Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
satya schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:50:
Best gaaf, manjaar is er ook in een variant met Pantheon. De look and feel van elementary maar dan gebaseerd op arch linux.

Download: http://sourceforge.net/pr...users/Ste74/Pantheon/Dev/
Info: http://sourceforge.net/projects/manjaropantheonshell/

Nog niet helemaal af maar mooi dat men het op pakt.
ISO Release: 2015.08
Verder zie: https://wiki.archlinux.org/index.php/Pantheon

Het is jammer dat Ubuntu (de basis van eOS) zoveel patched, anders was het 10x eenvoudiger geweest en hoefde er niet zoveel gepatchte pakketten te worden geïnstalleerd. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:49
HollowGamer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:54:
[...]

ISO Release: 2015.08
Verder zie: https://wiki.archlinux.org/index.php/Pantheon

Het is jammer dat Ubuntu (de basis van eOS) zoveel patched, anders was het 10x eenvoudiger geweest en hoefde er niet zoveel gepatchte pakketten te worden geïnstalleerd. :/
Als je even doorklikt zul je zien dat 2015.10 de laatste release is. Het is alleen nog niet 100% stabiel.
Zelfs best nog redelijk buggie, maar ik hoed deze vork ook in de gaten.

Zag gisteren een tweet voorbijkomen van een Spaanse laptopleverancier die EOS voorgeïnstalleerd meeleverd. https://slimbook.es/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
satya schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:02:
[...]

Als je even doorklikt zul je zien dat 2015.10 de laatste release is. Het is alleen nog niet 100% stabiel.
Zelfs best nog redelijk buggie, maar ik hoed deze vork ook in de gaten.

Zag gisteren een tweet voorbijkomen van een Spaanse laptopleverancier die EOS voorgeïnstalleerd meeleverd. https://slimbook.es/
Ah thanks! :)

Ze hebben veel keus, maar ook weer redelijk duur: https://slimbook.es/en/store/slimbook/515-intel-i5-comprar
Het is een mooi initiatief, maar het is altijd jammer dat het dan duurder is dan zelf een notebook/PC kopen en daar zelf de Linux-distro op installeren. :/

Het is helaas soms wel moeilijk te zien vooraf of het volledig werkt met Linux, zie o.a. gedoe met Optimus en nieuwe Intel chipsets (e.g. de Atom Tablets).

• satya
Had redelijk wat problemen in elemetary,
- bij het resizen van firefox gala freezed en 100% cpu gebuikt, damm nog steeds. |:(
- de indicators erg laat opkomen.

Na een update naar kernel-4.20.-27-lts ziet alles er tot nu toe prima uit. :)
CPU usage ligt stukken lager.

[ Voor 9% gewijzigd door satya op 18-02-2016 16:42 . Reden: damm, nog steeds. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:35
Whooo! Loki Beta is uit *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 14:09

neanderthaler

Are friends electric?

Al geprobeerd? In hoeverre is deze een verbetering volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zojuist gedownload en geinstalleerd in een VM hier op de PC op mijn werk.
Ziet er allemaal weer fris uit en werkt snel, nogal wiedes eigenlijk na een fresh install.
Meest opvallende vooralsnog is de switch van Midoli naar Epiphany als standaard browser :)
Daarnaast het nieuwe Software Center wat erg vlot werkt en er goed uitziet. Ook Pantheon Mail lijkt prima te werken. Ook de notifications zijn vernieuwd en zien er goed uit.
Enige minpuntje vooralsnog dat het iig lijkt of het Software Center nog lang niet alle pakketten bevat.

[ Voor 35% gewijzigd door Thedr op 14-06-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-07 22:03
Thedr schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:07:

Enige minpuntje vooralsnog dat het iig lijkt of het Software Center nog lang niet alle pakketten bevat.
Kan het hiermee te maken hebben?
http://betanews.com/2016/...ntary-os-loki-beta-linux/
"In the interest of promoting secure software installation methods, as of this release there is no default app for handling .deb packages and the command line tool add-apt-repository is not available by default. These tools are available to install from the default repos, but the stance going forward is that software should come from vetted, secure sources or in sandboxed package formats. If you’re worried about how users will be able to get and install your apps, don’t panic! We’ll have a follow up announcement soon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Aegir81 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:35:
[...]

Kan het hiermee te maken hebben?
http://betanews.com/2016/...ntary-os-loki-beta-linux/
"In the interest of promoting secure software installation methods, as of this release there is no default app for handling .deb packages and the command line tool add-apt-repository is not available by default. These tools are available to install from the default repos, but the stance going forward is that software should come from vetted, secure sources or in sandboxed package formats. If you’re worried about how users will be able to get and install your apps, don’t panic! We’ll have a follow up announcement soon".
Dat denk ik wel ja. Daarnaast kwam vandaag het volgende nieuws: http://www.omgubuntu.co.u...rsal-linux-package-format
Ook elementary gaat zeer waarschijnlijk misschien snap packages ondersteunen.
Enige nuance achteraf: https://www.happyassassin...al-propaganda-department/

[ Voor 7% gewijzigd door Thedr op 20-06-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:58
Heb gisteren ook elementary os loki uitgebrobeerd op een oude laptop die ik toevallig vorige week 2e hands had gekocht. Kwam dus goed uit.

Alles werkte vrij soepel! Ondanks de volgende specs.
Lenovo Edge 13
i3 op 1.3ghz
4gb ram op 800mhz
500GB hd

Een betere linux distro heb ik nog niet kunnen vinden die soepeler werkt :)
En inderdaad is nog lang niet alle software te vinden, gelukkig kan je eenvoudig .deb files via de terminal installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
En bedenk dat het een beta is, dat is per definitie een bekentenis dat het nog niet perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:46

Pierre

Van nature lui!

Sinds kort heb ik een andere pc (met 2 ssd's) op de 1e staat Windows 10, op de andere wil ik graag Elementary installeren.

Ik heb de SSD met Windows 10 eruit gehaald en op die plek mijn 2 ssd geïnstalleerd opgestart van USB (kreeg ik een black screen) dat heb ik inmiddels voor elkaar maar als ik nu boot blijft mijn screen weer zwart 8)7 ik heb geen idee wat ik nu kan en moet doen om het voor elkaar te krijgen.

Ligt het aan mijn videokaart Nvidia GTX 970, iemand advies hier

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Dat is waarschijnlijk een issue met de nvidia drivers. Kan je op dezelfde manier als bij de USB ook booten? Waarschijnlijk was dat het toevoegen van nomodeset aan de bootparameters? Dan zou je dat nog een keer kunnen doen en dan de laatste nvidia drivers installeren. Waarschijnlijk werkt dan alles weer prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Klopt het toevoegen van de nomodeset aan de bootparameters tijdens de boot van usb loste dat op, hoe pas ik dat aan tijdens de boot van de ssd.
En de nvidia drivers die download ik gewoon van nvidia.com

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Shift inhouden tijdens het booten zorgt ervoor dat je het grub menu te zien krijgt. Als je dan op E drukt kan je de bootparameters eenmalig aanpassen; als het goed is hoeft dat na het installeren van de drivers niet meer.
Je kunt de drivers ook vanuit een ppa installeren, misschien wel zo makkelijk: http://www.webupd8.org/20...prietary-gpu-drivers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Thx voor de adviezen maar ik kom dus niet in het grub menu als ik tijdens het booten (van ssd) Shift ingedrukt hou 8)7
Gisteren had ik de nieuwe beta er op gezet dat ging zonder problemen, ook had ik direct de juiste resolutie te pakken.
Maar sinds ik Freya probeer te installeren lukt het echt niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Bij mij helpt het meestal om tijdens booten snel op shift te blijven rammen... indrukken werkt wellicht niet altijd even goed :S
Wat je ook nog kunt proberen is om als ie geboot is en je het zwarte scherm hebt naar een terminal te gaan door op Ctrl-Alt-F1 te drukken en dan het volgende te doen:
For permanent change you'll need to edit your /etc/default/grub file -- place a "#" symbol at the start of line GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0.

Save changes and run sudo update-grub to apply changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

:? het kan aan mij liggen maar ik krijg het niet voor elkaar ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Precies wat krijg je niet voor elkaar? Het grub menu? Dat zou echt moeten lukken als je bij het starten vanaf het BIOS scherm shift ingedrukt houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

@Thedr opgelost, moest esc pushen, grub aangepast daarna F10 en opstarten lukte. Heb via software updater de laatste Nvidia drivers geinstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-07 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het kan ook dat je op ESC moet drukken. Shift is volgens mij van Grub1. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een chroot omgeving maken via de installatie USB. Dan pas je je grub parameters aan, draai je update-grub om 'm bij te werken en klaar. Of je past alleen /etc/default/grub even aan voor de toekomst en maak je /boot/grub/grub.cfg tijdelijk beschrijfbaar en bewerk je die direct met de juiste parameters/opties.

Legio aan oplossingen. Maar wat je juist NIET moet doen, is de nVidia driver van de nVidia website installeren. Dat is niet alleen voor dependencies een drama, maar als je een kernel update krijgt moet je 'm weer opnieuw installeren.

Edit:
Ah, je hebt 't al opgelost. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hero of Time op 19-06-2016 13:19 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ah, my bad... ESC dus :x Maar het belangrijkste is dat het gelukt is! Welcome to Camp elementary *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

No worries, volgende week even mijn 2e ssd terug erin hangen en dan kijken of ik na een reboot kan kiezen tussen Elementary en Windows 10.
Nog nooit gedaan maar dat moet wel lukken via Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Met een beetje geluk is het een kwestie van sudo update-grub en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat had ik in een van de W10-topics al aangegeven :P

Ook dat je dan de opstartvolgorde/bootpriority in de bios moet aanpassen.

[ Voor 42% gewijzigd door Raven op 19-06-2016 13:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Raven schreef op zondag 19 juni 2016 @ 13:47:
Dat had ik in een van de W10-topics al aangegeven :P
Klopt helemaal thx allemaal voor de adviezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Is het trouwens een idee om Luna uit de topictitel te halen? Het lijkt me dat de meesten ondertussen wel op Freya zitten en Loki staat voor de deur. Om voor die twee andere een apart topic aan te maken lijkt me onnodig; dat kan met het huidige aantal berichten prima hier :)
Daarnaast, volgens de richtlijnen van de devs is het eigenlijk de bedoeling om elementary met alleen lowercase te schrijven, als we dan toch aan het editten gaan :Y)

[ Voor 29% gewijzigd door Thedr op 19-06-2016 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Toppertje! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:54

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Gasten ik ben bezig om mijn werk laptop om te gooien naar een Linux systeem. Maar. Gezien het mijn werk laptop betreft zijn er een aantal dingen nodig, de grootste dingen heb ik al afgevangen. Zoals bijv. ews ondersteuning. Maar ik heb ook een Skype for Business cliënt nodig.

Nou heb ik Sky gevonden welke werkt maar voip heeft een limitatie van 2 minuten (gratis versie). Weet iemand een andere oplossing? Pidgin Sipe geprobeerd maar lijkt niet te werken met de 2013 omgeving van kantoor. Als workarround kan ik Spype op mijn telefoon gooien natuurlijk maar een mooiere oplossing is wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ik heb zelf geen ervaring met Skype for Business, maar wellicht heb je hier nog wat aan: https://www.utwente.nl/li...n/skypeforbusiness/linux/
Werkt dit niet met de standaard Skype client?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PL3X4N schreef op maandag 20 juni 2016 @ 10:50:
Gasten ik ben bezig om mijn werk laptop om te gooien naar een Linux systeem. Maar. Gezien het mijn werk laptop betreft zijn er een aantal dingen nodig, de grootste dingen heb ik al afgevangen. Zoals bijv. ews ondersteuning. Maar ik heb ook een Skype for Business cliënt nodig.

Nou heb ik Sky gevonden welke werkt maar voip heeft een limitatie van 2 minuten (gratis versie). Weet iemand een andere oplossing? Pidgin Sipe geprobeerd maar lijkt niet te werken met de 2013 omgeving van kantoor. Als workarround kan ik Spype op mijn telefoon gooien natuurlijk maar een mooiere oplossing is wenselijk.
En wat heeft dit allemaal specifiek met elementary te maken? Als het een algemene vraag is, maak dan een apart topic aan.

Wat voldoet er niet aan Skype for Linux, anders dan dat MS weer aan het klootviolen is ermee? Ik kan met Skype op Linux prima langer dan 2 minuten met iemand bellen. Alleen groepsgesprekken zijn niet echt mogelijk, je kan er wel een starten, maar niet bij een bijvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kan @pl3x4n zijn ervaring bevestigen.

mijn suggestie in deze; download een 'oude' skype (meer dan 2 versies terug)

huidige heeft dat probleem dat gesprekken afgekapt worden
versie hiervoor kon he-le-maal niet connecten met skype
de build daarvoor werkte prima

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:54

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Ik heb het over Skype for Business (heette Lync) moet dus met een Lync 2013 server verbinding maken voor communicatie op een UCC van Lync. Consumenten Skype kan dit niet.

Akkoord heeft niet specifiek met Elos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Laat maar

[ Voor 88% gewijzigd door Pierre op 20-06-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:20

Zjemm

...

Heb ook geen skype for business oplossing kunnen vinden destijd toen ik over ging naar linux, voor de consumenten versie geen probleem. Pidgin met sipe werkte overigens wel aardig voor alleen het chat gedeelte

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:33

Nakebod

Nope.

Ik heb vanavond Loki beta2 op mijn externe HDD geinstalleerd.
Beetje aan het inrichten en ben aardig op weg.

Ik snap alleen 1 ding niet, in settngs heb je tegenwoordig Online Accounts, met GMail support. En de veelbelovende beschrijving "Sign in to connect to apps like Mail, Contacts and Calendar."
Dus ik voer mijn Google Apps account in, zelfs met 2FA ondersteuning. Jeej. Geen fouten. Ik selecteer calendar en mail om te synchroniseren. Nog steeds geen foutmeldingen.
Dus, is het dan gek dat ik verwacht als ik de Calendar app start dat ik mijn agenda zie? Zelfde voor Mail trouwens.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat ligt een beetje aan welke apps het zijn. Is het van eOS zelf, of zijn het de Gnome3 apps waar het ingestelde account bij hoort? Want die integratie komt namelijk (oorspronkelijk) van Gnome3 vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Hmm, dan denk ik eOS apps zelf :P
Maya (Calendar) bijv. Maar dan snap ik de tekst in het switchboard aka settings scherm niet, en die is volgens mij toch eOS speciek (https://launchpad.net/switchboard-plug-onlineaccounts)
Dus zou verwachten dat die samen zouden werken. Of het werkt niet met een Google Apps account, maar alleen met "pure" GMail accounts.

Editje: Dag later, apt-get had wat updates, o.a. voor de Online Accounts. En toen waren ongever alle opties op Last.fm en FastMail na verdwenen. Dus zal vast nog niet werken zoals het moest :P

[ Voor 21% gewijzigd door Nakebod op 30-07-2016 12:39 ]

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 17:41

Dentist

Next patient please...

Zo, gisteren eindelijk m'n XPS 13 (FHD) binnengekregen. Top apparaat, gelijk maar even uitgerust met de laatste eOS en na wat gehannes met UEFI en RAID settings van mn HD werkt alles vrijwel out of the box.

Tot nu toe geen gekke dingen tegen gekomen, of het moet wingpanel zijn dat 2x bleef hangen (wat ik onder freya niet had). Verder loki toch weer wat gelikter, vooral notificatie-center goede verbetering en natuurlijk de 16.04 basis.

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Er wordt weer afgeteld op de homepagina van elementary OS!

http://elementary.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Jup, mijn wekker gezet voor vanavond 19 uur. Ik ga er vanuit dat Loki aangekondigd gaat worden, en wellicht wat meer leuk/verrassend nieuws voor de toekomst :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco117
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Spannend spannend dit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ben benieuwd of ze Epiphany als default browser hebben gehouden...
Had eigenlijk gehoopt ruim op tijd klaar te zijn met eten om er dadelijk eens rustig voor te gaan zitten. Echter mijn vriendin is pas net thuis met de boodschappen... dan maar onder het eten kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco117
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Wauw, net de liveshow gekeken die op de website te zien was. Het OS ziet er gaaf uit evenals de vernieuwde website. Straks even installeren en daarna doneren. Iemand nog leuke icon-theme aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Beta zojuist geupgrade naar final, niet heel veel verschil zichtbaar :P
Online Accounts werkt helaas nog steeds niet met Google accounts :( Dus de Calendar en Mail app moet je nog steeds handmatig configureren gok ik.

Wat wel tegenstrijdig is, op de hoofdpagina bij Calendar:
Easily view and create events. Sync with Online Accounts like Google.

Op de release blog:
The preliminary version of Online Accounts is finally landing in Loki. At the moment, Fastmail and IMAP email accounts are available with more services under development.

Snap nog steeds niet waarom er in beta2 zonder updates je wel een hoop accounts kon toevoegen, en nu niet meer. Schijnbaar erg weinig vraag naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
elementary OS Loki Release Event:

YouTube: elementary OS Loki Release Event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dschotmeijer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05-2018
Goedenmorgen!

Ik gebruik eOS 0.4 naar alle tevredenheid op een (relatief oude) Acer laptop.
Nu ben ik van plan om het op mijn desktop thuis te installeren. Heeft iemand hier ervaring met eOS op meerdere (in mijn geval twee) schermen tegelijik? In Linux Mint is dat zeer goed geregeld en werkt het out of the box (met gedetailleerde mogelijkheden met verschillende resoluties ed.).

Bedankt voor evt antwoorden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dschotmeijer schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:05:
Goedenmorgen!

Ik gebruik eOS 0.4 naar alle tevredenheid op een (relatief oude) Acer laptop.
Nu ben ik van plan om het op mijn desktop thuis te installeren. Heeft iemand hier ervaring met eOS op meerdere (in mijn geval twee) schermen tegelijik? In Linux Mint is dat zeer goed geregeld en werkt het out of the box (met gedetailleerde mogelijkheden met verschillende resoluties ed.).

Bedankt voor evt antwoorden :*)
Probeer het eens met een live omgeving. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dschotmeijer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05-2018
Hero of Time schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 00:01:
[...]

Probeer het eens met een live omgeving. ;)
Zal ik eens doen. Ik begrijp dus dat je dan dezelfde functionaliteiten hebt (drivers ed.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Drivers e.d. zitten in de kernel, tenzij je met gesloten drivers aan de gang gaat zoals die voor nVidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Gewoon even met een live stick proberen inderdaad. Geloof dat er vanaf 0.3 hard gewerkt is aan de multimonitor functionaliteiten. Afhankelijk van hardware kunnen er nog wel wat vreemde dingen voorkomen, maar volgens mij werkt het over het algemeen vrij aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 22:08

Mx. Alba

hen/die/zij

*kick*

Na jarenlang Ubuntu te hebben gedraaid op mijn oude verdtrouwde ThinkPad T500 was ik toch een beetje gefrustreerd geraakt met Ubuntu door de recente verandering van desktop. En toen sloopte ik het Ubuntu-bakje volledig. Door een fout terwijl ik aan het experimenteren was met 2-factor authentication kon ik helemaal niet meer inloggen... Duh! :D

Tijd voor een herinstallatie dus. Wat ik nu met Elementary aan het doen ben. Die eens proberen. :)

[edit]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YihpTSZK6gxFylcDNfceRa2Z/full.png

Fluitje van 'n cent! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 30-12-2017 14:28 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-07 20:19
Deze week ook eens Elementary op mijn pc geïnstalleerd. Ik zit nog volop in de testfase want ik ben een Linux noob... Dus is wel wat aanpassen. Tot onlangs zat ik op Win10 maar nu dus cold turkey gestopt en volledig overgestapt naar dit OS. Afhankelijk van mijn ervaring zal ik enkel hier bij blijven of zal ik toch nog een dual boot met windows doen. Ik gebruik mijn PC niet voor te gamen dus in principe zal deze linux ruim voldoende moeten zijn voor mijn gebruik..

Momenteel heb ik nog wat opstart problemen en vooral de bereikbaarheid van mijn NTFS schijven is nog een probleem. Heb nu ergens een manual gevonden waarbij ik die kan toevoegen. Dit ga ik vanavond eens proberen. Iemand nog tips voor een starter in Linux en vnl Elementary?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
Sphinkx schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:12:
Iemand nog tips voor een starter in Linux en vnl Elementary?
Dan kun je hier mee beginnen. Niet alles hoeft, maar je komt er een eind mee op weg:

https://www.ubuntupit.com...installing-elementary-os/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 467860

Sphinkx schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:12:
Iemand nog tips voor een starter in Linux en vnl Elementary?
De volgende programma's kunne wel handig zijn

- Elementary tweaks (hier mee kan je het uiterlijk aanpassen en de minimaliseren knop toevoegen enzo

- Gdebi package installer hiermee kan je easy .Deb files installeren met een install wizard (wel goed opletten met nep .Deb bestanden)

-Variety met dit kan je net als in Windows achtergronden diashow krijgen (voor als je elke 30minuten een ander achtergrond wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Al bedankt voor de manuals in tips voor installatie..

Het bevalt mij wel. Ongelooflijk hoe snel mijn PC is ivm Windows.

Enkele problemen waar ik nog tegenaan loop:
- Telkens als ik boot wil mijn muis niet werken. Het is te zeggen ze werkt wel maar de knoppen niet. Na hibernate te doen en terug uit slaap stand te komen kan ik wel klikken. Heel bizar probleem..
- Ik heb nog een hard disk in NTFS waar data opstaat van mijn windows tijdperk. Ik zou graag die data behouden en dus die schijf willen mounten in linux maar dat lukt mij precies enkel door een format te doen van die schijf. Dat is uiteraard niet de bedoeling.. De 1TB heeft 3 partities. Een andere HD die leeg was kan ik zonder probleem mounten maar dat ging ook enkel door een format te doen. Maar dat was voor die schijf geen probleem gezien er toch niets belangrijk op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installeer het package 'ntfs-3g' en je kan de schijf mounten. Eigenlijk zou ntfs support in de kernel moeten zitten, maar ntfs-3g is net wat beter. Je zou de data iig moeten kunnen uitlezen. Is het een vaste schijf en wil je 'm altijd beschikbaar hebben, dan moet je 'm toevoegen aan /etc/fstab. Legio voorbeelden online te vinden hoe je dat netjes doet. :) Let wel, een foutje kan zorgen dat het opstarten niet meer werkt, omdat het hangt op het mounten van de schijf, wat niet werkt door de fout en dus niet verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Daar heb ik dus bang voor... Dus kan er voor kiezen altijd het manueel te mounten na de boot. Tot als ik wat meer ervaring heb in het hele linux gebeuren en automatisch boot bij startup configureer.

Maar helaas ben ik er dus nog niet geslaagd om de schijf te mounten. Zal nog beetje moeten zoeken..

Blijft bizar. Ik kan de schijf vinden in Gparted en Disks. Wanneer ik ntfs-3g start kan ik kiezen voor enable support for write op een externe maar niet de interne. Dat kan ik niet selecteren.. Dat is allicht ook reden waarom ik de HD niet kan mounten. Maar waarom is nog een vraagteken..

[ Voor 32% gewijzigd door Sphinkx op 07-01-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467860

Ik heb ook een data disk ntfs echter start deze bij mijn gewoon automatich op in elementary os

Mist in windows 10 via restart heb afgesloten dan herkent elementarty hem en mount die hem automatich in elementary os

Maar als ik windows gewoon afsluit via shutdown en de pc volgende keer opstart in elementary os dan doet de NTFS disk het niet.

Dus bij mijn was de oplossing windows restarten en dan linux gaan en als je dan de volgende keer gelijk weer naar linux gaat blijft die werken tot je de pc weer uitzet via windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat komt door de fastboot optie van Windows 10. De staat wordt bij afsluiten opgeslagen om sneller weer op te kunnen starten. Schijven worden daardoor niet unmount, waardoor de 'dirty' flag nog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Yes! Dat zal inderdaad de reden zijn.Bedankt!

Gezien ik geen Windows meer heb zal ik wel een andere oplossing moeten zoeken. Maar op de askubuntu site heb ik allicht een workaround gevonden in linux 😊

http://askubuntu.com/ques...system-due-to-hibernation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Gisteren even getest in VirtualBox en zag er best goed uit weer, dus geprobeerd van te installeren maar bij de live media liep het al fout: geen ondersteuning voor mijn Broadcom Wifi adapter waardoor ik geen internetverbinding heb. Mijn laptop heeft ook geen ethernetpoort, dus achteraf downloaden lukt ook niet. Heb de switch dus maar zo gelaten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 13:17
Aegir81 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:39:
[...]

Gisteren even getest in VirtualBox en zag er best goed uit weer, dus geprobeerd van te installeren maar bij de live media liep het al fout: geen ondersteuning voor mijn Broadcom Wifi adapter waardoor ik geen internetverbinding heb. Mijn laptop heeft ook geen ethernetpoort, dus achteraf downloaden lukt ook niet. Heb de switch dus maar zo gelaten ;-)
Als dat het enige probleem is kan je toch een nieuwe wifi adaptor aankopen? Voor minder als 30€ heb je een Intel AC wifi adaptor die 100% ondersteund wordt in Linux.
edit: heb ik zelf trouwens ook gedaan en nog geen seconde spijt van gehad!

https://www.amazon.de/s/r...al+Band+Wireless-AC+7260+

[ Voor 4% gewijzigd door J.One op 10-07-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
J.One schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:56:
[...]

Als dat het enige probleem is kan je toch een nieuwe wifi adaptor aankopen? Voor minder als 30€ heb je een Intel AC wifi adaptor die 100% ondersteund wordt in Linux.
edit: heb ik zelf trouwens ook gedaan en nog geen seconde spijt van gehad!

https://www.amazon.de/s/r...al+Band+Wireless-AC+7260+
Dat was inderdaad voorlopig het enige probleem maar voor een test ga ik geen adapter kopen, al zeker niet wanneer Ubuntu 18.04 wel perfect samenwerkt met al mijn hardware ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• satya
Het is zover Elemantary OS 5 Juno is officieel uit

https://medium.com/elemen...juno-is-here-471dfdedc7b3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:57
Kun je vanaf v5.0 nu een upgrade uitvoeren? Of moet je straks bij 6.0 weer een complete herinstallatie doen?

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Mooi spul en leverbaar met elementary: https://slimbook.es/en/apollo-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Laatst online: 10-07 12:47
ElementaryOS is al meer dan een jaar dood, net als dit topic, waarom dan een schop omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Inderdaad, hier kun je een hele reeks 'combat reports' lezen. Zijn er al 7 of 8 geloof ik, https://www.dedoimedo.com...untu-combat-report-1.html

@AvWijk Hoezo? Elementary OS lijkt me nog steeds actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Aegir81 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

Inderdaad, hier kun je een hele reeks 'combat reports' lezen. Zijn er al 7 of 8 geloof ik, https://www.dedoimedo.com...untu-combat-report-1.html

@AvWijk Hoezo? Elementary OS lijkt me nog steeds actief.
Inderdaad, 5.1 staat volgens mij nog steeds ergens op de roadmap, echter duurt dat alleen wat langer dan gedacht (versie 5.1 moet ook gezien worden als een major release).
https://blog.elementary.io/updates-for-august-2019/

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Elementary is allesbehalve dood, ontwikkeling is in volle gang. Zie ook hun blogs en activiteit op twitter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinkx
De nieuwe versie is ook niet uitgekomen. 5.1. Zie ook topic gisteren op de site

downloads: elementary OS 5.1

Binnenkort eens downloaden en installeren. Zit momenteel nog altijd op een oude 0.x versie. Dus ik verwacht wel redelijk wat veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_G
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-07-2022
CITRIX WORKSPACE

Ik ben van plan om nu eindelijk afscheid te nemen van Windows en mijn oog viel op Elementary OS.
Ziet er leuk uit (het oog wil ook wat!) en wordt aanbevolen voor "overstappers".
Nu heb ik om in te loggen op mijn werk account Citrix Workspace nodig.
Is dit, liefst via een eenvoudige procedure, te installeren op dit OS?

Alvast bedankt!
Barry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:33
Barry_G schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:18:
Ik ben van plan om nu eindelijk afscheid te nemen van Windows en mijn oog viel op Elementary OS.
Ziet er leuk uit (het oog wil ook wat!) en wordt aanbevolen voor "overstappers".
Nu heb ik om in te loggen op mijn werk account Citrix Workspace nodig.
Is dit, liefst via een eenvoudige procedure, te installeren op dit OS?
Ja, Elementary OS is een Ubuntu based distro. Je kunt er dus Debian packages op installeren.

Klik dus hier:
https://www.citrix.com/do...app-for-linux-latest.html
op 'Debian packages', 'Full Packages' en download de nieuwste 'Citrix Workspace app for Linux (x86_64)'. Dan de .deb dubbelklikken en hij installeert hem, net zoals in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-07 14:15

Dograver

>> Insert Title Here <<

Hoewel we hier een 2,5 jaar oud topic mee omhoog schoppen is "het even dubbelklikken" op een .deb en installeren van een applicatie niet altijd altijd even gemakkelijk.
Zeker opmerking richting @Barry_G pak in eerste instantie eens een ouwe laptop indien voorhanden en ga eens spelen. Bouw vanaf daar je gewenste situatie eens op en hou daarmee je Windows achter de hand.

Je moet geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.

Zo werk ik zelf ook werk technisch met Citrix (published apps) en was het best een getrut om dit fatsoenlijk werkend te krijgen met de app ipv HTML5. Heb nog zitten klooien met certificaten die je handmatig moest inlezen en heb zo al mooi wat uurtjes zitten puzzelen. Uiteindelijk bleek bij mij de integratie met Firefox ook native beter te gaan dan met Google Chrome. Terwijl ik uit voorkeur liever Chrome gebruik.
Helaas bleek ik nadat ik dat allemaal werkend had, geen gebruik te kunnen maken van mijn telefonie software = keihard Java en dat was niet voor elkaar te boksen.

PSN-ID Dograver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Nou, dit topic kan wel een opkikker gebruiken.
Inmiddels is versie 7 beschikbaar gekomen. Toch al enige tijd mijn favoriete distro op mijn desktop.

Afbeeldingslocatie: https://elementary.io/images/screenshots/desktop.jpg

Website: https://elementary.io/

[ Voor 7% gewijzigd door Master FX op 09-02-2023 09:17 ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StGermain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:05
Vorige week geïnstalleerd op een HP laptop uit 2016 en alles werkt perfect out of the box, zelfs het touchscreen. Enige wat tegenviel was de standaard browser webb die slecht en traag werkte maar na installatie Edge (die perfect synced met mijn gamepc en zelf zijn plugins opgehaald heeft) ben ik super tevreden over deze distro. Games installeren gewoon vanuit Steam na aanduiding van de compatibilitymode. Apps installeren was kinderspel. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikhebeenvraag
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik ben in de iso file opzoek naar de source.list waar de installer gebruikt van maakt, ik kan deze echter nergens vinden.

Na installatie staat die in /etc/ maar ik wil hem aanpassen voor installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@ikhebeenvraag, die dingen worden veelal gegenereerd. Wil je 'm na installatie maar voor reboot aanpassen, dan moet je in de live omgeving naar /target gaan, daar vind je je geïnstalleerde omgeving.

Alternatief is om te zoeken of Elementary iets van een preseed ondersteund. Is er een specifieke reden waarom je de sources.list wilt aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-01 11:51
Vorige week is elementary OS 7.1 gereleased. Zijn er hier nog mensen die actief deze distributie gebruiken? Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Hier nog wel een gebruiker. Mijn thuisdesktop is al jaren ElementaryOS. Vind het nog steeds wel een van de mooiere distro's. Enige waar ik nu een beetje mee zit is dat op een of andere manier het kleuren schema van Evolution niet goed matcht. Het is iets minors, maar als ik een email selecteer in folder en vervolgens ergens anders klik waardoor de de focus verdwijnt, dat wordt de de selectie zwart met een bijna onleesbare fontkleur. Krijg het niet aangepast :-(.

Verder geen echte issues, upgrade naar 7.1 is volgens mij gewoon op de achtergrond verlopen, waar dat bij eerdere releases echt een herinstallatie vereiste.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraonkel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 19:12
Eerst had als Linux expirement de Linux Kubuntu versie staan op een wat oudere laptop uit 2012.

Toen gaf mijn huidige laptop (2016) de geest. Deze heeft een wat gunstigere uitrusting: Intel i7 2,80 GHz 32 GB geheugen, 1 ,5 GB: 512 ssd en 1 GB ‘normale’ harde schijf. Nadat ik had uitgevogeld dat de GPU, de videokaart (Nvidia)stuk was, ben ik deze laptop gaan laten samenwerken op het grafische gedeelte in de CPU.Hierbij goed op weg geholpen door andere Tweakers. Scherm van deze laptop werkt niet samen met de CPU wel met mijn 28" 2e scherm.

Ging dus goed.Ik heb de 1 GB harde schijf overgezet naar mijn nieuwe mini pc. De oude schijf uit mijn oude laptop bouwde ik in mijn laptop ( die met die kapotte videokaart). En zo start deze op met de daarop staande Kubuntu.
In Gparted zag ik dat Kubuntu stond op de in Gparted aangeduid als WDC op de 2e plaats. Op de 1e plaats zat de Intelssd schijf deze geformateerd naar ext4.
Ik dacht dan kan ik deze mooi gebruiken om te experimenteren met andere distributies. Zoals Elementary 7.1 waar ik van onder de indruk was, of andere linux varianten. Maar dat ging niet.

In Gparted zie ik dat ext 4 niet gemount is, weet niet of dat moet maar installatie naar die ssd schijf lukt in ieder geval niet. Ook de variant Neon gaat niet. Waar ga ik de mist in?

[ Voor 3% gewijzigd door kraonkel op 08-11-2023 10:31 ]

Clevonotebook, Geekom 11t Oneplus Nord2 5G

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste