Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Belastingdienst krijgt zijn deel wel maar ook hierbij kan het voordeliger zijn voor de ondernemer om een groot deel van die omzet dit jaar, of juist op volgend jaar te boeken. (dus niet verdelen op basis van de werkelijke uren). Het zal ook heus niet op een uurtje aankomen, als jij nu 50K factureert en dit jaar 26K aan uren maakt en volgend jaar 24K zal dat heus geen probleem zijn als je dat 50/50 verdeelt. Maar als je dit jaar 45K activeert en volgend jaar 5 (of andersom) terwijl de urenbesteding niet in die verdeling is, kan dat best uitmaken voor je inkomstenbelasting (afhankelijk van je winst dit jaar en verwachte winst volgend jaar).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Klein vraagje over UBO's.

Telt een partner in een huwelijksgemeenschap mee als UBO van een eenmanszaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
t_captain schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:55:
Klein vraagje over UBO's.

Telt een partner in een huwelijksgemeenschap mee als UBO van een eenmanszaak?
Geldt UBO niet alleen voor rechtvormen zoals BV, NV, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik heb een dilemma..

Ik ben dit jaar begonnen als ZZPer en heb onder andere een laptop/scherm/smartTV (test toestel) aangeschaft. Hiervoor hoopte ik de KIA regeling toe te kunnen passen.

Ik was even 'vergeten' dat ik tot nu toe maar

TV € 470,25
Scherm € 825,62
Laptop € 1.047,81

€ 2.343,68

heb uitgegeven. Dat is dus NET te weinig!

Ik zit dus nu te twijfelen of ik niet mijn Macbook Pro 2018 model wil verkopen en wil inruilen voor een Mac Mini M1 met 16GB en 512GB SSD.
Het lullige is, die is excl btw ongeveer net zo duur als mijn laptop was (kon ik overnemen van oude werkgever voor n prikkie). Zo haal ik het nog niet.

Ik kan natuurlijk de 1TB versie halen, maar ik gebruik op mijn huidige laptop ook maar 200GB van de 512... Dus dat vind ik best nutteloos.

Wat er ook nog bij komt, is dat ik volgend jaar als de 16" Macbooks uitkomen (fingers crossed) misschien die liever zou aanschaffen. Maarja dan is mijn MBP natuurlijk al helemaal niks meer waard.

Wat zijn nu de opties? Ik will mijn MBP verkopen maar is dat slim om zakelijk te verkopen? Of kan ik misschien beter de MBP als prive opname boeken en dan prive verkopen? Mag ik dan de KIA nog toepassen op die laptop (denk het niet..) als ik ernaast nog een Mac Mini op de balans heb?

Dilemma dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik moet een KYC invullen waarin UBO's worden gevraagd voor iedere handelsparftner. Dus ook een eenmanszaak. Wil het netjes invullen, ik neig ernaar om mijn vrouw als UBO aan te geven omdat ze middels huwelijksgemeenschap een belang van 50% in de winst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Edwin88 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:01:
Ik heb een dilemma..

Ik ben dit jaar begonnen als ZZPer en heb onder andere een laptop/scherm/smartTV (test toestel) aangeschaft. Hiervoor hoopte ik de KIA regeling toe te kunnen passen.

TV € 470,25
Scherm € 825,62
Laptop € 1.047,81

€ 2.343,68

heb uitgegeven. Dat is dus NET te weinig!

Ik zit dus nu te twijfelen of ik niet mijn Macbook Pro 2018 model wil verkopen en wil inruilen voor een Mac Mini M1 met 16GB en 512GB SSD.
Het lullige is, die is excl btw ongeveer net zo duur als mijn laptop was (kon ik overnemen van oude werkgever voor n prikkie). Zo haal ik het nog niet.

Ik kan natuurlijk de 1TB versie halen, maar ik gebruik op mijn huidige laptop ook maar 200GB van de 512... Dus dat vind ik best nutteloos.

Wat er ook nog bij komt, is dat ik volgend jaar als de 16" Macbooks uitkomen (fingers crossed) misschien die liever zou aanschaffen. Maarja dan is mijn MBP natuurlijk al helemaal niks meer waard.

Wat zijn nu de opties? Ik will mijn MBP verkopen maar is dat slim om zakelijk te verkopen? Of kan ik misschien beter de MBP als prive opname boeken en dan prive verkopen? Mag ik dan de KIA nog toepassen op die laptop (denk het niet..) als ik ernaast nog een Mac Mini op de balans heb?

Dilemma dilemma.
Koop een externe HDD voor je backups en boek die onder automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 14:10
@Edwin88
Geen docking-station nodig voor bij die Mac?
Dat zou je er net overheen tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ernemmer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:03:
[...]

Koop een externe HDD voor je backups en boek die onder automatisering.
Minimaal 450 euro ex btw... dat is een duur schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:01:
Ik moet een KYC invullen waarin UBO's worden gevraagd voor iedere handelsparftner. Dus ook een eenmanszaak. Wil het netjes invullen, ik neig ernaar om mijn vrouw als UBO aan te geven omdat ze middels huwelijksgemeenschap een belang van 50% in de winst heeft.
Tja, als jij de aandelen van een BV hebt en daarom UBO bent, is je partner het dan automatisch ook? Als dat antwoord ja is, dan is het nu ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
[...]

Die hoort toch bij je laptopaankoop O-) maar wordt inderdaad beetje lastig als de aankoopdata 9 maanden uit elkaar liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 02-12-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Stel dat ik een Mac Mini + accessoire koop waarmee ik er overheen kom, dat is wel redelijk. Hoe verwerk ik dan een eventuele zakelijke of prive verkoop van de laptop?
Als ik hem zakelijk verkoop moet ik ook weer wat afdragen waarschijnlijk?
Als ik hem boek als prive-opname dan moet ik de BTW over het niet afgeschreven deel alsnog betalen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Edwin88 Is die MBP de laptop van 1047,81 excl BTW en is deze ook met BTW factuur aangeschaft? Je mag namelijk de KIA niet toepassen op bedrijfsmiddelen die uit je privé vermogen komen en als je geen BTW factuur van die 2018 MBP hebt is het eenvoudiger om hem in privé te houden en volgend jaar te verkopen en die nieuwe MBP zakelijk aan te schaffen. Een andere voorwaarde van KIA is namelijk dat je de investering meerdere jaren gebruikt.

Of je de MBP zakelijk of privé verkoopt maakt niet heel veel uit, als die van de zakelijke balans af komt moet je in beide gevallen de BTW afdragen en in theorie kan er geen verschil zitten in de waarde. Echter niemand gaat controleren of je die privé laptop de volgende dag voor meer verkocht hebt tenzij er een patroon van een handeltje gaat ontstaan (elk jaar een MBP naar privé halen).

Gezien je trouwens al lekker in het Apple eco-systeem zit kan je natuurlijk altijd een iPad of iPhone op de zaak erbij zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Deveon schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:32:
@Edwin88 Is die MBP de laptop van 1047,81 excl BTW en is deze ook met BTW factuur aangeschaft? Je mag namelijk de KIA niet toepassen op bedrijfsmiddelen die uit je privé vermogen komen en als je geen BTW factuur van die 2018 MBP hebt is het eenvoudiger om hem in privé te houden en volgend jaar te verkopen en die nieuwe MBP zakelijk aan te schaffen. Een andere voorwaarde van KIA is namelijk dat je de investering meerdere jaren gebruikt.

Gezien je trouwens al lekker in het Apple eco-systeem zit kan je natuurlijk altijd een iPad of iPhone op de zaak erbij zetten ;)
Ik heb de laptop met factuur overgenomen van de oude werknemer, het was excl btw

Toen ik hem overnam was hij tweedehands nog ruim 1800 oid waard, en ik kreeg m mee voor 1200. Dat was dus een no-brainer.

Ik heb reeds een iPad Air 2019 die ik eigenlijk amper zakelijk gebruik (vriendin speelt voornamelijk spelletjes) en qua telefoon heb ik een P20 Pro die het eigenlijk ook nog prima doet. Had eigenlijk net besloten geen nieuwe iPhone te nemen omdat ik net terug ben van 3 maanden vakantie en we een tweede auto willen aanschaffen + de zolder gaan verbouwen wat 15k+ gaat kosten... Dus voorlopig genoeg kostbare projecten (kind nummer 2 is ook in aankomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:06:
[...]
Tja, als jij de aandelen van een BV hebt en daarom UBO bent, is je partner het dan automatisch ook? Als dat antwoord ja is, dan is het nu ook ja.
Met betrekking tot een BV: het antwoord daarop is nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Edwin88 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:01:
Ik heb een dilemma..

TV € 470,25
Scherm € 825,62
Laptop € 1.047,81

€ 2.343,68
Reality check: je wilt iets extra kosten maken zodat je boven de 2500 euro komt, zodat je dan 28% x 2500 = 700 euro extra mag aftrekken. Bij de hoogste schijf levert je dat 350 euro voordeel op. Levert je dus netto iets van 200 euro op. Is het dit gegoochel echt waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
pirke schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
[...]

Dan maakt @Edwin88 er een NAS van en dan issie er wel ;) :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Tylen schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:42:
Ik stuur de facturen van december 2020 gewoon 31 december 2020. Dan heb ik geen gezeik. Heb ik nog geen getekende urenstaat, dat stuur ik hem alsnog en stop ik die staat er later wel bij :P
Same here, sterker nog, ik doe de BTW aangifte ook nog de 31e. Dan ben ik helemaal vlak.

(enige is dat de facturen nog niet betaald zijn, maar die staan dan INCLUSIEF btw op de balans als openstaande posten (omdat de btw al afgedragen is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Skyaero schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:02:
[...]

Reality check: je wilt iets extra kosten maken zodat je boven de 2500 euro komt, zodat je dan 28% x 2500 = 700 euro extra mag aftrekken. Bij de hoogste schijf levert je dat 350 euro voordeel op. Levert je dus netto iets van 200 euro op. Is het dit gegoochel echt waard?
Volgens mij pas je de inkomstenbelasting 2x toe :)

Een zakelijke aftrekpost van 700 euro is in de hoogste belastingschijf 300 euro netto waard. Als je bijvoorbeeld op 2000 zit, dan koop je een apparaat van 500 euro ongeveer voor nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
t_captain schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:30:
[...]

Volgens mij pas je de inkomstenbelasting 2x toe :)

Een zakelijke aftrekpost van 700 euro is in de hoogste belastingschijf 300 euro netto waard. Als je bijvoorbeeld op 2000 zit, dan koop je een apparaat van 500 euro ongeveer voor nop.
En zeg nou zelf, het is altijd leuk om een kadootje van de belastingdienst te krijgen op deze manier, ook als is het maar een paar honderd euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
Ik heb het eens aan mijn boekhoudster gevraagd, deze zegt.
De BTW van deze factuur gaat mee met het 1e kwartaal van 2021.
De omzet van deze uren boeken we dan op nog te factureren omzet in boekjaar 2021
Vervolgens maak ik een memoboeking in 2020, dan boek ik de omzet (excl BTW) van uren december
op grootboek omzet, en "negatief" op nog te factureren. Zo worden deze uren/omzet meegenomen
met je aangifte IB 2020.
Klinkt logisch

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik boek het in Moneymonk (zowel uren als facturen) - allemaal geen gedoe en gaat automatisch goed :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Hmmbob schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:01:
Ik boek het in Moneymonk (zowel uren als facturen) - allemaal geen gedoe en gaat automatisch goed :+
spuitelf modes.. of altijd al automatisch fout en door gebrek aan kennis heb je geen idee..
goede afwerking is nog steeds afhankelijk van goede input bij automatische processen.

}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Grappig trouwens. Ik zie ten eerste dat er wel echt veel aanvragen via LinkedIn binnenkomen voor Freelancers. Daarnaast vind ik opvallend dat er steeds meer gevraagd wordt naar sterke communicatie skills. Mooi :) Kennelijk begint de industrie langzamerhand een beetje te snappen dat software engineering vooral teamwork is.

Biedt kansen voor ZZPers volgens mij. Heb toch wel het idee dat gemiddeld genomen ZZPers wat communicatiever zijn dan de gemiddelde interne.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Is het (on)gewenst om te reageren op vacatures die al geruime tijd open staan?
Vaak zie ik bij bedrijven in de buurt een vacature openstaan voor vast dienstverband. Echter staat dit soms maanden of jaren open.
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:04:
Grappig trouwens. Ik zie ten eerste dat er wel echt veel aanvragen via LinkedIn binnenkomen voor Freelancers. Daarnaast vind ik opvallend dat er steeds meer gevraagd wordt naar sterke communicatie skills. Mooi :) Kennelijk begint de industrie langzamerhand een beetje te snappen dat software engineering vooral teamwork is.

Biedt kansen voor ZZPers volgens mij. Heb toch wel het idee dat gemiddeld genomen ZZPers wat communicatiever zijn dan de gemiddelde interne.
Klopt, maar je moet ook goed samen kunnen werken met de internen en ze kunnen lezen/begrijpen. Sommige mensen in vaste dienst zijn extreem stug en kun je met geen mogelijkheid overtuigen. Vaak probeer ik dan een discussie met iemand te voeren in zijn buurt, zodat hij het kan horen. Vaak zijn de dan geneigd zich te mengen in de discussie en hun perspectief toe te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Krysa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:13:
Vaak zie ik bij bedrijven in de buurt een vacature openstaan voor vast dienstverband. Echter staat dit soms maanden of jaren open.
Ik ken er een paar waarvan ik weet dat ze open staan omdat ze simpelweg te weinig betalen voor het niveau. Dan vraag ik me af of ze zitten te wachten op een 'dure' ZZPer. Neemt niet weg dat je het altijd kunt proberen natuurlijk.
Klopt, maar je moet ook goed samen kunnen werken met de internen en ze kunnen lezen/begrijpen. Sommige mensen in vaste dienst zijn extreem stug en kun je met geen mogelijkheid overtuigen. Vaak probeer ik dan een discussie met iemand te voeren in zijn buurt, zodat hij het kan horen. Vaak zijn de dan geneigd zich te mengen in de discussie en hun perspectief toe te lichten.
Ja, maar dat valt wat mij betreft ook onder communicatieskills, juist met die 'stugge' internen. Helaas merk ik dat vaak interne 'seniors' enorm vastgeroest zitten. Werken al 10 jaar bij hetzelfde bedrijf en oh wee als je ze het idee geeft dat hun manier misschien een tikkeltje outdated is. Daar scheelt het wel dat ik 'al' 40 ben en ook gewoon lang meeloop. M'n grijze haren geven dan een soort ingebouwde credibility lijkt het. Een meer junior persoon die exact hetzelfde zegt als ik, wordt vaak niet serieus genomen. Erg kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88

[...]
Ik denk dat letterlijk elk bedrijf waar ik werkte (vast of freelance) wel een of meerdere vacatures permanent open had staan. Iedereen is simpelweg altijd op zoek, er is niet genoeg aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Vaak staat erbij dat acquisitie niet op prijs gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:32:
Vaak staat erbij dat acquisitie niet op prijs gesteld wordt.
M.i. doelen ze vooral op recruiters. Als software engineer zou ik me daar niet perse door tegen laten houden, tenzij er expliciet staat dat ZZPers niet welkom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:37:
[...]

M.i. doelen ze vooral op recruiters. Als software engineer zou ik me daar niet perse door tegen laten houden, tenzij er expliciet staat dat ZZPers niet welkom zijn.
Acquisitie = acquisitie. Als ze niet met een recruiter of detacheerder willen werken, waarom dan wel met een ZZP'er? Die eerste twee hebben meer garantie op permanente invulling. Opvallend genoeg zie ik de laatste tijd wel vaker dat ze voor detavast ook ZZP'ers zoeken die de intentie hebben om in dienst te gaan... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:41:
Acquisitie = acquisitie. Als ze niet met een recruiter of detacheerder willen werken, waarom dan wel met een ZZP'er? Die eerste twee hebben meer garantie op permanente invulling.
Ik kijk liever naar de intentie erachter. En nee heb je, ja kun je krijgen. Maar als je je daar niet comfortabel bij voelt, vooral niet doen.
Opvallend genoeg zie ik de laatste tijd wel vaker dat ze voor detavast ook ZZP'ers zoeken die de intentie hebben om in dienst te gaan... 8)7
Heh. Succes. Heb het bij m'n vorige klant ook gehad. Of ik niet in dienst wil. "Je weet m'n uurtarief, denk je dat je een bod kan doen dat daarbij in de buurt komt?" "Euh, nee". Tja :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:41:
[...]
Opvallend genoeg zie ik de laatste tijd wel vaker dat ze voor detavast ook ZZP'ers zoeken die de intentie hebben om in dienst te gaan... 8)7
Die intentie kan ik best hebben hoor, voor een half jaar ongeveer en daarna bedenk ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 16:48
sverzijl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:45:
[...]

Die intentie kan ik best hebben hoor, voor een half jaar ongeveer en daarna bedenk ik me.
Ze gaan je niet eerst inhuren he. Je wordt de detavast constructie in geduwd met de daarbij behorende verdeling van je tarief, en daarna mag je bij de klant blijven..

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:44:
Heh. Succes. Heb het bij m'n vorige klant ook gehad. Of ik niet in dienst wil. "Je weet m'n uurtarief, denk je dat je een bod kan doen dat daarbij in de buurt komt?" "Euh, nee". Tja :)
Terwijl ze nu wel gewoon ~ dat bedrag betalen aan inhuurkosten, natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:27:
Terwijl ze nu wel gewoon ~ dat bedrag betalen aan inhuurkosten, natuurlijk :)
Tja. Ze zijn natuurlijk bang gezeik te krijgen met al die andere developers die dan horen dat je 2 keer zoveel verdient, in loondienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krysa
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:33:
[...]

Tja. Ze zijn natuurlijk bang gezeik te krijgen met al die andere developers die dan horen dat je 2 keer zoveel verdient, in loondienst.
Als ik aan mijn collega's vraag waarom ze niet willen freelancen, dan vinden ze het "eng".
Ze geven altijd aan dat er bepaalde zekerheden zijn in loondienst, bijv. een goed pensioen of altijd salaris.
Als ik op BeFrank kijk word ik alleen maar droevig 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Krysa op 02-12-2020 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Krysa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:35:
Als ik aan mijn collega's vraag waarom ze niet willen freelancen, dan vinden ze het "eng".
Ze geven altijd aan dat er bepaalde zekerheden zijn in loondienst, bijv. een goed pensioen of altijd salaris.
Als ik op BeFrank kijk word ik alleen maar droevig 8)7
Ik denk dat men denkt dat als de werkgever 2/3e van het pensioen betaalt, dat ze dan ook een goed pensioen hebben. Ik ben me redelijk lamgeschrokken toen ik toen ik eenmaal ging ZZPen mezelf er in ging verdiepen. Ik denk dat een hele hoop mensen rond hun 60e erachter gaan komen dat ze aardig besodemieterd zijn.

@t_captain heeft het al eens eerder gezegd, maar juist op de lange termijn geeft ZZPen meer zekerheid. Je dwingt jezelf up to date te houden, en dwingt jezelf om 'voor later' goed geregeld te hebben. Dit allemaal aan je werkgever overlaten geeft geen zekerheid. Je hebt hoogstens de 'zekerheid' dat je de komende 2-6 maanden werk hebt, maar die buffer heb je als ZZPer zo bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

MadEgg

Tux is lievvv

Aangezien ik verder wil schalen dan mijn eigen uren ben ik bezig met het uitwerken van wat concept-producten/diensten die ik op de markt wil gaan zetten. Aangezien ik maar alleen ben en mijn expertise vooral richting de techniek ligt, heb ik twee vrienden met toepasselijke vaardigheden die een mooie aanvulling zijn (m.n. design, marketing en procesmanagement) betrokken in het ontwikkelproces. Deze vrienden hebben op termijn ook ambitie om hier een bedrijf van te maken samen met mij, maar zij zijn beide momenteel in loondienst.

Wij zullen hier de nodige tijd aan moeten besteden waar de eerste maanden waarschijnlijk geen inkomsten uit zullen komen, en dan verwachten we dan ook niet. Als ZZP'er heb ik hier wel wat voordeeltjes bij: ik kan de tijd die ik hieraan spendeer natuurlijk gewoon meetellen voor de urencriterium, ik kan het gebruiken om mijn ondernemerschap te onderstrepen en ik kan wat benodigde apparatuur als zakelijke kosten opvoeren.

Voor mijn twee partners ligt dat anders, dus ik vroeg me af of ik ze hier nog op de een of andere manier legaal van kan laten meeprofiteren. Salaris uitbetalen zit er niet in voorlopig, maar als we een app voor een iPad ontwikkelen, kan ik ze dan met goed fatsoen zakelijk een iPad voor het testen van de app verstrekken? E.e.a. zal uiteindelijk ofwel afgeschreven worden als het niets wordt, ofwel als startkapitaal voor de gezamenlijke onderneming gelden. Gelijk een VOF (of zelfs een BV) opstarten is wel erg topzwaar voor de huidige staat van ontwikkeling, en maakt het voor mijn eenmanszaak niet eenvoudiger qua boekhouding lijkt mij.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Jogai schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:10:
[...]

Ze gaan je niet eerst inhuren he. Je wordt de detavast constructie in geduwd met de daarbij behorende verdeling van je tarief, en daarna mag je bij de klant blijven..
Oh, jammer, zo dom zijn ze dan toch ook weer niet ;) Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij een detavast constructie als je als ZZP-er begint. "Je krijgt tarief X als je na 6 maanden bij ons in dienst komt. Kom je niet in dienst, dan mag je 50% terugbetalen" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@MadEgg het lijkt mij geen probleem om zaken aan te schaffen en ter beschikking te stellen als het een zakelijk doel heeft. Het eigendom blijft dan natuurlijk wel bij jou, maar je stelt het gewoon ter beschikking.

Ik ben ook bezig om met een partner een nieuwe B.V. op te richten waarin we een product gaan verkopen. Ik doe de IT kant, hij de sales en marketing. Samen doen we dan de productontwikkeling. Het is wat dat betreft altijd mijn doel geweest om op termijn van het echte freelancen af te stappen, dat is voor mij nu gewoon een manier om productontwikkeling te financieren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
sverzijl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:43:
[...]

Oh, jammer, zo dom zijn ze dan toch ook weer niet ;) Ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij een detavast constructie als je als ZZP-er begint. "Je krijgt tarief X als je na 6 maanden bij ons in dienst komt. Kom je niet in dienst, dan mag je 50% terugbetalen" ?
Nou ja, het is maar een aanname. Voor de rest ook geen ervaring mee :)
Maar laatste tijd krijg ik wel meer aanvragen voor niet-freelance dan me lief is, dus ik schat t wat sceptisch in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Woy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:47:
@MadEgg het lijkt mij geen probleem om zaken aan te schaffen en ter beschikking te stellen als het een zakelijk doel heeft. Het eigendom blijft dan natuurlijk wel bij jou, maar je stelt het gewoon ter beschikking.
Goed punt mbt eigendom. Thanks!
Ik ben ook bezig om met een partner een nieuwe B.V. op te richten waarin we een product gaan verkopen. Ik doe de IT kant, hij de sales en marketing. Samen doen we dan de productontwikkeling. Het is wat dat betreft altijd mijn doel geweest om op termijn van het echte freelancen af te stappen, dat is voor mij nu gewoon een manier om productontwikkeling te financieren.
Dat heb ik ook inderdaad. In het verleden heb ik een start-up gedaan met een aantal anderen waarbij elk dubbeltje drie keer omgedraaid moest worden. We hadden destijds wellicht beter onszelf kunnen verhuren voor een paar dagen in de week in plaats van er een matig betaalde part/fulltime baan naast aan te houden. Uiteindelijk ook geflopt door gebrek aan financiering en tijd. Als freelancer heb ik meer tijd (want werk maar 32 uur per week), én meer geld om in productontwikkeling te investeren. Dus tijd voor een nieuwe poging :)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
In het kader van "als ik het dan toch door iemand laat doen, dan een lokaal iemand": is/heeft iemand een freelancer in dit GoT netwerk die logo's maakt?

Ik zoek eigenlijk maar een heel simpel logo voor mijn bedrijfsnaam, voor op facturen en linkedin enzo. That's it.

Iemand die dit doet hier, of wiens partner oid dit soort dingen als zzp'er doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:17

ralpje

Deugpopje

Ik ga voor dat soort dingen meestal naar Fiverr, als je daar een beetje rondzoekt kom je prima aanbieders tegen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:01

page404

Website says no

MadEgg schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:16:
[...]

Als freelancer heb ik meer tijd (want werk maar 32 uur per week), én meer geld om in productontwikkeling te investeren. Dus tijd voor een nieuwe poging :)
Ik ga volgend jaar ook 32 uur werken. Ik schrik me rot als ik zie wat me dat aan omzet kost :X maar ga het toch maar doen. Zelfde reden als jij, productontwikkeling.
Overigens moest ik ineens denken aan een van de laatste gesprekken bij mijn laatste werkgever. Was niet zo'n gezellig vertrek kan ik je zeggen, men nam het niet sportief op dat ik vertrok, om het subtiel te zeggen. Maar toen ik zei dat ik per eind november vertrok vroegen ze of ik niet tot einde van het jaar kon blijven, zodat ik "nog wat buffer op kon bouwen". Gast, langer blijven kost me alleen maar geld! Ik heb die december nog geen 2 weken aan uren gefactureerd en had al meer geld binnen dan in loondienst :*)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

page404 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:35:
Ik ga volgend jaar ook 32 uur werken. Ik schrik me rot als ik zie wat me dat aan omzet kost :X
20% minder werken is 20% minder omzet 8) (netto kan het door allerlei redenen/regelingen/etc/etc minder dramatisch zijn natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:43:
kan ik ze dan met goed fatsoen zakelijk een iPad voor het testen van de app verstrekken?
Daar kun je nog wel eens gezeik mee gaan krijgen, omdat dat gezien zou kunnen worden als twee mensen die jij onbetaald in dienst hebt.

Advies is om in dit stadium al afspraken te maken over de wijze waarop de onbetaalde uren in een later stadium wordt afgerekend, d.w.z. uurtarief en inspanning. Dat voorkomt als er straks een product ligt er scheve gezichten gaan ontstaan omdat de 1 meer inspanning heeft verricht dan de ander, maar wel gelijkwaardig aandeelhouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ralpje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:31:
Ik ga voor dat soort dingen meestal naar Fiverr, als je daar een beetje rondzoekt kom je prima aanbieders tegen.
Heb je uberhaupt de eerste zin van mijn post gelezen? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:46:
Heb je uberhaupt de eerste zin van mijn post gelezen?
Zo gek is die suggestie niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 23:17

ralpje

Deugpopje

Hmmbob schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:46:
[...]

Heb je uberhaupt de eerste zin van mijn post gelezen?
Ah. Nee. Sorry.
Overigens kun je op Fiverr volgens mij wel filteren op lokatie van de aanbieder, dus kun je alsnog zorgen dat je op z'n minst een NL seller selecteert.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:49:
[...]

Niet heel erg lokaal, maar Fiverr staan inderdaad wel veel mensen op die deze dienst aanbieden.

Ik heb zelf iets bij brandsupply wat laten doen (300 euro), maar het resultaat vond ik slecht en kan ik niet gebruiken. Nu dus zelf iets verzonnen, alleen moet het nog even uitgewerkt worden door een pro.

Ik ben daarvoor ook op Fiverr aan het zoeken, maar als hier iemand zit die dit doet of iemand kent dan neem ik liever een lokaal iemand.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 02-12-2020 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:43
Hmmbob schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:31:
In het kader van "als ik het dan toch door iemand laat doen, dan een lokaal iemand": is/heeft iemand een freelancer in dit GoT netwerk die logo's maakt?

Ik zoek eigenlijk maar een heel simpel logo voor mijn bedrijfsnaam, voor op facturen en linkedin enzo. That's it.

Iemand die dit doet hier, of wiens partner oid dit soort dingen als zzp'er doet?
De nicht van mijn vriendin heeft een eigen zaak waarin ze dit soort dingen doet.

Hoe goed bedoelt, dit valt onder reclame maken. Daarom haal ik de link weg

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 02-12-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:49:
[...]

Behalve dat ik het dus gun aan iemand uit 'ons' netwerk hier :+

Maar als dat niets wordt, dan ga ik daar eens kijken inderdaad. Het staat er ook harder dan dat ik bedoelde ga even een smiley voor ralpje erbij zetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Remcoder schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:55:
[...]

De nicht van mijn vriendin heeft een eigen zaak waarin ze dit soort dingen doet.

Link weggehaald
Zoiets inderdaad!

Als er nog iemand "dichterbij" zit, ook goed :)

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 02-12-2020 21:45 . Reden: Reclame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Skyaero schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:44:
[...]
Daar kun je nog wel eens gezeik mee gaan krijgen, omdat dat gezien zou kunnen worden als twee mensen die jij onbetaald in dienst hebt.
In zekere zin heb ik dat natuurlijk ook, al zijn ze natuurlijk geen ondergeschikten. Maar is daar een weg omheen?
Advies is om in dit stadium al afspraken te maken over de wijze waarop de onbetaalde uren in een later stadium wordt afgerekend, d.w.z. uurtarief en inspanning. Dat voorkomt als er straks een product ligt er scheve gezichten gaan ontstaan omdat de 1 meer inspanning heeft verricht dan de ander, maar wel gelijkwaardig aandeelhouder wordt.
Geen slecht idee, zeker als dat met bovenstaande nog helpt. Ik zal eens opperen om een ruwe urenadministratie bij te gaan houden, en af te spreken dat dit bij een succesvol resultaat alsnog verrekend kan worden.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
@Ernemmer & @Hmmbob Mijn eerste halfjaar als zelfstandige ben ik aan het werk gehouden door een graphic designer die hier erg goed in is. Mijn avatar komt van fiverrr, en daar kon hij nog heel wat aan verbeteren, maar daar ben ik nog niet op ingegaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Krysa
Voor de Tweaker die het ook leuk lijkt om elkaar via LinkedIn te vinden hebben @Jogai en ik een groep opgericht.
https://www.linkedin.com/groups/9012020/
Recruiters houden wij buiten de deur 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Mijn schoonzus doet dit, als je wil kan ik jullie met elkaar in contact brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
page404 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:35:
[...]

Ik ga volgend jaar ook 32 uur werken. Ik schrik me rot als ik zie wat me dat aan omzet kost :X maar ga het toch maar doen. Zelfde reden als jij, productontwikkeling.
Overigens moest ik ineens denken aan een van de laatste gesprekken bij mijn laatste werkgever. Was niet zo'n gezellig vertrek kan ik je zeggen, men nam het niet sportief op dat ik vertrok, om het subtiel te zeggen. Maar toen ik zei dat ik per eind november vertrok vroegen ze of ik niet tot einde van het jaar kon blijven, zodat ik "nog wat buffer op kon bouwen". Gast, langer blijven kost me alleen maar geld! Ik heb die december nog geen 2 weken aan uren gefactureerd en had al meer geld binnen dan in loondienst :*)
Hoezo schrik je je rot :?
20% minder werken is 20% minder omzet, die had je aan kunnen zien komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:01

page404

Website says no

ybos schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:19:
[...]

Hoezo schrik je je rot :?
20% minder werken is 20% minder omzet, die had je aan kunnen zien komen ;)
Ja duh :P als je het omrekent naar een bedrag wordt het ineens een stevig bedrag ;) Maar goed, ik ga een target voor ongeveer 125.000€ zetten voor volgend jaar. Is nog niet slecht natuurlijk!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zie het zo; als je weer van 32 naar 40 uur gaat dan ga je 25% omhoog! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Krysa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:47:
Voor de Tweaker die het ook leuk lijkt om elkaar via LinkedIn te vinden hebben @Jogai en ik een groep opgericht.
Dillema 1, laten we @Verwijderd wel of niet toe? Daar ga ik maar geen poll aan wagen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Jogai schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:05:
Dillema 1, laten we @Verwijderd wel of niet toe? Daar ga ik maar geen poll aan wagen :+
Als er 1 schaap over de dam is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Amens schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:57:
[...]

Mijn schoonzus doet dit, als je wil kan ik jullie met elkaar in contact brengen?
Dat is prima (PB?). Heeft ze ook iets als een portfolio online staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Krysa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:47:
Ik ben wel benieuwd of deze langer relevant blijft dan de tweakers freelance Slack 8) }:O

(Laatste bericht daar is van augustus....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:25:
[...]

Ik ben wel benieuwd of deze langer relevant blijft dan de tweakers freelance Slack 8) }:O

Iedereen heeft genoeg werk denk ik. :D

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 02-12-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Slack vind ik echt een bulletin board uit 1995.. Zoals het 'forum' dat je ooit op Startpagina.nl had :D Ik gebruik het (moet bij een klant) maar vind het echt waardeloos. Maar blijkbaar vind Salesforce het te gek want die hadden er een leuke duit voor over...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Edwin88 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat letterlijk elk bedrijf waar ik werkte (vast of freelance) wel een of meerdere vacatures permanent open had staan. Iedereen is simpelweg altijd op zoek, er is niet genoeg aanbod.
Of de nood is niet zo hoog .

Is vaak niet erg interessant voor zzp-ers. Maar niet geschoten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34

Een vriendin van mij houdt zich bezig met dit soort werkzaamheden, ook als freelancer. Stuur maar een PB als ik jullie in contact moet brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
MadEgg schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:43:

Voor mijn twee partners ligt dat anders, dus ik vroeg me af of ik ze hier nog op de een of andere manier legaal van kan laten meeprofiteren. Salaris uitbetalen zit er niet in voorlopig, maar als we een app voor een iPad ontwikkelen, kan ik ze dan met goed fatsoen zakelijk een iPad voor het testen van de app verstrekken? E.e.a. zal uiteindelijk ofwel afgeschreven worden als het niets wordt, ofwel als startkapitaal voor de gezamenlijke onderneming gelden. Gelijk een VOF (of zelfs een BV) opstarten is wel erg topzwaar voor de huidige staat van ontwikkeling, en maakt het voor mijn eenmanszaak niet eenvoudiger qua boekhouding lijkt mij.
Ik denk toch dat je er het beste een VOF Van kan maken. Dit is administratief niet heel veel meer werk dan een bezoekje aan het KVK met z'n 3en om je in te schrijven als gelijke partners.

Jij kan dan 5000 euro inleggen als startkapitaal. Waarbij zij dat niet doen.
Je spreekt dan een uur tarief af met z'n 3en en houd dat bij. Dit komt op het balans erbij van de personen.

Je kunt dan uitkomen op een situatie waar zij gewoon 5000 euro per persoon aan uren meer investeren als jij om weer gelijk uit te komen. Of op een situatie waarbij er later geld word verdient, en jij 5000 euro uit betaald krijgt om jouw balans weer op "0" te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Laatst online: 12-09 15:04
Ik heb wat ervaring met een startup. Daarbij waren we ook met zn drieen en was de inbreng ongelijk. 2 partners brachten geld en uren in (en gaven dat geld ook uit), 1 alleen uren. Die startup is niet geslaagd.

Mijn les: als je nog eens iets begint met partners, zorg dan dat iedereen evenveel tijd en geld investeert en dat alle partners invloed hebben op wat er wordt uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Nog even over de KIA:

Als ik het goed lees op het internet en de belastingdienst site zelf hoef je niet je investeringskorting terug te betalen als de totale waarde van de bedrijfsmiddelen die je weer verkoopt onder de 2300/2400 blijft. Dus in mijn geval kan ik zonder problemen nu een Mac Mini (oid) aanschaffen om over deze drempel heen te komen, en in 2021 mijn Macbook verkopen zodra ik alles heb overgezet en ik echt kan wisselen.

https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling

Het is enigszins logisch maar op deze manier wordt het wel heel interessant om elk jaar of twee jaar een nieuwe laptop/phone/whatever aan te schaffen (onder die grens) en dan 1-2 jaar later weer te verkopen. Ik ken weinig developers die echt 5 jaar doen met een laptop als het niet hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:21:
[...]

Aan mij heb je toch niets, ben veel te druk bezig om jullie te helpen van al die recruiters af te komen ;)
Het moment dat het je lukt, kom ik je persoonlijk een taart brengen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hoe doen jullie dat eigenlijk met recruiters, als je benaderd wordt met interessante opdrachten? Ik wantrouw ze vanzelfsprekend van tevoren op vlakken van marge, debiteurenrisico, betaaltermijn en exclusiviteit. Begin je daar gelijk mee? Ik heb dat wel eens gedaan maar dan schieten ze gelijk in de verdediging / afweermodus dat al hun vele ZZP'ers daar nooit moeilijk over doen. Of ga je eerst ontfutselen wie de eindklant is en wat het project is, en als er wederzijdse interesse is pas in onderhandeling over voorwaarden en contract, en er dan op hopen dat ze graag genoeg een extra ZZP'er willen doorverhuren om hier inschikkelijk in te zijn?

Ik zou ze vanzelfsprekend het liefst gewoon buiten beschouwing laten maar merk wel dat ze regelmatig met opdrachten komen die weliswaar met enige moeite vindbaar zijn op internet maar waar ik zelf niet zo snel tegenaan loop. In die zin vind ik hun dienstverlening dus best prettig.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hatsjoe
MadEgg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:32:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met recruiters, als je benadert wordt met interessante opdrachten? Ik wantrouw ze vanzelfsprekend van tevoren op vlakken van marge, debiteurenrisico, betaaltermijn en exclusiviteit. Begin je daar gelijk mee? Ik heb dat wel eens gedaan maar dan schieten ze gelijk in de verdediging / afweermodus dat al hun vele ZZP'ers daar nooit moeilijk over doen. Of ga je eerst ontfutselen wie de eindklant is en wat het project is, en als er wederzijdse interesse is pas in onderhandeling over voorwaarden en contract, en er dan op hopen dat ze graag genoeg een extra ZZP'er willen doorverhuren om hier inschikkelijk in te zijn?

Ik zou ze vanzelfsprekend het liefst gewoon buiten beschouwing laten maar merk wel dat ze regelmatig met opdrachten komen die weliswaar met enige moeite vindbaar zijn op internet maar waar ik zelf niet zo snel tegenaan loop. In die zin vind ik hun dienstverlening dus best prettig.
De meeste opdrachten die ik voorbij zie komen zijn vaak goed terug te vinden op Google, vaak zelfs al door een redelijk speciale zin letterlijk te zoeken op Google door dubbele quotes eromheen te zetten. Als de opdracht erg interessant is, ik deze niet via Google kan vinden en de recruiter NIET uit de UK of India komt, ben ik bereid om het via de recruiter te spelen. Dan wel 100% transparantie, maximaal 10 euro per uur marge en geen gejank om mijn tarief.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krysa
Hoe doen jullie dat eigenlijk met recruiters, als je benadert wordt met interessante opdrachten? Ik wantrouw ze vanzelfsprekend van tevoren op vlakken van marge, debiteurenrisico, betaaltermijn en exclusiviteit. Begin je daar gelijk mee? Ik heb dat wel eens gedaan maar dan schieten ze gelijk in de verdediging / afweermodus dat al hun vele ZZP'ers daar nooit moeilijk over doen. Of ga je eerst ontfutselen wie de eindklant is en wat het project is, en als er wederzijdse interesse is pas in onderhandeling over voorwaarden en contract, en er dan op hopen dat ze graag genoeg een extra ZZP'er willen doorverhuren om hier inschikkelijk in te zijn?

Het is een kat-en-muisspel. Ik onderbreek ze meestal in de eerste zin om nogmaals zijn/haar naam te vragen. Vervolgens de volgende stappen:
  • Staat deze recruiter bij mij op de zwarte lijst i.v.m. wanpraktijken in het verleden
  • Is het een directe (eind)klant die weet dat er voor hun geworven wordt?
  • Staat de opdracht op een aanbestedingen platform?/Exclusiviteit?
  • Wie is de opdrachtgever?
  • Op basis van welke skills op mijn cv en in de opdracht zie jij een match?
Kunnen of willen ze op bovenstaand geen antwoord geven? Bedankt en tot ziens!
Fijn voor hun dat er zzpers zijn die het niet nauw nemen en hiermee indirect dit soort praktijken in leven houden. Wanneer ze in de verdediging schieten hang ik op.
In het begin van mijn zoektocht werd ik gewoon alleen maar in de maling genomen, want zij zitten er echt alleen voor zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hatsjoe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:42:
[...]
De meeste opdrachten die ik voorbij zie komen zijn vaak goed terug te vinden op Google, vaak zelfs al door een redelijk speciale zin letterlijk te zoeken op Google door dubbele quotes eromheen te zetten. Als de opdracht erg interessant is, ik deze niet via Google kan vinden en de recruiter NIET uit de UK of India komt, ben ik bereid om het via de recruiter te spelen. Dan wel 100% transparantie, maximaal 10 euro per uur marge en geen gejank om mijn tarief.
Sowieso praat ik alleen met recruiters die werken/wonen in Nederland en ook bij een bedrijf werken met een vestiging in Nederland. Recruiters die mij met een Brits, Indisch of ander buitenlands nummer benaderen neem ik überhaupt niet op.

Maar ik kan dus inderdaad wel vaak de opdrachten terugvinden, maar het gaat mij erom dat ik ze niet snel zelfstandig gevonden had als ik geen exacte quote had om op te zoeken - het is de recruiter die mij dan op deze positie attendeert. Het is hun dagelijks werk om inhuurafdelingen plat te bellen en websites af te struinen naar vacatures en dat is een klusje wat ik op zich graag uitbesteed en ook wel een marge voor wil afdragen, binnen het redelijke.
Krysa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:43:
[...]
Het is een kat-en-muisspel. Ik onderbreek ze meestal in de eerste zin om nogmaals zijn/haar naam te vragen. Vervolgens de volgende stappen:
  • Staat deze recruiter bij mij op de zwarte lijst i.v.m. wanpraktijken in het verleden
  • Is het een directe (eind)klant die weet dat er voor hun geworven wordt?
  • Staat de opdracht op een aanbestedingen platform?/Exclusiviteit?
  • Wie is de opdrachtgever?
  • Op basis van welke skills op mijn cv en in de opdracht zie jij een match?
Kunnen of willen ze op bovenstaand geen antwoord geven? Bedankt en tot ziens!
Fijn voor hun dat er zzpers zijn die het niet nauw nemen en hiermee indirect dit soort praktijken in leven houden. Wanneer ze in de verdediging schieten hang ik op.
In het begin van mijn zoektocht werd ik gewoon alleen maar in de maling genomen, want zij zitten er echt alleen voor zichzelf.
Ok, maar dan kap je dus het gesprek al af voordat je weet om welke opdracht het gaat?

Concreet heb ik afgelopen week een gesprek met de eindklant gehad (al is de kans groot dat mijn huidige contract voor heel 2021 verlengd gaat worden), welke interesse in mij getoond heeft. Mijn huidige insteek was om eerst de eindklant geïnteresseerd te krijgen zodat ik eventueel meer leverage op de recruiter heb. Voelt ook wel weer een beetje vies, maar recruiters spelen ook vaak vieze spelletjes. Aan de andere kant kost het mij zo ook wel weer betrekkelijk veel tijd. Scheelt nog dat die intake-gesprekken digitaal moeten tegenwoordig :+

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
Ik kijk meestal naar de achtergrond van de recruiter, als ze net een jaartje zijn begonnen en daarvoor nog in een horecagelegenheid werkten, dan weet ik dat ze voor mij niet veel toevoegen. Als ze al jaren in het vak zitten en ze hebben veel connecties met mijn linkedIn connecties, dan reageer ik wat positiever.

Zodra je merkt dat ze dingen verzwijgen (hun aandeel in je tarief, hoe ze te werk gaan etc) dan kap ik het af en zoek ik verder. Als er een klik is vind ik het niet zo'n issue om via deze weg opdrachten te vinden. Het is immers ook hun baan en als ze open zijn over de marges hoort dat er min of meer bij.

Ik heb wel eens gehad dat ik door 3 verschillende recruiters werd benaderd of ik niet bij mijn huidige werkgever aan de slag wilde (het hele riedeltje was elke keer exact hetzelfde). Dan weet je dat ze niet eens je profiel bekijken maar gewoon iedereen benaderen die in hun zoek-query omhoog komt. Die gaan gelijk de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
MadEgg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:56:
[...]

Sowieso praat ik alleen met recruiters die werken/wonen in Nederland en ook bij een bedrijf werken met een vestiging in Nederland. Recruiters die mij met een Brits, Indisch of ander buitenlands nummer benaderen neem ik überhaupt niet op.

Maar ik kan dus inderdaad wel vaak de opdrachten terugvinden, maar het gaat mij erom dat ik ze niet snel zelfstandig gevonden had als ik geen exacte quote had om op te zoeken - het is de recruiter die mij dan op deze positie attendeert. Het is hun dagelijks werk om inhuurafdelingen plat te bellen en websites af te struinen naar vacatures en dat is een klusje wat ik op zich graag uitbesteedt en ook wel een marge voor wil afdragen, binnen het redelijke.

[...]

Ok, maar dan kap je dus het gesprek al af voordat je weet om welke opdracht het gaat?

Concreet heb ik afgelopen week een gesprek met de eindklant gehad (al is de kans groot dat mijn huidige contract voor heel 2021 verlengd gaat worden), welke interesse in mij getoond heeft. Mijn huidige insteek was om eerst de eindklant geïnteresseerd te krijgen zodat ik eventueel meer leverage op de recruiter heb. Voelt ook wel weer een beetje vies, maar recruiters spelen ook vaak vieze spelletjes. Aan de andere kant kost het mij zo ook wel weer betrekkelijk veel tijd. Scheelt nog dat die intake-gesprekken digitaal moeten tegenwoordig :+
Geen opdrachtgever of opdrachtomschrijving noemen kap ik gelijk af idd. Vaak zijn het spookopdrachten waar het ideale profiel aan moest voldoen. Vervolgens stuur jij zonder de opdrachtgever te weten in goed vertrouwen jouw cv en ligt het binnen de kortste keren bij diverse klanten. Daarbij loop je nog het risico dat ze jouw cv bij een opdrachtgever neerleggen waar je al bent aangeboden door een ander, dus een ander tarief. Ik zit in een coworking space en je hoort veel bedrijven zeggen hier dat het vaker voorkomt.

Met goede recruiters zoals hierboven omschreven doe ik wel zaken. Als hij mij de opdrachtgever vertelt en transparant is, dan ga ik niet achter zijn rug om direct benaderen.
Vertrouwen werkt in dat geval twee kanten op.

[ Voor 5% gewijzigd door Krysa op 03-12-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Krysa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:13:
[...]

Geen opdrachtgever of opdrachtomschrijving noemen kap ik gelijk af idd. Vaak zijn het spookopdrachten waar het ideale profiel aan moest voldoen. Vervolgens stuur jij zonder de opdrachtgever te weten in goed vertrouwen jouw cv en ligt het binnen de kortste keren bij diverse klanten. Daarbij loop je nog het risico dat ze jouw cv bij een opdrachtgever neerleggen waar je al bent aangeboden door een ander, dus een ander tarief. Ik zit in een coworking space en je hoort veel bedrijven zeggen hier dat het vaker voorkomt.
Gelukkig heb ik dit persoonlijk nog niet meegemaakt, maar ik stuur ook nooit zomaar mijn CV zonder iemand telefonisch gesproken te hebben. Daarnaast mag je CV volgens mij door GDPR niet zomaar met derden gedeeld worden zonder jouw toestemming. Ik ben een paar keer gevraagd door recruiters om een expliciete toestemming te geven om mijn CV naar een specifieke opdrachtgever te mogen sturen. Vond dat zelf erg netjes van ze.

Daarnaast kan je natuurlijk ook nog altijd je CV voorzien van een watermerk en deze enkel als PDF overhandigen. Daarbij ook vermelden dat er copyright op berust. Dit maakt het delen ervan natuurlijk niet onmogelijk, maar mocht het je in het verkeerde keelgat schieten maakt het het wel makkelijk om juridische stappen te nemen.

In het rijtje met de dingen die ik het meest irritant vind in het leven staan recruiters die spookprofielen gebruiken en je CV ongevraagd/zonder toestemming doorsturen hoger op de lijst dan verse plakkerige kauwgom onder mijn schoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Hoe doen jullie dat eigenlijk met recruiters, als je benaderd wordt met interessante opdrachten? Ik wantrouw ze vanzelfsprekend van tevoren op vlakken van marge, debiteurenrisico, betaaltermijn en exclusiviteit. Begin je daar gelijk mee?
Yup. Het is business to business dus we zijn gewoon transparant. Dus ik wil het uurtarief weten, maar ook hun marge. Ook dingen als hoe lang een relatiebeding duurt, en betalingstermijnen enzo. En natuurlijk de opdracht. Als daar geen antwoord op kan komen, heb ik geen interesse om 1-2 jaar met ze samen te werken.
Ik heb dat wel eens gedaan maar dan schieten ze gelijk in de verdediging / afweermodus dat al hun vele ZZP'ers daar nooit moeilijk over doen.
Tja. Ken je het programma "opgelicht"? Kijk eens naar hoe verongelijkt oplichters daar doen als ze aangesproken worden op hun gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 18-09 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Vraagje tussendoor. Sinds ik in 2017 voor mezelf ben begonnen heb ik NL talige Algemene voorwaarden, destijds gebaseerd op een document van Voorbeeldovereenkomst.nl. Ik lever steeds meer advieswerk aan internationale klanten (als aanvulling op het product wat ik verkoop). De NL talige AV zijn niet echt bruikbaar voor die klantengroep, en de Terms and Conditions van het product zijn dus wel EN talig, maar bevatten niks over (eventuele) werkzaamheden.

Ik wil dus EN talige AV voor advieswerkzaamheden opstellen. Gevoelsmatig hoeft het geen 1:1 vertaling te worden van mijn NL document (dat is met 6 pagina's ook nauwelijks leesbaar) maar zou een one pager moeten voldoen, met daarin tenminste zaken als

* Wederzijds respecteren van elkaars NDA/IPR
* Jaarlijkse tariefherziening
* De kwaliteit van mijn advies is slechts zo goed als de door jullie aangeleverde info
* Maximale schadevergoeding gelimiteerd tot het bedrag van de opdracht

Heeft iemand een verwijzing naar een mooi voorbeeld, of andere tips wat ik beter wel of niet kan doen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
Ik wil binnen de eerste minuten weten om welk project, klant en locatie het gaat. Als ik dat niet krijg is het over (en doe dat twee keer en ik neem de telefoon niet meer op).

Zonder bovenstaande kan ik ten eerste al geen goede offerte geven. Als ze een goede relatie met de klant hebben, heb ik niks aan die info, want dan moet de inhuur via hun verlopen. Zo niet, dan zijn ze niet exclusief. Als ze aandringen krijgen ze gewoon een schofterig hoog tarief (en vorig jaar trapte er eentje in :D :D zat ik daar voor veel te veel geld iets te doen waar ik eigenlijk nee tegen zou hebben gezegd :D )

Overigens gaat het ook om de persoon. Er zijn recruiters waar iedereen lyrisch over is die ik weiger te spreken. Sommige met een bedenkelijke reputatie heb ik juist heel goed contact mee, ook als ik een keer niet via hun werk.

Toevoeging: ik geef ook nooit referenties. Die zijn voor de eindklant na een positief gesprek. Referenties zijn mijn netwerk, mijn ingang bij bedrijven en feitelijk mijn waarde. Los van AVG zaken, mijn waarde mag je kopen....

[ Voor 12% gewijzigd door fry77 op 03-12-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
SeatRider schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:24:
Vraagje tussendoor. Sinds ik in 2017 voor mezelf ben begonnen heb ik NL talige Algemene voorwaarden, destijds gebaseerd op een document van Voorbeeldovereenkomst.nl. Ik lever steeds meer advieswerk aan internationale klanten (als aanvulling op het product wat ik verkoop). De NL talige AV zijn niet echt bruikbaar voor die klantengroep, en de Terms and Conditions van het product zijn dus wel EN talig, maar bevatten niks over (eventuele) werkzaamheden.

Ik wil dus EN talige AV voor advieswerkzaamheden opstellen. Gevoelsmatig hoeft het geen 1:1 vertaling te worden van mijn NL document (dat is met 6 pagina's ook nauwelijks leesbaar) maar zou een one pager moeten voldoen, met daarin tenminste zaken als

* Wederzijds respecteren van elkaars NDA/IPR
* Jaarlijkse tariefherziening
* De kwaliteit van mijn advies is slechts zo goed als de door jullie aangeleverde info
* Maximale schadevergoeding gelimiteerd tot het bedrag van de opdracht

Heeft iemand een verwijzing naar een mooi voorbeeld, of andere tips wat ik beter wel of niet kan doen?
Geen idee of het echt zo is, maar ooit begrepen dat juridische documenten als contracten en voorwaarden het beste vertaalt kunnen worden door een speciale vertaler die zich specialiseert in juridische documenten. Dit omdat niet alle juridische termen goed 1 op 1 vertaalt kunnen worden en je natuurlijk niet te maken wilt hebben met een dispuut van "ja maar zo bedoelde ik het niet, ook al kan je het wel zo interpreteren".

Lijkt mij dat het laten vertalen van je AV naar het Engels geen rib uit het lijf gaat kosten. Alternatief kan je de vertaling zelf doen en dan vermelden in de vertaalde voorwaarden/contract dat bij geschillen de Nederlandse versie ten alle tijden leidend is. Geen idee of dat het juridisch gezien genoeg afdekt, maar heb zoiets ook ooit in een contract gehad. Dan is de vertaling die je meestuurt meer een service, maar zal de eindklant als ze zich ergens op willen beroepen eerst zeker moeten zijn dat het past binnen de voorwaarden/het contract in de Nederlandse taal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
fry77 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:25:
Toevoeging: ik geef ook nooit referenties. Die zijn voor de eindklant na een positief gesprek. Referenties zijn mijn netwerk, mijn ingang bij bedrijven en feitelijk mijn waarde. Los van AVG zaken, mijn waarde mag je kopen....
Mee eens. Het is toch eigenlijk altijd gewoon een stel handelaren die vraag en aanbod bij elkaar willen brengen, en daar geld aan willen verdienen. Zolang je gewoon open en eerlijk hierover bent, heb ik er geen probleem mee. Als je tegen me liegt, is het voor mij snel over.

Waar ik vooral echt een hekel aan heb, is recruiters die proberen m'n tarief naar beneden te praten. Dat zijn meestal ook de mensen die mij niet kunnen verkopen. Dat vind ik ook lastig; ik ben nooit bij dat eerste gesprek en ik vraag om ook hard af hoeveel van deze mensen dat uberhaupt wel kunnen. Goeie recruiters snappen dat iemand met bijna 20 jaar ervaring die ook nog eens goed een lead rol aankan gewoon schaars is, en proberen je juist te verkopen. Zo is dat ook met m'n huidige opdracht gegaan, de recruiter heeft gewoon de 5 euro per uur die we ernaast zaten erbij geluld bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001

Boy

www.byoscoop.nl

woopsie xD

[ Voor 97% gewijzigd door Boy op 03-12-2020 12:15 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb mijzelf ingeschreven bij heel veel platformen waar je zelf je opdracht kan vinden (o.a. Brainnet, headfirst, KvK, politie, etc). Dan heb je die tussenpersoon al helemaal niet nodig...

Daarnaast heb ik goede contacten met 2 verschillende bureaus die voor mij goed voelen en transparant zijn. Van beiden heb ik eerder mensen ingehuurd (toen ik als interim manager zat) en vertrouw ik mijzelf dan ook aan toe. Is tot nu toe niet van toepassing geweest (want huidige opdracht ook zelf gevonden), maar dat dus.

Alle UK/India/Ireland recruiters gaan rechtstreeks het archief in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MadEgg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:56:
Je kunt door die werkwijze een leuke opdracht mislopen, maar in de .NET-wereld krijg ik de laatste tijd alleen maar opdrachtomschrijvingen à la "voor een [gezellige|grote|knusse|coole] opdrachtgever rond [Rotterdam|Den Haag|Utrecht] zijn wij op zoek naar een [rock star], en oh ja, ze doen dingen met C# en SQL".

Rot op, ik wil inhoudelijk weten wat er van me gevraagd wordt. Als de recruiter dat al niet lijkt te weten, waarom willen ze mij daar dan plaatsen? Niet elke C#'er vindt dezelfde dingen leuk of is daar zelfs maar goed in. CSS raak ik met nog geen stok van drie meter meer aan, maar toch lijkt de zoektocht naar de "full-stack alleskunner" nog steeds hevig relevant.
Scheelt nog dat die intake-gesprekken digitaal moeten tegenwoordig :+
Ik heb een uitnodiging in m'n mail van een recruiter waar ik al een jaar of zes bekend ben, en elk half jaar een "hoi, ik ben nieuw, zin om even te bellen?"-mailtje van krijg, van weer een nieuwe medewerker. Nu dus een met een verzoek tot videobellen. In het Engels. Bij een bedrijf uit Amsterdam.

Maar m'n huidige klus loopt nog wel even door, en ik heb de afgelopen vier jaar geen recruiters meer nodig gehad, ik word sindsdien via-via gevraagd.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 03-12-2020 13:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
Hmmbob schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:25:
[...]

😒 doe maar weer zo :+

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 15:55
SeatRider schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:24:

Ik wil dus EN talige AV voor advieswerkzaamheden opstellen. Gevoelsmatig hoeft het geen 1:1 vertaling te worden van mijn NL document (dat is met 6 pagina's ook nauwelijks leesbaar) maar zou een one pager moeten voldoen [...]
Als je NL voorwaarden hebt waar je tevreden over bent, waarom zou je die dan niet gewoon laten vertalen? Even googlen op een vertaaldienst, en voor een paar honderd euro max ben je er.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
CodeCaster schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:24:
[...]

Je kunt door die werkwijze een leuke opdracht mislopen, maar in de .NET-wereld krijg ik de laatste tijd alleen maar opdrachtomschrijvingen à la "voor een [gezellige|grote|knusse|coole] opdrachtgever rond [Rotterdam|Den Haag|Utrecht] zijn wij op zoek naar een [rock star], en oh ja, ze doen dingen met C# en SQL".

Rot op, ik wil inhoudelijk weten wat er van me gevraagd wordt. Als de recruiter dat al niet lijkt te weten, waarom willen ze mij daar dan plaatsen? Niet elke C#'er vindt dezelfde dingen leuk of is daar zelfs maar goed in. CSS raak ik met nog geen stok van drie meter meer aan, maar toch lijkt de zoektocht naar de "full-stack alleskunner" nog steeds hevig relevant.

[...]

Ik heb een uitnodiging in m'n mail van een recruiter waar ik al een jaar of zes bekend ben, en elk half jaar een "hoi, ik ben nieuw, zin om even te bellen?"-mailtje van krijg, van weer een nieuwe medewerker. Nu dus een met een verzoek tot videobellen. In het Engels. Bij een bedrijf uit Amsterdam.

Maar m'n huidige klus loopt nog wel even door, en ik heb de afgelopen vier jaar geen recruiters meer nodig gehad, ik word sindsdien via-via gevraagd.
ah, de standaard 'elk half jaar nieuwe voormalige barrista/ober/horeca expert' :D

Zelfde verhaal in de BI en analyse wereld. Onderdeel van sucesvolle projecten is weten welke je aanneemt. Geen openheid betekend dat er iets aan de hand is (meestal). Das geen basis voor succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

fry77 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:25:
Toevoeging: ik geef ook nooit referenties. Die zijn voor de eindklant na een positief gesprek. Referenties zijn mijn netwerk, mijn ingang bij bedrijven en feitelijk mijn waarde.
Ja, die gebruiken ze om acquisitie te plegen. Het is ook 1 van de eerste dingen waar recruiters om vragen.

Recruiter: "Hoi, ik belde even om te vragen of je beschikbaar bent voor een klus in XXX."
Ik: "Prima, maar helaas niet beschikbaar tot YYYY-MM-DD."
Recruiter: "Ah, jammer. Waar zit je nu?"

Ik zeg tegenwoordig altijd, "ik heb een geheimhoudingsverklaring getekend", of "dat hou ik liever onder de pet".

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

CodeCaster schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:24:
[...]

Ik weet niet of het in de data engineering-hoek anders is, maar dit is niet mijn ervaring. Ik krijg wel enigszins gerichte aanbiedingen die redelijk aansluiten bij mijn profiel en expertise.
Met in-take bedoelde ik bij de eindklant, niet bij de recruiter.Wat je hier noemt herken ik wel, recruitment bureau's zetten elke maand een nieuwe persoon op "mijn regio" die dan weer kennis wil maken. Daar begin ik niet aan, zeg ze altijd dat ze het nog eens mogen proberen tegen het einde van mijn huidige contractperiode.

Overigens naar aanleiding van mijn kritiek op de voorwaarden zojuist een prima gesprek gehad met de manager van het recruitmentbureau. Debiteurenrisico van de eindklant wordt niet meer naar mij doorgeschoven, marge van de tussenpartij zal contractueel worden vastgelegd, en mijn tarief kon toch wel wat hoger naar het gewenste tarief. Dus de leverage is er wel. Nu nog bedenken of ik erop in ga. Luxepositie 8)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:17:
Ik heb mijzelf ingeschreven bij heel veel platformen waar je zelf je opdracht kan vinden (o.a. Brainnet, headfirst, KvK, politie, etc). Dan heb je die tussenpersoon al helemaal niet nodig...
Mwoa. Ik zit nu bij een klant die niet te vinden is via die platformen.
Alle UK/India/Ireland recruiters gaan rechtstreeks het archief in.
Ja, voor mij ook. Wel gesprekken mee gehad vorige maand maar dat leidde echt nergens toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TucanoItaly schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:29:
Ik zeg tegenwoordig altijd, "ik heb een geheimhoudingsverklaring getekend", of "dat hou ik liever onder de pet".
Waar ik zit zie je op m'n LinkedIn, maar de naam van mijn manager krijg je niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fry77
Ik ben zelfs gestopt met op linkedin zetten waar ik zit. Pas als ik klaar ben zet ik het er op. Zeker als ik een wat meer sturende rol heb. Word je een keer niet gebeld of je zelf beschikbaar bent, bellen ze je op of je niet nog iemand kan plaatsen voor ze :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Of dat je misschien wel interesse hebt in oplossing xyz voor probleem abc waar je bij die klant helemaal niets mee te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 20:43
fry77 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:48:
Ik ben zelfs gestopt met op linkedin zetten waar ik zit. Pas als ik klaar ben zet ik het er op. Zeker als ik een wat meer sturende rol heb. Word je een keer niet gebeld of je zelf beschikbaar bent, bellen ze je op of je niet nog iemand kan plaatsen voor ze :N
Dat laatste is toch alleen maar interessant, voor 1 euro per uur wil ik best een CV doorschuiven. :Y)
Pagina: 1 ... 191 ... 643 Laatste