Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:10
Hallo allemaal!

Sinds gisteren is de eerste beta uitgekomen van de nieuwe versie van Elementary OS, ´Luna´. Dit is een linux-distributie die is gebouwd op een helemaal kaalgeplukte Ubuntu 12.04 (LTS), en waarbij een eigen grafische omgeving is gebouwd, Pantheon.

Het speerpunt van deze distributie ligt in gebruiksgemak en snelheid. Daarnaast ziet het er ook erg strak uit.

Afbeeldingslocatie: http://elementaryos.org/sites/default/files/user/5/medthumb_1024x768-pantheon.png

Er is een paneel bovenaan de desktop, het ´Wingpanel´. Linksboven is een menu, het ´Slingshot-menu´. Dit is een simpel menu met daarin de applicaties. Onderin is een dock zoals je wel vaker ziet bij linux, ´docky´, die je natuurlijk ook ziet bij Apple.

De grafische omgeving is gebouwd op GTK3. De window manager is Gala, die je het best zelf kunt bekijken in dit filmpje:

YouTube: Animations

Om wat meer technische details te bekijken raad ik je aan op de website te kijken. Daar kun je ook de beta downloaden:
http://elementaryos.org/journal/luna-beta-1-released

Ik heb zelf Elementary OS een paar weken geleden voor het eerst geïnstalleerd, en ik heb dit topic geopend omdat het me leuk lijkt om ervaringen erover uit te wisselen.

Zelf ben ik tot nu toe redelijk tevreden. Voor een daily build (en dus ondertussen een beta) is hij behoorlijk stabiel. Ik heb geen vastlopers gehad, alleen wat problemen bij het installeren, maar ik neem aan dat die nu verholpen zijn. De problemen waar ik toen zelf tegenaan liep was dat de kernel vastliep, maar dat kon ik verhelpen door een pakket te verwijderen, en ik moest de naam van Slingshot in dconf-editor veranderen om te zorgen dat dit menu weer goed werkte.

Iets anders wat me soms overkomt is dat Files, de eigen File Manager op basis van Nautilus soms zichzelf afsloot. Dat gebeurde vooral op het moment dat ik een windows-schijf bezocht. Soms is dat dus wel onhandig, maar het is ook nog maar een beta, dus dan kunnen zulke dingen voorkomen.

Verder zal ik even wat voor- en nadelen opsommen, in ieder geval in mijn ogen:

Voordelen:
-Het werkt snel, ook de workflow is erg snel.
-Het is simpel en overzichtelijk, ik houd daar zelf van. Gnome 3 was voor mij toch iets teveel eyecandy. In Luna zit ook wel eyecandy, maar het is wat natuurlijker.
-Het heeft een simpel, maar ook erg mooi design.
-Het gaat volgens mij erg stabiel worden, omdat dat vooral is waar de makers op richten. Ze hebben net zolang gewacht met het uitbrengen van de beta tot echt de eerste bugs eruit waren, in plaats van dat ze zich richtten op een datum. Al is het nu dus nog wel in de betafase, en kunnen er nog wat fouten inzitten.

Nadelen:
-Het is niet heel erg aan te passen naar eigen smaak. Er kan wel redelijk veel, maar dan moet je echt de dconf-manager induiken. Ik hoop wel dat daar in de toekomst meer gelegenheid komt.
-Er zitten soms nog wat fouten in, sommige applicaties kunnen wat onstabiel zijn.

Na dit allemaal gezegd te hebben, ben ik benieuwd naar andere ervaringen!

Toevoegingen:
Shortcuts
Nog een link met shortcuts die je kunt gebruiken in Luna:
http://elementaryos.org/j...d-shortcuts-luna-beta-one

Customizen
Op de site http://elementaryluna.blogspot.nl/ staan nog allemaal interessante dingen over Elementary OS. Zo staat er een guide over hoe je sommige dingen in Elementary OS kunt tweaken (voor tweakers wel interessant dus!): https://docs.google.com/d...lhhMhnyiXLrKk4/edit?pli=1

Review
Op deze link kun je een uitgebreide review vinden over Elementary OS:
http://www.techdrivein.co...-os-luna-review-full.html

Beta 2 is inmiddels uit!
De tweede beta van Elementary OS Luna is inmiddels uitgekomen! Je kunt hem hier downloaden:
http://elementaryos.org/journal/luna-beta-2-released

Elementary Update
Ben je benieuwd naar nieuwe of alternatieve apps in Elementary, of hoe je dingen in het OS kunt tweaken? Check http://www.elementaryupdate.com/

Elementary Forum
http://elementaryforums.org/

[ Voor 15% gewijzigd door Jakkus op 22-06-2013 13:03 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:57
Ik heb de ISO net even gedownload, zodra ik hem geïnstalleerd heb zal ik mijn ervaringen hier delen. De combi van de op het oog fijne UI en Ubuntu als basis maakt dit zeker een interessante distro.

Hier de ook de launchpad: https://launchpad.net/elementary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Leuk dat je hier een topic over opent!

Ik had deze een tijdje geleden geïnstalleerd, nadat ik een aantal andere linux distributies had geprobeerd, zoals Ubuntu en Mint. Toen vond ik het er erg goed uit zien en een stuk gebruiksvriendelijker dan andere distributies.
Nu opnieuw even geprobeerd als dualboot met Windows 8, maar dat geeft wat problemen met UEFI.

Ik vind dit echt een tof initiatief. Eindelijk wordt er serieus werk gemaakt van de interface van Linux, want andere distributies vallen mij best wel tegen in vergelijking met Windows en OS X. Ubuntu en Mint zagen er voor mij grafisch helemaal niet uitnodigend uit.

Het is een duidelijke stijl, simpel, mooi en alles is erg makkelijk ingedeeld. De animaties voegen net genoeg toe om alles er soepel uit te laten zien en zijn meestal niet storend.

Een nadeel is dat het té veel op OS X wil lijken. Ik had ergens gelezen dat de makers erg fan zijn van OS X, maar als je probeert Linux gebruiksvriendelijk te maken, mag je van mij best met iets onderscheidends komen. Dit doet toch aan als een kopie. Het blijft een beetje de klassieke stijl die Apple al jaren hanteert. Ik vind juist de moderne kant die Windows opgaat erg mooi: strak, duidelijk, simpel en weinig poespas.

Ik ga het duidelijk nog eens testen als ik de dual boot werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subcultural
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 14:49
Ik draai de Luna 0.2 beta 1 op dit moment met volle tevredenheid in dual boot op mijn beide laptops.
Eentje is een ouder Core 2 Duo laptopje met een Nvidia 9xxx mobile reeks. wat in het begin wat problemen gaf. De installer installeerde namelijk de 304 experimental driver van Nvidia, die blijkbaar niet deftig werkte met mijn graka want hij bleef keer op keer hangen tijdens het booten van eOS. Na het manueel verwijderen en installeren van de current Nvidia driver startte Xorg weer netjes op.

Maar vooral op mijn i7 laptop met SSD is het werkelijk een mooie en snelle ervaring. Nog nooit eerder heb ik mijn laptop zo snel weten booten.

Ik ben wel gecharmeerd van Pantheon en zijn vele hotkeys. In het begin vond ik de hotkeys maar moeizaam te hanteren, maar na een tijdje doorbijten heb je ze wel in de vingers.
Even een lijstje van de hotkeys, want deze zijn quasi niet gedocumenteerd.

Super + pijltje links of rechts: switch workspace
Super + s: overzicht open workspaces
Super + w: overzicht geopende applicaties in huidige workspace
Super + a: overzicht geopende applicaties in alle workspaces
Super + pijltje omhoog of omlaag: venster maximaliseren of terug naar oorspronkelijke venstergrootte
Ctrl + Super + pijltje links of rechts: geselecteerde venster in linker of rechterhelft van het scherm deels maximaliseren.
Super + Alt + pijltje links of rechts: geselecteerde applicatie verplaatsen naar workspace links of rechts

Moest ik nog hotkeys gemist hebben: enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
@Tk55: Dank je :) Ik miste inderdaad nog een topic hierover, dus ik dacht: waarom niet? Ik beaam alles wat je zegt over dat het mooi is en ook simpel en overzichtelijk. Ik vind het hier en daar ook wel wat op Apple lijken, dat is niet te missen als je de screenshot in mijn eerste post ziet. Toch zijn er ook wel dingen anders. Ik ben Apple niet gewend, maar ik vind het fijn om zo bij de terminal te kunnen, dat je in linux ook onder de motorkap nog wat dingen aan kunt passen. En het applicatiemenu blijft toch een beetje lijken op die van gnome, gewoon een aantal applicaties bij elkaar bij de knop 'Toepassingen'.

Ik hoop ook dat die dual-boot met Windows 8 gaat werken. Dat is inderdaad het nadeel aan dat het op Ubuntu 12.04 gebouwd is en niet op 12.10 (al is die ook nog redelijk instabiel volgens mij, 12.10 geeft steeds systeemfouten). Maar er komt vast binnenkort wel een oplossing voor :)

@subcultural: het valt mij ook op dat het erg snel werkt, zeker relatief snel op oudere computers. Volgens mij rent het dan rondjes om andere besturingssystemen, zelfs Ubuntu, in ieder geval voor je gevoel. Dank je ook voor de sneltoetsen, ik zal ze eens uitproberen straks! Volgens mij kun je die ook zelf aanpassen in de dconf-manager.

@w-dev: Leuk! Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Gnome3 en Unity kunnen me niet echt bekoren, KDE heeft me nooit echt aangestaan en Cinnamon was de laatste keer dat ik het probeerde nog erg buggy (random crashes, soms ineens supertraag), dus ik ben na Gnome2 een beetje in een gat gevallen.

Hoe verhoudt deze desktop zich tot die van bijvoorbeeld Bodhi Linux die gebruik maakt van Enlightenment qua performance en gebruiksgemak?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Bedankt voor het delen, was er al vanuit gegaan dat het project dood was gezien er al even geen releases meer zijn geweest.

Heb ḿ in het verleden tot grote tevredenheid gebruikt. Dit in tegenstelling tot mint, is dit een echte ubuntu/debian versie. Mint verneukt te veel, waardoor scripts die op ubuntu/debian draaien onder Mint niet meer werkte. Dat probleem heb ik met elementary niet ondervonden.

vanavond maar eens installatie uitvoeren

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik zag daarnet dat er een overzicht van screenshots geplaatst is op de website:

[ Voor 5% gewijzigd door Jakkus op 19-11-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 21:05
Ik heb zojuist ElementaryOS geïnstalleerd op de laptop waarop ik dit nu type en ik moet zeggen, de eerste indrukken zijn goed.

Snel, gebruiksvriendelijk en het ziet er ook nog eens gelikt uit. Het is wel allemaal erg MacOsx achtig maar dat kan voor mij de pret niet bederven.

De voornaamstelijke reden dat ik ElementaryOs wil gaan gebruiken is voor het programmeren naast de gebruikelijke dagelijks dingen als internetten en mail checken. Spelletjes zal ik er niet op gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44
Ha leuk! Elementary OS :) Heb er afgelopen week ook even mee gespeeld.
Het ziet er inderdaad erg clean uit, ik mag dat wel :) Heb het even geprobeerd in een VM, wat redelijk goed draaide op wat grafische quirks na (komt door VM). Het is verder supersnel, in m'n VM zit ik met een koude start binnen 30 sec op de t.net frontpage!
Als mensen vinden dat het een OSX ripoff is, moeten ze eens naar Pear Linux kijken: http://pearlinux.fr/
Ik moet em nog proberen, maar ziet er ook super en snel uit. Het is gebaseerd op Pantheon en een aantal andere dingen van Elementary, maar dan net wat volwassener. Ook op basis van de 12.04LTS overigens.
Ben nu vooral verknocht aan Gnome Shell vanwege de dynamic workspaces, maar aangezien dat ook in Elementary/Pear zit vrees ik dat ik binnenkort overstap >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Thedr op 20-11-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Jakkus schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:23:
Ik hoop ook dat die dual-boot met Windows 8 gaat werken.
Helaas, m'n computer wilde anderhalve dag niet opstarten |:( Ik heb het voor een tweede keer geprobeerd maar toen kon ik grub opeens niet meer installeren. Helaas, want ik wil echt graag Elementary proberen. Misschien even van een USB stick of een andere pc zoeken die het kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 01:49
Ik heb Elementary gisteren even geprobeerd in een Virtualbox, maar dit viel qua performance vies tegen. Vind het er verder goed uit zien, heb jarenlang op OS X gewerkt. Zal eens kijken of ik het kan installeren op een fysieke machine.
Blijf dit dit topic volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wacht het gebruik nog even af, als je de officiele kanalen leest barst het nog van de (usability) bugs. ik sla deze BETA <---- !!! nog even over voordat ik ḿ op mijn desktop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:01
Wordt nu ook een compositor gebruikt om de animaties weer te geven? Is dat weer compiz dat op de achtergrond werkt of staat er iets anders? Ik merk in Ubuntu dat de 3D desktops van Gnome en Unity stukken langzamer werken dan de 2D modi, bijvoorbeeld bij het starten van apps e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
@Visitor.q: Volgens mij is het niet gebaseerd op compiz, maar hebben ze een eigen window manager erachter gezet. Hier is er meer over te vinden:
http://elementaryos.org/journal/meet-gala-window-manager

@himlims_: Je hebt gelijk, die kom ik dus af en toe ook tegen. Maar het is inderdaad ook een beta, dus dan kun je zulke dingen nog verwachten. Het is pas echt vrijgegeven toen de beta uitkwam, daarvoor was het een vrij instabiele daily build. Dus nu moet duidelijk worden wat de echte bugs waren waar mensen op alle verscheidene systemen tegenaan lopen.

@Thedr: Pear Linux ziet er op het eerste gezicht ook goed uit :)

@Tk55: Vervelend dat het niet goed werkt. Ik kan het zelf niet uitproberen, ik heb zelf Windows Vista. Op internet schijnen er wel een paar ideeën te vinden. Zo vond ik de oplossing dat je linux aan het boot menu van windows toe kunt voegen:
Adding Ubuntu (of hier dus Elementary) to Windows 7 boot menu goes like this:
1. copy file /boot/grub/boot.img (from Ubuntu) to a Windows folder say "c:\".
2. create a boot sector loader (in BCD) with drive and path pointing to c: and "\boot.img". You could use Visual BCD Editor for creating boot sector loader and amending drive and path.
Bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2003442

Misschien kan je daar iets mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Jakkus op 21-11-2012 16:32 ]

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Had dit al langs zien komen in het grote welk OS topic. De Unstable versie deed zijn naam echter eer aan, maar de Beta ziet er veelbelovender uit. Ik heb hem in ieder geval geïnstalleerd gekregen ;). Tot nu toe werkt het allemaal best goed, alleen grafisch hapert er vaak wat maar dat ligt denk ik aan de VM waar ik Elementary in draai.
Op zich is het qua consistentie wel mooi dat ze het meeste aan het OS zelf hebben ontworpen, hopelijk kunnen ze dat dan ook goed onderhouden. Ik ben het ook wel met TS eens dat Elementary een stuk minder grafische blingbling heeft dan Gnome 3. Wát er is ziet het er allemaal functioneel uit en alles werkt prima, terwijl het bij Gnome 3 vaak afleidt. Ik mis wel een beetje de aanpasbaarheid die bijvoorbeeld Mint wel heeft, maar ik ga ervan uit dat dat in komende releases wel verbeterd zal worden.
Ik ga zeker door met proberen, dit is een interessante distro voor veel gebruikers.

• OrangeTux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik heb het nu 2 dagen in gebruik. En het bevalt prima. Hier en daar wat kleine bugs, maar over het algemeen werkt het vlot. Heb het gebruikt om programmeren en te gamen, beide gaat prima op eOS. Absoluut het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
@Chris7: Inderdaad, die Unstable was echt unstable :p In de VM lijken inderdaad soms wat kleine grafische foutjes te komen, ik heb dat ook op een wat andere oudere computer, waarbij de laadbalkjes niet zo goed zichtbaar zijn.

Ik mis ook wel een beetje de aanpasbaarheid. Maar hopen dat hij wat populairder wordt en mensen er wat meer aangaan tweaken. Aan de andere kant is het ook fijn dat alles er out-of-the-box mooi uitziet. Dat kon je van gnome 3 niet zeggen, vind ik tenminste.

Waar ik me nog een beetje zorgen over maak is hoe vaak er een nieuwe versie gaat komen. Er was een eerdere versie, Jupiter, maar die was al stopgezet voordat deze kwam. Ik hoop dat de makers doorgaan met het doorontwikkelen van Elementary. Het zou in elk geval jammer zijn als deze op den duur ook een stille dood zou sterven...

Ik moet trouwens zeggen dat ik sinds het einde van Gnome 2 niet meer zo enthousiast geweest ben over een grafische omgeving als voor deze :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jakkus op 23-11-2012 12:58 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeTux
Ik mis ook wel een beetje de aanpasbaarheid.
eOS staat natuurlijk nog in de kinderschoenen, maar eOS richt zich op simplicity. Het systeem moet simpel te bedienen zijn en de layout moet consistent zijn. Ik verwacht daarom ook niet dat eOS met tools komt waarmee het systeem op grote schaal getweaked gaat worden. Al hoop ik wel dat er nog een tooltje komt waarmee het mogelijk is om sneltoetsen in te stellen. Die mis ik nu nog.

[ Voor 3% gewijzigd door OrangeTux op 23-11-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 21:05
Het draait hier ook allemaal redelijke stabiel,op één foutje na misschien wat best vervelend is. Soms besluit ElemantaryOs zo maar opeens de Window manager te herstarten. Ik word dan weer terug gegooid naar het login scherm. Dit gebeurt gelukkig niet vaak. Ik draai het op mijn laptop, misschien dat er egens daarom niet goed gaat maar over het algemeen ben ik tevreden.

Het is echt een lichtgewicht OS die kan tippen aan Gnome2 en wellicht nog sneller is. Het wordt redelijk kaal geinstalleerd, dus geen overbodige software. Je kan de software naar eigen hand zetten.

IK heb al commentaren gezien van zoals ElementaryOs nu is, zo zou Ubuntu eigenlijk nu moeten wezen met Unity en ik kan mij daar wel in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
@OrangeTux: Klopt, ik denk ook niet dat ze met enorm uitgebreide tweaktools komen, maar wat meer instellingen zoals sneltoetsen zouden wel welkom zijn. Door de simplicity denk ik ook dat deze distro vooral handig is voor mensen die gewoon een OS willen dat out-of-the-box goed werkt en een mooie en vooral goedwerkende interface. Elementary (Pantheon) is IMO voor beginners een stuk bruikbaarder dan Unity of Gnome 3 of zelfs Cinnamon of MATE. Maar ik vind het ook een zeer mooie en goed werkende DE, die alles goed integreert. Hopelijk gaan ze nu door met de ontwikkeling, dan zou het heel wat kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeTux
StephanL schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:03:
Het draait hier ook allemaal redelijke stabiel,op één foutje na misschien wat best vervelend is. Soms besluit ElemantaryOs zo maar opeens de Window manager te herstarten. Ik word dan weer terug gegooid naar het login scherm.
Al een bugreport ingevuld op https://bugs.launchpad.net/elementaryos?
Chris7 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 19:42:
@OrangeTux: Klopt, ik denk ook niet dat ze met enorm uitgebreide tweaktools komen, maar wat meer instellingen zoals sneltoetsen zouden wel welkom zijn.
Mijn huisgenoot is medeontwikkelaar en ik zal eens vragen of er een dergelijke tool komt. Zoniet, dan ga ik eens kijken of ik een tooltje kan schrijven. Maar verwacht zo'n tooltje niet binnenkort. In de beta worden geen featurerequest meer doorgevoerd, enkel bugfixes en optimalisaties.

[ Voor 39% gewijzigd door OrangeTux op 24-11-2012 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Sneltoetsen kun je als het goed is ook aanpassen in dconf-editor. Die kun je opstarten vanuit het slingshot-menu, of gewoon ´dconf-editor´ intypen in je terminal. Dan ga je naar org -> pantheon -> desktop -> gala -> behaviour, en daar kun je ze aanpassen als het goed is.

Ik heb zelf net ook een beetje geprutst met de dconf-editor, best leuk wat je daar allemaal in kunt stellen.

Ik heb net ook mijn dock onderin vervangen voor ´docky´, die je kunt installeren bij het Softwarecentrum (al gebruik ik synaptic pakketbeheer, die vind ik makkelijker). Wat je dan moet doen is docky installeren en opstarten, en in de mappen /usr/share/applications en/of /usr/bin ´plank´ hernoemen, bijv. naar plank1. Dan kun je die later weer terugveranderen als je dat wilt.

In de dconf-editor is ook aan te passen hoe groot je de icoontjes van het slingshot-menu wilt hebben, en hoeveel je er naast elkaar wilt hebben, bij org -> pantheon -> desktop -> slingshot. Ook kun je bij org -> pantheon -> Files instellen om een menu-balk in Files aan te zetten als je dat fijn vindt.

Verder viel me op dat nautilus ook geïnstalleerd staat, dus als je teveel crashes hebt met Files kun je die ook als standaard gebruiken. Ik gebruik nu nog wel Files, ik heb de laatste week geen crashes meer gehad. Ook heb ik Firefox, Thunderbird en Rhythmbox geïnstalleerd in plaats van Midori, Geary Mail en Noise, omdat ik die gewoon gewend ben en fijn vind werken.

Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe erg fijn vind werken, vooral erg snel. Het enige wat ik onhandig vind is dat Shotwell het bij mij niet doet. Doet die het bij jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Jakkus schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:43:
Sneltoetsen kun je als het goed is ook aanpassen in dconf-editor. Die kun je opstarten vanuit het slingshot-menu, of gewoon ´dconf-editor´ intypen in je terminal. Dan ga je naar org -> pantheon -> desktop -> gala -> behaviour, en daar kun je ze aanpassen als het goed is.

Ik heb zelf net ook een beetje geprutst met de dconf-editor, best leuk wat je daar allemaal in kunt stellen.
Hé, bedankt, dat is inderdaad erg handig! Kan ik de sneltoetsen aanpassen naar wat ik meer gewend ben.
[...]
Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe erg fijn vind werken, vooral erg snel. Het enige wat ik onhandig vind is dat Shotwell het bij mij niet doet. Doet die het bij jullie wel?
Bij mij doet 'ie het wel gewoon, importeren, bewerken enz. werkt allemaal prima.

Ik vind het tot nu toe ook een erg mooi OS, dit ga ik zeker aanraden als mensen een lichtgewicht distro nodig hebben. Vroeger zei ik dan altijd iets met LXDE of XFCE, maar Pantheon werkt ook heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik heb de oplossing al gevonden. Ik moest het pakket libgexiv2 installeren. Het kan zijn dat ik dat een tijdje terug zelf heb verwijderd (ik weet niet meer zeker of dat dit pakket was), omdat het ervoor zorgde dat de kernel vastliep, maar als het goed is is dat nu verholpen. Dat was nl. nog in de daily build van juni, die was toen nog erg instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subcultural
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 14:49
Ik gebruik de Beta hier op m'n werklaptop, zonder problemen. Sterker nog: dual screen werkt op mijn laptop stabieler als in Ubuntu 12.04. In Ubuntu 12.04 had ik af en toe screen freezes waardoor ik mijn sessie steeds moest herstarten. Knap lastig als je zo'n tiental ssh en rdp sessies open had staan. Met de Luna Beta heb ik het (nog) niet voorgehad.

Zelf hoop ik dat ze op een gegeven moment de OSX iconen en sliders eruit slopen. Als Beta/Testing vind ik het best okee van enkele stijlelementen te lenen om de minimalistische look en feel te benaderen. OSX zelf is een degelijke benadering van minimalistisch, dus ik begrijp het lenen van stijlelementen wel. Maar ik hoop dat ze dit op termijn vervangen door eigen minimalistic elementen opdat ze toch een eigen identiteit zouden kunnen verwerven, zonder gecatalogiseerd te worden als "dat Mac OSX-linux kloon"

• dauwie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-03 16:41
heb het ook net even geinstalleerd.
Eerste indruk wauw strak design en alles loopt op dit moment erg vloeiend. ben benieuwd naar de volgende stappen in het ontwikkelingsproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Hallo allemaal,

Ik heb nog een foutje ontdekt bij libreoffice. Ik weet niet zeker of het ligt aan libreoffice of aan Elementary, maar bij andere linux-distributies had ik het probleem niet. Het probleem is dat er bij het opslaan geen extensie aan de bestanden wordt toegevoegd, terwijl ik dat wel ingesteld heb staan. Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke LO versie? Heb je dezelfde versie in andere distro's zoals Ubuntu geprobeerd? Heb je ook geprobeerd om de Ubuntu versie (EOS is tenslotte gebaseerd op Ubuntu) te installeren en daarmee te testen? Als het in alle gevallen fout gaat, is 't een library die niet goed werkt, anders is 't een compile fout oid waardoor die functie faalt. Of een patch die ze doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik heb al gezien waar het aan lag. Ik klikte toch steeds iets verkeerd aan: bij het opslaan kun je kiezen uit een lijstje van extensies, en ik koos de bovenste. Ik had alleen niet goed genoeg gekeken: daar stond niet alleen .doc (die vooraan staat), maar in dat rijtje stonden alle extensies, dus klikte ik juist op dat hij geen specifieke extensie gaf. Een kwestie van goed lezen dus, ik was steeds te snel :) Maar bedankt voor het meedenken!

Een plaatje om het te verduidelijken:
Libreoffice screenshot

[ Voor 7% gewijzigd door Jakkus op 04-12-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Heb van het weekend even zitten klooien om Pantheon-shell/eOS Desktop te installeren binnen mijn huidige 12.10 installatie. Gaat opzich prima, op wat kleine quirks na. Onder andere het standaard eOS thema gaat niet helemaal goed (gebruik nu ff Evolve, ziet er ook prima uit). Daarnaast werken niet alle sneltoetsen goed; bijvoorbeeld Super+S doet niks. Ook naar de instellingen is het even zoeken; voor de meeste moet je via een command even switchboard aanroepen --> imho niet zo'n punt omdat ik die toch niet veel nodig heb. Desnoods even vastplakken op plank. Ook de notificaties doen het niet 100%.
Vind het verder heerlijk werken: alles draait als een tierelier, het voelt iig sneller aan dan Gnome Shell. Vooral ook aan/afmelden gaat een stuk sneller, alsook het starten van de meeste applicaties.

Even een noot voor degenen die denken 'why the f*ck doettie dit':
Voornamelijk om snel te proberen of het wat is, en of het uiteindelijk de moeite is om m'n huidige install te vervangen voor eOS. Belangrijkste reden om dat nu niet te doen; veel werk (wil dan meteen wat partities verschuiven) en Evolution 3.6 (mail client). Vind dat een behoorlijke verbetering t.o.v. 3.4 ivm de webkit rendering. Heb geprobeerd Evolution 3.6 vanaf source te compileren (geen ppa beschibaar voor Precise) maar dat wilde niet lukken -> ben daar nog wat te onervaren mee. Geary/Maya vind ik er fantastisch uitzien en fijn werken, maar zonder offline modus en synch met Google Calender nog niet bruikbaar.
Vooralsnog klooi ik zo maar even verder en wacht ik tot de eOS dev's Geary en Maya klaar hebben --> volgens plan zou dat de eerstvolgende release moeten zijn, maar no one knows wanneer die uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ziet er inderdaad erg strak uit. Ik heb Fedora 18 laatst gedl'd maar vind het toch niet echt performancewinst hebben over Win 8, dus ga dit denk ik dit weekend eens downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Heb nog eens een poging gewaagd om Evolution 3.6 erop te zetten in een VM adhv .deb pakketten; dan ben ik de compilatiestap iig al voorbij. Na aardig wat klooien om dependencies op te lossen en te repareren is het uiteindelijk enigzins gelukt; Evolution staat erop en lijkt aarig te werken. Echter door het installeren van een zooi gnome 3.6 libraries gaan onderdelen van elementary zelf over de flos. Geen echt succes dus :( Voorlopig toch maar even wachten dus tot Geary en Maya gefixed zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:49
Wat mij opvalt aan Luna is dat ze de fonts samen met het design goed hebben afgestemd, klinkt heel stom wellicht maar de fonts in verschillende Linux distro's zijn vaak beroerd ingesteld waardoor het of niet mooi is of uit verhouding.

Nu weet ik uiteraard wel dat je fonts volledig kan aanpassen binnen de meeste distro's, maar heb zelf nooit het geduld gehad om te pielen en zoeken naar een fijne instelling die fijn is om te lezen en te werken met code.

Dit kan helemaal aan mij liggen, doet het wellicht ook :) Maar het is fijn om te zien dat er een distro is op Ubuntu basis die dit gewoon mooi doet! Ik ga 'm in de gaten houden...

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Afgelopen weekend toch maar de stap genomen om m'n harde schijf opnieuw te partitioneren en elementary OS erop te zetten. Na een aantal dagen er mee werken moet ik zeggen dat het me uitsteken bevalt. Over het algemeen super stabiel en erg snel. Zo af en toe een crash/bug report van een eOS app zelf, maar geen grote problemen verder. Als mailclient heb ik nu Thunderbird ingesteld, wat overigens netjes integreert met de messaging indicator.

TL;DR: eOS geïnstalleerd als main-OS en er erg tevreden mee!

edit: Ik gebruik ook Firefox ipv Midori ivm de ontbrekende flash ondersteuning (jammer eigenlijk dat flash nog zoveel gebruikt wordt :+). Verder op Firefox wat plugins gezet zodat de titelbalk weg is. Als editor gebruik ik gewoon scratch, werkt prima! Omdat ik wel erg gewend ben om 'gedit' te typen en het makkelijker is dan 'scratch-text-editor' om een file te openen heb ik in /usr/bin een symbolic link aangemaakt zodat scratch opstart als ik 'gedit' typ ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Thedr op 21-12-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
@Thedr: ik heb inderdaad ook Thunderbird geïnstalleerd als mailclient, bij mij werkt die ook erg goed. Ook een aantal andere programma's heb ik verwisseld voor wat ik gewend was, zo heb ik toch maar firefox gedownload i.p.v. midori, en gedit i.p.v. scratch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Scratch werkt best goed, is het niet stabiel genoeg? Midori crasht bij nog weleens.

Ik vind de hele omgeving trouwens super, dit is eigenlijk iets dat ik al een hele tijd miste in een Linux-omgeving: logica. Ook dat veel dingen te wijzigen zijn via een dconf/gconf editor is een erge mooie optie. Het is gewoon vreemd dat ik bij de originele Mutter geen effecten (scherm sluiten/min., max., etc.) kan instellen, terwijl dit met Gala wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Scratch werkt inderdaad best goed, ik was gedit alleen gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Eindelijk de tijd gehad om dit als dual-boot te installeren naast win8, gebruikmakend van de win8 bootloader i.p.v. grub. (Gebruik toch grotendeels windows voor allerlei applicaties.)

Ik heb die Groupy of w/e standaard email applicatie er direct afgedonderd en er Thunderbird opgezet. Het mist gewoon teveel features om echt handig te zijn. Gewoon Chrome er weer opgezet i.p.v. Midori.

Ik moet zeggen het werkt echt heerlijk, alleen die alternatieve sluitknop en dat rare applicatiemenu dat blijft hangen is even wennen. Ik heb nu mijn corners ingesteld zodat als ik rechtsboven hover de applicatie geminimaliseerd wordt, en rechtsonder de boel sluit. Dat werkt prima.

Voor de rest ben ik natuurlijk nog volop aan het customizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
@Chrotenise: inderdaad, het blijft mooi aan linux dat je het gewoon naar je hand kunt zetten :) Wat bedoel je met dat het applicatiemenu blijft hangen?

Ik heb nu de zoekfunctie ontdekt in Slingshot. Misschien is het allang bekend, maar ik vind het wel mooi! Hij past helemaal in de stijl van elementary, en is erg overzichtelijk!

http://tweakers.net/ext/f...jIl/full.png?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Jakkus schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 11:35:
@Chrotenise: inderdaad, het blijft mooi aan linux dat je het gewoon naar je hand kunt zetten :) Wat bedoel je met dat het applicatiemenu blijft hangen?

Ik heb nu de zoekfunctie ontdekt in Slingshot. Misschien is het allang bekend, maar ik vind het wel mooi! Hij past helemaal in de stijl van elementary, en is erg overzichtelijk!

http://tweakers.net/ext/f...jIl/full.png?nohitcount=1
Ik denk dat Chrotenise bedoelt dat als je Slingshot geopend hebt door op Applications/Toepassingen te klikken hij niet verwijnt zonder weer op Applications te klikken (ergens anders klikken helpt niet om te sluiten). Als je Slingshot oproept met Super+Space sluit hij wel als je ergens anders in het scherm klikt. Lijkt me nog een te pletten beestje eerlijk gezegd. Ik erger me er soms ook aan, hoewel ik het meestal met de sneltoets oproep en er dus geen last van heb.
Die zoekfunctie vind ik een eerste vereiste voor iedere zichzelf respecterende launcher. Maar hij werkt in eOS bliksemsnel en is inderdaad erg mooi geïmplementeerd. Absoluut geen klagen daarover, integendeel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Hier sluit slingshot wel gewoon als ik ergens anders klik, behalve in het reepje tussen de bovenkant van slingshot en de onderkant van het panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik ga eens proberen hoe Slingshot reageert. Heb in men hoofd zitten dat het gewoon blijft opstaan, ook al klik je op een ander scherm. Weer op Applicaties klikken werkt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Hmm ben hier nog eens even aan het proberen. Hij reageert nogal onconsistent. Soms sluit ie wel, maar meestal niet :S Lijkt me toch echt een bug. Ik ga het maar eens rapporteren, mocht dat nog niet gebeurd zijn.

edit: Kon nog geen bestaande bug hierover vinden. Nog eens eea getest, er klopt geen hout van... ook dubbelklikken geeft vreemd gedrag. Sowieso reageert Slingshot in die gevallen iedere keer anders. Dus maar even een bugreport aangemaakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Thedr op 30-12-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik ben momenteel een beetje aan het testen met lichtgewicht distros gebaseerd op Ubuntu.
Ik heb Lubuntu en Bodhi Linux geprobeerd. Van die twee spreekt Bodhi mij het meest aan.
Maar Elementary OS Luna ziet er toch wel een stuk strakker uit!
Ga ik dus ook testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:32
Van Bodhi komt zeer binnenkort versie 2.2.0 uit. Ik ben ook over op Elementary, en het bevalt me prima! Het feit dat eOS op Ubuntu 12.04 gebaseerd is verhelpt bij mij ook wat issues die ik met 12.10 heb. Ben benieuwd hoever eOS het gaat schoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik ben ook erg benieuwd! Ik heb Elementary gisteren op mijn netbook geïnstalleerd waar ik eerst Ubuntu 12.10 op had staan. Ik zat te twijfelen om het te doen, omdat ik niet zeker wist of het er wel echt op vooruit zou gaan. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, hij reageert een stuk sneller dan met Ubuntu (en nog een stuk sneller dan met Windows 7 Starter)! Op Ubuntu vond ik het applications-menu van unity op mijn netbook erg log, bij Elementary is dat nu juist erg overzichtelijk, zelfs op mijn netbook.

Het viel me ook op dat er in de beta-versie ook een mogelijkheid is in het configuratiemenu om bepaalde acties in te stellen als je je muis naar een bepaalde hoek laat gaan. Ik heb op mijn pc de daily build staan, maar daar was dat nog niet ingevoerd. Ook zijn de instellingen voor het dock nu makkelijker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik gebruik nu Elementary al een paar dagen. Werkt prettig!
Allemaal heel strak en eenvoudig.
Wel even wennen dat er geen minimaliseer knop meer is op de vensters.

Wel al een paar keer programma's gehad die helemaal blijven hangen. Vooral het Software Center en Darktable.

Bodhi Linux is wel wat leuker om mee te knustelen (dat ziet er standaard ook niet uit). En is nog meer lichtgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
@leendertv: ik miste de minimaliseerknop in het begin ook. Je kunt wel minimaliseren door op het incoontje te klikken in de dock.

In plaats van het Softwarecenter heb ik zelf synaptic geïnstalleerd, die ben ik nog gewend van Ubuntu vroeger, en werkt voor mijn gevoel altijd wat stabieler en overzichtelijker :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jakkus op 22-06-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riotvan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-01 15:06
Ze hebben de minimize nu ook in de theme gezet, hij was wel al aanwezig. Alleen staat hij standaard niet aan; Via Dconf-editor naar org>pantheon>desktop>gala>appearance en hem daarbij zetten. Je kunt ook daar de boel een andere plek geven bijv. :minimize,maximize,close

Echt een mooie distro, ik heb er al verschillende familie leden blij mee gemaakt. Zelfs mijn oom van 67 was er al heel snel aan gewend na lang een windows gebruiker te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Hallo allemaal,

Op de site http://elementaryluna.blogspot.nl/ staan nog allemaal interessante dingen over Elementary OS. Zo staat er een guide over hoe je sommige dingen in Elementary OS kunt tweaken (voor tweakers wel interessant dus!): https://docs.google.com/d...lhhMhnyiXLrKk4/edit?pli=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Jakkus schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:51:
Hallo allemaal,

Thanks voor de link. :)

Bouquin - Word processor designed for Pantheon Desktop: Hopelijk wordt dit eindelijk een goede en fijne Word editor voor de Linux Desktop. Kan niet wachten. :)

Vind zowieso dat ze goed bezig zijn. Alleen dat er geen releasedatum bekend is, wil ik nog niet overstappen. Zeker nog met alle grote veranderingen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Nog even een aanvulling, die mensen met een Nvidia-kaart misschien kan helpen (ik weet niet of anderen het ook hebben, maar ik meld het toch even): ik merkte dat op één van mijn pc´s de letters in Elementary OS slechter leesbaar waren dan op een andere, terwijl ze hetzelfde beeldscherm hebben. Ik dacht eerst dat het aan het beeldscherm lag, maar op Windows geeft hij goed beeld. Nu heb ik een ander stuurprogramma geïnstalleerd, en sindsdien werkt het wel goed. Ik had eerst de standaard aanbevolen Nvidia-driver geïnstalleerd (versie current), en heb nu de tweede in het rijtje geïnstalleerd (post release updates, versie current-updates). Mijn grafische kaart is een Nvidia GTS260.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:53
Sinds vandaag heb ik ook het Elementary OS en wat een verademing is het os zeg.
Strak en snel. Helaas hier en daar wat bugs zoals geluid niet werkend. Maarja dat zat bij ubuntu er ook al in en aangezien het gebaseerd is op ubuntu.

Maarja ben er heel blij mee, als je hun blog leest dan zie je ook echt dat ze zich richten op de user interface en in mijn ogen lukt dat aardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Ryatzu schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 20:10:
[...]
Helaas hier en daar wat bugs zoals geluid niet werkend. Maarja dat zat bij ubuntu er ook al in en aangezien het gebaseerd is op ubuntu.
[...]
Het is natuurlijk nog een bèta release, dus in de uiteindelijke versie zullen nog een hoop bugs worden opgelost. Maar toch vind ik het ook een heel goed en bruikbaar OS, ondanks dat het nog niet af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik blijf er ook erg tevreden over, ik gebruik het nu vooral op mijn netbook.
Wat ik wel wat minder vind, is dat de site zo weinig updates krijgt, en er geen forum voor is op de site van elementary. Daardoor moet je veel zelf uitvinden. Tegelijkertijd heb ik het idee dat er onder de motorkap erg veel gebeurt, dus dat maakt het wel weer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Tussendoor: die screenshots die op die blog staan zijn echt uber sexy.. :D (knoppen/menu die in dezelfde positie zitten als de sluit/min/max. buttons.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ik ben erg benieuwd wanneer beta 2 uitkomt. Kan niet heel lang meer duren; bijna alle belangrijke features en fixes zijn klaar volgens launchpad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:22

Zjemm

...

Ben ook wel benieuwd, maar nog benieuwder of het os ook een beetje zal aan slaan bij de grotere groep gebruikers. Ik denk dat het wel die potentie heeft, mits het team voldoende pakketten kan bieden die bij het os passen. Dus simpel en mooi vorm gegeven

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zjemm schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:13:
Ben ook wel benieuwd, maar nog benieuwder of het os ook een beetje zal aan slaan bij de grotere groep gebruikers. Ik denk dat het wel die potentie heeft, mits het team voldoende pakketten kan bieden die bij het os passen. Dus simpel en mooi vorm gegeven
Mee eens. Ik denk dat vooral applicaties als Geary, Maya en Noise kritieke onderdelen zijn hierin. Er missen nog een aantal onderdelen die mij, en ik denk met mij vele anderen, er nog van weerhouden om ze te (kunnen) gebruiken: offline support voor mail van Geary, Google calendar integratie in Maya (of eigenlijk; integratie met Evolution database, wat wel gepland staat) en een grote slag qua stabiliteit voor Noise, wat hier nog nooit echt fatsoenlijk heeft gewerkt en om het minste of geringste vastloopt :(
Verder ben ik wel erg enthousiast over de snelheid, stabiliteit en vooral ook uiterlijk en usability van het geheel. Vind pantheon shell echt heerlijk werken met de dynamic desktops, Expose en Expose All :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Ben benieuwd wanneer beta 2 uit komt. Tevens ben ik ook een beetje opzoek naar een ultrabook (of in de buurt van) waar Elementary OS goed op kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Die Dell xps ultra book (staat vandaag ook op de frontpage) is wel erg netjes... Maar die prijs..... Beetje jammer

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dell is over het algemeen wel erg goed met Ubuntu en alle afgeleide daarvan. ATM ook helemaal geen problemen op mijn XPS15 L502X (moet er wel bumblebee op voor switchable GPU, maar dan heb je met de standaard batterij ook wel 4 uur op fullHD)

Kijk anders ook eens op de certification page van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ryatzu schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:22:
Ben benieuwd wanneer beta 2 uit komt. Tevens ben ik ook een beetje opzoek naar een ultrabook (of in de buurt van) waar Elementary OS goed op kan draaien.
Dit blijft ik zelf een groot nadeel vinden van dit OS. Er is geen enkele road-map aanwezig. Ze werken op basis 'when it's done', maar als gebruiker weet je nooit wanneer de final uitkomt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Dat is inderdaad een nadeel. Voordeel is natuurlijk wel dat als hij uiteindelijk echt uitkomt, hij wel echt stabiel is, en niet half af, zoals ik wel eens heb gehad met Ubuntu... En ondertussen werkt de beta ook erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Dat is wel waar maar als dat heel lang gaat duren is de onderliggende laag ( het is immers op een Ubuntu versie gebaseerd) misschien wel verouderd tegen de tijd dat het uit komt

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

gelukkig is het wel gebasseerd op een LTS van een van de grootste distro's, dus ik denk dat het nog wel een jaar of 3 duurt voor de support echt wegvalt. En je gaat me niet vertellen dat ze vanaf beta1 tot release meer dan een jaar doen. Zelfs als dat zo is hou je nog 2 jaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Je kunt aan de bug en feature reports een beetje zien/afleiden hoe snel het gaat tot de volgende milestone. Zeker de laatste tijd schiet het schijnbaar goed op en ik zie dan ook dagelijks een aantal updates binnenwaaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Nee tuurlijk dat snap ik. En wellicht als de basis goed staat, is het makkelijker bij te werken naar nieuwere versies

opensecure.nl

• Ryatzu
Ja vind het alleen jammer dat ze momenteel niet veel van ze laat horen.

• Jakkus
Ja, ik ook. Maar ik heb wel gehoord dat er een nieuwe website gaat komen, dus dan wordt dat misschien beter. (zie de tweede reactie hier: http://elementaryluna.blo...update.html#disqus_thread)

Verder vond ik deze thread toen ik die link weer even opzocht op Google:
https://plus.google.com/114635553671833442612/posts
Daarin komen wel regelmatig korte updates over wat ze doen, misschien ook leuk om te volgen :)

• Ryatzu
Ook leuk om te lezen is deze interview:
http://linux-updates.org/...lementary-os-team-member/

Progress te volgen op:
https://launchpad.net/elementary/+milestone/luna-beta2

[ Voor 25% gewijzigd door Ryatzu op 21-02-2013 09:58 ]

• Jakkus
Bedankt, leuk om dat interview te lezen! Als je die lijst zo ziet, zijn ze inderdaad niet ver meer van beta2 verwijderd...

• Ryatzu
Nee klopt. Een aantal bugs blijven nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Kom hier via het Ubuntu-topic, waar ik mij een beetje beklaagde over het gebrek aan eye-candy in de standaard Ubuntu-release. Dit ziet er dus veelbelovend uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntoDevel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-02 07:53
Voor mijn Asus 1201N netbook was ik op zoek naar een OS dat nog een beetje fatsoenlijk draaide. Ubuntu was niet vooruit te branden en ook Mint liet te wensen over. Eergisteren stuitte ik op Elementary OS en ik was direct enthousiast over de user interface. Na de eenvoudige installatie (die we ook al gewend waren van Ubuntu) draait hij nu als een zonnetje. Alles is heerlijk snappy en de netbook komt weer tot leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Herkenbaar, heerlijk hoe snel het draait op een netbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Zit nu ff met de laatste versie te spelen maar man man wat is er met dat font aan de hand in midori?

Als ik bijvoorbeeld google open, dan is alle tekst in de knoppen enorm groot, en het overall font is ook erg groot.

Die laatste is wel te verkleinen maar het font binnen de knoppen niet.

eens kijken of ik een andere browser kan installeren

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ook elementary maar eens (langs sparky) geinstalleerd.

Grafisch ziet er zeker niet verkeerd uit, mis wel de vrijheid om zaken aan te passen, maar voor 1e public beta werkt het aardig. zeker een smaak ubuntu om in de gaten te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 21:40

neanderthaler

Are friends electric?

Zijn die windowborders en -knoppen nog wel te wijzigen? Vind ik niet zo denderend:

Afbeeldingslocatie: http://elementaryos.org/sites/default/files/user/5/medthumb_noise-screenshot.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
neanderthaler schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:59:
Zijn die windowborders en -knoppen nog wel te wijzigen? Vind ik niet zo denderend:

[afbeelding]
Ja, zijn te wijzigen via de dconf editor. Er is (nog) geen tooltje voor beschibaar.
Heb zelf overigens niet de neiging; vind het er wel prima uitzien zo.

Heb gisteren eOS geïnstalleerd op een oude laptop om als servertje te laten draaien. Laptop is een Acer Aspire 5051 met 2GHz Turion processor; draait als een trein, zeker gezien de al redelijk oude hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik heb em ook op mijn vrij recente EliteBook 8760w draaien en dat gaat als een speer, waar ik me alleen helemaal kapot aan erger is het wachten tot de netwerkconfig misgaat... ik heb een SSD in mijn machine juist om snel te booten. Heeft iemand enige idee of ik dat kan aanpassen? :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Is het mogelijk om deze DE ook op een huidige debian te gebruiken?

Afgelopen 2 dagen mee zitten spelen, bevalt me wel. Mis bepaalde features, en mis het minimaliseren knopje en close liever rechts gehad. Maar na 2 dagen prutsen went het wel.

Soms dat de dockbar niet naboven komt, of na een screensaver/screenlock dat je bar er wel is, maar niet wordt weergegeven. Icoontjes zijn wel actief en klikbaar, maar niet zichtbaar :(. Dan zonder screensaver shit, en dan heb je dat 'probleem' ook niet meer.

Flash lijkt ie soms compleet kwijt te zijn. Ene keer werkt het perfect, andere keer (zelfde pagina) geen inhoud en wordt verzocht flashplayer te downloaden. Nu chromium erop gezet, maar die heeft hetzelfde; soms wel flash, soms geen flash (weird)

Misschien regulier gnome3 maar weer eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ha, ja die Dockbar heb ik soms ook last van. Vooral onder VMWare als guest OS doet ie af en toe extreem raar. Komt bij dat ik in mijn laptop dus een ATI kaart heb zitten wat dus helemaal prut werkt samen met eOS. Denk dat ik het binnenkort ook even op mijn thuis doos ga zetten met nVidia d'r in. Dat zal allicht beter werken (hoop ik).

Dual screen doet 't bv niet bij de ATI kaart :(

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
WhizzCat schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 14:39:
Ik heb em ook op mijn vrij recente EliteBook 8760w draaien en dat gaat als een speer, waar ik me alleen helemaal kapot aan erger is het wachten tot de netwerkconfig misgaat... ik heb een SSD in mijn machine juist om snel te booten. Heeft iemand enige idee of ik dat kan aanpassen? :P
Hoe bedoel met je met netwerkconfig? Gebruik je DHCP op die interface?
himlims_ schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:46:
Afgelopen 2 dagen mee zitten spelen, bevalt me wel. Mis bepaalde features, en mis het minimaliseren knopje en close liever rechts gehad. Maar na 2 dagen prutsen went het wel.

Soms dat de dockbar niet naboven komt, of na een screensaver/screenlock dat je bar er wel is, maar niet wordt weergegeven. Icoontjes zijn wel actief en klikbaar, maar niet zichtbaar :(. Dan zonder screensaver shit, en dan heb je dat 'probleem' ook niet meer.

Flash lijkt ie soms compleet kwijt te zijn. Ene keer werkt het perfect, andere keer (zelfde pagina) geen inhoud en wordt verzocht flashplayer te downloaden. Nu chromium erop gezet, maar die heeft hetzelfde; soms wel flash, soms geen flash (weird)
Je zou via dconf-editor de 'knoppen' kunnen wijzigen van volgorde. Ik weet even de volgorde niet uit men hoofd, maar volgensmij zit het ergens onder ../wm

Dat probleem met de dockbar (Plank) heb ik ook. Vreemd is dat ik het sommige dagen helemaal niet heb en andere dagen weer wel. Logs geven geen helpende info, zelfde als ik Plank via de terminal uitvoer. Geen debug-message. :(
Misschien een GPU-rendering probleem?

Welke flash-versie is geïnstalleerd? Heb je al geprobeerd deze handmatig te installeren/updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik las hier wel over een bug waarbij de indicators van het bovenpaneel verdwijnen na een slaapstand. Misschien is dat hetzelfde probleem? Anders kun je het misschien ook als bug aangeven.
https://bugs.launchpad.net/wingpanel/+bug/1073505

Helpt het misschien om ´plank --replace´ te typen in de terminal, of om af te melden en weer aan te melden?

Wat nog wel leuk is, trouwens: bij mij is Plank ineens veranderd: eerst was de ondergrond wit, en nu donker. Hebben jullie dat ook? Het kan er ook mee te maken hebben dat ik de Daily Build heb, misschien.

[ Voor 41% gewijzigd door Jakkus op 03-04-2013 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Even een kick :)

Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat met Elementary. Als ik naar de lijst met bugs kijk die voor Beta 2 nog verholpen moeten worden, wordt dat lijstje steeds kleiner:

Verder een leuk nieuwtje: Luna heeft nieuwe icons en een nieuwe update voor het GTK-theme:
http://elementaryos.org/j...ary-gtk-theme-33-released
http://elementaryos.org/journal/new-folder-icons-luna

Ik ben nu aan het updaten (weer een tijdje niet op elementary gezeten), ik ben benieuwd of het veel verschil maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Ziet er goed uit, binnenkort elementary maar weer eens proberen! Het bleef een tijdje stil maar zo te zien wordt er nog steeds hard gewerkt achter de schermen. Deze distro heeft volgens mij steeds meer potentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Er wordt (met name ook achter de schermen) volgens mij hard gewerkt. Maar ook de visuele updates van de laatste week(en) zien er echt super uit. Langzaamaan wordt het steeds meer een consistent geheel. Jammer alleen dat Geary de target op Indiegogo niet gaat halen (naar mijn mening wel een beetje eigen schuld; ze hebben wel erg hoog ingezet). Het is wat mij betreft vooral wachten tot de integratie van Maya en Gmail goed gaat en Noise wat stabieler is; dat loopt bij mij om de haverklap vast; ik gebruikt het dus in principe niet.
Denk dat Luna Beta2 er snel aan zit te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Review van dedoimedo, een dude die behoorlijk wat distro reviews gedaan heeft: http://www.dedoimedo.com/computers/elementary-beta.html

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:17
Elementary OS ziet er erg goed uit inderdaad. Heb het youtube filmpje gekeken waarin de userinterface gedemonstreerd wordt. Dit is een distro die ik in de gaten ga houden. Maar ik wacht wel tot het uit de beta fase is voordat ik het op mijn computer installeer. :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkus
Ik denk ook dat beta 2 er snel aankomt, er zijn alweer een paar minder bugs dan gisteren!

Die review van dedoimedo is goed, hij kijkt er wel goed kritisch naar. Alleen jammer dat hij er niet echt bij vertelt op wat voor systeem hij het heeft geprobeerd, en welke versie. Ik ben wel benieuwd of dat nog uitmaakt. Op de computers waar ik zelf achter zit liep ik soms wel tegen dezelfde dingen als hij aan, maar dat was vaak makkelijk te verhelpen (al is het natuurlijk beter als bugs helemaal niet voorkomen). En ik vraag me af wat hij mist bij Files, daar gaat hij verder niet op in. En voor het minimaliseren is geen knop, maar als je op het icon in het dock klikt minimaliseert hij wel.

Noise gebruikte ik eerst ook niet, nu gaat het bij mij al een stuk beter. Het enige wat ik vreemd vind is de shuffle: als ik alle nummers afspeel en shuffle doe, speelt hij nog steeds album voor album af (al worden de nummers binnen de albums wel op willekeurige volgorde afgespeeld).

Edit, 29 april 2013:
Nog maar 1 bug te gaan!

[ Voor 5% gewijzigd door Jakkus op 29-04-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Nice nice nice! Laat maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Blijkbaar hebben ze de nieuwe beta al klaar liggen?
Genaamd Rico:
http://sourceforge.net/projects/elementaryos/files/unstable/

EDIT:: Helaas ben ik totaal niet blij geworden met de laatste release.
Blijkbaar hebben ze alle dependencies weg gehaald waardoor ik onderandere geen vlc etc kon installeren....

Ik ga maar eens ubuntu gnome remix proberen.

[ Voor 47% gewijzigd door Ryatzu op 05-05-2013 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Jup! Nu ook officieel beta 2 aangekondigd: http://elementaryos.org/journal/luna-beta-2-released

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Vernieuwingen in Beta 2 zien er goed uit! Ben elementary nu aan het bijwerken, ben benieuwd. Je merkt dat ze nu al wat meer focussen op wat kleinere bugs en details en dat het geheel al redelijk goed in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Toch maar de beta 2 geprobeerd. Eerste goeie op Ubuntu gebaseerde os die geen crashende graficus drivers geeft. En alles werkt out of the box op me macbook pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ryatzu schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:06:
Toch maar de beta 2 geprobeerd. Eerste goeie op Ubuntu gebaseerde os die geen crashende graficus drivers geeft. En alles werkt out of the box op me macbook pro
Hmm, misschien dan toch installeren op mijn desktop. De AMD kaart werkt prima onder windows, maar onder Linux... drama (zowel proprietary als OS). Dat en mijn webcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Geweldig, steam werkt er goed op en kan zelfs WoW via crossover draaien.
Nu nog starcraft/diablo proberen en dan ben ik wel gesettled met games voorlopig.

Er zijn wat leuke commando's in luna.

[ Voor 15% gewijzigd door Ryatzu op 08-05-2013 08:30 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste