Ik denk dat je vooral in tijdsnood komt voor de woning die je nu wilt bezichtigen. Ligt een beetje aan de locatie natuurlijk, maar de huizen die wij op het oog hadden in de randstad waren natuurlijk weg in de week van de bezichtiging. Dat je met de vraagprijs durft te rekenen doet vermoeden dat je in een rustiger gebied zit; wij hebben €50k moeten overbieden om pas te winnen als tweede keus
Ik heb zelf een paar maanden terug een hypotheek gekregen bij ABN AMRO op basis van een 'opstartjaar' (€25k), een volledig jaar (€85k) en een lopend jaar (prognose €95k). Ik had maar een inkomen van €40k nodig om samen op een hypotheek van €400k uit te komen, dus ze hebben maar tot dat bedrag getoetst. Heb een prognose laten maken door een daarvoor ingehuurde boekhouder (ingehuurd voor het logo op het briefpapier, welteverstaan), en had een mooie inkooporder van €50k om de prognose te stutten. Duurde wel 1,5 maand totdat op de inkomensbeoordeling een 'ja' kwam, vooral omdat ze volgens mij pas zijn gaan werken toen er een koopcontract lag. Maakt het allemaal wel een beetje spannend, omdat de beoordelingsregels unknowable zijn.
Er zijn verder niet heel veel hypotheekverstrekkers die vooraf aangeven ZZPers te accepteren die nog maar één volledig boekjaar hebben. Praten kan natuurlijk altijd, en je tot nu toe behaalde omzet is natuurlijk netjes. Woonfonds doet het expliciet wel, maar daar betaal je ook fors voor in de rente (minimaal 0,5% opslag op een toch niet al te gunstige rente), dus dat was voor ons al gelijk geen optie.
Ik heb verder in m'n lijstje van toen nog staan als mogelijk: Nationale-Nederlanden, Argenta, Hypotrust, BLG Wonen en NIBC Direct. Al die partijen willen volgens mij een inkomensverklaring bij bijvoorbeeld Raadhuys. Heb ik aangevraagd, duurde ook weer een maand, en is specifiek voor een bepaalde hypotheekverstrekker. Raadhuys (en elke andere toegelaten beoordelaar neem ik aan) rekende voor NN wel het inkomen uit loondienst daarvoor mee, maar niet het lopende jaar. Dat lijkt me voor jou niet echt gunstig.
Uiteindelijk heb ik die inkomensverklaring helemaal niet nodig gehad (hop, weer €225 down the drain) omdat ABN AMRO inmiddels positief nieuws voor ons had. We hebben de hypotheek nog execution-only kunnen afsluiten ook.
Ik kan verder niet in je portemonnee kijken, maar kan je met die winst van vorig en dit jaar niet rustig een (half) ton zelf financieren?
[
Voor 9% gewijzigd door
Aftansert op 05-10-2020 04:08
]