Krysa schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:39:
[...]
Nee, de enige reden die ik kan bedenken om dat te doen is dat je minder risico loopt. Ik vraag me af in hoeverre je aansprakelijk bent boven de 2.5 miljoen als ontwikkelaar. De opdrachtgever moet dan echt aan kunnen tonen dat ik bijvoorbeeld moedwillig schade heb aangericht. Dat is niet iets wat ik op korte termijn van plan ben

Holding/werk BV heeft niet direct iets met aansprakelijkheid te maken. Een BV is immers al een "besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid". Je bent niet meer aansprakelijk dan de de hoeveelheid geld die je er als aandeelhouder erin gestopt hebt. Bij 1 aandeelhouder is dat doorgaans 1000 euro. Als een BV aansprakelijk wordt gesteld voor meer dan het aan assets heeft, dan gaat het failliet en is de aandeelhouder zijn geld kwijt. Zo simpel is het.
Verwarring ontstaat bij bestuurlijke aansprakelijkheid. Als DGA voer je ook directie, en bij wanbestuur kan dat leiden dat de directie aansprakelijk wordt gesteld. In dat geval helpt je holding structuur niet, omdat die aansprakelijkheid doorloopt. Je werk-BV, je holding-BV en je persoonlijk vermogen lopen bij bestuurlijke aansprakelijkheid gevaar. Als je je zaken een beetje goed op orde hebt, komt bestuurlijke aansprakelijkheid nauwelijks voor. Dat gaat over bijv. fraude, witwassen, het niet voeren van een administratie, belastingachterstand, of strafrechterlijke zaken (omkoping, piramidespel etc) e.d.
Een holding/werk BV doe je, zodat je flexibel bent met betrekking tot je werkBV, bijv verkoop, opheffing of in het ongunstigste geval faillissement. Eventueel winsten uit eerdere jaren, e.d. en patent/licenties houdt je in de holding.
Mijn advies met betrekking tot holding/werkBV: direct doen. Kost nauwelijks meer en als je het achteraf wilt doen kost dat veel geld. Helaas hier in de praktijk ondervonden.
Voor het stukje verloning en aangifte etc. ga ik Employes gebruiken. Simpel pakket, lage kosten en kan namens mij de aangifte automatisch doen. Ik hoef dan alleen nog maar over te maken. Boekingen gaan automatisch naar boekhoudpakket.
Advies: zoek een accountantbureau dit dat voor je kan doen. Die van mij maakt aan het begin van het jaar 12 loonstrookjes en doet direct de aangifte. Ik hoef alleen de betalingen in de bankapp te zetten (12 x nettoloon, 12 x loonheffing naar belastingdienst). Kost mij nog geen 100 euro per jaar.
Misschien op projectbasis mensen aannemen (starters zonder werkervaring).
Let op regelgeving! Eventueel beginnen met een uitzendbureau er tussen of als ZZP-ers (indien mogelijk). Personeel aannemen (ook tijdelijk) komt met verplichtingen voor de werkgever.
Overigens ook hier een argument voor holding/werkBV: als je niet van het personeel af kunt, kun je de werkBV laten klappen, terwijl het geld en IP in de holding blijft zitten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bespreek dit even met een boekhouder/accountant. Mogelijk dat de belastingdienst hier moeilijk over gaat doen. Er is zoiets als afgeleid loon, hoewel er jurisprudentie is die aangeeft dat dit niet altijd van toepassing hoeft te zijn.
Members only:
Inloggen
Is dat kantoor aan huis, want daar hangen zeer strikte regels aan!
Members only:
Inloggen
Beetje afhankelijk van het type werk en de grootte van de opdracht, houd rekening met de tijd voor acquisitie en administratie die je moet doen.