Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Wackmack schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:39:
[...]

Interessant! Wat zijn je werkzaamheden? File share naar de Cloud en jij behandeld het hele traject? Dat klinkt zeker goed.

Ontmoet je veel zzper op dit vakgebied? Kom er relatief weinig tegen. Zie vooral veel project leiders die extern zijn en natuurlijk veel ontwikkelaars.
Ik probeer zo veel mogelijk het hele project te pakken van start (Visie en strategie) tot (begeleiden van) implementatie. Ik doe eigenlijk weinig opdrachten waar ik direct enkel migraties doe.

Mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit:
Functionele en technische workshops faciliteren
Functioneel en technische ontwerpen
Implementaties en migraties
Opzetten van governance en documentatie
Opzetten van beheer en documentatie
Advies over het gebruik van security en compliance tools

Ik heb best een groot netwerk (heb bij een aantal partners gewerkt) en denk dat ik binnen het collaboration vlak 10 tot 15 zelfstandige ken, maar uiteraard met eigen expertises. Wat ik zie is dat veel organisaties (vooral grotere en semi en publieke sector) niet alles willen uitbesteden aan 1 partij, maar juist meer gaan op expertise van een persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
pirke schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:02:
Ik kreeg vandaag een brief van Movir dat ze de premie van de AOV per 1 januari met 5% gaan verhogen, met als reden de lage rente. Fijn, dat soort eenzijdige afspraken. Wellicht dat Corona hier ook een rol in speelt: meer burnout klachten wellicht vanwege gebrek aan sociale interactie? Financiële zorgen?

Ik zit nu sterk te overwegen om de hele verzekering maar op te zeggen. Met de inkomsten van mijn vrouw en ons box 3 vermogen zouden we ook best toe kunnen. De impact van arbeidsongeschiktheid wordt daarmee best te overzien, maal de kleine kans dat hij nodig gaat zijn. Scheelt ook weer een flinke slok elk jaar.
Voor mij is de AOV vooral om de situatie af te dekken dat ik volledig arbeidsongeschikt wordt door een ongeluk (er hoeft maar een idioot verkeerd tegen me aan te rijden op de A50...).

Als je denkt dat je vermogen en inkomsten van je vrouw voldoende zijn om deze situatie tot je overlijden op te vangen, dan heb je geen AOV nodig. Anders is het misschien toch een risico dat je wil afdekken (en kan je gaan kijken naar de hoogte daarvan).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
com2,1ghz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:23:
Broodfonds om het 2 jaar uit te kunnen zingen, overbruggen met AOV met uitkering vanaf 2 jaar.
Ik vind die uitgestelde AOVs ook nog behoorlijk duur trouwens. Ik heb dus alleen dat 'broodfonds' (SharePeople), geen AOV.
Hmmbob schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Voor mij is de AOV vooral om de situatie af te dekken dat ik volledig arbeidsongeschikt wordt door een ongeluk (er hoeft maar een idioot verkeerd tegen me aan te rijden op de A50...).
Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van je vakgebied. Als ITer heb ik m'n hoofd en m'n handen nodig. De kans dat ik meer dan 2 jaar arbeidsongeschikt ben, maar niet gewoon hardstikke dood ben, is wel echt heel erg klein. In die worst-case situatie heb ik een vrouw die kan werken.

[ Voor 47% gewijzigd door Hydra op 01-10-2020 09:04 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Lisadr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 01:01:
Goed dat je altijd 2 projecten tegelijk doet. Als je maar 1 opdrachtgever hebt over een heel jaar dan zal de Belastingdienst dit als loondienst kunnen beschouwen.
Kunnen ze vinden maar ik ken als ZZP 'enterprise' software engineer een hoop andere ZZP software engineers en die zitten over 't algemeen toch altijd op 1 enkel project. Er is simpelweg geen ruimte voor meer dan 1 klant; die projecten zijn gewoon te groot. En ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand daarmee in de problemen gekomen is. Nota bene; de belastingdienst heeft dit soort mensen ook voor zich werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Hankie0412 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

Ik probeer zo veel mogelijk het hele project te pakken van start (Visie en strategie) tot (begeleiden van) implementatie. Ik doe eigenlijk weinig opdrachten waar ik direct enkel migraties doe.
Ik zit redelijk in dezelfde hoek en overweeg als zelfstandige verder te gaan. Mag ik vragen in welke range (ik hoef echt geen nauwkeurig bedrag) je tarief ongeveer zit?
Ik zie heel weinig referentiepunten voor dit soort functies, dus vind het lastig inschatten.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

Ik vind die uitgestelde AOVs ook nog behoorlijk duur trouwens. Ik heb dus alleen dat 'broodfonds' (SharePeople), geen AOV.
Idem hier. Ik zit dus ook rond te kijken voor een uitgestelde AOV.

Zat ook eigenlijk rond te neuzen bij een ZZP organisatie zoals ZP zaken, ZZP Nederland. Dan krijg je nog een korting erbij. Tevens ook een korting op een BAV(die ik ook niet heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:08:
Zat ook eigenlijk rond te neuzen bij een ZZP organisatie zoals ZP zaken, ZZP Nederland. Dan krijg je nog een korting erbij. Tevens ook een korting op een BAV(die ik ook niet heb)
Beroeps/bedrijfsverzekering heb ik wel. Is vanuit m'n klant verplicht en is ook maar 60e per maand ofzo. Maar die sluit je ook niet af met ZZP Nederland zelf (het is gewoon een referral). Ik heb ook via hen naar AOVs gekeken en ook daar kom je iedere keer bedrogen uit. De quotes die je in eerste instantie ziet zijn het eerste jaar; na een tijdje vervalt de korting en bovendien gaat de prijs na je 40e ofzo echt hard omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:02:
Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van je vakgebied. Als ITer heb ik m'n hoofd en m'n handen nodig. De kans dat ik meer dan 2 jaar arbeidsongeschikt ben, maar niet gewoon hardstikke dood ben, is wel echt heel erg klein. In die worst-case situatie heb ik een vrouw die kan werken.
Helemaal eens, maar dat is dus wel een case die je doordacht moet hebben. En daar dan je eigen beslissing uit maken :)

In mijn geval ben ik verreweg de hoofdkostwinner en gaat mijn vrouw geen 40u kunnen werken door omstandigheden. Dus ik heb wel degelijk een risico af te dekken ;-)

50 mensen, 50 situaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Beroeps/bedrijfsverzekering heb ik wel. Is vanuit m'n klant verplicht en is ook maar 60e per maand ofzo. Maar die sluit je ook niet af met ZZP Nederland zelf (het is gewoon een referral). Ik heb ook via hen naar AOVs gekeken en ook daar kom je iedere keer bedrogen uit. De quotes die je in eerste instantie ziet zijn het eerste jaar; na een tijdje vervalt de korting en bovendien gaat de prijs na je 40e ofzo echt hard omhoog.
Aah, het klonk al te mooi om waar te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
ralpje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:08:
[...]

Ik zit redelijk in dezelfde hoek en overweeg als zelfstandige verder te gaan. Mag ik vragen in welke range (ik hoef echt geen nauwkeurig bedrag) je tarief ongeveer zit?
Ik zie heel weinig referentiepunten voor dit soort functies, dus vind het lastig inschatten.
Dat mag zeker wel. De gemiddelde partner zit tegenwoordig op de 125+ euro ik hou de range tussen de 90 en 100 euro aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Ik heb ook via hen naar AOVs gekeken en ook daar kom je iedere keer bedrogen uit. De quotes die je in eerste instantie ziet zijn het eerste jaar; na een tijdje vervalt de korting en bovendien gaat de prijs na je 40e ofzo echt hard omhoog.
Opzich zijn ze wel interessant door de 18,49 korting per maand. Maar het blijft noodzakelijk om voor elke AOV de totaal premie over het verloop te berekenen. Pas dan kan je ze vergelijken op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
[...]

BAV + AVB heb ik via ZZP Nederland lopen. Via hen krijg je een korting bij Hiscox die je anders niet hebt.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Hankie0412 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Dat mag zeker wel. De gemiddelde partner zit tegenwoordig op de 125+ euro ik hou de range tussen de 90 en 100 euro aan.
Check, dank. Dat komt redelijk overeen met mijn inschatting inderdaad. Fijn om te weten :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
c-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:23:
BAV + AVB heb ik via ZZP Nederland lopen. Via hen krijg je een korting bij Hiscox die je anders niet hebt.
I know, heb ik ook. Maar het gaat me vooral om de AOV. BAV/AVB is hoe dan ook niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

I know, heb ik ook. Maar het gaat me vooral om de AOV. BAV/AVB is hoe dan ook niet zo duur.
Nog geen uur werken, voor de maandpremie.... En in mijn geval ook verplicht door de opdrachtgever inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:20:
Opzich zijn ze wel interessant door de 18,49 korting per maand. Maar het blijft noodzakelijk om voor elke AOV de totaal premie over het verloop te berekenen. Pas dan kan je ze vergelijken op prijs.
Ja, maar 18.49 op een bruto bedrag van 300-400 euro per maand is natuurlijk peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
BAV vind ik zelf dan weer onzin om te hebben. Daar wil ik nog geen stuiver voor uitgeven :) AVB was wel verplicht bij huidige klant. Gezien dat 50 euro per jaar is heb ik daar geen probleem van willen maken (was misschien niet geheel consistent van mezelf:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Nog een ander 'erger' gevaar van AOVs; zelfs als je geaccepteerd bent, betekent dit niet dat je veilig bent. Ze gaan pas in je verleden graven als er iets gebeurt, en als je dan niet aan hun voorwaarden voldoet (zoals niet meldden dat je astma hebt ofzo), kunnen ze je contract de nek omdraaien en moet je al het ontvangen geld tot dan toe terugbetalen. Dit soort verhalen bijvoorbeeld.

Dat leidt er bij mij toe dat ik ook een principieel bezwaar heb tegen dit soort clubs. Hun doel is duidelijk; geld verdienen. Zoveel mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 01-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sverzijl schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:45:
BAV vind ik zelf dan weer onzin om te hebben.
Nieuwsgierig maar; waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:46:
Nog een ander 'erger' gevaar van AOVs; zelfs als je geaccepteerd bent, betekent dit niet dat je veilig bent. Ze gaan pas in je verleden graven als er iets gebeurt, en als je dan niet aan hun voorwaarden voldoet (zoals niet meldden dat je astma hebt ofzo), kunnen ze je contract de nek omdraaien en moet je al het ontvangen geld tot dan toe terugbetalen. Dit soort verhalen bijvoorbeeld.

Dat leidt er bij mij toe dat ik ook een principieel bezwaar heb tegen dit soort clubs. Hun doel is duidelijk; geld verdienen. Zoveel mogelijk.
Daarom moet je ook alles eerlijk invullen, heb zelf 10 jaar geleden last van mijn rug gehad (heb gewoon door kunnen werken), bij de aanvraag voor mijn AOV werd dit dus gesteld en heb ik het eerlijk ingevuld. Gevolg dat ze mijn huisartsdossier hebben opgevraagd (met mijn toestemming) en ik nu een uitsluitingsclausule (max 6maanden uitkering) hiervoor heb mocht ik door dit zelfde euvel arbeidsongeschikt worden. Ik ga er vanuit dat ik mijn beroep kan blijven uitoefenen dus vind dit geen probleem maar erg fijn is het niet. Daarom heb ik ook voor de eerste 2 jaar Sharepeople, die stellen geen vragen

Voortaan ga ik dus ook niet meer met klachten naar de huisarts maar gewoon direct naar de fysio/chiropractor en betaal dit zelf ipv verzekering

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 01-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:42:
Ja, maar 18.49 op een bruto bedrag van 300-400 euro per maand is natuurlijk peanuts.
6656.40 euro op een looptijd van 30 jaar is toch best aardig.

(Moet je vast ook 30 jaar lid blijven van ZZP Nederland :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Nieuwsgierig maar; waarom?
Laat ik het zo zeggen, de kans dat ik een hersenbloeding krijg en aanspraak moet maken op mijn AOV is vele malen groter dan dat een klant mij zal aanklagen wegens financiele schade.
De kans dat ik dat (al dan niet moedwillig) aanricht of zelfs kan aanrichten is mij veel te klein om dit te gaan verzekeren. Daarnaast kunnen ze me sowieso niet aanklagen voor meer dan mijn jaaromzet, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
GrooV schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:03:
Daarom moet je ook alles eerlijk invullen
Het gaat niet om eerlijk invullen. Het gaat erom dat ook dingen die 20 jaar geleden gebeurd zijn, die je al lang niet meer weet, en helemaal niet relevant zijn voor wat er nu gebeurt, aangegrepen worden om uitkering te voorkomen.

Dit is m.i. extreem onethisch. Niemand kiest ervoor om arbeidsongeschikt te worden, en al helemaal een ZZPer die daarvoor goed verdiende niet.
, heb zelf 10 jaar geleden last van mijn rug gehad (heb gewoon door kunnen werken), bij de aanvraag voor mijn AOV werd dit dus gesteld en heb ik het eerlijk ingevuld. Gevolg dat ze mijn huisartsdossier hebben opgevraagd (met mijn toestemming) en ik nu een uitsluitingsclausule (max 6maanden uitkering) hiervoor heb mocht ik door dit zelfde euvel arbeidsongeschikt worden.
Nou, ik vermoed/vrees dat als je uberhaupt iets met je rug krijgt wat je arbeidsongeschikt maakt, je geen uitkering gaat krijgen. Ongeacht van of bewezen kan worden dat het iets hiermee te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
_Arthur schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

6656.40 euro op een looptijd van 30 jaar is toch best aardig.
Procentueel is het exact hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Kleine rant: worden jullie ook wel eens lukraak benaderd door recruiters die personeel willen slijten?
I am working with an engineer who is seeking her next career move ...
Ik heb nergens enige indicatie staan dat ik hulp zoek. Alleen dat ik eigenaar van van (eenmanszaak), consulting partner van (netwerk) en eigenaar van (nog een eenmanszaak). Geen vacatures of wat dan ook.

Ik vermoed dat de aangeboden engineer ook geen weet heeft dat ze bij mij wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
t_captain schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:04:
Kleine rant: worden jullie ook wel eens lukraak benaderd door recruiters die personeel willen slijten?

[...]

Ik heb nergens enige indicatie staan dat ik hulp zoek. Alleen dat ik eigenaar van van (eenmanszaak), consulting partner van (netwerk) en eigenaar van (nog een eenmanszaak). Geen vacatures of wat dan ook.

Ik vermoed dat de aangeboden engineer ook geen weet heeft dat ze bij mij wordt aangeboden.
Cold calling. Er zal vast nog geen eens een engineer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan

[...]

Genoeg indicaties dat je personeel in dienst zou kunnen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Het gaat niet om eerlijk invullen. Het gaat erom dat ook dingen die 20 jaar geleden gebeurd zijn, die je al lang niet meer weet, en helemaal niet relevant zijn voor wat er nu gebeurt, aangegrepen worden om uitkering te voorkomen.

Dit is m.i. extreem onethisch. Niemand kiest ervoor om arbeidsongeschikt te worden, en al helemaal een ZZPer die daarvoor goed verdiende niet.
Dan vraag je zelf even je dossier op bij de huisarts. Je hoeft ook niet alles nog te weten, alleen wat ze vragen
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
Nou, ik vermoed/vrees dat als je uberhaupt iets met je rug krijgt wat je arbeidsongeschikt maakt, je geen uitkering gaat krijgen. Ongeacht van of bewezen kan worden dat het iets hiermee te maken had.
Nee hoor, clausule is redelijk specifiek, als ik een dwarslaesie krijg door een ongeluk is dit nog steeds gedekt. Daarnaast kan ik waarschijnlijk nog gewoon werken

Maar goed, zoals bij alles, wie eist bewijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412

[...]

Ja die krijg ik ook regelmatig. Schieten en hopen dat er wat raak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ja, fucking irritant. En met een "CTO" rol op m'n LinkedIn is dat nog eens veel erger geworden. Ik denk dat bijna de helft van m'n LinkedIn spam nu 'sales' is, en de "ik heb een baan voor je" spam is niet minder geworden.

Het is echt verschrikkelijk. IMHO is LinkedIn gewoon belangrijk, maar de lol is er wel een beetje af zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
sverzijl schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Laat ik het zo zeggen, de kans dat ik een hersenbloeding krijg en aanspraak moet maken op mijn AOV is vele malen groter dan dat een klant mij zal aanklagen wegens financiele schade.
De kans dat ik dat (al dan niet moedwillig) aanricht of zelfs kan aanrichten is mij veel te klein om dit te gaan verzekeren. Daarnaast kunnen ze me sowieso niet aanklagen voor meer dan mijn jaaromzet, maar dat terzijde.
Ik heb het meer genomen omdat ik vernam dat het soms als eis gesteld wordt en dus ook afweging van investering vs mogelijke bedorven omzet als het niet hebben ervan een opdracht afketst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Hertog_Martin schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Ik heb het meer genomen omdat ik vernam dat het soms als eis gesteld wordt en dus ook afweging van investering vs mogelijke bedorven omzet als het niet hebben ervan een opdracht afketst.
Ik heb het 1x als eis gezien, maar na kort overleg is de eis voor een BAV gewijzigd in een eis voor AVB.
Als dit niet 'uitonderhandeld' kan worden dan is het mogelijk wel de investering waard voor de duur van de opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 07:43

[...]

Ja, zelfde probleem. Om de een of andere reden veel Indiërs, ook op persoonlijke titel. De bedrijven waar het om gaat komen vaak uit het Oosten van de EU. Waarschijnlijk zoeken ze gewoon op Founder/Eigenaar oid. Ik heb soortgelijke omschrijvingen op m'n profiel.

Het is trouwens iets van dit jaar. Voorgaande jaren speelde dat niet (bij mij).

[ Voor 18% gewijzigd door JorzoR op 01-10-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
TucanoItaly schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

"Gatekeeping is when someone takes it upon themselves to decide who does or does not have access or rights to a community or identity."

Elke twee weken post er iemand over dat "dit niet écht ondernemen is". Vaak door 1 of andere willekeurig en/of simplistisch criterium toe te passen.

Ik vind het de moeite waard om daarop te wijzen, want ik vind het beledigend voor mijzelf en m'n mede-ondernemers.
Er is niemand die iemand hier de toegang ontzegd, en het is het het topic voor 'freelance ICT-ers' en die identiteit mag iedereen zich aanmeten. Dus nee, dit is geen gatekeeping.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

[...]

De laatste weken ineens heel veel van dit soort lui. Veel Rusland/Oost-Europa en India.
"heb je hulp nodig met onze IT specialisten? Wij hebben mensen beschikbaar".
Ik blok en rapporteer ze. Ik ga toch ook niet bij de deuren langs of iemand toevallig nog een consultancy klus heeft? Dat is ongeveer net zo random :X

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik heb mijn eenmanszaak trouwens niet op LinkedIn staan. Enkel de bedrijven waar ik opdrachten voor heb gedaan. Onder mijn naam als titel heb ik staan dat ik freelancer ben. Ik heb dus geen last van dat soort berichten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:36:
Er is niemand die iemand hier de toegang ontzegd, en het is het het topic voor 'freelance ICT-ers' en die identiteit mag iedereen zich aanmeten. Dus nee, dit is geen gatekeeping.
Je neemt de term te letterlijk. "Je bent geen X als Y" is weldegelijk gatekeeping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Hertog_Martin schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Ik vind bedorven omzet wel een leuke term; da's als je geld te lang op een spaarrekening staat, dan gaat 't stinken ;)

Maar ik vermoed dat je naar "gedorven" op zoek was hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
c-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:32:
Ik heb mijn eenmanszaak trouwens niet op LinkedIn staan. Enkel de bedrijven waar ik opdrachten voor heb gedaan. Onder mijn naam als titel heb ik staan dat ik freelancer ben. Ik heb dus geen last van dat soort berichten :P
Same, uiteraard kan je allemaal fancy titels bedenken maar ben gewoon freelancer. Op LinkedIn maak ik wel onderscheid tussen wat ik doe en bij wie ik het doe zodat ik niet zo maar de omgeving van de klant prijs geef. Bij de klant staat enkel een stukje op basis van wat ze zelf op hun website profileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Welke tussenpartijen zijn goed om mee samen te werken en welke niet? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
blizzard001 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:02:
Welke tussenpartijen zijn goed om mee samen te werken en welke niet? Iemand ervaring?
Er zijn er zo enorm veel tegenwoordig...

Dus in plaats van namen gewoon een paar tips:

- Als het even kan, gewoon met Nederlandse partijen samenwerken, geen reden om met een club uit India of de UK te werken als er ook 1000 clubs in Nederland zijn
- Vertrouwen en transparantie is key, als de tussenpartij niet transparant heeft of jij er geen goed gevoel bij hebt, niet doen
- Vraag door over de eindklant, zoek naar partijen die exclusieve leverancier zijn of zelf relaties onderhouden met eindklanten, CV schuivers die kijken op Headfirst en Brainnet etc... heb je niet veel aan, dat kan je zelf ook
- Als je dan uiteindelijk een tussenpartij hebt gevonden, let er dan op dat de marge van de tussenpartij redelijk is, 10 euro per uur is marktconform, 15 per uur toch wel de bovengrens. Alles daarboven moeten dan wel flinke extra's tegenover staan zoals extreem snel uitbetalen en het debiteurenrisico dragen etc...

Rechtstreeks bij een eindklant zitten is natuurlijk beter dan via een tussenpartij. Kijk dan ook gewoon rond op vacaturesites en LinkedIn, en wees niet bang om corporate recruiters of hiring managers zelf te benaderen, ook al is de vacature voor loondienst.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Hydra schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Je neemt de term te letterlijk. "Je bent geen X als Y" is weldegelijk gatekeeping.
Hij post een definitie, en daar reageer ik op. Als dat niet klopt is de defnitie oerslecht. Bovendien kan je beter op het statement reageren, ipv activistische leuzen herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nog een tip mbt tussenpartijen: spreek een afbouwschema af voordat je de opdracht hebt aangenomen. Evt 100% ten gunste van jouw tarief (vs eindklant). Bijv 50% na 1 jaar, 100% na 2 jaar. Of nog wat sneller.

Tussentijds / naderhand is het lastig nog iets te wijzigen.

[ Voor 26% gewijzigd door indexample op 01-10-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Ik zie net een opdracht voorbij komen met daarin:
- Geen ZZpers toegestaan
- Voor de <klant> zijn we op zoek naar de beste specialisten die naast hun technische skills ook beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden. Houdt rekening met de 2 procent betalingskorting die <klant> hanteert. Dit houdt in dat er 2 procent van het uurtarief afgaat echter is de betalingstermijn 2 weken. Hier kan niet voor gekozen worden. Dit geldt voor alle externen
- Alleen kandidaten in loondienst bij leverancier.
Nu is het 1e punt natuurlijk al strijdig met de "de beste specialisten" uit het 2e punt, maar die 2% lees ik enerzijds als "oh, ik moet mijn uurtarief delen door 0,98" en anderzijds als "nee, dank je". Voor zo'n toko wil je als respectabele ondernemer toch helemaal niet werken?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
RichieB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:58:

[...]

Nu is het 1e punt natuurlijk al strijdig met de "de beste specialisten" uit het 2e punt, maar die 2% lees ik enerzijds als "oh, ik moet mijn uurtarief delen door 0,98" en anderzijds als "nee, dank je". Voor zo'n toko wil je als respectabele ondernemer toch helemaal niet werken?
Voor de klant of tussenpersoon?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Klant is een prima klant lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe

[...]

Toch gewoon heel simpel, je tarief met 2% omhoog gooien :) Die 2% klinkt overigens als een "gedwongen" factoring constructie, lijkt me sterk dat dit vanuit de eindklant is. Lijkt me meer een trucje van de tussenpartij/broker om 2% extra af te snoepen van het tarief als marge voor hen. Waarschijnlijk betaalt de eindklant de tussenpartij gewoon al vlot, dus mooi makkelijk om dan te zeggen "kost je 2% maar dan heb je wel binnen 2 weken je geld" terwijl ze zelf al na 1 week het geld hebben :+

Maar dit soort dingen is dus wat ik paar dagen terug bedoelde met dat het kabinet het hele ZZP gebeuren verpest voor ons. De enige reden die ik kan bedenken waarom de eindklant dit zou zeggen is omdat ze niet het risico willen lopen op verkapt dienstverband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Hatsjoe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:04:
[...]
Toch gewoon heel simpel, je tarief met 2% omhoog gooien :)
[...]
Nee, 2% erbij en daar weer 2% vanaf is 99,96% van je oorspronkelijke tarief. Je moet je tarief delen door 0,98.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
c-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Voor de klant of tussenpersoon?
Voor die tussenpersoon sowieso niet. Maar ook de klant.. je wilt de best specialisten maar ze moeten wel ergens in loondienst zijn. 8)7 Die 2% zal ongetwijfeld zoals @Hatsjoe zegt van de tussenpersoon komen die net doet alsof de leverancier dit afdwingt. Dat is meteen een dikke showstopper: liegen over de zakelijke voorwaarden.
Klant is een prima klant lijkt mij.
Mwoah. Ik heb er een paar jaar gezeten en vond sommige afdelingen/teams wel aardig. Bij het gros van de IT afdeling zou ik niet (meer) willen werken. In december/januari verplicht 2 weken vrij en na een jaar eenzijdig 20% van het tarief afgooien. Niet mijn definitie van "prima klant".

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 01-10-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Laatst online: 20-09 09:18
RichieB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:29:

Die 2% zal ongetwijfeld zoals @Hatsjoe zegt van de tussenpersoon komen die net doet alsof de leverancier dit afdwingt. Dat is meteen een dikke showstopper: liegen over de zakelijke voorwaarden.
Ik heb begrepen dat die 2% een uitvloeisel is van het omvallen van één van hun vaste contract management partijen vorig jaar (TCP). Deze klant eist nu dat externe inhuur binnen 8 dagen door de tussenpartijen betaald wordt en verwacht daarvoor een korting van 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Zo'n korting "werkt" natuurlijk alleen voor tarieven die afgesproken zijn en dan worden open gebroken via de welbekende "slikken of stikken" methode (ben je het er niet mee eens dan wordt je contract opgezegd). Daarna doen alle nieuwe opdrachtnemers die dit in de voorwaarden zien staan zijn tarief omhoog. Slimme inkopers daar bij die "prima klant".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Jogai schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Nee, niet letterlijk. Ik heb het niet over een letterlijke moderator die iemand eruit houdt. Meer over posters die, soms ook gewoon onbewust, hele groepen afserveren als zijnde freelancers.

Maar verder zijn we het met elkaar eens hoor, ik verwelkom iedereen die zich de freelance identiteit aanmeet.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Mirabello schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:49:
[...]

Ik heb begrepen dat die 2% een uitvloeisel is van het omvallen van één van hun vaste contract management partijen vorig jaar (TCP). Deze klant eist nu dat externe inhuur binnen 8 dagen door de tussenpartijen betaald wordt en verwacht daarvoor een korting van 2%.
Ik had al van deze "verplichte 2% korting bij snelle betaling" bij ING gehoord lang voordat TCP omviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hatsjoe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

- Als het even kan, gewoon met Nederlandse partijen samenwerken, geen reden om met een club uit India of de UK te werken als er ook 1000 clubs in Nederland zijn
- Vertrouwen en transparantie is key, als de tussenpartij niet transparant heeft of jij er geen goed gevoel bij hebt, niet doen
- Vraag door over de eindklant, zoek naar partijen die exclusieve leverancier zijn of zelf relaties onderhouden met eindklanten, CV schuivers die kijken op Headfirst en Brainnet etc... heb je niet veel aan, dat kan je zelf ook
- Als je dan uiteindelijk een tussenpartij hebt gevonden, let er dan op dat de marge van de tussenpartij redelijk is, 10 euro per uur is marktconform, 15 per uur toch wel de bovengrens. Alles daarboven moeten dan wel flinke extra's tegenover staan zoals extreem snel uitbetalen en het debiteurenrisico dragen etc...

Rechtstreeks bij een eindklant zitten is natuurlijk beter dan via een tussenpartij. Kijk dan ook gewoon rond op vacaturesites en LinkedIn, en wees niet bang om corporate recruiters of hiring managers zelf te benaderen, ook al is de vacature voor loondienst.

Succes!
Dank voor je uitgebreide antwoord! Is Headfirst een beetje ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
blizzard001 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord! Is Headfirst een beetje ok?
Ligt er compleet aan wat je expertise is en bij wat voor bedrijven je wilt werken. Via brokers kom je vooral terecht bij grote bedrijven en de overheid. Ik als Cloud Architect zie maar weinig boeiends voorbij komen op die marktplaatsen, wel veel vraag naar developers, scrum masters, operationeel beheerders etc...

Beste is om gewoon een goed netwerk op te bouwen waarbij je de tussenpartijen en brokers kunt passeren. De facturering loopt dan soms alsnog via een tussenpartij, maar deze kosten, a 2 euro per uur, zijn dan vaak voor de eindklant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
Hatsjoe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Ligt er compleet aan wat je expertise is en bij wat voor bedrijven je wilt werken. Via brokers kom je vooral terecht bij grote bedrijven en de overheid. Ik als Cloud Architect zie maar weinig boeiends voorbij komen op die marktplaatsen, wel veel vraag naar developers, scrum masters, operationeel beheerders etc...

Beste is om gewoon een goed netwerk op te bouwen waarbij je de tussenpartijen en brokers kunt passeren. De facturering loopt dan soms alsnog via een tussenpartij, maar deze kosten, a 2 euro per uur, zijn dan vaak voor de eindklant.
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
@Djerro123 20% marge is absurd hoog. Als ik met een tussenpersoon in zee zou gaan sta ik max 5% af. Als ze het daar niet voor doen ben ik weg. Als ze dat door hebben zijn ze spontaan toch bereid om 5% te accepteren: dat is nog altijd meer dan niks en ze hoeven er toch niks meer voor te doen.

Persoonlijk vind ik cold calling een geschikte manier, desnoods bij de vacatures van een bedrijf kijken wat ze zoeken en een mailtje sturen naar de contactpersonen die je daar ziet, met de boodschap dat je de vacature tijdelijk als freelancer kan invullen tot ze een geschikte vaste kandidaat hebben gevonden.

Er zijn zoveel manieren om initiatief te tonen ipv dom afwachten totdat een recruiter jou vindt... Toon ondernemerschap, durf risico te lopen en je komt er wel.

Zorg dat je een buffer hebt om 6-12 maanden zonder inkomen te overbruggen en je zit wel goed. Als je eenmaal een opdracht gevonden hebt willen ze vaak dat je volgende week al begint, dan helpt het niet als je 1-3 maanden opzegtermijn hebt. Dan kiezen ze wel voor een ander die wel beschikbaar is. Als je hier echt voor wilt gaan: ga er dan ook echt voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:51
Eens met bovenstaande. Daarbij wil ik nog opmerken, en neem het niet te persoonlijk aub, dat je zegt dat je een netwerk hebt waar je eigenlijk geen gebruik van kan maken voor je ZZP-avontuur: dan heb je dus geen netwerk voor dit doel.

Bouw dat netwerk beetje bij beetje op. In de TS van deze draad staan genoeg portalen waar klussen worden aangeboden en de typische valkuilen. Volgens mij is Data Engineering redelijk hot op dit moment dus het moet toch lukken om een leuke klus te vinden.

Lees je ook goed in over valkuilen en marges met tussenpartijen. Contactpersonen bij vacatures aanschrijven vind ik een hele goede van @pirke. Dat werkt echt, de nood is vaak erg hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als je niet voor (oud)klanten van de werkgever mag werken dan moet je op zoek gaan naar een oude bekende die inmiddels niet meer voor die klanten werkt. Wel je eigen netwerk, geen gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Inmiddels is er al heel veel duidelijk geworden voor mij dankzij jullie antwoorden. Daarvoor wil ik jullie bedanken!

Er zijn voorlopig nog maar twee vragen die ik heb.

1. Als bijvoorbeeld partijen als Headfirst factureren, hoeft je eigen boekhouder dat dan niet meer te doen?
Hoe werkt dit eigenlijk? Betaald de klant aan bijvoorbeeld Headfirst en Headfirst weer vervolgens aan jou?

2. Af en toe zie ik iets met G-rekening voorbij komen. Is dat altijd nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blizzard001
Hatsjoe schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

Succes!
Dankjewel! goed om te weten. Ik kan hier zeker wat mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Als jij je geld wil hebben zul je moeten factureren he. Naar de klant, of naar de tussenpartij. En probeer het zelf te doen. Kost allemaal niet zoveel tijd, maar het is altijd beter als je zelf wat inzicht hebt. (Boekhouder zijn professionele inzicht laten meewegen is natuurlijk altijd verstandig, maar blijf zelf nadenken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Wat betreft tussenpartijen; Ik zou het ook liefst zonder doen, maar kom er ook achter dat sommige (grote?) partijen altijd met een recruiter werken. Ik ben voor mijn volgende opdracht dan ook maar gezwicht voor het geweld (want ik werdt 7x voor dezelfde opdracht gebeld).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
blizzard001 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:56:
Inmiddels is er al heel veel duidelijk geworden voor mij dankzij jullie antwoorden. Daarvoor wil ik jullie bedanken!

Er zijn voorlopig nog maar twee vragen die ik heb.

1. Als bijvoorbeeld partijen als Headfirst factureren, hoeft je eigen boekhouder dat dan niet meer te doen?
Hoe werkt dit eigenlijk? Betaald de klant aan bijvoorbeeld Headfirst en Headfirst weer vervolgens aan jou?

2. Af en toe zie ik iets met G-rekening voorbij komen. Is dat altijd nodig?
1) Je stuurt een factuur naar Headfirst. Die nemen de factuur over, passen het bedrag in hun voordeel aan sturen die vervolgens naar de klant.
2) G-rekeningen zijn iets voor bouwbedrijven en Poolse uitzendkrachten. Geen aandacht aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tenzij je tussenpersoon aan reverse billing doet, dan maakt die tussenpartij namens jou een factuur en stuurt die naar jou én de opdrachtgever. Yacht is bijvoorbeeld een partij die dat doet. Het enige wat je zelf doet is je uren doorgeven.

Edit: wekelijkse factuur en betaling idd.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 03-10-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 10:12
Harvey Nash doet ook aan reverse billing, tenminste voor de klant waar ik bij was ingehuurd. Ik vond het prima werken en kreeg per week een factuur. Voor het totaal plaatje maakt het natuurlijk weinig verschil maar per week betaald krijgen vond ik wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52

[...]

Ze zoeken geen zzp’ers maar wel mensen die zelf hun tarief kunnen onderhandelen. Bestaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek als beginnende ZZP’er?

Juni 2019 ben ik begonnen aan mijn 1e opdracht. Heb goede cijfers behaald in 2019 en 2020.

Ik zal dus ~18 maanden aan cijfers kunnen laten zien.

In hoeverre tellen ze de inkomsten mee vanuit mijn eenmanszaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
c-nan schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:48:
Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek als beginnende ZZP’er?

Juni 2019 ben ik begonnen aan mijn 1e opdracht. Heb goede cijfers behaald in 2019 en 2020.

Veel ervaring, heb vorig jaar een huis gekocht met dezelfde situatie als jij, ik had alleen wel van 2 jaar cijfers.

Ik heb zelf wat extra documentatie opgeleverd bovenop datgene dat gevraagd werd, een financiele progrose, inzicht in lopende contracten / projecten en mogelijk vooruitzicht op wat gaat komen. Verder uiteraard een goede "introtext" geschreven over het werkveld (zeer lucratief), en de lage overheadskosten (dus veel centen blijven gewoon op de rekening staan ipv 5% marge over de hele omzet).

Sommige geldgevers willen wel een risico-opslag in de rente doen, maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig is.

Dan moet e.e.a. niet zo'n probleem zijn. Ik kon (op papier) richting de 4.5 ton lenen (enkel op mijn inkomen) (had maar 2/3 daarvan nodig) en ik zat toen gewoon net als de meeste zzpers in IT voor een tarief tussen 75-90 volledig bij klanten.

Het allerbeste advies is om gewoon eens te gaan praten - eerste gesprekken zijn altijd gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@c-nan je hebt dus nog geen enkel vol jaar als freelancer gewerkt: halverwege 2019 ben je begonnen en 2020 is nog niet afgelopen. Bij mij vroegen ze toentertijd kopieën vd belastingaangiftes vd volle jaren die ik ingediend had, en een prognose voor het lopende jaar en de toekomst.

Let ook op dat het belastingtechnisch heel fijn is om zoveel mogelijk kosten en afschrijvingen op de zaak te doen, maar voor de hypotheek is het fijn om zoveel mogelijk winst te hebben. Ondanks dat je daardoor netto dus minder overhoudt krijg je dan wel een hogere hypotheek... Met te vroeg genomen willekeurige afschrijving van je zakelijke auto kun je jezelf flink in de voet schieten daardoor. Als je de willekeurige afschrijving naar de toekomst door kunt schuiven heb je nu meer winst, oftewel meer hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dank voor de reacties!

Members only:

Maandag wil ik een afspraak maken om de woning te bezichtigen, maar zou jammer zijn als ik het niet kan financieren.

Wat schatten jullie de kansen in? Uiteraard moet ik gewoon langs een financieel/hypotheek adviseur en dat ben ik ook van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chnub
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:37
In verband met Corona rekende mijn hypotheekadviseur met 90% van verkoopprijs van huidige woning om overwaarde te berekenen die je kunt inzetten. (maand geleden)
Stel je verwacht je oude huis te verkopen voor 300.000,- en je hebt maar hypotheek van 220.00,- dan denk je dat je 80.000,- overwaarde hebt.
Maar je moet 0,9* 300.000,- = 270.000,- en dan 270.000 - 220.000 = 50.000,- wat je effectief kunt gebruiken bij een overbruggingshypotheek.
Daarnaast wordt ook moeilijk gedaan over een lopend jaar (=2020), omdat je eigenlijk alleen een prognose kan geven en nog geen jaarcijfers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik heb genoeg informatie voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekeer
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-07 10:55
Zojuist een gesprek gehad met een familielid die een kleine dorpsonderneming bezit, hij is niet erg tevreden met zijn webhoster.

Ik heb hem verteld dat ik die dienst wel voor hem kan doen, dat ik dit beter kan (managed ipv hobbysite van zijn boekhouddame) en tegen een lager tarief.
Ik wil dus een site'je voor hem bouwen, en maandelijks onderhoud leveren, naar schatting max 1500 euro per jaar omzet.
Hij zegt: Prima, kom maar met een offerte.

Dit word niet mijn hoofdverdienste, ik heb een full-time baan in de IT van 40 uur per week, en dit is dus een "one off" klus, waarna ik beheerkosten ga rekenen.

Ik vind het lastig om op de volgende vraag duidelijk antwoord te krijgen via de overheidssites:
- Ben ik ondernemer?
Het lijkt mij niet, het is een enkele klant en geen intentie om een onderneming te voeren en/of uit te breiden?

- Ben ik dan ondernemer voor de BTW?
Het lijkt mij van wel, want ik lever dus gewoon diensten, hoewel ik hiervoor ontheffing kan krijgen met de KOR.
Als ik die ontheffing heb, moet ik het dan alsnog doorrekenen naar mijn familielid en vervolgens 1x per kwartaal een administratie doorsturen naar de overheid?
(En kom ik dan in aanmerking voor de KOR? Want ik ga zeker niet aan het urencriterium voldoen.)

- Kom ik dan in de problemen met de belastingdienst aan het eind van het jaar?
Aangezien ik al in loondienst ben, en van plan ben met maar 1 klant in zee te gaan (waar ik eigenlijk nauwelijks een halfuurtje per maand voor werk), zal de belastingdienst dan niet roepen "He, ho, je bent in loondienst, en da's je 2e baan"?
(Ookal lever ik een dienst met een SLA en een product, waar vervolgens een variabel aantal uren voor geschreven en verkocht word)

Ik vind het een beetje lastig om al deze zaken te navigeren, de resources van de overheidswebsites en sites voor starters zijn vooral geschreven voor mensen die fulltime als ZZPer willen beginnen, ik heb simpelweg interesse in een neveninkomst (en een kennis een plezier te doen met een lager tarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
1) Registeren bij KvK, dan volgt de belastingdienst vanzelf
2) Factuur sturen met BTW. Als je onder de KOR valt mag je die 21% in eigen zak steken
3) Extra inkomsten als overig werk invullen bij de belastingaangifte en zorgen dat je de verschuldigde belasting in kas hebt. Of genoeg spullen kopen zodat je netto 0 verdiend hebt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoso
  • Laatst online: 15-07 23:44
Zoek even op 'resultaatgenieter', volgens mij is dat hier het geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:34
c-nan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:01:
Wat schatten jullie de kansen in? Uiteraard moet ik gewoon langs een financieel/hypotheek adviseur en dat ben ik ook van plan.
Ik denk dat je vooral in tijdsnood komt voor de woning die je nu wilt bezichtigen. Ligt een beetje aan de locatie natuurlijk, maar de huizen die wij op het oog hadden in de randstad waren natuurlijk weg in de week van de bezichtiging. Dat je met de vraagprijs durft te rekenen doet vermoeden dat je in een rustiger gebied zit; wij hebben €50k moeten overbieden om pas te winnen als tweede keus :P

Ik heb zelf een paar maanden terug een hypotheek gekregen bij ABN AMRO op basis van een 'opstartjaar' (€25k), een volledig jaar (€85k) en een lopend jaar (prognose €95k). Ik had maar een inkomen van €40k nodig om samen op een hypotheek van €400k uit te komen, dus ze hebben maar tot dat bedrag getoetst. Heb een prognose laten maken door een daarvoor ingehuurde boekhouder (ingehuurd voor het logo op het briefpapier, welteverstaan), en had een mooie inkooporder van €50k om de prognose te stutten. Duurde wel 1,5 maand totdat op de inkomensbeoordeling een 'ja' kwam, vooral omdat ze volgens mij pas zijn gaan werken toen er een koopcontract lag. Maakt het allemaal wel een beetje spannend, omdat de beoordelingsregels unknowable zijn.

Er zijn verder niet heel veel hypotheekverstrekkers die vooraf aangeven ZZPers te accepteren die nog maar één volledig boekjaar hebben. Praten kan natuurlijk altijd, en je tot nu toe behaalde omzet is natuurlijk netjes. Woonfonds doet het expliciet wel, maar daar betaal je ook fors voor in de rente (minimaal 0,5% opslag op een toch niet al te gunstige rente), dus dat was voor ons al gelijk geen optie.

Ik heb verder in m'n lijstje van toen nog staan als mogelijk: Nationale-Nederlanden, Argenta, Hypotrust, BLG Wonen en NIBC Direct. Al die partijen willen volgens mij een inkomensverklaring bij bijvoorbeeld Raadhuys. Heb ik aangevraagd, duurde ook weer een maand, en is specifiek voor een bepaalde hypotheekverstrekker. Raadhuys (en elke andere toegelaten beoordelaar neem ik aan) rekende voor NN wel het inkomen uit loondienst daarvoor mee, maar niet het lopende jaar. Dat lijkt me voor jou niet echt gunstig.

Uiteindelijk heb ik die inkomensverklaring helemaal niet nodig gehad (hop, weer €225 down the drain) omdat ABN AMRO inmiddels positief nieuws voor ons had. We hebben de hypotheek nog execution-only kunnen afsluiten ook.

Ik kan verder niet in je portemonnee kijken, maar kan je met die winst van vorig en dit jaar niet rustig een (half) ton zelf financieren?

[ Voor 9% gewijzigd door Aftansert op 05-10-2020 04:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:45:
2) Factuur sturen met BTW. Als je onder de KOR valt mag je die 21% in eigen zak steken
Dat is onjuist, dat is de oude KOR, bij de nieuwe KOR moet je dan ook geen BTW rekenen. Het voordeel van de eerdere regeling is daarmee ook komen te vervallen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Aftansert schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 03:24:
[...]

Ik denk dat je vooral in tijdsnood komt voor de woning die je nu wilt bezichtigen. Ligt een beetje aan de locatie natuurlijk, maar de huizen die wij op het oog hadden in de randstad waren natuurlijk weg in de week van de bezichtiging. Dat je met de vraagprijs durft te rekenen doet vermoeden dat je in een rustiger gebied zit; wij hebben €50k moeten overbieden om pas te winnen als tweede keus :P
We wonen nu niet perse slecht, dus als we het niet kunnen kopen, ook goed. Het is nu redelijk goedkoop wonen. Meer dan de vraagprijs zullen wij sowieso niet bieden :)
Ik heb zelf een paar maanden terug een hypotheek gekregen bij ABN AMRO op basis van een 'opstartjaar' (€25k), een volledig jaar (€85k) en een lopend jaar (prognose €95k). Ik had maar een inkomen van €40k nodig om samen op een hypotheek van €400k uit te komen, dus ze hebben maar tot dat bedrag getoetst. Heb een prognose laten maken door een daarvoor ingehuurde boekhouder (ingehuurd voor het logo op het briefpapier, welteverstaan), en had een mooie inkooporder van €50k om de prognose te stutten. Duurde wel 1,5 maand totdat op de inkomensbeoordeling een 'ja' kwam, vooral omdat ze volgens mij pas zijn gaan werken toen er een koopcontract lag. Maakt het allemaal wel een beetje spannend, omdat de beoordelingsregels unknowable zijn.

Er zijn verder niet heel veel hypotheekverstrekkers die vooraf aangeven ZZPers te accepteren die nog maar één volledig boekjaar hebben. Praten kan natuurlijk altijd, en je tot nu toe behaalde omzet is natuurlijk netjes. Woonfonds doet het expliciet wel, maar daar betaal je ook fors voor in de rente (minimaal 0,5% opslag op een toch niet al te gunstige rente), dus dat was voor ons al gelijk geen optie.

Ik heb verder in m'n lijstje van toen nog staan als mogelijk: Nationale-Nederlanden, Argenta, Hypotrust, BLG Wonen en NIBC Direct. Al die partijen willen volgens mij een inkomensverklaring bij bijvoorbeeld Raadhuys. Heb ik aangevraagd, duurde ook weer een maand, en is specifiek voor een bepaalde hypotheekverstrekker. Raadhuys (en elke andere toegelaten beoordelaar neem ik aan) rekende voor NN wel het inkomen uit loondienst daarvoor mee, maar niet het lopende jaar. Dat lijkt me voor jou niet echt gunstig.

Uiteindelijk heb ik die inkomensverklaring helemaal niet nodig gehad (hop, weer €225 down the drain) omdat ABN AMRO inmiddels positief nieuws voor ons had. We hebben de hypotheek nog execution-only kunnen afsluiten ook.

Ik kan verder niet in je portemonnee kijken, maar kan je met die winst van vorig en dit jaar niet rustig een (half) ton zelf financieren?
De kosten koper betaal ik sowieso uit eigen zak. Een deel financeer ik met de overwaarde van ons huidige woning. Maar een halve ton uit eigen zak betalen gaat niet, dat zou betekenen dat ik mijn buffer moet inleveren. Het geld is er dus wel, maar is mijn buffer :) Uiteraard vul je dat weer aan, maar in corona tijden behoud ik liever een buffer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 20-09 10:26

page404

Website says no

c-nan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:12:
Uiteraard vul je dat weer aan, maar in corona tijden behoud ik liever een buffer :)
in elke tijd moet je toch een buffer hebben? Hoe maakt Corona dat anders? Ik zou me eerder zorgen maken om ziekte, een ongeval of de volgende fiinanciele crash en om die reden een buffer hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 05-10-2020 10:45 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
page404 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

in elke tijd moet je toch een buffer hebben? Hoe maakt Corona dat anders? Ik zou me eerder zorgen maken om ziekte, een ongeval of de volgende fiinanciele crash en om die reden een buffer hebben.
Mwah, als ik pas een contract zou hebben getekend en de markt staat er heel erg goed voor, durf ik wel een beetje van mijn buffer af te snoepen.

Maar in onzekere tijden (zoals dat nu is met corona) doe ik dat liever niet.

Verder eens hoor dat je altijd een buffer dient aan te houden, maar de grootte daarvan hoeft niet altijd hetzelfde te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 14:52

MarcoKL

That's a huge b*tch!

c-nan schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:48:

Vorig jaar ook (gedwongen door scheiden) een huis gekocht, regels waren toen denk ik iets soepeler.
Ik werkte 6 maande voor mijzelf. Heb toen bij de rabobank een hypotheek gekregen. Had mijn boekhouder een prognose laten maken en moest oude jaaropgaven en weet ik veel wat voor documenten ophoesten, maar uiteindelijk wel een hypotheek gekregen. _/-\o_

onmogelijk dus? nee, maar tis wel een hoop opleveren en overtuigen van de bank :+
had daar gelukkig wel een hypotheek adviseur voor die dat deed/begeleide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
c-nan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:55:
[...]

Mwah, als ik pas een contract zou hebben getekend en de markt staat er heel erg goed voor, durf ik wel een beetje van mijn buffer af te snoepen.

Maar in onzekere tijden (zoals dat nu is met corona) doe ik dat liever niet.

Verder eens hoor dat je altijd een buffer dient aan te houden, maar de grootte daarvan hoeft niet altijd hetzelfde te zijn.
Same here, de drempelwaarde waarboven ik geld in aandelen stop heb ik sinds maart dit jaar ook verdubbeld. Ook niet gek, het zijn vreemdere tijden dan een jaar geleden, dus heb ik liever de zekerheid dat we het wat langer uit kunnen zingen in het hypothetische geval dat m'n aandelenportfolio verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 10:12
Wat zijn sowieso een beetje de grote van de buffers in euro's van iedereen? Als in van dat staat op de rekening en kan je zo bij mocht er wat gebeuren. Geen opdracht meer of ziekte etc. Zelf lijkt me 30K meer dan prima maar ben wel benieuwd naar andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb met Obvion goede ervaringen. Ik heb geen boekhouder en heb zelf de jaarrekeningen en prognoses opgesteld. Ik had geen externe inkomensverklaring nodig. Puur mijn zelf aangeleverde cijfers (op basis van excel boekhouding) en de al gedane aangiftes was voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat is precies de definitie van een buffer? Ik ben dit jaar pas begonnen en heb naast een reservering voor IB slechts 2-3 maanden uitgaves op een spaarrekening. Zodra ik twee maanden zonder inkomen zit dan zal ik dus aandelen moeten gaan verkopen, maar zal me dan ook afvragen of ik niet beter weer in loondienst kan gaan. Wat mij betreft neem ik liever verlies op verkoop van aandelen dan dat ik duizenden euro's door inflatie laat inhalen.

Tuurlijk is de kans reëel dat de reden zowel mijn aandelen onderuit gaan en ik zonder inkomen kom te zitten, maar tot nog toe heeft deze aanpak mij voldoende opgeleverd (13de maand is binnen). Niet ondanks corona, maar met name dankzij corona :+

PS: Dit is overigens naast nog 45% overwaarde in de woning.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 05-10-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@wishmaster1986 Ik probeer 1 a 2 jaaruitgaven cash als buffer aan te houden. De rest gaat naar de aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mijn doel is om 6 maanden lang mijzelf 3k per maand over te kunnen maken, da's dus 18k, wat ik al minimum aanhou. Maar ik probeer ook m'n bestedingspatroon binnen de perken te houden, dus ik zit ondertussen bijna op 30k.

Vandaar dat ik zelf een beetje op zoek ben naar plekken om dat geld te stallen. Neig nu stark naar ETFs via Binck ofzo.

Ik ben ook 'pas' in 2019 begonnen, dus dit is iets wat zich ook verder ontwikkeld. En ik ga dit jaar nog een nieuwe MacBook en iPhone aanschaffen, dus dat hakt er dan ook wel ff in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:06:
Wat is precies de definitie van een buffer?
M.i. een combinatie van 'onverwachte uitgaven', zonder werk komen te zitten onverwacht, en gewoon een 'appeltje voor de dorst' voor later. Vandaar dat ik zelf ook geen 'buffer' van meer dan 6 maanden puur op een spaarrekening aan wil houden; ik ben echt niet van plan zo lang op zoek te zijn naar een opdracht (dan idd is loondienst altijd nog een optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
wishmaster1986 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:53:
Wat zijn sowieso een beetje de grote van de buffers in euro's van iedereen? Als in van dat staat op de rekening en kan je zo bij mocht er wat gebeuren. Geen opdracht meer of ziekte etc. Zelf lijkt me 30K meer dan prima maar ben wel benieuwd naar andere.
Ik ben dit jaar begonnen en hou nu 15k aan, wat genoeg is om 4-6 maanden (afhankelijk van bestedingskeuzes) "gewoon" uit te zingen.

Volgend jaar wil ik die verdubbelen en de AOV naar beneden schroeven (heb nu 1mnd wachttijd, want net begonnen en gezin enzo... Die kan dan makkelijk naar 3mnd).

Er zit overigens meer geld in andere potjes, maar dit is even wat ik "buffer" noem. Er zijn ook potjes "verbouwing" en "opleiding" enzo, dus totaal vermogen waar we op terug kunnen vallen is best wat groter :+

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 05-10-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Ik heb zelf als goal om 1 a 2 jaar salarissen als buffer te houden maar daar zit ik nog een tijd niet (op 2).
Ik zit nu op zo 45K cash reserves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
hackerhater schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:26:
Ik heb zelf als goal om 1 a 2 jaar salarissen als buffer te houden maar daar zit ik nog een tijd niet (op 2).
Ik zit nu op zo 45K cash reserves.
Je salaris maakt niet uit, je uitgaves in een jaar wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
pirke schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Je salaris is gebaseerd op je uitgaves. Ik neem aan dat iedereen hier zichzelf een vast bedrag ieder maand uitkeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ik heb geen salaris, ik ben ondernemer ;)

Ik heb dan ook geen vast maandbedrag, ik pak wat nodig is, niet meer en niet minder.

[ Voor 51% gewijzigd door pirke op 05-10-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
pirke schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:43:
Ik ook, maar in dienst van de holding ;)

On topic: ik kan het zo'n 3 jaar uitzingen met gelijkblijvend salaris inmiddels o.b.v. reserves in de holding.

[ Voor 12% gewijzigd door Rockster op 05-10-2020 13:58 ]

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
pirke schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

True, beter gezegd: ik probeer 1 a 2 jaar-uitgaves (inclusief prive opnames) in reserve te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb dan ook geen vast maandbedrag, ik pak wat nodig is, niet meer en niet minder.
Ik probeer vooral een beetje te voorkomen teveel geld uit te gaan geven. Door mijzelf een vast bedrag als 'salaris' uit te keren, weet ik of een maand 'duur' is of niet. Ik heb dus als doel binnen die 3k netto te blijven. En ik vind het ook wel grappig om mijzelf 'salaris' te betalen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz

Hoe doe je dit dan? Heb je meerdere stortingen naar jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
com2,1ghz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Hoe doe je dit dan? Heb je meerdere stortingen naar jezelf?
Ik doe gewoon elke keer X naar mezelf overboeken als geld zo goed als 'op' is op mijn betaalrekening.
Waarbij X meestal het max is dat zonder bank auther mag/kan (ben wel lui).

Ik doe dit omdat ik wil uitgeven naar wat ik 'nodig' heb en niet naar wat ik beschikbaar heb.
In principe is voor mij prive/zakelijke rekening broekzak/vestzak verhaal.

[ Voor 19% gewijzigd door wvdl op 05-10-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Omdat de generaal thuis over de gezamenlijke rekening gaat en het fijn vindt om overzicht te houden, maak ik iedere maand op exact hetzelfde moment als vroeger in loondienst geld over van mijn zakelijke rekening naar de prive rekening als zijnde "salaris". Dat bedrag is naar boven afgerond naar een rond getal zodat het makkelijk te onthouden is :+

De buffer en andere reserveringen hou ik aan op (een van) de zakelijke rekening(en). En daar wordt ook vanalles van betaald als het zo uit komt.

Pagina: 1 ... 174 ... 643 Laatste