Commandline FTW | Tweakt met mate
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Ik heb het niet voor elkaar gekregen zonder een herinstall van windows 8 waarbij gekozen is voor een ouderwetse partitieindeling.MelvinB schreef op woensdag 11 september 2013 @ 11:11:
Ik wil een dual boot maken met Win8 en eOS middels deze handleiding:
http://droid-hive.com/ind...untu-dual-boot-windows-8/
Echter ziet eOS mijn Win8-installatie niet met als gevolg dat eOS mijn 256gb-ssd als vrije ruimte ziet. Als ik daarin een nieuwe partitie voor eOS aanmaak, verpruts ik de Win8-partitie.
Ik moet zeker met een externe partitie-tool aan de slag om dit te fixen?
Overigens werken de stappen in die handleiding wel op een oudere laptop zonder ssd.
Anoniem: 325463
Office 2010 kan prima odf documenten bewerken, office 2013 vraagt zelfs bij de eerste start of je odf wilt gebruikenWernerL schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:38:
Wordt eens tijd dat Microsoft Office om kan gaan het ODF zodat we het gare .docx formaat kunnen dumpen en ik gewoon Libreoffice kan blijven gebruiken.
Of iedereen schakelt over plain text files die gecompileerd worden waardoor het door iedereen op welk OS dan ook bruikbaar is? LaTeX heeft nog steeds mijn voorkeurWernerL schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:38:
Wordt eens tijd dat Microsoft Office om kan gaan het ODF zodat we het gare .docx formaat kunnen dumpen en ik gewoon Libreoffice kan blijven gebruiken.
In Office 2010 heb je ook die optie. Maar waar het mis gaat, is dat MS Office het nog vager weergeeft dan hoe LO/OOo met het OpenXML formaat omgaat. Heb je een open standaard, weet MS het toch nog te verklotenAnoniem: 325463 schreef op maandag 16 september 2013 @ 18:24:
[...]
Office 2010 kan prima odf documenten bewerken, office 2013 vraagt zelfs bij de eerste start of je odf wilt gebruiken, office kan al prima met odf om

Nou, even een late update; het is nog niet gelukt, maar heb ook niet echt zin gehad om het door te zetten.MelvinB schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:13:
Ja, ik had UEFI uitstaan in het bios.
Heb ik nu weer aan staan, met Gparted partities aangemaakt welke Win8 ziet en op kan installeren.
Heb ook een eOS usb-installer gemaakt. Die zal ik zo na de win8 install gebruiken en moet dan even zien hoe dat verder gaat verlopen.
Nog geprobeerd: UEFI uit/aan, Secureboot uit/aan, gparted live-cd om partities te maken/bewerken.
Maar elke keer verprutst eOS-setup de Win8-installatie.
Dus, heb nu alleen eOS er op staan en werkt lekker.
Alleen 1 vraag: ik gebruik Google Chrome, maar als ik bijv. naar www.apple.com ga, zie ik dat het plaatje van de iPhone niet instant er voor komt, maar in lagen als het ware gerenderd wordt.
Moet ik een instelling inschakelen in Chrome?
Videokaart is een Geforce 640m. Standaard-driver is in gebruik, want als ik die van nVidia zelf wil installeren, wil eOS na een reboot niet meer opstarten.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Als je net een nieuwe driver installeert moet hij toch in je kernel geladen worden en is een herstart juist nodig? Of zie ik het nou verkeerd? Ik reboot iig altijd na de installatie van bumblebee.Hero of Time schreef op woensdag 18 september 2013 @ 22:16:
Het OS zal prima starten, het is je Xserver wat niet start. Je zal dus een xorg.conf moeten maken. Genoeg hints om die te maken. Een echte reboot is trouwens niet nodig, een herstart van je GUI is genoeg en dat doe je door opnieuw aan te melden. Het is trouwens wel verstandig om SSH server beschikbaar te hebben, mocht de nVidia driver je TTY zonder beeld laten staan.
Overigens maakt Nvidia als het goed is bij de installatie van de driver zelf een xorg.conf aan. Waarom hij vervolgens niet werkt weet ik niet. Wellicht hebben anderen hetzelfde probleem?
Vicariously I live while the whole world dies
Een reboot doet hetzelfde, maar via deze weg ben je niet je uptime kwijt
iemand hier die me dat kan uitleggen waarom dat dan wel werkt en op de YouTube site niet.
[ Voor 0% gewijzigd door Pierre op 20-09-2013 21:08 . Reden: Het is Chromium geen Chrome ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Wat ik ongelofelijk *haat* aan Chrome op Linux, is dat je de GUI fonts(-sizes) niet kan aanpassen! Belachelijk, de overige stijlen zijn allemaal klein. Open je vervolgens Chrome en dan zie je een totaal andere stijl. Waarom is er geen browser (buiten Midori) die gewoon goed integreren met het gekozen GTK-thema!Hero of Time schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:03:
Ik heb vaker zulke gaarheid gezien van Chrome. Ik gebruik zelf Opera, en omdat die geen ingebouwde flash plugin heeft, heb ik nooit van dat soort vaagheden gezien. Ook van mensen die Firefox gebruiken heb ik niets gehoord erover. Alleen Chrome gebruikers klagen. Zet je toch aan het denken over de kwaliteit van de browser.
Midori ben ik nog niet zo'n fan van. Hopelijk komen ze binnenkort met FireFox add-on ondersteuning en dan zou ik eventueel overstappen.
Laat het nu maar zo. Google Chrome laadt plaatjes overigens langzamer in dan Opera. Opera scrollt alleen minder soepel.
Is dit nu een videokaart-driver probleem?
Blu-ray films etc draait gewoon soepel zo als het hoort. Ook youtube HD speelt prima.
En voor je driver, je hebt met een xorg.conf gewerkt? Dit is wat ik heb in de mijne:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Section "ServerLayout" Identifier "Layout0" Screen 0 "Screen0" 0 0 Option "Xinerama" "0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Dell" ModelName "DELL U2711" HorizSync 29.0 - 113.0 # niet vereist VertRefresh 49.0 - 86.0 # niet vereist Option "DPMS" # niet vereist EndSection Section "Device" Identifier "nVidia430" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" # niet vereist BoardName "GeForce 430" # niet vereist EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "nVidia430" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection |
En het kan nog kleiner door de "# niet vereist" weg te laten. Ik heb nog eens geprobeerd met alleen een Section "Device" Driver nvidia, maar dat werkte niet.
Hier staan ook nog wat verdere tips voor het optimizen, misschien moet je wel nog even dingen aanpassen i.v.m. andere distro.
Don't careHero of Time schreef op donderdag 19 september 2013 @ 09:43:
Een reboot doet hetzelfde, maar via deze weg ben je niet je uptime kwijt.
Vicariously I live while the whole world dies
Ik krijg anders netjes een melding/dialoog als ik een usb stick/telefoon/externe schijf aansluit.Pineka schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:37:
Ik heb Elementary een tijdje geprobeerd. Het is inderdaad snel en de interface is heel netjes. Alleen vind ik dat er nog te veel ontbreekt. Zo is er bv. geen autorun. Niet dat ik dat echt nodig heb maar ik zou wel graag een melding krijgen als ik een USB-stick of een ander USB apparaat aansluit. Ook is het niet mogelijk om de prullenbak in de 'plank' of op de desktop te zetten. Hopelijk komt e.e.a. wel in een volgende versie.
En het is mogelijk (weliswaar met een kleine tweak) om snelkoppelingen op de desktop te zetten. Denk dat dat met de Trash dan ook wel kan.
Hier info + howto over het enablen van desktop icons:
http://www.elementaryupda...s-in-elementary-luna.html
[ Voor 8% gewijzigd door Thedr op 27-09-2013 22:06 ]
Het enablen van de desktop icons lijkt mij een riskante tweak.Thedr schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 22:04:
[...]
Ik krijg anders netjes een melding/dialoog als ik een usb stick/telefoon/externe schijf aansluit.
En het is mogelijk (weliswaar met een kleine tweak) om snelkoppelingen op de desktop te zetten. Denk dat dat met de Trash dan ook wel kan.
Hier info + howto over het enablen van desktop icons:
http://www.elementaryupda...s-in-elementary-luna.html
Ik heb inmiddels wel een makkelijke tip om een werkende prullenbak op de desktop te 'toveren': installeer gewoon het Caïro-GLX-dock.Met Elementary Tweak zet je vervolgens 'plank' naar de linker zijkant en Caïro onderin of andersom want 2 dock's over elkaar werkt niet
Het is ook 'gewoon' mogelijk: https://bugs.launchpad.net/plank/+bug/1058468Pineka schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 22:24:
[...]
Het enablen van de desktop icons lijkt mij een riskante tweak.
Ik heb inmiddels wel een makkelijke tip om een werkende prullenbak op de desktop te 'toveren': installeer gewoon het Caïro-GLX-dock.Met Elementary Tweak zet je vervolgens 'plank' naar de linker zijkant en Caïro onderin of andersom want 2 dock's over elkaar werkt niet.
Hier staat een fix/trucje om de trash folder in plank te krijgen
eOS heb ik zo ingesteld dat mijn laptop op de accu na 5 min. inactiviteit naar slaapstand hoort te gaan, maar dat gebeurt dus niet.
Heb deze tips geprobeerd, maar helpt weinig is mijn idee, dus weer verwijderd:
http://www.webupd8.org/20...sage-battery-life-in.html
TLP werkt verder prima hier, maar heeft weinig te maken met het in slaapstand zetten van je laptop.MelvinB schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 12:09:
Is het trouwens normaal dat eOS niet naar slaapstand gaat als ik bijv. Thunderbird Mail geminimaliseerd open laat staan?
eOS heb ik zo ingesteld dat mijn laptop op de accu na 5 min. inactiviteit naar slaapstand hoort te gaan, maar dat gebeurt dus niet.
Heb deze tips geprobeerd, maar helpt weinig is mijn idee, dus weer verwijderd:
http://www.webupd8.org/20...sage-battery-life-in.html
Zojuist even hier gekeken: de setting even veranderd naar <5min, maar hij gaat hier ook niet in slaapstand. Al gekeken of er welilcht al een bugreport is of dat het al een bekend issue is?
edit: Blijkt dat dit een bekend probleem is. Ergens wel logisch: zeer waarschijnlijk staat de instelling om je scherm uit te schakelen/vergrendelen op een groter interval dan de sleep-when-inactive instelling. Als die eerste groter is dan de tweede dan gaat hij niet in slaapstand. Dus even zorgen dat je scherm eerst vergrendeld/uit is en daarna gaat hij (hier iig) netjes in slaapstand
[ Voor 19% gewijzigd door Thedr op 28-09-2013 13:08 ]
¨Scherm dimmen om stroom te besparen¨ staat uit en ¨Scherm uitschakelen wanneer inactief voor:¨ staat op Nooit.
Toch gaat ie niet in slaapstand na 5 min. tijdens draaien op accu.
O ja, en op de accu gaat de laptop maar 1.50u mee.
Minpuntje dus...
Volgens mij zit dat er dus niet in...
scherm dimmen/uitzetten gewoon helemaal uitzetten? Of gaat ie dan ook niet in sleep?
edit: dit lijkt niet te werken
En anders: via dconf editor naar de volgende sleutel gaan: org.gnome.settings-daemon.plugins.power
en dan de sleep-display-battery(/ac) en sleep-inactive-battery(/ac)-timeout op 1 seconde van elkaar zetten. Lijkt me dat je die ene seconde screensaver geen last hebt
edit: deze laatste wel! Scherm uitzetten <60 seconden werkt niet volgens mij. Maar net even op 60 seconden gezet,en de sleep-inactive-ac-timeout op 61: scherm gaat na een minuut netjes op donker en vrijwel daarna meteen laptop in slaapstand
[ Voor 31% gewijzigd door Thedr op 30-09-2013 16:12 ]
Je tips (waarvoor dank) net getest op Battery-mode, maar er gebeurt nog steeds niks.
Hier ook eens getest op Battery mode: deed hier ook niets. Blijkt allemaal wat vreemd in elkaar te zitten volgens dit bugreport.MelvinB schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:20:
Ja, maar ik wil em op Battery-mode in slaapstand hebben.
Je tips (waarvoor dank) net getest op Battery-mode, maar er gebeurt nog steeds niks.
Kort gezegd komt het erop neer dat ook je sessie lang genoeg idle moet zijn; die is in te stellen bij Brightness & Lock --> Turn off screen when inactive for ... of via dconf editor: org.gnome.desktop.session.idle-delay
Als ik die op 5 seconde zet, en de eerder genoemde delays in battery-mode ook gaat ie na 5 sec op lock, scherm uit en in slaapstand
Ben het met eenieder eens dat het wat omslachtig is en eigenlijk gewoon op één plaats fatsoenlijk in te stellen zou moeten zijn

Ook na logout reset het panel zich terug...
Met wat moeite Netbeans, Hamachi, Skype, Steam en Spotify (whatever you do, do not click about
[ Voor 7% gewijzigd door Biersteker op 02-10-2013 18:38 ]
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Gebruik win 8 ENT 64bits, maar krijg het os niet snel.
Krijg wel een desktop te zien met stenen, maar meer als dat zie ik niet.
Gebruik Virtualbox voor de VM.
Virtualbox Guest Additions ondersteund geen 3D acceleration in eOS Luna. Dit gaat dus niet vlot werken in Virtualbox.G.Scholtens schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:45:
Wil dit os in een vm testen, hoe kan ik de vm het beste instellen?
Gebruik win 8 ENT 64bits, maar krijg het os niet snel.
Krijg wel een desktop te zien met stenen, maar meer als dat zie ik niet.
Gebruik Virtualbox voor de VM.
Wellicht heb je hier wat aan: http://askubuntu.com/ques...w-gfx-mode-is-not-working
Geen idee of het ook werkt op eOS.
[ Voor 77% gewijzigd door Jay-v op 03-10-2013 11:47 ]
gr pascal
Waarom doet de OpenGL acceleratie in eOS dan niet, als het met alle andere Linux distro's wel werkt? Vergeet niet dat je 3D acceleratie aan moet zetten.Jay-v schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 11:43:
[...]
Virtualbox Guest Additions ondersteund geen 3D acceleration in eOS Luna. Dit gaat dus niet vlot werken in Virtualbox.
Wellicht heb je hier wat aan: http://askubuntu.com/ques...w-gfx-mode-is-not-working
Geen idee of het ook werkt op eOS.
Bij de meeste is het ctrl+H als sneltoets. Thunar en Nautilus werken iig zo, evenals de default GTK+ file chooser dialog.pasmaskas schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:29:
Ik draai nu al een tijdje Luna OS en ben er erg tevrede over ziet er goed uit en werkt soepel. Maar nu weet ik niet hoe je verborgen bestanden kunt zien in Files. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat voor elkaar krijg? met een snel toets ofzo? of ergens in ene menu?
gr pascal
Volgens mij CTRL+H.pasmaskas schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:29:
Ik draai nu al een tijdje Luna OS en ben er erg tevrede over ziet er goed uit en werkt soepel. Maar nu weet ik niet hoe je verborgen bestanden kunt zien in Files. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat voor elkaar krijg? met een snel toets ofzo? of ergens in ene menu?
gr pascal
CTRL+H it is, of rechtsklikken en dan Show Hidden Files
Ik probeer deze tutorial te volgen maar het wilt maar niet lukken.
Ik krijg steeds dit scherm in de bootloader na de installatie van eOS

Ik heb dat inderdaad ook. Iemand een oplossing?croontje schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:15:
Zijn er nog mensen die een probleem hebben met wingpanel slim? Ik heb het geinstalleerd en geactiveerd in elementary tweaks maar zodra ik reboot staat het normale wingpanel er terug. Als ik dan even de switch terug uit en aan zet in de tweak app dan werkt het weer...
Ook na logout reset het panel zich terug...
Ik was al langer met Linux bezig maar elementaryos is voor mij tot op heden de beste distro
W8 in UEFI mode waarschijnlijk. Fastboot en Secure boot uit, dan eOS in UEFI mode installeren met grub-efi. Dan zou je geen Windows bootloader moeten krijgen, maar Grub, met de keus voor eOS en Windows.Vincent_Mertens schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 22:11:
Iemand een idee hoe ik eOS installeer op een laptop naast W8 met UEFI?
Ik probeer deze tutorial te volgen maar het wilt maar niet lukken.
Ik krijg steeds dit scherm in de bootloader na de installatie van eOS:
[afbeelding]
Begrijp dat je de error op 't scherm wel hebt kunnen oplossen? Maak anders even een apart topic met je situatie en omgeving.
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Dit ligt aan de pepperflash plugin van google zelf. Wanneer je in chrome naar about://plugins gaat, en dan op details klikt, zie je onder Adobe Flash Player 2 files staan. Als je vervolgens de plugin met versie 11.8 uitschakelt hoort alles naar behoren te werkenMelvinB schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:24:
Ik heb soms ook in Google Chrome dat als ik een Youtube-filmpje naar HD zet en filmpje maximaliseer, de video erg haperend afspeelt. Verklein ik het venster weer, dan speelt ie weer vloeiend af. Sluit ik Chrome en voer bovenstaande handelingen opnieuw uit, dan gaat het in de meeste gevallen wel goed.
Bedankt voor de tip; ga ik proberen.Skire schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:55:
[...]
Dit ligt aan de pepperflash plugin van google zelf. Wanneer je in chrome naar about://plugins gaat, en dan op details klikt, zie je onder Adobe Flash Player 2 files staan. Als je vervolgens de plugin met versie 11.8 uitschakelt hoort alles naar behoren te werken
Volgens mij zijn OS'en als eOS juist gemaakt om vloeiend te draaien op systemen met lagere specs en dan juist nog in combinatie met eye candy.ThinkPadd schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:38:
Zou dit een beetje draaien op een C2D E6300 met 2GB RAM?
Maar het is inderdaad wel leuk als iemand hier nog wat oude hardware heeft liggen en daar een spelende combo van kan maken en dan eens testen met verschillende processors en verschillende latjes geheugen etc.
Ik ben als OSX gebruiker onder de indruk. Maar ik ben dus bevooroordeeld aangezien eOS en OSX erg overeenkomen. Over hardware compatibiliteit maak ik me wel wat zorgen. Net als dat ene stukje software dat nu weer net niet voor eOS beschikbaar is. Ik ga sowieso een voorstel draaien en even performance bekijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 15-11-2013 00:13 ]
Zeker omdat het voor een ander is zou ik het bij Windows houden. Eigenlijk weet je toch al dat die persoon geen moeite gaat doen een Linux distro te leren kennen?
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Ik hou echter wel de ontwikkeling in de gaten en hoop dat de volgende versie (Isis genaamd) meer aan mijn verwachtingen voldoet.
[ Voor 18% gewijzigd door Pineka op 27-11-2013 00:49 ]
Een Pentium 3 of 4 eerste generatie ofzo? Heb zelf helaas zoiets niet voor handen.
Ik heb het op de oude laptop van m'n vriendin gezet die nu als simpel servertje draait. Is een Turion uit de eerste serie geloof ik, een singlecore op 1.5Ghz ofzo. Werkt best leuk en ziet er geniaal uit; heb wingpanel-slim geactiveerd zodat je nog best wat schermruimte overhoudtneanderthaler schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:33:
Iemand al een keer geprobeerd een ouwe bak uit te rusten met eOS?
Een Pentium 3 of 4 eerste generatie ofzo? Heb zelf helaas zoiets niet voor handen.
Ook nog ff een oproepje aan alle eOS liefhebbers hier om niet te vergeten te stemmen voor de Tweakers Awards voor beste OS
Hoe zit het trouwens met de updates, is dat net zoals bij Mint een omslachtig systeem of is het een rolling distributie?
Als Mint 16 niet lekker werkt op je hardware, moet je eens kijken wat er precies mis mee is. Het zou net als de vorige versies gewoon moeten werken, tenzij je tegen beperkingen aanloopt van je hardware, zoals RAM. Ook je videokaart kan een issue zijn vanwege drivers. Maar verders is er geen reden waarom 15 perfect werkt, en 16 rammelt. Heb je de Ubuntu release waar 't op gebaseerd is geprobeerd? Hoe draait die?Cubic X schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 16:03:
Hoe draait dit OS al dagelijks werk OS? Ik gebruik nu Linux Mint 15, maar die wordt niet meer ondersteund vanaf januari en Mint 16 draait niet lekker op mijn hardware....ElementaryOS heb ik wel eens in een Virtualbox gedraaid en dat zag er al super uit, maar hoe gaat dat as je het altijd gebruikt en ook voor werk (programmeren)?
Als je wat meer had gelezen over eOS, zoals de topic start, had je kunnen lezen dat het gebaseerd is op Ubuntu 12.04. Oftewel, er is geen rolling release. Wil je rolling, dan pak je Gentoo, Arch, Debian testing of unstable, Fedora Rawhide e.d.Hoe zit het trouwens met de updates, is dat net zoals bij Mint een omslachtig systeem of is het een rolling distributie?
Meerdere beeldschermen werken niet in Mint 16 terwijl dat prima werkt in Mint 15. Er zijn veel meer mensen met multi monitor issues (kijk maar op de Mint fora). Opzich wel jammer want Mint bevalt prima en Mint 16 was nog een tikkie sneller en 'mooier' dan 15, maar meerdere schermen kunnen gebruiken is echt een must.Hero of Time schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 16:41:
[...]
Als Mint 16 niet lekker werkt op je hardware, moet je eens kijken wat er precies mis mee is. Het zou net als de vorige versies gewoon moeten werken, tenzij je tegen beperkingen aanloopt van je hardware, zoals RAM. Ook je videokaart kan een issue zijn vanwege drivers. Maar verders is er geen reden waarom 15 perfect werkt, en 16 rammelt. Heb je de Ubuntu release waar 't op gebaseerd is geprobeerd? Hoe draait die?
My bad, ik was even in de veronderstelling dat Ubuntu wel een rolling release had...[...]
Als je wat meer had gelezen over eOS, zoals de topic start, had je kunnen lezen dat het gebaseerd is op Ubuntu 12.04. Oftewel, er is geen rolling release. Wil je rolling, dan pak je Gentoo, Arch, Debian testing of unstable, Fedora Rawhide e.d.
Voor je dual screen problemen, als je dat verder wilt uitzoeken, graag in een apart topic
1 ding is mij niet echt duidelijk en wel een behoorlijke vereiste: ik wil muziek vanaf de harddisk op mijn iPhone 5 en iPad 4 (beiden iOS 7) kunnen zetten. Apps en documenten, restores etc interesseren mij niet echt, dat doe ik toch wel on-device. Muziek syncen is zo ongeveer het enige dat me interesseert.
Ik zie wat berichten over libimobiledevice maar die lijkt alleen te werken als je een antieke versie draait (max iOS 4). Om nog maar te zwijgen over Gtkpod.
Geknutsel met Wine en VMs zijn wat mij betreft niet echt een oplossing, dan kan ik net zo goed Windows als main OS draaien.
[ Voor 8% gewijzigd door spone op 25-12-2013 00:31 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Maar het gekke was dat na eOS installeren en daarna de favoriete apps installeren en daarna Cinnamon erover, deze alsnog stukken rapper en aantrekkelijker was dan Ubuntu of Mint met Cinnamon.
eOS erop, en "met een beetje geduld" gaan met die banaan! Nu doe ik gelukkig niet veel meer met die laptop, maar toch bijzonder dat het redelijk soepel blijft lopen.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
http://www.omgubuntu.co.u...namon-desktop-ppa-retired
Ik vond nog wel dit, maar snap er niet veel van: https://launchpad.net/~kranich/+archive/cubuntu
Anoniem: 145867
Daarnaast wacht ik nog met smart op wayland in combinatie met HiDpi. Helemaal als je een LowDpi scherm er naast aansluit dan kan dit niet overschakelen. Schijnt wel met WayLand te gaan kunnen. Wat dat betreft wacht iedereen op WayLand want dat zal een enorme performance winst en het zal veel meer toekomstgericht werken voor alle Linux Distro's.
Ik weet dat Gnome 3.12 HiDpi ondersteund voor de bijna 4K schermen e.d. Er is gezegd dat er HiDpi support zal komen in de isis versie van eOS. Ik wacht met smart !!
Voor de rest is eOS heerlijk met o.a. webdevelopment hoor. Bijna net zo fijn als OSX echter kun je daar wel software op draaien zoals Photoshop etc. Maar ben nu toch into SVG en daar is wel een goede editor voor in Linux.
Enige waar ik mee heb zitten stoeien is een snelkoppeling aanmaken voor in slingshot en plank. Ik ben bezig geweest met Telegram wat in de pantheon-terminal draait.
Ik heb een telegram.desktop file aangemaakt in /etc/usr/applications met de volgende commando: pantheon-terminal -e "bash /home/mijnprofiel/telegram.sh"
Het werkt prima en telegram staat ook blij tussen de andere snelkoppelingen in mijn dock. Alleen elke keer als ik dan een terminal open dan opent ie ook de telegram app nog een keer. Ik had gelezen dat de pantheon-terminal -e commando en terminal=true in een .desktop file nog niet werkt. Is dit in de nieuwe (beta) versie verholpen?
Voor de rest werkt alles prima
Geen idee of deze methode in Freya beta beter werkt, maar waarom pak je niet gewoon de Telegram Linux (web)app? Of beter nog: probeer Sigram eens, werkt ook erg fijn!Deadterrorist22 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:54:
Om de zoveel tijd geef ik linux weer eens een kans. Normaal probeer ik Linux Mint maar een artikel in c't heeft mij overgehaald om Elementary OS eens te proberen. Ik moet zeggen dat dit erg fijn werkt, lekker snel en een dock onderin bevalt me wel aangezien ik van een kale/overzichtelijke omgeving houd. Ik heb al ervaring met andere linux distro's dus het installen van drivers en software was geen probleem.
Enige waar ik mee heb zitten stoeien is een snelkoppeling aanmaken voor in slingshot en plank. Ik ben bezig geweest met Telegram wat in de pantheon-terminal draait.
Ik heb een telegram.desktop file aangemaakt in /etc/usr/applications met de volgende commando: pantheon-terminal -e "bash /home/mijnprofiel/telegram.sh"
Het werkt prima en telegram staat ook blij tussen de andere snelkoppelingen in mijn dock. Alleen elke keer als ik dan een terminal open dan opent ie ook de telegram app nog een keer. Ik had gelezen dat de pantheon-terminal -e commando en terminal=true in een .desktop file nog niet werkt. Is dit in de nieuwe (beta) versie verholpen?
Voor de rest werkt alles prima
Anoniem: 145867
Met Luna had ik daar - zover ik mij herinner - geen last van. Ben erg te spreken over Elementary, zelfs al had ik met Luna het probleem dat mijn netwerk-driver niet werd ondersteund, maar dat heb ik weten op te lossen. Ik zou graag Freya willen draaien, maar dan wel dualboot (met Windows) en uefi. Ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat uefi nog niet echt wordt ondersteund in deze beta1, maar kan mij niet herinneren waar.
Je kan je install booten door in die GRUB prompt configfile (hdX,Y)/boot/grub/grub.cfg te typen, waar X de hd, en Y de partitie zijn waar je boot files op staan. Of even starten vanaf de live cd.
Na boot kan je dan die map hernoemen/kopie van maken met die naam en dan werkt het.
[ Voor 4% gewijzigd door infofiel op 20-08-2014 16:49 ]
Toch is voor een desktop/laptop omgeving Elementary nog steeds eerste keus door de eenvoud en souplesse van de omgeving. Om het werk draaid Freya naar volle tevredenheid op een dual screen configuuratie en dit zonder problemen op 6 jaar oude hardware (HP XW4400)
Kun je niet genoeg naar je zin configureren, installeer dan elementary-tweaks. Voor mij is dit voldoende.
Naast de website van het OS zelf is er ook een soort community site: http://www.elementarynow.com/
Mijn collega al een tijdje , op hetzelfde systeem. Hij meldde dat Elementary soms helemaal freezed.
Nu merkte ik dat vandaag ook op voor het eerst. Systeem kan dan alleen maar aan/uit gezet worden.
We draaien een Shuttlepc met i5 , 8GB ram en SAMSUNG 256SSD.
Komt dit bij jullie ook wel eens voor?
www.degroot-it.nl
Soms bij mij wel eens na het suspenden, en hoorde al meer mensen hierover op de eOS G+ community. Vooralsnog geen oorzaak voor bekend. Eerlijk gezegd zelf ook nog geen tijd voor gehad om uit te zoeken.degroot schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:57:
Ik heb sinds gisteren Elementary OS op mijn werkstation draaien.
Mijn collega al een tijdje , op hetzelfde systeem. Hij meldde dat Elementary soms helemaal freezed.
Nu merkte ik dat vandaag ook op voor het eerst. Systeem kan dan alleen maar aan/uit gezet worden.
Nooit last van, draai al wat maande freya 0.3 op een HW XW4600 met 8GB geheugen in een dual monitor opstelling. Soms hangt er wel eens iets, maar het is dan ook een devolopment versie van EOS. De PC staat de hele dag aan.degroot schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:57:
Waarschijnlijk iets met de usb3.0 poorten en de hardware die erop zat. Die hardware op mijn usb 2.0 poorten gezet , nu geen vastloper meer gehad.
edit:
Draaien jullie elementary ook op een SSD? wat voor snelheid halen jullie?
Ik haal max 152MB/s , terwijl mijn windows-collega's wel 250MB/s halen ( op 3GB/s sata poort).
Gewoon default geinstalleerd via usb
[ Voor 37% gewijzigd door degroot op 22-11-2014 23:37 ]
www.degroot-it.nl
Ik draai met een 256GB Samsung EVO. Overigens nog met de stock firmware. Geen idee eigenlijk hoe snel 'ie hier draait. Alles reageert lekker vlot iig. Tips om de snelheid makkelijk te meten?degroot schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:39:
Deze week ook niet meer voorgekomen.
Waarschijnlijk iets met de usb3.0 poorten en de hardware die erop zat. Die hardware op mijn usb 2.0 poorten gezet , nu geen vastloper meer gehad.
edit:
Draaien jullie elementary ook op een SSD? wat voor snelheid halen jullie?
Ik haal max 152MB/s , terwijl mijn windows-collega's wel 250MB/s halen ( op 3GB/s sata poort).
Gewoon default geinstalleerd via usb
1
2
| Timing cached reads: 9306 MB in 2.00 seconds = 4656.16 MB/sec Timing buffered disk reads: 986 MB in 3.00 seconds = 328.16 MB/sec |
Bijna 330 MB/s met een Crucial M4 256 GB. Schijf is 3 jaar nu.
1
2
| Timing cached reads: 31814 MB in 2.00 seconds = 15925.70 MB/sec Timing buffered disk reads: 1570 MB in 3.00 seconds = 523.07 MB/sec |
Vanavond thuis eens proberen op eOS Luna
edit: Resultaten van mijn laptop met Samsung EVO 256GB draaiend op eOS Luna:
1
2
| Timing cached reads: 9492 MB in 2.00 seconds = 4748.10 MB/sec Timing buffered disk reads: 1520 MB in 3.00 seconds = 506.44 MB/sec |
[ Voor 31% gewijzigd door Thedr op 24-11-2014 19:24 . Reden: extra resultaten toegevoegd ]
1
2
| Timing cached reads: 15370 MB in 2.00 seconds = 7690.17 MB/sec Timing buffered disk reads: 802 MB in 3.01 seconds = 266.84 MB/sec |
www.degroot-it.nl
Zie nog wel de balk bovenin , maar mijn unlock scherm blijft ver der zwart.
Ik kan wel gewoon mijn password intikken en dan unlocked ie verder wel , maar ziet er nog wel een beetje buggy uit
www.degroot-it.nl
Er is een nieuwe iso gereleased die deze UEFI bug zou moeten oplossen. Als deze daadwerkelijk werkt, is Freya beta 2 denk ik snel in zicht.infofiel schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:48:
Het probleem is dat de install een elementary map aanmaakt in /boot/efi/EFI/, maar die map moet eigenlijk ubuntu heten.
Je kan je install booten door in die GRUB prompt configfile (hdX,Y)/boot/grub/grub.cfg te typen, waar X de hd, en Y de partitie zijn waar je boot files op staan. Of even starten vanaf de live cd.
Na boot kan je dan die map hernoemen/kopie van maken met die naam en dan werkt het.
[ Voor 48% gewijzigd door FREAKJAM op 08-12-2014 20:26 ]
is everything cool?
Thanks for sharing!FREAKJAM schreef op maandag 08 december 2014 @ 20:25:
[...]
Er is een nieuwe iso gereleased die deze UEFI bug zou moeten oplossen. Als deze daadwerkelijk werkt, is Freya beta 2 denk ik snel in zicht.
Kan je ook de source geven waar dit gepost is?
Schijnbaar nog niet helemaal opgelost trouwens:
Thanks for testing, one part of this bug (efi signed keys package fails to install) is fixed, the other part (installation is at /EFI/elementary but grub expects /EFI/ubuntu) remains.
I will be back with another .iso when I need more feedback.
is everything cool?
MooiFREAKJAM schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:18:
Zie de link naar de UEFI bug, onderaan.
Schijnbaar nog niet helemaal opgelost trouwens:
[...]
edit: zo te zien heeft iemand het werkend gekregen
[ Voor 8% gewijzigd door Thedr op 09-12-2014 10:27 . Reden: update ]
1
2
| Timing cached reads: 15032 MB in 2.00 seconds = 7522.04 MB/sec Timing buffered disk reads: 1526 MB in 3.00 seconds = 508.10 MB/sec |
Wat me eigenlijk opvalt is dat de cached reads bijna 2x zo snel zijn
Daarna ook eens de laatste versie van Freya (met EFI fix) op een usb stick gezet en deze op een nog vrij stuk ssd geinstalleerd. Nu dus in dualboot met Luna.
Freya ziet er super uit en werkt ook lekker vlot, er zitten wat mij betreft enkele erg fijne en nuttige verbeteringen in t.o.v. Luna. Met name bijvoorbeeld een notificatie als een commando in een unfocussed terminal is uitgevoerd. Ook de client-side decorations zien er erg goed uit, scheelt weer wat screen-real estate.
Ook de andere optische upgrades zien er goed uit, Ik denk dat het zeker weer een flinke stap in de goede richting is voor elementary
[ Voor 4% gewijzigd door Thedr op 14-12-2014 02:50 ]