Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 03:34:
[...]

Linux Mint Cinnamon is voor jou mijns inziens de beste keus.
Ziet er fancy uit. Ik ga het binnenkort even uit proberen.
Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iedereen met spanning aan het wachten op 13.04?

downloadlink zsm posten AUB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:19
Ik neem aan dat ik in ubuntu automatisch een upgrade melding krijg? Heb hem tot dusver nog niet gehad. Maar als ik de review van tweakers.net moet geloven zijn er niet echt grote veranderingen. Maar ik installeer hem toch wel. :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 08:10:

downloadlink zsm posten AUB.
Anders download je de beta 2 en installeer je die, als je die update krijg je hetzelfde resultaat, en heb je je download al gedaan voor de servers zwaar belast zijn met de release.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaximusTG schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:08:
[...]

Anders download je de beta 2 en installeer je die, als je die update krijg je hetzelfde resultaat, en heb je je download al gedaan voor de servers zwaar belast zijn met de release.
bedankt , maar ik installeer liever de final.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan blijf je toch lekker cdimages.ubuntu.com of releases.ubuntu.com F5'en?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 08:10:
Nope. Opzich is een nieuwe versie leuk, maar 12.10 beviel mij niet echt dus zit ik nu nog steeds op 12.04. Er waren veel problemen met programma's die normaal erg stabiel waren en nu in 1x leuk meer dan 1x per uur. Daarnaast ben ik niet van het upgraden, maar reinstallen, waardoor ik dus weer alles opnieuw moet instellen. Opzich geen probleem, maar dat doe ik het liefst alleen als het echt nodig is, of als er een toffe nieuwe feature is, maar ik zie er geen die mij doen overstappen van 12.04 naar 13.04 aangezien ik geen Unity gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik volgde een tijdje OMGUbuntu, en uiteindelijk die RSS feed gedeleted omdat ze steeds maar bleven zagen over al de nieuwe fancy UI polish in de nieuwe Ubuntu. Maar niks functioneel.

Bij mij bestaat nu dus de indruk dat Ubuntu vooral aan het grafische element aan het timmeren is, en functioneel niet vooruitgaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
WernerL schreef op donderdag 25 april 2013 @ 09:04:
Ik neem aan dat ik in ubuntu automatisch een upgrade melding krijg? Heb hem tot dusver nog niet gehad. Maar als ik de review van tweakers.net moet geloven zijn er niet echt grote veranderingen. Maar ik installeer hem toch wel. :P
Die krijg je inderdaad (tenzij je aangegeven hebt alleen LTS-upgrades te willen). Maar pas over een paar dagen waarschijnlijk. Als je ongeduldig bent kun je altijd sudo do-release-upgrade doen, of nu alvast do-release-upgrade -d. Er gaat vandaag toch niets meer veranderen aan de release candidate.

Ik draai al een poosje op 13.04 en ben er erg tevreden over. Stuk stabieler dan 12.10 en Unity werkt een stuk vloeiender. Heb/had alleen een wazig probleempje dat de middelste muisknop het niet deed, da's thuis inmiddels opgelost. Zo mijn werkcomputer maar even updaten en rebooten, kijken of het dan hier ook over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 10:51

Koenvh

Hier tekenen: ______

Hmm... Nautilus vind ik niet mooier geworden, maar da's geen probleem verder...
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1366721254.png

Tweakers schrijft:
Hoewel Nautilus 3.6 minder rommelig oogt, vinden wij de flinke sanering in de functionaliteit van deze bestandsmanager allerminst prettig.
Waar staat een lijst met functies die er niet meer inzitten? Het internet staat vol met links dat het minder functionaliteiten heeft, maar welke dan? :X

[ Voor 56% gewijzigd door Koenvh op 25-04-2013 16:23 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Ik ben blij dat die sidebar aan de linkerkant niet meer doorloopt tot aan de bovenkant. Wat mij betreft een vooruitgang zo. :-) Maar over smaak valt niet te twisten. Dit weekend ga ik ook eens upgraden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Hier weer het gebruikelijke falen na een upgrade. Geen video drivers, installeren van nieuwe drivers die vervolgens niet werken, unity laat menu niet zien eindeloos opnieuw opstarten en het internet weer afstruinen naar een oplossing, we zien vanavond wel weer. Trek er even een aantal uurtjes voor uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
arnem_ schreef op donderdag 25 april 2013 @ 18:05:
Hier weer het gebruikelijke falen na een upgrade. Geen video drivers, installeren van nieuwe drivers die vervolgens niet werken, unity laat menu niet zien eindeloos opnieuw opstarten en het internet weer afstruinen naar een oplossing, we zien vanavond wel weer. Trek er even een aantal uurtjes voor uit!
/home op aparte partitie.
Installeren en root partitie wipen, /home hergebruiken.
Benodigde packages opnieuw installeren (kan desnoods aan de hand van het lijstje van dpkg --get-selections ).

Is goeie strategie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
Ja, het staat ook wel op een aparte partitie maar het is telkens zo'n gezeur. Wel een nieuw menu icoontje maar geen manier om de drivers zo te installeren dat ondergetekende het ook soepel voorelkaar krijgt. Bovendien had ik hetzelfde gezeur bij het schoon installeren van ubuntu 12.10.

.... Ook dit maal had ik mij weer zo voorgenomen niet op dist-upgrade te drukken want de vorige configuratie werkte eigenlijk perfect. Het vlees is zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgende keer backup maken van /etc/ en eventueel /usr/share dingetjes en nieuwe installatie maken. Er van uitgaande dat /home los staat van /.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Koenvh schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:16:
[...]
Waar staat een lijst met functies die er niet meer inzitten? Het internet staat vol met links dat het minder functionaliteiten heeft, maar welke dan? :X
Hier is een lijstje. Het is een oud artikel dus er kunnen intussen wel weer wat dingen gewijzigd zijn, maar er staan wel een aantal 'pijnpunten' tussen. Zeker ondersteuning voor split-view (F3) ga ik erg missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

RoelandO schreef op donderdag 25 april 2013 @ 20:46:
[...]

Hier is een lijstje. Het is een oud artikel dus er kunnen intussen wel weer wat dingen gewijzigd zijn, maar er staan wel een aantal 'pijnpunten' tussen. Zeker ondersteuning voor split-view (F3) ga ik erg missen.
Split-screen mis ik niet, wel Type Ahead Find... Even een backup van Nautilus 3.4.2 maken ;)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

whaaa.. zo irritant.. ik had eerst de oude legacy drivers moeten de-installeren.. nu zit ik weer zonder alle unity-balken etc. nou ja...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:39
Koenvh schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:46:
[...]

Split-screen mis ik niet, wel Type Ahead Find... Even een backup van Nautilus 3.4.2 maken ;)
Ik kwam er achter dat ik dat best vaak gebruikte. Aan de andere kant begint de search meteen, en als je 2-3 letters intikt dan kom je er ook vaak wel, hoewel die resultaten net een fractie op zich laten wachten.

Dat backspace niet meer werkt is eigenlijk irritanter, voor alt+rechts moet je toch je hand van je muis halen. Maar ik vind het eigenlijk wel een stuk mooier zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59

neanderthaler

Are friends electric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Koenvh schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:46:
[...]

Type-Ahead find was inderdaad een fijne feature, maar de search die er nu in voor in de plaats is gekomen werkt eigenlijk nog beter, al is het ietsje trager. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een toeval, had gister Ubuntu nodig en kreeg dus gelijk 13.04 :)
Die Nautilus is wel een 1 op 1 kopie van Finder onderwijl, alleen de kleurtjes verschillen.

Voor de rest een hoop gedoe om hem geboot te krijgen op een Macbook Pro. Hij draait wel, maar na een paar minuten krijg je half in beeld inlogschermen en loopt de hele boel de soep in. Op mijn Dell E4310 geen enkel probleem.

Dus denk dat er nog wel een 13.04.1 op korte termijn aankomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ik zag toevallig gisteren hier:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Dat er ook een AMD64+Mac image is. Misschien scheelt dat?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
Heeft iemand de unity webapps goed werkend kunnen krijgen onder 13.04? Ik heb ze geïnstalleerd, en ze komen netjes te voorschijn in de dash en de unity balk, enkel werken notificaties en de integratie met het messaging menu niet. Hier een soortgelijk probleem gevonden: http://askubuntu.com/ques...s-not-working-as-intended
Enkel geen oplossing. Herinstalleren brengt ook geen oplossing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaximusTG schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 12:50:
Ik zag toevallig gisteren hier:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Dat er ook een AMD64+Mac image is. Misschien scheelt dat?
Die had ik van 12.04 gedownload, maar die is niet goed gebrand volgens mij (ging iets fout met de CD). Maar die ga ik zo nog op een USB stick rammelen en vanavond proberen ;)

-Edit:
Geprobeerd, op een redelijke nieuwe Macbook Pro zonder probs. Ook op een Dell E6400 ging het prima. Dus dit ziet er al stuk beter uit :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Ik heb vandaag de upgrade gedaan. Alles lijkt nog correct te werken. Echter ben ik mijn workspaces kwijt. Dat hebben ze toch niet uit Ubuntu gehaald hoop ik?

Wie weet hoe ik weer 4 workspaces kan krijgen? :P

//edit
Ow dat hebben ze standaard uitgezet. Heb het vinkje al gevonden. System settings -> appearance -> behavior -> enable workspaces

//edit2
De performance lijkt wel iets beter te zijn in 13.04, of ligt dat aan mij? :P

[ Voor 35% gewijzigd door WernerL op 27-04-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

WernerL schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 10:21:
Ik heb vandaag de upgrade gedaan. Alles lijkt nog correct te werken. Echter ben ik mijn workspaces kwijt. Dat hebben ze toch niet uit Ubuntu gehaald hoop ik?

//edit
Ow dat hebben ze standaard uitgezet. Heb het vinkje al gevonden. System settings -> appearance -> behavior -> enable workspaces

//edit2
Klopt, ze hebben de performance van Unity in 13.04 verbeterd.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:29

arie_papa

Running on Ubuntu

//edit

//edit2
Performance is inderdaad stukken sneller op mijn matige hardware (amd athlon 3500+ / GeForce 6200 LE / 2gb / standaard sata disk. 12.10 liep hier niet echt lekker op en is zelfs stukgegaan tijdens een update. 12.04 liep op zich aardig, maar merk wel dat de boel een stuk vlotter reageert. Al met al best een aardige upgrade

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, op mijn mid 2011 Macbook Pro wil 13.04 niet goed booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
Even een reboot doen, had ik ook last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 09:24
//edit2
Absoluut! Zelf merk ik op Mijn laptop (Samsung RF711) een vrij groot verschil. Het navigeren voelt een pal vlotter en gestroomlijnder aan. Knap werk!

Het enige waar ik nu nog mee worstel is de Nvidia Optimus aan de praat krijgen. Ik installeerde gisteren de Nvidia-drivers maar na het inloggen kreeg ik enkel mijn bureaubladachtergrond te zien zonder grafische schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Vooral switchen tussen programma's of verschillende geopende vensters van 1 programma via alt-tab of alt-` werkt veel beter! Overall performance stukken beter, alleen de weather-app is stuk (heeeel erg ;) ) en ondanks dat het weer niet heul moeilijk is, is het toch irritant dat er niet een bepaalde 'reset all graphic drivers' of zoiets mogelijkheid is. Wat dat betreft mis ik het oude restricted drivers dingetje wel eens.. kon je het wat makkelijker mee 'uitzetten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:54
wil 13 ook eens gaan proberen in windows mode maar dat zit er geloof ik nu niet meer ingebouwd als ik de installer zo ziet ..

Of is het wel mogelijk om hem onder windows te instaleren ?

En dna heb ik nog een vraagje 12 is bij mij snel er afgegaan omdat die mijn geluids kaart niet herkende ..
Soundblaster live is dat nu wel het geval ?

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je SB Live niet herkend wordt, is er toch echt wat anders aan de hand. Ik heb een SB Live! 24 bit op m'n moederbord gehad en dit werkte al vanaf Ubuntu 8.x Het lijkt mij dan ook niet dat ze nu opeens ondersteuning eruit gooien. Je moet een andere reden hebben gehad.

Waarom zou je via Windows willen booten naar Linux? Als je 't wilt proberen, draai je 'm toch via Live CD of USB disk? Of desnoods in een VM. Wubi is vies (IMO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:54
Hero of Time schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:37:
Als je SB Live niet herkend wordt, is er toch echt wat anders aan de hand. Ik heb een SB Live! 24 bit op m'n moederbord gehad en dit werkte al vanaf Ubuntu 8.x Het lijkt mij dan ook niet dat ze nu opeens ondersteuning eruit gooien. Je moet een andere reden hebben gehad.

Waarom zou je via Windows willen booten naar Linux? Als je 't wilt proberen, draai je 'm toch via Live CD of USB disk? Of desnoods in een VM. Wubi is vies (IMO).
live heeft het hier ook altoijd gedaan maar vandaag 12 er weer eens opgezet 12.04 was geen probleem nu met de nieuwe 12 wel :(
dus vandaar dat ik het vraag
maar het moet werken oke ..

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb 13.04 aangegrepen als mijn zoveelste Linux-poging. Wederom met gemengde gevoelens, met als eeuwige pijnpunt mijn laptop's Radeon 4750. Met de open-source drivers werkt power management waardeloos, met knipperend beeld als de GPU van snelheid verandert. Zonder power management is geen doen want dan wordt de boel veel te warm en draait de ventilator overuren. Dan maar de gesloten AMD drivers. Daarvoor moest eerst X gedowngraded worden, iets waar ik natuurlijk te laat achter kwam waardoor een herinstallatie nodig was. Met veel Google-werk uiteindelijk gelukt.

Volgende probleem is Google Chrome. Je moet per se de dev-versie installeren als je geen gedoe wilt met dependencies. Dit kan niet via de software 'market' maar downloaden van websites is de normaalste zaak bij Windows dus hier ga ik niet over klagen. Voor hardwarematige acceleratie in Chrome moet ik wel de "override software rendering list" flag aanzetten. Dat het niet out-of-the-box werkt heeft redenen waarvan er eentje al snel duidelijk wordt. Op youtube.com of andere sites met flash content kan ik niet typen in een textbox. En er verschijnen hier en daar artefacts bij het renderen van sites. Terug naar software rendering maar dat betekent geen webgl en ander modern spul. Met Windows 7 is dit allemaal geen issue.

De touchpad was veel te gevoelig (ongewenste kliks en springerige cursor) en daar moesten Google en de terminal wederom voor aan te pas komen. Verder ben ik uren en uren aan het klooien geweest met aircrack-ng en driver patches. Laat ik het kort houden: na 100 pagina's met commando's en even zoveel error meldingen en nieuwe errors na andere gefixt te hebben ben ik er nog niet uit. Duidelijk niet voor de beginner. Wifite is trouwens wel een erg mooie text-based front-end. Aanrader! Maar goed da's erg off-topic. Probleem voor mij als onervaren gebruiker is het onoverzichtelijke package management system en hoe losse installaties daar tussendoor gaan lopen. Na proberen van verschillende drivers en packages weet ik niet meer welke hardware met welke driver werkt en hoe ik conflicten kan opsporen en oplossen. Deels valt dit te wijten aan mijn net iets te beperkte geduld. Hoe dan ook blijft dit voor mij behelpen. Ook heel irritant als je na een make | make install weer een make uninstall wilt uitvoeren omdat de driver niet werkt je tegen error codes aanloopt en je niet meer van de driver af komt. Dit soort problemen ben ik met Windows werkelijk nog nooit tegengekomen. Ik ben er niet vies van om nieuwe dingen te leren maar dit werkt zeker niet motiverend.

Dit ben ik op het moment weer gewoon in Windows 7 aan het tikken en dat zegt misschien wel even genoeg. Het experiment is nog niet over maar al dat gedoe om eenvoudige hardware aan de praat te krijgen zoals ik dat wil, heeft er voor gezorgd dat ik er weer even klaar mee ben. Niet dat álles aan Ubuntu te wijten valt maar na vele jaren ontwikkeling zit er in mijn beleving weinig schot in de zaak. Niets mis met het OS maar je moet toch al een halve wizzkid zijn om wat verder te komen dan de browser aanklikken.

Ik heb Ubuntu ook even getest op een oudere laptop met dual core cpu, 4 GB ram, Intel SSD en een simpele geïntegreerde Intel GPU maar dat loopt echt niet lekker. Vensters komen traag in beeld en de GPU heeft duidelijk moeite met Unity. Dat terwijl de interface van Windows 7 er vlotjes op draait. Windows 7 is toch eigenlijk best een goed OS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 20:38:
Heb 13.04 aangegrepen als mijn zoveelste Linux-poging. Wederom met gemengde gevoelens, met als eeuwige pijnpunt mijn laptop's Radeon 4750. Met de open-source drivers werkt power management waardeloos, met knipperend beeld als de GPU van snelheid verandert. Zonder power management is geen doen want dan wordt de boel veel te warm en draait de ventilator overuren. Dan maar de gesloten AMD drivers. Daarvoor moest eerst X gedowngraded worden, iets waar ik natuurlijk te laat achter kwam waardoor een herinstallatie nodig was. Met veel Google-werk uiteindelijk gelukt.

Volgende probleem is Google Chrome. Je moet per se de dev-versie installeren als je geen gedoe wilt met dependencies. Dit kan niet via de software 'market' maar downloaden van websites is de normaalste zaak bij Windows dus hier ga ik niet over klagen. Voor hardwarematige acceleratie in Chrome moet ik wel de "override software rendering list" flag aanzetten. Dat het niet out-of-the-box werkt heeft redenen waarvan er eentje al snel duidelijk wordt. Op youtube.com of andere sites met flash content kan ik niet typen in een textbox. En er verschijnen hier en daar artefacts bij het renderen van sites. Terug naar software rendering maar dat betekent geen webgl en ander modern spul. Met Windows 7 is dit allemaal geen issue.

De touchpad was veel te gevoelig (ongewenste kliks en springerige cursor) en daar moesten Google en de terminal wederom voor aan te pas komen. Verder ben ik uren en uren aan het klooien geweest met aircrack-ng en driver patches. Laat ik het kort houden: na 100 pagina's met commando's en even zoveel error meldingen en nieuwe errors na andere gefixt te hebben ben ik er nog niet uit. Duidelijk niet voor de beginner. Wifite is trouwens wel een erg mooie text-based front-end. Aanrader! Maar goed da's erg off-topic. Probleem voor mij als onervaren gebruiker is het onoverzichtelijke package management system en hoe losse installaties daar tussendoor gaan lopen. Na proberen van verschillende drivers en packages weet ik niet meer welke hardware met welke driver werkt en hoe ik conflicten kan opsporen en oplossen. Deels valt dit te wijten aan mijn net iets te beperkte geduld. Hoe dan ook blijft dit voor mij behelpen. Ook heel irritant als je na een make | make install weer een make uninstall wilt uitvoeren omdat de driver niet werkt je tegen error codes aanloopt en je niet meer van de driver af komt. Dit soort problemen ben ik met Windows werkelijk nog nooit tegengekomen. Ik ben er niet vies van om nieuwe dingen te leren maar dit werkt zeker niet motiverend.

Dit ben ik op het moment weer gewoon in Windows 7 aan het tikken en dat zegt misschien wel even genoeg. Het experiment is nog niet over maar al dat gedoe om eenvoudige hardware aan de praat te krijgen zoals ik dat wil, heeft er voor gezorgd dat ik er weer even klaar mee ben. Niet dat álles aan Ubuntu te wijten valt maar na vele jaren ontwikkeling zit er in mijn beleving weinig schot in de zaak. Niets mis met het OS maar je moet toch al een halve wizzkid zijn om wat verder te komen dan de browser aanklikken.

Ik heb Ubuntu ook even getest op een oudere laptop met dual core cpu, 4 GB ram, Intel SSD en een simpele geïntegreerde Intel GPU maar dat loopt echt niet lekker. Vensters komen traag in beeld en de GPU heeft duidelijk moeite met Unity. Dat terwijl de interface van Windows 7 er vlotjes op draait. Windows 7 is toch eigenlijk best een goed OS. ;)
Stukje over driverondersteuning mag er wel uit. Op Windows zorgt de fabrikant (Realtek, nVidia, AMD etc..) daarvoor. Linux heeft zeer gebrekkige ondersteuning van fabrikanten, en een groot deel van de drivers is reverse-engineering...

Tevens is aircrack-ng niet voor de beginnende gebruiker bedoeld. ;)

PS: Google Chrome staat niet in 't Software Centre, maar Chromium wel

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koenvh schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 21:02:
Stukje over driverondersteuning mag er wel uit. Op Windows zorgt de fabrikant (Realtek, nVidia, AMD etc..) daarvoor. Linux heeft zeer gebrekkige ondersteuning van fabrikanten, en een groot deel van de drivers is reverse-engineering...
Natuurlijk maar het gaat uiteindelijk om te praktijk. Die Radeon-drivers zijn echt een probleem waar nog steeds geen volwassen oplossing voor bestaat. Dat verkoop je simpelweg niet aan een consument.
Tevens is aircrack-ng niet voor de beginnende gebruiker bedoeld. ;)
Het is ook geen rocket science. Aircrack-ng is het probleem niet. Het is de achterliggende driver-problematiek. Eigenlijk dus dezelfde categorie als het Radeon-issue. Een doorgewinterde linux-gebruiker zal het wel snel aan de praat hebben. Een niet zo doorgewinterde gebruiker ziet al snel door de bomen het bos niet meer.
PS: Google Chrome staat niet in 't Software Centre, maar Chromium wel
Chromium mist een aantal handige plugins zoals PDF en flash. Scheelt weer extra software. En het icoontje is vertrouwd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik geef toe dat het met die ATI legacy-meuk vervelend is (zie ook mijn eerdere 'rant' van gister ;) )

Maar uiteindelijk werkt een google-actie met "ubuntu 13.04 ati legacy drivers install" of zoiets prima.

http://dottech.org/105987...-04-guide/comment-page-1/

bijvoorbeeld.

Alle Steam-linuxgames doen het hier weer voortreffelijk (ok, na een half uurtje pielen.. voortaan eerst de ati-drivers de-installeren en dan pas upgraden, maar dat vergeet ik elke keer)

Chrome, eh.. na lange tijd de dev-versie gebruikt te hebben, gebruik ik nu al heel lang chromium, maar als je de gewone deb van chrome.google.com haalt, dan zouden de dependencies afaik gewoon automatisch moeten kloppen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:53
Net een oud laptopje (512mb) van ubuntu 8.nogiets naar 13.04 ge-upgrade, afgezien van het feit dat het nogal wat tijd in beslag nam omdat ik eerst moest upgraden naar iedere versie ertussenin (ik hoop dat ze ooit rolling releases gaan supporten voor gewone gebruikers) deed alles het prima, al is 512 mb wel wat aan de krappe kant.
Helaas zit er een ati kaart in een heeft amd/ati besloten deze niet meer te ondersteunen, dat is niet zo probleem als deze aan de juice zit maar wel als hij op de batterij werkt (powermanagement werkt nog niet optimaal in de radeon driver lijkt het), unity werkt niet op die drivers maar gelukkig zijn er genoeg andere DE's

Dat downgraden van X is misschien geen slecht idee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door blouweKip op 28-04-2013 04:54 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Downgraden van Xorg klinkt ook heel irritant of slecht, maar vrijdag toch ook mijn werklaptop van 12.04 naar 13.04 gezet omdat 13.04 gewoon veel snappier en rapper is/aanvoelt en dan blijkt wederom dat het niet zo heel moeilijk is.

Het zou m.i. van Ubuntu uit logischer zijn als dat 'downgraden' en installeren van die legacy drivers makkelijker kan. Zo veel mensen met 'oude' ati-kaarten.. Ooit introduceerden ze zo'n 'propietary driver center' of hoe dat ook weer heette, wat iig. het installeren van die dingen makkelijker maakte en nu is dat weer weg, of in ieder geval lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jockey is dus blijkbaar weg. Maar voor legacy met de vereiste om een oudere Xorg te draaien zal die niet werken. Het enige wat 't deed, was de juiste packages uit de repo halen en een kleine config aanpassing. Een hele downgrade van X zou 't niet doen.

Ik vraag mij af in hoeverre ze aptitude nog steeds naar de klote hebben geholpen, want daarmee kan je 't namelijk ook prima oplossen. Toen ze Unity uitbrachten of het Ubuntu Software Center was het een en al ruk. Package weergave klopte van geen kant, dubbele entries, van daaruit iets installeren gaf weer foutmeldingen omdat je de tweede moest hebben e.d.
Als aptitude nog steeds niet werkt, moet 't via Synaptic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een dingetje voor mij zijn de niet zo mooie fonts van de gui. De standaard font vind ik vrij lelijk. Omdat ik zo gewend ben aan de Windows fonts heb ik handmatig de Segoe UI system font van Windows geïmporteerd en als system font ingesteld. Al een stuk beter maar het blijft een beetje onscherp. Heb er maar even een plaatje van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/5cf6z5.png

Heb wat gespeeld met anti-aliasing settings maar ik krijg het niet beter dan dit. Nog iets waar Ubuntu m.i. een steekje laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:41:
Nog een dingetje voor mij zijn de niet zo mooie fonts van de gui. De standaard font vind ik vrij lelijk. Omdat ik zo gewend ben aan de Windows fonts heb ik handmatig de Segoe UI system font van Windows geïmporteerd en als system font ingesteld. Al een stuk beter maar het blijft een beetje onscherp. Heb er maar even een plaatje van gemaakt:

[afbeelding]

Heb wat gespeeld met anti-aliasing settings maar ik krijg het niet beter dan dit. Nog iets waar Ubuntu m.i. een steekje laat vallen.
Waarom wil je Linux zo veel mogelijk op Windows laten lijken? Gebruik dan gewoon Windows zou ik zeggen ;)
Dit is gewoon de stijl die Ubuntu gebruikt, ik vind 't standaard font wel iets hebben.. Dat onscherpe hoort bij Ubuntu, designkeuze

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koenvh schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:58:
[...]

Waarom wil je Linux zo veel mogelijk op Windows laten lijken? Gebruik dan gewoon Windows zou ik zeggen ;)
Dit is gewoon de stijl die Ubuntu gebruikt, ik vind 't standaard font wel iets hebben.. Dat onscherpe hoort bij Ubuntu, designkeuze
Tja, moet alles een reden hebben? En een OS is heel wat meer dan alleen maar een interface natuurlijk. Maar kan me niet voorstellen dat onscherpe tekst een ontwerpkeuze is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 13:31:
[...]

Tja, moet alles een reden hebben? En een OS is heel wat meer dan alleen maar een interface natuurlijk. Maar kan me niet voorstellen dat onscherpe tekst een ontwerpkeuze is.
Rustig, er is geen aanval gaande hoor ;) Ik vraag me alleen af waarom je Linux zou willen gebruiken als je die dan helemaal wilt laten lijken op Windows.
Trouwens, ik vergelijk het meer met Smooth Text zoals in Adobe Reader... Leest prettiger als het wat overloopt.. (vind ik)

Afbeeldingslocatie: http://choorucode.files.wordpress.com/2011/06/20110612_adobe_fonts.png?w=560

PS: Waarom probeer je niet een van de andere Linuxdistributies? Ik gok dat Ubuntu niet helemaal bij je past. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Koenvh op 28-04-2013 14:29 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Koenvh schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:11:
[...]

Rustig, er is geen aanval gaande hoor ;) Ik vraag me alleen af waarom je Linux zou willen gebruiken als je die dan helemaal wilt laten lijken op Windows.
Trouwens, ik vergelijk het meer met Smooth Text zoals in Adobe Reader... Leest prettiger als het wat overloopt.. (vind ik)

[afbeelding]

PS: Waarom probeer je niet een van de andere Linuxdistributies? Ik gok dat Ubuntu niet helemaal bij je past. :)
Het gaat erom dat het standaard lettertype niet prettig leest/kijkt. Dat het font van MS er prettiger uitziet, betekend niet dat hij gelijk alles naar MS Windows wil ombouwen.

Even een voorbeeldje voor je:
Als jij jaren lang met Windows hebt gewerkt en het hele systeem zo hebt ingesteld dat 't lettertype Comic Sans is omdat je dat prettig vindt, wil je dat bij een ander OS ook zo kunnen instellen. Het standaard font wat bij de distro zit en is ingesteld vind je niets, dus ga je Comic Sans installeren. Echter blijkt dat 't niet zo scherp is als toen je Windows gebruikte.
Betekend dit dat je dan maar Windows moet blijven gebruiken, terwijl je 't OS niets meer vindt en liever met een Linux distro wilt werken?

Hoe zou jij reageren als anderen zouden zeggen "ga dan Windows gebruiken, als je Linux er net zo uit wilt laten zien"?
Ga hier maar eens over nadenken, want de idiote opmerking "gebruik dan Windows", puur omdat iemand een keus maakt is in wat voor context dan ook een verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:41:

[afbeelding]

Heb je een nvidia kaart? Zo ja, laat de applicaties zelf de anti-aliasing kiezen. Die zouden in ubuntu namelijk echt niet slechter gerenderd hoeven worden dan in windows. Bij mij is dat iig niet zo.

edit:
Laat maar. Ook uit in jouw plaatjes vind ik het font en de rendering in Ubuntu mooier. Blijkbaar zijn er mensen met een andere smaak.

[ Voor 8% gewijzigd door arnem_ op 28-04-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Hero of Time schreef op zondag 28 april 2013 @ 15:22:
[...]

Het gaat erom dat het standaard lettertype niet prettig leest/kijkt. Dat het font van MS er prettiger uitziet, betekend niet dat hij gelijk alles naar MS Windows wil ombouwen.

Even een voorbeeldje voor je:
Als jij jaren lang met Windows hebt gewerkt en het hele systeem zo hebt ingesteld dat 't lettertype Comic Sans is omdat je dat prettig vindt, wil je dat bij een ander OS ook zo kunnen instellen. Het standaard font wat bij de distro zit en is ingesteld vind je niets, dus ga je Comic Sans installeren. Echter blijkt dat 't niet zo scherp is als toen je Windows gebruikte.
Betekend dit dat je dan maar Windows moet blijven gebruiken, terwijl je 't OS niets meer vindt en liever met een Linux distro wilt werken?

Hoe zou jij reageren als anderen zouden zeggen "ga dan Windows gebruiken, als je Linux er net zo uit wilt laten zien"?
Ga hier maar eens over nadenken, want de idiote opmerking "gebruik dan Windows", puur omdat iemand een keus maakt is in wat voor context dan ook een verkeerde.
Sorry dat het zo overkomt, dat is in ieder geval niet de bedoeling... Het had te maken met de eerdere berichten waardoor ik die indruk kreeg, maar misschien had ik dat helemaal verkeerd opgevat. ;) (omdat ik alleen negatieve punten heb gezien)

In zijn eerdere berichten stonden meerdere nadelen ten opzichte van Windows, en in deze weer een... Vandaar :) Deze reactie komt dan ook door de vorige berichten, niet alleen door het lettertype.

Vandaar 't misverstand.

[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 28-04-2013 17:24 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hier een screenshot uit mijn Chrome, wel onder Debian;
Lucida Grande:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1974016/linuxfontrendering.png
Segoe:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1974016/linuxfontrendering_segoe.png
Das toch gewoon scherp?

[ Voor 24% gewijzigd door MaximusTG op 28-04-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Wat een onmogelijke discussie.. ik vind op een van de kantoren waar ik werk de fonts in firefox en chrome op win7 weer niet mooi, geen anti-aliasing... Het is soms ook maar wat je gewend geraakt bent.

Het downgraden naar ouwe xorg gaat gewoon via apt-get of synaptic idd. En dat jockey, dat dat daar niet mee zou kunnen, ik bedoelde ook: het zou toch logisch zijn dat er een heldere UI-manier zou zijn voor een distro als ubuntu... maar misschien verliezen ze het gebruiksgemak en minimalisme in instellingen wel uit het oog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dat is waar.. Maar dus @AgentSmith, probeer unity-tweak-tool eens http://askubuntu.com/ques...nts-and-adjust-their-size
en speel met de font antialiasing instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koenvh schreef op zondag 28 april 2013 @ 14:11:

[afbeelding]

Ik denk dat je mijn reacties ietwat verkeerd interpreteert. In ieder geval, Ubuntu is een veelgebruikte distro en lijkt een goed startpunt. Een compleet andere distro kiezen alleen vanwege fonts lijkt mij een beetje het doel voorbij schieten. Die hele vette anti-aliasing van tekst vind ik persoonlijk erg lelijk. AA is oorspronkelijk bedoeld om tekst scherper te krijgen op een LCD, en niet per se door deze er vetter uit te laten zien. De tekst in Windows in het plaatje is ook AA op toegepast. Zonder AA ziet het er lelijk hoekig uit maar nu oogt het mooi scherp zonder quasi vetgedrukt te zijn. Het is denk ik ook een kwestie van smaak.
arnem_ schreef op zondag 28 april 2013 @ 16:05:
Heb je een nvidia kaart? Zo ja, laat de applicaties zelf de anti-aliasing kiezen. Die zouden in ubuntu namelijk echt niet slechter gerenderd hoeven worden dan in windows. Bij mij is dat iig niet zo.

edit:
Laat maar. Ook uit in jouw plaatjes vind ik het font en de rendering in Ubuntu mooier. Blijkbaar zijn er mensen met een andere smaak.
Het zal wel smaak zijn inderdaad. Ik hou niet van 'vette' tekst. Ik vind het alleen jammer dat ik geen vergelijkbare anti-aliasing in Ubuntu voor elkaar kan krijgen. Misschien moet ik eens een AA tweaking tool proberen zoals die ook voor Windows bestaat.
MaximusTG schreef op zondag 28 april 2013 @ 18:27:
Dat is waar.. Maar dus @AgentSmith, probeer unity-tweak-tool eens http://askubuntu.com/ques...nts-and-adjust-their-size
en speel met de font antialiasing instellingen.
Was een van de eerste tools die ik installeerde. Daarmee heb ik de fonts en de AA al aangepast. De AA-tool voor Windows is echter veel geraffineerder dan alleen maar low/mid/high. Daarmee klik je door een aantal schermen tot je een eindresultaat hebt dat je zelf het mooiste vindt. Ik ga eens op zoek naar een versie voor Ubuntu/Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[YouTube: http://youtu.be/E9AzRxsnfTE]
Vind dit vrij indrukwekkend qua snelheid als dit zonder gpu is

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50
Wel even een kanttekening plaatsen dat dit de phone/tablet interface is; een desktopomgeving is wellicht wat zwaarder om te renderen neem ik aan. Desalniettemin ziet dit er erg slick uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:55

MsG

Forumzwerver

This demo (of the phone/tablet part of Unity, the desktop interface is coming later) is running on a MacBook Pro Retina utilizing the full resolution of 2880x1800 pixels and using Intel HD 4400 graphics.

Dat impliceert toch een beetje dat het door de GPU wordt gerenderd?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
MsG schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:20:
This demo (of the phone/tablet part of Unity, the desktop interface is coming later) is running on a MacBook Pro Retina utilizing the full resolution of 2880x1800 pixels and using Intel HD 4400 graphics.

Dat impliceert toch een beetje dat het door de GPU wordt gerenderd?
Inderdaad door de 'gewone' Intel gpu die een stuk krachtiger is dan de meeste gpu's in tablets. Niet vreemd dat de tablet interface dan soepel draait op een pc :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mss wel interessant; http://www.omgubuntu.co.u...orth-on-mir-unity8-future

Het is moeilijk voor te stellen dat wij deze tijd volgend jaar al de nieuwe 14.04 hebben met de interface aanpassingen van Unity 8.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
In de categorie: "hehe" (voor mij in ieder geval)

Ik meende dat het altijd om volstrekt onduidelijke redenen onmogelijk was om live de NPO streams te bekijken en de Silverlight/Media player implementatie die beschikbaar is voor sommige programma's, werkt niet in Ubuntu. Ik heb verder geen tv want ik wil niet betalen voor de commerciëlen dus ik moest alles in de herhaling bekijken via uitzendinggemist. Maar er zijn gewoon streams die ook nog eens werken! Wat een weelde!

http://livestreams.omroep.nl/npo/ned1

[ Voor 7% gewijzigd door arnem_ op 23-05-2013 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

arnem_ schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:08:
In de categorie: "hehe" (voor mij in ieder geval)

Ik meende dat het altijd om volstrekt onduidelijke redenen onmogelijk was om live de NPO streams te bekijken en de Silverlight/Media player implementatie die beschikbaar is voor sommige programma's, werkt niet in Ubuntu. Ik heb verder geen tv want ik wil niet betalen voor de commerciëlen dus ik moest alles in de herhaling bekijken via uitzendinggemist. Maar er zijn gewoon streams die ook nog eens werken! Wat een weelde!

http://livestreams.omroep.nl/npo/ned1
Da's iets wat me dan wel vaak weer verbaast: er zijn legio mensen die appjes en dingen ontwikkelen voor van alles en nogwat die blijkbaar de silverlight-streams kunnen omzeilen (zie alle ned24 apps op de Boxee bijvoorbeeld)

Liep trouwens vandaag voor het eerst in jaren weer eens een computerwinkel in (mycom/computerland/paradigit) op de ceintuurbaan: alleen maar windows of android-devices. Niet eens chromebooks... laat staan iets helemaal anders. Viel me wel een beetje tegen in de enige straat met 4 computerwinkels in A'dam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

letatcest schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:24:
Liep trouwens vandaag voor het eerst in jaren weer eens een computerwinkel in (mycom/computerland/paradigit) op de ceintuurbaan: alleen maar windows of android-devices. Niet eens chromebooks... laat staan iets helemaal anders. Viel me wel een beetje tegen in de enige straat met 4 computerwinkels in A'dam..
Als ik de MyCom of Dixons in loop bij mij in de buurt, zie ik niets anders dan een handje vol Windows 8 laptops dat op macbooks lijken, wandje met PC accessoires en voor de rest allemaal Apple meuk. Waar ik vroeger nog wel eens de MyCom in zou lopen om even te kijken naar wat leuke dingetjes, zie ik nu alleen maar een Apple Store met een andere naam op de gevel. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik moet zeggen dat ik nog aan het worstelen ben met Ubuntu 13.04. Ik had een herinstallatie gedaan maar liep al snel tegen een vervelende Catalyst Control bug aan. Eerst dat je niet kunt inlkoggen via het quicklaunch icoon met admin rechten, dus geopend via de terminal. Vervolgens blijkt dat de Overscan/Underscan setting niet wordt onthouden. Ik ben nu bezig met uit te zoeken hoe ik het probleem kan fixen maar ik vermoed dat ik het gewoon ga doen via een Unity Configuratietooltje want ik zie nergens een keiharde oplossing voor het Catalyst Control probleem. Ah, het moet wachten tot het weekend in ieder geval.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hero of Time schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:41:
[...]

Als ik de MyCom of Dixons in loop bij mij in de buurt, zie ik niets anders dan een handje vol Windows 8 laptops dat op macbooks lijken, wandje met PC accessoires en voor de rest allemaal Apple meuk. Waar ik vroeger nog wel eens de MyCom in zou lopen om even te kijken naar wat leuke dingetjes, zie ik nu alleen maar een Apple Store met een andere naam op de gevel. Bah.
Volgens mij was er niet eens een apple te zien in de mycom.. Laat staan een Chromebook Pixel. Ze zijn 3 panden verderop gaan zitten en ik dacht: eens kijken of er wat te neuzen valt. Alleen maar dozen. Ze zijn dus nu dozenschuiver met service. Althans.. Was ooit bij CoolBlue in Groningen wat volgens mij voornamelijk een dozenschuiver is, en die hadden in ieder geval een chromebook. Mja. Ik snap het ook wel, ze verkopen natuurlijk geen reet meer via de winkel behalve aan oude mensen die een VGA-kabel in een HDMI-poort willen duwen.

Veel meer on the Ubuntu-topic: heeft er al eens iemand een slick Samsung/whatevermerk ultrabook-met-touchscreen aan Ubuntu-gebruik onderworpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Sando schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:43:
Klinkt gaaf allemaal. LMDE heeft net een nieuwe image uit. Ik had alvast een backup van / gemaakt en nu lees ik:

[...]

Maar mijn AMD APU Media Center heeft UEFI ipv BIOS. Problem.

[ Zijn er ook / Iemand ervaring met ] Enlightenment window manager packages voor Debian?

Ik heb Bodhi Linux geprobeerd op een oude (lees: oouuddde) laptop, en tot mijn verbazing is het aanzienlijk vlotter dan Lubuntu/LXDE terwijl het grafisch gezien nogal overbodig veel animaties e.d. heeft.

[video] <- ?? Hoe embed je dat?
http://bodhilinux.com/guts/vid/vid.ogv

Beetje jaren '90 fancy, maar als je bedenkt dat het soepeler loopt dan LXDE!
Toen ik begon met Linux (Red Hat 5) zat daar Enlightenment ook bij en dat was de fancyste en zwaarste van die drie (GNOME en KDE en Enlightenment), het lijkt wel alsof alles zwaarder is geworden behalve Enlightenment.

Maar Bodhi is gebaseerd op een kaalgeplukte verouderde Ubuntu LTS versie en alles werkt anders. Ik ben helaas geen scholier meer die tijd en zin heeft om moeilijk te doen. :D
Ik heb net de iso van Bodhi gedownload en op stick gezet, wat een mogelijkheden qua desktop-indeling zeg!

Draai nu op de laptop Elementary OS, welke weer imho mooiere wallpapers etc heeft, maar ik vind daar de restricties op het zelf rommelen met de taskbar, dock etc. weer zo jammer. Ben nu eenmaal van oorsprong windows-man en heb graag de balk onderin met een aanwezige startknop. Meerdere desktops hoef ik niet en ik parkeer graag dingen op mijn desktop. Een dock hoef ik niet persé.

Misschien we optie voor mij om Bodhi te installeren en daar het thema zo te wijzigen met de wallpapers, icons, fonts etc van Elementary OS of zelfs Voyager OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:00
letatcest schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 08:44:
[...]
Veel meer on the Ubuntu-topic: heeft er al eens iemand een slick Samsung/whatevermerk ultrabook-met-touchscreen aan Ubuntu-gebruik onderworpen?
ja, een Samsung Series 9 - na een week worstelen met ACPI dat niet werkt, kernel die buggy is, een hangend OS na ongv een uur of drie werken en een muispad die niet werkt heb ik het maar opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nou ik heb het Catalyst Control preobnleem met Ubuntu 13.04 maar opgelost op de lelijke manier en mijn TV op Pixel by Pixel gezet. Solved! :+

Probleem is gewoon dat de software zelfs met veel aanpassingen weigert waarden correct weg te schrijven waardoor de instellingen zichzelf resetten. Nu lijkt het probleem echter wel permanent weg te zijn en aangezien zowel mijn TV alsook mijn PC niet andere problemen ermee hebben vind ik het wel mooi. Nu alleen nog XBMC aan mijn MCE remote koppelen (nu doet Rytmbox openen via de launch knop omdat die als standaard staat ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
Auredium schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:33:
Nou ik heb het Catalyst Control preobnleem met Ubuntu 13.04 maar opgelost op de lelijke manier en mijn TV op Pixel by Pixel gezet. Solved! :+
Draai je AMD CC via sudo of gewoon onder je eigen user? Ik geloof dat het settings opslaat in een file op een plaats waar een "normale" user geen rechten heeft.

Dat was trouwens bij de vorige versies van nvidia's control ding ook zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

sfranken schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:21:
[...]

Draai je AMD CC via sudo of gewoon onder je eigen user? Ik geloof dat het settings opslaat in een file op een plaats waar een "normale" user geen rechten heeft.

Dat was trouwens bij de vorige versies van nvidia's control ding ook zo..
Maakt niets uit. Als gewone user heb je de rechten niet om overscan/underscan aan te passen. Het usericoon wat CCC aan maakt voor Admin heeft een wachtwoord bug. De enige correcte manier via de terminal is sudo amdcccle wat wel werkt. Maar daarna loop je tegen een bug aan dat CCC ondanks de admin rechten niet de file juist bewerkt (In het geval van een HD TV met HDMI kabel) waardoor de instellingen doodleuk na een reboot zijn gereset. Deze bug is overigens bekend.

Je kunt vervologens de settings aanpassen handmatig door de rommelen in de config file maar ook dit verliep in mijn geval niet succesvol. Dus toen ben ik voor de quickfix gegaan die 'ook werkte'.

/Edit; Overigens was dit probleem ook onder Ubuntu 12.10 maar daar was het wel te fixen via de software.

[ Voor 4% gewijzigd door Auredium op 06-06-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Pffff... de hele ochtend zitten worstelen om na een kernel update bumblebee weer goed aan de gang te krijgen. De dkms van bbswitch wilde niet goed installeren waardoor mijn nvidia kaart continu aan bleef staan (met dus flinke warmteproductie en stroomverbruik tot gevolg).
Blijkt dat de betreffende module niet goed gecompileerd kan worden met gcc 4.4 die ik als standaard ingesteld heb staan (nodig ivm studie) en dat dus ff teruggezet moet worden naar >4.6 :|
Maargoed, het werkt weer... back to work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, kernel modules horen nou eenmaal gecompileerd te worden met de compiler waarmee de kernel is gecompiled.

Wat voor een vage, gare opleiding doe je dan dat je zonodig 4.4 moet gebruiken, en niet met nieuwere kan werken zoals 4.6 en 4.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Hero of Time schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:47:
Tja, kernel modules horen nou eenmaal gecompileerd te worden met de compiler waarmee de kernel is gecompiled.

Wat voor een vage, gare opleiding doe je dan dat je zonodig 4.4 moet gebruiken, en niet met nieuwere kan werken zoals 4.6 en 4.8?
Tja is opzich logisch, maar voordat je je realiseert dat je dit hebt aangepast kan even duren 8)7
Ben voor m'n afstuderen bezig voor de wereldkampioenen robotvoetbal, waar we 4.4 gebruiken omdat een latere versie zover ik weet problemen geeft met de Matlab RTW of wellicht eigen libraries die we gebruiken. En of de TU/e een vage, gare opleiding is laat ik aan ieders eigen oordeel over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
Hero of Time schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:47:
Op Debian misschien (let op: niet aanvallend bedoeld!). Ik heb hier GCC 4.8 draaien en daarmee compileerde ik hedenochtend de AMD kernel module (dat experimentele rampgeval), en dat gaat prima. De kernel hier is met GCC 4.6.x gecompileerd.

... en nu weer terug naar de realiteit. Meestal werkt dit inderdaad niet, ik was verbaasd dat het nu een keer wél werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Net overgestapt van Ubuntu 10.04 naar 13.04 .. wilde eigenlijk nog wachten op de eerst volgende LTS maargoed. Direct een SSD in m'n laptop gedaan en 13.04 geinstalleerd.... de snelheid bij het opstarten: in een knipoog staat het login scherm er al voor! :D

Wel enorm wennen zeg die launcher aan de linkerkant. Flash plugin zit er al direct in das wel een plus.

[ Voor 7% gewijzigd door xabre16v op 17-06-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ben nu aan het spelen met XBMCbuntu op USB-stick. Is echt budget HTPC-project tegen minimale kosten, liefst door oude eigen hardware te gebruiken of (bijna) gratis te vergaren.

Hardware is G31 Gigabyte bordje icm 2x 512mb DDR2 en een Celeron D 3.45Ghz. Speel HD MKV af van laatste Die Hard via de onboard video (VGA) naar mijn 20" monitor (1680x1050) zonder enig probleem _O_

Moet nog beetje tweaken (elcheapo harddiskje vinden - betere videokaart - meer geheugen) en dan op HD TV aansluiten, maar dit belooft al wat :)

Ook nog goede iOS app zien te vinden waarmee ik XBMC kan bedienen voor muziek, zonder iedere keer de TV aan te moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor dat laatste heb ik een leukere oplossing: touch screen in de PC behuizing :P. Nu nog een externe app vinden op Linux of zelf iets schrijven dat naar XBMC praat. Voor nu doe ik het maar met de ab die ook bij de behuizing zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Touch werkt verder wel, alleen nog niet als XBMC interface? Hoe goedkoop tik je zoiets op de kop?

Die officiële XBMC remote is wel erg relaxed. Weet alleen niet of die ook voor iOS is. Ik hoop het stiekem niet. }) Maar met dat nieuwe Ubuntu/Android project kan je hem mss op je touchscreen aan de praat krijgen.

Het enige wat ik altijd al mis, en nu voor het eerst een app zie die het vlekkeloos heeft geimplementeerd (dus het kan best) is om je smartphone te gebruiken als touchpad voor de muiscursor. De LG app heeft dat in combinatie met mijn LG Smart-tv. Maar ik wil dat voor XBMC. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 14-07-2013 15:00 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Auredium schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:24:
[...]

Maakt niets uit. Als gewone user heb je de rechten niet om overscan/underscan aan te passen. Het usericoon wat CCC aan maakt voor Admin heeft een wachtwoord bug. De enige correcte manier via de terminal is sudo amdcccle wat wel werkt. Maar daarna loop je tegen een bug aan dat CCC ondanks de admin rechten niet de file juist bewerkt (In het geval van een HD TV met HDMI kabel) waardoor de instellingen doodleuk na een reboot zijn gereset. Deze bug is overigens bekend.

Je kunt vervologens de settings aanpassen handmatig door de rommelen in de config file maar ook dit verliep in mijn geval niet succesvol. Dus toen ben ik voor de quickfix gegaan die 'ook werkte'.

/Edit; Overigens was dit probleem ook onder Ubuntu 12.10 maar daar was het wel te fixen via de software.
Dergelijke problemen zijn echt zo herkenbaar voor de catalyst driver :p Ik lees deze post misschien ietwat laat maar heb je de volgende command al geprobeerd?
sudo amdconfig --set-pcs-val=MCIL,DigitalHDTVDefaultUnderscan,0
of voorheen
sudo aticonfig --set-pcs-val=MCIL,DigitalHDTVDefaultUnderscan,0
Overigens heeft het bij mij ook enige tijd geduurd voordat ik erachter kwam dat randr ook met catalyst te gebruiken is (handig als je snel van scherminstellingen wil switchen). Ik gebruik geen catalyst op het moment dus onderstaande kan ik niet testen maar je zou zoiets kunnen proberen en als het werkt in een startup script te proppen:
xrandr --output HDMI-0 --set underscan off
Je huidige output kan je met de command xrandr uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Wow... just wow!

Afbeeldingslocatie: http://assets.ubuntu.com/sites/ubuntu/515/u/img/campaigns/22072013_gogo/dark/edge-1.jpg
(klikbaar)

't is dat ik ivm afstuderen/nog niet aan het werk zijn ff geen €600,- kan missen, maar anders:

Afbeeldingslocatie: http://fanboygaming.com/wp-content/uploads/2013/06/shut-up-and-take-my-money.jpeg

TL;DR:
Ubuntu heeft net een crowdfunding campaign aangekondigd voor de Ubuntu Edge; een super smartphone met Ubuntu phone + Android met hele vette specs:

Dual boot Ubuntu mobile OS and Android
Fully integrated Ubuntu desktop PC when docked
Fastest multi-core CPU, 4GB RAM, 128GB storage
4.5in 1,280 x 720 HD sapphire crystal display
8mp low-light rear camera, 2mp front camera
Dual-LTE, dual-band 802.11n Wi-Fi, Bluetooth 4, NFC
GPS, accelerometer, gyro, proximity sensor, compass, barometer
Stereo speakers with HD audio, dual-mic recording, Active Noise Cancellation
MHL connector, 3.5mm jack
Silicon-anode Li-Ion battery
64 x 9 x 124mm

:9~

[ Voor 64% gewijzigd door Thedr op 22-07-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Thedr schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:25:
Wow... just wow!

[afbeelding]
(klikbaar)

't is dat ik ivm afstuderen/nog niet aan het werk zijn ff geen €600,- kan missen, maar anders:

[afbeelding]

TL;DR:
Ubuntu heeft net een crowdfunding campaign aangekondigd voor de Ubuntu Edge; een super smartphone met Ubuntu phone + Android met hele vette specs:

Dual boot Ubuntu mobile OS and Android
Fully integrated Ubuntu desktop PC when docked
Fastest multi-core CPU, 4GB RAM, 128GB storage
4.5in 1,280 x 720 HD sapphire crystal display
8mp low-light rear camera, 2mp front camera
Dual-LTE, dual-band 802.11n Wi-Fi, Bluetooth 4, NFC
GPS, accelerometer, gyro, proximity sensor, compass, barometer
Stereo speakers with HD audio, dual-mic recording, Active Noise Cancellation
MHL connector, 3.5mm jack
Silicon-anode Li-Ion battery
64 x 9 x 124mm

:9~
€600 valt me nog mee voor een hele PC + Tablet + Smartphone. Waar zit het "Willen" knopje?

In die video viel het me trouwens op dat Chromium wordt gebruikt ipv Firefox, nu was er al een gerucht dat ze naar Chromium zouden gaan, maar zou dat dan ook echt kloppen?

[ Voor 6% gewijzigd door Koenvh op 22-07-2013 17:48 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Koenvh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:45:
[...]

€600 valt me nog mee voor een hele PC + Tablet + Smartphone. Waar zit het "Willen" knopje?

In die video viel het me trouwens op dat Chromium wordt gebruikt ipv Firefox, nu was er al een gerucht dat ze naar Chromium zouden gaan, maar zou dat dan ook echt kloppen?
Op de Indigogo site (link via plaatje) kan je hem gewoon bestellen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Thedr schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:14:
[...]

Op de Indigogo site (link via plaatje) kan je hem gewoon bestellen hoor!
Weet ik, ik moet alleen nog een goede smoes verzinnen voor mezelf om dat ding te kopen. Ik heb 'm niet echt nodig namelijk. :'(

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
$ 32 000 000 is wel een heel erg hoge doelstelling.

Al zie ik zo'n toestel wel helemaal zitten!

[ Voor 18% gewijzigd door Aegir81 op 22-07-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:11
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij krijg je voor die $600 bijdrage nog geen telefoon:
Get the exclusive Ubuntu Edge smartphone at a special 24-hour introductory price. Includes a place on the Ubuntu Edge Founders page.
... ofwel, als je nu $600 bijdraagt kan je die telefoon ooit met korting kopen.

Dan moet je dus die $830 hebben:
Get your hands on the future of converged computing! You’ll receive the exclusive Ubuntu Edge smartphone. Includes a place on the Ubuntu Edge Founders page.
Maar: leuke specs, mooi design - ook al is het nog in de conceptfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
vanaalten schreef op maandag 22 juli 2013 @ 18:50:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij krijg je voor die $600 bijdrage nog geen telefoon:

[...]

... ofwel, als je nu $600 bijdraagt kan je die telefoon ooit met korting kopen.

Dan moet je dus die $830 hebben:

[...]

Maar: leuke specs, mooi design - ook al is het nog in de conceptfase.
Nee volgens mij kan je nu (tijdens de 24h durende actieperiode) de Edge aanschaffen voor $600, daarna voor $830,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Mij is niet duidelijk of je nu gelijk moet betalen of pas als er voldoende bestellingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
xabre16v schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:35:
Mij is niet duidelijk of je nu gelijk moet betalen of pas als er voldoende bestellingen zijn?
Mij ook niet. In hun FAQ:
What if you fail to reach the funding target?

We appreciate every bit of support we receive during the 30 days, and every backer will be welcomed into the Ubuntu community. If we don’t reach our target then we will focus only on commercially available handsets and there will not be an Ubuntu Edge.

Edit: terwijl ik zoek naar wat meer info over betaling kwam ik dit tegen op Indiegogo:
It’s free to sign up, to create a campaign, and to contribute to a campaign. When your campaign raises funds, Indiegogo charges a 9.0% fee on the funds you raise. If you reach your goal, you get 5.0% back, for an overall fee of 4.0%.

Edit 2: What if I don't reach my funding goal?

If your campaign is set up as Flexible Funding, you will be able to keep the funds you raise, even if you don't meet your goal. If your campaign is set up as Fixed Funding, all contributions will be returned to your funders if you do not meet your goal. Flexible Funding campaigns that meet their goal are only charged 4% as our platform fee, whereas campaigns that do not meet their goal are charged 9%.

Ubuntu Edge valt onder 'Fixed Funding'.

[ Voor 46% gewijzigd door Aegir81 op 22-07-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 12:53

Tubbietje

Illegaal!

Zojuist besteld. Je dient direct te betalen via Paypal. Uiteindelijk ben ik net geen €500 kwijt.

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wow... ziet er gelikt uit allemaal en als het goed integreert met Ubuntu denk ik dat ze ondanks alle haters toch een mooi product neerzetten.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Oeh ik kan het bijna niet laten. Ben helaas iets te veel-eisend met mijn telefoon en wil makkelijk kunnen android-hoppen. Ben inmiddels erg verknocht geraakt aan Paranoid Android, gebruik nu JellyBam.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Inmiddels is de $600 mdollar variant niet meer aan te schaffen. alleen nog de $830 dollar variant, de funding is over de 10% binnen met 3.2 miljoen. De vraag is natuurlijk of het op stoom blijft in de funcding sphere. Als de funding op droogt zit je met een dood geboren kindje.

Maar ik hoop niet dat de funding op droogt; de telefoon is echt een mooi beestje en slaat alles wat momenteel bestaat inclusief Samsung en Apple zo het veld uit qua concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Kom net toevallig Ubuntu's byobu tegen, toch een aardige terminal multiplexer moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ihre schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:06:
Kom net toevallig Ubuntu's byobu tegen, toch een aardige terminal multiplexer moet ik zeggen :)
Dat is de nieuwe naam voor screen-profiles. Het is niets meer dan screen met voor ingestelde profielen/settings. Je kan 't zelf ook zo mooi maken, of zelfs mooier, net wat je wilt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Auredium schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 08:28:
Inmiddels is de $600 mdollar variant niet meer aan te schaffen. alleen nog de $830 dollar variant, de funding is over de 10% binnen met 3.2 miljoen. De vraag is natuurlijk of het op stoom blijft in de funcding sphere. Als de funding op droogt zit je met een dood geboren kindje.

Maar ik hoop niet dat de funding op droogt; de telefoon is echt een mooi beestje en slaat alles wat momenteel bestaat inclusief Samsung en Apple zo het veld uit qua concept.
Ik hoop ook van harte dat het wat wordt, ziet er supergoed en veelbelovend uit! Maar ik kijk toch liever nog even de kat uit de boom, aangezien er nog geen enkele spec vast staat behalve het uiterlijk. Al dat "The best available [onderdeel x]" van Mark Shuttleworth klinkt natuurlijk aanlokkelijk, maar dat betekent natuurlijk "The best we can get for the money you paid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Hero of Time schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:35:
[...]

Dat is de nieuwe naam voor screen-profiles. Het is niets meer dan screen met voor ingestelde profielen/settings. Je kan 't zelf ook zo mooi maken, of zelfs mooier, net wat je wilt :).
Dat was mij inderdaad duidelijk. Zelf gebruik ik al tijden gewoon Screen, met een vrij simpele .screenrc. Vind het alleen wel makkelijk dat byobu die profielen er standaard in heeft gebakken, soms vergeet ik toch via screen te ssh'en naar een Ubuntu server 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:35:
[...]

Ik gebruik zelf ook screen als ik remote werk. Maar wat is de meerwaarde van een wrapper-app?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:40:
[...]

Ik gebruik zelf ook screen als ik remote werk. Maar wat is de meerwaarde van een wrapper-app?
Het heeft pre-defined instellingen voor het uiterlijk. Als je standaard screen draait, zie je geen verschil tussen normaal SSH en screen, wat je met een aangepaste screenrc wel ziet. Dat doet de wrapper voor je zodat je zelf niet hoeft te sleutelen. Beetje screenrc for dummies :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Da's wel handig. Ik zie mezelf afentoe [ctrl]+[a], [c] doen om er achter te komen dat ik niet in screen zit. Ik wil eigenlijk gewoon even die screenrc kopiëren maar kan die van byobu niet vinden. :P

Heb maar even dit van google gehaald dan.
code:
1
2
3
4
5
6
# Status bar:
hardstatus alwayslastline '%{= kG}[ %{G}%H %{g}][%= %{= kw}%?%-Lw%?%{r}(%{W}%n*%f%t%?(%u)%?%{r})%{w}%?%+Lw%?%?%= %{g}][%{B} %d/%m %{W}%c %{g}]' 

# Use Ctrl-left arrow and Ctrl-right arrow to cycle through windows.
bindkey ^[[1;5D prev
bindkey ^[[1;5C next

Nu nog die "space or return to end" overslaan..

[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 23-07-2013 14:06 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Sando schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:05:
Da's wel handig. Ik zie mezelf afentoe [ctrl]+[a], [c] doen om er achter te komen dat ik niet in screen zit. Ik wil eigenlijk gewoon even die screenrc kopiëren maar kan die van byobu niet vinden. :P

Heb maar even dit van google gehaald dan.
code:
1
2
3
4
5
6
# Status bar:
hardstatus alwayslastline '%{= kG}[ %{G}%H %{g}][%= %{= kw}%?%-Lw%?%{r}(%{W}%n*%f%t%?(%u)%?%{r})%{w}%?%+Lw%?%?%= %{g}][%{B} %d/%m %{W}%c %{g}]' 

# Use Ctrl-left arrow and Ctrl-right arrow to cycle through windows.
bindkey ^[[1;5D prev
bindkey ^[[1;5C next

Nu nog die "space or return to end" overslaan..
Dat overslaan van de startup message doe je met het volgende in .screenrc:

code:
1
2
# Turn off that annoying start up message
startup_message off

Mijn .screenrc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Turn off that annoying start up message
startup_message off

hardstatus alwayslastline
hardstatus string '%{= kG}[ %{G}%H %{g}][%= %{=kw}%?%-Lw%?%{r}(%{W}%n*%f%t%?(%u)%?%{r})%{w}%?%+Lw%?%?%= %{g}][%{B}%Y-%m-%d %{W}%c %{g}]'

# Default screens
screen -t shell0       0
screen -t shell1       1
screen -t qnet         9       irssi   --connect=xs4all.nl.quakenet.org

Op die manier start screen standaard met 2 shells en 1 irssi window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als we meer met Screen willen doen, is het handig om een apart topic aan te maken waar we allemaal onze screenrc kunnen posten, met een plaatje hoe 't er dan uitziet.

Pagina: 1 ... 44 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!