Grrrrrene schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:33:
Maar is dat nou een bewuste keuze? Toen ik bij VM was zeiden ze ook dat er niet meer vraag is dan dit, maar als je dan een levertijd van > 1 jaar hebt en het loont om je fiets 2e hands voor meer dan de nieuwprijs te verkopen zodra je (goedkopere!) nieuwe geleverd wordt, is die vraag om opschaling er toch wel degelijk?
Mensen die het besluit eenmaal genomen hebben om velomobiel te gaan rijden willen vaak niet wachten, of in ieder geval geen jaar. Daar komt een deel van de sterke tweedehandsmarkt vandaan. Dat is per direct opgelost als er meer aanbod is; tweedehands velomobielen zakken dan in prijs omdat je er makkelijk één kan vinden.
Wat betreft de vraag: dat is een beetje dubbel. Ik heb al eens vaker kritiek geuit op hun verkooptactieken, en niet alleen die van hun, maar van alle ligfietshandelaren. Vraag is er nooit zomaar, die moet je eerst creëren en daarna voeden. Lijkt niet zo, maar ik kan het onderbouwen:
Je kan het mooi vergelijken met elektrische fietsen. Die worden gruwelijk hard gepushed, zelfs met reclames op scholen. Je ziet ze dus ook veel, zelfs onder de billen van scholieren die anders gewoon op eigen kracht naar school zouden gaan en daarmee conditie zouden opbouwen.
Waar zijn de speed pedelecs? In verhouding zijn die heel erg zeldzaam, tot zo'n 300 per 100.000 inwoners in de drukst be-speedpedelecte gebieden. Hoewel het zeker ook nadelen heeft is een speed pedelec een superalternatief voor een bromscooter; iets meer vrijheden m.b.t. fietspaden, toch wat beweging, en goedkoop te rijden. Er zijn ook geen bakfietsen met 45 km/h motor, gek he?
Het wordt iets minder gek als je hier kijkt:
https://pon.com/en/activities/bikes/
Pon
Automotive is eigenaar van o.a. Cervélo, Focus, Gazelle, Union, Urban Arrow én FietsNed.
Ze zijn daarnaast één van de twee grote spelers in Nederland op het gebied van onderdelen, 60% van de markt. Grof gezegd: Zonder Pon kom je niet aan kettingen, cassettes, cranks etc. etc. etc. Als je die onderdelen wil verkopen zitten er als ik me niet vergis zelfs quota op het aantal fietsen dat je moet verkopen. Je moet sowieso een fulltime fietsenwinkel (met winkellocatie ja) hebben, anders krijg je niks geleverd.
Speed pedelecs snoepen direct in de markt voor tweede en derde auto's binnen een gezin, zeker als het 45 km/h kan én er een grote bak vooraan zit. Pon is er dus niet bij gebaat om die even hard de markt in te drukken, en ondanks dat er door allerlei enthousiastelingen (mezelf incluis) keihard voor "gelobbied" wordt groeit het dus niet snel.
Terug naar de kern. Op het moment dat je gaat proberen velomobielen bekender te krijgen bij een groter publiek loop je tegen een fikse stabel problemen aan:
- goede marketing is knetterduur, je bent zo door €200.000 heen. Krijg je er 200 extra verkopen voor terug (a €8000, dan kost de marketing je nog steeds €1000 per fiets);
- meer vraag gecreëerd? Dan moet je dus produceren. Maar waar? De huidige fabriek zit met ~500 fietsen per jaar aardig tegen z'n max. Ook daar is dus een forse investering en/of professionalisering vereist;
- verkochte fietsen moeten afgeleverd en onderhouden worden. Kan niet overal, en "normale" klanten zijn vermoedelijk minder begripvol dan wij rare gepassioneerde ligfietsers;
- Als ik bij ICB in de orderlijst kijk gok ik dat ze zo'n €700-800K per jaar omzetten. Bij velomobiel.nl kan ik het even niet zien (site is down), maar denk dat ze ruim boven het miljoen zitten. Er zal vast wel geld zijn om te investeren, maar komt dat er nog uit? Alle huidige eigenaars van de bedrijven in Dronten zijn 50+, ze gaan ongetwijfeld een prima pensioen tegemoet. Tenzij ze dat pensioen verstoken aan honger naar groei
- Er is nu al weleens commentaar op velomobielen, maar ze zijn heel zeldzaam. Wat als de regelgeving zo verandert dat ze niet meer legaal zijn? Met elektrische velomobielen is dat per slot van rekening al gebeurd (d.m.v. de voertuigcategorie, Europees bepaald).
- Laatste risico: Wat als zo'n grote fietsenboer het niet leuk vindt dat mensen velomobielen door de strot geduwd krijgen, en de concurrentiestrijd aanknoopt (op wat voor manier dan ook)? Ook al draait een velomobieltoko 5 miljoen omzet, die pukkel is door Pon zo uitgeknepen...
Kort samengevat: Ik denk dat het voor hun de moeite niet waard is om een poging te doen. Voor ons is het een kwestie van hopen dat iemand anders het lef, de knowhow en de centen wel heeft.
PS: Zo onbekend als ze zijn... er zijn wel degelijk speed pedelec bakfietsen: Riese Müller maakt de Load 60 en Load 75 in een HS-uitvoering (High speed)
Klikkerdeklik. Gezien de motor die eronder hangt betwijfel ik wel dat je onder alle omstandigheden de 45 km/h kan halen.
Ga toch fietsen.