Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Fijne tips tot dusver, bedankt allen. Inderdaad ben ik van plan om zodra ik een opdracht heb mijn "oude" loon plus een opslag voor verhoogde kosten, waaronder inderdaad de kinderopvangtoeslag, mezelf uit te betalen. Daarmee zou ik na kosten ongeveer elke maand 2/3e maand kunnen sparen voor mindere tijden.

Daarnaast houd ik voor mezelf sowieso iedere euro die naar de belastingdienst gaat apart op een rekening en moet ik inderdaad nog een zakelijke rekening aanvragen, die scheiding is altijd fijn om te hebben (Tussen werk en prive).

Een goed boekhoudprogramma heb ik mij nog niet over ingelaten, voornamelijk omdat ikzelf een economisch gerichte achtergrond heb en hier ook altijd interesse in heb gehad. Zeker als ik begin zal ik nog weinig opdrachtgevers hebben en is dit dan ook iets makkelijker te beheren, maar op de langere termijn zal ik dit waarschijnlijk wel uitbesteden en dan is het fijn om in ieder geval her en der al wat te weten over wat er in de markt is :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Even preken voor eigen parochie: vergeet ook niet de TS van dit topic door te nemen. :)

en heel veel succes met starten natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
En natuurlijk het handboek ondernemen van de belastingdienst.

https://www.belastingdien...aties/handboek_ondernemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
Over die boekhoudprogramma's. Ik zie inderdaad Money Monk vaak voorbij komen. Daar moet ik nog eens naar kijken.

Ik vroeg me wel af of hier gebruikers zijn van gnucash? Om de een of andere reden heb ik een beter gevoel bij een lokaal programma en niet iets online. Backup gaat dan uiteraard wel ergens in de cloud, maar dan wel met mijn encryptie en beveiliging.

Iemand dus ervaring met gnucash? Goed, slecht, mwah?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:58:
[...]

Knap als je dat kunt. Bij mij was dit echt totaal onhaalbaar. Dankzij de fors gestegen inkomsten ging de kinderopvangtoeslag enorm omlaag. En vanwege het feit da je zelf de belasting moet overmaken en hypotheekrenteafdruk dus een aftrekpost in plaats van een teruggaaf wordt hadden wij netto direct een stijging in maandlasten van rond €1000. Rondkomen van mijn oude (netto) salaris was er dus absoluut niet bij. Niet als we ook privé wilden blijven sparen in ieder geval. Zeker iets om rekening mee te houden in je begroting.
Hier werd de toeslag gehalveerd, al ging mijn zoontje destijds ook van KDV naar BSO waardoor ik er zelf minder aan kwijt ben. Het gaat uiteindelijk niet om de exacte cijfers, maar of je bestedingspatroon niet enorm toe neemt. Zelf heb ik ook een 10% verhoging ingevoerd als correctie op vakantiegeld.

Zowel zakelijk als privé zit ik bij Knab en heb tussen mijn "privé opname" en uitgaves nog een derde rekening zitten waar de buffer (in privé) opbouwt, los van Belasting. Met een 30 dagen betaaltermijn komen de facturen meestal net nadat ik het vanuit mijn buffer naar de betaalrekening wil halen en zo blijft alles automatisch lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Knap als je dat kunt. Bij mij was dit echt totaal onhaalbaar. Dankzij de fors gestegen inkomsten ging de kinderopvangtoeslag enorm omlaag. En vanwege het feit da je zelf de belasting moet overmaken en hypotheekrenteafdruk dus een aftrekpost in plaats van een teruggaaf wordt hadden wij netto direct een stijging in maandlasten van rond €1000. Rondkomen van mijn oude (netto) salaris was er dus absoluut niet bij. Niet als we ook privé wilden blijven sparen in ieder geval. Zeker iets om rekening mee te houden in je begroting.

Bruto komt het aan allemaal uiteindelijk ruwweg op hetzelfde neer natuurlijk.
Onze situatie was ook anders hoor. De kids zaten al op de basisschool, en voor de rest had ik geen aftrekposten e.d. Ik spaarde sowieso al zo'n 500 per maand, dus ik gaf netto denk ik zo'n 2500 uit per maand. Dat is dus naar ongeveer 3000 gaan, gewoon omdat er meer ruimte was.

Wel is de situatie nu dit jaar anders omdat m'n vriendin gestopt is met werken. Dus daar gaat nu een hoop geld heen 8)7

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Huntarr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:00:
Nou, ik heb gisteren dan toch eindelijk de knoop officieel doorgehakt. Ik heb ontslag genomen bij mijn vaste werkgever en ga de stap nemen om te freelancen. Naar mijn idee heb ik al met veel zaken rekening gehouden met betrekking tot deze stap, maar hebben hier mensen nog goede algemene tips? Ik ga in eerste instantie werken vanuit een eenmanszaak, maar mocht ik qua opdrachten merken dat het allemaal wel goed zit ga ik dit omzetten naar een BV.

Ik merk vooral aan mezelf dat ik het erg spannend vind om deze stap te zetten, maar aangezien ik op dit moment 29 jaar oud ben met een kleine, heb ik het gevoel dat ik dit moet doen. Het kriebelt al jaren, maar ik weet dat als ik deze stap nu niet ga nemen, dan is het nog makkelijker om ergens vast te roesten en altijd een soort wrok te koesteren van "Had ik maar...".

Ik werk overigens in de software development, en dan voornamelijk PHP backend en zit heel breed wat betreft front-end frameworks en technieken.
Heb je al een opdracht? Of heb je ontslag genomen en ga je nu op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
Krysa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:39:
[...]

Heb je al een opdracht? Of heb je ontslag genomen en ga je nu op zoek?
Ik had bij mijn huidige werkgever een opzegtermijn van 2 maanden, en dit was veelal een struikelblok. Ik heb in de afgelopen maand 7 a 8 potentiele opdrachtgevers gehad die aan hebben gegeven graag met mij in gesprek te zijn gegaan, maar dat ze iemand zoeken die eerder kan gaan beginnen dan pas over ~2.5 maand. Dus ik heb nog geen opdracht en ben nu dus hard op zoek. Heb daarnaast een buffer van 3 maanden waar ik op terug kan vallen, dus heb in feite de komende 4 a 5 maanden de tijd om iets te vinden.

Edit:
Daarnaast hield ik er rekening mee dat ik door mijn twee maanden opzegtermijn nu uit kwam per eind januari. Wat mij in de afgelopen jaren wel opviel is dat er vaak in januari een grote stroom opdrachten binnenkomt omwille budgettaire redenen, dus wellicht gaat dit mij in mijn voordeel helpen (I hope so). Het blijft toch wel erg spannend, maar binnen 4 a 5 maanden iets vinden moet denk ik wel te doen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Huntarr op 01-12-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Hydra schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:45:
[...]

* Zoals al gezegd; neem een account bij een zakelijke bank. Ik zit bij KNAB. Ik heb 2 betaalrekeningen (1 voor bedrijfskosten, 1 voor inkomende facturen) en 3 spaarrekeningen (BTW, inkomstenbelasting en buffer). Het is handig om al je zakelijke spul bij elkaar te hebben.
...
* Ik maak zelf eigenlijk nog hetzelfde bedrag wat ik 'vroeger' netto verdiende elke maand over naar m'n prive rekening. Dan kan ik makkelijker zien of ik teveel uitgeef in een maand.
...
Interessante splitsing, ik zie zelf niet direct een heel groot voordeel van het uitsplitsen van betaalrekeningen, wat was jouw overweging daar? Ik zit ook bij KNAB en heb 1 zakelijke betaalrekening, daar komt alles op binnen v.w.b. betaalde facturen en gaat ook alles v.w.b zakelijke kosten en privé onttrekkingen vanaf.
Verder heb ik ook een spaarrekening voor BTW en IB gecombineerd. Dat is natuurlijk niet heel zuiver, want IB is niet zakelijk, maar ik vond het wel praktisch om mijzelf netto uit te betalen en al t geld dat 'niet van mij is' ergens te parkeren. Naar die spaarrekening gaat voor iedere factuur dus zowel de BTW als 35% (iets te veel) van 't bruto factuurbedrag. Ik vind die splitsing die jij hier aanhoudt wel logischer en zuiverder eigenlijk, dus goeie tip! Verder heb ik nog een spaarrekening voor de FOR, maar die houdt na dit jaar op te bestaan.

Netto overmaken doe ik dus zoals gezegd ook, maar wel iets meer dan wat ik vroeger verdiende in loondienst, want daar werd ik gewoon chronisch onderbetaald :+
Maar toch, geen absurde bedragen, gewoon redelijkerwijs een salaris dat je als dev in mijn positie zou mogen verwachten. Ondanks dat moet ik binnen kort toch 'ns wat extra gaan overhevelen, want de fiscalist begon te mieren dat er teveel liquide middelen opgespaard worden op de zakelijke rekeningen en dat men dat inmiddels wel 'ns een probleem kan vinden in relatie tot box 3 vermogen. Ik heb al maximaal extra afgelost op m'n woning en ik ga de FOR reservering afstorten, dus dat scheelt al, maar zelfs dan ben ik er ruim niet. Ben nu 4 jaar bezig en het gaat nogal hard :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntarr
Kwistnix schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:00:
[...]
...Ondanks dat moet ik binnen kort toch 'ns wat extra gaan overhevelen, want de fiscalist begon te mieren dat er teveel liquide middelen opgespaard worden op de zakelijke rekeningen en dat men dat inmiddels wel 'ns een probleem kan vinden in relatie tot box 3 vermogen. Ik heb al maximaal extra afgelost op m'n woning en ik ga de FOR reservering afstorten, dus dat scheelt al, maar zelfs dan ben ik er ruim niet. Ben nu 4 jaar bezig en het gaat nogal hard :o
Is het op dat moment niet slimmer om het over te gaan zetten naar een BV en jezelf vanuit die positie een loon uit te betalen? Dan kun je de rest in de BV houden en heb je in mindere tijden nog steeds "loon". Daarmee heb je geen last van de vermogensbelasting, as far as I know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
RichieB schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:51:
[...]

Hey, daar is mijn stokpaardje weer. 8) Een betalingstermijn van 60 dagen (en elke andere termijn langer dan 30 dagen) is wel ongebruikelijk en een zakelijke voorwaarde die je niet zo maar moet accepteren. Je moet je afvragen: wat krijg ik er voor terug dat die ander zo lang op mijn geld blijft zitten? Is het me dat wel waard?
Niet ongebruikelijk? Het wettelijk maximum, dat wel. Ik zou er nooit mee akkoord gaan. 30 dagen betaaltermijn is lang zat, ik werk nu met 14 dagen.
Tja, en als er een tussenpartij als Yacht Externen Management tussen zit, heb je het maar te accepteren (of 1% inleveren voor 35 dagen). Onderhandelen daarover kan niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2020 11:06 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:57
Huntarr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:04:
[...]

Is het op dat moment niet slimmer om het over te gaan zetten naar een BV en jezelf vanuit die positie een loon uit te betalen? Dan kun je de rest in de BV houden en heb je in mindere tijden nog steeds "loon". Daarmee heb je geen last van de vermogensbelasting, as far as I know.
Dat zou inmiddels ook wel een reële optie kunnen zijn inderdaad, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:01

page404

Website says no

ik keer mezelf ook meer uit. Dat heeft meerdere redenen: mijn vrouw is minder gaan verdienen dit jaar, ik ga nu echt voor mijn pensioen sparen, en los van het uitkeren maak ik ook meer kosten. Zoals een AOV en eigen auto. Die worden wel zakelijk afgeboekt maar het zijn flinke kostenposten per maand.
Ik zou wel graag minder onkosten maken maar dat lukt op dit moment even niet. Misschien als over een paar jaar er wat kinderen het huis uit zijn, ik geen alimentatie meer betaal en mijn vrouw weer leuk en beter betaald werk heeft.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

Bruto komt het aan allemaal uiteindelijk ruwweg op hetzelfde neer natuurlijk.
Zo hebben wij het hier ook gedaan inderdaad. Voorheen had ik netto loon + teruggave IB, en nu maak ik dat gecombineerde bedrag+afronding over als netto loon (want geen teruggave IB natuurlijk).

AOV, pensioen maak ik allemaal over vanaf mijn zakelijke rekening (en boek ik als prive opname in moneymonk). Zijn kosten die normaal door de werkgever gedragen zouden worden, en ik nu als mijn eigen werkgever ook zelf "vanuit de zaak" overmaak. Maar, als prive opname dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2020 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Hmmbob schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:06:
[...]

[...]

Tja, en als er een tussenpartij als Yacht Externen Management tussen zit, heb je het maar te accepteren (of 1% inleveren voor 35 dagen). Onderhandelen daarover kan niet.
Vriendelijk bedanken en een andere plek zoeken dan? Er is vraag genoeg. Zolang freelancers dat soort voorwaarden accepteren komen ze ermee weg, terwijl ze absoluut onredelijk zijn. Hetzelfde met marges van recruiters van 20-25%.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
MadEgg schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:08:
[...]

Vriendelijk bedanken en een andere plek zoeken dan? Er is vraag genoeg. Zolang freelancers dat soort voorwaarden accepteren komen ze ermee weg, terwijl ze absoluut onredelijk zijn. Hetzelfde met marges van recruiters van 20-25%.
Of 20% laatbetaaltoeslag bovenop je tarief gooien bij dit soort praktijken als je het "risico" van zo'n lang betaaltermijn kan en wilt dragen. 60 dagen betaaltermijn is echt niet meer van deze tijd, vooral niet als een eindklant groot genoeg is om iets als Yacht er tussen te hebben zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Deveon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:37:
Zowel zakelijk als privé zit ik bij Knab
Hou je er rekening mee dat het depositogarantiestelsel geldt voor 100k per banklicentie? Oftewel, als de gezamenlijke tegoeden boven de 100k uitkomen bij één bank, ben je het geld boven de 100k kwijt als de bank omvalt. En met een beetje reserveren voor de belasting, wat zakelijke en prive reserves en je zit er al een heel eind aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Vriendelijk bedanken en een andere plek zoeken dan? Er is vraag genoeg.
Deze klus heb ik eind vorig jaar last minute gescoord, toen ik ging starten als ZZP'er. Ondertussen bijtekend tot eind komend jaar, én het tarief naar boven bijgesteld. Voorlopig vind ik het wel prima zo :+

Maar je hebt gelijk, een volgend contract zou ik dit niet standaard accepteren. Ik wil maar aangeven dat het wel risico's zijn waar je rekening mee moet houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 01-12-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kwistnix schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:00:

Interessante splitsing, ik zie zelf niet direct een heel groot voordeel van het uitsplitsen van betaalrekeningen, wat was jouw overweging daar? Ik zit ook bij KNAB en heb 1 zakelijke betaalrekening, daar komt alles op binnen v.w.b. betaalde facturen en gaat ook alles v.w.b zakelijke kosten en privé onttrekkingen vanaf.
Ik ben een beetje een autist wat betreft het gescheiden houden van dingen. Voelt lekker georganiseerd. Het is niet dat het niet 'kan' ofzo. Maar het is ook niet alsof die rekeningen me iets kosten :) Ik weet dus van het geld wat op de "Factuur" rekening staat dat het daar allemaal weg moet en nog verdeeld moet worden. M'n 'Kosten' rekening top ik elke maand af naar 1000 euro.
Verder heb ik ook een spaarrekening voor BTW en IB gecombineerd. Dat is natuurlijk niet heel zuiver, want IB is niet zakelijk, maar ik vond het wel praktisch om mijzelf netto uit te betalen en al t geld dat 'niet van mij is' ergens te parkeren. Naar die spaarrekening gaat voor iedere factuur dus zowel de BTW als 35% (iets te veel) van 't bruto factuurbedrag. Ik vind die splitsing die jij hier aanhoudt wel logischer en zuiverder eigenlijk, dus goeie tip! Verder heb ik nog een spaarrekening voor de FOR, maar die houdt na dit jaar op te bestaan.
Ik had het eerste gecombineerd maar ik vind aparte rekeningen voor BTW en IB veel praktischer. Ook omdat ik dan elke 3 maanden eentje ongeveer helemaal 'leeg' maak. Wat er dan overblijft, kan ik naar m'n buffer overzetten.

Ik hou zelf 41% aan voor IB. Flink te hoog, maar ik keer mezelf dus elk jaar een flinke 'bonus' uit :)
Netto overmaken doe ik dus zoals gezegd ook, maar wel iets meer dan wat ik vroeger verdiende in loondienst, want daar werd ik gewoon chronisch onderbetaald :+
Ik had een prima inkomen, nu is het dik 2 keer prima :) Ik maak mezelf regelmatig extra over hoor. Afgelopen maanden waren ook duur. Cadeaus voor de kids, etc. Dus het komt wel eens voor dat ik me naast die 3000 nog een keer 500-1000 extra over moet maken. Maar dan is er nog verder behoorlijk wat ruimte over.

Laatste maand was wel duur overigens. Nog even dit jaar net boven de 2500 aan investeringen gedaan. Die zakelijke dingen komen ook niet uit die 3000 hierboven.
Maar toch, geen absurde bedragen, gewoon redelijkerwijs een salaris dat je als dev in mijn positie zou mogen verwachten. Ondanks dat moet ik binnen kort toch 'ns wat extra gaan overhevelen, want de fiscalist begon te mieren dat er teveel liquide middelen opgespaard worden op de zakelijke rekeningen en dat men dat inmiddels wel 'ns een probleem kan vinden in relatie tot box 3 vermogen. Ik heb al maximaal extra afgelost op m'n woning en ik ga de FOR reservering afstorten, dus dat scheelt al, maar zelfs dan ben ik er ruim niet. Ben nu 4 jaar bezig en het gaat nogal hard :o
Fijn is dat he, om luxeproblemen te hebben. Heb vooral in het begin van m'n carriere best wel issues met geld gehad (te duur huis, te dure lening, loonstijgingen die ieder jaar tegenvielen). Op een gegeven moment stond ik 10k in de min. Nu is m'n situatie volledig omgekeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Qua zakelijke betaal-/spaarrekeningen heb ik 1 betaalrekening waar alles op binnen komt of vanaf gaat, en dan 4 spaarrekeningen (BTW, IB, Buffer en "winst").

Die laatste 2 hou ik specifiek gescheiden want "buffer" blijf ik af - die is voor als t mis gaat.
De "winst" rekening is om te zorgen dat er niet teveel geld op de lopende rekening staat en die keer ik mezelf aan het einde van het jaar uit als bonus. Of laat ik staan voor de verbouwing, nog even met de aangetrouwde CFO van mijn eenmanszaak overleggen :+

Duidelijkheid troef :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:11:
[...]

Hou je er rekening mee dat het depositogarantiestelsel geldt voor 100k per banklicentie? Oftewel, als de gezamenlijke tegoeden boven de 100k uitkomen bij één bank, ben je het geld boven de 100k kwijt als de bank omvalt. En met een beetje reserveren voor de belasting, wat zakelijke en prive reserves en je zit er al een heel eind aan :)
Goed punt, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in het monetaire beleid om zoveel cash aan te houden. Afgelopen maand heeft (een deel) van mijn buffer mij meer opgeleverd dan het werk zelf :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
@Deveon Afgelopen maand was helaas niet representatief voor normale rendementen ;)

Mijn portefeuille is afgelopen maand een kleine 20% in waarde gestegen, daar kan ik niet tegenop werken... Waarschijnlijk ga ik dit jaar nog met een positief beleggingsrendement afsluiten ook. Het moet niet gekker worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
Heerlijk stuk van Roos Wouters (werkvereniging) op Zipconomy. Leuke snippet:
Modern Werkenden zijn de natte droom van links

(...)

Stockholmsyndroom
Toch voel ik mee met links Nederland. Als je de strijd aan het winnen bent, kost het tijd om een nieuw verhaal te vinden. En je traditionele bondgenoten, de vakbonden, hebben simpelweg belang bij de ondergeschiktheid van arbeiders. Voor wie moeten ze anders opkomen?

Het verbaast me daarom niets dat feitelijke informatie de politiek en bonden niet van frame doet veranderen. Bijvoorbeeld dat zzp’ers positieve startmotieven hebben, dat zij meer werkgeluk ervaren, minder ziek zijn, niet minder maar meer belasting betalen dan werknemers. Ja, zelfs dat een ruime meerderheid van de 21-eeuwse miserabiles, de zzp’ende maaltijdbezorgers en taxichauffeurs, niks van een vast contract wil weten.

Je kunt het linkse politici duizend keer vertellen. Het doet ze niks. Er lijkt hier sprake van het stockholmsyndroom: onze socialistische vrienden zijn gaandeweg zo erg van hun kapitalistische kwelgeesten gaan houden, dat het hen de grootste moeite kost afscheid te nemen.

(...)
Ook de rest van het stuk is lezenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
Hmmbob schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:06:
[...]

[...]

Ligt dat ook niet aan de opdrachtgever?

Ik zit ook via YER en betaal niks. Wekelijkse factuur en 12 dagen betaaltermijn (effectief 10 dagen)

Bij Brainnet had ik verplicht 2% voor 8 dagen en die kregen het nooit voor elkaar op tijd te betaelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
fry77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:52:
[...]

Bij Brainnet had ik verplicht 2% voor 8 dagen en die kregen het nooit voor elkaar op tijd te betaelen....
Waarop je dus maandelijks een ingebrekestelling + factuur kan sturen voor die ontbrekende 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Ligt dat ook niet aan de opdrachtgever?

Ik zit ook via YER en betaal niks. Wekelijkse factuur en 12 dagen betaaltermijn (effectief 10 dagen)
YER != YEM, maar de Randstad/YEM modelcontracten hebben allemaal 60 dagen, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
[...]

Met recruitmentbureaus hanteer ik ook 14 kalenderdagen als betaaltermijn. Verhalen als: "Als een klant de factuur niet betaalt, dan zitten wij zonder geld" trap ik mooi niet in. Dat is een risico wat zij prima kunnen dragen voor die 20-25%. Als ik dat risico wil afdekken bij een factoringbedrijf kan dat al voor 4% en dan heb ik mijn geld in een dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:01

page404

Website says no

Hmmbob schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:30:
Heerlijk stuk van Roos Wouters (werkvereniging) op Zipconomy. Leuke snippet:

[...]

Ook de rest van het stuk is lezenswaardig.
kan het niet laten nog een ander stukkie te quoten:
Nee, voor de linkse politiek is de groei van het aantal zelfstandigen onderdeel van het complot. Het zijn de kwade werkgevers die de arbeiders dwingen om zzp’er te worden! Het blijven uiteindelijk toch kwetsbare figuren.

En als ze toch zelf kiezen? Dan is het vast om te profiteren. Van belastingvoordelen. En van uitkeringen waar ze zelf zogenaamd niet aan mee betalen. Dus ze denken een beetje ondernemer te spelen? Nepzelfstandigen! Dat zijn het!

Enfin, een ding is niet veranderd in de afgelopen 100 jaar. Dat is de neerbuigende en belerende toon van ’s lands politici.
_/-\o_

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:56:
[...]

Waarop je dus maandelijks een ingebrekestelling + factuur kan sturen voor die ontbrekende 2%.
Het was standaard 1 dag (een enkele keer 2) te laat. Betalen op de deadline.....

Een keer wel echt te laat, maar toen had ik geen zin in gedoe. Mailtje gestuurd naar Brainnet met cc naar projectleider en hoofd inkoop. Per direct einde opdracht wegens niet betalen.

Binnen het uur mijn geld.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
Niks mis met ZZP'ers zolang ze er zelf voor kiezen om zelfstandige te worden.
Maar laten we eerlijk zijn, aan de onderkant zijn er genoeg die gedwongen zijn en het verkapt dienstverband is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Hmmbob schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:57:
[...]

YER != YEM, maar de Randstad/YEM modelcontracten hebben allemaal 60 dagen, voor zover ik weet.
Moest het opzoeken, maar contract is met YEM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Van de week nog een mooie (ter info, ik word gemiddeld met 6 weken betaald, lang, geaccepteerd, so be it).

Belt de broker op:
Hoe vindt u dat t gaat?
- helemaal prima, alleen betaaltermijn is erg lang.
Dat klopt, en dat horen wij meer, Daarom nu een decemberaanbieding, uw factuur betaald binnen een week voor 1% van het factuurbedrag, dat is normaal 2%.
- Wat schiet ik daar mee op?
Nou, dan heeft u uw geld een stuk sneller.
- maar de volgende betaling duurt dan ineens weer 6-9 weken :?
... Daar heeft u een goed punt inderdaad. |:(
Ik hou die procent mooi in mn zak, doei... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
ybos schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:40:
Van de week nog een mooie (ter info, ik word gemiddeld met 6 weken betaald, lang, geaccepteerd, so be it).

Belt de broker op:
Hoe vindt u dat t gaat?
- helemaal prima, alleen betaaltermijn is erg lang.
Dat klopt, en dat horen wij meer, Daarom nu een decemberaanbieding, uw factuur betaald binnen een week voor 1% van het factuurbedrag, dat is normaal 2%.
- Wat schiet ik daar mee op?
Nou, dan heeft u uw geld een stuk sneller.
- maar de volgende betaling duurt dan ineens weer 6-9 weken :?
... Daar heeft u een goed punt inderdaad. |:(
Ik hou die procent mooi in mn zak, doei... }:O
Hier maak je imo alleen gebruik van wanneer je net begint en geen buffer hebt. Of wanneer je de kredietwaardigheid van je klant in twijfel trekt :) risico dragen zij voor een paar procent idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:47
Gister factuur van November verstuurd, dit wordt de laatste van 2020, die van December doe ik in Januari. Nu is dus de omzet van 2020 bekend en ik ben een beetje aan het rekenen geslagen met Google Sheets.

Ik val met iets meer dan 4000 euro in de hoogste IB schijf. Als ik dit jaar nog even zakelijk 5000 euro (ex btw) uitgeef kan ik dat terugbrengen naar 0. Dus ik heb zitten kijken wat een beetje sense zou maken voor een developer, het moet iets zijn waar ik ook zelf iets aan heb, wat nu extra aantrekkelijk wordt door het belasting voordeel. FOR jaarruimte willekeurige afschrijving enz zijn allemaal al gebruikt.

Probleem is dat ik alles heb wat ik 'nodig' heb. Kom daarom niet veel verder dan:
- OLED desktopscherm van 3300 incl + dure grafische kaart 800 incl ? Dit zou onder de KIA vallen dus het bedrag wat ik 'kwijt' moet wordt dan nog hoger in feite.
- Misschien dan toch op de valreep in December een leuke youngtimer van 5000? Dit zal qua kosten niet veel uitmaken op lange termijn, maar kan wel het geld wat nu in mijn prive auto zit halen en beleggen. Met als risico dat de youngtimer regeling afgeschaft wordt, of dat de youngtimer zelf bovenmatig veel kwalen heeft ..

Dingen als nieuwe laptop enz levert me alleen maar meer werk op om alles om te zetten, geen zin in, bovendien kost dat ook geen 5k.

Iemand anders nog een kek idee?
Wat doen jullie om zakelijk van je geld af te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

bumble_bee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:20:
Dingen als nieuwe laptop enz levert me alleen maar meer werk op om alles om te zetten, geen zin in, bovendien kost dat ook geen 5k.
Wel als je je best doet :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgZFiXAWHEwV0xCz5LQz8XE4U7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rsw2ie2sL0ZLhSLJgSa1HKVr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Huh? Heb de afgelopen 2 jaar via Brainnet gezeten en had daar niks van die verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Gister factuur van November verstuurd, dit wordt de laatste van 2020, die van December doe ik in Januari. Nu is dus de omzet van 2020 bekend en ik ben een beetje aan het rekenen geslagen met Google Sheets.

Ik val met iets meer dan 4000 euro in de hoogste IB schijf. Als ik dit jaar nog even zakelijk 5000 euro (ex btw) uitgeef kan ik dat terugbrengen naar 0. Dus ik heb zitten kijken wat een beetje sense zou maken voor een developer, het moet iets zijn waar ik ook zelf iets aan heb, wat nu extra aantrekkelijk wordt door het belasting voordeel. FOR jaarruimte willekeurige afschrijving enz zijn allemaal al gebruikt.

Probleem is dat ik alles heb wat ik 'nodig' heb. Kom daarom niet veel verder dan:
- OLED desktopscherm van 3300 incl + dure grafische kaart 800 incl ? Dit zou onder de KIA vallen dus het bedrag wat ik 'kwijt' moet wordt dan nog hoger in feite.
- Misschien dan toch op de valreep in December een leuke youngtimer van 5000? Dit zal qua kosten niet veel uitmaken op lange termijn, maar kan wel het geld wat nu in mijn prive auto zit halen en beleggen. Met als risico dat de youngtimer regeling afgeschaft wordt, of dat de youngtimer zelf bovenmatig veel kwalen heeft ..

Misschien marketing? Veel ZZPers waaronder ik hebben een eeuwige "coming soon" pagina. Miscchien kun je een leuke website met een blog laten ontwerpen bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik vind dit zo hilarisch treffend aan het verschil tussen mensen in loondienst en zelfstandigen in de groep waar wij in zitten. "Hoe kom ik aan meer geld" naar "kut, 0% op m'n spaargeld" naar "hoe kom ik van m'n geld af" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Krysa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:26:
Misschien marketing? Veel ZZPers waaronder ik hebben een eeuwige "coming soon" pagina. Miscchien kun je een leuke website met een blog laten ontwerpen bouwen?
Ik wil wel voor 4k een blog voor je opzetten? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos

youngtimer kopen van 5k heeft geen zin, die moet je afschrijven, zijn geen kosten.
Die 5000 euro die je "kwijt" moet, moet je dus ophakken in heel veel kleine stukjes (tenzij je recent begonnen bent en willekeurig kan afschrijven)

Beetje grijs gebied: blog laten maken voor 4500, en diegene die de blog gemaakt heeft in januari factureren voor een andere dienst :? O-) @Hydra bijvoorbeeld :P

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 01-12-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Krysa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:11:
[...]

Hier maak je imo alleen gebruik van wanneer je net begint en geen buffer hebt. Of wanneer je de kredietwaardigheid van je klant in twijfel trekt :) risico dragen zij voor een paar procent idd.
Klopt, ik doe het ook niet.
Maar ik ken mensen die niet zo goed kunnen rekenen en die doen het wel.
Een ZZP bij mij op het bedrijf doet het ook. Zet rond de 2 ton om per jaar maar vind het fijn om vlot betaald te worden.
Heb hem uitgelegd dat wanneer je 1 keer die 7 weken wacht dat je gewoon elke maand betaald krijgt...
Hij keek mij glazig aan, volgens mij is het nog niet geland :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:34:
[...]
Heb hem uitgelegd dat wanneer je 1 keer die 7 weken wacht dat je gewoon elke maand betaald krijgt...
Er zit natuurlijk wel waarde in het eerder hebben van je geld, alleen 1% per maand is wel erg veel, het lukt mij niet om consequent meer dan 12,68 % op jaarbasis aan rendement te halen. 2% is gewoon compleet excessief imho.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 01-12-2020 16:46 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@bumble_bee Waarom is gewoon belasting erover betalen geen optie? Je snapt dat een uitgave van €5000 excl btw grotendeels uit je eigen zak komt toch (MKB vrijstelling wordt ook lager)?

Moet je trouwens over werkzaamheden in 2020 niet belasting betaling in 2020 ondanks dat je in 2021 factureert?

PS: Ga je met zulke aankopen niet ziezo te maken krijgen met afschrijvingen? Of ben je starter en kan je willekeurig afschrijven? Anders kan je voor 2021 alvast een studie inplannen of een Jaguar youngtimer kopen en daar voor 5k reparaties aan uitvoeren

[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 01-12-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Woy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:45:
[...]

Er zit natuurlijk wel waarde in het eerder hebben van je geld, alleen 1% per maand is wel erg veel, het lukt mij niet om consequent meer dan 12,68 % op jaarbasis aan rendement te halen.
De eerste keer kan ik wel begrijpen. Je hebt dan direct wat geld achter de hand voor de lange termijn. Langer dan een of twee maanden gaat het erg in de kosten lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77

je omzet van december hoort wel gewoon bij dit jaar hoor, factuur datum maakt alleen uit voor btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
ybos schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:32:
[...]

youngtimer kopen van 5k heeft geen zin, die moet je afschrijven, zijn geen kosten.
Die 5000 euro die je "kwijt" moet, moet je dus ophakken in heel veel kleine stukjes (tenzij je recent begonnen bent en willekeurig kan afschrijven)

Beetje grijs gebied: blog laten maken voor 4500, en diegene die de blog gemaakt heeft in januari factureren voor een andere dienst :? O-) @Hydra bijvoorbeeld :P
Ik zou hem willekeurig kunnen afschrijven idd, ben starter.

Dat idee met heen en weer factureren is leuk, maar het is a) ongetwijfeld een of andere form van fraude :/ b) Hydra zou er dan ook IB over moeten betalen en het jaar daarop als ik terug factureer zou ik dat ook weer moeten waardoor je netto minder overhoudt :/
Deveon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:46:
@bumble_bee Waarom is gewoon belasting erover betalen geen optie? Je snapt dat een uitgave van €5000 excl btw grotendeels uit je eigen zak komt toch (MKB vrijstelling wordt ook lager)?

Moet je trouwens over werkzaamheden in 2020 niet belasting betaling in 2020 ondanks dat je in 2021 factureert?

PS: Ga je met zulke aankopen niet ziezo te maken krijgen met afschrijvingen? Of ben je starter en kan je willekeurig afschrijven? Anders kan je voor 2021 alvast een studie inplannen.
Belasting betalen is het probleem niet, en uiteraard snap ik dat deels het uit eigen zak komt, daarom zei ik ook dat het iets moet zijn wat nuttig is voor me.
Dankzij het progressieve belastingstelsel komt het dit jaar voor een stukje minder uit eigen zak dan als ik het volgend jaar zou kopen. Volgend jaar wil ik na de enting (die ik hopelijk krijg) weer veel meer gaan reizen, dus minder werken en dan kom ik vanzelf in de lagere schijf.

Als ik nu zakelijk 5k uitgeef betaal ik (als mijn sheet klopt..) 2k minder belasting dit jaar. Dit is exclusief eventueel KIA voordeel.

Over het December wel/niet in het lopende jaar op je IB aangifte doen is al een boel geschreven in dit topic, ik doe het zelf iig niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Valse facturen is inderdaad frauduleus.

Sowieso moet je uitkijken met betalingen die in een cirkeltje lopen. Dat is namelijk hoe je witwassen onderzoekt. Vandaar ook het belang van het UBO register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:06:
[...]
Dankzij het progressieve belastingstelsel komt het dit jaar voor een stukje minder uit eigen zak dan als ik het volgend jaar zou kopen. Volgend jaar wil ik na de enting (die ik hopelijk krijg) weer veel meer gaan reizen, dus minder werken en dan kom ik vanzelf in de lagere schijf.

Als ik nu zakelijk 5k uitgeef betaal ik (als mijn sheet klopt..) 2k minder belasting dit jaar. Dit is exclusief eventueel KIA voordeel.
Dus 3k uitgeven aan iets wet je eigenlijk niet nodig hebt om 2k te besparen ;) Wanneer ben je gestart? Mogelijk kan je ook over 3 jaar middelen over je inkomsten. Zelf heb nog genoeg potentie in de tweede schaal over van 2019 als werknemer om in 2020 en 2021 te middelen. Bij komende voordeel is dat ik dan in 2020 en 2021 de MKB vrijstelling ook nog mee pak.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 01-12-2020 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
bumble_bee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:06:
Dat idee met heen en weer factureren is leuk, maar het is a) ongetwijfeld een of andere form van fraude :/ b) Hydra zou er dan ook IB over moeten betalen en het jaar daarop als ik terug factureer zou ik dat ook weer moeten waardoor je netto minder overhoudt :/
Het is een zware last, maar een offer dat ik wel wil maken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Voor de twijfelaars die nog twijfelen tussen een werkgever en zelf ondernemen. Ik heb in oktober besloten te stoppen bij mijn werkgever. Onzeker in de corona tijd natuurlijk maar ik wilde dit al heel lang. In november heb ik mijn baan opgezegd en ben ik alles gaan regelen bij de KVK, bankrekening, verzekeringen uitzoeken e.d. Daarbij heb ik ook mijn LinkedIn open gegooid dat ik beschikbaar ben.
Meteen stroomden de verzoeken binnen. Ik ben in november heel erg druk geweest met iedereen te woord staan en werd direct overal aangeboden (heb wel geluk met mijn profiel, want dat is vrij sterk) en uiteindelijk mijn eerste klus te pakken voor een zeer goed uurtarief! 8) _/-\o_ Het is dichtbij en ook een leuke klant met een mooie opdracht!

Kortom: succesverhaal hier! :) Ben heel blij dat ik deze stap genomen heb, ook in de onzekere tijd maar het werk lag haast voor het oprapen, gezien het aantal aanvragen. Eind goed al goed dus :) Het is dus zeker mogelijk en geeft ook veel vertrouwen in de toekomst!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ID-College schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:43:
Voor de twijfelaars die nog twijfelen tussen een werkgever en zelf ondernemen. Ik heb in oktober besloten te stoppen bij mijn werkgever. Onzeker in de corona tijd natuurlijk maar ik wilde dit al heel lang. In november heb ik mijn baan opgezegd en ben ik alles gaan regelen bij de KVK, bankrekening, verzekeringen uitzoeken e.d. Daarbij heb ik ook mijn LinkedIn open gegooid dat ik beschikbaar ben.
Meteen stroomden de verzoeken binnen. Ik ben in november heel erg druk geweest met iedereen te woord staan en werd direct overal aangeboden (heb wel geluk met mijn profiel, want dat is vrij sterk) en uiteindelijk mijn eerste klus te pakken voor een zeer goed uurtarief! 8) _/-\o_ Het is dichtbij en ook een leuke klant met een mooie opdracht!

Kortom: succesverhaal hier! :) Ben heel blij dat ik deze stap genomen heb, ook in de onzekere tijd maar het werk lag haast voor het oprapen, gezien het aantal aanvragen. Eind goed al goed dus :) Het is dus zeker mogelijk en geeft ook veel vertrouwen in de toekomst!
Gefeliciteerd! Hier hetzelfde, vanaf september ingeschreven bij de KvK, vanaf 1 november volledig zelfstandig. Ondernemen opent deuren waarvan je het bestaan niet wist :)

Uiteraard komt er veel bij kijken, maar wat geeft dit ver-schrik-kelijk veel energie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
(heb wel geluk met mijn profiel, want dat is vrij sterk)
Vertel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Deveon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:19:
[...]

Dus 3k uitgeven aan iets wet je eigenlijk niet nodig hebt om 2k te besparen ;) Wanneer ben je gestart? Mogelijk kan je ook over 3 jaar middelen over je inkomsten. Zelf heb nog genoeg potentie in de tweede schaal over van 2019 als werknemer om in 2020 en 2021 te middelen. Bij komende voordeel is dat ik dan in 2020 en 2021 de MKB vrijstelling ook nog mee pak.
Exact! Gestart herfst 2019. Mijn eerste plan was om op de zaak business class te vliegen naar ergens in Azie met dat geld, voor een of andere beurs, en er vervolgens een vakantie aan vast te plakken, maar corona gooit roet in het eten.
Middelen zou de pijn kunnen verzachten idd, maar dat schiet pas echt op als je een groot gat hebt tot de volgende schijf, en zo'n feest is het ook weer niet bij mij, kom met 6mnd/jr werken ook wel goed eindje in de richting van de tweede schijf. Bovendien gaat er bij middeling een drempelbedrag vanaf wat middeling nog minder een oplossing maakt voor mijn 'probleem'.
Voor de loondienst->zzp overstap heb ik nog 5k aan middelling uitstaan wat ik kan aanvragen idd, dat doe ik pas volgend jaar, om de VRH peildatum te omzeilen voor een jaartje.

Neig naar youngtimer tenzij iemand nog een geniaal idee heeft, kom zelf ook niet veel verder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Gister factuur van November verstuurd, dit wordt de laatste van 2020, die van December doe ik in Januari. Nu is dus de omzet van 2020 bekend [...]
De uren in december boek je op "onderhanden werk", dat is gewoon omzet voor 2020. Die mag je niet pas in 2021 bij je omzet tellen, dat kan als fraude worden aangemerkt. De factuur mag je sturen wanneer je wilt, dat bepaalt of je in Q4 of Q1 de BTW afdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
pirke schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:06:
[...]
De uren in december boek je op "onderhanden werk", dat is gewoon omzet voor 2020. Die mag je niet pas in 2021 bij je omzet tellen, dat kan als fraude worden aangemerkt. De factuur mag je sturen wanneer je wilt, dat bepaalt of je in Q4 of Q1 de BTW afdraagt.
Dat vroeg ik me dus ook al af of dat daarin moest bij het doen van de aangifte over 2019 in maart dit jaar. Heb het toen niet gedaan omdat er een aantal mensen in dit topic waren die zeiden dat dat 'onderhanden werk' met name voor bouwbedrijven e.d. is die langlopende projecten hadden, en dat ze het zelf niet deden. Die discussie is hier al eens gevoerd.

Maar al zou ik dat willen veranderen, dat helpt me nu niet verder, want ik heb in December 2019 omzet gedraaid, en dat zit dus nu in de omzet die ik bij 2020 reken. Als ik de omzet van December 2020 bij 2020 reken en die van December 2019 bij 2019 is het (vrijwel) om het even.

nb: nog een reden van mij om het toen niet te doen was omdat dat makkelijk 1-op-1 invullen was in de aangifte vanaf mijn boekhoudpakket, anders moest ik gaan schuiven met cijfers, had ik geen zin in, was al ingewikkeld genoeg. Als de fiscus die paar procentpunten verschil terug wil mogen ze langskomen.

[ Voor 13% gewijzigd door bumble_bee op 01-12-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Misschien investeren in een accountant een idee? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:16:
[...]

Dat vroeg ik me dus ook al af of dat daarin moest bij het doen van de aangifte over 2019 in maart dit jaar. Heb het toen niet gedaan omdat er een aantal mensen in dit topic waren die zeiden dat dat 'onderhanden werk' met name voor bouwbedrijven e.d. is die langlopende projecten hadden, en dat ze het zelf niet deden. Die discussie is hier al eens gevoerd.

Maar al zou ik dat willen veranderen, dat helpt me nu niet verder, want ik heb in December 2019 omzet gedraaid, en dat zit dus nu in de omzet die ik bij 2020 reken. Als ik de omzet van December 2020 bij 2020 reken en die van December 2019 bij 2019 is het (vrijwel) om het even.

nb: nog een reden van mij om het toen niet te doen was omdat dat makkelijk 1-op-1 invullen was in de aangifte vanaf mijn boekhoudpakket, anders moest ik gaan schuiven met cijfers, had ik geen zin in, was al ingewikkeld genoeg. Als de fiscus die paar procentpunten verschil terug wil mogen ze langskomen.
Of je doet het gewoon zoals het moet, als je over 5 jaar een keer controle krijgt kan je het voor elk jaar gaan zitten aanpassen en als je een beetje geluk hebt kan je alle toeslagen(als je die krijgt) ook aanpassen qua inkomen per jaar.
Zorg gewoon dat je alle facturen voor 1 januari verzonden hebt, dan is de boekhouding ook lekker makkelijk.
Als de fiscus die paar procentpunten verschil terug wil mogen ze langskomen.
Dan komen ze langs en komen ze tot de conclusie dat er iets niet klopt en sturen gewoon een aanslag met een hele ruime schatting. Jij mag zelf daarna gaan bewijzen hoe het echt zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 01-12-2020 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Ik boek in overleg met de boekhouder de factuur over december die in januari gestuurd wordt gewoon in januari. Het is geen fraude want het maakt bijna niets uit. De factuur van vorig jaar december heb ik immers dit jaar geboekt, dat is vrijwel hetzelfde bedrag als de factuur van december dit jaar zal worden.

Als je moedwillig grote delen omzet gaat verschuiven met als doel belasting te vermijden zou het fraude worden, maar doorgaans valt het gewoon onder de normale facturatiepatronen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:34
Ik vraag me af of het allemaal zo zwart wit is. Als jij al jaren achter elkaar december t/m november boekt als 1 boekjaar en de facturen van januari/december verschillen nauwelijks dan lijkt het mij prima kunnen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik GOK dat een BD controle niet kijkt naar het bedrag, maar gewoon kijkt of je het goed hebt gedaan.

Ik zie ook echt het nut er niet van in om het verkeerd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:56:
Ik GOK dat een BD controle niet kijkt naar het bedrag, maar gewoon kijkt of je het goed hebt gedaan.
Ik zie ook echt het nut er niet van in om het verkeerd te doen.
Belasting ontwijken, why els?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
c-nan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:39:
Ik vraag me af of het allemaal zo zwart wit is. Als jij al jaren achter elkaar december t/m november boekt als 1 boekjaar en de facturen van januari/december verschillen nauwelijks dan lijkt het mij prima kunnen.
Eens. Het gaat er om dat je het consistent doet en op die manier niet te veel belasting gaat verschuiven. Net zoals wanneer je besluit om een bepaald systeem over 10 jaar af te schrijven, kan je - in beginsel - 't jaar er op niet besluiten om exact zo'n zelfde systeem over 5 jaar af te schrijven.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Meteen stroomden de verzoeken binnen.
Gefeliciteerd! En dat is mijn ervaring ook inderdaad. Er is vraag genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Als je zo graag van je geld af wilt: goede doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:06:
De uren in december boek je op "onderhanden werk", dat is gewoon omzet voor 2020. Die mag je niet pas in 2021 bij je omzet tellen, dat kan als fraude worden aangemerkt.
Dat lijkt me nogal sterk.

Ik factureer per maand en hou gewoon de factuurdatum aan wat betreft mijn omzet e.d. Dat is overigens ook hoe m'n boekhouder de aangifte gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:45:
[...]
* Zoals al gezegd; neem een account bij een zakelijke bank. Ik zit bij KNAB. Ik heb 2 betaalrekeningen (1 voor bedrijfskosten, 1 voor inkomende facturen) en 3 spaarrekeningen (BTW, inkomstenbelasting en buffer). Het is handig om al je zakelijke spul bij elkaar te hebben.
Gebruik daar ook echt een zakelijke rekening. Ik hoorde recent van een ZZP-er dat zijn prive-rekening waar zakelijk facturen op binnenkwamen opgevallen was bij een controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:00:
[...]

Ik factureer per maand en hou gewoon de factuurdatum aan wat betreft mijn omzet e.d. Dat is overigens ook hoe m'n boekhouder de aangifte gedaan heeft.
Dan doe jij het dus ook gewoon fout.
Verkoopfacturen

Er zijn drie scenario’s:

Omzet in 2020, uitbetaald in 2020. Dit boek je in 2020.
Omzet in 2020, uitbetaald in 2021. Dit boek je in 2020 – het gaat om het jaar waarop de omzet betrekking heeft.
Omzet in 2020, gefactureerd in 2021, uitbetaald in 2020 De omzet boek je alsnog in 2020, behalve de btw, die slaat altijd op de factuurdatum (zie hieronder btw-aangifte).

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum
Overlopende omzet

Bij het boeken van de omzet in de administratie draait het dus om het jaar waarin je de diensten hebt geleverd. Werk in december valt onder de omzet van 2020, ook als dit pas in 2021 door de klant wordt betaald.

Wanneer je weet dat dit pas in een volgend boekjaar wordt betaald, boek je dit onder ‘te ontvangen opbrengsten’, daarmee valt dit onder de winstbelasting van 2020.
https://www.ikgastarten.n...-afsluiten-hoe-doe-je-dat

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 01-12-2020 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01

Ik ben relatief onbekend (nog) met de schijven, maar je betaald dan toch alleen een hoger tarief over die 4000 euro die je over je schijf heen gaat? Met andere woorden; wat is nu je overweging in netto getallen?

Het lijkt mij erg bizar om 5k uit te geven 'omdat het moet'. Dat lijkt me zelfs vreemd 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
[...]

Volgens goed koopmansgebruik dien je vanuit het realiteitsbeginsel de omzet over de gewerkte uren in december 2020 ook in het resultaat van 2020 mee te nemen. Wikipedia: Goed koopmansgebruik

En het argument dat je dan dit jaar effectief 13 maanden omzet in de winst hebt zitten gaat niet op, want in je eerste jaar heb je er slechts 11 meegeteld, dus dat compenseert elkaar redelijk. De uitspraak "zo doe ik het al jaren" is geen argument om een foute situatie voort te blijven zetten.

Wat je wel kan doen is je boekjaar van 1 december tot 1 december laten lopen, dat je dus ook de kosten van december niet ten laste van de winst brengt. Ik weet echter niet hoe je dat in een lopende onderneming zou moeten aanpakken. Het makkelijkst is de situatie corrigeren naar hoe hij moet zijn: uren in december vallen onder de winst van dat jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
[...]

Dan heb je niet zo'n goede boekhouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik stuur de facturen van december 2020 gewoon 31 december 2020. Dan heb ik geen gezeik. Heb ik nog geen getekende urenstaat, dat stuur ik hem alsnog en stop ik die staat er later wel bij :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 18:55
Edwin88 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:28:
[...]

Ik ben relatief onbekend (nog) met de schijven, maar je betaald dan toch alleen een hoger tarief over die 4000 euro die je over je schijf heen gaat? Met andere woorden; wat is nu je overweging in netto getallen?

Het lijkt mij erg bizar om 5k uit te geven 'omdat het moet'. Dat lijkt me zelfs vreemd 8)7
Sterker nog, Door de afbouw van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting is het tarief net onder de hoogste schijf ongeveer hetzelfde als erboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
Edwin88 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:28:
[...]

Moeten is niet het juiste woord, het gaat erom dat er een opportunity cost vastzit aan dit geld niet dit jaar uitgeven. Die opportunity cost is 49,5% (schijf 2 2020) - 37,10% (schijf 1 2021, omdat ik volgend jaar niet in schijf 2 denk te komen) = 12,4% tot een bedrag van 4K in mijn geval = ongeveer 500 euro netto.
Dit is de opportunity cost van het geld *niet* dit jaar maar volgend jaar uitgeven.

Concreet betekent dat dat als ik dit jaar iets zakelijk voor 5k koop, ik daar maar 3k in prive van 'misloop'. Volgend jaar zou dat meer zijn omdat dat dus tegen een lager IB tarief afgetikt had hoeven worden. Ik krijg dus 'korting' op dingen die ik dit jaar koop. Dan nog betaal ik er uiteraard voor, dus het moet wel iets zijn wat nuttig is voor me. Ben dus op zoek naar een zinnige zakelijke uitgave.
Blijft grappig om te lezen, dit. Jullie zijn volgens mij dezelfde discussie waar ik aan refereerde netjes overnieuw aan het doen :)
We hebben ondertussen al 2 mensen die zeggen dat hun boekhouder er niet zo'n probleem van maakte om het in komend jaar te boeken, en een aantal links naar internet die zeggen dat het juist wel in het jaar zelf moet.
De belastingdienst zelf: https://www.belastingdien...ardering_onderhanden_werk is er als je het mij vraagt niet al te duidelijk over, ze hebben het met name over bouwbedrijven zoals ik zei, en als je op de uitwerking klikt in die link gaat het alleen maar over de bouw.
Ik heb en wil zelf geen boekhouder, en gezien de discussies hierover vorige keer hier heb ik heb de makkelijke weg gekozen om gewoon de factuurdatum aan te houden, net zoals sommige boekhouders kennelijk.
Is makkelijker met mijn boekhoudpakket, en als de fiscus er echt zoveel belang aan hechtte, hadden ze mijn aangifte ook kunnen afwijzen. Ben hoe dan ook niet de enige zo te horen.
Ik denk dat we eens een boekhouder/accountant in dit topic moeten krijgen om echt uitsluitsel te krijgen op dit soort vragen. Of de belastingtelefoon bellen, wie durft :D Die gaan je echter niet vertellen hoeveel belang eraan wordt gehecht, alleen wat het 'juiste' is om te doen.
mithras1 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:55:
[...]
Sterker nog, Door de afbouw van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting is het tarief net onder de hoogste schijf ongeveer hetzelfde als erboven.
Interessant, grafiekje hiervoor misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ander forum maar volgens mij wel iemand met de juiste kennis.

https://www.higherlevel.n...erjanuari/#comment-356676

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:02:
[...]

Moeten is niet het juiste woord, het gaat erom dat er een opportunity cost vastzit aan dit geld niet dit jaar uitgeven. Die opportunity cost is 49,5% (schijf 2 2020) - 37,10% (schijf 1 2021, omdat ik volgend jaar niet in schijf 2 denk te komen) = 12,4% tot een bedrag van 4K in mijn geval = ongeveer 500 euro netto.
Dit is de opportunity cost van het geld *niet* dit jaar maar volgend jaar uitgeven.

Concreet betekent dat dat als ik dit jaar iets zakelijk voor 5k koop, ik daar maar 3k in prive van 'misloop'. Volgend jaar zou dat meer zijn omdat dat dus tegen een lager IB tarief afgetikt had hoeven worden. Ik krijg dus 'korting' op dingen die ik dit jaar koop. Dan nog betaal ik er uiteraard voor, dus het moet wel iets zijn wat nuttig is voor me. Ben dus op zoek naar een zinnige zakelijke uitgave.
[...]
Hoezo heb jij geen recht om de MKB vrijstelling? Zodra jij hogere kosten maakt gaat de winst en dus de aftrekpost omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
Deveon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:12:
[...]
Hoezo heb jij geen recht om de MKB vrijstelling? Zodra jij hogere kosten maakt gaat de winst en dus de aftrekpost omlaag.
Uiteraard heb ik dat, dat zit in mijn spreadsheet.. Bedragen die ik noem houden daar rekening mee. Vandaar dat het ook geen 49,5% is. (4K in 2e schijf, moet echter 5K kosten maken om van die 4K 'af' te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
maar eigenlijk is het netto iets van

4000* 12,15% = +-500 Euro.

Waarom nu onnodig 5k uitgeven om 500 euro minder belasting te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Haha zo spannend is het allemaal niet hoor. Ik heb gewoon goede namen op mijn cv staan vanuit mijn consultancy tijd, en in de sector waarin ik zit is dat gewoon een hele pre.

Mijn voordeel tov anderen is wel dat ik al bijna 20 jaar in de IT, terwijl ik pas midden 30 ben.Ik ben altijd met IT bezig geweest en in het specturm van software development gezeten t/m rollen aan de business kant. Dat helpt enorm mee, want hoewel ik aan de business kant zit, zijn IT teams enorm blij dat ik hun taal snap en op dat vlak goed kan meedenken met hen. Dat is iets wat veel IT'ers enorm waarderen want er zijn zat business mensen die niets van IT snappen, en daarom met bijzonder vreemde voorstellen op de proppen komen en dat zelf nieteens snappen :P Als je dat combineert met een beetje mondelinge vaardigheden kom je een heel eind :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
[...]

[...]

Blijft grappig om te lezen, dit. Jullie zijn volgens mij dezelfde discussie waar ik aan refereerde netjes overnieuw aan het doen :)
We hebben ondertussen al 2 mensen die zeggen dat hun boekhouder er niet zo'n probleem van maakte om het in komend jaar te boeken, en een aantal links naar internet die zeggen dat het juist wel in het jaar zelf moet.
De belastingdienst zelf: https://www.belastingdien...ardering_onderhanden_werk is er als je het mij vraagt niet al te duidelijk over, ze hebben het met name over bouwbedrijven zoals ik zei, en als je op de uitwerking klikt in die link gaat het alleen maar over de bouw.
Ik heb en wil zelf geen boekhouder, en gezien de discussies hierover vorige keer hier heb ik heb de makkelijke weg gekozen om gewoon de factuurdatum aan te houden, net zoals sommige boekhouders kennelijk.
Is makkelijker met mijn boekhoudpakket, en als de fiscus er echt zoveel belang aan hechtte, hadden ze mijn aangifte ook kunnen afwijzen. Ben hoe dan ook niet de enige zo te horen.
Ik denk dat we eens een boekhouder/accountant in dit topic moeten krijgen om echt uitsluitsel te krijgen op dit soort vragen. Of de belastingtelefoon bellen, wie durft :D Die gaan je echter niet vertellen hoeveel belang eraan wordt gehecht, alleen wat het 'juiste' is om te doen.

[...]

dit is juist het punt waardoor ik over mijn starters jaar een controle kreeg. Gaat geheel gratis en voor niets, daat gaat echt geen inspecteur naar zoeken. De krijgt gewoon de melding 'ga daar eens op bezoek'.

Levert dat gedoe op? Nauwelijks, uitleggen en klaar. Goed koopmansgedrag etc. Wat wel gedoe oplevert is dat ze binnen zijn. En omdat hier door de IB aangifte ter discussie staat, saat ook meteen je werknemerschap ter discussie. Niet voor de BTW, daarvoor ben je al ondernemer als je1 factuur verstuurd en een pen koopt om die factuur mee te maken. Maar de IB, dat is waar voor ons de pijn kan komen te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
ID-College schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:21:
[...]

Haha zo spannend is het allemaal niet hoor. Ik heb gewoon goede namen op mijn cv staan vanuit mijn consultancy tijd, en in de sector waarin ik zit is dat gewoon een hele pre.

Mijn voordeel tov anderen is wel dat ik al bijna 20 jaar in de IT, terwijl ik pas midden 30 ben.Ik ben altijd met IT bezig geweest en in het specturm van software development gezeten t/m rollen aan de business kant. Dat helpt enorm mee, want hoewel ik aan de business kant zit, zijn IT teams enorm blij dat ik hun taal snap en op dat vlak goed kan meedenken met hen. Dat is iets wat veel IT'ers enorm waarderen want er zijn zat business mensen die niets van IT snappen, en daarom met bijzonder vreemde voorstellen op de proppen komen en dat zelf nieteens snappen :P Als je dat combineert met een beetje mondelinge vaardigheden kom je een heel eind :)
Gouden combi inderaad, doe ik het al een paar jaat erg goed mee. Nu ook. Ik ben niet de beste ontwikkelaar en er zijn vast betere analisten, maar de combi is niet te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
[...]

https://www.apple.com/pro-display-xdr/ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
[...]

[...]

Onderhanden werk is een mogelijke manier om dit te boeken. Je kan ook het bedrag ex BTW (want nog geen factuur gestuurd) vast boeken op de post debiteuren, en als je daadwerkelijk de factuur stuurt boek je de BTW erbij. Desnoods schrijf je het op een kladblaadje wat je bij je boekhouding bewaart als je software gebruikt die dit niet ondersteund (lijkt me zeer onwaarschijnlijk).

Daarnaast is het geheel prima om een economische en fiscale boekhouding te voeren die van elkaar afwijken. Zie ook Wikipedia: Jaarrekening kopje fiscale jaarrekening. Als jij de omzet economisch pas in 2021 wilt boeken omdat je dan pas een factuur stuurt: prima, zolang het in de fiscale boekhouding maar in 2020 geboekt wordt, want gerealiseerde omzet in 2020 dient in 2020 aangegeven te worden. Of je wel of geen factuur hebt gestuurd speelt daarbij geen rol: de uren zijn gemaakt, er is waarde gecreëerd, dan ben je IB/VPB verschuldigd. Net als dat je de BTW aangeeft en afdraagt voor je hem zelf ontvangen hebt van je klanten. Je bent BTW plichtig als de factuur verzonden is. Zo ben je IB/VPB plichtig als je de declarabele uren gemaakt hebt.

Ik snap niet waarom dit een vreemd concept voor je is. Je mag niet simpelweg zelf kiezen in welk jaar je je inkomsten opgeeft, dat is wettelijk geregeld. "Ich habe das nicht gewusst" gaat niet op: je dient je aan de regels te houden. Er zijn vele grijze gebieden met betrekking tot de regels, dit valt daar niet onder.

[Edit]

Als aanvulling een quote van Wikipedia: Onderhanden werk die iets verder gaat dan het beperkte voorbeeld vd belastingdienst met een bouwbedrijf:
De term onderhanden werk wordt gebruikt in de financiële administratie van organisaties. Het onderhanden werk geeft aan hoeveel werkzaamheden zijn verricht waarvoor nog geen factuur gestuurd is naar de opdrachtgever. Er is echter wel opdracht verkregen voor de werkzaamheden.

[...] In veel bedrijven wordt maandelijks gefactureerd, en zou in een optimale situatie het onderhanden werk nooit hoger moeten zijn dan de omzet van één maand.

Bij bedrijven wordt regelmatig de discussie gevoerd of het onderhanden werk in het jaarverslag kan worden meegeteld bij de winst, of dat het als onzekere inkomsten gezien moet worden. Daarbij speelt ook een rol op welk moment belasting betaald moet worden over het onderhanden werk.
Wat dat laatste betreft is er geen enkele reden om aan te nemen dat jij de uren over december niet betaald krijgt. Zeker niet als je normaliter aan het begin vd volgende maand je factuur stuurt. Als je op 31 december te horen krijgt dat je klant failliet is is het een ander verhaal, maar dan heb je waarschijnlijk ook problemen met de factuur over november. Er is dus geen basis om het als onzekere inkomsten te beschouwen. Helemaal niet omdat je de aangifte pas in maart doet als je allang je geld van december binnen hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door pirke op 01-12-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
pirke schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:55:
[...]
Ik snap niet waarom dit een vreemd concept voor je is. Je mag niet simpelweg zelf kiezen in welk jaar je je inkomsten opgeeft, dat is wettelijk geregeld. "Ich habe das nicht gewusst" gaat niet op: je dient je aan de regels te houden. Er zijn vele grijze gebieden met betrekking tot de regels, dit valt daar niet onder.
Zucht. Ben niet echt te spreken over de toon die hier gehanteerd wordt.
Ik mag en kan alles, en ik kan alles net zolang doen tot ik er al dan niet meer mee wegkom, net als iedereen.
Ik geef duidelijk aan wat mijn overwegingen zijn en doe verder niemand kwaad.
Verder is er ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
[...]

Ik heb en wil zelf geen boekhouder, en gezien de discussies hierover vorige keer hier heb ik heb de makkelijke weg gekozen om gewoon de factuurdatum aan te houden
Dat je geen boekhouder wilt is een bewuste keuze, en het verkeerd boeken is blijkbaar ook een bewuste keuze, want "geen zin om me er in te verdiepen" is geen argument gezien je eerste keuze. Ik hoop voor jou dat de belastingdienst niet meeleest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
bumble_bee schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:12:
[...]

Zucht. Ben niet echt te spreken over de toon die hier gehanteerd wordt.
Ik mag en kan alles, en ik kan alles net zolang doen tot ik er al dan niet meer mee wegkom, net als iedereen.
Ik geef duidelijk aan wat mijn overwegingen zijn en doe verder niemand kwaad.
Verder is er ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid.
Het is niet mijn bedoeling om je te beledigen, hooguit bewustwording creëeren.

En volgens die redenering mag je ook een oud omaatje beroven van haar tas als je er mee weg komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:03:
Dan doe jij het dus ook gewoon fout.
En dan heb ik nu dus wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:02:
Gebruik daar ook echt een zakelijke rekening.
Heb ik ook. Prive heb ik niet bij KNAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hielko schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:41:
Dan heb je niet zo'n goede boekhouder.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik me dan gewoon vergist heb. Maargoed; zoals ik al zei; weer wat geleerd :) Dit topic blijft z'n waarde hebben voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk dat ik het gewoon verkeerd heb hoor, ook wat betreft m'n boekhouder. Ik heb het in ieder geval niet goed controleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik mis 1 heel belangrijk voorbeeld in je voorbeeldjes:

- gewerkt in 2020. Factuur en uitbetaling in 2021.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Je kunt ook gewoon zowel dit jaar als volgend jaar geen investering doen :P
Tjah de belastingdienst weet bij jouw IB aangifte toch niet welke uren in welk jaar gemaakt zijn....

Ik factureer altijd laatste dag van de maand (of eerder, als mijn laatste werkdag voor die klant erop zit). Lekker makkelijk :)

Overigens "mijn boekhouder vind het prima". Jullie weten dat elke boerenl*l die zichzelf weet te verkopen zich boekhouder mag noemen he? Omdat een 'boekhouder' het zegt is de grootste kul. De boekhouder die ik de eerste 3 maanden als zzp'r had was gewoon iemand die de administratie doet. Mijn vrouw had zich ook boekhouder kunnen noemen zeg maar (en zij is van het type, op 28 januari gaat ze straks haar eigen administratie doen voor de BTW aangifte van Q4....).
ID-College schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:21:
Dat is iets wat veel IT'ers enorm waarderen want er zijn zat business mensen die niets van IT snappen, en daarom met bijzonder vreemde voorstellen op de proppen komen en dat zelf nieteens snappen :P Als je dat combineert met een beetje mondelinge vaardigheden kom je een heel eind :)
En andersom: busines mensen die waarderen dat je niet alleen code kunt schrijven maar ook mee kunt denken over processen en snapt hoe bedrijven werken. Waarschijnlijk ook de reden dat ik een volle agenda heb :D

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy D op 02-12-2020 08:22 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:17:
[...]

Ik mis 1 heel belangrijk voorbeeld in je voorbeeldjes:

- gewerkt in 2020. Factuur en uitbetaling in 2021.
Het gaat nog steeds er om in welk jaar je de omzet gemaakt hebt, niet wanneer je de factuur stuurt of wanneer je het geld op de rekening krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 02-12-2020 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Haha ik opende dit topic al met de verwachting dat het over 'omzet in December, 2020 of 2021?' zou gaan.

Zover ik begrijp valt het onder 2020. Ik was ook even in veronderstelling dat met factuur in januari het naar 2021 zou schuiven maar ik ga het nu in 2020 boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Eerder puntje 2.

Ik mis nog wel scenario 4) Omzet gerealiseerd in 2019-2022, betaald in 2019. Zelf doe ik dit (nog) niet maar mijn vorige werkgever verkocht ook wel strippenkaarten voor maximaal 3 jaar. Hierbij werd dus vooraf gefactureerd voor uren, die ook vooruit betaald werden, maar de omzet werd daardoor dus pas in de jaren daarna gerealiseerd. Volgens deze redenatie zou je dus de totaalfactuur dan moeten uitsmeren over 3 jaar om de omzet te boeken? Lijkt me sterk dat dat gebeurde eigenlijk.

Diverse bronnen stellen inderdaad dat de omzet van december 2020 voor de IB bij 2020 gerekend zouden moeten worden, maar het is wel een onnodig complicerende factor IMO. Ik werk volgens factuurstelsel dus boek facturen op de dag dat ze verzonden worden. Als ik het "goed" wil doen moet ik ze gaan backdaten wat ook fraude is, ofwel meerdere datums per factuur gaan bijhouden. Mij te veel gedoe, de boekhouder is het ermee eens. Mocht de belastingdienst er ooit over vallen dan horen jullie van mij hoe het afloopt :+ Ik gok op een "correctie IB" van €10,-.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

MadEgg schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:33:
Ik mis nog wel scenario 4) Omzet gerealiseerd in 2019-2022, betaald in 2019. Zelf doe ik dit (nog) niet maar mijn vorige werkgever verkocht ook wel strippenkaarten voor maximaal 3 jaar. Hierbij werd dus vooraf betaald voor uren, die ook vooruit betaald werden, maar de omzet werd daardoor dus pas in de jaren daarna gerealiseerd. Volgens deze redenatie zou je dus de totaalfactuur dan moeten uitsmeren over 3 jaar om de omzet te boeken? Lijkt me sterk dat dat gebeurde eigenlijk.
Dat doe je via uitgestelde omzet (in Exact heet dat transitorische posten). Factuurdatum is gewoon datum waarop je factureert, en in je boekhouding verdeel je het factuurbedrag naar de periodes waarin de werkzaamheden plaatsvinden.

Mijn vorige werkgever deed dat voor alles wat vooruitbetaald werd, niet alleen over boekjaren heen ook maar binnen 1 boekjaar: omzet naar de juiste periode verhuizen. En dat zou strikt genomen voor strippenkaart-systemen dus ook moeten. Je zou trouwens dan ook kunnen kijken of het interessant(er) is om bv met abonnementen te werken (als je in 1 x 2400 euro betaald voor 2 jaar ondersteuning zou je ook 100 per maand kunnen factureren zeg maar).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:33:
[...]
Ik mis nog wel scenario 4) Omzet gerealiseerd in 2019-2022, betaald in 2019. Zelf doe ik dit (nog) niet maar mijn vorige werkgever verkocht ook wel strippenkaarten voor maximaal 3 jaar. Hierbij werd dus vooraf betaald voor uren, die ook vooruit betaald werden, maar de omzet werd daardoor dus pas in de jaren daarna gerealiseerd. Volgens deze redenatie zou je dus de totaalfactuur dan moeten uitsmeren over 3 jaar om de omzet te boeken? Lijkt me sterk dat dat gebeurde eigenlijk.
De omzet moet inderdaad over de verschillende jaren worden verspreid. Je krijgt dus een aantal mutaties in het journaalboek

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
// Facturatie
2020-12  Debiteur             12.100     
2020-12  Overlopende omzet                10.000
2020-12  Te betalen BTW                    2.100

// Betaling door debiteur
2021-01  Bankrekening         12.100
2021-01  Debiteur                         12.100

// Betaling BTW
2021-01  Te betalen BTW        2.100
2021-01  Bankrekening                      2.100

// Activeren omzet voor 2021
2021-12  Overlopende omzet     5.000
2021-12  Omzet                             5.000

// Activeren omzet voor 2022
2022-12  Overlopende omzet     5.000
2022-12  Omzet                             5.000

Alleen de journaalpost 'Omzet' komt op de resultaatrekening, de rest zijn allemaal balansposten.

En omgekeerd gaat dat natuurlijk ook zo. Elk uur dat je gewerkt hebt zou je moeten boeken als

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
// Omzet
2020-12  Nog te factureren    10.000     
2020-12  Omzet                            10.000

// Facturatie
2021-01  Debiteur             12.100     
2021-01  Nog te factureren                10.000
2021-01  Te betalen BTW                    2.100

// Betaling door debiteur
2021-02  Bankrekening         12.100
2021-02  Debiteur                         12.100

// Betaling BTW
2021-04  Te betalen BTW        2.100
2021-04  Bankrekening                      2.100

Enterprise software, zoals SAP, doet dat automatisch. Zodra jij je urenregistratie invult, wordt deze direct als nog te factureren omzet geboekt. Dit is de reden waarom managers zo enorm pushen om je uren op tijd in te vullen. Als 300 man een week te laat is, heb je 12.000 uur aan omzet die nog niet geboekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Krysa schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:47:
[...]

De eerste keer kan ik wel begrijpen. Je hebt dan direct wat geld achter de hand voor de lange termijn. Langer dan een of twee maanden gaat het erg in de kosten lopen.
Eerlijk gezegd snap ik dat ook niet helemaal. Het is zelfs goedkoper om een krediet bij Wehkamp af te sluiten, en op het moment mogen banken ook niet meer dan 9.9% voor roodstaan. Waarschijnlijk kun je met een PL nog een stuk voordeliger lenen. Maar beter is natuurlijk gewoon zorgen dat je ieder geval een buffer hebt om de eerste 2 maanden gewoon door te komen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Woy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:45:
[...]

Er zit natuurlijk wel waarde in het eerder hebben van je geld, alleen 1% per maand is wel erg veel, het lukt mij niet om consequent meer dan 12,68 % op jaarbasis aan rendement te halen. 2% is gewoon compleet excessief imho.
12x 1% per maand blijft gewoon 1% op jaarbasis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@MeZZiN Als je de strippenkaart verkoopt krijg je geld in ruil voor een schuld (de nog te leveren dienst), dat zou een neutrale transactie kunnen zijn. "Bank aan crediteuren" zeg maar. En als ze een strip inleveren boek je "crediteuren aan omzet".

Ik zou er wel een aparte post aan de rechterkant op de balans voor opnemen, maar effectief is dit hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:18:
[...]
Overigens "mijn boekhouder vind het prima". Jullie weten dat elke boerenl*l die zichzelf weet te verkopen zich boekhouder mag noemen he? Omdat een 'boekhouder' het zegt is de grootste kul. De boekhouder die ik de eerste 3 maanden als zzp'r had was gewoon iemand die de administratie doet. Mijn vrouw had zich ook boekhouder kunnen noemen zeg maar (en zij is van het type, op 28 januari gaat ze straks haar eigen administratie doen voor de BTW aangifte van Q4....).
Belangrijk om je dat te realiseren.

Maar wat betreft onderhanden werk: zowel mijn boekhouder als een bevriende (HBO, AA - van wie zijn kantoor dus wel met MKB werkt) accountant vonden het een goede keuze om voor een van te voren gefactureerd project, waarbij een urenadministratie was, en de meeste uren nog niet geboekt waren in jaar X, alleen de geboekte uren bij jaar X mee te tellen.

Verklaring: De belastingdienst krijgt zijn deel toch wel (of het nou dit jaar over volgend jaar is). En dit is ook identiek aan hoe die regeling in de bouw wordt toegepast.

Doe dit wel adhv gewerkte uren, niet aan de hand van "volgend jaar omzet is fiscaal vriendelijker"...
Pagina: 1 ... 190 ... 643 Laatste