Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hmmm , van de week viel ineens mijn wlan kaart uit , terwijl ik aan het werk was.
Al div keer gereboot , maar ik zie hem nergens meer terug.

als ik bij system settings->additional hardware kijk zie ik wel de RT3290 driver die geladen is , maar not in use is. Bij netwerkverbindingen stat ook alleen mijn ethernet kaart nog maar.
dacht misschen dat ik hem uitgeschakeld had via knop op mijn laptop , maar ook dat is niet het geval.
Iemand enig idee hoe ik dit kan troubleshooten?

dit staat er btw in mijn rfkill list
code:
1
2
3
4
5
6
7
rfkill list
0: hp-wifi: Wireless LAN
    Soft blocked: no
    Hard blocked: no
1: hp-bluetooth: Bluetooth
    Soft blocked: no
    Hard blocked: no

[ Voor 16% gewijzigd door degroot op 05-02-2015 16:35 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

degroot schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:32:
Hmmm , van de week viel ineens mijn wlan kaart uit , terwijl ik aan het werk was.
Al div keer gereboot , maar ik zie hem nergens meer terug.

als ik bij system settings->additional hardware kijk zie ik wel de RT3290 driver die geladen is , maar not in use is. Bij netwerkverbindingen stat ook alleen mijn ethernet kaart nog maar.
dacht misschen dat ik hem uitgeschakeld had via knop op mijn laptop , maar ook dat is niet het geval.
Iemand enig idee hoe ik dit kan troubleshooten?
Even apart topicje maken met zo veel mogelijk informatie, zoals 'ifconfig -a' uitvoer, iwconfig uitvoer en meer van dat soort dingen. Last but not least, volledige hardware specs, inclusief type laptop. Sommige bevatten naast een hardware schakelaar ook een soft touch.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-07 20:20
En eindelijk... Freya beta2 is uit!
http://blog.elementaryos.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42

Zjemm

...

jeeuuhhj.... :)
even in een vm geprobeerd en het ziet er goed uit. lekker vlot
wel jammer dat de size van het dock niet kleiner kan (alleen normaal en groot)

ben wel benieuwd of ik dit op mn imac zou kunnen gooien :P

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Duurt te lang.. ze moeten echt afstappen van een Ubuntu TLS versie (of is dit al gebeurt?).
Tevens is geen release-schema hebben (als je OS daarvan afhankelijk is) echt een probleem.

Gelukkig doen de dev's van eOS steeds meer support toevoegen voor andere distro's.
Zo kun je bijvoorbeeld wingpanel, gala, etc. compilen op Arch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
HollowGamer schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:17:
[...]

Duurt te lang.. ze moeten echt afstappen van een Ubuntu TLS versie (of is dit al gebeurt?).
Tevens is geen release-schema hebben (als je OS daarvan afhankelijk is) echt een probleem.

Gelukkig doen de dev's van eOS steeds meer support toevoegen voor andere distro's.
Zo kun je bijvoorbeeld wingpanel, gala, etc. compilen op Arch. :)
Ik kan begrijpen dat sommigen het lang vinden duren, maar ze hebben (helaas) nu eenmaal een behoorlijke beperking qua mankracht. Ze doen mijns inziens aardig hun best om zowel meer mensen als middelen aan boord te krijgen.
Daarnaast vind het het al een erg nette prestatie wat ze met de huidige beschikbare middelen weten klaar te boxen. Daarnaast snap ik niet dat een LTS als basis een probleem is. Die worden lang ondersteund en krijgen evengoed regelmatig nieuwe kernels. Dat ze geen vast schema aanhouden is een bewuste keuze: ze leveren liever kwaliteit dan kwantiteit, als het nog niet goed genoeg is dan duurt het maar wat langer.
Ik ben met je eens dat het mooi zou zijn als de ondersteuning voor Arch nog wat verbeterd wordt. Misschien op termijn de overstap wel waard, omdat Arch het voordeel heeft een rolling release te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-07 18:49
Zjemm schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:29:
jeeuuhhj.... :)
even in een vm geprobeerd en het ziet er goed uit. lekker vlot
wel jammer dat de size van het dock niet kleiner kan (alleen normaal en groot)

ben wel benieuwd of ik dit op mn imac zou kunnen gooien :P
elemenary-tweaks installeren

http://lmelinux.net/2014/...y-tweaks-optimized-freya/

Maar, op je iMac wil je liever os ten :-)

[ Voor 4% gewijzigd door satya op 09-02-2015 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:42

Zjemm

...

Nah ben een beetje uitgekeken op het Apple os. Vooral omdat er veel handigheidjes niet werken vanwege beperkingen in sommige apps

Nee het is geen slecht os maar toch wil ik soms wat meer vrijheid

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:44

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik draai het nu al enkele maanden op mijn oude laptop (HP NX6110: 2.13GHz met 1.5GB ram) en ik moet zeggen, dat het mij niet tegen valt. Sommige zaken heb ik een beetje moeten tweaken, maar over het algemeen bevalt het mij erg goed. Ben alleen nog op zoek naar een fatsoenlijk acrobat reader clone. Mocht iemand nog tips hebben dan laat ik mij adviseren. :)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ben een beetje teruggekomen op eOS, zeker sinds het hele betaal debacle.

Regelmatig maak één of meerdere kleine bedragen over aan open-source projecten: dd-wrt, tools/apps, artiesten op DeviantArt, .. Maar de devs van eOS noemde iedereen die niet betaalde: dieven.

Helaas zijn ze zelf ook vergeten dat ze ook werken met open-source en beschikbare tools waarvoor ze zelf niet betalen. Zonder deze, had hun OS (beter gezegd distro), helemaal niet bestaan. Neem nou al het werk dat de Debian/Ubuntu devs verzetten, en al de rest eromheen, zoals vertalen, onderhouden van wiki's, etc.

Na het lezen van o.a. reacties op Reddit, ben ik er wel klaar mee.

Gnome-shell toont (nog) zeer veel potentie en wordt vanaf Gnome 3.16/3.18 reuze interessant. Zeker omdat ze waarschijnlijk een van de (grote) zijn die Wayland (volledig) ondersteunen.
Tevens zijn er genoeg extentsions, thema's, etc. te vinden, zodat je Gnome(-shell) helemaal kunt inrichten als jij dat wilt. Je kunt het zelfs op Wingpanel laten lijken.

Wat ik wil zeggen met deze post: kijk langer dan je neus lang is. Er zijn zoveel OS'en/distro's die ook uitstekend functioneren op low/mid-end PC's en gebruikersvriendelijk zijn.
Tevens ontwikkelen deze zich veel sneller en stabieler. En niet onbelangrijk: zijn ze over het algemeen meer vriendelijker naar gebruikers toe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07 13:57

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Welk betaal debacle? (of ik mis blijkbaar iets) Als je naar de website gaat en gewoon $0 dollar invult of klikt op Download Luna for free kan je hem gewoon gratis downloaden. Verder hosten ze al tijden hun iso's op sourceforce, dus had je ze volgens mij daar ook kunnen vinden.
There is no difference between the “free as in free beer” version of elementary OS Luna and the “paid one”.

When you pay for Luna, its a different process which starts in a popup window, however the download process should be independent about that, and always be the same.
Verder is de kracht van Elementary niet echt Gnome, eerder pantheon shell wat Elementary zo uniek maakt. (correct me when wrong). Ik draai verder trouwens geen Elementary, maar wel een tijdje terug de beta getest. De community vind ik persoonlijk zo slecht nog niet.

Kun je dat artikel van Reddit eens linken?

edit:
Waarschijnlijk bedoel je deze *gaat lezen*

edit2:
OK, ik snap je punt. Niet netjes van eOS en niet iedereen kijkt verder dan hun neus lang is en betaalt inderdaad om de software te downloaden. De website is sinds kort verhuist van domein maar die "download" knop hadden ze al tijden (snapshot van feb 2014) op hun website. En van de andere kant (ook al uit men zich niet zo bij Ubuntu), bij Ubuntu doen ze toch precies hetzelfde?

Als ik naar de download pagina ga van Ubuntu krijg je toch min of meer hetzelfde? Je moet de schuifjes zelf verschuiven of klikken op "Not now, take me to the download". Dat is eigenlijk toch precies hetzelfde? Ik moet daar ook overal handmatig $0 invullen in de vakjes wil de button "Pay with Paypal" veranderen in "Download".

[ Voor 44% gewijzigd door FREAKJAM op 16-02-2015 21:59 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Het gaat niet echt om het punt van betalen (of niet), maar op de manier hoe het is gezegd (door een belangrijke) developer.

Op de gekregen kritiek heeft hij de blogpost aangepast en vervolgens alle negatieve commentaren verwijderd. Niet erg netjes, zeker als deze mensen een belangrijk punt hebben.

Zie voor meer Google: cheater elementary os

Ik vind het echt prima dat ze proberen geld te verdienen, zeker omdat het nodig is om bijvoorbeeld hardware te kunnen kopen, misschien zelfs de devs (deels) kunnen leven uit de verdienste.
Maar mensen die niet (kunnen) betalen, maar (misschien) wel (degelijk) bijdragen aan het project en de manier hoe eOS dev(s) communiceren, tja..

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 16-02-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
HollowGamer schreef op maandag 16 februari 2015 @ 22:26:
[...]

Het gaat niet echt om het punt van betalen (of niet), maar op de manier hoe het is gezegd (door een belangrijke) developer.

Op de gekregen kritiek heeft hij de blogpost aangepast en vervolgens alle negatieve commentaren verwijderd. Niet erg netjes, zeker als deze mensen een belangrijk punt hebben.

Zie voor meer Google: cheater elementary os

Ik vind het echt prima dat ze proberen geld te verdienen, zeker omdat het nodig is om bijvoorbeeld hardware te kunnen kopen, misschien zelfs de devs (deels) kunnen leven uit de verdienste.
Maar mensen die niet (kunnen) betalen, maar (misschien) wel (degelijk) bijdragen aan het project en de manier hoe eOS dev(s) communiceren, tja..
Ik snap niet dat mensen er zo over gevallen zijn eerlijk gezegd. Soms moet je een keer de knuppel in het hoenderhok gooien om mensen eens aan het denken te zetten. Natuurlijk is de reactie niet erg handig geweest, maar sommigen gingen dan ook full-retard. Ik begrijp prima dat ze op zoek zijn naar manieren om mensen te bewegen te doneren of daar in ieder geval eens over na te denken. Daarnaast is het altijd prima mogelijk geweest om elementary OS gratis te downloaden, en dat zal ook altijd zo blijven waarschijnlijk. Al is het maar omdat ze dan teveel mensen kwijtraken die het niet zelf gaan of kunnen compilen. De belangrijkste reden blijft denk ik echter dat veel van hun tools en basis ook gratis beschikbaar is en ze vanuit hun (/FOSS) filosofie het voor iedereen beschikbaar willen houden :)

Over dat SPI verhaal; ik geef ze (team elementary) groot gelijk; die kerel van SPI heeft zich op z'n zachtst gezegd hoogst onfatsoenlijk gedragen. Erg jammer, want volgens mij doet SPI verder prima werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Thedr op 17-02-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-07 09:41
Thedr schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:41:
[...]

Ik snap niet dat mensen er zo over gevallen zijn eerlijk gezegd.
Eigenlijk is dat niet moeilijk om te verstaan. De makers beschuldigen hun eigen community van valsspelen omdat hun eigen gebruikers niet betalen voor een product dat door de makers geadverteerd word als een gratis/vrij alternatief voor Windows en OS X.

Bijkomend is Elementary zelf ook een fork van Ubuntu (dat weer een fork is van Debian) waarin duizenden pakketten zitten van andere projecten (zowel grote als kleine). Al die projecten hebben dezelfde problemen als de devs van Elementary. Ook zij investeren hun eigen vrije tijd in het project, en ook zij moeten de netwerkinfrastructuur zien te vinden om alles te hosten.

Hoewel de GPL toestaat dat je geld vraagt voor het dekken van je eigen kosten word dat over het algemeen in de linux wereld niet gedaan. Nu je gebruikers die niet betalen gaan beledigen is dan ook een manier om die gebruikers van je weg te duwen en tenzij je kan aantonen dat je zelf geld schenkt aan de projecten die je zelf gebruikt is het ook nog eens hypocriet.

Door de jaren heen hebben we bij MTA:SA ook heel veel discussies gehad binnen het team over schenkingen. De eerste 7 of 8 jaar hebben we een deel van die periode overleeft door een sponsor die ons een server ter beschikking stelde, maar een deel is ook uit mijn eigen zak betaald (en dat heeft mij duizenden euros gekost). Telkens het onderwerp geld naar boven kwam begon men in het team direct te discuteren over de verdeling van het geld. Wie recht had op wat en waarom waarbij men mij, diegene die effectief geld in het project pompte, vaak vergat omdat ik geen code schrijf. Na het open source gaan van het project is dit nog een tijdje verder gegaan, maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd een systeem van schenkingen op te zetten en de financiering van het project gezond te krijgen zonder dat onze gebruikers op de hoofdpagina een grote paypal knop zien staan.

Geld doet iets vreemd met mensen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ik heb het idee dat velen binnen de FOSS gemeenschap nogal snel op hun tenen getrapt zijn en bovenal behoorlijk eigenwijs zijn. Zeker dat laatste hoeft niet slecht te zijn, anders had Linux waarschijniljk niet eens bestaan en zeker niet in al zijn huidige diversiteit :)

Ik ben het er zonder meer mee eens dat ze hun woorden wat beter hadden kunnen en moeten kiezen, hoewel ze nu wel flink wat aandacht krijgen (in het kader van "there's no such thing as bad publicity") en hopelijk wat mensen aan het denken zetten.
Ik ben van mening dat er best wat meer (vrijwillig) betaald zou mogen worden voor FOSS software. Voor niets gaat de zon op... Overigens ook dat het gratis beschikbaar moet blijven voor hen die er (nog) niet voor kunnen betalen. Maar als je het dagelijks gebruikt voor bijvoorbeeld o.a. je werk of producten die je verkoopt vind ik dat je er best wel eens over na mag denken of het wellicht verstandig is om eens wat te doneren. Of je werkgever te vragen of die op een of andere manier namens jou en/of collega's bij kan dragen, hoeft uiteraard niet perse een financiële bijdrage te zijn. En ja ik weet dat er gelukkig veel mensen en bedrijven zijn die dit ook daadwerkelijk doen :)

Het team van elementary heeft overigens bij mijn weten nog geen geld gehaald uit hun 'bedrijf', maar alle zelf opgehaalde bounties weer teruggeïnvesteerd in zowel eOS als in onderliggende/faciliterende projecten zoals bijvoorbeeld GTK.
Ik vond Daniel en Cassidy het erg goed verwoorden in de Linux Action Show van afgelopen weekend. Ze nuanceren en verduidelijken hun standpunten en proberen mensen aan het denken te zetten. Ik kan er een heel relaas van maken, maar eigenlijk kan je eigenlijk het beste zelf kijken en luisteren. Ook leuk overigens om die gasten een keer op bewegend beeld te zien :)

Moraal van het verhaal: zonder donaties/bijdragen ligt het in de lijn der verwachting dat FOSS een langzame dood sterft. Een donatie in FOSS is een investering in je eigen vrije toekomst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
De jongens achter elementary hebben niet alleen een prima visie over de ontwikkeling van de desktop, maar ook op de open source gemeenschap zelf. Je hoort vaak minder over de achterkant waar mensen veel en mooi werk leveren, maar daar ook betaald voor mogen worden.

Daar is niets mis mee, want het komt de gebruikers en ontwikkelaars ten goede. Dat is beter dan bij MS of Apple waar het meeste toch in een kluis niets licht te doen, en de gemeenschap geen bijdrage levert.
Eigenlijk is zo bezien de OSS gemeenschap de enige die zichzelf erop kan beroepen dat het en volwaardig eco systeem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jeetje, kan je je post voortaan eerst nalezen voordat je 'm plaatst? Er zitten te veel schrijffouten in. Het lijkt wel alsof je 't op een mobiele telefoon hebt geschreven met een 3" scherm. En zelfs dan is 't geen excuus. Nu staan een aantal zinnen wel erg vaag geschreven en vraag ik mij af wat je nou wilt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:28:
Jeetje, kan je je post voortaan eerst nalezen voordat je 'm plaatst? Er zitten te veel schrijffouten in. Het lijkt wel alsof je 't op een mobiele telefoon hebt geschreven met een 3" scherm. En zelfs dan is 't geen excuus. Nu staan een aantal zinnen wel erg vaag geschreven en vraag ik mij af wat je nou wilt zeggen.
Ben het opzicht wel met je eens. Maar begrijp (denk ik) wel wat er ongeveer wordt bedoeld. :9

Kort samengevat: Waarom zouden developers van open-source software niet betaald kunnen worden voor hun werk/tijd?

En daar ben ik het ook helemaal mee eens. :)
Daarom af-en-toe wat overmaken/doneren. Al schijnt die nieuwe EU regel (het kan ook niet anders) weer problemen op te leren met BTW. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 22:58:
[...]

Ben het opzicht wel met je eens.

[...]

Al schijnt die nieuwe EU regel (het kan ook niet anders) weer problemen op te leren met BTW. :S
:? Zit jij ook mobiel te posten? Denk dat je 'leveren' bedoelt, ipv 'leren'.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 23:06:
[...]

:? Zit jij ook mobiel te posten? Denk dat je 'leveren' bedoelt, ipv 'leren'.

:+
Klopt.. Ben gewoon moe. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Hero of Time schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:28:
Dyslectie, hier en daar gecorrigeerd. Dank je.

[ Voor 4% gewijzigd door satya op 22-02-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zie zojuist op twitter en G+ dat Daniel Foré zijn baan heeft opgezegd en fulltime gaat ontwikkelen voor elementary OS. Ben erg benieuwd hoe dat uitpakt, en wens hem natuurlijk het beste hiermee!

https://plus.google.com/+DanielFor%C3%A9/posts/NR6X8jQGX59

Het is sinds enkele weken overigens ook mogelijk om elementary op maandelijkse basis te supporten via patreon. Ik heb (uiteraard) alvast het goede voorbeeld gegeven... wie volgt?! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Thedr schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:13:
Zie zojuist op twitter en G+ dat Daniel Foré zijn baan heeft opgezegd en fulltime gaat ontwikkelen voor elementary OS. Ben erg benieuwd hoe dat uitpakt, en wens hem natuurlijk het beste hiermee!
gun het m van harte - hopelijk krijgt ie beetje mooi salaris

elementary is wel mooi, maar zou dan eerder donatie doen aan linux foundation of bijv. wikipedia - maar ieder voor zich O-)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
himlims_ schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:18:
[...]

gun het m van harte - hopelijk krijgt ie beetje mooi salaris

elementary is wel mooi, maar zou dan eerder donatie doen aan linux foundation of bijv. wikipedia - maar ieder voor zich O-)
Oh, maar naast elementary gaat er ook regelmatig wat naar bijvoorbeeld LibreOffice, BoF, FSF, LF en andere projecten/organisaties die ik veel gebruik of een warm hart toedraag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Voor de liefhebbers: zometeen een live hangout en ontknoping van de countdown op elementary.io! Benieuwd wat er komen gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Nog 3 minuten :D

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
En actie! Of beeld en geluid iig :)

edit: Lijkt erop dat Freya gereleased wordt

[ Voor 40% gewijzigd door Thedr op 11-04-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ziet er naar uit dat ze Freya (hopelijk final) gaan aankondigen.

edit:
hij is al te downloaden vanaf sourceforge.

x64: elementaryos-freya-amd64.20150411.iso
x86: elementaryos-freya-i386.20150411.iso

[ Voor 83% gewijzigd door FREAKJAM op 11-04-2015 18:16 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Check! Vandaag dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:08
Ow awsome.. :D
Ik kan dus vandaag ook Luna upgraden, of moet ik een fresh install doen?

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Binnen hengelen dan maar. :)

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zeker vanaf Luna zou ik een verse install doen :)
De download is nu wel echt retetraag (goh). Ik download em later vanavond wel :z

Via http://beta.elementary.io/ kom je uit bij de torrent: gaat waarschijnlijk sneller en bovendien help je met verspreiden (eindellijk eens legaal torrenten 8) :+ )

[url="magnet:?xt=urn:btih:fc85dc999730a42de3924444aadbcfa183b5f388&dn=elementaryos-freya-amd64.20150411.iso&tr=https%3A%2F%2Fashrise.com%3A443%2Fphoenix%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Fopen.demonii.com%3A1337%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.ccc.de%3A80%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.publicbt.com%3A80%2Fannounce&ws=http%3A%2F%2Fsuberb-sea2.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fignum.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fheanet.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fcitylan.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso"]Torrentlink[/url]

Directe Sourceforge download

En niet vergeten wat eurotjes te doneren als het bevalt :>

[ Voor 105% gewijzigd door Thedr op 11-04-2015 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Ja, hij is bij mij gewoon gestopt met downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
En toen was de website down :')
Website is offline No cached version of this page is available.
Ik download hem vanavond of morgen wel.

//edit
Torrent kan ook. Die staat hier nu ook te draaien. Daarna maar een fresh install doen.

[ Voor 23% gewijzigd door WernerL op 11-04-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07 12:52

weebl

YARR!

Tip: gebruik de magnet-links op hem via bittorrent binnen te halen:

64-bit:
code:
1
magnet:?xt=urn:btih:fc85dc999730a42de3924444aadbcfa183b5f388&dn=elementaryos-freya-amd64.20150411.iso&tr=https%3A%2F%2Fashrise.com%3A443%2Fphoenix%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Fopen.demonii.com%3A1337%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.ccc.de%3A80%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.publicbt.com%3A80%2Fannounce&ws=http%3A%2F%2Fsuberb-sea2.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fignum.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fheanet.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fcitylan.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-amd64.20150411.iso

32-bit:
code:
1
magnet:?xt=urn:btih:0a36a61cb46fc1444c95eb62185b777d65362ca9&dn=elementaryos-freya-i386.20150411.iso&tr=https%3A%2F%2Fashrise.com%3A443%2Fphoenix%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Fopen.demonii.com%3A1337%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.ccc.de%3A80%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.openbittorrent.com%3A80%2Fannounce&tr=udp%3A%2F%2Ftracker.publicbt.com%3A80%2Fannounce&ws=http%3A%2F%2Fsuberb-sea2.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-i386.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fignum.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-i386.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fheanet.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-i386.20150411.iso&ws=http%3A%2F%2Fcitylan.dl.sourceforge.net%2Fproject%2Felementaryos%2Fstable%2Felementaryos-freya-i386.20150411.iso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Dus geen final? Wel mooi dat ze weer met een release komen.

Vind het jammer dat er geen release map is, hopelijk brengen dit in de toekomst wel uit.
Als bedrijf zijnde kun je bijvoorbeeld niet focussen op een release dag.
Voor een OS lijkt me dat wel enigszins belangrijk.

Verder hou ik Launchpad nog weleens in de gaten, maar vind de commits eigenlijk een beetje tegenvallen.
Hoeft niet het ergste betekenen, maar het lijkt vooralsnog op weinig interesse/tijd. ;)

Mijn conclusie tot zo ver:
+ De panel die van kleur veranderd als je een venster vergroot/bij wijzigen achtergrond
+ Switchboard is beter en eenvoudiger in gebruik
+ Nieuwe multitasker/Expose, die veel beter uitziet en werkt.
+ Verbeteringen aan eOS apps
+ Firewall integratie in switchboard (tenminste als ik me goed herinner van een aantal beta's terug)

- Weinig agenda-app verbeteringen
- Geen cloud/exchange (centraal) systeem (zoals Gnome met Online Accounts dit wel heeft)
- Midori blijft buggy, geen ondersteuning voor bijvoorbeeld FireFox/Chrome add-ons, raar/onvoorspelbaar gedrag
- Niet alle apps gebruiken het tandwiel (i.p.v. menubalk), daardoor passen niet Elementary apps niet mooi binnen het OS
- Switchboard mist nog net dat beetje extra; bijvoorbeeld security opties, etc.
Echt iets zegt maar waar het zich in onderscheid.
Maar misschien eerst met de basis beginnen dan pas de rest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Hoezo geen final? Dit is de officiële release toch? als in, geen beta meer. Dus dat lijkt me redelijk final.
Anyhow, gedownload en bootable USBstick gemaakt. Ik ga hem installeren. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
De resolutie in de setup is veels te groot. Alles valt buiten beeld. Door wat geklooi kwam ik in de live installer terecht. Daar is reso goed en kan ik fatsoenlijk installeren. Bij sommige settings moet ik overheen hoveren om de benamingen te zien te krijgen. Dit had ik ook bij beta2. Dit op de XPS15 met 3200x1800 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Sneltoetsen voor terminal werkt bij mij nog steeds niet. Ook al niet in Beta2.

-edit-

Moet met Super + T. Nooit geweten haha.

[ Voor 25% gewijzigd door MelvinB op 11-04-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
MelvinB schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:16:
Sneltoetsen voor terminal werkt bij mij nog steeds niet. Ook al niet in Beta2.
Welke bedoel je? Super+T? Werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
MelvinB schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:04:
De resolutie in de setup is veels te groot. Alles valt buiten beeld. Door wat geklooi kwam ik in de live installer terecht. Daar is reso goed en kan ik fatsoenlijk installeren. Bij sommige settings moet ik overheen hoveren om de benamingen te zien te krijgen. Dit had ik ook bij beta2. Dit op de XPS15 met 3200x1800 resolutie.
Nvidia videokaart? Ik heb standaard gezeik met die drivers bij iedere installatie. Ik had de installer afgesloten zodat hij naar de desktop ging. Toen ging hij hier ineens naar een lagere resolutie waardoor alles ineens goed te lezen was. Vanuit daar weer de installer gestart.

En na de installatie weer lopen kloten om de nvidia drivers te installeren, maar het is weer gelukt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Ik ga eens even Ubuntu 14.04.2 lts proberen. Even kijken of ik daar dezelfde problemen aan tref. (dat eerst moet hoveren om menuutjes in beeld te krijgen.

Ja, zit een gt750M in.
En heb de 331-driver met daarna de 331-update driver geïnstalleerd. Ik kan dan switchen tussen de Intel of nVidia videokaarten.

[ Voor 26% gewijzigd door MelvinB op 11-04-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Als je een custom achtergrond instelt, dan veranderd de lockscreen-achtergrond niet. Dat gebeurd alleen met de standaard achtergronden. Is daar een truukje voor om dat te fixen?

-edit-

Dat kan met het tooltje Variety.
http://peterlevi.com/variety/how-to-install/

[ Voor 20% gewijzigd door MelvinB op 12-04-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Ik mis gewoon tekst bij sommige instellingen zoals bijv. System Settings - User Accounts. Dan wil ik Guest Account disablen door eerst te ontgrendelen. Vervolgens zie ik daar dan alleen wit venster met stukje tekst wat een Guest Account Session is.
Bij Date&Time zie ik ook niks. Ook niet bij Displays. (ik zie alleen staan Detect Display)
Bij Mouse&Touchpad en dan onder Touchpad, moet ik er met de muisaanwijzer overheen ¨hoveren¨ om de tekst zichtbaar te maken.

Ligt dat nu aan eOS of de nVidia-driver?

(nog even ter info: mijn reso is 3200x1800)

[ Voor 4% gewijzigd door MelvinB op 13-04-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Combinatie van de twee met de resolutie? Zie je hetzelfde als je Ubuntu gebruikt waar eOS op is gebaseerd? Heb je het in een VM bijvoorbeeld ook, of andere hardware zonder die hoge resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Heb bugreport ingediend bij Launchpad op aanraden ontwikkelaar eOS. Met Youtube-video's.
In Ubuntu heb ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-07 22:03
Een mooie nieuwe release. Wel alvast een eerste probleem tegengekomen: de computer reageert niet meer wanneer hij uit slaapstand komt. Dit is geen probleem in Ubuntu 14.04, moet dus iets specifiek van Elementary zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-07 22:28
De laatste keer dat ik met Elementary OS speelde (Freya beta 2 volgens mij) vond ik het erg onhandig dat er geen mogelijkheid is om vensters te minimaliseren. Op bijvoorbeeld Windows heb je rechtsboven het _-tekentje en op OS X linksboven het gele bolletje. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat in Elementary?

MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) //  Mac mini (2018) //  iPhone 13 mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Als je op het icoontje klikt in je dock van een openstaande applicatie wordt hij geminimaliseerd.
Een andere mogelijkheid weet ik zo niet. Inderdaad lastig dat er geen knopje voor is in de titelbalk van een venster.

[ Voor 38% gewijzigd door WernerL op 15-04-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Met Elementary Tweaks kan je dat ook voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jammer dat je daar weer een 'tweak' voor moet toepassen en niet standaard mogelijk is. Maakt window management toch wat minder prettig IMO. Lijkt mij dat je 't ook als keyboard shortcut in kan stellen? Nu draai ik zelf geen eOS of de DE/WM die 't gebruikt, maar bij wat ik wel gebruik is alt+F5 maximaliseren/herstellen, alt+F6 maximaliseren in de breedte, alt+F7 voor de hoogte en alt+F8 om te minimaliseren. Gebruik 't regelmatig en werkt best prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-06 14:09

neanderthaler

Are friends electric?

Ik heb eOS tijdje op laptop draaiend gehad en dat ging als de brandweer. Alleen kon ik heel moeilijk wennen aan de balk bovenin en het dock onder. Heb toen Cinnamon geinstalleerd met de balk onderin, dock pleite en de startknop een Ubuntu logo. Vensters ingesteld op Ambiance zwart met de drie buttons rechts. Was helemaal zoals ik het wilde. Helaas laptop keer verkocht en nooit meer de moeite genomen het spul weer zo in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Sinds dat ik Freya heb geïnstalleerd heb ik het probleem dat het beeldscherm na een tijdje uitgaat als ik een film op fullscreen afspeel. Hebben meer mensen daar last van? Gebeurd in zowel Netflix via Chrome als de videospeler van Freya zelf. Heel irritant want nu moet ik om de 15 minuten ofzo met mijn muis bewegen om te voorkomen dat het beeld zwart wordt.

In Luna had ik dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als een screensaver die gewoon actief wordt, ongeacht of je nou FS werkt of niet. Bij Luna stond-ie blijkbaar uit of duurde 't veel langer. Mijn ervaring met video spelers is dat ze wel zeggen dat ze de screensaver kunnen ontwijken, maar tot nu toe heb ik er nog geen gehad die dat ook echt deed. Voornamelijk omdat ze via dbus het proberen te doen, en xscreensaver heeft geen dbus interface (gnome-screensaver weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Probleem is mij ook bekend, en schuilt in dpms wat de monitor uitschakeld.

probeer eens: "xset dpms force on"

[ Voor 20% gewijzigd door satya op 20-04-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat commando zal niet veel doen. Beter om 'xset s 0 0' uit te voeren. Daarmee zet je de timeout op 0, oftewel uitgeschakeld. Of 'xset s off'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Maar dan gaat het scherm helemaal niet meer uit of wel? Als ik geen fullscreen video aan heb staan mag van mij het scherm na een tijdje wel uit gaan. Nouja, het is in ieder geval een oplossing voor als ik weer series of films aan het kijken ben.

Vanavond even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je 'xset dpms force on' uitvoert, wordt 't scherm aangezet, maar zal na de normale timeout gewoon weer uit gaan. Dat is mijn ervaring althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Om het uitgaan van het scherm tegen te gaan zou je een het volgende in de sectie serverlayout van je xorg.conf kunnen plaatsen:

Option "BlankTime" "0"
Option "StandbyTime" "0"
Option "SuspendTime" "0"
Option "OffTime" "0"

Sind ik dat in de config heb gezet heb ik geen last meer dat het scherm op zwart gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

TheLion01 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:44:
De laatste keer dat ik met Elementary OS speelde (Freya beta 2 volgens mij) vond ik het erg onhandig dat er geen mogelijkheid is om vensters te minimaliseren. Op bijvoorbeeld Windows heb je rechtsboven het _-tekentje en op OS X linksboven het gele bolletje. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat in Elementary?
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld Dconf Editor installeren. Check de link hoe het moet en wat je moet veranderen om de minimalisatie knop te krijgen. Ook andere tips zijn hier te vinden: http://www.hongkiat.com/blog/elementary-os-luna-tips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125883

Het ziet er mooi uit, dat Elementary OS (Freya), maar wat voor problemen heb je er niet mee?
Ik zit met een A4-5000 APU met integrated HD8330. Via apt-get of dat software center zijn geen radeon oss drivers, geen fglrx mogelijk... niks. Er is dus ook geen mogelijkheid om HDMI audio af te spelen op m'n TV. Op launchpad zijn bug reports en klachten in overvloed aanwezig. Man man ... Zelfs dat Chinese "Deepin" had er geen problemen mee.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
$ apt-get install xserver-xorg-video-ati
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
 xserver-xorg-video-ati : Depends: xorg-video-abi-15
                          Depends: xserver-xorg-core (>= 2:1.14.99.902)
                          Depends: xserver-xorg-video-glamoregl but it is not going to be installed
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Of

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$ apt-get install fglrx
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
 fglrx : Depends: xorg-video-abi-11 but it is not installable or
                  xorg-video-abi-12 but it is not installable or
                  xorg-video-abi-13 but it is not installable or
                  xorg-video-abi-14 but it is not installable or
                  xorg-video-abi-15
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

En fglrx via de installer erop zetten zou volgens wat ik kan lezen ook alles kapot maken. Ai ai ai :(

Dus toch maar fglrx installer erop losgelaten. In amdccle moet ik overscan op 0% zetten. Dan vult het beeld het ganse panel. Ondanks dat het 1920x1080 aangeeft in oa xrandr, ziet het er maar 640x480 uit.

Na wat zoeken lijkt het dus niet goed te zitten met scaling in die wm.
Oplossing:
  • gsettings set org.gnome.desktop.interface scaling factor 1 in de terminal typen.
    Daarmee is de resolutie en de snelheid van de desktop toch al in orde.
  • HDMI audio: werkt out of the box na installatie van fglrx. Gewoon in bij Settings > Sound HDMI / DisplayPort Built-in Audio selecteren onder Output.
Ik ben tevreden :-)
HDMI audio

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 125883 op 23-04-2015 23:13 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Even een kleine update ('t is alweer even stil hier, is iedereen zo tevreden met de huidige stand van elementary? O-) ).
Heb sinds een paar dagen een nieuwe versie van plank, met een zoomfunctie à la OSX.
elementary gaat het zelf niet uitbrengen omdat ze waarschijnlijk problemen krijgen met Apple ivm softwarepatenten, maar er is een ppa beschikbaar met de functionaliteit.

Schaamteloos geleend plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://entornosgnulinux.com/wp-content/uploads/2015/07/Zoom-en-accion.jpg

Om het zelf te doen:
code:
1
2
3
sudo add-apt-repository ppa:ricotz/docky
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

En dan bij de opties (ctrl-rechtsklik op het dock) kan je de zoomfactor instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silent785
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-07 20:00
Heb dat(Freya) enkele uren geleden geinstalleerd en ben er best wel tevreden over. Veel sneller dan Windows en veel dingen dat ik nodig heb voor development zitten er al ingebakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Welkom bij de club! Bij vragen; gewoon stellen. Check trouwens ook de G+ elementary community en natuurlijk is tegenwoordig https://elementaryos.stackexchange.com/ een prima bron van vragen en antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ik wilde gisteren de meest recente ISO downloaden maar ik kwam niet langs het betaalgedeelte.

Zag net dat je ook 0 dollar in kunt vullen en dan downloaden. Moet je maar net even weten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Dat is al een tijdje bekend en ze hebben daar ook flink wat kritiek op gekregen, hoewel de website van Ubuntu eigenlijk min of meer hetzelfde doet. (daar moet je ook alles op 0 zetten of klikken op take me to the download)

[ Voor 49% gewijzigd door FREAKJAM op 02-09-2015 12:16 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Jup is bekend idd. Ik zou het eigenlijk wel puik vinden als ze van de "Pay" een "Donate" knop zouden maken, maar daar is vrees ik al genoeg over gediscussieerd. Op zich is met betalen ook niks mis. Het project heeft (voor mij iig) substantiële waarde.
Gisteren dus Freya 0.3.1 aangekondigd/gereleased. Weer een mooie mijlpaal met flinke verbeteringen. Vooral die irritante Intel dubbele-cursorbug is eruit. Had er zelf al geen last meer van omdat ik zelf de HWE al geinstalleerd had, maar toch, je zag er veel mensen over klagen (terecht!).
Ik denk dat deze versie eigenlijk is die ze hadden moeten releasen als Freya 0.3, maar ze wilden natuurlijk wat sneller doorontwikkelen en het volk tevreden houden :)
Zo is het ook goed, elementary bevalt mij nog steeds uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Opzicht goed dat ze voor een donatie vragen: alleen aan het feit dat de rest van de devs (die niet direct aan eOS verbonden zijn) niets krijgen, terwijl ze zonder die mensen geen (Linux-)distro hadden kunnen bouwen.

Voor mij is Elementary OS geen optie:
- Geen roadmap/release-schedule
- Geen GTK3.16
- Weer spraken van lock-in; probeer onderdelen maar eens te porten naar een andere distro/geen 'standaard' volgen
- Gebaseerd op Ubuntu/geen rolling-distro (al is dat meer eigen voorkeur :P)

Tegenwoordig is met Gnome(-shell) het mogelijk de omgeving ongeveer in te stellen als Pantheon.
Zie o.a. deze extensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
elementary doneert ook met regelmaat aan projecten waar ze gebruik van maken, zoals bijvoorbeeld GTK, Gnome en Ubuntu. Daarnaast werken ze met bounties waarbij de beloning gaat naar de dev die de bug oplost of feature maakt.
Ben met je eens dat een rolling release en wat meer standaardisatie ook wat mij betreft een flinke vooruitgang zou betekenen. Eigenlijk hetzelfde als andere distro's ondersteunen, maar ik kan goed begrijpen dat ze daar vooralsnog geen mankracht voor in willen/kunnen zetten. Er zijn mensen bezig om het naar Arch geport te krijgen, die zijn een aardig eind op weg. Zou mooi zijn als Pantheon aan bijvoorbeeld Antergos toegevoegd zou kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Thedr schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:28:
elementary doneert ook met regelmaat aan projecten waar ze gebruik van maken, zoals bijvoorbeeld GTK, Gnome en Ubuntu. Daarnaast werken ze met bounties waarbij de beloning gaat naar de dev die de bug oplost of feature maakt.
Ah, dat wist ik niet. :X
Zal mijn mening daarin bijstellen. :)
Thedr schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 15:28:Ben met je eens dat een rolling release en wat meer standaardisatie ook wat mij betreft een flinke vooruitgang zou betekenen. Eigenlijk hetzelfde als andere distro's ondersteunen, maar ik kan goed begrijpen dat ze daar vooralsnog geen mankracht voor in willen/kunnen zetten. Er zijn mensen bezig om het naar Arch geport te krijgen, die zijn een aardig eind op weg. Zou mooi zijn als Pantheon aan bijvoorbeeld Antergos toegevoegd zou kunnen worden :)
Helaas is Pantheon onder Arch nog steeds niet echt bruikbaar. Als ik bijvoorbeeld in het Pantheon topic kijk naar alle problemen die er zijn met porten.. :o
Dit komt mede doordat er nog steeds oude/gepatchte libs/onderdelen worden gebruikt, voor mij mogen ze dus best afstappen van de 'Ubuntu way'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Je kunt nog altijd Manjaro Pantheon shell proberen als je een beetje van beiden wilt (Arch + Pantheon).

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 11:58
Misschien een beetje offtopic maar solus project al geprobeerd? 1 oktober is de final release. https://solus-project.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Solus ziet er ook goed uit, en werkt ook best aardig. Heb vanmiddag evenApricity OSS op een USB stick gezet, ziet er ook erg goed uit en werkt evenzo goed. Is op basis van Arch met Gnome Shell en een zooitje default extensions erop.

Toch blijf ik Pantheon een erg fijne (en mooie, zeker met het Arc theme) DE vinden, dus ik blijf vooralsnog lekker bij elementary :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Thedr schreef op zondag 06 september 2015 @ 22:47:
Solus ziet er ook goed uit, en werkt ook best aardig. Heb vanmiddag evenApricity OSS op een USB stick gezet, ziet er ook erg goed uit en werkt evenzo goed. Is op basis van Arch met Gnome Shell en een zooitje default extensions erop.

Toch blijf ik Pantheon een erg fijne (en mooie, zeker met het Arc theme) DE vinden, dus ik blijf vooralsnog lekker bij elementary :)
Je kunt op de meeste linuxvarianten gewoon een andere desktop environment zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

neanderthaler schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:41:
[...]

Je kunt op de meeste linuxvarianten gewoon een andere desktop environment zetten.
Klopt, ware het niet dat sommige distro's, zoals ElementaryOS, z'n eigen DE maakt en dus is gebonden aan de libraries die in die distro release te vinden zijn. Elementary is gebaseerd op Ubuntu LTS, dus als je daar software voor schrijft en je probeert het dan op bijvoorbeeld Arch te compileren, dan gaat dat niet omdat Arch veel verder is met de libraries en dev tools qua release.

Even als voorbeeld, je maakt iets in GTK3, geschreven voor versie 3.8.4. Arch zit bijvoorbeeld al op 3.16. Veel van de functionaliteit en APIs van 3.8 zijn er niet meer of werken heel anders in 3.16. Gevolg: compile errors, spontane crashes en missende functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Hero of Time schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:14:
[...]

Klopt, ware het niet dat sommige distro's, zoals ElementaryOS, z'n eigen DE maakt en dus is gebonden aan de libraries die in die distro release te vinden zijn. Elementary is gebaseerd op Ubuntu LTS, dus als je daar software voor schrijft en je probeert het dan op bijvoorbeeld Arch te compileren, dan gaat dat niet omdat Arch veel verder is met de libraries en dev tools qua release.

Even als voorbeeld, je maakt iets in GTK3, geschreven voor versie 3.8.4. Arch zit bijvoorbeeld al op 3.16. Veel van de functionaliteit en APIs van 3.8 zijn er niet meer of werken heel anders in 3.16. Gevolg: compile errors, spontane crashes en missende functionaliteit.
Daar heb je een punt. Het best kan je dat soort experimenten binnen dezelfde basisdistro doen. Ik had Cinnamon op eOS gezet met een Ambiance thema, zodat de balken en windows weer een Ubuntulook kregen. Ik zou wel eens willen kijken hoe de wallpapers uit Voyager OS te filteren zijn, want die van Voyager 12 vond ik echt geweldig.

Budgie desktop uit Evolve / Solus is ook heel sjiek, beetje Chrome OS achtig.

[ Voor 3% gewijzigd door neanderthaler op 09-09-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Jakkes, nog steeds komt het voor dat gala naar 100% cpu gaat en blokkeerd in mijn dual screen setup.

[ Voor 14% gewijzigd door satya op 11-09-2015 12:12 ]

• HollowGamer
  • Niet online
satya schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:12:
Jakkes, nog steeds komt het voor dat gala naar 100% cpu gaat en blokkeerd in mijn dual screen setup.
Bug gemeld?

Gala is opzicht wel een mooie uitbreiding op Mutter, zo kun je de effecten, etc. instellen via dconf-editor. Maar goed dat is weer off-topic. ;)

• satya
HollowGamer schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:01:
[...]

Bug gemeld?

Gala is opzicht wel een mooie uitbreiding op Mutter, zo kun je de effecten, etc. instellen via dconf-editor. Maar goed dat is weer off-topic. ;)
Nee, niet gemeld. Het is een fenomeen waar meer mensen last van hebben en in de pijplijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 18:30
Ik gebruik een samsung SSD EVO 840, moet ik eigenlijk speciaal doen om de levensduur / performance te optimaliseren eenmaal in elementary os geinstalleerd heb, of gebeurt dit automatisch bij de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou automatisch moeten gebeuren, maar verschillende distro's hebben verschillende standaard instellingen. Zoek eens een paar howto's op, vergelijk ze en kijk wat er bij jouw systeem is toegepast. Desgewenst pas je 't aan met wat er in de howto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb elementary os in vmware workstation 12 geinstalleerd onder windows 10, vmware tools geinstalleerd, maar toch blijven animaties en de hele werking wat traag lopen (3d support optie staat aan in de VM settings). kan ik ergens terugzien of vmware tools wel degelijk geladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je resolutie met de schermgrootte wijzigt en je de muis zonder klikken in en uit je VM kan gebruiken, dan zijn de tools geladen. Houd je ook rekening mee met je Host, die moet ook de 3D aan kunnen door de VM laag heen. En het is ook heel goed mogelijk dat het zo traag aanvoelt omdat Elementary het via software rendering doet. Check je CPU gebruik eens tijdens de animaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:11:
Als je resolutie met de schermgrootte wijzigt en je de muis zonder klikken in en uit je VM kan gebruiken, dan zijn de tools geladen. Houd je ook rekening mee met je Host, die moet ook de 3D aan kunnen door de VM laag heen. En het is ook heel goed mogelijk dat het zo traag aanvoelt omdat Elementary het via software rendering doet. Check je CPU gebruik eens tijdens de animaties.
meeschalen van resolutie en muis overgang van VM naar Windows werkt inderdaad prima. ik neem aan dat het dan vanwege de software rendering is, want het is vooral bijv. het wegklikken van een scherm dan zie je het "verdwijn-effect" wat traag gaan. en het bekijken van iets op youtube wilt ook bepaald niet vloeiend draaien.
ik zal het nog eens met een andere distro bekijken hoe het daar loopt.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-07 15:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Na een tijdje eOS gebruikt te hebben ga ik toch maar opzoek naar een andere distro.

De interface ziet er wat mij betreft mooi uit maar de boel is voor mij wat te onstabiel. De dock komt vaak niet tevoorschijn, pas na een reboot. Vaak als ik het applicatiemenu open, gaat hij niet meer dicht. Ook heeft het ubuntu software centrum bij mij nooit stabiel gedraait, ookal word dat wel steeds beter. Ook zijn de applicaties in de repo's hopeloos veroudert. Netbeans loopt ook vaak vast maar dat lijkt me niet de schuld van eOS.

De druppel was voor mij dat ik niet van Luna naar Freya kan upgraden maar een verse installatie moet uitvoeren. Dus ben ik maar een andere distro gaan zoeken. Waarschijnlijk wordt het openSUSE.

Hebben meer mensen stabiliteitsproblemen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Zit je op de laatste versie? (0.3.2) Ik gebruik het OS al een tijdje niet meer, ik draai zelf Arch Linux met Gnome.

is everything cool?

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-01 11:12

wiLLius

Extreme OC

Ik heb Elementary OS Freya een paar dagen gebruikt. Maar wat mij vooral stoorde was dat het verslepen van programma's op het bureau blad met erg veel hapering ging.

hwbot; wiLLius

• Thedr
silverball schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:23:
Na een tijdje eOS gebruikt te hebben ga ik toch maar opzoek naar een andere distro.

De interface ziet er wat mij betreft mooi uit maar de boel is voor mij wat te onstabiel. De dock komt vaak niet tevoorschijn, pas na een reboot. Vaak als ik het applicatiemenu open, gaat hij niet meer dicht. Ook heeft het ubuntu software centrum bij mij nooit stabiel gedraait, ookal word dat wel steeds beter. Ook zijn de applicaties in de repo's hopeloos veroudert. Netbeans loopt ook vaak vast maar dat lijkt me niet de schuld van eOS.

De druppel was voor mij dat ik niet van Luna naar Freya kan upgraden maar een verse installatie moet uitvoeren. Dus ben ik maar een andere distro gaan zoeken. Waarschijnlijk wordt het openSUSE.

Hebben meer mensen stabiliteitsproblemen?
Als je nog op Luna zit dan is het niet gek dat je tegen problemen aanloopt: dat wordt al bijna 1,5 jaar niet meer gesupport; alle software daarvoor is de 12.04, oud dus idd. Met Freya, zowel 0.3 als 0.3.1 en 0.3.2 heb ik geenszins last van stabiliteitsproblemen, hoewel ik dat bij Luna ook niet had zover ik me herinner. Bovendien is dat gebaseerd op 14.04 en heeft nieuwere software.
Het is inderdaad jammer dat je een herinstallatie moet doen, ik hoop dat dat in de toekomst gaat verbeteren.
Als je elementary en de Pantheon desktop fijn vind werken zou ik zeker een herinstallatie overwegen: het ziet er een stuk beter uit dan Luna en is veel stabieler. Bovendien moet je voor openSUSE ook een volledige herinstall doen ;)
Willius schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:25:
Ik heb Elementary OS Freya een paar dagen gebruikt. Maar wat mij vooral stoorde was dat het verslepen van programma's op het bureau blad met erg veel hapering ging.
Dat lijkt me een driverprobleem, op wat voor hardware draai je? Lopen de animaties wel soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Thedr schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:08:
[...]

Als je nog op Luna zit dan is het niet gek dat je tegen problemen aanloopt: dat wordt al bijna 1,5 jaar niet meer gesupport; alle software daarvoor is de 12.04, oud dus idd. Met Freya, zowel 0.3 als 0.3.1 en 0.3.2 heb ik geenszins last van stabiliteitsproblemen, hoewel ik dat bij Luna ook niet had zover ik me herinner. Bovendien is dat gebaseerd op 14.04 en heeft nieuwere software.
Het is inderdaad jammer dat je een herinstallatie moet doen, ik hoop dat dat in de toekomst gaat verbeteren.
Als je elementary en de Pantheon desktop fijn vind werken zou ik zeker een herinstallatie overwegen: het ziet er een stuk beter uit dan Luna en is veel stabieler. Bovendien moet je voor openSUSE ook een volledige herinstall doen ;)

[...]

Dat lijkt me een driverprobleem, op wat voor hardware draai je? Lopen de animaties wel soepel?
Draai op een i5 4670k, Asus impact, 8 GB ram en een Nvidia 970. Waarvan ik uiteraard de laatste drivers heb geïnstalleerd. Misschien handig om ook te vermelden dat ik een 1440p monitor heb.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Willius schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 08:14:
[...]

Draai op een i5 4670k, Asus impact, 8 GB ram en een Nvidia 970. Waarvan ik uiteraard de laatste drivers heb geïnstalleerd. Misschien handig om ook te vermelden dat ik een 1440p monitor heb.
Dat zou moeten draaien als een tierelier. Draai je het native? Heb hier op mijn werk redelijk vergelijkbare hardware (i7-4770 CPU, GTX660 met 352 driver, 16GB ram, 256GB 840 pro, 2560*1600px) elementary in een VM wat zonder enig probleem draait. En thuis op een 4 jaar oude laptop (i7-2630QM) draait het native nog net even soepeler.
Weet je zeker dat je draait op de nVidia? Je CPU heeft ook een IGP, icm een 1440p display + wellicht brakke Intel driver zou dat ook problemen op kunnen leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Thedr schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:03:
[...]

Dat zou moeten draaien als een tierelier. Draai je het native? Heb hier op mijn werk redelijk vergelijkbare hardware (i7-4770 CPU, GTX660 met 352 driver, 16GB ram, 256GB 840 pro, 2560*1600px) elementary in een VM wat zonder enig probleem draait. En thuis op een 4 jaar oude laptop (i7-2630QM) draait het native nog net even soepeler.
Weet je zeker dat je draait op de nVidia? Je CPU heeft ook een IGP, icm een 1440p display + wellicht brakke Intel driver zou dat ook problemen op kunnen leveren...
Voor zover ik weet wel. Scherm zit gewoon aan m'n video kaart aangesloten.
En binnenin het systeem instellingen is de Nvidia driver aan gevinkt.
Heb alle twee mijn OSen op ieder een eigen SSD dus er kan wat dat betreft ook vrij weinig mis zijn gegaan.
Heb er met Ubuntu 15.10 geen last van gehad voor dat ik overschakelde naar Elementary OS als mijn Linux distro.

Ik zal voor de zekerheid eens de IGPU uitschakelen. En kijken of het effect heeft!

[ Voor 4% gewijzigd door wiLLius op 18-12-2015 10:27 . Reden: Extra toevoeging ]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Dat laatste is de beste optie --> uit in de bios is het beste, die IGP wil je toch niet gebruiken op een desktop als je een mooie dedicated GPU erin hebt zitten. Dat de driver actief/aangevinkt is wil niet zeggen dat je systeem die gebruikt. Je zou met nvidia-prime moeten kunnen schakelen tussen die twee (vereist herstart van Xorg, dus keer uit- en inloggen zou het moeten doen, anders reboot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gisteravond Elementary OS geïnstalleerd op een oude laptop die met Windows 8.1 niet echt snel meer was.
Maar nu is het weer fijn surfen met de laptop, draait als zonnetje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

eOS vergt inderdaad zeer weinig resources.

Ik heb een HP mini netbook met Atom N455 en 1GB DDR3 geheugen welke nog best redelijk draait met Win10, echter afspelen van HD video is onbegonnen werk.

Ik had nog een oude eOS install liggen op een 32GB OZC ssd (uit laptop met compleet andere processor/chipset) die ik er ingezet heb en probleemloos startte in dit netbookje. Tot mijn verbazing kon ik probleemloos basic HD films en series op 1080/720p afspelen in VLC en Kodi (uiteraard geen 20GB bestanden ofzo, maar 1,5GB H264 films). Ditzelfde ook geprobeerd in een standaard Ubuntu installatie, maar dat kostte al meteen meer moeite en ging minder vloeiend.

Ik ben niet zo gecharmeerd van bovenbalken en docks, dus ik heb een aantal alternatieve desktop environments geinstalleerd via de terminal, tussen welke makkelijk te switchen is via het inlogscherm. Het best bevalt mij nog altijd Cinnamon met het Ambiance-thema; hiermee gaat de werkbalk weer naar beneden en ben ik verlost van het dock. De windowvensters in zwart/donkergrijs met de drie ronde knopjes, maar dan wel aan de rechterkant. Dit werkt voor mij gewoon het lekkerst, omdat ik dit uit Windows gewend ben.

Je kunt met eOS een oude PC of laptop weer fijn werkbaar maken en hem daarnaast ook nog visueel zo tweaken zoals de gebruiker dat prettig vindt. Voor mensen met een klein budget valt zo de oude XP bak tegen minimale investeringen weer bruikbaar te maken terwijl het uiterlijk van de desktop kan worden aangepast aan wat de gebruiker gewend is. Zo voorkom je angst voor dat enge onbekende linux. Bovendien ook nog veilig omdat virussen voor linux nu eenmaal een stuk minder voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Ik was eerst een enorme fan van ElementaryOS. Heerlijk simplistisch en mooi design. Ook de animaties en verschillende UX elementen waren gewoon erg fijn.

Maar zijn er meer mensen zoals ik die zagen dat Gnome enorm hard aan de weg heeft getimmerd en eigenlijk hetzelfde bereikt hebben wat de mensen van ElementaryOS proberen te doen. Maar met een veel stabielere onderlaag en meer bij de tijd features zoals. Werkende Multitouch op mijn Dell laptop, HDPI werkt echt super op GNOME. En nog meer zaken welke gewoon redelijk normaal zijn op de wat nieuwere laptops. Onder Gnome draait Ubuntu eronder en heb echt nooit problemen en toch dezelfde relaxte werkervaring als dat ik met ElementaryOS had. Niks tegen ElementaryOS hoor. Ze hebben eigelijk een statement gemaakt dat GUI er ook toe doet bij Linux. En voornamelijk als we praten over gepolijste GUI. Voorheen waren shells zoals KDE en XFCE zo gaar. En nog steeds. Technisch lopen die nu mijlen ver achter op o.a. Gnome 3.16/3.18. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
ElementaryOS is nog steeds een mooie distro, maar niet handig voor mijn moderne Dell laptop waar ik gewoon mijn multi touch werkend wil hebben, HDPI en alle andere hardware issues gewoon bij de installatie per direct 100% werken. Install en het werkt + een fijn werkend GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Is de Elementary OS schil nou eigenlijk lichter als gnome 3? Ik wilde eigenlijk toch terug naar elementary maar Arch met een customized gnome 3 vind ik ook erg interessant.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Gnome is een desktop environment. De DE die Elementary gebruikt is Pantheon. Geen idee welke van de 2 het lichtste is. Als je echt iets lightweight zoekt, kom je toch snel uit op fluxbox, lxce etc.

[ Voor 25% gewijzigd door FREAKJAM op 09-01-2016 15:09 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik vraag dan ook of de schil lichter is waarmee ik de DE bedoel. Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ik denk dat Pantheon wel wat lichter is, maar dat het verschil op een beetje moderne hardware niet merkbaar zal zijn. Het is meer een kwestie van welke workflow je goed bevalt :)
Gnome heeft inderdaad flink aan de weg getimmerd, zeker met 3.18 en 3.20 in het vooruitzicht. Maar elementary gaat ook de functionaliteiten daaruit integreren; dat duurt helaas wat langer.
Zaken als HiDPI zouden op elementary nu ook goed moeten werken, volgens mij hebben ze dat in samenwerking met de Gnome devs gedaan.
Een slechte keuze is er in dit geval niet; het gaat er om wat je zelf het fijnst vindt (specifieke issues daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Best gaaf, manjaar is er ook in een variant met Pantheon. De look and feel van elementary maar dan gebaseerd op arch linux.

Download: http://sourceforge.net/pr...users/Ste74/Pantheon/Dev/
Info: http://sourceforge.net/projects/manjaropantheonshell/

Nog niet helemaal af maar mooi dat men het op pakt.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste