Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
20 uur is wel wat optimistisch geloof ik (voor mijn model iig), maar een hele dag navigeren is goed mogelijk met wat restlading, zolang je de achtergrondverlichting niet te veel gebruikt (kan opzich prima zonder overdag)... Ohja, en het elektronische kompas moet je ook uitlaten, die _vreet_ batterijen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 15-09-2010 15:50 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb ook een garmin gps, met openstreetmap erop (een speciale fietsvariant). De goede garmin hardware in combinatie met een gratis kaart, die beter werkt dan de garmin kaarten die ik (eventjes) getest heb om te kijken of ze het kopen waard zijn :).

Over het regenjassen verhaal: wat hier goed werkt om droog te blijven zijn twee (dunnere) regenjassen over elkaar heen. Maar ik eindig altijd even nat omdat ik het veel te warm heb en helaas stevig begin te transpireren :(. Voor mij werkt het vaak beter om gewoon in shirt te fietsen en bij aankomst een ander shirt aan te doen. Vanaf 5km enkele rit moet ik 'andere' kleren aandoen om te fietsen, ik kom hoe-dan-ook bezweet aan en dat is echt niet fris ;).

Strava

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

Het is eigenlijk gewoon te warm voor een jas op de fiets momenteel, daarom is regen met dit soort temperaturen ook altijd zo ranzig :r

ik fiets het liefst bij 10 graden (dan mag het ook best regenen) of bij 25+ graden (dan wel droog)

Over die GPS: ik heb wel pas een zonnepaneel gekocht die bv op de fietstas kan zodat ie mijn telefoonaccu weer kan opladen zodra die leeg begint te raken, op die manier kan ik in elk geval makkelijk mijn GPS tijd verdubbelen 8)

[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 15-09-2010 16:06 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:50:
20 uur is wel wat optimistisch geloof ik (voor mijn model iig), maar een hele dag navigeren is goed mogelijk met wat restlading, zolang je de achtergrondverlichting niet te veel gebruikt (kan opzich prima zonder overdag)... Ohja, en het elektronische kompas moet je ook uitlaten, die _vreet_ batterijen :)
Volgens mij kon ik wel zeker 3 volle dagen fietsen (van 10 tot 18) op 2 batterijen 2700mah. Geen verlichting idd en kompas had de mijn uberhaupt niet.
Metro2002 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:58:
Over die GPS: ik heb wel pas een zonnepaneel gekocht die bv op de fietstas kan zodat ie mijn telefoonaccu weer kan opladen zodra die leeg begint te raken, op die manier kan ik in elk geval makkelijk mijn GPS tijd verdubbelen 8)
Ja zoiets, of met 2 penlites opladen tijdens vakantie.

[ Voor 26% gewijzigd door Aikon op 15-09-2010 16:09 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:58:
Het is eigenlijk gewoon te warm voor een jas op de fiets momenteel, daarom is regen met dit soort temperaturen ook altijd zo ranzig :r

ik fiets het liefst bij 10 graden (dan mag het ook best regenen) of bij 25+ graden (dan wel droog)

Aan zoiets zat ik ook al te denken. Als ik dan toch een toptas monteer op m'n Fuego, dan maar meteen een waar ik een zonnepaneeltje op kan monteren. Het zou helemaal gaaf zijn als ik dan een USB-aansluiting ergens op m'n fiets kan monteren zodat ik m'n foon of de Garmin continu kan opladen... Eigenlijk moet je zoiets combineren met een naafversnelling, maarja, dan moet ik een nieuw wiel spaken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 15-09-2010 17:54 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:53:
[...]

Aan zoiets zat ik ook al te denken. Als ik dan toch een toptas monteer op m'n Fuego, dan maar meteen een waar ik een zonnepaneeltje op kan monteren. Het zou helemaal gaaf zijn als ik dan een USB-aansluiting ergens op m'n fiets kan monteren zodat ik m'n foon of de Garmin continu kan opladen... Eigenlijk moet je zoiets combineren met een naafversnelling, maarja, dan moet ik een nieuw wiel spaken ;)
conrad heeft een kant en klaar omvormertje om aan te sluiten op een (naaf)dynamo met een mini-USB aansluiting. Kost geloof ik 25 euro ofzo. Als ik een naafdynamo had had ik er direct 1 besteld :9 Maar nu dus met zonnepaneel gaat het ook prima :) (20 euro bij de ANWB winkel)

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Metro2002 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:36:
Nee de Basta comet 4 pro heb ik vervangen omdat die te weinig licht gaf (deed het wel héél lang op batterijen, geloof 72 uur ofzo) voor een pro bike gear 1w LED. (pro bike gear schijnt dan weer van Shimano te zijn), die was rond de 50 euro. Qua licht een prima ding alleen laadt het kreng niet goed op bij dus hij moet nog voor reparatie terug.

Als je een klein stukje in dit topic terugzoekt (edit: hier dus: Metro2002 in "Het Ligfietstopic - Deel 3" ) zie je vergelijkfoto's van mijn oude basta lamp en deze pro bike gear. Qua lichtopbrengst is het gewoon prima (al kan het altijd meer :P )
Nadeel van dat ding vind ik toch weer die ronde lichtvlek. Bij een Ixon IQ heb je een mooie brede bundel die aan de bovenkant begrensd is, zodat je geen tegenliggers verblindt. Geloof me, dat doe je. Ik krijg wel eens groot licht van auto's als ie te hoog staat. Die IQ kost maar 30 euro meer dan wat je nu hebt, en blijft het doen. Als ik jou was zou ik proberen hem om te ruilen. Echt.
Herkenbaar. En tegen regen in je gezicht: koop een fietsbril!
En dan de scheve vertekende wereld en de koppijn na een half uur voor lief nemen? Nee dank je. Boven de -4 kan geen opticien me nog garanderen dat zij het wel goed kunnen en met -5 en -7 heb ik die bril echt nodig.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TwOkkie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 01:56:
[...]

Nadeel van dat ding vind ik toch weer die ronde lichtvlek. Bij een Ixon IQ heb je een mooie brede bundel die aan de bovenkant begrensd is, zodat je geen tegenliggers verblindt. Geloof me, dat doe je. Ik krijg wel eens groot licht van auto's als ie te hoog staat. Die IQ kost maar 30 euro meer dan wat je nu hebt, en blijft het doen. Als ik jou was zou ik proberen hem om te ruilen. Echt.

[...]

En dan de scheve vertekende wereld en de koppijn na een half uur voor lief nemen? Nee dank je. Boven de -4 kan geen opticien me nog garanderen dat zij het wel goed kunnen en met -5 en -7 heb ik die bril echt nodig.
Je hebt zelf een bril , dan is het natuurlijk dubbelop om nog een fietsbril te kopen. Ik ben zelf niet brildragend en al die regen (en vliegjes en andere rotzooi) in je ogen is wel erg vervelend op een ligfiets vandaar dat ik nu eigenlijk altijd met een bril fiets, zonnebril bij mooi weer, fietsbril als het donkerder is :)

En over die lamp, tja het is nooit goed genoeg eigenlijk :P ik heb al heel veel ideetjes om het mooi op te gaan bouwen (iets met een accu die 2 koplampen achterlicht en met een omvormer wat 5v USB apparatuur voedt waarbij de accu 's avonds makkelijk met een oplaadstation opgeladen wordt) maar dat past allemaal niet echt handig op een open ligfiets :P dus ik heb weer een reden erbij om een velomobiel te scoren :P

Voor voorlopig ben ik zeer tevreden met de lichtopbrengst van mijn pro bike gear dus hou ik het daar even bij :)

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 16-09-2010 08:33 ]

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Metro2002 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 08:30:
[...]

Je hebt zelf een bril , dan is het natuurlijk dubbelop om nog een fietsbril te kopen. Ik ben zelf niet brildragend en al die regen (en vliegjes en andere rotzooi) in je ogen is wel erg vervelend op een ligfiets vandaar dat ik nu eigenlijk altijd met een bril fiets, zonnebril bij mooi weer, fietsbril als het donkerder is :)
Ah, dat was een mooi staaltje egocentrisch redeneren van mij. Ik ging er van uit dat jij - net als ik - tijdens regen last hebt van een voldruppelende bril waardoor je niks meer ziet, en een binnenkant die via de rand natspettert. Een gestroomlijnde fietsbril zou dat op kunnen lossen omdat de druppels er dan beter af waaien en omdat het langs je hoofd beter afsluit, maar helaas geven die dingen bij mij weer andere problemen.

Als ik een goeie vind waar ik normaal door kan kijken, zou ik er zeker een nemen.
Voor voorlopig ben ik zeer tevreden met de lichtopbrengst van mijn pro bike gear dus hou ik het daar even bij :)
Ook goed. ;-) Het zal zeker geen slechte lamp zijn, maar imho is de IQ-serie z'n meerprijs dubbel en dwars waard. Als je een beetje zelf kan knutselen zijn er nog veel meer leuke dingen mogelijk. Ik zou naast m'n IQ voor normaal gebruik, best nog wel een vanaf het stuur te bedienen schijnwerper willen hebben voor het betere groot-licht-werk, maar die Ixon IQ is volgens mij in 99% van de alledaagse omstandigheden ruim voldoende.

[J|O|R] <- .signature.gz

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TwOkkie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 17:17:
[...]

Ah, dat was een mooi staaltje egocentrisch redeneren van mij. Ik ging er van uit dat jij - net als ik - tijdens regen last hebt van een voldruppelende bril waardoor je niks meer ziet, en een binnenkant die via de rand natspettert. Een gestroomlijnde fietsbril zou dat op kunnen lossen omdat de druppels er dan beter af waaien en omdat het langs je hoofd beter afsluit, maar helaas geven die dingen bij mij weer andere problemen.

Als ik een goeie vind waar ik normaal door kan kijken, zou ik er zeker een nemen.

[...]

Ook goed. ;-) Het zal zeker geen slechte lamp zijn, maar imho is de IQ-serie z'n meerprijs dubbel en dwars waard. Als je een beetje zelf kan knutselen zijn er nog veel meer leuke dingen mogelijk. Ik zou naast m'n IQ voor normaal gebruik, best nog wel een vanaf het stuur te bedienen schijnwerper willen hebben voor het betere groot-licht-werk, maar die Ixon IQ is volgens mij in 99% van de alledaagse omstandigheden ruim voldoende.
Heb vanmiddag eens zitten kijken wat ik zelf voor elkaar zou kunnen knutselen en ik heb voor ongeveer 150 euro echt een stoer systeem bedacht met een:

- loodaccu (12v ,2,3Ah )
- oplader voor de loodaccu
- nog een extra pro bike gear LED lamp (2x 6v in serie of parallel met een omvormer?)
- 12v sigarettenaansteker aansluiting voor de
- 12v naar 5v USB omvormer
- 12v naar 3v omvormer (car adapter :P ) voor het achterlicht
- schakelaartje om de boel aan en uit te zetten
- iets om de boel netjes in te bouwen
- alle frutsels als kabels en pluggetjes

Maar om dat nou allemaal op een open ligger te bouwen gaat me wel erg ver :+ Tijd voor een leuk opknap allewedertje ofzo :9

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je dat allemaal moet aandrijven, kom je dan nog wel vooruit? :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Roamor schreef op donderdag 16 september 2010 @ 18:59:
Als je dat allemaal moet aandrijven, kom je dan nog wel vooruit? :P
Mwa, als ik het bij elkaar optel kom ik niet boven de 1,5kg uit dus dat valt ook wel mee. Alleen geen ruimte op mijn huidge fiets om dat allemaal op en aan te hangen :+

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
I'm gonna beat you, ik heb er nog steeds geen tijd voor gevonden maar na m'n afstuderen ga ik bijna net zo'n systeem in 200g bouwen (incl. verlichting) :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 18:57:
- 12v sigarettenaansteker aansluiting voor de
- 12v naar 5v USB omvormer
- 12v naar 3v omvormer (car adapter :P ) voor het achterlicht
Niet doen. Gewoon zo'n USB omvormer slopen, printje eruit en die inbouwen in het doosje. Zo'n 12V sigarettenaanstekeraansluiting neemt gewoon bruut veel ruimte in in zo'n doosje. Daarbij is het dus ook nog eens meer gewicht en meer contacten die los kunnen trillen. Mijn ervaring is dat die autopluggen nooit lekker blijven zitten. Nu heb ik nog een kleine autoaansluiting in m'n Quest maar bij een volgende fiets ga ik die helemaal skippen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

WFvN schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:20:
[...]

Niet doen. Gewoon zo'n USB omvormer slopen, printje eruit en die inbouwen in het doosje. Zo'n 12V sigarettenaanstekeraansluiting neemt gewoon bruut veel ruimte in in zo'n doosje. Daarbij is het dus ook nog eens meer gewicht en meer contacten die los kunnen trillen. Mijn ervaring is dat die autopluggen nooit lekker blijven zitten. Nu heb ik nog een kleine autoaansluiting in m'n Quest maar bij een volgende fiets ga ik die helemaal skippen.
Als ik zoiets ga bouwen wordt het uiteraard met zo min mogelijk verbindingen tussen alles in :) Zo veel mogelijk solderen + krimpkous.

Maarja, dit plan kan ik niet kwijt op mijn huidige fiets denk ik, of ik moet het wel héél compact maken (Nihm accu ipv loodaccu bv) en dan inbouwen in het frame ergens ofzo :P of een aparte tas maken waar het in kan maar dan wordt het wel wat duurder denk ik.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Stijf-flexibel-verbindingen die aan trillingen onderhevig zijn moet je juist NIET solderen, maar krimpen.

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Metro2002 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 18:57:
:+ Tijd voor een leuk opknap allewedertje ofzo :9
Ik heb er nog wel eentje staan

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:48:
Als ik zoiets ga bouwen wordt het uiteraard met zo min mogelijk verbindingen tussen alles in :) Zo veel mogelijk solderen + krimpkous.
Het enige wat het bij mij langdurig zonder haperingen heeft gefunctioneerd zijn (afgedankte) Thin Coax netwerkkabels, met van die stekkers die je een kwartslag moet draaien. Daarmee kun je ook makkelijk een extra accu-pakket aankoppelen door T-stukjes te gebruiken. Ik had mijn loodgel-accu's in 'onbreekbaar' plastic voorraadtrommeltjes zitten, met aan de buitenkant een schakelaar, zekeringhouder en zo'n Thin-Coax aansluiting. Die trommeltjes konden in een houder worden geschoven. Die accu's waren trouwens 6 volt, zou je in dat geval nog wel een omvormer nodig hebben voor USB? Misschien valt het al binnen de toleranties...

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

benoni schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:46:
[...]

Het enige wat het bij mij langdurig zonder haperingen heeft gefunctioneerd zijn (afgedankte) Thin Coax netwerkkabels, met van die stekkers die je een kwartslag moet draaien. Daarmee kun je ook makkelijk een extra accu-pakket aankoppelen door T-stukjes te gebruiken. Ik had mijn loodgel-accu's in plastic voorraadtrommeltjes zitten, met aan de buitenkant een schakelaar, zekeringhouder en zo'n Thin-Coax aansluiting. Die trommeltjes konden in een houder worden geschoven. Die accu's waren trouwens 6 volt, zou je in dat geval nog wel een omvormer nodig hebben voor USB? Misschien valt het al binnen de toleranties...
Heb ik ook al over nagedacht ja, 6v accu is ook wat kleiner nog. Alleen voor de zekerheid wil ik gewoon standaard omvormers gebruiken en aangezien al die kant en klare auto omvormers geen kont kosten is het natuurlijk interessant om gewoon een 12v accu te pakken en daar alle omvormers aan te knopen zodat je netjes een 5v , een 3c en bv een 12v aansluiting kan creeeren zonder al te veel moeite :)
Goose schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:21:
[...]

Echt geen ruimte voor momenteel maar mijn huis staat te koop momenteel en het volgende huis MOET ruimte gaan krijgen voor meerdere fietsen dus zal het zeker onthouden dat je er eentje hebt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 16-09-2010 20:50 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
[...]

Hoe erg opknap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

[...]
En welk model alleweder?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Het is een blauwe FAW met eenzijdige ophanging van het achterwiel en 7 versnellingen. Onderhoud laatste jaren via VM in Dronten maar heeft half jaar stil gestaan. Dus aandrijflijn kan wat stug zijn.

Neus is niet erg fraai en de blauwe verf die er nu op zit kan beter verwijderd worden.

Het is een fijne fiets, maar het is wel handig als je een beetje technisch bent. Anders ben je afhankelijk van VM of handige fietsers in de buurt en daar had ik geen zin meer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Meh, te goede staat, dat wordt te duur voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Zo, vandaag m'n nieuwe koplamp (Busch & Müller Ixon IQ) en fietscomputer (Sigma BC 1909 HR) gemonteerd. De drie kettingen ga ik nog niet zonder begeleiding aan elkaar monteren, daarmee wacht ik tot a.s. maandag als m'n collega weer terug is op werk. Dan kan meteen de nieuwe voorderailleur erop, want hoewel de Tiagra te demonteren is zodat hij _om_ de ketting heen kan, wil dat met de Deore XT niet 8)7

Ixon IQ: Eerste impressie in iets verduisterde woonkamer: wat een bak licht :D Straks in het donker buiten nog 's zien hoe de lichtvlek op de weg eruit ziet. Montage was echt een eitje, hoewel ik nog niet direct geloof dat hij super vast zit (lijkt alsof hij wat omlaag kan kantelen).

Sigma 1909: Duidelijk afleesbaar display dat de drie meetwaarden simultaan weergeeft. Montage van de cadansmeter is wat bijzonder omdat de horizontale buis van de Fuego (en elke ligfiets eigenlijk) vrij dik is en Sigma van een normale fiets uitgaat. Het is uiteindelijk wel gelukt door de sensor wat schuin te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
ssj3gohan schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 13:21:
Meh, te goede staat, dat wordt te duur voor mij ;)
500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm ik krijg binnenkort geld terug van de belastingdienst, ben wel geïnteresseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ik heb net weer een diepteinvestering gedaan voor mijn fiets :+ ik heb mijn verkeerd-om dynamo (linksom) vervangen voor een juist-om-dynamo (rechts).

Volgende week even deze bestellen bij Conrad:

http://shop.conrad.nl/hob...s-accessoires/860270.html

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/8000_8999/8600/8600/8602/860270_BB_00_FB.EPS.jpg

USB lader :) en ik kan eindeloos GPS'en, mp3 speleren ed :P 8)

Die alleweder is overigens niet duur zeg :o jammer dat ik er geen plaats voor heb! :(

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 17-09-2010 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
hebbehebbehebbehebbe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
500 euro voor een alleweder is inderdaad geen geld :o Niet dat ik er ruimte of geld voor over heb, maar het is een mooie prijs :)

• DeadLock

DeadLock

Goose als er nog niemand een bod heeft gedaan heb ik wel interesse, kan je je DM aanzetten of me even een mailtje sturen aub? beattls <at> mail van google dot com.

Over kwartiertje vertrekken naar het laatste brevet van dit jaar. Wacht nog even op roetser waarmee ik samen ga rijden, hij komt me oppikken zodat we samen naar de start kunnen fietsen :). Verwacht toch zo'n 320-340km te rijden in totaal vandaag. Ben nu al moe, maar wel klaar ervoor :+.

Strava

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Allemensen, wat ben ik traag....

Blauwe Alleweder, Goose en dan een mailtje krijgen over DM

Dit kwartje viel door de dikste stroop denkbaar :+

Maar betekent dit dan dat je Quest gaat komen?

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 18-09-2010 13:02 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:00:

Maar als het fabrieksaf op de Fuego zat is het sowieso prima spul. Let wel even op of het zadel is tegen de houder is gezakt en daardoor scheurtjes vertoond (in het midden). 1000Euro is een prima prijs als de fiets goed is. Haal wel meteen dat vlaggetje eraf, zelfs als je hem niet koopt :P
Ik snap nu wat je bedoelt met het zadel. Bij stevig trappen hoorde ik net "kloink kloink" achter me en inderdaad, het zadel was al een paar cm gezakt in de traploze verstelling. Ik moet even kijken hoe ik dat ga oplossen (het had van mij niet traploos gehoeven, maar ik vind voorlopig de stand het meest rechtop het fijnst), waarschijnlijk druk ik er een klomp composiet tussen :P

De Ixon IQ nog wat beter afgesteld, net onder de horizon. M'n vriendin even laten kijken en hij verblindt niet. Het valt me op dat de fiets heel comfortabel veert en niet of nauwelijks inveert bij stevig doortrappen. Met het grootste gemak reed ik net 30km/u tijdens m'n eerste echte, goed afgestelde kilometers. Heb zelf even de 37km/u aangetikt en weet gewoon dat het nog wel wat harder kan als ik echt durf (nu nog even niet ;)).

Ik bedacht me alleen dat ik nu nog op zoek moet naar een goed slot. Ik twijfel of dat een kabelslot of een beugelslot moet worden en vooral: waar zet ik hem aan vast? Het bagagerek achterop wil ik graag beschikbaar houden voor een toptas, misschien ergens onder de stoel? Waarmee zetten jullie je fiets op slot?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:02:
Ik snap nu wat je bedoelt met het zadel. Bij stevig trappen hoorde ik net "kloink kloink" achter me en inderdaad, het zadel was al een paar cm gezakt in de traploze verstelling. Ik moet even kijken hoe ik dat ga oplossen (het had van mij niet traploos gehoeven, maar ik vind voorlopig de stand het meest rechtop het fijnst), waarschijnlijk druk ik er een klomp composiet tussen :P
Houd er wel rekening mee dat veel liggers na enige tijd graag wat platter willen liggen.

Met m'n Fujin lig ik in de hoogste stand ook vlak genoeg en denk niet dat ik snel nog platter ga liggen maar dat heeft ook te maken met m'n Quest waarin ik rechterop zit terwijl die zitting al maximaal onderuit hangt.
Ik bedacht me alleen dat ik nu nog op zoek moet naar een goed slot. Ik twijfel of dat een kabelslot of een beugelslot moet worden en vooral: waar zet ik hem aan vast? Het bagagerek achterop wil ik graag beschikbaar houden voor een toptas, misschien ergens onder de stoel? Waarmee zetten jullie je fiets op slot?
M'n Fujin (vergelijkbaar met Fuego) altijd aan een kabelslot die rondom de zitting en dan door het achterwiel gaat. Het liefst zou ik een standaard beugelslot willen monteren aan het achterwiel maar de Fujin heeft daar helaas geen standaard montagemogelijkheid voor (de Flevobike Greenmachine wel dus wie weet gaat het wel standaard worden op ligfietsen en dat zou wat mij betreft tijd worden ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:42:
[...]

Houd er wel rekening mee dat veel liggers na enige tijd graag wat platter willen liggen.
Zo'n blok composiet is ook geen permanente oplossing, desnoods zaag ik er een stuk af na verloop van tijd, als ik wat platter wil.
Met m'n Fujin lig ik in de hoogste stand ook vlak genoeg en denk niet dat ik snel nog platter ga liggen maar dat heeft ook te maken met m'n Quest waarin ik rechterop zit terwijl die zitting al maximaal onderuit hangt.
Ja, dat is nu nog moeilijk te beoordelen denk ik. Aangezien ik een relatief zware berijder ben, veert hij vrij fors in als ik over drempels ga. Hij komt nog niet in de buurt van het spatbord, maar het is vragen om problemen als ik de stoel in de vlakste stand zet nu.
[...]

M'n Fujin (vergelijkbaar met Fuego) altijd aan een kabelslot die rondom de zitting en dan door het achterwiel gaat. Het liefst zou ik een standaard beugelslot willen monteren aan het achterwiel maar de Fujin heeft daar helaas geen standaard montagemogelijkheid voor (de Flevobike Greenmachine wel dus wie weet gaat het wel standaard worden op ligfietsen en dat zou wat mij betreft tijd worden ook)
Een beugelslot (zo'n klassiek Axa-ding zoals je op bijna iedere rechtopfiets vindt, ga ik echt niet kwijtraken op de Fuego :) Ik doelde eigenlijk meer op iets als deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.abusbelgium.be/dynamic/images/catalog/_l/BEUGELSLOT_ABUS_GRANIT_FUTURA.jpg

Ik zoek eigenlijk iets dergelijks wat ik in een "cassette" kan schuiven die ik op/onder m'n fiets monteer, zodat ik hem makkelijk mee kan nemen onder de bagagedrager bijvoorbeeld. Nu worden veel Abus-sloten wel geleverd met een beugeltje, maar dat is niet helemaal wat ik zoek ;)

Uiteindelijk zal ik wel op een kettingslot uitkomen, is toch het makkelijkst mee te nemen en erg veilig. Ik gooi hem wel in een nog aan te schaffen toptas :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 19-09-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:37:
Uiteindelijk zal ik wel op een kettingslot uitkomen, is toch het makkelijkst mee te nemen en erg veilig. Ik gooi hem wel in een nog aan te schaffen toptas :)
Juist, doe ik ook. Waarschijnlijk - maar weet jij het beste - zal je je fiets toch nergens alleen laten, behalve voor snel een supermarkt in ofzo, dus heb je ook niet zo vaak een slot nodig. Zelf heb ik het bijna nooit bijna me. En daar komt bij dat een ligfiets dan wel erg duur is, niemand kan er echt wat mee, dus hij wordt niet snel gejat want de dief moet hem dan aan de hand meenemen.

Zelf doe ik het slot om de buis net voor de zitting en door het voorwiel danwel om een paaltje.
Grrrrrene schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:02:
[...]

Gewoon goed strak aandraaien voldoet wel, je moet er alleen even rekening mee houden.

Ik heb inmiddels m'n hippe telefoon binnen, en het is wel erg leuk hoor. Stuurhouder erbij, hij blijft er goed inzitten, en je hebt alles bij de hand: google maps, je snelheid etc., muziek. Ik kan denk ik een kleine 4 uur lang vooruit: route loggen, muziek luisteren en continue het scherm aan met wat verlichting. Dus dat voldoet op zich wel voorlopig.
Metro2002 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 21:08:
Ik heb net weer een diepteinvestering gedaan voor mijn fiets :+ ik heb mijn verkeerd-om dynamo (linksom) vervangen voor een juist-om-dynamo (rechts).

Volgende week even deze bestellen bij Conrad:

http://shop.conrad.nl/hob...s-accessoires/860270.html

[afbeelding]

USB lader :) en ik kan eindeloos GPS'en, mp3 speleren ed :P 8)
Handig ding, misschien dat ik voor m'n vakantie een dynamo monteer. Ben wel benieuwd hoe je ervaringen zullen zijn, of je je tel. er echt mee kan opladen of hoogstens kan voorkomen dat de batterij verder leeg gaat bijv. Eigenlijk zoek ik een usb aansluiting waar je gewoon 3 AA batterijen op kan aansluiten en zo kan opladen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aikon op 19-09-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:35:
[...]

Gewoon goed strak aandraaien voldoet wel, je moet er alleen even rekening mee houden.
Ga ik proberen :)
Ik heb inmiddels m'n hippe telefoon binnen, en het is wel erg leuk hoor. Stuurhouder erbij, hij blijft er goed inzitten, en je hebt alles bij de hand: google maps, je snelheid etc., muziek. Ik kan denk ik een kleine 4 uur lang vooruit: route loggen, muziek luisteren en continue het scherm aan met wat verlichting. Dus dat voldoet op zich wel voorlopig.
Hmm, muziek luisteren op de ligfiets... Opzich lijkt het me heel relaxed, maar ik denk dat ik m'n oren hard nodig heb in het verkeer, meer dan ik ze nodig heb op m'n bukfiets (waar ik dus wel gerust met oordopjes op fiets).
Handig ding, misschien dat ik voor m'n vakantie een dynamo monteer. Ben wel benieuwd hoe je ervaringen zullen zijn, of je je tel. er echt mee kan opladen of hoogstens kan voorkomen dat de batterij verder leeg gaat bijv.
Dat vraag ik me ook af inderdaad. Ik las ergens dat zo'n (naaf)dynamo zo'n 3W kan opwekken, bij 12V en ideale omzettingen zou dat dus 250mA laadstroom. Dat is dan 1/4e van wat de 220V en m'n autolader leveren :) Die laden beide de telefoon in rap tempo op terwijl alles aan staat (GPS, 3G, scherm op z'n felst...), dus ik denk dat zo'n naafdynamo (of gewone dynamo?) het ook wel trekt om hem minstens vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:28:
[...]

Ga ik proberen :)

[...]

Hmm, muziek luisteren op de ligfiets... Opzich lijkt het me heel relaxed, maar ik denk dat ik m'n oren hard nodig heb in het verkeer, meer dan ik ze nodig heb op m'n bukfiets (waar ik dus wel gerust met oordopjes op fiets).
Valt wel mee, op een ligfiets heb je toch vaak een spiegeltje en dat is imho meer dan voldoende om overal om je heen te kunnen kijken zodat je geluid niet echt heel hard nodig hebt. Maargoed, alle zintuigen helpen natuurlijk dus muziek gewoon niet té hard zetten. En als je hard fietst hoor je toch alleen maar windgeruis in je oren dus hoor je alsnog niet of er een auto naast je rijdt :P
Dat vraag ik me ook af inderdaad. Ik las ergens dat zo'n (naaf)dynamo zo'n 3W kan opwekken, bij 12V en ideale omzettingen zou dat dus 250mA laadstroom. Dat is dan 1/4e van wat de 220V en m'n autolader leveren :) Die laden beide de telefoon in rap tempo op terwijl alles aan staat (GPS, 3G, scherm op z'n felst...), dus ik denk dat zo'n naafdynamo (of gewone dynamo?) het ook wel trekt om hem minstens vol te houden.
Mijn gewone dynamo (helaas geen naafdynamo ;( ) levert 6v en 3w. Nu hoeft het natuurlijk niet naar 12 volt maar naar 5 volt (USB is 5 volt) dus heb je 0.6 ampere / 600mA , de USB specs houden het op 500mA om een USB apparaat op te laden en als minimum 100mA , de converter die ik inmiddels gekocht heb (alleen nog niet geleverd heb gekregen :P ) lever 300mA dus het is even kijken of alle apparaten ermee opgeladen kunnen worden maar ik denk de meeste wel.

Anders kan ik altijd nog mijn Nihm accu ermee opladen die ik bij mijn zonnepaneel gekregen heb, dat is een 1800mA 5v accu met USB ingang en USB uitgang en die slikt ongeveer alle ladingen en eenmaal opgeladen geeft ie 5v en 500mA dus dat kan nog voor de lastigere apparaten :)

Maar als ik hem heb zal ik even een korte review geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:49:
[...]

Valt wel mee, op een ligfiets heb je toch vaak een spiegeltje en dat is imho meer dan voldoende om overal om je heen te kunnen kijken zodat je geluid niet echt heel hard nodig hebt. Maargoed, alle zintuigen helpen natuurlijk dus muziek gewoon niet té hard zetten. En als je hard fietst hoor je toch alleen maar windgeruis in je oren dus hoor je alsnog niet of er een auto naast je rijdt :P
Ik heb in-ears die 30dB dempen... Het enige wat ik hoor is muziek en als die gestopt is m'n hartslag en ademhaling als ik hard doorrijd :P
[...]

Mijn gewone dynamo (helaas geen naafdynamo ;( ) levert 6v en 3w. Nu hoeft het natuurlijk niet naar 12 volt maar naar 5 volt (USB is 5 volt) dus heb je 0.6 ampere / 600mA , de USB specs houden het op 500mA om een USB apparaat op te laden en als minimum 100mA , de converter die ik inmiddels gekocht heb (alleen nog niet geleverd heb gekregen :P ) lever 300mA dus het is even kijken of alle apparaten ermee opgeladen kunnen worden maar ik denk de meeste wel.
Ohja, 5V, dat wist ik 8)7 Maar is die 500mA in de usb-spec niet wat een echte usb-poort moet kunnen leveren? Er zijn zat opladers voor USB (dus geen data, puur + en - pool) met > 500mA laadstroom :)
Anders kan ik altijd nog mijn Nihm accu ermee opladen die ik bij mijn zonnepaneel gekregen heb, dat is een 1800mA 5v accu met USB ingang en USB uitgang en die slikt ongeveer alle ladingen en eenmaal opgeladen geeft ie 5v en 500mA dus dat kan nog voor de lastigere apparaten :)

Maar als ik hem heb zal ik even een korte review geven :)
Stoer. Denk dat ik dan maar 's ga kijken voor een toptas waar ik zo'n zonnepaneel op kan bevestigen. Klinkt toch als de ideale oplossing aangezien ik geen dynamo heb (en ook niet ga monteren voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:59:
[...]

Ik heb in-ears die 30dB dempen... Het enige wat ik hoor is muziek en als die gestopt is m'n hartslag en ademhaling als ik hard doorrijd :P

[...]

Ohja, 5V, dat wist ik 8)7 Maar is die 500mA in de usb-spec niet wat een echte usb-poort moet kunnen leveren? Er zijn zat opladers voor USB (dus geen data, puur + en - pool) met > 500mA laadstroom :)
USb spec zegt: 100mA zonder overleg met de USB controller en 500mA of 1A afhankelijk van wat de USB poort kan leveren.
Stoer. Denk dat ik dan maar 's ga kijken voor een toptas waar ik zo'n zonnepaneel op kan bevestigen. Klinkt toch als de ideale oplossing aangezien ik geen dynamo heb (en ook niet ga monteren voorlopig).
Die panelen kosten ook niet enorm veel, ik heb er 20 euro voor betaald bij de ANWB winkel :) Paneel is in zijn eentje echter te zwak om een USB apparaat direct op aan te sluiten, tenzij de zon heel hard schijnt dan gaat het wel. Die accu die erbij zit is dus in 9 vd 10 keer wel echt noodzakelijk :P

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 19-09-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Bij mijn telefoon zit een 1A lader, en dan nog duurt het best lang voordat 'ie vol is.
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 19:59:
[...]

Geluid is puur een extraatje. Zonder geluid moet je ook volledig veilig kunnen rijden, zeker nu met elek. auto's en scooters. Maar ook in een auto en zeker op de motor heb je eigenlijk vaak geen geluid (autoradio danwel windruis/uitlaat) tot je beschikking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Aikon schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:35:
Juist, doe ik ook. Waarschijnlijk - maar weet jij het beste - zal je je fiets toch nergens alleen laten, behalve voor snel een supermarkt in ofzo, dus heb je ook niet zo vaak een slot nodig. Zelf heb ik het bijna nooit bijna me. En daar komt bij dat een ligfiets dan wel erg duur is, niemand kan er echt wat mee, dus hij wordt niet snel gejat want de dief moet hem dan aan de hand meenemen.
Ik ken een persoon die op die manier een oranje Nazca Paseo is kwijtgeraakt. Bij een supermarkt even naar binnen, niet op slot want wie jat er nou een ligfiets, en nooit meer teruggezien.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
Ja, ze worden inderdaad wel eens vaker gestolen. Wel ben ik er van overtuigd dat je bij een twee wielige ligfiets aan het meest eenvoudige slot wel genoeg hebt, gewoon om de gelegenheidsdief tegen te houden. Blijkbaar zijn er wel gelegenheidsdieven die weten hoe je op zo'n ding rijdt. Aan de andere kant kan het ook zijn dat ze er gewoon mee weglopen als ie niet op slot staat.

edit: zie ook http://www.ligfiets.net/advertisement?type=missing

[ Voor 8% gewijzigd door budi op 20-09-2010 09:25 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja precies, ze zullen ongetwijfeld gejat worden, je tilt ze bijv. je pick-up truck in en je rijdt weg. Maar het zal minder zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

De vraag is meer: aan wie verkoop je zo'n ding. Zoveel ligfietsen zijn er niet dus het valt nog best wel op als je ze wilt doorverkopen via martkplaats ofzo. Zeker aangezien een hoop ligfietsen gecustomized zijn.. Maargoed, ik heb zelf een beugelslot en ik zet de fiets dan door het voorwieltje aan iets vast (fietsenrek, paal etc). Maarja, eigenlijk slaat het nergens op: quickrelease los en er staat alleen nog een wiel :+ maarja.
Beugelslot heb ik overigens gewoon in de fietstas zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 20-09-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
zijn er hier nog ligfietsers die in de wintermaanden alternatieven zoeken, zoals spinning? puur om conditie en kracht op te doen (of 'loos gewicht' te verliezen ;) )?
ben nu net een weekje fanatiek aan t' spinnen, en t' valt toch wel als 'best wel intensief' te omschrijven (en dan trap ik zelf, zonder muziek in diverse fases zoals warming-up, klimmen, uit t zadel etc.
helaas krijg ik de kadans sensor van de Polar niet aan de praat, evenals de snelheidsmeter.... iemand daar oplossingen voor die werken?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Meer ligfietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ben recent begonnen met fitness met ook spinning in het pakket, dat wil ik wel gaan doen als het weer slecht wordt. Heb het eerder gedaan en is idd erg intensief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

NielsTn schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:08:
zijn er hier nog ligfietsers die in de wintermaanden alternatieven zoeken, zoals spinning? puur om conditie en kracht op te doen (of 'loos gewicht' te verliezen ;) )?
ben nu net een weekje fanatiek aan t' spinnen, en t' valt toch wel als 'best wel intensief' te omschrijven (en dan trap ik zelf, zonder muziek in diverse fases zoals warming-up, klimmen, uit t zadel etc.
helaas krijg ik de kadans sensor van de Polar niet aan de praat, evenals de snelheidsmeter.... iemand daar oplossingen voor die werken?
In de Wintermaanden fiets ik gewoon door dus ik hoef niet naar alternatieven te zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat was mijn plan ook, hoewel ik het ligfietsen sowieso combineer met fitness :)

Edit: Oh trouwens, wat een briljant stukje techniek is die Fuego toch. De afstand van de derailleurhouder voor en de tandwielen was te klein, zodat hij niet in te stellen was zodat ik alle 3 de bladen kon gebruiken. Ziet m'n collega ineens dat het buisje excentrisch gemonteerd was, dus door 2 inbusjes los te draaien kon ik hem verder naar buiten zetten. Dat was nog een heel geklooi, omdat hij ook wat hoger vastgezet moest worden en je daarmee weer de kabelafstand veranderde waardoor de derailleur weer verplaatste 8)7 Sowieso was de binnenkabel een cm of 2 te kort, waardoor ik eerst een eindje van de mantel af moest halen. Dat is nu gedaan en hij schakelt soepel, hoewel naar het grootste blad schakelen wel het lastigst gaat van de drie (van klein naar midden gaat soepel, naar groot duurt wat langer).

Morgen komt hopelijk de Radical Design Toptas S in de kleur oranje (mooi passend bij m'n ligfietskleur) binnen, zodat ik een regenpak, een plaksetje en een kettingslot mee kan nemen achterop. Morgen wordt waarschijnlijk ook m'n eerste rit naar werk \o/

[ Voor 87% gewijzigd door Grrrrrene op 21-09-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Grrrrrene schreef op zondag 19 september 2010 @ 00:37:
[...]

Een beugelslot (zo'n klassiek Axa-ding zoals je op bijna iedere rechtopfiets vindt, ga ik echt niet kwijtraken op de Fuego :) Ik doelde eigenlijk meer op iets als deze:
zie ook de ibood van vandaag http://www.ibood.com/nl/nl/

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, ik had hem gezien, maar wispelturig als ik ben heb ik inmiddels m'n zinnen gezet op een degelijk kettingslot, vind het toch wel handig om m'n fiets ergens aan vast te kunnen zetten.

Vanochtend was m'n eerste rit naar werk. Tussen Enschede en Hengelo heb ik steeds een gangetje van 28-30km/u aan kunnen houden, vond ik wel netjes voor de eerste echte lange kilometers :)

[ Voor 34% gewijzigd door Grrrrrene op 22-09-2010 08:04 ]

• Aikon
  • Niet online
Een ketting- of een ringslot? Kettingslot is erg zwaar en lomp hoor...

Hoever is je woon-werk verkeer, iig een erg mooie snelheid _/-\o_

Ik hou nu alle ritten (en fitness/zwemmen) bij in Endomondo via m'n fietscomputer, echt heel gaaf. Als iemand een voorbeeld wilt stuur maar een pm :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Woon-werk is 12km, inclusief wachten voor verkeerslichten en soms vastzitten achter langzamere fietsers op smalle paadjes deed ik daar een half uur over.

Ik ga m'n ritten denk ik bijhouden in de Sigma-software die ik bij m'n fietscomputer heb besteld. Ik heb alleen nog niet met de borstband gefietst, dus ik weet nog niet wat m'n hartslag is. Op de terugweg naar huis ga ik eens kijken of het op de lange halen wat harder kan, dan maakt het ook wat minder uit als je bezweet aankomt thuis :)

Over het slot: je hebt gelijk dat een kettingslot wellicht de zwaarste optie is op je fiets, maar ikzelf ben ook de zwaarste optie op m'n fiets, dus die halve kilo (t.o.v. een beugelslot) meer zal niet zoveel uitmaken. Als ik een weekje met de ligfiets naar werk ga, heb ik die halve kilo wel van m'n eigen gewicht afgefietst :)

[ Voor 57% gewijzigd door Grrrrrene op 22-09-2010 11:07 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hebben jullie allemaal door dat jullie best sterke fietsers zijn? 24 km/h alles inclusief is rap!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Grrrrrene schreef op woensdag 22 september 2010 @ 08:04:
Vanochtend was m'n eerste rit naar werk. Tussen Enschede en Hengelo heb ik steeds een gangetje van 28-30km/u aan kunnen houden, vond ik wel netjes voor de eerste echte lange kilometers :)
Doe je voorzichtig met je knieën? Ik weet niet wat je huidige conditie is, maar gun je lichaam wel de tijd om aan de nieuwe stijl van fietsen te wennen. ;)

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik heb een Abus Bordo van 90cm om mijn Fuego op slot te zetten. Deze past net, de 75cm die overal te koop is voor de hoofdprijs, is waarschijnlijk te kort om nog nuttig te zijn. Dit slot is relatief licht en volgens de fabrikant even sterk als het Chain-O-Steel 810/110cm kettingslot dat ik daarvoor had. De ketting was 2050, de bordo is 1220 gram. Die Bordo zit opgevouwen in mijn toptas, maar je kan hem ook met wat riempjes ergens aan het frame bevestigen.

Wel uitkijken waar je hem koopt. Een fietsenmaker durft zomaar 70 euro voor de 75cm-versie te vragen. Bij de Decathlon ligt de 90cm voor 55 euro en dat is alweer flink meer dan de 39 euro die ik daar vorig jaar betaalde. Zijn de marges op die sloten zo hoog, of had iemand zich vergist bij het vaststellen van de verkoopprijs?

offtopic:
Nerd: Zat te googlen op Asus Bordo voor een plaatje...

[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 22-09-2010 13:00 . Reden: Gewichten opgegoogled. ]

[J|O|R] <- .signature.gz

• Goose
Grrrrrene schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:05:

Ik ga m'n ritten denk ik bijhouden in de Sigma-software die ik bij m'n fietscomputer heb besteld. Ik heb alleen nog niet met de borstband gefietst, dus ik weet nog niet wat m'n hartslag is. Op de terugweg naar huis ga ik eens kijken of het op de lange halen wat harder kan, dan maakt het ook wat minder uit als je bezweet aankomt thuis :)
ik gebruik mytracks op m'n desire. heb je de afstand, gereden tijd totale tijd en een kaartje met de route. Verder in een keer alles in een spreadsheetje

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:24:
Hebben jullie allemaal door dat jullie best sterke fietsers zijn? 24 km/h alles inclusief is rap!
Alles inclusief? :?

En tja sterke fietsers, er komen af en toe mensen voorbij op de meest waanzinnige fietsen die me gewoon het snot voor de ogen fietsen (dan rij ik bv al 30km/u en dan komt er zo'n malloot een f*cking MTB met brede sloffen me doodleuk voorbij kachelen alsof het niks is, en dan het liefst nog met een enorm lage cadans ) En ook op de mont ventoux was het heel vaak de trots inslikken als je weer eens werd ingehaald :') maarja dat zijn wel uitzonderingen. 98% van de mensen fiets ik altijd vrij hard voorbij :P

Heb mijn dynamo -> usb converter binnen :D vanavond even een mooi plekje geven en eens kijken of ie een beetje wil werken :9

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
incl. stoplichten enzo.

Zo, wat is het goed fietsweer zeg! Ik heb net ruim 2 uur rondgefietst, en ik heb er spijt van dat ik een lange broek had aangetrokken. Wel lekker ontspannend. Ook nog even mijn RAS uitgeoefend; een wielrenner haalde me in toen ik lekker 25 km/h zat te kruisen op m'n flevobike, dat liet ik niet over me heen komen... Ik haak aan, hij wil me afschudden en long story short: ik hing nog steeds achter hem toen we 2 km verderop 37 aan het fietsen waren. Met een naafversnelling, marathon plus bandjes en fiets+persoon van 130kg, tegen een wielrennertje+fiets van <80kg met de beste bandjes evar. Isn't that great?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op woensdag 22 september 2010 @ 13:42:
[...]

incl. stoplichten enzo.

Zo, wat is het goed fietsweer zeg! Ik heb net ruim 2 uur rondgefietst, en ik heb er spijt van dat ik een lange broek had aangetrokken. Wel lekker ontspannend. Ook nog even mijn RAS uitgeoefend; een wielrenner haalde me in toen ik lekker 25 km/h zat te kruisen op m'n flevobike, dat liet ik niet over me heen komen... Ik haak aan, hij wil me afschudden en long story short: ik hing nog steeds achter hem toen we 2 km verderop 37 aan het fietsen waren. Met een naafversnelling, marathon plus bandjes en fiets+persoon van 130kg, tegen een wielrennertje+fiets van <80kg met de beste bandjes evar. Isn't that great?
Son, i'm proud of you.

:+

• Aikon
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:24:
Inclusief ontbijten ook nog eens :)

Maar kmteller staat wel uit als ik stil sta.

• Grrrrrene
  • Niet online
Roamor schreef op woensdag 22 september 2010 @ 11:26:
[...]

Doe je voorzichtig met je knieën? Ik weet niet wat je huidige conditie is, maar gun je lichaam wel de tijd om aan de nieuwe stijl van fietsen te wennen. ;)
Ik doe voorzichtig, dit kon ik redelijk easy rijden. Zolang ik niks voel of het idee heb me enorm in te spannen, ga ik niet rustiger aan doen. Ik kan gewoon niet rustig fietsen :X Ik houd de cadans netjes hoog, al valt dat nog best tegen, want ik dreig van de trappers te schieten als ik sneller wil trappen, misschien toch maar spd-schoenen aan naar werk? :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo mijn USB lader zit op de fiets, heb getracht het een beetje netjes weg te werken en heb de standaard mini USB kabel vervangen voor een female USB aansluiting zodat ik meer keuze heb in de USB aansluiting en zodat ik niet altijd een kabeltje heb bengelen voor mijn neus.Alleen hopen dat het niet bij een fikse regenbui een probleem wordt :P

Foto's:

de "krachtbron" :+ :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3242.jpg

Gaat naar de laadregelaar:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3240.jpg

En dan naar de USB aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3241.jpg

DIe weer mijn overvolle stuur moet gaan voorzien van stroom :o :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/100_3243.jpg

Heb net al even een rondje gefietst en mijn telefoon was na 3 minuten 1 % bijgeladen dus hij doet het in elk geval wel :) Morgen maar eens kijken hoe het gaat op weg naar het werk :)

• Aikon
  • Niet online
Waarom zit er niks links van je telefoon? Zonde hoor ;)

Nee gaaf, bijladen terwijl je fietst. Ideaal tijdens de lange fietsvakanties. Benieuwd naar resultaten na een uurtje fietsen.

Trouwens, hebben jullie ook dat je sinds dat die conrad link met die usb<>dynamo adapter voorbij is gekomen (en er op hebt geklikt) je wordt doodgegooid met reclames van conrad die ook echt op dat specifieke product inzoomt, op diverse websites, zelfs zojuist nog.

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 22-09-2010 22:20 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nee geen last van, al vind ik het soms in GOogle wel eens een beetje eng hoe ik gerichte reclame voorgeschoteld krijg :o

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Hmmm ziet er nice uit Metro2002, misschien heb ik daar zelf ook wel belangstelling voor. Wel vraag ik me af of je met dat usb vrouwtje gedacht hebt aan het feit dat als de opening omhoog staat er water in kan blijven staan, als die naar beneden wijst heb je dat "probleem" alvast niet.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als je hem buiten hebt staan zal hij zeker weten gaan lijden; de omlijsting van die dingen is vaak genoeg van (vernikkeld) staal gemaakt en roest dus binnen een paar dagen buiten. Ik ben zelf ook nog druk aan het nadenken hoe ik het bij mijzelf oplos.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 11:52
Je zou bij een modelbouw winkel goldplated connectors kunnen kopen. En dan een verloopje maken van die modelbouw goldplated connector naar vrouwelijke usb, maar de schoonheidsprijs zou het dan zeker niet verdienen.
Aan de anderekant oxideren doet het ook niet meer want die goldplated connectors doen dat dus echt niet, en het verloopje kun je gewoon mee naar binnen nemen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
[quote]Grrrrrene schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:19:
Ik doe voorzichtig, dit kon ik redelijk easy rijden. Zolang ik niks voel of het idee heb me enorm in te spannen, ga ik niet rustiger aan doen. Ik kan gewoon niet rustig fietsen :X
[quote]
herkenbaar
Ik houd de cadans netjes hoog, al valt dat nog best tegen, want ik dreig van de trappers te schieten als ik sneller wil trappen, misschien toch maar spd-schoenen aan naar werk? :P
Definiëer 'hoog' ?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

ssj3gohan schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:59:
Als je hem buiten hebt staan zal hij zeker weten gaan lijden; de omlijsting van die dingen is vaak genoeg van (vernikkeld) staal gemaakt en roest dus binnen een paar dagen buiten. Ik ben zelf ook nog druk aan het nadenken hoe ik het bij mijzelf oplos.
Misschien kan ik er een kapje opmaken ofzo. aan de andere kant staat de fiets ook weer niet altijd buiten, alleen overdag op het werk. 's avonds staat ie gewoon binnen.
nsa1984 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 00:05:
Je zou bij een modelbouw winkel goldplated connectors kunnen kopen. En dan een verloopje maken van die modelbouw goldplated connector naar vrouwelijke usb, maar de schoonheidsprijs zou het dan zeker niet verdienen.
Aan de anderekant oxideren doet het ook niet meer want die goldplated connectors doen dat dus echt niet, en het verloopje kun je gewoon mee naar binnen nemen.
Is ook een idee maar krijg je dan geen verliezen? Zo veel vermogen gaat er al niet door dus ik wel elke miliampere bewaren :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Net de eerste rit naar het werk met de usb oplader gedaan. Eerste indrukken:

- Nu weet ik weer waarom dynamo's uitgeroeid waren, kost toch een flink stuk meer moeite, zeker bij snelheden boven de 25km/u voel je wel heel erg dat de dynamo aanstaat. Toch maar eens een naafdynamo overwegen.

- Batterij vd telefoon begon bij 51%, heb de telefoon aan laten staan met scherm op volle sterkte en bij aankomst stond ie nog steeds op 51% dus de usb lader houdt hem in elk geval op dezelfde lading dus kan de telefoon in elk geval aan blijven staan. Als de telefoon aanstaat zonder opgeladen te worden dan loopt de accu in dezelfde tijd als ik naar mijn werk fiets ongeveer 3% leeg dus wat mij betreft is de usb lader missie geslaagd :P (ging mij voornamelijk om de GPS van de telefoon 'oneindig' gebruiken )

Heb nog een 'dopje' gemaakt voor de female usb aansluiting, namelijk gewoon een male usb aansluiting zonder kabeltje daaraan :P simpel maar effectief.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 23-09-2010 08:33 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op donderdag 23 september 2010 @ 06:57:
[quote]Grrrrrene schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:19:
Ik doe voorzichtig, dit kon ik redelijk easy rijden. Zolang ik niks voel of het idee heb me enorm in te spannen, ga ik niet rustiger aan doen. Ik kan gewoon niet rustig fietsen :X
[quote]
herkenbaar

[...]

Definiëer 'hoog' ?
>90rpm, behalve bij wegrijden natuurlijk, maar dat doe ik rustig. Ik merk trouwens dat tot zo'n 20km/u de normale fietsers sneller accelereren, maar dat ik daarna toch echt verbazingwekkend snel voordeel begin te krijgen van de aerodynamische houding :)

Die USB-oplossing hierboven is erg gaaf, mooi gemaakt _o_

• Aikon
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 08:31:
Net de eerste rit naar het werk met de usb oplader gedaan. Eerste indrukken:

- Nu weet ik weer waarom dynamo's uitgeroeid waren, kost toch een flink stuk meer moeite, zeker bij snelheden boven de 25km/u voel je wel heel erg dat de dynamo aanstaat. Toch maar eens een naafdynamo overwegen.
Zijn er geen dynamo's die op inductie werken, minder weerstand dan dat wordt het denk ik niet.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Daar werken alle dynamo's op, technisch gezien ;)

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 23-09-2010 09:30 ]

• Aikon
  • Niet online
Mja, een kolencentrale en kerncentrale ook toch, maar daar doelde ik niet op ;) Maar die dingen die je tussen de spaken monteert en contactloos werken.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Die zijn niet efficienter dan naafdynamo's hoor, integendeel, die zijn bijzonder inefficient.

• Aikon
  • Niet online
Nee dat niet, maar het trapt wel minder zwaar. Of ze überhaupt genoeg vermogen kunnen leveren heb ik ook geen idee van. Of maak ik dan een denkfout?

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nouja, ze lopen lichter omdat ze minder vermogen produceren, dus het ligt eraan wat je wilt:
- 100-500mW: reelight-achtig ding
- 500mW-3W: naafdynamo

Ik bedoel, er zijn belangrijker redenen om het een of het ander te nemen... niet in het minst het feit dat het een PITA is om een naafdynamo in te bouwen.

• benoni
  • Niet online
Voor wie het nog zou willen hebben: Ik heb nog wel een Cordo Danimo (Danymo?) liggen, dat is met zo'n plastic tandrad die je op de spaken vastmaakt. Geeft op zich iets minder wrijving dan een standaard dynamo, maar is niet bepaald onderhoudsvrij. De plastic ring gaat piepen en slepen als deze niet gesmeerd wordt (ook als het tandwieltje van de dynamo is losgekoppeld).

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

benoni schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:14:
Voor wie het nog zou willen hebben: Ik heb nog wel een Cordo Danimo (Danymo?) liggen, dat is met zo'n plastic tandrad die je op de spaken vastmaakt. Geeft op zich iets minder wrijving dan een standaard dynamo, maar is niet bepaald onderhoudsvrij. De plastic ring gaat piepen en slepen als deze niet gesmeerd wordt (ook als het tandwieltje van de dynamo is losgekoppeld).
Hoe ziet dat eruit? Google biedt geen uitkomst.

• benoni
  • Niet online
Even met de telefoon gekiekt:

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/cordo_danimo_0213_030623.jpg

Ik mis alleen het plastic tandwieltje zie ik. Nu was dat plastic aandrijfsysteem ook niet echt top. Je zou er wellicht nog beter een kettingtandwieltje op kunnen zetten of zo, voor montage achter de kettingrol.
(Addit:) Alleen draait dat dan weer te langzaam.

[ Voor 8% gewijzigd door benoni op 23-09-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik had gistermiddag echt geen kracht meer in m'n benen :D Ik kwam met moeite met zo'n 25-26km/u naar huis, kreeg het tempo er niet in en toch een bezwete rug. Misschien toch maar 's een ventisit matje aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

DeadLock schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 04:35:
Over kwartiertje vertrekken naar het laatste brevet van dit jaar. Wacht nog even op roetser waarmee ik samen ga rijden, hij komt me oppikken zodat we samen naar de start kunnen fietsen :). Verwacht toch zo'n 320-340km te rijden in totaal vandaag. Ben nu al moe, maar wel klaar ervoor :+.
Mezelf even quoten, beetje late reactie. Het was een prachtige rit O+. Uiteindelijk wat minder kilomters dan verwacht, maar toch nog zo'n 315km op de teller. Fietsen door Zeeland was een erg aangename ervaring, veel rustige, lange rechte wegen. Weer onder de indruk van de mooie Nederlandse fietspaden, wat ben ik toch jaloers op de fietsinfrastructuur die jullie ter beschikking hebben :>. Het fietsen met mijn relatief nieuwe sandalen was geen verstandig idee, heb tijdens (en vooral na) de rit last gekregen van mijn achillespees :(. Gelukkig is de meeste pijn nu alweer verdwenen, al ga ik nog eventjes rustig doen om erger te voorkomen (moet mijn utilitaire km's ook per fiets doen, kan geen echte blessure veroorloven).

Helaas was ik te laat voor de alleweder van Goose :( :(. Jammer want deze had een erg mooie prijs en ik dacht best snel gereageerd te hebben. Niet getreurd echter, morgen ga ik al kijken naar een andere alleweder. Deze is jammer genoeg wel zeker 2x zo duur, hopelijk valt de staat van de fiets wat mee. Ik hoop echt om morgen in het bezit te zijn van een alleweder, zodat ik nog wat tijd heb om onderhoud te plegen het glad wordt op de baan. Spannend!

Zondag is de ring van Leuven autovrij en is er afgesproken met wat liggers om op de middag een rondje te rijden. Ik ga zeker proberen daar aanwezig te zijn, wat meer aandacht voor fietsveiligheid in en rond Leuven is zeker op zijn plaats.

@Grrrrene (juiste aantal rrrr's?): Een ventisit matje is wel comfortabel, maar als je nogal van het zweterig type bent (zoals ik) moet je echt niet verwachten om je rug droog te houden. Zeker als je niet echt traag kan/wil fietsen lukt het niet. Meestal doe ik een fiets shirt aan en wissel ik bij aankomst naar een proper t-shirt. Dit werkt het beste voor me :).

[ Voor 9% gewijzigd door DeadLock op 24-09-2010 13:25 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat fietsshirt ga ik ook meenemen, maar ik heb gemerkt dat het niet uitmaakt hoe ik fiets: het stuk waar m'n rug tegen de stoel leunt zweet altijd. De rest is dan dus droog, dus het komt niet van de inspanning. De stoel voelt gewoon enorm warm aan, wat natuurlijk plezierig is tijdens de winter, maar met temperaturen >0 is het zweten, wat je ook doet. Als ik afstap staat er een bezwete afdruk van het zitje in m'n T-shirt ;)

Daarom zou ik misschien kunnen kiezen de ventisit alleen 's zomers te gebruiken en in de winter het standaard Nazca-zitje te gebruiken.

Maar mijn god, 315km op een dag, zover ben ik nog lang niet :o

Edit: Ohja, en ik luister ook naar G5r, dus 't aantal r's laat zich raden ;)

Ik heb gisteren trouwens m'n remhendels wat meer omhoog gericht, zodat ik daar niet meer met m'n bovenbenen tegenaan tik steeds. De stuurpen van m'n Fuego is nml al maximaal uitgeschoven en nog tik ik er tegenaan. De voorstang zit ook ver genoeg vooruit geschoven, ik kan m'n been net strekken als ik m'n hak naar beneden druk.

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 24-09-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Dat lijkt meer dan het eigenlijk is. Eenmaal je (comfortabel) 100-150km kan fietsen is meer in theorie alleen een kwestie van voldoende drank en voedsel opnemen en je krachten verdelen (lees rustig aan doen). Komende half jaar wil ik graag proberen wekelijks een lange rit te doen, om dat goed op te bouwen. Helaas kost dit in praktijk erg veel tijd en overtuigingskracht :P.

Het fietsen van lange afstanden (en brevetten) is erg leuk, ik kan het het iedereen aanraden om te proberen. Wel eerst de nodige kilometers opbouwen en rustig aan doen ;).

Over de dynamo's: ikzelf heb altijd mijn naafdynamo aanstaan voor mijn voorlicht, ook overdag. Ik merk de 2-5Watt die verloren gaat echt niet op om eerlijk te zijn. Een ouderwetse dynamo geeft behoorlijk veel weerstand en is niet bepaald gemaakt voor veel gebruik (slijten van de rubbers/je banden). Kost wat, maar het betaald zichzelf terug in comfort en betrouwbaarheid.

Om te laden gebruikte ik op fietsvakantie een dynalader, wel een versie waar je 4xAA mee kan opladen (voor de gps) en een usb aansluiting. Het leuke van deze lader is dat je AA batterijen ook bufferen voor de usb. Ik zie die lader niet direct meer staan op de site. Wel had ik er een probleem mee met het laden van batterijen, hoe verder in de trip hoe minder de batterijen leken te laden. Tegen het einde gaf ie al aan na 15min dat ze volledig opgeladen waren, terwijl in praktijk de gps me wist te vertellen dat ze nog zo goed als leeg waren. De eerste dagen/week werkte het echter redelijk goed. Ik heb nooit kunnen ontdekken waarom ze steeds minder lang wilden opladen :(. Voor USB laden voldeed het echter redelijk goed :+. Moet ik voor een volgende vakantie toch eens uitzoeken :P.

Strava

• Grrrrrene
  • Niet online
Het is wel grappig hoe snel je dingen gaat herkennen zodra je je erin verdiept. Ik had wel 's ligfietsen gezien op het traject waarop ik rijd naar werk, maar sinds ik er zelf een heb word ik geregeld begroet door anderen. Het lijkt er overigens op dat er een speciale ligfietsgroet is (heb ik 's over gelezen), maar Google kent dat woord niet en in dit topic is er ook niks over te vinden volgens mij :)

Can anyone elaborate? ;)

Overigens afgelopen donderdag m'n eerste bijna-aanrijding gehad (snel voor elkaar he? :o). Ik kwam op een T-splitsing afrijden op een gescheiden fietspad, gaf netjes linksaf aan (je moet met de fiets daar als je linksaf gaat _voor_ de kruising al afslaan omdat aan de overzijde geen fietspad is. Als fietser heb je daar voorrang. Ruim voor het linksafslaan stak ik mijn hand zover uit als ik kon, zocht oogcontact met de automobilist die achter me zat, maar dat lukt totaal niet op een ligger natuurlijk. Ik nam de bocht bewust ruim, zodat ik een stukje rechte weg had om hard af te remmen als ik geen voorrang kreeg. En inderdaad: wat ik al anticipeerde gebeurde: ze (ja, een vrouw) _keek_ niet eens naar rechts! Denk dat ik op m'n normale fiets ook niet gezien was, maar die remt niet zo hard als de ligfiets :)

Het ging wel goed, ze remde op het laatste moment, maar toen stond ik al praktisch stil.

[ Voor 51% gewijzigd door Grrrrrene op 25-09-2010 17:12 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

De eerste keer dat ik een andere ligfietser tegenkwam (ligfries in zijn quest) werd ik ook begroet, ik was dat ook niet gewend maar al snel groet je ook andere ligfietsers en ze groeten eigenlijk altijd terug :)

Beetje net als motorrijders.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
@Grrrrrene: het standaardrepliek van ligfietsers komt hier weer eens van pas:

V: 'Kunnen mensen je wel zien op een ligfiets?'
A: 'Als ze me niet zien, hebben ze niet gekeken.'

• Goose
Metro2002 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 18:33:
De eerste keer dat ik een andere ligfietser tegenkwam (ligfries in zijn quest) werd ik ook begroet, ik was dat ook niet gewend maar al snel groet je ook andere ligfietsers en ze groeten eigenlijk altijd terug :)

Beetje net als motorrijders.
de ligfietsgroet: door met duim en wijsvinger een L -maar ook een ligfietsframe-
te vormen.

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 20:31:
@Grrrrrene: het standaardrepliek van ligfietsers komt hier weer eens van pas:

V: 'Kunnen mensen je wel zien op een ligfiets?'
A: 'Als ze me niet zien, hebben ze niet gekeken.'
Deze dame keek ook echt niet :P Echt waar ;)

Wat dat betreft kan ik niet wachten tot het weer donker is tijdens m'n ritten, dan zien ze je een stuk makkelijker :) Al zal ik me dan in de auto weer gaan ergeren aan fietsers die geen licht voeren en toch een grote bek geven als je ze niet ziet in het pikkedonker |:(
Goose schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:28:
[...]

de ligfietsgroet: door met duim en wijsvinger een L -maar ook een ligfietsframe-
te vormen.
Zoiets dacht ik al. De eerste deed dat, de 2e keek alleen en groette niet terug 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Heb je de nieuwe verstellers er al op de fuego gezet, ik wil ook de sram vervangen, met regen krijg ik die vooral van de voorderailleur hast niet omgedraaid.

Ik zat ook al naar die deore triggers te kijken. binnenkort ga ik toch naar Nijeveen laat ik Henk de boel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Goose schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:28:
[...]

te vormen.
O ik steek altijd gewoon mijn hand op :P

En over dat niet gezien worden.. ik ben ook al een flink aantal keer bijna aangereden maar alle keren keken de mensen gewoon NIET. En op mijn gewone fiets word ik net zo vaak bijna platgereden dus naar mijn mening zit er geen verschil in. Alleen als je achter een geparkeerde auto vandaan komt of achter lage heggetjes kan je wel eens eerder verdwijnen dan op een gewone fiets maar verder zit er echt geen verschil in. Als mensen niet kijken dan zien ze je nou eenmaal niet.

Verder valt het me nog steeds op dat ik meer voorrang krijg op de ligfiets dan op mijn gewone fiets, ook waar ik dat niet heb. Misschien denken ze wel dat ik gehandicapt ben ofzo :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Goose schreef op zondag 26 september 2010 @ 09:06:
Heb je de nieuwe verstellers er al op de fuego gezet, ik wil ook de sram vervangen, met regen krijg ik die vooral van de voorderailleur hast niet omgedraaid.

Ik zat ook al naar die deore triggers te kijken. binnenkort ga ik toch naar Nijeveen laat ik Henk de boel veranderen.
Nee, nog niet gedaan. Voor ik de triggers vervang wil ik ook zeker weten dat de mechanische schijfremmen fijn genoeg remmen (ik hoor van de mensen die er wat van afweten dat hydraulisch meer gevoel geeft) en die keuze maak je ook met je shifters aangezien de remmen en shifters in 1 onderdeel zitten Voorlopig vind ik mechanisch goed genoeg hoor ;) Over een maand ofzo gaan die shifters wel een keer aan de beurt komen.

De nieuwe voorderailleur zit er wel op en sindsdien ben ik nog niet van het middelste blad afgeweest :+
Metro2002 schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:43:
[...]

O ik steek altijd gewoon mijn hand op :P

Verder valt het me nog steeds op dat ik meer voorrang krijg op de ligfiets dan op mijn gewone fiets, ook waar ik dat niet heb. Misschien denken ze wel dat ik gehandicapt ben ofzo :o :D
Zal met een tweewieler nog wel meevallen toch? Ik kan me voorstellen dat je met een trike (zeker met 1 wiel voor) voor gehandicapt aangezien wordt, maar dan ook alleen met dat model ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 26-09-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:02:
[...]

Nee, nog niet gedaan. Voor ik de triggers vervang wil ik ook zeker weten dat de mechanische schijfremmen fijn genoeg remmen (ik hoor van de mensen die er wat van afweten dat hydraulisch meer gevoel geeft) en die keuze maak je ook met je shifters aangezien de remmen en shifters in 1 onderdeel zitten Voorlopig vind ik mechanisch goed genoeg hoor ;) Over een maand ofzo gaan die shifters wel een keer aan de beurt komen.
Standaard remmen voldoen prima van de Fuego, echter de remblokjes zijn gevaarlijk, de voering kan loslaten. Althans die toentertijd op mijn fiets zaten. Hydraulisch is wel beter op zich (beter te doseren idd en gewoon meer en constantere remkracht, en je hoeft niks af te stellen), maar ook meer gedoe en lastiger met reparatie.

Ik groet ook meestal, maar het is me nooit opgevallen dat er een special groet wordt gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 26 september 2010 @ 15:33:
[...]

Standaard remmen voldoen prima van de Fuego, echter de remblokjes zijn gevaarlijk, de voering kan loslaten. Althans die toentertijd op mijn fiets zaten.
Serieus? :o Zijn er dan andere remblokjes die wel goed zijn? Heb er nog niks van gemerkt trouwens, maar dit zijn niet de verhalen die je over je remmen wil horen :X
Hydraulisch is wel beter op zich (beter te doseren idd en gewoon meer en constantere remkracht, en je hoeft niks af te stellen), maar ook meer gedoe en lastiger met reparatie.
In welk opzicht is het meer gedoe? Misschien zie ik het te versimpeld, maar 't is toch een kwestie van olie erin, ontluchten en gaan? Ach, eigenlijk zit ik ook te zeuren: als ik op termijn over wil naar hydraulisch, kan ik altijd nog de shifters verkopen...
Ik groet ook meestal, maar het is me nooit opgevallen dat er een special groet wordt gebruikt
De eerste die me groette had z'n duim zo raar opzij staan, dus dat zal wel een doorgewinterde ligfietser zijn die de groet kent? Ik hou het in de gaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Vanochtend voor het eerst echt plezier gehad van mijn usb aansluiting, ik wil wegrijden... MP3 speler accu leeg :X dus usb kabel erin, dynamo aan (krijg ik het ook gelijk lekker warm van :+ ) en ja hoor: MUZIEK :D :P

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:20:
[...]

Serieus? :o Zijn er dan andere remblokjes die wel goed zijn? Heb er nog niks van gemerkt trouwens, maar dit zijn niet de verhalen die je over je remmen wil horen :X
Haal ze eruit en kijk hoe vast de voering nog zit, bij mij was deze losgeroest zeg maar. Nazca op de hoogte gesteld ook, maar gaven aan geen tektro's meer te gebruiken.
In welk opzicht is het meer gedoe? Misschien zie ik het te versimpeld, maar 't is toch een kwestie van olie erin, ontluchten en gaan? Ach, eigenlijk zit ik ook te zeuren: als ik op termijn over wil naar hydraulisch, kan ik altijd nog de shifters verkopen...
Nou ja, gedoe, als het verrot gaat onderweg kan je het sowieso niet fixen. Een staaldraad is gewoon veel simpeler. En met wiel eruit en per ongeluk remmen loop je de kans dat de zuiger eruit gaat en overal olie ligt, dat is ook gedoe. Ik vervoerde mn mtb regelmatig zonder wielen nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zie hydraulische remmen wel een beetje als vergelijkbaar met tubeless banden: kleine voordelen voor als je ze gebruikt, maar zodra het stukgaat onderweg ben je screwed. Tubeless banden moet je plakken, en hydraulische remmen moet je vullen.

En het gebeurt me bij lange ritten regelmatig dat mijn fiets valt (op de remhendel zelfs een keer), of dat tijdens het lopen per ongeluk de kabel ergens achter blijft haken... ik zou er niet aan moeten denken dat ik dan zonder rem zit. En IMO kunnen sidepulls maar zelfs direct pulls (v-brakes) net zo responsief zjin als hydraulische remmen. Misschien dat het iets anders is bij schijfremmen, daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Grrrrrene schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:02:
[...]

Nee, nog niet gedaan. Voor ik de triggers vervang wil ik ook zeker weten dat de mechanische schijfremmen fijn genoeg remmen (ik hoor van de mensen die er wat van afweten dat hydraulisch meer gevoel geeft) en die keuze maak je ook met je shifters aangezien de remmen en shifters in 1 onderdeel zitten Voorlopig vind ik mechanisch goed genoeg hoor ;)
Ik heb in huis 2 ligfietsen met bb7 schijfremmen en 2 ligfietsen met magura hydraulische velgremmen en nog een m5lr met gewone velgremmen.

Ik heb geen verschil tussen de schijfremmen en de hydraulische remmen met het remmen. De bb7 zijn mooi regelbaar en bij de hydraulische zijn de blokjes weer makkelijk te vervangen. Dat heb ik bij de schijfremmen nog niet zelf gedaan.

Een set hydraulische remmen zit op de tandem, daar zou ik graag schijfremmen op willen hebben. Ik ben al aan de derde velg toe. Helemaal opgeremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Duidelijk. De ervaringen zijn inderdaad flink wisselend en zoals ik al zei: ik "mis" niks aan mijn remmen, het is prima doseerbaar en remt als ik wil keihard (wel een beetje voorzichtig doen ivm spaakbreuk). Het onderhoudsverhaal is me nu duidelijk: kabels zijn bij een fiets natuurlijk kwetsbaarder: het zit buiten je fiets en blijft eenvoudig eens ergens achter hangen. Dan is olie inderdaad uitermate k*t ;)

Nou, dan is het shifterverhaal ook opgelost, dan moeten het Deore XT's worden met V-brake systeem, moet ik alleen nog ff op zoek naar andere handvatten. Nu nog tijd/zin om de boel te monteren, maar voorlopig wil ik eerst wat meer kilometers in de benen krijgen. Morgen en overmorgen schijnt het mooi weer te worden, dan ga ik maar weer 's fietsend naar werk :)

Reminds me: moet nog steeds op zoek naar een goed regenpak en een ventisit :P

Gelukkig was de Fuego goedkoop :+

Edit: Trouwens, die Tektro remblokjes... Ik zal er vanavond eens naar kijken, maar volgens mij zit er een Avid BB7 een Tektro Aquila remsysteem op en dat kan ik op de site van Tektro niet terugvinden. Wellicht heb ik andere blokjes

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 27-09-2010 13:59 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste