bumble_bee schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:20:
[...]
Ik ben niet de OP, maar wel een senior dev, en ik snap niet zo goed dat mensen voor een 8k per maand een overstap naar loondienst zouden overwegen.. Ik verdiende voor ik uit loondienst ging zo'n 6k, en mijn huidige opdacht bood mij toen het contract dreigde af te lopen ook 90k basisloon. Ik had dit makkelijk omhoog kunnen lullen naar 100k denk ik, en daar komen nog dingen als pensioen, bonus ed bij.
In mijn geval is dit omdat ik vastigheid wil voor een tijd. Acquisitie en administratie doen naast mijn werk is op dit moment voor mij niet weggelegd. Ik vind 40 uur per week werken (door traumatische hersenschade van enkele jaren geleden) al een hele uitdaging
Freelance werken voor 100 euro per uur zou inderdaad (veel meer) lucratief zijn waarmee ik rond de 160k bruto per jaar zou uitkomen vermoed ik zo, maar ik ben oprecht bang dat ik dat niet kan volhouden.
En, na 6 jaar consultant te zijn geweest voor vele en mooie bedrijven waar ik ook 100% de keuze had om opdrachten wel of niet te accepteren ben ik er ook achter gekomen dat ik het zelf niet altijd prettig vind werken. Zo werkte ik ooit voor de een groot Nederlands bedrijf met een hoog aanzien. Het klonk mooi, maar ik heb er 3 maanden letterlijk niks zitten doen omdat er niks te doen was; mijn baas vond het prima, natuurlijk, want de klant betaalde goed. Dat was de meest vervelende periode uit mijn carriére.
Als ik freelance zou werken, zou ik het liefst ook contracten willen afsluiten voor minimaal een aantal maanden per verlenging. Maar dan zit je dus in potentie wel vast in een hel als de opdracht kut is. En dat is grofweg één op de vier opdrachten is mij opgevallen

Vanwege alle redenen die al genoemd zijn (vrijheid, eigen vakanties bepalen etc etc), maar _ook_ vanwege de financien heb ik nee gezegd. 100k bruto in loondienst is gewoon niet zoveel. Je komt dan op een 60k netto of zo.
Da's relatief natuurlijk. Ik hou er ruim 5000 netto per maand aan over en kan grofweg 3000 per maand sparen na aftrek van mijn vaste lasten. En al die betaalde vrije dagen per jaar zijn ook wat waard. In loondienst heb je nooit de stress van acquisitie en facturatie.
En: 100k is zeker niet het eind denk ik voor mensen op ons niveau, zeker als je ambities hebt. Op dit gebied zie ik ook mensen om mij heen doorgroeien naar grotere rollen waar je snel doorgroeit naar salarissen van 140k per jaar en ver daarboven.
Een paar mensen die ik ken werken als CTO binnen bedrijven tot 100 werknemers die toch al snel 15k tot 20k per maand (bruto) verdienen. Daar kan ik op dit moment ook werk in vinden als ik dat zou willen

Dus aan beide kanten valt veel winst te behalen.
Als freelancer moet je voor iedere opdracht toch weer bewijzen dat jij jouw uurloon waard bent, en ga je iedere keer de concurrentie weer aan met andere gegadigden. Je inkomsten fluctueren ook afhankelijk van de duur van je contract en waar de onderhandelingen op uitkomen, en of je wel of niet met een tussenpartij werkt.
Vastigheid heeft een prijs denk ik, en op dit moment vind ik het dat waard.
Dit jaar heb ik dankzij corona 10 maanden gewerkt en kom daarmee al op 100k netto als zzp'er. Oke, niet helemaal vergelijkbaar: in loondienst had je dankzij vakantiedagen ook maar 11 maanden gewerkt, en je hebt met mazzel pensioen ingebakken ed, maar dat alles overbrugt dat grote gat echt niet.
Ik zou pas loondienst overwegen bij 80-90% van dezelfde *netto* en dan alleen met unlimited vacation days policy, en als er leuke perks aan vast zaten zoals stock options e.d.
Hoeveel vraag jij nu per uur als ik vragen mag? Ik gok zo rond de 95 tot 105?
Ik krijg als senior soms werk als freelancer aangeboden voor 80 euro per uur, wat belachelijk laag is denk ik. Maar ik krijg weinig inzicht op de markt om mij heen behalve bij mensen die ik ken, en dat is maar een kleine groep natuurlijk.
Soms denk ik weleens dat ik mijzelf moet aanbieden voor 120 euro per uur

Kijken wie hapt.