Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:03

_Arthur

blub

com2,1ghz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:18:
Stel dat de restwaarde minder is dan uitgerekend, is dit verschil aftrekbaar?
Dan schrijft ie op het eind dus meer af dan verwacht.
t_captain schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:50:
Normaal is lineair met max 20% per jaar. Maar je mag ook naar “goed koopmanschap” afschrijven, waarbij je een realistische waarde hanteert.
Ja, normaal. Maar daar mag je dus best van afwijken. En met auto's is het prima aannemelijk te maken dat het in de eerste jaren meer afschrijft dan in de laatste 2 (van de 5) jaar.

Als ik nu mijn auto bij de dealer als inruiler aanbiedt, zal het denk ik nog wel meer zijn dan de voorbeelden hierboven.
ari3 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:28:
Hebben jullie al nagedacht over de jaarlijkse tariefverhoging per 1 januari 2021?
Mijn contract sluit tussentijdse verhogingen bij dezelfde eindklant uit. Hoef ik daar ook niet meer over na te denken 8)

[ Voor 16% gewijzigd door _Arthur op 08-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Misschien wel idee om een eindejaars checklijst te maken.

KIA bedrag al bereikt?
Relatiegeschenken gekocht (restaurantbonnen, VVV bonnen)?
Tariefsverhoging?
Btw correctie in Q4? (Zakelijke auto)
internet/mobiel abonnement prive/zakelijk corrigeren?
Pensioen inleggen?
Meer ideeen?

[ Voor 3% gewijzigd door indexample op 08-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Woy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Op zich haalt het niet zo heel veel uit, als je nu begint zul je alleen inderdaad niet meer aan het urencriteria voldoen, en dus de startersaftrek dit jaar niet kunnen gebruiken. Maar op zich haalt dat niet uit, je mag het immers toch gewoon 3 van de eerste 5 jaar doen.

Het is dus niet zo dat je volgend jaar meer voordeel krijgt omdat je later begint.
Dankje! 2 van de eerste 5 jaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hydra schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Ik ben 1 Jan 2019 begonnen. Mooi het begin van het jaar. Wat een groot nadeel was, was dat je dan vooral in de 2e helft van December bezig bent met een opdracht zoeken. Heel veel bedrijven hebben eigenlijk niet echt interesse meer dan een maand van de voren heb ik ondervonden.
Zie je vaker. December is inderdaad geen goede maand om een opdracht te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hebben jullie een eigen auto gekocht of leasen jullie er eentje? Ik zit er over na te denken om aan private lease te doen wanneer ik ga starten als freelancer, maar wat zijn de voor en nadelen van kopen tegenover (private) leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Ik moest een zakelijke lease mee nemen uit loondienst (of afkopen, maar da's helemaal ongunstig). Voordeel: prima auto als je veel rijdt. Nadeel: ik haal misschien net aan de 10k km dit jaar........... Best een dure auto nu.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:05

Peetman

Tjah....

vortexnl1982 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:04:
Mijn Movir AOV loopt af. IK had een vijf jaar polis afgesloten met korting. Maar die korting verloopt nu en sterker nog ik krijg een 5 procent prijsverhoging voor mijn kiezen.

Heeft iemand een tip voor een vergelijkbare aov ?
Ik kreeg behalve deze brief van Movir ook een uitgebreide mail van mijn adviseur. Die stelde dat bij zo ongeveer elke gangbare AOV verzekeraar de premie met een vergelijkbaar percentage omhoog gaat. Moet verder nog even uitzoeken, want kreeg van de week ook een brief dat ik kon kiezen tussen een contractperiode van 1 jaar of 5 jaar. In het laatste geval krijg ik korting (of in de eerste betaal je een opslag, maar net hoe je het ziet). Op korte termijn overstappen ging volgens mijn adviseur wel krap worden, gezien de acceptatietrajecten en de uiterlijke opzegdatum per eind november bij Movir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
_Arthur schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Je kan/mag wel zelf de hoeveelheid afschrijving bepalen in die 5 jaren.

Stel: auto kost 60.000,- (inc bpm, ex btw) met 10.000,- restwaarde. Dan mag je ook op deze manier afschrijven: 1e jaar: 15000, 2e jaar 15000, 3e jaar 10000, 4e jaar 5000 en 5e jaar 5000.

Overleg dit met je boekhouder want spelen met dit bedrag kan 'op het laatste moment' en of dat gunstig is. Dwz: voordat je je jaarbelastingaangiftes gedaan moet hebben.
Volgens mij mag je een auto niet willekeurig afschrijven. Volgens de belastingdienst komen alleen bedrijfsmiddelen daarvoor in aanmerking die ook voor een KIA in aanmerking zouden komen:
'Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek, kunt u niet willekeurig afschrijven.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Hmmbob schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:20:
Ik moest een zakelijke lease mee nemen uit loondienst (of afkopen, maar da's helemaal ongunstig). Voordeel: prima auto als je veel rijdt. Nadeel: ik haal misschien net aan de 10k km dit jaar........... Best een dure auto nu.
Afkopen was bij mij er ongunstig. Voor mij was het heel gunstig om de auto te kopen en vervolgens te verkopen. De koopprijs was namelijk onder de marktwaarde. Ipv een afkoopboete van 7000 euro heeft de koop en directe verkoop mij 1500 euro opgeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blizzard001 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:43:
Hebben jullie een eigen auto gekocht of leasen jullie er eentje? Ik zit er over na te denken om aan private lease te doen wanneer ik ga starten als freelancer, maar wat zijn de voor en nadelen van kopen tegenover (private) leasen?
Ik doe alles met eigen auto, maar rij niet zo veel.

Private lease is eigenlijk best een goede optie, de prijzen vallen reuze mee en je auto doet het eigenlijk altijd.
Groot nadeel is dat de maandelijkse kosten meegenomen worden bij een hypotheekberekening waardoor je minder kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

padoempats schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:09:
Volgens mij mag je een auto niet willekeurig afschrijven.
Wil je wel het nummer van mijn accountant geven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Wil je wel het nummer van mijn accountant geven 8)
Er is wel een verschil tussen willekeurige afschrijving ( Dat mag dus ook 100% in 1 jaar ), en een niet lineaire afschrijving. Voor een auto is het inderdaad goed te verantwoorden dat je de eerste jaren meer afschrijft, maar volledig willekeurige afschrijving gaat de belastingdienst niet in mee.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:45:
Voor een auto is het inderdaad goed te verantwoorden dat je de eerste jaren meer afschrijft
Dat laat ik in mijn voorbeeld ook zien. En hoeveel een auto afschrijft, ligt ook weer aan hoe courant/groot het model is. Een VW Up! schrijft opzich weer minder af dan een totaal niet courante model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf heb ik een leasecontract overgenomen. Geen investering, geen onverwachte kosten en je betaalt de prijs van een lange looptijd met een korte looptijd. In mijn geval ook nog een lager bijtellingstarief. Bijkomend voordeel is dat je soms 1-2 maanden gratis krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
Ik rij in mijn prive auto. Dezelfde auto zakelijk met bijtelling rijden is duurder. Een auto met een lage tarief is weer duur in aanschaf.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Hier ook eigen auto.

Financieel zijn er een paar sweetspots:

1. electrische auto op de zaak (hoewel het voordeel wel fors aan het dalen is)
2. youngtimer op de zaak (eigenlijk alleen voor de liefhebber. en dan het liefst een auto met hoge kosten en weinig dagwaarde. fiscaal optimum is een Jaguar ofzo, 1000+ euro aan kosten per maand en 2000 euro aan bijtelling per jaar)
3. aparte auto voor zakelijk gebruik, geen bijtelling
4. andere auto: prive. Vooral door tweedehands te rijden kun je flink besparen en dan is de bijtelling vaak hoger dan de werkelijke kosten. Gevolg is dat je auto per saldo bijdraagt aan de fiscale winst.

Illustratie van 4: ik geef pakweg 600 a 700 euro per maand aan mijn auto uit en hij heeft een fiscale waarde van 76k.

Nu zit ik overigens wel te twijfelen of ik niet een auto eruit wil doen. Er staan hier twee auto's en een motor. Intussen begint thuiswerken steeds meer als nieuwe norm gezien te worden. Ik twijfel over bijvoorbeeld een flex-auto zoals Amber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
t_captain schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:09:
2. youngtimer op de zaak (eigenlijk alleen voor de liefhebber. en dan het liefst een auto met hoge kosten en weinig dagwaarde. fiscaal optimum is een Jaguar ofzo, 1000+ euro aan kosten per maand en 2000 euro aan bijtelling per jaar)
Het liefst een auto met lage kosten en weinig dagwaarde. Ookal zijn je kosten aftrekbaar, kosten blijven kosten. Niet?
4. andere auto: prive. Vooral door tweedehands te rijden kun je flink besparen en dan is de bijtelling vaak hoger dan de werkelijke kosten. Gevolg is dat je auto per saldo bijdraagt aan de fiscale winst.

Illustratie van 4: ik geef pakweg 600 a 700 euro per maand aan mijn auto uit en hij heeft een fiscale waarde van 76k.
Wat bedoel je hiermee, zou je het willen uitleggen? Wat heeft een prive auto & bijtelling & fiscale winst met elkaar te maken? Thanks!

[ Voor 32% gewijzigd door c-nan op 09-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:53
Ik rij zelf privé een tweedehands hybride, en maak gebruik van de 19 ct/km vergoeding vanuit de zaak. Zolang ik oppas met parkeren (ik beding altijd een parkeerplaats bij de locatie waar ik werk, dus geen gedoe met parkeerkaart) kan dit voor mij prima uit (lage kosten qua onderhoud want betrouwbare hybride, lage afschrijving want tweedehands en dankzij schade vrije jaren een erg goedkope verzekering).

De laatste paar maanden (voor Corona) heb ik veel met de trein gedaan omdat ik de files zat was; doorgegaan met 19 ct/km, en privé een NS flex abonnement genomen waardoor ik 20/40% korting in de trein heb. Ook dan kan het (voor mij) nog uit, maar wel een stuk minder gezien ik betaald moet parkeren op het station.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
c-nan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Het liefst een auto met lage kosten en weinig dagwaarde. Ookal zijn je kosten aftrekbaar, kosten blijven kosten. Niet?
De keuze is: "gegeven auto X, kun je deze beter prive of zakelijk rijden?"

De meest gunstige optie is degene die de laagste fiscale winst oplevert. Dan wil je een hoge ratio tussen werkelijke kosten en fiscale bijtelling.

Stel, 5000 euro dagwaarde en 1000 euro incl BTW aan kosten, 10000 km/jaar zakelijk en nog 10000 prive.

* auto op de zaak: winstlast van 10k door autokosten op de zaak; 1750 winstbijtelling = winst -8k
* auto prive: winstlast van 1900 euro dus winst -2k

Natuurlijk is een goedkopere auto goedkoper dan een duurdere auto. Maar in de vergelijking zakelijk/prive bij dezelfde auto is het juist de brandstofslurpende en onderhoudsgevoelige auto die beter scoort.
[...]

Wat bedoel je hiermee, zou je het willen uitleggen? Wat heeft een prive auto & bijtelling & fiscale winst met elkaar te maken? Thanks!
Als ik 8k per jaar aan een auto uitgeef maar de bijtelling 17k per jaar zou bedragen, dan zou ik dus belasting moeten betalen over 17k in ruil waarvoor ik 8k aan kosten op de zaak kan boeken. Die auto rij je dus beter prive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Aan het begin van het jaar heb ik de voorlopige aangifte op 0 gezet (iets met startende freelancer, in eenmanszaak). Natuurlijk heb ik de verwachte belastingaanslag keurig opzij gezet iedere maand, maar: alleen al dit spaarpotje komt aan het einde van het jaar gevaarlijk dicht bij de vermogensvrijstelling box3 voor mijn vrouw en mij samen.... Which means dat ik effectief ga betalen voor dit geld icm met ons spaargeld op andere rekeningen.

Wat is nu handig? Alsnog een voorlopige aanslag in gaan vullen en dus per maand gaan moeten betalen?
Of zijn er nog andere opties?

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 09-10-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
t_captain schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:09:
Heb zelf een youngtimer en dit is denk ik wel wat kort door de bocht. Heb zelf een Volvo V70 uit 2003. Natuurlijk is het een auto uit 2003, en heb je met een A-merk vaak behoorlijk wat onderhoudskosten (ik denk dat ik ongeveer 2k kwijt ben nu 2 jaar later), maar ik vind het "alleen voor de liefhebber" wel wat overdreven. Ik snap ook niet goed waarom je een auto met hele hoge kosten zou willen perse. Natuurlijk trek je het van de winst af, en zijn het bruto kosten, maar het zijn nog steeds kosten. Ik betaal dan toch liever 500 bruto per maand dan 1000 bruto per maand.

De auto is gekocht voor ongeveer 10k maar getaxeerd op 4k. 4000 * .35 = 1400 bijtelling per jaar.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Hmmbob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:58:
Aan het begin van het jaar heb ik de voorlopige aangifte op 0 gezet (iets met startende freelancer, in eenmanszaak). Natuurlijk heb ik de verwachte belastingaanslag keurig opzij gezet iedere maand, maar: alleen al dit spaarpotje komt aan het einde van het jaar gevaarlijk dicht bij de vermogensvrijstelling box3 voor mijn vrouw en mij samen.... Which means dat ik effectief ga betalen voor dit geld icm met ons spaargeld op andere rekeningen.

Wat is nu handig? Alsnog een voorlopige aanslag in gaan vullen en dus per maand gaan moeten betalen?
De reservering voor de IB en BTW is geen spaargeld en wordt er bij de aangifte dan ook eerst afgetrokken.
Uiteraard als je 35K opzij legt en bij de aangifte blijkt dat je 30K moet betalen, heb je 5K spaargeld.
Daarnaast telt zakelijk vermogen (tot bepaald punt) niet mee voor je vermogensbelasting.

Ook als startende freelancer kan je rustig een ton (IB reservering + BTW + buffers) op je zakelijke rekening hebben staan op 1-1 zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 09-10-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Aan het begin van het jaar heb ik de voorlopige aangifte op 0 gezet (iets met startende freelancer, in eenmanszaak). Natuurlijk heb ik de verwachte belastingaanslag keurig opzij gezet iedere maand, maar: alleen al dit spaarpotje komt nu gevaarlijk dicht bij de vermogensvrijstelling box3 voor mijn vrouw en mij samen.... Which means dat ik effectief ga betalen voor dit geld (of ons spaargeld op andere rekeningen).

Zelf zit ik in dezelfde situatie en heb mijn reservering voor belasting op een zakelijke spaarrekening staan. Als het goed is wordt het dan niet als privé vermogen berekend (maar betaal er wel IB over). Vermoedelijk gaat mijn boekhouder ook uitstel aanvragen voor de aangifte over 2020 en verwacht dat ik dit pas rond de zomer moet gaan betalen.

Voor de juiste auto kiezen ben ik groot gebruiker van deze calculator: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html Voor leasetarieven verwerk ik deze (incl btw) als onderhoud, zonder financieringskosten en met gelijke aanschafwaarde en restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
hackerhater schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

De reservering voor de IB en BTW is geen spaargeld en wordt er bij de aangifte dan ook eerst afgetrokken.
Uiteraard als je 35K opzij legt en bij de aangifte blijkt dat je 30K moet betalen, heb je 5K spaargeld.
Daarnaast telt zakelijk vermogen (tot bepaald punt) niet mee voor je vermogensbelasting.
Ook niet in de eenmanszaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hmmbob schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Ook niet in de eenmanszaak?
Nee,
Je mag natuurlijk niet oneindig geld op je zakelijke rekening laten staan om de vermogensbelasting te ontwijken.
De bovengrens is wat vaag, maar zolang je het bedrag kan verantwoorden is het geen issue.
Met buffers en sparen voor een middenklasser auto kan je makkelijk een ton buffers verantwoorden.

Vergeet niet dat je zelf op draait voor vrije dagen, trainingen en ziekte :)

Lees dit topic terug, het onderwerp is een paar keer aan de orde geweest

[ Voor 6% gewijzigd door hackerhater op 09-10-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
hackerhater schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Ook als startende freelancer kan je rustig een ton (IB reservering + BTW + buffers) op je zakelijke rekening hebben staan op 1-1 zonder problemen.
Wanneer is geld wat je hebt zakelijk en wanneer prive? Wat op je zakelijke rekening staat klinkt logisch, maar is niks anders dan gewoon een rekening waar je geld hebt staan, daar kan prima privegeld op staan. Je zou denken, alles is 'prive' minus reservering voor belastingen.
Ik stort nu mn eigen 'salaris' van mn zakelijke rekening naar mijn prive rekening en de zakelijke rekening blijft gelukkig alsmaar doorgroeien omdat er meer binnenkomt dan af gaat. Maar je zou zeggen, het 'overschot' is gewoon prive spaargeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Het is zakelijk als het op een zakelijke rekening staat en je kunt bepleiten dat het een zakelijk bestedings- of investeringsdoel heeft.

Reservering BTW, logisch. Voor de IB weet ik het niet zo zeker. Dat is namelijk een prive belasting. Spaargeld vs latente IB schuld zouden strikt genomen als positief en negatief vermogen in box 3 moeten zijn, maar belastingschulden tellen geloof ik niet mee (en al helamaal niet voordat er uberhaupt een aanslag is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad IB is strikt genomen een privé uitgave, ik betaal mijn IB dan ook van mijn privé rekening, anders moet je het weer boeken als privé onttrekking. Ik vind het makkelijker om mijn inkomsten gewoon bruto over te maken.

BTW doe ik natuurlijk wel weer van een zakelijke rekening, want dat is puur zakelijk.

Qua scheiding zakelijk/privé maak ik gewoon elke maand mijn oude bruto salaris ( + een beetje ) over, en de rest laat ik allemaal zakelijk. Als het echt een te hoog bedrag wordt maak ik incidenteel gewoon een extra "bonus" over.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:47
Een budget is voor mij goud waard. Naast mijn boekhoudpakket budgetteer ik met YNAB. Eerst deed ik dit alleen voor de gezamenlijke en persoonlijke rekeningen, maar sinds 2 jaar ook voor mijn zakelijke rekening. Hiermee kan je elke euro een taak geven.

Zelf ook de IB uitgesteld toen de corona crisis begon om wat meer lucht te krijgen voor het geval dat, maar heb in YNAB wel "doorgespaard" door het maandbedrag van de eerste voorlopige aangifte elke maand te budgetteren.

Al het geld staat op 1 zakelijke rekening, maar in YNAB zie ik waar elke zakelijke euro aan is toegekend, in mijn voorbeeld o.a. salaris, rente en aflossen financial lease, ZVW, IB, BTW, Onderhoud auto, brandstof en parkeren (lekker laag nu), studie en examens, boekhouder, AOV, BAV, Hardware en een noodfonds die ik gebruik om hiernaast nog een aantal maanden buffer aan te houden. Geeft mij echt gevoel dat ik financieel in control ben.

Een paar weken geleden heb ik mijn voorlopige aangifte weer bijgewerkt zodat het zonder problemen uit het IB spaarpotje betaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
BaseLine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:07:
Een budget is voor mij goud waard. Naast mijn boekhoudpakket budgetteer ik met YNAB. Eerst deed ik dit alleen voor de gezamenlijke en persoonlijke rekeningen, maar sinds 2 jaar ook voor mijn zakelijke rekening. Hiermee kan je elke euro een taak geven.

Zelf ook de IB uitgesteld toen de corona crisis begon om wat meer lucht te krijgen voor het geval dat, maar heb in YNAB wel "doorgespaard" door het maandbedrag van de eerste voorlopige aangifte elke maand te budgetteren.

Al het geld staat op 1 zakelijke rekening, maar in YNAB zie ik waar elke zakelijke euro aan is toegekend, in mijn voorbeeld o.a. salaris, rente en aflossen financial lease, ZVW, IB, BTW, Onderhoud auto, brandstof en parkeren (lekker laag nu), studie en examens, boekhouder, AOV, BAV, Hardware en een noodfonds die ik gebruik om hiernaast nog een aantal maanden buffer aan te houden. Geeft mij echt gevoel dat ik financieel in control ben.

Een paar weken geleden heb ik mijn voorlopige aangifte weer bijgewerkt zodat het zonder problemen uit het IB spaarpotje betaald kan worden.
Wat is het doel? Dat je niet teveel geld uitgeeft? Of dat je weet wat je over 2 jaar hebt kunnen bufferen, of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
t_captain schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:37:
Het is zakelijk als het op een zakelijke rekening staat en je kunt bepleiten dat het een zakelijk bestedings- of investeringsdoel heeft.

Reservering BTW, logisch. Voor de IB weet ik het niet zo zeker. Dat is namelijk een prive belasting. Spaargeld vs latente IB schuld zouden strikt genomen als positief en negatief vermogen in box 3 moeten zijn, maar belastingschulden tellen geloof ik niet mee (en al helamaal niet voordat er uberhaupt een aanslag is).
Woy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:45:
Inderdaad IB is strikt genomen een privé uitgave, ik betaal mijn IB dan ook van mijn privé rekening, anders moet je het weer boeken als privé onttrekking.
Ik volg deze gedachtengang ook: belasting betaal je in prive dus de reservering daarvoor kan je niet zakelijk wegzetten (en is dus privevermogen, en telt dus mee in box 3). Ik zal binnenkort de BD zelf eens even bellen, maar ik neig er nu naar om alsnog alvast een voorlopige aangifte te doen over dit jaar en alvast wat geld richting de BD over te maken. Je hoeft natuurlijk niet de hoofdprijs in de voorlopige aangifte te zetten :+

Volgend jaar zal dit probleem een stuk kleiner zijn, dan is de verbouwing geweest 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:47
c-nan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Wat is het doel? Dat je niet teveel geld uitgeeft? Of dat je weet wat je over 2 jaar hebt kunnen bufferen, of ...?
Zicht op de geldstromen en bewust geld spenderen . Niet denken bij 80K op de zakelijke rekening dat ik wel een mooie nieuwe auto kan aanschaffen. Dat zou natuurlijk wel kunnen als m'n budget het op dat moment toelaat, in dat geval lever ik niet in op andere doelstellingen. Je kan het ook zien als een bedrijfsbegroting wat je in je ondernemingsplan kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Interessant om te lezen dat er zoveel verschillende manier zijn om de financiën inzichtelijk te houden. Zelf heb ik op mijn zakelijke betaalrekening ingesteld dat boven x bedrag alles naar de zakelijke spaarrekening gaat. Deze spaarrekening gebruik ik enkel voor betalen van IB en OB. Door het hier te parkeren heeft het ook geen invloed op box 3 (al zit ik nog niet aan de belastingvrije voet). Daarnaast betaal ik mijzelf maandelijks een vast bedrag, waarvan ik het grootste deel weer overmaak naar de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten (waaronder nóg een betaalrekening voor mijn "zakgeld"). Wat overblijft is buffer/wordt belegd.

Het doen van grote uitgaves doe ik vooral uit "is het mij het waard?" en niet "kan ik het betalen?". Met name de auto blijft een eindeloze interne strijd waar ik elke maand wel op terug lijk te komen. :+

PS: Het boeken van het betalen van de IB als prive opname zie ik niet als een probleem. Hetzelfde doe ik ook met mijn AOV en creditcard betalingen. Aangezien mij boekhouder de IB aangifte doet heeft hij zo direct alles bij de hand zonder toegang tot mijn privé rekeningen (zakelijke rekening wordt uitgelezen).

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 09-10-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dan staat er binnen nu en een jaar een nieuwe auto, lijkt me :+

Maar de conclusie dat "door het parkeren van de reservering IB op een zakelijke spaarrekening" je geen invloed hebt in box3 is dus imho (op basis van wat ik hier hoor en online lees) onjuist. IB betaal je privé, dus die reservering is ook privé, en daarmee wel degelijk onderdeel van box 3 - ongeacht waar je dat geld parkeert. Voor de OB (BTW) gaat dit dan weer wél op.

Boeken als prive is in mijn boekhoudprogramma (Moneymonk) minder werk dan zakelijk, dus dat is voor mij een non-issue.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 09-10-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Ja en nee.
Je hebt dan een bepaald bedrag waar je theoretisch vermogensbelasting over zou moeten betalen
Maar daar staat prive direct een belastingschuld tegenover die elkaar dan op heft (vermogen is bezittingen - schulden)

Bijvoorbeeld je hebt 80K in cash boven de vermogensgrens voor een stel.
Maar je moet 30K aan IB betalen. Effectief heb je dus 50K vermogen, onder de grens.

=> https://www.belastingdien...rmogen/wat_is_uw_vermogen

Dus ja effectief kan je het daadwerkelijke bedrag voor IB op je rekening bij je vermogen-berekening negeren.

En vergeet dingen als de studie-schuld ook niet mee te nemen als je die nog hebt O-)

[ Voor 58% gewijzigd door hackerhater op 09-10-2020 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Zorg er gewoon voor dat je voor het eind van dit jaar de voorlopige aanslag al betaald hebt. Heb je dit probleem ook niet, en nog wat korting ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Als ik alle reserves op tel (IB en BTW negerend) kom ik ondertussen wel aan het vermogens-grens bedrag, maar waarom zou ik in vredesnaam het geld van de zakelijke rekening overboeken naar prive zolang ik het daar mag laten staan?
En het effectief buiten box 3 latend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:05

Peetman

Tjah....

sverzijl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:59:
Zorg er gewoon voor dat je voor het eind van dit jaar de voorlopige aanslag al betaald hebt. Heb je dit probleem ook niet, en nog wat korting ook ;)
Krijg je daarvoor ook weer korting? Aan het begin van het jaar wel al wat vooruit betaald obv de voorlopige aanslag, maar er moet nog een fors bedrag naar de BD obv uiteindelijke omzet. Maar als ik nog wat korting krijg als ik nu alvast wat betaal ipv in juli is dat misschien wel de moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
hackerhater schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:55:
Ja en nee.
Je hebt dan een bepaald bedrag waar je theoretisch vermogensbelasting over zou moeten betalen
Maar daar staat prive direct een belastingschuld tegenover die elkaar dan op heft (vermogen is bezittingen - schulden)

Bijvoorbeeld je hebt 80K in cash boven de vermogensgrens voor een stel.
Maar je moet 30K aan IB betalen. Effectief heb je dus 50K vermogen, onder de grens.

=> https://www.belastingdien...rmogen/wat_is_uw_vermogen

Dus ja effectief kan je het daadwerkelijke bedrag voor IB op je rekening bij je vermogen-berekening negeren.
Wat je zegt klopt niet voor belastingschulden, tenzij je alsnog voorlopige aangifte in dit jaar doet:
Belastingschulden
Nederlandse belastingschulden zijn geen schulden in box 3. U mag deze niet aftrekken. Hierop zijn 2 uitzonderingen:
  • Erfbelasting die u nog niet hebt betaald, mag u aangeven in box 3.
  • Een voorlopige aanslag schenkbelasting mag u niet aangeven in box 3.
  • Belastingschulden van een voorlopige aanslag inkomstenbelasting mag u aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
    - U hebt uiterlijk 8 weken vóór het einde van het jaar een voorlopige aanslag aangevraagd om in dat jaar uw belastingschuld te betalen.
    - Wij hebben de voorlopige aanslag niet opgelegd, of hebben deze zo laat opgelegd dat u deze niet vóór 1 januari van het aangiftejaar kon betalen.
U mag in deze gevallen het bedrag van de belastingschuld aftrekken van de waarde van de bezittingen op 1 januari van het aangiftejaar. Het bedrag dat u aftrekt als belastingschuld mag niet hoger zijn dan het bedrag dat u volgens de voorlopige aanslag moet betalen. U moet dit bedrag wel binnen de betalingstermijn van de voorlopige aanslag betalen.
sverzijl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:59:
Zorg er gewoon voor dat je voor het eind van dit jaar de voorlopige aanslag al betaald hebt. Heb je dit probleem ook niet,
Dat is nu het plan van aanpak. Gewoon alvast voorlopige aangifte doen van een lager bedrag (120k ofzo), die betalen en dat met de definitieve aangifte corrigeren naar de daadwerkelijke cijfers. Dat restant moet dan ergens in mei-jun betaald worden, prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 09-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Peetman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Krijg je daarvoor ook weer korting? Aan het begin van het jaar wel al wat vooruit betaald obv de voorlopige aanslag, maar er moet nog een fors bedrag naar de BD obv uiteindelijke omzet. Maar als ik nog wat korting krijg als ik nu alvast wat betaal ipv in juli is dat misschien wel de moeite.
Ja, afgelopen jaar was de korting 1,67% als je het bedrag vóór 28-02 betaalt. Maar niets houd je tegen om het al voor 31-12 te betalen om zo ook weer een stukje box 3 belasting mis te lopen.

Maar, ik zie nu dat de dagtekening van de voorlopige aanslag 31-01-2020 was. Ik dacht dat je deze al voor 31-12 kreeg maar dat is dus niet het geval. Dus dat gaat niet helemaal op. De korting echter wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
Hier ook een nieuwe ZZP-er. Opdracht binnen maar kan nog bepalen of ik 01-12-2020 of 01-01-2021 begin. Nu heb ik hier en daar vernomen dat aan het eind van het jaar beginnen met freelancen onhandig zou zijn. Kosten accountant, jaarsrekening tijd/geld wordt voornamelijk genoemd, beginnen op 01-01 zou dan handiger zijn. Wat is jullie advies in deze?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Jaarrekening? Accountant? Ze zien je al aankomen bij EY. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Ik doe altijd rond kerst een voorlopige aangifte, dan weet je eigenlijk al precies wat je verdiend hebt en is het geld alvast van de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@JackP Voor dat ene maandje hoef je enkel het factuurbedrag excl btw opgeven als “inkomsten overig” op de Belastingaangifte.

De overige kosten zoals reiskosten (kilometerregistratie 19ct/km), KvK inschrijving, privé mobiel abonnement en eventueel een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering kan je ook meenemen maar ook voor dat ene maandje voor lief nemen.

De aangifte van omzetbelasting komt pas in Q1 van 2021 omdat je op de eerste werkdag van de maand meestal pas factureert. Persoonlijk zal ik voor het eerste jaar zeker een boekhouder aanraden en dan liever geen grote online partij maar een lokale administratiebureau voor de persoonlijke aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:07:
Als ik alle reserves op tel (IB en BTW negerend) kom ik ondertussen wel aan het vermogens-grens bedrag, maar waarom zou ik in vredesnaam het geld van de zakelijke rekening overboeken naar prive zolang ik het daar mag laten staan?
En het effectief buiten box 3 latend.
Op welke rekening het staat maakt niet uit voor een éénmanszaak, als jij het geld op je zakelijke rekening, zakelijk kan verantwoorden, valt het buiten box 3. Als je dat niet kan, valt het in box 3, ongeacht op welke bankrekening het staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
Ernemmer schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Op welke rekening het staat maakt niet uit voor een éénmanszaak, als jij het geld op je zakelijke rekening, zakelijk kan verantwoorden, valt het buiten box 3. Als je dat niet kan, valt het in box 3, ongeacht op welke bankrekening het staat.
Is het de bedoeling om deze verantwoording op te nemen in de belastingaangifte zelf (en op welke plek dan)? Tegenwoordig vult de Belastingdienst namelijk de saldo's van je persoonlijke rekeningen automatisch in. Ik kan me voorstellen dat als je dat bedrag verandert er gelijk een flag gezet wordt en je wellicht direct een audit krijgt om binnen de audit de verantwoording maar te krijgen.

Iemand daar ervaring mee? Ik ben zo'n loser die nooit een zakelijke rekening geopend heeft en daar nu een beetje voor op de blaren zit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
Bij het invullen van je belastingaangifte moet je voor elke rekening aangeven of deze zakelijk of prive is. Je kan prima een rekening die bij de bank bekend staat als een prive rekening aanmerken als een zakelijke rekening voor de belastingdienst. Uiteraard moet je die dan wel puur zakelijk gebruiken, maar als je een (prive) spaarrekening hebt waar je alleen je zakelijke buffer op hebt staan, geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Aftansert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:34:
[...]

Is het de bedoeling om deze verantwoording op te nemen in de belastingaangifte zelf (en op welke plek dan)? Tegenwoordig vult de Belastingdienst namelijk de saldo's van je persoonlijke rekeningen automatisch in. Ik kan me voorstellen dat als je dat bedrag verandert er gelijk een flag gezet wordt en je wellicht direct een audit krijgt om binnen de audit de verantwoording maar te krijgen.

Iemand daar ervaring mee? Ik ben zo'n loser die nooit een zakelijke rekening geopend heeft en daar nu een beetje voor op de blaren zit :X
Dan moet je er dus 1 openen, aangezien je een privé rekening niet voor zakelijke doeleinden mag gebruiken. (voorwaarden van de bank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Kan je met die logica ook spaargeld, op prive rekening, buiten box3 houden? Wellicht spaar ik dat privegeld om er misschien een zakelijke auto van te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Ernemmer schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:40:
[...]

Dan moet je er dus 1 openen, aangezien je een privé rekening niet voor zakelijke doeleinden mag gebruiken. (voorwaarden van de bank)
Tja, moeten is een groot woord. Het is in strijd met de voorwaarden, en de bank zou eventueel de overeenkomst kunnen ontbinden en een schadevergoeding kunnen eisen die gelijk is aan de inkomsten die ze zijn misgelopen. Gezien de problemen die ze al hebben om witwassen te detecteren denk ik niet dat ze er snel achter komen dat een freelancer z'n rekening zakelijk gebruikt.

Grote bedrijven hebben vaak lak aan hun eigen algemene voorwaarden – en heel vaak ook aan de wet, in de zin van 6:236 BW – als ik er aanspraak op wil doen, dus ik ben ook niet erg geneigd om die voorwaarden volledig te respecteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Aftansert op 10-10-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Aftansert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Tja, moeten is een groot woord. Het is in strijd met de voorwaarden, en de bank zou eventueel de overeenkomst kunnen ontbinden en een schadevergoeding kunnen eisen die gelijk is aan de inkomsten die ze zijn misgelopen. Gezien de problemen die ze al hebben om witwassen te detecteren denk ik niet dat ze er snel achter komen dat een freelancer z'n rekening zakelijk gebruikt.

Grote bedrijven hebben vaak lak aan hun eigen algemene voorwaarden – en heel vaak ook aan de wet, in de zin van 6:236 BW – als ik er aanspraak op wil doen, dus ik ben ook niet erg geneigd om die voorwaarden volledig te respecteren.
Je moet inderdaad zelf weten of je je aan de regels houdt, ik zou het je wel aanraden. En zakelijke rekening is weer een extra puntje bij het bepalen of je ondernemer bent voor de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
indexample schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:22:
[...]

Kan je met die logica ook spaargeld, op prive rekening, buiten box3 houden? Wellicht spaar ik dat privegeld om er misschien een zakelijke auto van te kopen?
Ja
https://www.vanspaarbankv...-over-zakelijk-spaargeld/

Wel even ergens in je ondernemersplan iets opnemen waar dat geld voor is.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 10-10-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Ernemmer schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:55:
[...]
Je moet inderdaad zelf weten of je je aan de regels houdt, ik zou het je wel aanraden. En zakelijke rekening is weer een extra puntje bij het bepalen of je ondernemer bent voor de BD.
Je eerste zin is van geen enkele toegevoegde waarde. Je tweede zin is onwaar; de Belastingdienst kijkt niet naar de overeenkomst met je bank om te bepalen of je ondernemer bent. Het staat niet in wet of regelgeving, en ook niet in bijvoorbeeld deze checklist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik vind 'm vallen onder de regel of je je als ondernemer naar buiten uitdraagt.

Voor de belastingdienst is een zakelijke rekening niet verplicht, maar de rechter kan er bij een uiteindelijke beslissing wel een oordeel over hebben. Het is uiteindelijk een optelsom.

Ik zit graag aan de veilige kant wat betreft de regels. Maar ook dat mag iedereen lekker voor zichzelf bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 10-10-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:58:
[...]

Ja
https://www.vanspaarbankv...-over-zakelijk-spaargeld/

Wel even ergens in je ondernemersplan iets opnemen waar dat geld voor is.
Toch nee, zoals ik het lees.
Ik kan mijn prive spaargeld en beleggingen niet opeens zakelijk maken, want de oorsprong is niet zakelijk
U zet het wel op uw balans, en bij belastingcontrole moet u kunnen aantonen dat het zakelijk geld is (vanuit de oorsprong van het geld en het gebruik ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
indexample schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Toch nee, zoals ik het lees.
Ik kan mijn prive spaargeld en beleggingen niet opeens zakelijk maken, want de oorsprong is niet zakelijk

[...]
Als de oorsprong wel zakelijk was kan het wel, even een puntje om op te letten dus.

PS. iedereen al aangifte omzetbelasting gedaan voor Q3 :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 11-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04:24
Wellicht een wat algemene vraag maar ik ben recentelijk gestart als ZZP'er in de Security wereld. Met mijn 26 jaar nog best een junior in deze sector maar toch al veel gecontacteerd voor verschillende interim opdrachten door staffing agencies en hier meerdere processen in lopen.

Echter vroeg ik mij af of er nog meerwaarde is voor een website wanneer de meeste opdrachten op deze manier via mijn persoonlijke LinkedIn binnenkomen. Iemand die hier ervaring mee heeft en enige toegevoegde waarde kan beschrijven?

Daarnaast lijkt voor mijn idee het enerzijds al snel een online CV als de eerdere opdrachten op de website beschreven worden en dat het anderzijds bij een Diensten, Over Ons, Werkwijze, Contact een geheel meerpersoons bedrijf lijkt. Zou het erg waarderen als iemand zijn blik hierover kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik doe het al 15 jaar zonder website, zit ook niet te wachten op volslagen onbekenden die mij contacteren voor werk. Snap dat ik daardoor misschien de klus van de eeuw mis maar vind Linkedin al irritant genoeg. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ik geloof dat het voor de gemiddelde ICT'er niet heel veel meerwaarde biedt om een site te hebben, zeker als je vrijwel al je opdrachten via tussenpersonen doet. Dat gezegd hebbende, heb ik zowaar wel klanten via m'n site (en een Facebook post van 2 jaar terug...) gehad. Was al verbaast toen die klant zei: ik heb je gevonden via Google :X :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb een simpele 1-page website online staan - omdat als mensen dan het domein van mijn email volgen ze in ieder geval wat nuttigs te zien krijgen. Ik verwacht er eigenlijk geen werk door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Is ook maar net waar je opdrachten wilt uitvoeren. Wil je ingehuurd worden door grote bedrijven dan zullen die niet via Google jou zoeken. Maar wil je je op het MKB richten dan kan het zeker helpen om website op te zetten en wat te adverteren er voor.

Zo had ik zelf een goede lead binnengekregen via Google. Helaas koos hij voor grote consultancy firma uiteindelijk.

Rechtstreeks kan je er meer aan over houden. Website en advertenties kosten minder dan fee van een recruiter, als je tenminste via die weg keer opdracht scoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Hmmbob schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:41:
Ik heb een simpele 1-page website online staan - omdat als mensen dan het domein van mijn email volgen ze in ieder geval wat nuttigs te zien krijgen. Ik verwacht er eigenlijk geen werk door.
Dit. Staat wel zo profi. Bij 404/parked vraag ik me altijd af of het bedrijf nog wel bestaat. En het kan heel simpel zijn: https://templates.netlify.com/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
DR.V schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 01:52:
Echter vroeg ik mij af of er nog meerwaarde is voor een website wanneer de meeste opdrachten op deze manier via mijn persoonlijke LinkedIn binnenkomen. Iemand die hier ervaring mee heeft en enige toegevoegde waarde kan beschrijven?
Ik had al een blog. Ik heb een domain aangevraagd voor mijn bedrijfsnaam en daar een forward opgezet naar mijn blog. Had ik die blog niet gehad, dan had ik gewoon een forward gezet naar m'n linkedin profiel denk ik.

Toegevoegde waarde. Tja. Ik denk dat het echt heel erg afhangt van wat je doet. Als je een product verkoopt, of bepaalde services, is een website een must. Maar als ingehuurde software engineer ben jij het product. Vaak is je CV dan wel genoeg.

Wat ik wel gemerkt heb; die blog helpt vaak wel. Ben natuurlijk geen celebrity, maar ik kom toch best vaak mensen tegen die op die blog uitgekomen zijn voor ze mij hebben leren kennen. En ook dankzei die blog heb ik nu een side-gig als trainer. Zelfs nu ik er al tijden heel weinig aan gedaan heb.

Het is een beetje zo'n baadt 't niet dan schaadt 't niet verhaal. Het is ook niet alsof een statische site generator opzetten je veel tijd kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:03:
Dit. Staat wel zo profi. Bij 404/parked vraag ik me altijd af of het bedrijf nog wel bestaat. En het kan heel simpel zijn: https://templates.netlify.com/
Precies. Of wat ik al zei; een forward naar je LinkedIn. En inderdaad een enkele pagina waarin je uitlegt wie je bent en wat je doet, kost ook vrijwel geen tijd. En staat een stuk professioneler dan een 'ITer' die nieteens kan regelen dat z'n site geen 404 geeft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Precies. Of wat ik al zei; een forward naar je LinkedIn. En inderdaad een enkele pagina waarin je uitlegt wie je bent en wat je doet, kost ook vrijwel geen tijd. En staat een stuk professioneler dan een 'ITer' die nieteens kan regelen dat z'n site geen 404 geeft :)
Iets met loodgieter zijn en lekkage thuis :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Zo hier ook. Bijkomend voordeel is dat ik vaak direct kan zien wie mijn domein bezoekt. Ik zou niet weten waarom ik een website zou moeten onderhouden terwijl alle relevante informatie op LinkedIn staat in een vertrouwd format.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb wel een website, redelijk basic. Maar gebruik het wel om mijn activiteiten te onderstrepen, naast freelance voor grote opdrachtgevers doe ik op op projectbasis kleinere klussen, verzorg hosting voor een aantal klanten en ik ben zelf bezig met opzetten van diensten waar ik in de toekomst inkomsten uit hoop te halen.Veel inkomsten genereert de website zelf niet al heb ik er wel een of twee kleine klussen uit gehaald in het verleden.

Natuurlijk ook deels om mijn positie als ondernemer te onderstrepen richting de belastingdienst

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:33:
Natuurlijk ook deels om mijn positie als ondernemer te onderstrepen richting de belastingdienst
Dat is denk ik ook wel een erg sterk argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MadEgg schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:33:
In jou geval heeft je website een doel, maar mijn enige product/dienst ben ikzelf. Om dan een website te onderhouden waar geen bezoekers op komen vind ik persoonlijk geen versterking van mijn positie als ondernemer, juist eerder bewijs van schijnzelfstandig omdat de website puur dient voor misleiding.

Hetzelfde geld voor kosten maken voor acquisitie zoals visitekaartjes of een abonnement op Freelance.nl terwijl je daar helemaal geen opdrachten uit haalt omdat ze meestal uit eigen netwerk komen. Zo lang ik genoeg inkomsten genereer ga ik daar geen kosten voor het zoeken naar meer werk en betaal ik liever gewoon wat meer inkomstenbelasting en omzetbelasting. Verder volg ik de markt wel op LinkedIn, Freelance.nl, Brainnet en PInktalent, maar daar zitten geen kosten achter enkel tijd.

Uiteraard stuur ik wel om broodkruimels achter te laten om mijn zelfstandigheid later te kunnen aantonen door wisselende werktijden aan te houden, flexibel te zijn in mijn tarief en te investeren in de kwaliteit van mijn dienst. Echter is dat geen doel op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valoso
  • Laatst online: 15-07 23:44
Is een B.V. oprichten geen makkelijke manier om geen problemen meer te hebben met schijnzelfstandigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik vond deze 'rant' op LinkedIn als reactie op een recruiter wel interessant discussievoer trouwens:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En het vervolg:

Members only:

Beiden dezelfde persoon trouwens. Letterlijk gecopy-paste.

Ik kon het ook niet laten hierop te reageren:

Members only:

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik ben zelf ook geen fan van Ops werk; te veel bedrijven hebben een "laat de developers maar ops-werk doen", terwijl het echt een specialisme is. Maar ik vind ook een CI/CD pipeline opzetten voor je deployment gewoon geen ops werk; dat is onderdeel van je werk als software-engineer m.i. En ik vind dit dus niet bepaald een slimme manier om je te profileren op LinkedIn. Als ik op zoek was naar een experienced C# back-ender dan zou ik zeker hem niet gaan inhuren. En natuurlijk is sowieso ranten op LinkedIn an sich al behoorlijk dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Valoso schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:28:
Is een B.V. oprichten geen makkelijke manier om geen problemen meer te hebben met schijnzelfstandigheid?
Nee, helaas. Het maakt niks uit of je ZZPer bent of DGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:22:
In jou geval heeft je website een doel, maar mijn enige product/dienst ben ikzelf. Om dan een website te onderhouden waar geen bezoekers op komen vind ik persoonlijk geen versterking van mijn positie als ondernemer, juist eerder bewijs van schijnzelfstandig omdat de website puur dient voor misleiding.
Dat laatste vind ik wel erg vergezocht. Vrijwel iedereen die een service aanbiedt, heeft een website. Het is gewoon je online visitekaartje. En zoals ik eerder zei; als je LinkedIn hier primair voor gebruikt kun je gewoon een forward instellen.
Hetzelfde geld voor kosten maken voor acquisitie zoals visitekaartjes of een abonnement op Freelance.nl terwijl je daar helemaal geen opdrachten uit haalt omdat ze meestal uit eigen netwerk komen.
Die volg ik echt niet. Daar gaat de belastingdienst of wie dan ook zich echt niet druk over maken. Als je als freelancer een abo hebt op freelance.nl (of LinkedIn), gaan ze daar echt geen energie aan verspillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:33:
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik ben zelf ook geen fan van Ops werk; te veel bedrijven hebben een "laat de developers maar ops-werk doen", terwijl het echt een specialisme is. Maar ik vind ook een CI/CD pipeline opzetten voor je deployment gewoon geen ops werk; dat is onderdeel van je werk als software-engineer m.i. En ik vind dit dus niet bepaald een slimme manier om je te profileren op LinkedIn. Als ik op zoek was naar een experienced C# back-ender dan zou ik zeker hem niet gaan inhuren. En natuurlijk is sowieso ranten op LinkedIn an sich al behoorlijk dom.
Met die rant maakt deze person zich niet populair denk ik.

Verder hou ik zelf absoluut niet van hokjesdenken. Ik ben een ICT'er gespecialiseed in data engineering in Java en Scala, maar ik hou er absoluut niet van om zaken over de schutting gegooid te krijgen van red jij je er maar mee, net zo goed als dat ik er niet van hou om zaken over de schutting naar iemand anders te gooien. Zelf je software in productie nemen hoort er net zo hard bij voor mij en zonder dat zou ik er een heel stuk minder lol aan beleven. Het is natuurlijk absoluut waardevol om er devops'ers bij te hebben die de guidelines en basisinfra kunnen opzetten en om mee samen te werken.

Ik kan goed begrijpen dat bedrijven graag mensen willen die een wat breder spectrum aan kennis en vaardigheden hebben, het is al lastig en duur genoeg om aan goede mensen te komen, laat staan dat je er 2 nodig hebt in plaats van één ;)

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:05

...

Toevallig zit ik, als full stack developer, in een DevOps team als C# backend engineer. Zelf sta ik er vrij simpel in, de klant heeft probleem x en ik los het probleem op. Als dat een CI/CD pipeline opzetten is, of een stuk backend, of een vaste medewerker op sleeptouw meenemen. Ik neem het allemaal van harte aan. Zeker in het geval ik mijn kennis kan delen, levert dat voor de klant profijt op en daar ben ik min of meer voor ingehuurd.

[ Voor 11% gewijzigd door UrbanSnEAky op 12-10-2020 11:50 . Reden: Quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Dat laatste vind ik wel erg vergezocht. Vrijwel iedereen die een service aanbiedt, heeft een website. Het is gewoon je online visitekaartje. En zoals ik eerder zei; als je LinkedIn hier primair voor gebruikt kun je gewoon een forward instellen.

[...]

Die volg ik echt niet. Daar gaat de belastingdienst of wie dan ook zich echt niet druk over maken. Als je als freelancer een abo hebt op freelance.nl (of LinkedIn), gaan ze daar echt geen energie aan verspillen.
Tuurlijk zal de inspecteur daar niet moeilijk over doen, maar mocht het zo ver komen dat je voor de rechter komt te staan dan gaan ze ook proberen om je argumenten onderuit te halen. Zodra je oppert dat je dat soort kosten hebt gemaakt om je ondernemerschap te bevestigen zal het mij niet verbazen dat je de vraag terug krijgt wat het je opgeleverd heeft en als daar uitkomt dat al je visitekaartjes in de kast liggen en er nooit leads komen uit je website of abonnementen komen dan schiet je daar niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Tja vroeger werd er ook helemaal niet getest. Laat staan versie beheer. Ons werk als developer is automatiseren. Ook onze werkwijze en procedures.
Zo is het niet gek dat een developer geschikt hoort te zijn om een pipeline op te zetten waar je de hele mikmak aan tests, code quality, mutation tests uitvoert.
En geen zin in OPS? Misschien uit de tijdperk waar je eeuwig draait op dezelfde versie. Ik ben blij als ik in staat ben zelf te kunnen bepalen welke Java versie ik wil draaien in mijn docker container.

Tja veel dingen zijn niet leuk. Ik zit anno 2020 nog steeds in discussies met "seniors" die 5+ jaar in het vak zitten en met droge ogen beweren dat het onzin is om tests te schrijven en daar ook geen zin in hebben.

offtopic:
Over ranten gesproken. Ik word helemaal knetter met figuren die zich stempelen als senior en niet eens snappen hoe je leesbare(clean) code moet schrijven of moet designen.
Of je hebt een idioot die net Java Lambda's ontdekt heeft en even in een methode een chain schrijft van 30+ regels en denkt alles met een Supplier mee te geven. Denkt dat hij in een code golf wedstrijdje zit.

Vervolgens een andere "senior" die het handig vind om een methode die Optional teruggeeft een null te laten returnen, om vervolgens een null check te doen en daarna in de Optional te kijken :'( Vervolgens heb ik letterlijk een sessie waarbij ik Java zelf uitleg, om vervolgens te horen te krijgen dat ze het alsong niet met mij eens zijn.
Dan dacht onze nieuwe freelancer in onze team even inheritance te introduceren want hij vond het handig om code te delen met meerdere classes.

Afgelopen 3 werkdagen ben ik net een kleutermeester geweest. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:47:
Ik kan goed begrijpen dat bedrijven graag mensen willen die een wat breder spectrum aan kennis en vaardigheden hebben, het is al lastig en duur genoeg om aan goede mensen te komen, laat staan dat je er 2 nodig hebt in plaats van één ;)
Ik heb voordat ik ZZPer werd ook altijd als 'externe' gewerkt, en dan vaak bij kleine specialistische clubs. Ik ben dus wel gewend aan ingehuurd worden voor dingen die de 'internen' niet kunnen. Niet dat alle interne developers slecht zijn natuurlijk; er zit een enorme selection bias in mijn ervaring, omdat ik vaak terecht kom bij bedrijven met slechte internen :)

Dus ik ben wel gewend klussen op te moeten pakken die anderen niet willen of kunnen. Niet dat ik nu zo geweldig ben, integendeel. Het probleem is vooral dat heel veel devs nog slechter zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja ik heb precies hetzelfde, het is ook niet mijn favoriete bezigheid. Maar het is wel onderdeel van mijn taak om de development naar een hoger plan te trekken. Meestal neem ik dan ook gewoon de interne medewerkers op sleeptouw, en help ik ze het in te richten. Dan weten ze in het vervolg ook beter hoe het moet ( En hoef ik de vervelende taken niet allemaal zelf uit te voeren ;) ).

Ook andere ops taken wil ik best voor mijn rekening nemen, maar ik ben er wel altijd duidelijk over dat het niet mijn specialisme is, hoewel ik er best goede globale kennis over heb.

Mocht de focus van de opdracht meer op ops zaken liggen, dan zoek ik gewoon verder naar een andere opdracht.

Maar de "rants" die je aanhaalt geeft mij al meer het gevoel van een persoon die gewoon niet zo goed in de markt ligt, en dus begint te ranten dat hij geen opdrachten kan krijgen, en dat ligt natuurlijk niet aan hem, maar aan de andere partij. Als ik inderdaad aan de inhurende kant zou staan, en dergelijke opmerkingen op een profiel zou zien, dat zou dat ieder geval geen positieve eerste indruk zijn, en heb je dus nog een extra drempel om te overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:53:
Tja vroeger werd er ook helemaal niet getest. Laat staan versie beheer. Ons werk als developer is automatiseren. Ook onze werkwijze en procedures.
Zo is het niet gek dat een developer geschikt hoort te zijn om een pipeline op te zetten waar je de hele mikmak aan tests, code quality, mutation tests uitvoert.
En geen zin in OPS? Misschien uit de tijdperk waar je eeuwig draait op dezelfde versie. Ik ben blij als ik in staat ben zelf te kunnen bepalen welke Java versie ik wil draaien in mijn docker container.

Tja veel dingen zijn niet leuk. Ik zit anno 2020 nog steeds in discussies met "seniors" die 5+ jaar in het vak zitten en met droge ogen beweren dat het onzin is om tests te schrijven en daar ook geen zin in hebben.
Ik heb daar ten eerste gewoon geen geduld meer voor. Ten tweede kom ik een bedrijf binnen waar mijn primaire doel is om, op welke manier dan ook, waarde toe te voegen aan het bedrijf. Als ik zie dat sommige mensen zo slecht functioneren dat ze een negatieve toegevoegde waarde hebben, heb ik er geen enkel probleem mee uit te leggen aan een manager dat ze beter af zijn zonder die persoon.
offtopic:
Over ranten gesproken. Ik word helemaal knetter met figuren die zich stempelen als senior en niet eens snappen hoe je leesbare(clean) code moet schrijven of moet designen.
Of je hebt een idioot die net Java Lambda's ontdekt heeft en even in een methode een chain schrijft van 30+ regels en denkt alles met een Supplier mee te geven. Denkt dat hij in een code golf wedstrijdje zit.

Vervolgens een andere "senior" die het handig vind om een methode die Optional teruggeeft een null te laten returnen, om vervolgens een null check te doen en daarna in de Optional te kijken :'( Vervolgens heb ik letterlijk een sessie waarbij ik Java zelf uitleg, om vervolgens te horen te krijgen dat ze het alsong niet met mij eens zijn.
Dan dacht onze nieuwe freelancer in onze team even inheritance te introduceren want hij vond het handig om code te delen met meerdere classes.

Breek me de bek niet open. Ik kan hier uren over doorgaan, wat ik maar niet zal doen. Het is echt schokkend hoe makkelijk enorm slechte devs niet alleen in dienst blijven, maar doordat ze ergens lang werken ook denken dat wat ze doen goed is.

Als ik in een conflict terecht kom is het eigenlijk altijd met developers. En dat is als externe best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:14:
Het is echt schokkend hoe makkelijk enorm slechte devs niet alleen in dienst blijven, maar doordat ze ergens lang werken ook denken dat wat ze doen goed is.
In het land der blinden is één-oog koning....

Ze weten zelf misschien niet goed wat ze doen, maar hun manager nog minder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Belangrijkste in mijn ogen is dat ik dingen achterlaat bij de opdracht waar ik word ingehuurd waar ze verder mee kunnen.

Alleen een stukje software die niet voorgebracht kan worden beland vrijwel zeker in niemandsland.
Een stukje software die helemaal hip is met de laatste functionaliteit of een exotische taal,maar waar niemand binnen het bedrijf mee kan werken beland ook in een niemandsland.

Als consultant dien je een gedegen iets op te leveren waar het bedrijf wat aan heeft. Te onderhouden en voort te brengen is door de interne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
miena21 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:21:
Belangrijkste in mijn ogen is dat ik dingen achterlaat bij de opdracht waar ik word ingehuurd waar ze verder mee kunnen.
Goeie. Daar ben ik dus nu mee bezig. Mijn tijd bij m'n huidige opdrachtgever loopt helaas ten einde (ZZPers mogen er max 2 jaar zitten) en ik ben nu dus vooral bezig met overdracht. Ik wil niet graag over een half jaar ofzo op de koffie komen en dan horen dat er een hoop dingen weggegooid zijn omdat het onbruikbaar was, of ze het niet begrepen. Neemt niet weg dat ik een sterke invloed heb gehad in keuzes; als ze dan toch voor JPA gaan i.p.v. Spring Data JDBC bijvoorbeeld, dan vind ik dat prima :)
Alleen een stukje software die niet voorgebracht kan worden beland vrijwel zeker in niemandsland.
Een stukje software die helemaal hip is met de laatste functionaliteit of een exotische taal,maar waar niemand binnen het bedrijf mee kan werken beland ook in een niemandsland.

Als consultant dien je een gedegen iets op te leveren waar het bedrijf wat aan heeft. Te onderhouden en voort te brengen is door de interne.
Ik zie bij m'n huidige opdrachtgever een hoop teams die dingen in Rust en Go gaan bouwen, want 'beter' dan Java. Ik vind dat best gevaarlijk. Rust heeft een enorme learning curve en m.i. is Go gewoon een puinzooi. Devs gaan dan, zonder productie ervaring binnen die stacks, hun manager ervan overtuigen dat deze switch 'nodig' is. Dit bedrijf zit dus over een paar jaar met een hele massa aan legacy services die waarschijnlijk niemand meer wil onderhouden. Beetje zoals dat NodeJS een tijdje hip was, er niet geluisterd werd naar mensen die menen dat JavaScript op de back-end niet echt een fantastisch idee is, en dat soort services nu herschreven worden in de standaard stack/taal.

M'n huidige klant is wel extreem. Daar wordt toegestaan dat developers een Kafka kloon gaan bouwen in Go, 'just because'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:43:
Ik zie bij m'n huidige opdrachtgever een hoop teams die dingen in Rust en Go gaan bouwen, want 'beter' dan Java. Ik vind dat best gevaarlijk. Rust heeft een enorme learning curve en m.i. is Go gewoon een puinzooi. Devs gaan dan, zonder productie ervaring binnen die stacks, hun manager ervan overtuigen dat deze switch 'nodig' is. Dit bedrijf zit dus over een paar jaar met een hele massa aan legacy services die waarschijnlijk niemand meer wil onderhouden. Beetje zoals dat NodeJS een tijdje hip was, er niet geluisterd werd naar mensen die menen dat JavaScript op de back-end niet echt een fantastisch idee is, en dat soort services nu herschreven worden in de standaard stack/taal.

M'n huidige klant is wel extreem. Daar wordt toegestaan dat developers een Kafka kloon gaan bouwen in Go, 'just because'.
En maar klagen straks dat ze niemand kunnen vinden om functies in te vullen.

Ik raad exoten (bijna) altijd af! Gebruik zoveel mogelijk wat het gros gebruikt. En ja dan doe je dingen soms onlogisch of duurt het langer. Maar als je straks helemaal niemand meer hebt om het doen heb je helemaal niks. En ik denk dat 9 van 10 keer de business het geen reet kan schelen dat het gemaakt is in Go of in Java. Als het maar werkt en performed.

Ow ja en iets met het wiel opnieuw uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Maar maar, Uber, Booking, Facebook, Google gebruken het!!11

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Ik heb voordat ik ZZPer werd ook altijd als 'externe' gewerkt, en dan vaak bij kleine specialistische clubs. Ik ben dus wel gewend aan ingehuurd worden voor dingen die de 'internen' niet kunnen. Niet dat alle interne developers slecht zijn natuurlijk; er zit een enorme selection bias in mijn ervaring, omdat ik vaak terecht kom bij bedrijven met slechte internen :)

Dus ik ben wel gewend klussen op te moeten pakken die anderen niet willen of kunnen. Niet dat ik nu zo geweldig ben, integendeel. Het probleem is vooral dat heel veel devs nog slechter zijn :)
Toch denk ik dat een aantal van "ons" ZZP-ers zich met die instelling tekort doen (waaronder ikzelf!)
Ikzelf vind mijzelf ook niet goed, maar realiseer mij wel vaak: "zouden er dan zoveel slecht zijn :? Of ben ik misschien toch wel (een beetje) goed?"
Ik ben absoluut geen borstklopper of schreeuwer van kijk mij eens goed zijn, maar opmerkingen als:
Wij kunnen voorlopig nog niet zonder jou.
Als jij de laan uitgestuurd wordt ga ik voor de deur liggen!
(van een andere vestiging) Wanneer kom je nou eens hierheen?
geven mij in ieder geval wel het gevoel (flink) meerwaarde te bieden. Daarnaast zie ik zat interim projectleiders van een zodanig laag niveau (naar mijn mening) die toch ook 10 jaar + al zelfstandig werken, die ik nóóit aangenomen zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Aloud probleem, de goeie hebben impostor syndroom, de slechte een sith syndroom (only a sith deals in absolutes). Zeker zzp'ers pratien in adviezen, devs in dienst hebben minder kennis, maar doen voor alsof ze het volledig doorgronden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
miena21 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:53:
En maar klagen straks dat ze niemand kunnen vinden om functies in te vullen.
Ik kom nu voor de 3e keer in aanraking met een situatie waar een dergelijk product wordt omgeschreven naar de 'standaard' stack.

1e: Paar Ops mensen die vonden dat de software engineers klojo's waren en geen Java maar Go moesten gaan gebruiken. Hebben toen, zonder met de SE's te overleggen een kritieke service in Go geschreven. En toen bleek dat hij vaak crashte werd het ons probleem. Geen tests at all, dus geen wonder dat de CTO (niet technische hielenlikker) heel blij was met hoe snel ze het gedaan hadden. Code bleek een grote bagger te zijn, dus weggegooid en de simpele service naar Java omgezet.

2e: Front-ender claimde dat NodeJS veel beter was voor de back-end en had toestemming een prototype te maken die niet in productie mocht. Zonder overleg in productie gezet. Geen tests. Constante crashes. Unmaintainble spaghetti. Omgeschreven naar Java.

3e: Huidige team. Manager wil graag dat wij een service gaan maintainen die door een data scientists geschreven is. Prima, maar op onze voorwaarden. We gaan geen Python service zonder tests in ons beheer nemen; gaat wederom omgezet worden. Hier in Kotlin, wat bij ons een standaard taal is.

Het zijn altijd de prutsers die aankomen kakken met dat een compleet andere stack gebruiken een goed idee is. Keer op keer is het argument eigenlijk niks anders dan "ik verveel me, wil iets anders doen, maar heb geen zin om in mijn eigen tijd mezelf een andere taal aan te leren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:22:
Toch denk ik dat een aantal van "ons" ZZP-ers zich met die instelling tekort doen (waaronder ikzelf!)
Ikzelf vind mijzelf ook niet goed, maar realiseer mij wel vaak: "zouden er dan zoveel slecht zijn :? Of ben ik misschien toch wel (een beetje) goed?"
Voor een deel komt het ook dat ik bang ben dat een "ik ben goed' doorslaat naar arrogantie. En dat wil ik niet. Dat is ook een reden dat ik mezelf blijf zeggen dat ik maar gewoon heel gewoon ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Oh ja die "ik werk al 10 jaar intern en ik ben de baas hier" typetjes. Toegegeven, ik was er ook zo een. Echter besefte ik me na 7 jaar dat het handig is dat ik even mijn horizon ging verbreden. Toen kwam ik erachter dat ik eigenlijk niets wist. Pas in de consultancy wereld begon ik pas de boel beter leren te begrijpen. Verschillende projecten, bij verschillende bedrijven. Op een gegeven moment zie je een patroon in dezelfde soort developers/managers/PO's.

Ik begin me echt te frustreren omdat blijkbaar mensen niet durven hun bek open te trekken vanwege al het stront die ze over zich heen krijgen.
Regelmatig heb ik het touwtjes aan mijn handen als het gaat om code quality maar het begint nu echt frustrerend te worden als in een pull request mensen opeens een eenheid beginnen te vormen tegen mij.
Of "wraakcomments" op mijn pull requests.

Krijg je weer van die drogredenen als: "Oh dus wij doen het al die jaren fout?" Ja, want zie mijn uit leg, en experiment waarmee ik bewijs dat het kut is. Het is echt een vaardigheid om je eigen ego weg te zetten en te leren van je fouten.

Dat ik nu nog steeds moet uitleggen dat je een SQL query niet moet concatten maar prepared statements gebruiken.
Zit je dan in een pair programming sessie met iemand waarbij je vragen beantwoorden als:
"Oh dependency injection? wat is dat?"
"Design patterns, ja dat is de GUI toch?"
"Immutable? huh? Setters werken toch ook"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
miena21 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:53:
Ow ja en iets met het wiel opnieuw uitvinden.
Het is ook vaak een kwestie van best slimme mensen die zich gewoon vervelen. Een CRUD service bouwen is een stuk minder saai als je bepaalde dingen helemaal from scratch doet. Bijvoorbeeld een compleet eigen database bouwen. Zelf bouwen is vaak leuker en makkelijker; omdat je het zelf bouwt ken je alle ins en outs.

Maar het is daarbij ook extreem egoistisch: voor alle mensen die na jou komen is het helemaal niet beter. Ze moeten altijd bij jou zijn met vragen, of erger, je werkt er nieteens meer. Jouw home-grown framework is niet te vinden op SO. Dit zijn developers die niet snappen dat het is bedrijfsbelang > teambelang > eigen belang. En niet omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:00:
Oh ja die "ik werk al 10 jaar intern en ik ben de baas hier" typetjes. Toegegeven, ik was er ook zo een. Echter besefte ik me na 7 jaar dat het handig is dat ik even mijn horizon ging verbreden. Toen kwam ik erachter dat ik eigenlijk niets wist. Pas in de consultancy wereld begon ik pas de boel beter leren te begrijpen. Verschillende projecten, bij verschillende bedrijven. Op een gegeven moment zie je een patroon in dezelfde soort developers/managers/PO's.

Ik begin me echt te frustreren omdat blijkbaar mensen niet durven hun bek open te trekken vanwege al het stront die ze over zich heen krijgen.
Regelmatig heb ik het touwtjes aan mijn handen als het gaat om code quality maar het begint nu echt frustrerend te worden als in een pull request mensen opeens een eenheid beginnen te vormen tegen mij.
Of "wraakcomments" op mijn pull requests.

Krijg je weer van die drogredenen als: "Oh dus wij doen het al die jaren fout?" Ja, want zie mijn uit leg, en experiment waarmee ik bewijs dat het kut is. Het is echt een vaardigheid om je eigen ego weg te zetten en te leren van je fouten.
Wat ik al eerder zei; ik heb eigenlijk nooit issues met mensen uit de business of manager. 9 van de 10 keer als er een conflict is met andere personen, zijn het developers. Precies om de redenen die jij beschrijft.

Ik heb het geluk gehad dat ik al behoorlijk in het begin van m'n carriere in de 'consulting' terecht ben gekomen. Letterlijk de CEO die tegen me zei "Je hebt als enige developer hier geen hekel aan naar klanten te gaan, dus ik stel voor dat je de eerste medewerker in onze consulting BV wordt". Die CEO was in bepaalde opzichten een eikel; maar dat is een van de beste dingen die me overkomen is.

Of je nu 1,5 of 10 jaar ervaring hebt: als dat allemaal bij hetzelfde bedrijf is, ben je geen senior developer. Je hebt gewoon nul perspectief. En dat zijn dan developers die in absolute zwart-wit waarheden doen en denken.

Je triggert me hard met dat dat soort types als je niet uitkijkt een eenheid tegen je gaan vormen. Ik probeer dat soort zaken altijd voor te zijn. Influence van Cialdini is wel een waardevol boek geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:13:
Maar maar, Uber, Booking, Facebook, Google gebruken het!!11
Ken genoeg Googlers die Go een puinzooi vinden. Daarnaast is Pike een oetlul.

Pike verveelde zich en is een eigen taal gaan bouwen. Toen 'ie bij de complexe delen van de grammar kwam (exceptions, generics, method overloading) had 'ie er geen zin meer in, en is toen gaan redeneren dat de taal 'af' was, en is het gaan verkopen als een 'simpele' taal ideaal voor beginners.

Heb ik hier bewijzen voor? Nee. Is het een convenient stukje lock-in voor Google omdat nieuwe werknemers net uit school geen ervaring opdoen met programmeer paradigma's als OO en FP? Absoluut.

[ Voor 49% gewijzigd door Hydra op 12-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Een Wordpress site met een CV theme en portfolio is inderdaad genoeg en eigenlijk zo opgezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:21:
Een Wordpress site met een CV theme en portfolio is inderdaad genoeg en eigenlijk zo opgezet.
Waarom grijpt iedere keer toch iedereen naar wordpress? Gewoon een static site generator. Valt er niks te hacken ook...

/petpeeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Knakker op LinkedIn heeft gereageerd:

Members only:

"MBO-niveau IT-boys". Yikes. Dat zal me leren me in te laten met internetgekkies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:53:

offtopic:

Ik heb nu 2 projectleiders die er geen reet van snappen, waardoor alles minimaal 2 keer gedaan moet worden. Afgelopen vrijdag even duidelijk gemaakt dat ze mij beter alle informatie in 1 keer kunnen geven, dan is het in 1 keer goed en het lijkt doorgekomen te zijn. /rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Waarom grijpt iedere keer toch iedereen naar wordpress? Gewoon een static site generator. Valt er niks te hacken ook...

/petpeeve
Dan kan je nog eens een projectje toevoegen en een blog met nieuwtje uit je vakgebied bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hydra schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:27:
Knakker op LinkedIn heeft gereageerd:

***members only***

"MBO-niveau IT-boys". Yikes. Dat zal me leren me in te laten met internetgekkies.
Ik kijk niet meer op LinkedIn omdat het een circle jerk is geworden met dit soort onzin. Discussies zijn niet te voeren. Alles moet zo positief zijn.

Laats zag ik een post van een data scientist die zei: "Why charging me money for my bank account while you can sell my data and make money for that".
Die kerel werd net niet op handen gedragen.

Vroeger met developers af en toe een leuke post over hun projectje of een tool die ze gebruikt hebben. Was leuk om te zien. Nu allerlei recruiters in mijn netwerk die komen met Instagram/Snapchat filters.

Het is voor mij een dump geworden voor als ik een keer een opdracht nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Op Linkedin zou ik ook geen discussie aangaan, zoiets komt altijd negatief over op de neutrale lezer. Ik post alleen updates van nieuwe projecten en soms beantwoord ik eens wat vragen van anderen uit mijn netwerk.
Alle recruiters heb ik uit mijn contacten verwijderd, die voegen toch niks toe.
Pagina: 1 ... 176 ... 643 Laatste