If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Het is dat ik iets te veel games heb die niet op Linux draaien, anders zou dit zeer waarschijnlijk mijn primaire OS zijn op mijn PC.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
VLC werkt weer ja. Voor een upgrade moet je dit uitvoeren:Jakkus schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:29:
Mooi dat je het toch geprobeerd hebt! Is het nog gelukt met VLC?
Ik heb geprobeerd te upgraden, maar hij update alleen individuele bugs. Zou de beta 2 er dan al automatisch bij in zitten, of zou ik die nog apart moeten upgraden op de een of andere manier?
apt-get update && apt-get dist-upgrade
Ik zou zeggen check crossover en kijk of de games die je speel compatible zijnNakebod schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:58:
Binnenkort mijn antieke hacktop weer eens aangooien, oud ding met weinig up2date specs, maar ongelofelijk hoe soepel ElemantaryOS daar op draait.
Het is dat ik iets te veel games heb die niet op Linux draaien, anders zou dit zeer waarschijnlijk mijn primaire OS zijn op mijn PC.
Ik moet zeggen dat Slingshot nu al beter werkt op mijn netbook. Eerst kreeg ik als één menu te vol stond niet alles te zien als ik bijv. bij 'Spelletjes' keek, en moest ik uitwijken naar het globale menu. Nu werkt dat weer helemaal top
Edit: En de willekeurige volgorde van Noise (nu: Music) werkt nu ook beter.
[ Voor 11% gewijzigd door Jakkus op 08-05-2013 13:44 ]
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Die combo is in de terminal gereserveerd voor wisselen tussen verschillende tabs, waardoor het wisselen van een aantal kanalen dus niet meer goed gaat naar mate je meer tabs open hebt staan.
Dat ik alt-1 niet heb is nog het minst irritant, dat is toch maar het status window. De rest is gewoon vervelend
@ Ryatzu: Ben nu aan het testen met Crossover. Portal2 werkt iig, al heb ik het idee dat ie soms wat kleine hickupjes heeft. Heb nu wel 2 Steam clients
Origin krijg ik niet goed geïnstalleerd, en daarnaast is BF3 "known not to work". Dus veel nut heeft dat ook niet
http://www.elementaryupdate.com/
Wijzigen weet ik niet, maar via Dconf-editor -> org -> Pantheon -> Terminal -> Settings kun je in elk geval "Alt changes tab" uitzetten. Met het keyboard van tabblad wisselen in de terminal kun je vervolgens nog wel doen met Ctrl + Shift + Links/Rechts.Nakebod schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 12:18:
Iemand enig idee of je in de standaard terminal de hotkeys kan aanpassen? Ik gebruik veel IRSSI, en wisselen tussen kanalen is met alt-nummer.
Die combo is in de terminal gereserveerd voor wisselen tussen verschillende tabs, waardoor het wisselen van een aantal kanalen dus niet meer goed gaat naar mate je meer tabs open hebt staan.
Dat ik alt-1 niet heb is nog het minst irritant, dat is toch maar het status window. De rest is gewoon vervelend
Andere workaround was in irssi esc+nummer te gebruiken, maar dan heb ik weer verschillende devices/ssh clients/terminals die allemaal iets anders doen om te wisselen tussen kanalen, dus dat wilde ik voorkomen
En RoelandO, ik bedoelde inderdaad de Dconf-editor, ik zat al te twijfelen
[ Voor 40% gewijzigd door Jakkus op 10-05-2013 20:27 ]
edit: na enkele keren opstarten en eerdere kernels installeren blijkt dat er bij alles boven 3.4 een flinke toename in zowel verbruik als temperatuur is. Schijnbaar een of ander Sandybridge bug. Van standaard 13W naar dikke 25W met 3.5, 3.8 en 3.9

Ik houd het voorlopig weer ff bij 3.4
[ Voor 43% gewijzigd door Thedr op 12-05-2013 00:04 ]
Is wel even wennen als Linux-n00b aan die bevestigingen die je iedere keer moet geven bij wijzigingen, was een soort Vista-ervaring.
Net een klein probleempje gevonden bij ´Music´ (vroeger Noise), als ik op ´volgende´ wil klikken, gaat hij steeds automatisch op pauze.
Ook heb ik Firefox aangepast, zodat het nu meer in de Elementary-stijl past. En dat werkt lekker!
En ik heb de applicatie ´Birdie´ voor Twitter geïnstalleerd, ook die werkt super.

Verder ben ik erachter gekomen dat als ik een standaard achtergrond gebruik, het aanmeldscherm ook een achtergrond heeft, maar als ik een eigen achtergrond gebruik is het achtergrondscherm bij het aanmelden zwart.
Conky werkt overigens prima onder elementary, ik zie geen reden om over te stappen op Gazette.
Hier zie je links onderin mijn huidige Conky

Ik zal die elementaryupdate ook eens bij gaan houden, toch leuk om op de hoogte te blijven. Ik kijk erg uit naar de toevoeging van synchronisatie in Maya (de agenda app). Zonder sync is het ontzettend nutteloos vind ik...
Hebben jullie deze designs trouwens al gezien?
Dat design voor Maya ziet er echt fantastisch uit, met name ook de integratieStevie-P schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 00:46:
Vreemd dat van die achtergrond. Ik gebruik een achtergrond die niet standaard is, maar zie deze ook tijdens het aanmeldscherm. Lijkt me dus een bug in jouw geval.
Conky werkt overigens prima onder elementary, ik zie geen reden om over te stappen op Gazette.
Hier zie je links onderin mijn huidige Conky
[afbeelding]
Ik zal die elementaryupdate ook eens bij gaan houden, toch leuk om op de hoogte te blijven. Ik kijk erg uit naar de toevoeging van synchronisatie in Maya (de agenda app). Zonder sync is het ontzettend nutteloos vind ik...
Hebben jullie deze designs trouwens al gezien?
Die conky ziet er nice uit, maar conky gebruikt bij mij ook al snel +- 15Mb...
http://www.elementaryupda...e-to-find-elementary.html
Let op met dist-upgrade; dat kan meer kapot maken dan je lief is! Ubuntu (en afgeleiden) hebben ook het commando "do-release-upgrade" wat de defacto standaard is.Ryatzu schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:54:
[...]
VLC werkt weer ja. Voor een upgrade moet je dit uitvoeren:
apt-get update && apt-get dist-upgrade
Heb je wel een idee wat dist-upgrade doet? Ik heb bij Ubuntu en Debian meerdere keren 't verschil bekeken en het is echt niet zo destructief als dat je zegt. Want zeg nou zelf, hoeveel kan je nou slopen als je een nieuwe kernel versie installeert? Of packages die nieuwe dependencies nodig hebben? Je gaat echt niet van release 1 naar release 2, of in geval van Ubuntu van 12.10 naar 13.04 met een apt-get dist-upgrade.sfranken schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:52:
[...]
Let op met dist-upgrade; dat kan meer kapot maken dan je lief is! Ubuntu (en afgeleiden) hebben ook het commando "do-release-upgrade" wat de defacto standaard is.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ja ik weet wat dist-upgrade doet; het upgrade alle beschikbare package binnen je gekozen "branch" (precise, saucy, wheezy bijvoorbeeld). Ik heb het op testing servers meerdere keren gehad dat een dist-upgrade het hele boeltje de soep in draaide; gelukkig was de gemaakte backup zo teruggezet. Maar pas er wel mee op, soms kun je in dependancy hell terecht komen. Ik zeg niet dat het vaak gebeurt maar het kan gebeuren.Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:09:
[...]
Heb je wel een idee wat dist-upgrade doet? Ik heb bij Ubuntu en Debian meerdere keren 't verschil bekeken en het is echt niet zo destructief als dat je zegt. Want zeg nou zelf, hoeveel kan je nou slopen als je een nieuwe kernel versie installeert? Of packages die nieuwe dependencies nodig hebben? Je gaat echt niet van release 1 naar release 2, of in geval van Ubuntu van 12.10 naar 13.04 met een apt-get dist-upgrade.
do-release-upgrade is er om van 12.04 naar 12.10 te gaan, en daar reageerde ik op. Iemand opperde dat "apt-get dist-upgrade" de upgrade van 12.04 naar 12.10 (of in dit geval beta 1 naar beta 2) zou doen; dat is niet zo.
Of ik heb het verkeerd geïnterpreteerd.
Offtopic
Ik vind de toon die je gebruikt nou niet écht vriendelijk. Ik geef gewoon advies a.d.h.v eigen ervaringen en dan krijg ik een neerbuigende reactie? Ik vind het niet echt beleefd van je - maar dat zal wel aan mij liggen.
Beide een beetje. In geval van Elementary is er nog geen verschil tussen releases en upgrade je vanzelf van beta 1 naar beta 2 als je alle packages bijwerkt. Net zoals je bij een Ubuntu beta naar RC gaat, om uiteindelijk de 'final' release te krijgen. Je hoeft geen repo te veranderen tenslotte.sfranken schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:43:
[...]
Ja ik weet wat dist-upgrade doet; het upgrade alle beschikbare package binnen je gekozen "branch" (precise, saucy, wheezy bijvoorbeeld). Ik heb het op testing servers meerdere keren gehad dat een dist-upgrade het hele boeltje de soep in draaide; gelukkig was de gemaakte backup zo teruggezet. Maar pas er wel mee op, soms kun je in dependancy hell terecht komen. Ik zeg niet dat het vaak gebeurt maar het kan gebeuren.
do-release-upgrade is er om van 12.04 naar 12.10 te gaan, en daar reageerde ik op. Iemand opperde dat "apt-get dist-upgrade" de upgrade van 12.04 naar 12.10 (of in dit geval beta 1 naar beta 2) zou doen; dat is niet zo.
Of ik heb het verkeerd geïnterpreteerd.
Ik schijn de slechte gewoonte te hebben om dingen dubbelzinnig te schrijven. Hierdoor kan je het op een andere manier lezen dan ik bedoel. Graag het in een positiever licht lezen, dat zou al iets van de negativiteit moeten weghalen. Het is namelijk niet negatief bedoeld. Ik wilde enkel wat uitleggen en helder maken voor hen die de fout in gaan met de dist-upgrade omschrijving.Offtopic
Ik vind de toon die je gebruikt nou niet écht vriendelijk. Ik geef gewoon advies a.d.h.v eigen ervaringen en dan krijg ik een neerbuigende reactie? Ik vind het niet echt beleefd van je - maar dat zal wel aan mij liggen.
Ah. Helder. Zie regel 1 en 2 (halverwege de pagina). Als tip.Hero of Time schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:51:
[...]
Ik schijn de slechte gewoonte te hebben om dingen dubbelzinnig te schrijven. Hierdoor kan je het op een andere manier lezen dan ik bedoel. Graag het in een positiever licht lezen, dat zou al iets van de negativiteit moeten weghalen. Het is namelijk niet negatief bedoeld. Ik wilde enkel wat uitleggen en helder maken voor hen die de fout in gaan met de dist-upgrade omschrijving.
Hebben Debian-fanboys wel vaker last vanHero of Time schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:51:
Al ken ik dan wel woorden, maar net niet de juiste om de toon goed te zetten.
Wat geeft Elementary OS nu eigenlijk voor voordelen ten opzichte van andere distro's? Wat zou een reden kunnen zijn om dit OS te proberen? Ik kan het namelijk niet echt ontdekken om heel eerlijk te zijn...
Vicariously I live while the whole world dies
Het is lichtgewicht en gebaseerd op Ubuntu, dus installatie e.d. gaan snel en werken goed. Wat ik één van de grote pluspunten aan het OS vind, is dat ze alles integreren in dezelfde lay-out. Daardoor kom je overal dezelfde look tegen, wat best wel prettig werkt. En dat gaat verder dan wat schermranden of effecten, elementery heeft echt zijn eigen stijl. De ontwikkelaars focussen zich volgens mij vooral op gebruiksvriendelijkheid en dat werkt goed.Vicarious schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 18:32:
[...]
Wat geeft Elementary OS nu eigenlijk voor voordelen ten opzichte van andere distro's? Wat zou een reden kunnen zijn om dit OS te proberen? Ik kan het namelijk niet echt ontdekken om heel eerlijk te zijn...
Ik gebruik nog steeds Linux Mint, maar deze distro houd ik met een schuin oog in de gaten. Het is nog in de beta-fase en daarom nog niet altijd even stabiel, al moet ik zeggen dat het best vloeiend draait in m'n VM. Ik denk dat, mits de ontwikkeling niet stil komt te liggen, dit OS wel kans heeft om een grote(re) gebruikersschare te krijgen.
Verder heb ik nog een vraag, misschien weet een van jullie daar antwoord op. Ik heb al een tijdje een probleem op mijn beide laptops. Als ik Elementary aan heb staan en ik sluit de laptop helemaal af, loopt de accu toch langzaam leeg. Na een weekend zonder stroom met de laptop uit is de accu helemaal flat. Ik heb op internet al gezocht maar kan de oplossing niet vinden. Het enige wat ik vond was dat een kernel van een paar jaar terug dit probleem had. Is er nog iemand die het herkent, of heeft iemand een oplossing?
En voor de informatie: op dezelfde laptops heb ik ook Windows staan, en daarbij loopt de accu niet leeg als ik ze afsluit. Dus het is geen hardwarematig probleem.
[ Voor 45% gewijzigd door Jakkus op 05-06-2013 09:15 ]
Vreemd, ik heb hier nooit last van met de huidige beta 2. Wat voor laptop betreft het? Ik test het op een 4 jaar oude Packard Bell laptop, en uit is daar ook echt uit.Jakkus schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:12:
Ik heb hem wel echt afgesloten, ik zet mijn laptops eigenlijk nooit in de slaapstand. Maar dat met die accu zal ik eens proberen, dat zou best wel kunnen werken. Het blijft dan toch nog een workaround: liefst zou ik het probleem gewoon verhelpen.
En voor de informatie: op dezelfde laptops heb ik ook Windows staan, en daarbij loopt de accu niet leeg als ik ze afsluit. Dus het is geen hardwarematig probleem.
http://www.elementaryupda...ery-life-with-laptop.html
Denk je dat dat nog verschil moet uitmaken? Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik het verwijder.
PS: Laat maar, ik zie nu dat ik het al verwijderd had. Dat maakt dus geen verschil.
[ Voor 13% gewijzigd door Jakkus op 11-06-2013 14:53 ]
Ha! Dat viel mij dus ook al op. Ik gebruik Elementary OS op een HP 6910p en maak hetzelfde mee; accu loopt dus steeds leeg wanneer de laptop echt uit is.Jakkus schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:22:
Ik gebruik Elementary vooral op mijn laptops (een gewone en een netbook). Daarbij vind ik het grootste voordeel dat het een erg snelle en lichte distro is, en inderdaad ook de looks. Gewoon lekker simpel, terwijl het er ook mooi uitziet. Dat vind ik een groot voordeel. Ik hield ook altijd erg van Gnome 2, en heb sinds die niet meer zoveel wordt gebruikt steeds weer gezocht naar een alternatief. Elementary is de eerste distro die ik nu alweer een half jaar geïnstalleerd heb staan en waar ik enthousiast over ben. Er zijn nog wel wat kleine bugs, zoals dat kort geleden de File manager tijdens het kopiëren ineens afsloot. Maar die wegen niet op tegen de voordelen, naar mijn mening.
Verder heb ik nog een vraag, misschien weet een van jullie daar antwoord op. Ik heb al een tijdje een probleem op mijn beide laptops. Als ik Elementary aan heb staan en ik sluit de laptop helemaal af, loopt de accu toch langzaam leeg. Na een weekend zonder stroom met de laptop uit is de accu helemaal flat. Ik heb op internet al gezocht maar kan de oplossing niet vinden. Het enige wat ik vond was dat een kernel van een paar jaar terug dit probleem had. Is er nog iemand die het herkent, of heeft iemand een oplossing?
Vond elementary een mooi os, met potentie, maar nog langer na niet geschikt voor 24/7 op de desktop. (...njah afhankelijk van je werkzaamheden)
Zie de bug-tracker: https://bugs.launchpad.ne...ch=&field.has_no_package=
lijkt toch wel eea verkeerd te gaan op dat gebied
[ Voor 43% gewijzigd door himlims_ op 12-06-2013 16:38 ]
Draai het hier al een hele tijd naar volle tevredenheid. Momenteel met kernel 3.9; draait goed, stabiel, snel en zuinig. Laptop blijft lekker koel en accuduur is uitstekend (beter dan of vergelijkbaar met Win7 iig). Natuurlijk is dat wat afhankelijk van de hardware en ondersteuning daarvan, maar voordeel is dat het in de basis gewoon Ubuntu is.himlims_ schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:37:
op andere laptop hier ook dat elementary os draaiend gehad, maar die van mij kwam niet meer uit een screensaver; moest accu eruit halen om ding weer actief te krijgen. Je zou bijna zeggen dat er iets verkeerd gaat bij standby-modus ofzo.
Vond elementary een mooi os, met potentie, maar nog langer na niet geschikt voor 24/7 op de desktop.
Zie de bug-tracker: https://bugs.launchpad.ne...ch=&field.has_no_package=
lijkt toch wel eea verkeerd te gaan op dat gebied
M'n PC draait 3.9 met de nVidia driver uit Debian Experimental (319.17). Geen enkel probleem mee, suspend werkt, heb beeld, video decoding werkt. Heb wel met de vorige driver, 304.88, na zo'n 2 maanden uptime gehad dat de module op z'n bek ging waardoor ik X moest herstarten. Oh, en dat was overigens nog met de 3.8 kernel.RoelandO schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:01:
Daari je de 3.9 kernel met proprietary drivers? Een tijd terug heb ik het namelijk zelf ook geprobeerd, maar toen liep ik tegen problemen aan met mijn NVidia-drivers en ben ik weer terug gegaan naar 3.2.
Geen idee hoe dat met Elementary zou zijn btw.
Ja draai met Bumblebee ivm Optimus/Nvidia en dan via de nvidia-current (310.14) driver.RoelandO schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:01:
Daari je de 3.9 kernel met proprietary drivers? Een tijd terug heb ik het namelijk zelf ook geprobeerd, maar toen liep ik tegen problemen aan met mijn NVidia-drivers en ben ik weer terug gegaan naar 3.2.
Hij blijft hangen met het opstarten bij battery check.
Tevens ook ubuntu geprobeerd maar dat resulteerde met het booten naar een zwart login scherm.
Hier mijn eerste ervaringen:
Installatie
Ik heb eOS op een tweede hardeschijf geinstalleerd. De eerste installatie, Windows 7, werd netjes herkend en ik heb gekozen voor de standaard optie. Installeer eOS naast de bestaande installtie van Windows 7. Toch altijd spannend ivm de aanpassing van de MBR, maar dit verliep geheel vlekkeloos.
Rebooten aan het einde van de installatie leverde bij het opnieuw booten een login prompt op... startx resulteerde in een fout waarbij werd aangegeven dat een nvidia module (137_nvidia.ko??) niet geladen kon worden.
Na een restart via de recovery en daarna maar door naar op de normale manier booten, kwam ik gelukkig terecht in de desktop omgeving. Ik denk dat een volledige shutdown en dan weer booten hetzelfde resultaat opgeleverd zou hebben.
Gebruik
Ik heb nog niet echt lang eOS kunnen testen. Vanwege de plugins en vertrouwdheid ermee, heb ik Midora snel achter mij gelaten en vervangen door de chrome browser. De .deb installeerde zonder problemen. Het icoon heb ik vervolgens vanuit 'applicaties' gesleept naar het dock onderin en kon dus heel simpel worden toegevoegd.
Music
De eigen muziekspeler 'Music' heb ik ook kort getest. In eerste instantie kreeg sloot het programma zich af bij het toevoegen van een muziek directory. Een tweede poging iets minder ver in de directorystructuur verliep vlekkeloos.
Bij Ubuntu stoorde mij de 'trage' interface nog weleens. Op Windows werkt het allemaal net wat soepeler met mijn hardware (geintegreerde nVidia 8200). Bij eOS is dit zo goed als niet aan de orde. Ik ben aangenaam verrast door de snelheid van de UI. Daarbij komt dat het er in zijn geheel allemaal goed uitziet. Eindelijk ook een OS wat met fijne lettertypes en instellingen (grootte) komt. Dat was ook nog weleens een punt van irritatie. Websites die een andere look and feel kregen, maar niet ten goede vergeleken met een Windows installatie.
Ik draai nog met de standaard nvidia drivers die eOS heeft geinstalleerd, zie ook mijn vraag hier beneden.
Pluspunten
- aantrekkelijke UI
- Snel reagerende UI
- Gebaseerd op Ubuntu, dus wat voor Ubuntu werkt (ppa of how-to's) werkt ook voor eOS.
Minpunten
- Nog volop in ontwikkeling, dus nog niet 100% stabiel (?)
Vragen:
Ik zou graag de beta drivers van nvidia willen installeren.
Maar hoe draai ik dit terug als de boel eventueel in de soep is gelopen?
Jakkus gaf aan de standaardmanier van software installeren door syncplicity te hebben vervangen. Heb je meer info over de verschillen tussen de twee?
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
Na installatie wel even X stoppen, module uit 't geheugen halen (rmmod nvidia) en X weer starten (je login manager). Of gewoon 't systeem herstarten.
Om recoveren makkelijker te maken in geval de driver 't niet doet, kan je met aptitude het via de command line fixen. Zonder argumenten krijg je een ncurses interface om packages te beheren. Zie http://www.google.com/ima...ei=RS_AUbiVF8X2sgbP74CgDA voor hoe 't eruit ziet. Hopelijk is 't niet gaar zoals ik in een paar Ubuntu releases terug zag, daar spoorde aptitude niet (packages werden 2x weergegeven etc.)
Ik dacht dat eOS ze zelf als beta bestempelde. Zal vanavond als ik thuis ben eens kijken welke info er bij staat.Hero of Time schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:00:
Waarom zou je nVidia beta drivers gaan draaien? Versie 319.23 is deze maand uitgebracht en moet 't prima doen.
Ik ben zelf Synaptic nog gewend. Een paar jaar geleden was dat de standaard software manager van Ubuntu. Ubuntu is toen overgestapt naar een grafisch mooiere software-manager, waarbij je meer info kon lezen over de programma´s die je installeert, en mensen er een waardering aan kunnen geven. Dat laatste is dus het voordeel van die software manager. Maar het grote nadeel vind ik eraan dat je niet precies kunt zien wat er gebeurt. Het enige wat je ziet is een laadbalkje, met geen enkele informatie over hoe lang het gaat duren of wat er gaande is. Als hij dan stil komt te staan, weet je niet wat er is. Daarom gebruik ik zelf nog altijd Synaptic, omdat die naar mijn idee vooral functioneel is, en doet wat hij moet doen. Het heeft dus vooral te maken met je persoonlijke voorkeur.
Nog een vraagje trouwens: waarom installeerde je chrome via een .deb, en niet via de software-manager?
[ Voor 5% gewijzigd door Jakkus op 18-06-2013 14:12 ]
Bedankt voor je toelichting. Ik kan me bij jouw keuze wel wat voorstellen.Jakkus schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:11:
Het heeft dus vooral te maken met je persoonlijke voorkeur.
Nog een vraagje trouwens: waarom installeerde je chrome via een .deb, en niet via de software-manager?
Om de tweede vraag te beantwoorden: om het snel getest te hebben of het wilde installeren. (wat nou daadwerkelijk sneller is, valt misschien nog wel te discusiëren haha).
Maar ik moet het nog even toevoegen aan de sources.list zodat de updates ook automatisch worden geïnstalleerd bij een apt-get update en apt-get upgrade.
Ik lees net je laatste zin nog eens. Zit Chrome in de software manager> Bedoel je niet Chromium? Ik heb wel gezocht, maar meen me te herinneren dat ik Chrome niet tegenkwam in de software manager...
[ Voor 12% gewijzigd door DeTjuk op 18-06-2013 14:24 . Reden: toevoeging ]
Jakkus, dat is ook waarom ik een lange tijd Synaptic heb gebruikt. Nu echter vind ik 't de dependencies niet waard en gebruik ik aptitude. Laat ook vanalles zien wat er gebeurt, alleen is deze makkelijk via SSH of zonder X te gebruiken
Alleen denk ik dat het installeren van een .deb onderhand makkelijker/sneller te doen is
Om te beginnen met LibreOffice. Het wordt steeds beter, maar heb altijd het gevoel dat ze wat achterlopen op de nieuwe toevoegingen van Office, wat uiteraard niet raar is. Dat levert/leverde nog weleens rare situaties op bij het importeren van een docx document met iets meer dan alleen maar kale tekst.
Er is ook een Office alternatief voor Linux beschikbaar waar ik een tijd geleden de shareware versie van heb gedraaid. Dat deed bepaalde dingen destijds beter dan LibreOffice. Ik vermoed dat het StarOffice was. Die hebben versie 7 gratis ter download staan: http://www.staroffice.com/
Misschien dat dit plan nog vervolg gaat krijgen: nieuws: Gerucht: Microsoft overweegt Office-versie voor Linux
Tenzei ik mij ietswat vergis
En OpenOffice is later weer geforked naar LibreOffice, al zijn die verschillen in de huidige versie nog minimaal.
Documenten van MS Office zouden an sich prima moeten werken in LibreOffice. Misschien die hele ranzige Office 2003 bestanden wat minder, maar 2007/2010/2013 zou imho geen probleem mogen zijn.
Het is dusdanig lang geleden dat ik echt niet meer weet wat voor Office document het was.
Kortom; aan mij de taak om lekker met LibreOffice te gaan stoeien.
Alvorens de drivers geinstalleerd te hebben, probeerde ik de nVidia X Server Settings app te draaien vanuit het Applications menu. Helaas verscheen er niks in beeld. Heb ik even gelaten voor wat het was.
Vervolgens via System Settings -> Additional drivers gestart.
Deze (jockey) weet mij te vertellen dat er een 304 (**experimental** beta) driver verkrijgbaar is, met de waarschuwing:
1
2
3
4
5
| WARNING: This is an unstable beta driver. This package is intended for testers and early adopters, and not recommended for production hardware. Release Notes: https://plus.google.com/u/0/118125769023950376556/posts/bHW91CsG4bP See /usr/share/doc/nvidia-experimental-304/README.txt.gz for a complete list of supported GPUs and PCIIDs |
Daarnaast kan ik ook nog versie 310 proberen. Ook met dezelfde waarschuwing.
In principe kan ik via jockey kiezen voor een "Activate" en daarmee zou de installatie moeten beginnen.
Hero of Time noemt echter een nog nieuwere driver en spreekt over een PPA. Ook daar maar eens naar kijken.
De stoute schoenen aangetrokken en via http://www.ubuntuupdates.org/ppa/ubuntu-x-swat de meest recente een redelijk recente driver geprobeerd te installeren.
Via deze PPA zou nog een nieuwere versie te installeren zijn, maar de twee IMPORTANT NOTICE vermeldingen stonden me niet zo aan, dat ik het eerst maar bij 304.84 heb gehouden. Maar bij het toevoegen van die PPA was ook dezelfde waarschuwing te lezen:
[code]If you are upgrading from one release to another with this PPA activated, please install the ppa-purge package and use it to downgrade everything in here beforehand. sudo ppa-purge ppa:ubuntu-x-swat/x-updates will do it.[/code]
Niet aan te ontkomen dus. Geeft op zich niet, kwestie van goed onthouden bij eventuele update...
Installatie verliep verder zonder problemen, Heb een apt-get install nvidia-current en nvidia-settings gedaan.
Eens kijken wat een reboot doet.
**update** we zijn er nog
nvidia X server settings doet het nu ook.
Wat ik niet snap is deze info:
Nvidia driver version: 173.14.35
Daarnaast geeft X Server Display Configuration de volgende melding:
Unable to load X Server Display Configuration page:
The NVIDIA X driver on DeTjuk-eOS-desktop:0.0 is not new
enough to support the nvidia-settings Display Configuration page.
Instellen van een andere resolutie is dus niet mogelijk.
Is de driver nu wel of niet goed geinstalleerd?
Ik heb het idee dat de oude driver nog steeds wordt gebruikt... Jockey geeft ook nog aan dat 173 geactiveerd is.
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
**update**
Gelukt, alles in de soep.
Ik dacht laat ik de driver dan maar eens via jockey proberen te installeren.
Voordat ik dat ging doen eerst maar eens de ppa verwijderen, kan ik dat niet meer vergeten te doen, door een sudo ppa-purge ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
Nou, dat heb ik geweten. Ik zag het al gebeuren, want er werden allerlei dingen verwijderd waarvan ik al de indruk had dat het vrij essentieel was voor het systeem. Het duurde dan ook niet lang voordat ik mijn netwerk verbinding niet meer kon gebruiken, allerlei gnome gedoe werd ook verwijderd, uiteraarde de nvidia-current... Een reboot leidde tot de mededeling dat de DM niet meer gestart kon worden, ook gedeinstalleerd dus.

Ga verderop deze week een nieuwe poging wagen. To be continued
eOS opnieuw geinstalleerd en deze keer gewoon via de additional drivers (jockey) 310 geinstalleerd. Dit verliep vlekkeloos, instellen van resolutie en dergelijk werkt ook. Driver versie wordt ook correct weergegeven.
[ Voor 53% gewijzigd door DeTjuk op 20-06-2013 13:18 . Reden: Toevoeging ]
Zie de technical specifactions.Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:39:
Ziet er strak uit wat zijn de minimum system requirements?
Die technical specifications zijn volgens mij nog voor Jupiter, de vorige versie van elementary OS, die nog gebasseerd was op 10.10.
Voor de vereisten van Luna, de huidige versie (nog steeds in beta overigens) kun je het best zoeken naar de vereisten van Ubuntu 12.04, waar Luna op gebasseerd is. Nu is Pantheon, de DE in Luna, wel een stuk lichter dan Unity en de installatie is standaard kaler (standaard geen office-pakket bijvoorbeeld) dus je zult met iets minder dan de specificaties voor 12.04 waarschijnlijk ook nog wel uit de voeten kunnen, maar het geeft in elk geval een goede indicatie.
Komt me bekend voor. Neem aan dat je laptop beschikt over Optimus (Intel GPU + nVidia GPU)?Ryatzu schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 08:24:
Ik krijg elementary os niet draaiend op mijn Asus N76VZ.
Hij blijft hangen met het opstarten bij battery check.
Tevens ook ubuntu geprobeerd maar dat resulteerde met het booten naar een zwart login scherm.
In dat geval even bumblebee installeren. Als je bij battery check blijft hangen kan je altijd naar vtt1 switchen met CTRL-ALT-F1. Daarop inloggen en installatie instructies volgen om bumblebee te installeren (https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee).
Klopt bedankt!Thedr schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 16:27:
[...]
Komt me bekend voor. Neem aan dat je laptop beschikt over Optimus (Intel GPU + nVidia GPU)?
In dat geval even bumblebee installeren. Als je bij battery check blijft hangen kan je altijd naar vtt1 switchen met CTRL-ALT-F1. Daarop inloggen en installatie instructies volgen om bumblebee te installeren (https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee).
Ga het proberen
http://judsonsnotes.com/n...d=37:tech-notes&Itemid=59
http://www.elementaryupda...ly-elementary-tweaks.html
Trouwens, heeft iemand enig idee of er een (goedkope) mediacenter AB is die makkelijk te gebruiken is icm eOS?
[ Voor 40% gewijzigd door neanderthaler op 20-06-2013 16:54 ]
Nice!neanderthaler schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:04:
Had zelf al tijdje Ububtu Tweak http://ubuntu-tweak.com/ in gebruik maar nu dus ook specifiek voor eOS:
Trouwens, heeft iemand enig idee of er een (goedkope) mediacenter AB is die makkelijk te gebruiken is icm eOS?
Heb volgens mij een keer uitgebreid gedocumenteerd in het Grote Ubuntu Topic hoe 12.04 + bumblebee te installeeren is op een N55SF/X5QSF. Zal ook werken bij je N76 neem ik aan. Zelfde bakkie maar dan met groot scherm
edit: gevonden, was niet in het Ubuntu topic maar een specifiek topic. Echter minder relevant omdat de procedure wat eenvoudiger is geworden.
Als je graag vanuit grafische omgeving werkt kan je het volgende proberen;
Tijdens booten druk je op F6 voor bootopties en vink je "acpi=off" aan, óf "nomodeset". Bij de eerste optie werkt je touchpad niet en heb je 'normale' graphics (van de Intel kaart), bij de tweede heb je wel touchpad maar brakke resolutie (640*480 meen ik).
edit-edit: Ik heb overigens ook de externe subwoofer aan de gang. Mocht je willen weten hoe dat moet laat maar even horen.
edit-edit-edit: no modeset -> nomodeset

[ Voor 32% gewijzigd door Thedr op 21-06-2013 13:33 ]
Bedankt voor de info. Direct even gebruik van gemaakt. Zo heb ik minimaliseren, maximaliseren en sluiten weer netjes rechts zitten, zoals het hoort
Mocht ik iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag, bovenstaande trekt me niet echt om uit te voeren.
Klopt iddDeTjuk schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:51:
Maak ik hier nou uit op dat het niet mogelijk is om snelkoppelingen op het bureaublad te krijgen: http://www.elementaryupda...s-in-elementary-luna.html
Mocht ik iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag, bovenstaande trekt me niet echt om uit te voeren.
Ja, is ergens ook wel zo, maar soms vind ik het wel handig.Thedr schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:36:
Klopt iddZie zelf geen noodzaak daarvoor. Maargoed, is persoonlijk natuurlijk.
Zeker als je wat 'achter laat' voor iemand anders. Is het direct gevonden. Maar heel erg is het nou ook weer niet.
Ik zag dat er ook een forum was. Kan nog wel wat animo gebruiken: http://elementaryforums.org/
Hopelijk krijgen we hier ook wat meer mensen enthousiast.
nomodeset is volgens mij 1 woord. Tenminste, toen ik het probeerde toen ik mijn laptop (met Optimus inderdaadThedr schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:56:
[...]
Als je graag vanuit grafische omgeving werkt kan je het volgende proberen;
Tijdens booten druk je op F6 voor bootopties en vink je "acpi=off" aan, óf "no modeset". Bij de eerste optie werkt je touchpad niet en heb je 'normale' graphics (van de Intel kaart), bij de tweede heb je wel touchpad maar brakke resolutie (640*480 meen ik).
Vicariously I live while the whole world dies
Wat ik echter nog niet heb kunnen ontdekken,hoe ik mijn mail direct kan deleten, in plaats van het te archiveren. Dat hoeft van mij niet, maar lijkt de default actie te zijn met delete, backspace en A.
Enige wat ik kan bedenken is de mail direct naar de trash map te slepen.

Is dat bij jullie ook? Op elementaryos.org lees ik er nog niks over. Het ziet er wel goed uit iig! Het is wel even wennen, maar ik denk dat dat vanzelf goedkomt.
Verder is Elementary Tweaks uitgekomen. Ik kom er nu nog niet aan toe om het uit te proberen, maar je vindt er hier meer over:
[ Voor 5% gewijzigd door Jakkus op 22-06-2013 13:09 ]
Hier is niks veranderd. Gewoon een breed wingpanel.Jakkus schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:04:
Op mijn netbook heb ik net Elementary geupdate, en nu zie ik dat de balk bovenin veranderd is:
[afbeelding]
Is dat bij jullie ook? Op elementaryos.org lees ik er nog niks over. Het ziet er wel goed uit iig! Het is wel even wennen, maar ik denk dat dat vanzelf goedkomt.
Verder is Elementary Tweaks uitgekomen. Ik kom er nu nog niet aan toe om het uit te proberen, maar je vindt er hier meer over:
Zag hier: http://www.webupd8.org/20...-style-wingpanel-for.html wel dat het mogelijk is. Vreemd eigenlijk dat het bij jou standaard is
Edit: oeps. ik (Jakkus) reageer vanaf de pc van mijn broertje, maar zie net dat hij ook een account heeft
[ Voor 29% gewijzigd door Martin1997 op 22-06-2013 14:55 ]
Edit: Overigens vind ik het nieuwe panel wel fraai (al vind ik de scherpe hoeken niet echt passen bij de rest), alleen weet ik niet of ik het ga houden. De toegevoegde waarde is er denk ik vooral als je veel met gemaximaliseerde vensters werkt en dat doe ik zelf niet zo veel. Op mij komt het nu een beetje over als een vreemd zwevend object op mijn desktop. Maar goed, ik ga het nog even aankijken.
[ Voor 30% gewijzigd door RoelandO op 22-06-2013 16:27 ]
Wat ik zelf een nadeel is, vind ik, omdat het niet zo mooi is, is dat een deel van de tekst op de titelbalk niet te zien is.
Bedankt trouwens voor de tip van de synapse-indicator! Ik heb hem nu ook geïnstalleerd.
[ Voor 32% gewijzigd door Jakkus op 22-06-2013 18:09 ]
De shortcut is trouwens super-alt-spatie, voor het geval je die nog niet gevonden had.Jakkus schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:02:
Bedankt trouwens voor de tip van de synapse-indicator! Ik heb hem nu ook geïnstalleerd.
Ik ga het waarschijnlijk ook even naast Windows installeren omdat ik via VMware geen goede 'test' kan doen. Op de een of andere manier vind eOS vmware niet zo leuk en lagt het nogal.
Dat is inderdaad jammer, want de snelheid is juist wat maakt dat Elementary zo lekker werkt.Ik ga het waarschijnlijk ook even naast Windows installeren omdat ik via VMware geen goede 'test' kan doen. Op de een of andere manier vind eOS vmware niet zo leuk en lagt het nogal.
alleen met xrdp krijg ik niet de gehele desktop te zien.... mis alle menu's die normaal aan de vensters gekoppeld zitten
Echter, ik mis de optie om programma's snel en gemakkelijk te verwijderen, dus zonder tussenkomst van de terminal. Of ik kijk gewoon verkeerd....
Synaptic package manager installeren.hostler schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 20:38:
Ik heb eOS nu draaien op mijn laptop. Het draait vooralsnog snel en redelijk stabiel (ook hier kan ik in geen Wine installeren??).
Echter, ik mis de optie om programma's snel en gemakkelijk te verwijderen, dus zonder tussenkomst van de terminal. Of ik kijk gewoon verkeerd....
Ik heb echter nog een vraagje:
- Is het mogelijk om de transparency van de topbar te wijzigen?
Niemand?neanderthaler schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:04:
OngetwijfeldGusev schreef op maandag 24 juni 2013 @ 08:45:
- Is het mogelijk om de transparency van de topbar te wijzigen?
maar vraag me niet waar
Volgens mij wordt op grafisch configuratie-gebied binnen eOS zo ongeveer alles geregeld met css. Dus er moet ergens een xml file zijn waarin die transparency geregeld wordt.
Zou een leuke feature zijn voor de eTweak tool, die overigens weer flink is uitgebreid de laatste dagen. Het is nu oa ook mogelijk om de vensterschaduw aan te passen, default fonts wijzigen, aantal items in Slingshot.
edit:
Het blijkt vrij simpel te kunnen:
open als root: /usr/share/themes/elementary/gtk-3.0/apps.css
daarin wat naar beneden scrollen tot kopje panel
verander de tweede default waarde van alpha in wat anders (lager voor meer transparantie) of de eerste waarde voor een fancy kleurtje
1
2
3
4
5
| .panel { background-color: alpha (#000, 0.9); color: #fff; font-weight: bold; } |
en dan natuurlijk even Wingpanel herstarten: pkill wingpanel (start automatisch weer op)
[ Voor 28% gewijzigd door Thedr op 26-06-2013 01:11 ]
Nice danke! Ik ga het vanavond proberen. Enne nog een kort ander vraagje, je zegt dat eTweak tool is aangepast, ik heb momenteel al eTweak tool geinstalleerd, maar heb geen update notificatie ontvangen...kan ik de update ook zelf forceren?Thedr schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 17:11:
[...]
Ongetwijfeld![]()
maar vraag me niet waar
Volgens mij wordt op grafisch configuratie-gebied binnen eOS zo ongeveer alles geregeld met css. Dus er moet ergens een xml file zijn waarin die transparency geregeld wordt.
Zou een leuke feature zijn voor de eTweak tool, die overigens weer flink is uitgebreid de laatste dagen. Het is nu oa ook mogelijk om de vensterschaduw aan te passen, default fonts wijzigen, aantal items in Slingshot.
edit:
Het blijkt vrij simpel te kunnen:
open als root: /usr/share/themes/elementary/gtk-3.0/apps.css
daarin wat naar beneden scrollen tot kopje panel
verander de tweede default waarde van alpha in wat anders (lager voor meer transparantie) of de eerste waarde voor een fancy kleurtje![]()
code:
1 2 3 4 5 .panel { background-color: alpha (#000, 0.9); color: #fff; font-weight: bold; }
en dan natuurlijk even Wingpanel herstarten: pkill wingpanel (start automatisch weer op)
edit:
Ah, ik heb t al gevonden, wat beter googlen
1
2
| sudo apt-get update sudo apt-get upgrade |
[ Voor 4% gewijzigd door Gusev op 01-07-2013 11:36 ]
Voor mensen die liever een gui gebruiken; dit doet hetzelfde als je updatebeheer starten, op 'controleren' en daarna op 'updates installeren' klikken.Gusev schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:34:
[...]
kan ik de update ook zelf forceren?
edit:
Ah, ik heb t al gevonden, wat beter googlen:
code:
1 2 sudo apt-get update sudo apt-get upgrade
Ik heb nu ook het wingpanel in gebruik, best prettig op m'n laptop, iets meer bruikbare verticale pixels
eTweak is (alweer) flink op de schop genomen. Ook Slim Wingpanel is nu aan en uit te zetten en kan verplaatst worden (links/midden/rechts). Daarnaast heeft het design een aardig overhaul gekregenStevie-P schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:03:
[...]
Voor mensen die liever een gui gebruiken; dit doet hetzelfde als je updatebeheer starten, op 'controleren' en daarna op 'updates installeren' klikken.
Ik heb nu ook het wingpanel in gebruik, best prettig op m'n laptop, iets meer bruikbare verticale pixels
Icm andere (strakkere) icons wordt het er alleen maar mooier op.
Ik vind alleen de Slim Wingpanel helemaal niks. Het ligt over andere vensters heen en dat oogt erg slordig vind ik.
De Midori webbrowser is ook erg snel. Lijkt mij haast de snelste browser van dit moment?
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Vanavond maar eens die elementary tweak tool erop zetten. Web development omgeving opzetten voor de vakantie en gaan
• de ingebouwde text editor heeft geen mooie word wrap, woorden worden op willekeurige plekken afgebroken. Te verhelpen met een install van gedit.
• het lijkt er op dat ik geen bookmarks kan aanmaken, dat is lastig omdat ik veel via sftp werk. Ook kun je niet via de address bar sftp://adres intikken, maar moet je via de connect to server knop werken.
• geen iconen op de desktop.
• ik kan denk ik geen programma's zelf toevoegen aan de slingshot app starter?
Het draait wel lekker soepel op mijn 6 jaar oude laptop en ik vind het er ook best mooi uitzien. De file manager kan ik ook wel aan wennen, als de scherpe randjes eraf zijn zou het wat mij betreft eindelijk een goede filemanager voor linux kunnen zijn.
Vind het na een (korte) gewenningstijd erg prettig dat de meeste sneltoetsen met de Super key werken. Wat mij betreft ook allemaal erg intuitief.Visitor.q schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:26:
Ik heb gisteren een dag _echt_ met Elementary gewerkt, en ik vind het redelijk lekker werken. Het is dat ik Gnome-Shell gewend ben, en daarom nog een beetje moet zoeken naar de sneltoetsen; Elementary heeft vrij veel op de super-key zitten (alt-drag, workspace switchen, expose). Wel een paar puntjes ter verbetering gevonden;
• de ingebouwde text editor heeft geen mooie word wrap, woorden worden op willekeurige plekken afgebroken. Te verhelpen met een install van gedit.
• het lijkt er op dat ik geen bookmarks kan aanmaken, dat is lastig omdat ik veel via sftp werk. Ook kun je niet via de address bar sftp://adres intikken, maar moet je via de connect to server knop werken.
• geen iconen op de desktop.
• ik kan denk ik geen programma's zelf toevoegen aan de slingshot app starter?
Het draait wel lekker soepel op mijn 6 jaar oude laptop en ik vind het er ook best mooi uitzien. De file manager kan ik ook wel aan wennen, als de scherpe randjes eraf zijn zou het wat mij betreft eindelijk een goede filemanager voor linux kunnen zijn.
Hier: http://elementaryos.org/j...d-shortcuts-luna-beta-one staan de meeste shortcuts. Hoewel er ondertussen volgens mij weer een paar nieuwe zijn bijgekomen: Super + Tab kan je door de desktops switchen.
Hoe bedoel je dat je geen bookmarks aan kan maken? Waar? In Pantheon-Files kan je een map naar de zijbalk slepen, lukt alleen helaas niet met netwerkmappen (misschien wel als je ze mount?)
Desktop iconen/shortcuts kan ook, daar is een tutorial voor te vinden op elementaryupdate: http://www.elementaryupda...s-in-elementary-luna.html
Om makkelijk dingen toe te voegen aan de Slingshot launcher is Alacarte (te vinden in software center) een uitstekende oplossing

Ik heb overigens het idee dat Music/Noise een stuk stabieler is geworden de laatste week(en).
Je merkt dat het nog in ontwikkeling is door de updates die regelmatig voorbij komen, maar qua stabiliteit ben ik dik tevreden. Heb geen rare vastlopers meegemaakt of iets dergelijks.
Op de site (http://elementaryos.org/) staat er nu een countdown voor binnen 3 dagen.