Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In principe werk ik niet in het weekend/avond, behalve wanneer het op mijn eigen initiatief is omdat het beter uitkomt. Verder ben ik wel altijd erg flexibel en bij een probleem wil ik best even mijn computer aanzetten in de avond/weekend als het uitkomt (Dit is expliciet geen garantie). Zolang dat incidenteel is reken ik gewoon normale tarieven, al zal ik wel wat meer naar boven afronden. Immers verwacht ik ook dat mijn klanten flexibel zijn de andere kant op als ik plotseling eens niet beschikbaar ben door privé omstandigheden.

Ik heb een klant waar wel een wat structurelere vraag ligt ( Daar doe ik buiten ontwikkeling ook het beheer ), en daar ben ik bezig om een SLA met response tijd vast te leggen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:11
Hier ook zelfde tarief als normaal. Tenzij het echt een 'spoedje' is. Maar als het gepland is en incidenteel dan ga ik er niet moeilijk over doen. Het gaat in mijn geval meestal ook maar om 1-3 uur max als het al voorkomt.
En meestal compenseer ik het door wat meer prive-uren te pakken op andere momenten.

[ Voor 15% gewijzigd door sverzijl op 14-09-2020 11:19 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Even een vraagje over bedrijfsnamen.

Er bestaat een bedrijf met de voorbeeldnaam
Slimbouw Consultancy & Partners

Zou ik de naam
Slimbouw
mogen registreren, of ga ik dan gezeik krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Je krijgt alleen géén gezeik als je in compleet andere branches zit.

Goede uitleg bij KVK:
https://www.kvk.nl/advies.../een-bedrijfsnaam-kiezen/

Sometimes you need to plan for coincidence

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Maar in het voorbeeld van Slimbouw zal denk ik de naam niet echt akkoord zijn tenzij je er iets achter zet (even los van de vraag of zij niet ook de naam Slimbouw los als handelsnaam hebben, dat zou ik zelf wel doen). Slimbouw Bakkerij zal geen probleem zijn, maar een bakkerij beginnen met de naam Slimbouw verwacht ik van dat die afgekeurd wordt.

Exact expert nodig?

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Als die andere partij nou Slimbouw bouten en schroefjes had geheten en jij in de software zit, dan gaat het prima. Helemaal als zij in bijvoorbeeld Groningen zitten en alleen lokaal bedienen, terwijl jij de randstad als werkgebied hebt.
Maar helaas.. zij hebben consultancy (en hun & Partners 8) ) erbij staan. Dat is zo 'n heerlijke brede term. En toepasbaar op vanalles en nog een beetje :/

Ik vermoed dat Slimbouw als naam voor je bedrijf problematisch wordt..

[ Voor 6% gewijzigd door bord4kop op 16-09-2020 15:53 ]

| Security Management |

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
  • Slimbouw IT advies.
  • Kan je het niet vertalen naar Engels, SmartBuilt
  • iets creatievers

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik zou de naam slimbouw niet gebruiken. Consultancy en IT advies liggen te dicht bij elkaar.

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

AJM

Volgens mij doet @Ernemmer sowieso niks met IT advies en is hij bouwkundig tekenaar(?)

• Ernemmer
  • Niet online
Het geregistreerde bedrijf is verder nergens op internet te vinden. Alleen de naam geregistreerd bij de KVK.
De naam Slimbouw was even verzonnen als voorbeeld.

Ik zit inderdaad in de bouw en niet in de ict.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 16-09-2020 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ernemmer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:28:
Het geregistreerde bedrijf is verder nergens op internet te vinden. Alleen de naam geregistreerd bij de KVK.
De naam Slimbouw was even verzonnen als voorbeeld.

Ik zit inderdaad in de bouw en niet in de ict.
Nou ja wij kunnen van alles denken maar er is maar 1 partij die je inschrijft en dat is de KvK :P Maar persoonlijk zou ik nadenken over een andere naam, tenzij het andere bedrijf echt nowhere te vinden is op internet. Je wil ook voorkomen dat mensen Slimbouw intypen in google omdat ze jouw site willen opvragen en op de consultancy club klikken en denken, oh, foutje, doei.

Exact expert nodig?

• MadEgg
  • Laatst online: 22:23

MadEgg

Tux is lievvv

Weet iemand of het mogelijk is om opgebouwd pensioenfondsen over te dragen naar een Brightpensioen pensioenrekening? Ik krijg vanuit een handjevol maatschappijen van meerdere oud-werkgevers steeds updates over de status van mijn pensioen. Het liefst zou ik alles gewoon op één hoop hebben.

Ik zie overal dat bij switchen van werkgever naar een nieuw pensioenfonds het mogelijk moet zijn, maar in het geval van freelancer met eigen pensioenvoorziening kan ik er weinig over vinden.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:02
MadEgg schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:11:
Weet iemand of het mogelijk is om opgebouwd pensioenfondsen over te dragen naar een Brightpensioen pensioenrekening? Ik krijg vanuit een handjevol maatschappijen van meerdere oud-werkgevers steeds updates over de status van mijn pensioen. Het liefst zou ik alles gewoon op één hoop hebben.

Ik zie overal dat bij switchen van werkgever naar een nieuw pensioenfonds het mogelijk moet zijn, maar in het geval van freelancer met eigen pensioenvoorziening kan ik er weinig over vinden.
Je kan helaas niet een werkgeverspensioen oversluiten naar een eigen pensioen bij bright/brand new day.

Wat je wel kan doen is kijken welk werkgevers pensioenfonds van de x pensioenen die je hebt het best is en alles daar naar toe oversluiten dan heb je het in ieder geval bij 1 pensioenfonds staan.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
En kijk daarbij óók even naar de faciliteiten voor vrouw en kinderen (indien van toepassing) - bij mij was bij een van die fondsen dit een prima regeling dus die heb ik daar lekker laten staan... Betreft dan een uitkering voor wanneer ik overlijd en de kinderen <21 zijn etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 17-09-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Als DGA zou het misschien wel kunnen, als je in de BV een pensioenregeling start. Dan is het in feite een pensioenoverdracht naar een nieuwe werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 23:39
Pijler 1 is AOW, 2 is de pensioenregeling via werkgever en 3 is even praktisch je jaarruimte. Die kan je bij een lopende pensioenregeling onder brengen of via BND of Bright.
Je kan eigenlijk niet switchen tussen pijlers (tenzij afkoop en zelf doorstorten).

Ik heb zelf drie oude pensioenregelingen lopen van eerdere werkgevers, nu premievrij (dus geen kosten, anders dan de beheerkosten) plus een aardige pot bij BND.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Helaas, het was zo mooi geweest. Ik ga eens even kijken naar de mogelijkheden om de diverse pensioenfondsen samen te voegen. Ik weet niet hoe happig ze erop zijn aangezien ik bij geen van allen meer premie betaal natuurlijk, wellicht had ik dat beter bij mijn laatste indiensttreding kunnen regelen. Via mijnpensioenoverzicht.nl is het gelukkig wel redelijk samengevat.

Bright doet het lekker tot nu toe in ieder geval. Na 5 maanden al 4,5% rendement op het totaalbedrag *O* Daar wordt mijn spaarrekening aardig jaloers van... nu maar duimen dat ze het vol blijven houden natuurlijk.

Tja

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ik heb gekozen vanwege de kosten om alles te laten en niet samen te voegen (het is ook bij mij erg kleine hapjes)

Ben nu met bright aan het opbouwen voor een echt pensioen. Nu even met covid gestopt maar straks weer door ^_^

En extra werken in het weekend/ avonden voor mij is het meestal uurtje factuurtje gewoon tarief als het soms gebeurd. Of neem ik de week er op een werk ik een paar uur minder. Veel van mijn klanten hebben regels die heel strikt zijn dat je geen minuut meer mag werken dan 40 dus moet je wat creatief zijn. Mijn managers doen ook meestal dan niet moeilijk de week er na op iets meer dan de gewerkte overuren te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Ik rij met mijn prive auto en boek zakelijke ritten voor 19ct/km. Nu wil ik een elektrische fiets kopen, geen dure, dus denk aan 1500-2000 inclusief btw. Ook hiermee zal ik zakelijke ritten mee maken (naar mijn gehuurde kantoor, maar ook naar het station onderweg naar de klant).

Ik kan de fiets prive aanschaffen en zakelijke ritten boeken voor 19ct/km.
Of ik koop de fiets zakelijk en betaal 7% bijtelling.

Prive
- Fiets aanschaf: 1500,- inclusief BTW
- 100km per maand zakelijke ritten: EUR 19,- / maand = 228,- per jaar kan ik opvoeren als kosten
- Over een periode van 4 jaar is dat EUR 912,-

De fiets kost mij dan (exclusief onderhoud en verzekering, puur aanschaf) over een periode van 4 jaar:
1500 - (912 * 40%) = 1135,20

Zakelijk
- Fiets aanschaf: 1239,- exclusief BTW
- 7% bijtelling over 1500,- is 105,- per jaar.
- Over een periode van 4 jaar is de bijtelling 420,-

De fiets kost mij dan (exclusief onderhoud en verzekering, puur aanschaf) over een periode van 4 jaar:
(1239 * 60%) + (4 * 105) = 1163,40

Klopt mijn berekening een beetje? Of doe ik iets ergens gigantisch fout.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Hallo allemaal,

Misschien wil ik binnenkort starten als ZZP'er software developer, maar ik heb dus nog een aantal vragen. Misschien dat jullie mij kunnen helpen? Ik zit al een tijdje op deze website te zoeken naar informatie en meestal kan ik de informatie die ik nodig heb wel vinden. Alleen antwoorden op de volgende vragen nog niet.

Laten we zeggen dat uurtarief rond de 70-80 euro zal zijn.

1) Hoe lang mag je maximaal op een opdracht zitten? Langer dan een jaar?
2) Hoeveel opdrachtgevers heb je nodig om niet als werknemer in loondienst gezien te worden?

Super chill als jullie mij kunnen helpen met mijn vragen en alvast bedankt natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
blizzard001 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:12:

1) Hoe lang mag je maximaal op een opdracht zitten? Langer dan een jaar?
2) Hoeveel opdrachtgevers heb je nodig om niet als werknemer in loondienst gezien te worden?

Super chill als jullie mij kunnen helpen met mijn vragen en alvast bedankt natuurlijk
Daar is geen eenduidig antwoord op. Er is namelijk niet zoiets als een exact aantal. Het is afhankelijk van een hoop factoren, zoals de zelfstandigheid waarop je zaken uitvoert, en de gezagsverhouding met de opdrachtgever.

[ Voor 25% gewijzigd door Woy op 21-09-2020 18:18 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Hoewel ik zelf niet voldoe aan maximaal 70% bij één opdrachtgever maak ik mij niet z’n zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
c-nan schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:51:
Ik rij met mijn prive auto en boek zakelijke ritten voor 19ct/km. Nu wil ik een elektrische fiets kopen, geen dure, dus denk aan 1500-2000 inclusief btw. Ook hiermee zal ik zakelijke ritten mee maken (naar mijn gehuurde kantoor, maar ook naar het station onderweg naar de klant).

Prive
- 100km per maand zakelijke ritten: EUR 19,- / maand = 228,- per jaar kan ik opvoeren als kosten

Zakelijk

Volgens mij klopt je berekening maar deze berekening heeft niet zoveel nut, het gaat om het totaalplaatje. Juist als je de kosten van verzekering en onderhoud meeneemt zal het sneller interessant zijn om de fiets zakelijk te boeken omdat alle kosten aftrekbaar zijn en de BTW te verrekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een fiets is per kilometer heel goedkoop, vooral als je voldoende kilometers rijdt. Rij je er nauwelijks mee, dan is hij per kilometer niet zo goedkoop.

Je hoeveelheid zakelijke kilometers op de fiets bepalen dus je effectieve kilometerprijs. En die bepaalt of het wel of niet gunstig is om 19 cent/km als winstlast te gebruiken danwel de werkelijke kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14

Prive

Zakelijk

De bijtelling is bruto, dus volgens mij moet je van die 1163 nog 4*0,4*105 aftrekken. Kom je op ca 1000.
En het jaar even handig kiezen icm andere investering, dan heb je ook nog de KIA. Dan nog de aftrekbaarheid van te maken kosten aan de fiets maakt het m.i. en no-brainer om hem op de zaak te zetten (edit: met inachtneming van de terechte opmerking van @t_captain ). Voor zover ik weet geldt bij de fiets ook niet een grens van minimaal 10% zakelijk gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wat kost een fiets?

Ik reken even met de fiets prive.

Afschrijving 2000 in 5 jaar = 400 per jaar incl BTW. Verzekering 100 per jaar? Banden, onderhoud, ook 100 per jaar. Kom ik op een euro of 600 per jaar totaal.

Als je elke dag een zakelijke rit maakt van 10km enkele reis, heb je 4400 kilometers = winstlast van 836 euro. In dat geval is de fiscale winstlast hoger dan de werkelijke kosten en is het dus gunstig om de fiets prive te rijden. Als je minder kilometers maakt, zullen de werkelijke kosten hoger zijn dan19 cent/km en is het dus beter om de fiets in de zaak te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
BertS schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:37:
[...]
Voor zover ik weet geldt bij de fiets ook niet een grens van minimaal 10% zakelijk gebruik.
Voor alle middelen geldt de 10% regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
pirke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:14:
[...]

Voor alle middelen geldt de 10% regel.
Inderdaad, alleen aangezien je geen ritten administratie bij hoeft te houden is het redelijk snel aannemelijk dat je dat doet. Als je maar af en toe een ritje kan verantwoorden, en niet alles met de auto doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Ik ben inmiddels enige tijd ZZPér (bezig met 2e volle boekjaar). En onlangs begonnen met het opzij leggen van een x bedrag maandelijks aan pensioen. Nu maak ik dit over naar een spaarrekening maar er zijn natuurlijk ook alternatieven. Ik lees dingen over Brightpensioen.nl en zzppensioen.nl. Maar weet niet goed wat wijsheid is en waar ik verstandig aan doe.

Sowieso, waarom instappen in zoiets in plaats van elke maand een bedrag opzij leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Robbie T schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
Sowieso, waarom instappen in zoiets in plaats van elke maand een bedrag opzij leggen?
Ten eerste zal het daar belegd worden, dus door meer risico te lopen hoop je ook op meer rendement, aangezien het voor een lange beleggingshorizon is, zorgt dat bijna zeker voor een hoger eindkapitaal.

Tevens zal het waarschijnlijk gaan om een (geblokkeerde) pensioenrekening waardoor je gebruikt kunt maken van de belastingvrijstelling (belasting betaal je dan op het moment van uitkering). Maar op zich kan dat dmv de FOR ook op jouw spaarrekening natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Robbie T schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
Op lange termijn is beleggen veel interessanter dan sparen. Op een spaarrekening wordt je geld enkel minder waard (inflatie > spaarrente) terwijl je met beleggen met een looptijd van 10+ jaar makkelijk 4-5% haalt (obv de afgelopen 100 jaar :+). In principe hoef je als zelfstandige "fiscaal aantrekkelijk" product voor te gebruiken omdat je hetzelfde kan bereiken met de FOR. Houd wel rekening dat in eigen beheer opbouwen je uiteindelijk VRH gaat kosten.

Om het kort te houden zou voor een fiscaal aantrekkelijke optie focussen op breed gespreid en lage kosten. Ik ben van plan zelf dit volgend jaar of het jaar erop (dit jaar gestart) mee te beginnen bij Binck. Overigens houd ik voor mijn pensioen wel een spreiding aan tussen wat vast staat tot mijn 67, losse aandelen en aanvullende ETFs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik ben dit jaar begonnen als ZZP'er en heb mezelf meteen aangewend om in te leggen in mijn pensioen: het zijn gewoon maandelijkse "onkosten" die ik ook uit mijn tarief wil/moet betalen. Het is natuurlijk aantrekkelijk om het geld eerst aan andere dingen te besteden, maar met (pensioen)beleggen is het natuurlijk zo dat hoe eerder je inlegt, hoe langer je geld kan renderen. Daarom liever per maand een bedrag inleggen, dan enkel aan het einde van het jaar (je mist dan immers al 11 maanden rendement op je eerste deel-inleg).

Ik heb mijn rekening trouwens bij Brand New Day, zover prima tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Thanks allen voor de verduidelijking. Nog tips waar ik het beste heen kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

Hmmbob schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:48:
Ik ben dit jaar begonnen als ZZP'er en heb mezelf meteen aangewend om in te leggen in mijn pensioen: het zijn gewoon maandelijkse "onkosten" die ik ook uit mijn tarief wil/moet betalen. Het is natuurlijk aantrekkelijk om het geld eerst aan andere dingen te besteden, maar met (pensioen)beleggen is het natuurlijk zo dat hoe eerder je inlegt, hoe langer je geld kan renderen. Daarom liever per maand een bedrag inleggen, dan enkel aan het einde van het jaar (je mist dan immers al 11 maanden rendement op je eerste deel-inleg).

Ik heb mijn rekening trouwens bij Brand New Day, zover prima tevreden over.
Absoluut verstandige woorden! Ik heb er dan voor gekozen om bij Binck zelf te beleggen in de bekende ETF's, maar dat is meer een onderwerp voor het pensioentopic of het beleggen op de beurs-topic.

Vraagje, hoeveel zetten jullie apart? Ik stort elke maand €500. Ben benieuwd of ik daarmee aan de lage kant zit of juist niet ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
page404 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:03:
Vraagje, hoeveel zetten jullie apart? Ik stort elke maand €500. Ben benieuwd of ik daarmee aan de lage kant zit of juist niet ;)
Precies hetzelfde. Ik heb eerst 180 per maand gedaan tot ik de lening om m'n auto te kopen (had daarvoor een leaseauto en te weinig buffer om naast gaan ZZPen ook nog eens een auto te kopen) en toen die lening weg was naar 500 gegaan. Zit zelf bij Bright vanwege de koppeling met SharePeople (m'n AOV-light).

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

[...]
Ik zet elke maand €200 op een pensioenrekening bij Bright en nog eens €100 op een beleggingsrekening bij Bright. In principe beide voor pensioen, maar die laatste is in geval van nood wel bereikbaar voor mijn pensioendatum, de eerste niet.

Verder betaal ik liever meer af aan de hypotheek om de woonlasten te verlagen dan mijn pensioen verder te verhogen.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Robbie T schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:52:
Thanks allen voor de verduidelijking. Nog tips waar ik het beste heen kan?
De meeste ZZPers die ik ken zitten bij Bright of Brand New Day wat betreft het pensioensparen. Dat zijn ETF producten. Eigenlijk doen ze allemaal hetzelfde; ETFs en de kosten zo laag mogelijk houden. Daar gaan 'standaard' pensoenen de mist in; de kosten zijn te hoog t.o.v. het rendement van de markt.

Daarnaast wil ik zelf nog een keer een financieel adviseur in de arm nemen om meer een lange termijnplan te maken. Als ZZPer heb je (itt tot werknemers die vaak vast zitten in een collectief pensioen) volledig de keus in wat je met je geld doet. Of bijvoorbeeld een hypotheek versneld aflossen rendabel is (je hebt een stuk minder geld nodig later als je geen hypotheek hoeft te betalen), is nogal persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:48:
Ik ben dit jaar begonnen als ZZP'er en heb mezelf meteen aangewend om in te leggen in mijn pensioen:
Helemaal eens. Geen idee of het een reactie/aanvulling op mijn post was, maar ik wil eerst mijn (semi) direct opneembare buffer op orde krijgen. Tot nog toe kom ik nog niet aan het vrijgestelde vermogen voor VRH en volgend jaar gaat dat zelfs naar 100k (samen). Resultaten uit het verleden bieden geen garantie maar de winst van de beurs staat inmiddels al gelijk aan een maand aan facturen.

Daarnaast heb ik een ambitie tot financieel onafhankelijk en wil ik zo min mogelijk geld vast zetten tot mijn 67ste (over 36 jaar). Het is voor mij enkel fiscaal interessant en als ik het goed heb kan je met de pensioen reseveringsruimte nog tot 7 jaar terug fiscaal aantrekkelijk inleggen. Tegen die tijd even met een adviseur polsen of mijn plan klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 22-09-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik stort nu 300/maand en wil aan het einde van het jaar in totaal 5000 ingelegd hebben (komt dus nog een "end of year" storting). Dit totaal bedrag is iets meer dan wat er bij mijn loondienst ingelegd werd, en past binnen mijn jaarruimte+ reserveringstruimte.

Ik ben op dit bedrag uitgekomen doordat ik zeker niet minder wilde inleggen dan in mijn laatste loondienst, maar ook de "vrije" buffer op wil bouwen (geld op je pensioenrekening staat vast natuurlijk). Ook wil ik inderdaad de hypotheek versneld gaan afbouwen, nadat we eerst een stuk aangebouwd hebben :+ (ik heb nog een spaarhyptoheek met 5,x% rente, dat is heel rendabel....)

Lang verhaal kort: het zal afhangen van je eigen persoonlijke situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 22-09-2020 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Momenteel leg ik 0 euro in. Ik ben in juni 2019 begonnen aan mijn 1e fulltime opdracht. Nu dus iets langer dan een jaar bezig.

Mijn doel is:
- in 2026 hypotheekvrij

ik twijfel tussen
- a) enkele panden aankopen voor verhuur, zodat ze wanneer ik met pensioen ga afbetaald zijn.
- b) maandelijks pensioen inleggen/sparen

Ik neig naar a maar met de huidige marktomstandigheden weet ik niet of dat slim is. Ook maatschappelijk gezien misschien niet het beste om te doen.

Persoonlijk vind ik 500 euro erg veel (rekening houdend dat je AOW krijgt, een vrouw hebt met AOW + pensioen en een afbetaalde woning).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:30
Ik schuif elke maand 1000 euro door naar Meesman, waarmee ik dan een gezonde mix aan indexfondsen en obligatiefondsen aankoop. Ik doe dit nu sinds 12 maanden (ben er mee begonnen ca. 4 maanden nadat ik als zzp'er ben gestart).

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik me nog nooit heb verdiept in "echt" pensioenbeleggen (bijv. Brand New Day) en de voordelen/nadelen daarvan t.o.v. mijn methode. Ergens volgend jaar maar eens goed bestuderen... Voorlopig werkt dit voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

c-nan schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:30:

Persoonlijk vind ik 500 euro erg veel (rekening houdend dat je AOW krijgt, een vrouw hebt met AOW + pensioen en een afbetaalde woning).
Iedere situatie is anders, maar ik heb AOW, en pensioen opgebouwd tot mijn 45e. Helaas zegt mijnpensioenoverzicht dat ik dan netto €1200 te besteden heb -O-
in 20 jaar kan ik met 8% en 500€ inleg per maand nog een kleine 4 ton bij elkaar sparen (heb al wat opgebouwd nu, vandaar). Dat geld moet dus aanvulling worden op mijn pensioen+AOW. Als ik daar 12000€ p/j uit trek moet ik het een tijdje vol kunnen houden. Ik ga ook pas laat de afweging maken hoeveel ik nog ga aflossen. Maandlasten zijn netto 500€ of zo, dus dat valt mee en wordt nog een stuk minder de komende jaren.
Ook levert aflossen me nu weinig op, ongeveer 4€ p/mnd per 1000€ aflossing, wat ik een matig rendement vind ;)
Al met al geeft die 500€ per maand me in de toekomst meer ruimte. En aangezien ik het zelf doe ben ik flexibel naar de toekomst, ga ik alsnog aflossen als de VRH de pan uit rijst? Spreek ik het alsnog aan als ik een tijd geen inkomen heb en kan ik voorkomen dat ik mijn huis uit moet? Heb ik straks genoeg bij elkaar om wat minder aggresief te sparen? Ook goed! Ik wil volgend jaar sowieso wat meer in gaan leggen, omdat ik dan voldoende buffer heb opgebouwd voor de korte termijn. Het geldb blijft van mij, alleen een ander potje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Hmm is een jaarruimte van grofweg 10% van de bruto-winst normaal?
Indien ja is het slim om de eerste keer direct alle niet gebruikte jaarruimte van de afgelopen jaren te storten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat mag niet zonder meer. Kijk even bij Bright, die hebben een heel handige jaarruimte berekenaar (Excel) online staan die ook dit soort dingen aangeeft.

Edit; oh, ik zie dat ik daarvoor gegevens achter moest laten. Geef me 30min, dan slinger ik hem even online en deel hier een linkje (eerst even eten met de kinderen)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 65% gewijzigd door Hmmbob op 22-09-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Uiteraard wat er toegestaan is :)
Dit is mijn 3e jaar als ZZP'er en heb nog niks ingelegd als zelfstandige.

Als dat 13% klopt heb ik iets van dam. Bijna 13K ruimte per jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door hackerhater op 22-09-2020 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
roelboel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:24:
Members only:
Omzet zegt niet zoveel. Winst cijfers zijn belangrijk, maar zo'n omzet zit je zo op als fulltime IT'er ;)

[ Voor 31% gewijzigd door hackerhater op 22-09-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Prive

Zakelijk

Ik denk dat je de BTW correctie voor prive gebruik nog mist?
Dan de btw. De btw die je betaald bij aanschaf en bij reparaties, is aftrekbaar als je zelf ook btw-belaste prestaties levert. Let wel, bij de btw aftrek geldt wel dan je een correctie moet aanbrengen voor privegebruik van de fiets. Gebruik je de fiets bijvoorbeeld 20% prive (een kilometerregstratie is niet nodig, enkel een reeele schatting), dan is 20% van alle met de fiets samenhangende btw niet aftrekbaar. Je verrekent dit in de laatste aangifte van het jaar.
https://jweadministratie....iets-van-de-zaak-in-2020/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:18

ralpje

Deugpopje

Members only:

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Members only:

[ Voor 59% gewijzigd door Ernemmer op 24-09-2020 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Inclusief BTW gok ik dan ;) ik ben eind vorig jaar begonnen en ben incl BTW ook door de ton heen zie ik nu! Ex BTW moet ik nog een factuurtje of 2 wachten.

Ik herken je gevoel hoor, het is geweldig om te zien wat je als zelfstandige kan verdienen, en ook wel intimiderend wat je als belastingreserve opzij moet zetten ;) Maar het is het waard O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Ik ga dit jaar quitte draaien met een kleine buffertje. Huis kopen/verbouwen heeft genoeg gekost hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
page404 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:39:
[...]

Iedere situatie is anders, maar ik heb AOW, en pensioen opgebouwd tot mijn 45e. Helaas zegt mijnpensioenoverzicht dat ik dan netto €1200 te besteden heb -O-
Heh, ja, Idem ongeveer, maar ik ben dan nu 40. Mooie verhalen van werkgevers over dat er een 'goed' pensioen is, maar het is gewoon een grote oplichtersbende. M'n vriendin is fiscaal jurist geweest en heeft ook als externe bij pensioenvoorzieningen gewerkt, en daar werd men ook gewoon geinstrueerd om een zo positief mogelijk beeld te schetsen. Da's de voornaamste reden dat ze er mee gestopt is; die wereld is hardstikke rot.

Heb het al eerder gezegd maar ik denk dat dit nog best een flinke rel gaat worden als de millennials richting hun pensioen gaan en er dan achterkomen dat ze 40+ jaar vrijwel niks opgebouwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wat ik begrepen hebt is dat pensioen opbouwt in potjes die op je 67ste allemaal dezelfde waarde hebben. Over het algemeen verdubbelt een euro in 10 jaar op de beurs dus hoeft de inleg van een 30 jarig maar 1/6de te zijn van een 60 jarige. Te bizar voor woorden, zeker nu leeftijd werkloosheid steeds meer een ding gaat worden (en dit daar ook aan bijdraagt).

Persoonlijk zou ik liever zien dat ongeacht je leeftijd hetzelfde percentage ingelegd zou worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 22-09-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hier gaat maandelijks 2k naar de aandelen portefeuille in box 3. Daarnaast gebruik ik de FOR maximaal, en stort de overige ruimte af in een geblokkeerde beleggingsrekening. De box 3 aandelen zijn voor vroegpensioen voor als ik geen zin meer heb :)

Daarnaast gaat er nog een kleine 1k per maand naar de hypotheek aflossing in box 1. Dat kan straks als we kleiner willen gaan wonen ook een leuk centje opleveren.

[ Voor 25% gewijzigd door pirke op 22-09-2020 19:22 ]

• page404

page404

Website says no

pirke schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:00:
Hier gaat maandelijks 2k naar de aandelen portefeuille in box 3. Daarnaast gebruik ik de FOR maximaal, en stort de overige ruimte af in een geblokkeerde beleggingsrekening. De box 3 aandelen zijn voor vroegpensioen voor als ik geen zin meer heb :)

Daarnaast gaat er nog een kleine 1k per maand naar de hypotheek aflossing in box 1. Dat kan straks als we kleiner willen gaan wonen ook een leuk centje opleveren.
Of jij brengt elke maand heel veel binnen, of je stopt echt alles in je portefeuille en aflossen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

AJM

page404 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:49:
[...]

Of jij brengt elke maand heel veel binnen, of je stopt echt alles in je portefeuille en aflossen!
Met een belastingdruk <20% en een winst van +/- 130k is dat misschien ook makkelijker ;)
zie pirke in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
page404 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:49:
[...]

De aflossing is de normale maandelijkse betaling excl rente. Er komt zo'n 100k netto per jaar binnen hier. @AJM heeft het correct ;)

• c-nan
Trakteren jullie op je laatste dag bij de klant? Ik heb binnenkort mijn laatste dag en wil eigenlijk trakteren, maar iedereen werkt vanuit huis, er is dus niemand op kantoor, op een enkeling na.

• Hmmbob
Dus dan stuur je een invite naar iedereen en trakteer je degene die er daadwerkelijk zijn:?

Of niet. Want niemand is er. Iets met corona enzo.

• Hydra
c-nan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:33:
Trakteren jullie op je laatste dag bij de klant?
Normaliter wel, maar ga ook binnenkort tegen dat issue aanlopen.
Ik heb binnenkort mijn laatste dag en wil eigenlijk trakteren, maar iedereen werkt vanuit huis, er is dus niemand op kantoor, op een enkeling na.
Ik denk dat ik zelf mensen een presentje thuisstuur.

• pirke
Je moet als zelfstandige zelf aan je pensioen denken. Voor mij is een pot die pas vanaf m'n 70e vrij komt veel te laat. Ik gebruik de fiscale mogelijkheden wel die overblijven na de FOR, maar dat is meer een appeltje voor de dorst. Mijn strategie is dan ook om te zorgen dat dat appeltje niet nodig is.

Mijn vroegpensioen steunt dan ook op 2 pijlers: zelf beleggen in box 3, en (semi)belastingvrij sparen in het huis waarbij we er ook nog woongenot voor terugkrijgen. De bruto rente is al lager dan de inflatie, dus we zijn voor een groot en duur huis gegaan. Daar staat het redelijk risicoloos en is het een mooie hedge tegen de volatiliteit van de aandelenportefeuille (die regelmatig per dag harder schommelt dan mijn maandelijkse inleg...).

Daarnaast verwacht ik dat het vermogen in het huis niet eens nodig gaat zijn om vroeg met pensioen te kunnen. Het is meer een backup. En wellicht willen we kleiner of gelijkvloers gaan wonen als de kinderen het huis uit zijn, dan komt er ook een mooi pensioen vrij :)

• c-nan
Hmmbob schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:38:
Dus dan stuur je een invite naar iedereen en trakteer je degene die er daadwerkelijk zijn:?

Of niet. Want niemand is er. Iets met corona enzo.
Nee, ik ga niemand uitnodigen. Het is thuis werken, tenzij :)
Hydra schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:38:
[...]

Normaliter wel, maar ga ook binnenkort tegen dat issue aanlopen.

[...]

Ik denk dat ik zelf mensen een presentje thuisstuur.
Ik heb geen adressen en zal ik ook niet zomaar krijgen (privacy enzo :))

Hooguit wat ik kan doen is iets achterlaten op hun werkplekken.

Maar normaliter gezien trakteren jullie dus wel bij vertrek?

• page404

page404

Website says no

pirke schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:20:
[...]

De aflossing is de normale maandelijkse betaling excl rente. Er komt zo'n 100k netto per jaar binnen hier. @AJM heeft het correct ;)
Oh ja, jij was diegene die optimaal gebruik maakte van alle fiscale aftrek ;) die aflossing is dus de "gewone" hypotheekaflossing en niet extra als ik het goed begrijp.
Wel interessant om te zien dat de meeste mensen rond die 500€ per maand zitten. Paar uitschieters naar beneden en boven maar de mediaan is wel duidelijk.

• sverzijl
c-nan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:50:
[...]

Nee, ik ga niemand uitnodigen. Het is thuis werken, tenzij :)

[...]

Ik heb geen adressen en zal ik ook niet zomaar krijgen (privacy enzo :))

Hooguit wat ik kan doen is iets achterlaten op hun werkplekken.

Maar normaliter gezien trakteren jullie dus wel bij vertrek?
Normaliter wel. Maar nu eind dit jaar m'n contract af gaat lopen en iedereen tot minstens ergens volgend jaar thuis zal werken ga ik dit nu niet doen. Iets achterlaten op de werkplekken zal ook niet echt werken. Dat ligt er dan nog maanden. En gezien het flexplekken zijn en er tijdens Corona ook nog eens verschillende interne verhuizingen geweest zijn weet ik al helemaal niet meer waar m'n direct collega's zitten :)
Het zij zo.

• sverzijl
[...]

Absoluut verstandige woorden! Ik heb er dan voor gekozen om bij Binck zelf te beleggen in de bekende ETF's, maar dat is meer een onderwerp voor het pensioentopic of het beleggen op de beurs-topic.

Ik leg jaarlijks (meestal tegen einde van het jaar) een 15-20K in via BrandNewDay ('pensioenrekening-beleggen') om van de fiscale voordelen gebruik te maken. Daarnaast heb ik inmiddels ook een aardig box3 vermogen opgebouwd om evt een jaar of 10 eerder te kunnen stoppen (zal wel niet gebeuren omdat ik m'n werk veel te leuk vind, maar het idee is leuk:)

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Ik heb net afgerond bij mijn opdrachtgever. Wij gaan als team binnenkort wel uit eten, we zijn met 5 dus dat is praktisch nog wel realiseerbaar.
Ik betaal de drankjes. Geen taart gedaan oid verder, er is toch niemand op kantoor.

• pirke
page404 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:25:
[...]

Oh ja, jij was diegene die optimaal gebruik maakte van alle fiscale aftrek ;) die aflossing is dus de "gewone" hypotheekaflossing en niet extra als ik het goed begrijp.
Wel interessant om te zien dat de meeste mensen rond die 500€ per maand zitten. Paar uitschieters naar beneden en boven maar de mediaan is wel duidelijk.
De overheid bepaald de spelregels, ik speel gewoon het spelletje ;)

• page404

page404

Website says no

pirke schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:10:
[...]

De overheid bepaald de spelregels, ik speel gewoon het spelletje ;)
Oh maar ik geef je geen ongelijk! Zelfs de brievenbusfirma's kijk ik daar niet echt op aan. Als de overheid dat faciliteert kan je wel Roomser dan de paus zijn maar het is onrealistisch om dat te verwachten. Zorg dan dat de regels eenduidig en eerlijk zijn vanuit de overheid.
Nee, ik heb daar geen enkel moreel oordeel over :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
page404 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:30:
[...]

Oh maar ik geef je geen ongelijk! Zelfs de brievenbusfirma's kijk ik daar niet echt op aan. Als de overheid dat faciliteert kan je wel Roomser dan de paus zijn maar het is onrealistisch om dat te verwachten. Zorg dan dat de regels eenduidig en eerlijk zijn vanuit de overheid.
Nee, ik heb daar geen enkel moreel oordeel over :)
Ik heb minder moeite met een schoonmaker die zwart werkt dan met een Shell of wie dan ook die niet proportioneel meebetalen aan onze economie. Dit soort zwartwerkers geven hun geld tenminste ook binnen onze economie weer uit.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:23
pirke schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:50:
Je moet als zelfstandige zelf aan je pensioen denken. Voor mij is een pot die pas vanaf m'n 70e vrij komt veel te laat. Ik gebruik de fiscale mogelijkheden wel die overblijven na de FOR, maar dat is meer een appeltje voor de dorst. Mijn strategie is dan ook om te zorgen dat dat appeltje niet nodig is.

Mijn vroegpensioen steunt dan ook op 2 pijlers: zelf beleggen in box 3, en (semi)belastingvrij sparen in het huis waarbij we er ook nog woongenot voor terugkrijgen. De bruto rente is al lager dan de inflatie, dus we zijn voor een groot en duur huis gegaan. Daar staat het redelijk risicoloos en is het een mooie hedge tegen de volatiliteit van de aandelenportefeuille (die regelmatig per dag harder schommelt dan mijn maandelijkse inleg...).

Daarnaast verwacht ik dat het vermogen in het huis niet eens nodig gaat zijn om vroeg met pensioen te kunnen. Het is meer een backup. En wellicht willen we kleiner of gelijkvloers gaan wonen als de kinderen het huis uit zijn, dan komt er ook een mooi pensioen vrij :)
Waarom zou je daarnaast niet alsnog lijfrente in box 1 doen. Eens dat vanaf je 70e vrij laat is maar het is wel een periode waar je ook geld nodig gaat hebben dus waarom dat belastingvoordeel volledig laten liggen? Het is niet of, maar en/en... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
page404 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:25:
[...]

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend laag die 500€. Wat doen jullie in godsnaam met de rest van het geld? Ik zit ook rond de 100K netto als ik een 'vol jaar' werk, zoals dit jaar (thx corona). Niet iedereen zal dat halen vermoedelijk, maar dan nog.
Iemand had het over 2k beleggen en 1k naar hypotheek bij 100k netto. Waar gaat dan de overige 5,5k per maand netto heen?? Ik zou niet eens weten waar ik het aan op moest maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ik kom geld te kort. :X

• Hydra
bumble_bee schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:32:
[...]

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend laag die 500€. Wat doen jullie in godsnaam met de rest van het geld?
Dat moet ik nog uitvogelen. Ik zet het nu nog op m'n bufferspaarrekening maar daar wil ik niet meer dan 6 maanden op hebben, en ik zit nu op 8. Denk erover om maar een beleggingsrekening bij Bright naast m'n pensioenrekening te openen.

Ik maak het niet op in ieder geval. Ik maak mijzelf eigenlijk hetzelfde bedrag over als wat ik in loondienst netto verdiende om te voorkomen dat m'n uitgavepatroon te veel stijgt.

• hackerhater
Op dit moment vooral naar de buffer rekening gooien.
Zit nu op grofweg 6 maanden buffer.
Maar wat ermee te doen als de buffer groot genoeg is? Geen idee, wellicht sparen voor die Ferrari? :p
Vakantie-huisje kopen in Zuid-Frankrijk? Time will tell.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 24-09-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend laag die 500€. Wat doen jullie in godsnaam met de rest van het geld? Ik zit ook rond de 100K netto als ik een 'vol jaar' werk, zoals dit jaar (thx corona). Niet iedereen zal dat halen vermoedelijk, maar dan nog.
Iemand had het over 2k beleggen en 1k naar hypotheek bij 100k netto. Waar gaat dan de overige 5,5k per maand netto heen?? Ik zou niet eens weten waar ik het aan op moest maken.
Kinderopvang :'( Kinderopvangtoeslag blijft verbazingwekkend weinig van over als je ICT freelancer bent. Nieuwbouwwoning slobbert ook geld op, natuurlijk. En hoeft niet alles naar de pensioenrekening natuurlijk - er gaat ook gewoon geld naar de spaarrekening voor korte tot middellange termijn. En de zakelijke buffer vanzelfsprekend.

Tja

• page404

page404

Website says no

[...]

Goeie opmerking. Ik heb nog te weinig buffer om me comfortabel te voelen. Dus er gaat bijna 3k per maand heen. En nu heb ik door een mazzeltje net een ruime auto in mijn bezit waar ik even mee vooruit kan (toffe ouders heb ik), maar anders wilde ik ook in dat potje storten.
En ik keer mezelf natuurlijk elke maand 3000€ netto uit als salaris. Zou graag minder doen maar ik ben hoofdkostwinner en betaal ook aardig wat alimentatie.
Volgend jaar wil ik langzaamaan wat meer richting oudedagsvoorziening sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 24-09-2020 17:05 ]

• Deveon
  • Niet online
Vanwege Corona is het momenteel krap maar ik hou als vuistregel aan dat ik minimaal mijn (netto) “salaris” ook apart zet als vermogensopbouw. Hetzij pensioen, buffer of elders. Enige kromme is dat zakelijke uitgaves zoals de auto of telefoon hier buiten vallen.

• Hmmbob
Ik betaal mezelf hetzelfde als in loondienst+afronding naar boven (4k) - daar wordt "in de privé" al flink mee gespaard, oa voor een verbouwing. Daarnaast druk bezig met de buffer te vullen (zitten nu 4x maandsalaris in, maar daar kan je makkelijk langer van doen als je niet zou sparen). Daarnaast net vakantie gehad, inleg pensioen, AOV, examentje hier en daar. Vooral dat bufferen zorgt ervoor dat het allemaal "niet veel" lijkt in mijn 1e jaar, maar als ik naar de boekhouding kijk maakt mijn hart iedere dag een sprongetje.

Stappenplan: verbouwen, hypotheek versneld aflossen, reizen. 1&2 al volgend jaar, misschien 3 ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 24-09-2020 18:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Dat hypotheek-aflossen hè, doen jullie dat omdat het een opgeruimd gevoel geeft? Dat kan een goede reden zijn. Maar met de hypotheekrentes van vandaag de dag en historische rendementen uit breedgespreide beleggingsfonden is het niet in financieel opzicht verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
roelboel schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:36:
Dat hypotheek-aflossen hè, doen jullie dat omdat het een opgeruimd gevoel geeft? Dat kan een goede reden zijn. Maar met de hypotheekrentes van vandaag de dag en historische rendementen uit breedgespreide beleggingsfonden is het niet in financieel opzicht verstandig.
Ben momenteel nog bezig een buffer op te bouwen, maar van plan om sowieso eind dit jaar wel wat te beleggen in indexfondsen. Hypotheek afbetalen ga ik bewust niet doen, heb een rente van 3% en met een beetje mazzel is een rendement van 5% met beleggen goed haalbaar. Als ik dan de keuze heb tussen 10k extra aflossen, of 10k beleggen, is het beleggen op langer termijn veel gunstiger. Er vanuit gaande dat de hele beurs niet in elkaar stort :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
roelboel schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:36:
Ik heb nog een deel met 5,nogwat % wat slecht overgesloten kon worden, die wil ik kwijt. Daar staat tegenover dat het spaardeel ook 5,nogwat% oplevert - meer dan mijn beleggingen dus. Sowieso drukt het de maandlasten, dat is fijn voor het onverhoopte geval dat ik geen grootverdiener meer kan zijn (bijvoorbeeld omdat een idioot tegen me aangereden is ofzo).

Zoals met veel dingen: it depends.... Iedere situatie is anders :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 24-09-2020 22:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wat doen jullie in godsnaam met de rest van het geld?
Ik heb veel geld uitgegeven aan drank, dames en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten.

spoiler:
" I spent a lot of money on booze, birds and fast cars … the rest I just squandered."
- George Best

Maar serieus, ik hield in het begin veel over. Maar ook ik merk dat ik meer ben uitgeven. Motor rijbewijs gehaald, bootje gekocht, paar mooie vakanties, ik rij een leuke auto, enz.

Een ander mooi verhaal was een beginnende freelancer die met veel bravoure tegen me zei: "je moet per jaar makkelijk 30-35K over kunnen houden". Een jaar later vroeg ik of dat gelukt was, en toen lachte hij een beetje zuur, en gaf toe dat het lastiger was dan hij had gedacht. Hij gaf de schuld aan z'n vrouw en z'n gezin, wat je slapjes kunt vinden, maar wat ik eigenlijk ook wel enigszins begrijpelijk vind.

[ Voor 43% gewijzigd door TucanoItaly op 24-09-2020 22:56 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoso
  • Laatst online: 15-07 23:44
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Valoso op 23-10-2020 00:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
Valoso schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:43:
Ik heb een aanbod gekregen om per 1 nov freelance te werken voor 75 euro per uur, en probeer nu te ontdekken wat ik daar dan over van zou houden. Ik kom er eigenlijk niet echt uit, kunnen jullie een grove inschatting maken? Ben ook aan het kijken naar hoe het zit met bedrijfsvorm en startersaftrek en dergelijke, maar wat is dat een partij oninteressant zeg haha. En zoveel uitzonderingen, echt bizar
Dat is onmogelijk te zeggen zonder je situatie te kennen, heel veel factoren spelen daar een rol in. Maar sowieso dat je daar minimaal de helft van over houdt. De gemiddelde freelancer is rond de 35% van de winst kwijt aan inkomstenbelasting na alle aftrekposten en dergelijke. Dit gaat wel uit van full-time en gebaseerd op een heel jaar.

Zet gewoon de helft van die 75 euro iedere maand opzij voor de inkomstenbelasting, en gebruik de andere helft voor je vaste lasten en het opbouwen van een buffer. Dat is iets dat veel (mezelf incluis) hier doen. Dan kom je sowieso niet voor een verassing te staan wanneer je volgend jaar je belastingaangifte doet, en heb je een leuk extra spaarpotje wat dan na het betalen van de IB naar je buffer kan.

Gefeliciteerd met je 1e klus! Je gaat er geen spijt van krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ascension schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:02:
[...]

Waarom zou je daarnaast niet alsnog lijfrente in box 1 doen. Eens dat vanaf je 70e vrij laat is maar het is wel een periode waar je ook geld nodig gaat hebben dus waarom dat belastingvoordeel volledig laten liggen? Het is niet of, maar en/en... :)
Ik gebruik ook de maximale jaarruimte, maar die is niet zoveel meer als je ook al de FOR toepast.
[...]

In 2018 hebben we een huis gekocht, waarvan 150k cash uit de buffer betaald (overwaarde vorige woning niet meegerekend). Vorig jaar 40 zonnepanelen (17k ex btw), een Tesla (42k ex btw) en nieuwe meubels voor in ons nieuwe huis (10k ofzo). Dan gaat het hard hoor ;)

We leven van zo'n 20-25k per jaar excl hypotheek (20k bruto aan rente en aflossing extra). Binnenkort zal mijn vrouw ook weer gaan werken, dan komt er weer kinderopvangkosten bij. Minimale inleg aandelen 24k, dit jaar 20k extra omdat we een hele mooie dip hadden. En dan nog de incidentele uitgaves zoals vakanties etc. Nu met het nieuwe huis blijven we daar de komende jaren nog wel wat geld tegenaan gooien. Maar alleen als de buffers echt overlopen, alles is functioneel, dus haast is er niet bij. Jaarlijks is er zo'n 30k speelruimte na vaste lasten en vaste inleg aandelen (altijd eerst jezelf betalen voordat je het aan anderen geeft...). De afgelopen 2 jaar waren duur, de jaren daarvoor wisten we dat we wilden gaan verhuizen als er eenmaal kinderen waren dus hebben we het voornamelijk opgepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik heb een aanbod gekregen om per 1 nov freelance te werken voor 75 euro per uur, en probeer nu te ontdekken wat ik daar dan over van zou houden. Ik kom er eigenlijk niet echt uit, kunnen jullie een grove inschatting maken? Ben ook aan het kijken naar hoe het zit met bedrijfsvorm en startersaftrek en dergelijke, maar wat is dat een partij oninteressant zeg haha. En zoveel uitzonderingen, echt bizar
https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Zelf zet ik de FOR altijd uit en voor kosten zit je excl auto/AOV voor 5k ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html

Uitgaande van 1600 uur per jaar en 12000 per jaar aan kosten, kom je met 75 per uur uit op 5.423 euro netto besteedbaar. Let wel; hier gaan dus nog wel dingen als je pensioen vanaf.

Bedrijfsvorm; da's gewoon ZZP. Een BV is niet aantrekkelijk met die omzet.

Edit: Had de reactie van @Deveon niet gezien |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 25-09-2020 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
TucanoItaly schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:51:
Een ander mooi verhaal was een beginnende freelancer die met veel bravoure tegen me zei: "je moet per jaar makkelijk 30-35K over kunnen houden". Een jaar later vroeg ik of dat gelukt was, en toen lachte hij een beetje zuur, en gaf toe dat het lastiger was dan hij had gedacht. Hij gaf de schuld aan z'n vrouw en z'n gezin, wat je slapjes kunt vinden, maar wat ik eigenlijk ook wel enigszins begrijpelijk vind.
Nouja, het 'kan' ook prima natuurlijk. Zelf maak ik nog evenveel netto over naar m'n betaalrekening als dat ik in 2018 van m'n werkgever kreeg. De rest maak ik in princiepe niet op. Aan de andere kant ben ik kwa uitgaves wel veel makkelijker geworden. Nieuwe fiets voor oudste dochter ipv. 2e hands. Nieuwe kleding nodig? Prima. Op vakantie? Dan gaan we drie weken ipv. twee.

Maar ik heb nog steeds een youngtimer uit 2003. En de volgende gaat ook een youngtimer worden (mits die regel dan nog bestaat). Het hele idee dat je genoeg gespaard hebt om een jaar niet te hoeven werken is ook wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:38:
[...]

Ik heb minder moeite met een schoonmaker die zwart werkt dan met een Shell of wie dan ook die niet proportioneel meebetalen aan onze economie. Dit soort zwartwerkers geven hun geld tenminste ook binnen onze economie weer uit.
Dan vind je het vast ook geen probleem dat ze daarnaast onterecht een uitkering krijgen van jouw belastingcenten? Ik geef het liever zelf uit..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tanooki schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:33:
[...]

Dan vind je het vast ook geen probleem dat ze daarnaast onterecht een uitkering krijgen van jouw belastingcenten? Ik geef het liever zelf uit..
Wat mij betreft krijgt iedereen een onterechte uitkering (basisinkomen) :+ Werken loont niet voor de meeste met een uitkering. Nu kan de overheid wel miljoenen uitgeven om uitkeringsgerechtigde te pesten, maar wat mij betreft kan dat veel slimmer.

offtopic:
De schoonmaakster en glazenwasser betaal ik ook contant, hoe dat geadministreerd wordt zie ik als een probleem van Den Haag en niet van mij. Overigens heb ik geen probleem om meer belasting te betalen mits daar iets tegenover staat. Dat ik geen probleem heb met meer belasting betalen betekent dan weer niet dat ik het zelf probeer om zo min mogelijk te betalen. Het moet natuurlijk wel collectief meer zijn want met enkel mijn inkomen schiet het niet op.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 25-09-2020 09:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Ben ook aan het kijken naar hoe het zit met bedrijfsvorm en startersaftrek en dergelijke, maar wat is dat een partij oninteressant zeg haha.
Misschien moet je dan even twee keer nadenken of het ondernemerschap wel bij je past.
Hydra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:10:
Bedrijfsvorm; da's gewoon ZZP. Een BV is niet aantrekkelijk met die omzet.
ZZP is geen bedrijfsvorm, dat is onder andere een eenmanszaak, VOF, BV, NV, CV, maatschap wel.

Met een BV kan je nog steeds een ZelfstandigeZonderPersoneel zijn.

Wel handig om te juiste termen hier te blijven gebruiken 8)

[ Voor 38% gewijzigd door _Arthur op 25-09-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_Arthur schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:55:
[...]

Misschien moet je dan even twee keer nadenken of het ondernemerschap wel bij je past.
Dat is misschien wat hard gesteld. Ik ken de uitgangspositie van @Valoso niet, als blijkt dat hij netto niet veel meer overhoud van loondienst naar zzp is dat een overweging om het niet te doen. Je loopt per slot van rekening ook meer risico.
Ik denk dat als hij de startersaftrek nu al niks vind dat hij volgend jaar helemaal teleurgesteld is.
Maar ik ben ook wel benieuwd wat hij verwacht qua belastingdruk en inkomen bij zzp en waarom dat voor hem niet interessant is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb een filosofie en dat is dat je de belangrijke zaken in het leven niet door omstandigheden moet laten sturen. De kleine dingen wel, go with the flow. Maar in grote keuzes moet je zelf de regie houden.

Als ZZP-er werken is iets wat jij moet willen. Het moet voortkomen uit een visie over hoe jij de rest van je werkzame leven wil invullen en niet uit een toevallig aanbod van een recruiter ofzo.

Ik denk dat je niet klaar bent voor deze keuze. Het aanbod is vooral een trigger om eens na te denken over de optie. Als je goed hebt nagedacht en je ziet het helemaal zitten om van project naar project te gaan, kan het alsnog passend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoso
t_captain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:27:
[...]

Ik heb een filosofie en dat is dat je de belangrijke zaken in het leven niet door omstandigheden moet laten sturen. De kleine dingen wel, go with the flow. Maar in grote keuzes moet je zelf de regie houden.

Als ZZP-er werken is iets wat jij moet willen. Het moet voortkomen uit een visie over hoe jij de rest van je werkzame leven wil invullen en niet uit een toevallig aanbod van een recruiter ofzo.

Ik denk dat je niet klaar bent voor deze keuze. Het aanbod is vooral een trigger om eens na te denken over de optie. Als je goed hebt nagedacht en je ziet het helemaal zitten om van project naar project te gaan, kan het alsnog passend zijn.
Ik begrijp je punt, ik trek nu ook al van project naar project als consultant, en dat bevalt prima, en zie het zelfstandige ook zeker als hoe ik wil werken. Waar ik op doelde, is dat het er 5 regels zijn of de telefoon zakelijk of prive voor de belasting is. En dat ik het idee heb dat je zo meerdere keuzes moet maken, terwijl het mij eigenlijk niet boeit, en in die zin fiscaal het meest gunstige wil kiezen. Ik lees dit document (https://download.belastin...emen_2020_aa9701z01fd.pdf) van de belastingdienst, en dan denk ik, ik focus liever op het ondernemen/techniek dan dat ik van de hoed en de rand weet over wat aftrekbaar is. Gelukkig is daar een oplossing voor, en dat is een boekhouder.

Qua risico kan ik het goed aan, heb 50k cash en lage kosten, plus het contract is voor een jaar. Qua loon ga ik er fors op vooruit, dus ik ga de stap naar zzper wel maken. Als bedrijfsvorm ga ik een eenmanszaak oprichten, ik kom het eerste jaar door het urencrtierium niet in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Heb er zin in :) nu nog mijn werkgever op de hoogte stellen, en proberen het uurtarief nog iets hoger te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

page404 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:26:
Dat is misschien wat hard gesteld. Ik ken de uitgangspositie van @Valoso niet, als blijkt dat hij netto niet veel meer overhoud van loondienst naar zzp is dat een overweging om het niet te doen. Je loopt per slot van rekening ook meer risico.
Het ging met mijn opmerking helemaal niet over de (eventuele) inkomsten. Maar meer met alles wat bij het ondernemerschap komt kijken. Als je het al niet interessant vindt om de basis zaken uit te zoeken, moet je dan wel ondernemer willen zijn, moet je je afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Valoso schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:58:
[...]
Gelukkig is daar een oplossing voor, en dat is een boekhouder.
Dat zou ik altijd aanraden. Je kan dan altijd je vragen ergens kwijt en er is ontzettend veel grijs gebied. Volg je letterlijk het ondernemershandboek dan zal je veel potentiële zakelijke kosten niet (geheel) kunnen aftrekken. Plus al die tijd in het uitzoeken kan je beter in ondernemer stoppen.

In het slechts geval kost het je 1000 euro per jaar, maar de helft is ook goed mogelijk. Al heb ik gemerkt dat de echte prijsvechters duidelijk wat minder meedenken. Zo heeft mijn boekhouder geen probleem met Airpods op de zaak, maar van een collega ZZP'er hoorde ik dat zijn boekhouder daar niet in mee ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoso
_Arthur schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:07:
[...]

Het ging met mijn opmerking helemaal niet over de (eventuele) inkomsten. Maar meer met alles wat bij het ondernemerschap komt kijken. Als je het al niet interessant vindt om de basis zaken uit te zoeken, moet je dan wel ondernemer willen zijn, moet je je afvragen.
Ben ik met je oneens, ik denk dat bijvoorbeeld de gemiddelde bakker/tulpenboer vooral bezig wil zijn met bakken/tulpen, en het hen in die zin minder uitmaakt welk type bedrijfsvorm zij hebben, en of ze de kosten van het eten tijdens hun zakelijke hotelovernachting wel of niet kunnen aftrekken. Wat zij uiteraard wel belangrijk vinden is wat er onder aan de streep over blijft.
Pagina: 1 ... 172 ... 643 Laatste