• Ubuntu start 3 keer sneller op mijn hardware. Dat jij geen plaatje wil zijn maakt dat niet minder waar.
Ik heb niet beweert dat 't niet zo zou zijn. Persoonlijk vind ik boottijd minder boeiend dan potentiële belangrijke meldingen missen.
• fglrx werkt zonder xorg.conf zoals bij Ubuntu? Nee.
Laatste keer dat ik er mee heb zitten klooien was op m'n MacBook Pro met dual-graphics en EFI boot. Dat was een hels karwei door de Apple EFI, maar in BIOS emulatie heb ik er even mee gespeeld en had geen directe xorg.conf nodig. Daarvoor was 't op een PC met dual-screen en dat heb ik idd moeten oplossen met een xorg bestand. Heb daarna geen enkele update meer toegepast op dat systeem mbt kernel, X en fglrx, puur uit angst dat 't stuk zou gaan (ATi heeft nou niet de beste kwaliteit drivers, zelfs na al die jaren van openheid).
• apt-get install firefox? Nee, zelfs niet met non-free en contrib.
Je weet de reden hierachter, maar voor mensen die dat niet weten:
Het heeft te maken met copyright op het logo. Debian heeft strakke regels waar software aan moet voldoen om de repo in te mogen, en het logo van Firefox voldeed hier niet aan. Ze hebben aan Mozilla gevraagd om de rechten op 't logo aan te passen, maar Mozilla gaf aan dat niet te doen. Hierop heeft Debian besloten, in overleg met Mozilla over de mogelijkheden, om Firefox te 'rebranden' naar Iceweasel.
Voor Thunderbird is precies hetzelfde verhaal van toepassing en is het omgedoopt tot Icedove. Ik vind 't wel toepasselijk eigenlijk, een wezel ipv een vos en een duif ipv een vogel.
Dat 'nogwattesmonkey' is Seamonkey waar je op doelt

Dat is ook een pakket uit de Mozilla suite, alleen kan ik zo even niet op de Debian naam komen ervan, die is ook aangepast namelijk. Het is iig niet iets met 'ice'.
Edit:
Java heeft hetzelfde lot ondergaan. In Squeeze zit Java 6 nog in de repo. bij Wheezy was dat eerst het geval, t/m update 22, daarna werd de licentie verandert door Oracle en was 't niet meer complient met de Debian regels. Java 6 is uiteindelijk uit de repo gehaald omdat het niet meer veilig was, er waren te veel gaten in. Java 7 zit er daarom ook niet in en zal er niet in komen ook. Alles is nu OpenJDK met IcedTea plugins.
Met de tools in java-package kan je .deb packages maken van de .bin die je kan downloaden van de Oracle website zodat dependencies degelijk kunnen worden geresolved (bijvoorbeeld voor Tomcat), maar voor directe .deb uit een repo moet je bij Ubuntu wezen.
//
Maargoed, los van de initiële configuratie van Debian, waarbij dat dus niet zoals bij Ubuntu "one installer to rule them all" blijkt te werken
Ik denk dat 't eerder andersom is. Als je met Ubuntu namelijk je hele systeem wilt encrypten, kan je met de default installer niet uit de voeten. Wil je software-RAID opzetten? Alternatieve installer nodig. LVM? Volgens mij ook, maar weet dit niet zeker. Waar ik bij Ubuntu het meeste van baal, is dat je met de alternatieve installer niet hetzelfde resultaat kan krijgen als met de grafische installer en voor een meer complexe configuratie moet je weer de alternatieve gebruiken, waardoor je niet de handige 'tweaks' kan krijgen die de grafische standaard geeft.
Recentelijk heb ik een paar nieuwe installaties gedaan van Oracle Enterprise Linux, wat niets meer is dan een rebranded Red Hat. Hier kan je bij de installer, grafisch, bijna alles instellen, van LVM tot software RAID en encryptie. Ook krijg je de keuze welke packages of taken je allemaal wilt installeren, inclusief de keuze voor een DE (of meerdere, al is de keus beperkt tot de grootste twee bij OEL), welke office software je wilt (of juist niet), e.d.
M'n eerste ervaring met Linux was Red Hat en dat was vreselijk. M'n tweede ervaring was Ubuntu, wat een grote verademing was, maar wel met een paar jaar ontwikkeling verder. Omdat ik Ubuntu zo fijn vond, ging ik meer houden van de logica van Debian en .deb packages. RPM-based distro's, waarbij ik Fedora als VM test heb geprobeerd, waren al snel een nare smaak en onlogisch. Instellingen zijn verspreid in /etc, met een deel in de root en een deel weggestopt in /etc/sysconfig. De package manager vind ik ook rete irritant, bij elke installatie van een package gaat 't eerst de repo checken voor updates (an sich een goed idee, als je repo en verificatieproces niet zo retetraag is), wat meer tijd kost dan een apt-get install met een week oude repo data.
Het enige wat super is, is de keuze die je krijgt tijdens installatie. Als ik een fat client installeer die automatisch moet aanmelden, maar geen hele office suite en internet pakket nodig heeft, is het verdraaid vervelend. Eerst de standaard installatie, en dan alle overbodige meuk verwijderen. Kost gewoon 3x meer tijd: eerst het laten installeren, dan het markeren voor verwijderen en tenslotte het verwijderen zelf.
Ik heb nog niet direct gekeken naar een distro gemaakt voor thin client werk op een normale PC, of eigenlijk Apple hardware aangezien we dat nog op werk hebben.
Ergens heb ik 't gevoel dat deze discussie beter in de kroeg hoort, dan hier. Moet er even wat tijd voor nemen om 't na te lezen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Hero of Time op 01-04-2013 23:05
. Reden: Java verhaaltje bij ]