Yep. Het voordeel haal je niet uit een lager belastingtarief, want je loopt de MKB winstvrijstelling mis over het bedrag dat je als meewerkbeloning betaalt, dus netto is het grofweg hetzelfde: het scheelt maar een paar procent.
Het grote voordeel is dat je van haar heffingskortingen gebruik kan maken: algemene heffingskorting, arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting (indien kinderen).
Daar staat tegenover dat jij minder aan de for kan toevoegen en minder pensioen kan opbouwen, tenzij je toch al boven het maximaal pensioengevend loon zit: jaarruimte 2020 = 13,3% * min(bedrijfswinst_2019, 110.111) - 12.472 - for_toevoeging_2019.
Verder is een urenadministratie bij meewerkbeloning niet verplicht, maar de beloning moet wel reëel zijn: een beloning tot 20% vd winst is potentieel reëel als jij daardoor een dag extra declarabel kan zijn, als je dat kan verdedigen. Een 50% beloning is meestal niet reëel. De enige harde eis is dat je meer dan 5000 euro beloning betaalt:
https://www.belastingdien...oning_aan_fiscale_partner
Bij een lager bedrag mag je het niet aftrekken van de winst, maar kun je in aanmerking komen voor meewerkaftrek indien er wel een urenadministratie is waaruit blijkt dat er meer dan 525 uur is meegewerkt. Dit is een procentuele aftrek afhankelijk van het aantal meegewerkte uren:
https://www.belastingdien...emersaftrek/meewerkaftrek
Ik heb in het verleden meewerkbeloning betaald toen ze voor mij de hele administratie uit handen nam, inkomende en uitgaande facturen boekte en verstuurde, cashflow prognoses bijhield, een aantal randzaken regelde (oa kantoorartikelen op peil houden) en een business case opstelde en doorrekende voor een elektrische auto en zonnepanelen op de zaak (om maar wat te noemen). Tegenwoordig heeft ze zelf inkomen, dus nu moet ik het allemaal weer zelf doen. Geen meewerkbeloning meer dus.
Met de gestegen kinderopvang- en mobiliteitskosten gaan we er netto niks op vooruit nu ze werkt: kinderopvangtoeslag zet met mijn bijdrage aan het verzamelinkomen ook geen zoden aan de dijk helaas. Ze heeft nu wel weer leuk werk in haar vakgebied en de kinderopvang is maar tijdelijk tot de basisschool, dus op lange termijn (vanaf 2022) is het wel gunstiger. Maar onder de 10% inkomstenbelasting komen gaat voorlopig niet meer lukken ben ik bang
Op zich wel interessant om weer eens door te rekenen of een BV fiscaal al interessant wordt, zeker met de lagere VPB tarieven en afbouw zelfstandigenaftrek. Als ik de winst dan ook grotendeels in de BV kan houden, kom ik spontaan in aanmerking voor een flink hogere kinderopvangtoeslag: 7k netto extra... Wat is het toch een krom wereldje dat belastingstelsel van ons.
[
Voor 5% gewijzigd door
pirke op 26-11-2020 01:18
]