Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

Freeaqingme schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:05:
[...]

Toch sluit ik me aan bij @Deveon. Als je zelf een pc bouwt met allemaal componentjes van <450 euro, dan toch dien je die PC in z'n geheel te activeren (uitgaande van totale waarde >450 euro).
Dat. Ik heb onlangs een backup-server samengesteld van rond de €2k, met een stuk of 8 losse facturen binnen een periode van 2 weken. Alle facturen onder de €450 excl BTW maar het gaat wel als één geheel op de balans, aldus de boekhouder.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:02:
[...]

Hmm, dat gaat wel een beetje in tegen wat je hier meestal online over vindt.
Uiteindelijk wil je natuurlijk zo veel mogelijk uitzonderingen beperken in je administratie, maar gezien het niet zwart-op-wit staat dat het niet kan zou ik mij er geen zorgen om maken indien je het goed kan onderbouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 24-11-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:19:
Uiteindelijk wil je natuurlijk zo veel mogelijk uitzonderingen beperken in je administratie, maar gezien het niet zwart-op-wit staat dat het niet kan zou ik mij er geen zorgen om maken indien je het goed kan onderbouwen.
Ah, goed om te weten. Thanks :)

Ben zelf toevallig aan 't kijken naar de KIA en zit op dit moment op 1631 euro aan investeringen dit jaar dus er moet nog even 900 euro uitgegeven worden :)

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja ik zit daar nu ook een beetje mee. Ik heb eerder van het jaar een iPad gekocht die ex BTW 449,- was, maar ik heb er wel direct een case bijgekocht, helaas wel op een andere factuur. Maar ik denk dat ik die wel als 1 investering aan ga merken, had eigenlijk gewoon een iets duurdere leverancier moeten zoeken :+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
haha dan zit je wel heel dichtbij inderdaad. Een case hoort er ook bij, zeker als het op dezelfde factuur staat. (nu ik er over nadenk, in principe proces ik facturen op totaalbedrag, maar wellicht horen eventuele verzendkosten daar niet bij. )

[ Voor 28% gewijzigd door indexample op 24-11-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Tuurlijk horen de verzendkosten er wel bij... Zijn allemaal kosten die gemaakt zijn voor die investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
Ik zelf heb een water gekoelde workstation gebouwd met onderdelen van 3 of 4 verschillende webshop. Allemaal geboekt onder 1 investering want niet 1 webshop had alle onderdelen. Wel met factuurdatum op dezelfde dag/week dus prima aantoonbaar dat het 1 investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
Ik heb in juli een nieuwe PC samengesteld. Alle onderdelen via Amazon gekocht in 1 bestelling. Het was echter een ramp.
Bepaalde onderdelen konden niet meer geleverd worden, meerdere facturen, meerdere creditfacturen en daarnaast componenten ook nog bij een andere webshop gekocht die wel kon leveren.
Administratietechnisch zal ik nooit meer een PC samenstellen en de onderdelen bestellen bij Amazon.

Moneybird zit nog te klagen dat een betaling niet geregistreerd is omdat Amazon doodleuk van 1 niet te leveren onderdeel geen factuur + credit factuur voor heeft willen maken want hij is uit mijn bestelling "verdwenen".

Maar goed, met de boekhouder wel overlegd en dit zien we gewoon als 1 investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
https://www.belastingdien...teren_in_bedrijfsmiddelen

Daar staat ook dat meerdere kleine aankopen samen 1 investering kunnen zijn.
Meerdere kleine investeringen

Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.
Maar zoals altijd is de BD niet duidelijk en krijg je die duidelijkheid pas na een controle.

[ Voor 52% gewijzigd door Ernemmer op 24-11-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Ben bang dat oordopjes en verzendkosten nog wel wat discussie kan opleveren, dat zijn geen onderdelen van het eindproduct. Keyboard en muis ook, al vind ik het grappig dat de belastingdienst blijkbaar wel als voorbeeld noemt. Maar de losse onderdelen van je computer mag je op zich wel samenvoegen. Al kom je dan wel op een grijs gebied want wat doe je als je volgend jaar een grotere HDD koopt... Schrijf je dan die computer een klein stukje extra af, en herindexeer je omdat je een nieuwe schijf erin hebt waar nog minder afschrijving op zit? Dat is een boekhoudkundig nadeel van die constructie.... 1 systeem is in dat opzicht een stuk makkelijker (hoewel je ook dan natuurlijk onderdelen kunt vervangen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Zakelijk vermijd ik aankopen via bol of amazon. Facturen krijgen is lastig. Op het oog lijkt het 1 winkel, maar ze spelen ook als intermediate naar kleinere winkels. Dan krijg je dus geen factuur van bol of amazon, maar moet je er zelf achteraan bij de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:59:
Al kom je dan wel op een grijs gebied want wat doe je als je volgend jaar een grotere HDD koopt... Schrijf je dan die computer een klein stukje extra af, en herindexeer je omdat je een nieuwe schijf erin hebt waar nog minder afschrijving op zit? Dat is een boekhoudkundig nadeel van die constructie.... 1 systeem is in dat opzicht een stuk makkelijker (hoewel je ook dan natuurlijk onderdelen kunt vervangen).
Gewoon die nieuwe disk als kosten opvoeren en niet als investering. De inspecteur komt echt niet langs om jou computer open te schroeven om te kijken welke onderdelen erin zitten en wat de serienummers daarvan zijn om de facturen erbij te vinden. Sterker nog, volgens mij is hier eerder voorbij gekomen dat de inspecteur helemaal niet meer fysiek langs komt.

Wat betreft die oordopjes vind ik het in deze tijd een cruciaal onderdeel van mijn investering in een mobiele werkplek. Een mobiele werkplek zonder oordopjes is als een laptop zonder extern scherm, muis en/of toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Crazy D schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:59:
Ben bang dat oordopjes en verzendkosten nog wel wat discussie kan opleveren, dat zijn geen onderdelen van het eindproduct. Keyboard en muis ook, al vind ik het grappig dat de belastingdienst blijkbaar wel als voorbeeld noemt. Maar de losse onderdelen van je computer mag je op zich wel samenvoegen. Al kom je dan wel op een grijs gebied want wat doe je als je volgend jaar een grotere HDD koopt... Schrijf je dan die computer een klein stukje extra af, en herindexeer je omdat je een nieuwe schijf erin hebt waar nog minder afschrijving op zit? Dat is een boekhoudkundig nadeel van die constructie.... 1 systeem is in dat opzicht een stuk makkelijker (hoewel je ook dan natuurlijk onderdelen kunt vervangen).
Losse upgrades boek ik als kosten. Ik heb mijn (niet-zakelijk aangeschafte) PC een RAM-upgrade gegeven omdat ik voor wat (zakelijke) data crunching te weinig had. Dat zijn dan gewoon kosten, geen investering.

En voor de hele systemen: mijn nieuwe zakelijk aangeschafte laptop heb ik direct na ontvangen voorzien van een RAM-upgrade en een SSD-upgrade aangezien Dell alleen maar hele kleine versies leverbaar had. Die heb ik ook gewoon bij de investering opgezet, ze zijn in dezelfde maand besteld / betaald en horen bij hetzelfde apparaat. De Thunderbolt Dock en bijbehorende laptoptas net zo goed overigens.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:47:
[...]

Gewoon die nieuwe disk als kosten opvoeren en niet als investering.
Dan mis je dus de KIA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Precies, maar is dat zo erg? Voor die paar tientjes die je bespaard zou ik niet mijn afschrijving schema gaan herberekenen. Als die disk zelf richting de €450 excl btw gaat dan is het eventueel te combineren om er aan te komen, maar dan geef je honderden euro’s uit om tientjes te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 17-09 09:35
Hebben jullie al wat gehoord over de Webmodule en de Opdrachtgeversverklaring wat per 2021 van toepassing zou moeten zijn (opvolger wet DBA)?

Ik werk in een programma voor een grote bank als (midden :) ) manager. Sinds de fuzz eerder jaar is het oorverdovend stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Niets anders dan wat hier pas al besproken is, eigenlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 24-11-2020 17:02 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Hmmbob schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:01:
Niets anders dan wat hier pas al besproken is, eigenlijk.
Dank je.

https://www.rijksoverheid...bmodule-in-januari-online

De webmodule wordt eerst 6mnd gepilot in 2021, dus komende halfjaar geen gezeur. Handhaving op zijn vroegst okt 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Dus weet op wie je straks gaat stemmen :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

c-nan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:14:
Dus weet op wie je straks gaat stemmen :P
Welke dan? :?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ja, weet ik ook niet. Maar het is in ieder geval iets voor het volgende kabinet. Goed om de partij programma's door te nemen en uit te zoeken wat de standpunten zijn betreft dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Iedereen weet wel dat de elevator pitch en het verkoopgesprek er na heel belangrijk zijn om nieuwe klanten te binden.

Weet iemand een goede cursus van 1 of 2 dagen. Op Google is veel te vinden, maar ik heb geen idee of dat goed is of niet.

En goed boek mag ook, nu met corona zal klassikaal ook wel niks zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 24-11-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik heb drie boeken liggen over mijn vakgebied PSD2 en project management en wil graag ook nog een Azure training volgen.. maar werk, kindjes..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:47:
[...]
Sterker nog, volgens mij is hier eerder voorbij gekomen dat de inspecteur helemaal niet meer fysiek langs komt.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet waar is. Begin dit jaar toch iemand gezellig op bezoek gehad. Al kwam ie niet langs om door mijn boekhouding en administratie te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Ernemmer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:39:
Iedereen weet wel dat de elevator pitch en het verkoopgesprek er na heel belangrijk zijn om nieuwe klanten te binden.

Weet iemand een goede cursus van 1 of 2 dagen. Op Google is veel te vinden, maar ik heb geen idee of dat goed is of niet.

En goed boek mag ook, nu met corona zal klassikaal ook wel niks zijn.
Schrijf er een uit, oefen hem 100x zelf, en dan bij een bekende (liefst een klant/doelgroep) die er kritisch naar luistert en feedback geeft.
Of open een topic... Feedback verzekerd! ;)

Zelf heb ik het vroeger in een ontbijtnetwerkclub geleerd/gedaan. Daar pitchte iedereen wekelijks 1minuut, was best heel leerzaam omdat je de pitch steeds verder optimaliseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Verkopen jullie auto’s ofzo? Een elevator pitch als IT professional, serieus? Ik ga bij een nieuwe opdracht in op de gevraagde expertise, stel vragen over de inhoudelijke eisen en wensen en de geldende randvoorwaarden. Daarmee komt een gesprek op gang waaruit al snel blijkt of de opdracht bij mij past en of ik bij de opdracht pas.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
@Ernemmer doet geen IT.
En vroeger verkocht ik licenties en implementaties. Wel degelijk als IT Pro.

De meesten hier zullen het niet nodig hebben inderdaad, al kan het ook nog handig zijn om voor leken in drie zinnen duidelijk te maken wat je doet, om te voorkomen dat je wordt gevraagd om printerproblemen op te lossen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BertS op 24-11-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:12:
Verkopen jullie auto’s ofzo? Een elevator pitch als IT professional, serieus? Ik ga bij een nieuwe opdracht in op de gevraagde expertise, stel vragen over de inhoudelijke eisen en wensen en de geldende randvoorwaarden. Daarmee komt een gesprek op gang waaruit al snel blijkt of de opdracht bij mij past en of ik bij de opdracht pas.
Ik zit inderdaad niet in de it en wil vanaf aankomend jaar eigen projecten binnenhalen ipv als extra handjes ingehuurd worden.

Dan moet het verhaal wel iets completer zijn dan een goed cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

BertS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:58:
[...]

Zelf heb ik het vroeger in een ontbijtnetwerkclub geleerd/gedaan. Daar pitchte iedereen wekelijks 1minuut, was best heel leerzaam omdat je de pitch steeds verder optimaliseert.
Ben wel benieuwd welk groepje dat was? Ik ben ook net bij zoiets aangesloten. Meer mensen die dat doen?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BertS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:26:
om te voorkomen dat je wordt gevraagd om printerproblemen op te lossen ;)
Prima toch, wel gewoon het reguliere tarief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
page404 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:51:
[...]

Ben wel benieuwd welk groepje dat was? Ik ben ook net bij zoiets aangesloten. Meer mensen die dat doen?
Was destijds BNI, een chapter ergens in het midden van het land. Het concept was wel sterk, hoewel het qua business vooral oplevert als je doelgroep breed is. Een systeembeheerder of websitebouwer komt er makkelijker aan klanten dan een security professional zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
Deveon schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:07:
[...]

Prima toch, wel gewoon het reguliere tarief :+
Alleen als ik écht geen ander werk meer kan vinden... Zelfs niet voor m'n huidige toptarief. Ik werk graag met plezier en niet met frustratie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Ik twijfel over een belasting vraagstukje (zoals veel posts in deze topic).
Even een korte situatie schets: Ik ben parttime ZZP'er in de ICT naast mijn fulltime baan. Ik voldoe niet aan het urencriterium en heb weinig omzet (rond de 10k per jaar).
Mijn twijfel gaat over de kosten die ik mag opvoeren. Ik wil een telefoon kopen en deze deels zakelijk als kosten opvoeren. Ik moet voor een klant nu regelmatig een app (gemaakt door iemand anders) testen en gebruiken. Dit kan niet goed met een emulator. Tevens wil ik zelf ook wat meer met app ontwikkeling gaan doen. De telefoon ga ik ook privé gebruiken. Ik heb tevens een telefoon van mijn werkgever die ik ook privé gebruik. Binnen kantoortijden gebruik ik de telefoon van mijn werkgever (ook privé). Buiten deze tijden wil ik de nieuwe telefoon gaan gebruiken.

Als verdeelsleutel dacht ik zelf aan 60% zakelijk. 40% privé. De telefoon kost rond de €650. Ik wil dan ongeveer €400 opvoeren als kosten. Is dat verdedigbaar? En omdat de kosten onder de €450 zijn hoef ik deze toch niet af te schrijven (ook als is het factuurbedrag hoger)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
In jouw geval dient de telefoon nog meer dan bij een ander een zakelijk doel, namelijk de development van apps. Ik zou het toestel volledig op de zaak zetten. Het abonnement zou ik wel verdelen.

Als je geen IB ondernemer bent, is er volgens mij nooit sprake van afschrijven(?). In de ROW rubriek van je aangifte zit immers geen balans. @anderen - weten jullie hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robirobi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-08 15:31
Beginnersvraag: Na vrijwel heel 2020 in loondienst te zijn geweest heb ik ontslag genomen en eenmanszaak gestart. Ik mik op tijdelijke ICT klussen, ik vermoed dat ik niet voor 1 januari een eerste klus heb. Ik heb een (goede) laptop nodig, maar ik zou aanschaf kunnen uitstellen tot na 1 januari mocht dat financieel beter uitkomen. Zo te zien is komt een laptop van boven de 2401 euro in aanmerking voor KIA.

Als ik over de KIA lees staat er dat het aftrekbaar is van "de winst". Mijn eenmanszaak heeft nog nul omzet en nul kosten (okee, KVK inschrijving). Omdat ik de belastingregels (nog) niet zo goed snap, vraag ik me af of je dus genoeg winst moet hebben voordat je deze bedragen kunt aftrekken. Of telt winst uit loondienst ook gewoon mee?

Samengevat: is het voordelig om de aanschaf uit te stellen? Of maakt het niet uit?

(Bonusvraag: is die 2401 inc of exc BTW?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
robirobi schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:41:
Beginnersvraag: Na vrijwel heel 2020 in loondienst te zijn geweest heb ik ontslag genomen en eenmanszaak gestart. Ik mik op tijdelijke ICT klussen, ik vermoed dat ik niet voor 1 januari een eerste klus heb. Ik heb een (goede) laptop nodig, maar ik zou aanschaf kunnen uitstellen tot na 1 januari mocht dat financieel beter uitkomen. Zo te zien is komt een laptop van boven de 2401 euro in aanmerking voor KIA.

Als ik over de KIA lees staat er dat het aftrekbaar is van "de winst". Mijn eenmanszaak heeft nog nul omzet en nul kosten (okee, KVK inschrijving). Omdat ik de belastingregels (nog) niet zo goed snap, vraag ik me af of je dus genoeg winst moet hebben voordat je deze bedragen kunt aftrekken. Of telt winst uit loondienst ook gewoon mee?

Samengevat: is het voordelig om de aanschaf uit te stellen? Of maakt het niet uit?

2401 is ex btw. Investeringen van boven de ex 450 mag je samenvoegen.

Dus een laptop van 1500 en een smartphone van 1000 kan ook om in aanmerking te komen voor de KIA.

Antwoord op je initiele vraag heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Telefoon's en Tablets boek ik ook volledig zakelijk. Ik gebruik ze voor app-development, en zeker meer dan 10% zakelijk. Het abo doe ik dan volledig prive, aangezien het een vrij goedkoop all-in abo is, die ik al jaren heb.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 08:14
Geldt de KIA niet pas zodra je 1255 declarabele uren in een jaar hebt gemaakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
"Winst uit loondienst" is een zeldzaamheid.

In bijzondere situaties doet iemand een bepaald soort werk als zelfstandige. Stel dat deze ondernemer bij 1 van zijn klanten in dienstbetrekking werkt (naar ik heb gelezen denk de Belastingdienst dan aan <10% van de jaaromzet), dan kan dit inkomen alsnog als omzet worden geteld. In het geval je eerst voor een baas werkt en dan een onderneming start, is daarvan vermoedelijk geen sprake.

Wat betreft de investeringsaftrek: de keten van belastingen gaat als volgt:

omzet >> -kosten >> -afschrijvingen >> winst >> -ondernermersaftrek >> -MKB winstvrijstelling >> inkomen box 1 >> -prive aftrekposten >> belastbaar inkomen >> inkomstenbelasting >> -heffingskortigen >> +heffingsrente >> acceptgiro.

Omdat KIA voor het samenvoegen van ondernemingswinst naar inkomen in box1 zit, kun je deze niet ten laste brengen van je arbeidsinkomen in je vorige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 17-09 11:28
Kan iemand mij uitleggen wat er bedoeld wordt met de vraag:

Geef, in geval bepaalde certificaten of andere vormen van bewijsstukken zijn vereist,
aan of de ondernemer over de vereiste documenten beschikt

in Deel V van Uniform Europees Aanbestedingsdocument Verwijzing. Ik kan daar Ja of Nee invullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Genestealer op 25-11-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Deel V heb ik voor de politie en KVK nooit hoeven invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 17-09 11:28
Hmmbob schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:57:
Deel V heb ik voor de politie en KVK nooit hoeven invullen.
Dit betreft KVK. Hoe kom ik erachter of ik dit in moet vullen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Stond dat niet ergens? In een begeleidende brief, of site? Ik kan het zo snel niet terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48

1. Volgens mij kan je gebruik maken van de KIA, ook als je nog geen omzet hebt. Dan zorgt dat alleen voor een groter verlies, wat je weer kan gebruiken in toekomstige jaren om tegen je winst weg te strepen (winst uit onderneming wel te verstaan, is niet verrekenbaar met je loon).
2. Officieel gebruik je volgens mij de KIA op het moment dat je de aankoop in gebruik neemt. Dus als je hem dit jaar koopt, maar nog niet gebruikt omdat je nog geen klus hebt dan valt de KIA in het volgend jaar.
3. alles excl. btw uiteraard
4. Ik ben geen accountant, als je het zeker wilt weten moet je het vragen aan een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Zijn er nog mogelijkheden om fiscaal voordelig te beleggen zodat je je winst kan drukken? Door het bijv geblokkeerd weg te zetten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:10:
Zijn er nog mogelijkheden om fiscaal voordelig te beleggen zodat je je winst kan drukken? Door het bijv geblokkeerd weg te zetten oid?
FOR (om apart te houden en (nu nog) geen belasting over te betalen,
voordeel: volledige vrijheid. sommige mensen geven het direct uit, dan bouw je dus wel een ' schuld' op bij de BD

en/of Pensioenrekening (is prive dus drukt niet perse je winst, maar inleg is wel bruto en geen VRH).
voordeel: geen VRH
nadeel: staat wel 'vast' totdat de uitkering start.

[ Voor 42% gewijzigd door indexample op 25-11-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@c-nan Kantoortje kopen en gaan verhuren.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 25-11-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
als je het zakelijk koopt (eenmanszaak) betaal je inkomstenbelasting over de winst en ook over overwaarde als je het weer verkoopt.
als je het prive koopt dan niet (alleen box3), maar daarmee druk je niet de zakelijke winst.

[ Voor 7% gewijzigd door indexample op 25-11-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
indexample schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:30:
[...]

als je het zakelijk koopt (eenmanszaak) betaal je inkomstenbelasting over de winst en ook over overwaarde als je het weer verkoopt.
als je het prive koopt dan niet (alleen box3), maar daarmee druk je niet de zakelijke winst.
Klopt, over de winst betaal je belasting, maar je kan de initiële belasting van de aanschafprijs wel verleggen naar een moment dat je in een lagere klasse valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:07
Loondienst staat hier compleet los van.

Je hebt twee opties als je de laptop dit jaar wilt kopen:

- Je betaalt de laptop dit jaar (en neemt 'm eventueel ook al in gebruik). Zonder inkomsten maak je daarmee verlies. Je krijgt bovendien de betaalde BTW teruggestort op je rekening van de Belastingdienst na aangifte omzetbelasting. Je aanspraak op de KIA maakt je verlies groter. In 2021 mag je je belastbare winst verminderen met het verlies uit 2020, en dus betaal je minder belasting.

- Je betaalt de laptop dit jaar en neemt 'm pas in 2021 in gebruik. Dan maak je gewoon in dat jaar aanspraak op de KIA in 2021 om de belastbare winst te drukken.

Zie deze pagina, en vooral: "U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald." De tweede zin schetst een keuze; je bent niet verplicht je betalingen in hetzelfde jaar af te trekken, zolang je het middel niet in gebruik neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 25-11-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
indexample schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:30:
[...]

Dat klopt alweer, maar is wel een manier om je winst van dit jaar te verlagen en het pas te verkopen als je inkomen gedaald is en je in een lagere belastingschijf valt.

Gewoon even je winst verlagen is niet zomaar mogelijk natuurlijk.

Je zou je vrouw (als je die hebt) 20k kunnen geven voor het werk wat ze in het bedrijf doet, en dan opvoeren als kosten, dan valt dat waarschijnlijk ook in een lager tarief (als je vrouw weinig verdiend)

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 25-11-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ernemmer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:03:
[...]

Dat klopt alweer, maar is wel een manier om je winst van dit jaar te verlagen en het pas te verkopen als je inkomen gedaald is en je in een lagere belastingschijf valt.

Gewoon even je winst verlagen is niet zomaar mogelijk natuurlijk.

Je zou je vrouw (als je die hebt) 20k kunnen geven voor het werk wat ze in het bedrijf doet, en dan opvoeren als kosten, dan valt dat waarschijnlijk ook in een lager tarief (als je vrouw weinig verdiend)
Ik heb inderdaad een vrouw met een laag inkomen, maar mijn vrouw doet niet zo heel veel voor mijn eenmanszaak :) maar ik ga me er toch eens over inlezen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:10:
[...]
Ik heb inderdaad een vrouw met een laag inkomen, maar mijn vrouw doet niet zo heel veel voor mijn eenmanszaak :) maar ik ga me er toch eens over inlezen, thanks!
@pirke weet daar wel meer over volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

t_captain schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:56:
In jouw geval dient de telefoon nog meer dan bij een ander een zakelijk doel, namelijk de development van apps. Ik zou het toestel volledig op de zaak zetten. Het abonnement zou ik wel verdelen.

Als je geen IB ondernemer bent, is er volgens mij nooit sprake van afschrijven(?). In de ROW rubriek van je aangifte zit immers geen balans. @anderen - weten jullie hier meer van?
Ik ben overigens wel IB ondernemer volgens de check van de belastingdienst (minus "U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever".). Bij de laatste opgave dus ook alles overgenomen uit mijn boekhoudsoftware. Effectief werd alle winst opgeteld boven op het loon en mocht ik daar belasting uit de hoogste schijf over betalen (+ bijdrage zvw). Tevens kreeg ik een leuke naheffing van de kinderopvangtoeslag, dus lucratief is het niet echt zonder de voordelen die echte ondernemers, met name starters, hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ernemmer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:03:

Moet je aantonen dat ze daadwerkelijk wat doet voor je onderneming, behalve "een urenadministratie" (quote belastingdienst) bijhouden? Ik zit wel eens te denken of ik mijn vrouw niet gewoon uit kan betalen onder het mom van meewerken in het bedrijf. Nu doe ik wat startupdingetjes, maar ik kan moeilijk met droge ogen beweren dat zijn daar heel wat uren in steekt. Als een urenadmi genoeg is kan ik dat wel regelen hoor >:) Ik weet inderdaad dat andere deelnemers in dit topic dat zo oplossen, ik denk dat het fiscaal een flinke slok scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die 70% vraag is ook zo’n vreemde. 70% van uw tijd. Wélke tijd, je declarabele uren? Alle uren die je in je onderneming stopt? 52x40 uur? 365x24 uur?

En wat zijn “uw uren”, als je met meerdere mensen in de zaak werkt? Partner A werkt 1200 uur voor klant 1 en 400 uur voor klant 2. Partner B andersom. Beiden halen individueel 75/25 verhoudingen, maar de onderneming haalt 50/50.

De context van de vraag is dat een “echte” onderneming probeert omzetrisico’s te spreiden over klanten. Dat is hier wel degelijk het geval.

Ik quote de woordelijke formulering van de ondernemerscheck:
Werkt u meer dan 70% van uw gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever?
Dat lijkt te suggereren dat je de uren voor klant x moet delen op de totale uren die je in je onderneming stopt. De “U” in de vraagsteling is echter ongedefinieerd: “U” als natuurlijk persoon die de vragenlijst invult of “U” als ondernemer inclusief meewerkende partner waarbij “uw gewerkte uren” de som is van de hele onderneming.

[ Voor 32% gewijzigd door t_captain op 25-11-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@CodeIT waarom heb je geen ondernemersaangifte ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
page404 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:21:
[...]

Moet je aantonen dat ze daadwerkelijk wat doet voor je onderneming, behalve "een urenadministratie" (quote belastingdienst) bijhouden? Ik zit wel eens te denken of ik mijn vrouw niet gewoon uit kan betalen onder het mom van meewerken in het bedrijf. Nu doe ik wat startupdingetjes, maar ik kan moeilijk met droge ogen beweren dat zijn daar heel wat uren in steekt. Als een urenadmi genoeg is kan ik dat wel regelen hoor >:) Ik weet inderdaad dat andere deelnemers in dit topic dat zo oplossen, ik denk dat het fiscaal een flinke slok scheelt.
Ik heb het nooit uitgezocht, ik ben niet getrouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ernemmer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:33:
[...]

Ik heb het nooit uitgezocht, ik ben niet getrouwd.
Dat is een kostenbesparing op zich ;)
t_captain schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:24:
Die 70% vraag is ook zo’n vreemde. 70% van uw tijd. Wélke tijd, je declarabele uren? Alle uren die je in je onderneming stopt? 52x40 uur? 365x24 uur?

En wat zijn “uw uren”, als je met meerdere mensen in de zaak werkt? Partner A werkt 1200 uur voor klant 1 en 400 uur voor klant 2. Partner B andersom. Beiden halen individueel 75/25 verhoudingen, maar de onderneming haalt 50/50.

De context van de vraag is dat een “echte” onderneming probeert omzetrisico’s te spreiden over klanten. Dat is hier wel degelijk het geval.

Ik quote de woordelijke formulering van de ondernemerscheck:

[...]

Dat lijkt te suggereren dat je de uren voor klant x moet delen op de totale uren die je in je onderneming stopt. De “U” in de vraagsteling is echter ongedefinieerd: “U” als natuurlijk persoon die de vragenlijst invult of “U” als ondernemer inclusief meewerkende partner waarbij “uw gewerkte uren” de som is van de hele onderneming.
Dat had ik me een pagina of 2 eerder ook bedacht. Heel simpel voor mij, ik steek best veel tijd in zelfstudie en allerlei productideeën. Of dat 30% van mijn tijd is weet ik niet, maar als ze daar ooit om vragen dan steek ik wel een middag in een urenoverzichtje die dat haarfijn aantoont ;) En het is misschien nog niet eens gelogen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

t_captain schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:26:
@CodeIT waarom heb je geen ondernemersaangifte ingevuld?
Ik heb weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Ik heb mijn aangifte gedaan via 'Mijn belastingdienst'. Na het beantwoorden van enkele vragen (ongeveer zelfde als de ondernemers check) moest ik mijn Winst- en verliesrekening, balans, etc opgeven. De 'Fiscalewinstberekening' werd toen bij mijn salaris opgeteld.
Ik heb vorig jaar wel een laptop gekocht (100% zakelijk). Die schrijf ik wel af in 5 jaar. Volgens mij mag ik (door niet halen urencriterium) geen gebruik maken van willekeurige afschrijving die starters mogen gebruiken.

Ik denk dat ik de telefoon nu voor €450 als zakelijke kosten boek. Ik hoef dan niet af te schrijven en zo geef ik tevens aan dat ik er over heb nagedacht dat ik het ook gedeeltelijk privé gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dan heb je wel de ondernemersaangifte gedaan. Dan wordt niet alle winst opgeteld bij je belastbaar inkomen; je hebt voordeel van de MKB-winstvrijstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

t_captain schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:54:
Dan heb je wel de ondernemersaangifte gedaan. Dan wordt niet alle winst opgeteld bij je belastbaar inkomen; je hebt voordeel van de MKB-winstvrijstelling.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had iets verder naar beneden moeten scrollen in de aangifte. Daar staat inderdaad:
code:
1
2
3
4
Winst uit onderneming                      € X
Mkb-winstvrijstelling (14% van € X)        € Y
------------------------------------------------
Belastbare winst uit onderneming           € X-Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

page404 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:51:
Dat had ik me een pagina of 2 eerder ook bedacht. Heel simpel voor mij, ik steek best veel tijd in zelfstudie en allerlei productideeën. Of dat 30% van mijn tijd is weet ik niet, maar als ze daar ooit om vragen dan steek ik wel een middag in een urenoverzichtje die dat haarfijn aantoont ;) En het is misschien nog niet eens gelogen 8)
Het bijhouden van dit topic kost mij alleen al minimaal 30 minuten per dag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
_Arthur schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:15:
[...]

Het bijhouden van dit topic kost mij alleen al minimaal 30 minuten per dag ;)
En dat heb je in dit topic gepost zodat je bewijs kan overleggen aan belastingdienst mochten ze daar om vragen.

Oh, ik ook trouwens. 1 uur per dag, ik lees niet zo snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

sverzijl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:30:
En dat heb je in dit topic gepost zodat je bewijs kan overleggen aan belastingdienst mochten ze daar om vragen.

Oh, ik ook trouwens. 1 uur per dag, ik lees niet zo snel ;)
Dat heb ik nu weer met email en interessante technische artikelen (hop, weer 45mins er bij) B)

1750 declarabelen uren is 70%. Dus 525 uur is de andere 30%. Is net 10 uur en een beetje per week aan bedrijfs-zaken en je zit gebakken qua 70%-regel-probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 25-11-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het blijft een grijs gebied.

Zoals de vraag is gesteld, gaat het om de fractie (tijd tbv klant X / tijd besteed aan onderneming). Administratie, vakliteratuur, strategie, meetings, commercie, 30% is zo gemaakt.

Vervolgens ga ik van de vraagstellingf in de ondernemerscheck naar deze pagina waar de regels worden uitgelegd.
Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
Hier lees je de achterliggende bedoeling van de vraag, het gaat om bovenmatige afhankelijkheid van 1 klant. Daarvoor hadden ze in feite niet naar tijdsbesteding moeten vragen maar naar omzet. Waarom ze naar tijdsbesteding vragen is me niet geheel duidelijk. Misschien proberen ze het eenvoudiger te maken of meer in de veronderstelde belevingswereld van zzp-ers te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10
t_captain schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:04:
Het blijft een grijs gebied.

Zoals de vraag is gesteld, gaat het om de fractie (tijd tbv klant X / tijd besteed aan onderneming). Administratie, vakliteratuur, strategie, meetings, commercie, 30% is zo gemaakt.

Vervolgens ga ik van de vraagstellingf in de ondernemerscheck naar deze pagina waar de regels worden uitgelegd.

[...]

Hier lees je de achterliggende bedoeling van de vraag, het gaat om bovenmatige afhankelijkheid van 1 klant. Daarvoor hadden ze in feite niet naar tijdsbesteding moeten vragen maar naar omzet. Waarom ze naar tijdsbesteding vragen is me niet geheel duidelijk. Misschien proberen ze het eenvoudiger te maken of meer in de veronderstelde belevingswereld van zzp-ers te komen?
Heb hier ook wel eens over nagedacht hoe dit te interpreteren.

Korte zijstap: dit zijn de oude VAR regels, geen idee wat de waarde daarvan is voor een rechter.

Maar goed, ik ben financieel niet afhankelijk van mijn klant, ook al is dat er maar 1 geweest in 2020. Sterker nog, financieel gezien kan ik morgen stoppen en ergens 2022 hoef ik dan pas weer iets te gaan doen..... maakt mij dat dan ineens een ondernemer?

Kom maar op met een goede definitie van afhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
Aftansert schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:53:
[...]

- Je betaalt de laptop dit jaar (en neemt 'm eventueel ook al in gebruik). Zonder inkomsten maak je daarmee verlies.
Hoe werkt dat dan? Er van uitgaande dat die meer dan 450 euro kost, moet je hem afschrijven. Tenzij je dat willekeurig doet (mag alleen voor starters die IB-ondernemer zijn, meen ik), is dat (uitgaande van aanschaf in november) maximaal 2/60e van het aankoopbedrag.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:07
Freeaqingme schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:19:
[...]

Hoe werkt dat dan? Er van uitgaande dat die meer dan 450 euro kost, moet je hem afschrijven. Tenzij je dat willekeurig doet (mag alleen voor starters die IB-ondernemer zijn, meen ik), is dat (uitgaande van aanschaf in november) maximaal 2/60e van het aankoopbedrag.
In dit geval gaat het om een startende ondernemer, dus dan mag je de aankoop willekeurig afschrijven.

Los daarvan, en stel dat je niet willekeurig kan afschrijven, kan je de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek gewoon toepassen op het volledige bedrag. Die staat los van het afschrijven. Dus je mag inderdaad 2/60e als kosten opvoeren en 28% als aftrekpost voor dit jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ernemmer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:13:
[...]

@pirke weet daar wel meer over volgens mij.
Yep. Het voordeel haal je niet uit een lager belastingtarief, want je loopt de MKB winstvrijstelling mis over het bedrag dat je als meewerkbeloning betaalt, dus netto is het grofweg hetzelfde: het scheelt maar een paar procent.

Het grote voordeel is dat je van haar heffingskortingen gebruik kan maken: algemene heffingskorting, arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting (indien kinderen).

Daar staat tegenover dat jij minder aan de for kan toevoegen en minder pensioen kan opbouwen, tenzij je toch al boven het maximaal pensioengevend loon zit: jaarruimte 2020 = 13,3% * min(bedrijfswinst_2019, 110.111) - 12.472 - for_toevoeging_2019.

Verder is een urenadministratie bij meewerkbeloning niet verplicht, maar de beloning moet wel reëel zijn: een beloning tot 20% vd winst is potentieel reëel als jij daardoor een dag extra declarabel kan zijn, als je dat kan verdedigen. Een 50% beloning is meestal niet reëel. De enige harde eis is dat je meer dan 5000 euro beloning betaalt: https://www.belastingdien...oning_aan_fiscale_partner

Bij een lager bedrag mag je het niet aftrekken van de winst, maar kun je in aanmerking komen voor meewerkaftrek indien er wel een urenadministratie is waaruit blijkt dat er meer dan 525 uur is meegewerkt. Dit is een procentuele aftrek afhankelijk van het aantal meegewerkte uren: https://www.belastingdien...emersaftrek/meewerkaftrek

Ik heb in het verleden meewerkbeloning betaald toen ze voor mij de hele administratie uit handen nam, inkomende en uitgaande facturen boekte en verstuurde, cashflow prognoses bijhield, een aantal randzaken regelde (oa kantoorartikelen op peil houden) en een business case opstelde en doorrekende voor een elektrische auto en zonnepanelen op de zaak (om maar wat te noemen). Tegenwoordig heeft ze zelf inkomen, dus nu moet ik het allemaal weer zelf doen. Geen meewerkbeloning meer dus.

Met de gestegen kinderopvang- en mobiliteitskosten gaan we er netto niks op vooruit nu ze werkt: kinderopvangtoeslag zet met mijn bijdrage aan het verzamelinkomen ook geen zoden aan de dijk helaas. Ze heeft nu wel weer leuk werk in haar vakgebied en de kinderopvang is maar tijdelijk tot de basisschool, dus op lange termijn (vanaf 2022) is het wel gunstiger. Maar onder de 10% inkomstenbelasting komen gaat voorlopig niet meer lukken ben ik bang ;)

Op zich wel interessant om weer eens door te rekenen of een BV fiscaal al interessant wordt, zeker met de lagere VPB tarieven en afbouw zelfstandigenaftrek. Als ik de winst dan ook grotendeels in de BV kan houden, kom ik spontaan in aanmerking voor een flink hogere kinderopvangtoeslag: 7k netto extra... Wat is het toch een krom wereldje dat belastingstelsel van ons.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 26-11-2020 01:18 ]

• Hydra
t_captain schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:04:
Hoe dan ook blijft dit onhoudbaar voor een groot deel van de markt. Interim adviseurs, managers en agile coaches zitten ook langere tijd ingebed in 1 organsatie. Die hebben dus ook vrijwel 100% van hun billable tijd en dus omzet bij 1 klant. Dat is gewoon hoe een enorm deel van de markt werkt. Het is voor software engineers niet anders.

Zul je zien dat ze expliciet voor managers een uitzondering gaan maken en wij straks allemaal bytes 'managen' :P

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
Wat ik me wel afvraag, er komt hier heel veel voorbij van welke kosten mogen opgevoerd worden waar over een 10 euro ofzo wordt gesproken, zelfs een laptop of een iPad wordt gevraagd van kan dit? Is er ooit iemand in dit topic die al eens een belastinginspecteur over de vloer heeft gehad?

Ik woon/werk in Belgïe, hier zijn ze misschien net wat anders maar ik ga echt niet nadenken om een telefoonrekening van 30 euro per maand te gaan splitsen! Ik boek alles in en als ik controlle zou krijgen dan zie ik het wel. Van andere zelfstandigen en freelancers hoor ik veel hetzelfde. Wat zou er nu gebeuren met de telefoonrekening als je het niet zou splitsen? Ze komen langs, ze zeggen oei dat kan niet! We gaan €15*12 maanden terugvragen? We betalen duizenden euro's aan vennootschapsbelastingen dan kan ik het me niet voorstellen dat dit soort bedragen nu een probleem zou zijn....

Natuurlijk allemaal binnen normale proporties, dus niet 6 laptops, 3 ipads, en 8 nieuwe telefoons per jaar...

• Hydra
@Zorg

Geen belastinginspecteur maar wel een boekhouder. En die geeft advies op basis van wat ze weten. De mijne geeft aan dat als je een inspectie krijgt, een niet gesplitst abbo dat je ook persoonlijk gebruikt waarschijnlijk problemen op gaat leveren. Als je gecontroleerd wordt natuurlijk. Voor een deel is dat willekeurig, voor een deel is dat ook als ze getriggered worden omdat er iets mis lijkt te zijn.

Voor een inspecteur is het niet interessant hoeveel belasting je betaalt. Ze kijken bij een inspectie of er problemen zijn. Die telefoonrekening is niet zozeer het probleem, het is meer dat het laag hangend fruit is en dan misschien echt diep gaan graven, en dat gaat je op z'n minst een hoop tijd kosten. Dus waarom het risico nemen?

Zelf heb ik m'n telefoonrekening dus helemaal prive. Ik vind het niet de moeite waard dat te gaan splitsen. En, aangezien een boekhouder mijn aangifte doet, is een telefoonrekening die ik prive gebruik 100% zakelijk boeken gewoon geen optie.

• pirke
@Zorg De belastingdienst (in NL tenminste) gaat niet over jouw bedrijfsvoering, als jij 6 laptops, 3 ipads, 8 telefoons, 12 auto's en weet ik wat zakelijk aanschaft dan is dat helemaal aan jou. Als jij graag elke dag op een andere laptop wil werken dan is dat jouw keuze. Het enige dat ze bekijken is of je de regeltjes volgt: schrijf je er correct op af, boek je ze als kosten, betaal je bijtelling over je auto, klopt de btw administratie, etc.

• hackerhater
  • Laatst online: 16:40
Voor de telefoon heb ik gewoon 2 sims, 1 prive, 1 zakelijk.
Het toestel is wel prive gezien het vooral prive gebruik is (ik wordt meer gebeld zakelijk dan ik zelf bel)

• pirke
hackerhater schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:38:
[...]
Het toestel is wel prive gezien het vooral prive gebruik is (ik wordt meer gebeld zakelijk dan ik zelf bel)
Als je zakelijk gebeld wordt is dat ook zakelijk gebruik. Ik ben 8 uur per dag telefonisch bereikbaar voor mijn klanten, dat is een veel groter gebruik dan dat enkele prive gesprek dat ik voer.

• Hydra
hackerhater schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:38:
Voor de telefoon heb ik gewoon 2 sims, 1 prive, 1 zakelijk.
Toestel (en soortgelijke apparatuur) koop ik juist zakelijk. Da's ook waar de meeste kosten zitten. En da's weer geen probleem grappig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
pirke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:40:
[...]

Als je zakelijk gebeld wordt is dat ook zakelijk gebruik. Ik ben 8 uur per dag telefonisch bereikbaar voor mijn klanten, dat is een veel groter gebruik dan dat enkele prive gesprek dat ik voer.
Mja, dat geldt eigenlijk ook voor het abo wat er aan vast zit....

Ik heb mijn mobiele abo 100% zakelijk geboekt, en het internet thuis weer 100% prive. Geen zin in weegschaaltjes, en aangezien die laatste een factor 4 duurder is dan de eerste denk ik dat ik het prima uit kan leggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 26-11-2020 09:42 ]

• hackerhater
  • Laatst online: 16:40
pirke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:40:
[...]

True, maar praktijk is dat ik de telefoon vooral prive gebruik en ik mischien 2X per maand gebeld wordt.
Niet op de lijsten van recruiters staan helpt een hoop

De 2e sim is uiteraard volledig zakelijk.
Maar gezien het vaste nummer eruit gaat en het mobiele nummer de enige wordt, zal het volgende toestel waarschijnlijk ook zakelijk worden.

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 26-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Daarom boek ik abo ook zakelijk.

• Hmmbob
pirke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:38:
Op zich wel interessant om weer eens door te rekenen of een BV fiscaal al interessant wordt, zeker met de lagere VPB tarieven en afbouw zelfstandigenaftrek.
Ik moet dit ook nog eens doorrekenen inderdaad. Het "omslagpunt" lijkt ook steeds te verschuiven, dus ben benieuwd waar het voor 2021 ligt. Al heb ik dan ook nog startersaftrek in de eenmanszaak, maar goed.

• pirke
@Hmmbob De DGA dividendsbelasting gaat wel redelijk evenredig omhoog, het wordt dus voordeliger om in de BV op te gaan potten. Wellicht tzt de BV weer geruisloos omzetten naar een eenmanszaak :D (kan dat uberhaupt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb mijn mobiele abo 100% zakelijk geboekt, en het internet thuis weer 100% prive. Geen zin in weegschaaltjes, en aangezien die laatste een factor 4 duurder is dan de eerste denk ik dat ik het prima uit kan leggen.
"Waarom heb je kosten A volledig zakelijk geboekt?", "Omdat ik kosten B privé heb geboekt". Ik weet niet of de inspecteur daarin meegaat. Volgens mij komt uit een controle nooit dat je nog enkele kosten gemist had die je met terugwerkende kracht kan opvoeren. Uiteindelijk volg ik gewoon het advies van mijn boekhouder ondanks dat ik weet ik zelf verantwoordelijk ben voor een correcte administratie. Zo lang de bedragen maar beperkt blijven overleef ik het wel. Uiteindelijk moet je toch enigszins kosten maken, anders wordt daar een controle op getriggerd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
pirke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:38:
[...]

Yep. Het voordeel haal je niet uit een lager belastingtarief, want je loopt de MKB winstvrijstelling mis over het bedrag dat je als meewerkbeloning betaalt, dus netto is het grofweg hetzelfde: het scheelt maar een paar procent.

Het grote voordeel is dat je van haar heffingskortingen gebruik kan maken: algemene heffingskorting, arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting (indien kinderen).

Daar staat tegenover dat jij minder aan de for kan toevoegen en minder pensioen kan opbouwen, tenzij je toch al boven het maximaal pensioengevend loon zit: jaarruimte 2020 = 13,3% * min(bedrijfswinst_2019, 110.111) - 12.472 - for_toevoeging_2019.

Verder is een urenadministratie bij meewerkbeloning niet verplicht, maar de beloning moet wel reëel zijn: een beloning tot 20% vd winst is potentieel reëel als jij daardoor een dag extra declarabel kan zijn, als je dat kan verdedigen. Een 50% beloning is meestal niet reëel. De enige harde eis is dat je meer dan 5000 euro beloning betaalt: https://www.belastingdien...oning_aan_fiscale_partner

Bij een lager bedrag mag je het niet aftrekken van de winst, maar kun je in aanmerking komen voor meewerkaftrek indien er wel een urenadministratie is waaruit blijkt dat er meer dan 525 uur is meegewerkt. Dit is een procentuele aftrek afhankelijk van het aantal meegewerkte uren: https://www.belastingdien...emersaftrek/meewerkaftrek

Ik heb in het verleden meewerkbeloning betaald toen ze voor mij de hele administratie uit handen nam, inkomende en uitgaande facturen boekte en verstuurde, cashflow prognoses bijhield, een aantal randzaken regelde (oa kantoorartikelen op peil houden) en een business case opstelde en doorrekende voor een elektrische auto en zonnepanelen op de zaak (om maar wat te noemen). Tegenwoordig heeft ze zelf inkomen, dus nu moet ik het allemaal weer zelf doen. Geen meewerkbeloning meer dus.

Met de gestegen kinderopvang- en mobiliteitskosten gaan we er netto niks op vooruit nu ze werkt: kinderopvangtoeslag zet met mijn bijdrage aan het verzamelinkomen ook geen zoden aan de dijk helaas. Ze heeft nu wel weer leuk werk in haar vakgebied en de kinderopvang is maar tijdelijk tot de basisschool, dus op lange termijn (vanaf 2022) is het wel gunstiger. Maar onder de 10% inkomstenbelasting komen gaat voorlopig niet meer lukken ben ik bang ;)

Op zich wel interessant om weer eens door te rekenen of een BV fiscaal al interessant wordt, zeker met de lagere VPB tarieven en afbouw zelfstandigenaftrek. Als ik de winst dan ook grotendeels in de BV kan houden, kom ik spontaan in aanmerking voor een flink hogere kinderopvangtoeslag: 7k netto extra... Wat is het toch een krom wereldje dat belastingstelsel van ons.
Goede post, dank daarvoor!

Je loopt MKB winstvrijstelling mis omdat de MKB winstvrijstelling over je winst gaat. Je winst dien je te verminderen met o.a. meewerkaftrek. Begrijp ik dat goed?

Mijn vrouw werk part-time (bruto inkomen ~10.000 - 15.000). En we hebben ook kinderen, dus recht op combinatiekorting.

Om mijn vrouw 10 tot 20% van de winst als beloning te betalen moet zij of heel veel uren maken, of een heel hoog uurtarief hanteren. Beide niet reëel. Want ik ben maar een freelancer, met maar 1 grote en 2-5 kleinere opdrachten per jaar. Hoeveel uur ben je dan bezig met de administratie en wat er bij komt kijken? Hooguit 100 uur per jaar?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Zorg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:20:
Wat ik me wel afvraag, er komt hier heel veel voorbij van welke kosten mogen opgevoerd worden waar over een 10 euro ofzo wordt gesproken, zelfs een laptop of een iPad wordt gevraagd van kan dit? Is er ooit iemand in dit topic die al eens een belastinginspecteur over de vloer heeft gehad?

Ik woon/werk in Belgïe, hier zijn ze misschien net wat anders maar ik ga echt niet nadenken om een telefoonrekening van 30 euro per maand te gaan splitsen! Ik boek alles in en als ik controlle zou krijgen dan zie ik het wel. Van andere zelfstandigen en freelancers hoor ik veel hetzelfde. Wat zou er nu gebeuren met de telefoonrekening als je het niet zou splitsen? Ze komen langs, ze zeggen oei dat kan niet! We gaan €15*12 maanden terugvragen? We betalen duizenden euro's aan vennootschapsbelastingen dan kan ik het me niet voorstellen dat dit soort bedragen nu een probleem zou zijn....

Natuurlijk allemaal binnen normale proporties, dus niet 6 laptops, 3 ipads, en 8 nieuwe telefoons per jaar...
Mijn broer heeft 2 jaar geleden controle gehad. Enige opmerking: diverse boetes zakelijk geboekt wat niet mag.
Mijn vader doet zijn gehele boekhouding en die houdt van het randje opzoeken, maar de inspecteur had niet zoveel zin die dag. Enige consequentie: Foei, niet meer doen, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
[...]

Zo heb ik hem ook. Ik kan me niet voorstellen dat men hier moeilijk over doet.
Anders beide abbo's 50% zakelijk en 50% prive.
Als je dit uitlegt aan de inspecteur verwacht ik in ieder geval geen problemen. Zeker omdat internet duurder is dan mobiele abonnement.

[ Voor 4% gewijzigd door ybos op 26-11-2020 13:06 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

10% zakelijk gebruik van internetverbinding is in deze periode makkelijk te verklaren.

Ik zou een TV-abonnement niet zakelijk boeken (dat wordt een lastiger haal), dus als je geen gesplitste factuur (dankjewel Ziggo) krijgt dan wordt het een twijfelgevalletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

c-nan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:03:
[...]

Goede post, dank daarvoor!

Je loopt MKB winstvrijstelling mis omdat de MKB winstvrijstelling over je winst gaat. Je winst dien je te verminderen met o.a. meewerkaftrek. Begrijp ik dat goed?

Mijn vrouw werk part-time (bruto inkomen ~10.000 - 15.000). En we hebben ook kinderen, dus recht op combinatiekorting.

Om mijn vrouw 10 tot 20% van de winst als beloning te betalen moet zij of heel veel uren maken, of een heel hoog uurtarief hanteren. Beide niet reëel. Want ik ben maar een freelancer, met maar 1 grote en 2-5 kleinere opdrachten per jaar. Hoeveel uur ben je dan bezig met de administratie en wat er bij komt kijken? Hooguit 100 uur per jaar?
Met een beetje je best doen moet je 4 uur per week toch wel kunnen verantwoorden. Mail checken, bank checken, inkopen boeken...
Mijn vrouw test tegenwoordig mijn werk O-) :) Niet zo'n hoog tarief want ze begint net :P

Exact expert nodig?

• Hmmbob
ANdrode schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:18:
[...]

10% zakelijk gebruik van internetverbinding is in deze periode makkelijk te verklaren.

Ik zou een TV-abonnement niet zakelijk boeken (dat wordt een lastiger haal), dus als je geen gesplitste factuur (dankjewel Ziggo) krijgt dan wordt het een twijfelgevalletje.
Precies, maar zo is dat met 10% prive op de GSM ook...

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
ybos schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:01:
[...]

Mijn broer heeft 2 jaar geleden controle gehad. Enige opmerking: diverse boetes zakelijk geboekt wat niet mag.
Mijn vader doet zijn gehele boekhouding en die houdt van het randje opzoeken, maar de inspecteur had niet zoveel zin die dag. Enige consequentie: Foei, niet meer doen, klaar.
Dat is precies wat ik dus bedoel, foei niet meer doen... als dat het ergste is, ik voer het wel op en als ik controle krijg EN ze maken er een punt van dan haal je het alsnog gewoon weg...boehoe als je een 12*15€ weer terug moet betalen...

@Hydra denk je dat ze bij de belastingdienst nu echt niet gaan zien naar de hoeveelheid waar het om gaat? Ik denk van wel, gewoon een gezond stukje boerenverstand dat ze echt niet gaan zeuren over hoeveel procent je je telefoon privé gebruikt. Ik kan het me gewoon niet voorstellen vandaar de vraag of iemand als eens effectief controle heeft gehad :)

@pirke ik doelde meer op het proportioneel kosten houden, imo zal een inspecteur geen interesse hebben voor een standaard boekhouding iedere maand een leaseauto, gsm, internet en dat soort klein spul. Als jij vervolgens een dikke gaming pc opvoert met een racestuur dat dat soort zaken een probleem zouden vormen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Zorg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:10:
@Hydra denk je dat ze bij de belastingdienst nu echt niet gaan zien naar de hoeveelheid waar het om gaat?vormen...
De belastingdienst controleert regels. Daarin staan geen bedragen. Als jij vindt dat jij uit kan leggen dat iets bijvoorbeeld 100% zakelijk is, moet je dat gewoon lekker doen. Ik volg zelf het advies van m'n boekhouder.

Je mist het punt compleet trouwens. Het gaat niet om het bedrag. Het gaat om het "waar rook is is vuur" denken; geen zin om bij een controle 2 jaar terug te moeten gaan redeneren over uitgaven die wel groot zijn.

Daarnaast is er een flink verschil als het gaat om een fout of dat er sprake is van opzet. Als een inspecteur beoordeelt dat er sprake is van opzet, kan die boete op gaan lopen. Bij eerdere vergrijpen, wordtdat ook meegenomen.

Natuurlijk gebeurt dat niet snel op iets simpels als je telefoonabbo 100% zakelijk nemen, maar ik heb zelf geen zin zo'n klein risico te nemen voor een nog kleinere winst.
Zorg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:10:
@pirke ik doelde meer op het proportioneel kosten houden, imo zal een inspecteur geen interesse hebben voor een standaard boekhouding iedere maand een leaseauto, gsm, internet en dat soort klein spul. Als jij vervolgens een dikke gaming pc opvoert met een racestuur dat dat soort zaken een probleem zouden vormen...
Dat mag dus prima.

[ Voor 59% gewijzigd door Hydra op 26-11-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Zorg Die inspecteur boeit het echt niet of jij een budget pc koopt of een dikke pc met 2x RTX3090 erin. Als jij er je dagelijkse werk op doet, dan is dat gewoon een zakelijke pc. Hij bemoeit zich niet met hoe jij je bedrijf runt. Anders kun je ook gaan klagen dat die Ferrari op de zaak niet nodig is, want je mag toch maar 100... waarom rij je geen Fiat Panda? Dat doen ze dus niet. Jij bepaalt wat je koopt, hij controleert of de boekhouding correct is: draag je netjes de btw af die je af moet dragen. En verkeersboetes mogen inderdaad niet ten laste van de winst gelegd worden, dat staat in de wet. Maar er staat nergens dat je geen zware pc mag kopen. Of je zo'n krachtige GPU nodig hebt of niet dat boeit echt totaal niet. Er moet een GPU in, anders heb je geen beeld. En als jij beslist om een losse GPU aan te schaffen ipv de onboard te gebruiken: zolang het in de boekhouding correct verwerkt wordt is het goed.

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 26-11-2020 14:24 ]

• Hydra
pirke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:21:
@Zorg En verkeersboetes mogen inderdaad niet ten laste van de winst gelegd worden, dat staat in de wet.
M.i. kom je er dan nog aardig mee weg als je daar geen boete voor krijgt. Komt al aardig in de buurt van "grove schuld". "Mag ik een boete aftrekken voor de inkomstenbelasting" is niet moeilijk te googlen en "Ich habe es nicht gewusst" is geen verdediging.

• t_captain
Er zitten grenzen aan. In principe ga jij over je bedrijfsvoering. Maar in extreme gevallen kan de zakelijkheid van een investering of uitgave ter discussie worden gesteld.

Soms is dat heel vaak voorgekomen en ontstaan er zelfs regels. Probeer maar eens een boot op de zaak te zetten. Dat moet ooit heel populair zijn geweest, dat er zo'n regel nodig was :)

Een Ferrari op andere extreem dure auto, ik neem aan dat het ook de aandracht van de inspecteur zou trekken. Je uitgaven aan vervoer komen ver buiten de normale ranges, zou er geen algoritme daarop zitten? Als je dan netjes bijtelt (22% over een ton of 3), dan kan het zijn dat ze denken, "laat maar zitten, betaalt genoeg belasting". Maar als je de auto ook nog zonder bijtelling rijdt, dan is een inspectie op zijn plaats.

• pirke
@t_captain En dan zien ze dat je netjes een sluitende kilometer registratie bij houdt, en daar is de kous dan ook mee af. Of het een Ferrari of Panda is doet er niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@t_captain Precies, en dat is dus een beetje het issue. Dingen als mobiele abbonnementen volledig zakelijk, of dingen als bureauinrichting zakelijk nemen, zijn dingen waar vroeger veel mee gefraudeerd is. Dergelijke dingen zijn makkelijk te spotten voor een inspecteur (als dat voor een deel al niet automatisch via riskprofielen gaat). Dat er een hele dikke videokaart in je PC zit die je als software engineer niet perse nodig hebt niet.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:40:
@t_captain Precies, en dat is dus een beetje het issue. Dingen als mobiele abbonnementen volledig zakelijk, of dingen als bureauinrichting zakelijk nemen, zijn dingen waar vroeger veel mee gefraudeerd is. Dergelijke dingen zijn makkelijk te spotten voor een inspecteur (als dat voor een deel al niet automatisch via riskprofielen gaat). Dat er een hele dikke videokaart in je PC zit die je als software engineer niet perse nodig hebt niet.
Tja, ieder z'n meug toch? Waarom zou ik bij wijze van spreken wel 4k€ voor een dikke iMac mogen neerleggen met een waardeloze GPU terwijl 3k€ voor een dikke PC die hetzelfde kan maar ook voor games gebruikt kan worden niet zou mogen? Ik vind dat ze zich dan wel heel erg opinionated op gaan stellen.

Dat abonnementen dubieus zijn kan ik nog wel inkomen. Maar als je een nieuwe PC aanschaft lijkt het mij sterk dat ze inhoudelijk gaan kijken naar de specificaties. Zakelijk 4k€ neerleggen voor een PC is helemaal niet zo excessief, zeker niet als je er je dagelijks werk op doet.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Het gaat er niet in of je iets perse wel of niet nodig hebt. Als jij bepaalde middelen zakelijk gebruikt mag je de kosten ervan ten laste van de winst boeken. Of er alternatieven beschikbaar zijn speelt hierin geen rol. Anders zouden we iedereen in een Panda rond zien rijden, want groter en sneller is niet perse nodig om naar je klant toe te rijden. Toch staan de balansen vol met dikke Teslas en BMWs. Zo ook de videokaart: als jij die gebruikt om zakelijk beeld op de monitor te toveren, is het een zakelijke videokaart. Of dat nu een onboard gpu is of een GTX3090 maakt echt niks uit. Of je er 20 euro voor betaald in een tweedehands winkel of 2000 euro bij de webshop die hem persoonlijk binnen 30 min komt afleveren maakt ook niks uit. Hij kost wat hij kost, en dat staat op de factuur. Klaar.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Hoe 'logischer' het is, hoe makkelijker een inspecteur bij een inspectie het 'goedkeurt', toch? Als je geen winst boekt of opdrachten hebt, maar wel al 3 telefoons heb gekocht, een iPad en een dikke game PC, dan moet je wat uit gaan leggen.

Als je duizenden euro's uitgeeft aan hardware (TV/Scherm/Laptop/Telefoon) maar tienduizenden euro's omzet hebt, is het al een stuk logischer
Pagina: 1 ... 188 ... 643 Laatste