Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik heb een gebruikte auto gekocht van een handelaar via de margeregeling en op de balans van mijn zaak gezet. Hier rijd ik ook privé mee en betaal dus bijtelling.
Dit jaar heb ik 0 zakelijke kilometers gereden en wil ik de auto verkopen en privé verder gaan gebruiken.

"Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. ... Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen."
Opzich is remote werken (deed ik al voor Corona) en thuiswerken wel een uitzonderlijk geval. Daarnaast lees ik hier (https://www.glissenaar.nl/kan-ik-mijn-auto-naar-prive-halen/) dat een auto die niet meer zakelijk gebruikt wordt verplicht
overgebracht moet worden naar privé. (Kon helaas geen bron op belastingdienst.nl vinden).

Mijn vraag is, ben ik rond als ik de volgende zaken gedaan heb:
1) Haal de auto per 1 januari 2020 van de balans. Waarde is geschat met behulp van adverenties van soortgelijke auto's op Marktplaats.
2) Autokosten die in 2020 betaald waren via de zaak verwijderen en geld overmaken van privé naar zakelijk om dat te compenseren.
3) btw terugbetalen in kwartaal 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
Je verkoopt hem aan een vriend. Helaas is hij er niet zo tevreden mee en is kwaad op jou. Om hem weer blij te maken koop jij hem weer terug.
Beide drinken een biertje achteraf.

Zo gaat het volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Hmmbob schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:00:
Omdat de generaal thuis over de gezamenlijke rekening gaat en het fijn vindt om overzicht te houden, maak ik iedere maand op exact hetzelfde moment als vroeger in loondienst geld over van mijn zakelijke rekening naar de prive rekening als zijnde "salaris". Dat bedrag is naar boven afgerond naar een rond getal zodat het makkelijk te onthouden is :+

De buffer en andere reserveringen hou ik aan op (een van) de zakelijke rekening(en). En daar wordt ook vanalles van betaald als het zo uit komt.
Zoiets gaat dat hier ook. Ik maak ieder maand automatisch een x bedrag over naar mijn prive rekening. Dat x bedrag staat gelijk aan wat ik verdiende in loondienst (maar dan naar boven afgerond :P).

Zodra een factuur binnen is hevel ik het BTW bedrag over naar een aparte rekening. Vervolgens hevel ik ook nog 40% van het factuurbedrag (ex BTW) naar een aparte rekening.

Wat overblijft is mijn buffer :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
c-nan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Zoiets gaat dat hier ook. Ik maak ieder maand automatisch een x bedrag over naar mijn prive rekening. Dat x bedrag staat gelijk aan wat ik verdiende in loondienst (maar dan naar boven afgerond :P).

Zodra een factuur binnen is hevel ik het BTW bedrag over naar een aparte rekening. Vervolgens hevel ik ook nog 40% van het factuurbedrag (ex BTW) naar een aparte rekening.

Lol, exact dit zelfs.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:33:
Je verkoopt hem aan een vriend. Helaas is hij er niet zo tevreden mee en is kwaad op jou. Om hem weer blij te maken koop jij hem weer terug.
Beide drinken een biertje achteraf.

Zo gaat het volgens mij.
Dat wordt erg lastig per 01-01-2020.. Het is puur legitiem (sterker nog verplicht) om de auto naar privé te halen bij minder dan 10% zakelijke gebruik.

@FastFox91 Volgens mij is je stappenplan juist, maar IANAB(oekhouder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

c-nan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Idem hier. Alleen doe ik alles aan het eind van de maand en doe ik het met 50% ;) Alles wat overblijft aan het eind van het boekjaar daar los ik de hypotheek mee af. _/-\o_

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Deveon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Dat wordt erg lastig per 01-01-2020.. Het is puur legitiem (sterker nog verplicht) om de auto naar privé te halen bij minder dan 10% zakelijke gebruik.

Plan je een meeting in aan het eind van de A10. Solved

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42
[...]

Volgens de laatste uitspraken van de hoge raad is dat criterium niet meer relevant. Maar wel de grens van minimaal 500 zakelijke kilometers, anders verplicht prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Nu online
[...]

"Gebruikt u de bestelauto voor minder dan 10% van de per jaar gereden kilometers voor de onderneming?"
https://www.belastingdien...lling/ondernemersregeling

Geldt dat ook als de auto niet een bestelauto is? Ik denk dat het niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zonnekeer schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:27:
Zojuist een gesprek gehad met een familielid die een kleine dorpsonderneming bezit, hij is niet erg tevreden met zijn webhoster.

Ik heb hem verteld dat ik die dienst wel voor hem kan doen, dat ik dit beter kan (managed ipv hobbysite van zijn boekhouddame) en tegen een lager tarief.
Ik wil dus een site'je voor hem bouwen, en maandelijks onderhoud leveren, naar schatting max 1500 euro per jaar omzet.
Hij zegt: Prima, kom maar met een offerte.

Dit word niet mijn hoofdverdienste, ik heb een full-time baan in de IT van 40 uur per week, en dit is dus een "one off" klus, waarna ik beheerkosten ga rekenen.

Ik vind het lastig om op de volgende vraag duidelijk antwoord te krijgen via de overheidssites:
- Ben ik ondernemer?
Het lijkt mij niet, het is een enkele klant en geen intentie om een onderneming te voeren en/of uit te breiden?

- Ben ik dan ondernemer voor de BTW?
Het lijkt mij van wel, want ik lever dus gewoon diensten, hoewel ik hiervoor ontheffing kan krijgen met de KOR.
Als ik die ontheffing heb, moet ik het dan alsnog doorrekenen naar mijn familielid en vervolgens 1x per kwartaal een administratie doorsturen naar de overheid?
(En kom ik dan in aanmerking voor de KOR? Want ik ga zeker niet aan het urencriterium voldoen.)

- Kom ik dan in de problemen met de belastingdienst aan het eind van het jaar?
Aangezien ik al in loondienst ben, en van plan ben met maar 1 klant in zee te gaan (waar ik eigenlijk nauwelijks een halfuurtje per maand voor werk), zal de belastingdienst dan niet roepen "He, ho, je bent in loondienst, en da's je 2e baan"?
(Ookal lever ik een dienst met een SLA en een product, waar vervolgens een variabel aantal uren voor geschreven en verkocht word)

Ik vind het een beetje lastig om al deze zaken te navigeren, de resources van de overheidswebsites en sites voor starters zijn vooral geschreven voor mensen die fulltime als ZZPer willen beginnen, ik heb simpelweg interesse in een neveninkomst (en een kennis een plezier te doen met een lager tarief).
Als jij 6 uur per jaar voor iemand wat klusjes doet á 50? euro per uur dan zou ik helemaal niet moeilijk doen en gewoon die 300 euro opgeven als overige inkomsten en klaar. Geen KVK en ook geen administratie en ook geen facturen sturen.
Geen idee hoe je aan die 1500 euro komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekeer
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-07 10:55
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Geen idee hoe je aan die 1500 euro komt.
Geen idee hoe jij aan de 6 uur per jaar komt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zonnekeer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Geen idee hoe jij aan de 6 uur per jaar komt. 8)7
Je hebt het over een half uur per maand.

Zelf zou ik voor een paar honderd euro winst niet gaan ondernemen, gewoon opgeven als inkomsten uit overige bij je aangifte IB en klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekeer
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:42:
[...]

Je hebt het over een half uur per maand.

Zelf zou ik voor een paar honderd euro winst niet gaan ondernemen, gewoon opgeven als inkomsten uit overige bij je aangifte IB en klaar.
Puur voor de hosting word dat inderdaad te terugkerende factuur.

Ja, maar daar gaat nog een websitebouw aan vooraf, en een web 1.0 combobox bestel utility die inhaakt op een server waar hij met een zelf geschreven turbopascal frontend de facturen opmaakt migreren naar een wat meer standaard oplossing, eindelijk die ouwe DOS pc waar ik als kind op heb kunnen leren op zolder zetten enz.

Oftewel, iets met een staartje en regelmatig onderhoud.
Mogelijk ook van die utility nog een development en migratieproject.

Hier werk ik ook met een getal van 40 euro per uur, want het is familie, daarmee kwam ik uit op +- 25-30 uur werk. (doe dergelijke dingen regelmatig bij mijn fulltime baantje)
Bij een particuliere client zou ik waarschijnlijk 80 rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

com2,1ghz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:40:
Hoe doe je dit dan? Heb je meerdere stortingen naar jezelf?
Gewoon standaard overboeking van je zakelijke bankrekening naar privé bank rekening met een omschrijving van "privé opname" en klaar.

Daarom is het hebben van 2 bankrekeningen weer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zonnekeer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

Puur voor de hosting word dat inderdaad te terugkerende factuur.

Ja, maar daar gaat nog een websitebouw aan vooraf, en een web 1.0 combobox bestel utility die inhaakt op een server waar hij met een zelf geschreven turbopascal frontend de facturen opmaakt migreren naar een wat meer standaard oplossing, eindelijk die ouwe DOS pc waar ik als kind op heb kunnen leren op zolder zetten enz.

Oftewel, iets met een staartje en regelmatig onderhoud.
Mogelijk ook van die utility nog een development en migratieproject.

Hier werk ik ook met een getal van 40 euro per uur, want het is familie, daarmee kwam ik uit op +- 25-30 uur werk. (doe dergelijke dingen regelmatig bij mijn fulltime baantje)
Bij een particuliere client zou ik waarschijnlijk 80 rekenen.
Maar dan nog is het een eenmalige klus met daarna weinig onderhoud.
Als je er over denkt om dit meer te gaan doen zou je kunnen gaan ondernemen, maar anders zou ik het niet doen.

Gewoon als particulier een kwitantie schrijven is veel minder werk dan overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
_Arthur schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:06:
[...]

Gewoon standaard overboeking van je zakelijke bankrekening naar privé bank rekening met een omschrijving van "privé opname" en klaar.

Daarom is het hebben van 2 bankrekeningen weer handig.
Dat snap ik, doe ik immers ook, maar dan 1 keer per maand als “salaris” zodat ik ook hier naar toe leef.
Ik stort iedere maand 3000 naar mezelf. En bij de volgende belastingaangifte datgene wat teveel is afromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekeer
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Maar dan nog is het een eenmalige klus met daarna weinig onderhoud.
Als je er over denkt om dit meer te gaan doen zou je kunnen gaan ondernemen, maar anders zou ik het niet doen.

Gewoon als particulier een kwitantie schrijven is veel minder werk dan overnemen.
Hmmm, ik zal eens kijken of dat van toepassing is op mijn situatie, aangezien ik blijkbaar wel een ondernemer ben voor de btw wetten.
De term "kwitantie" is voor mij nieuw, ik zal gewoon eens bellen met de belastingdienst en kijken wat zij te zeggen hebben.

In ieder geval bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Dat snap ik, doe ik immers ook, maar dan 1 keer per maand als “salaris” zodat ik ook hier naar toe leef.
Ik stort iedere maand 3000 naar mezelf. En bij de volgende belastingaangifte datgene wat teveel is afromen.
Ik stort eigenlijk alles naar privé, voor de belastingdienst maakt het niks uit.
Aangifte door je over de winst van je bedrijf, op welke rekening het staat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Ik stort eigenlijk alles naar privé, voor de belastingdienst maakt het niks uit.
Aangifte door je over de winst van je bedrijf, op welke rekening het staat maakt niks uit.
Tja zo kan je ook 1 rekening gebruiken voor prive en zakelijk. Het idee is om de boel geordend te houden. Of stort je wel eens geld terug naar je zakelijke rekening als je een zakelijke aankoop wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Tja zo kan je ook 1 rekening gebruiken voor prive en zakelijk. Het idee is om de boel geordend te houden. Of stort je wel eens geld terug naar je zakelijke rekening als je een zakelijke aankoop wilt doen?
Een extra rekening kost hooguit maar een paar euro per maand. Dat lijkt mij voor het overzicht wel zo prettig. Het hoeft geen zakelijke rekening te zijn hé. Dat is pas nodig als je uit naam van het bedrijf wilt overmaken of een koppeling met je boekhouderspakket wil realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Volgens de voorwaarden van de bank mag je een privérekening niet gebruiken voor zakelijke doeleinden.
Ik weet wanneer ik grote zakelijke uitgaven doe en laat dan gewoon een deel op de zakelijke rekening staan. Veel kleine zakelijke aankopen doe ik altijd als privé bij de winkel, dan heb je vaak betere rechten dan als bedrijf kopen. Voor de belasting maakt het niks uit met welke rekening je iets koopt om het zakelijk te boeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Voor mijn eigen gemoedrust koop ik prive dingen vanaf de priverekening. Dan hoef ik zakelijk alleen maar de afschriften af te strepen en is er een 99% kloppende administratie.
Zakelijke aankopen doe ik wel zoveel mogelijk uit prive naam, dan kan je het makkelijker terug sturen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Niet helemaal, bij mijn weten betaal je over zakelijk spaargeld geen vermogensbelasting (mits spaargeld beetje in verhouding is met wat je doet en wat je omzet is).

Voor de rest vind ik een zakelijke rekening handig ivm boekhoud koppeling. En op een hele enkele uitgave na (geen zin om eerst geld naar prive over te maken) doe ik alleen zakelijke uitgaven daar vanaf, dus is ook makkelijk verwerken in de boekhouding.

Oh interessant, zakelijke auto naar prive overschrijven. Ik heb eind van de maand een date met m'n accountant daar is dat 1 van de topics. Ik heb een lease auto en een auto die ik zakelijk heb aangeschaft. Mijn idee was om beiden zakelijk te houden. Bijtelling is maximaal over werkelijke kosten, dus beetje grof gerekend betekend dat dat ik iets meer bijtelling heb dan enkel met de auto die ik heb aangeschaft (lease is EV tegen 4%), maar dan heb ik wel 2 auto's staan (1 voor mijn vrouw). Pak ik af en toe de aangeschafte auto (groter, past de fiets makkelijker in mee....) naar een klant om daar na het werk stukje te fietsen, en klaar. Haal ik de zakelijke km's wel. Maarrrr toen kwam Corona en heb ik nog geen 1500 zakelijke km's meer gemaakt sinds die tijd in totaal. Dus ik twijfel of ik 'm wil overhalen naar prive (haal de 500km of 10% zakelijk by far niet). Maar moet ook even rekenen of dat handig is qua IB (minder zakelijke kosten, maar ook geen bijtelling).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Niet helemaal, bij mijn weten betaal je over zakelijk spaargeld geen vermogensbelasting (mits spaargeld beetje in verhouding is met wat je doet en wat je omzet is).

Voor de rest vind ik een zakelijke rekening handig ivm boekhoud koppeling. En op een hele enkele uitgave na (geen zin om eerst geld naar prive over te maken) doe ik alleen zakelijke uitgaven daar vanaf, dus is ook makkelijk verwerken in de boekhouding.

Oh interessant, zakelijke auto naar prive overschrijven. Ik heb eind van de maand een date met m'n accountant daar is dat 1 van de topics. Ik heb een lease auto en een auto die ik zakelijk heb aangeschaft. Mijn idee was om beiden zakelijk te houden. Bijtelling is maximaal over werkelijke kosten, dus beetje grof gerekend betekend dat dat ik iets meer bijtelling heb dan enkel met de auto die ik heb aangeschaft (lease is EV tegen 4%), maar dan heb ik wel 2 auto's staan (1 voor mijn vrouw). Pak ik af en toe de aangeschafte auto (groter, past de fiets makkelijker in mee....) naar een klant om daar na het werk stukje te fietsen, en klaar. Haal ik de zakelijke km's wel. Maarrrr toen kwam Corona en heb ik nog geen 1500 zakelijke km's meer gemaakt sinds die tijd in totaal. Dus ik twijfel of ik 'm wil overhalen naar prive (haal de 500km of 10% zakelijk by far niet). Maar moet ook even rekenen of dat handig is qua IB (minder zakelijke kosten, maar ook geen bijtelling).
Ik stort alles van mijn zakelijke rekening naar mijn privérekening (volgens mij was die niet helemaal duidelijk hierboven)

Voor de vermogensbelasting scheelt het wel, maar dan moet je inderdaad wel kunnen aantonen dat wat je zakelijk spaart ook een zakelijk doel heeft.
Ik heb zelf maar 6-8k zakelijke kosten per jaar, dus er valt voor mij weinig te sparen op de zakelijke rekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 06-10-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ernemmer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Ik stort alles van mijn zakelijke rekening naar mijn privérekening (volgens mij was die niet helemaal duidelijk hierboven)

Voor de vermogensbelasting scheelt het wel, maar dan moet je inderdaad wel kunnen aantonen dat wat je zakelijk spaart ook een zakelijk doel heeft.
Ik heb zelf maar 6-8k zakelijke kosten per jaar, dus er valt voor mij weinig te sparen op de zakelijke rekening.
Ja maar je spaart toch voor een Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Ik niet, want ik rij maar 1000km zakelijk per jaar.

Wel zou je waarschijnlijk je inkomstenbuffer in je bedrijf kunnen sparen, eens even uitzoeken, want dan zet ik gewoon mijn buffer op de zakelijke spaarrekening :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 06-10-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Zelf gebruik ik mijn zakelijke rekening enkel voor het omzet en inkomstenbelasting. In principe zou je dan zakelijk kunnen sparen om je IB vooraf te betalen. Je krijgt dan een kleine korting (mooi mee genomen, betalen moet je toch) en je hoeft over dat bedrag geen vermogensheffing te betalen omdat je het op de zakelijke rekening staat op 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Nu online
[...]
Heb je een bron? Ik draai het juist om. Ik maak het pas over zodra ik het privé nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:21
Tot hoeveel vermogen zou je als ZZP-er ongeveer op je zakelijke spaarrekening kunnen laten staan voordat belastingdienst hierover vragen gaat stellen ? De belasting die je over zakelijk spaarvermogen betaalt is zo goed als niets (gaat uit van daadwerkelijke rente), VRH op prive vermogen is een stuk hoger (boven de 100K dan).

[ Voor 9% gewijzigd door sverzijl op 06-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
FastFox91 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Heb je een bron? Ik draai het juist om. Ik maak het pas over zodra ik het privé nodig heb.
@sverzijl Er staat heel wat over geschreven op het net.

https://financelle.nl/zak...ing-hoeveel-buiten-box-3/

Zoals gewoonlijk, heeft de BD er geen harde definitie voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Als dienstverlenende zzp'er lijkt tot zo'n 12 maanden omzet me wel verdedigbaar. Als buffer, met mogelijkheid om een keer een eigen product te ontwikkelen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 14:01
sverzijl schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:25:
Tot hoeveel vermogen zou je als ZZP-er ongeveer op je zakelijke spaarrekening kunnen laten staan voordat belastingdienst hierover vragen gaat stellen ? De belasting die je over zakelijk spaarvermogen betaalt is zo goed als niets (gaat uit van daadwerkelijke rente), VRH op prive vermogen is een stuk hoger (boven de 100K dan).
Zijn wel rechtzaken over geweest en die zijn ook gelinkt in dit topic, ben even te lui om terug te zoeken :+ Maar in 1 van die zaken ging de rechter mee in een spaarpot van zo'n 2 a 3 ton van een zelfstandige. Echter was dat geen ITer als ik het me goed herinner.

Het belangrijkste is dat je moet kunnen uitleggen waarom je een bepaald bedrag op je zakelijke spaarrekening hebt. Als je bijvoorbeeld "van plan" bent een auto te kopen, dan kan je makkelijk een ton op je spaarrekening hebben staan (auto + buffer). Wil je daarnaast ook nog eens een kantoor aan huis bouwen die aan alle regels voldoen van de belastingdienst? Tel daar dan maar nog maar een ton bovenop. Dus mocht het tot een controle komen kan je redelijk makkelijk een bedrag van 2 ton verantwoorden. Nu moet het natuurlijk niet zo zijn dat je 3 controles achter elkaar krijgt en iedere keer weer zegt "ja is voor een nieuwe auto en kantoor".

Komt dus een beetje neer op mocht je een controle krijgen, kan je dan met een strak gezicht uitleggen waarom je dat geld spaart? Het is overigens niet zo dat je daarna ook verplicht bent die auto of kantoor te kopen. Ben wel van mening dat voordat je op het limiet bent waarbij de BD je niet meer geloofd je het overtollige geld veel beter kan investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Hatsjoe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Zijn wel rechtzaken over geweest en die zijn ook gelinkt in dit topic, ben even te lui om terug te zoeken :+ Maar in 1 van die zaken ging de rechter mee in een spaarpot van zo'n 2 a 3 ton van een zelfstandige. Echter was dat geen ITer als ik het me goed herinner.

Het belangrijkste is dat je moet kunnen uitleggen waarom je een bepaald bedrag op je zakelijke spaarrekening hebt. Als je bijvoorbeeld "van plan" bent een auto te kopen, dan kan je makkelijk een ton op je spaarrekening hebben staan (auto + buffer). Wil je daarnaast ook nog eens een kantoor aan huis bouwen die aan alle regels voldoen van de belastingdienst? Tel daar dan maar nog maar een ton bovenop. Dus mocht het tot een controle komen kan je redelijk makkelijk een bedrag van 2 ton verantwoorden. Nu moet het natuurlijk niet zo zijn dat je 3 controles achter elkaar krijgt en iedere keer weer zegt "ja is voor een nieuwe auto en kantoor".

Komt dus een beetje neer op mocht je een controle krijgen, kan je dan met een strak gezicht uitleggen waarom je dat geld spaart? Het is overigens niet zo dat je daarna ook verplicht bent die auto of kantoor te kopen.

Ben wel van mening dat voordat je op het limiet bent waarbij de BD je niet meer geloofd je het overtollige geld veel beter kan investeren.
Ik ben qua investeringen/beleggingen wel wat behoudender geworden. Veel meer dan 100K heb ik niet in beleggingen zitten. Dus er staat nu een behoorlijk vermogen simpelweg op de spaarrekening.
Tot 100K op de zakelijke spaarrekening kan ik voor mezelf wel makkelijk verdedigen, dus ik zal wat minder gaan overhevelen naar prive de komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
com2,1ghz schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Voor een Ghost. Die kost € 346.000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Met de huidige situatie van Covid kan je natuurlijk geen enkel risico meer nemen. Als ondernemer bedien ik graag vitale functies binnen de (semi-)overheid en ben daarom aan het sparen voor een Silent Yacht van 2 miljoen om volledig onafhankelijk mijn werk te kunnen doen dankzij internet via SpaceX. Nu kan de de inspecteur mij wel voor gek verklaren, maar ik zal als laatste lachen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sverzijl schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Ik ben qua investeringen/beleggingen wel wat behoudender geworden. Veel meer dan 100K heb ik niet in beleggingen zitten. Dus er staat nu een behoorlijk vermogen simpelweg op de spaarrekening.
Tot 100K op de zakelijke spaarrekening kan ik voor mezelf wel makkelijk verdedigen, dus ik zal wat minder gaan overhevelen naar prive de komende maanden.
Nu gaat het er niet om wat je voor jezelf kunt verantwoorden maar voor de belastingdienst. Was inderdaad tijdje terug hier gepost, geloof een advocaat die 4 ton spaargeld of zo had. Dat vond de rechter teveel, maar 2 of 3 ton was voor zijn functie en risico's qua schadeclaims wel ok. Als ik me dat goed herinner.

Maar spaarpot voor nieuwe computers, auto, pandje in het buitenland om te gaan verhuren... Je moet alleen even onthouden wat je hebt gezegd zodat als je het jaar erna je weer controle krijgt, je daar op voorbereid bent...

Overigens kreeg ik ook commentaar van m'n accountant dat wat ik maandelijks overmaakte, niet in verhouding was voor mijn werk (2000 euro is blijkbaar te laag voor een IT'er :P) dus zij gaf aan, dat het slimmer is om daar iets meer van te maken, dan "valt het ook niet op" zeg maar. En hoe minder er opvalt, hoe beter het is...

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy D op 06-10-2020 11:18 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Crazy D schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Nu gaat het er niet om wat je voor jezelf kunt verantwoorden maar voor de belastingdienst.
Dat bedoel ik natuurlijk ook. Als ik het voor mezelf kan verantwoorden kan ik dat ook makkelijk naar de belastingdienst doen. Het wordt lastiger als ik het al niet eens voor mezelf kan verantwoorden, dan moet ik dingen uit de grote duim gaan zuigen.
maar 2 of 3 ton was voor zijn functie en risico's qua schadeclaims wel ok. Als ik me dat goed herinner.
Dat is op zich wel een goede. Als opdrachtgever mij aanklaagt (ter maximum van jaaromzet), dan is het wel handig om deze jaaromzet te hebben staan. Dan is 2-3 ton helemaal niet meer zo gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Deveon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:40:
Met de huidige situatie van Covid kan je natuurlijk geen enkel risico meer nemen. Als ondernemer bedien ik graag vitale functies binnen de (semi-)overheid en ben daarom aan het sparen voor een Silent Yacht van 2 miljoen om volledig onafhankelijk mijn werk te kunnen doen dankzij internet via SpaceX. Nu kan de de inspecteur mij wel voor gek verklaren, maar ik zal als laatste lachen! :+
Je kunt het een stap verder nemen en gewoon gaan sparen voor een enkeltje Mars via SpaceX, dan zit je helemaal veilig en heb je een goeie reden om een half miljard bij elkaar te sparen ;)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Nu gaat het er niet om wat je voor jezelf kunt verantwoorden maar voor de belastingdienst.
Is daar niet wat 'officieels' over te lezen trouwens? Want ik zie veel (goedbedoelde) speculatie in dit topic, maar weinig concrete info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42
Er is volgens mij weinig concreets over te zeggen. Het geld op de spaarrekening moet een zakelijk doel hebben, en dan is het aan de belastinginspecteur en eventueel de rechter om daar over te oordelen. Harde regels zijn er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Je kunt het een stap verder nemen en gewoon gaan sparen voor een enkeltje Mars via SpaceX, dan zit je helemaal veilig en heb je een goeie reden om een half miljard bij elkaar te sparen ;)
Te hoge latency ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hydra schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:41:
En het zakelijk doel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Als het over genoeg vermogen gaat kun je altijd nog naar een BV. Ik heb een BV en laat daar mijn vermogen in staan, maar ga vanwege de fiscale voordelen in de toekomst wellicht weer als eenmanszaak ondernemen. Die BV wordt daarmee een soort spaar BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

orf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:33:
Als het over genoeg vermogen gaat kun je altijd nog naar een BV. Ik heb een BV en laat daar mijn vermogen in staan, maar ga vanwege de fiscale voordelen in de toekomst wellicht weer als eenmanszaak ondernemen. Die BV wordt daarmee een soort spaar BV.
Dan moet je wel wat regelen met de belastingdienst want je zit wel met je DGA...
Hydra schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:42:
Is daar niet wat 'officieels' over te lezen trouwens? Want ik zie veel (goedbedoelde) speculatie in dit topic, maar weinig concrete info.
Nope, het lijkt een beetje willekeur en is natuurlijk ook lastig via regels hard te maken. Een glazenwasser met auto en apparatuur en ladders zal nu alvast wat gaan sparen voor nieuwe investering van die spullen, een IT'er zal in de basis minder investeringen hebben dus het is nogal lastig te bepalen. Maar net als met kosten maken: belastingdienst bepaalt niet waar je je geld aan uitgeeft, als er maar een zakelijk belang te verdedigen is. Daarom is het ook een beetje een wassen neus natuurlijk, je kunt eerst 3 jaar sparen voor een Tesla Model X na 3 jaar besluit je die niet te kopen maar ben je van plan te investeren in vastgoed, en 2 jaar later... nou ja je snapt 'm ;) (maar dus niet helemaal een wassen neus gezien de uitspraak over die advocaat z'n spaarpotje)

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy D op 06-10-2020 12:47 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
orf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:33:
Gezien de ontwikkelingen in zelfstandigenaftrek en VPB heb ik er juist al over gedacht om m'n werkzaamheden weer vanuit m'n BV te gaan uitvoeren (icm de nu besproken vermogensopbouw)...

@Crazy D geen afspraken voor nodig voor, salaris hoort bij werk. Als je geen werk verricht (als in, met een loonwaarde <5k) voor de BV hoef je ook geen salaris te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

BertS schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

@Crazy D geen afspraken voor nodig voor, salaris hoort bij werk. Als je geen werk verricht (als in, met een loonwaarde <5k) voor de BV hoef je ook geen salaris te betalen.
Interessant maar een beetje te bondig omschreven voor mij. Als je dus niet boven de 5k per maand (neem aan bruto) aan salaris komt, dan hoef je niet te voldoen aan het gebruikelijkloon van minimaal 46k per jaar?

Dit is enkel wat er op de site staat hierover:
Is uw gebruikelijk loon € 5.000 of lager?
Is het gebruikelijk loon € 5.000 of lager? En kunt u dat aantonen? Dan geeft u voor dat werk het loon aan dat u kreeg. De grens van € 5.000 geldt voor het totaal van uw werkzaamheden voor alle vennootschappen of coöperaties waarin u een aanmerkelijk belang hebt. De grens geldt dus niet per onderneming.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:46:
Nope, het lijkt een beetje willekeur en is natuurlijk ook lastig via regels hard te maken. Een glazenwasser met auto en apparatuur en ladders zal nu alvast wat gaan sparen voor nieuwe investering van die spullen, een IT'er zal in de basis minder investeringen hebben dus het is nogal lastig te bepalen.
De belastingdienst. Makkelijker kunnen we het niet maken. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RomeoJ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

Interessant maar een beetje te bondig omschreven voor mij. Als je dus niet boven de 5k per maand (neem aan bruto) aan salaris komt, dan hoef je niet te voldoen aan het gebruikelijkloon van minimaal 46k per jaar?

[...]
Ik neem aan dat de belastingdienst met jaarlijkse brutobedragen rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
RomeoJ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

[...]
Niet per maand, maar per jaar. Dus als je alleen wat vermogensbeheer/administratie doet, bijv. twee uur per maand, dan heb je 24u per jaar aan je bv besteed. Dat mag je tegen reële beloning doen ipv de 46k.
Telt wel over al je BV's samen, mocht je er meerdere hebben waar je DGA van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoe zit dat eigenlijk bij BV's die eigendom zijn van een andere BV?

ben je dan zowel in de werkmaatschappij als in de holding DGA? Of alleen in de holding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
t_captain schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:19:

ben je dan zowel in de werkmaatschappij als in de holding DGA? Of alleen in de holding?
Alleen in de holding (daar ben je in dienst). De holding is de (100% in mijn geval) aandeelhouder van de werkmaatschappij (er kan dus per definitie geen DGA meer zijn voor de werkmaatschappij :))

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:19:

Het lijkt mij alleen in de holding, want in principe ben je geen eigenaar van de werkmaatschappij, de Holding is daar immers eigenaar van.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben niet zo heel bekend met deze materie. Maar als je de DGA status kunt vermijden, dan is het theoretisch ook mogelijk om onder gebruikelijk loon uit te komen?

Ik denk aan deze constructie:

(a) natuurlijk persoon
(b) holding: 100% van de aandelen in bezit van a
(c) werkmaatschappij: 60% aandelen in bezit van b, 40% in bezit van a. b voert directie over c, a geniet alleen maar van een winstdeel

Als ondernemer zou je dus van de holding een gebruikelijk loon krijgen plus eventueel in box 2 wat resteert van het inkomen van de holding (zijnde 60% van de winst van de werkmaatschappij). En daarnaast 40% diret van de werkmaatschappij in box 2.

Nu zal het met deze verhoudingen niets opleveren. Maar als je de verhoudingen verandert, dan komt het gebruikelijk loon ter discussie te staan. Het kan immers niet zo zijn dat het gebruikelijk loon de omzet moet overstijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
t_captain schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:28:
Ik ben niet zo heel bekend met deze materie. Maar als je de DGA status kunt vermijden, dan is het theoretisch ook mogelijk om onder gebruikelijk loon uit te komen?

Ik denk aan deze constructie:

(a) natuurlijk persoon
(b) holding: 100% van de aandelen in bezit van a
(c) werkmaatschappij: 60% aandelen in bezit van b, 40% in bezit van a. b voert directie over c, a geniet alleen maar van een winstdeel

Als ondernemer zou je dus van de holding een gebruikelijk loon krijgen plus eventueel in box 2 wat resteert van het inkomen van de holding (zijnde 60% van de winst van de werkmaatschappij). En daarnaast 40% diret van de werkmaatschappij in box 2.

Nu zal het met deze verhoudingen niets opleveren. Maar als je de verhoudingen verandert, dan komt het gebruikelijk loon ter discussie te staan. Het kan immers niet zo zijn dat het gebruikelijk loon de omzet moet overstijgen?
Helaas gaat dat niet op aangezien je al een aanmerkelijk belang hebt vanaf 5% en daarbij dan dus DGA wordt.

Whoops, verkeerd gelezen. Maar alsnog is deze constructie niet handig aangezien je dan volgens mij 2x DGA bent, en dus 2x DGA loon moet uitkeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Hatsjoe op 06-10-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@t_captain DGA is toch vanaf 5% aandeelhouder al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ik het begrijp, ben je DGA als je directeur bent en een aanmerkelijk belang hebt.

Dat zou dus alleen voor de holding gelden, bij de werkmaatschappij voert immers de holding de directie en niet de ondernemer zelf. Of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Nee dat werkt niet. Men koppelt die verschillende routes dan via 'Uiteindelijk belanghebbende' moeiteloos aan elkaar zodat alles toch bij de natuurlijke persoon uitkomt.
Wat er gebeurt als je zelf aandeelhouder bent en je fiscaal partner directie voert (of vice versa) weet ik niet, daar zit misschien nog wat ruimte. Moet je wel in gemeenschap van goederen getrouwd zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
BertS schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:52:
Nee dat werkt niet. Men koppelt die verschillende routes dan via 'Uiteindelijk belanghebbende' moeiteloos aan elkaar zodat alles toch bij de natuurlijke persoon uitkomt.
Sterker nog, de UBO moet je zelf aangeven in een register sinds 27 september: https://www.kvk.nl/advies...en-over-het-ubo-register/

Ik heb hier überhaupt geen bericht over gekregen, ik kan ook de consequenties wanneer je dit niet doet niet vinden. In ieder geval tot 27 maart 2022 de tijd ;)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FF een vraagje trouwens voor mensen die met 't WBSO gebeuren meedoen. Ik heb dat voor de zomer toegekend gekregen. Helemaal mooi natuurlijk. Maar de twee projecten waar ik WBSO op heb, daar ga ik kwa code geen toegang meer toe hebben na Nov. Is dat een issue? Hoe werken die controles eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wat er gebeurt als je zelf aandeelhouder bent en je fiscaal partner directie voert (of vice versa) weet ik niet, daar zit misschien nog wat ruimte. Moet je wel in gemeenschap van goederen getrouwd zijn ;)
Fiscale partner weet ik niet, maar met een huwelijk in ieder geval niet. Ik dacht dat kinderen of ouders ook uitgesloten waren en zelfs tweedelijns familie beperkt is met betrekking tot DGA. Hoe dat met familiebedrijven werkt weet ik niet, maar er zal een element in zitten of iemand actief in het bedrijf is.

In het vorige deel stelde ik een BV voor op naam van mijn vrouw om onder de wet DBA uit te komen, maar dat kan niet vanwege de DGA wetgeving.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 06-10-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
UBO gaat toch om het doortrekken van de lijntjes van eigendom (winstrecht) naar een natuurlijk persoon? En dus niet de lijntjes van gezag? Dat je winstrecht geniet van de werkmaatschappij en de holding, dat staat buiten kijf. Maar in de werkmaatschappij ben je geen directeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Vergeet ook niet dat de holding als rechtspersoon geen bestuur vd werkmaatschappij kan doen: een natuurlijk persoon moet gaat doen voor zover ik weet. Natuurlijke personen kunnen wel namens de rechtspersoon (holding) handelen, maar uiteindelijk voer jij als persoon ook gewoon het bestuur vd werkmaatschappij. Of je moet personeel hebben en iemand anders inhuren, maar zolang je het zelf doet staan jouw handtekeningen onder de beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

BertS schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Gezien de ontwikkelingen in zelfstandigenaftrek en VPB heb ik er juist al over gedacht om m'n werkzaamheden weer vanuit m'n BV te gaan uitvoeren (icm de nu besproken vermogensopbouw)...

< 5000 maar dan moet dan steeds wel een realistisch salaris zijn. 2 uur per week administratieve werkzaamheden is dat prima te verklaren (want salaris voor administratieve kracht is niet zo hoog). Ben je toevallig notaris en doe je nog 2 uur per week notaris-dingen is het lastiger te verdedigen dat je maar 5k bruto verdient...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:27
Vraagje. Ik kan mogelijk binnenkort weer aan de slag bij een eerdere klant van mij. In het contract met de tussenpartij van die vorige klant staat het volgende vermeld:
Het is opdrachtnemer zowel gedurende de looptijd van deze overeenkomst als gedurende een
periode van 12 maanden na het einde van deze overeenkomst verboden om op enigerlei wijze,
direct of indirect, werkzaamheden te (doen) verrichten of diensten te (doen) verlenen voor of
ten behoeve van een zakelijke relatie van opdrachtgever voor wie of ten behoeve van wie
opdrachtnemer in het kader van de onderhavige overeenkomst direct of indirect
werkzaamheden heeft verricht of heeft doen verrichten dan wel diensten heeft verleend of
heeft doen verlenen. Onder zakelijke relaties als bedoeld in dit artikel vallen zowel de
uiteindelijke opdrachtgever(s), als de inlener(s), aan wie opdrachtnemer beschikbaar is gesteld
en die opdrachtnemer vervolgens heeft/hebben doorgeleend. Alleen met schriftelijke
toestemming van opdrachtgever kan opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk van dit verbod
worden vrijgesteld.
Nu is het zo dat tegen de tijd dat ik weer terug zou kunnen bij de vorige klant het minder dan 12 maanden geleden is geweest na het einde van de overeenkomst (april 2020).

Wat is een nette gang van zaken hier om dit alsnog te kunnen doen? Vorige tussenpartij op de hoogte stellen van mijn intenties? Een voorstel doen? Zo ja, wat dan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zou in ieder geval niet doen alsof je neus bloedt. Een dergelijke relatiebeding is B2B gewoon rechtsgeldig.

Je kunt een voorstel doen 't af te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Hydra schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:31:
Zou in ieder geval niet doen alsof je neus bloedt. Een dergelijke relatiebeding is B2B gewoon rechtsgeldig.

Je kunt een voorstel doen 't af te kopen.
Mee eens.

Bedenk me net wel dat de tussenpartij inmiddels niet meer approved broker voor de klant is (beperkt lijstje) dus dat zou misschien een uitweg zijn om te kunnen regelen dat ik met ze kan afspreken dat het beding niet meer gaat gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Of gewoon nog een half jaartje wachten, dan wel iets anders doen in de tussentijd. Afkoopsommen zijn duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Daan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Mee eens.

Bedenk me net wel dat de tussenpartij inmiddels niet meer approved broker voor de klant is (beperkt lijstje) dus dat zou misschien een uitweg zijn om te kunnen regelen dat ik met ze kan afspreken dat het beding niet meer gaat gelden.
Dan gaan ze zeggen, stuur ons maar €10,- per gewerkte uur ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Heb je goede contacten bij de klant zelf? Bespreek het met hun inkoper. Naast jouw contracten met jouw bemiddelaars hebben zij ook afspraken met hun leveranciers. Een gesprek over de situatie zal veel verhelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Check ook even bij de klant - er zijn zat bedrijven die dit soort constructies uitsluiten in hun contract met de tussenpersoon.

edit: wat @t_captain op hetzelfde moment zegt dus :+

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 07-10-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Hmmbob schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:42:
Check ook even bij de klant - er zijn zat bedrijven die dit soort constructies uitsluiten in hun contract met de tussenpersoon.

edit: wat @t_captain op hetzelfde moment zegt dus :+
Maar dit maakt zijn afspraak met zijn toenmalige tussenpartij toch niet anders? Ook al is de tussenpartij geen klant meer van de eindklant, heb je nog de afspraak dat je direct geen zaken kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Niet helemaal. Als de toenmalige klus plaats vond onder de mantel van de eindklant, en die dit uitsloot, dan kan de tussenpartij je daar niet aan houden.

Verschil is wel tussen gelijk hebben en gelijk krijgen - makkelijkste is gewoon die hele situatie vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48

Peetman

Tjah....

Rockster schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Sterker nog, de UBO moet je zelf aangeven in een register sinds 27 september: https://www.kvk.nl/advies...en-over-het-ubo-register/

Ik heb hier überhaupt geen bericht over gekregen, ik kan ook de consequenties wanneer je dit niet doet niet vinden. In ieder geval tot 27 maart 2022 de tijd ;)
UBO register wordt o.a. geraadpleegd door financiele instellingen zoals verzekeraars. Dit moeten ze doen om bijv te controleren dat de UBO's van een onderneming niet op de sanctielijst staan bij het uitkeren van verzekeringsgelden zoals bij een zakelijk afgesloten arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Dus niet registeren zou het lastig kunnen maken om zakelijke verzekeringen af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
t_captain schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:42:
Heb je goede contacten bij de klant zelf? Bespreek het met hun inkoper. Naast jouw contracten met jouw bemiddelaars hebben zij ook afspraken met hun leveranciers. Een gesprek over de situatie zal veel verhelderen.
Bedankt voor de tip (@Hmmbob ook). Ga ik meenemen mocht het zover komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vraagje: wie heeft ervaring met zakelijk huren van auto's of car sharing diensten?

Bij een vaste auto (eigendom of lease) heb je te maken met het fiscale regime voor auto's van de zaak.

Dat betekent bijtellen, of
* verklaring geen privegebruik (heb je die eigenlijk ook als zelfstandige, of if dat iets voor de loonadministratie?)
* sluitende kilometeradministratie

Maar stel dat je een car sharing dienst zoals Amber gaat gebruiken. Of incidenteel een auto huurt? Heb je dan ook die administratieve lasten? Of is het voldoende als de huurperiode overeenkomt met je zakelijke agenda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:32:
Vraagje: wie heeft ervaring met zakelijk huren van auto's of car sharing diensten?

Bij een vaste auto (eigendom of lease) heb je te maken met het fiscale regime voor auto's van de zaak.

Dat betekent bijtellen, of
* verklaring geen privegebruik (heb je die eigenlijk ook als zelfstandige, of if dat iets voor de loonadministratie?)
* sluitende kilometeradministratie

Maar stel dat je een car sharing dienst zoals Amber gaat gebruiken. Of incidenteel een auto huurt? Heb je dan ook die administratieve lasten? Of is het voldoende als de huurperiode overeenkomt met je zakelijke agenda?
Volgens deze bron moet je wel een sluitende KM administratie bijhouden: https://www.adiladministr...re-kosten/kosten-huurauto

Maar heb je bij dergelijke deel-auto's niet al automatisch iets van een rittenoverzicht? Als je die gewoon allemaal zakelijk aanmerkt ben je er in principe.

Ik heb een tijdje geleden ook een weekje een auto gehuurd omdat mijn auto kapot was, en had eigenlijk dezelfde vraag waar ik niet echt heel duidelijk antwoord op kon vinden. Aangezien het maar voor een week was heb ik toen gewoon een administratie bijgehouden en alles als zakelijke kosten opgevoerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 08-10-2020 10:52 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 21:44
Mijn Movir AOV loopt af. IK had een vijf jaar polis afgesloten met korting. Maar die korting verloopt nu en sterker nog ik krijg een 5 procent prijsverhoging voor mijn kiezen.

Heeft iemand een tip voor een vergelijkbare aov ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
vortexnl1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:04:
Mijn tip zou zijn om contact op te nemen met een aov-adviseur. Overigens zou ik oppassen met teveel shoppen. Naar mate je ouder wordt zal het sowieso lastiger worden om een dekking te kunnen krijgen zonder uitsluitingen (of uberhaupt willen accepteren). Daarnaast begrijp ik dat verzekeraars minder happig zijn om shoppende klanten later weer te accepteren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Freeaqingme schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:15:
[...]
Daarnaast begrijp ik dat verzekeraars minder happig zijn om shoppende klanten later weer te accepteren.
Een verzekeraar die geen geld meer aan je wil verdienen? Dat kan ik moeilijk geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
sverzijl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

Een verzekeraar die geen geld meer aan je wil verdienen? Dat kan ik moeilijk geloven :)
De vraag is of/wat ze aan je verdienen als je alleen maar gaat voor de kortingen (die de eerste paar jaar inderdaad fors zijn).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Freeaqingme schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

De vraag is of/wat ze aan je verdienen als je alleen maar gaat voor de kortingen (die de eerste paar jaar inderdaad fors zijn).
Ik twijfel er niet aan dat ze zelfs met 30%-10% korting nog steeds aan je verdienen (statistisch gezien dan, niet als je na 1 jaar al meteen voor de rest van je leven een uitkering ontvangt).
Maar ik denk ook niet dat er heel veel mensen over zullen stappen na de eerste paar jaar. Je zal in de meeste gevallen toch weer een medische keuring moeten ondergaan en het contract ook weer moeten doorspitten (of laten doorspitten door de adviseur als je dat volledig vertrouwt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Wat is eigenlijk beste moment om te beginnen met freelancen? Is dat 1 januari? Komt dat beter uit in verband met startersaftrek of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
blizzard001 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:38:
Wat is eigenlijk beste moment om te beginnen met freelancen? Is dat 1 januari? Komt dat beter uit in verband met startersaftrek of maakt dat niet uit?
Op zich haalt het niet zo heel veel uit, als je nu begint zul je alleen inderdaad niet meer aan het urencriteria voldoen, en dus de startersaftrek dit jaar niet kunnen gebruiken. Maar op zich haalt dat niet uit, je mag het immers toch gewoon 3 van de eerste 5 jaar doen.

Het is dus niet zo dat je volgend jaar meer voordeel krijgt omdat je later begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
blizzard001 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:38:
Ik ben 1 Jan 2019 begonnen. Mooi het begin van het jaar. Wat een groot nadeel was, was dat je dan vooral in de 2e helft van December bezig bent met een opdracht zoeken. Heel veel bedrijven hebben eigenlijk niet echt interesse meer dan een maand van de voren heb ik ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Woy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Volgens deze bron moet je wel een sluitende KM administratie bijhouden: https://www.adiladministr...re-kosten/kosten-huurauto

Maar heb je bij dergelijke deel-auto's niet al automatisch iets van een rittenoverzicht? Als je die gewoon allemaal zakelijk aanmerkt ben je er in principe.

Ik heb een tijdje geleden ook een weekje een auto gehuurd omdat mijn auto kapot was, en had eigenlijk dezelfde vraag waar ik niet echt heel duidelijk antwoord op kon vinden. Aangezien het maar voor een week was heb ik toen gewoon een administratie bijgehouden en alles als zakelijke kosten opgevoerd.
Thanks!

Kilometers administreren is wel te doen. Je hebt geen melding vooraf (verklaring geen privégebruik), alleen de administratie achteraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Thanks!

Kilometers administreren is wel te doen. Je hebt geen melding vooraf (verklaring geen privégebruik), alleen de administratie achteraf?
Voor een eenmanszaak heeft een verklaring geen privégebruik geen waarde, dat is alleen voor werknemers. Je moet alleen uit je administratie kunnen bewijzen dat je niet meer dan 500km ( naar rato ) privé gereden hebt om te verantwoorden dat je geen bijtelling rekent.

Ik heb inderdaad dus alleen die KM registratie in mijn administratie opgenomen, en alle kosten zakelijk geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Momenteel ben ik even aan het uitzoeken om te veel geld uit te geven aan een zakelijke auto en nu zag ik dat je bijtelling nooit hoger kan zijn dan je werkelijk kosten. Betekent dat ik als starter de auto in het eerste jaar volledig kan afschrijven en bijtelling betaal over de cataloguswaarde en de jaren daarop enkel de werkelijke kosten hoef bij te tellen? Volgens mij kan dat best een serieuze besparing opleveren mijn aankoop goed praten. oOo

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 08-10-2020 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Ik ben 1 Jan 2019 begonnen. Mooi het begin van het jaar. Wat een groot nadeel was, was dat je dan vooral in de 2e helft van December bezig bent met een opdracht zoeken. Heel veel bedrijven hebben eigenlijk niet echt interesse meer dan een maand van de voren heb ik ondervonden.
Same, maar dan 1 jaar later. Uiteindelijk erg blij dat ik op 16 dec nog een opdracht vond die ik per 2-1 kon begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Deveon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:00:
Momenteel ben ik even aan het uitzoeken om te veel geld uit te geven aan een zakelijke auto en nu zag ik dat je bijtelling nooit hoger kan zijn dan je werkelijk kosten. Betekent dat ik als starter de auto in het eerste jaar volledig kan afschrijven en bijtelling betaal over de cataloguswaarde en de jaren daarop enkel de werkelijke kosten hoef bij te tellen? Volgens mij kan dat best een serieuze besparing opleveren mijn aankoop goed praten. oOo
https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer
Voldoet u aan de bovenstaande voorwaarden? Dan gelden voor u de volgende regels:
  • U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).
  • Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek, kunt u niet willekeurig afschrijven.
https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek
Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om:
  • ...
  • personenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s (zoals waterstofauto’s en elektrische auto’s) kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen.
  • ...
Dus tenzij je een taxibedrijf hebt, helaas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Thanks, helaas. Ik kon het mij al niet voorstellen, maar had even gemist dat willekeurig afschrijven enkel geld voor wat in aanmerking komt voor KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
vortexnl1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:04:
Mijn Movir AOV loopt af. IK had een vijf jaar polis afgesloten met korting. Maar die korting verloopt nu en sterker nog ik krijg een 5 procent prijsverhoging voor mijn kiezen.

Ik ga de mijne beëindigen. Ik kan mijn arbeidsongeschiktheid volledig met eigen vermogen opvangen, aangevuld met dat mijn partner wel blijft werken (loondienst). Oftewel dit risico hoef ik niet meer af te dekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
De afgelopen veel tijd bezig geweest met het opzetten van mijn bedrijfje. Nu zie ik veel mooie info in de OP (waarvoor dank!) en ben ik op zoek naar aanvullende tussenpersonen/brokers die mij kunnen helpen aan een opdracht.

Ik wil vast de eerste lijntjes uitgooien en heb altijd aan de business kant gezeten (in rollen van business / informatie analyse / PO). Hebben jullie nog tips voor bedrijven die hier wat meer op focussen (mag ook via PM) zodat ik ze eens kan bellen! Ik ben al driftig bezig via LinkedIn maar meer = beter op het moment :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Deveon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:19:
Thanks, helaas. Ik kon het mij al niet voorstellen, maar had even gemist dat willekeurig afschrijven enkel geld voor wat in aanmerking komt voor KIA.
Je kan/mag wel zelf de hoeveelheid afschrijving bepalen in die 5 jaren.

Stel: auto kost 60.000,- (inc bpm, ex btw) met 10.000,- restwaarde. Dan mag je ook op deze manier afschrijven: 1e jaar: 15000, 2e jaar 15000, 3e jaar 10000, 4e jaar 5000 en 5e jaar 5000.

Overleg dit met je boekhouder want spelen met dit bedrag kan 'op het laatste moment' en of dat gunstig is. Dwz: voordat je je jaarbelastingaangiftes gedaan moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Stel dat de restwaarde minder is dan uitgerekend, is dit verschil aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hebben jullie al nagedacht over de jaarlijkse tariefverhoging per 1 januari 2021? Als ik mijn eigen situatie bekijk moet ik aanzienlijk verhogen om tot gelijkblijvende nettoverdiensten te komen:
- Hypotheekrente-aftrek daalt
- Zelfstandigenaftrek daalt
- Belasting op aandelen stijgt
- De inflatie voor 2020 staat op 1,4% (met nog een paar maanden te gaan)
- Er komt een verplichte AOV met bijbehorende premiebetaling. Het is niet duidelijk hoeveel deze premie gaat worden maar ik lees bedragen tussen tussen 150 en 300 euro per maand.
- Auto moet volgend jaar vervangen worden en juist dan wordt de bijtelling op een absurde 12% gezet over de eerste 40k en 22% over alles boven de 40k. Brandstofauto kan sowieso niet want 22% over de hele fiscale waarde.
- Het IB-tarief gaat marginaal omlaag en wordt geheel teniet gedaan door de afgenomen aftrekmogelijkheden en het ongewijzigd inkomensafhankelijk houden van de algemene heffingskorting en arbeidskorting.

In 2021 is er dus een samenloop van heel veel nadelige maatregelen voor zelfstandigen. Normaal verhoog ik altijd wel minimaal met de inflatie, maar nu moet er echt veel meer bij. Ik ben benieuwd of ik het gecompenseerd kan krijgen door een hoger tarief te vragen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
ari3 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:28:
- Auto moet volgend jaar vervangen worden en juist dan wordt de bijtelling op een absurde 12% gezet over de eerste 40k en 22% over alles boven de 40k. Brandstofauto kan sowieso niet want 22% over de hele fiscale waarde.
Hoezo kun je geen brandstof rijden. Dat doet 95 procent van Nederland hoor en die verdienen een heel stuk minder dan jij. Je hoeft toch geen nieuwe of dure auto te rijden?

(Sorry hoor, maar ga hier niet lopen klagen als je 80+ euro per uur in rekening brengt als zelfstandige ITer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@ari3 De bijtelling voor zakelijk gebruik is 0% :+ Beetje vreemd om je privé kosten op de opdrachtgever te verhalen.

Persoonlijk baseer ik mijn uurtarief op de waarde die ik toevoeg en niet op mijn kosten. Als ik meer oppak of verantwoordelijkheid krijg wil ik een hoger uurtarief, maar anders niets. Ondanks inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
_Arthur schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Je kan/mag wel zelf de hoeveelheid afschrijving bepalen in die 5 jaren.

Stel: auto kost 60.000,- (inc bpm, ex btw) met 10.000,- restwaarde. Dan mag je ook op deze manier afschrijven: 1e jaar: 15000, 2e jaar 15000, 3e jaar 10000, 4e jaar 5000 en 5e jaar 5000.

Overleg dit met je boekhouder want spelen met dit bedrag kan 'op het laatste moment' en of dat gunstig is. Dwz: voordat je je jaarbelastingaangiftes gedaan moet hebben.
Normaal is lineair met max 20% per jaar. Maar je mag ook naar “goed koopmanschap” afschrijven, waarbij je een realistische waarde hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
ari3 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:28:
Hebben jullie al nagedacht over de jaarlijkse tariefverhoging per 1 januari 2021? Als ik mijn eigen situatie bekijk moet ik aanzienlijk verhogen om tot gelijkblijvende nettoverdiensten te komen:
En vervolgens noem je bijna alleen maar dingen die betrekking hebben op alle natuurlijke personen in Nederland, en die eigenlijk niets te maken hebben met ondernemen. Natuurlijk kan je bij een nieuwe klus proberen een wat hoger tarief te vragen, maar ik zou met alle Corona-perikelen op dit moment wat huiverig zijn met een hoger tarief. Dat is makkelijker in een hoogconjuctuur, dan wanneer alles een beetje op losse schroeven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:59:
@ari3 De bijtelling voor zakelijk gebruik is 0% :+ Beetje vreemd om je privé kosten op de opdrachtgever te verhalen.

Persoonlijk baseer ik mijn uurtarief op de waarde die ik toevoeg en niet op mijn kosten. Als ik meer oppak of verantwoordelijkheid krijg wil ik een hoger uurtarief, maar anders niets. Ondanks inflatie.
Je tarief staat inderdaad in verhouding tot de waarde die je toegevoegd. Maar het tarief staat voor een bepaalde koopkracht tegen huidige belastingdruk en kosten. Als belastingdruk en kosten zodanig toenemen dat je koopkracht niet gehandhaafd kan worden, dan moet het tarief omhoog.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1 ... 175 ... 643 Laatste