Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
t_captain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:27:
[...]

Ik heb een filosofie en dat is dat je de belangrijke zaken in het leven niet door omstandigheden moet laten sturen. De kleine dingen wel, go with the flow. Maar in grote keuzes moet je zelf de regie houden.

Als ZZP-er werken is iets wat jij moet willen. Het moet voortkomen uit een visie over hoe jij de rest van je werkzame leven wil invullen en niet uit een toevallig aanbod van een recruiter ofzo.

Ik denk dat je niet klaar bent voor deze keuze. Het aanbod is vooral een trigger om eens na te denken over de optie. Als je goed hebt nagedacht en je ziet het helemaal zitten om van project naar project te gaan, kan het alsnog passend zijn.
Zo'n 5 jaar geleden kreeg ik ook een soortgelijk aanbod, al was dat nog voor veel minder uren en tegen ongeveer de helft van het uurtarief. Ondanks dat ik mezelf altijd gezegd had nooit zelfstandig te worden heb ik dat toch maar gedaan, en dat in die 5 jaar uitgebouwd tot een succesvol bedrijf.

Ik krijg nog steeds een steek in m'n maag als ik me bedenk dat ik zonder die klus nu waarschijnlijk één of andere suffe 9-tot-5 baan had bij een nog suffer bedrijf.

Niet dat hij zich juist wél moet laten leiden door kleine dingen - ik bedoel gewoon dat dit voor iedereen anders is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Valoso schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:15:
Ben ik met je oneens, ik denk dat bijvoorbeeld de gemiddelde bakker/tulpenboer vooral bezig wil zijn met bakken/tulpen, en het hen in die zin minder uitmaakt welk type bedrijfsvorm zij hebben, en of ze de kosten van het eten tijdens hun zakelijke hotelovernachting wel of niet kunnen aftrekken.
Dit...
Wat zij uiteraard wel belangrijk vinden is wat er onder aan de streep over blijft.
...en met deze reactie, spreek je je zelf natuurlijk heel erg tegen.

Want juist die bedrijfsvorm en of je kosten kan aftrekken of niet, hebben heel veel invloed op wat er onder die streep over blijft. Even kort door de bocht zonder berekeningen: bij een omzet van 120/130k kan een eenmanszaak je 5-6k netto meer onder de streep opleveren dan een BV (alle andere verschillen en waarom een BV daargelaten). Dus dat is toch best interessant om je in te verdiepen, te overleggen met een boekhouder/accountant en uiteindelijk een juiste keuze te maken. Die boekhouder en/of accountant kunnen niet ruiken wat jij wilt.

Ook die bakker en tulpenboer zal naast het bakken/tulpenbouwen toch echt tijd en energie in het voeren van zijn onderneming moeten steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Ik zou graag van jullie kennis gebruik willen maken. Ik heb besloten te stoppen bij een werkgever en zelf te starten. Ik zit met wat verplichtingen en heb kortweg 3 opties:
1: midlancen. Klinkt in eerste instantie aantrekkelijk, maar zie mijzelf er niet financieel op vooruit gaan.
2: maatschap aansluiten (b.v. the future group). Het klinkt allemaal erg mooi maar 25% afdracht vind ik veel, en ze dwingen exclusiviteit af. Dat bevalt mij niet echt.
3: volledig zeflstandig.

Ik neig naar optie 3. Echter, ik heb niet het netwerk op het moment om zelf een klus binnen te hengelen. Uiteraard zijn er de bekende sites (zoals in de OP), maar er komen wat zaken bij kijken waar ik nog niet echt verstand van hebt. Daarom wil ik liever wat ervaring op doen via b.v. een tussenpersoon, zodat ik wat meer weet van de hoed en de rand. Echter: hoe vind ik de juiste tussenpersonen voor mijn domein? Er staat een riedeltje in de OP uiteraard, maar vaak zitten bepaalde partijen in een bepaald domein. Hoe zijn jullie gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoso
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 23:44
_Arthur schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:36:
[...]

Dit...

[...]

...en met deze reactie, spreek je je zelf natuurlijk heel erg tegen.

Want juist die bedrijfsvorm en of je kosten kan aftrekken of niet, hebben heel veel invloed op wat er onder die streep over blijft. Even kort door de bocht zonder berekeningen: bij een omzet van 120/130k kan een eenmanszaak je 5-6k netto meer onder de streep opleveren dan een BV (alle andere verschillen en waarom een BV daargelaten). Dus dat is toch best interessant om je in te verdiepen, te overleggen met een boekhouder/accountant en uiteindelijk een juiste keuze te maken. Die boekhouder en/of accountant kunnen niet ruiken wat jij wilt.

Ook die bakker en tulpenboer zal naast het bakken/tulpenbouwen toch echt tijd en energie in het voeren van zijn onderneming moeten steken.
Ik bedoel dat het hen niet uitmaakt welke route er gekozen wordt, A of B, maar dat zij vooral die route willen hebben waar er onderaan de streep het meeste overblijft. Als jouw belastingadviseur op de proppen komt met twee opties: een nederlandse B.V. en een of andere constructie via de Britse Maagdeneilanden, dan denk ik dat in beginsel ondernemers nauwelijks een voorkeur hebben anders dan waar de belastingdruk het laagste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:52:

2: maatschap aansluiten (b.v. the future group). Het klinkt allemaal erg mooi maar 25% afdracht vind ik veel, en ze dwingen exclusiviteit af. Dat bevalt mij niet echt.
Sorry om er tussendoor te komen, maar hoe werkt dit dan? Als ze geen werk voor je hebben krijg je doorbetaald? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
init6 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:56:
[...]

Sorry om er tussendoor te komen, maar hoe werkt dit dan? Als ze geen werk voor je hebben krijg je doorbetaald? :D
Nee dat is midlance, daar krijg je doorbetaald bij geen klus (feitelijk ben je in loondienst daar, maar vang je gewoon een % van het uurtarief; variabel loon dus). Geen werk = geen inkomen. Je kan wel een voorschot krijgen van ze (max 4k per maand voor 3 maanden geloof ik). Je bouwt dan een tijdelijke schuld op die je aflost als je weer een opdracht hebt, zodat je toch zekerheid hebt in inkomen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zou graag van jullie kennis gebruik willen maken. Ik heb besloten te stoppen bij een werkgever en zelf te starten. Ik zit met wat verplichtingen en heb kortweg 3 opties:
1: midlancen. Klinkt in eerste instantie aantrekkelijk, maar zie mijzelf er niet financieel op vooruit gaan.

Ik neig naar optie 3. Echter, ik heb niet het netwerk op het moment om zelf een klus binnen te hengelen. Uiteraard zijn er de bekende sites (zoals in de OP), maar er komen wat zaken bij kijken waar ik nog niet echt verstand van hebt. Daarom wil ik liever wat ervaring op doen via b.v. een tussenpersoon, zodat ik wat meer weet van de hoed en de rand. Echter: hoe vind ik de juiste tussenpersonen voor mijn domein? Er staat een riedeltje in de OP uiteraard, maar vaak zitten bepaalde partijen in een bepaald domein. Hoe zijn jullie gestart?
Mijn strategie toen ik ging starten was mezelf op "beschikbaar" zetten op LinkedIn en connecten met alles wat los en vast zit. Je hebt zeer veel gesprekken met de beruchte cowboys maar ook de betere recruiters komen er tussendoor. Scherp blijven op aanbod, voorwaarden en transparatie, dan kun je prima een afweging maken. Daarnaast kun je op de freelance-platforms kijken, maar helaas voeren diezelfde cowboy-recruiters daar vaak ook de boventoon dus heel veel win je daar niet mee. Met uitzondering van de preferred suppliers als Brainnet en Headfirst, die zelf niet echt actief aan recruitment doen maar daar dan ook zeer lage margers voor terugwillen.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

Midlance in het kort: werkt vooral goed als je VEEL uren maakt. voor 36 uur of minder en veel vrije dagen opnemen wordt het verschil al snel nihil. Ze pakken vaak 30% en dan moet je nog zelf allerlei premies betalen, en reiskosten etc vallen er ook. vaak buiten.
Voordelen: je hebt de voordelen van loondienst (ziektewet, ww, pensioen etc) behalve dan inkomenszekerheid en je hoort nog bij een "club". Je kan meer verdienen als je veel werkt en weinig ziekte/leegloop hebt
Nadelen: je bent nog gebonden aan een baas, je hebt geen of weinig inkomen als je geen werk hebt, je hebt geen fiscale voordelen zoals een ondernemer (ook niet met reiskosten, bedrijfsmiddelen, startersaftrek), je verdient veel minder dan een ZZP'er

Maatschap levert je iets meer op dan een midlancer maar er wordt nog steeds een flinke hap uit je inkomen genomen. En je moet nog steeds veel zelf doen. Enige wat ze eigenlijk doen is het zoeken van opdrachten voor je.

ZZP: alles is voor Bassie! nadeel: geen vangnet als je geen inkomen hebt.

Ik heb alledrie overwogen en wist al vrij snel dat ik voor de derde optie ging. De andere twee voelen voor mij als "worst of both worlds".

Tussenpersonen vinden is makkelijk: zet je LinkedIn profiel open, maak het aantrekkelijk voor recruiters en ga met iedereen in gesprek die je belt of een bericht stuurt. Dan heb je in korte tijd een netwerk. Nog beter: stuur al je oud-collega's en teamgenoten een berichtje met hey hoe gaat het, hoor eens ik ga voor mezelf beginnen. Goede connecties zullen je spontaan koppelen aan allerlei accountmanagers en dan komt het wel goed.
Ik kan me niet voorstellen dat je geen netwerk hebt. Je hebt het wel, alleen heb je het nog niet aangesproken ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
MadEgg schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:03:
[...]

Mijn strategie toen ik ging starten was mezelf op "beschikbaar" zetten op LinkedIn en connecten met alles wat los en vast zit. Je hebt zeer veel gesprekken met de beruchte cowboys maar ook de betere recruiters komen er tussendoor. Scherp blijven op aanbod, voorwaarden en transparatie, dan kun je prima een afweging maken. Daarnaast kun je op de freelance-platforms kijken, maar helaas voeren diezelfde cowboy-recruiters daar vaak ook de boventoon dus heel veel win je daar niet mee. Met uitzondering van de preferred suppliers als Brainnet en Headfirst, die zelf niet echt actief aan recruitment doen maar daar dan ook zeer lage margers voor terugwillen.
Dank voor je antwoord. Doel je dan met name op recruiters? Ik heb er zelf een hekel aan als iedereen connect met mij :P Dus bljf daar ook meer uit de buurt van..
page404 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:12:
[...]

Midlance in het kort: werkt vooral goed als je VEEL uren maakt. voor 36 uur of minder en veel vrije dagen opnemen wordt het verschil al snel nihil. Ze pakken vaak 30% en dan moet je nog zelf allerlei premies betalen, en reiskosten etc vallen er ook. vaak buiten.
Voordelen: je hebt de voordelen van loondienst (ziektewet, ww, pensioen etc) behalve dan inkomenszekerheid en je hoort nog bij een "club". Je kan meer verdienen als je veel werkt en weinig ziekte/leegloop hebt
Nadelen: je bent nog gebonden aan een baas, je hebt geen of weinig inkomen als je geen werk hebt, je hebt geen fiscale voordelen zoals een ondernemer (ook niet met reiskosten, bedrijfsmiddelen, startersaftrek), je verdient veel minder dan een ZZP'er

Maatschap levert je iets meer op dan een midlancer maar er wordt nog steeds een flinke hap uit je inkomen genomen. En je moet nog steeds veel zelf doen. Enige wat ze eigenlijk doen is het zoeken van opdrachten voor je.

ZZP: alles is voor Bassie! nadeel: geen vangnet als je geen inkomen hebt.

Ik heb alledrie overwogen en wist al vrij snel dat ik voor de derde optie ging. De andere twee voelen voor mij als "worst of both worlds".

Tussenpersonen vinden is makkelijk: zet je LinkedIn profiel open, maak het aantrekkelijk voor recruiters en ga met iedereen in gesprek die je belt of een bericht stuurt. Dan heb je in korte tijd een netwerk. Nog beter: stuur al je oud-collega's en teamgenoten een berichtje met hey hoe gaat het, hoor eens ik ga voor mezelf beginnen. Goede connecties zullen je spontaan koppelen aan allerlei accountmanagers en dan komt het wel goed.
Ik kan me niet voorstellen dat je geen netwerk hebt. Je hebt het wel, alleen heb je het nog niet aangesproken ;)
Eens. Midlance biedt weinig voordeel. Ik begreep dat pensioen overigens niet geregeld is via deze constructie (human network). Ik vraag mij af of het - met mijn huidige salaris - echt veel gaat opleveren. Juist de fiscale opties maken ZZP'en interessant. Dat juist die wegvallen, is een enorme domper.
Voordeel van een maatschap is dat je al een soort van netwerkje hebt. Je kan ze gewoon bellen en om advies vragen, waar je zelf alles moet uitzoeken (kost meer tijd / gedoe). Je komt er wel uit, maar mijn situatie is wel zo dat tijd wat beperkt(er) wordt door kinderen.

Ik heb al in de consultancy gewerkt dus inderdaad al een redelijk netwerk opgebouwd. Als ik het hier zo lees, is het vooral LinkedIn actief bewerken? En de hele dag op sites rondsurfen en overal op reageren waar je op aansluit..? Ik kan best wat maanden overbruggen, dus als alles faalt kan je alsnog in een midlance constructie gaan zitten als je zenuwachtig wordt :P Dat zou wel de ultieme faal zijn, maar daardoor is het risico wel kleiner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ID-College schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:18:
[...]

Dank voor je antwoord. Doel je dan met name op recruiters? Ik heb er zelf een hekel aan als iedereen connect met mij :P Dus bljf daar ook meer uit de buurt van..
Nou, leer maar om ze te omarmen als je gaat freelancen ;) en daarna om het kaf van het koren te scheiden :P
[...]

Eens. Midlance biedt weinig voordeel. Ik begreep dat pensioen overigens niet geregeld is via deze constructie (human network). Ik vraag mij af of het - met mijn huidige salaris - echt veel gaat opleveren. Juist de fiscale opties maken ZZP'en interessant. Dat juist die wegvallen, is een enorme domper.
Voordeel van een maatschap is dat je al een soort van netwerkje hebt. Je kan ze gewoon bellen en om advies vragen, waar je zelf alles moet uitzoeken (kost meer tijd / gedoe). Je komt er wel uit, maar mijn situatie is wel zo dat tijd wat beperkt(er) wordt door kinderen.

Ik heb al in de consultancy gewerkt dus inderdaad al een redelijk netwerk opgebouwd. Als ik het hier zo lees, is het vooral LinkedIn actief bewerken? En de hele dag op sites rondsurfen en overal op reageren waar je op aansluit..? Ik kan best wat maanden overbruggen, dus als alles faalt kan je alsnog in een midlance constructie gaan zitten als je zenuwachtig wordt :P Dat zou wel de ultieme faal zijn, maar daardoor is het risico wel kleiner..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inderdaad, het is je netwerk aan het werk zetten. Ik had daar nog wel de meeste twijfels over toen ik begon, en het viel reuze mee. Er gingen deuren open waarvan ik niet wist dat ze bestonden.
Met dat netwerk kan je nu alvast beginnen hoor. En de brokersites in de gaten houden idd en daar op reageren. Welk vakgebied zit je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
Deveon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:12:
[...]

Al heb ik gemerkt dat de echte prijsvechters duidelijk wat minder meedenken. Zo heeft mijn boekhouder geen probleem met Airpods op de zaak, maar van een collega ZZP'er hoorde ik dat zijn boekhouder daar niet in mee ging.
Bedoel je dan dat de prijsvechters sneller zeggen "nee mag niet", of juist andersom en laks zijn en zeggen dat alles maar mag?

Zolang jij met overtuiging aan de fiscus kan uitleggen waarom jij bepaalde kosten als zakelijk geboekt hebt en hierover geen specifieke regels of beperkingen aan zitten, is het prima. Een ITer die airpods aanschaft om remote meetings te kunnen doen is te verklaren, maar een ITer die een zaagtafel op de zaak koopt niet.

Gelukkig denkt mijn accountant goed met mij mee en staat er het zelfde in als ik. Hij draait ook al jaren als registeraccountant mee en ook al de nodige controles mee gemaakt, en naar zijn zeggen nog nooit voor verassingen gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
page404 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:27:
[...]

Nou, leer maar om ze te omarmen als je gaat freelancen ;) en daarna om het kaf van het koren te scheiden :P

[...]
Zeker, maar dat komt vanzelf!

***members only***

Inderdaad, het is je netwerk aan het werk zetten. Ik had daar nog wel de meeste twijfels over toen ik begon, en het viel reuze mee. Er gingen deuren open waarvan ik niet wist dat ze bestonden.
Met dat netwerk kan je nu alvast beginnen hoor. En de brokersites in de gaten houden idd en daar op reageren. Welk vakgebied zit je precies?
Ik zit nu nog in loondienst en heb nog niets besproken. Dit gaat spelen vanaf 1 januari, dus ik ben nu nog wat voorzichtiger en aan het orienteren. Ik spreek volgende week nog wat mensen en dan hak ik de knoop door! Dan ga ik het delen op werk en dan de boel opstarten.. Ik heb genoeg buffer om het vol te houden financieel.
Ik heb altijd aan de business en IT kant gezeten (dus BA / IA / PO rol) en ook tijdje development gedaan. Dus weet een beetje wat er allemaal speelt. CV is ook aantrekkelijk hoor ik van meeste (bekende goede namen) en heb een aantal certificaten uit mijn consultancy tijd verzamelt. Dus hij is vrij aangekleed op het moment en heb ook keihard onderhandelt aan het begin.. Maar nu kan het beter en voelt het als stilstaan, vandaar deze start :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 25-09-2020 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Ja, dat bedoel ik. Hoe irritant sommige recruiters ook zijn, ik sta ze altijd vriendelijk te woord. Wie weet heb ik ze ooit nog nodig. Als het even kan neem ik een project aan zonder tussenpartij, maar uiteindelijk moet er toch weer een nieuwe klus komen dus ik hou alle paden open. Mijn huidige contract loopt in december af, wordt vermoedelijk met een jaar verlengd maar ik bereid me mentaal alweer voor op een stortvloed aan recruiters in november en december.

Mijn huidige tussenpartij ook via LinkedIn opgeduikeld. Ergens wel een beetje een cowboy, maar "on the bright side" worden facturen binnen een week betaald en heeft hij niet alleen een vlotte babbel naar mij toe maar ook naar de klant toe dus worden zaken snel geregeld.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoso
  • Laatst online: 15-07 23:44
MadEgg schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:46:
[...]

Ergens wel een beetje een cowboy,
Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb niet zo veel ervaring met recruiters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
MadEgg schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:46:
[...]

Ja, dat bedoel ik. Hoe irritant sommige recruiters ook zijn, ik sta ze altijd vriendelijk te woord. Wie weet heb ik ze ooit nog nodig. Als het even kan neem ik een project aan zonder tussenpartij, maar uiteindelijk moet er toch weer een nieuwe klus komen dus ik hou alle paden open. Mijn huidige contract loopt in december af, wordt vermoedelijk met een jaar verlengd maar ik bereid me mentaal alweer voor op een stortvloed aan recruiters in november en december.
Persoonlijk ben ik enkel zo tegenover Nederlandse recruiters. De recruiters die uit de UK of India komen besteed ik geen aandacht aan en verdwijnen regelrecht de prullenbak in. Naar mijn ervaring zijn dat 99% van de gevallen CV schuivers die niks van het wereldje snappen en puur snel willen cashen.

Ik stel een recruiter altijd de vraag of er rechtstreeks contact is met de hiring manager/eindklant, of dat er nog iets tussen zit. Als er dan vaag gedaan wordt of er zit een marktplaats tussen, bedank ik ze vriendelijk. Ik kan ook prima zelf een bod op een aanvraag plaatsen, maar dan zonder de marge van de tussenpartij bovenop mijn tarief.

De recruiters die wel zelf een netwerk van eindklanten en hiring managers hebben bieden meerwaarde, de andere recuiters doen precies wat jij ook zelf kan: zoeken naar vacatures.

[ Voor 6% gewijzigd door Hatsjoe op 25-09-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hatsjoe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:30:
[...]

Bedoel je dan dat de prijsvechters sneller zeggen "nee mag niet", of juist andersom en laks zijn en zeggen dat alles maar mag?
Beide is een risico. Een prijsvechter zal simpelweg zo min mogelijk tijd willen investeren in advies. Uiteindelijk blijft de administratie de verantwoordelijkheid van de ondernemer dus je moet het inderdaad zelf kunnen verdedigen en regels snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Valoso schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:00:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb niet zo veel ervaring met recruiters
Een beetje ;) Het is een Engelsman (die wel in Amsterdam woont/werkt) voor een van oorsprong Engels bedrijf, die een ruime marge a €15/u hanteert en geen preferred supplier is - ik zit bij de eindklant via Brainnet èn deze tussenpartij. Maar ik hou Brainnet zelf ook in de gaten en heb deze positie niet voorbij zien komen.
Hatsjoe schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:10:
[...]
Persoonlijk ben ik enkel zo tegenover Nederlandse recruiters. De recruiters die uit de UK of India komen besteed ik geen aandacht aan en verdwijnen regelrecht de prullenbak in. Naar mijn ervaring zijn dat 99% van de gevallen CV schuivers die niks van het wereldje snappen en puur snel willen cashen.
Daar ben ik het mee eens hoor - ik kijk altijd naar de woonplaats van de recruiter in kwestie. Wonen ze in het buitenland dan negeer ik ze. Buitenlandse recruiters die een tak in Nederland hebben geopend en daadwerkelijk mensen hier naartoe gehaald hebben wil ik best mee praten.
Ik stel een recruiter altijd de vraag of er rechtstreeks contact is met de hiring manager/eindklant, of dat er nog iets tussen zit. Als er dan vaag gedaan wordt of er zit een marktplaats tussen, bedank ik ze vriendelijk. Ik kan ook prima zelf een bod op een aanvraag plaatsen, maar dan zonder de marge van de tussenpartij bovenop mijn tarief.

De recruiters die wel zelf een netwerk van eindklanten en hiring managers hebben bieden meerwaarde, de andere recuiters doen precies wat jij ook zelf kan: zoeken naar vacatures.
Vaag doen ga ik ook niet in mee inderdaad, ik wil eerst gewoon weten om welke klant het gaat. Een extra schakel vermijd ik het liefst, maar zou geen dealbreaker zijn. Zolang het maar niet ten koste gaat van mijn tarief.

[ Voor 58% gewijzigd door MadEgg op 25-09-2020 14:47 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
MadEgg schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:16:
[...]

Vaag doen ga ik ook niet in mee inderdaad, ik wil eerst gewoon weten om welke klant het gaat. Een extra schakel vermijd ik het liefst, maar zou geen dealbreaker zijn. Zolang het maar niet ten koste gaat van mijn tarief.
Is ook zeker zo, soms hebben recruiters (ook al loopt het uiteindelijk via Brainnet) toch net wat andere ingangen. Zie ze een beetje als een noodzakelijk kwaad. Maar wanneer er geen rek is in het tarief, dan bypass ik toch echt liever een recruiter waardoor ik een opdracht mis zou kunnen lopen. Als het tarief dat de eindklant voor mij zou betalen net wat meer is dan de conculega die zelf via Brainnet reageert, dan snap ik dat bij gelijke geschiktheid ik buiten de boot val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Echter, ik heb niet het netwerk op het moment om zelf een klus binnen te hengelen
Wat is je specialiteit? Zet dat hier even neer, het is een schot-in-het-duister maar stel je voor dat iemand hier je aan een klus kan helpen, dan ben je spekkoper.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01

Ik heb al in de consultancy gewerkt dus inderdaad al een redelijk netwerk opgebouwd. Als ik het hier zo lees, is het vooral LinkedIn actief bewerken? En de hele dag op sites rondsurfen en overal op reageren waar je op aansluit..?
Ik reageerde laatst op LinkedIn op een opdracht dat ik binnenkort beschikbaar ben, en werd dezelfde dag nog gebeld door een andere recruiter die had gezien dat ik binnenkort beschikbaar kom en hij had een klus voor me. Connecten met recruiters, zorg dat je veel collega's ook altijd toevoegd en reageer op posts zodat mensen je reacties in hun feed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met het zakelijk aanleggen van een laadpaal aan huis? Ik heb de site van de RVO doorgenomen en zover ik kun je laadpaal onder de MIA plaatsen. Echter zie ik niets over de fiscale behandeling van de doorlopende kosten voor een laadpaal.

Ik voorzie namelijk dat ik de capaciteit van mijn stroomaansluiting moet verzwaren van 3x25A naar 3x35A. Deze verzwaring is ten behoeve van de laadpaal. Dit kost echter zo'n 700 euro per jaar extra aan vastrecht welke ik als zakelijke kosten wil boeken.

Boeken jullie sowieso een deel van het vastrecht als kosten met een laadpaal aan huis, ook als deze niet verzwaard is? Zo ja, hoe bereken je dan het aandeel vastrecht?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
ari3 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:52:
Ik voorzie namelijk dat ik de capaciteit van mijn stroomaansluiting moet verzwaren van 3x25A naar 3x35A
Geen antwoord op je vraag (en eigenlijk ook off topic), maar hoe kom je tot deze conclusie? Ik heb een all-electric huis met 3 fase tesla laadpaal en kom prima toe met 3x25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als je moet verhogen voor de zakelijke laadpaal dan mag je dat als zakelijke kosten opvoeren, echter is het praktisch nooit écht nodig. Ik zou zeggen probeer eerst zonder, met 3x16A laad je elke EV tussen 0:00 en 6:00 vol (als de EV geen drie fase kan laden dan schiet 1x35A ook niet echt op).

Voor de MIA is trouwens een investering van minimaal €2500 excl btw nodig. Dat is een erg dure laadpaal. Eventueel wel te combineren met de auto als die onder de 40k excl btw blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Deveon schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:12:
[...]
Voor de MIA is trouwens een investering van minimaal €2500 excl btw nodig. Dat is een erg dure laadpaal. Eventueel wel te combineren met de auto als die onder de 40k excl btw blijft.
Als je meterkast moet worden omgebouwd van 1 naar 3 fasen of er moet een stuk in de tuin worden gegraven dan zit daar zo aan hoor.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
anboni schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:08:Geen antwoord op je vraag (en eigenlijk ook off topic), maar hoe kom je tot deze conclusie? Ik heb een all-electric huis met 3 fase tesla laadpaal en kom prima toe met 3x25.
Ik heb ook een 3-fase grondwarmtepomp/boiler. Ik wil de warmtepomp en autolader op vol vermogen kunnen gebruiken zonder dat ik load-balancing moet toepassen of moet inleveren op comfort.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ari3 schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:50:
[...]
Ik heb ook een 3-fase grondwarmtepomp/boiler. Ik wil de warmtepomp en autolader op vol vermogen kunnen gebruiken zonder dat ik load-balancing moet toepassen of moet inleveren op comfort.
Uiteraard is het helemaal aan jezelf, maar als je auto tussen 0:00 en 6:00 vol laad is er toch geen warmtevraag? Met 3x25A haal je 96 kWh in 6 uur wanneer je loadbalancing gebruikt. Het lijkt mij veel voordeliger om prive het buffervat uit te breiden dan je nutsvoorziening uit te breiden. Zakelijk of prive, je betaalt zelf de rekening.

Mijn installateur gaf trouwens aan dat je met een moderne meterkast gemakkelijk 10 minuten 35A over een 25A fase kan trekken voordat hij eruit klapt. De meeste stroomvreters (wasmachine, oven, kookplaat, vaatwasser, boilers) zijn binnen 10 minuten wel klaar met de piek. Eventueel kan je z’n piek ook opvangen met een thuisaccu en nog steeds voordeliger uit zijn dan je nutsvoorziening uitbreiden (over meerdere jaren incl terug aanpassen naar 3x25A).

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 27-09-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Deveon schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:00:
Uiteraard is het helemaal aan jezelf, maar als je auto tussen 0:00 en 6:00 vol laad is er toch geen warmtevraag?
Een warmtepomp draait vaak 24/7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
_Arthur schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:13:
[...]

Een warmtepomp draait vaak 24/7.
En denk je dan echt dat 'ie 24/7 de volle 3x16A trekt? 8)7 Mijn bodemwarmtepomp is ook 3x16A aangesloten, maar volgens de datasheet is z'n max opgenomen vermogen 2.16kW. Da's dus iets van 3x3A, en ik betwijfel sterk of 'ie zelfs dat continu trekt (maar dat heb ik nog nooit gemeten, dus kan ik niet met zekerheid zetten)

Maar goed, dit is hier verder offtopic. Ik denk dat @ari3 er goed aan doet eens in Het grote "thuis laden van je EV" topic. te gaan buurten voordat 'ie nodeloos geld uitgeeft aan verzwaring van z'n aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

anboni schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:29:
En denk je dan echt dat 'ie 24/7 de volle 3x16A trekt?
Dat zei ik toch niet? Ik reageer alleen op iemand die denkt dat er niet verwarmd zou worden tussen 00:00 en 06:00u :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 16:17
MadEgg schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:03:
[...]

En vooral niet te bang zijn om je netwerk aan te spreken.. Ik heb bij sommige mensen wel 100x in twijfel gestaan of ik ze wel of niet zou benaderen. Toch gedaan en zeker geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:32:
[...]

Dat zei ik toch niet? Ik reageer alleen op iemand die denkt dat er niet verwarmd zou worden tussen 00:00 en 06:00u :)
offtopic:
Ook een warmtepomp werkt met een minimale en maximale aanvoer temperatuur en laat alle pompen echt niet 24/7 draaien. Dat zou echt enorm veel energie verspillen. Als je huis geen 6 uur zonder verwarming kan zou ik eerder de isolatie verbeteren of zorgen maken als het buiten -20 graden wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 28-09-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hoop geleerd over warmtepompen d:)b 8)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ook een boel onzin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 00:24
ID-College schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:35:
[...]

Ik zit nu nog in loondienst en heb nog niets besproken. Dit gaat spelen vanaf 1 januari, dus ik ben nu nog wat voorzichtiger en aan het orienteren. Ik spreek volgende week nog wat mensen en dan hak ik de knoop door! Dan ga ik het delen op werk en dan de boel opstarten.. Ik heb genoeg buffer om het vol te houden financieel.
***members only***
Ben jij er niet huiverig voor om in deze tijden de stap te gaan wagen? Zelf ben ik in gedachten ook druk bezig met plannen maken, en had ik voor mezelf 1 januari als stip op de horizon gezet, maar met alle corona perikelen ben ik toch wel terughoudend geworden om de knoop door te hakken.

Net als jij genoeg buffer opgebouwd om het een hele poos uit te kunnen zingen mocht dat nodig zijn, maar toch voelt het allemaal een beetje onzeker op het moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Robsta86 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:51:
Ben jij er niet huiverig voor om in deze tijden de stap te gaan wagen? Zelf ben ik in gedachten ook druk bezig met plannen maken, en had ik voor mezelf 1 januari als stip op de horizon gezet, maar met alle corona perikelen ben ik toch wel terughoudend geworden om de knoop door te hakken.

Net als jij genoeg buffer opgebouwd om het een hele poos uit te kunnen zingen mocht dat nodig zijn, maar toch voelt het allemaal een beetje onzeker op het moment.
Gewoon doen. Ik heb in het hoogtepunt van de eerste corona paniek nog iets te kiezen gehad, en moet nu voor mijn gevoel 2x zo vaak nee verkopen aan de telefoon als voor de corona crisis.

Niets weerhoudt je ervan om alvast naar de KVK te gaan, al het overige te regelen, en pas als je een getekende overeenkomst voor je eerste opdracht hebt, je loondienst op te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Ja en nee. Ja het voelt onzeker, maar anderzijds is er altijd een reden om iets niet te doen. Ook na de corona is er vast een reden te bedenken en zo blijf je uitstellen. Dit speelt al wat langer bij mij. Soms moet je inderdaad de gok wagen en ik weet dat ik altijd terug kan naar mijn huidige werkgever (althans, dan hoop ik :P ). In het slechtste geval kan je nog gaan midlancen, dus er is altijd een vangnet waar je op terug kan vallen. Bij mij is de doorslag geweest dat ik wel iets anders wil doen, maar mij niet weer bij een werkgever zie zitten. Dan worden de opties wel beperkt, want dan heb je nog maar 1 optie (en dat is freelancen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Laatst online: 08-08 16:45
bumble_bee schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:27:
[...]

Gewoon doen. Ik heb in het hoogtepunt van de eerste corona paniek nog iets te kiezen gehad, en moet nu voor mijn gevoel 2x zo vaak nee verkopen aan de telefoon als voor de corona crisis.

Niets weerhoudt je ervan om alvast naar de KVK te gaan, al het overige te regelen, en pas als je een getekende overeenkomst voor je eerste opdracht hebt, je loondienst op te zeggen.
Hoe ga jij om met ongeveer 3 opdrachten per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hoe gaan jullie eigenlijk om met de wet DBA regels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
Ik juich iedereen die, ook in deze tijd, de stap wil maken alleen maar toe om het te doen! Er is werk genoeg. Zelf ben ik ook midden in de malaise op eigen initiatief van klus veranderd. Makkelijker dan ooit zou ik bijna zeggen. De markt schreeuwt om vakmensen. In goede maar zeker ook in slechte tijden!

Gooi wel a.u.b. al die halve constructies als midlancen en maatschappen overboord. Daar heb je enkel en alleen jezelf mee en dan doel ik niet alleen op de centen. Mocht ZZP'en niet lukken of tegenvallen, ga dan terug naar loondienst. Van al die tussenconstructies wordt je zelf niet veel beter.

PM altijd welkom voor meer motivational speech of advies/vragen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
blizzard001 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:25:
Hoe gaan jullie eigenlijk om met de wet DBA regels?
niet... Als die regels gehandhaafd gaan worden valt zowel het gehele politieapparaat als de belastingdienst stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
ybos schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:35:
[...]

niet... Als die regels gehandhaafd gaan worden valt zowel het gehele politieapparaat als de belastingdienst stil...
Hehe, je bedoelt dat ze genoeg aan zzp'ers verdienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
blizzard001 schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:55:
[...]

Hehe, je bedoelt dat ze genoeg aan zzp'ers verdienen?
Nee dat ze heel veel ZZP'ers inhuren op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
hackerhater schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:02:
[...]

Nee dat ze heel veel ZZP'ers inhuren op dit moment.
Dat is zeker waar. _/-\o_
Ben toch benieuwd hoe opdrachtgevers met deze regels omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Zitten hier ook zzper's die een functie hebben als Office 365 consultant of SharePoint consultant?

Ben zelf office 365 consultant en merk dat mijn projecten nooit super lang duren. Gemiddeld 3 tot 6 maanden. Start vaak met een data migratie, inrichting SharePoint en in een latere fase iets bouwen van het Power Platform. Super interessant en nog helemaal tevreden bij mijn werkgever. Certificaten op orde, MCSE en MCSA gehaald afgelopen jaar.

Vraag mij af hoe lang jullie klussen ongeveer zijn op dit vakgebied? Heb je vaak meerdere klussen tegelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Voor dba heb je toch die modelovereenkomsten? En boetes hoef je zowieso niet bang voor te zijn: https://www.ikgastarten.n...-modelovereenkomst-hebben

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Als onzekerheid iets is wat je wil voorkomen dan moet je zeker niet voor jezelf beginnen ;)
Weet je, iedereen is risico-avers in de basis, maar risico’s die te overzien zijn moet je nemen.
Heb je een half jaar buffer en denk je dat je meer dan 4 maanden nodig hebt om op je eerste opdracht te starten? Niet aan beginnen. Heb je een jaar buffer en kan je 3 maanden thuiszitten wel aan?
Vraag je af hoe groot de kans is dat je na dat jaar nog 0 inkomsten hebt gegenereerd en dat je in de tussentijd niks hebt kunnen doen om dat af te wenden. Inclusief opnieuw een baan zoeken. Daar heb je je antwoord. Maar je moet het vooral graag willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Jogai schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:44:
Voor dba heb je toch die modelovereenkomsten? En boetes hoef je zowieso niet bang voor te zijn: https://www.ikgastarten.n...-modelovereenkomst-hebben
"In principe is het tot 2021 niet meer nodig om modelovereenkomsten te gebruiken."

Dat is nog maar 3 maandjes....en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
indexample schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:18:
[...]

"In principe is het tot 2021 niet meer nodig om modelovereenkomsten te gebruiken."

Dat is nog maar 3 maandjes....en dan?
Vrijheid blijheid O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
Krijgen we dan niet te maken met die mooie webmodule waarbij zo'n beetje iedereen als "twijfelgeval" of "niet zelfstandig" aangemerkt wordt, behalve de daadwerkelijke schijnzelfstandigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hatsjoe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:08:
Krijgen we dan niet te maken met die mooie webmodule waarbij zo'n beetje iedereen als "twijfelgeval" of "niet zelfstandig" aangemerkt wordt, behalve de daadwerkelijke schijnzelfstandigen?
Is er al eens door de verantwoordelijken voor deze briljante webmodule en het bijbehorende puntensysteem gereageerd op deze observaties? Hebben ze met een strak gezicht kunnen verklaren dat dit inderdaad overeenkomt met hun doelstellingen? Ik blijf me erover verbazen, dit moeten ze toch zelf ook inzien :?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
MadEgg schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:12:
[...]

Is er al eens door de verantwoordelijken voor deze briljante webmodule en het bijbehorende puntensysteem gereageerd op deze observaties? Hebben ze met een strak gezicht kunnen verklaren dat dit inderdaad overeenkomt met hun doelstellingen? Ik blijf me erover verbazen, dit moeten ze toch zelf ook inzien :?
Geen idee, maar er was veel kritiek op. Las ook stukken op ZZP Nederland geschreven door managers/bazen van grote inhuurclubs die er geen goed woord voor over hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

[...]

Ik denk dat ze wel in de gaten hadden dat het kant noch wal raakte en dat ze het netjes via de achterdeur hebben afgevoerd. Benieuwd met welk gedrocht ze nu op de proppen komen, want vertrouwen heb ik niet meer in de betrokken partijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Onze overheid die fouten toegeeft? Nee man, dat wordt 2040...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
Wat ik gewoon echt niet snap is hoe het beleid omtrent ZZP keer op keer een grote flop is. Ik ben er helemaal voor dat we de onderkant van de ZZP markt die veelal "gedwongen" ZZPer zijn moeten helpen en er alles aan moeten doen om dat te voorkomen. Maar wat ik dan compleet niet snap is hoe ze het toch iedere keer voor elkaar krijgen dat de bovenkant van de ZZP markt (wij dus) er last van hebben, en het met de onderkant steeds slechter gaat.

Er lagen mooie plannen, o.a. de uurtarief grens van 75 euro per uur. Zit je daarboven? Dan ben je nooit schijnzelfstandige, zo wel, laat mij dan maar weten waar ik in loondienst het zelfde (netto) kan vangen.

Heeft het kabinet gewoon totaal geen idee wat er nou daadwerkelijk speelt binnen het ZZP wereldje. Of heeft het kabinet een alternatieve agenda, en gaat het niet om de "onderkant van de markt" helpen? Weet nou niet welke optie ik minder eng vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
  • Laatst online: 23-05 19:43
Ik heb ook plannen om vanaf januari 2021 voor mezelf te starten als IT'er. Raden jullie dit aan? Is het een gunstige periode om te starten i.v.m. corona. Word IT niet geraakt en is het "eenvoudig" om aan opdrachten te komen via o.a. de partijen die de topicstarter heeft benoemd? Of toch liever wachten?

Veel ex-collega's zeggen wel 'was ik maar eerder voor mezelf begonnen'.

[ Voor 16% gewijzigd door TwaalfdeMan op 29-09-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hatsjoe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:03:
Wat ik gewoon echt niet snap is hoe het beleid omtrent ZZP keer op keer een grote flop is. Ik ben er helemaal voor dat we de onderkant van de ZZP markt die veelal "gedwongen" ZZPer zijn moeten helpen en er alles aan moeten doen om dat te voorkomen. Maar wat ik dan compleet niet snap is hoe ze het toch iedere keer voor elkaar krijgen dat de bovenkant van de ZZP markt (wij dus) er last van hebben, en het met de onderkant steeds slechter gaat.

Er lagen mooie plannen, o.a. de uurtarief grens van 75 euro per uur. Zit je daarboven? Dan ben je nooit schijnzelfstandige, zo wel, laat mij dan maar weten waar ik in loondienst het zelfde (netto) kan vangen.

Heeft het kabinet gewoon totaal geen idee wat er nou daadwerkelijk speelt binnen het ZZP wereldje. Of heeft het kabinet een alternatieve agenda, en gaat het niet om de "onderkant van de markt" helpen? Weet nou niet welke optie ik minder eng vind...
Op uurtarief werkt niet, want dan komen de goedkope krachten niet meer aan het urencriterium omdat ze maar 20 uur per week mogen factureren voor hun 40 uur werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:14:
[...]

Op uurtarief werkt niet, want dan komen de goedkope krachten niet meer aan het urencriterium omdat ze maar 20 uur per week mogen factureren voor hun 40 uur werken.
Dan heb je het wel vrij duidelijk over fraude lijkt mij? Niet dat handhaving hiervan heel eenvoudig zal worden, maar dan zouden dergelijke "werkgevers" hun "zelfstandigen" dwingen om daadwerkelijk illegaal te handelen in plaats van alleen maar in een schimmig grijs gebied te opereren? Ik weet niet of dat zo'n vaart zal lopen.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Uurtarief is veel te ingewikkeld, maar laat die ondernemers met in belastbaar inkomen van minimaal 60k (of winst 100k) gewoon met rust. Als je dat binnen haalt is verzekeren (meestal) een keuze, is er voldoende ruimte om een buffer op te bouwen en er komt genoeg belasting inkomsten binnen via IB of OB.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 29-09-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Ernemmer schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:14:
[...]

Dan wordt er gewoon keihard gefraudeerd, en dat is controleerbaar en kan je bestraffen. Hoe het nu gaat is gewoon allemaal toegestaan onder de huidige wetgeving, dus daar kan je helemaal niks mee.

Er zullen altijd mensen en bedrijven zijn die het randje van de wetgeving opzoeken, en er soms ook overheen gaan. Het blijft een kat en muis spelletje.

Ik denk dat we het er wel allemaal wel over eens kunnen zijn dat hoe het nu gaat met de onderkant van de markt (o.a. de postbezorgers) en het midden/bovenkant (o.a. wij ITers) niet langer zo gaat. De onderkant komt al meer in de problemen, en de bovenkant heeft al meer onzekerheid. Dat er überhaupt opdrachtgevers zijn die niet rechtstreeks ZZPers willen (maar wel als er een tussenpartij tussen zit) laat al zien dat er echt iets moet gebeuren.
Deveon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:21:
Uurtarief is veel te ingewikkeld, maar laat die ondernemers met in belastbaar inkomen van minimaal 60k (of winst 100k) gewoon met rust. Als je dat binnen haalt is verzekeren (meestal) een keuze, is er voldoende ruimte om een buffer op te bouwen en er komt genoeg belasting inkomsten binnen via IB of OB.
Bijvoorbeeld, zijn zoveel meer opties dan het wanbeleid dat er nu gevoerd wordt. Misschien dit topic maar eens als een PDF uitdraaien en presenteren aan het kabinet? :+

[ Voor 21% gewijzigd door Hatsjoe op 29-09-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
Hatsjoe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:25:
[...]

Bijvoorbeeld, zijn zoveel meer opties dan het wanbeleid dat er nu gevoerd wordt.
Ja dit dus. Maar toch zie ik er weinig van terug in de, nu beschikbare, verkiezingsprogramma's van de grotere partijen. Toch is het al "bijna" zover.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
TwaalfdeMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:13:
Ik heb ook plannen om vanaf januari 2021 voor mezelf te starten als IT'er. Raden jullie dit aan? Is het een gunstige periode om te starten i.v.m. corona. Word IT niet geraakt en is het "eenvoudig" om aan opdrachten te komen via o.a. de partijen die de topicstarter heeft benoemd? Of toch liever wachten?

ik word eigenlijk wel een beetje moe van dit soort vragen. Bijna dagelijks (ja ik overdrijf) komt er wel weer 1 voorbij. Of ben ik de enige die dit irritant vind?

Als je twijfels hebt en je denk dat je post hier op het forum het antwoord geeft denk ik dat je niet de juiste stap gaat maken om zelfstandige te worden...

zo . Heb je toch nog een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Krystman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:45:
[...]

Ja dit dus. Maar toch zie ik er weinig van terug in de, nu beschikbare, verkiezingsprogramma's van de grotere partijen. Toch is het al "bijna" zover.
Ja ik zit ook een beetje te wachten op programma's . Vooralsnog geen duidelijke standpunten in dit vraagstuk

Edit:
https://d66.nl/standpunte...-die-werkt-voor-iedereen/

Geen duidelijke antwoord. Geen concrete standpunten

[ Voor 15% gewijzigd door miena21 op 29-09-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@miena21 ik snap wat je bedoelt, want het komt inderdaad regelmatig voor, en het zou wel sieren als mensen ieder geval een paar pagina's terug lezen.

Maar ik kan mij ook wel voorstellen dat het een drempel is, en mensen eigenlijk wat bevestiging zoeken dat het een goede keus is. Het blijft echter vooral een keus voor jezelf, want IMHO moet je wel de juiste redenen hebben om zelfstandig te worden. En dan zie ik op het moment geen bezwaar om het gewoon te doen. Zekerheidsgarantie zul je echter nooit krijgen, als je dat zoekt lijkt het mij geen slimme keuze :)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
miena21 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:48:
[...]

ik word eigenlijk wel een beetje moe van dit soort vragen. Bijna dagelijks (ja ik overdrijf) komt er wel weer 1 voorbij. Of ben ik de enige die dit irritant vind?

Als je twijfels hebt en je denk dat je post hier op het forum het antwoord geeft denk ik dat je niet de juiste stap gaat maken om zelfstandige te worden...

Nee, ik vind dit soort vragen niet erg, voor veel mensen is het een flinke stap om van werknemer naar ZZP-er te gaan en die zoeken gewoon bij diverse bronnen of het wel slim is, Tweakers is er daar 1 van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blizzard001
Hatsjoe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:03:

Ik ben benieuwd of de overheid de IT zzp'ers met rust gaat laten of weer met allemaal regels gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hatsjoe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:08:
Wat er in 2021 gaat gebeuren voor de zzp'ers is voor niemand echt duidelijk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Ernemmer schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:53:
[...]

Nee, ik vind dit soort vragen niet erg, voor veel mensen is het een flinke stap om van werknemer naar ZZP-er te gaan en die zoeken gewoon bij diverse bronnen of het wel slim is, Tweakers is er daar 1 van.
Eens _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
[...]

Ik vind het vervelend voor jou dat jij moe wordt van mensen zoals ik die dit soort vragen stellen en dit als irritant ervaart. Zegt ook weer iets over jou, denk ik. Denk aan je hart :)

Ik heb een paar pagina's terug gelezen. Wat er allemaal staat is mij duidelijk en ik wil ZZP'er worden, maar puur door de huidige situatie vroeg ik mij af wat de kansen zijn voor IT'ers die in deze periode voor zichzelf willen beginnen. Mensen die op dit moment ZZP'er zijn binnen de IT en opdrachten zoeken en eventueel wel of niet kunnen vinden zijn degenen die daar het beste wat over kunnen roepen. Vandaar dat ik dat ook hier vraag. Niets mis mee. En mocht je je irriteren aan dit soort reacties: negeer ze gewoon. Lees eroverheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Het kan vriezen en het kan dooien.
Hangt compleet af wat je zelf aanbied en wat je kennis is.

Er zijn mensen die problemen hebben opdrachten te vinden en anderen die (bijna) niks merken van Covid-19.
Bijvoorbeeld mijn opdracht is pas geleden nog verlengd met hetzelfde tarief.
Buiten dat de muren van mijn huis na 6 maanden saai worden merk ik er niks van.

[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 29-09-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@TwaalfdeMan ook dat is al wel redelijk langs gekomen de laatste tijd. Mijn conclusie is dat het wel effect heeft op de markt, maar dat het vooral bij bepaalde sectoren zoals luchtvaart, dus als je vooral op dergelijke sectoren richt kan het lastig zijn. Anders is er niet enorm veel aan de hand op het moment. Maar dat kan natuurlijk morgen anders worden

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Het is nogal wat, je geeft in feite je oude job op en gaat een onzekere situatie tegemoet. Het chinese virus is daarmee een extra factor.

Zelf zag ik het Chinese virus aankomen in februari (was van plan in Maart baan op te zeggen) en heb mijn ontslag uitgesteld met een paar maanden, toen mijn werkgever ook nog eens kwam met een bonus om een jaar te blijven (zijn wat dingen gaande en ze verwachten dat veel mensen gingen vertrekken) was de keuze snel gemaakt. Zoals ik het nu zie denk ik dat ZZP te doen is als je een redelijk netwerk hebt, niet gaat zitten afwachten en er genoeg vraag is naar de functie waarin je goed in bent. Ik denk alleen wel dat de luchtvaart qua opdrachten helemaal weg is, en als er veel falisementen in de MKB zijn dan verwacht ik op termijn dat de financiële wereld op een gegeven moment ook een rem gaat zetten. Het is alleen wachten tot de eerste MKB omval golf er aan komt, met de recente aangekondigde maatregelen mogelijk al binnen een paar weken. Spannende tijden dus. En daarom denk ik dat het goed is de ZZP markt in de gaten te houden, de eerste plek waar men de rem op zet is externen inhuren als er een crisis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik snap je punt wel; voor mij persoonlijk hebben zulke posts geen waarde. Maar ik snap ook wel dat als iemand op het punt maakt een dergelijke stap te nemen met iemand wil sparren. Als je niemand in je omgeving hebt, dan is een topic als dit een 'goede' plek. Beetje de markt onderzoeken, op welke manier dan ook, hoort er ook een beetje bij :)

Het moet niet de spuigaten uitlopen natuurlijk, en eigen input/research moet wel aan de basis staan vind ik. Maar als iemand van een paar ZZPers wil horen dat ZZPen heel tof is; prima. Het is ook niet bepaald mijn probleem als het uiteindelijk niet lukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52

Heb je een netwerk? Hoe denk je aan opdrachten te komen? Zal je in het begin (en ook vanwege corona) akkoord gaan met een lager uurtarief?

Ik ben aan mijn huidige opdracht op het toppunt van corona begonnen (intake eind februari, start 1 april). Intake was remote en sindsdien alleen maar remote gewerkt, nog niemand IRL gezien. Na mijn zijn er ook anderen gestart, dus inhuur gaat gewoon allemaal door, ongeacht corona.

Ik merk echter wel dat de tarieven onder druk staan. Zelf nog geen last van, maar als ik soms tarieven voorbij zie komen...

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:28:
Het is nogal wat, je geeft in feite je oude job op en gaat een onzekere situatie tegemoet. Het chinese virus is daarmee een extra factor.
offtopic:
Noem het liever corona of covid-19 ofzo. Er zijn al genoeg mensen van aziatische afkomst die last hebben van mensen die hen de schuld geven van "het chinese virus".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:39:
Ik merk echter wel dat de tarieven onder druk staan. Zelf nog geen last van, maar als ik soms tarieven voorbij zie komen...
Vooral recruiters melden dit graag. "De tarieven staan onder druk". Okay, hoeveel procent heb je ingeleverd dan? Niks? Goh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hackerhater
Nou ja niks merken. Nu wel 1 ding:
Heb zo weinig met de zakelijke auto gereden dat de accu de pijp aan maarten heeft gegeven :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Niet dat het jou helpt; ik ben 1 jan 2008 begonnen als zelfstandige. 1x raden welke crisis zich enkele maanden later aanbood :)

Heb er nog geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amens

Dit is niet te beantwoorden. Ik ga 1 november starten als zelfstandige. Mijn beweegredenen:

- Ik heb een goed netwerk waar ik uit kan putten
- Ik heb een aantal opdrachten liggen
- Ik heb de afgelopen jaren bewezen commercieel sterk te zijn en mijn softskills maken mij een plezierig persoon om mee te werken

Ik kan niet opmaken of bovenstaande zaken ook van toepassing zijn op jou? Daarnaast, wat ga je precies doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwaalfdeMan
Amens schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:10:
[...]

Dit is niet te beantwoorden. Ik ga 1 november starten als zelfstandige. Mijn beweegredenen:

- Ik heb een goed netwerk waar ik uit kan putten
- Ik heb een aantal opdrachten liggen
- Ik heb de afgelopen jaren bewezen commercieel sterk te zijn en mijn softskills maken mij een plezierig persoon om mee te werken

Ik kan niet opmaken of bovenstaande zaken ook van toepassing zijn op jou? Daarnaast, wat ga je precies doen?
Het enige wat momenteel niet van toepassing is: een aantal opdrachten liggen. Wat ik ga doen is het controleren van het werk van ontwikkelaars (voldoet het aan de requirements) en adviseren over de kwaliteit. En wat ga jij doen?

[ Voor 3% gewijzigd door TwaalfdeMan op 29-09-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
TwaalfdeMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:19:
[...]

Het enige wat momenteel niet van toepassing is: een aantal opdrachten liggen. Wat ik ga doen is het controleren van het werk van ontwikkelaars (voldoet het aan de requirements) en adviseren over de kwaliteit. En wat ga jij doen?
Nice! In dat geval: Kun je het een poosje uitzingen zonder inkomsten?
Ik ga aan de slag als systeem/netwerkbeheerder voor o.a. MKB, maar ook voor particulier. Ik profileer mijzelf dan ook niet echt als ZZPer, maar meer als full-service IT bedrijf waar men terecht kan met IT vraagstukken.

Om toch een springplank te hebben naar ondernemerschap, heb ik toch een freelance klus aangenomen waar ik zeker een jaar zo'n 2 dagen per week terecht kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Detachering hier. Wat ik merkte is dat er enkele grote (detacherings) partijen zijn die relatief gezien veel bankzitters hadden/hebben. Het effect is dat die dan soms maar goedkoper worden weg gezet. Dat had zeker in april wat invloed op de markt.

Wijzelf hadden weinig/geen issues in zowel opdrachten als tarief gehad. Om eerlijk te zijn merk ik nu helemaal niets meer van corona als het gaat om tarieven en opdrachten. Behalve misschien door wat tussenpersonen. Waar ze eerst nog vaseline gebruikte, naaien ze je nu zonder.

Gewoon mijn input richting de vraag hoe de markt nu is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Amens schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:22:
[...]

Nice! In dat geval: Kun je het een poosje uitzingen zonder inkomsten?
Ik ga aan de slag als systeem/netwerkbeheerder voor o.a. MKB, maar ook voor particulier. Ik profileer mijzelf dan ook niet echt als ZZPer, maar meer als full-service IT bedrijf waar men terecht kan met IT vraagstukken.
Vanuit loondienst heb ik dat ook een tijd gedaan, maar wat kunnen die kleine klanten zeuren om geld. De meeste MKB ondernemers willen voor een duppie op de eerste rij en sluiten contracten af op gevoel en niet SLA’s (werkdagen van 9 tot 5 is geen zaterdagochtend ondanks dat ze dan werken).

Nu lijkt dat soort klanten mij erg leuk op projectbasis, maar ben blij dat ik bij een grotere klant zo 40 uur per werk kan maken (als ik dat wil) en nooit problemen met facturen of betalingen. Helaas lopen de projecten dan alleen wel wat langzamer omdat iedereen er wat van moet vinden en je met elke komma rekening moet houden, al is dat ook wel weer leuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 29-09-2020 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amens
Deveon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:39:
[...]

Vanuit loondienst heb ik dat ook een tijd gedaan, maar wat kunnen die kleine klanten zeuren om geld. De meeste MKB ondernemers willen voor een duppie op de eerste rij.

Nu lijkt dat soort klanten mij erg leuk op projectbasis, maar ben blij dat ik bij een grotere klant zo 40 uur per werk kan maken (als ik dat wil) en nooit problemen met facturen of betalingen. Helaas lopen de projecten dan alleen wel wat langzamer omdat iedereen er wat van moet vinden en je met elke komma rekening moet houden, al is dat ook wel weer leuk.
Dit type klant zie je inderdaad vaak. Toch is het naar mijn mening niet alleen de schuld van de klant, maar ook zeker van de IT specialist. Ik zie het als mijn taak om een band op te bouwen, om goed te communiceren en bovenal bewustwording te creeren bij mijn klanten. Daarnaast is het vaak zo dat de klant eigenlijk geen idee heeft wat hij precies van je afneemt en waarom hij dat doet, voor hem kost het dus al gauw te veel.

Ik ben echt van mening dat als je de klant, hoe eigenwijs ook, bij de hand pakt en -samen- aan de slag gaat, er een hele hoop deuren open gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Amens schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:49:
[...]

Dit type klant zie je inderdaad vaak. Toch is het naar mijn mening niet alleen de schuld van de klant, maar ook zeker van de IT specialist. Ik zie het als mijn taak om een band op te bouwen, om goed te communiceren en bovenal bewustwording te creeren bij mijn klanten. Daarnaast is het vaak zo dat de klant eigenlijk geen idee heeft wat hij precies van je afneemt en waarom hij dat doet, voor hem kost het dus al gauw te veel.

Ik ben echt van mening dat als je de klant, hoe eigenwijs ook, bij de hand pakt en -samen- aan de slag gaat, er een hele hoop deuren open gaan.
Gelukkig maar en ik wens je zeker succes, het is in ieder geval een grote uitdaging. Persoonlijk ben ik meer van technische uitdagingen en heb genoeg ondernemers jarenlang keihard zien werken om dit segment te bedienen (80+ uur per week). Daar zijn ze financieel ook echt beter van geworden, maar omgerekend naar inkomsten per uur vind ik het maar mager.

Maar uiteindelijk is het mijn hele doel van ondernemen ook om minder te werken, niet meer :+

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 29-09-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Amens schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:49:
[...]

...

Maar dan moeten ze dat wel willen. Ik zie het ook nogal eens dat ze het wel makkelijk vinden om onbekwaam te zijn, en te blijven..

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Deveon schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:03:
[...]

Gelukkig maar en ik wens je zeker succes, het is in ieder geval een grote uitdaging. Persoonlijk ben ik meer van technische uitdagingen en heb genoeg ondernemers jarenlang keihard zien werken om dit segment te bedienen (80+ uur per week). Daar zijn ze financieel ook echt beter van geworden, maar omgerekend naar inkomsten per uur vind ik het maar mager.

Maar uiteindelijk is het hele doel van ondernemen ook om minder te werken, niet meer :+
Dank je wel! Uitdaging is het zeker. Ondernemen is voor mij niet perse minder werken trouwens. Zolang de vruchten maar mijn kant op vallen wil ik best (veel) meer werken dan 40 uur. Ik ben nu nog jong (35) en heb geen kinderen, nu is de tijd om te knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
Jogai schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:26:
[...]

Maar dan moeten ze dat wel willen. Ik zie het ook nogal eens dat ze het wel makkelijk vinden om onbekwaam te zijn, en te blijven..
Ja je hebt er altijd een rotte appel tussen, dat type klant geef ik een hand en wens hem het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Mandera schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:28:
Ik juich iedereen die, ook in deze tijd, de stap wil maken alleen maar toe om het te doen! Er is werk genoeg. Zelf ben ik ook midden in de malaise op eigen initiatief van klus veranderd. Makkelijker dan ooit zou ik bijna zeggen. De markt schreeuwt om vakmensen. In goede maar zeker ook in slechte tijden!

Gooi wel a.u.b. al die halve constructies als midlancen en maatschappen overboord. Daar heb je enkel en alleen jezelf mee en dan doel ik niet alleen op de centen. Mocht ZZP'en niet lukken of tegenvallen, ga dan terug naar loondienst. Van al die tussenconstructies wordt je zelf niet veel beter.

PM altijd welkom voor meer motivational speech of advies/vragen.
Ja dus eens met je conclusie. Echter er is wel wat voor een maatschap te zeggen. Niet iedereen heeft het zelfvertrouwen genoeg om alles zelf te doen of daar gewoon geen zin in. Je koopt dit af als een luxe en daar staat dan ook een prijs tegenover. Is het zaligmakend? Nee zeker niet maar naarmate je er langer zit krijg je toch een soort loyaliteitskorting. Bovendien nemen ze dan werk uit handen waar je niet op zit te wachten of waar je gewoon geen tijd aan wil besteden in het weekend of avond. Immers, als je erdoor minder gaat werken om dit op te vangen ben je het indirect ook kwijt (weliswaar niet zoveel maar toch).

Ik vind het best een prima springplank maar het is niet volledig ondernemen. Maar eerlijk gezegd is niet iedereen hetzelfde en past op ieder potje een dekseltje. Neem je genoegen met minder dan is het prima.. maar echt ondernemen is het net niet en het kost best veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
ik houd het altijd op 4 dagen. Dat kan 4*8, 4*9 of soms wat meer zijn. 1 dag vrij voor andere dingen, waardoor ik het weekend voor gezin kan houden. EN indien nodig kan ik altijd af en toe die 5e dag erbij pakken.

Maar goed, dit jaar wat meer uren wegens nergens heen kunnen op vrije dag. Compenseert een beetje mijn uie jaar uit 2019 van 7,5 maand :)

• Amens
Ik ben aan het kijken naar mijn algemene voorwaarden. Op dit moment heb ik daar nog niets voor.
Maken jullie over het algemeen gebruik van de voorwaarden van NL Digital? Zijn jullie dan ook lid, of heb je alleen de voorwaarden 'gekocht'?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ID-College schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:07:
Ik vind het best een prima springplank maar het is niet volledig ondernemen.
Gatekeeping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Wackmack schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:16:
Zitten hier ook zzper's die een functie hebben als Office 365 consultant of SharePoint consultant?

Ben zelf office 365 consultant en merk dat mijn projecten nooit super lang duren. Gemiddeld 3 tot 6 maanden. Start vaak met een data migratie, inrichting SharePoint en in een latere fase iets bouwen van het Power Platform. Super interessant en nog helemaal tevreden bij mijn werkgever. Certificaten op orde, MCSE en MCSA gehaald afgelopen jaar.

Vraag mij af hoe lang jullie klussen ongeveer zijn op dit vakgebied? Heb je vaak meerdere klussen tegelijk?
Present!

Ik ben nu 2 jaar zelfstandige en gelukkig nog geen dag verplicht thuis gezeten. Vanuit een werkgever heb je vaak een afgebakend project, wanneer je bij organisaties komt zoeken ze of direct expertise of een volledige migratie richting cloud. De laatste duurt natuurlijk langer dan een half jaar.

Ik heb een klussen gehad van 1,5 jaar, 1 jaar en 9 maanden en probeer eigenlijk altijd 2 projecten tegelijk te doen aangezien ik dit zelf fijn vind voor de afwisseling. Dat is natuurlijk wat lastiger aangezien er vaker fulltime inzet wordt gevraagd dan parttime, maar tot op heden is dat elke keer gelukt als je verhaal goed is en je open communiceert.

• ID-College
Die snap ik niet :P Wat bedoel je precies?

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hankie0412 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:14:
[...]

Present!

Ik ben nu 2 jaar zelfstandige en gelukkig nog geen dag verplicht thuis gezeten. Vanuit een werkgever heb je vaak een afgebakend project, wanneer je bij organisaties komt zoeken ze of direct expertise of een volledige migratie richting cloud. De laatste duurt natuurlijk langer dan een half jaar.

Ik heb een klussen gehad van 1,5 jaar, 1 jaar en 9 maanden en probeer eigenlijk altijd 2 projecten tegelijk te doen aangezien ik dit zelf fijn vind voor de afwisseling. Dat is natuurlijk wat lastiger aangezien er vaker fulltime inzet wordt gevraagd dan parttime, maar tot op heden is dat elke keer gelukt als je verhaal goed is en je open communiceert.
Interessant! Wat zijn je werkzaamheden? File share naar de Cloud en jij behandeld het hele traject? Dat klinkt zeker goed.

Ontmoet je veel zzper op dit vakgebied? Kom er relatief weinig tegen. Zie vooral veel project leiders die extern zijn en natuurlijk veel ontwikkelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Hankie0412 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:14:
[...]

Present!

Goed dat je altijd 2 projecten tegelijk doet. Als je maar 1 opdrachtgever hebt over een heel jaar dan zal de Belastingdienst dit als loondienst kunnen beschouwen.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik kreeg vandaag een brief van Movir dat ze de premie van de AOV per 1 januari met 5% gaan verhogen, met als reden de lage rente. Fijn, dat soort eenzijdige afspraken. Wellicht dat Corona hier ook een rol in speelt: meer burnout klachten wellicht vanwege gebrek aan sociale interactie? Financiële zorgen?

Ik zit nu sterk te overwegen om de hele verzekering maar op te zeggen. Met de inkomsten van mijn vrouw en ons box 3 vermogen zouden we ook best toe kunnen. De impact van arbeidsongeschiktheid wordt daarmee best te overzien, maal de kleine kans dat hij nodig gaat zijn. Scheelt ook weer een flinke slok elk jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Lisadr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:01:
[...]

Goed dat je altijd 2 projecten tegelijk doet. Als je maar 1 opdrachtgever hebt over een heel jaar dan zal de Belastingdienst dit als loondienst kunnen beschouwen.
Nee hoor. Het belangrijkste aspect wat de rechter hanteert (die heeft het laatste woord, niet de belastingdienst) is of je ondernemersrisico loopt of niet. Oftewel: krijg je betaald als je niet werkt (ziekte, vakantie, etc)? Zonee, dan is er een hele grote kans dat je als ondernemer bestempeld gaat worden. Daar is best veel jurisprudentie over. Een modelcontract waarin expliciet vermeld staat dat het niet om een dienstverband gaat, gecombineerd met een hoog uurtarief doet ook wonderen.

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 01-10-2020 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:58
pirke schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:02:
Ik kreeg vandaag een brief van Movir dat ze de premie van de AOV per 1 januari met 5% gaan verhogen, met als reden de lage rente. Fijn, dat soort eenzijdige afspraken. Wellicht dat Corona hier ook een rol in speelt: meer burnout klachten wellicht vanwege gebrek aan sociale interactie? Financiële zorgen?

Ik zit nu sterk te overwegen om de hele verzekering maar op te zeggen. Met de inkomsten van mijn vrouw en ons box 3 vermogen zouden we ook best toe kunnen. De impact van arbeidsongeschiktheid wordt daarmee best te overzien, maal de kleine kans dat hij nodig gaat zijn. Scheelt ook weer een flinke slok elk jaar.
Ik kreeg die brief ook. Ik heb nog twee jonge kids van 6+7 en net een nieuw huis gekocht. Ik weet niet of ik het aandurf om geen AOV af te sluiten...

Heeft iemand een goed alternatief ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ID-College schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:45:
[...]

Die snap ik niet :P Wat bedoel je precies?
"Gatekeeping is when someone takes it upon themselves to decide who does or does not have access or rights to a community or identity."

Elke twee weken post er iemand over dat "dit niet écht ondernemen is". Vaak door 1 of andere willekeurig en/of simplistisch criterium toe te passen.

Ik vind het de moeite waard om daarop te wijzen, want ik vind het beledigend voor mijzelf en m'n mede-ondernemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
vortexnl1982 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:42:
[...]

Ik kreeg die brief ook. Ik heb nog twee jonge kids van 6+7 en net een nieuw huis gekocht. Ik weet niet of ik het aandurf om geen AOV af te sluiten...

Heeft iemand een goed alternatief ?
Broodfonds om het 2 jaar uit te kunnen zingen, overbruggen met AOV met uitkering vanaf 2 jaar.
Pagina: 1 ... 173 ... 643 Laatste