Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 09:47
Er zijn al wel oudere topics over dit onderwerp, maar niets wat nog relevant is op de huidige markt. Mijn doel voor dit topic is met name het discussiëren over waar je als werkgever personeel kan vinden, en aan de andere kant, hoe werknemers tegenwoordig een baan vinden.

Inmiddels zit ik al wat langer in functies waar ik verantwoordelijk ben voor het aannemen van, in mijn geval, developers. En, zoals iedereen denk ik merkt, wordt dat steeds lastiger. Hoe vindt je tegenwoordig nog mensen, buiten je eigen netwerk of recruiters?

(@Orion84, @Ardana @t_captain of @ZieMaar! als dit niet gepast of iets is, dan hoor ik dat ook graag, nogmaals ik wil niet dit topic gebruiken voor acquisitie)
Werkgevers
Er zijn natuurlijk meerdere manieren om personeel te vinden, sommige kanalen zijn goedkoper dan anderen en de een is effectiever dan de ander.

Uiteraard begint het allemaal bij het maken en plaatsen van een vacature, maar hoe stel je die op die op, hoe zorg je ervoor dat jij er uit springt? Waar plaats je die, behalve op je eigen website? En hoe ga je daar vervolgens mee om? Als je Coolblue bent en je hebt een hele "werkenbij" omgeving dan is dat al heel anders dan wanneer je gewoon bureautje ergens in het noorden van Nederland bent.

Netwerk
Meestal begin je in je eigen netwerk denk ik dan, zijn er mensen met wie je al gewerkt hebt, vaak wordt het dan een stuk makkelijker. Maar, als je een goede relatie met die mensen hebt, maakt het wellicht het ook al weer meer complex? Denken ze dat ze makkelijker bij je aan de slag kunnen, meer betaald kunnen krijgen etc. En je wilt, zeker als je elkaar bijvoorbeeld af en toe nog in prive kringen spreekt, ook geen gezeur krijgen ermee.

Recruiters
In het verleden heb ik veel met recruiters gewerkt, en ook zelf ben ik wel eens via een recruiter ergens terecht gekomen. Maar ook hier op GoT merk ik dat er steeds vaker allergisch gereageerd wordt op recruiters en hun benadering. Er zitten een aantal tussen die je wellicht kunt vertrouwen, zowel als werkgever en werknemer. Maar er zijn er ook genoeg die gewoon met hagel schieten en dan maar hopen dat ze wat voor je vinden. Werken de werkgevers hier veel met recruiters of juist niet? En voor de developers hier, wat is jullie ervaring hiermee? Recruiters zijn over het algemeen relatief duur, je bent al gauw 3 maand salarissen kwijt, geld, wat je als werkgever misschien wel liever aan de werknemer geeft?

LinkedIn
Uiteraard kan je niet meer om LinkedIn heen, neem je een Premium account, ga je mensen actief benaderen (wekt ook weer allergieeen op?), plaats je alleen je vacature en deel je die in je netwerk?

Vacaturesites
Vroeger deed je veel vacaturesites, plaatste je dingen op Monsterboard, Vacaturebank of Indeed. Ik vraag me af of dit nog werkt? Of moet je juist veel meer op de niches richten? Een website met alleen vacatures in een bepaalde richting?

Andere methodes
Mis ik nog wat behalve het geen hierboven? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen?
Werknemers
Dan de andere kant van de medaille, hoe vinden jullie tegenwoordig werk? Natuurlijk is dit erg afhankelijk van de sector, maar laat ik even met name de IT markt hiermee bedoelen. Ga je wachten tot je een keer benaderd wordt, of tot je ergens niet lekker meer zit? Hoe begin je dan? Ga je zelf op zoek op platforms, vacaturesites of bedrijven die je kent? Ga je in je netwerk aangeven dat je op zoek bent? LinkedIn wordt dan al een stuk lastiger, want vaak zitten daar ook collega's en je wilt je "oude schoenen nog niet weggooien voordat je nieuwe hebt".

Huidige positie
Alles bepalend voor dit is natuurlijk hoe je nu zelf erin zit. Zit je prima en wil je alleen weg als er aan bepaalde condities wordt voldaan? Zit je gewoon wel prima en hoef je even niks? Of wil je juist weg, want je hebt het gevoel dat er meer uit je loopbaan te halen valt? Hoe vlieg je dit aan of wat is er nodig voor jou om ergens weg gelokt te kunnen worden?

Recruiters
Voor mijn idee is er een beetje een haat liefde verhouding met recruiters, als je ze nodig hebt zijn ze super handig en in alle andere gevallen zijn ze bloed irritant. Ik probeer ze altijd maar te vriend te houden, want ik heb ze aan beide kanten nodig. Maar als je nooit de management kant op wilt en je ze nooit nodig hebt, dan kan je er natuurlijk wat minder tactvol mee omgaan.

LinkedIn
Of zoek je juist op LinkedIn? Kijk je op profielen van bepaalde mensen in de hoop dat ze zien dat jij hun profiel hebt bekeken? Waar zoek je op? Op zich vind ik LinkedIn een prima platform, maar de vacatures die je krijgt aangeraden aan de hand van zoekwoorden is nogal generiek, zeker als je buiten .NET of PHP zoekt.

offtopic:
Disclaimer: Persoonlijk zou ik het niet de plek vinden om hier mensen te vinden, te recruiten en dat is ook niet het doel voor mij voor dit topic. Voor mij gaat het met name om het discussieren over waar je nu het beste personeel kunt vinden en hoe je dit aanpakt. Ik ben, net als vele anderen hier wellicht, al tijden op zoek naar bepaalde functies (die ik hier bewust niet noem) en kom eigenlijk geen steek verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:32

Koekfabriek

King Billy on the wall

Zelf vooral rond gekeken op linkedin en via de bekende vacatures sites. Eerste baan via netwerk weten te krijgen, denk dat netwerk uiteindelijk belangrijkst is. Interne recruiters altijd wel redelijk positief over geweest maar vooral de shot hagel lui zijn bloedje irritant.

Moet zelf zeggen dat ik mij vooral stoorde in mijn zoektocht dat er zo geheimzinnig over salaris en secundaire voorwaarden wordt gedaan. Ik begrijp dat het deels afhangt van de kandidaat maar kom dan op zijn minst met een range. Wat bedoelen ze met "marktconform" of "goede" pensioenvoorziening. Uiteindelijk na 3x bellen erachter komen dat ze slecht betalen. Gewoon zonde van de tijd. Dat sprak mij wel aan bij de overheid met gewoon helder: Functie Y = Schaal X. Heeft ook weer andere nadelen natuurlijk maar dat terzijde.

Persoonlijk denk ik dat er voor werkgevers veel te winnen is als relatief simpele vacatureteksten uitgezet worden zonder al die vergezichten. We zoeken iemand voor functie Y, verwachten deze vaardigheden/achtergrond/ervaring en belonen het op wijze X.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Betaal meer dan de concurrentie en ze komen vanzelf.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeSpierBajje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben zelf aan het soliciteren en gebruik voornamelijk LinkedIn en vraag in mijn netwerk. De vacaturesite zoals indeed vind ik vreselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lees nergens in welke pool van mensen je normaal vist. Of wat de going rate is. Nogal wiedes dat je dan kip-ei lastig personeel vindt.

Maar jouw positie is ook niet omlijnd. Dat je mensen aanneemt zegt niets over jouw "branding", capaciteiten, werving, etc.

Zit jij wel op de goede plek of zoek je een rechterhandje die de werving/marketing doet en voer jij uiteindelijk alleen de gesprekken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
MAX3400 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:47:
Lees nergens in welke pool van mensen je normaal vist. Of wat de going rate is. Nogal wiedes dat je dan kip-ei lastig personeel vindt.

Maar jouw positie is ook niet omlijnd. Dat je mensen aanneemt zegt niets over jouw "branding", capaciteiten, werving, etc.

Zit jij wel op de goede plek of zoek je een rechterhandje die de werving/marketing doet en voer jij uiteindelijk alleen de gesprekken?
Gaat me meer om het algemene beeld. Zoals ik al schrijf, ik wil niet dat dit in een verkapt recruit topic veranderd. Het gaat dus ook niet om mij persoonlijk of mijn situatie, maar meer om de markt an sich en de discussie eromheen, ik hoor dit van genoeg concullegas, iedereen heeft moeite met vinden van juist personeel. Ik probeer een algemeen probleem te schetsen, wellicht wat teveel in mijn eigen perspectief?

Normaal gesproken vindt ik (web)developers via recruiters of uit mijn eigen netwerk, maar de aantallen zijn gewoon klein. Ik werk o.a. samen met een partij uit Roemenie en ook daar hebben ze inmiddels problemen om mensen te vinden. Ze hebben werk voor 15 nieuwe developers op gebied van PHP en dat lukt ze niet. Zelf zoek ik er ook 4 of 5.

Ik ben nu ongeveer 17 jaar actief in de web wereld, eerste 12 jaar als web developer en sinds een jaar of 5 in management gerold. Ik krijg van onze HR afdeling eigenlijk alleen maar slechte leads, we recruiten internationaal en zitten dan met name van west tot oost Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-07 21:23
Scr33x0r schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Gaat me meer om het algemene beeld. Zoals ik al schrijf, ik wil niet dat dit in een verkapt recruit topic veranderd. Het gaat dus ook niet om mij persoonlijk of mijn situatie, maar meer om de markt an sich en de discussie eromheen, ik hoor dit van genoeg concullegas, iedereen heeft moeite met vinden van juist personeel. Ik probeer een algemeen probleem te schetsen, wellicht wat teveel in mijn eigen perspectief?

Normaal gesproken vindt ik (web)developers via recruiters of uit mijn eigen netwerk, maar de aantallen zijn gewoon klein. Ik werk o.a. samen met een partij uit Roemenie en ook daar hebben ze inmiddels problemen om mensen te vinden. Ze hebben werk voor 15 nieuwe developers op gebied van PHP en dat lukt ze niet. Zelf zoek ik er ook 4 of 5.

Ik ben nu ongeveer 17 jaar actief in de web wereld, eerste 12 jaar als web developer en sinds een jaar of 5 in management gerold. Ik krijg van onze HR afdeling eigenlijk alleen maar slechte leads, we recruiten internationaal en zitten dan met name van west tot oost Europa.
Maar als je "normaal" mensen uit Roemenië haalt, dan klinkt dat voor mij alsof je niet bereid bent het Nederlandse salaris te betalen. En dan vind je uiteraard geen Nederlanders. Is dat niet deel van het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
dehardstyler schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Maar als je "normaal" mensen uit Roemenië haalt, dan klinkt dat voor mij alsof je niet bereid bent het Nederlandse salaris te betalen. En dan vind je uiteraard geen Nederlanders. Is dat niet deel van het probleem?
Nee hoor, als ik zie wat sommigen verdienen hier in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) dan verbaasd me dat soms best. Als ik soms zie wat sommigen verdienen en hoeveel ervaring ze hebben. Als dat inderdaad zo is en ze inderdaad van het kaliber zijn die ze schetsen te zijn, dan denk ik wel eens, hoezo lukt het mij niet om meer mensen te vinden. Ik ben in veel gevallen prima bereid om 20-25% meer te betalen dat wat sommigen daar vertellen. We gebruiken de Roemenen omdat we werk voor ze hebben, we betalen daar ook prima overigens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koekfabriek schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:36:

Persoonlijk denk ik dat er voor werkgevers veel te winnen is als relatief simpele vacatureteksten uitgezet worden zonder al die vergezichten. We zoeken iemand voor functie Y, verwachten deze vaardigheden/achtergrond/ervaring en belonen het op wijze X.
Dat vooral. Ik zie vaak vacatures voorbijkomen waar ik echt geen idee heb wat ze zoeken. Afgelopen week ook weer: Bekend Nederlands bedrijf, zoekt een IT'er, prachtige vergezichten over toegevoegde waarde voor de klanten van het bedrijf, maar aan het einde van het verhaal had ik nog geen enkel idee wat ze zochten. Wat voor IT'er? Support, beheer, development, architect? Ik kon het er echt niet uithalen. Welke technologie? Stond er ook niet. Salarisindicatie? Ook niet. Het leek meer een reclame om het bedrijf op te hemelen dan een vacature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Scr33x0r schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:40:
[...]

Nee hoor, als ik zie wat sommigen verdienen hier in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) dan verbaasd me dat soms best. Als ik soms zie wat sommigen verdienen en hoeveel ervaring ze hebben. Als dat inderdaad zo is en ze inderdaad van het kaliber zijn die ze schetsen te zijn, dan denk ik wel eens, hoezo lukt het mij niet om meer mensen te vinden. Ik ben in veel gevallen prima bereid om 20-25% meer te betalen dat wat sommigen daar vertellen. We gebruiken de Roemenen omdat we werk voor ze hebben, we betalen daar ook prima overigens.
Vergeet niet dat dat soort mensen vaak zoeken naar meer dan alleen een goed salaris. Die hebben dat salaris ook als ze ergens anders zouden werken, maar dan zonder uitdaging, en dat is juist waar je naar op zoek bent als je al meer dan 10 jaar in het vak zit.

Ik werk zelf al een tijd voor een heel leuk bedrijf, maar het salaris is ruk en er zit weinig tot geen uitdaging in. Het enige dat enigszins uitdagend is, is dat de werkdruk van de ene op de andere week ineens heel hoog kan liggen, maar het is allemaal werk waarbij meer of minder presteren niet echt mogelijk is.

Ik weet niet wat voor werk jullie precies doen, maar als je een beetje WordPress websites laat maken in Roemenië ben je geen interessante partij voor 90% van de Nederlandse developers. Als je een hoge kwaliteit CRM-oplossing biedt dan is dat heel wat anders, en ook als je maatwerkoplossingen biedt voor interessante problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 21:15
Inderdaad, de PHP markt is een lastige. Veel serieuze developers willen daar niet (meer) aan en je moet concurerren met een heleboel reclamebureautjes, digital agencies, DTP kantoren en webbureaus die "ook websites" doen. Daar wordt je eerlijk gezegd als Nederlandse developer gewoon niet heel warm van in ieder geval niet in mijn segment met HBO+ opgeleidde developers.

Ik zou in jouw geval vooral focussen op schoolverlaters, PHP is niet heel moelijk en de Web/Digitial Agency hoek is wel de sector waar veel HBO CMD en MBO4 Applicatie Ontwikkeling terecht komt. Deze mensen kun je dan opleiden en vormen naar jouw bedrijf. Ja dit kost meer tijd en begeleiding in het begin maar als het goed is pluk je daar de vruchten van op de lange termijn.

Dus spreek eens met ROC's en Hogescholen bij jouw in de buurt, ga op de stagemarkt staan, bied afstudeerstages aan (kun je meteen gebruiken om high-potentials te spotten en die meteen een contract aan te biedden na afstuderen).

Dan nog iets hoe wij werving en selectie hebben ingericht als middelgrote detacheerder (+- 500 FTE). Wij hebben een "avondbelteam" van +- 15 mensen die actief linkedin profielen scouten, benaderen en bellen buiten kantoortijd om, we merken dat dit prettiger werkt dan mensen 9-5 benaderen wanneer ze toch druk zijn. Verder hebben wij ook een stage en IT bijbanen tak waaruit we veel mensen na hun opleiding werven maar die luxe moet je maar net hebben en krijgen wij veel leads van collega's die reeds bij ons werken. Employer branding is daarbij erg belangrijk, je moet werknemers hebben die een ambassadeur zijn van jouw bedrijf zodat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om ook andere daar over te vertellen en zelfs over te halen om bij jouw te komen werken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23

BLACKfm

o_O

Scr33x0r schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:40:
[...]
Ik ben in veel gevallen prima bereid om 20-25% meer te betalen dat wat sommigen daar vertellen.
20-25% meer bovenop de salarissen van de '2500 bruto' range of van de '4000-4500 bruto' range.

In de categorie werving en de vele vacatures die ik voorbij zie komen op diverse platformen hebben dat soort loze kreten voor mij niet zoveel van waarde. '€X per uur' (altijd te laag), salaris range van 2500-3500 euro (en je begint natuurlijk onderaan met 'toekomstperspectief'), terwijl je nu al 3400 euro verdient bijvoorbeeld. Vooraf duidelijk zijn over de garanties die je hebt, mensen in een krappe arbeidsmarkt nemen echt niet de tijd om even voor een 'bakje koffie' teleurgesteld te worden.

Ik zit niet in een ICT sector, maar wel in een markt die krapte kent wat betreft personeel (bouw). Als ze mij ergens een baan aanbieden moet ik nog maar zien of ze zoveel zouden bieden als wat ik nu verdien voor het werk wat ik doe. En geld is uiteraard niet de enige drijfveer voor veel mensen.

Ook in onze sector weten ze niet waar ze de mensen vandaan moeten halen. Als er mensen binnenkomen via een recruiter of uitzendbureau dan weet je eigenlijk al bijna zeker dat het niks is. Want hoe kan je thuis zitten zonder werk in deze markt. Als je kennis en kunde hebt dan bel je bij een willekeurig bedrijf uit de sector aan en je kunt gisteren al aan de slag.

één van de weinige opties is dan het wegkopen van mensen bij andere bedrijven, of je moet net iemand tegenkomen die op de wipstoel zit om te vertrekken. Of mensen zitten, zoals ik het zelf licht ervaar, in een gouden kooi.

Onze organisatie heeft als recenste 'tactiek' een eigen leer/werk traject opgestart. Om zo jonge aanwas aan te trekken. Als je wilt werken, dan ben je eigenlijk al welkom, de skills brengen wij je dan wel bij.
Dat komt er eigenlijk op neer dat je je eisenpakket gewoon verlaagd, want personeel wat met 20 jaar werkervaring voor minimumloon wil werken ga je niet meer vinden.

Ik weet niet hoe 'zwaar' het werk is dat jouw bedrijf doet, maar er zullen vast nog wel wat 'neefjes/nichtjes' zijn die 'handig zijn met computers' die in de sector willen rollen. Van de oudere collega's bij mij zie ik al steeks vaker de volgende generatie rondlopen op de werken.

Maar goed, niet iedereen wil coderen of de hele dag met een schep in de hand rondlopen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
In mijn ervaring zijn de moeilijkste kanalen de meest succesvolle (in trend van ‘als het makkelijk was dan deed iedereen het wel’). Dus:

(HBO) Stagiairs die 2 jaar na hun stage nog steeds geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Voor deze categorie moet je zorgen dat je goede stageopdrachten hebt, goede begeleiders en een bedrijfscultuur waarin stagiairs niet gezien worden als de loopjongens/meisjes van de ‘gewone’ werknemers.

Kennismigranten van buiten de EU. Redelijk moeilijk om te vinden, hoop papierwerk en je moet ervoor willen betalen (hoewel de salariseisen ook wel weer meevallen t.o.v. wat standaard is voor developers). Voor ons is dit de grootste bron van hoogopgeleid senior talent. Dit vraagt ook om enige kennis van andere culturen, opleidingssystemen en een multi-culturele bedrijfscultuur.

Bootcampers. Hier zijn er een hoop van en veel zijn er eerlijk gezegd niet de moeite waard. Maar al vind je in deze pool veelbelovend talent dan is het zeker de moeite waard. Echter moet je wel bereid zijn om een volwaardig salaris te betalen voor iemand die je eigenlijk enkel een opleiding aanbiedt. Hiervoor moet je ook een goed intern opleidingsprogramma hebben met goede coaches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Lethalis schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:41:
Betaal meer dan de concurrentie en ze komen vanzelf.
Probleem is dan wel dat mensen überhaupt van je gehoord moeten hebben en geïnteresseerd genoeg moeten zijn om naar je aanbod te luisteren.

Wat wel belangrijk is om in de huidige markt salarissen van je werknemers snel te laten stijgen, de markt gaat constant omhoog en nieuwe mensen aannemen is een stuk duurder dan gewoon wat meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Oon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Vergeet niet dat dat soort mensen vaak zoeken naar meer dan alleen een goed salaris. Die hebben dat salaris ook als ze ergens anders zouden werken, maar dan zonder uitdaging, en dat is juist waar je naar op zoek bent als je al meer dan 10 jaar in het vak zit.

Ik werk zelf al een tijd voor een heel leuk bedrijf, maar het salaris is ruk en er zit weinig tot geen uitdaging in. Het enige dat enigszins uitdagend is, is dat de werkdruk van de ene op de andere week ineens heel hoog kan liggen, maar het is allemaal werk waarbij meer of minder presteren niet echt mogelijk is.

Ik weet niet wat voor werk jullie precies doen, maar als je een beetje WordPress websites laat maken in Roemenië ben je geen interessante partij voor 90% van de Nederlandse developers. Als je een hoge kwaliteit CRM-oplossing biedt dan is dat heel wat anders, en ook als je maatwerkoplossingen biedt voor interessante problemen.
Thanks, in ons geval zijn we alleen met in-house producten/applicaties bezig, die in sommige gevallen natuurlijk ook af en toe bestaan uit een customer facing website (lees WordPress) die we voor de verkoop van onze PaaS oplossing bieden. We werken met relatief complexe en grote sets aan data en we zijn nu bijvoorbeeld ook bezig met ML/AI.

Het lastige is ook inderdaad meer dan alleen een salaris. Iedereen werkt (ook pre-covid al) bij ons vanuit huis, we hebben geen fysiek kantoor en dat kan afschrikken. Zaken als een werkplek en randapparatuur etc regelen we uiteraard.
BLACKfm schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:04:
[...]

20-25% meer bovenop de salarissen van de '2500 bruto' range of van de '4000-4500 bruto' range.
Eerder die laatste dan de eerste. Momenteel zijn we gewoon niet op zoek naar "junioren" of alleen talentvolle die snel zullen stijgen. Ik vind het geen probleem om een medior+/senior developer 5-6k+ bruto te betalen, mits ze gewoon voldoen aan mijn verwachtingen en in verhouding staan tot hoe de rest van het team voor vergelijkbare salarissen werkt.

De bouw kampt denk ik inderdaad met gelijkwaardige problemen op het moment, de echte vaklui zitten of lekker op hun plek, of ze beginnen als ZZP'er en je marge is direct weg. In ons geval werken we dus ook nog niet voor klanten, maar alleen voor onszelf, als we een commercieel tarief hadden en uurtje factuurtje naar klanten deden voor 120-150€ per uur, dan kan ik prima een ZZP'er inhuren voor 100-120€ per uur, marge pakken van 3 tientjes en klaar. Maar aangezien we aan eigen producten werken is het gewoon lastiger om dan een ZZP'er voor die centen te verantwoorden, zeker als je een gelijkwaardig werknemer voor rond de 5-6k bruto kan aannemen.

Wel interessante bevindingen al, zoals het simpel houden van de vacatures etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Scr33x0r op 03-02-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De rollen waarop ik nu zou solliciteren komen vaak niet op de bekende platformen (of dat nou LinkedIn Jobs is of echt een vacaturesite). De meeste banen tussen middle management (zeg Director-niveau) en C-level gaan eigenlijk altijd via recruiters of gespecialiseerde bureaus.

Tot nu toe eigenlijk altijd geswitched na een vraag uit mijn netwerk (mijn achtergrond is nogal een niche in de IT met een zeer kleine wereld), maar gezien ik interesse heb in eens een andere tak van sport (en er in het niche-gebied geen hogere stap is) nu ook weer wat contacten aan het aanslingeren met recruiters en bureaus die ik uit het verleden ken.

En eigenlijk werkte het voor zeg 50% van de mensen die ik heb aangenomen ook via het netwerk. De rest kwam veelal via de eigen recruitmentsite van het bedrijf waarvoor ik werkte óf vers van de universiteit (vrijwel altijd afstudeerders die bleven)

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 03-02-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Scr33x0r schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:34:
Maar aangezien we aan eigen producten werken is het gewoon lastiger om dan een ZZP'er voor die centen te verantwoorden, zeker als je een gelijkwaardig werknemer voor rond de 5-6k bruto kan aannemen.
Maar dat laatste lukt toch niet ? Dan was je probleem?

En uiteindelijk werkt elke zzper ergens aan een eindproduct.. Dus als je dan geen 120 euro/uur kan betalen is je marge misschien te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-07 23:32
Je kan op stackoverflow adverteren, ik zie daar meestal wel leukere dingen staan dan op Linkedin.
Verder is het belangrijk om een interessante stack te hebben en een leuk project. Zorgen dat het salaris goed is en dat er bij melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 21:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Scr33x0r schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:34:
Ik vind het geen probleem om een medior+/senior developer 5-6k+ bruto te betalen, mits ze gewoon voldoen aan mijn verwachtingen
Vermeld dat dan ook in je vacature, salarisrange 4-6k. Ik zie nog teveel plekken waar er ofwel 'marktconform' ofwel 3.5-4.5k geboden wordt voor een senior. Dan ben ik (medior/senior) al meteen klaar, want of ik ga flink achteruit, of ik heb 0 groeiruimte meer.
Maar aangezien we aan eigen producten werken is het gewoon lastiger om dan een ZZP'er voor die centen te verantwoorden, zeker als je een gelijkwaardig werknemer voor rond de 5-6k bruto kan aannemen.
Die fout zie ik veel gemaakt worden, gewoon geen mensen aannemen want 'ze zijn er niet' of aannemen dat je die gelijkwaardige werknemer voor X bedrag kunt krijgen (en em vervolgens niet kunnen vinden).
Netto-effect is dat de werklast voor de zittende mensen hoger is, en ze daarom eerder opstappen... En dan?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 23:12
Wat mee zou kunnen spelen is je taalgebruik wellicht @Scr33x0r. Het valt mij op dat je veel d/t fouten maakt. Ik weet niet of jij zelf recruit maar als iemand mij benadert (dus met een T en geen D) met b.v. "vindt ik"/"ik vindt" fouten dan neem ik die persoon niet heel serieus. Wellicht is het een tip daar op te letten, want mij ben je kwijt met 1 of 2 van dit soort fouten en ik kom er meerdere tegen in je teksten hierboven :)

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 03-02-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeepey
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Wij zijn ook al een tijd op zoek naar ontwikkelaars (PHP/Laravel) en de markt is inderdaad gewoon lastig. Het liefst vinden wij iemand via ons eigen netwerk omdat we de werkwijze van recruiters vaak niet kunnen waarderen en de beloning bovendien liever aan de kandidaat geven. Inmiddels overwegen we echter toch om met een recruitmentbureau te gaan werken. Ook de route via stages / afstudeerders zijn we aan het proberen. Zal dit topic in elk geval volgen voor meer inspiratie!

Vertalen.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:02
Ik zit/zat ook aan beide kanten, bij een bedrijf die circa 150 (top)specialisten per maand inhuurt op dit moment en verdriedubbeld is in een half jaar tijd. Zeer snel groeiend en we doen eigenlijk alleen maar de nieuwste stacks en geen oude meuk. Dat helpt enorm merk ik. Het trekt mensen van de traditionele partijen.

Het is gigantisch veel maar de profielen zijn echt goed, dat verbaast mij elke keer maar het zit behoorlijk goed in elkaar. Adverteren op allerlei platformen en kanalen, met een CRM tool & funnel kandidaten sourcen. Snel en kort terugkoppeling geven maar ze houden wel 3 gesprekken met behoorlijke vragen en opdrachten. Geld wordt eigenlijk niet over gesproken maar het bedrag dat je wilt hebben, betalen ze vaak wel zonder teveel moeite. Kandidaten komen uit alle hoeken van de wereld. Wat mij ook verbaast in NL, je hebt echt amper NL kandidaten. Bijna iedereen komt uit het buitenland, denk aan oostbloklanden in de EU, Indiërs of Zuid-Amerika. Wel met een werkvisa voor Europa. Wat mij ook opvalt dat je helemaal plat wordt gespamt door Indiërs, uit India zonder werkvergunning. Iedereen wil naar het Westen. Als de kandidaat akkoord is krijgen ze ook re-location hulp. Ik voel mij bijna speciaal omdat ik Nederlands spreek (voor de Nederlandse cultuur & klanten een groot voordeel). Ook de directheid van Nederlanders is ongekend populair, als je het vergelijkt met andere culturen (ik zit nu in een team met allerlei culturen in EU & de wereld). Wordt zeer gewaardeerd.

Als ik zelf zou kijken: Marktkennis -> rechtstreeks contact zoeken bij bedrijven die de hoofdprijs betalen (via Glassdoor) en/of Linkedin (lekker makkelijk solliciteren).

Externe recruiters heb ik helemaal niets mee en hebben in mijn ogen echt 0 toegevoegde waarde. Misschien op executive recruiting heb je er wel wat aan maar daaronder in mijn ogen niet noodzakelijk.

Wat mij wel verbaast, zelfs als mensen een slecht salaris hebben zijn ze echt honkvast dus het blijft altijd een lastige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
wm1234 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:37:
Het is gigantisch veel maar de profielen zijn echt goed, dat verbaast mij elke keer maar het zit behoorlijk goed in elkaar. Adverteren op allerlei platformen en kanalen, met een CRM tool & funnel kandidaten sourcen. Snel en kort terugkoppeling geven maar ze houden wel 3 gesprekken met behoorlijke vragen en opdrachten. Geld wordt eigenlijk niet over gesproken maar het bedrag dat je wilt hebben, betalen ze vaak wel zonder teveel moeite. Kandidaten komen uit alle hoeken van de wereld. Wat mij ook verbaast in NL, je hebt echt amper NL kandidaten. Bijna iedereen komt uit het buitenland, denk aan oostbloklanden in de EU, Indiërs of Zuid-Amerika. Wel met een werkvisa voor Europa.
Dit kan ik be-amen, als nederlands sprekend bedrijf sta je in de huidige markt 10-0 achter. Wij maken enkel nog maar onderscheid tussen mensen waar we wel of niet een werkvergunning voor moeten regelen. Dat developers nederlands spreken is meer een uitzondering en door de hoeveelheid niet-nederlandstalige spreken we toch altijd al engels.
Wat mij wel verbaast, zelfs als mensen een slecht salaris hebben zijn ze echt honkvast dus het blijft altijd een lastige situatie.
Nderlanders zijn sowieso vaak erg chauvinistisch richting hun werkgever, en vaak zie je hoe slechter de werkgever hoe (onrealistisch) loyaler de werknemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scr33x0r
ID-College schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:47:
Wat mee zou kunnen spelen is je taalgebruik wellicht @Scr33x0r. Het valt mij op dat je veel d/t fouten maakt. Ik weet niet of jij zelf recruit maar als iemand mij benadert (dus met een T en geen D) met b.v. "vindt ik"/"ik vindt" fouten dan neem ik die persoon niet heel serieus. Wellicht is het een tip daar op te letten, want mij ben je kwijt met 1 of 2 van dit soort fouten en ik kom er meerdere tegen in je teksten hierboven :)
Hehe thanks, ik weet het wel maar lees het (hier) niet na :-) Ram er gewoon wat uit, is al langer mijn probleem haha en samenstellingen.

Sowieso zijn eigenlijk onze vacatures altijd door anderen geschreven en daarnaast ben ik natuurlijk niet de enige die er naar kijkt. Meeste vacatures plaatsen we in zowel het Nederlands als het Engels.
jeepey schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:02:
Wij zijn ook al een tijd op zoek naar ontwikkelaars (PHP/Laravel) en de markt is inderdaad gewoon lastig. Het liefst vinden wij iemand via ons eigen netwerk omdat we de werkwijze van recruiters vaak niet kunnen waarderen en de beloning bovendien liever aan de kandidaat geven. Inmiddels overwegen we echter toch om met een recruitmentbureau te gaan werken. Ook de route via stages / afstudeerders zijn we aan het proberen. Zal dit topic in elk geval volgen voor meer inspiratie!
We zitten dan inderdaad in dezelfde stack, het is gewoon lastig. We werken aan nieuwe dingen, er is weinig legacy, oudste stukje code is 2,5 jaar oud ongeveer. Daarnaast staan we altijd open voor nieuwe frameworks, oplossingen of whatever, mits het wel past binnen de stack die er is. Om nu in eens een stuk in Python oid te gaan maken, zonder dat de rest van de developers daar ervaring mee heeft is natuurlijk niet handig.
wm1234 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:37:
Dit valt mij ook ook op, ook als je in het salaris topic hier op GoT kijkt valt me dat op, en dat zijn dan zelfs al mensen die de vraag durven te stellen. Mijn carriere was ook de eerste 6 jaar bij dezelfde tent, met het idee dat je goed verdiende etc. Tot je dan uiteindelijk toch de switch maakt en ergens terecht komt, je beter bent dan je jezelf altijd toeschreef en er achter komt dat je al die tijd ondergewaardeerd werd. Voor mij dat nooit weer, als het me ergens niet zint zeg ik dat, geef ik het aan en als er niks mee gedaan wordt, ben ik weg.

Van werkgever veranderen is voor veel mensen gewoon spannend, ondanks dat ze ergens anders meer kunnen verdienen, betere doorgroeimogelijkheden hebben of gewoon meer plezier kunnen behalen uit hun werk. Ze blijven toch vaak zitten.

Het is ook gewoon een overspannen markt en daar kunnen de developers van profiteren. Vroeger (lees 2008-2010) was je blij als je ergens aan de bak mocht voor een mooi salaris, tegenwoordig heb ik het gevoel dat ik sollicitanten bijna moet overtuigen met allerlei zaken buiten het salaris om. En ik wil gewoon eerlijk zijn, als je iets mooier verkoopt dan hoe het is gaan ze toch wel weer weg. De werkomgeving moet gewoon prettig zijn, maar uiteindelijk is het wel werk en moet je bijdragen aan het geheel.

Er komen gelukkig al aardig wat suggesties hier voorbij, eens kijken of we daar wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 17:32
Op het moment is het nog steeds lastig vind ik. Waar de vorige vacature via LinkedIn veel reacties opleverde van geschikte kandidaten (naast de gebruikelijke uit buitenland) is mijn huidige vacature op LinkedIn alleen maar gevonden door mensen die de taal niet machtig zijn.
De vacature ook op Nationale Vacaturebank / Tweakers Carrière gezet en daar ook nog geen reacties helaas.

Maar ik zal nog eens kritisch er naar kijken met de tips hier uit het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je moet niet iets mooier verkopen dan het is, je moet mooier verkopen dan je concurrent en dat ook daadwerkelijk bieden en uitstralen. Het gaat niet om het geld. Het gaat als werknemer niet om het werk dat gedaan moet worden en zeker niet of dat nou bijdraagt aan het geheel. Het gaat om inhoudelijke uitdaging, ontwikkeling en een leuke werkomgeving met leuke collega's, sociale interactie, goed betaald en geen limiet aan opleiding of dedicated tijd daarvoor. Het werk kunnen ze namelijk overal doen ;)

Bedenk je ook: full time thuiswerken was een jaar of 3 een uitzondering. Tegenwoordig zijn heel veel mensen er volledig klaar mee en willen ze zelf de flexibiliteit om te kiezen. Jij biedt alvast geen leuke werkplek aan die groep.

Misschien als voorbeeld: kijk eens hoe ze het bij Rockstars doen en wat ze bieden. Kijk ook eens naar wat jongens als google, Facebook etc devvers bieden. Die laatsten zijn de extremen uiteraard, maar bedenk jezelf op welke gebieden je het verschil kunt maken. Locatie is het alvast niet ;)

Op de keper beschouwd: wat je biedt is niks anders dan remote code kloppen. Werk dat 10 jaar terug al vrolijk naar India ging. Waarom zou je?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Scr33x0r schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Hehe thanks, ik weet het wel maar lees het (hier) niet na :-) Ram er gewoon wat uit, is al langer mijn probleem haha en samenstellingen.

Sowieso zijn eigenlijk onze vacatures altijd door anderen geschreven en daarnaast ben ik natuurlijk niet de enige die er naar kijkt. Meeste vacatures plaatsen we in zowel het Nederlands als het Engels.
Net als velen hier wss vind ik het meest verschrikkelijk:
* Geen interesse tonen in de persoon. Vaak al het profiel niet gelezen en dus een aanbod voor iets wat echt totaal niet aansluit.
* Matige teksten. Dus veel spellingsfouten / kromme zinnen.

Ik ben echt wel bereid om te reageren alleen niet als de ander geen moeite doet. Toon moeite en initiatief en dan ben ik slechtste niet. Helaas doet 98% dat niet dus dan doe ik het ook niet. En zij verkloten het voor de rest helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Scr33x0r schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:38:
Van werkgever veranderen is voor veel mensen gewoon spannend, ondanks dat ze ergens anders meer kunnen verdienen, betere doorgroeimogelijkheden hebben of gewoon meer plezier kunnen behalen uit hun werk. Ze blijven toch vaak zitten.
Eens dat developers vaker zouden kunnen overstappen. Maar de laatste twee punten moet in de praktijk blijken natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien helpt deze invalshoek:
Bij mijn eigen sollicitaties stel ik steevast de vraag "jullie werken hier al langer. Wat maakt het zo leuk om hier te werken?"
Beantwoordt die vraag. Het resultaat is prima te gebruiken bij je werving, danwel bij het aanpassen van je organisatie omdat je misschien eigenlijk gewoon een prutbedrijf bent zonder dat je er erg in hebt :P

Zou die vraag ook eens bij je medewerkers neerleggen, neem ze mee en vraag ze om input.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
The Eagle schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:07:
Je moet niet iets mooier verkopen dan het is, je moet mooier verkopen dan je concurrent en dat ook daadwerkelijk bieden en uitstralen. Het gaat niet om het geld. Het gaat als werknemer niet om het werk dat gedaan moet worden en zeker niet of dat nou bijdraagt aan het geheel. Het gaat om inhoudelijke uitdaging, ontwikkeling en een leuke werkomgeving met leuke collega's, sociale interactie, goed betaald en geen limiet aan opleiding of dedicated tijd daarvoor. Het werk kunnen ze namelijk overal doen ;)

Bedenk je ook: full time thuiswerken was een jaar of 3 een uitzondering. Tegenwoordig zijn heel veel mensen er volledig klaar mee en willen ze zelf de flexibiliteit om te kiezen. Jij biedt alvast geen leuke werkplek aan die groep.

Misschien als voorbeeld: kijk eens hoe ze het bij Rockstars doen en wat ze bieden. Kijk ook eens naar wat jongens als google, Facebook etc devvers bieden. Die laatsten zijn de extremen uiteraard, maar bedenk jezelf op welke gebieden je het verschil kunt maken. Locatie is het alvast niet ;)

Op de keper beschouwd: wat je biedt is niks anders dan remote code kloppen. Werk dat 10 jaar terug al vrolijk naar India ging. Waarom zou je?
Ja dit is wellicht ook een van onze problemen, het remote code kloppen. We zijn aan het kijken of we niet beter gewoon een groter team kunnen opbouwen in NL en of we daarbij ook een locatie moeten openen, met flex plekken etc. De een is er gevoeliger voor dan de ander, ik moet er persoonlijk niet aan denken op gezette tijden naar kantoor te moeten. Daarnaast zitten we wellicht niet in de meest makkelijke regio (Zuid-west Drenthe), terwijl we het prima vinden om "randstad tarieven" te betalen.

Rockstars ken ik, zit volgens mij de laatste tijd erg te mikken op midlancen en is dus de boodschap aan de developer: je bepaalt zelf wat je verdient. Maar daar zitten ook genoeg "addertjes onder het gras", die niet even transparant zijn als ze lijken volgens mij.
ID-College schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Net als velen hier wss vind ik het meest verschrikkelijk:
* Geen interesse tonen in de persoon. Vaak al het profiel niet gelezen en dus een aanbod voor iets wat echt totaal niet aansluit.
* Matige teksten. Dus veel spellingsfouten / kromme zinnen.

Ik ben echt wel bereid om te reageren alleen niet als de ander geen moeite doet. Toon moeite en initiatief en dan ben ik slechtste niet. Helaas doet 98% dat niet dus dan doe ik het ook niet. En zij verkloten het voor de rest helaas :(
Ik snap wat je zegt, maar waarom zouden (recruiters even uitgezonderd) werkgevers zoveel tijd en moeite steken in het vinden van mensen om vervolgens dit slecht voor te bereiden, het profiel niet te lezen en vervolgens het eerste gesprek maar eens te beginnen met: "Goh, dus, vertel eens wat over jezelf".

Ik zie dit met name in de recruitment wereld, mensen die nu CTO zijn benaderen of ze niet ergens als medior developer aan de slag willen etc, totaal niet passend bij hun huidige ervaring.
thlst schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:03:
[...]

Eens dat developers vaker zouden kunnen overstappen. Maar de laatste twee punten moet in de praktijk blijken natuurlijk.
Dit is ook super lastig om aan te tonen, zeker als je nog niet veel mensen hebt zitten en niet kan teren op het netwerk van hun of ervaringen die ze delen. Ik heb ook genoeg oud collega's die ik prima naar ons toe zou willen trekken, daar zitten er genoeg tussen die al jaren bij dezelfde partij zitten, het prima naar hun zin hebben, niet de wereld verdienen, maar ook niet meer nodig hebben en dus kiezen voor de veilige optie: "Ik weet nu wat ik heb". Niet dat ze geen ambities hebben, maar het spat er ook niet van af, en dat is prima. Daarnaast wil je ze natuurlijk ook geen gouden bergen beloven, er kunnen maar zoveel mensen doorgroeien naar lead of management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Scr33x0r schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar waarom zouden (recruiters even uitgezonderd) werkgevers zoveel tijd en moeite steken in het vinden van mensen om vervolgens dit slecht voor te bereiden, het profiel niet te lezen en vervolgens het eerste gesprek maar eens te beginnen met: "Goh, dus, vertel eens wat over jezelf".

Ik zie dit met name in de recruitment wereld, mensen die nu CTO zijn benaderen of ze niet ergens als medior developer aan de slag willen etc, totaal niet passend bij hun huidige ervaring.
Wat ik bedoel is: de eerste kennismaking is vaak via LinkedIn. Wat ik heel veel krijg is rollen gericht op data / data analyse terwijl ik daar helemaal niets mee doe, en je dat volledig op mijn profiel kan zien. Kortom, het gesprek komt er nieteens omdat je mij dan al kwijt bent. Ik reageer daar namelijk nieteens op.
Je gaat toch ook geen timmerman werven voor een kappersopleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
ID-College schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Wat ik bedoel is: de eerste kennismaking is vaak via LinkedIn. Wat ik heel veel krijg is rollen gericht op data / data analyse terwijl ik daar helemaal niets mee doe, en je dat volledig op mijn profiel kan zien. Kortom, het gesprek komt er nieteens omdat je mij dan al kwijt bent. Ik reageer daar namelijk nieteens op.
Je gaat toch ook geen timmerman werven voor een kappersopleiding?
Haha nee, maar typisch. En ik neem aan dat je dan met name door recruiters benaderd wordt?

Een collega wees me overigens op:
https://buffer.com/salaries

Ik heb hier wel eens eerder iets over gelezen, weet niet zeker of het Buffer was of een ander bedrijf, maar ze communiceerden dus open op de website wat iedereen verdiende. Ze hebben er ook een rol open staan en als je dan kijkt naar de perks dan hebben we denk ik in Nederland nog best wat te leren. Aan de andere kant is het ook wel een eyeopener voor mij om te zien wat andere bedrijven doen en hoe "ver" ze gaan om mensen te werven.

Hoe zouden werkzoekenden hier tegenaan kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTiF2lhOrZb_YXettgRXhSKJbZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mGGa3XkpQoIoqockXH4rZI5o.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:58:
Interessanter is misschien hoe werkgevers hier tegenaan kijken.

Er is in NL een uitstroom van devs naar management/zzp/buitenland. Bij oa Buffer lijken ze hier een oplossing voor te hebben gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
thlst schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Interessanter is misschien hoe werkgevers hier tegenaan kijken.

Er is in NL een uitstroom van devs naar management/zzp/buitenland. Bij oa Buffer lijken ze hier een oplossing voor te hebben gevonden
Goede vraag inderdaad!

Als werkgever kan je het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. 4-daagse werkweken, ik snap het wel, is ook een mooi concept, maar je personeel is dus wel 20% duurder. Veel van die zaken zijn in Nederland al een stuk simpeler geregeld, zoals bijvoorbeeld zorgverzekering. Onbeperkt vakantiedagen, je moet er maar vertrouwen in hebben dat het goed komt en dat ze er geen misbruik van maken. In Nederland is 20 of eigenlijk 25 dagen al standaard, bij een paar werkgevers van mij geleden waar we ook een kantoor in Canada hadden kreeg je er maar 10, en hoe langer je er werkte hoe meer je kreeg, ik geloof tot een maximum van 20 dagen per jaar.

• thlst
  • Niet online
Misschien is het veelzeggend dat je het 1e punt van het Buffer lijstje niet aanstipt

• RagingPenguin
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Haha nee, maar typisch. En ik neem aan dat je dan met name door recruiters benaderd wordt?

Een collega wees me overigens op:

Ik heb hier wel eens eerder iets over gelezen, weet niet zeker of het Buffer was of een ander bedrijf, maar ze communiceerden dus open op de website wat iedereen verdiende. Ze hebben er ook een rol open staan en als je dan kijkt naar de perks dan hebben we denk ik in Nederland nog best wat te leren. Aan de andere kant is het ook wel een eyeopener voor mij om te zien wat andere bedrijven doen en hoe "ver" ze gaan om mensen te werven.

[Afbeelding]
Om eerlijk te zijn: mooie woorden voor zaken die gewoon standaard zijn of in Nederland veel beter geregeld zijn dan in de US?

• pagani
  • Niet online
RagingPenguin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Om eerlijk te zijn: mooie woorden voor zaken die gewoon standaard zijn of in Nederland veel beter geregeld zijn dan in de US?
Onbeperkte vakantiedagen, standaard een vierdaagse werkweek, zorgverzekering betaald door de werkgever, dat heb ik hier nog erg weinig gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 10-02-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Onbeperkte vakantiedagen, standaard een vierdaagse werkweek, dat heb ik hier nog erg weinig gezien.
Die eerste zie ik al redelijk vaak, maar heeft pracktisch altijd een catch. En je moet dit ook lezen in de culturele context waarin het is geschreven (duidelijk de US) waar ons wettelijk minimum word gezien als een hoop. Geef mij maar gewoon 30 gegarandeerde dagen zonder catch (dat is ook al 2x wat zij als minimum aangeven). Vierdaagse werkweek is gewoon mooie taal voor 'parttime', dat is ook niet zo heel bijzonder. Zorgverzekering door werkgever is al helemaal typisch US en voor Nederland niet relevant.

Kijk, ik wil niet zeggen dat het een slecht pakket is, maar voor een US tech bedrijf is het ook best wel standaard.

[ Voor 5% gewijzigd door RagingPenguin op 10-02-2022 11:34 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pagani schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Onbeperkte vakantiedagen, standaard een vierdaagse werkweek, zorgverzekering betaald door de werkgever, dat heb ik hier nog erg weinig gezien.
Onbeperkt vakantiedagen is inderdaad ongewoon. Maar 4x9 is in NL vaak prima te regelen, en het valt op dat ze uberhaupt niet aangeven hoe lang die dagen zijn, en zorgverzekering kost in NL maar een fractie van wat het in de VS kost. Daar zijn bedragen van $ 1000 p/m niet heel vreemd.

• RagingPenguin
  • Niet online
Wat natuurlijk wel goed is is dat ze een redelijk specifieke salaris range aangeven en het vervolgens goed verkopen.

• Scr33x0r
Dat, en ze zijn dus open over wat mensen nu bij hun verdienen:

Qua salarissen ben ik niet perse onder de indruk, voor US begrippen, zeker niet voor een bedrijf uit silicon valley toch?

• Scr33x0r
thlst schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:00:
Misschien is het veelzeggend dat je het 1e punt van het Buffer lijstje niet aanstipt
Maar wat denk jij hiervan dan? Vind jij het veel of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Scr33x0r schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Maar wat denk jij hiervan dan? Vind jij het veel of juist niet?
Ben zelf zzp. Veel werkgevers in NL die klagen over een tekort aan devs bieden een total package dat minder dan de helft waard is van wat ik nu heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:07

defiant

Moderator General Chat
Een paar observaties:

Een hoop mensen zijn locatiegebonden en hebben een beperkte capaciteit tot forensen, dit is ook de groep die om die redenen vaak moeilijker overstapt qua werk. Zeker deze groep zou je kunnen bereiken met opties zoals remote first. Je ziet soms bedrijven die trots zijn dat ze in hartje Amsterdam een kantoor hebben, maar vanuit werknemer perspectief ziet men hierin vooral files, reistijd, drukte en een onmogelijke huizenmarkt.

En als je wilt weten waar je mensen kan vinden die gemotiveerd zijn qua overstap, kijk dan vooral naar bedrijven die een recruitment funnel hebben gericht op starters, bijvoorbeeld bedrijven met actieve campus recruiters. Starters die groeien in dit soort bedrijven lopen vaak snel grote achterstanden op qua salaris t.o.v. de markt.
thlst schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Ben zelf zzp. Veel werkgevers in NL die klagen over een tekort aan devs bieden een total package dat minder dan de helft waard is van wat ik nu heb.
ZZP'erschap is door de goede markt eigenlijk de verborgen salarisschaal voor senior developers binnen veel bedrijven. Veel werkgevers zien het doelbewust als 2 verschillende gescheiden markten, maar dat is natuurlijk niet zo. Want veel mensen maken juist de overstap naar ZZP'er juist vanwege de (veel) hogere tarieven.

Met een positie die ingevuld kan worden als loondienst of ZZP'er vist men deels toch in dezelfde vijver. D.w.z. er zijn genoeg ZZP'ers die ook in loondienst zouden willen gaan als er dezelfde gelijkwaardige package zou worden geboden.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 21:46
thlst schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Precies. Zodra je medior ontstijgt ben je echt een dief van je eigen portemonnee om nog in vaste dienst te gaan. Komen ze aan met salarissen van 65k terwijl je als freelancer 90 euro pakt.

Hoewel ik laatst wel van een vriend hoorde dat die 80k ging verdienen bij en nieuwe fintech als scala developer. Dus sommige bedrijven beginnen het wel te snappen. Overigens is het ook afhankelijk van hun eigen winst hè. Digital agencies strijden om lagere marges, die kunnen echt niet aan salarissen boven de 55k gaan want dan gaan ze snel nat. In-house dev en is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
mannowlahn schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Precies. Zodra je medior ontstijgt ben je echt een dief van je eigen portemonnee om nog in vaste dienst te gaan. Komen ze aan met salarissen van 65k terwijl je als freelancer 90 euro pakt.
Is dat zo? Als ZZP'er moet je ook vaak je eigen opleidingen bekostigen, pensioen, AOV, andere verzekeringen, je eigen werkplaats etc. En je zit vaak ergens op projectbasis en dan moet je elke keer je eigen acquisitie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-07 13:28
Scr33x0r schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Is dat zo? Als ZZP'er moet je ook vaak je eigen opleidingen bekostigen, pensioen, AOV, andere verzekeringen, je eigen werkplaats etc. En je zit vaak ergens op projectbasis en dan moet je elke keer je eigen acquisitie doen.
Neem eens een kijkje in het ZZP topic. De mensen daar houden zelfs na alle kosten die je nu noemt (+ een paar die je vergeten bent) nog ruim meer over dan de meeste senior loondienst werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-07 21:46
[...]

Ik redeneer uit mijn ervaring als freelancer developer.

Opleiding bekostigen:
Vanuit de IT is je carrière je leerschool. Ik vind al die cursussen en opleidingen eigenlijk onzin. Al die zaken kan je prima in je eigen tijd doen en sterker nog ik vind de online bronnen op bv youtube of pluralsight veel beter. Dus al die dure opleidingen zijn vaak leuk voor de partijen die ze geven, heb nog niet echt het idee dat degene die er heen gaan wat aan hebben. Maw deze zogenaamde kosten die door je werkgever betaald worden, vind ik eigenlijk niet een issue als freelancer. Sterker nog, degene die in vrije tijd studie een certificaat kunnen behalen, veel beter dan degene die klassikaal weken ergens geforceerd moeten opletten. Als je niet zelfstandig dit kan, is wellicht freelancen in de It niet je ding. het vermogen om zelfstandig kennis eigen te maken is zon beetje hetgeen waar ze je voor betalen.

Pensioen:
Ja die kost je al freelancer zeker wat, maar je hebt je eigen keuze en kan bepalen hoe of wat. Ik denk dat dit een zeer positief ding is. Controle hebben over je pensioen. Ik kan binnen 15 jaar met pensioen(op mijn 55e), in vaste dienst wordt dat 10 jaar langer, minimaal. In mijn geval spaar ik 5000 per maand belegd in Meesman. 60.000 per jaar gaat daarheen.

AOV:
Ik betaal graag om te zorgen dat ik straks als er wat gebeurt mijn standaard kan doorzetten(met name mijn pensioen opbouw), met ziektewet en uwv kan je dat wel vergeten. Straks na mijn 47e betaal ik 9600 per jaar om 100k per jaar te verzekeren als inkomen. Met alle liefde betaal ik die tot mijn 55e, want dan is pensioen doel bereikt.

Andere verzekeringen:
Iets van 500 euro bij markell, verwaarsloosbaar.

Projectbasis:
Heerlijk, vind het los gekoppeld zijn erg fijn. Maak ik mij veel minder druk om zaken die intern politiek geneuzel zijn. En projecten vliegen je toe, weinig acquisitie doen.

Freelance 150.000 per jaar, of vast dienst verband 60k per jaar.

Voor mij echt een nobrainer :)

[ Voor 7% gewijzigd door mannowlahn op 14-02-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
Als iemand die, weliswaar in de metaal, het afgelopen jaar van baan is gewisseld, een aantal punten tot irritatie van mij:
- afspraken te kort dag willen inplannen. Dat zal voor iedereen verschillend zijn, maar ik vond het nogal ergerlijk op donderdagmiddag een uitnodiging te krijgen voor vrijdag om 13:00 uur.
- daarover gesproken: ik werk fulltime. Ik heb niet onbeperkt vrije uren beschikbaar. Plan je afspraken/gesprekken bij voorkeur aan de dagranden. Het is voor mij makkelijker een paar uur eerder weg te gaan dan midden op de dag vrij te nemen. Zeker als je, zoals ik zat, op lange reistijden zit. Afspraken tussen grofweg 10 en 14 uur zijn ervoer ik als onwerkbaar.
- wees duidelijk in je communicatie. Dat begint bij de vacature. Plak er geen fancy titel op, ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Als jij iemand zoekt die vooral codeklopper is, noem het dan standaard codeklopper en niet architect. Ik ben ergens naartoe geweest waar men een installatiebeheerder zocht... Als je dat werkvoorbereider noemt, ga je echt de verkeerde mensen trekken. Je trekt wel mensen, maar die hebben geen interesse. Tijdsverspilling voor beide partijen.
- vindbaarheid van vacatures. Ik heb het via een recruiter die ik wel vertrouwde laten lopen, omdat je op Monsterboard, indeed e.d. alleen maar spookvacatures van allerlei uitzendbureautjes tegen komt. Hij heeft voor mij redelijk gefilterd. Maar naast hem heb ik ook op enkele van de 45 andere serieuze reacties op mijn profiel gereageerd. Bedrijven en vacatures vind ik zeer slechte te vinden.
- voor IT/ICTers belangrijker dan voor mij, blijkbaar: ik zie een telefoon of laptop niet als arbeidsvoorwaarde, maar als stuk gereedschap. Ik raak wel vreselijk gefrustreerd als mijn gereedschap ontoereikend is. Je lokt mij niet meer een fancy telefoon, maar schrikt mij wel af met verkeerde zooi.
- aanreismogelijkheden... Heeft bij mij behoorlijk meegewogen. Ik ben blij dat ik van 5 kwartier per richting af ben. Leuk hoor, in Amsterdam, maar forensen per auto 35 minuten en per OV 75 minuten, geeft wel een voorkeur voor de auto. Dus zorg voor parkeerruimte op een paar minuten van het werk. En als dat niet kan, wees dan niet verrast dat mensen hun parkeerkosten bij jou neerleggen. Jij kiest ervoor in een gebied met 5-7,50€ per uur aan parkeerkosten te gaan zitten.
- niet transparant zijn over salariëring. De enkele vacature die ik wel vond, was dusdanig onduidelijk dat ik daar ook wel weer mee klaar was.
- Salaris: weet hoe de markt ligt. Oud collega solliciteerde ook ergens en dat was de volgende stap voor zijn carrière. Meer verantwoordelijkheid, grotere omzet en meer mensen onder zich. Die kwamen met een aanbod waarvan hij vroeg of dat netto was... Bleek bruto te zijn. Dat was meteen klaar toen.
Als je uitgaat van €90 per uur... Als je als senior 65k krijgt, zit je op zo'n 29€ per uur. Men zegt altijd dat er nog 40% werkgevers lasten bovenop komt. Dan houd je dus 200% "over" van een normaal uurloon om alles te bekostigen.
Pagina: 1