Eerst had als Linux expirement de Linux Kubuntu versie staan op een wat oudere laptop uit 2012.
Toen gaf mijn huidige laptop (2016) de geest. Deze heeft een wat gunstigere uitrusting: Intel i7 2,80 GHz 32 GB geheugen, 1 ,5 GB: 512 ssd en 1 GB ‘normale’ harde schijf. Nadat ik had uitgevogeld dat de GPU, de videokaart (Nvidia)stuk was, ben ik deze laptop gaan laten samenwerken op het grafische gedeelte in de CPU.Hierbij goed op weg geholpen door andere Tweakers. Scherm van deze laptop werkt niet samen met de CPU wel met mijn 28" 2e scherm.
Ging dus goed.Ik heb de 1 GB harde schijf overgezet naar mijn nieuwe mini pc. De oude schijf uit mijn oude laptop bouwde ik in mijn laptop ( die met die kapotte videokaart). En zo start deze op met de daarop staande Kubuntu.
In Gparted zag ik dat Kubuntu stond op de in Gparted aangeduid als WDC op de 2e plaats. Op de 1e plaats zat de Intelssd schijf deze geformateerd naar ext4.
Ik dacht dan kan ik deze mooi gebruiken om te experimenteren met andere distributies. Zoals Elementary 7.1 waar ik van onder de indruk was, of andere linux varianten. Maar dat ging niet.
In Gparted zie ik dat ext 4 niet gemount is, weet niet of dat moet maar installatie naar die ssd schijf lukt in ieder geval niet. Ook de variant Neon gaat niet. Waar ga ik de mist in?
[
Voor 3% gewijzigd door
kraonkel op 08-11-2023 10:31
]