CodeCaster schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:03:
Ik weet dat je het in 11 termijnen kan betalen maar dan moet ik ook alsnog vooruit betalen en bovendien heb ik er dan extra werk aan. Zet ik het liever op 0 en betaal ik het in 1 keer, achteraf, precies het juiste bedrag.
Ik betaal het al jaren voor 28 feb in 1x. Laatste 2 jaar helaas geen korting meer, maar vind het wel zo makkelijk. Is anders toch maar geld wat toch ook niks opbrengt op de spaarrekening. En om nu met mijn volledige box 3 vermogen te beleggen zie ik ook niet zitten. Je kan er maar vanaf zijnBertS schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:16:
[...]
Nu ik die quote zo teruglees, klinkt het inderdaad wat vinnig. Het was absoluut geen oordeel over hoe anderen het doen, sorry als het zo overkwam.Hydra schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:38:
[...]
Mijn buffer is om, in geval van nood, van te kunnen leven. Ik zit nu op ongeveer 50k. Als ik vooraf over 2022 nu al mijn belastingen vooruit zou gaan betalen, dan ben ik van die 50k zo'n 45k kwijt. Voordat ik ook maar een factuur binnen heb toch? Of is dat niet wat je bedoelt?
Ik weet dat je het in 11 termijnen kan betalen maar dan moet ik ook alsnog vooruit betalen en bovendien heb ik er dan extra werk aan. Zet ik het liever op 0 en betaal ik het in 1 keer, achteraf, precies het juiste bedrag.
Voor mij voelt het alleen fijner om het, wanneer dat financieel mogelijk is uiteraard, vooraf af te tikken. Zeker toen dat nog een paar honderd euro korting opleverde.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 09-02-2022 10:00 ]
Oh! Zo kwam het niet over hoor. Ik vroeg me het gewoon afCodeCaster schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:51:
Het was absoluut geen oordeel over hoe anderen het doen, sorry als het zo overkwam. Voor mij voelt het alleen fijner om het, wanneer dat financieel mogelijk is uiteraard, vooraf af te tikken. Zeker toen dat nog een paar honderd euro korting opleverde.
Ik begrijp het niet; waarom zou je vooruit betalen?
Ik betaal heel m'n leven al in 1x achteraf. Nooit voorlopige aanslag gehad of zelf aangevraagd. Lekker duidelijk allemaal. Alleen minder dat er zoveel geld op je rekening gereserveerd staat.
Ik betaal heel m'n leven al in 1x achteraf. Nooit voorlopige aanslag gehad of zelf aangevraagd. Lekker duidelijk allemaal. Alleen minder dat er zoveel geld op je rekening gereserveerd staat.
Die 11x is een automatische incasso. Enige werk is dus achteraf om te bepalen of je wat terug krijgt of nog wat mag bijbetalen. In mijn geval zoekt m'n accountant dat lekker uit.Hydra schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:38:
Ik weet dat je het in 11 termijnen kan betalen maar dan moet ik ook alsnog vooruit betalen en bovendien heb ik er dan extra werk aan.
Gelukkig is iedereen vrij om dit te doen zoals hij/zij dat het liefst heeft
Zelf betaal ik de IB ook altijd in één keer vooruit. Vroeger leverde dat nog een leuke korting op, nu niet meer. Heb daarom ook even zitten twijfelen om de voorlopige aanslag op 0 te zetten. Uiteindelijk toch besloten om dit niet te doen en gewoon alles vooraf over te maken naar de BD.
Voor mij gaf de doorslag: a.) ik doe het al jaren zo en ben gewend aan de ritmiek b.) geeft een goed gevoel dat je een toekomstige schuld naar voren in de tijd haalt en in één keer kunt voldoen c.) het geeft een buffer bij de BD (heb liever de BD in het lopende jaar als een netto debiteur dan crediteur) en d.) ik slaap 's nachts rustig bij het idee de IB vooraf overgemaakt te hebben.
Voor mij gaf de doorslag: a.) ik doe het al jaren zo en ben gewend aan de ritmiek b.) geeft een goed gevoel dat je een toekomstige schuld naar voren in de tijd haalt en in één keer kunt voldoen c.) het geeft een buffer bij de BD (heb liever de BD in het lopende jaar als een netto debiteur dan crediteur) en d.) ik slaap 's nachts rustig bij het idee de IB vooraf overgemaakt te hebben.
Ja, dat zijn aparte aanslagenHydra schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:57:
Moet je dan trouwens ook niet elke keer 2 bedragen overmaken? IB en premie volksverzekeringen?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik zet de voorlopige aanslag aan het begin van het jaar altijd op 50% van het verwachte inkomen en betaal de belasting via automatische incasso. 50% van het inkomen zet ik sowieso apart voor de belastingdienst. Wel op een zakelijke spaarrekening, vanwege de VRH. Het is prima te verantwoorden dat dat "schulden" zijn van het vorige jaar en dat je daar geen VRH over hoeft te betalen.
Eind december vraag ik mijn accountant een voorlopige aanslag in te dienen voor het uiteindelijke bedrag van het jaar. In januari betaal ik de voorlopige aanslag. In april/mei komt de definitieve aanslag en dan krijg ik over het algemeen iets terug (vanwege de ritten die niet in de voorlopige aanslag verwerkt zijn).
Eind december vraag ik mijn accountant een voorlopige aanslag in te dienen voor het uiteindelijke bedrag van het jaar. In januari betaal ik de voorlopige aanslag. In april/mei komt de definitieve aanslag en dan krijg ik over het algemeen iets terug (vanwege de ritten die niet in de voorlopige aanslag verwerkt zijn).
Ik was er vorig jaar ook bijna ingestonken. Gelukkig kwam ik er net op tijd achter en heeft mijn boekhouder de aanslag op 0 euro gezet. Wel moest ik 2 voorschotten aan de BD betalen omdat de verwerking van de wijziging 6 weken ging duren. De voorschotten heb ik daarna van de BD terug ontvangen. Nu met BV betaal ik gewoon maandelijks de loonbelasting.Hydra schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:10:
***members only***
Ja! Ik heb de exacte percentages niet paraat, maar de eerste jaren heb ik mezelf zo'n 35-40% uitgekeerd van m'n winst, de rest gespaard. Bij mij kwam de BD dus al in m'n tweede jaar met het verzoek vooruit te gaan betalen. Uit m'n hoofd ging dat om IB+Zvw van zo'n 30K. Toen ben ik net zo agressief gaan doorsparen zodat ik dat het jaar erop in één keer kon overmaken.Hydra schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:00:
[...]
Oh! Zo kwam het niet over hoor. Ik vroeg me het gewoon afMaar jij betaalt dus elk jaar vanuit je eigen geld zo'n x0k vooruit in 1 keer?
Waarom niet? Mensen in loondienst doen dat toch ook?kwaazaar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:03:
Ik begrijp het niet; waarom zou je vooruit betalen?
Bovendien valt het wel mee hoor, dat vooruit betalen. De 1e termijn in feb, laatste in dec. Dus richting eind van het jaar ga je inderdaad steeds een beetje meer voorschieten.
Overigens betaal ik de helft vooraf. Hypotheek, huur, verzekeringen... BTW. Dus waarom dit ook niet? Ik vind het geen punt.