Ga toch fietsen.
Ergens ook wel logisch... er is gewoon veel te weinig aanbod en productie. Meer massa zou niet alleen de tweedehandsmarkt verbeteren maar ook de nieuwprijzen omlaag brengen.Pathogen schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:37:
Ik merk dat praktisch alles dat op Marktplaats te vinden is en er enigszins OK uitziet een week later bij Peter in de garage staat.
Je kan nu de juiste velomobiel een jaar of zelfs twee rijden en voor meer dan de nieuwprijs weer verkopen, omdat de levertijd relatief lang is.
Ga toch fietsen.
Wat betreft de service bij Peter: In het verleden hoorde ik enkel lovende berichten over 'm. Nu het wat serieuzer wordt bij hem, is hij misschien soms ook even wat slordiger? Ik weet het niet precies, maar er gaan idd wat geruchten. Misschien waren het een paar incidenten, anders kunnen we hem er beter op aanspreken dan het er hier over hebben.
Er zijn er per slot van rekening ook die vanuit onze regio in Lattrop een nieuwe velomobiel bestellen, omdat ze de service in Dronten belabberd vinden...
Ga toch fietsen.
Maar is dat nou een bewuste keuze? Toen ik bij VM was zeiden ze ook dat er niet meer vraag is dan dit, maar als je dan een levertijd van > 1 jaar hebt en het loont om je fiets 2e hands voor meer dan de nieuwprijs te verkopen zodra je (goedkopere!) nieuwe geleverd wordt, is die vraag om opschaling er toch wel degelijk?kakanox schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:16:
[...]
Ergens ook wel logisch... er is gewoon veel te weinig aanbod en productie. Meer massa zou niet alleen de tweedehandsmarkt verbeteren maar ook de nieuwprijzen omlaag brengen.
Je kan nu de juiste velomobiel een jaar of zelfs twee rijden en voor meer dan de nieuwprijs weer verkopen, omdat de levertijd relatief lang is.
[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 29-10-2021 10:49 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Mensen die het besluit eenmaal genomen hebben om velomobiel te gaan rijden willen vaak niet wachten, of in ieder geval geen jaar. Daar komt een deel van de sterke tweedehandsmarkt vandaan. Dat is per direct opgelost als er meer aanbod is; tweedehands velomobielen zakken dan in prijs omdat je er makkelijk één kan vinden.Grrrrrene schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:33:
Maar is dat nou een bewuste keuze? Toen ik bij VM was zeiden ze ook dat er niet meer vraag is dan dit, maar als je dan een levertijd van > 1 jaar hebt en het loont om je fiets 2e hands voor meer dan de nieuwprijs te verkopen zodra je (goedkopere!) nieuwe geleverd wordt, is die vraag om opschaling er toch wel degelijk?
Wat betreft de vraag: dat is een beetje dubbel. Ik heb al eens vaker kritiek geuit op hun verkooptactieken, en niet alleen die van hun, maar van alle ligfietshandelaren. Vraag is er nooit zomaar, die moet je eerst creëren en daarna voeden. Lijkt niet zo, maar ik kan het onderbouwen:
Je kan het mooi vergelijken met elektrische fietsen. Die worden gruwelijk hard gepushed, zelfs met reclames op scholen. Je ziet ze dus ook veel, zelfs onder de billen van scholieren die anders gewoon op eigen kracht naar school zouden gaan en daarmee conditie zouden opbouwen.
Waar zijn de speed pedelecs? In verhouding zijn die heel erg zeldzaam, tot zo'n 300 per 100.000 inwoners in de drukst be-speedpedelecte gebieden. Hoewel het zeker ook nadelen heeft is een speed pedelec een superalternatief voor een bromscooter; iets meer vrijheden m.b.t. fietspaden, toch wat beweging, en goedkoop te rijden. Er zijn ook geen bakfietsen met 45 km/h motor, gek he?
Het wordt iets minder gek als je hier kijkt: https://pon.com/en/activities/bikes/
Pon Automotive is eigenaar van o.a. Cervélo, Focus, Gazelle, Union, Urban Arrow én FietsNed.
Ze zijn daarnaast één van de twee grote spelers in Nederland op het gebied van onderdelen, 60% van de markt. Grof gezegd: Zonder Pon kom je niet aan kettingen, cassettes, cranks etc. etc. etc. Als je die onderdelen wil verkopen zitten er als ik me niet vergis zelfs quota op het aantal fietsen dat je moet verkopen. Je moet sowieso een fulltime fietsenwinkel (met winkellocatie ja) hebben, anders krijg je niks geleverd.
Speed pedelecs snoepen direct in de markt voor tweede en derde auto's binnen een gezin, zeker als het 45 km/h kan én er een grote bak vooraan zit. Pon is er dus niet bij gebaat om die even hard de markt in te drukken, en ondanks dat er door allerlei enthousiastelingen (mezelf incluis) keihard voor "gelobbied" wordt groeit het dus niet snel.
Terug naar de kern. Op het moment dat je gaat proberen velomobielen bekender te krijgen bij een groter publiek loop je tegen een fikse stabel problemen aan:
- goede marketing is knetterduur, je bent zo door €200.000 heen. Krijg je er 200 extra verkopen voor terug (a €8000, dan kost de marketing je nog steeds €1000 per fiets);
- meer vraag gecreëerd? Dan moet je dus produceren. Maar waar? De huidige fabriek zit met ~500 fietsen per jaar aardig tegen z'n max. Ook daar is dus een forse investering en/of professionalisering vereist;
- verkochte fietsen moeten afgeleverd en onderhouden worden. Kan niet overal, en "normale" klanten zijn vermoedelijk minder begripvol dan wij rare gepassioneerde ligfietsers;
- Als ik bij ICB in de orderlijst kijk gok ik dat ze zo'n €700-800K per jaar omzetten. Bij velomobiel.nl kan ik het even niet zien (site is down), maar denk dat ze ruim boven het miljoen zitten. Er zal vast wel geld zijn om te investeren, maar komt dat er nog uit? Alle huidige eigenaars van de bedrijven in Dronten zijn 50+, ze gaan ongetwijfeld een prima pensioen tegemoet. Tenzij ze dat pensioen verstoken aan honger naar groei
- Er is nu al weleens commentaar op velomobielen, maar ze zijn heel zeldzaam. Wat als de regelgeving zo verandert dat ze niet meer legaal zijn? Met elektrische velomobielen is dat per slot van rekening al gebeurd (d.m.v. de voertuigcategorie, Europees bepaald).
- Laatste risico: Wat als zo'n grote fietsenboer het niet leuk vindt dat mensen velomobielen door de strot geduwd krijgen, en de concurrentiestrijd aanknoopt (op wat voor manier dan ook)? Ook al draait een velomobieltoko 5 miljoen omzet, die pukkel is door Pon zo uitgeknepen...
Kort samengevat: Ik denk dat het voor hun de moeite niet waard is om een poging te doen. Voor ons is het een kwestie van hopen dat iemand anders het lef, de knowhow en de centen wel heeft.
PS: Zo onbekend als ze zijn... er zijn wel degelijk speed pedelec bakfietsen: Riese Müller maakt de Load 60 en Load 75 in een HS-uitvoering (High speed) Klikkerdeklik. Gezien de motor die eronder hangt betwijfel ik wel dat je onder alle omstandigheden de 45 km/h kan halen.
Ga toch fietsen.
Het blijft toch leuk, andere liggers op de weg! :-D
Ga toch fietsen.
Heb je die DF wel te pakken gekregen, of reed die de andere kant op?kakanox schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:14:
Die laatste wilde ik eigenlijk inhalen, maar de bestuurder reed ook rond de 45 dus ik kreeg het gat niet heel makkelijk gedicht, en ik had geen tijd om er een stuk voor om te rijden.
Die kwam ik tegen!Grrrrrene schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:07:
[...]
Heb je die DF wel te pakken gekregen, of reed die de andere kant op?
Kwam gisteren trouwens nog een bekende (dame!) tegen op een M5. Haar conditie is ronduit top, en we hadden de wind recht mee. Dan heb je met een open ligger echt wat voordeel t.o.v. een velomobiel, eigenlijk zodra de rukwinden harder gaan dan je rijsnelheid. Ik moest echt een tijd lang tussen de 55 en de 60 rijden om haar binnen te kunnen hengelen. We hadden dezelfde bestemming (gebruikelijk meeting point in de buurt voor fietsers), en we moesten afslaan... heb maar even gezwaaid. Wind op de flank bij de Milan is nog steeds wind mee, met een M5 is het dan vooral proberen niet om te waaien
Ga toch fietsen.
Ga toch fietsen.
Ga toch fietsen.
Op mijn M5 2026 zie ik de voorbladen duidelijk naar links en rechts draaien wanneer ik trap, vooral bergop. Het crankstel, Shimano Sora, is er afgelopen najaar opgezet en de fiets gaat al meer dan tien jaar mee.
Moet ik me al zorgen maken of kan ik er nog rustig 10000 km op fietsen?
Kan een beetje fietsenmaker de speling verhelpen of moet ik eerder aan een nieuwe boegspriet denken?
Ik stel de vragen hier omdat ik vanaf hier niet zomaar even naar een ligfietswinkel kan.
een beetje fietsenmaker moet hier sowieso naar kunnen kijken om je te vertellen of de speling te verhelpen is of dat je bij je ligfietswinkel onderdelen moet gaan bestellen cq je fiets daarheen moet brengen.arnold_m schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:43:
Even een vraag over onderhoud:
Op mijn M5 2026 zie ik de voorbladen duidelijk naar links en rechts draaien wanneer ik trap, vooral bergop. Het crankstel, Shimano Sora, is er afgelopen najaar opgezet en de fiets gaat al meer dan tien jaar mee.
Moet ik me al zorgen maken of kan ik er nog rustig 10000 km op fietsen?
Kan een beetje fietsenmaker de speling verhelpen of moet ik eerder aan een nieuwe boegspriet denken?
Ik stel de vragen hier omdat ik vanaf hier niet zomaar even naar een ligfietswinkel kan.
De mijne ging tot voor kort (staat nu te koop) voor al het normale onderhoud en vervangen van onderdelen waar ik zelf geen zin in had naar de gewone fietsenwinkel hier in de stad. Enige waar ze moeite mee hadden waren proefrittjes om soms wat te testen maar dat hebben ze ondertussen ook geleerd.
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Wat kan er mis zijn met een neuspijp dat het zo wiebelt? Ik zou op volgorde denken aan:
1. Speling in bracketlagers. Dan kun je ook met de hand je crank op en neer bewegen.
2. Bladboutjes die niet goed vastzitten of (inmiddels) zelfs ontbreken. Dan zie je ook in stilstand de bladen verplaatsen als je kracht zet met de rem erop.
3. Kromme bladen. Dan gaan ze ook heen-en-weer als je (evt handmatig) terugtrapt.
4. Een neuspijp die niet goed vastzit, dan bewegen niet alleen de bladen maar de hele neuspijp. Kan ook wijzen op een scheur in de pijp, waarschijnlijk bij de rand van de bracket of in een slechte las.
@tabaqui
Ik moet zeggen dat ik ook onverwacht goed geholpen wordt door plaatselijke fietsenmakers. Die vinden het blijkbaar toch interessant en/of herkennen dat het mechanisch niet zo anders is dan wat ze dagelijks zien.
Dit jaar wordt in september het wereldkampioenschap ligfietsen gehouden in Nederland!
Er zijn verschillende categorieën van velomobiel tot open liggers en zelfs wedstrijden voor kinderen en tieners.
Het is super leuk om mee te doen zelfs als je onderaan eindigt, de sfeer is altijd super vriendelijk, onderling behulpzaam en gezellig. En er komen veel diverse fietsen, van zelfbouw, marktplaats aanschafje tot professionele rijders.
Ja, ze bestaan, mensen die als 'werk' hebben om in een van de vetste ligfietsen te rijden, het is machtig mooi om die twee keer per ronde langs je te zien racen.
Rij jij minimaal 25km/h op je ligfiets? Doe dan mee! En meld je nu aan!
https://ligfiets.net/events/4416
Je zult er geen spijt van krijgen!
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
het wereldkampioenschap wordt gehouden in frankrijk 15-17 juli 2022djwice schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:25:
Dit jaar wordt in september het wereldkampioenschap ligfietsen gehouden in Nederland!
https://www.afvelocouche....2-2/bike-touring-in-jura/
cyclevision in september is geen WK
Vorig jaar wel, vandaar dat djwice verward was, denk ik.
Ok ik dacht dat die niet door ging:Bicky schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:22:
[...]
het wereldkampioenschap wordt gehouden in frankrijk 15-17 juli 2022
https://www.afvelocouche....2-2/bike-touring-in-jura/
cyclevision in september is geen WK
Maar dat ging vast over een andere race.However, due to personal circumstances and a change of ownership of the Meppen race track, the German organisers are looking at 2023 rather than 2022 for the race in Meppen.
Ik zie dat je een doktersverklaring nodig hebt:
https://even-outdoor.com/...ficat-medical-1-Copie.pdf
maar een spiegel is niet meer verplicht zo lijkt het:
Ah, die lijst niet niet compleet, je moet ook verplicht een helm op: https://www.afvelocouche....99/rules_wc2019_en_v3.pdfBike safety check (see rules) :
- at least 2 brakes
- chainring protection
- no dangerous parts
Ah de races: https://www.afvelocouche....mpionships-2022-2/races-1
Nu al zin, ff kijken of ik dat nog kan sjeffen.
[ Voor 36% gewijzigd door djwice op 22-06-2022 16:13 ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Ik kan inmiddels ervaringen delen van zowel vakantiefietsen als forensen met de M-Racer:wimjongil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:20:
Zit de laatste tijd ook met een schuin oog te kijken naar een CHR/M-racer om te forensen, maar ik kom eigenlijk alleen maar ervaringen tegen van mensen die 'm gebruiken om snel rondjes te fietsen. Ervaringen (laat staan foto's) van fietsen met bagage zijn eigenlijk niet te vinden. Op de CHR kan een staartpunt natuurlijk en ook een bagagedrager maar deze oplossingen zien er niet uit als iets waar je handig je werklaptop en schone kleding mee gaat vervoeren... Heeft er hier iemand ervaring met forensen met een van deze modellen?
Vakantieoutfit:
M-Racer met Radical banaantassen "M", de 26-20 ertegenover heeft de Radical "L". Grofweg past de hele inhoud van mijn Ortlieb Back Rollers plus een trekkerstent in de tassen van de M-Racer. Water, snacks, elektronica zat in de toptas. Het is wel handig een paar afstandhouders te fabrieken. Ik had dat met houten blokjes op de achtervork opgelost maar daar wordt de lak (veel gravelwegen) niet mooier van.
Qua forensen: In een Radical "S" banaantas kan ik mijn laptop (14") in een zeer ruime sleeve (16" van de Action
Ik begreep van Bram dat hij werkt aan een carbon bagagepunt (60 l dus nog best fors) voor de M-Racer maar dat gaat nog wel even duren.
Dank voor je uitgebreide bericht! In banaantassen kan inderdaad een hoop, iets te veel misschien wel haha. Daarnaast is mijn ervaring dat als ze niet goed voel zitten ze snel in je ketting/wiel terecht komen. Momenteel fiets ik met twee Ortlieb tassen, maar een Radical toptas is misschien ook een idee... Dan moet ik een keer een paar schoenen op kantoor zetten, want dat gaat niet passen.Bacchus schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:10:
[...]
Ik kan inmiddels ervaringen delen van zowel vakantiefietsen als forensen met de M-Racer:
Vakantieoutfit:
[Afbeelding]
M-Racer met Radical banaantassen "M", de 26-20 ertegenover heeft de Radical "L". Grofweg past de hele inhoud van mijn Ortlieb Back Rollers plus een trekkerstent in de tassen van de M-Racer. Water, snacks, elektronica zat in de toptas. Het is wel handig een paar afstandhouders te fabrieken. Ik had dat met houten blokjes op de achtervork opgelost maar daar wordt de lak (veel gravelwegen) niet mooier van.
Qua forensen: In een Radical "S" banaantas kan ik mijn laptop (14") in een zeer ruime sleeve (16" van de Action), wat andere kantoorspullen en een toilettas goed kwijt. dan heb ik de andere tas over voor kleding, schoenen en een handdoekje. In een wat strakker passende sleeve zou deze laptop ook in te toptas passen. Als je een andere schoenen-oplossing hebt, wellicht het overwegen waard voor 's zomers.
Ik begreep van Bram dat hij werkt aan een carbon bagagepunt (60 l dus nog best fors) voor de M-Racer maar dat gaat nog wel even duren.
Als er een laptop in zo'n staartpunt zou passen, zou dat wel echt de mooiste oplossing zijn denk ik!
- Zaag van de oude fork beide ophangpunten af met een centimeter of tien aan extra werkruimte.
- Zaag op de fiets beide kanten van de huidige fork er af.
- Gebruik een stukje koker wat strak past in beide buizen (maakt het makkelijker om de boel op zijn plek te houden + stevigheid).
- Las de boel aan elkaar.
Eigenlijk dus een transplantatie van een goede vork op de kapotte. 😉 Op sites als Marktplaats en ligfiets.net zie ik regelmatig oude M5's aangeboden worden voor onderdelen. (Niet echt toepasbaar in Canada.) Met een beetje mazzel vind je een identieke vork in de lokale tweedehands markt.
[ Voor 4% gewijzigd door Nathilion op 11-08-2022 07:45 ]
je zou ook kunnen gaan voor een nieuw achterwiel met interne versnellingen.
Je moet dan ook wel nog een kettingspanner hebben maar dat is makkelijker ergens vast te maken in de kettingloop.
Ik houd jullie op de hoogte.
Het is serieus en precies metaal-werk om een nieuw achterpad te maken en het er recht op te zetten. Normaal gesproken is het het economisch niet waard.
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Misschien gewoon eens bellen met Bram (momenteel op vakantie), Marten, lokale fietsenmaker en lokale kleinmetaalwerkplaats.
[ Voor 20% gewijzigd door Bacchus op 12-08-2022 08:04 ]
De werkplaatsen die jullie noemen zijn voor mij erg ver weg, maar de fietsenmaker hier weer kan me misschien wel verwijzen.
:strip_exif()/f/image/BULA986eHrIlxpf3GkVKriYm.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit ook al een nieuwe derailleur op.
Er zijn nog wel wat onderdelen die bijgesteld of vervangen moeten worden, maar dat zijn standaardklussen.
[ Voor 3% gewijzigd door arnold_m op 13-08-2022 06:38 ]
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Normaal heeft m10 een spoed van 1,5
op eerste zicht lijkt het erop dat er een standaard moer is opgezet en dan uitgeboord en nieuwe draad is ingetapt
Heeft iemand tips hoe ik aan vervangingen kan komen? Liefst in de buurt van Hilversum/Utrecht of met thuisbezorging.
Bedoel je met kettinggeleider de kettingrol, of kettingbuis?
Veel ligfietsonderdelen zijn hier te bestellen https://www.ligfiets.shop/nl/ Maar pas op de kettingrollen van M5 zijn iets kleiner, en de kettingbuizen iets smaller dan wat meestal wordt gebruikt.
Die gebruiken ook kettingbuizen en kettingrollen in hun velomobiel
Dit jaar een jubileum editie met enkele mooie tochten in de groene regio ten noorden van Gent.
info en inschrijvingen op http://treffen.ligfietsers.be
:strip_exif()/f/image/oSp2Ey28tUJAlbU1Rocn6O3G.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb Bram dit jaar nog telefonisch kunnen bereiken. Volgens mij stopt M5 ook niet helemaal maar stopt hijzelf wel.v-mann schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:21:
M5 is kortgeleden zo goed als volledig gestopt, dat verklaart waarom je geen reactie krijgt.
Veel ligfietsonderdelen zijn hier te bestellen https://www.ligfiets.shop/nl/ Maar pas op de kettingrollen van M5 zijn iets kleiner, en de kettingbuizen iets smaller dan wat meestal wordt gebruikt.
Ik ben niet zo thuis in omgeving Utrecht/Amsterdam (in die laatste zat dacht ik ook een ligfietswinkel) maar ACE in Winterswijk, Elan in Nijmegen, De Liggende Hollander in Eindhoven en Maia in Zevenbergen zijn ook nog werkende ligfietswinkels.
Ik heb inmiddels een brilspiegel besteld bij TrueSport en een kettingrol bij Alligt/Dutch Bike Bits. Abeona meldde 68mm idlers te hebben in reactie op mijn vraag naar een kettinggeleidewieltje voor mijn M5 20/26, gaat dat passen, of moet ik proberen nog snel mijn bestelling aan te passen?v-mann schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:21:
M5 is kortgeleden zo goed als volledig gestopt, dat verklaart waarom je geen reactie krijgt.
:strip_exif()/f/image/TMHdOo4679qnp5bKXQDkPY3t.jpg?f=fotoalbum_large)
Van het oude geleidewieltje was niet veel meer over; de zijkanten worden niet meer verbonden door het middenstuk. Ook het oude beugeltjes vertoont slijtage:
:strip_exif()/f/image/ihEKSjFP87blo42h5O9U65MF.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn ketting loopt nu weer een stuk stiller, blij mee. Ik moet denk ik wel binnenkort de ketting nog smeren.
Weet iemand waar je je ligfiets professioneel kan laten afstellen? Voor normale fietsen zijn er genoeg, maar is er iemand die specifiek ervaring met ligfietsen heeft?
In 2006 heb ik dit weleens laten doen, ik was toen echter de eerste aldaar met een ligfiets. Ik kan niet meer vinden waar dit was, maar dan nog meer is het maar de vraag of er nog meer ligfietsers daar zijn geweest.
Elke tip is welkom, liefst omgeving R'dam, maar ik rij er graag voor om.
[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 18-09-2023 17:36 ]
Ga toch fietsen.
Heb een aantal jaar zonder ligfiets gedaan maar sinds gisteren ben ik weer de trotse bezitter van een ligfiets.
Zelfs hetzelfde type als ik waar ik zo'n 20 jaar geleden op begonnen ben, een optima dingo.
:strip_exif()/f/image/fNEurjDuc8xzCIewYviVcMND.jpg?f=fotoalbum_large)
Fiets is in behoorlijk goed staat , moeten nog wel wat kleine dingen aan gebeuren zoals nieuwe pedalen (zijn nu spd pedalen geloof ik) en die ouwelullen spiegels moeten worden vervangen door wat fraaiers. Ook het stuur wil ik denk ik voor een zwart exemplaar vervangen. Heb er nog een liggen dus moet nog even kijken of die past. Technisch is ie best in orde. Wel even kijken hoe de versnellingsverhoudingen zijn want volgens mij zit er niet echt een heel licht verzet op dus moet even zien of we daar fatsoenlijk de beneluxtunnel en andere klimmetjes mee opkomen
Zat met een schuin oog ook wel weer naar een velomobiel te kijken maar daar heb ik gewoon echt geen plek voor helaas.
Wel viel me het vreselijk lage aanbod van ligfietsen op marktplaats op en zag dat er ook een aantal fabrikanten op de fles is (oa M5 en Nazca) , best jammer om te zien, denk dat de populariteit van ebikes de ligfiets behoorlijk heeft verdrongen.

Ik namelijk ook, ik had in 1998 een flevobike gekocht en heb daar veel op gefietst inclusief een fietsvakantie naar Zwitserland.
Ik heb sinds vijf jaar weer een flevobike racer welke ik sinds deze zomer opgeknapt heb. Het rijdt heerlijk. En het valt mij ook op dat de ligfiets wereld een stuk kleiner is geworden.
Voor foto's zie: https://ligfietsers.nl/thread-1739.html
Overigens is Nazca met pensioen gegaan, niet zozeer op de fles, die zitten lekker in Frankrijk nou
'Iedereen' koopt tegenwoordig een elek. fiets helaas, terwijl je met een ligfiets natuurlijk ook moeiteloos wat harder kan. De meeste ligfietsen hebben tegenwoordig 3 wielen... Ook leuk hoor, maar wel heel anders.
Ik ben overigens uiteindelijk bij een sportarts uitgekomen en niet zozeer een bikefitter dus. Ik heb wat oefeningen gekregen en binnenkort een loopanalyse met steunzooltjes, ik denk dat dat de oorzaak, en oplossing, is van de pijn in de heup.Aikon schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:00:
Dank jullie, en nog in R'dam ook. Ik ga daar eens kijken
Wilde altijd een nazca fuego, vond ik op de opstapdagen altijd zo'n heerlijke fiets maar die zijn 2e hands bijna niet te krijgen en aangezien nazca niet meer bestaat zal het wellicht met de onderdelenvoorziening ook steeds problematischer worden? Alhoewel optima volgens mij ook niet echt meer iets met ligfietsen doet.Aikon schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:03:
Goed bezig, ik zou ook niet zonder ligfiets kunnen hoor.
Overigens is Nazca met pensioen gegaan, niet zozeer op de fles, die zitten lekker in Frankrijk nouM5 wist ik niet, op de site staat een update van april dit jaar en verder geen nieuws over stoppen?
'Iedereen' koopt tegenwoordig een elek. fiets helaas, terwijl je met een ligfiets natuurlijk ook moeiteloos wat harder kan. De meeste ligfietsen hebben tegenwoordig 3 wielen... Ook leuk hoor, maar wel heel anders.
3 wielen zijn leuk, heb een velomobiel gehad in het verleden (een Mango) maar een open trike lijkt me ook nog steeds wel iets maar die prijzen

De Fuego is idd een geweldige fiets, ideale allrounder
Inderdaad en vooral hoe soepel het reed en hoe goed het frame was viel mij altijd in positieve zin op.Aikon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:48:
@Metro2002 Ligfietsshop Tempelman heeft nog een gloednieuw frame hangen, maatje M uit m'n hoofd. Misschien wel de laatste. Onderdelen zijn niet een enorm probleem, stoeltjes zijn standaard, de rest zal niet zo snel kapot gaan. Ja, de voorvork misschien? Maar dat is pas over 25K een probleem dan
De Fuego is idd een geweldige fiets, ideale allrounder
Bram Moens van M5 is ook met pensioen. Het lot van het bedrijf is wat grijzer, Dat heeft dit jaar een grote uitverkoop gehad maar ook een nieuw carbon tailbag gelanceerd en een nieuwe lading CHR-frames laten bouwen.Aikon schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:03:
Overigens is Nazca met pensioen gegaan, niet zozeer op de fles, die zitten lekker in Frankrijk nouM5 wist ik niet, op de site staat een update van april dit jaar en verder geen nieuws over stoppen?
De markt voor ligfietsen (specifieker tweewielige fietsen met de crank ongeveer op zithoogte) wordt een beetje afgeknepen tussen die voor velomobielen en de verschillende ebike-varianten van de klassieke fiets. En dat is jammer want waar m.i. de ligfiets een structurele fout in het (overigens vrij geniale) concept "fiets" oplost, plakt een ebike een half-dekkende (en overigens niet heel goed plakkende) pleister op een niet heel groot probleem.'Iedereen' koopt tegenwoordig een elek. fiets helaas, terwijl je met een ligfiets natuurlijk ook moeiteloos wat harder kan. De meeste ligfietsen hebben tegenwoordig 3 wielen... Ook leuk hoor, maar wel heel anders.
Fiets was dus weer helemaal klaar voor gebruik, wil ik er vanochtend mee naar mijn werk en ben net 2 kilometer onderweg.... voorband plat. De enige lekke banden die ik op mijn fietsen heb gehad zijn áltijd op ligfietsen geweest dus dit was bijna een nostalgische trip, ik weet niet wat dat is maargoed
:strip_exif()/f/image/NS74sJtgOLbvqTv2aFkt6kyG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CSRZ1pcSk7QybAIODVjDRWBM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A597Q4wC14ZHkaiLVKvRt8xH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ljFmLcdIWuKFyDY2ctGSxDD8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AownpwPFJopx4a6jlZvrHKBM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pOVL8byM3LrqSw2jRmINV5ZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZMf9dqZUx1WsqvXAz5jto8Qd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o9RilusHzM36aKqfaeVVj8BQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ove5SbvZ1feBUdUgZniDOkgF.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij was al zacht toen ik hem ophaalde en de buitenbanden zien er nog goed uit, niet uitgedroogd ofzo. Wel was naar mijn idee het ventiel niet helemaal fit meer en zal uiteraard wel even controleren of er geen scherpe dingen in de buitenband zittenv-mann schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:42:
Bij een fiets die lang heeft stilgestaan zijn vrijwel zeker de buitenbanden verdroogd, grote kans op lekke banden.
Kunnen je voeten lekker blijven hangen en geen risico om bij een put in de weg van je pedalen te glijden.
Je hebt ook klikpedalen met aan 1 zijde kliksysteem en de andere zijde voor gewone schoenen zodat je zelf kan kiezen.
anders een mooie fiets, geniet ervan
Iemand nog suggesties voor redelijk lekbestendige maar toch lichtlopende buitenbanden in de maat 406 en 559 (20 en 26 inch)? Zit nu 37-406 voor en 47-559 achter op. Achter vindi ik qua breedte prima maar voor mag het breder of smaller, maar net wat goed is. Velgbedbreedte voor is 19mm (tegen de 20 aan) en tot 50 breed zou geen punt moeten zijn.
Had vroeger vaak schwalbe marathon+ maar dat staat me bij als een héél stugge band maar wel enorm lekbestendig. Andere optie is de continentel contact urban die veel lichter schijnt te lopen maar qua lekbestendigheid weet ik niet hoe goed deze zijn. Meer suggesties uiteraard welkom.
En misschien een long shot maar weet iemand de draaicircel van de quatrovelo en heeft er al iemand ervaringen met de snoek velomobiel? (ja het velomobielvirus heeft me ook alweer een beetje te pakken
[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 31-12-2023 08:46 ]
Ik heb het nog een 3/4 jaar met Tanus Airless banden geprobeerd. Het was echt een €&@* om ze geïnstalleerd te krijgen. Het fietste zelf redelijk. Goede wegligging tot het einde. Maar ze laten erg veel trillingen door. Je mist toch de demping van een luchtband.
Ook waren de twee 20" voorbanden (heb een tadpole trike) wel erg snel versleten. Het profiel was al weg na +/- 5000km, en dat merkte ik goed bij nat weer. Ik gleed zo de bocht door op stenen wegen. Ze adverteren met 5000 mijl, dus die heb ik bij lange na niet gehaald.
Door glas rijden is geen enkel probleem. Die banden doen wel echt wat ze daar over adverteren. Je kan er op blijven rijden tot het profiel op is. Ongeacht hoeveel glas en andere scherpe dingen uit de banden steken.
Voor de Tanus zaten er de Schwalbe Triker bandjes op. Die waren echt om de haverklap lek na de eerste 1000km.
Mijn vrouw heeft Schwalbe Big Apples er op zitten. Extra brede banden (2") en daardoor veel demping. Zij zweert bij deze banden. Maar zij hoeft niet hele stukken door het centrum van een stad heen (glas, overal en altijd glas). Al lijken de banden zelf ook beter te zijn dan Trikers qua bescherming. Heb laatst nog een nieuwe set erop gezet en de vorige ging toch al aardig lang mee, ze begonnen net op het randje te komen. Ze hadden nog wel iets langer meegekund maar met een zeer natte herfst wilde ik haar veilig op de fiets hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door Nathilion op 01-01-2024 11:42 . Reden: Spelfoutjes ]
Ik blijf het interessant vinden.
Op mijn mango+ zweer ik jaren bij marathon green vooraan en big apple achteraan.
marathon green rijd redelijk (zoemt wel beetje) en is goed lekbestendig.
het zijn niet de snelste banden.
de big apple waren niet zo goed vooraan, ze hadden te weinig grip bij vuil wegdek.
Nu op mijn DF heb ik vooraan Continental Urban Contact liggen en die bevallen me goed, zijn snel en nog maar 1 lek op 3000km.
Het is altijd afwegen tussen lekbestendigheid, comfort en snelheid.
1 lek op 3k vind ik (te) veel, ik denk dat ik dan toch maar (wederom) naar de marathon plus bandjes ga, stuggen dingen en de rolweestand is ook niet top maar heb nog nooit lek gereden met die dingen.Bicky schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:04:
Het bandenonderwerp. er is al menig over geschreven en menig uren over gesproken.
Ik blijf het interessant vinden.
Op mijn mango+ zweer ik jaren bij marathon green vooraan en big apple achteraan.
marathon green rijd redelijk (zoemt wel beetje) en is goed lekbestendig.
het zijn niet de snelste banden.
de big apple waren niet zo goed vooraan, ze hadden te weinig grip bij vuil wegdek.
Nu op mijn DF heb ik vooraan Continental Urban Contact liggen en die bevallen me goed, zijn snel en nog maar 1 lek op 3000km.
Het is altijd afwegen tussen lekbestendigheid, comfort en snelheid.
meeste lekken ontdek ik in mijn garage dus zo erg vind ik dat niet.Metro2002 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:31:
[...]
1 lek op 3k vind ik (te) veel, ik denk dat ik dan toch maar (wederom) naar de marathon plus bandjes ga, stuggen dingen en de rolweestand is ook niet top maar heb nog nooit lek gereden met die dingen.
en een velomobiel voorband kan je vervangen zonder materiaal omdat het een enkele ophanging heeft dus dat is snel gebeurt onderweg.
probeer anders de marathon green banden.
de marathon plus banden vind ik alleen goed voor elektrische fietsen.
Vanmorgen dan ook de 25km naar mijn werk erop gefietst en oef dat was weer even wennen! Duidelijk dat mijn spieren weer moeten wennen aan deze positie. Een uur en tien minuten over gedaan dus 21,4km/u gemiddeld. Windkracht 6 vol tegen hielp natuurlijk ook niet mee maar toch.
Ook is de afstelling op mijn lengte nog niet ideaal, zakte telkens wat onderuit waardoor mijn schouders een beetje pijn gingen doen dus ik denk dat de trapasbuis nog wat verder in moet en het zitje wellicht wat platter. Ga beginnen bij de trapasbuis, 1 ding tegelijk.
Ligt nu een continental contact voor en een schwalbe road cruiser achter. Volgens mij allebei nog erger dan de marathon plus qua rolweerstandv-mann schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:52:
Met Marathon plus banden en windkracht 6 tegen op een Optima Dingo is een topprestatie!

De contact urbans schijnen inderdaad een heel stuk beter te zijn dan de reguliere contacts.v-mann schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:44:
FWIW: voor mijn woon-werk ligger heb ik marathon greenguard (40-406 en 40-559). Vind de rolweerstand "best te doen", en rij ze niet lek: inmiddels bijna 10000 km door weer en wind. Voorste 20 inch bandje begint nu wel wat slecht te worden, na de winter wil ik continental contact urban's proberen, die zouden beter moeten rollen.
Twijfel nog over die banden of de marathon plus
Denk dat die beslissing valt als ik lek rij met een van de huidige banden
+1 voor de CCU (Continental Contact Urban). Die hebben echt een hele fijne mix van (weinig) rolweerstand, bij goede grip en lekbestendigheid. Daarnaast ook nog in veel maten te krijgen en prettig geprijsd.Bicky schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:04:
Voor iets betere prestaties bij droog en zacht weer ten koste van die bij vochtige of koele omstandigheden en minder keuze in maten, kun je de CCS (S voor Speed) kiezen.
Schwalbe is momenteel een beetje zoekende, alleen als je een 28-451 nodig hebt, kan ik de One aanraden momenteel maar vooral omdat er weinig alternatieven zijn.
Waaide nog bijna om bij het verkeerslicht vlakbij mijn huis, het stormt hier echt stevig!
Ik moet wel echt heel snel wat aan het zitkussen doen, hij is nu veel te dun dus mijn schouders hangen de hele tijd op de harde schaal wat zorgt voor pijnlijke schouderbladen.
Verder fietst de fiets nu wel echt perfect, alles doet het goed en alles loopt soepel, zoals het moet dus. Toch altijd fijn als je eer van je werk hebt want stiekem moest er toch nog best een hoop aan de fiets gebeuren maarja, ik heb er ook niet echt de hoofdprijs voor betaald.
In het zitkussen (geen ventisit) zit open zwart schuim maarre.. hoe heet dat? Of wat kan ik als alternatief gebruiken om het kussen wat dikker te maken?
Edit: Heb bij de bouwmarkt van dat grijze noppen schuimmat gekocht wat normaal voor geluidsisolatie dient. Op maat geknipt en dat onder de bestaande zwarte schuimmat erbij geschoven (zodat er nog wat ventilatie overblijft op mijn rug) en met de noppen naar boven (wederom: voor de ventilatie)
Het is nu een flink dik en comfortabel matje geworden, zo'n 2,5 keer zo dik als voorheen, dat zwarte schuim wat erin zat was echt behoorlijk dun. Nu een lekker zacht matras
Heb ook de zitschaal op zijn meest liggende positie gelegd (stond ie al bijna maar nu helemaal), heb nu het idee dat alles nog net wat beter ondersteund wordt en er minder drukpunten zijn.
Tevens van het stuur nog een klein beetje de handvatten naar voren gericht zodat mijn handen wat makkelijker eraan kunnen 'hangen' , kreeg een beetje last van mijn bovenarmen omdat mijn handen langzaam naar beneden gleden en ik ongemerkt mijn armspieren constant gebruikte om mijn handen op het stuur te houden.
Het is nu een beetje finetunen tot ik de optima(le) zithouding heb maar volgens mij moet ik zo een heel eind komen qua comfort
:strip_exif()/f/image/WFIerPbNACt3OmhCAz78gTtI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u9J0QuwxrpgU8VBBUw3UJ3n6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door Metro2002 op 02-01-2024 22:20 ]
Mijn flevobike heeft (nog) geen spatborden maar jou verhaal geeft me zin om er snel spatbordje op te zetten zodat ik er ook met dit snert weer op kan fietsen.
Hij staat redelijk hoog inderdaad maar hij kan (helaas) niet lager. Misschien moet ik eens een gebogen stuur proberen te vinden van een andere ligfiets.Tomino schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:18:
Dank voor het delen van je ervaringen! Op de foto lijkt het als of je stuur érg hoog staat. Is dat optisch bedrog? Als het fijn fietst dan heb ik niks gezegd, maar ik ben gewend het stuur vrij dicht bij mijn buik te hebben en minder "zwevende handen" te hebben(Challenge Fujin/Furai)
Ik denk dat de algemene naam van dat schuim "open-cel-schuim" is, want de variant die normaal gebruikt wordt in ligfietsmatjes is "gesloten-cel-schuim". Dat laatste is zeg maar yoga-matjes-materiaal.Metro2002 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
In het zitkussen (geen ventisit) zit open zwart schuim maarre.. hoe heet dat? Of wat kan ik als alternatief gebruiken om het kussen wat dikker te maken?

Voor:
:strip_exif()/f/image/A597Q4wC14ZHkaiLVKvRt8xH.jpg?f=fotoalbum_large)
Na:
:strip_exif()/f/image/xxwZg2ZHeBfFSLGJDo2J3j3S.jpg?f=fotoalbum_large)
(en ja ik moet nog een nieuw buitenkabeltje voor de voorrem kopen, mantel is een beetje weggesleten, staat nog op de todo lijst)
:strip_exif()/f/image/5Z2gLua4vEeo4M4JlrCJaC4P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DopQvqECrYabBK4vL9BAEuFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Zag nog 1 ding en dat is dat de ketting een beetje gedraaid staat ter hoogte van de kettingrol, is dat normaal? Heb geprobeerd of ik het rechter kreeg door de hoek van de kettingbuizen iets aan te passen en het kettingrolletje om te draaien maar het blijft zo, heb verder nergens problemen mee en bij het voorblad en de achtercassette komt de ketting wel recht uit de kettingbuizen maar vroeg me af of dit normaal is of kwaad kan?
:strip_exif()/f/image/JP3mYQ3LSZMsF9W9ewkqQALF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 10-01-2024 19:31 ]
controleer alvast of de ketting geen 180° draai maakt in de buis (beetje typex op een schakel doen)
je zou niet de eerste zijn waarvan de ketting draait en je het niet weet.
verder wordt er normaal voor de ketting waar er kracht op komt meestal kettingwielen met tanden gebruikt.
Net direct even gedaan maar de ketting zit niet gedraaidBicky schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:36:
stuur ziet er inderdaad veel beter uit.
controleer alvast of de ketting geen 180° draai maakt in de buis (beetje typex op een schakel doen)
je zou niet de eerste zijn waarvan de ketting draait en je het niet weet.
verder wordt er normaal voor de ketting waar er kracht op komt meestal kettingwielen met tanden gebruikt.
Volgens mij is dit wieltje standaard voor de dingo, heb er hiervoor ook eentje gehad en die had exact hetzelfde loopwiel.
Heb het wieltje nu omgedraaid en nu lijkt alles beter uit te lijnen :
:strip_exif()/f/image/7gaypThSnKswN6ZrrjQgK21F.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel heb ik het vermoeden dat er nog een 0 ring ofzo in het loopwieltje zelf moet, klopt dat? hij loopt nu ook niet echt 'stroef' genoeg mee met de ketting:
:strip_exif()/f/image/wpdn3I8aWpivhqxZkqTQkJC8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Metro2002 op 10-01-2024 21:25 ]
dat de ketting wat schuin loopt kan niet zoveel kwaad, het is ook een rustpositie. kan zijn dat onder druk die mooi recht loopt.
ik zou het kettingwiel vervangen en dan ben je weer goed voor ruime tijd
Heb er voor nu een o-ring in gedaan die ik nog had liggen maar wellicht vervang ik hem inderdaad op termijn.Bicky schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:11:
lijkt mij een kettingwiel waar er vroeger tanden zullen hebben opgestaan. daar is die middenste groef voor.
dat de ketting wat schuin loopt kan niet zoveel kwaad, het is ook een rustpositie. kan zijn dat onder druk die mooi recht loopt.
ik zou het kettingwiel vervangen en dan ben je weer goed voor ruime tijd
https://t-cycle.com/products/sport-power-idler-15
of
https://icletta.com/en/products/t-cycle-chain-idler-sport
Zijn die getande beter dan gladde met een o-ring? Wat is het voordeel?
Dure grap, ik heb toevallig net deze gekocht.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
getande ketting wielen zijn voor de trekkende ketting.Metro2002 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:22:
[...]
gladde zijn voor de terugkerende ketting.
Als je trap zit er veel druk op het kettingwiel en zo ben je zeker dat het kettingwiel mooi meedraait. zo is er minder slijtage.
in de terugkerende lijn is dit niet van toepassing want daar zit er enkel de druk op van de kettingspanner en dat is minimaal.
Die terracycle wielen zijn tandwielen met een bescherming rond.
die van ligfietsshop tempelman zijn "plastiek" met een een klein tandwiel in.
ik gebruik altijd de goedkopere en die gaan gerust 20.000km mee.
en als de tanden afbreken kan je er gerust nog even mee verder rijden
Een dremel werkt ook aardig, zeker voor een buitenkabel, Voor een binnenkabel kun je eventueel op de plaats waar je gaat knippen ook de vezels een beetje vastlijmen.Metro2002 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:06:
volgende keer een fatsoenlijke kabelknipper kopen voor de versnellingskabels
Getande rollen zijn duurzamer maar ook luidruchtiger.Metro2002 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:22:
[...]
:strip_exif()/f/image/arryOckWCPKjy8VfEINQIoLE.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/d2HLvbvAO9KOtcCc08W0Qzkw.jpg?f=fotoalbum_medium)
Uiteraard met mijn vriendin even gekeken als zij op 100m afstand ging staan of mijn koplamp verblindend zou zijn, maar absoluut niet. En er zit een bluetooth afstandsbediening bij die ik op het stuur heb gemonteerd, waarmee je de 3 lichtintensiteiten kunt schakelen. Met een app kun je dat instellen en eventueel meer standen inprogrammeren. Met de andere knop op de AB schakel je grootlicht in, wat echt een bijna komische ervaring is. Het is net alsof je in de auto zit, zoveel licht valt er op straat en in de verte.
Maar er is ook een nadeel: deze lamp is voor montage onder een stuur, waardoor ik een ingewikkelde gopro-mount constructie voorop heb moeten bouwen, zodat hij aan de onderkant te monteren is. Ik heb inmiddels een beugeltje ge3D-print, waarmee ik hem op de normale positie in de fiets kan monteren. Ik twijfel alleen of een PLA-print sterk genoeg is om de klappen die je meekrijgt onderweg op te vangen. De lamp weegt immers dankzij een grote glazen lens vooraan en een Li-ion accupakket achteraan 150g. Uiteindelijk wil ik een zwart geanodiseerd aluminium beugeltje laten maken, maar eerst even passen met de 3D-print. Als die beugel afbreekt, vliegt de lamp via de voetgaten onder de fiets, vrees ik
/f/image/BCyFe7KjJ7lr3JPbkjEg2crA.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 26% gewijzigd door Grrrrrene op 13-02-2024 08:47 ]
Kan je die ook aan een externe voeding aansluiten en gebruiken?
Want met interne batterij vind ik nooit interessant. Liever alles op 1 grote centrale batterij die je dan kan monitoren.
Ooit als tip gehad: koeienmatrassen, die in ligboxstallen gebuikt worden. Ik snap helemaal dat die wat gewicht kunnen hebben zonder door te liggen. De man kwam er speciaal voor naar ons toe, hij had van alles geprobeerd omdat het maar niet lekker lag. En nee, hij woog geen 150 kg.Metro2002 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
Ik moet wel echt heel snel wat aan het zitkussen doen, hij is nu veel te dun dus mijn schouders hangen de hele tijd op de harde schaal wat zorgt voor pijnlijke schouderbladen.
Verder fietst de fiets nu wel echt perfect, alles doet het goed en alles loopt soepel, zoals het moet dus. Toch altijd fijn als je eer van je werk hebt want stiekem moest er toch nog best een hoop aan de fiets gebeuren maarja, ik heb er ook niet echt de hoofdprijs voor betaald.
Edit: Heb bij de bouwmarkt van dat grijze noppen schuimmat gekocht wat normaal voor geluidsisolatie dient. Op maat geknipt en dat onder de bestaande zwarte schuimmat erbij geschoven (zodat er nog wat ventilatie overblijft op mijn rug) en met de noppen naar boven (wederom: voor de ventilatie)
Het is nu een flink dik en comfortabel matje geworden, zo'n 2,5 keer zo dik als voorheen, dat zwarte schuim wat erin zat was echt behoorlijk dun. Nu een lekker zacht matras
Heb ook de zitschaal op zijn meest liggende positie gelegd (stond ie al bijna maar nu helemaal), heb nu het idee dat alles nog net wat beter ondersteund wordt en er minder drukpunten zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 15-06-2024 14:14 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Afgelopen vrijdag vrijdag is het echter afgebroken en nu kan ik niet meer op mijn ligfiets fietsen.
:strip_exif()/f/image/pyUpS7Vg7Ynd51FvxFHEGX7R.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens een fietsenmaker van Abeona zou het erg duur worden om er weer een derailleur aan te lassen, en is het beter een nieuwe fiets te kopen of en vervangende achtervork te zoeken. Ik zit nog met een hoop vragen:
Zou dat ook een achtervork kunnen zijn waar de derailleur niet direct op vastgeschroefd wordt, maar via een pad?
Heeft iemand hier toevallig een achtervork over?
Heeft iemand ervaring met M-Gineering of een ander bedrijf dat derailleurogen kan/wil maken?
Zou een naafversnelling een optie zijn?
Moet ik bang zijn uit een NS-trein gezet te worden gezet als ik mijn ligfiets erin meeneem?
De NS-regels voor fietsen (ook voor vouwfietsen) zijn recent (ik meen per 1 juli 2024) gewijzigd.arnold_m schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:05:
Moet ik bang zijn uit een NS-trein gezet te worden gezet als ik mijn ligfiets erin meeneem?
Quote uit de nieuwe regels:
Of je bang moet zijn om uit de trein gezet te worden kan ik je niet vertellen. Het zal van de individuele conducteur afhangen lijkt me. Ik ben afgelopen maand al een overijverige tegengekomen die me in een nagenoeg lege trein opdracht gaf om stuur en zadel van mijn reeds opgevouwen vouwfiets nog verder in te klappen.Tandems en ligfietsen zijn alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor reizigers met een beperking.
En dan maakt de ophanging ook niet meer uit. Zolang de vork maar past op het frame kun je kiezen wat je wilt. Veranderen naar naafversnellingen is dan ook een optie. Maar dan heb je wel een nieuw wiel nodig. Of je huidige moet herspaakt worden met een nieuwe hub.
Helaas heb ik geen reserve vork voor je. Ik heb wel nog een driewieler, een HP Gekko 26, die ik wil verkopen. 😉
Als ik de fiets zo zie, dan wordt het gewoon tijd dat je deze fiets een pensioen gunt. Ik zou 'm niet meer laten repareren. De koster daarvan wegen niet langer op tegen wat je ervoor terugkrijgt als je het moet laten doen.arnold_m schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:05:
In augustus 2022 is het derailleuroog van mijn M5 2026 vervangen door een moertje (zie arnold_m in "Het Ligfietstopic - Deel 3").
Afgelopen vrijdag vrijdag is het echter afgebroken en nu kan ik niet meer op mijn ligfiets fietsen.
[Afbeelding]
Volgens een fietsenmaker van Abeona zou het erg duur worden om er weer een derailleur aan te lassen, en is het beter een nieuwe fiets te kopen of en vervangende achtervork te zoeken. Ik zit nog met een hoop vragen:
Zou dat ook een achtervork kunnen zijn waar de derailleur niet direct op vastgeschroefd wordt, maar via een pad?
Heeft iemand hier toevallig een achtervork over?
Heeft iemand ervaring met M-Gineering of een ander bedrijf dat derailleurogen kan/wil maken?
Zou een naafversnelling een optie zijn?
Koop gewoon een 2dehands exemplaar. De markt ligt op z'n reet en voor weinig geld koop je heel veel moois terug waar je weer jaren mee vooruit kan. Strak in de lak, mooier en nieuwer modelletje. Of gewoon eenzelfde fiets weer.
Met m-gineering zelf geen ervaring, maar met wat ik lees op zn website en op het web kan ik niets anders dan concluderen dan dat er echt geen twijfel hoeft te bestaan over zn kennis en kunde.
Wat betreft treinen en de ligfiets. Je ligfiets mag niet meer mee in de trein volgende algemene voorwaarden.
In de praktijk echter heb ik in de afgelopen jaren enkele tientallen keren met de ligfiets in de trein gezeten en er is nog nooit moeilijk over gedaan. Slechts 1x is er naar mn fietstreinkaartje gevraagd en 1x ben ik door een overijverige conducteur geweigerd omdat ie niet opvouwbaar was en het is in de spits was.
Per juli zijn geloof ik de voorwaarden veranderd en mogen ze niet meer mee. Daarna heb ik nog 3 reizen gemaakt en 1x buiten de trein werd ik er door de conducteur op gewezen dat die diets mogelijk niet mee zou mogen met het verzoek om dat even na te kijken. Dat was meer ter waarschuwing van 'denk eraan, je zou door mn collega's geweigerd kunnen worden in de trein', want de conductrice zelf gaf aan dat het voor haar geen probleem was.
Al met al, wat betreft je fiets in de trein zou ik 'm gewoon lekker meenemen. Desnoods wijs je op de afgebroken nok en dat je echt niet verder kan fietsen ermee maar toch naar huis moet.
https://www.marktplaats.n...n/m2154670841-m5-ligfiets