Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:24

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

marcop23 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:13:
Ik heb zostraks jouw precise gebruikt in plaats van luna, en toen kreeg ik dus geen errors meer en bij een apt-get upgrade gingen er direct een aantal packages downloaden, Echter, het zag er nog steeds zo uit als in het screenshot. Alle leuke effectjes werken trouwens wel.

Ik dacht net, ik geef het op, en heb eOS opnieuw geinstalleerd, maar het thema is nog steeds niet zoals het moet zijn. Misschien kan dat ook komen doordat ik mijn /home op een aparte partitie heb staan en daar misschien dingen onthouden worden waarvan ik dat in dit geval niet wil. Ik moet nog maar dingen door blijven proberen... Ik denk toch dat Luna iets te vroeg als stable is verklaard.
Inderdaad vaag. Want op mijn beide laptops, 1 met een Radeon 6650 2 gb grafische kaart. En 1 met een onboard Intel HD Graphics 3000 ziet er alles uit zoals het hoort. Heb niet aan locaties gesleuteld zoals waar mijn home etc zit. Mijn /home zit op de dezelfde partitie as het systeem.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
marcop23 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:13:
Ik heb zostraks jouw precise gebruikt in plaats van luna, en toen kreeg ik dus geen errors meer en bij een apt-get upgrade gingen er direct een aantal packages downloaden, Echter, het zag er nog steeds zo uit als in het screenshot. Alle leuke effectjes werken trouwens wel.

Ik dacht net, ik geef het op, en heb eOS opnieuw geinstalleerd, maar het thema is nog steeds niet zoals het moet zijn. Misschien kan dat ook komen doordat ik mijn /home op een aparte partitie heb staan en daar misschien dingen onthouden worden waarvan ik dat in dit geval niet wil. Ik moet nog maar dingen door blijven proberen... Ik denk toch dat Luna iets te vroeg als stable is verklaard.
Ahaaa, ja dat is het! Ik heb mn /home ook apart, maar heb em tijdens de installatie gemount en FF alle .files en .folders verplaatst naar een andere map. Dat is wat jouw thema verpest.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
MaximusTG schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:26:
[...]

Ahaaa, ja dat is het! Ik heb mn /home ook apart, maar heb em tijdens de installatie gemount en FF alle .files en .folders verplaatst naar een andere map. Dat is wat jouw thema verpest.
Dat was het wel inderdaad, ik heb nadat ik mijn post heb gemaakt alle verborgen bestandjes waarvan ik niet wist dat ze bij een programma horen die ik ken, de prullenbak ingegooid, en nu is mijn thema weer mooi. Bedankt voor het meedenken in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Hey mensen, ik heb er voor de installatie al meegespeeld en vond het erg fijn werken. Alleen nu ik hu heb ik na de installatie een X cursor en geen menubalk bij alle programma's. Hierdoor is EOS gewoon bijna onbruikbaar en dat is zonde van dit mooie OS. Weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
MegaCookie schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:09:
Hey mensen, ik heb er voor de installatie al meegespeeld en vond het erg fijn werken. Alleen nu ik hu heb ik na de installatie een X cursor en geen menubalk bij alle programma's. Hierdoor is EOS gewoon bijna onbruikbaar en dat is zonde van dit mooie OS. Weet iemand een oplossing?
Niet toevallig zoals mij net boven, tijdens de installatie je eigen home partitie ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Niet online
marcop23 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:35:
[...]

Niet toevallig zoals mij net boven, tijdens de installatie je eigen home partitie ingesteld?
Ik heb alleen wat partities aangepast, 8192MB voor swap, 2MB voor biosgrub en de rest voor eOS zelf (/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
marcop23 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:35:
[...]

Krijg je wel een (light)DM login scherm? Of heb je automatisch inloggen ingesteld?
Je kunt eens proberen te switchten met CTRL+ALT+F1/F7, login, type vervolgens: startx

Offtopic @marcop23: wat een aparte avatar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:13:
[...]

Krijg je wel een (light)DM login scherm? Of heb je automatisch inloggen ingesteld?
Je kunt eens proberen te switchten met CTRL+ALT+F1/F7, login, type vervolgens: startx

Offtopic @marcop23: wat een aparte avatar.
Heel vreemd na de 3x installeren werkt het opeens wel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

Gisteren ook eOS eens geïnstalleerd en ik ben best tevreden! Ik heb nu nog een dualboot naast Windows 8 maar ik zit er serieus over na te denken om Windows 8 te verwijderen. De snelheid is vergelijkbaar met Windows, en de interface vind ik vele malen mooier. De verschillende workspaces zijn erg handig, alleen de manier waarop je een programma van de ene naar de andere workspace "verschuift" vind ik wat omslachtig.

De standaard browser heb ik wel vervangen door Chromium, die vind ik toch wat handiger.

Al met al best tevreden! :)

[ Voor 9% gewijzigd door kronolith op 17-08-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:54
kronolith schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 09:29:
Gisteren ook eOS eens geïnstalleerd en ik ben best tevreden! Ik heb nu nog een dualboot naast Windows 8 maar ik zit er serieus over na te denken om Windows 8 te verwijderen. De snelheid is vergelijkbaar met Windows, en de interface vind ik vele malen mooier. De verschillende workspaces zijn erg handig, alleen de manier waarop je een programma van de ene naar de andere workspace "verschuift" vind ik wat omslachtig.

De standaard browser heb ik wel vervangen door Chromium, die vind ik toch wat handiger.

Al met al best tevreden! :)
Vensters van de ene naar de andere workspace kan ook heel makkelijk met sneltoetsen: Super+Shift+pijl links/rechts of Super+Shift+# waarbij # het nummer is van de workspace waar het venster heen moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
Heerlijk os! :) beste linux desktop die ik tot dusver heb geprobeerd. Draait naast Windows 8.

Loop alleen tegen iets op; kan niet backspace gebruiken om naar de vorige pagina te gaan in Chromium. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat ligt aan de versie van Chromium die je gebruikt. Google heeft die optie een paar keer aan en uit gezet. Velen (waaronder ikzelf) zien Backspace als back als een erg onhandige keuze. Er zijn te veel mensen hun invoer kwijt geraakt omdat ze op het verkeerde moment op Backspace hebben gedrukt. Helaas zijn er nogal wat mensen aan gewend.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 12:59:
Dat ligt aan de versie van Chromium die je gebruikt. Google heeft die optie een paar keer aan en uit gezet. Velen (waaronder ikzelf) zien Backspace als back als een erg onhandige keuze. Er zijn te veel mensen hun invoer kwijt geraakt omdat ze op het verkeerde moment op Backspace hebben gedrukt. Helaas zijn er nogal wat mensen aan gewend.
Thanks. Heb maar een addon geinstalleerd, voor de geinteresseerden; https://chrome.google.com...ddcchloadflonilaahpclmbnm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Thijmen schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 12:39:
Heerlijk os! :) beste linux desktop die ik tot dusver heb geprobeerd. Draait naast Windows 8.

Loop alleen tegen iets op; kan niet backspace gebruiken om naar de vorige pagina te gaan in Chromium. Iemand ervaring mee?
Niet alleen in Chromium. Met Firefox werkt backspace ook niet.

En ik ben nog tegen iets anders aangelopen.

Op mijn laptop zitten de Home, End, Page Up en Page Down onder de cursor toetsen verstopt en moeten via FN tevoorschijn worden gehaald.

Home, End en Page Down werken zoals het hoort. Page Up daarentegen doet het 1 keer, tweede keer slaat hij op hol en scrollt vervolgens tot bovenaan het document/webpagina. Daarna doe hij het helemaal niet meer. Na een reboot precies hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
In Firefox is het gedrag heel makkelijk te veranderen...

Typ 'about:config' in de adresbalk en accepteer de melding
Zoek naar 'browser.backspace'
Verander de integer naar 0 om de backspace weer als back-key te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SandsOfArrakis schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 13:20:
[...]

Niet alleen in Chromium. Met Firefox werkt backspace ook niet.

En ik ben nog tegen iets anders aangelopen.

Op mijn laptop zitten de Home, End, Page Up en Page Down onder de cursor toetsen verstopt en moeten via FN tevoorschijn worden gehaald.

Home, End en Page Down werken zoals het hoort. Page Up daarentegen doet het 1 keer, tweede keer slaat hij op hol en scrollt vervolgens tot bovenaan het document/webpagina. Daarna doe hij het helemaal niet meer. Na een reboot precies hetzelfde verhaal.
Toevallig een samsung laptop?(Die hebben nog wel eens met stuck fn keys te maken onder linux :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

Thedr schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 10:32:
[...]

Vensters van de ene naar de andere workspace kan ook heel makkelijk met sneltoetsen: Super+Shift+pijl links/rechts of Super+Shift+# waarbij # het nummer is van de workspace waar het venster heen moet :)
Super, dat wist ik nog niet, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:04:
[...]

Toevallig een samsung laptop?(Die hebben nog wel eens met stuck fn keys te maken onder linux :P)
Nee, een Packard Bell.
bdalenoord schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:49:
In Firefox is het gedrag heel makkelijk te veranderen...

Typ 'about:config' in de adresbalk en accepteer de melding
Zoek naar 'browser.backspace'
Verander de integer naar 0 om de backspace weer als back-key te gebruiken
Top :) Werkt weer zoals het hoort, merci beaucoup _/-\o_

P.S.
Ik heb Music ook nog een kans gegeven, na 6 uur importeren heeft hij al 16k nummers gevonden. Nog zo'n 3k te gaan 8)7 Banshee en Sayonara doen het in 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Kan je dit gedrag niet in de BIOS veranderen? (Iets van Media/Function-keys)
Verder kun je natuurlijk altijd even zoeken op je model naam incombinatie met Ubuntu. Zo kom je vaak fixes tegen waar je zelf niet aan hebt gedacht. ;)

Voor de eOS gebruikers die Midori gebruiken, hebben jullie ook (nog) weleens last van random crashes? Zelf ondervond ik dit probleem in hun beta's. Is dit inmiddels opgelost? Een ander issue was vaak het verdwijnen van de dock/plank. Ook dit speelde compleet random op. Hiermee bedoel ik dus met normaal gebruik (geen addons whatsoever..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

HollowGamer schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:27:
[...]

Kan je dit gedrag niet in de BIOS veranderen? (Iets van Media/Function-keys)
Verder kun je natuurlijk altijd even zoeken op je model naam incombinatie met Ubuntu. Zo kom je vaak fixes tegen waar je zelf niet aan hebt gedacht. ;)
Ik zal morgen even Googlen of het aan te passen valt. Er is een optie Special Keys/Function Keys in het BIOS. Maar die draait alleen de F toetsen om.

Tja, of de Page Up / Page Down op het numerieke gedeelte gebruiken. Die werkt wel normaal.

Edit:

Na ongeveer 12 uur werk met een continu CPU belasting van bijna 15% is het Music dan eindelijk gelukt om mijn muziek collectie van bijna 20k tracks te importeren 8)7 Weet gelijk dat de fans werken :X

[ Voor 22% gewijzigd door SandsOfArrakis op 17-08-2013 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

SandsOfArrakis schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 23:44:
[...]

Na ongeveer 12 uur werk met een continu CPU belasting van bijna 15% is het Music dan eindelijk gelukt om mijn muziek collectie van bijna 20k tracks te importeren 8)7 Weet gelijk dat de fans werken :X
Waarom zoveel moeite doen als het om de haverklap vastloopt en zo lang duurt? Ik zou met zulke brakke software niet willen werken als er zoveel goede alternatieven (zoals Banshee en Rhythmbox) aanwezig zijn.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Vicarious schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 00:02:
[...]

Waarom zoveel moeite doen als het om de haverklap vastloopt en zo lang duurt? Ik zou met zulke brakke software niet willen werken als er zoveel goede alternatieven (zoals Banshee en Rhythmbox) aanwezig zijn.
Ik gebruik standaard al Banshee, maar goed was gewoon nieuwsgierig hoe het programma uiteindelijk draait. Het heeft potentie, maar het moet nog behoorlijk bijgeschaafd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Het kan ook aan de methode liggen hoe de nummers worden geïmporteerd.
Ik weet nog van vroeger uit het MP3 tijdperk :+ Yay Spotify en een collectie van over de 75k nummers die je toch nooit luisterde, dat ik met Foobar2k verschillende methodes had om ID3 tags te lezen.

Als het goed is waren dat: De snelste was de ID3 tag niet lezen, pas bij afspelen. De nog steeds vrij snelle was ID3 tags inlezen van de nummers die op dat moment op het scherm weergegeven werden. De langzame: Inlezen tijdens het importeren. En dat duurde echt lang.

Ergens vermoed ik dat Music (standaard) dat laatste doet.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die opties had Winamp ook en was er eerder dan Foobar ;). Audacious doet de tags ook gelijk inlezen bij importeren en merk je gelijk aan de HDD, die staat te ratelen als wat. Gebeurt dat met Music ook?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hero of Time schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:40:
Die opties had Winamp ook en was er eerder dan Foobar ;). Audacious doet de tags ook gelijk inlezen bij importeren en merk je gelijk aan de HDD, die staat te ratelen als wat. Gebeurt dat met Music ook?
Nope. Tijden geen enkele HD activiteit. Wel 15% CPU belasting continu. En dan na elke 15 a 30 minuten heeft hij ineens 200 nieuwe tracks geimporteerd. Klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
Thijmen schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 12:39:

Op zich is wennen aan een nieuwe sneltoets niet zo lastig heb ik zelf gemerkt (in een andere distro), werkt alt + links/rechts met Firefox/Chromium in eOS als back/forward?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben nu ook een beetje aan het spelen, maar 1 ding wat mij ontzettend stoort zijn de fonts. Ik heb al geprobeerd de ms core fonts te installeren en daarna de font cache met fc-cache -f te flushen, maar het resultaat blijft beroerd

Als voorbeeld, tweakers.net onder Luna in Chromium, Firefox en Midori:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/ena0mzi9z/Capture.jpg

Onder Windows (7):
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/5h5x08ycr/Capture2.jpg

Hoe kan ik websites eruit laten zien zoals ze bedoeld zijn?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik zie niet wat er mis is met je fonts in Luna?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie ook niets verkeerds. Ok, er wordt een ander font gebruikt, maar die van Windows vind ik er antiek uit zien. Het is nogal strak en stijf, terwijl de fonts in Linux juist lekker vloeiend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aangezien hetzelfde font als op Windows beschikbaar is, wil ik ook dat deze gebruikt wordt wanneer een website dit specificeert. Los van het feit of het je het mooier vindt (of niet), zou het font gewoon gebruikt moeten kunnen worden.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
@C0rnelis Nope... daarom map ik hem ook naar backspace, er bestaat voor zover ik weet geen sneltoets voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
bdalenoord schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:43:
@C0rnelis Nope... daarom map ik hem ook naar backspace, er bestaat voor zover ik weet geen sneltoets voor..
Rare keuze dan voor eOS, werkt bij mij in Debian en Ubuntu en Windows

gelukkig heb ik een muis met back/forward duimknoppen :+

[ Voor 11% gewijzigd door C0rnelis op 18-08-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:54
spone schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:04:
Ik ben nu ook een beetje aan het spelen, maar 1 ding wat mij ontzettend stoort zijn de fonts. Ik heb al geprobeerd de ms core fonts te installeren en daarna de font cache met fc-cache -f te flushen, maar het resultaat blijft beroerd

Als voorbeeld, tweakers.net onder Luna in Chromium, Firefox en Midori:
[afbeelding]

Onder Windows (7):
[afbeelding]

Hoe kan ik websites eruit laten zien zoals ze bedoeld zijn?
Dit zou ik ook wel willen weten. Ik vind de Windows fonts vele malen prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Al het pakket ms-fonts proberen te installeren? Je kunt ook ergens als het goed de font-rendering aanpassen. Even nadenken.. had gnome-tweak-tool niet deze mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
stijnos1991 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:05:
[...]

Dit zou ik ook wel willen weten. Ik vind de Windows fonts vele malen prettiger.
Het/de font die je ziet in Windows is volgens mij gewoon Arial, blijkbaar heb je die niet?

De fonts die worden gebruikt (in volgorde eerste-laatste die geinstalleerd zijn op je systeem):

arial,helvetica,"Liberation Sans","DejaVu Sans Condensed",sans-serif

De core van eOS is Ubuntu, right?
$ sudo apt-get install ttf-mscorefonts-installer

Of er nog tweaks noodzakelijk zijn voor het goed renderen hiervan weet ik niet, je kan proberen/verschil bekijken voor/na het runnen van:

Volgens http://linuxg.net/how-to-...ian-ubuntu-or-linux-mint/
$ sudo ln -s /etc/fonts/conf.avail/10-autohint.conf /etc/fonts/conf.d

En dan uitloggen/opnieuw inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Heeft iemand al volgend probleem gehad. Bij het upgraden van de kernel van 3.2 naar 3.8 via http://www.elementaryupda...stalling-luna.html#kernel is deze mislukt. Deze dan maar verwijderd met
code:
1
sudo apt-get remove linux-generic-lts-raring
. Blijft er een vermelding bestaan in grub. Wie weet hier een, oploosing voor.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kridri schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:55:
Heeft iemand al volgend probleem gehad. Bij het upgraden van de kernel van 3.2 naar 3.8 via http://www.elementaryupda...stalling-luna.html#kernel is deze mislukt. Deze dan maar verwijderd met
code:
1
code:
1
sudo update-grub

Wat is er mis gegaan?(je moet wel eerst amd/nvidia drivers geactiveerd in jockey uitzetten voor kernel upgrade)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:12:
[...]

code:
1
sudo update-grub

Werkt niet
Wat is er mis gegaan?(je moet wel eerst amd/nvidia drivers geactiveerd in jockey uitzetten voor kernel upgrade)
Waar zet ik drivers uit in jockey? Ben redelijk nieuw met linux

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou een kernel installatie falen als je een proprietary driver gebruikt? Met m'n Sid ben ik t/m de huidige 3.10.7 zonder ook maar een enkele keer m'n nVidia driver te moeten verwijderen.

Waar Kridri wel over kan vallen is de kernel support van z'n huidige video driver, maar dat levert 'm alleen een probleem op met X, niet het falen van de kernel. Het is dus wel even belangrijk om te weten hoe erg de installatie van de kernel is gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
C0rnelis schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:41:
[...]

Op zich is wennen aan een nieuwe sneltoets niet zo lastig heb ik zelf gemerkt (in een andere distro), werkt alt + links/rechts met Firefox/Chromium in eOS als back/forward?
Werkt hier met zowel Firefox, Chromium als Midori. Net als in de meest andere Distro's. Geen idee waarom het bij bdalenoord niet werkt? :S
Kridri schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:55:
code:
1
Hier wel eens wat 'gezeur' gehad met Bumblebee, maar eigenlijk probleemloos geupgrade naar de 3.8 met linux-generic-lts-raring.

Wat betreft die fonts: die zien er op zich allemaal goed uit. Weinig mis met die rendering. Dat het misschien niet je smaak is... à la. Je kunt evt ook altijd nog wat spelen met de hinting en anti-aliasing via dconf editor:
org.gnome.settings-daemon.plugins.xsettings.
Daarnaast zijn via elementary tweak tool de systeemfonts te wijzigen. Of dat effect heeft in je browser durf is zo 123 niet te zeggen, maar ook daarin is vanalles in te stellen en desnoods kan je gaan werken met een custom stylesheet :)

[ Voor 66% gewijzigd door Thedr op 18-08-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Ik krijg bij het booten van de nieuwe kernel de medling: Starting Vboxdrv Failed. Please use 'dmesg'. Ben aan het zoeken op de ubuntu forums en de vbox forums aangeizen het hiet iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Kridri schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:47:
Ik krijg bij het booten van de nieuwe kernel de medling: Starting Vboxdrv Failed. Please use 'dmesg'. Ben aan het zoeken op de ubuntu forums en de vbox forums aangeizen het hiet iets mee te maken heeft.
VirtualBox dkms niet geinstalleerd waardoor het na de installatie van een nieuwe kernel breekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Vbox is geinstalleerd( net zoals al de rest van mijn programma's) en daarna de kernel upgrade gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Kridri schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:47:
Ook een bekende probleemgever. Even checken dus of vbox dkms goed geïnstalleerd is, of even vbox verwijderen, kernel upgraden en vbox weer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
vbox verwijderd, kernel geherinstaleerd en het werkt. Tx, allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Kridri schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:00:
Vbox is geinstalleerd( net zoals al de rest van mijn programma's) en daarna de kernel upgrade gedaan.
Klopt, maar ik had het over virtualbox dkms. Die zorgt dat bij een kernel upgrade ook de virtualbox driverzooi erin wordt geladen. Hier vind je meer over DKMS, dat o.a. ook wordt gebruikt bij Nvidia drivers etc. :

Wikipedia: Dynamic Kernel Module Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Na een update van Wingpanel Slim is er een applicatie knop links boven in mijn scherm gekomen.

Ik wil dat ding niet :+. Weet iemand hoe ik hem weg krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb een optie in Elementary Tweak om dat te veranderen: "Show Launcher". Tevens kun je in dconf-editor naar org->pantheon->dekstop->wingpanel-slim gaan en het daar aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

RoelandO schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:48:
Ik heb een optie in Elementary Tweak om dat te veranderen: "Show Launcher". Tevens kun je in dconf-editor naar org->pantheon->dekstop->wingpanel-slim gaan en het daar aanpassen.
Die optie mis ik in mijn tweaks. Met dconf-editor is het gelukt :). Thanks.

EDIT: Na een upgrade heb ik de optie ook in mijn Elementary Tweaks...

[ Voor 8% gewijzigd door Jay-v op 19-08-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 20:23
Iemand ETube voor Elementary OS al geprobeerd? Het is een heel mooie fullscreen YouTubespeler.
Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/r3ur8rpld/Screenshot_from_2013_08_20_09_15_38.jpg

[ Voor 113% gewijzigd door Aegir81 op 20-08-2013 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, het lijkt 100% op de youtube speler voor mijn smart tv die eigenlijk ook gemaakt is voor een afstandsbediening, ik blijf wel bij minitube :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aegir81 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:19:
Iemand ETube voor Elementary OS al geprobeerd? Het is een heel mooie fullscreen YouTubespeler.
[afbeelding]
Is dat niet de TV HTML5 versie van Youtube? Dus gewoon gemaakt door Google zelf?

Hier de link dus: YouTube: YouTube TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:20:
[...]

Is dat niet de TV HTML5 versie van Youtube? Dus gewoon gemaakt door Google zelf?

Hier de link dus: YouTube: YouTube TV
Ha, inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Voor de liefhebbers: het Numix theme is nu ook geschikt voor eOS en beschikbaar in een ppa.
Artikel met screenshots: http://www.webupd8.org/20...-gtk-and-icon-themes.html

Vind het er erg strak uitzien! Staat voor mij nu op een gedeelde eerste plaats met Lion :)

• relativity
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-08 22:03
Ik vind het echt een prima OS: loopt erg snel, soepel, stabiel en ziet er ook nog eens leuk uit.

Heb eigenlijk jaren Ubuntu en derivaten gedraaid, maar eOS vind ik toch een van de betere.
Wel ben ik wat problemen tegen gekomen zoals gazette (daar kan ik Files niet uitzetten, of ja kan wel, maar er gebeurd niks).

En waarom hebben ze de config knop uit pantheon-files gesloopt. Nu moet ik met de commandline interface verbinding maken via SFTP met mijn server.

[ Voor 7% gewijzigd door relativity op 22-08-2013 20:17 ]

• relativity

We are working a new version of Gazette to fix this, and add new features, and a better codebase for the future.
Ahh dat verklaard een boel :) :)

[ Voor 51% gewijzigd door relativity op 22-08-2013 20:25 ]

• Kridri
Na vele distro's geprobeerd te hebben en teleken terug naar windows heeft eOS mij toch over de streep getrokken. Alleen jammer dat je zovaak de terminal moet induiken maar tweaker stuff. Voor de gewone gebriker denk ik dat eOS een zeer mooi os is om met linux kennis te maken.

Wie weet een alternatief voor libre/open office. Krijg juist het gevoel of ik terug in 2003 zit.

Verwijderd

Kridri schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:40:
Na vele distro's geprobeerd te hebben en teleken terug naar windows heeft eOS mij toch over de streep getrokken. Alleen jammer dat je zovaak de terminal moet induiken maar tweaker stuff. Voor de gewone gebriker denk ik dat eOS een zeer mooi os is om met linux kennis te maken.

Wie weet een alternatief voor libre/open office. Krijg juist het gevoel of ik terug in 2003 zit.
Office 2010 onder wine? werkt prima :), of anders lekker in LaTeX tekstverwerken :+

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Microsoft Office icm Wine? Versie 2007 werkt erg goed in Wine en volgens de application database moet de 32-bit versie van 2010 ook wel redelijk werken.

• Aegir81

Via VirtualBox is er een seamless mode waardoor je van bijv. Word enkel het Word-venster krijgt te zien en niet de rest van je VM. Aanrader ;-)

Offtopic: Voor mij is het gebrek aan MS Office altijd het grootste gemis bij het gebruiken van Linux. Alle andere taken: surfen (Firefox), mail (Thunderbird), muziek (Amarok e.a.), video (VLC), ... zijn perfecte tegenhangers voor de Microsoftvarianten. Maar wanneer 99% van je collega's met Windows werkt dan word je wel wat in de richting van Microsoft geduwd. Verder gebruik ik Word vrij intensief en als ik één van mijn documenten in LibreOffice open dan blijft er maar bitter weinig over van de opmaak.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Aegir81 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:00:
[...]

als ik één van mijn documenten in LibreOffice open dan blijft er maar bitter weinig over van de opmaak.
Serieus? Da probleem had ik enkele jaren geleden nog wel eens, maar dat ben ik ondertussen ook al enkele jaren niet meer tegen gekomen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aegir81 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:00:
Verder gebruik ik Word vrij intensief en als ik één van mijn documenten in LibreOffice open dan blijft er maar bitter weinig over van de opmaak.
Dan moet je echt belachelijk idiote opmaak gebruiken om dat voor elkaar te krijgen. Bijna alles wat ik van Word krijg ziet er in LO nog prima uit.

• Krishh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 15:53
Hallo alle, momenteel heb ik Luna OS naast Windows 8 geinstelleerd op mijn laptop.
Ik heb deze video gevolgd:
YouTube: How to install and dual boot Elementary Os Luna

Na de installatie moet ik de laptop opnieuw opstarten, maar hij blijft telkens maar starten na Windows 8.
De bootloader heb ik op een aparte partitie geinstelleerd, weet iemand misschien hoe ik tijdens het booten kan kiezen tussen twee OS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Krishh schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 23:58:
Hallo alle, momenteel heb ik Luna OS naast Windows 8 geinstelleerd op mijn laptop.
Ik heb deze video gevolgd:
YouTube: How to install and dual boot Elementary Os Luna

Na de installatie moet ik de laptop opnieuw opstarten, maar hij blijft telkens maar starten na Windows 8.
De bootloader heb ik op een aparte partitie geinstelleerd, weet iemand misschien hoe ik tijdens het booten kan kiezen tussen twee OS ?
Je MBR veranderen of de Windows bootloader aanpassen.

Je had de Windows bootloader beter kunnen overschrijven. Waarschijnlijk staat de Windows partitie namelijk ingesteld als boot partitie en zal de Windows bootloader worden geladen (en deze heeft uiteraard geen entry naar eOS aangezien W8 eerder geinstalleerd was als eOS).

[ Voor 8% gewijzigd door Jay-v op 23-08-2013 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
Klopt ja, ik heb de bootloader, op een ander partitie geinstelleerd.
Dus ik kan vanuit eOS gewoon de bootloader installeren op die van Windows 8 bootloader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Krishh schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:06:
Klopt ja, ik heb de bootloader, op een ander partitie geinstelleerd.
Dus ik kan vanuit eOS gewoon de bootloader installeren op die van Windows 8 bootloader?
Ja, dan krijg je bij het booten een keuze om eOS of Windows8 te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krishh
Oke zal het proberen! Want volgens de link die ik in me vorige post meegaf, stond er aangegeven om EasyBCD te gebruiken, en helaas ook niet gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Voor de Netflix liefhebbers een tip om Silverlight 5 aan de praat te krijgen: http://www.webupd8.org/20...rlight-in-your-linux.html
Kan het nu zelf ff niet testen omdat ik een weekendje weg ben in Luxemburg, maar ben benieuwd of KPN IPTV hiermee ook aan de praat komt :) Zou fijn zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Bedankt voor de link. Toch eens naar kijken.

KPN iTV Online kreeg ik met Mono niet aan de praat, daar was de silverlight-versie van Mono te oud voor... Misschien is dit dan de oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Hero of Time schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:40:
[...]

Dan moet je echt belachelijk idiote opmaak gebruiken om dat voor elkaar te krijgen. Bijna alles wat ik van Word krijg ziet er in LO nog prima uit.
Belachelijk & idioot. Altijd fijn om te lezen.

BIj kleine bestanden ziet het meeste er nog wel ok uit. Maar ik heb het het over bestanden van 20 - 300 pagina's. Opgemaakt in Word met een opmaakprofiel titel - Kop 1 - KOp 2 - Tekst - ... Vrij veel afbeeldingen ertussen en kop- en voetteksten. En het is echt sporadisch dat het er nog steeds ok uit ziet.

Dus blijf ik voorlopig MS Word gebruiken. LibreOffice is ok wanneer je ermee start en daarbij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

RoelandO schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:50:
[...]

Microsoft Office icm Wine? Versie 2007 werkt erg goed in Wine en volgens de application database moet de 32-bit versie van 2010 ook wel redelijk werken.
MS Office 2010 (32 bit) werkt ook heel behoorlijk. Dat heb ik hier naar redelijke tevredenheid draaien. Het enige dat echt niet werkt is Outlook.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 16:37

Dentist

Next patient please...

DutchNutcase schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:34:
[...]

MS Office 2010 (32 bit) werkt ook heel behoorlijk. Dat heb ik hier naar redelijke tevredenheid draaien. Het enige dat echt niet werkt is Outlook.
Ja, maar dat ligt natuurlijk niet aan eOS. Outlook onder windows werkt eigenlijk ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zullen we dat niet hier bespreken, maar ergens anders zoals de NOS Kroeg? Dan blijft het hier tenminste on-topic voor eOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Hero of Time schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:25:
Zullen we dat niet hier bespreken, maar ergens anders zoals de NOS Kroeg? Dan blijft het hier tenminste on-topic voor eOS.
sorry, kon het even niet laten. :)

on-topic dan weer: ik zoek naar een manier om de actieve indicators in wingpanel te tonen. Ik wil een paar op de blacklist zetten, maar kom niet achter de goede namen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Dentist schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

sorry, kon het even niet laten. :)

on-topic dan weer: ik zoek naar een manier om de actieve indicators in wingpanel te tonen. Ik wil een paar op de blacklist zetten, maar kom niet achter de goede namen. Iemand een idee?
Hier lijkt iemand te zijn met exact hetzelfde probleem, zou die thread even in de gaten houden :+ * Thedr heeft zo'n vermoeden...
http://elementaryos.org/a...s-are-active-in-wingpanel

Tip: de meeste indicators zijn (afgeleiden van) de standaard Ubuntu/Unity indicators. Welke wil je verbergen?
Even een lijstje met de bij mij geinstalleerde indicators via apt-get remove indicator<Tab>
indicator-applet
indicator-cpufreq
indicator-printers
indicator-synapse
indicator-applet-complete
indicator-datetime
indicator-session
indicator-application
indicator-messages
indicator-sound
indicator-appmenu
indicator-power
indicator-status-provider-mc5

Dit lijstje bevat voornamelijk de standaard systemindicators. Om van 'externe' programma's de indicator te verbergen zal je de executable moeten blacklisten denk ik.

[ Voor 36% gewijzigd door Thedr op 24-08-2013 01:26 . Reden: lijstje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 09:33
Ik ben vrij nieuw in de wereld van Linux, maar gebruik toch al een tijd Linux Mint. Nu wil ik ElementaryOS installeren omdat ik deze mooier vind (ik ben een sucker voor design) en iets gebruiksvriendelijker. Is het mogelijk om mijn bestanden (de home folder) te bewaren? Ik heb de home folder op een aparte partitie staan. Is het een kwestie van eOS installeren en de juiste home folder mounten en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is prima mogelijk. Tijdens installatie geef je op hoe je je partities wilt hebben, geeft je /home op en laat de data voor wat 't is, ipv te laten formatteren. Kind kan de was doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
Cubic X schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:45:
Ik ben vrij nieuw in de wereld van Linux, maar gebruik toch al een tijd Linux Mint. Nu wil ik ElementaryOS installeren omdat ik deze mooier vind (ik ben een sucker voor design) en iets gebruiksvriendelijker. Is het mogelijk om mijn bestanden (de home folder) te bewaren? Ik heb de home folder op een aparte partitie staan. Is het een kwestie van eOS installeren en de juiste home folder mounten en klaar?
Gewoon even de home-folder weer over zetten naar de eOS partitie en dan ben je klaar. Al zou ik wel voor kiezen om niet alles te kopieeren omdat er ook veel 'bloat' tussen kan zitten (cache/thumbnails/etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Thedr schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 01:14:
[...]

Dit lijstje bevat voornamelijk de standaard systemindicators. Om van 'externe' programma's de indicator te verbergen zal je de executable moeten blacklisten denk ik.
thx! hoe vind ik die executable (sorry, linux noep)? specifiek probeer ik het tomahawk icon te blacklisten, maar op tomahawk en Tomahawk krijg ik geen succes, terwijl het proces wel zo heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Tomahawk is een applicatie welke een icoon in de zogeheten systray plaatst... Dit is geen indicator. Spotify en Skype doen bijvoorbeeld het zelfde. Deze worden (als ik het goed heb) in indicator-application geplaatst, maar die wil je om legacy-redenen eigenlijk niet verwijderen. Ik kan zo snel niets vinden over het blacklisten van icoontjes... Mocht iemand een oplossing hebben dan hoor ik die graag, zou zelf graag Spotify verbergen...

Edit: De systray wordt beheerd door de indicator-applet, zoals hier uitgelegd wordt. Onder Cinnamon had deze applet een lijst van geblokkeerde iconen... Mogelijk dat hier eenzelfde optie bestaat? Ik zal er vanavond even naar kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door hiekikowan op 26-08-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Xfce kan je opgeven welke je wilt verbergen via de eigenschappen van de systray. Maar welk panel Luna gebruikt en of deze optie daadwerkelijk beschikbaar is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
eOS Luna gebruikt Wingpanel. Via de dconf editor kan je bij org.pantheon.desktop.wingpanel.blacklist applicaties/indicators toevoegen aan de blacklist. Hoewel ik het hier niet voor elkaar krijg om bv Skype te blacklisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
@Thedr Daar heb ik net ook mee zitten spelen, maar inderdaad is het hiermee niet mogelijk om applicaties te blacklisten, enkel indicatoren kunnen verborgen worden. Dit heeft te maken met de gedachtengang welke hier achter zit.

Ubuntu/Canonical heeft in het aangehaalde artikel aangegeven de oude iconen uit te willen faseren ten faveure van dedicated indicators. Dit om een meer consistente stijl aan de panels te geven. De iconen van bijv. Skype en Spotify maken gebruik van een bijzondere fallback-indicator. Zij staan in een indicator. Nu kan je kiezen die hele indicator te verbergen maar dat is ook niet ideaal voor applicaties die er per se gebruik van willen maken.

Op dit moment is er nog geen oplossing voor het verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

bdalenoord schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 19:11:
De iconen van bijv. Skype en Spotify maken gebruik van een bijzondere fallback-indicator. Zij staan in een indicator. Nu kan je kiezen die hele indicator te verbergen maar dat is ook niet ideaal voor applicaties die er per se gebruik van willen maken.
wat is de naam van die fallback-indicator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
Ik zou het zo niet durven zeggen. Ik zal nog even doorproberen, mocht ik resultaat behalen zal ik het hier posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Na Elementary OS in een VMware te hebben gedraaid en te hebben geconcludeerd dat Linux misschien eindelijk een vervanger voor Windows kan zijn besloten elementary als main OS een kans te geven. In Vmware installeerde en draaide het perfect en had voor bijna al mijn applicaties al vervangers gevonden.

Draai nu een aantal week elementary en ik moet eerlijk zeggen dat van mijn enthousiasme weinig meer over is. Soepel installeren is het niet geweest. Gedeeltelijk de schuld van Windows 8, dual boot met Windows 8 is nu eenmaal moeilijk maar na dat overwonnen te hebben leek het goed te gaan.
Ondertussen alle linux versies of alternatieven van mijn applicaties gevonden. Voor lightroom (Aftershot pro vind ik echt minder fijn en goed) en voor de enkele game die ik speel start ik Windows wel op.

Echter, om alles aan de praat te krijgen heb ik zoveel upgrades, deinstallaties, kernel updates, aanpassingen aan van alles en nog wat dat van het mooie, cleane en snelle elementary weinig meer over is.

Na veel gelezen te hebben (laptop startte opeens niet meer op) ook na verschillende pogingen mijn intel en nvidia aan de praat gekregen (al blijft het gedoe om een applicatie met de nvidia kaart te starten). Helaas ook ten koste van het sleeke opstarten van de laptop, zit weer naar een text start scherm te kijken.

Nog twee problemen over:
Pc komt niet uit slaapstand, klep dicht gooien en weer open doen betekend een harde reset.
Standaard video kaart lijkt niet goed te werken, youtube filmpjes willlen niet vloeiend full screen afspelen en google earth is bijvoorbeeld niet te gebruiken als ik deze niet vanuit de terminal handmatig start om de nvidia kaart te gebruiken.

Ik draag Linux een warm hart toe en blijf elementary nog wel even gebruiken en oplossingen zoeken voor de laatste issues maar ik ben toch bang dat ik terug ga naar Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Altijd_Lastig schreef op zondag 01 september 2013 @ 13:53:
Na Elementary OS in een VMware te hebben gedraaid en te hebben geconcludeerd dat Linux misschien eindelijk een vervanger voor Windows kan zijn besloten elementary als main OS een kans te geven. In Vmware installeerde en draaide het perfect en had voor bijna al mijn applicaties al vervangers gevonden.

Draai nu een aantal week elementary en ik moet eerlijk zeggen dat van mijn enthousiasme weinig meer over is. Soepel installeren is het niet geweest. Gedeeltelijk de schuld van Windows 8, dual boot met Windows 8 is nu eenmaal moeilijk maar na dat overwonnen te hebben leek het goed te gaan.
Ondertussen alle linux versies of alternatieven van mijn applicaties gevonden. Voor lightroom (Aftershot pro vind ik echt minder fijn en goed) en voor de enkele game die ik speel start ik Windows wel op.

Echter, om alles aan de praat te krijgen heb ik zoveel upgrades, deinstallaties, kernel updates, aanpassingen aan van alles en nog wat dat van het mooie, cleane en snelle elementary weinig meer over is.

Na veel gelezen te hebben (laptop startte opeens niet meer op) ook na verschillende pogingen mijn intel en nvidia aan de praat gekregen (al blijft het gedoe om een applicatie met de nvidia kaart te starten). Helaas ook ten koste van het sleeke opstarten van de laptop, zit weer naar een text start scherm te kijken.

Nog twee problemen over:
Pc komt niet uit slaapstand, klep dicht gooien en weer open doen betekend een harde reset.
Standaard video kaart lijkt niet goed te werken, youtube filmpjes willlen niet vloeiend full screen afspelen en google earth is bijvoorbeeld niet te gebruiken als ik deze niet vanuit de terminal handmatig start om de nvidia kaart te gebruiken.

Ik draag Linux een warm hart toe en blijf elementary nog wel even gebruiken en oplossingen zoeken voor de laatste issues maar ik ben toch bang dat ik terug ga naar Windows.
Gaat het over suspend of hibernate? Er zijn met 12.04 wat bugs geloof ik daarmee. Hier werkt het prima, hoewel ik het zelf eigenlijk nooit gebruik; zet m'n laptop altijd in standby.
Dit al eens bekeken? http://www.howtogeek.com/...ibernate-in-ubuntu-12.04/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thedr schreef op zondag 01 september 2013 @ 14:47:
[...]

Gaat het over suspend of hibernate? Er zijn met 12.04 wat bugs geloof ik daarmee. Hier werkt het prima, hoewel ik het zelf eigenlijk nooit gebruik; zet m'n laptop altijd in standby.
Dit al eens bekeken? http://www.howtogeek.com/...ibernate-in-ubuntu-12.04/
Ik denk dat hij met scherm dicht naar standby gaat, en dat werkt niet overal, net als hibernate. Dit is een bekend probleem met Linux in het algemeen, je hebt soms wat vreemde hardware of BIOS (of combinatie) dat gewoon niet lekker werkt met Linux.

Ik heb ook een Fujitsu-Siemens laptop gehad die bij elke boot verschillende meldingen gaf of zelfs 20 seconde stond te wachten voor iets wat door een brakke ACPI kwam. Windows had er natuurlijk geen last van, want die maakt er op die manier geen gebruik van. Linux wel.

Als iets van standby of hibernate niet werkt, geef dan de schuld aan de hardware fabrikant die weer eens niet aan de standaard houd. Als het met Windows werkt, vinden ze 't best en gaan ze niet meer moeite doen om 't voor een ander OS te laten werken, of compliant te worden/zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Dit ^^ blijft een probleem. De ACPI-modules (tables?) blijven altijd een zoekwerk, zowel voor gebruikers als voor developers. Was er maar een standaard.. (of wacht die zou er toch moeten zijn?.. :P) Anyway, zoek op je laptop-model + ubuntu (evt. + versie), dan kom je waarschijnlijk nog meer fixes tegen (FN-keys, restart, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Pauzestand, standby dus, ik zal gaan googlen.

Edit.

Beide problemen (standby en video over intel HD) zijn opgelost met kernelupdate naar 3.10.10. Ook mijn quiet splash startscherm doet het weer :-)
Nu even kijken welke nieuwe problemen ik er voor in de plaats heb gekregen :-)

Ik draaide overigens 3.8.29

[ Voor 74% gewijzigd door [Roland] op 02-09-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
Ik heb zelf ook Intel HD (i3 3225) en heb soms ook problemen met het beeld.

Momenteel gebruik ik:
mainstream@serotonine-pc:~$ uname -r
3.8.0-29-generic

Ik ga zo even Linux Kernel 3.10.9 installeren op eOS, iemand ervaring mee?

Hmm krijg deze melding:
W: Possible missing firmware /lib/firmware/rtl_nic/rtl8168g-3.fw for module r8169
W: Possible missing firmware /lib/firmware/rtl_nic/rtl8168g-2.fw for module r8169
W: Possible missing firmware /lib/firmware/rtl_nic/rtl8106e-2.fw for module r8169
W: Possible missing firmware /lib/firmware/rtl_nic/rtl8106e-1.fw for module r8169
Maar eigenlijk nog geen problemen tegengekomen; werkt perfect zelfs :)

[ Voor 49% gewijzigd door relativity op 03-09-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
met 3.10.10 zijn mijn beeld problemen opgelost (VMware stopte wel met werken maar daar is een patch voor)

Deze handleiding gebruikt:
http://linuxg.net/how-to-...-ubuntu-debian-derivates/

Maar dan de naamgeving aangepast naar:
http://kernel.ubuntu.com/.../mainline/v3.10.10-saucy/

edit:
oh, je had het al gedaan :-)

[ Voor 5% gewijzigd door [Roland] op 03-09-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

relativity schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:59:
Hmm krijg deze melding:

[...]

Maar eigenlijk nog geen problemen tegengekomen; werkt perfect zelfs :)
Die meldingen zijn bekend. Realtek LAN kaartjes werken prima zonder de firmware bestanden, maar als je de melding niet meer wilt zien, moet je firmware-realtek installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relativity
Linux Kernel 3.11 (Stable) is uit :D

Verwijderd

Ik heb sinds een weekje tijdelijk Windows vervangen door ElementaryOS.
Omdat ik regelmatig een mailtje in het Japans typ, heb ik ibus, im-config en anthy geinstalleerd. Ik kan nu probleemloos tussen beide inputs switchen met CTRL+SPACE.

Wat me echter opvalt, is dat er geen icon meer is in de systray zoals dat bij OpenSUSE of Ubuntu, met Gnome wel het geval is.

Verder kan ik ook niets meer typen in het zoekveld van dat Applications menu, tenzij ik CTRL+SPACE druk en in hiragana begin te typen, waar dat menu dus totaal geen boodschap aan heeft.
Dat is vrij vervelend.

Weet iemand hier een oplossing voor deze twee probleempjes? Misschien heb je hetzelfde voor met Chinees, Koreaans, Thai, ... ?

Verder heb ik zo'n Pleomax 2.1 stereo speaker setup. Dat zijn z'n compacte houten speakertjes.
De subwoofer heeft niet echt een eigen kanaal in de zin van een aparte aansluiting, maar zou gewoon de lage frequenties produceren ipv het linker en rechter stereokanaal. Links en Rechts worden afgesplits in de subwoofer zelf. Onder Windows heeft dat altijd probleemloos gewerkt, zonder dat ik er zelfs maar iets moest aanpassen aan de instellingen, maar ElementaryOS doet niet met die luidspreker. Enig idee hoe je die aande praat kunt krijgen?
Ik had al de 4.0, 4.1 en 5.1 audio profiles geprobeerd, maar enkel Front Left en Front Right doen het.
De audio komt van de onboard chipset van m'n Asus A8R32-MVP Deluxe.

Alvast bedankt voor tips die me verder kunnen helpen :)

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik wil een dual boot maken met Win8 en eOS middels deze handleiding:
http://droid-hive.com/ind...untu-dual-boot-windows-8/

Echter ziet eOS mijn Win8-installatie niet met als gevolg dat eOS mijn 256gb-ssd als vrije ruimte ziet. Als ik daarin een nieuwe partitie voor eOS aanmaak, verpruts ik de Win8-partitie.

Ik moet zeker met een externe partitie-tool aan de slag om dit te fixen?
Overigens werken de stappen in die handleiding wel op een oudere laptop zonder ssd.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ziet er eerder naar uit dat je W8 in EFI mode draait. Controleer even of je eOS installer wel met EFI overweg kan. De SSD zal overigens de GPT indeling hebben. Wellicht dat de installer tool van eOS ook hier niet mee overweg kan (bijvoorbeeld doordat 't gebruik maakt van fdisk).

Echt veel informatie over je omgeving en pogingen hebben we niet.

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Ja, ik had UEFI uitstaan in het bios.
Heb ik nu weer aan staan, met Gparted partities aangemaakt welke Win8 ziet en op kan installeren.
Heb ook een eOS usb-installer gemaakt. Die zal ik zo na de win8 install gebruiken en moet dan even zien hoe dat verder gaat verlopen.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Laatst online: 14:59
Fijn om te zien dat er steeds meer mensen enthousiast worden.

Ik gebruik het ook nog steeds met veel plezier. Office 2010 onder Wine gaan we maar eens proberen.

Verder wordt het mijn inziens steeds beter. Zie de toekomstige ontwikkelingen die door het team worden doorgevoerd met vertrouwen tegemoet.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
DeTjuk schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:40:

Ik gebruik het ook nog steeds met veel plezier. Office 2010 onder Wine gaan we maar eens proberen.
Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste