Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Sando schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:24:

[...]

Waarom kiezen distro's eigenlijk stellig voor Qt apps of GTK+ apps als het toch allebei werkt?
Zijn de libs erg groot? Of nemen ze erg veel geheugen in? Of conflicteren ze als ze tegelijk geladen zijn? Geheim antwoord D?
Ik geloof dat Ubuntu sinds 12.10 een groot deel van de Qt libs in de standaard install heeft zitten. Zodat installeren van Qt applicaties iets sneller/makkelijker gaat.

En ik geloof niet dat distro's echt stelling voor of tegen nemen, maar als je een GTK+ desktop draait (gnome) dan ligt het voor de hand om ook GTK+ apps te gebruiken aangezien die dan het best integreren. En andersom voor Qt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Sando schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:24:
[...]

Als lang Linuxgebruiker ben ik dan ook erg ontevreden over alle ontwikkelingen, en ik kreeg bijna een beroerte totdat ik Linux Mint Cinnamon heb ontdekt.

Gewoon een normale nette desktop gebaseerd op Gnome 3 en dus gewoon compatible met mainstream, geforked van Shell, alle excentrieke fancy bullshit genormaliseerd maar dus wel gewoon bugfixes vanuit upstream.

[...]

Waarom kiezen distro's eigenlijk stellig voor Qt apps of GTK+ apps als het toch allebei werkt?
Zijn de libs erg groot? Of nemen ze erg veel geheugen in? Of conflicteren ze als ze tegelijk geladen zijn? Geheim antwoord D?
De libs zijn erg groot, maar het is vooral ook de community. GNOME gebruikt van oudsher GTK+, en veel GTK+ apps zijn dan ook geschreven met GNOME in het achterhoofd. Wat je dan krijgt is dat een bepaalde app niet alleen GTK+ nodig heeft, maar bijvoorbeeld ook nog 3 andere GNOME dependencies heeft. Deze zijn wel te installeren op een KDE bak, maar het kost toch allemaal weer ruimte, en 'vervuilt' eigenlijk jouw systeem. Andersom geldt hetzelfde.

En hoewel het met thema's vrij goed te verbloemen is, GTK+ apps zijn er simpelweg beter uit in een GNOME distributie dan Qt apps, en andersom geldt hier ook weer hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Sh4wn op 06-03-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ge-flopt schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:51:
Heb mijn server vorige week vervangen. Echter kom ik erachter dat Backup-manager niet meer "bestaat" (site is uit de lucht ed) dus ik denk dat er niet meer ontwikkeld zal worden. Weet er iemand een goed alternatief? 1 die in de shell werkt en goed te configureren is.
Backup software, configureren vanaf de shell en te beheren vanaf? Bacula! Het is even verdiepen in z'n werking, maar het gaat prima. Elk systeem waar je een backup van wilt maken installeer je de file daemon, die gegevens zet je in de director onder clients, pools maken, storage opgeven, schedules instellen en gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ah Bacula, ik was er een keer aan begonnen en moest toen opgenomen worden in het ziekenhuis.

Is er ook een tutorial voor kleuters? Dan kan ik misschien bepalen of het voor mij toch de moeite (lees: tijd) waard is.
Sh4wn schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 15:33:
[...]
En hoewel het met thema's vrij goed te verbloemen is, GTK+ apps zijn er simpelweg beter uit in een GNOME distributie dan Qt apps, en andersom geldt hier ook weer hetzelfde.
Dat is opvallend waar. Ik ben van oudsher GNOMEr (of hoe zeg je dat) en je herkent toch altijd de Qt apps als zijnde iets lomper. Opvallend dat 'ze' dat na al die jaren nog niet hebben kunnen fake-gelijk-trekken met verbloemable skins, dat is voor de eindgebruiker toch veel netter?

Ik vraag me wel af hoeveel geheugen de libs nu letterlijk innemen tijdens Qt, GTK+, en allebei.
Hebben we het over een overhead van 5MB, 50MB, of zelfs 150MB?

Het viel me wel op dat Windows programma's bijna altijd minder geheugen gebruiken dan gelijkaardige Linux apps, en het vaak inclusief de Wine-libs bovengemiddeld zuinig doen. (Redsandro's Rants: Kutrhythmbox. (Foobar2000 in Linux howto))

Niet geheel relevant, maar wel karakteristiek van Linux om alles net even wat lomper, langzamer en lelijker te doen. Zeg ik als eerlijk Linuxfan. Dus het zou me niet verbazen als het om best wat gaat. Niet acceptabel voor mijn Media Center, maar erg irrelevant op mijn desktop met 16GB geheugen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 00:50:
Ah Bacula, ik was er een keer aan begonnen en moest toen opgenomen worden in het ziekenhuis.

Is er ook een tutorial voor kleuters? Dan kan ik misschien bepalen of het voor mij toch de moeite (lees: tijd) waard is.
Check de website en de documentatie die er bij zit. Heel duidelijk en uitgebreid. Er worden wel wat termen gebruikt die je in eerste instantie niet snapt, maar als je aan 't werk gaat met de software, wordt 't opeens een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
MsG schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:06:
Ik zie Canonical een beetje als markttrekker in Linux-land.
En toch hebben zo nog steeds Debian nodig, zonder hun zijn ze nergens. Laat Canonical eerst zelf maar eens een compleet systeem opzetten zoals Debian dat heeft gedaan dan mogen ze mee praten. De invloed die Debian in open source land heeft is vele malen groter en terecht. Het enige verschil is dat de invloed van Debian achter de schermen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:15
DervishD schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 19:30:
[...]

En toch hebben zo nog steeds Debian nodig, zonder hun zijn ze nergens. Laat Canonical eerst zelf maar eens een compleet systeem opzetten zoals Debian dat heeft gedaan dan mogen ze mee praten. De invloed die Debian in open source land heeft is vele malen groter en terecht. Het enige verschil is dat de invloed van Debian achter de schermen is.
Die ben ik niet met je eens. Het klopt dat Canonical relatief weinig bijdraagt aan de kernel of upstream Debian (ze doen het wel, maar bijv. minder dan RedHat). Echter, als zij alles from scratch zouden doen, dan kunnen ze wel bewijzen dat ze heel goed zijn met het ontwikkelen van kernelrelated code, maar daar gaat het niet om. Het is Linus Torvalds zijn doel om een goede kernel te onderhouden; het is Shutleworth's doel om een mainstream distro op de desktop te krijgen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Freeaqingme schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 23:22:
Het klopt dat Canonical relatief weinig bijdraagt aan de kernel of upstream Debian (ze doen het wel, maar bijv. minder dan RedHat).
Canonical doet echt wel wat met de kernel en bijdragen. Het punt is juist dat hun 'patches' meer hacks zijn en daarom niet upstream worden doorgevoerd. Dat is ook de reden waarom ze niets of bijna niets naar Debian upstream krijgen. Maar als je de changelog leest van packages, dan zie je zo nu en dan wel een patch set langs komen die bij Canonical/Ubuntu vandaan komt.

Ik zie ze meer als een stabiele fundering gebruiken en daar bouwen ze op. Dat je eventuele wijzigingen aan die fundering niet ziet, is omdat ze 't upstream niet willen, of niet geven, danwel niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

nieuws: Compiz-developer haalt uit naar Canonical en toekomstplannen Ubuntu

Ik denkl dat ik daarmee wil beginnen dat ik viond dat je deze developer niet zomaar mag afschioeten met het argument dat hij dit enkel zegt omdat hij een belangrijk deel van zijn werk kwijt raakt. Dat zou een te makkelijk argument zijn hier. Ik denk wel dat het een punt aan stipt wat hier al vaker is behandeld;

Canonical wilt groot worden en is bezig zich wat te distancieren van de mainstream O.S. Ik denk echter dat zolang het Open Source blijkft wat ze doen eht niet dermate erg is dat we moord en brand moeten roepen. Ik denk ook vooral dat we af moeten wachten tot 14.04 minstens een maandje uit is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50
Ik las vanmorgen dit artikel, wat ik erg goed vind aansluiten bij de huidige discussie rondom Compiz/Wayland/Mir. Ik ben het eens met de auteur dat de community niet zo moet zeuren: Canonical is een bedrijf en ze mogen en kunnen dus zelf bepalen wat ze met hun centen/ontwikkelcapaciteit doen. Voorlopig mag de open source gemeenschap blij zijn dat een bedrijf met winstoogmerk zo'n complete en stabiele distributie als Ubuntu gratis beschikbaar stelt en bijdraagt aan de ontwikkeling van Linux. Daarnaast proberen ze (weliswaar op hun eigen(wijze) manier) Linux/Ubuntu een groter marktaandeel te geven in de complete wereld van computing (van servers tot mobile).
Ik ben erg benieuwd wat Canonical ons in de toekomst gaat brengen. En als het je niet bevalt; je hoeft het niet te installeren en je kunt zo overstappen op een andere distributie die wel aan je eisen voldoet!

edit:
Mooie samenvatting van Vicarious:
TL;DR :+
Canonical heeft gewoon een duidelijke visie voor ogen en dat is alleen maar aan te prijzen. Dat daarbij soms impopulaire keuzes gemaakt worden is dan jammer.

[ Voor 10% gewijzigd door Thedr op 11-03-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Auredium schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:33:
Ik denkl dat ik daarmee wil beginnen dat ik viond dat je deze developer niet zomaar mag afschioeten met het argument dat hij dit enkel zegt omdat hij een belangrijk deel van zijn werk kwijt raakt. Dat zou een te makkelijk argument zijn hier. Ik denk wel dat het een punt aan stipt wat hier al vaker is behandeld;
Ik weet niet hoor maar dat is natuurlijk juist dé reden dat hij dit geschreven heeft. Dat is niet een makkelijk argument, zo gaat het altijd. Dat wil niet zeggen dat hij niet gelijk zou hebben overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Thedr schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:07:
Ik las vanmorgen dit artikel, wat ik erg goed vind aansluiten bij de huidige discussie rondom Compiz/Wayland/Mir. Ik ben het eens met de auteur dat de community niet zo moet zeuren: Canonical is een bedrijf en ze mogen en kunnen dus zelf bepalen wat ze met hun centen/ontwikkelcapaciteit doen. Voorlopig mag de open source gemeenschap blij zijn dat een bedrijf met winstoogmerk zo'n complete en stabiele distributie als Ubuntu gratis beschikbaar stelt en bijdraagt aan de ontwikkeling van Linux. Daarnaast proberen ze (weliswaar op hun eigen(wijze) manier) Linux/Ubuntu een groter marktaandeel te geven in de complete wereld van computing (van servers tot mobile).
Ik ben erg benieuwd wat Canonical ons in de toekomst gaat brengen. En als het je niet bevalt; je hoeft het niet te installeren en je kunt zo overstappen op een andere distributie die wel aan je eisen voldoet!
Canonical heeft gewoon een duidelijke visie voor ogen en dat is alleen maar aan te prijzen. Dat daarbij soms impopulaire keuzes gemaakt worden is dan jammer.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Je ziet het vaker. Aan de ene kant snap ik niet wat (ex)werknemers van Canonical te zeuren hebben, want als je baas je betaalt om een afbeelding van een stuk kaas te laten trillen terwijl een oneindige try-catch-throw loop een division by zero over zoveel mogelijk accolades probeert te springen, dan doe je dat toch. Je hebt pas wat te zeuren als je vrijwilliger bent en je hebt een bepaalde indruk gekregen, bijvoorbeeld de indruk dat je werk belangrijk is.

En aan de andere kant, en dat zie je vaker, zijn er bepaalde projecten die door de community groot worden gemaakt, maar op een gegeven moment opeens afstand gaan doen van die community.

Denk aan ExtJS, another javascript library om dingetjes te doen, helemaal gebouwd door de community. Opeens gingen de originele bedenkers een commerciële licentie aanbieden en was er geen LGPL-achtige variant meer, en moest je hele project GPL of anders betalen.

Je ziet het vaker, en ik snap beide partijen. Mark had het misschien wat netter op kunnen lossen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59

neanderthaler

Are friends electric?

Ik zou zo graag weer eens met Linux rommelen, maar de look & feel staat me vaak zo tegen.

Ben bang dat ik teveel aan de MS Windows looks hecht. Kijk wel eens rond naar verschillende distro's of ze toch een beetje aan mijn wensen kunnen voldoen. Nu was Linux Mint aardig op weg heb er zelf een tijdje mee vanaf usb-stick gerommeld, maar dat zelf skinnen van de vensterkleuren en -knoppen gaat me gewoon boven de pet. Als er weer iemand een kant en klaar distro weet te bakken wat weer meer de windows 7 of 8 looks heeft, ga ik er toch weer graag mee klooien. En nee, dan bedoel ik niet met zo'n transformationpack met gekopieerde windows-startknop of windows-wallpapers en zo :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
neanderthaler schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:00:
Ik zou zo graag weer eens met Linux rommelen, maar de look & feel staat me vaak zo tegen.

Ben bang dat ik teveel aan de MS Windows looks hecht. Kijk wel eens rond naar verschillende distro's of ze toch een beetje aan mijn wensen kunnen voldoen. Nu was Linux Mint aardig op weg heb er zelf een tijdje mee vanaf usb-stick gerommeld, maar dat zelf skinnen van de vensterkleuren en -knoppen gaat me gewoon boven de pet. Als er weer iemand een kant en klaar distro weet te bakken wat weer meer de windows 7 of 8 looks heeft, ga ik er toch weer graag mee klooien. En nee, dan bedoel ik niet met zo'n transformationpack met gekopieerde windows-startknop of windows-wallpapers en zo :')
Als je windows wilt moet je gewoon windows gebruiken. Ubuntu is geen windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:15

Koenvh

Hier tekenen: ______

Wat is er zo bijzonder aan de Windows look dat je die wilt houden? ;)
Probeer deze eens: https://tails.boum.org/
Kies bij het opstarten voor advanced options, en zet op het volgende scherm "Windows XP camouflage" aan
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wwOCG3S.png

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Koenvh schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:48:
[...]

Wat is er zo bijzonder aan de Windows look dat je die wilt houden? ;)
Probeer deze eens: https://tails.boum.org/
Kies bij het opstarten voor advanced options, en zet op het volgende scherm "Windows XP camouflage" aan
[afbeelding]
Dat wil ik nu juist niet! Misschien is de vergelijking met Windows wel niet de juiste, maar ik hou van eye-candy.

Ik bedoel in de richting van dit soort thema's

http://golan77.deviantart.com/art/Gela-300578573

http://half-left.devianta...entary-Luna-Mod-302256210

http://satya164.deviantar...hell-Dark-Shine-266329752

en wat deze man maakt

http://tiheum.deviantart.com/gallery/

En dan een beetje gelikte windowranden en -knoppeen....

[ Voor 5% gewijzigd door neanderthaler op 11-03-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
neanderthaler schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:12:
[...]

Dat wil ik nu juist niet! Misschien is de vergelijking met Windows wel niet de juiste, maar ik hou van eye-candy.

en wat deze man maakt

Gnome Shell dus?! Wat je in de screenshots ziet zijn 'simpele' GS themes; ook erg makkelijk te installeren en configureren. Iedereen die in Windows een thema kan veranderen kan dat hier ook.
Persoonlijke tip: kijk ook eens naar elementaryOS! Vooral deze laatste ziet er IMHO supergelikt uit, werkt erg fijn en een nadeel/voordeel is dat het thema in principe niet zomaar veranderd kan worden --> is ook niet nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door Thedr op 11-03-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

neanderthaler schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:12:
[...]

en wat deze man maakt

Sorry, dat had ik verkeerd begrepen (Al is TAILS wel een goede oplossing :+).. Kijk eens naar GNOME3 en Elementary OS. Linux heeft genoeg distro's die dat kunnen doen.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Thedr schreef op maandag 11 maart 2013 @ 20:45:
[...]

Gnome Shell dus?! Wat je in de screenshots ziet zijn 'simpele' GS themes; ook erg makkelijk te installeren en configureren. Iedereen die in Windows een thema kan veranderen kan dat hier ook.
Persoonlijke tip: kijk ook eens naar elementaryOS! Vooral deze laatste ziet er IMHO supergelikt uit, werkt erg fijn en een nadeel/voordeel is dat het thema in principe niet zomaar veranderd kan worden --> is ook niet nodig :)
Elementary OS ziet er heerlijk strak uit, en vooral de snelheid wordt geprezen in de youtube reviews. Heeft een van jullie er al mee gewerkt? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stevie-P schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:06:
[...]

Elementary OS ziet er heerlijk strak uit, en vooral de snelheid wordt geprezen in de youtube reviews. Heeft een van jullie er al mee gewerkt? Zo ja, wat zijn de ervaringen?
He, kijk nou, een topic: Elementary OS Luna :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Stevie-P schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:06:
[...]

Zie topic voor uitgebreide meningen, maar in het kort: het bevalt me uitstekend! Werk er dagelijks mee/op :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thedr op 12-03-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ha bedankt. Hoe had ik daar over heen kunnen kijken!? Heeft vast iets met de griep te maken... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:02:
[...]

+10 voor deze reactie, omdat meestal iedereen elkaars visie over OSses bij elkaar in de nek poept. En dan vooral mensen die OSX gebruiken. })

Maar hij heeft wel een beetje een punt, lompe interfacekeuzes zijn eerder regel dan uitzondering.

Xubuntu vond ik altijd mooi, zag er zo hi-tech uit, totdat het eigenlijk verouderd voor moderne computers was.

Toen maar Ubuntu, maar ze hielden maar vast aan uitwerpselenkleur en namen ook nog de vervelende keuzen van OSX over (vensterknoppen opeens naar links, nooit een goede reden voor gehoord).

Compiz-Fusion kwam, megavet, maar dat was weer niet compatible met nieuwe ontwikkelingen.

Vervolgens kwam GNOME Shell, erg netjes, maar Ubuntu ging lomp doen met Wayland.

KDE vond ik altijd al niets want Qt widgets ogen altijd wat lomper, Win2k-achtiger overdreven gezegd, en nu gaat Ubuntu die kant op.

Uiteraard is dit subjectiviteit in de marge, maar veel Linux- Windows- en Applegebruikers die ik ken zijn het met me eens dat Ubuntu/GTK/QT out of the box in de regel vaak lelijk is. En de 10 keuzethemes zijn altijd lelijk. Je moet een week investeren om het cool te maken.

Linux Mint deed het altijd vrij goed. Maar Ubuntu, ik ben echt blij dat het er is trouwens, heeft helaas "gemiste kans" stelselmatig op hun CV staan. Waarom anders installeer ik bij kenissen altijd Mint ipv Ubuntu? Omdat ik me schaam medeverantwoordelijk te zijn voor een 'halfbakken' lelijk OS waar ze dagelijks tegenaan kijken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Maar toch vind ik het altijd zo oppervlakkig om een hele distro af te rekenen aan hoe de default look is..
Bedoel, die oranje kleur van Ubuntu ben ik geen fan van, maar dat is met een paar klikken veranderd.
Wat er mist is een selectie van combinaties van element die samen een thema vormen.
Dus iconen, widgets, window decoration, lettertypes, thema voor de rest van de DE. Dat is natuurlijk best lastig voor een beginnend gebruiker om iets leuks van te maken. Je had het bisigi-project, maar dat is voor Gnome 2.x

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Hoewel ik Ubuntu ook een best donker thema vind hebben, is 't niet echt lelijk. Sommige dingen had ik anders gedaan, maar het geheel ziet er toch professioneel uit. Linux Mint is wat frisser en fleuriger. Ubuntu is een soort dame-blanche en Linux Mint een citroentaart. :9~ :Y)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je dan niet gewoon Windows blijven gebruiken?
Als je zoveel moeite hebt met afstand doen bied Windows blijkbaar wat je zoekt. Overstappen voor het overstappen vind ik ook maar een nono.
Een overstap naar een ander OS zal _altijd_ een periode van acclimatisering met zich meebrengen vooral als je niet een gedreven gebruiker bent en niet veel wisselt tussen interfaces.
Ikzelf weet niet beter maar ik gebruik op elk gegeven moment 6 verschillende OS'sen die elk wel andere settings hebben waarvan 2 uit de stal van Canonical komen en 4 van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mwa, hangt er vanaf. De eerste 'blik' van ubuntu is altijd vrij donker. Hun standaard wallpaper is altijd Oranje/Bruin/Paars achtig en dat zijn de wat duistere kleuren van het pallet. De vensters zijn koffiebruin in de rand. Ik denk dat die twee wel bijdragen aan de duistere feel van Ubuntu.

Ik denk dat het een keuze is. Sommige mensen houden van heel lich, maar ik vind dat zelf altijd wat 'Klinisch'' hebben en gebruik het zelf liever niet. de menubalken in Ubuntu kan ik mee leven, de Wallpaper verander ik altijd vrij snel naar iets wat vaak wel nog duister is maar wat relaxter (ik ben wat meer richting lounch wat dat betreft).
Ik zou het Mint schema waarschijnlijk ook direct vermeubelen aleen daar zowel de wallpaper als ook de menubalken. Ik vind donker immers wat rustiger voor mijn ogen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Persoonlijk vind ik Ubuntu out-of-the-box hardstikke mooi. Ik doe er nauwelijks meer wat aan. Een andere background, soms.
Die windows theme packs zie ik meer als een soort proof-of-concept van wat er mogelijk is met een display manager. Niet iets wat je serieus zou willen gebruiken, en al helemaal niet om een "vervanger voor windows" te creeren. Het is een veel gemaakte denkfout van windowsgebruikers dat Ubuntu (of welke linux-distro dan ook) op windows zou moeten (of uberhaupt zou willen) lijken. Als het precies het zelfde zou zijn kon het toch nooit beter zijn? "ik kom wel terug als het meer lijkt op.." is dan ook een dooddoener, dat gaat nooit gebeuren want dat is absoluut geen doelstelling, van niemand niet.

-edit-
Voor wie Ubuntu wat te donker vindt: 13.04 heeft (voorlopig) iets frissere kleuren voor de launcher.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 13-03-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:30:
[...]

Moet je dan niet gewoon Windows blijven gebruiken?
Als je zoveel moeite hebt met afstand doen bied Windows blijkbaar wat je zoekt. Overstappen voor het overstappen vind ik ook maar een nono.
Een overstap naar een ander OS zal _altijd_ een periode van acclimatisering met zich meebrengen vooral als je niet een gedreven gebruiker bent en niet veel wisselt tussen interfaces.
Ikzelf weet niet beter maar ik gebruik op elk gegeven moment 6 verschillende OS'sen die elk wel andere settings hebben waarvan 2 uit de stal van Canonical komen en 4 van Microsoft.
Ik spreek denk ik ook voor andere OS-noobs als ik zeg dat ik interesse heb in linux voor erbij, hetzelfde geldt ook voor OSX. Dus niet als alternatief voor windows, maar meer voor de leuk.

Als ubuntu standaard geleverd werd met zo'n sjiek thema, zou dat mij in ieder geval meer bekoren. Of als er iemand een ubuntuvariant zou uitbrengen zou dat heel tof zijn. Voor mij in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ubuntu heeft ook Ambiance ipv Radiance, dus het default thema maar dan licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:50:
Voor wie Ubuntu wat te donker vindt: 13.04 heeft (voorlopig) iets frissere kleuren voor de launcher.
I wouldn't know, voor mij weer Linux Mint Cinnamon. Die is out of the box een stuk vollediger, netter/mooier, en meer een community- dan een Canonical-versie.

Wel overweeg ik naar Linux Mint debian rolling release te gaan. Die is de helft van de tijd meer bleeding edge (+1) dan Ubuntu en wanneer Debian Testing in een feature freeze zit ongeveer gelijk.

En je hoeft niet elke 6 maanden te herinstalleren (+1). Maar ik kan niet zo goed inschatten hoeveel moeilijkheden ik me op de hals haal, bij rolling release gaat er vaker wat fout(-1), en hoe makkelijk dat te fixen is. Iemand ervaring mee?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik draai zelf Debian Sid/Unstable en heb zelden problemen. Als er iets is wat stuk gaat, pak je net zo goed de versie uit Testing om de boel weer op gang te krijgen, ga je bugreports lezen om een work-around toe te passen of is het met een paar dagen opgelost met een nieuwe update.

Alleen vanochtend heb ik na 65 dagen uptime (met sleep) m'n laptop moeten rebooten, X had 't even gehad met de ati/radeon driver ofzo. Er was iig geen normaal beeld mee te krijgen. Rebootje en 't ging weer prima. Was denk meer een hardware probleem, want bij de reboot was ook het initiële opstartscherm gaar totdat ik 'm een power cycle gaf.
Unstable is dus niet zo onstabiel als de naam doet vermoeden. Er zijn sommige dingen in Ubuntu die instabieler zijn dan de hele Sid release.

Owja, m'n PC draait nu 58 dagen onafgebroken zonder enig probleem. Alles wat ik gebruik werkt nog steeds foutloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 14-03-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:08
neanderthaler schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 20:40:
[...]

Ik spreek denk ik ook voor andere OS-noobs als ik zeg dat ik interesse heb in linux voor erbij, hetzelfde geldt ook voor OSX. Dus niet als alternatief voor windows, maar meer voor de leuk.

Als ubuntu standaard geleverd werd met zo'n sjiek thema, zou dat mij in ieder geval meer bekoren. Of als er iemand een ubuntuvariant zou uitbrengen zou dat heel tof zijn. Voor mij in ieder geval wel.
Ik zou je aanraden eens naar Voyager linux te kijken, in dat geval. Is eigenlijk een Xubuntu in de basis, maar wordt in aangepaste versie aangeboden door iemand met wat meer "smaak" ;)
Eigen site is voornamelijk Franstalig, maar op de gewone Ubuntu forums vind je normaal wel alle evt. gewenste hulp.
Ik heb hem hier in dual-boot al een klein jaar draaien zonder issues (12.04 LTS, maar met XFCE4.10)
Hij is snel en stabiel

http://voyager.legtux.org/

Héél anders dan Windows, vind ik Crunchbang wel nog leuker. Debian met Openbox, heel erg sober maar went erg snel en werkt erg rustgevend. Eén van de vriendelijkste Linux forums die ik ken ook. Met veel hulp, want openbox themen is wel iets lastiger...
Heb ik twee jaar geleden geïnstalleerd voor mijn ex met nul Linux-kennis en gebruikt ze nog steeds dagelijks. Win7 gaat enkel open voor boekhoudprogramma.

http://crunchbang.org/

En ElementaryOS natuurlijk ook niet vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:34:
Ik draai zelf Debian Sid/Unstable en heb zelden problemen. Als [...]
Klinkt wel gaaf. Ik wil in eerste instantie mijn media center rolling maken, omdat ik die maar eens in de twee maanden update, en na drie updates kan ik weer een nieuwe Buntu installeren en daar heb ik geen zin in. Ik heb dus ook niet zo veel zin om workarounds toe te passen.

Maar als een update die de boel kapot maakt even later gewoon wel werkt (en niet onontkombaar iets kapot maakt omdat er bijvoorbeeld iets structureel veranderd is), dan moet er wel iets te verzinnen zijn met een menu-item tijdens het booten die even een image maakt en dan update en dan reboot?

Het OS staat op een simpele SSD, niet zo groot dus, en voor de media zit er een HDD in waar dus makkelijk even een image op kan. Update fout? Dan image terugzetten en over een maand opnieuw proberen.

Weet je heeel toevallig of er al zoiets pseudo-geautomatiseerds bestaat? Ik gebruik liever andermans vierkant dan dat ik zelf een wiel bedenk. :P

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het zo "weinig" fout kan gaan. Ubuntu blijft een release lang bij minor updates, en als je dan een nieuwe release dist-upgradet, wat volgens mij op het zelfde neer komt, dan gaat dat bijna altijd wel ergens fout. Dan zou je denken dat een rolling release, die dus niet bij minor updates blijft, zich ook erg snel verslikt.
wouter_va schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 23:20:
[...]
Ik zou je aanraden eens naar Voyager linux te kijken [...]
Ziet er leuk uit. Eerder hoorde ik al van ElementaryOS, ziet er ook leuk uit!
Goed uitziende linuxxen is een gebied waar ik zelf niet zo thuis ben, maar wel leuk om op 'gastcomputers' en andermans laptops te zetten. :P

Mensen die nog zo avontuurlijk zijn om er mee te spelen zouden eigenlijk een lijstje met screenshots moeten maken. :9

Waar is het Grote Grafisch Grappige Linuxjes topic? Waar is het Grote Linux topic? :P

Stub:
  • Saai, conservatief en stabiel
    • RHEL/CentOS/Scientific Linux
    • Debian Stable
  • Bleeding edge
    • Fedora
    • Ubuntu
      • Mint
  • Grafisch vette shit en coole interfaces
    • ElementaryOS
    • VoyagerLinux
    • Bodhi Linux
  • Grafisch nerdy
    • CrunchBang
    • Alles *box based
  • Lichtgewicht
    • Bodhi Linux
    • Alles *box based

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

wouter_va schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 23:20:
[...]

Ik zou je aanraden eens naar Voyager linux te kijken, in dat geval. Is eigenlijk een Xubuntu in de basis, maar wordt in aangepaste versie aangeboden door iemand met wat meer "smaak" ;)
Eigen site is voornamelijk Franstalig, maar op de gewone Ubuntu forums vind je normaal wel alle evt. gewenste hulp.
Ik heb hem hier in dual-boot al een klein jaar draaien zonder issues (12.04 LTS, maar met XFCE4.10)
Hij is snel en stabiel

http://voyager.legtux.org/
Bedankt voor de tip! Wat een prachtig design! :9~

Afbeeldingslocatie: http://wastingtimepodcast.files.wordpress.com/2012/05/screenshot-05292012-125021-am.png

Afbeeldingslocatie: http://www.securitronlinux.com/wp-content/uploads/2012/12/voyager-desktop.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1-linux.softpedia-static.com/screenshots/Live-Voyager_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/-YOG7Kv19g2Y/UJJrw7Ar9tI/AAAAAAAArXA/rxAqp62Mz08/s800/voyager_linux_12.10.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://ubuntutoday.com/wp-content/uploads/2012/11/Escritorio-Voyager-12.10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ubuntutoday.com/wp-content/uploads/2012/11/Voyager-12.10-Conky.jpg
Sando schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 02:31:
[...]
Ziet er leuk uit. Eerder hoorde ik al van ElementaryOS, ziet er ook leuk uit!
Goed uitziende linuxxen is een gebied waar ik zelf niet zo thuis ben, maar wel leuk om op 'gastcomputers' en andermans laptops te zetten. :P

Mensen die nog zo avontuurlijk zijn om er mee te spelen zouden eigenlijk een lijstje met screenshots moeten maken. :9

Waar is het Grote Grafisch Grappige Linuxjes topic? Waar is het Grote Linux topic? :P
Er was toch ooit een 'post hier je non-windows screenshots'? Of was dat op Fok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

lol @ screenshots. Toen ik ooit begon met suse (SLES) vond ik compiz heeeeeeel stoer en deed niet anders dan ingewikkelde menu's maken, doorzichtig, wobbly, snappy, rondspinnende desktop cube, etc etc. etc. maar uiteindelijk werk ik nu toch het liefst op een saaie basic-unity-met-wat-eigen-tweaks manier....

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
letatcest schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:45:
lol @ screenshots. Toen ik ooit begon met suse (SLES) vond ik compiz heeeeeeel stoer en deed niet anders dan ingewikkelde menu's maken, doorzichtig, wobbly, snappy, rondspinnende desktop cube, etc etc. etc. maar uiteindelijk werk ik nu toch het liefst op een saaie basic-unity-met-wat-eigen-tweaks manier....
QFT.

Het belangrijkste is imo dat je je werk gedaan krijgt met de meest geschikte software daarvoor. Grafische snufjes/effectjes bieden op dat vlak weinig meerwaarde imo. Wel vind ik dat de UI er een beetje strak mag uitzien en het liefst consistent over de hele distro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Die widgets, vooral op dat laatste screenshot, waar gebeurt dat tegenwoording mee?

Ik weet nog dat je voor 'conboy' of hoe heette dat ookalweer een week moest studeren om iets half zo cools te krijgen.

Verder had je in Mint een screenlet-daemon met wat premade stuff, maar ook allemaal, zoals gewoonlijk, net niet. Bovendien stopte het (bij mij) opeens met werken. De daemon draait nog.

Compiz was een van die voorbeelden waar Linux duidelijk voorop liep, en een klein beetje grafisch geweld met wat nuttige functies zoals "grid" (heerlijk windows schikken) en "invert" (die heb ik toch echt best veel gebruikt om bijvoorbeeld verder te werken met Aptana in de tuin waar het zonlicht donkere vensters de baas is) is wel fijn imo.

Anyway, die widgets, hoe?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Sando schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 17:48:
Die widgets, vooral op dat laatste screenshot, waar gebeurt dat tegenwoording mee?

Anyway, die widgets, hoe?
Neem aan dat je Conky bedoelt? Daar heeeel veel mee te tweaken en ook veel reeds voor beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Pyr0wl schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:42:
[...]

QFT.

Het belangrijkste is imo dat je je werk gedaan krijgt met de meest geschikte software daarvoor. Grafische snufjes/effectjes bieden op dat vlak weinig meerwaarde imo. Wel vind ik dat de UI er een beetje strak mag uitzien en het liefst consistent over de hele distro :P
Nouja die functie met die hot corner dat je een overzicht van al je schermen krijgt vind ik geniaal, evenals taskbar previews. Ook een mooie en duidelijke alttab functionaliteit vind ik erg prettig. Kubussen e.d. gebruik ik nooit, maar de dingen die ik zojuist noem zorgen juist dat ik sneller/handiger tussen mijn vensters kan navigeren. Wat dat betreft vind ik Cinnamon en KDE momenteel dus het prettigst werken, daar kan dat allemaal makkelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Thedr schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:26:
[...]

Neem aan dat je Conky bedoelt? Daar heeeel veel mee te tweaken en ook veel reeds voor beschikbaar :)
Oeps ja ik bedoelde Conky.. :P
Maar tering wat een werk, nog steeds jammer dat er geen klik-voila systeem is met een online bibliotheek.

Je moet altijd eerst een andere versie compileren, dan moet je wat scripts simlinken, dan moet je fonts installeren om de vierkantjes te veranderen in de juiste letters, dan kom je er achter dat er blijkbaar een ander font gelijknamig is, dan moet je alle scripts omzetten naar iets computerspecifieks, en dan heb je een coole widget die je niet zomaar naar een andere computer kan kopiëren omdat de scripts daar niet werken en de fonts daar ontbreken. :+

Het blijft oorlog dat Linux, een fantastisch product maar iedereen is te eigenwijs om het ook maar over het profielpatroontje van een band eens te worden waardoor iedereen tegelijk hun eigen wiel wiel wil uitvinden. Tss, wie gaat er nu fietsen op door een ander uitgevonden wielen. :+

(Gevalletje haat/liefde verhouding met Linux, maar er ondertussen wel fulltime gebruik van maken.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Sando schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 22:41:
[...]
Het blijft oorlog dat Linux, een fantastisch product maar iedereen is te eigenwijs om het ook maar over het profielpatroontje van een band eens te worden waardoor iedereen tegelijk hun eigen wiel wiel wil uitvinden. Tss, wie gaat er nu fietsen op door een ander uitgevonden wielen. :+
Vind dat stiekem best wel een briljante quote die in ieder geval de essentie van een hoop Linuxperikelen heel aardig beschrijft _/-\o_
Ik houd 'em er voorlopig even in :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Sando schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 22:41:
[...]
Well ...
"Linux is more like a barrel of monkeys — loud, messy, chaotic and very busy. Every monkey thinks she knows the best way to accomplish a particular task, so there are always several ways to do any one thing." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Heb Voyager OS gedownload en toevallig nog een m-itx plankje met atom processor over. Mooie is dat er ook nog een IDE harddisk aan gehangen kan worden, dus kan ik mooi mijn ouwe zut er eens voor gebruiken. Nu alleen nog wat vrije tijd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nvidia toont de tegra 3 icm opengl 4.3 onder ubuntu; YouTube: GTC 2013: NVIDIA's Tegra Roadmap (6 of 11)

impressive(?)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Impressive of niet, dat ze een Linux distro kiezen om de spierballen van hun nieuwste GPU te laten zien, is hoopgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ot; ik lees net dat er plannen zijn om ubuntu te splitsen naar open-ubuntu en canonical-ubuntu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
himlims_ schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:11:
ot; ik lees net dat er plannen zijn om ubuntu te splitsen naar open-ubuntu en canonical-ubuntu....
bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

himlims_ schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:11:
Bron?

Ik zie niet zitten eigenlijk, tenzij we echt "gesloten Ubuntu" krijgen. Hoewel het steeds meer die richting op gaat (helaas).

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zolang er geen echt gesloten ubuntu komt, zal er ook weinig veranderen. We hebben nu ook al Linux Mint enzo, niets mis mee.

Tenzij alle canonical-developers massaal een TheDocumentFoundation-tje flikken. Dat zou wel jammer zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:38:
Zolang er geen echt gesloten ubuntu komt, zal er ook weinig veranderen. We hebben nu ook al Linux Mint enzo, niets mis mee.

Tenzij alle canonical-developers massaal een TheDocumentFoundation-tje flikken. Dat zou wel jammer zijn ja.
Die heb ik gemist. What did they do?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Oracle met OpenOffice (ik denk terecht) in de stront laten zakken en verder ontwikkelen op een fork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 00:21:
Oracle met OpenOffice (ik denk terecht) in de stront laten zakken en verder ontwikkelen op een fork.
Ach so! Ik las het anders. Ik las het als dat een "The Document Foundation"-tje iets slechts was. Ik dacht al :) Thanks.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 23-03-2013 00:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Laatst online: 20:08
neanderthaler schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:02:
Heb Voyager OS gedownload en toevallig nog een m-itx plankje met atom processor over. Mooie is dat er ook nog een IDE harddisk aan gehangen kan worden, dus kan ik mooi mijn ouwe zut er eens voor gebruiken. Nu alleen nog wat vrije tijd :')
Mooi! Hoop dat het je bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Laatst online: 21:49

arie_papa

Running on Ubuntu

Sinds vandaag 2 systemen op Ubuntu 12.04 lopen. De eerste heb ik nu alweer een paar weken draaien, maar helaas nog niet aangeraakt door mijn vrouw. Vandaag ook een pc met 12.04 beneden geplaatst. Aangezien ze zich Android ook binnen no time eigen heeft gemaakt, hoop ik op hetzelfde resultaat met Unity, maar dit zal nog blijken.

Prestaties 64bit op mijn AMD FX4100, 8 GB, satadisk zijn ronduit voortreffelijk. Helaas kan ik dat niet echt zeggen over mijn Dell GX520 pc, met een Celeron 2,6 Ghz en 1 GB intern. Het blijft langzaam en stroperig aanvoelen. Iets wat ik overigens ook had met deze pc toen er nog XP opstond.

Al met al is Windows nu bijna uit huis verbannen. Op mijn 64bit bak heb ik nog wel een aantal VM's met windows XP / 7 (belastingaangifte 2012 was bijv een ramp onder linux) maar verder is er alleen nog 1 laptop die op XP draait. De rest 1x 10.04 als NX server, 2x 12.04 als gebruikers-pc's, 1x Xbian op mijn RPi. Al met al een erg tevreden gebruiker. Ik ben ook zeer benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen mbt mobile / tablet.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

skinlee78 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:10:
[...] Helaas kan ik dat niet echt zeggen over mijn Dell GX520 pc, met een Celeron 2,6 Ghz en 1 GB intern. Het blijft langzaam en stroperig aanvoelen. Iets wat ik overigens ook had met deze pc toen er nog XP opstond.

[...]
Probeer eens Linux Mint/Xubuntu/Lubuntu erop te draaien, Unity is nogal zwaar voor oudere pc's

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Koenvh schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 23:01:
[...]

Probeer eens Linux Mint/Xubuntu/Lubuntu erop te draaien, Unity is nogal zwaar voor oudere pc's
ben recentelijk overgestapt naar sparky linux, debian testing, + 3th party tools als vlc/flash etc. ;w ubuntu, *O* sparky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op zondag 24 maart 2013 @ 01:13:
[...]

ben recentelijk overgestapt naar sparky linux, debian testing, + 3th party tools als vlc/flash etc. ;w ubuntu, *O* sparky
Eh, whut? Debian heeft Flash en VLC in z'n repo zitten hoor :S Testing en Unstable hebben beide versie 2.0.5, de laatste beschikbare volgens de website.

Wat is er zo anders aan Sparky ivm Debian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ook Flash in z'n repo?

Dat vroeg ik me nog af met betrekking tot Linux Mint Debian Edition, in hoeverre is dat zo concervatief als Debian?

Het is al even terug dat ik voor het laatst de echte Ubuntu installeerde, en een paar jaar geleden dat ik voor het laatst Debian installeerde, maar het was altijd zoiets:

Linux Mint: Alles werkt.
Ubuntu: sudo apt-get install hele-rits-packages, en alles werkt.
Debian: Tig commando's om allerlei repo's toe te voegen en dingen installeren/compileren en alles werkt.. tot je iets tegenkomt waar ook nog onverwacht iets is uitgesloopt wat in de verste verte raakvlakken met de commerciële wereld heeft.

Debian original is (was?) veel te GNU/moeilijk doen/conservatief/baard/principes voor mijn smaak. Doe mij maar lekker "in bed liggen met de duivel" als alles maar werkt zonder dat ik expliciet om vergiffenis hoef te vragen. :+
offtopic:
1 st
2 nd
3 rd
4...20 th
Never forget. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 24-03-2013 13:56 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Koenvh schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 23:01:
[...]

LXDE heb ik wel over na zitten denken, aangezien die nu al draait op mijn 10.04 (900mhz / 512mb laptop), maar ik wil eigenlijk dat de vrouw juist met Unity aan de slag gaat. 1 interface die ze op verschillende pc's tegenkomt.
Nu ben ik met Unity-2d aan het stoeien, wellicht dat hier al wat performance winst is te halen.
code:
1
apt-get install lxde

is zowiezo sowieso makkelijk gedaan.
Verder ben ik niet meer overtuigd dat XFCE nu echt een lichte DE is tov de goeie oude Gnome2. Met LXDE merk ik in ieder geval wel overtuigende performance winst tov Gnome2, en waarschijnlijk helemaal met Unity.

Ik had in eerste instantie een behoorlijke aversie tegen Unity, maar nu ik er wat langer mee werk vind ik het prima te doen. Zowiezo geklungel onder de motorkap los ik wel op via de terminal en via de GUI is het gewoon gebruiken en doen.

[ Voor 0% gewijzigd door arie_papa op 24-03-2013 22:08 . Reden: Taalnazi's ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:50:
Ook Flash in z'n repo?

Dat vroeg ik me nog af met betrekking tot Linux Mint Debian Edition, in hoeverre is dat zo concervatief als Debian?

Het is al even terug dat ik voor het laatst de echte Ubuntu installeerde, en een paar jaar geleden dat ik voor het laatst Debian installeerde, maar het was altijd zoiets:

Linux Mint: Alles werkt.
Ubuntu: sudo apt-get install hele-rits-packages, en alles werkt.
Debian: Tig commando's om allerlei repo's toe te voegen en dingen installeren/compileren en alles werkt.. tot je iets tegenkomt waar ook nog onverwacht iets is uitgesloopt wat in de verste verte raakvlakken met de commerciële wereld heeft.

Debian original is (was?) veel te GNU/moeilijk doen/conservatief/baard/principes voor mijn smaak. Doe mij maar lekker "in bed liggen met de duivel" als alles maar werkt zonder dat ik expliciet om vergiffenis hoef te vragen. :+
Bij mij was 't net als met Ubuntu, installeren en 't werkt. Sterker nog, sommige dingen deden 't gewoon beter. Enige wat niet direct 100% werkte, was de Alps touchpad in m'n Dell Latitude E6510 vorig jaar, maar was met een nieuwere kernel release opgelost (was upstream meegenomen, ipv patches en hacks die bij Ubuntu werden doorgevoerd).

Ik kan met Debian net als bij Ubuntu gewoon apt-get install flashplugin-nonfree uitvoeren en flash krijgen. Net zo goed als dat ik apt-get install flgrx-driver of apt-get install nvidia-glx voor de ATi en nVidia driver respectievelijk. Je moet alleen de non-free repo entry toevoegen. Standaard zit je op main, maar met contrib en non-free heb je nog wat meer. Bij Ubuntu heb je ook nog eens multiverse, universe en wat voor onzin ze daar hebben bedacht.
skinlee78 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:15:
Verder ben ik niet meer overtuigd dat XFCE nu echt een lichte DE is tov de goeie oude Gnome2. Met LXDE merk ik in ieder geval wel overtuigende performance winst tov Gnome2, en waarschijnlijk helemaal met Unity.
Xfce is in die zin lichter dat het vele malen minder dependencies heeft. Pak eens een willekeurig Gnome2 applicatie en je zit al snel aan 10-20 packages die mee moeten als gevolg van dependencies. Het is echt misselijkmakend hoeveel zooi 'nodig' is om iets te draaien. Zelfde als met KDE, daar heb je ook tig libraries waar je vaak niet eens weet waar ze precies voor zijn. Als je naar een alternatief gaat zoeken die niet voor een DE is geschreven, ben je veel sneller klaar met installeren vanwege de dependencies.

Btw, sowieso schrijf je zonder 'z' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Klinkt gaaf allemaal. LMDE heeft net een nieuwe image uit. Ik had alvast een backup van / gemaakt en nu lees ik:

[quote=LMDE]Cons
  • No EFI, GPT or secureBoot support.
Maar mijn AMD APU Media Center heeft UEFI ipv BIOS. Problem.

[ Zijn er ook / Iemand ervaring met ] Enlightenment window manager packages voor Debian?

Ik heb Bodhi Linux geprobeerd op een oude (lees: oouuddde) laptop, en tot mijn verbazing is het aanzienlijk vlotter dan Lubuntu/LXDE terwijl het grafisch gezien nogal overbodig veel animaties e.d. heeft.

[Video: http://bodhilinux.com/guts/vid/vid.ogv] <- ?? Hoe embed je dat?
http://bodhilinux.com/guts/vid/vid.ogv

Beetje jaren '90 fancy, maar als je bedenkt dat het soepeler loopt dan LXDE!
Toen ik begon met Linux (Red Hat 5) zat daar Enlightenment ook bij en dat was de fancyste en zwaarste van die drie (GNOME en KDE en Enlightenment), het lijkt wel alsof alles zwaarder is geworden behalve Enlightenment.

Maar Bodhi is gebaseerd op een kaalgeplukte verouderde Ubuntu LTS versie en alles werkt anders. Ik ben helaas geen scholier meer die tijd en zin heeft om moeilijk te doen. :D

[ Voor 27% gewijzigd door Sando op 28-03-2013 16:50 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enlightment, oftwel E17? Versie 0.16.999 staat in Unstable, 0.17.1 in Experimental van Debian. EFI is supported in Debian, no problem.

Mare, je hebt met een UEFI systeem alsnog een BIOS om dingen in te stellen, daar kan je ook Legacy BIOS Boot opgeven als 't goed is. Anders moet je met veel gehannes en gekloot Windows 7 op je systeem installeren, omdat die niet lekker met (U)EFI werkt. Linux is natuurlijk een stuk makkelijker ermee, en je hebt alleen Grub-efi nodig om met EFI te kunnen booten. Dat gezegd hebbende, standaard installatie van Debian zal volgens mij Grub-PC installeren. Als je expert mode gebruikt, kan je de Grub installatie overslaan, zodat je die via een terminal (Alt+F2) handmatig kan installeren voordat je alles afrond en herstart. Anders moet je 't via herstelmodus doen.

Enne, filmpjes op andere URLs dan hier aangegeven kun je niet embedden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Yes, E17. Thanks for the info. :)
Hero of Time schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:14:

Enne, filmpjes op andere URLs dan hier aangegeven kun je niet embedden ;)
Ah, ik dacht dat je ook gewoon videobestanden html5ish kon embedden. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
LMDE werkt niet echt mee. Of mijn eigen ISP. Wel browsen maar niks installeren.

Failed to fetch [alles wat ik wil installeren].deb.
Could not resolve `debian.linuxmint.com`

Anyway, eigenlijk wil ik LXDE. Maar LMDE doet daar niet meer aan, ze doen zelfs niet meer aan XFCE. Hier nog wat prepackaged meuk:
  • Mint LMDE
    • Testing
    • Cinnamon en MATE
  • Aptosid
    • Unstable
    • LXDE
  • SparkyLinux
    • Testing
    • OpenBox, LXDE, E17 en MATE
Die laatste klinkt wel cool voor trage/zuinige kleine dingetjes en mediacentertjes. Zal ik dadelijk op mijn HTPC installeren. Nog andere wellicht wat grotere/mooiere smaken rolling Debian?

edit:

Sjongejonge wat zijn we toch eigenlijk verwend met Ubuntu! Beetje Debian inrichten is echt ouderwets nerden en moeilijk doen wat toch echt makkelijker kan!

Waarom pikt Debian niet gewoon alle verbeteringen van Ubuntu mee?
  • Ubuntu start beduidend sneller op lichte/zuinige hardware. Vanwege upstart ipv init? (Ik meen dat Debian allang besloot te switchen, maar dat zien we in Testing nog niet terug.)
  • Installer is so-so, veel logische stappen (encrypted home) mag je achteraf met veel generd zelf doen.
  • Debian gebruikt geen UUID in fstab - mounts op wisselende satakabels werken niet automatisch.
  • Jockey. Ubuntu heeft een menselijke interface voor video-drivers, bij Debian moet je Nerden.
  • Video auto-detect. Bij Ubuntu kan je zonder xorg.conf schermen aansluiten en alles werkt automatisch*. Bij Debian werkt de AMD/Radeon driver niet totdat je een xorg.conf hebt. Die kan je trouwens *automatisch genereren. De ironie.
  • Op de gekste plekken kom je een stukje Debian-logica tegen: Bepaalde functionaliteit is ergens uit gesloopt omdat de licentie niet open genoeg is. Schijnt op contrib repo's enzo wel anders te zijn maar ik noem het vanwege het volgende punt:
  • Dingen werken op Ubuntu vaak out of the box. XBMC Debian: Geen plugins. Plugin-repo is leeg. Heeft dit te maken met ontbrekende functionaliteit vanwege het vorige punt?
offtopic:
"Nerden" gebruik ik als een werkwoord voor technisch intensief werk en ik bedoel er an sich niets negatiefs mee. Ik ben elke dag fulltime aan het nerden voor mijn werk. Daarom wordt ik er altijd snel beroerd van als ik dat thuis ook moet doen. Vooral omdat ik, in tegenstelling tot veel andere linuxers, van mening ben dat een OS de mens moet dienen en vanuit stilstand alles met zoveel mogelijk gemak voor elkaar moet spelen. Ubuntu doet dat beter dan Debian. Mint doet dat beter dan Ubuntu. Tuurlijk, het mooie van Linux is dat je kan nerden als je dat wil. Maar Ubuntu bewijst wel mooi dat het ook makkelijk kan. Afentoe raak ik verwend en vergeet ik even dat dat elders minder vanzelfsprekend is.

Het grote grote voordeel van Debian wheezy/testing en sid/unstable is de rolling release. Maar als je zoveel tijd nodig hebt om je systeem relaxed te krijgen en nog steeds bepaalde dingen niet snapt (waarom werkt de XBMC official repositorie niet? waarom werken veel custom plugins niet?) dan kan je je afvragen of het niet gewoon relaxter en makkelijker is om toch maar wel elke 6 maanden een fresh install van de nieuwe Ubuntu te doen.

[ Voor 116% gewijzigd door Sando op 31-03-2013 23:00 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
edit:
Nog zo mijn best gedaan om niet weer dubbel te posten..

[ Voor 97% gewijzigd door Sando op 31-03-2013 19:44 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installer is so-so, veel logische stappen (encrypted home) mag je achteraf met veel generd zelf doen.
Eh, wat? Encrypten achteraf moeten doen? Ik draai de installer altijd in expert mode en heb elke keer nog de vraag gekregen om m'n /home te enrypten of niet. En ook bij het partitioneren kan je al encrypten. Je kan je hele schijf, / included (maar /boot excluded uiteraard) encrypten als je dat wilt. Kan je dat met Ubuntu? Hell no! Dan moet je met de alternatieve installer werken, wat weer neer komt op 'nerden'.
Debian gebruikt geen UUID in fstab - mounts op wisselende satakabels werken niet automatisch.
Huh? Zelfs Squeeze gebruikt UUIDs in fstab. Hoe kom je er bij dat dev-nodes nog worden gebruikt?
Ubuntu start beduidend sneller op lichte/zuinige hardware. Vanwege upstart ipv init? (Ik meen dat Debian allang besloot te switchen, maar dat zien we in Testing nog niet terug.)
Ik kijk net naar het package upstart in Sid, maar het komt bij Ubuntu vandaan en is afhankelijk van mountall. Die laatste heeft de vreselijke dependency naar plymouth. Als er iets is waar ik een grafhekel aan heb, dan is het wel plymouth. Ik wil tijdens boot kunnen zien wat er gebeurt, niet een of ander dom animatieschermpje of fancy plaatje. Ik heb nog minder in behoefte om pas na boot het te kunnen teruglezen in een log-bestand (wat /var/log/messages al prima doet), want als het systeem niet goed boot, kan je 't niet eens lezen, want je systeem werkt niet. Je moet je boot berichten kunnen lezen als ze gebeuren om direct door te hebben wat er aan de hand is.
Dat hele plymouth gebeuren doet mij aan de hoogmoedigheid denken die ze nu bij Ubuntu hebben: "het werkt altijd, niets gaat stuk". Nu moet je dus, als 't stuk gaat, geluk hebben dat de foutmelding die je niet ziet naar een log is geschreven en moet je die met een Live CD of stick uitlezen. Nee dank je, plymouth :r
[/plymouth rant]

Ow, en jokey is niet geweldig. Het gaat meestal goed, maar heb al een paar keer gehad dat 't meer stuk maakte dan goed deed, zeker met ATi drivers. Maar dat is alweer een aantal jaar geleden, voor ik naar Debian Sid ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ho rustig! 8) Ik bedoel het aardig. Groot respect voor Debian. Ik heb het er niet bij bedacht. Er is vast een goede verklaring voor. Dan zal Sparky wel een custom installer hebben gemaakt. Misschien heeft dat UUID daar ook wel iets mee te maken. Maar if so, wat is die Sparky maintainer een mafkees dan. -edit- of misschien is testing gewoon ook hopeloos verouderd en ben jij gewend aan sid wat veel moderner is? :+
Encrypten achteraf moeten doen? Ik draai de installer altijd in expert mode en heb elke keer nog de vraag gekregen om m'n /home te enrypten of niet.
Nee niet in Sparky. En Ubuntu geeft je de optie om home en swap te encrypten, de rest zou niet nodig moeten zijn. En dat is precies wat ik bedoel met hoe het imo moet: Logische en veelgebruikte zaken automatiseren. Wil je iets exotisch, dan kan dat ook, maar dan moet je meer moeite doen.

Ik wist niet dat je makkelijk gewoon Debian wheezy/sid kon installeren. Laatste keer dat ik het probeerde, zo rond de tijd dat jij voor het laatst Ubuntu gebruikte, zat het zo potdicht en voelde het zo oud aan (gewoon stable is niet cutting edge) dat ik dacht dat je 'iets' (LMDE of Sparky) nodig had om een beetje een normale versie te krijgen.
Hoe kom je er bij dat dev-nodes nog worden gebruikt?
Nou gewoon, installeren, discard willen toevoegen en schrikken van de fstab:
~# cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
/dev/sda1 / ext4 discard,relatime,errors=remount-ro 0 1
[plymouth rant]
Oeh, jah, meningen. Maar toen ik nog Ubuntu gebruikte (ipv Mint die dat geloof ik uitgezet heeft) kon je gewoon op ESC drukken en dan zag je al die text gewoon voorbij komen. Ik had zelfs een keer een nerd-setup dat mijn ene monitor de bootsplash weergaf met dat animatietje, en mijn andere monitor die hele boottext. Als Debian echt graag 3 keer zo snel wil booten kunnen ze ook wel even een paar defaults anders instellen.
en jokey is niet geweldig. Het gaat meestal goed, maar heb al een paar keer gehad dat 't meer stuk maakte dan goed deed, zeker met ATi drivers.
Ik ben zo'n ATI-figuur. Als het fout gaat, dan rolt ie de boel gewoon back. Tegenwoordig. Maargoed, je hoeft het niet te gebruiken. Maar dat ik het niet eens kon apt-get installen vind ik wel een beetje slecht.

ANYWAY, twee van de tig verbeterpuntjes zijn dus al meegenomen maar nu juist de versie die ik heb geinstalleerd (distro van Maart trouwens, deze maart) heeft dat mogelijk vakkundig overgeslagen. Echter heb ik na het weggooien van mijn paasweekend net de boel een beetje lekker draaiend. Ik kan er toch van uit gaan dat ik gewoon Debian Testing heb, by default een beetje lomp geconfigureerd door Sparky misschien, maar wel dat ik hiermee in theorie 5 jaar vooruit kan?

Positief: Videodriver is wel aanzienlijk sneller. Heerlijk!
LXDE is ook een stuk sneller, echt merkbaar vlotter, op deze AMD Fusion. Bij Ubuntu lukte dat (nog) niet, iets met bugs en wachten op 13.04.

offtopic:
We hebben het hier over de vader van Ubuntu en trekken een vergelijking, dat is toch wel on-topic genoeg hier? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sando op 01-04-2013 01:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hier of NOS-Kroeg, het komt op hetzelfde neer. En hier gaat het nog enigszins over Ubuntu, want we vergelijken de twee ;)

Mare, ik ben zo'n 2 jaar geleden naar Sid overgestapt. In de tussentijd heb ik ook een paar Squeeze boxen geïnstalleerd en allemaal hadden UUIDs in fstab. Mijn installatie met de Squeeze of Testing netinstall gaf mij ook gelijk UUIDs in fstab. Er is overigens maar 1 manier om Sid direct te installeren en dat is met de netinstall in expert mode. Anders moet je je sources.list aanpassen en alles naar sid/unstable veranderen. Vind ik niet "schoon" genoeg.

Je hebt het over sparky. Is dat wat anders dan de standaard Debian installer die je van debian.org kan plukken? Ik meen hierboven of een ander topic in NOS Sparky langs zien komen. Een of andere distro dat Debian als base gebruikt. Hoe dan ook, ga niet Debian afkraken met 'dit is er niet en dat kan niet', als je niet de default installer gebruikt.

Dat met esc voor plymouth ken ik, maar nog vind ik 't vreselijk. Zeker omdat 't bij mij regelmatig gekloot gaaf met TTYs die niet functioneerden of überhaupt beeld gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Om bovenstaande redenen ben ik dus gestopt met het installeren van kleine distro'tjes als Sparky, Sabayon, Chakra etc. en hou ik het hoppen gewoon bij de grote jongens als Ubuntu, Debian, Opensuse etc. Die kleine distro'tjes hebben vaak toch net even wat van die vage dingetjes die net niet helemaal lekker werken of anders werken en dan zit je weer te kloten.

Zojuist weer eventjes de Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd en alles werkt direct. Alleen eventjes de terminal nodig gehad om bumblebee weer werkend te krijgen, maar verder werkt alles direct en zonder problemen. En als iets niet direct werkt vind je binnen de korste keren een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
TL;DR: Onderstaand gewoon een stukje uitleg waarom iemand die van Ubuntu komt wel degelijk zulke beschuldigingen denkt te moeten maken.

Goed, een configuratiefoutje. Ik zal je uitleggen, als je met Ubuntu werkt is het heel logisch dat ik Debian ervan beschuldig: Ik heb zelf ook live/installatie-cd's van Ubuntu gemaakt met Gnome Shell toen Unity opeens de de-facto werd. En dat is heel makkelijk. Je doet een greep uit de packages. Past eventueel de templates en home instellingen wat aan. En je bakt een live-CD met gewoon de originele installer, detectietruukjes, configuratie en alles van de originele Ubuntu. Zo zitten bijna al die niet-ubuntu Ubuntu's in elkaar. Het is heel logisch dat ik dan denk dat dit bij papa Debian ook zo werkt.

Een niet-officiële 'release' (en ook de officiële alternatieven trouwens) is (bij Ubuntu dan) vaak niets anders dan een alternatieve selectie van packages, themes, styles, icons en wat andere default-configuratie voor nieuwe users, in /home dus. Zo krijg je distro's waarin officiële packages en repo's zitten, maar waar de subjectieve keuzes van de 'fabriekant' worden vervangen door de subjectieve keuzes van iemand die misschien meer op dezelfde lijn als jij zit. Bij Mint gaan ze zelfs nog een stukje verder en maken ze zelf packages om de naar hun mening slecht uitgevoerde features van upstream te complementeren.

Omdat bij Debian alles standaard (voor de één heel logisch, voor de ander heel onplezant) een conservatieve kaalgeplukte versoberde koude ingeperkte kermis is, ga ik uiteraard net als bij Ubuntu op zoek naar een variant die er een andere politiek op nahoudt, die wèl gewoon over codecs beschikt, die niet by default alles wat 'tainted' is blokkeert in de package manager.

En ja, zo kwam ik inderdaad bij Sparky terecht die himlims_ al eerder noemde. Want in tegenstelling tot Ubuntu blijkt Debian nogal eenzaam kwa aanbod van "andere smaken".
Sando schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 23:44:
[...]

eigenlijk wil ik LXDE. Maar LMDE doet daar niet meer aan, ze doen zelfs niet meer aan XFCE. Hier nog wat prepackaged meuk:
  • Mint LMDE
    • Testing
    • Cinnamon en MATE
  • Aptosid
    • Unstable
    • LXDE
  • SparkyLinux
    • Testing
    • OpenBox, LXDE, E17 en MATE
Die laatste klinkt wel cool voor trage/zuinige kleine dingetjes en mediacentertjes. Zal ik dadelijk op mijn HTPC installeren. Nog andere wellicht wat grotere/mooiere smaken rolling Debian?
Maargoed, los van de initiële configuratie van Debian, waarbij dat dus niet zoals bij Ubuntu "one installer to rule them all" blijkt te werken, heb ik verder gewoon 100% Debian packages en repo's en is alles wat ik ervaar gewoon een keuze van Debian. Het siert niemand om als een Christen één zaak de weerleggen en daarmee een heel betoog af te doen. Ik ga geen zaken lopen bedenken ofzo.

• Ubuntu start 3 keer sneller op mijn hardware. Dat jij geen plaatje wil zijn maakt dat niet minder waar.
• apt-get install jockey? nee.
• fglrx werkt zonder xorg.conf zoals bij Ubuntu? Nee.
• apt-get install firefox? Nee, zelfs niet met non-free en contrib.
• apt-get install FreeFileSync? Nee.
• Ondersteunt xbmc evenveel codecs als in Ubuntu? Nee.
(Ik snap nog steeds niet waarom ik niet met een hoop extra codecs geen NOS Journaal kan kijken in XBMC op Debian. Live (Nieuws24) werkt wel. Wie weet hier meer van?)

Dit zijn geen incidentjes, dit zijn stuk voor stuk de eerste stappen die ik zet in mijn nieuwe Debian-testing. Vind je het gek dat het dan allemaal een stuk minder romantisch overkomt dan menig doet vermoeden?

Begrijp me niet verkeerd, dit is niets persoonlijks en ik heb groot respect voor Debian. Het is immers de bron van Ubuntu. Maar kritiek moet gewoon gemaakt kunnen worden.

Ik heb al debian.linuxmint.com toegevoegd omdat zij wel snappen hoe het moet, en nooit in de verdediging schieten van kritiek. Ze zijn juist succesvol geworden door altijd te luisteren. Ik heb Mint trouwens in het verleden ook wel eens donaties gegeven. Ze bieden packages aan die normaliter uit Debian main/contrib/nonfree zijn geweerd waarvoor je een halve kruistocht door google moet houden om ergens een dubieuze repo te vinden. Maarja nu ze geen XFCE en LXDE meer uitgeven wordt het ook steeds meer een one size fits all.
ga niet Debian afkraken met
Dat gebiedende wijs met negatieve overdrijfwoorden heeft iets pretentieus en verdedigends, moet je niet doen. Is zo negatief. Je duidelijke kennis van zaken en ervaring zijn opzichzelf al respectabel en op een positieve manier! /3
offtopic:
nieuwe smiley

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 01-04-2013 20:01 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Firefox zit al standaard geinstalleerd in debian en is anders uit de repo's te halen. Het heet daar alleen iceweasel, een of ander branding conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Dat weet ik; ik deed ook eerst apt-get remove iceweasel en nogwattesmonkey (thunderbird?). Dat is precies een onderdeel van die conservatieve* politiek die ik bedoel vanwaar ik een wat modernere (subjectieve) distro wil zoals (naar ik dacht) Sparky. Alleen omdat het wel gewoon de debian repo's gebruikt zit Firefox er niet in.

Ik wil voor mij en anderen gewoon vertrouwd spul op mijn mc. Ookal is het alleen branding. Straks moet ik nog programmeren in Hotseclaps omdat Eclipse tainted is. En webapps testen in Magnium omdat Chromium tainted is.

edit:
*) Ze willen het Firefox-icontje niet omdat dit een trademark van Firefox is. Dan maar de hele zooi apart compileren en rebranden. Zo. Debian is weer veilig. Dat ze nog steeds compleet afhankelijk zijn van Firefox en upstream development maakt niet uit, zolang ze op papier maar onafhankelijk zijn. :?
Vicarious schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:51:
Zojuist weer eventjes de Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd en alles werkt direct. [...] En als iets niet direct werkt vind je binnen de korste keren een oplossing.
Dat is wel heerlijk ja! Dat marktaandeel heeft Ubuntu toch mooi voor elkaar gekregen. Het verschil is altijd groter dan ik denk. Zelfs voor Fedora is het soms lastig om een oplossing voor je probleem te vinden.

Maar eerlijk is eerlijk, heb zovaak last van bugs gehad in Ubuntu, en 12.04 is alweer oud (op moderne hardware zoals Fusion APU's) dat (in theorie) een rolling distro wel erg aantrekkelijk is. Ik hoop dat ik alles netjes voor elkaar krijg op mijn htpc, maar voor mijn werk blijf ik lekker elke 6 maanden Linux Mint Cinnamon installeren. :)

[ Voor 96% gewijzigd door Sando op 01-04-2013 20:07 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

• Ubuntu start 3 keer sneller op mijn hardware. Dat jij geen plaatje wil zijn maakt dat niet minder waar.
Ik heb niet beweert dat 't niet zo zou zijn. Persoonlijk vind ik boottijd minder boeiend dan potentiële belangrijke meldingen missen.
• fglrx werkt zonder xorg.conf zoals bij Ubuntu? Nee.
Laatste keer dat ik er mee heb zitten klooien was op m'n MacBook Pro met dual-graphics en EFI boot. Dat was een hels karwei door de Apple EFI, maar in BIOS emulatie heb ik er even mee gespeeld en had geen directe xorg.conf nodig. Daarvoor was 't op een PC met dual-screen en dat heb ik idd moeten oplossen met een xorg bestand. Heb daarna geen enkele update meer toegepast op dat systeem mbt kernel, X en fglrx, puur uit angst dat 't stuk zou gaan (ATi heeft nou niet de beste kwaliteit drivers, zelfs na al die jaren van openheid).
• apt-get install firefox? Nee, zelfs niet met non-free en contrib.
Je weet de reden hierachter, maar voor mensen die dat niet weten:
Het heeft te maken met copyright op het logo. Debian heeft strakke regels waar software aan moet voldoen om de repo in te mogen, en het logo van Firefox voldeed hier niet aan. Ze hebben aan Mozilla gevraagd om de rechten op 't logo aan te passen, maar Mozilla gaf aan dat niet te doen. Hierop heeft Debian besloten, in overleg met Mozilla over de mogelijkheden, om Firefox te 'rebranden' naar Iceweasel.

Voor Thunderbird is precies hetzelfde verhaal van toepassing en is het omgedoopt tot Icedove. Ik vind 't wel toepasselijk eigenlijk, een wezel ipv een vos en een duif ipv een vogel.

Dat 'nogwattesmonkey' is Seamonkey waar je op doelt ;) Dat is ook een pakket uit de Mozilla suite, alleen kan ik zo even niet op de Debian naam komen ervan, die is ook aangepast namelijk. Het is iig niet iets met 'ice'.

Edit:
Java heeft hetzelfde lot ondergaan. In Squeeze zit Java 6 nog in de repo. bij Wheezy was dat eerst het geval, t/m update 22, daarna werd de licentie verandert door Oracle en was 't niet meer complient met de Debian regels. Java 6 is uiteindelijk uit de repo gehaald omdat het niet meer veilig was, er waren te veel gaten in. Java 7 zit er daarom ook niet in en zal er niet in komen ook. Alles is nu OpenJDK met IcedTea plugins.
Met de tools in java-package kan je .deb packages maken van de .bin die je kan downloaden van de Oracle website zodat dependencies degelijk kunnen worden geresolved (bijvoorbeeld voor Tomcat), maar voor directe .deb uit een repo moet je bij Ubuntu wezen.
//
Maargoed, los van de initiële configuratie van Debian, waarbij dat dus niet zoals bij Ubuntu "one installer to rule them all" blijkt te werken
Ik denk dat 't eerder andersom is. Als je met Ubuntu namelijk je hele systeem wilt encrypten, kan je met de default installer niet uit de voeten. Wil je software-RAID opzetten? Alternatieve installer nodig. LVM? Volgens mij ook, maar weet dit niet zeker. Waar ik bij Ubuntu het meeste van baal, is dat je met de alternatieve installer niet hetzelfde resultaat kan krijgen als met de grafische installer en voor een meer complexe configuratie moet je weer de alternatieve gebruiken, waardoor je niet de handige 'tweaks' kan krijgen die de grafische standaard geeft.

Recentelijk heb ik een paar nieuwe installaties gedaan van Oracle Enterprise Linux, wat niets meer is dan een rebranded Red Hat. Hier kan je bij de installer, grafisch, bijna alles instellen, van LVM tot software RAID en encryptie. Ook krijg je de keuze welke packages of taken je allemaal wilt installeren, inclusief de keuze voor een DE (of meerdere, al is de keus beperkt tot de grootste twee bij OEL), welke office software je wilt (of juist niet), e.d.
M'n eerste ervaring met Linux was Red Hat en dat was vreselijk. M'n tweede ervaring was Ubuntu, wat een grote verademing was, maar wel met een paar jaar ontwikkeling verder. Omdat ik Ubuntu zo fijn vond, ging ik meer houden van de logica van Debian en .deb packages. RPM-based distro's, waarbij ik Fedora als VM test heb geprobeerd, waren al snel een nare smaak en onlogisch. Instellingen zijn verspreid in /etc, met een deel in de root en een deel weggestopt in /etc/sysconfig. De package manager vind ik ook rete irritant, bij elke installatie van een package gaat 't eerst de repo checken voor updates (an sich een goed idee, als je repo en verificatieproces niet zo retetraag is), wat meer tijd kost dan een apt-get install met een week oude repo data.
Het enige wat super is, is de keuze die je krijgt tijdens installatie. Als ik een fat client installeer die automatisch moet aanmelden, maar geen hele office suite en internet pakket nodig heeft, is het verdraaid vervelend. Eerst de standaard installatie, en dan alle overbodige meuk verwijderen. Kost gewoon 3x meer tijd: eerst het laten installeren, dan het markeren voor verwijderen en tenslotte het verwijderen zelf.

Ik heb nog niet direct gekeken naar een distro gemaakt voor thin client werk op een normale PC, of eigenlijk Apple hardware aangezien we dat nog op werk hebben.

Ergens heb ik 't gevoel dat deze discussie beter in de kroeg hoort, dan hier. Moet er even wat tijd voor nemen om 't na te lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 01-04-2013 23:05 . Reden: Java verhaaltje bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik ga voor een groot deel met je mee. Begonnen met Red Hat. Vond het wel erg mooi, maar wist ook niet beter. Behalve dan Windows, wat in die tijd ook niet veel mooier was ofzo. Al snel bij Ubuntu (6.10) terecht gekomen en daarna afentoe wat gaan distro-hoppen om altijd weer bij Ubuntu terecht te komen. Nu en dan eens Fedora op een laptopje omdat ze soms wat bleeding edger waren, maar het package management bij Ubuntu/Debian is gewoon geniaal-ish. Laatste jaren is dat voor mij Mint geworden uit ontevredenheid over de scheve Apple-mentaliteit bij Canonical.

Nu begrijp ik alleen niet hoe ik hoor up te daten in mijn nieuwe Debian-testing setup. Ik las dat je geen apt-get upgrade moet doen, maar heel voorzichtig eerst naar init 3 moet gaan en dan apt-get dist-upgrade. Maar het kan ook gewoon (allebei) op een level 5 (of hoe noem je de runlevel in X). En er is een updatemanager die afentoe met updates komt, en die vraagt dan of ik het veilig of onveilig wil doen, en ook daar merk ik geen vershil (haha roflol pun).

edit:
-knip- -> paragraaf hier bij gezet

Wat trouwens echt scheelt in Debian is twee repo's toevoegen. debian.linuxmint.com voor populaire packages die Debian bewust of onbewust niet heeft, en www.deb-multimedia.org voor het 'illegale spul' zoals codecs enzo. Jammer dat die site zo web 1.0 lelijk is verder, want dat geeft een beetje het gevoel dat ze er vandaag of morgen zomaar mee op kunnen houden en dan is Debian weer wat moeilijker in te zetten voor media en entertainment.

edit:
En even deb-multimedia op sid gezet om zo XBMC 12.1 binnen te halen. Testing heeft namelijk nog steeds 11.0 (terwijl 12 ook dik stable is). Nu werken alle codecs in XBMC gewoon weer goed! *O*

edit:
[...]

[... "one installer to rule them all" ]

Ik denk dat 't eerder andersom is.
Hiermee bedoelde ik eigenlijk vooral dat vrijwel alle methoden om een installatie aan te passen of te "remixen" een nieuw medium met dezelfde installer oplevert. Alle varianten, van officiéel en professioneel tot lelijke n00bbuntu's, hebben de zelfde installer die een echte "Ubuntu"-configuratie neerzet.

Daarom, als Barkiebarkbuntu een rare configuratie geeft, kan je Ubuntu de schuld geven omdat hùn installer die configuratie heeft gegenereerd. Bij Debian-based remixes gaat dit dus niet zo. Wel netjes een "Install Sparky" icon op de live desktop, maar ik begrijp inmiddels dat dit een ouderwets model oplevert.

edit:
Waar is het grote Debian topic? :P Als ik stop met Debian bekijken in het licht van Ubuntu, dan wordt ik off-topic. ;(

[ Voor 35% gewijzigd door Sando op 04-04-2013 21:51 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Arg. Mijn multimediabak is gecrasht na Cairodock installatie. Schijnbaar is de ondersteuning tussen de Ati RRadeon, OpenGL en Cairodock niet goed waardoor ik niet meer Ubuntu in kan, ook niet met de voorgaande versie. Het geeft niets, ik wilde toch al een re-install van het geheel gaan doen.

That said as pointing to the above. Ik denk dat het voor een groot deel is hoeveel je zelf wilt doen. Debian is een goed besturingssysteem alhoewel ik alleen een uitgekleedde variant heb gedraait toen ik nog een servertje had een jaar of tien geleden. Dat het misschien meer knutselen en uitzoeken is dan Ubuntu komt puur door de inslag en denkwijze van Debian.
Canonicle heeft duidelijk gekozen voor een aanpak waarbij ze spaanders hakken om de mainstream markt open te breken. Dat houd in dat veel moet werken 'out of the box' en dat ze soms gewoon keuzes moeten opleggen in de standaard distro waar andere distributies meer open zijn in de keuzes. Dat is op zich niet erg zolang Ubuntu zelf open blijft.

That said; Ubuntu 13.04 staat voor de deur. Ik denk dat ik blijf werken met 12.10 vooralsnog. Die is momenteel redelijk gestabiliseerd en ik zie eigenlijk 14.04 als de volgende echt grote distro van Ubuntu. Wel verwcht ik dat 14.04 vooral in de eerste drie maanden een erg grote hoeveelheid aan fixes zal hebben gezien de nieuwe interface ingrepen in het geheel. Het zal wss een flood van kritiek worden gevolgd door veel fixes en 14.10 zal dan wss wel weer goed zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Auredium schreef op maandag 08 april 2013 @ 08:59:
Arg. Mijn multimediabak is gecrasht na Cairodock installatie. Schijnbaar is de ondersteuning tussen de Ati RRadeon, OpenGL en Cairodock niet goed waardoor ik niet meer Ubuntu in kan, ook niet met de voorgaande versie. Het geeft niets, ik wilde toch al een re-install van het geheel gaan doen.
Via een TTY of SSH cairo-dock apt-get purgen en je bent van 't probleem af. Het staat in je auto-start, kan je ook daar uit verwijderen, maar 'm helemaal verwijderen geeft sowieso de oplossing omdat 't niet meer gestart kan worden.

Waarom herinstalleren als je het ook kan fixen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Hoe houden jullie het energiegebruik van Ubuntu binnen de perken? Mijn accu gaat namelijk sinds 12.10 een stuk minder lang mee, waardoor ik nu 12.04 LTS gebruik...

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Scherm op lage helderheid zetten, optimus gebruiken. That's about it for me. Ook op 12.04. Batterijtijd van ongeveer 4 uur tegenover 1 uur zonder optimus en scherm vol open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Gropah schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:36:
Scherm op lage helderheid zetten, optimus gebruiken. That's about it for me. Ook op 12.04. Batterijtijd van ongeveer 4 uur tegenover 1 uur zonder optimus en scherm vol open.
Helderheid heb ik half, wil wel wat kunnen blijven zien.
Optimusondersteuning heeft mijn laptop niet, helaas. 2½ uur is toch wel weinig. Misschien eens een nieuwe accu aanschaffen (Deze is al best oud)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Misschien heb je hier iets aan.
http://www.tuxmachines.org/node/60049

En met google hier op zoeken, weet alleen niet of je dit zelf kunt bijsturen.
ubuntu+power saving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Powertop. Instellen, opvolgen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:43:
Ik heb Bodhi Linux geprobeerd op een oude (lees: oouuddde) laptop, en tot mijn verbazing is het aanzienlijk vlotter dan Lubuntu/LXDE terwijl het grafisch gezien nogal overbodig veel animaties e.d. heeft.

[video] <- ?? Hoe embed je dat?
http://bodhilinux.com/guts/vid/vid.ogv

Beetje jaren '90 fancy, maar als je bedenkt dat het soepeler loopt dan LXDE!
Toen ik begon met Linux (Red Hat 5) zat daar Enlightenment ook bij en dat was de fancyste en zwaarste van die drie (GNOME en KDE en Enlightenment), het lijkt wel alsof alles zwaarder is geworden behalve Enlightenment.

Maar Bodhi is gebaseerd op een kaalgeplukte verouderde Ubuntu LTS versie en alles werkt anders. Ik ben helaas geen scholier meer die tijd en zin heeft om moeilijk te doen. :D
Bodhi is ERG ok! Overigens met een erg grote portie .nl inbreng in de ontwikkeling. En het IRC kanaal op freenode van bodhilinux is behoorlijk acief.

Aanradertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:02:
[...]

Maar het blijft toch jammer/moeilijk om de balans tussen gebruiksvriendelijkheid van Windows met de functionaliteit van Linux te vinden zonder dat dit weer overdone is. Ondanks dat vaak wordt gezegt dat Ubuntu voor een makkelijke transitie zorgt kwam ik er achter dat Ubuntu toch niet echt hetgene was waar ik op zoek naar ben. Geen grote fan van Unity.

Het liefst heb ik iets waar ik gewoon non chalant op een package kan klikken en vrijwel gelijk iets geinstalleerd wordt zonder dat ik het hoef te chmodden of authorisen en het grafische van Linux makkelijk kan aanpassen met vrijwel alleen een GUI. En daarbij out of the box handige functionaliteiten heb zoals b.v. alle geinstalleerde software updaten met behulp van 1 command zonder externe programma's. (Zoals Ninite / Update Checker in Windows)

Het dual boot idee heb ik al een best lange periode indien ik een geschikte distro kan vinden. Op dit moment een beetje verder aan het orienteren, heb zojuist Crunchbang geinstalleerd op een virtual machine om een beetje rond te kijken. Later Elementary OS maar eens proberen.

Ik denk dat hetgene wat ik gequote heb toch van toepassing zal zijn, maar wie weet. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ondanks dat vaak wordt gezegt dat Ubuntu voor een makkelijke transitie zorgt kwam ik er achter dat Ubuntu toch niet echt hetgene was waar ik op zoek naar ben. Geen grote fan van Unity.
Meerdere vinden 't niets, daarom heb je gelukkig meerdere smaken en DEs. Vind je Unity niks, dan kan je altijd nog Gnome 3/shell proberen, KDE of Xfce4. LXDE is ook een idee, maar rust ook erg veel op OpenBox voor bepaalde taken, waardoor 't geen op zichzelf staande DE is.
Het liefst heb ik iets waar ik gewoon nonchalant op een package kan klikken en vrijwel gelijk iets geïnstalleerd wordt zonder dat ik het hoef te chmodden of authorisen en het grafische van Linux makkelijk kan aanpassen met vrijwel alleen een GUI. En daarbij out of the box handige functionaliteiten heb zoals b.v. alle geinstalleerde software updaten met behulp van 1 command zonder externe programma's. (Zoals Ninite / Update Checker in Windows)
Om een package te installeren hoef je niet te chmodden, maar wel authenticeren. Dat kan je aanpassen als je het sudoers bestand aanpast, zodat er geen wachtwoord gevraagd wordt, maar let wel dat je daarmee de hele security uitschakelt voor admin taken. Dat is praktisch hetzelfde als inloggen met root, of in Windows termen UAC uit en met Administrator werken. Niet verstandig.

Bij aparte packages van 't web, wat niet aangeraden wordt maar soms noodzakelijk, worden gelijk de dependencies er bij gecontroleerd om er zeker van te zijn dat 't gaat werken. Helemaal geen CLI nodig, werkt allemaal via GUI.
Ook updates staat op 1 plek: je package manager. In Ubuntu kan je hier verschillende tools voor gebruiken, van apt-get en aptitude tot Synaptic en Software Center.

Voor je overstap van Windows naar Linux moet je goed kijken wat je stoort aan Windows of iig wat je wilt gaan doen met Linux. Als het eenmaal draait, kom je praktisch niet in de terminal en de update manager houd je op de hoogte van updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zondag 14 april 2013 @ 20:22:
[...]

Meerdere vinden 't niets, daarom heb je gelukkig meerdere smaken en DEs. Vind je Unity niks, dan kan je altijd nog Gnome 3/shell proberen, KDE of Xfce4. LXDE is ook een idee, maar rust ook erg veel op OpenBox voor bepaalde taken, waardoor 't geen op zichzelf staande DE is.

[...]

Om een package te installeren hoef je niet te chmodden, maar wel authenticeren. Dat kan je aanpassen als je het sudoers bestand aanpast, zodat er geen wachtwoord gevraagd wordt, maar let wel dat je daarmee de hele security uitschakelt voor admin taken. Dat is praktisch hetzelfde als inloggen met root, of in Windows termen UAC uit en met Administrator werken. Niet verstandig.

Bij aparte packages van 't web, wat niet aangeraden wordt maar soms noodzakelijk, worden gelijk de dependencies er bij gecontroleerd om er zeker van te zijn dat 't gaat werken. Helemaal geen CLI nodig, werkt allemaal via GUI.
Ook updates staat op 1 plek: je package manager. In Ubuntu kan je hier verschillende tools voor gebruiken, van apt-get en aptitude tot Synaptic en Software Center.

Voor je overstap van Windows naar Linux moet je goed kijken wat je stoort aan Windows of iig wat je wilt gaan doen met Linux. Als het eenmaal draait, kom je praktisch niet in de terminal en de update manager houd je op de hoogte van updates.
Ik had eerder in een ander topic wat rondgekeken en zag enkele themes gepost door een Tweaker voor GNOME, zag er goed uit. Er wordt alleen aangegeven dat de compatibility voor versie 3.4 was en ik weet niet of GNOME ook backwards compatible is?

Daarnaast heb ik Xubuntu ook wel eens geprobeerd in een virtual machine, alleen gek genoeg het login scherm leek altijd de resolutie van 800x600 te hebben totdat je ingelogt was. Nu had ik wel wat met xrandr gespeeld om het de resolutie te krijgen die de virtual machine had wanneer het ingelogt was maar nooit voor elkaar gekregen. Weet ook niet of het gewoon een probleem was omdat het een VM was.

Wat betreft Windows ben ik al een gebruiker als Administrator zonder UAC, dat doe ik ook al 4-5 jaar lang zonder problemen. :+

Wat mij stoort aan Windows is eigenlijk niet zo heel veel, alleen wat functionaliteiten die missen en dat over enkele jaren support gedropped wordt voor Windows 7. Ik game al aanzienlijk minder dus langzamerhand wordt overstappen minder moeilijk. Ik meende toch voor een beste tijd geleden iets te moeten chmodden om iets te kunnen installeren, of ik heb dat toendestijds zo raar uitgevoerd omdat ik er niet uit kwam. :')

In ieder geval dank voor de informatie, ik ga nog eens Ubuntu met GNOME bekijken in combinatie met de theme die ik gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:06:
[...]

Ik had eerder in een ander topic wat rondgekeken en zag enkele themes gepost door een Tweaker voor GNOME, zag er goed uit. Er wordt alleen aangegeven dat de compatibility voor versie 3.4 was en ik weet niet of GNOME ook backwards compatible is?
Er zijn nogal wat wijzigingen in 3.4 gemaakt tov 3.2 dat thema's voor 3.4 niet op 3.2 zullen werken. Daarbij zit Gnome nu op 3.6 meen ik en daar is ook weer het een en ander anders aan de thema engine. En je thema kan ook juist speciaal voor Gnome Shell zijn, wat de vereiste beter verklaard.
Ja, gnome is leuk, maar niet voor thema makers 8)7.
Daarnaast heb ik Xubuntu ook wel eens geprobeerd in een virtual machine, alleen gek genoeg het login scherm leek altijd de resolutie van 800x600 te hebben totdat je ingelogt was. Nu had ik wel wat met xrandr gespeeld om het de resolutie te krijgen die de virtual machine had wanneer het ingelogt was maar nooit voor elkaar gekregen. Weet ook niet of het gewoon een probleem was omdat het een VM was.
Het kan heel goed komen omdat 't een VM was. Ik heb er op mijn PC en laptops iig geen last van, en ik heb verschillende login managers gebruikt (GDM, XDM, Slim, LMDE en nu LightDM).
Wat betreft Windows ben ik al een gebruiker als Administrator zonder UAC, dat doe ik ook al 4-5 jaar lang zonder problemen. :+
Een ramp die elk moment kan plaatsvinden.
Wat mij stoort aan Windows is eigenlijk niet zo heel veel, alleen wat functionaliteiten die missen en dat over enkele jaren support gedropped wordt voor Windows 7.
Zal je Ubuntu nog leuker vinden. Normale releases worden na 18 maanden al gedropped, LTS na 5 jaar. En de support die er is, is puur patches, geen hele versie upgrades zoals van LibreOffice 3.6 naar 4.0 bijvoorbeeld. Daarvoor moet je met PPA repos werken.

Ik meende toch voor een beste tijd geleden iets te moeten chmodden om iets te kunnen installeren, of ik heb dat toendestijds zo raar uitgevoerd omdat ik er niet uit kwam. :')[/]
Enige wat ik zo kan bedenken wat je zou moeten chmodden, is een bestand wat je download wat een install script is, maar niet direct uitvoerbaar. Dan kan je via chmod +x 'm uitvoerbaar maken (of via bestandseigenschappen vanuit de file manager), of uitvoeren via een terminal met (ba)sh <bestandsnaam>.
In ieder geval dank voor de informatie, ik ga nog eens Ubuntu met GNOME bekijken in combinatie met de theme die ik gevonden heb.
Welk thema heb je precies gezien? Ik gebruik overigens Xfce4 en vind 't echt heerlijk. Gnome is soms wat raar en onoverzichtelijk vind ik, vooral door de structuur van 't menu (twee menu's met onduidelijk waar welke setting onder valt). Xfce4 heeft maar 1 menu wat voor mij logischer in elkaar zit.
En met de grote veranderingen in Gnome sinds 3.0 vat ik 't helemaal niet meer. Maar nou gebruik ik Gnome ook niet, dus kan er niet meer over oordelen dan wat ik zie van screenshots ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Klein verschilletje is alleen wel dat je ubuntu wanneer je maar wilt gratis mag upgraden, en het je niet gelijk 100 euro kost als een cheffie in Amerika beslist dat je geen patches meer krijgt.

Sowieso is mijn allergrootste ergernis met Windows dat hele gezeik met licenties. Nieteens dat het een paar euro's kost, maar vooral dat je het nooit zomaar even snel kunt downloaden, en die sticker met die code is altijd net onleesbaar als je m nodig hebt en het cd-tje kwijt en dan komt het er uiteindelijk toch weer op neer dat je een torrent gaat zoeken en dat je updates niet werken enz enz.
En dan denk je klaar te zijn, nee hoor moet je eerst proprietary drivers voor je toetsenbord gaan installeren om je wifi aan te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zondag 14 april 2013 @ 23:26:
[...]

Er zijn nogal wat wijzigingen in 3.4 gemaakt tov 3.2 dat thema's voor 3.4 niet op 3.2 zullen werken. Daarbij zit Gnome nu op 3.6 meen ik en daar is ook weer het een en ander anders aan de thema engine. En je thema kan ook juist speciaal voor Gnome Shell zijn, wat de vereiste beter verklaard.
Ja, gnome is leuk, maar niet voor thema makers 8)7.

[...]

Het kan heel goed komen omdat 't een VM was. Ik heb er op mijn PC en laptops iig geen last van, en ik heb verschillende login managers gebruikt (GDM, XDM, Slim, LMDE en nu LightDM).

[...]

Een ramp die elk moment kan plaatsvinden.

[...]

Zal je Ubuntu nog leuker vinden. Normale releases worden na 18 maanden al gedropped, LTS na 5 jaar. En de support die er is, is puur patches, geen hele versie upgrades zoals van LibreOffice 3.6 naar 4.0 bijvoorbeeld. Daarvoor moet je met PPA repos werken.

[...]

Enige wat ik zo kan bedenken wat je zou moeten chmodden, is een bestand wat je download wat een install script is, maar niet direct uitvoerbaar. Dan kan je via chmod +x 'm uitvoerbaar maken (of via bestandseigenschappen vanuit de file manager), of uitvoeren via een terminal met (ba)sh <bestandsnaam>.

[...]

Welk thema heb je precies gezien? Ik gebruik overigens Xfce4 en vind 't echt heerlijk. Gnome is soms wat raar en onoverzichtelijk vind ik, vooral door de structuur van 't menu (twee menu's met onduidelijk waar welke setting onder valt). Xfce4 heeft maar 1 menu wat voor mij logischer in elkaar zit.
En met de grote veranderingen in Gnome sinds 3.0 vat ik 't helemaal niet meer. Maar nou gebruik ik Gnome ook niet, dus kan er niet meer over oordelen dan wat ik zie van screenshots ;).
Nu heb ik er verder nog niet veel van gezien maar in het eerste opzicht vond ik het er leuk uit zien;

Maar goed wat betreft de support cycle van 18 maand is opzich nog niet zo heel erg, de kant waar Microsoft nu in schiet met Windows 8 (En wellicht Windows 12 tegen die tijd met de jaarlijkse release cycle :')) wil ik over 4 jaar gewoon vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Nou, grootste ergenis van Windows is toch vooral de versnipperde update beleid. Even je browser updaten is al downloaden van diverse plugins als Flash / Java etc. Dan nog even Windows update checken waar je na 10 x rebooten elke keer weer tientallen updates tevoorschijn komen (waarom kan dat niet in 1x?).

Echt dat is een verademing van Ubuntu (en waarschijnlijk elke distro die met centraal package systeem werkt) Alles onder 1 paraplu. Ook toevoegen van alternatieve sources is een fluitje van een cent en die sources lopen ook direct mee met het updatebeheer.

Waarom Google met Android bijvoorbeeld gekozen heeft om wel 1 store te maken, maar niet centraal update is mij ook een raadsel. Wel gewaarschuwd worden dat er updates zijn, maar dan vervolgens nog elke app appart updaten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mwa, ik dacht vroeger dat WIndows beter was dan Ubuntu maar dat is inmiddels gewoon niet meer. Met name wat betreft multi-media. Onder Windows moet je (zelfs met VLC) moet je vaak verschillende codecs installeren en zelfs dan is het soms nog niet goed. Bij Ubuntu was alleen VLC installeren en het was goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

weet iemand welke telefoon(s) nu bruikbaar zijn met ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

neanderthaler schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:02:
VOYAGER 13.04 gaat ook heel mooi worden!

YouTube: Voyager 13.04 (preview) Xubuntu - Ubuntu Raring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Auredium schreef op maandag 15 april 2013 @ 10:06:
Onder Windows moet je (zelfs met VLC) moet je vaak verschillende codecs installeren en zelfs dan is het soms nog niet goed.
Zoals wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, das toch onzin, VLC heeft interne codecs? Ook onder Windows.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MaximusTG schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:41:
Ja, das toch onzin, VLC heeft interne codecs? Ook onder Windows.
Klopt... ik heb nooit codecs hoeven installeren sinds VLC de mainstream media player geworden is. Wel vind ik het in Linux inderdaad prettig dat al je updates op dezelfde manier centraal binnenkomen en niet elke applicatie apart geupdate moet worden (en die draaien dan natuurlijk ook allemaal hun eigen update notifier die weer resources slurpt etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Welke plaatjesviewer is dat in het begin?
Plaatjesviewers in Linux zijn van oudsher tenenkrommend slecht en ik gebruik daarom altijd al XnView_MP die met kop en schouders boven alle andere viewers uitsteekt, maar die auteur maakt niet echt aan en het is ook niet open source.
skinlee78 schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:54:
Waarom Google met Android bijvoorbeeld gekozen heeft om wel 1 store te maken, maar niet centraal update is mij ook een raadsel. Wel gewaarschuwd worden dat er updates zijn, maar dan vervolgens nog elke app appart updaten :(
Dat klopt niet?

Je kan bij elke app aangeven dat deze automatisch geüpdated moet worden, en je kan ook aangeven dat àlle nieuwe apps automatisch geüpdated moeten worden.

Je moet pas weer toestemming geven als een app andere rechten nodig heeft, uit veiligheidsoverwegingen.
Zo gaan de mediaspelers steeds netjes updaten, maar een app als Facebook heeft stelselmatig meer rechten nodig. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Linux Mint Cinnamon is voor jou mijns inziens de beste keus.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1 ... 43 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!