• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-01 22:14

bord4kop

maximaal 100KB!

Zij regelen het inschrijven bij de diverse DAS-sen. (zelf ingeschreven zijn bij de DAS-sen is een aanrader als je mee wil doen op aanvragen van semi-overheid. Heel, heel veel aanvragen van tussenpartijen komen rechtstreeks vanuit een DAS aanvraag).

Je kan het ook zelf doen, maar eerste -paar- keer kan het ondoorzichting en omslachtig zijn, dus dan bieden zij uitkomst..

[ Voor 9% gewijzigd door bord4kop op 19-11-2020 19:32 ]

| Security Management |

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-01 14:58
Hoe ga je dan zorgen dat een van je mede-aandeelhouders je niet ontslaat?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Freeaqingme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:43:
[...]

Hoe ga je dan zorgen dat een van je mede-aandeelhouders je niet ontslaat?
Of dat de een meer billable hours maakt dan de ander. Levert ook scheve gezichten op.

Dit is overigens wel de reden dat dit soort BV's in de praktijk nauwelijks bestaan, anders dan maatschappen. En bij 21 man praat je eigenlijk al zo'n beetje over een detacheerbedrijf, het ontslagrecht is immers ook nog gewoon van toepassing.
t_captain schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:17:
Idealiter geef je eerst de aandelen uit en teken je daarna de AO’s. Scheelt belastingheffing in 1e jaar :)
Aandelen moet je eerst uitgeven voordat je uberhaupt een bedrijf hebt opgericht.
Niemand is D, niemand GA. De winst valt dan afaik in box 3.
Er zal formeel tenminste 1 D moeten zijn, die overigens ook gewoon in loondienst is.
Vanaf jaar 2 moet er wel een redelijke waardering van de aandelen worden gedaan, misschien 10x jaarlijkse nettowinst.
Waardering van aandelen is Eigen vermogen (Nominaal geplaatst kapitaal + agio + algemene reserve) / aantal geplaatste aandelen.

Waarderingen als 10 x nettowinst doe je alleen bij verkoop aandelen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:33

_Arthur

blub

Eigenlijk zijn we nu natuurlijk allemaal fancy dingen aan het verzinnen al la TFG. En daar heb ik helemaal geen zin in.... net zo min als ik zin heb in eindejaarsbeoordelingen, POP's, beperkte leaseauto keuze's, vast aantal vakantiedagen, zeer weinig in te brengen op welke opdracht je wordt ingezet etc.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 19-11-2020 20:15 ]

• Freeaqingme
Skyaero schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:08:
[...]

Of dat de een meer billable hours maakt dan de ander. Levert ook scheve gezichten op.
Je kan natuurlijk zeggen dat je iedereen een nul-uren contract geeft en betaalt op basis van 't aantal uur dat ze gedraaid hebben.

Je kan overigens ook iets van een Cooperatie U.A. opzetten (al dan niet met 1 BV daaronder). Hoef je ook niet iedere keer langs de notaris als er iemand bij komt of afvalt. Is ook makkelijk(er) om onevenredig de winst te verdelen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Freeaqingme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:15:
[...]

Je kan natuurlijk zeggen dat je iedereen een nul-uren contract geeft en betaalt op basis van 't aantal uur dat ze gedraaid hebben.
Maar de winst (dividend) is de grootste bonus (iedereen krijgt immers minimumloon), en die wordt naar rato van aandelen betaald.
Je kan overigens ook iets van een Cooperatie U.A. opzetten (al dan niet met 1 BV daaronder). Hoef je ook niet iedere keer langs de notaris als er iemand bij komt of afvalt. Is ook makkelijk(er) om onevenredig de winst te verdelen.
nope

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:03
Sorry hoor maar dit gaat er never nooit doorheen komen toch? Ik werk bij een overheidsinstantie waar ook een shitload andere zzp’ers zitten. Als ze die allemaal gedag moeten zeggen hebben we grote uitdagingen in Nederland...

En hoe gaat dat dan met de mensen die in de zorg werken als zzp’ers? Dat zijn er ook erg veel... die gaan echt niet zomaar in loondienst.

Het verhaal van bv’s met 21 man klinkt leuk op papier maar ik zie het niet snel gebeuren.

Laten we wat foodtrucks(3 opdrachten toch?) beginnen en dan gaan we bij elkaar “werken” voor 31% van onze tijd...

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-01 15:48
die fancy dingen verzinnen we om de achterlijkheid van de wetgeving te omzeilen. EN f je POP's, beperkingen, stomme opdrachten hebt bepaal je zelf. Je bent ook aandeelhouder tenslotte. En mede-oprichter. Vast iets te verzinnen dat je verantwoordelijk bent voor je eigen salaris (wat zo minimaal mogelijk moet zijn) en een dividend naar rato van de omzet.
Lease auto's doe je maar vanuit je persoonlijke bv dan. Daar kun je ook alle andere niet uurtje-factuurtje activiteiten in kwijt. Het wordt gewoon een Uniforce achtige constructie. En ja, dan ben je in loondienst, maar wel bij jezelf.

Misschien is een maatschap nog wel gevaarlijker? Elke deelnemer is dan toch verantwoordelijk voor alles wat de maatschap doet? Volgens mij is dat met een bv veel meer dicht te timmeren

• Freeaqingme
Skyaero schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:23:
[...]

Maar de winst (dividend) is de grootste bonus (iedereen krijgt immers minimumloon), en die wordt naar rato van aandelen betaald.

[...]

nope
Goed punt. Zeker in combinatie met een minimumloon wordt het wel een gekuntselde constructie.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
sbmuc schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:26:
Sorry hoor maar dit gaat er never nooit doorheen komen toch? Ik werk bij een overheidsinstantie waar ook een shitload andere zzp’ers zitten. Als ze die allemaal gedag moeten zeggen hebben we grote uitdagingen in Nederland...

En hoe gaat dat dan met de mensen die in de zorg werken als zzp’ers? Dat zijn er ook erg veel... die gaan echt niet zomaar in loondienst.

Het verhaal van bv’s met 21 man klinkt leuk op papier maar ik zie het niet snel gebeuren.

Laten we wat foodtrucks(3 opdrachten toch?) beginnen en dan gaan we bij elkaar “werken” voor 31% van onze tijd...
Waar zouden die zzpers heen gaan dan, als ze bij geen enkel ander bedrijf ingehuurd kunnen worden. Enige mogelijkheid is dan weer terug in loondienst.

• sbmuc
Gewoon niet meer werken? Naar het buitenland verhuizen? Er zijn genoeg andere opties. Je gaat sowieso niet iedereen kunnen behouden.

• _Arthur

_Arthur

blub

fry77 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:28:
die fancy dingen verzinnen we om de achterlijkheid van de wetgeving te omzeilen. EN f je POP's, beperkingen, stomme opdrachten hebt bepaal je zelf. Je bent ook aandeelhouder tenslotte. En mede-oprichter. Vast iets te verzinnen dat je verantwoordelijk bent voor je eigen salaris (wat zo minimaal mogelijk moet zijn) en een dividend naar rato van de omzet.
Lease auto's doe je maar vanuit je persoonlijke bv dan. Daar kun je ook alle andere niet uurtje-factuurtje activiteiten in kwijt. Het wordt gewoon een Uniforce achtige constructie. En ja, dan ben je in loondienst, maar wel bij jezelf.
Ik doelde met deze opmerking meer op een regulier loondienst verband bij een default detacheerder. Niet op "mogelijke-oplossingen-hier-voor". Want dan bepaal je dat soort zaken natuurlijk alsnog zelf ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 09:43
Ernemmer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:29:
[...]

Waar zouden die zzpers heen gaan dan, als ze bij geen enkel ander bedrijf ingehuurd kunnen worden. Enige mogelijkheid is dan weer terug in loondienst.
Verpleegkundigen werken graag als ZZP-er om twee redenen. Een beter inkomen en om onder het gezag uit te komen. Geluiden die ik hoor:

* het werk is leuk maar al het overleg en de bureaucratie zijn teveel
* als zelfstandige kun je zelf kiezen welke diensten je wel of niet wil draaien, als werknemer word je gedwongen

Als er morgen geen externe verpleegkundigen meer worden ingehuurd, is het niet zo dat de betreffende mensen ineens in andere sectoren zitten. Vanwege de specifieke opleidingen is zorg toch een beetje een eiland.

Maar: let op dat veel verpleegkundigen deeltijd werken en er vaak een ander inkomen in het huishouden is. Een deel van de mensen stopt gewoon met werken als het in loondienst moet. Gelijk hebben ze :)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-01 15:34
Ook een interessant plaatje in deze context:

Sometimes you need to plan for coincidence

• t_captain
Interessante trends!

In het plaatje kijken we naar mensen met vast contract in loondienst, twee jaar later. Paar opvallende zaken:

1. de groep die is uitgestroomd uit de arbeidsmarkt (lichtblauw) is gekrompen. Hogere AOW leeftijd, minder mogelijkheid tot prepensioen? Of zou de verkleinde instroom in de WAO deze trend verklaren?

2. donkerblauw. werkloosheid. toegenomen. Kennelijk zijn vaste banen minder veilig geworden.

3. rood en lichtrood: arbeidsmobiliteit tussen banen lijkt iets afgenomen

4. uitstroom naar zzp. beetje cyclisch, in grote lijnen constant en inderdaad niet heel groot

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
hackerhater schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:11:
Als dit gezeik te veel vormen aan gaat nemen wordt het heel aantrekkelijk om net over de grens in Belgie of Duitsland te gaan zitten met je bedrijf en vanuit daar factureren.

Geen last meer van Nederlandse regels (je bent geen NL bedrijf/inwoner) en je kan gewoon je NL klanten houden.
Wat betreft over de grens gaan wonen en een bv in Nederland aanhouden, ik vraag me af of het volgende mogelijk is:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• hackerhater
  • Laatst online: 08-01 16:03
gold_dust schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:12:
[...]

Wat betreft over de grens gaan wonen en een bv in Nederland aanhouden, ik vraag me af of het volgende mogelijk is:
Nu had ik het niet over in het buitenland gaan wonen en het bedrijf hier laten ;)
Maar die redenatie is inderdaad ook interessant.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overigens zijn er bij mijn klant (overheid) nu al een aantal externe overgestapt naar interne functies. Aantal daarvan kwamen uit de IT detachering en andere ook zelfstandige.

NL is aantrekkelijk voor bedrijven zolang je hier niet zelf woont. Belastingen vallen allemaal best mee. Meeste hiervan en allemaal regels zijn van toepassing als je woonbaar bent in NL.
Verhuizen is voor vele alleen een stap te ver.

• t_captain
Eigenlijk zouden we het nationale concept moeten loslaten. Vrije landskeuze voor iedere grondbezitter! :)

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08-2025
Wie kent goede webdevelopment clubjes die met een midlance model werken?

[ Voor 30% gewijzigd door blizzard001 op 20-11-2020 14:11 ]

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:31
blizzard001 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:11:
Wie kent goede webdevelopment clubjes die met een midlance model werken?
Frontend Bastards & PHP Bastards

• blizzard001
Edwin88 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:14:
[...]

Frontend Bastards & PHP Bastards
Bedankt. Bij phpbastards krijg je 50 procent van het uurtarief. Best laag voor een midlance model vind ik.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
blizzard001 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:10:
Bedankt. Bij phpbastards krijg je 50 procent van het uurtarief. Best laag voor een midlance model vind ik.
Tja. Je vraagt in een ZZP topic om meningen over een vage werknemerconstructie met variabele bonus. Relatief t.o.v. ZZPen is dat sowieso laag natuurlijk. Die BMW van je manager moet ook ergens van betaald worden. ;)

https://niels.nu

• blizzard001
Hydra schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:22:
[...]

Tja. Je vraagt in een ZZP topic om meningen over een vage werknemerconstructie met variabele bonus. Relatief t.o.v. ZZPen is dat sowieso laag natuurlijk. Die BMW van je manager moet ook ergens van betaald worden. ;)
Liever ZZP natuurlijk, maar al die regels houden je tegen.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 18:45
blizzard001 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:56:
[...]

Terug in loondienst kan altijd nog ;)

EU DNS: 86.54.11.100

• Edwin88
blizzard001 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:10:
[...]

Tjah ik ben niet voor niets zelf gaan ZZPen. Kom uit de detachering en dan doe je al vrijwel hetzelfde, alleen moet je nu je eigen opdrachtjes vinden. Ik heb een paar recruiters die me bevallen en die hebben genoeg aanbod in ieder geval.

• _Arthur

_Arthur

blub

Welke regels weerhouden je er nu dan van? Die regels waar ze al 3+ jaar over aan het bakkeleien zijn?

• t_captain
50% zegt me niets.

Is die 50% hele beloningsbudget? (dan is het nog een fractie lager dan wat de grote detacheerders bieden).

Of aan de andere kant van het spectrum: krijg je een salaris plus werknemersverzekeringen en daarbovenop nog 50% van je omzet? Dan is het best een aardige payout.

Typische getallen:
- grote ICT detacheerders: 50-60% payout
- kleine ICT detacheerders: 60-65% payout
- midlance: 65-75% payout
- freelance met bemiddeling: 85-90% payout
- freelance zonder bemiddeling: 100% :)

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-01 19:03
Frontend Bastards, phpbastards, It-Rockstars... pfff alleen vanwege de naam zou ik er verre van weg blijven...

• blizzard001
miena21 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:17:
Frontend Bastards, phpbastards, It-Rockstars... pfff alleen vanwege de naam zou ik er verre van weg blijven...
Namen vielen mij ook op haha :)

[ Voor 6% gewijzigd door blizzard001 op 20-11-2020 23:06 ]

• blizzard001
t_captain schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:42:
50% zegt me niets.

Is die 50% hele beloningsbudget? (dan is het nog een fractie lager dan wat de grote detacheerders bieden).

Of aan de andere kant van het spectrum: krijg je een salaris plus werknemersverzekeringen en daarbovenop nog 50% van je omzet? Dan is het best een aardige payout.

Typische getallen:
Op basis van wat voor uurtarief?

• blizzard001
_Arthur schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:30:
[...]

Welke regels weerhouden je er nu dan van? Die regels waar ze al 3+ jaar over aan het bakkeleien zijn?
Je hebt helemaal gelijk. Ze willen nu vanaf oktober 2021 strenger zijn, maar betwijfel of dat ook echt zo zal zijn.

• blizzard001
Edwin88 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:58:
[...]

Tjah ik ben niet voor niets zelf gaan ZZPen. Kom uit de detachering en dan doe je al vrijwel hetzelfde, alleen moet je nu je eigen opdrachtjes vinden. Ik heb een paar recruiters die me bevallen en die hebben genoeg aanbod in ieder geval.
Voldoende opdrachten inderdaad. ZZP is toch beste optie denk ik. :)

• blizzard001
c-nan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:59:
[...]

Terug in loondienst kan altijd nog ;)
Dat kan ook natuurlijk.

• t_captain
blizzard001 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:07:
[...]

Op basis van wat voor uurtarief?
Wisselt per profiel. Het is een leidraad. Juist door het als percentage te beschrijven wordt het getal iets algemener toepasbaar.

Bij iemand die uitgeleend aan de klant van een softwarehuis 90 euro per uur oplevert, is bijvoorbeeld 45 a 50 (dik 50%) beschikbaar om te verlonen. Maal 1600 nominale uren is 72k tot 80k. Dat rekent terug naar een goede 4000 bruto plus een leaseauto en de rest van de werkgeverslasten.

• Hydra
Nou op dit moment sowieso niet, en ik geloof niet dat er echt wat gaat veranderen. Uiteindelijk bepaalt de markt en kunnen ze daar niet zoveel aan doen. Het grootste deel van de issues die ze nu hebben met misbruik van ZZPers hebben ze zelf veroorzaakt door tijdelijk werk moeilijker te maken.

• Hydra
Het is heel vaak ook nog na aftrek van alle kosten. Vaak gaat in dit soort constructies dingen als leaseauto, opleidingen en onkosten er eerst vanaf. De persoon die vooral beter wordt van Midlance is de werkgever. Zoals gewoonlijk.

Heb een tijd gekregen zitten lunchen met een Midlancer bij m'n huidige klant, en ik verbaasde me enorm over alle 'kleine lettertjes'. Die knakker zat ook aardig klem omdat 'ie natuurlijk ook een relatiebeding heeft en wel graag bij die klant wou blijven.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21

MadEgg

Tux is lievvv

t_captain schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:42:
50% zegt me niets.

Typische getallen:
Damn. Ik weet niet of jij dit hoog inschat of ik zwaar onderbetaald werd in loondienst, maar ik kreeg in loondienst bij een kleine detacheerder voor 40 uur per week (waarvan 32-36 declarabel) een totaal bruto jaarinkomen van 60k. Dat is rond de 35% van door mij gerealiseerde omzet (ik werd weggezet voor €110-125 per uur). Voor 60% was de stap naar ZZP'er een stuk groter geweest in ieder geval.

Tja

• t_captain
60k total package is nog geen 40k brutoloon.

Of had je 60k bruto? (met een auto en de gebruikelijke bijkomende zaken is dat 85k)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

t_captain schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:45:
60k total package is nog geen 40k brutoloon.

Of had je 60k bruto? (met een auto en de gebruikelijke bijkomende zaken is dat 85k)
60k belastbaar inkomen. Dus ruwweg 4.5k bruto per maand, 8% vakantiegeld en potentieel 2% eindejaarsbonus. Lease-auto was niet aan de orde. Wel een NS Business Card. Bovenop dat alles kwam nog wel pensioeninleg.

Tja

• Hydra
MadEgg schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:58:
Damn. Ik weet niet of jij dit hoog inschat of ik zwaar onderbetaald werd in loondienst, maar ik kreeg in loondienst bij een kleine detacheerder voor 40 uur per week (waarvan 32-36 declarabel) een totaal bruto jaarinkomen van 60k. Dat is rond de 35% van door mij gerealiseerde omzet (ik werd weggezet voor €110-125 per uur). Voor 60% was de stap naar ZZP'er een stuk groter geweest in ieder geval.
4600 bruto per maand en dan voor 120 weggezet worden is ook wel heel erg scheef IMHO. Afgezien daarvan komt het ook wel enigzins overeen met wat ik kreeg. Ik zat in m'n laatste jaar op 5400 bruto (omgerekend naar 40 uur) met leasebudget van 900 (dus total package van 80k ongeveer), maar werd ook rond de 120 weggezet. Ik ben in 4 jaar tijd van 90 euro per uur naar 120 per uur gegroeid (zwaardere rollen) maar mijn loon maakte niet een dergelijke groei door.

Dan de stap naar ZZP voor een uurloon van 85 (nu 10e meer) maken is wel een schok voor je inkomen dan, in positieve zin. Ik snap ook al die verhalen van mensen die zeggen dat "het verschil niet zo groot is" niet. Waar heb je het dan over kwa uurtarief? 60?

• t_captain
Je payout telde op tot 80k. Dan zatbje in verhouding tot je uurtarief niet best.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:41:
[...]
Het is heel vaak ook nog na aftrek van alle kosten. Vaak gaat in dit soort constructies dingen als leaseauto, opleidingen en onkosten er eerst vanaf. De persoon die vooral beter wordt van Midlance is de werkgever. Zoals gewoonlijk.
Dat is het package denken dat door detacheerders genormaliseerd en door het format van Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) geïnternaliseerd wordt. Alle uitgaven aan werknemer als package zien. Tja 8)7.

In mijn ogen is midlance na drie maanden risico (buffer...) vergelijkbaar met ZZP met vrijwillige verzekering bij UWV. Het is een broker en leverancier van werknemersverzekeringen tegen deel van inkomen in één.
offtopic:
Die UWV verzekering is duur maar accepteert wel iedereen én heeft een vergelijkbaar dagloon - https://www.uwv.nl/partic...k-start-een-eigen-bedrijf

[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 21-11-2020 16:33 ]

• Hydra
t_captain schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:26:
Je payout telde op tot 80k. Dan zatbje in verhouding tot je uurtarief niet best.
Nee, vond ik ook. Ik vind ook een van de grootste nadelen van loondienst iedere keer dat gebedel om een paar honder euro erbij per maand. Het was een heel leuk bedrijf om voor te werken, met leuke en goeie mensen, maar het is zoals iedere andere werkgever: ze geven je het minimum waarvan ze denken dat je tevreden bent.

Nu ik het 100% zelf doe is het veel makkelijker. Eindtarief van 85? Jammer voor je. Ben erg blij van dat continue knagende gevoel dat je ondergewaardeerd wordt af te zijn.

• Hydra
ANdrode schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:29:
Dat is het package denken dat door detacheerders genormaliseerd en door het format van Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) geïnternaliseerd wordt. Alle uitgaven aan werknemer als package zien. Tja 8)7.
Kleine nuance; opsommen in 'package' geldt voor dingen die je redelijk 1 op 1 om kan zetten in 'geld'. Leasebudget dat je ook bruto kan krijgen bijvoorbeeld, 13e maand, of bijdrage van je werkgever aan pensioen. Het is logisch om dat op te tellen om te kunnen vergelijken, dat is m.i. beter dan vergelijken puur op maandsalaris (wat dan wel weer relevant is voor je max hypotheek).

Dat gezegd hebbende; dat opgenomen wordt of je een telefoon of laptop van de 'zaak' krijgt vind ik wel erg suf. Natuurlijk krijg je een computer om op te werken. Dat dat een secundaire arbeidsvoorwaarde is, komt uit de tijd dat laptops nog extreem duur waren.

• ANdrode
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:47:
[...]
Dat gezegd hebbende; dat opgenomen wordt of je een telefoon of laptop van de 'zaak' krijgt vind ik wel erg suf. Natuurlijk krijg je een computer om op te werken. Dat dat een secundaire arbeidsvoorwaarde is, komt uit de tijd dat laptops nog extreem duur waren.
offtopic:
Ja ik ging daar wat scherp in

Ik ben het er mee eens dat je als je wilt vergelijken moet je dat doen op basis van genormaliseerde eigenschappen (40 uur/25 dagen/pensioeninleg meetellen/extra bruto vergoedingen meetellen). Maar je bent tegelijkertijd ook vanuit het perspectief van de werkgever aan het redeneren, "dit kost deze kostenplaats".

Leaseauto (of OV abonnement) vind ik een goed voorbeeld van een voorwaarde die met de 'package' bril op overgewaardeerd is. Zo heb ik een NS abbo van 575/maand. Wat is dat mij prive waard? Nou, geen 575 bruto.

Zou een leaseauto voor mij meer waard zijn dan de 575 die men aan de NS overmaakte? Ja. Zou ik het volledig als bruto salaris zien? Nee. En helemaal niet als de werkgever het daardoor ook normaal vind om een klant op 60 minuten (filevrij…) in te zetten.

Daar zit bij ZZP wel een voordeel, je hebt meer controle over bij welke opdrachtgever je zit en waar je aan werkt. Bij detachering (en midlance) zijn de belangen minder expliciet.

• t_captain
Toch is het de meest transparante manier om te rekenen: alles wat een baas betaalt voor een werknemer vs. de directe omzet.

De reden dat het relevant is: van pensioen tot laptop en auto, tot premie arbeidsongeschiktheid en reservering werkloosheid, zijn allemaal dingen die je als zelfstandige moet betalen. Deze manier van rekenen maakt dus het inkomen van zelfstandigen en werknemers vergelijkbaar.

• jadjong
  • Niet online
ANdrode schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:18:

Leaseauto (of OV abonnement) vind ik een goed voorbeeld van een voorwaarde die met de 'package' bril op overgewaardeerd is. Zo heb ik een NS abbo van 575/maand. Wat is dat mij prive waard? Nou, geen 575 bruto.

Zou een leaseauto voor mij meer waard zijn dan de 575 die men aan de NS overmaakte? Ja. Zou ik het volledig als bruto salaris zien? Nee. En helemaal niet als de werkgever het daardoor ook normaal vind om een klant op 60 minuten (filevrij…) in te zetten.
Het is ook geen salaris, het zijn kosten die onder het uurtarief vallen. Dat busje met 100k aan gereedschap waar een storingsmonteur mee rond rijdt heeft thuis ook weinig nut. ;) Omdat je nu zowel werkgever als werknemer bent is het wel nuttig om die kosten er bij te betrekken als je wilt vergelijken met het uurtarief waar je voorheen voor weggezet werd.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

t_captain schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:27:
Toch is het de meest transparante manier om te rekenen: alles wat een baas betaalt voor een werknemer vs. de directe omzet.

De reden dat het relevant is: van pensioen tot laptop en auto, tot premie arbeidsongeschiktheid en reservering werkloosheid, zijn allemaal dingen die je als zelfstandige moet betalen. Deze manier van rekenen maakt dus het inkomen van zelfstandigen en werknemers vergelijkbaar.
Toch blijft het slecht vergelijkbaar. Voor de belastingdienst is mijn zakelijke buffer ook gewoon inkomen waar belasting over betaald moet worden. Dat verstoort de balans. Bij de werkgever wordt de werkgever geacht die buffer aan te houden en komt de belastingdienst er pas aan te pas zodra het uitbetaald wordt. Dat heeft dan ook weer effect op de kinderopvangtoeslag. Een BV zou dat dan weer verhelpen, dat is een stuk beter te vergelijken.

Tja

• ANdrode
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:05:
[...]

Het is ook geen salaris, het zijn kosten die onder het uurtarief vallen. Dat busje met 100k aan gereedschap waar een storingsmonteur mee rond rijdt heeft thuis ook weinig nut. ;) Omdat je nu zowel werkgever als werknemer bent is het wel nuttig om die kosten er bij te betrekken als je wilt vergelijken met het uurtarief waar je voorheen voor weggezet werd.
Het uurtarief is echter niet gebaseerd op de kostprijs maar op de markt. En die markt werkt niet zo heel goed want de diensten zijn van persoon tot persoon écht verschillend.

(De grotere) detacheerders leveren een bepaalde gemiddelde kwaliteit (en gemiddelde senioriteit) waar een tarief bij hoort. Veilige keuze. Schaalbaar. Vervangbaar. Bij freelancers heeft een engineering manager wanneer hij oplet veel meer waar voor zijn geld, maar hoe weet je voordat ze er een tijd zitten of engineer A echt beter is dan B? Dat weet je eigenlijk alleen pas wanneer je de interacties in het echt hebt gezien.

• jadjong
  • Niet online
Dat laatste is een beetje het probleem van IT-projecten, een stukadoor of vertaler zet je wat makkelijker weg op korte projecten als proef. Doordat het zoveel korte projecten zijn heb je na verloop van tijd ook een grote pool van stukadoors die je kan benaderen. Voor beginnende zelfstandigen kan ik alleen maar aanraden om zoveel mogelijk projectjes van een maand of minder aan te nemen, dan leer je veel sneller hoe de wereld in elkaar zit dan gelijk 18 maanden (plus verlenging) bij dezelfde klant.

• c-nan
Ik ben voor een partij een simpele security scan aan het doen. Vanuit buiten scan ik hun prefixes o.a. op default wachtwoorden, veroudere software versie, etc.

Nu ik hier toch mee bezig ben, heb ik dezelfde scan los gelaten op op de prefix van mijn vorige opdrachtgever (klein partij van 10 man). Ik log nergens op in, ik lees geen data uit. Al wat dingen tegen gekomen wat je niet zou willen hebben.

Ik wil mijn bevindingen doorgeven aan mijn vorige opdrachtgever zodat ze de lekken kunnen dichten. Ik heb altijd een goede band gehad met ze.

Echter, ben ik wel wat voorzichtig. Ik wil juridisch geen problemen zeg maar :) Wat zouden jullie doen in zo een geval?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:37:
Ik ben voor een partij een simpele security scan aan het doen. Vanuit buiten scan ik hun prefixes o.a. op default wachtwoorden, veroudere software versie, etc.

Nu ik hier toch mee bezig ben, heb ik dezelfde scan los gelaten op op de prefix van mijn vorige opdrachtgever (klein partij van 10 man). Ik log nergens op in, ik lees geen data uit. Al wat dingen tegen gekomen wat je niet zou willen hebben.

Ik wil mijn bevindingen doorgeven aan mijn vorige opdrachtgever zodat ze de lekken kunnen dichten. Ik heb altijd een goede band gehad met ze.

Echter, ben ik wel wat voorzichtig. Ik wil juridisch geen problemen zeg maar :) Wat zouden jullie doen in zo een geval?
Gewoon zeggen wat hierboven staat en dat jij het probleem wel wilt oplossen voor ze.

• Freeaqingme
@c-nan waarom niet eerst je oude werkgever even contacten of 'ie 't goed vindt dat je e.e.a. scant voordat je dat daadwerkelijk doet? Dan voorkom je sowieso al gezeik.

• Gé Brander
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Freeaqingme schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:15:
@c-nan waarom niet eerst je oude werkgever even contacten of 'ie 't goed vindt dat je e.e.a. scant voordat je dat daadwerkelijk doet? Dan voorkom je sowieso al gezeik.
Dit! Zonder opdracht nooit zomaar uitvoeren.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• c-nan
Freeaqingme schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:15:
Heb je gelijk in, dan weet je zeker dat er geen gezeik van komt.

Ik stond er eigenlijk niet bij stil dat ze het misschien niet leuk zouden vinden, pas toen ik mijn bevindingen wilde delen stond ik er bij stil.

Misschien geen slimme actie geweest om de scan uit te voeren zonder goedkeuring, hmm...

Ik moet wel zeggen, het is geen gerichte scan omdat ik informatie heb over het bedrijf of over hun infra. Het is gewoon dezelfde scan die ik voor de andere partij uitvoer. Gewoon met publiek beschikbare informatie.

• Freeaqingme
c-nan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:22:
[...]

Misschien geen slimme actie geweest om de scan uit te voeren zonder goedkeuring, hmm...

Ik moet wel zeggen, het is geen gerichte scan omdat ik informatie heb over het bedrijf of over hun infra. Het is gewoon dezelfde scan die ik voor de andere partij uitvoer. Gewoon met publiek beschikbare informatie.
Ik snap dat je 't al gedaan hebt. Toch zou ik gewoon nog even vermoorde onschuld spelen, en gewoon eerst vragen of je 't mag draaien. Stuur je een week later de resultaten.

• Hydra
ANdrode schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:18:
Het ging om leasebudgetten die je ook bruto uitgekeerd kan krijgen (als je een eigen auto wil rijden). Als je wel een leaseauto kan krijgen, maar niet het budget bruto uitgekeerd, dan is het een ander verhaal. En zou ik er zelf ook niet willen werken.

• Hydra
c-nan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:22:
Aangezien het zonder toestemming al heel snel richting illegaal gaat vind ik het nogal onhandig eerlijk gezegd.

• Hydra
Freeaqingme schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:33:
Ik snap dat je 't al gedaan hebt. Toch zou ik gewoon nog even vermoorde onschuld spelen, en gewoon eerst vragen of je 't mag draaien. Stuur je een week later de resultaten.
Ja, totdat ze het bij een beheerder neerleggen die dan ziet dat er een week eerder exact dezelfde scans gedaan zijn. Ik denk dat je beter open kaart kunt spelen.

• c-nan
Hydra schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:04:
[...]

Aangezien het zonder toestemming al heel snel richting illegaal gaat vind ik het nogal onhandig eerlijk gezegd.
Arnout Engelfriet: "portscannen is strafbaar, mits duidelijk is dat de portscan-uitvoerder van plan is vervolgens in te gaan breken bij het geportscande systeem."

Om het als illegaal te bestempelen gaat mij wel iets te ver :)

Anyways, ik wil niet teveel offtopic gaan. Het is gewoon niet slim om het te doen zonder toestemming, punt.

• jadjong
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:37:
Zeggen dat jij bij de huidige klant een nieuw trucje hebt geleerd en daarna de resultaten mailen. Dan kunnen ze zelf beslissen wie het op gaat lossen.

• Hmmbob
Bij zo'n beetje alle offensive security / ethical hacking cursussen is "toestemming" hetgeen waar ze echt op door drammen. Deze kennis gebruiken op een systeem waar geen toestemming voor gegeven is kan je gezeik opleveren, ook al doe je het alleen op "public facing" gedeeltes.

[ Voor 0% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2020 12:33 . Reden: Typos ]

• ANdrode
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:07:
Bij zo'n beetje alle offensive security / ethical hacking cursussen is "toestemming" hetgeen waar ze echt op door drammen. Deze kennis gebruiken op een systeem waar geen toestemming voor gegeven is kan je gezeik opleveren, ook al die je het alleenop "public facing" gedeeltes.
Yup. Proberen op public facing gedeelde is nog steeds een inbraakpoging...

@c-nan als voormalig opdrachtgever een responsible disclosure policy heeft staan is dat misschien een uitweg. Maar ook dan loop je een fors risico dat ze de scan als poging tot acquisitie zien.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:07:
Bij zo'n beetje alle offensive security / ethical hacking cursussen is "toestemming" hetgeen waar ze echt op door drammen. Deze kennis gebruiken op een systeem waar geen toestemming voor gegeven is kan je gezeik opleveren, ook al die je het alleenop "public facing" gedeeltes.
Niet alleen moet je toestemming hebben, maar ook van de juiste persoon. Het kan zo maar zijn dat de IT manager niet bevoegd is om deze toestemming te geven en door het bestuur goedgekeurd moet worden.

Als je de scan al gedaan hebt dan is de enige juiste handeling om even te bellen (niet schriftelijk) om te bespreken hoe en wat en liefst geen woorden gebruiken die tegen je gebruikt kunnen worden. Ben je wel gedetecteerd dan weten ze dat geen zorgen hoeven te maken en als je niets meld bellen ze misschien jou wel na flinke kosten te hebben gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 22-11-2020 12:30 ]

• Hmmbob
Deveon schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:29:

Niet alleen moet je toestemming hebben, maar ook van de juiste persoon. Het kan zo maar zijn dat de IT manager niet bevoegd is om deze toestemming te geven en door het bestuur goedgekeurd moet worden.
Maar dat is dan primair weer het probleem van de opdrachtgever.... Als jij toestemming hebt, heb je toestemming. Hoe ze dat intern beleggen is niet per se jouw probleem.

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:32:
[...]

Maar dat is dan primair weer het probleem van de opdrachtgever.... Als jij toestemming hebt, heb je toestemming. Hoe ze dat intern beleggen is niet per se jouw probleem.
Niet dus.. Je dient als “onderzoeker” te valideren dat je de juiste toestemming heeft. Net als dat de telefoniste niet akkoord kan gaan met een energie wurgcontract.

Het zou anders wat zijn als de gemiddelde systeembeheerder akkoord geeft om te scannen, vervolgens een miljoenen bedrijf dagen plat ligt en de schade niet op de medewerker verhaalt kan worden want hij dacht juist zijn werk goed te doen waardoor ontslag ook geen optie is (enkel uitkopen door arbeidsrelatie te verstoren).

• Hmmbob
We bedoelen hetzelfde, denk ik. Ik bedoel te zeggen dat als je redelijkerwijs aan kan nemen dat deze persoon de juiste bevoegdheden heeft, dat het dan prima is. Het is niet jouw taak om de bedrijfsstructuur door te lichten en te achterhalen wie er toestemming mag geven.

Maar de telefoniste, of een systeembeheerder, zijn inderdaad redelijkerwijs niet de juiste persoon. Maar de manager van de IT afdeling? Kan prima, afhankelijk van hoe het bedrijf zijn verantwoordelijkheden heeft belegd.

• Deveon
  • Niet online
Vanuit mijn “opleiding” tot Particulier Onderzoeker (lees: privé detective) waren ze heel duidelijk dat je daarin geen aannames mocht nemen. In de rechtbank gaat het om feiten en geen aannames.

Al betekent daar één vlekje dat je ander werk mag gaan zoeken. Voor de meeste hier zullen alleen de functies met AIVD screening buiten de mogelijkheden vallen. De impact is dus zeker anders, maar ik zal het risico niet lopen.

Bij mijn huidige opdrachtgever gaan pentesten volgens mij ook gewoon via het bestuur.

• Hmmbob
PO != ethical hacker ;)

Maar dan zitten we inderdaad op een lijn. Ben ook zuinig op m'n VGB hoor, dus bij twijfel niet inhalen :+

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-01 18:58
Op de afdeling waar ik nu zit is het heel simpel. Zonder VOG kom je niet eens de deur door, zonder VGB geen account.

• mithras1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-11-2025
Even iets anders: Bij een ZZP hypotheek kijkt men naar de afgelopen 3 jaren. Over 2020 heb ik ongeveer dubbel de omzet / winst vergeleken met 2019 en 2018.

Kan ik meteen op 1 januari al deze 3 jaren gebruiken in plaats van 2019, 2018 en 2017? Of moet er eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2020 zijn? Ik zou die aangifte eigenlijk pas in april willen doen. Ik heb mijn boekhouding op orde, dus op basis daarvan zou een onafhankelijke audit wel door te komen moeten zijn neem ik aan.

• Hydra
mithras1 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:12:
Even iets anders: Bij een ZZP hypotheek kijkt men naar de afgelopen 3 jaren. Over 2020 heb ik ongeveer dubbel de omzet / winst vergeleken met 2019 en 2018.

Kan ik meteen op 1 januari al deze 3 jaren gebruiken in plaats van 2019, 2018 en 2017? Of moet er eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2020 zijn? Ik zou die aangifte eigenlijk pas in april willen doen. Ik heb mijn boekhouding op orde, dus op basis daarvan zou een onafhankelijke audit wel door te komen moeten zijn neem ik aan.
Het verschilt een beetje per bank. Veel besteden tegenwoordig de inkomstenopgave uit aan bedrijven als Raadhuys. Ik begreep onlangs (vorige week Do een hypotheekgesprek gehad) dat ik in mijn geval als ik komende zomer een hypotheek aanvraag, ze een inkomensverklaring kunnen doen op basis van 2019, 2020 en een prognose van 2021.

Het hoeft niet perse op basis van een aangifte in ieder geval. Als je het maar op een of andere manier aan kan tonen.

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:58:
PO != ethical hacker ;)

Maar dan zitten we inderdaad op een lijn. Ben ook zuinig op m'n VGB hoor, dus bij twijfel niet inhalen :+
Precies, maar iedereen mag zich ethical hacker noemen en als je zulke zakelijke diensten gaat aanbieden zal ik zeker borgen wat je verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid hierin is.

Mogelijk zit ik er naast maar zeker zuinig op mijn VGB.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben inmiddels een tijdje overgestapt van het ondernemen vanuit een BV terug naar een eenmanszaak. Dus ook tijd om een en ander aan contracten over te zetten. Het valt me op dat veel 'consumenten' contracten toch echt een stuk soepeler zijn dan 'zakelijke' contracten, zeker mbt telcos. Ik weet dat enkele jaren geleden het geen verschil maakte of je nu als consument een contract afsloot en dat opvoerde in je administratie van je eenmanszaak of een zakelijke op naam van je eenmanszaak. Is dat nog steeds zo? Of moet je tegenwoordig wel alles op naam van je eenmanszaak afsluiten?

• Edwin88
mithras1 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:12:

Ik weet niet wat je precies wilt, maar het wonen in een huis ver onder je max budget brengt vele voordelen. Als je namelijk een keertje weer een minder jaar hebt wil je niet gelijk mega hypotheeklasten hebben. Ik zou dus niet jezelf gelijk 'rijk' rekenen omdat je nu een goed jaartje heb gedraaid.

Misschien wil je wel 32 of 28 uur gaan werken in de toekomst. Dan ga je er ook weer grofweg 20% op achteruit (als je nu 40 werkt)

• Hydra
Bonsaiboom schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:51:
Ik ben inmiddels een tijdje overgestapt van het ondernemen vanuit een BV terug naar een eenmanszaak. Dus ook tijd om een en ander aan contracten over te zetten. Het valt me op dat veel 'consumenten' contracten toch echt een stuk soepeler zijn dan 'zakelijke' contracten, zeker mbt telcos. Ik weet dat enkele jaren geleden het geen verschil maakte of je nu als consument een contract afsloot en dat opvoerde in je administratie van je eenmanszaak of een zakelijke op naam van je eenmanszaak. Is dat nog steeds zo? Of moet je tegenwoordig wel alles op naam van je eenmanszaak afsluiten?
Waarom zou je in hemelsnaam een zakelijk contract willen? Het is over 't algemeen nergens voor nodig, het is duurder, en je zit er ook nog eens veel meer aan vast omdat je geen consumentenbescherming hebt. Van wie heb je dat je voor een BV een zakelijk contract nodig hebt?

• Bonsaiboom
Hydra schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:00:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam een zakelijk contract willen? Het is over 't algemeen nergens voor nodig, het is duurder, en je zit er ook nog eens veel meer aan vast omdat je geen consumentenbescherming hebt. Van wie heb je dat je voor een BV een zakelijk contract nodig hebt?
Ik weet zeker dat je voor een BV een zakelijk contract nodig hebt, want dan is het een andere juridische entiteit. Via mijn BV lopen nu ook nog sommige contracten, ik wil die alleen nu weer overzetten naar de eenmanszaak. Het was me even onduidelijk of daar inmiddels wat in veranderd was, maar zo te horen kan je een consumentencontract gewoon opvoeren in de administratie van een eenmanszaak, zoals dat een jaar of 8 geleden ook was. Mooi!

• sbmuc
Edwin88 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:55:
[...]
Ik weet niet wat je precies wilt, maar het wonen in een huis ver onder je max budget brengt vele voordelen. Als je namelijk een keertje weer een minder jaar hebt wil je niet gelijk mega hypotheeklasten hebben. Ik zou dus niet jezelf gelijk 'rijk' rekenen omdat je nu een goed jaartje heb gedraaid.

Misschien wil je wel 32 of 28 uur gaan werken in de toekomst. Dan ga je er ook weer grofweg 20% op achteruit (als je nu 40 werkt)
Eens dat wonen onder je (huidig)max budget voordelen geeft. Anderszijds kan het ook zijn dat je verwacht dat er komende jaren nog juist veel meer geld gaat binnenkomen. Zoals een partner die nu nog minimale/geen inkomsten heeft of dat je nu juist nog "maar" 28-32 uur werkt en straks 36-40 verwacht te werken :) of andere extra inkomsten.

Ook wij zitten te kijken naar een nieuwe woning en dus een nieuwe hypotheek. Ik heb nog maar 1,5 jaar gewerkt als freelancer dus als ik het gemiddeld van afgelopen 3 jaar neemt kan ik veel minder krijgen dan wanneer je kijkt naar huidig jaar / prognose heel jaar en volgend jaar.

Maar ook wanneer ik een hypotheek kan krijgen voor onze droomwoning zou ik alsnog minimaal een jaar aan lasten als buffer aanhouden.

• Hydra
Bonsaiboom schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:04:
Ik weet zeker dat je voor een BV een zakelijk contract nodig hebt, want dan is het een andere juridische entiteit.
Kun je niet je BV zakelijke kosten aan jou laten vergoeden? Als gewone werknemer kreeg ik ook allerhande dingen vergoed, al dan niet via declaraties.
Via mijn BV lopen nu ook nog sommige contracten, ik wil die alleen nu weer overzetten naar de eenmanszaak. Het was me even onduidelijk of daar inmiddels wat in veranderd was, maar zo te horen kan je een consumentencontract gewoon opvoeren in de administratie van een eenmanszaak, zoals dat een jaar of 8 geleden ook was. Mooi!
Als je gescheiden zakelijke en persoonlijke telefoons hebt wel. Als je er 1 hebt (zoals ik) vind ik het zelf teveel gedoe voor die paar centen. Ik koop de telefoon zelf wel gewoon 'op de zaak' (eenmanszaak), maar abbo zelf heb ik persoonlijk. Zelfde geldt eigenlijk voor internet; oook te veel gedoe om dat de splitsen.

• mithras1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-11-2025
[...]

Hier ben ik het zeker mee eens, maar ik denk dat dit in mijn specifieke geval wel op te brengen is.

Het probleem is meer dat ik in 2018 en 2019 een beetje een luizenleventje heb geleid en met een paar uur per week remote een modaal salaris verdiende. Maar nu de kinderen wat groter worden willen we toch een rijtjeshuis in plaats van appartement. Dat begint helaas ruim boven de 3 ton in de randstad.

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-01 21:00
[...]

Natuurlijk win je financiële zekerheden door veel minder te lenen, maar soms weegt dat niet op tegen de woongenot die je terug krijgt bij het kopen van een duurdere woning (bijv met een gezin). Buiten dat lijkt woningen me een best waardevaste investering de komende jaren. Allemaal persoonlijke afwegingen:)

• Bonsaiboom
Hydra schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:08:
[...]

Kun je niet je BV zakelijke kosten aan jou laten vergoeden? Als gewone werknemer kreeg ik ook allerhande dingen vergoed, al dan niet via declaraties.
Dat kan ook. Is fiscaal minder aantrekkelijk omdat je BTW niet kan aftrekken via dergelijke vergoedingen, en je vanuit je BV sowieso al zit met de WKR ruimte (werkkostenregeling) waar veel onder valt. Maar goed, de BV gaat slapen en alleen nog maar als investeringsvehikel dienen, mijn werkzaamheden zijn al verhuisd naar de eenmanszaak :-)
[...]

Als je gescheiden zakelijke en persoonlijke telefoons hebt wel. Als je er 1 hebt (zoals ik) vind ik het zelf teveel gedoe voor die paar centen. Ik koop de telefoon zelf wel gewoon 'op de zaak' (eenmanszaak), maar abbo zelf heb ik persoonlijk. Zelfde geldt eigenlijk voor internet; oook te veel gedoe om dat de splitsen.
Internet is voor mij duidelijk - dat is een prive uitgave. Daar maken we prive ook veel gebruik van. Telefoonabonnement+telefoon is voor mij ook duidelijk - dat is een zakelijke uitgave. De eisen (en gebruik) vanuit mijn werk zijn daar dominant in. Waarom zou die gesplitst moeten worden?

• Deveon
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:51:
Bij Vodafone was voor hetzelfde abonnement op het eerste gezicht geen verschil toen ik het zakelijk (ZZP) vinkje aan zetten, enkel de optie voor het invoeren van mijn BTW nummer. Misschien dat er andere voorwaarde aan zitten maar ik heb mij voor 2 jaar gecommitteerd en ben meestal toch wel op tijd met opzeggen. Het betreft trouwens wel sim-only met korting zolang het contract loopt.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 17:42

Crazy D

I think we should take a look.

Bonsaiboom schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:25:
[...]

Dat kan ook. Is fiscaal minder aantrekkelijk omdat je BTW niet kan aftrekken via dergelijke vergoedingen, en je vanuit je BV sowieso al zit met de WKR ruimte (werkkostenregeling) waar veel onder valt. Maar goed, de BV gaat slapen en alleen nog maar als investeringsvehikel dienen, mijn werkzaamheden zijn al verhuisd naar de eenmanszaak :-)

[...]

Internet is voor mij duidelijk - dat is een prive uitgave. Daar maken we prive ook veel gebruik van. Telefoonabonnement+telefoon is voor mij ook duidelijk - dat is een zakelijke uitgave. De eisen (en gebruik) vanuit mijn werk zijn daar dominant in. Waarom zou die gesplitst moeten worden?
Om dezelfde reden als waarom internet eigenlijk niet zakelijk geboekt mag worden: "iedereen" heeft wel een abonnement ook zonder eigen business. Vandaar dat je het eigenlijk moet splitsen.

Exact expert nodig?

• Hydra
Bonsaiboom schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:25:
Als je 1 abonnement hebt dat je ook persoonlijk gebruikt kun je deze niet 100% zakelijk boeken. Je moet met een verdeelsleutel komen. De meeste mensen diie ik ken die dit wel doen, houden 50/50 aan. Aangezien dat dan om 10E per maand gaat, vind ik dat de moeite niet.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:58
Hydra schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:24:
[...]

Als je 1 abonnement hebt dat je ook persoonlijk gebruikt kun je deze niet 100% zakelijk boeken. Je moet met een verdeelsleutel komen. De meeste mensen diie ik ken die dit wel doen, houden 50/50 aan. Aangezien dat dan om 10E per maand gaat, vind ik dat de moeite niet.
Psst! 10 euro is wel 22 gulden he :+

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01 15:33
Kan je een VPN (b.v. NordVPN) zakelijk opgeven voor je eenmanszaak?

Ik vind het wel een fijn idee dat alle zaken rondom je eenmanszaak "veilig" verlopen via een VPN. Je schermt daar toch wat meer mee af, zeker als je ook op andere plekken werkt (b.v. openbare plekken).

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:41
ID-College schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:28:
Ik vind het wel een fijn idee dat alle zaken rondom je eenmanszaak "veilig" verlopen via een VPN. Je schermt daar toch wat meer mee af, zeker als je ook op andere plekken werkt (b.v. openbare plekken).
Dan is de vraag, hoe veilig is je VPN aanbieder? Misschien ben ik argwanend, maar ik zou dan thuis een VPN server/service bijv. op je NAS draaien voor als je op een onveilig netwerk zit. Kun je meteen bij je bestanden.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-01 15:05
ID-College schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:28:
Kan je een VPN (b.v. NordVPN) zakelijk opgeven voor je eenmanszaak?

Antwoord op je vraag is ja, mits je hard kan maken dat het een zakelijk karakter heeft en dat kan je.

Als reactie op je 2e alinea, zie:
jongetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:33:
[...]

Dan is de vraag, hoe veilig is je VPN aanbieder? Misschien ben ik argwanend, maar ik zou dan thuis een VPN server/service bijv. op je NAS draaien voor als je op een onveilig netwerk zit. Kun je meteen bij je bestanden.
Mij lijkt "NordVPN" redelijk veilig als in, hebben de zaakjes zover je kan zien op orde. Waan je echter niet veilig achter een VPN. Als je VPN aanbieder lek is kan je data simpel 1 op 1 gekopieerd worden. In plaats daarvan, zorg ervoor dat alles via TLS gaat en er niet met certificaten gerommeld wordt (man in the middle).

Beste optie als je op onbetrouwbare netwerken werkt is een VPN naar huis opzetten. Dat doe ik ook, mijn thuisnetwerk vertrouw ik, publieke wifi niet.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01 15:33
Ja eens, de vraag is altijd hoe veilig het is. Gevoelsmatig is het veiliger dan niets. Ik snap dat je thuis ook een VPN server kan opzetten, maar dat zie ik ook weer niet zo zitten. Dat heeft onderhoud nodig en ook daar kunnen security issues inzitten. Je zal dit dus altijd actief moeten bijhouden en monitoren, iets wat ik niet zo snel zie zitten omdat ik wel kans zie dat ik het ga vergeten..

• Hydra
Als je voor een klant remote werkt, ging dat in mijn geval tot nu toe altijd al via een VPN. Een extra VPN levert je dus niks op :)

Niet dat ik denk dat je daar last van gaat krijgen bij de BD overigens. Het is kwa kosten natuurlijk peanuts.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nu het einde van het fiscale jaar nadert weer een aantal kosten ideetjes:
- Ik voer stroomkosten voor het opladen van m'n EV (waar ik ook de bijtelling voor afdraag) op als kosten. Mag ik naast de kosten voor de afgenomen stroom(kWh) ook een evenredig zakelijk deel van de beheerderskosten (vastrecht) als kosten opvoeren?
- Ik begrijp dat boetes voor verkeersovertredingen niet tot bedrijfskosten gerekend mogen worden. Niet alle boetes zijn echter verkeersovertredingen. Een bekeuring wegens niet of te laat betalen van parkeergeld op een Gemeentelijke parkeerplaats is een naheffing van parkeerbelasting. Verschillende bronnen geven aan dat dit evengoed niet aftrekbaar is, maar kun je dat wél het deel aftrekken wat je betaald zou hebben als je geen naheffing opgelegd had gekregen?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-01 15:05
ari3 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:49:
Nu het einde van het fiscale jaar nadert weer een aantal kosten ideetjes:
- Ik voer stroomkosten voor het opladen van m'n EV (waar ik ook de bijtelling voor afdraag) op als kosten. Mag ik naast de kosten voor de afgenomen stroom(kWh) ook een evenredig zakelijk deel van de beheerderskosten (vastrecht) als kosten opvoeren?
Lijkt mij niet. Ik voer de kosten voor het opladen ook op als zakelijke kosten en heb daarvoor een energiemeter op de laadpaal groep met MID keur. De beheerderskosten zijn echter iets dat je ook zonder enig zakelijk gebruik zou hebben. Het is niet zo dat dat ineens hoger is.

Mocht je nou speciaal voor je laadpaal een zwaardere aansluiting genomen hebben waar je extra beheerderskosten voor moet betalen, dan lijkt het mij verdedigbaar als je het verschil wel zakelijk boekt (hogere beheerderskosten minus de reguliere beheerderskosten).
ari3 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:49:
- Ik begrijp dat boetes voor verkeersovertredingen niet tot bedrijfskosten gerekend mogen worden. Niet alle boetes zijn echter verkeersovertredingen. Een bekeuring wegens niet of te laat betalen van parkeergeld op een Gemeentelijke parkeerplaats is een naheffing van parkeerbelasting. Verschillende bronnen geven aan dat dit evengoed niet aftrekbaar is, maar kun je dat wél het deel aftrekken wat je betaald zou hebben als je geen naheffing opgelegd had gekregen?
De keren dat ik parkmobile vergeten was aan te zetten helaas boetes/naheffingen gekregen 8)7 Daarop stond keurig de naheffing van het parkeergeld los vermeld. Lijkt mij dan ook dat je dit bedrag (want: parkeerkosten) gewoon zakelijk kan boeken. De boete/toeslag of hoe je het ook noemt die daar bovenop komt niet. Ik heb overigens de boetes gewoon 100% prive geboekt, voor die paar euro ga ik niet al die moeite doen :P

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 17:42

Crazy D

I think we should take a look.

Als je zoveel boetes (naheffingen...) hebt dat het de moeite waard is om dat deels zakelijk te boeken moet je misschien toch iets aan je parkeerbeleid doen :P

Maar natuurlijk kun je een NordVPN zakelijk boeken. Je wilt toch immers als je ergens op een publiek netwerk zit, toch veilig werken?

Exact expert nodig?

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
*alle bedragen ex BTW

Om in aanmerking te komen voor KIA, heb ik net nog iets 'geinvesteerd' voor 500 euro en kom op een totaal geinvesteerd bedrag van 2500 euro in 2020.

Ik heb een NUC gekocht op amazon, met toebehoren (kabels, switch, en interne componenten). Ik heb er speciaal op gelet dat het van 1 Verkoper komt (amazon), en gekozen voor 'tegelijk uitleveren' in plaats van ' versturen zodra 1 onderdeel beschikbaar is" .

Echter, nu heeft amazon opeens de uitlevering alsnog gesplitst en ook de factuur gesplitst, 1 factuur voor de levering van morgen (250 euro), en 1 factuur voor de levering van overmorgen (300 euro).

het bestelnummer en besteldatum komt wel overeen, maar de factuurnummers verschillen.

Normaal gesproken wordt het aangeraden om alles op 1 factuur te houden. Telt dit dan nog wel als 1 investering/bedrijfsmiddel?

(als dit door de belastinginspecteur wordt afgewezen, komt het totaal onder de 2400 euro over 2020 en kost me dat dus 28% van 2500!. Amazon helpdesk zegt niet te kunnen helpen )

[ Voor 8% gewijzigd door indexample op 24-11-2020 10:37 ]

• DanTm
  • Niet online
indexample schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:35:

Normaal gesproken wordt het aangeraden om alles op 1 factuur te houden. Telt dit dan nog wel als 1 investering/bedrijfsmiddel?
ja waarom niet.. facturen bepalen niet direct wat wel of niet een investering is.
Natuurlijk is de bewijslast iets makkelijker.

• Deveon
  • Niet online
@indexample Het mogen meerdere facturen zijn, als het maar aantoonbaar één investering is. Volgens mij heb ik bij mijn boekhouder ook nog open staan om mijn AirPods, Magic Keyboard en printer als accessoire op te voeren van mijn iPad als mobiele werkplek (geen laptop op de balans), maar heb hier nog geen uitsluitsel over. Het is niet nodig voor de drempel van 2500 euro dus vind het als kosten opvoeren ook prima.

• Hydra
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:58:
@indexample Het mogen meerdere facturen zijn, als het maar aantoonbaar één investering is.
Hmm, dat gaat wel een beetje in tegen wat je hier meestal online over vindt.

• Freeaqingme
Hydra schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:02:
[...]

Hmm, dat gaat wel een beetje in tegen wat je hier meestal online over vindt.
Toch sluit ik me aan bij @Deveon. Als je zelf een pc bouwt met allemaal componentjes van <450 euro, dan toch dien je die PC in z'n geheel te activeren (uitgaande van totale waarde >450 euro).

Pagina: 1 ... 187 ... 661 Laatste