ID-College schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:52:
Ik zou graag van jullie kennis gebruik willen maken. Ik heb besloten te stoppen bij een werkgever en zelf te starten. Ik zit met wat verplichtingen en heb kortweg 3 opties:
1: midlancen. Klinkt in eerste instantie aantrekkelijk, maar zie mijzelf er niet financieel op vooruit gaan.
2: maatschap aansluiten (b.v. the future group). Het klinkt allemaal erg mooi maar 25% afdracht vind ik veel, en ze dwingen exclusiviteit af. Dat bevalt mij niet echt.
3: volledig zeflstandig.
Ik neig naar optie 3. Echter, ik heb niet het netwerk op het moment om zelf een klus binnen te hengelen. Uiteraard zijn er de bekende sites (zoals in de OP), maar er komen wat zaken bij kijken waar ik nog niet echt verstand van hebt. Daarom wil ik liever wat ervaring op doen via b.v. een tussenpersoon, zodat ik wat meer weet van de hoed en de rand. Echter: hoe vind ik de juiste tussenpersonen voor mijn domein? Er staat een riedeltje in de OP uiteraard, maar vaak zitten bepaalde partijen in een bepaald domein. Hoe zijn jullie gestart?
Midlance in het kort: werkt vooral goed als je VEEL uren maakt. voor 36 uur of minder en veel vrije dagen opnemen wordt het verschil al snel nihil. Ze pakken vaak 30% en dan moet je nog zelf allerlei premies betalen, en reiskosten etc vallen er ook. vaak buiten.
Voordelen: je hebt de voordelen van loondienst (ziektewet, ww, pensioen etc) behalve dan inkomenszekerheid en je hoort nog bij een "club". Je kan meer verdienen als je veel werkt en weinig ziekte/leegloop hebt
Nadelen: je bent nog gebonden aan een baas, je hebt geen of weinig inkomen als je geen werk hebt, je hebt geen fiscale voordelen zoals een ondernemer (ook niet met reiskosten, bedrijfsmiddelen, startersaftrek), je verdient veel minder dan een ZZP'er
Maatschap levert je iets meer op dan een midlancer maar er wordt nog steeds een flinke hap uit je inkomen genomen. En je moet nog steeds veel zelf doen. Enige wat ze eigenlijk doen is het zoeken van opdrachten voor je.
ZZP: alles is voor Bassie! nadeel: geen vangnet als je geen inkomen hebt.
Ik heb alledrie overwogen en wist al vrij snel dat ik voor de derde optie ging. De andere twee voelen voor mij als "worst of both worlds".
Tussenpersonen vinden is makkelijk: zet je LinkedIn profiel open, maak het aantrekkelijk voor recruiters en ga met iedereen in gesprek die je belt of een bericht stuurt. Dan heb je in korte tijd een netwerk. Nog beter: stuur al je oud-collega's en teamgenoten een berichtje met hey hoe gaat het, hoor eens ik ga voor mezelf beginnen. Goede connecties zullen je spontaan koppelen aan allerlei accountmanagers en dan komt het wel goed.
Ik kan me niet voorstellen dat je geen netwerk hebt. Je hebt het wel, alleen heb je het nog niet aangesproken