Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Remcoder schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:39:
Dat laatste is toch alleen maar interessant, voor 1 euro per uur wil ik best een CV doorschuiven. :Y)
Ik ga alleen mensen 'doorschuiven' die ik ken. Als het een klojo is, heeft dat ook effect op hoe men mij ziet. Ik geef alleen referenties voor mensen waarvan ik zeker weet dat ze 't goed gaan doen. Ga voor een euro per uur niet mijn eigen glazen ingooien.

https://niels.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:57
Bij mensen die ik ken ga ik er helemaal niet tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:17
Hydra schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:47:
[...]

Ik ga alleen mensen 'doorschuiven' die ik ken. Als het een klojo is, heeft dat ook effect op hoe men mij ziet. Ik geef alleen referenties voor mensen waarvan ik zeker weet dat ze 't goed gaan doen. Ga voor een euro per uur niet mijn eigen glazen ingooien.
Hangt er vanaf hoe je het brengt, als je zelf goed je best doet en uitlegt hoe je aan het CV komt zal je klant ook wel snappen dat ze het jou niet verder aan moeten rekenen.

Daarnaast verwacht ik niet dat ook maar 1 recruiter mij 1 euro per uur gaat betalen voor het doorschuiven van een CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01
fry77 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:48:
Ik ben zelfs gestopt met op linkedin zetten waar ik zit. Pas als ik klaar ben zet ik het er op. Zeker als ik een wat meer sturende rol heb. Word je een keer niet gebeld of je zelf beschikbaar bent, bellen ze je op of je niet nog iemand kan plaatsen voor ze :N
Is het niet eenvoudiger om je telefoonnummer van LinkedIn te halen en het sturen van berichten van onbekenden dicht te zetten?

Ik vind juist het leuke van LinkedIn om te kunnen zien waar de mensen zitten waar ik mee heb samengewerkt. En misschien helpt dat elkaar als je op een opdracht reageert bij een bedrijf waar een van die contacten op dat moment zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MadEgg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:32:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met recruiters, als je benaderd wordt met interessante opdrachten? Ik wantrouw ze vanzelfsprekend van tevoren op vlakken van marge, debiteurenrisico, betaaltermijn en exclusiviteit. Begin je daar gelijk mee? Ik heb dat wel eens gedaan maar dan schieten ze gelijk in de verdediging / afweermodus dat al hun vele ZZP'ers daar nooit moeilijk over doen. Of ga je eerst ontfutselen wie de eindklant is en wat het project is, en als er wederzijdse interesse is pas in onderhandeling over voorwaarden en contract, en er dan op hopen dat ze graag genoeg een extra ZZP'er willen doorverhuren om hier inschikkelijk in te zijn?

Ik zou ze vanzelfsprekend het liefst gewoon buiten beschouwing laten maar merk wel dat ze regelmatig met opdrachten komen die weliswaar met enige moeite vindbaar zijn op internet maar waar ik zelf niet zo snel tegenaan loop. In die zin vind ik hun dienstverlening dus best prettig.
Ik geef mijn tarief door en dat heeft nog niet 1 recruiter willen betalen. Dan is het gesprek snel klaar en wordt je ook niet meer zo vaak gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Geen random LinkedIn invites accepteren helpt ook om niet teveel lastig gevallen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Kwistnix schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:50:
Bij mensen die ik ken ga ik er helemaal niet tussen zitten.
Nee, dat ook. Dus dan blijft er maar een heel klein groepje over, mensen bij m'n oude werkgever (detacheerder) bijvoorbeeld. Daar zou ik wel 'tussen' gaan zitten. ZZPers die ik goed ken doe ik gratis (ook al wel gedaan), mensen die ik niet ken doe ik sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
MadEgg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:32:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met recruiters, als je benaderd wordt met interessante opdrachten? Ik wantrouw ze vanzelfsprekend van tevoren op vlakken van marge, debiteurenrisico, betaaltermijn en exclusiviteit. Begin je daar gelijk mee? Ik heb dat wel eens gedaan maar dan schieten ze gelijk in de verdediging / afweermodus dat al hun vele ZZP'ers daar nooit moeilijk over doen. Of ga je eerst ontfutselen wie de eindklant is en wat het project is, en als er wederzijdse interesse is pas in onderhandeling over voorwaarden en contract, en er dan op hopen dat ze graag genoeg een extra ZZP'er willen doorverhuren om hier inschikkelijk in te zijn?

Ik zou ze vanzelfsprekend het liefst gewoon buiten beschouwing laten maar merk wel dat ze regelmatig met opdrachten komen die weliswaar met enige moeite vindbaar zijn op internet maar waar ik zelf niet zo snel tegenaan loop. In die zin vind ik hun dienstverlening dus best prettig.
Via een platform als Headfirst kan ook toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik ben zelfs gestopt met op linkedin zetten waar ik zit. Pas als ik klaar ben zet ik het er op.
Precies. Die informatie is gewoon te waardevol.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Ik ben zelfs gestopt met op linkedin zetten waar ik zit. Pas als ik klaar ben zet ik het er op. Zeker als ik een wat meer sturende rol heb. Word je een keer niet gebeld of je zelf beschikbaar bent, bellen ze je op of je niet nog iemand kan plaatsen voor ze :N
Ik ook. Want ze bellen gewoon je huidige klant/werkgever gewoon op en zeggen dat ze een afspraak met je hebben.

Eigenlijk kijk ik ook niet meer op LinkedIn vanwege het hoge SJW gehalte daarzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
com2,1ghz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:08:
Eigenlijk kijk ik ook niet meer op LinkedIn vanwege het hoge SJW gehalte daarzo.
Oh, of ik zit in hele andere groepen dan jij, of ik ben daar niet gevoelig voor ofzo, maar dit beeld herken ik (nog) niet. Houden zo :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Ik ben zelfs gestopt met op linkedin zetten waar ik zit. Pas als ik klaar ben zet ik het er op.
Goede tip en ga ik zeker toepassen bij een volgende opdracht. Al een keer meegemaakt dat $randomrecruitmentclub mij benaderde op mijn klant-email-adres (helaas zijn die makkelijk te achterhalen cq te gokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

Ik zit trouwens naar de voorlopige plannen te kijken voor de belastingen in 2021. Ik dacht dat de zelfstandigenaftrek meteen gehalveerd werd volgend jaar :D schijnt het afgebouwd te worden tot 2035. Ben ik het nog steeds niet mee eens (die ZA was er met een reden gekomen, maar die is iedereen vergeten). Wel hebben we een beetje voordeel van de hogere arbeidskorting en een flinterdunne verlaging van de 1e schijf. Zou in totaal een paar honderd euro per jaar moeten schelen, ik ben al blij als het in de praktijk niet meer wordt ;)
Ik hield dit jaar 35% van mijn inkomsten apart, vraag me nu af of het nodig is om dat percentage te verhogen.Volgens berekenhet.nl zou ik met de geschatte kosten genoeg hebben aan een procent of 32.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wou dat de ZA compleet zouden omvormen naar een hogere winstvrijstelling. De ZA, die kent iedereen en is in de kijker gelopen. De winstvrijstelling is net even complexer of minder bekend en kan due beter onder de radar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Helemaal mee eens, als je 50k winst draait is die ZA enorm en betaal je amper IB. Juist voor bescherming van de onderkant van de markt moet het minder interessant worden om zelfstandig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk is het vervelend dat de overheid consequent een negatieve factor is in het ondernemen. De politiek vindt van zichzelf dat ze juist heel veel doet om ondernemers te helpen, maar voor een zelfstandige is iedere wetswijziging in potentie een nieuwe bedreiging. Wat moet je doen om voor de komende 30 jaar van nieuw beleid af te zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

t_captain schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:04:
Wat moet je doen om voor de komende 30 jaar van nieuw beleid af te zijn?
Groot genoeg worden dat je zelf je belastingregels kan onderhandelen met de belastingdienst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
Die ZA moet gewoon onderdeel worden van de algemene heffingskorting. Het is een raar ding met een vastgesteld hoog bedrag. Schijnt dat als je 'm niet maximaal uitnut, je de rest naar volgend jaar kan schuiven.

Dit weekend de cijfers van mijn vrouw uitgewerkt. 27K winst. Das give or take een netto modaal inkomen, zonder belasting. Nu is net de december rally begonnen, dus winst neemt toe, maar dat is weg te werken met het verlies van vorig jaar.

Dat is ook wat het complex maakt. Die regelingen zijn o.a. bedoeld om het verschil met een BV kleiner te houden. In de politiek wat het nu echter betrokken in de vergelijking met werknemers. Ik heb er zeker geen moeite mee als die hele ZA verdwijnt als ik daarmee van een deel van het gezeik verlost ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZA voor een 100-jarige wet over "geen nieuw gezeik" is een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Einde jaar, aflopende opdrachten....

[ Voor 44% gewijzigd door Hmmbob op 04-12-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wat ik gezien heb van aanbod dat vaak binnenkomt is dat echt 90% complete bagger is. Als goeie dev die ook nog eens Nederlands spreekt, heb je erg weinig competitie. Komt ook bij dat banken e.d. erg interessant zijn voor freelancers die het liefst zich een beetje in een organisatie willen verstoppen zonder veel uit te voeren. De lat ligt bij bijvoorbeeld de Rabo niet erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ok, we hadden het pas over recruiters en dit is dus precies zo'n bericht waarop ik afhaak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-7cIG3Eqe2rIdQFUHEIqWddjEo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eaRiA4l4ZvvDhpUezmT5OlT3.png?f=user_large

Algemene taakomschrijving -> je benadert me dus niet voor iets specifieks
"Heb jij kennis van It Security.." -> dat kun je verdikkeme in m'n profiel zien
"wat heb je nodig" -> ik heb niets nodig, jullie hebben iets nodig.

etc etc etc. Lekker persoonlijk bericht ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 04-12-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:17
Hmmbob schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:21:
Ok, we hadden het pas over recruiters en dit is dus precies zo'n bericht waarop ik afhaak:

[Afbeelding]

"Heb jij kennis van It Security.." -> dat kun je verdikkeme in m'n profiel zien
"wat heb je nodig" -> ik heb niets nodig, jullie hebben iets nodig.

etc etc etc. Lekker persoonlijk bericht ook.
Misschien even de naam anonimiseren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Remcoder schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:26:
[...]

Misschien even de naam anonimiseren...
Why?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Nu ga ik komend jaar eens serieus kijken om freelance te gaan werken in Nederland. Momenteel verdien ik grofweg 7800 bruto by 40 uur per week in loondienst, als senior frontend developer. Ik kwam een paar functies tegen via-via en daar bieden ze 80 euro per uur voor mij als freelancer.

Nu weet ik uit mijn verleden dat senior freelancers (software engineers zoals ikzelf) waarmee ik heb gewerkt 90 tot 95 euro per uur factureren. Maar een recruiter gaf aan dat COVID-19 momenteel de oorzaak is van instortende uurprijzen.

Hoe correct is dat momenteel? Merken jullie daar ook wat van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Blue-eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:31:
Nu ga ik komend jaar eens serieus kijken om freelance te gaan werken in Nederland. Momenteel verdien ik grofweg 7800 bruto by 40 uur per week in loondienst, als senior frontend developer. Ik kwam een paar functies tegen via-via en daar bieden ze 80 euro per uur voor mij als freelancer.

Nu weet ik uit mijn verleden dat senior freelancers (software engineers zoals ikzelf) waarmee ik heb gewerkt 90 tot 95 euro per uur factureren. Maar een recruiter gaf aan dat COVID-19 momenteel de oorzaak is van instortende uurprijzen.

7800 bruto?!?! :X zoeken jullie nog collega's?

Maar een recruiter gaf aan dat COVID-19 momenteel de oorzaak is van instortende uurprijzen.
Lol, standaard trucje van de recruiter om zijn marge wat op te rekken / je tarief omlaag te praten...
Tip: gelijk ophangen

Om jou salaris te evenaren zit je > 90 euro per uur denk ik wel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blue-eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:31:

7800 is wel serieus hoog dan zou ik niet voor 80 per uur gaan freelancen.

Wat betreft recruiters die over Covid beginnen of op een andere manier mijn tarief naar beneden willen praten geef ik gewoon dat ik niet wanhopig ben. Wie mijn tarief vraagt krijgt mijn tarief, pas na een gesprek met de eindklant ben ik bereid om te zakken. In het geval van een aanbesteding werkt het uiteraard wel iets anders, maar dan wil ik horen wie de eindklant is en een exacte kopie van de uitvraag. Niet om de tussenpersoon te passeren want ik gun ieder zijn boord maar wel om ruis van de lijn te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 04-12-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Vrijheid van keuze vind ik leuker dan jarenlang bij dezelfde werkgever zitten ;)

En ik dacht dat ik met mijn verleden en kennis veel hoger zou zitten (boven de 100 per uur), dan zou het mogelijk interessant worden denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Blue-eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:04:
[...]

Vrijheid van keuze vind ik leuker dan jarenlang bij dezelfde werkgever zitten ;)

En ik dacht dat ik met mijn verleden en kennis veel hoger zou zitten (boven de 100 per uur), dan zou het mogelijk interessant worden denk ik zo.
Knap dat je op een puntje kan quoten :+

Maar, 100+ als developer is (volgens mij) niet heel gangbaar? Zit je in een niche? Of is mijn beeld bij de developer tarieven verkeerd (zit zelf in de security, daar is 100+ mogelijk als je echt heel goed bent, maar vaker zitten de tarieven rond de 80-90).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietrKempy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:55
Hmmbob schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:10:
[...]

Maar, 100+ als developer is (volgens mij) niet heel gangbaar? Zit je in een niche? Of is mijn beeld bij de developer tarieven verkeerd (zit zelf in de security, daar is 100+ mogelijk als je echt heel goed bent, maar vaker zitten de tarieven rond de 80-90).
7800 bruto lijkt mij ook wel niet heel gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:10:
[...]

Niet echt niche denk ik, gewoon enorm veel aantoonbare kennis en ervaring bij bedrijven die over het algemeen erg goed op je cv staan ;) En goed kunnen onderhandelen, denk ik.

Maar 90+ lijkt mijn streven te moeten gaan zijn dan. Dan moet ik eens goed gaan indexeren hoeveel ik daadwerkelijk kan factureren, hoeveel vrij ik neem, hoeveel ik kwijt ben aan administratie, en hoeveel reserve ik wil opbouwen. Al met al lijkt loondienst bijna een setje gouden handboeien :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Blue-eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:08:
Al met al lijkt loondienst bijna een setje gouden handboeien :-(
Met zo'n salaris wel ja. Is dat trouwens het all-in package inc vakantiedagen, 14e maand en leaseauto? Of komen die daar nog bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:36:
[...]

Met zo'n salaris wel ja. Is dat trouwens het all-in package inc vakantiedagen, 14e maand en leaseauto? Of komen die daar nog bij?
Puur salaris, excl. vakantiegeld. Ik heb gewoon de standaard vrije dagen in Nederland die ik niet omreken in geld. Ik krijg geen 13e maand en ook geen bonusregeling.

Dus incl. vakantiegeld wordt het 8424 euro per maand, bruto. Geen leaseauto (niet nodig), maar wel een OV-jaarkaart en budget voor een fiets. Tevens nog randzaken zoals vergoedingen voor internet thuis en korting op bepaalde producten van het bedrijf. Daarnaast krijg ik een erg goede pensioensbijdrage hier bovenop (iets van 800 per maand ofzo).

Maar dat is allemaal bij een nieuwe werkgever waar ik a.s. januari begin. Momenteel werk ik remote voor Apple in de VS, waar ik nog flink meer verdien ;)

De reden dat ik vraag naar freelance tarieven is omdat ik ook wil kijken wat de alternatieven zijn op dat gebied. Deze werkgever doet namelijk onverwacht moeilijk over een bonusregeling, iets wat ik momenteel wel krijg. Dat is van hun uit eigenlijk een domper achteraf, wel toegezegd maar uiteindelijk niet nagekomen.

Ter info: Momenteel verdien ik grofweg 160k per jaar met daarbovenop nog een bonus van 20k euro per jaar. Dit is in loondienst voor Apple. Hier neem ik ontslag omdat ze mij naar de VS willen halen (lees: dat moet ik) en ik daar voor geen goud wil wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Jij moet gewoon 95-105 gaan vragen, en niet voor 80 genoegen nemen. Ik had zelf ook al bijna 85 laatst te pakken en heb maar 5 jaartjes ervaring. Heb uiteindelijk iets dichter bij huis geaccepteerd bij een opdracht die ik erg leuk vind (terug bij eerdere opdracht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
Collega zzp-ers, ik weet dat er hier een aantal mensen gebriuk maken van moneymonk. Ik ben bezig met het overstappen naar moneymonk en vroeg mij het volgende af:
Vroeger in excel als ik een uitgave registreerde dan nam ik alle gegevens mee van de "leverancier", zeg maar het registeren van een inkoopfactuur. Nu zegt moneymonk dat wanneer je zaken direct betaald je deze via het bankboek op de juiste kostenrubriek boekt en dus niet via een inkoop factuur. (https://www.moneymonk.nl/help/34)
Echter ongeveer alles wat ik aanschaf betaal ik direct via iDeal wat in zou houden dat ik nooit een inkoopfactuur boek, wat ik dus voorheen altijd deed.
Hoe doen jullie dit?

en eveneens voor maandelijkse "vaste lasten" als een telefoon abo? Koppel je dan de factuur, of boek je het alleen op een kostenrubriek?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Even in het verlengde met de casus van @Blue-eagle en de reacties daarop ben ik wel benieuwd wie hier als freelancer, op welk omslagpunt (toch weer) overweegt om loondienst in te gaan?

Leek me wel interessant om hier een poll van te maken, bij deze dus :D

OTE staat voor "on-target earnings". Dit is in loondienst een aanduiding waarin je jaarsalaris, vakantiegeld en bonus zitten als je "on-target" presteert.

Het is natuurlijk wel zinvol om je minimale omslagpunt te bepalen indien je die hebt, het is heel makkelijk om een OTE van 90% te willen, maar dan moet je jezelf ook wel afvragen of dat wel het minimale is waar je het voor zou willen overwegen of ga je ook twijfelen bij 80% of minder?

Ook natuurlijk niet vergeten dat er ook bij loondienst vaak secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen zitten die niet perse in de OTE verwerkt zijn: denk aan pensioeninleg (even los van het feit hoe nuttig dit in de toekomst gaat zijn), mobiliteit zoals leaseauto, diverse vergoedingen zoals internet, telefoon, etc etc…

Poll: Wanneer is jouw loondienst omslagpunt?
  • zodra de kans zich voordoet: zo snel mogelijk loondienst in als dat kan, freelancen is niets voor mij!
  • als OTE tussen 60 - 69% ten opzichte van je huidige omzet, stel je hebt een omzet van EUR 130.000/jr en je zou loondienst overwegen bij een OTE van 60%, dan overweeg je dus loondienst voor EUR 78.000/jr
  • als OTE tussen 70 - 79% ten opzichte van je huidige omzet, stel je hebt een omzet van EUR 130.000/jr en je zou loondienst overwegen bij een OTE van 70%, dan overweeg je dus loondienst voor EUR 91.000/jr
  • als OTE tussen 80 - 89% ten opzichte van je huidige omzet, stel je hebt een omzet van EUR 130.000/jr en je zou loondienst overwegen bij een OTE van 80%, dan overweeg je dus loondienst voor EUR 104.000/jr
  • als OTE hoger dan 89% ten opzichte van je huidige omzet, stel je hebt een omzet van EUR 130.000/jr en je zou loondienst overwegen bij een OTE van 90%, dan overweeg je dus loondienst voor EUR 117.000/jr
  • enkel als last resort: als opdrachten bijvoorbeeld uitblijven, tarief teveel onder druk staat, etc…
  • voor mij nóóit (meer): zou loondienst in geen van de gevallen overwegen!
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403161&layout=2&sort=org

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
-Jaap-io schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:25:
Collega zzp-ers, ik weet dat er hier een aantal mensen gebriuk maken van moneymonk. Ik ben bezig met het overstappen naar moneymonk en vroeg mij het volgende af:
Vroeger in excel als ik een uitgave registreerde dan nam ik alle gegevens mee van de "leverancier", zeg maar het registeren van een inkoopfactuur. Nu zegt moneymonk dat wanneer je zaken direct betaald je deze via het bankboek op de juiste kostenrubriek boekt en dus niet via een inkoop factuur. (https://www.moneymonk.nl/help/34)
Echter ongeveer alles wat ik aanschaf betaal ik direct via iDeal wat in zou houden dat ik nooit een inkoopfactuur boek, wat ik dus voorheen altijd deed.
Hoe doen jullie dit?

en eveneens voor maandelijkse "vaste lasten" als een telefoon abo? Koppel je dan de factuur, of boek je het alleen op een kostenrubriek?
beiden. Ik zal de telefoonfactuur als voorbeeld gebruiken:

Bankbetaling wordt geïmporteerd in moneymonk
Ik koppel de betaling aan de juiste rubriek (telefoon oid)
Ik koppel met bestanden de ontvangen factuur aan de boeking (dat bestand kan je uploaden of doormailen naar een specifiek adres)
Klaar: BTW en al dat geneuzelf gebeurt automatisch.

Als je iets met je zakelijke Ideal betaalt, werkt het hetzelfde als hierboven. Betaal je met een privérekening of privé creditcard, dan gebruik je wel de inkoopfactuur methode zoals je die beschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 15:55
RomeoJ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:15:

Poll: Wanneer is jouw loondienst omslagpunt?
Waarom ben je gestopt bij <100% OTE? De mijne zou ergens >100% liggen, maar waar precies weet ik niet. 250% ofzo?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Freeaqingme schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:58:
[...]

Waarom ben je gestopt bij <100% OTE? De mijne zou ergens >100% liggen, maar waar precies weet ik niet. 250% ofzo?
Dat valt onder "voor mij nooit meer" ;)

Voor mij dus ook nooit meer, maar als ze >500k bieden ga ik het toch overwegen. Al zal ik dan eerder proberen te onderhandelen of ik de functie niet tijdelijk kan invullen en vanuit een bv kan factureren... Aangezien de kans op een dergelijk aanbod zeer klein is ga ik liever met vervroegd pensioen op m'n 40e dan terug in loondienst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

RomeoJ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:15:
Leek me wel interessant om hier een poll van te maken, bij deze dus :D
Heb het voor mijzelf al eens eerder aangegeven: de knaken zijn echt niet de enige reden om als zelfstandige door het leven te gaan. Alle verdere keuzevrijheid in: aantal vakantiedagen, te rijden auto, te volgen opleiding, te kiezen opdracht, reisafstand, pensioen, geen PoP's of ander gezeur, etc etc wegen voor mij ook heel erg hard mee en zijn lastig 1 op 1 om te zetten in euro's.

Dus ik heb 'last-resort' gekozen in je poll.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier ook “last resort”, er moet wel voedsel op de plank komen. Tot die tijd profiteer ik goed van het “risico” wat ik loop en zet ik deze aan de kant. Soms vraag ik mij of mijn vrouw door heeft hoeveel ik verdien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Hoe doen jullie dit?

Boekhoudkundig hoort een inkoopfactuur op een 'nog te betalen facturen' rekening te komen, en daar staat een kostenrekening tegenover. Bij de betaling van een factuur wordt de nog te betalen facturen rekening gladgestreken en gaat er geld van je bank... Dat zorgt er vooral ook voor dat een factuur die op je leverancier op 30-12 verstuurd maar op 5-1 incasseert (of je betaald m zelf iets later), netjes op de balans komt als schuld. Strikt genomen moet dat ook binnen 1 kwartaal (factuur 1-12 en incasso 5-12 bijvoorbeeld) maar omdat dat binnen hetzelfde kwartaal valt is dat niet zo'n probleem. Ik mag hopen dat MoneyMonk je wel ergens een optie geeft om de factuurdatum te vullen vanuit je bankimport (dat kan bij Acumulus bijvoorbeeld wel) want anders klopt er het 1 en ander niet...

Factuur zelf hoef je niet per se te koppelen, je moet 'm bewaren. Dat mag in je boekhoudpakket maar mag ook op Dropbox of iets dergelijks (ik doe zelf beide).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Freeaqingme schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:58:
[...]

Dat zou neerkomen op dat ze je in loondienst meer gaan betalen dan dat je als freelancer daar aan de bak zou gaan, dat lijkt me enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen van toepassing en in de meeste gevallen niet reeel.

Je zou dus dan kunnen kiezen voor de optie OTE > 89% (dat is ook 250%) ;)

@_Arthur eens met je punt, het is enkel buiten de verdiensten moeilijk kwantificeerbaar te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door RomeoJ op 05-12-2020 13:32 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Blue-eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:08:
[...]

Niet echt niche denk ik, gewoon enorm veel aantoonbare kennis en ervaring bij bedrijven die over het algemeen erg goed op je cv staan ;) En goed kunnen onderhandelen, denk ik.

Maar 90+ lijkt mijn streven te moeten gaan zijn dan. Dan moet ik eens goed gaan indexeren hoeveel ik daadwerkelijk kan factureren, hoeveel vrij ik neem, hoeveel ik kwijt ben aan administratie, en hoeveel reserve ik wil opbouwen. Al met al lijkt loondienst bijna een setje gouden handboeien :-(
Dude met zo'n salaris zit je in een paradijsje. Ja, je kunt als zzp'r meer binnenhalen maar je zit als front-ender wel echt superchil met zo'n salaris! En als ze dat voor je willen betalen klinkt dat ook wel alsof je net even wat meer kunt afdwingen.... Als ik dat salaris had binnengehaald weet ik niet of ik voor mijzelf was begonnen (ook al vind ik de vrijheid in opdrachten etc erg fijn, elke maand dat binnen harken ongeacht of je wel of niet hebt gewerkt... ). En als je het hebt over werkdruk: als een opdrachtgever 100 euro voor je betaald verwacht ie ook wel wat hoor. Het is niet alsof je voor 100 euro lekker kunt relaxen (dat kun je bij 70 euro als gangbaar tarief 100 euro is voor dat werk wellicht nog wel).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

RomeoJ schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:51:
Dat zou neerkomen op dat ze je in loondienst meer gaan betalen dan dat je als freelancer daar aan de bak zou gaan, dat lijkt me enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen van toepassing en in de meeste gevallen niet reeel.
Omdat je omzetting poogt te maken van puur omzet naar bruto salaris.
@_Arthur eens met je punt, het is enkel buiten de verdiensten moeilijk kwantificeerbaar te maken.
Ik denk dat die prima kwantificeerbaar zijn. Waarbij je eigenlijk ziet dat je bruto loondienst salaris een factor of wat hoger moet zijn tov je omzet om alle 'lastig te kwantificeerbare zaken' te compenseren 8)

Ik rij nu bv een auto met een fiscale waarde van 72k. Tenzij je directeur of hoge manager-pipo bent, kan je in loondienst uberhaupt niet dat soort auto's rijden ivm leasebudgetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
@_Arthur het kan soms wel, maar dan ben je wel zelf ook flink aan het bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

_Arthur schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:57:
[...]

Ik denk dat die prima kwantificeerbaar zijn. Waarbij je eigenlijk ziet dat je bruto loondienst salaris een factor of wat hoger moet zijn tov je omzet om alle 'lastig te kwantificeerbare zaken' te compenseren 8)

Ik rij nu bv een auto met een fiscale waarde van 72k. Tenzij je directeur of hoge manager-pipo bent, kan je in loondienst uberhaupt niet dat soort auto's rijden ivm leasebudgetten.
Mwa dat is niet zo heel moeilijk tegenwoordig, iedere IT'er rijdt tegenwoordig bijvoorbeeld een Tesla Model 3 (LR + FSD) van de zaak, die komt al aardig dichtbij die fiscale waarde.

En uiteraard de poll moest wel ergens op gebaseerd worden, dat lijkt me vrij evident. Als jij die niet kwantificeerbare zaken kwantificeerbaar wilt maken door het te compenseren, dan kan je op die manier ook je omslagpunt bepalen inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ben het wel met de rest eens. Als ik 'evenveel' in loondienst zou krijgen, zou dat nog steeds geen reden zijn om naar loondienst over te stappen.

Ik zou hoogstens naar loondienst overstappen voor een veel hogere functie (CTO bijv.) die ik niet als ZZPer in zou kunnen vullen. Maar dat gaat dan niet alleen om het geld, maar om carriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Same, carrière kans die je niet kán laten gaan, maar vooral "last resort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Lang geleden trouwens dat ik zo'n Bootz poll gezien heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Hydra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:33:
Ben het wel met de rest mee. Als ik 'evenveel' in loondienst zou krijgen, zou dat nog steeds geen reden zijn om naar loondienst over te stappen.

Ik zou hoogstens naar loondienst overstappen voor een veel hogere functie (CTO bijv.) die ik niet als ZZPer in zou kunnen vullen. Maar dat gaat dan niet alleen om het geld, maar om carriere.
Waarom zou zo'n carrierestap je wel aanstaan om het freelancen los te laten? Vraag puur uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb ook last resort gekozen. Zelfs als ik evenveel betaald zou krijgen. Ik wil niet meer zonder de flexibiliteit om meer of minder uren te werken als me dat goed uitkomt, niet zonder de mogelijkheid om zelf projecten te kiezen, niet zonder volledige invloed op pensioen, verzekeringen, niet zonder volledige invloed op aangeschafte hardware voor de zaak. En niet zonder de mogelijkheid om aan eigen projecten / diensten te werken in de hoop dat ik op een gegeven moment minder kan werken voor hetzelfde of meer inkomen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RomeoJ schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:45:
Waarom zou zo'n carrierestap je wel aanstaan om het freelancen los te laten? Vraag puur uit nieuwsgierigheid.
Ik zou sowieso liever een freelance CTO rol hebben, indien mogelijk. Ik weet ook nog niet zeker of ik uiteindelijk richting CTO wil. Maar ik ambieer wel rollen waar ik meer verantwoordelijkheden heb dan alleen code typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ben wel nieuwsgierig naar die 2 mensen die het wel voor 70% zien zitten trouwens. Dan krijg ik het idee dat je het als ZZPer wel heel erg niet naar je zin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
RomeoJ schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:45:
[...]

Voor mij omdat je, met zo'n positie, écht een verschil kan maken, of je eigen richting kan aangeven. In zo'n positie ben je ook meer ondernemer dan werknemer - net hetgeen wat voor mij het verschil is tussen freelance en in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:55:
Ben wel nieuwsgierig naar die 2 mensen die het wel voor 70% zien zitten trouwens. Dan krijg ik het idee dat je het als ZZPer wel heel erg niet naar je zin hebt.
Wat ook kán he.... Er komt ook een boel geregeld bij, risico, beetje onzekerheid: niet iedereen vindt dat prettig.

Maar goed ook dat die mensen dus ook gewoon kunnen kiezen om (weer) in loondienst te gaan als ze dat willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Hmmbob schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:29:
Wat ook kán he.... Er komt ook een boel geregeld bij, risico, beetje onzekerheid: niet iedereen vindt dat prettig.

Maar goed ook dat die mensen dus ook gewoon kunnen kiezen om (weer) in loondienst te gaan als ze dat willen.
Ja, dat snap ik hoor. Maar dit is het "ICT" freelance topic, niet het "TNT postbezorger freelance topic". Dus ik ga er van uit dat de meesten hier 'vrijwillig' ZZPer zijn. Dus dan vind ik het wel bijzonder als je voor circa 70% van je inkomen in loondienst wil; dan lever je zowel een hoop vrijheid als geld in. Ben dus wel benieuwd naar de redenatie van die mensen. Da's interessanter dan 'gewoon' een poll.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01
@Hydra Ik vermoed zelf dat dat mensen zijn die richting pensioen leeftijd gaan. De laatste jaren ergens in loondienst doorbrengen met weinig zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Enige wat mij "tegen" staat aan het ZZPen, is dat de keuze van bedrijven gelimiteerder is. Als je in loondienst wil kan je bij ieder bedrijf wel werken als goede developer. Maar vooral kleinere bedrijven zitten niet altijd op freelancers te wachten.

In het verleden heb ik bij meerdere kleinere bedrijven gewerkt, en de cultuur daar is toch fijner dan bij de hele grote bedrijven waar de lijntjes vaak erg lang zijn.

Dat zou voor mij nog een reden zijn om weer in loondienst te gaan, om toch bij een tof bedrijf te werken waar ik graag wil werken, maar waar ik als ZZPer niet binnen kom. Helaas zijn dat soort bedrijfjes vaak ook niet de best betalende bedrijven, en dat is dus toch wel een belangrijke reden het niet te gaan doen. Tenzij de pot geld ooit zo groot is dat het niet meer uit maakt, dan doe ik gewoon wat me het leukste lijkt.

Wat tevens ook nog meespeelt is wat Hydra zegt: Ik zie mezelf eigenlijk niet tot mijn pensioen programmeren, ik vind de rollen erboven ook wel leuk, en die zijn als ZZPer vaak niet te krijgen. Dus ook dat zou een reden kunnen zijn ooit terug te gaan in loondienst.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dealwebdesign
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-04-2022
10 jaar geleden als freelancer, nog geen seconde spijt van

ondertussen +300 klanten

mijn droom is om er +500 te hebben op mijn 45 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik werk graag voor scale-ups. Jong genoeg voor veel vrijheid in je werk te ervaren, volwassen genoeg om de werkomgeving en processen een beetje gestructureerd te hebben, voldoende funding om een paar externe leveranciers te betalen, en die heerlijke vibe van “we gaan de wereld veroveren”.

Ik heb bij start-ups gezeten van 5 man, buildserver in de vorm van pc onder je bureau. Dat is een beetje rommelig. Bovendien heb je steeds het gevoel dat jouw omzet wel een hele grote kostenpost is voor je klant.

Nu ik erover nadenk, van de 10.5 jaar dat ik als zzp-er werk, heb ik er 8 voor tal van start-ups en scale-ups gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:42

Rem

Hoe doen jullie dit?

Ik boek inderdaad direct vanuit het bankboek naar kostenrubriek, ontvangsten boek ik direct aan de verzonden verkoopfacturen. Daarnaast mail ik voor alle inkoop bonnetjes/facturen etc. direct door naar moneymonk.

Dan koppel ik ieder kwartaal als ik de BTW-aangifte doe de gemailde bonnen/facturen even aan de juiste boeking. Je ziet in het bank overzicht al staan welke boekingen een bestand hebben gekoppeld, dus je hoeft alleen maar na te lopen waar je uitgaven evt. nog een bijlage missen en deze even koppelen of nagaan welke je vergeten bent te mailen. Ideaal, kost me echt 15 minuten ieder kwartaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002

MadEgg

Tux is lievvv

FNV gaat zich ook weer met de ZZP/DBA/schijnzelfstandigheid/uitbuiting-kwestie bemoeien: https://www.volkskrant.nl...-oproepbaantjes~bd4761c6/
Met een ambitieus hervormingsplan voor de arbeidsmarkt mengt vakbeweging FNV zich in de verkiezingscampagne. De vaste baan moet in dat plan terug als de norm
[...]
Elzinga beoogt een grote hervorming van alle regels rond werk. ‘Daar wordt al jaren over gepraat, maar er gebeurt weinig. Het kabinet had bijvoorbeeld plannen de regels voor zelfstandigen aan te scherpen. Dat gebeurt niet
[...]
Er is sprake van een grote sociale crisis. De zwaksten, de flexwerkers en schijnzelfstandigen, kregen het meteen voor de kiezen. Zij raakten hun werk kwijt
Ook een mooie:
De vaste baan als norm geeft inkomenszekerheid. Dan kunnen mensen een huis kopen.
Weer wordt alles op één hoop gegooid. Fijn toch dat ze zich zo om de zelfstandigen bekommeren. Voor een aanzienlijk deel van de zelfstandigen zonder "vaste baan" is een huis kopen echt geen probleem. Sterker nog, de mogelijkheden worden een stuk groter.

[ Voor 8% gewijzigd door MadEgg op 05-12-2020 15:40 ]

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 15:55
Hydra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:54:
[...]

Ik zou sowieso liever een freelance CTO rol hebben, indien mogelijk. Ik weet ook nog niet zeker of ik uiteindelijk richting CTO wil. Maar ik ambieer wel rollen waar ik meer verantwoordelijkheden heb dan alleen code typen.
Freelance CTO lijkt me lastig. Wellicht dat het dan een interim functie is, maar uiteindelijk lijkt me dat je voor de C-suite rollen iemand vast wil hebben.*

Zelf heb ik een vergelijkbare ambitie, maar ik vond dat in loondienst alllemaal te lang duren (je bent bijna 30 en je wil wat :P ). Vandaar dat ik mij meestal niet probeer te profileren als freelancer maar als ondernemer die gewoon een product of dienst levert met de hoop dat op termijn uit te kunnen bouwen.

Inmiddels heb ik het dusdanig druk en blijft er daadwerkelijk werk liggen, dat ik overweeg om per begin komend jaar iemand aan te nemen. Kan ik in ieder geval CTO (en CEO, en COO, enz.) spelen over die ene persoon.

* Edit: dat lijkt me ook lucratiever op lange termijn. Als freelancer krijg je per uur betaald, terwijl als je vast in dienst bent als CTO je veel meer meedoet qua bonussen en aandelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Freeaqingme op 05-12-2020 15:51 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wat betreft de KIA: vorige jaren moest je minimaal 2301 euro ex btw investeren, in 2020 is de drempel verhoogd naar 2401 euro ex btw. Let daar op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Crazy D schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:51:
[...]

Dude met zo'n salaris zit je in een paradijsje. Ja, je kunt als zzp'r meer binnenhalen maar je zit als front-ender wel echt superchil met zo'n salaris! En als ze dat voor je willen betalen klinkt dat ook wel alsof je net even wat meer kunt afdwingen.... Als ik dat salaris had binnengehaald weet ik niet of ik voor mijzelf was begonnen (ook al vind ik de vrijheid in opdrachten etc erg fijn, elke maand dat binnen harken ongeacht of je wel of niet hebt gewerkt... ). En als je het hebt over werkdruk: als een opdrachtgever 100 euro voor je betaald verwacht ie ook wel wat hoor. Het is niet alsof je voor 100 euro lekker kunt relaxen (dat kun je bij 70 euro als gangbaar tarief 100 euro is voor dat werk wellicht nog wel).
Ja dat kan zeker, je kan een inkoopfactuur koppelen met inderdaad een factuur datum etc.
Je kan echter vanuit je bank import ook een bedrag direct op een grootboekrekening koppeling met een upload van de factuur erbij en klaar.
Maar dan is de factuur dus niet aan een leverancier gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Rem schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:26:
[...]

Ik boek inderdaad direct vanuit het bankboek naar kostenrubriek, ontvangsten boek ik direct aan de verzonden verkoopfacturen. Daarnaast mail ik voor alle inkoop bonnetjes/facturen etc. direct door naar moneymonk.

Dan koppel ik ieder kwartaal als ik de BTW-aangifte doe de gemailde bonnen/facturen even aan de juiste boeking. Je ziet in het bank overzicht al staan welke boekingen een bestand hebben gekoppeld, dus je hoeft alleen maar na te lopen waar je uitgaven evt. nog een bijlage missen en deze even koppelen of nagaan welke je vergeten bent te mailen. Ideaal, kost me echt 15 minuten ieder kwartaal.
maar in dat geval is de factuur/uitgave niet geboekt aan een leverancier, geen idee of dat belastingsdienst technisch een issue is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MadEgg schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:38:
FNV gaat zich ook weer met de ZZP/DBA/schijnzelfstandigheid/uitbuiting-kwestie bemoeien: https://www.volkskrant.nl...-oproepbaantjes~bd4761c6/

[...]

Ook een mooie:

[...]

Weer wordt alles op één hoop gegooid. Fijn toch dat ze zich zo om de zelfstandigen bekommeren. Voor een aanzienlijk deel van de zelfstandigen zonder "vaste baan" is een huis kopen echt geen probleem. Sterker nog, de mogelijkheden worden een stuk groter.
Ik snap niet helemaal hoe een vaste baan de hoge huizenprijs gaat verhelpen. Met vijf consistente jaren als zelfstandige kan je ook een prima hypotheek krijgen, soms zelfs wat hoger omdat je bepaalde kosten naar later kan verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Crazy D schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:51:
[...]

Ik heb een jaar of 2 terug nog een aanbod afgeslagen dat richting de 100k bruto ging, dan moest ik nog steeds 40% netto inleveren, en mijn uurtarief was toen nog wat lager dan nu... nee dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 14:42

Rem

-Jaap-io schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:11:
[...]

maar in dat geval is de factuur/uitgave niet geboekt aan een leverancier, geen idee of dat belastingsdienst technisch een issue is?
Laat ik het anders stellen: als je je administratie nog met papier deed, zou je dan alleen de factuur bewaren of nog in een andere map ook opschrijven wat het adres/naam etc van iedere leverancier is?

Ik kan me niet voorstellen dat ze dat iets uitmaakt. Je kunt met de facturen die zijn gekoppeld aantonen wie de leverancier was en wat zijn gegevens zijn. Hoe jij in je boekhouding je leverancier bijhoud is jouw zaak, niet die van de BD, zolang je maar correct en volledig bent. Zie onderstaand de benodigde informatie, doorgaans is dat allemaal vermeld op de factuur. Als dat niet het geval is moet je zeuren bij je leverancier ;)

Zie: https://www.belastingdien...en_facturen_administreren

Welke gegevens administreert u?
U legt in uw administratie de volgende gegevens van ontvangen facturen vast:

de datum van de factuur
het nummer van de factuur
de naam en het adres van de leverancier
het btw-identificatienummer van de leverancier (alleen bij handel met andere EU-landen en daarmee samenhangende diensten)
een duidelijke omschrijving van de goederen of diensten die aan u zijn geleverd
de prijs exclusief btw, uitgesplitst naar btw-tarief
het btw-bedrag, uitgesplitst naar btw-tarief

[ Voor 6% gewijzigd door Rem op 05-12-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jadjong schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:39:
[...]

Ik snap niet helemaal hoe een vaste baan de hoge huizenprijs gaat verhelpen. Met vijf consistente jaren als zelfstandige kan je ook een prima hypotheek krijgen, soms zelfs wat hoger omdat je bepaalde kosten naar later kan verplaatsen.
Véél hoger. Allereerst omdat je veel meer verdient dan in loondienst.

Ten tweede door een verschil in wat ik maar het “loonbegrip” zal noemen. Namelijk de inkomensverzekeringen die je in privé hebt, gaan niet ten laste van je ondernemingswinst, en die ondernemingswinst is de basis voor je hypotheek. Bij een werknemer worden de UWV premies betaald uit de beloningspot vóór verloning, en komen ze dus niet op de loonstrook terug.

Maar vakbonden snappen die materie niet. Die kennen niet de notatis, advocaat, medisch specialist of software architect. Voor hun is een zzp-er iemand die liever en beter voor een baas zou werken. Een maaltijdbezorger enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Blue-eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:49:
[...]

Maar dat is allemaal bij een nieuwe werkgever waar ik a.s. januari begin. Momenteel werk ik remote voor Apple in de VS, waar ik nog flink meer verdien ;)
En per januari krijg je 7800 pm in loondienst als senior ontwikkelaar? Is dit een in Nederland? Dit zijn namelijk uitzonderlijke bedragen voor loondienst icm senior ontwikkelaar. Zijn de grotere bedrijven het nu eindelijk aan het snappen dat goede ontwikkelaars meer waard zijn dan managers? Vertel ons eens meer over je werkveld / skills. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Hydra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:32:
[...]

Ja, dat snap ik hoor. Maar dit is het "ICT" freelance topic, niet het "TNT postbezorger freelance topic". Dus ik ga er van uit dat de meesten hier 'vrijwillig' ZZPer zijn. Dus dan vind ik het wel bijzonder als je voor circa 70% van je inkomen in loondienst wil; dan lever je zowel een hoop vrijheid als geld in. Ben dus wel benieuwd naar de redenatie van die mensen. Da's interessanter dan 'gewoon' een poll.
Inderdaad. Want dan kan je eigenlijk gewoon gaan midlancen

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Het is best een interessante vraag, zou je ooit in dienstbetrekking willen?

Ik heb in het verleden wel eens over zo’n overatap nagedacht. De beslissende factor toen was dat ik geen aandelen kreeg.

Ik heb niets tegen het werken in dienstbetrekking, maar ik moet me wél ondernemer voelen. Zo niet alleen aan het roer van mijn eigen bootje, dan wel in gezelschap van anderen om samen een grotere boot te besturen. Invloed op het beleid is een must. De mogelijkheid om een passief inkomen op te bouwen als winstgerechtigde zou de kers op de taart zijn.

Een bonus die ophoudt als je uit dienst treedt is me niet zoveel waard. Het gaat juist om die jaarlijkse beloning voor de resultaten waaraan je in het verleden hebt gebouwd. Waar je op dit moment zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Een aandeel is (naast stemrecht) niet veel meer dan het recht op toekomstige winstdelingen. Deze verwachte toekomstige inkomsten hebben een huidige contante waarde: de prijs van het aandeel. Aangenomen dat het een NV is kun je die jaarlijkse bonus ook prima zelf omzetten in een stukje eigenaarschap zodat je de vruchten van je eigen werk kunt blijven plukken. Daar hoef je een loondienst aanbod niet voor te laten liggen. Bij een BV is dat inderdaad een ander verhaal.

Hier nog een interessant stuk over de waarde van bedrijven en startups die met een technologische revolutie bezig zijn, en hoe en waarom de waarde negatief wordt bijgesteld als de onzekerheid over de toekomstige groei wordt verminderd: YouTube: Investing in Technological Revolutions

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
miena21 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:40:
[...]

En per januari krijg je 7800 pm in loondienst als senior ontwikkelaar? Is dit een in Nederland? Dit zijn namelijk uitzonderlijke bedragen voor loondienst icm senior ontwikkelaar. Zijn de grotere bedrijven het nu eindelijk aan het snappen dat goede ontwikkelaars meer waard zijn dan managers? Vertel ons eens meer over je werkveld / skills. Ben benieuwd.
Yes. Het betreft een functie als Senior Frontend Engineer (officieel) bij een grote werkgever die zich wil richten op heel specifieke verbeteringen waar ik veel ervaring mee heb. Ik ga functioneren als een productief lid én tech-lead van een afdeling die ik zelf ga opzetten. Denk 75% code 25% ownership/magement. Ik krijg een vrijbrief om zelf proof-of-concepts te bedenken, bouwen, en te presenteren aan het hogere management.

Er zijn geen uitgesproken verwachtingen, enkel en alleen het doel om deze producten te ontwikkelen aan de hand van eigen inzicht al dan niet verkregen en gefilterd uit feedback van gebruikers of andere stakeholders. Dit wil ik gaan doen in snelle iteraties met een klein team van erg seniore collega's (1x visual, 1x UX, 2x backend, 2x frontend, 1x scrum master) waarbij ik iemand buiten het team wil hebben die als PO fungeert (al zit ik er aan te denken deze rol uiteindelijk zelf te willen overnemen).

Ik heb mijzelf verkocht met de uitspraak "snel falen is het doel, dan weten we waar we ons vooral niet op moeten richten", iets wat ik heb geleerd bij bedrijven waar ze vele miljarden omzet draaien en heel erg veel A/B-testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

-Jaap-io schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:07:
[...]

Ja dat kan zeker, je kan een inkoopfactuur koppelen met inderdaad een factuur datum etc.
Je kan echter vanuit je bank import ook een bedrag direct op een grootboekrekening koppeling met een upload van de factuur erbij en klaar.
Maar dan is de factuur dus niet aan een leverancier gekoppeld.
Gaat er dus om dat je factuur op de juiste datum is geboekt (namelijk de factuurdatum). Want dat is van belang voor de BTW (en bij jaarovergang eventueel de schuld aan crediteuren op je balans).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:00:
Wat betreft de KIA: vorige jaren moest je minimaal 2301 euro ex btw investeren, in 2020 is de drempel verhoogd naar 2401 euro ex btw. Let daar op ;)
Nog 'even' een MacBook Air gekocht (met die nieuwe M1 chip) om daaroverheen te komen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:37:
Ik heb niets tegen het werken in dienstbetrekking, maar ik moet me wél ondernemer voelen. Zo niet alleen aan het roer van mijn eigen bootje, dan wel in gezelschap van anderen om samen een grotere boot te besturen. Invloed op het beleid is een must.
Nail on the head. Dat is het belangrijkste voor mij. Ik kom te vaak in bedrijven waar ik met mijn ervaring veel dingen beter zou kunnen maken, maar waar gewoon niet naar je geluisterd wordt omdat je nu eenmaal niet op de bijbehorende functie zit. En dat is frustrerend. M'n vorige werkgever had het ook vaak over dat ze 'ondernemende' developers willen, maar we werder eigenlijk niet betrokken in de bedrijfsvoering. Alle 'ondernemende' werknemers van die kleine detacheerder zijn nu ZZPer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:38
miena21 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:40:
[...]
Ik ben niet de OP, maar wel een senior dev, en ik snap niet zo goed dat mensen voor een 8k per maand een overstap naar loondienst zouden overwegen.. Ik verdiende voor ik uit loondienst ging zo'n 6k, en mijn huidige opdacht bood mij toen het contract dreigde af te lopen ook 90k basisloon. Ik had dit makkelijk omhoog kunnen lullen naar 100k denk ik, en daar komen nog dingen als pensioen, bonus ed bij.
Vanwege alle redenen die al genoemd zijn (vrijheid, eigen vakanties bepalen etc etc), maar _ook_ vanwege de financien heb ik nee gezegd. 100k bruto in loondienst is gewoon niet zoveel. Je komt dan op een 60k netto of zo.
Dit jaar heb ik dankzij corona 10 maanden gewerkt en kom daarmee al op 100k netto als zzp'er. Oke, niet helemaal vergelijkbaar: in loondienst had je dankzij vakantiedagen ook maar 11 maanden gewerkt, en je hebt met mazzel pensioen ingebakken ed, maar dat alles overbrugt dat grote gat echt niet.
Ik zou pas loondienst overwegen bij 80-90% van dezelfde *netto* en dan alleen met unlimited vacation days policy, en als er leuke perks aan vast zaten zoals stock options e.d.
pirke schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:14:
Hier nog een interessant stuk over de waarde van bedrijven en startups die met een technologische revolutie bezig zijn, en hoe en waarom de waarde negatief wordt bijgesteld als de onzekerheid over de toekomstige groei wordt verminderd: YouTube: Investing in Technological Revolutions
+je voor de Ben Felix reference, dit is zo'n beetje het beste science-based beleggings kanaal op youtube, ik ben er beter door gaan investeren en kan iedereen aanraden om z'n videos te bingen, je leert er echt iets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

bumble_bee schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:20:
100k bruto in loondienst is gewoon niet zoveel. Je komt dan op een 60k netto of zo.
Ik weet niet in welk universum jij leeft maar als je 5k netto per maand niet zoveel noemt..... 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je rwcwnt nog wel eens gekeken wat een supercar kost? 5k netto is niets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Ik zou pas loondienst overwegen bij 80-90% van dezelfde *netto* en dan alleen met unlimited vacation days policy, en als er leuke perks aan vast zaten zoals stock options e.d.
[...]
In loondienst vond ik juist al die “unlimited” zaken verschrikkelijk, want wat is geoorloofd? Er is altijd een magische grens.

Nu als ZZP’er vind ik het juist heerlijk dat wanneer ik niet werk ik ook niets kost en ik zowel profiteer als “betaal” voor mijn vrije tijd. Idem met een uurtje eerder weg voor een afspraak op school of met zieke kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Crazy D schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:30:
Ik weet niet in welk universum jij leeft maar als je 5k netto per maand niet zoveel noemt..... 8)7
Nah, jullie hebben gewoon een ander referentiekader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

t_captain schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:43:
Heb je rwcwnt nog wel eens gekeken wat een supercar kost? 5k netto is niets :D
Precies. En een leuke villa kost ook geld 🥰

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
[...]

Ik ben niet de OP, maar wel een senior dev, en ik snap niet zo goed dat mensen voor een 8k per maand een overstap naar loondienst zouden overwegen.. Ik verdiende voor ik uit loondienst ging zo'n 6k, en mijn huidige opdacht bood mij toen het contract dreigde af te lopen ook 90k basisloon. Ik had dit makkelijk omhoog kunnen lullen naar 100k denk ik, en daar komen nog dingen als pensioen, bonus ed bij.
In mijn geval is dit omdat ik vastigheid wil voor een tijd. Acquisitie en administratie doen naast mijn werk is op dit moment voor mij niet weggelegd. Ik vind 40 uur per week werken (door traumatische hersenschade van enkele jaren geleden) al een hele uitdaging :)

Freelance werken voor 100 euro per uur zou inderdaad (veel meer) lucratief zijn waarmee ik rond de 160k bruto per jaar zou uitkomen vermoed ik zo, maar ik ben oprecht bang dat ik dat niet kan volhouden.

En, na 6 jaar consultant te zijn geweest voor vele en mooie bedrijven waar ik ook 100% de keuze had om opdrachten wel of niet te accepteren ben ik er ook achter gekomen dat ik het zelf niet altijd prettig vind werken. Zo werkte ik ooit voor de een groot Nederlands bedrijf met een hoog aanzien. Het klonk mooi, maar ik heb er 3 maanden letterlijk niks zitten doen omdat er niks te doen was; mijn baas vond het prima, natuurlijk, want de klant betaalde goed. Dat was de meest vervelende periode uit mijn carriére.

Als ik freelance zou werken, zou ik het liefst ook contracten willen afsluiten voor minimaal een aantal maanden per verlenging. Maar dan zit je dus in potentie wel vast in een hel als de opdracht kut is. En dat is grofweg één op de vier opdrachten is mij opgevallen :7
Vanwege alle redenen die al genoemd zijn (vrijheid, eigen vakanties bepalen etc etc), maar _ook_ vanwege de financien heb ik nee gezegd. 100k bruto in loondienst is gewoon niet zoveel. Je komt dan op een 60k netto of zo.
Da's relatief natuurlijk. Ik hou er ruim 5000 netto per maand aan over en kan grofweg 3000 per maand sparen na aftrek van mijn vaste lasten. En al die betaalde vrije dagen per jaar zijn ook wat waard. In loondienst heb je nooit de stress van acquisitie en facturatie.

En: 100k is zeker niet het eind denk ik voor mensen op ons niveau, zeker als je ambities hebt. Op dit gebied zie ik ook mensen om mij heen doorgroeien naar grotere rollen waar je snel doorgroeit naar salarissen van 140k per jaar en ver daarboven.

Een paar mensen die ik ken werken als CTO binnen bedrijven tot 100 werknemers die toch al snel 15k tot 20k per maand (bruto) verdienen. Daar kan ik op dit moment ook werk in vinden als ik dat zou willen :) Dus aan beide kanten valt veel winst te behalen.

Als freelancer moet je voor iedere opdracht toch weer bewijzen dat jij jouw uurloon waard bent, en ga je iedere keer de concurrentie weer aan met andere gegadigden. Je inkomsten fluctueren ook afhankelijk van de duur van je contract en waar de onderhandelingen op uitkomen, en of je wel of niet met een tussenpartij werkt.

Vastigheid heeft een prijs denk ik, en op dit moment vind ik het dat waard.
Dit jaar heb ik dankzij corona 10 maanden gewerkt en kom daarmee al op 100k netto als zzp'er. Oke, niet helemaal vergelijkbaar: in loondienst had je dankzij vakantiedagen ook maar 11 maanden gewerkt, en je hebt met mazzel pensioen ingebakken ed, maar dat alles overbrugt dat grote gat echt niet.
Hoeveel vraag jij nu per uur als ik vragen mag? Ik gok zo rond de 95 tot 105?

Ik krijg als senior soms werk als freelancer aangeboden voor 80 euro per uur, wat belachelijk laag is denk ik. Maar ik krijg weinig inzicht op de markt om mij heen behalve bij mensen die ik ken, en dat is maar een kleine groep natuurlijk.

Soms denk ik weleens dat ik mijzelf moet aanbieden voor 120 euro per uur :+ Kijken wie hapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:30:
[...]

Veel tech bedrijven zijn extreem winstgevend.

Het is beter dat ze dit deels uitbetalen (waardoor het wordt besteed aan horeca/ au-pair/tuinaanleg etc) dan alles in bijv een vastgoedfonds duwen en de huizenprijzen opdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Blue-eagle Ik zie ook redelijk wat senior posities van rond de 90 euro voorbij komen, maar dan wel meteen een jaarcontract met potentieel verlenging. Dat geeft zekerheid en dan hou je ook 100k netto over. Hoe korter de opdracht, hoe hoger het tarief doorgaans.

Verder vind ik 5k netto ook niet om over naar huis te schrijven. Het dekt de vaste lasten, maar daar blijft het dan ook wel bij. Serieus vermogen opbouwen gaat dan niet meer...

[ Voor 25% gewijzigd door pirke op 06-12-2020 17:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 18:10
Ik heb hier het gevoel dat mensen een beetje de realiteit kwijt zijn betreft een gemiddeld netto maand salaris...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:12
wishmaster1986 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:42:
Ik heb hier het gevoel dat mensen een beetje de realiteit kwijt zijn betreft een gemiddeld netto maand salaris...
Ik ben met 3000 netto gestopt in loondienst. Ik vond dat ik met 3000 netto in de maand echt niet mocht klagen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Gemiddeld netto maand salaris; van wie? Een ZZPer? CTO? De postbode? Bill Gates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
pirke schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:35:
@Blue-eagle
Verder vind ik 5k netto ook niet om over naar huis te schrijven. Het dekt de vaste lasten, maar daar blijft het dan ook wel bij. Serieus vermogen opbouwen gaat dan niet meer...
Niet best als je 5k als maandelijkse lasten hebt...
(wel de natte droom van de gemiddelde overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ybos schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:41:
[...]

Niet best als je 5k als maandelijkse lasten hebt...
(wel de natte droom van de gemiddelde overheid)
Kinderopvang hakt er flink in, daar krijg ik nog wel wat van terug in de vorm van toeslag, maar dan nog blijft het een duur grapje. Daarnaast hebben we dan nog wel het inkomen van m'n vrouw, dus we zouden het prima redden hoor, maar er blijft dan geen substantieel bedrag (>60k netto) meer over per jaar... En als je eenmaal gewend bent aan een serieus spaarquota wil je niet meer terug naar de "eindjes aan elkaar knopen" :) Of ik moet met vroegpensioen gaan, maar dan kies ik er voor. Nog een paar jaar door werken geeft een veel rianter vroegpensioen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Dat zijn uitzonderingen. Volgens mij ligt het gemiddelde tussen de 3000 en 6000 euro bruto per maand voor een developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:35:
@Blue-eagle Ik zie ook redelijk wat senior posities van rond de 90 euro voorbij komen, maar dan wel meteen een jaarcontract met potentieel verlenging.
Heb je het over ZZP? Want met een 'jaarcontract' heb je echt nul zekerheid dat ze je een jaar lang gaan betalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:47:
Ik ben met 3000 netto gestopt in loondienst. Ik vond dat ik met 3000 netto in de maand echt niet mocht klagen.
HIer ook, wel op basis van 36 uur en met een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:43:
[...]

Heb je het over ZZP? Want met een 'jaarcontract' heb je echt nul zekerheid dat ze je een jaar lang gaan betalen natuurlijk.
Hoezo dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:44:
[...]

HIer ook, wel op basis van 36 uur en met een leaseauto.
Hoeveel jaar ervaring had je toen?
Pagina: 1 ... 192 ... 643 Laatste