• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 18:31
Als software engineer is een 3080-3090 videokaart uitstekend te verantwoorden :). We moeten allemaal aan "Deep Learning" https://timdettmers.com/2...ch-gpu-for-deep-learning/ haha.
Moet je alleen nog wat maanden wachten voor je hem kan bestellen/ontvangen.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:40
Sowieso als je software gebruikt die GPU accelerated is, is het prima te verantwoorden.
En waarom wat zwaardere kaart => lagere belasting => minder kans dat ie kapot gaat.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Hydra schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:33:
[...]

M.i. kom je er dan nog aardig mee weg als je daar geen boete voor krijgt. Komt al aardig in de buurt van "grove schuld". "Mag ik een boete aftrekken voor de inkomstenbelasting" is niet moeilijk te googlen en "Ich habe es nicht gewusst" is geen verdediging.
Dat valt onder het kopje "burgerlijke ongehoorzaamheid" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:46:
[...]

Precies, maar zo is dat met 10% prive op de GSM ook...
Bij de mobiele telefoon is de 10% perfect te verklaren. Voor mij is het bereikbaar zijn ook een activiteit.
Hydra schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:33:
[...]
M.i. kom je er dan nog aardig mee weg als je daar geen boete voor krijgt. Komt al aardig in de buurt van "grove schuld". "Mag ik een boete aftrekken voor de inkomstenbelasting" is niet moeilijk te googlen en "Ich habe es nicht gewusst" is geen verdediging.
Kleine kanttekening: Tot 2015 waren verkeersboetes buiten Europa aftrekbaar. Dat was heel krom. Verkeersboete tijdens zakelijke reis in de VS? Aftrekbaar. LIBOR-boete als Rabobank? Aftrekbaar…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een dure video kaart is toch logisch. Alle developers/hackers zitten toch zo te werken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm_ZIgFGXl2pllYMJOrawZ2no-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jpnl25duSRfx7Y9LeH3Gd5a2.jpg?f=fotoalbum_large

:+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
Edwin88 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:56:
Hoe 'logischer' het is, hoe makkelijker een inspecteur bij een inspectie het 'goedkeurt', toch? Als je geen winst boekt of opdrachten hebt, maar wel al 3 telefoons heb gekocht, een iPad en een dikke game PC, dan moet je wat uit gaan leggen.

Als je duizenden euro's uitgeeft aan hardware (TV/Scherm/Laptop/Telefoon) maar tienduizenden euro's omzet hebt, is het al een stuk logischer
Dat is inderdaad waar het mij om gaat. Natuurlijk weet ik hier op tweakers gaan we direct tot het maximale van gelijk krijgen door te zeggen ja maar als je het nodig hebt etc etc. Dat snap ik ook wel dat als je het enigsinds kan verantwoorden het geen probleem zou zijn. Maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoelde met buitenproportioneel....

Maar ik heb nog maar één iemand gehoord die uit directe bron (namelijk familieleden) te horen had gekregen dat het niet meer is dan een foei niet doen als er iets verkeerds in de boeken steekt.

Blijf erbij, ik kan het me niet voorstellen dat ze echt enkel werken van regel is regel zonder dat daar iets van een gezond verstand bij komt kijken. Volgens mij is dit meer iets van de gemiddelde mens dat denkt dat de overheid altijd een stugge bureaucratische dienst van de overheid is maar eigenlijk niemand de echte ervaring er mee heeft...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Wat een gekruidenier weer hier zeg, ga eens allemaal aan jullie facturabelen-uren-werk! Fort! Hop hop, er moet belasting afgedragen worden!

• hackerhater
Je moet toch iets doen terwijl de tests lopen :)

https://xkcd.com/303/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Zorg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:25:
[...]

Dat is inderdaad waar het mij om gaat. Natuurlijk weet ik hier op tweakers gaan we direct tot het maximale van gelijk krijgen door te zeggen ja maar als je het nodig hebt etc etc. Dat snap ik ook wel dat als je het enigsinds kan verantwoorden het geen probleem zou zijn. Maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoelde met buitenproportioneel....

Maar ik heb nog maar één iemand gehoord die uit directe bron (namelijk familieleden) te horen had gekregen dat het niet meer is dan een foei niet doen als er iets verkeerds in de boeken steekt.

Blijf erbij, ik kan het me niet voorstellen dat ze echt enkel werken van regel is regel zonder dat daar iets van een gezond verstand bij komt kijken. Volgens mij is dit meer iets van de gemiddelde mens dat denkt dat de overheid altijd een stugge bureaucratische dienst van de overheid is maar eigenlijk niemand de echte ervaring er mee heeft...
Ik heb ooit een mini inspectie gehad: in mijn eerste jaar had ik nog geen omzet, maar wel al flinken kosten (10k in 3 kwartalen), en toen vroeg ik opeens 10k btw terug in het vierde kwartaal. Toen kreeg ik een brief of ik de 5 (of 10?) grootste facturen van dat kwartaal kon overhandigen, en een beschrijving van mijn werkzaamheden. Ik heb netjes een kopie van alle 10 de facturen toegestuurd - waaronder die van een nieuwe PHEV auto - met de mededeling dat ik met voorbereidende werkzaamheden bezig was en dat ik binnen 3 jaar 100k omzet zou halen. Ik ben toen telefonisch benaderd met nog enkele vragen, en bij de vraag over de facturen was het "dat heb ik nodig". Dat was genoeg, en de aangifte was goedgekeurd. Ik zat toen nog gewoon in loondienst, en geen enkele toegestuurde factuur was strict noodzakelijk zullen we maar zeggen. Dankzij KIA en MIA zakte mijn verzamelinkomen naar 20k waardoor ik ook nog eens met terugwerkende kracht zorgtoeslag kreeg... omdat ik dus een nieuwe auto kocht. Wie dat verzonnen heeft 8)7

In mijn ervaring is de belastingdienst je grootste vriend als ondernemer zijnde :Y Nederland is niet voor niks een belastingparadijs, dat kan alleen met medewerking van de fiscus.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
hackerhater schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:06:
Sowieso als je software gebruikt die GPU accelerated is, is het prima te verantwoorden.
En waarom wat zwaardere kaart => lagere belasting => minder kans dat ie kapot gaat.
Denk je nu echt dat een belastinginspecteur ook maar iets met deze informatie kan/doet ? Die ziet alleen 4-5K voor PC, klaar. Aangezien een goed aangeklede iMac ook al zoveel (en meer, 8K lukt makkelijk) kost, gaat dit geen enkele alarmbel doen rinkelen. Tenzij je er meerder per jaar besteld misschien, an zou het vermoeden van reselling kunnen ontstaan.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Edwin88 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:56:
Hoe 'logischer' het is, hoe makkelijker een inspecteur bij een inspectie het 'goedkeurt', toch? Als je geen winst boekt of opdrachten hebt, maar wel al 3 telefoons heb gekocht, een iPad en een dikke game PC, dan moet je wat uit gaan leggen.

Als je duizenden euro's uitgeeft aan hardware (TV/Scherm/Laptop/Telefoon) maar tienduizenden euro's omzet hebt, is het al een stuk logischer
Ook niet want hoe logisch is het dat jij op je slaapkamer, waar een bureau staat, je een mooie tv hebt staan "voor presenatiedoeleinden". En natuurlijk "mag" je elk jaar een nieuwe laptop kopen, maar als je op een gegeven moment 6 laptops op je balans hebt staan terwijl jij 1 opdrachtgever hebt, wordt dat toch een stukje lastiger te verdedigen. Ongeacht wat je omzet is.

De dikke pc is ook prima te verdedigen, maar de play seat iets moeilijker (tenzij je game ontwikkelaar bent, maar als je opdrachtgever de belastingdienst is of een MKB bedrijf waar je het financieel systeem ontwikkeld, is dat best lastiger).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik heb zelf een Oculus Quest 2 gekocht op de zaak. Dat ik met 3D VR development bezig bent, dat zit wel op het randje, maar vind ik ook wel te verdedigen.

https://niels.nu

• Hydra
MadEgg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:48:
Dat abonnementen dubieus zijn kan ik nog wel inkomen. Maar als je een nieuwe PC aanschaft lijkt het mij sterk dat ze inhoudelijk gaan kijken naar de specificaties. Zakelijk 4k€ neerleggen voor een PC is helemaal niet zo excessief, zeker niet als je er je dagelijks werk op doet.
Dat is wat ik zeg/bedoel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
pirke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:38:
[...]

Op zich wel interessant om weer eens door te rekenen of een BV fiscaal al interessant wordt, zeker met de lagere VPB tarieven en afbouw zelfstandigenaftrek. Als ik de winst dan ook grotendeels in de BV kan houden, kom ik spontaan in aanmerking voor een flink hogere kinderopvangtoeslag: 7k netto extra... Wat is het toch een krom wereldje dat belastingstelsel van ons.
Even snel uitgerekend:

Een EMZ betaalt in mijn geval nog steeds 10k minder belasting dan een BV als de BV alles als dividend uitkeert. Met 7k extra kinderopvangtoeslag kom ik nog steeds 3k voordeliger uit in een EMZ. Als ik het oppot in de BV is de totale hoeveelheid cash zo'n 17k hoger dan bij een EMZ, maar een groot deel zit dus in box 2.

Echter: ik heb voor de EMZ wel WBSO aftrek meegerekend, maar voor de BV nog niet. Ik heb geen idee hoe dat in een holding/werkmaatschappij gaat werken aangezien het een afdrachtvermindering van de loonheffing is. Krijgt de holding dan de aftrek op basis van het aantal declarabele uren die de werkmaatschappij maakt? In dat geval is overstappen naar een BV structuur volgend jaar een stuk voordeliger. Ook zou het forfaitaire bedrag vd aftrek per uur hoger zijn dan de daadwerkelijke loonheffing... tijd om eens een account te gaan raadplegen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:08:
[...]

De dikke pc is ook prima te verdedigen, maar de play seat iets moeilijker (tenzij je game ontwikkelaar bent, maar als je opdrachtgever de belastingdienst is of een MKB bedrijf waar je het financieel systeem ontwikkeld, is dat best lastiger).
Hoezo heb je als game ontwikkelaar een play seat nodig? Zit je dan anders als een Enterprise Architect? Volgens mij zijn die stoel gewoon prima voor intensief gebruik, net als bureaustoelen voor professioneel gebruik.

Uiteraard moet die playseat wel voldoen aan de regels voor een kantoor. Staat die op zolder en teken je al buiten de lijntjes dan zal ik wel een professioneel model aanraden in de hoop dat de inspecteur het begrijpt. Die zakelijke Xbox, Playstation en 65” oled op hetzelfde zolderkamertje kom je als gamedev denk ik ook niet mee weg.

• hackerhater
Deveon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:51:
Die zakelijke Xbox, Playstation en 65” oled op hetzelfde zolderkamertje kom je als gamedev denk ik ook niet mee weg.
Als het de dev-kits zijn van die consoles?
Dat je een surround set nodig hebt als game-ontwikkelaar is wel logisch

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:00:
[...]

Als het de dev-kits zijn van die consoles?
Dat je een surround set nodig hebt als game-ontwikkelaar is wel logisch
Een kantoor op zolder moet minimaal 10% van je woning betreffen en op de zakelijke balans opgenomen zijn om kosten af te trekken (de eigen ingang op zolder lijkt mij erg uitdagend) om kosten af te trekken. Al gebruik je de apparatuur daar 100% zakelijk dan nog mag je ze niet zakelijk opvoeren. Als dat je situatie is kan je beter een kantoortje huren ergens.

Uiteraard kan je tussen regels inlezen en zeggen dit moet ik hebben om thuis te werken en ga hier geen kantoor voor huren. Echter moet je dan ook op de blaren zitten als de inspecteur je billen brand. In deze tijd zou ik het risico wel nemen met een fatsoenlijke standaard werkplek (bureau, stoel, scherm, toetsenbord, muis en connectiviteit). Een kantoor huren met dezelfde inrichting kost de belastingdienst ook alleen maar inkomsten.

• hackerhater
Gelden die regels niet puur voor het meubilair ed?
De apparatuur erin valt onder andere regels

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Alles kan prima zolang je het zakelijk gebruikt. Zodra je die videokaart of vr-bril prive gaat gebruiken, omdat je spelletje gaat doen, is een deel niet meer zakelijk en moet je dus kijken welk percentage zakelijk vs prive is. Zo simpel

• jadjong
  • Niet online
Om gezeik te voorkomen koop je twee brillen, eentje bij de TV prive en de ander op zolder zakelijk. Maar dan is het voordeel weg en ga je je toch afvragen of je het echt nodig hebt.

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:38:
Om gezeik te voorkomen koop je twee brillen, eentje bij de TV prive en de ander op zolder zakelijk. Maar dan is het voordeel weg en ga je je toch afvragen of je het echt nodig hebt.
Dan kan je beter 1 bril kopen en deze 50-50 boeken... Ik vraag mij echt af of een inspecteur zich gaat bemoeien met wat je privé op de balans hebt staan. Misschien heb je die tweede bril wel omdat je soms tegelijk met je partner wilt VR’en. Zo is deze televisie op mijn zolder kantoor echt niet aantoonbaar zakelijke als ik er beneden nog eentje hebt staan.

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:23:
Gelden die regels niet puur voor het meubilair ed?
De apparatuur erin valt onder andere regels
Goed punt, maar wat is inrichting en wat is apparatuur? Elektrisch verstelbaar bureau - monitor arm - monitor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:09:
Goed punt, maar wat is inrichting en wat is apparatuur? Elektrisch verstelbaar bureau - monitor arm - monitor..
Bureau niet, dat is inventaris. Dat mag alleen als het een echte zelfstandige ruimte is. Daar is nu juist genoeg over te vinden. Tenzij het speciale inventaris is (a la de pedicure die thuis in een kamer haar werk doet, of de tandartsstoel). Maar een bureau, zelfs in hoogte verstelbaar, is geen specifieke apparatuur. Mijn gevoel zegt wel dat als je een deel prive boekt (stel je koopt een bureau 3 x zo duur dan een Ikea bureau dat je waarschijnlijk anders had gehad, en je boekt 33% prive) je er best weleens mee weg zou kunnen komen. Want de gedachte is dat je anders toch ook wel een bureau zou hebben staan. Door een deel prive te boeken toon je aan dat je in die gedachte mee gaat, maar omdat je 'm nu zakelijk gebruikt je betere kwaliteit koopt. En dat prijsverschil is puur vanwege het zakelijke karakter.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wel grappig dat deze discussie zich elke 5-6 pagina's verder herhaald met steeds dezelfde personen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ik zie geen enkele basis voor een (gedeeltelijk zakelijke) boeking van kantoorinrichting in een niet kwalificerende thuiswerkruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Same, al heb ik het nieuwe bureau + stoel nu in Covid-tijd gewoon op de zaak gezet.
Groot verschil of je er mischien 10 uur per week achter zit (1 dag per week thuiswerken) of 45+ uur per week.

Geen zin om mijn rug te verkloten of RSI op te lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 27-11-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

t_captain schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:50:
Ik zie geen enkele basis voor een (gedeeltelijk zakelijke) boeking van kantoorinrichting in een niet kwalificerende thuiswerkruimte.
Omdat de gedachtegang achter die regel is (en dan qoute ik ongeveer mijn accountant) dat de belastingdienst er vanuit gaat dat als jij een kamer over hebt om te werken, daar anders ook wel een bureau zo staan. Dus dat je 'm daarom niet zakelijk mag boeken. Door een deel prive te boeken toon je aan dat je in die gedachte meegaat, maar je betere kwaliteit spullen koopt omdat je er nu 40 uur per week aan werkt in plaats van af en toe (wat je had gedaan als je niet volledig thuis zou werken). Ik zeg ook niet dat het lukt, maar dat je bij een controle daarmee wellicht een redelijke verdediging hebt waarin een inspecteur mee zou kunnen gaan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:32:
Wel grappig dat deze discussie zich elke 5-6 pagina's verder herhaald met steeds dezelfde personen 8)
Anders kom ik niet aan de 10 uur per week bij m'n niet primaire klant he, dat jullie m'n facturen niet betalen kan ik ook weinig aan doen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:32:
[...]

Anders kom ik niet aan de 10 uur per week bij m'n niet primaire klant he, dat jullie m'n facturen niet betalen kan ik ook weinig aan doen! ;)
Prima plan! Als we elkaar hier nu eens facturen in een cirkeltje gaan sturen zit je zo aan die 25% van je tijd en omzet en kost het niemand iets. >:)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:26:
[...]
Want de gedachte is dat je anders toch ook wel een bureau zou hebben staan. Door een deel privé te boeken toon je aan dat je in die gedachte mee gaat, maar omdat je 'm nu zakelijk gebruikt je betere kwaliteit koopt. En dat prijsverschil is puur vanwege het zakelijke karakter.
Wat ouderwets, natuurlijk volgt de wetgeving altijd de realiteit, maar wie heeft er tegenwoordig nog een computerkamer? Misschien moet ik dan de eettafel maar deels zakelijk boeken want daar zit ik meer uren zakelijk aan dan privé.

Valt een koffiezetapparaat eigenlijk onder apparatuur of inrichting? Die gebruik ik ook met name tijdens het werk en heb ook één die voor professioneel gebruik aangeraden wordt waardoor de helft op de zaak al best interessant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Koffie dient een privébelang. Volgens mij valt het in werkgever-werknemer relaties ook onder de WKR (zij het met nihilwaardering). Dat illustreert dat koffie geen zakelijke kostenpost is maar onderdeel van de uitgaven aan personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De koffie zelf begrijp ik (net als eten en drinken), maar het apparaat zelf valt toch niet onder de WKR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:42:
Wat ouderwets, natuurlijk volgt de wetgeving altijd de realiteit, maar wie heeft er tegenwoordig nog een computerkamer? Misschien moet ik dan de eettafel maar deels zakelijk boeken want daar zit ik meer uren zakelijk aan dan privé.
Maar een eetkamertafel is nooit een 'professionele werkplek' te noemen, een bureau in een aparte kamer waar je, als je geen zzp'r zou zijn, wat administratie op doet, rekeningen hebt liggen, etc, wel. Maar goed, daarom is de basisregel natuurlijk "geen officiele werkruimte is geen meubilair zakelijk" want anders pak ik die dure bank die ik heb ook nog even zakelijk want ik moet Word documenten natuurlijk wel comfortabel kunnen lezen. En zie daar de reden van dit soort regels, omdat dat vroeger blijkbaar niet zo strikt was en dus de hele inboedel op naam van de zaak werd gekocht...
Valt een koffiezetapparaat eigenlijk onder apparatuur of inrichting? Die gebruik ik ook met name tijdens het werk en heb ook één die voor professioneel gebruik aangeraden wordt waardoor de helft op de zaak al best interessant wordt.
Als je die op je werkkamer zet en ook kunt aantonen dat het redelijk is dat je die niet ook prive gebruikt (bv doordat je in de keuken een ander apparaat hebt staan) zou dat nog best geloofwaardig kunnen zijn. Of wellicht met dezelfde verdediging als het bureau, bv 50/50 omdat je doordat je thuiswerkt meer koffie gebruikt, apparaat sneller slijt, dus betere kwaliteit gekocht. En daarom 50/50 omdat je idd prive anders ook wel een koffieapparaat zou hebben (maar dan wat minder duur/mindere kwaliteit). Of je er mee weg komt? Geen idee. Belastinginspecteurs reageren volgens mij niet in dit topic... Maar je toont iig aan dat je je best hebt gedaan aan de gedachte van de wet te voldoen. Al kun je natuurlijk discussiëren over het zakelijk belang. Zonder laptop kunnen wij ons werk niet doen, maar zonder koffie?... :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Deveon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:42:
[...]

Tja, snap niet waarom deze discussie om de maand herhaald moet worden. Het idee is dat er vroeger veel misbruik gemaakt werd van de mogelijkheid om privé dingen voor het huis zakelijk te boeken. Daarom is er nu een super heldere regel dat inrichting NOOIT aftrekbaar is van de belasting als het gaat om een privé ruimte (en wat daar onder valt is ook strak gedefinieerd). Maakt niet uit of je het alleen zakelijk gebruikt. Je het nooit had gekocht als je het niet zakelijk nodig zou hebben etc

Als je inrichting wilt aftrekken van de belasting moet je zorgen dat je oftewel een zelfstandige werkruimte hebt, of dat je minimaal 10% van je woning zakelijk gebruikt en je dat ook op de balans hebt staan van je onderneming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
@Hielko Helemaal mee eens. En anders koop je die stoel van 400 a 600 euro prive. Lijkt me ook niet zo'n probleem met de tarieven die je bij je klant kunt vragen. Verbaas me weleens hoeveel moeite er wordt gedaan om iets van 100euro zakelijk te mogen boeken en een hele administratie voor te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jongetje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:39:
@Hielko Helemaal mee eens. En anders koop je die stoel van 400 a 600 euro prive. Lijkt me ook niet zo'n probleem met de tarieven die je bij je klant kunt vragen. Verbaas me weleens hoeveel moeite er wordt gedaan om iets van 100euro zakelijk te mogen boeken en een hele administratie voor te voeren.
Tjah dat kun je dan sowieso wel van al je uitgaven zeggen toch? Koop ze prive want dat gedoe allemaal voor de administratie. Activa aanmaken, afschrijven. Pfff. Factuur inboeken van je lease auto, de brandstof kosten. Iets zakelijk kopen kost me zo ongeveer 1 minuut administratieve handeling, meestal iets minder trouwens. Ik voer geen hele administratie omdat ik wel of niet een bureaustoel zakelijk boek... En wat denk je van het gedoe met WBSO subsidie. Of de meewerkvergoeding voor je partner. Wat denk je van al die administratie om je jaarruimte te gebruiken voor een pensioen..

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
@Crazy D Ik begrijp je punt wel, maar om allemaal redenen te verzinnen om zaken toch te kunnen boeken wat niet de bedoeling is lijkt me ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:24:
[...]

Maar een eetkamertafel is nooit een 'professionele werkplek' te noemen, een bureau in een aparte kamer waar je, als je geen zzp'r zou zijn, wat administratie op doet, rekeningen hebt liggen, etc, wel. Maar goed, daarom is de basisregel natuurlijk "geen officiele werkruimte is geen meubilair zakelijk" want anders pak ik die dure bank die ik heb ook nog even zakelijk want ik moet Word documenten natuurlijk wel comfortabel kunnen lezen. En zie daar de reden van dit soort regels, omdat dat vroeger blijkbaar niet zo strikt was en dus de hele inboedel op naam van de zaak werd gekocht...
Wat ik probeer aan te geven is dat voor privé die eettafel daar prima voor voldoet. Als ik de gemiddelde Teams meeting bekijk geld dat voor heel veel werkende die nu nog steeds achter de eettafel zitten. Tuurlijk zullen er ook mensen zijn die een kamer "over" hebben en daarom hiervoor inzetten, maar ik denk dat er maar weinig een extra kamer voor zullen maken of opofferen.
[...]

Als je die op je werkkamer zet en ook kunt aantonen dat het redelijk is dat je die niet ook prive gebruikt (bv doordat je in de keuken een ander apparaat hebt staan) zou dat nog best geloofwaardig kunnen zijn. Of wellicht met dezelfde verdediging als het bureau, bv 50/50 omdat je doordat je thuiswerkt meer koffie gebruikt, apparaat sneller slijt, dus betere kwaliteit gekocht. En daarom 50/50 omdat je idd prive anders ook wel een koffieapparaat zou hebben (maar dan wat minder duur/mindere kwaliteit). Of je er mee weg komt? Geen idee. Belastinginspecteurs reageren volgens mij niet in dit topic... Maar je toont iig aan dat je je best hebt gedaan aan de gedachte van de wet te voldoen. Al kun je natuurlijk discussiëren over het zakelijk belang. Zonder laptop kunnen wij ons werk niet doen, maar zonder koffie?... :P
Uiteraard kan ik zonder koffie mijn werk doen, maar dat is niet relevant. De belastingdienst bepaalt niet hoe ik mijn werk kan doen. Ik ga het denk ik eens aan mijn boekhouder voorleggen. Het koffiezetapparaat staat wel gewoon in de keuken, maar ik zit dan ook aan de eettafel. Mijn (prive) bureau op zolder gebruik ik alleen als de kinderen thuis zijn of de schoonmaker er is omdat de wifi beroerd is. Het bedrag is beperkt en ga de koffie zelf ook niet zakelijk opnemen, maar waarom zou ik meer belasting betalen dan nodig :9

offtopic:
Voor de slimmerik; ja ik heb een bureau, maar die is de afgelopen 4,5 jaar enkel als tafel gebruikt voor troep en was, nooit voor administratie en/of werkzaamheden. Deze komt zelfs nog uit mijn ouderlijke huis. De game-pc die erop stond heeft sinds dien niet meer gedraaid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

De uitgaven die je doet om je wifi te fixen, kan je dan wel weer veel makkelijker in je boekhouding kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:26:
[...]

De uitgaven die je doet om je wifi te fixen, kan je dan wel weer veel makkelijker in je boekhouding kwijt :+
WiFi is helaas niet het enige probleem. Ons huis is niet geschikt voor een thuiskantoor (op zolder) en helaas kan ik de kosten om dat te realiseren niet zakelijk boeken (dat zou leuk zijn). :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Een huis met officiele werkruimte lijkt aantrekkelijk, maar er zitten ook adders onder het gras.

Voordelen:
* hypotheekrente pro rato zakelijk gebruik als winstlast
* energiekosten pro rato zakelijk gebruik als wisntlast
* kosten voor inrichting etc als winstlast

Nadelen:
* hypotheekrente pro rato zakelijk gebruik niet meer als aftrekpost
* waardestijging van je woning pro rato zakelijk gebruik als winstbate

Die hypotheekrente, dat is een beetje lood om oud ijzer. Voor een eenpersoons kantoor maak je misschien 500 per jaar aan kosten wat betreft de inrichting. 2500 aan inrichting, elke 5 jaar nieuw, dat moet toch de kosten wel dekken denk ik. Dan kun je misschien een kwart van je energierekening zakelijk opvoeren. Da's nog 500 per jaar.

Stel dat je woning 3 ton waard is en de woningprijzen jaarlijks gemiddeld met 2% stijgen. Stel dat je kantoor 15% van je woning inneemt en je pro rato de vierkante meters rekent. Dan ben je bovenstaande voordeelen alweer kwijt. Woon je wat duurder, of schat je de stijging van de woningprijzen wat minder conservatief in, dan is het zelfs in je nadeel om een werkruimte zakelijk te boeken.

Voor huurders ligt het gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:29:
[...]

WiFi is helaas niet het enige probleem. Ons huis is niet geschikt voor een thuiskantoor (op zolder) en helaas kan ik de kosten om dat te realiseren niet zakelijk boeken (dat zou leuk zijn). :+
Eerst formeel je zolder zakelijk maken en daarna verbouwen? ;) Al kan ik me voorstellen dat dat niet helemaal zomaar geaccepteerd zal worden als je opeens zakelijk 2 dakkapellen en een lift via de buitenkant gaat plaatsen :P
En dan is het nog steeds de vraag of het heel handig is, want zie t_captain.

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy D op 27-11-2020 11:53 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:51:
[...]

Eerst formeel je zolder zakelijk maken en daarna verbouwen? ;) Al kan ik me voorstellen dat dat niet helemaal zomaar geaccepteerd zal worden als je opeens zakelijk 2 dakkapellen en een lift via de buitenkant gaat plaatsen :P
M'n vader is hier lang geleden mee bezig geweest omdat 'ie ook zelfstandige was en vanuit huis werkte. Destijds kwam je nog enigzins weg met een aparte ruimte in huis, vlak naast de voordeur, maar ook die regels zijn aangescherpt. Dingen als dat je werkruimte ook echt een aparte ingang moet hebben enzo. Al met al is het vooral veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Aparte ingang, tenminste 10% en eigen toiletruimte.Je hebt het gauw over huizen van >6 ton en dan is de belaste waardestijging groter dan de winst van je zakelijke energiecontract en inrichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:24:
Aparte ingang, tenminste 10% en eigen toiletruimte.Je hebt het gauw over huizen van >6 ton en dan is de belaste waardestijging groter dan de winst van je zakelijke energiecontract en inrichting.
Volgens de Belastingdienst is het wel mogelijk om het kosten af te trekken zonder de ruimte zakelijke op de balans op te nemen als je er 70% van je omzet behaald. Is het geen "zelfstandige werkruimte" (zolder zonder ingang) dan ontkom je hier inderdaad niet aan.
Crazy D schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:51:
[...]

En dan is het nog steeds de vraag of het heel handig is, want zie t_captain.
Mijn voorkeur is nog altijd om geen kosten te maken in plaats van zakelijke kosten. Grotendeels betaal ik nog steeds zelf.. ;)

PS: Met een BV kan je ook de ruimte privé verhuren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Tegen een zakelijke huur, wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Toen ik ons huidige huis kocht heb ik ook doorgerekend of ik hem volledig op de zaak wilde zetten (woning is keuzevermogen bij >10% en <90% zakelijk gebruik). Netto zou het 100 euro per maand schelen, maar bij verkoop is de meerwaarde IB belast, en dat doet alle voordelen op korte termijn meer dan teniet...

Al koop ik wel duurdere meubels dan wat ik voorzien had, en een tuinman had ik ook graag zakelijk geboekt, maar dan nog. Met vastgoed op de balans kom je ook al wat sneller onder een vergrootglas te liggen volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door pirke op 27-11-2020 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:36
Ik huur met een paar collega freelancers een anti-kraak kantoor in Rotterdam. Daar heb ik natuurlijk een bureau nodig, die is volledig aftrekbaar. Laat ik nou door de corona voornamelijk thuis zitten en mijn bureau tijdelijk naar huis hebben verhuisd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Deveon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:40:
[...]
PS: Met een BV kan je ook de ruimte privé verhuren toch?
Nope, hier heb ik ook weleens aan gedacht (soort van):

Bedrijfshal prive kopen en verhuren aan eigen zaak tegen hypotheekbedrag plus wat extra (marktconform). Mag niet omdat er een duidelijke koppeling aanwezig en je duidelijk bezig bent om jezelf te verrijken.
Een stukje vruchtgebruik mag je als zakelijke kosten opvoeren en daar blijft het bij.

Toen ik daar achter kwam had ik het volgende verzonnen:
Mijn broer koopt een hal, ik koop de hal ernaast (beide prive aanschaf) en we verhuren de hallen aan onze beide zaken. Ook dat mag niet, als er familiebanden zijn geldt hetzelfde als hierboven.

Terwijl je gerust aan een vreemde enkele duizenden per maand aan huur mag betalen |:(

Wikipedia: Terbeschikkingstellingsregeling

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 27-11-2020 20:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Belastingplan 2021 van t_captain:

Alle IB naar box 1 met flatrate van 30%. VPB ook naar 30% en VPB als voorheffing van IB acepteren.

Door de tarieven te egaliseren, is er geen noodzaak meer tot vlucht van de ene box naar de andere, en dan kunnen allerlei regelingen zoals de TBS regeling verdwijnen.

Het probleem met zulke regelingen is dat ze iets aan banden leggen dat eigenlijk gewoon zou moeten kunnen, bijvoorbeeld de transacties tussen DGA en BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik kende die TBS regeling nog niet, dat is wel een zure regeling. Resultaat op een vermogensbestanddeel uit box 3 wordt dus in box 1 belast. Of verhuist het vermogensbestanddeel daarmee naar box 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 15:57
t_captain schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:12:
Belastingplan 2021 van t_captain:

Alle IB naar box 1 met flatrate van 30%. VPB ook naar 30% en VPB als voorheffing van IB acepteren.

Door de tarieven te egaliseren, is er geen noodzaak meer tot vlucht van de ene box naar de andere, en dan kunnen allerlei regelingen zoals de TBS regeling verdwijnen.

Het probleem met zulke regelingen is dat ze iets aan banden leggen dat eigenlijk gewoon zou moeten kunnen, bijvoorbeeld de transacties tussen DGA en BV.
Wat mij betreft de spijker op de kop. En dan ook alle toeslagen afschaffen, plus het verschil tussen een- en tweeverdieners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Mijn stem heb je sowieso. Wanneer ga je nu eens de politiek in? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Vacatures genoeg bij FvD :D

Serieus antwoord: ik vind het politiek klimaat weinig aantrekkelijk. Als je een rechtse lijn zou willen inzetten (zoals een flatrate inkomstenbelasting en het opheffen van de dienst toeslagen), dan word je door de andere helft van het spectrum weggezet als een neonazi.

En, nog erger, je moet voortdurend politieman spelen in je eigen achterban. Want alle foute types uit “eigen volk eerst” kring, die klitten schijnbaar altijd samen bij de nieuwste rechtse partij. Als lijsttrekker ben je dan een soort messias, tot je een aantal jaar later bent opgevolgd door de volgende messias.

Je zou dagelijks publiekelijk stelling moeten nemen tegen hun denkbeelden. Ook als dat afleid van het thema dat op dat moment actueel is. Vermoeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Met hetzelfde doen als ieder ander ga je natuurlijk geen verandering ter weeg brengen. Waar ik behoefte aan heb is een politieke partij die op basis van feiten en onderzoek doen wat goed is voor het land en daarvan hun achterban overtuigd. Een partij die zonder vast te houden aan eerder beloftes een nieuwe weg in kan gaan omdat de situatie veranderd. Dáár zou ik lid van worden. De achterban is goed om problemen bloot te leggen, maar niet om tot de juiste oplossing te komen. Zie ook hier de terugkomende discussie over hoe de schijn zelfstandigheid aangepakt moet worden. De IT en Finance zijn maar een minimaal deel van álle ZZP’ers. Het is makkelijk om vanuit je eigen expertise tot een oplossing te komen, maar daarmee doe je waarschijnlijk te kort aan andere situaties.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 28-11-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@t_captain ik zit sowieso links van D66 in het spectrum dus ik vrees dat ik dan toch niet op je ga stemmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Sinds corona huur ik een kleine ruimte om te werken. Bureau en bureaustoel zit in de huur, dus dat hoefde ik niet te kopen, wel moest ik een eigen scherm, muis en toetsenbord kopen.

Dat heb ik allemaal als zakelijke kosten opgevoerd.

Ik verwacht dat we over 3-6 maanden weer terug naar kantoor kunnen/moeten. Zodra we naar kantoor kunnen/moeten zal ik de huur opzeggen.

Maar hoe zit het dan met mijn zakelijke geboekte scherm, muis en toetsenbord? Toetsenbord zal in de kast belanden, muis zal ik gebruiken bij de klant op locatie, maar het scherm zal ik thuis als 2e scherm gebruiken.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
Mensen met meer invloed en verstand van zaken zeggen dit soort dingen al langer:
https://www.rekenkamer.nl...-ons-uit-fiscale-detentie
Dat maakt altijd dat ik me een beetje machteloos voel als ik het anders zou willen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

c-nan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:14:
Maar hoe zit het dan met mijn zakelijke geboekte scherm, muis en toetsenbord? Toetsenbord zal in de kast belanden, muis zal ik gebruiken bij de klant op locatie, maar het scherm zal ik thuis als 2e scherm gebruiken.
Precies wat je zegt.... Muis gebruik je, toetsenbord beland in de kast en het scherm gebruik je ook... :P Dat maakt totaal niets uit. Als ik vind dat ik toe ben aan een nieuw toetsenbord dan wacht ik niet tot m'n huidige echt weggegooid moet worden. Dan koop ik een nieuwe en die andere beland in de kast. Zo werkt dat. Mits binnen het redelijke. Elke week een nieuwe monitor zou bij een controle wel vraagtekens op kunnen roepen :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 06:07

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Crazy D schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:08:
[...]

Precies wat je zegt.... Muis gebruik je, toetsenbord beland in de kast en het scherm gebruik je ook... :P Dat maakt totaal niets uit. Als ik vind dat ik toe ben aan een nieuw toetsenbord dan wacht ik niet tot m'n huidige echt weggegooid moet worden. Dan koop ik een nieuwe en die andere beland in de kast. Zo werkt dat. Mits binnen het redelijke. Elke week een nieuwe monitor zou bij een controle wel vraagtekens op kunnen roepen :+
Ik verander redelijk vaak van hardware. De oude verkoop ik weer met een factuur en is gewoon zakelijk dus.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Jogai schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:19:
Dat maakt altijd dat ik me een beetje machteloos voel als ik het anders zou willen.
Hoeft niet. Dat is verspilde energie, naar mijn mening.

Ik zie een politicus in het beste geval als welwillende mens, die tracht invloed uit te oefenen. In het slechtste geval zijn het sociopaten die hun charmes misbruiken om hun zin door te drijven, omdat ze sociopaten zijn. De meesten zullen ergens tussenin zitten.

Het kost je de minste energie als kleine ondernemer, als je uit het zicht blijft, en de regels enigszins naleeft. Je doet je eigen zin, en zorgt ervoor dat je verdedigbaar de regels interpreteert. Dan kan niemand je wat maken, en maak jij netjes elk jaar winst.

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 28-11-2020 16:15 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
Steek er niet echt energie in, dus verspil er ook niets aan ;)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Welke FvD? Alles dat er nu nog over is, is de Thierry en Freek club. Wel mooi om te zien, die enorme implosie de laatse week :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Ik werk met afgeronde bedragen om het simpel te houden.

01-08-2020: Mobiel gekocht (mobiel 1), 500 ex btw. Direct afgeschreven naar 0 euro.
Mag bovenstaande als starter? Dus direct volledig afschrijven (willekeurig afschrijven).

01-12-2020: Mobiel verkocht (mobiel 1), via Tweakers, voor 400 euro. Screenshots aanwezig in geval van twijfel.
Hoe verwerk ik dit in mijn administratie? Ik heb geen adres(gegevens) van de koper. Is de verkoop belast met BTW?

10-12-2020: Koop nieuw mobiel (mobiel 2), 700 ex btw. Direct afgeschreven naar 0 euro.
Mag bovenstaande als starter? Dus direct volledig afschrijven (willekeurig afscrijven).

Als bovenstaande mag en toegestaan is. Welk bedrag telt mee voor de KIA?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Van die eerste telefoon mag je de KIA niet toepassen gezien het gebruik korter is dan een jaar. Voor de verkoop moet er nog wel een factuur komen en de BTW moet afgedragen worden. Persoonlijk zou ik de verkoopfactuur wel opnemen in de administratie, maar niet meegeven (ivm garantieclaims). Zo lang de BTW afgedragen is zal de Belastingdienst er niet moeilijk om doen.

Voor die tweede telefoon mag je KIA toepassen zo lang je hem langer dan één jaar gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:25:
Voor die tweede telefoon mag je KIA toepassen zo lang je hem langer dan één jaar gebruikt.
En vergeet de desinvesteringsbijtelling niet. Dat maakte verkopen tegen boekwaarde een stuk minder aantrekkelijk toen ik dat met [een jaar] oude laptops deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Mocht er nog iemand een laptopje zoeken, Lenovo heeft een paar lekkere gebakjes in de Cybermonday aanbieding: https://www.lenovo.com/nl...entResultsLayoutType=grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
X1 Carbon (2019 spec) i7 16 512 voor 900 euro excl BTW is scherp!

https://www.lenovo.com/nl...carbon-gen-7/p/20QD00L7MH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Interesante specs, alleen jammer dat het een Intel CPU is xD
En zo te zien geen optie om het OS weg te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Ik zie in dit topic veel discussie over rechtsvorm voorbij komen BV/EZ. Voor komend jaar ben ik aan het kijken wat voor mij het handigst is qua rechtsvorm. Graag wil ik dat hier delen, want ik ben benieuwd naar jullie mening of dat ik misschien iets over het hoofd zie. Op dit moment heb ik de neiging om het via een BV constructie te doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Krysa schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:14:
Ik zie in dit topic veel discussie over rechtsvorm voorbij komen BV/EZ. Voor komend jaar ben ik aan het kijken wat voor mij het handigst is qua rechtsvorm. Graag wil ik dat hier delen, want ik ben benieuwd naar jullie mening of dat ik misschien iets over het hoofd zie. Op dit moment heb ik de neiging om het via een BV constructie te doen.

Members only:
Vast salaris en overzichtelijkheid kan je in een éénmanszaak ook hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 30-11-2020 15:40 . Reden: MO-tags toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Krysa Hier een eenmanszaak gekozen vanwege de simpliciteit (KISS). Nu haal ik ook niet de omzet die jij realiseert, maar vind het prettig dat ik als particulier aankopen kan doen en deze zakelijk kan boeken. Dit geld ook voor bijvoorbeeld je auto verzekering die voor BVs vaak aanzienlijk duurder zijn dan particulieren. Tot slot heb je bij eenmanszaak het voordeel dat voor een auto je nooit meer hoeft bij te tellen dan je kosten terwijl dat bij een BV wel het geval kan zijn als je bijvoorbeeld sterk fluctueert in te rijden kilometers per opdracht.

Voor het beperken van IB kan je natuurlijk ook de FOR toepassen, maar het voordeel van een BV is daarin juist dat je geen last krijgt van de VRH. Al kan je zoals hier eerder voorbij is gekomen ook redelijk wat vermogen onderbrengen in je eenmanszaak. Financieel zou ik dan ook geen BV willen, hooguit voor aansprakelijkheid of ontsluiting bij huwelijkse voorwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

hackerhater schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:35:
Interesante specs, alleen jammer dat het een Intel CPU is xD
En zo te zien geen optie om het OS weg te laten.
Gaap. Daar zijn andere topics voor om je gal te spuien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 17-09 16:20
@Krysa volgens mij heb je het wel redelijk uitgezocht. Ik heb het met een vergelijkbaar verhaal ook in een BV-vorm gestopt, en geen spijt van. Het idee van 'overzichtelijkheid' snap ik wel. Ik vind het heerlijk om gewoon als ware een loonslaaf simpel m'n IB-aangifte te kunnen doen (oke, komen wel wat andere aangiftes bij).

Als je de BV-route gaat nemen, wil je dat dan ook in een holding-werkmij constructie doen? Overigens zou ik er niet van uit gaan dat je meteen 1650 uur maakt. Netwerken, administratie, acquisitie, kost allemaal tijd die je eerst niet hoefde te maken. Verder niet vergeten naar een AOV- en aansrpakelijkheidsverzekering te kijken (zou ik doen via een adviseur, maar is ook voldoende over gerept in dit topic).

Tot slot, heb je ook verdere groeiplannen? Zo niet, wat wil je dan gaan doen met het geld wat je oppot?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Freeaqingme schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:33:
Als je de BV-route gaat nemen, wil je dat dan ook in een holding-werkmij constructie doen?
Nee, de enige reden die ik kan bedenken om dat te doen is dat je minder risico loopt. Ik vraag me af in hoeverre je aansprakelijk bent boven de 2.5 miljoen als ontwikkelaar. De opdrachtgever moet dan echt aan kunnen tonen dat ik bijvoorbeeld moedwillig schade heb aangericht. Dat is niet iets wat ik op korte termijn van plan ben O-)
Voor het stukje verloning en aangifte etc. ga ik Employes gebruiken. Simpel pakket, lage kosten en kan namens mij de aangifte automatisch doen. Ik hoef dan alleen nog maar over te maken. Boekingen gaan automatisch naar boekhoudpakket.

Qua groeiplannen moet ik nog even aankijken. Misschien op projectbasis mensen aannemen (starters zonder werkervaring). En heel misschien vermogen bijleggen wanneer ik een huis wil gaan kopen. Dat laatste ga ik eerst even bekijken met een boekhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04
Krysa schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:39:
[...]

Qua groeiplannen moet ik nog even aankijken. Misschien op projectbasis mensen aannemen (starters zonder werkervaring). En heel misschien vermogen bijleggen wanneer ik een huis wil gaan kopen. Dat laatste ga ik eerst even bekijken met een boekhouder.
holding/werk bv is ook voor zulke dingen relvant. Dat je bv je eigen freelance werk kunt scheiden van je eventuele toekomstige odnernemeningen.
1 holding + 1 freelance werkbv + 1 werken+nieuwe mensen bv.

Mocht 1 van je 2 werk bv's niet goed gaan/claim krijgen die je niet kunt/wilt betalen. dan heb je daar met je andere bv geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Krysa schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:14:

***members only***
Een punt wat ik niet benoemd zie worden is dat je met een BV wel verplicht bent om een jaarrekening te deponeren bij de KVK die daarmee openbaar wordt. Het is alleen een hele beperkte balans, maar desondanks als je veel vermogen in de BV laat zitten dan kan de geïnteresseerde buurman het wel zo opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Hielko schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:49:
[...]

Een punt wat ik niet benoemd zie worden is dat je met een BV wel verplicht bent om een jaarrekening te deponeren bij de KVK die daarmee openbaar wordt. Het is alleen een hele beperkte balans, maar desondanks als je veel vermogen in de BV laat zitten dan kan de geïnteresseerde buurman het wel zo opvragen.
Dus dan weet de buurman wat ik aan vermogen heb/wat ik binnenhark?
Ik doe het zelf ook wel eens, maar dan meer uit interesse voor mezelf. Of het is een risicoanalyse wat ik wil afdekken voordat ik in zee ga met het bedrijf in kwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Krysa schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:39:
[...]
Nee, de enige reden die ik kan bedenken om dat te doen is dat je minder risico loopt. Ik vraag me af in hoeverre je aansprakelijk bent boven de 2.5 miljoen als ontwikkelaar. De opdrachtgever moet dan echt aan kunnen tonen dat ik bijvoorbeeld moedwillig schade heb aangericht. Dat is niet iets wat ik op korte termijn van plan ben O-)
Holding/werk BV heeft niet direct iets met aansprakelijkheid te maken. Een BV is immers al een "besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid". Je bent niet meer aansprakelijk dan de de hoeveelheid geld die je er als aandeelhouder erin gestopt hebt. Bij 1 aandeelhouder is dat doorgaans 1000 euro. Als een BV aansprakelijk wordt gesteld voor meer dan het aan assets heeft, dan gaat het failliet en is de aandeelhouder zijn geld kwijt. Zo simpel is het.

Verwarring ontstaat bij bestuurlijke aansprakelijkheid. Als DGA voer je ook directie, en bij wanbestuur kan dat leiden dat de directie aansprakelijk wordt gesteld. In dat geval helpt je holding structuur niet, omdat die aansprakelijkheid doorloopt. Je werk-BV, je holding-BV en je persoonlijk vermogen lopen bij bestuurlijke aansprakelijkheid gevaar. Als je je zaken een beetje goed op orde hebt, komt bestuurlijke aansprakelijkheid nauwelijks voor. Dat gaat over bijv. fraude, witwassen, het niet voeren van een administratie, belastingachterstand, of strafrechterlijke zaken (omkoping, piramidespel etc) e.d.

Een holding/werk BV doe je, zodat je flexibel bent met betrekking tot je werkBV, bijv verkoop, opheffing of in het ongunstigste geval faillissement. Eventueel winsten uit eerdere jaren, e.d. en patent/licenties houdt je in de holding.

Mijn advies met betrekking tot holding/werkBV: direct doen. Kost nauwelijks meer en als je het achteraf wilt doen kost dat veel geld. Helaas hier in de praktijk ondervonden.
Voor het stukje verloning en aangifte etc. ga ik Employes gebruiken. Simpel pakket, lage kosten en kan namens mij de aangifte automatisch doen. Ik hoef dan alleen nog maar over te maken. Boekingen gaan automatisch naar boekhoudpakket.
Advies: zoek een accountantbureau dit dat voor je kan doen. Die van mij maakt aan het begin van het jaar 12 loonstrookjes en doet direct de aangifte. Ik hoef alleen de betalingen in de bankapp te zetten (12 x nettoloon, 12 x loonheffing naar belastingdienst). Kost mij nog geen 100 euro per jaar.
Misschien op projectbasis mensen aannemen (starters zonder werkervaring).
Let op regelgeving! Eventueel beginnen met een uitzendbureau er tussen of als ZZP-ers (indien mogelijk). Personeel aannemen (ook tijdelijk) komt met verplichtingen voor de werkgever.

Overigens ook hier een argument voor holding/werkBV: als je niet van het personeel af kunt, kun je de werkBV laten klappen, terwijl het geld en IP in de holding blijft zitten.
Members only:
Bespreek dit even met een boekhouder/accountant. Mogelijk dat de belastingdienst hier moeilijk over gaat doen. Er is zoiets als afgeleid loon, hoewel er jurisprudentie is die aangeeft dat dit niet altijd van toepassing hoeft te zijn.
Members only:
Is dat kantoor aan huis, want daar hangen zeer strikte regels aan!
Members only:
Beetje afhankelijk van het type werk en de grootte van de opdracht, houd rekening met de tijd voor acquisitie en administratie die je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Skyaero schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:23:
[...]

Holding/werk BV heeft niet direct iets met aansprakelijkheid te maken. Een BV is immers al een "besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid". Je bent niet meer aansprakelijk dan de de hoeveelheid geld die je er als aandeelhouder erin gestopt hebt. Bij 1 aandeelhouder is dat doorgaans 1000 euro. Als een BV aansprakelijk wordt gesteld voor meer dan het aan assets heeft, dan gaat het failliet en is de aandeelhouder zijn geld kwijt. Zo simpel is het.

Verwarring ontstaat bij bestuurlijke aansprakelijkheid. Als DGA voer je ook directie, en bij wanbestuur kan dat leiden dat de directie aansprakelijk wordt gesteld. In dat geval helpt je holding structuur niet, omdat die aansprakelijkheid doorloopt. Je werk-BV, je holding-BV en je persoonlijk vermogen lopen bij bestuurlijke aansprakelijkheid gevaar. Als je je zaken een beetje goed op orde hebt, komt bestuurlijke aansprakelijkheid nauwelijks voor. Dat gaat over bijv. fraude, witwassen, het niet voeren van een administratie, belastingachterstand, of strafrechterlijke zaken (omkoping, piramidespel etc) e.d.

Een holding/werk BV doe je, zodat je flexibel bent met betrekking tot je werkBV, bijv verkoop, opheffing of in het ongunstigste geval faillissement. Eventueel winsten uit eerdere jaren, e.d. en patent/licenties houdt je in de holding.

Mijn advies met betrekking tot holding/werkBV: direct doen. Kost nauwelijks meer en als je het achteraf wilt doen kost dat veel geld. Helaas hier in de praktijk ondervonden.

[...]

Advies: zoek een accountantbureau dit dat voor je kan doen. Die van mij maakt aan het begin van het jaar 12 loonstrookjes en doet direct de aangifte. Ik hoef alleen de betalingen in de bankapp te zetten (12 x nettoloon, 12 x loonheffing naar belastingdienst). Kost mij nog geen 100 euro per jaar.

[...]

Let op regelgeving! Eventueel beginnen met een uitzendbureau er tussen of als ZZP-ers (indien mogelijk). Personeel aannemen (ook tijdelijk) komt met verplichtingen voor de werkgever.

Overigens ook hier een argument voor holding/werkBV: als je niet van het personeel af kunt, kun je de werkBV laten klappen, terwijl het geld en IP in de holding blijft zitten.

[...]

Bespreek dit even met een boekhouder/accountant. Mogelijk dat de belastingdienst hier moeilijk over gaat doen. Er is zoiets als afgeleid loon, hoewel er jurisprudentie is die aangeeft dat dit niet altijd van toepassing hoeft te zijn.

[...]
Is dat kantoor aan huis, want daar hangen zeer strikte regels aan!

[...]

Beetje afhankelijk van het type werk en de grootte van de opdracht, houd rekening met de tijd voor acquisitie en administratie die je moet doen.
Bedankt voor de zeer waardevolle tips!

Het kantoortje is op dit moment een dedicated desk bij een verhuurpartij ongeveer een kwartier lopen van mijn woonadres. Op dit adres ben ik ingeschreven bij de KvK. Op het moment dus de dedicated desk, maar misschien wil ik een eigen kantoortje voor ~600 euro. Hier twijfel ik nog over. Thuiswerken is voor mij geen optie, want mijn huis is te klein en ik woon samen.

Met afgeleid loon bedoel je een salaris wat bij soortgelijke functie past? In dat geval kan ik wel wat loonstrookjes van mijn huidige werkgever laten zien. Daar zit ik op dit moment wel onder (de 46k)
Absoluut geen goed salaris voor mijn vakgebied/kennis. Maar ik ben tijdelijk in vaste dienst gegaan om wat certificeringen te halen en een studie af te ronden.
Omdat ik nu aan een flutsalaris gewend ben hou ik dat liever de eerste jaren gewoon aan, want ik kom ermee rond. Ik wil minimaal een jaar of 2 kunnen uitzingen bij geen opdracht. Dat blijkt wel nodig gezien de huidige situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Krysa op 30-11-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Het bepalen van je DGA salaris gaat inderdaad op basis van ongeveer het salaris wat je in loondienst zou ontvangen passend bij je kennis en ervaring. Twee jaar buffer is best stevig, verwacht je zo lang zonder klus te zitten? Corona heeft mij alleen maar meer werk bezorgd maar dat is persoonlijk misschien. Je instelling wat potten en geen idioot hoog salaris betreft is wel prima!

Ben het ook helemaal eens met @Skyaero zijn betoog betreffende BV's: één BV is geen BV. Maak er direct iets moois van, je huis moet op een goede fundering staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Mandera schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:38:
Het bepalen van je DGA salaris gaat inderdaad op basis van ongeveer het salaris wat je in loondienst zou ontvangen passend bij je kennis en ervaring. Twee jaar buffer is best stevig, verwacht je zo lang zonder klus te zitten? Corona heeft mij alleen maar meer werk bezorgd maar dat is persoonlijk misschien. Je instelling wat potten en geen idioot hoog salaris betreft is wel prima!

Ben het ook helemaal eens met @Skyaero zijn betoog betreffende BV's: één BV is geen BV. Maak er direct iets moois van, je huis moet op een goede fundering staan. :)
Dat verwacht ik niet, maar ik kan het eventueel later altijd terugbrengen naar een jaar.
Dan keer ik het misschien uit als dividend :*)
Voor nu eerst een opdracht vinden 8)7 het is december, dus een beetje lastig en netwerk gebruiken is even geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Nou, je zit in een topic vol met andere freelancers die misschien iets zien voor je... Wat doe je?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je iets doet met python, data engineering en Azure of AWS, dan moet het niet moeilijk zijn om een mooie opdracht te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Er is genoeg werk, zeker nu je 9 van de 10 keer vanuit huis kan werken. Zelf ook rond aan het kijken (Infra / Microsoft 365), maar veel opdrachtgevers zijn op zoek naar wanhopige zelfstandige. De tarieven lager vorig jaar aanzienlijk hoger. Gelukkig heb ik nog geen haast dus hoop dat de wanhoop nog verplaatst van de ZZP’ers naar de opdrachtgevers :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Deveon schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:06:
Er is genoeg werk, zeker nu je 9 van de 10 keer vanuit huis kan werken. Zelf ook rond aan het kijken (Infra / Microsoft 365), maar veel opdrachtgevers zijn op zoek naar wanhopige zelfstandige. De tarieven lager vorig jaar aanzienlijk hoger. Gelukkig heb ik nog geen haast dus hoop dat de wanhoop nog verplaatst van de ZZP’ers naar de opdrachtgevers :+
Ik denk dat het de brokers zijn die de tarieven omlaag gooien om hun marge op te hogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Hmmbob schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:50:
Nou, je zit in een topic vol met andere freelancers die misschien iets zien voor je... Wat doe je?
Ik ben .NET ontwikkelaar (>8 jaar ervaring) eigenlijk alles wat je in opdrachtomschrijvingen voorbij ziet komen zoals core, alle producten van Azure, docker, kubernetes en front-end frameworks dat beheers ik wel :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Krysa op 30-11-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Daar is toch zat voor? Sta je ingeschreven bij Brainnet / Headfirst?

Welke regio? Zeker Utrecht en de rest van de Randstad zou genoeg werk moeten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram9205
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 09:52
c-nan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:37:
Waar ik voornamelijk mee zit, wanneer ben je arbeidsongeschikt? En voor hoeveel %?. Kijken ze of ik mijn beroep nog kan uitoefenen, of kijken ze puur of ik kan werken (ongeacht het soort werk)?
^ over SharePeople. Iemand die hier meer over kan vertellen? Gaat het om beroepsongeschiktheid, passende arbeid of gangbare arbeid?

PS SharePeople referral is welkom (via DM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hankie0412 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat het de brokers zijn die de tarieven omlaag gooien om hun marge op te hogen.
Als ze exclusiviteit hebben, misschien. Maar anders concurreren ze net zo hard met andere brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Bram9205 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:06:
[...]

^ over SharePeople. Iemand die hier meer over kan vertellen? Gaat het om beroepsongeschiktheid, passende arbeid of gangbare arbeid?

PS SharePeople referral is welkom (via DM).
Toevallig vandaag een gesprek gehad met een potentiële boekhouder die ik ook vroeg om AOV advies, en die raadde mij aan om ook te kijken naar SharePeople (had hij zelf 2 jaar bij gezeten) en broodfondsen. Allemaal leuke termen die ik de komende tijd moet gaan uitpluizen.

Als ITer is de kans dat je van een ladder valt tijdens je werk een stuk lager dan een schilder. Hij raadde dan ook aan om via zo'n alternatieve route (broodfonds, sharepeople) een inkomen te regelen voor de eerste 24 maanden, en daarna een AOV te zoeken die flinke kortingen geeft omdat ze niet gelijk hoeven uit te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Edwin88 schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:48:
[...]
Als ITer is de kans dat je van een ladder valt tijdens je werk een stuk lager dan een schilder. Hij raadde dan ook aan om via zo'n alternatieve route (broodfonds, sharepeople) een inkomen te regelen voor de eerste 24 maanden, en daarna een AOV te zoeken die flinke kortingen geeft omdat ze niet gelijk hoeven uit te betalen.
Die kans zit bij een AOV in de prijs verwerkt, maar bij een broodfonds volgens mij juist niet. De korting om ze pas na 24 maanden te laten betalen vond ik trouwens niet de moeite waard om nog een extra product voor af te sluiten. Na een klein jaar ondernemen heb ik inmiddels een jaar aan kosten weten op te bouwen. Als straks de korting afneemt vergroot ik die betaalperiode van 2 maanden naar 1 of 2 jaar om de kosten te drukken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Nou, ik heb gisteren dan toch eindelijk de knoop officieel doorgehakt. Ik heb ontslag genomen bij mijn vaste werkgever en ga de stap nemen om te freelancen. Naar mijn idee heb ik al met veel zaken rekening gehouden met betrekking tot deze stap, maar hebben hier mensen nog goede algemene tips? Ik ga in eerste instantie werken vanuit een eenmanszaak, maar mocht ik qua opdrachten merken dat het allemaal wel goed zit ga ik dit omzetten naar een BV.

Ik merk vooral aan mezelf dat ik het erg spannend vind om deze stap te zetten, maar aangezien ik op dit moment 29 jaar oud ben met een kleine, heb ik het gevoel dat ik dit moet doen. Het kriebelt al jaren, maar ik weet dat als ik deze stap nu niet ga nemen, dan is het nog makkelijker om ergens vast te roesten en altijd een soort wrok te koesteren van "Had ik maar...".

Ik werk overigens in de software development, en dan voornamelijk PHP backend en zit heel breed wat betreft front-end frameworks en technieken.

[ Voor 8% gewijzigd door Huntarr op 01-12-2020 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
Huntarr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:00:
Ik merk vooral aan mezelf dat ik het erg spannend vind om deze stap te zetten, maar aangezien ik op dit moment 29 jaar oud ben met een kleine, heb ik het gevoel dat ik dit moet doen. Het kriebelt al jaren, maar ik weet dat als ik deze stap nu niet ga nemen, dan is het nog makkelijker om ergens vast te roesten en altijd een soort wrok te koesteren van "Had ik maar...".
Dit was ik in 2018 :)

Weet niet hoe je situatie is maar een BV is niet nodig in het begin. Je hebt zo nog de startersaftrek waarbij je voordeliger uitkomt. Na een jaar of 3 gebaseerd op je inkomen kan je kijken of je naar een BV wilt of niet.

Voor de rest kan je hier gewoon je vragen stellen als je wat wilt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Huntarr Goede keus, zo ben ik vorig jaar ook begonnen (al was ik een jaartje ouder). In geval van nood als de buffer leeg raakt kan je, zelfs in deze markt, altijd zo weer in loondienst maar dan heb je het wel geprobeerd.

De belangrijkste tip die ik voor je heb is begrijp het verschil in privé geld en zakelijk geld. Zeker voor het eerst jaar raad ik aan om niet meer uit te geven als in loondienst door maandelijks een vergelijkbaar bedrag naar privé te halen (automatische boeking). De grootste valkuil is de hoeveelheid belasting die in je factuur verwerkt zit (BTW en IB), zo heb ik een paar weken geleden mijn voorlopig aangifte voor 2020 maar ingediend (om belastingrente te voorkomen) en moet ik nu een aanzienlijk bedrag op de rekening van de Belastingdienst storten voor 1 januari, gelukkig zijn deze reserves ruim aanwezig. De tweede tip is een boekhouder als sparringspartner en als je het zelf wilt doen kan je op deze manier het eerste jaar even afkijken hoe dat werkt en wat er allemaal bij komt kijken, meestal kost het je maar een uurtje werken per maand.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 01-12-2020 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Jep, zo voel ik me nu, na mijn eerste jaar, ook. Had ik dit maar eerder gedaan.... :+

Qua tips:
- Gebruik een aparte zakelijke bankrekening. Je priverekening gebruiken bij een eenmanszaak mág wel, maar is niet bijster overzichtelijk.
- Gebruik een goed boekhoudprogramma. Ik (en nog best wat anderen hier) gebruik Moneymonk, super eenvoudig in gebruik en spuugt alles wat je voor de belasting nodig hebt zo uit.
- Denk na over je risico's: betaaltermijnen kunnen lang zijn* waardoor je een buffer nodig hebt om te starten, iemand anders kan tegen je aanrijden op de snelweg waardoor je niet kan werken (AOV), denk ook aan pensioen (is op basis van beleggingen, dus vroeger inleggen = langer renderen).
- Zet van iedere betaling meteen de BTW apart, een reservering voor de belasting (ik gebruik 33%) en zorg dat je eerst je buffer opbouwt voor je een nieuw huis gaat bouwen :+

En lezen lezen lezen.... Dit topic, de sites van de KVK, Belastingdienst, etc etc etc

* voorbeeldje: als je per maand factureert en een (niet ongebruikelijke) termijn van 60 dagen hebt, dan:
werk je heel jan, maak je op 1 feb de factuur op en krijg je op 1 april je geld pas... Dan heb je dus al een kwartaal aan kosten en inkomen mogen sponsoren. Inclusief de BTW over dat kwartaal trouwens, want die wil de belastingdienst al van je hebben voor 1 mei.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2020 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Nou, ik heb gisteren dan toch eindelijk de knoop officieel doorgehakt. Ik heb ontslag genomen bij mijn vaste werkgever en ga de stap nemen om te freelancen. Naar mijn idee heb ik al met veel zaken rekening gehouden met betrekking tot deze stap, maar hebben hier mensen nog goede algemene tips? Ik ga in eerste instantie werken vanuit een eenmanszaak, maar mocht ik qua opdrachten merken dat het allemaal wel goed zit ga ik dit omzetten naar een BV.
Gefeliciteerd! En wat betreft dat omzetten; ik zou gewoon kijken wanneer dat financieel aantrekkelijk is. Een BV heeft ook nadelen namelijk.
Het is ook erg spannend in 't begin. Ik ben vrij recent begonnen, heb in 2018 m'n baan opgezegd en voor mezelf begonnen. Dat was eigenlijk veruit het spannendste moment. Als je eenmaal begonnen bent, zie je snel je buffer oplopen.

Kwa tips:

* Zoals al gezegd; neem een account bij een zakelijke bank. Ik zit bij KNAB. Ik heb 2 betaalrekeningen (1 voor bedrijfskosten, 1 voor inkomende facturen) en 3 spaarrekeningen (BTW, inkomstenbelasting en buffer). Het is handig om al je zakelijke spul bij elkaar te hebben.
* Ik vind MoneyMonk voor de administratie echt ideaal.
* Ik maak zelf eigenlijk nog hetzelfde bedrag wat ik 'vroeger' netto verdiende elke maand over naar m'n prive rekening. Dan kan ik makkelijker zien of ik teveel uitgeef in een maand.
* Regel zsm je KvK inschrijving als je dat nog niet gedaan hebt. Veel dingen als zakelijke rekeningen maar ook inschrijven bij veel ZZP marktplaatsen heb je een KvK nummer voor nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Hmmbob schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:29:
[...]
* voorbeeldje: als je per maand factureert en een (niet ongebruikelijke) termijn van 60 dagen hebt,
[...]
Hey, daar is mijn stokpaardje weer. 8) Een betalingstermijn van 60 dagen (en elke andere termijn langer dan 30 dagen) is wel ongebruikelijk en een zakelijke voorwaarde die je niet zo maar moet accepteren. Je moet je afvragen: wat krijg ik er voor terug dat die ander zo lang op mijn geld blijft zitten? Is het me dat wel waard?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

Hmmbob schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:29:
[...]
* voorbeeldje: als je per maand factureert en een (niet ongebruikelijke) termijn van 60 dagen hebt, dan:
werk je heel jan, maak je op 1 feb de factuur op en krijg je op 1 april je geld pas... Dan heb je dus al een kwartaal aan kosten en inkomen mogen sponsoren. Inclusief de BTW over dat kwartaal trouwens, want die wil de belastingdienst al van je hebben voor 1 mei.
Niet ongebruikelijk? Het wettelijk maximum, dat wel. Ik zou er nooit mee akkoord gaan. 30 dagen betaaltermijn is lang zat, ik werk nu met 14 dagen.
Hydra schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:45:
[...]
* Ik maak zelf eigenlijk nog hetzelfde bedrag wat ik 'vroeger' netto verdiende elke maand over naar m'n prive rekening. Dan kan ik makkelijker zien of ik teveel uitgeef in een maand.
Knap als je dat kunt. Bij mij was dit echt totaal onhaalbaar. Dankzij de fors gestegen inkomsten ging de kinderopvangtoeslag enorm omlaag. En vanwege het feit da je zelf de belasting moet overmaken en hypotheekrenteafdruk dus een aftrekpost in plaats van een teruggaaf wordt hadden wij netto direct een stijging in maandlasten van rond €1000. Rondkomen van mijn oude (netto) salaris was er dus absoluut niet bij. Niet als we ook privé wilden blijven sparen in ieder geval. Zeker iets om rekening mee te houden in je begroting.

Bruto komt het aan allemaal uiteindelijk ruwweg op hetzelfde neer natuurlijk.

Tja

Pagina: 1 ... 189 ... 643 Laatste