• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:15

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bacchus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Met dat uitgangspunt reken je de auto ook wel erg voordelig. Als je met dezelfde logica naar een fiets kijkt, tel je alleen de extra boterhammen-met-pindakaas die je eet als kosten.

Door jezelf minder afhankelijk te maken van je auto, kun je ook je autobezit uiteindelijk ter discussie stellen, wat je potentieel een hoop geld oplevert. Een auto kun je ook lenen, delen of huren, bijvoorbeeld.
Natuurlijk, alleen wordt de auto voor meer gebruikt dan mijn woon-werkverkeer. Mijn vrouw moet voor haar werk regelmatig een hoop spullen verslepen, en de schoonfamilie woont 100+ km verderop.
Gelukkig staat sinds het Covid-gebeuren de auto steeds vaker stil, en mijn intentie is absoluut om ervoor te zorgen dat ík hem minder hoef te gebruiken.

Overigens hebben we het thuis vaker gehad over autobezit :Y maar met name het werkgedeelte is daar een belangrijke factor in.

Het is goed om daar kritisch over te zijn, zeker, daarom vind ik óók het financiële plaatje belangrijk.
En ja, dat plaatje is kort door de bocht. Een auto heeft onderhoud nodig, een fiets ook, het kost meer calorieën, maar mogelijk juist weer minder gezondheidsgerelateerde kosten in de toekomst.
Een hoop hiervan is nattevingerwerk. Het kale financiële plaatje is dat een stuk minder, en daarom kan ik die zo expliciet neerzetten.

Milieuvriendelijkheid is natuurlijk ook nog een ding. Als ik dat niet belangrijk vond had ik een scooter of motor gekocht.

EDIT: even wat meer concreet: morgen ga ik op de e-bike naar het werk. Voor de beleving, de route verkennen op geschiktheid voor een velomobiel, om een indicatie te krijgen hoe lang dat nou in de praktijk duurt, etc.
Ben heel benieuwd, aangezien het vooral lange stukken trappen is en ik eerder vooral stadsverkeer moest rijden. Dat zal zeker een positieve uitwerking hebben op de reistijd en beleving :Y

Ik denk wel dat ik mijn opties heb beperkt tot velomobiel, speed-pedelec of e-scooter. En dat betekent dat de ligfiets die ik op de kop heb getikt ook wel weer mag gaan vertrekken op redelijk korte termijn.

[Voor 16% gewijzigd door Pathogen op 02-08-2021 11:31]

• kakanox
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 20:04
Pathogen schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:43:
Overdekt lijkt mij erg prettig, zodat je echt een jaarrond bruikbaar vehikel hebt. Met 3 wielen is zelfs een beetje gladheid geen verschrikkelijk groot probleem.
Met gladheid kan je het beste heel voorzichtig rijden met een velomobiel (en/of winterbanden/spijkerbanden monteren). Over de voorwielen glijden is vaak met pompend remmen en sturen nog wel op te lossen voor je het eerste het beste obstakel terecht komt, maar als een velomobiel flink dwars gaat en je krijgt weer grip, kan het ding wel degelijk omver.
Ook de zogenaamde "rumble strips" en andere soorten extreem "hobbelig" wegdek kunnen soms een uitdaging zijn (geldt overigens ook voor andere fietsen):

De oranje QuattroVelo (ja, vierwieler!) wil best kwispelen op die stukgereden kinderkopjes. Zo snel mogelijke demper(s) lossen dat zo veel mogelijk op, het komt nl. simpelweg doordat de achterwielen gaan stuiteren en daardoor grip verliezen.
De andere twee voornaamste kandidaten zijn inderdaad speed pedelecs (makkelijker te stallen, veel meer standaardonderdelen bruikbaar, alleen wel een rechtopfiets op 2 wielen) en een 45km e-scooter (die gaat alleen natuurlijk niks aan mijn conditie doen).
Een scooter komt er hier echt niet in; een speed pedelec misschien als aanvulling (voor bij mooi weer). Je vriest je de ballen uit je broek in de winter :)
De grap is dat alledrie de opties eigenlijk wel te doen zijn met een redelijk budget. Qua velomobiles heb ik de indruk dat tweedehands modellen vaak prima onderhouden zijn, omdat ze vaak door liefhebbers worden gebruikt. Dan is een gebruikte velomobiel ook meteen een prima optie.
Niet altijd zo hoor, goed kijken is zeker nog de moeite! Vaak is het best okee, maar soms tref je ook een opgelapt stuk ellende..
Een tweedehands (e-)scooter daarentegen is veel vaker een "ragmobiel" geweest, dus dan is nieuw of bijna-nieuw wel echt de beste optie.

Voor grofweg €2500-3000 moet het absoluut mogelijk zijn iets moois te vinden in één van die categorieën :)
Zeker. Mijn eerste zat ook in die prijsklasse. Mooiste is nog dat ik er geen verlies op gemaakt heb; ze zijn erg waardevast.

Ga toch fietsen.

• kakanox
Pathogen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:53:
Natuurlijk, alleen wordt de auto voor meer gebruikt dan mijn woon-werkverkeer. Mijn vrouw moet voor haar werk regelmatig een hoop spullen verslepen, en de schoonfamilie woont 100+ km verderop.
Gelukkig staat sinds het Covid-gebeuren de auto steeds vaker stil, en mijn intentie is absoluut om ervoor te zorgen dat ík hem minder hoef te gebruiken.
Dan reken je 'm met alleen de brandstofkosten nog steeds nogal rijk. Ik heb tegenwoordig een oud bakkie (bewuste keuze; ik gebruik 'm zelden, maar wil wel zonder gedoe midden in de nacht weg kunnen als het moet), De kosten van het onderhoud gaan echter wel duidelijk omhoog wanneer ik 'm meer ga gebruiken. Daarnaast eet ik wel steviger doordat ik regelmatig fiets, maar de uren sport die ik anders in m'n vrije tijd zou moeten besteden om gezond (en aantrekkelijk O-) ) te blijven heb ik nu "vrij". De velomobiel bespaart me dus een berg tijd, zelfs als ik een woon-werkrit van 85 km doe (retourtje 4-4,5 uur ipv gemiddeld 3).
Pathogen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:53:
EDIT: even wat meer concreet: morgen ga ik op de e-bike naar het werk. Voor de beleving, de route verkennen op geschiktheid voor een velomobiel, om een indicatie te krijgen hoe lang dat nou in de praktijk duurt, etc.
Ben heel benieuwd, aangezien het vooral lange stukken trappen is en ik eerder vooral stadsverkeer moest rijden. Dat zal zeker een positieve uitwerking hebben op de reistijd en beleving :Y
Zet die E-bike dan maar op standje haas >:) Eerder vanavond nog even een retourtje Alphen a/d Rijn
- R'Dam gereden met de velomobiel. Toegegeven, het tempo zat er goed in, maar dat gaat dus gewoon in 59 minuten. Denk niet dat ik het veel sneller kan met de auto 8)
Pathogen schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:53:Ik denk wel dat ik mijn opties heb beperkt tot velomobiel, speed-pedelec of e-scooter. En dat betekent dat de ligfiets die ik op de kop heb getikt ook wel weer mag gaan vertrekken op redelijk korte termijn.
20/20, toch? Misschien weet ik daar dan wel weer iemand voor :)

Ga toch fietsen.

• kakanox
Bacchus schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:37:
Verder wil deze fiets ook vooral rechtdoor en als het even kan hàrd.
De CHR is voorlopig de norm. :)
Hier reageer ik toch nog even op: Ik heb een snelle velomobiel en kan ook best wel wat vermogen neerleggen als het moet.
Nog niet zo heel lang geleden reed ik op een lange woon-werkrit langs een kanaal, met wat slechter wegdek. De rolweerstand loopt dan wat op, dus de snelheid wat terug: 50-55 km/h was net-aan verantwoord kruisen en qua vermogen ook goed te doen.

Ik keek in m'n spiegel en zag... een ligfiets. Toen ik op het latere brede stuk versnelde naar tegen de 60 werd het gat iets groter, maar hij volgde heel behoorlijk. Eerstvolgende kruising even kort een praatje gemaakt: het was een sterke rijder op een M5 CHR 28/28 met een (zelfgemaakte?) aerodynamische staartpunt. Hij moest meer vermogen trappen voor dat tempo dan ik, maar ik was verbaasd over hoe weinig het scheelde.

Een CHR is echt idioot snel. :9

Ga toch fietsen.

• kakanox
Nathilion schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:19:
Ik oefen dus nog steeds te veel druk uit op het pedaal. Ik heb de plaatjes al zo ver mogelijk naar onderen geschoven om de druk naar een betere plek van mijn voet te schuiven ('achterkant' van de voorvoet nu) maar het mag nog niet veel baat hebben. Zijn er hier meer ligfietsers die ervaring hebben met de voeten vast klikken? Of mensen die tips hebben om het langer vol te kunnen houden?
Het is de moeite om eens naar een bikefitter te gaan (ik heb goede ervaringen met databikefit.nl). Niet omdat die nou zoveel verstand hebben van ligfietsen, maar vooral omdat ze de plaatjes goed onder je voeten kunnen zetten.

Verder was het voor mij ook een stukje gewenning. Inmiddels rijd ik probleemloos 8 uur aan een stuk of meer.

[Voor 2% gewijzigd door kakanox op 03-08-2021 02:10. Reden: bikefitter toegevoegd]

Ga toch fietsen.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:09
kakanox schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 02:04:
[...]
Nog niet zo heel lang geleden reed ik op een lange woon-werkrit langs een kanaal, met wat slechter wegdek. De rolweerstand loopt dan wat op, dus de snelheid wat terug: 50-55 km/h was net-aan verantwoord kruisen en qua vermogen ook goed te doen.

Ik keek in m'n spiegel en zag... een ligfiets. Toen ik op het latere brede stuk versnelde naar tegen de 60 werd het gat iets groter, maar hij volgde heel behoorlijk. Eerstvolgende kruising even kort een praatje gemaakt: het was een sterke rijder op een M5 CHR 28/28 met een (zelfgemaakte?) aerodynamische staartpunt. Hij moest meer vermogen trappen voor dat tempo dan ik, maar ik was verbaasd over hoe weinig het scheelde.

Een CHR is echt idioot snel. :9
Pas op hè.. Straks ga ik niets anders meer proefrijden en vraag ik Bram gewoon ineens een CHR voor me te bouwen.. :D

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Volgens een random Marktplaats reactie is mijn 20/20 een 50/50 Flevobike :) Google lijkt het daar wel mee eens te zijn.
Vanochtend ben ik dus zoals gezegd met de e-bike gegaan, standje haas idd :P dat kreng ondersteunt me gelukkig wel tot een kruissnelheid van ongeveer 30km/h.
Wat een héérlijk fietsweer! Net fris genoeg om niet echt bezweet aan te komen ook :Y over de route ben ik nog niet helemaal tevreden, dat kan beter, maar 51 minuten is voor een eerste keer echt een prima tijd.
Ik ben wel erg blij met de elektrische ondersteuning, als ik velo ga rijden zal ik dat wel missen (tenzij dat er ook inkomt natuurlijk) dus de opties e-scooter of pedelec klinken wel weer aantrekkelijk.

Mwah, ben er nog niet uit. Maar ik ben wél uitstootloos op het werk :P

[Voor 46% gewijzigd door Pathogen op 03-08-2021 10:07]

• Bacchus
Pathogen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:50:
Ik ben wel erg blij met de elektrische ondersteuning, als ik velo ga rijden zal ik dat wel missen (tenzij dat er ook inkomt natuurlijk) dus de opties e-scooter of pedelec klinken wel weer aantrekkelijk.
Die snap ik niet. Een ebike ondersteunt boven 27 km/u niet meer, een velomobiel is bij 27 km/u amper op gang. En de 45 km/u limiet van een speed pedelec is hard werken.

• Nathilion
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:44
@Pathogen En het grootste nadeel van een speed pedelec: het gele nummerbord. Je moet dan op de weg tussen voertuigen gaan fietsen die tientallen tot honderden malen zwaarder zijn dan jij en ook nog eens stukken sneller.

Een velomobiel gaat net zo hard maar heeft geen kenteken en geldt gewoon als een fiets. Je mag dus wel lekker veilig op het fietspad en hoeft je alleen maar aan de algemene snelheidslimieten te houden. Ja ook fietsers mogen niet harder dan 30 in een 30 zone. :) (Of stapvoets in een woonwijk).

@kakanox Ik was al wat onderzoek aan het doen om mijn zithouding te verbeteren en afgelopen zaterdag had ik dit bekeken voor een korte tocht (9km enkele reis) naar de priklocatie. Ik merkte toen op dat mijn benen nog eigenlijk behoorlijk krom stonden. En dus eigenlijk ook permanent druk uitoefenden op de trappers.

Ik had nog zat speling in de ketting en had de trappers wat verder van de stoel afgezet. Mijn benen zijn nu net niet helemaal gestrekt op het verste punt in de rotatie. Ik merkte meteen een verlichting op in mijn voeten. Ik moet nog een veel langere tocht maken, maar deze aanpassing lijkt tot nog toe veelbelovend.

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
Nathilion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:31:
@PathogenJe mag dus wel lekker veilig op het fietspad en hoeft je alleen maar aan de algemene snelheidslimieten te houden. Ja ook fietsers mogen niet harder dan 30 in een 30 zone. :) (Of stapvoets in een woonwijk).
Maximum snelheden gelden zover ik weet alleen voor motorvoertuigen (rvv1990)?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:39
MerijnB schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Maximum snelheden gelden zover ik weet alleen voor motorvoertuigen (rvv1990)?
Volgens mij niet hoor.

Wel dus, maar meende wel eens gelezen te hebben dat mensen beboet werden

[Voor 14% gewijzigd door Catch22 op 03-08-2021 12:27]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• MerijnB
  • Nu online
Catch22 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Volgens mij niet hoor.

Wel dus, maar meende wel eens gelezen te hebben dat mensen beboet werden
Ik ben wel benieuwd op basis waarvan dan.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:39
MerijnB schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Ik ben wel benieuwd op basis waarvan dan.
Je kan als fietser ook wel beboet worden voor gevaarlijk gedrag toch? Denk dat je als agent wel hard kan maken dat met 40 over een erf gevaarlijk is.

https://www.gelderlander....jk-rijgedrag-br~afa4e192/
De combinatie van de snelheid van de fietser, zijn inhaalmanoeuvres en de aanwezigheid van het overige verkeer leverde volgens de politie een gevaarlijke situatie op. Daarom is de wielrenner staande gehouden en is een proces-verbaal opgemaakt op basis van artikel 5 van de wegenverkeerswet.
Maar dit lijkt mij dan niet te kloppen
,,De wielrenner heeft zich net als andere weggebruikers te houden aan de maximumsnelheid’’, verduidelijkt de politie. De Kerklaan ligt binnen de bebouwde kom en hier is 30 kilometer per uur toegestaan.

[Voor 56% gewijzigd door Catch22 op 03-08-2021 12:35]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Nathilion
De verkeerswet spreekt specifiek over iedereen die zich in het verkeer begeeft. (H2, wegenverkeerswet) Dat geldt dus voor zowel gemotoriseerde, als niet gemotoriseerde voertuigen, maar ook voetgangers. Fietsen vallen doorgaans in de ongemotoriseerde categorie, met uitzondering van de speed-pedelec die nu als brommer wordt gezien.

Dus ook fietsers mogen niet harder dan de maximumsnelheidslimiet. Nou is dat buiten de bebouwde kom doorgaans geen probleem. Je zit of in een 60 zone of harder dan dat. Een fietspad is onderdeel van de weg, dus als dat een N-weg is waar je 80 mag, dan mag jij ook daar max 80 op het fietspad in je velomobiel. Brommers (speed-pedelecs) natuurlijk niet, die zijn bij wet gelimiteerd op 45.

Binnen de bebouwde kom wordt het wat lastiger. Eigenlijk zou iedere fiets voorzien moeten zijn van een snelheidsmeter. Maar aangezien dit niet verplicht is kan een agent je er ook lastig op aanspreken. "Meneer u ging 35 en mag hier maar 30!" Heb je wel een snelheidsmeter dan heb je geen excuus meer. :)

Daarnaast is er natuurlijk nog de algemene verplichting dat je niet anderen in gevaar brengt. Als jij 50 scheurt in de bebouwde kom dan kan je zeker staande worden gehouden voor gevaarlijk rijgedrag.

• MerijnB
  • Nu online
Nathilion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:40:
De verkeerswet spreekt specifiek over iedereen die zich in het verkeer begeeft. (H2, wegenverkeerswet) Dat geldt dus voor zowel gemotoriseerde, als niet gemotoriseerde voertuigen, maar ook voetgangers. Fietsen vallen doorgaans in de ongemotoriseerde categorie, met uitzondering van de speed-pedelec die nu als brommer wordt gezien.
Ik moest hieraan denken (ondertussen wel wat ouder natuurlijk). Vanaf ongeveer 3:10 specifiek over snelheid.

• Bacchus
Dus ook fietsers mogen niet harder dan de maximumsnelheidslimiet. Nou is dat buiten de bebouwde kom doorgaans geen probleem. Je zit of in een 60 zone of harder dan dat. Een fietspad is onderdeel van de weg, dus als dat een N-weg is waar je 80 mag, dan mag jij ook daar max 80 op het fietspad in je velomobiel.
Aangegeven snelheidslimieten gelden per wegvak, dus een bord ㉏ bij de hoofdrijbaan geldt niet voor een vrijliggend fietspad maar een fietser moet zich wel houden aan een ㉍ langs een (typische) enkele, gedeelde rijbaan. Tot de volgende kruising natuurlijk, want dat is het einde van het wegvak. Zones zijn m.i. wat twijfelachtig maar zou ik hier ook onder scharen. Die zone-borden heb ik namelijk nog nooit langs fietspaden gezien en hoe moet je dan redelijkerwijs weten dat je er een binnenrijdt?
De algemene snelheidslimieten "50 binnen bebouwde kom" en "80 buiten de bebouwde kom" gelden alleen voor motorrijtuigen en dus niet voor fietsers.
Daarnaast is er natuurlijk nog de algemene verplichting dat je niet anderen in gevaar brengt. Als jij 50 scheurt in de bebouwde kom dan kan je zeker staande worden gehouden voor gevaarlijk rijgedrag.
Eigenlijk is dit het enige waar je echt bang voor moet zijn qua snelheid. Met een beetje GBV (schijnt bij sommigen, stedelingen wellicht ;), weleens te ontbreken helaas) kun je dat aardig inschatten.

• Nathilion
Mooi filmpje! Vond het alleen een beetje vreemd dat die agent zei dat de maximumsnelheid niet voor fietsers geldt. Zoals ik artikel 5 in de verkeerswet lees staat er toch duidelijk dat de maximum van toepassing is op alle verkeersdeelnemers.

Maar dan lees ik het regelement over verkeersregels en -tekens (specifiek artikelen 19 en 20) en dan staat er weer niks over speciaals over de fiets. Omdat er niks specifieks over de fiets staat lijkt me dat de algemene regel weer van toepassing is.

Hebben we een verkeersadvocaat hier op Tweakers? :)

• Nathilion
Oh, ik kwam nog een leuk artikel tegen in de verkeersregels: 35.
Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
Dus eigenlijk is mijn Gekko FX illegaal voor gebruik in Nederland. Die heeft namelijk maar één licht vooraan.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bacchus schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Die snap ik niet. Een ebike ondersteunt boven 27 km/u niet meer, een velomobiel is bij 27 km/u amper op gang. En de 45 km/u limiet van een speed pedelec is hard werken.
Officieel niet, nee, maar zoals het leeuwendeel van de brommertjes opgevoerd rondrijdt is ook een groot deel van de e-bikes simpel te ontgrenzen. De ondersteuning van deze boodschappenmobiel houdt in de praktijk wel op bij een 30km/u maar de limiet staat ingesteld op 35.
@Pathogen En het grootste nadeel van een speed pedelec: het gele nummerbord. Je moet dan op de weg tussen voertuigen gaan fietsen die tientallen tot honderden malen zwaarder zijn dan jij en ook nog eens stukken sneller.

Een velomobiel gaat net zo hard maar heeft geen kenteken en geldt gewoon als een fiets. Je mag dus wel lekker veilig op het fietspad en hoeft je alleen maar aan de algemene snelheidslimieten te houden. Ja ook fietsers mogen niet harder dan 30 in een 30 zone. :) (Of stapvoets in een woonwijk).
Ik vraag me af of ik dat nadeel ooit ga ervaren op mijn woon-werkroute. Vlaardingen-Noord naar Zoetermeer is een verádeming ten opzichte van Vlaardingen-Noord naar Rotterdam-Centrum. Ik rijd misschien 10% door bebouwde kom. Heerlijk!

Anyway, geen overhaaste beslissingen. Straks lekker 2 weken vakantie om na te denken over dit mobiliteitsvraagstuk. De scooter is eigenlijk wel afgevallen, want de beweging is gewoon errug lekker. Scooteren zou me nog steeds niks helpen in stressvermindering :Y

Over verkeersregels: ooit ben ik staande gehouden voor een blaastest, op de fiets :P Needless to say, die test was hard nodig, en ik kreeg toen ook te horen dat ik mijn rijbewijs kwijt was geweest als ik er één had gehad.

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
Pathogen schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:58:
[...]

Over verkeersregels: ooit ben ik staande gehouden voor een blaastest, op de fiets :P Needless to say, die test was hard nodig, en ik kreeg toen ook te horen dat ik mijn rijbewijs kwijt was geweest als ik er één had gehad.
Ze mogen hem niet innemen want je bestuurde geen voertuig, maar ze kunnen je wel een rijontzegging voor x aantal uur opleggen. Maar de agenten gebruiken het wel graag als 'waarschuwing'. ;)

PVOutput

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

GermanPivo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:06:
[...]

Ze mogen hem niet innemen want je bestuurde geen voertuig, maar ze kunnen je wel een rijontzegging voor x aantal uur opleggen. Maar de agenten gebruiken het wel graag als 'waarschuwing'. ;)
Ik had ze grooooot gelijk gegeven als ik met de auto was iig!

• djwice
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Dus ook fietsers mogen niet harder dan de maximumsnelheidslimiet.
In dit stuk van de wet staat voor wie welke maximumsnelheid is bepaald:
https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01

Kort samengevat: er zijn alleen voor bestuurders met (gedeeltelijk) gemotoriseerde aandrijving snelheidslimieten vast gesteld.

Als je kijkt in de wet welke voertuigen een snelheidsmeter moet hebben, valt een fiets daar niet onder. Zonder een verplicht meetinstrument kan de fietser niet valideren met welke snelheid voortbewogen wordt. Daardoor kan de wet geen absolute eisen stellen aan de snelheid van een fietser.
Ik kan me indenken dat relative eisen zoals 'stapvoets' in een woonerf wel kunnen gelden voor alle weggebruikers: ook de wandelaars (niet rennen) ;)

Welk deel van de weg je mag gebruiken hangt ook af van de breedte én het aantal wielen van je fiets:
Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die ... breder zijn dan 0,75 meter ... mogen de rijbaan gebruiken.
Bron https://wetten.overheid.n...z=2021-07-01&g=2021-07-01 (RVV artikel 5 lid 4).

Ontwerpers van velomobilen en de zeilfiets (Whike) hebben daarmee rekening gehouden tijdens het ontwerp.

Oh en ja.. het is een enorme kick als je een bocht om komt en je in een seconde of 2 ineens 20km/h sneller rijdt ... door de wind die in je zeil komt. Never under estimate the power of nature.

[Voor 67% gewijzigd door djwice op 03-08-2021 19:55]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• djwice
  • Niet online
Nathilion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:57:
Oh, ik kwam nog een leuk artikel tegen in de verkeersregels: 35.

[...]

Dus eigenlijk is mijn Gekko FX illegaal voor gebruik in Nederland. Die heeft namelijk maar één licht vooraan.
Het is net hoe je het uitlegt. Hoeveel led lichtjes heb je in de behuizing en zitten er links en rechts even veel?

Mijn ervaring met m'n Whike is dat het 's-avonds en 's-nachts echt helpt voor het overig verkeer als je duidelijk maakt met verlichting hoe breed je bent, zeker als je fiets breder is dan 75cm.

[Voor 3% gewijzigd door djwice op 03-08-2021 20:03]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• djwice
  • Niet online
Bacchus schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Wat ik zie bij de 'goede' fietsen het volgende doen:
* Ondersteuning is een % van de input, dit percentage is instelbaar.
* Alle energie die jou tot 25km/h brengt blijft ondersteunt, de extra energie die je er in stopt wordt niet ondersteund.

En zo voldoe je aan de wet dat er geen ondersteuning is boven de 25km/h.

Zo ben je af van het aan/uit gedoe op de 25km/h waardoor de meeste fietsers dan ineens % terug vallen, en dus ondersteuning weer aan, dan weer uit etc.

Minder goede fietsen doen dat aan/uit gedoe rond 27 of 30km/h, en hebben soms niet een % ondersteuning maar een n km/h versnelling: hij knalt er in bij een stoplicht op groen.
Dan heb je nog de knutselaar, nu ook met skateboards en hoverboards :
* een gashendel al dan niet draadloos.
* extra cellen in de batterij, dus hoger voltage, dus meer snelheid
* gewoon chiptune: vaak met smartphone (Google Now) via stem aan en uit te zetten: grens er af.

[bij scooters zie je dat sommige snorfietsen - 25km/h - ook een 45km/h versie hebben, waarbij alleen de chip een andere setting heeft, deze wordt vaak ge-mod en halen dan ook soms zelfs 80km/h alleen met een chiptune, levensgevaarlijk natuurlijk]

[Voor 34% gewijzigd door djwice op 03-08-2021 20:28]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oef, zo wit met groen vind ik hem niet erg opvallend... Persoonlijk zou ik toch een andere kleurkeuze hebben gemaakt :)
Wel erg verhelderend om eens een beetje coverage "voor de leek" te zien. Als geïnteresseerde verstoken van enige ervaring vond ik dit erg interessant.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:35
Ik had er een Milka-koe van gemaakt :-)

FIP Radio | M’n fiets is designer

• kakanox

Ik rijd eigenlijk juist heel vaak op de weg. Zowel de infrastructuur is meer berekend op het hoge tempo dat je met een velomobiel kan halen, als dat de mensen ter plekke een voertuig met dat tempo verwachten.

Hier een mooi voorbeeld van hoe dat fout kan gaan:

Tempo aan het eind was dik 60. Er kwam na de zijstraat geen flauwe bocht naar links, zoals op het kaartje...
|:(
@kakanox Ik was al wat onderzoek aan het doen om mijn zithouding te verbeteren en afgelopen zaterdag had ik dit bekeken voor een korte tocht (9km enkele reis) naar de priklocatie. Ik merkte toen op dat mijn benen nog eigenlijk behoorlijk krom stonden. En dus eigenlijk ook permanent druk uitoefenden op de trappers.

Ik had nog zat speling in de ketting en had de trappers wat verder van de stoel afgezet. Mijn benen zijn nu net niet helemaal gestrekt op het verste punt in de rotatie. Ik merkte meteen een verlichting op in mijn voeten. Ik moet nog een veel langere tocht maken, maar deze aanpassing lijkt tot nog toe veelbelovend.
Nice! Afstellen van juiste beenlengte met klikpedalen: Met je hak op het pedaal moet je net helemaal kunnen strekken.

Ga toch fietsen.

• kakanox
Pathogen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:29:
Oef, zo wit met groen vind ik hem niet erg opvallend... Persoonlijk zou ik toch een andere kleurkeuze hebben gemaakt :)
Wel erg verhelderend om eens een beetje coverage "voor de leek" te zien. Als geïnteresseerde verstoken van enige ervaring vond ik dit erg interessant.
Als je niet te breed bent kunnen we wel een keer een rit samen maken. Behalve een Milan GT heb ik ook nog een SL :) (denk trouwens dat je dan snel klaar bent met je wens voor ondersteuning :+ )

[Voor 7% gewijzigd door kakanox op 10-08-2021 15:26]

Ga toch fietsen.

• Nathilion
Oef, maar ook zo dat kruispunt over schieten op zo'n snelheid! Dat zou ik ook niet doen met een ton aan auto om me heen laat staan met een dun stukje behuizing.

Maar goed, de snelheid en het rondkijken naar gevaar zal wel een kwestie van gewenning zijn. :)

• kakanox
Nathilion schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:58:
Oef, maar ook zo dat kruispunt over schieten op zo'n snelheid! Dat zou ik ook niet doen met een ton aan auto om me heen laat staan met een dun stukje behuizing.

Maar goed, de snelheid en het rondkijken naar gevaar zal wel een kwestie van gewenning zijn. :)
Is idd gewenning, en je gaat ook niet de kruising over met 66 km/h op de teller :P
Je bent als je op zo'n kruispunt af gaat al lang vantevoren aan het anticiperen op overig verkeer. Anticiperen ook vooral omdat optrekken écht veel kracht kost. Hier op het rechte stuk zaten we tussen de 300 en 400W, maar als je lekker vlot weer op tempo wil komen zit je vaak toch wel rond de 1000W, die veel moeilijker te leveren is als je net een snel stuk gehad hebt waardoor je hartslag 180+ is. Behoud van energie is een groot goed met een velomobiel :)

[Voor 13% gewijzigd door kakanox op 10-08-2021 16:12]

Ga toch fietsen.

• djwice
  • Niet online
kakanox schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

...Anticiperen ook vooral omdat optrekken écht veel kracht kost. Hier op het rechte stuk zaten we tussen de 300 en 400W, maar als je lekker vlot weer op tempo wil komen zit je vaak toch wel rond de 1000W, die veel moeilijker te leveren is als je net een snel stuk gehad hebt waardoor je hartslag 180+ is. Behoud van energie is een groot goed met een velomobiel :)
Kan er niet een soort regeneratie rem worden uitgevonden voor de velomobiel?

Note
Lastige is natuurlijk dat zulk in traditionele vorm (vliegwiel) juist veel gewicht kost.
Grote condensatoren zijn ook niet ongevaarlijk en hebben vast ook weer zware componenten nodig om de energie weer terug te leveren.
Wellicht zoals moderne opladers werken zonder spoelen... en met pulsen zoals gelijkstroom motoren.

Gaat mijn huidige expertise duidelijk te buiten.

[Voor 5% gewijzigd door djwice op 11-08-2021 08:09]

• kakanox
Kan zeker, maar van de meeste heb je meer last dan voordeel. Buiten dat regeneratie er dan ook voor zorgt dat je dus een motor hebt, en je je dus overal exact aan de snelheid moet houden (ben inmiddels al een paar keer weg gekomen met te hoge snelheid door "ik ben ongemotoriseerd, rijd een beetje met het verkeer mee en had geen idee dat ik te hard ging" te zeggen, bij 36-37 in een 30-zone dan dus).

Ik zou alleen een motor (en regeneratie) willen in heuvelachtig gebied. Klimmen met 6 km/h @ 300W is niet ideaal, haha.

Afdalen is veel leuker ;-)

Ga toch fietsen.

• Bacchus
Tering.. remparachutes op de openbare weg.. Lijkt mij een beetje linke soep.

Hoe is het gevoel bij dalen met zo'n driewieler? Risico's om op de kant te gaan in een snelle bocht?

Een velomobiel is niet zwaar genoeg voor betekenisvolle regeneratie en het zou remmen erg complex maken. De beste benadering om die energie niet kwijt te zijn is gewoon te zorgen dat je niet hoeft te remmen, desnoods door flink om te rijden. @kakanox lijkt een aardig idee te hebben van nodige energie en vermogen, die kan vast een inschatting geven hoever je wil op kruissnelheid wil omrijden om een volledige stop te vermijden. Het zal me niet verbazen als dat richting de kilometer gaat.

• Nathilion
Ik heb met mijn trike in Noorwegen gefietst. En het is heerlijk om naar beneden te zoeven. Maar scherpe bochten zijn gevaarlijk. Bij normale snelheden moet ik al flink naar de binnenbocht leunen in mijn stoeltje om niet om te kiepen. Bij het naar beneden sjezen van de berg rem ik toch stevig bij de scherpe bochten. Die ravijnen zijn zo vervelend. 😋

Ook zijn hobbeltjes in de weg erg vervelend zonder een riem. Ik was blij dat ik in ieder geval met de voeten vastgeklikt was. Anders was ik allang uit de stoel gestuiterd.

• kakanox
Bacchus schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:04:
Tering.. remparachutes op de openbare weg.. Lijkt mij een beetje linke soep.
Valt wel mee hoor, er zijn er vrij veel die dat doen en heb nog niet van ongelukken gehoord. Als er maar een gat in zit zodat de lucht eruit kan blijft hij vrij stabiel, en het geheel is niet langer of breder dan een auto.

Ik gebruik het zelf ook alleen als ik overzicht heb, als ik dat niet heb haal ik de snelheid er vantevoren uit en daal ik langzamer af (want harder rijden = meer remenergie nodig om het tempo redelijk te houden).
Hoe is het gevoel bij dalen met zo'n driewieler? Risico's om op de kant te gaan in een snelle bocht?
Bovenstaande filmpje is een vierwieler, die vond ik eigenlijk een beetje verraderlijk. Voelt superstabiel, maar heeft een starre achteras. Op "rumble strips" of andere rare oneffenheden kan de achterkant gaan kwispelen, ook als die maar onder één wiel zitten. Is me weleens gebeurd bij 50 km/h, lijkt me bij 100 km/h nog veel minder prettig :)

Een driewieler heeft daar ook last van, maar heeft wel meer druk op dat enkele achterwiel. Ondanks wat meer onafgeveerd gewicht (nl. een groter wiel) lijkt dat toch makkelijker weg te dempen.
Daarnaast wordt de Milan bij ~90 km/h een beetje onrustig in het stuur, kan het niet goed uitleggen maar je voelt dat je écht hard gaat. En daar ben ik eigenlijk blijer mee dan met het trefzekere gevoel dat de QuattroVelo bij 100-105 nog gaf :)
Een velomobiel is niet zwaar genoeg voor betekenisvolle regeneratie en het zou remmen erg complex maken.
Waarom zou je dat denken? De velomobiel zelf is niet zwaar genoeg, maar met een bestuurder zit er genoeg gewicht in om tot zo'n 10 kilowatt aan remenergie op de straat te krijgen (uit de voorwielen dan wel, en die 10 kw is dan een noodstop).
Een Franse constructeur heeft dat overigens ook uitgeprobeerd, met zijn (niet erg mooie en toch wel vrij zware @ 45 kg) velomobiel reed hij met 10 Ah @ 36V 39 km/h gemiddeld over 200 km van midden in de Vogezen naar Strasbourg. Regenereren gebeurde d.m.v. een "sleeprem" via de motor, tot zo'n 1500W op één van de achterwielen.
Het regenereren zou mij daarnaast niet zozeer gaan om het opladen van de accu, maar veel meer om de remfunctie, waarbij een aanzienlijk deel van de benodigde remenergie níet in warmte wordt omgezet, maar de accu in gaat.
De beste benadering om die energie niet kwijt te zijn is gewoon te zorgen dat je niet hoeft te remmen, desnoods door flink om te rijden. @kakanox lijkt een aardig idee te hebben van nodige energie en vermogen, die kan vast een inschatting geven hoever je wil op kruissnelheid wil omrijden om een volledige stop te vermijden. Het zal me niet verbazen als dat richting de kilometer gaat.
Hangt er vanaf wat de totale afstand was, maar op m'n woon-werkroute naar Tilburg reed ik 10 km om om één pont te mijden en wat soepeler door te kunnen rijden. Op die route haalde ik 41 km/h gemiddeld, op de korte route (75 km) reed ik maar zo'n 33 km/h (ivm veel 30-zones, kinderkopjes, onoverzichtelijke kruisingen etc.).

Gisternacht reed ik m'n woon-werkroute, waar ik overdag tot zo'n 43 km/h gemiddeld kan rijden. Heb nu iets tragere banden (geen Pro One meer, ze slijten me te snel), maar niet hoeven stoppen resulteert hierin:

Wilde eigenlijk 50+ gemiddeld rijden, maar vrees dat ik daar toch de snellere banden en/of de racekap voor nodig heb :)

[Voor 1% gewijzigd door kakanox op 11-08-2021 11:50. Reden: meer info]

Ga toch fietsen.

• Bacchus
kakanox schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:48:
[...]
Waarom zou je dat denken? De velomobiel zelf is niet zwaar genoeg, maar met een bestuurder zit er genoeg gewicht in om tot zo'n 10 kilowatt aan remenergie op de straat te krijgen (uit de voorwielen dan wel, en die 10 kw is dan een noodstop).
[...]
Het regenereren zou mij daarnaast niet zozeer gaan om het opladen van de accu, maar veel meer om de remfunctie, waarbij een aanzienlijk deel van de benodigde remenergie níet in warmte wordt omgezet, maar de accu in gaat.
Dan zit ik fout in dat het beperkte gewicht niet zo'n probleem is. Toch mag je een sjieke accu (en/of elektronica) hebben als je hem in kilowatt-bereik moet kunnen laden.
Gisternacht reed ik m'n woon-werkroute, waar ik overdag tot zo'n 43 km/h gemiddeld kan rijden. Heb nu iets tragere banden (geen Pro One meer, ze slijten me te snel), maar niet hoeven stoppen resulteert hierin:
[Afbeelding]
Uitgaande van 100 kg totaal gewicht, 13 m/s (=46,8 km/u) en 500 W om dat aan te houden.
Met die getallen heeft je voertuig-in-beweging ongeveer E = ½ m v² = ½ ⋅ 100 kg ⋅ (13 m/s)² = 8.450 J energie. Je verstookt 500 W / 13 m/s = 38 J/m. Dan is het waard om om te rijden om een volledige stop te vermijden: 8.450 J / 38 J/m = 220 m
Maar dan houd ik geen rekening met het slechtere rendement bij accelereren. En natuurlijk is het heel kort door de bocht.

• kakanox
Alleen klopt die 500W niet, da's een schatting van Strava. Ik zat gisteravond net over de 300W voor een kruissnelheid van 55 km/h.
Als je normaal met auto's mee wil kunnen accelereren mag je ongeveer 1000W meebrengen gedurende ~20 seconden; na iedere remactie heb ik dus even een verhoogde hartslag en branderige benen ;-)

Totaalgewicht klopt trouwens ook niet, ik weeg ruim 100 kg. 130 kg is realistischer voor mij + Milan + bagage (fietspomp, accu voor lichten/claxon, portemonnee handgel inbussetje stapeltje banden etc.)

Wat betreft die set die geregenereerd werd: Hij gebruikte lithium polymeercellen, en dan een 10S6P setup geloof ik. Vaak kan je die ontzettend snel laden, meen me alleen te herinneren dat de uitdaging in de controller zat.

Zelf gebruik ik ook LiPo's; eigenlijk modelbouwaccu's. Wat zwaarder, maar wel lekker groot en stevig, en tot voor kort had ik een 200W claxon (ja, echt. Fijn tussen de auto's maar ging toch wat ver :+ ). Met een 3S ("12V") setup heb je dan behoorlijk wat pit nodig, de meeste lithium ion BMSen vinden dat niet grappig.

Ik laad ze eigenlijk altijd met 1A; geen haast, want ik heb er een paar en neem er alleen twee mee als er één al meer dan half leeg is of ik een lange tocht (>150 km) ga rijden.
Maar ze mogen wel degelijk met 5C geladen worden (da's 25A), en dan heb ik nog een goedkoop type.
Discharge rate is helemaal lomp, 100A is geen probleem.

[Voor 45% gewijzigd door kakanox op 11-08-2021 20:48. Reden: extra elektro info + typo's]

Ga toch fietsen.

• campr112
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-09 10:06
Ik heb sindkort een watt-meter in de crank. voor 250W kom ik met gemak aan de 45km/uur, in mijn Quest. Dus als het goed is moet men met 300W al een heel end komen in de Milan.

Be more, use Linux.

• kakanox
campr112 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:26:
Ik heb sindkort een watt-meter in de crank. voor 250W kom ik met gemak aan de 45km/uur, in mijn Quest. Dus als het goed is moet men met 300W al een heel end komen in de Milan.
Klopt. Onderschat overigens de stroomlijn van de Quest niet, een goed getunede Quest is zéker geen stakker. Ja, een Milan is consequent sneller, al zeilt de Quest wel wat lekkerder; een DF of Alpha 7 is dat echter niet. Bij wind recht van voren zijn ze zeker sneller, ook sneller dan de Milan GT (want minder frontaal oppervlak). Je hebt echter bijna nooit wind vol op de neus, en de open wielkasten zijn bij wind schuin tegen toch wel een dingetje. Het ontwerp van de Quest XS is beter dan dat van de gewone Quest (dit zit 'm met name in de grotere muts); zou me niet verbazen als die qua vermogen/snelheid vergelijkbaar is met m'n Milan GT.

Waar een DF of Alpha 7 echt punten scoort t.o.v. zowel Quest als Milan is de superstijve aandrijflijn. Het zou me niet verbazen als het verlies van wattjes van trapper tot achterwiel vergelijkbaar is met een redelijke wielrenfiets, terwijl je bij een Quest of Milan behoorlijk wat vermogen verstookt in vervorming. Een DF of Alpha (en zelfs de QuattroVelo) zijn dus heerlijk als je veel moet klimmen of optrekken, maar gezien ik veel op vlakke weg rijd en routes uitkies waar ik ruimte heb, kan het niet veel beter dan met m'n Milan :)

[Voor 6% gewijzigd door kakanox op 31-08-2021 12:21]

Ga toch fietsen.

• Bacchus
Sinds enkele dagen ben ik ook lid van #TeamLigfiets: Gelijk ook niet kinderachtig gedaan en een vrijwel nieuwe M5 M-Racer overgenomen. :) Inderdaad wel met een leercurve maar ik had al een goede ervaring op een gehuurde CHR en durfde het dus wel aan.

• R3-D4
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 06-09 23:16
Dat is een gave fiets! En dan zijn we natuurlijk benieuwd naar je eerste ervaringen!

Is ie zo snel als M5 aangeeft?

Hoe stuurt het met die kettingloop langs het voorwiel?

En wat heb je er tot nu toe mee gereden? Hoe ver? Hoe snel?

Rijdt hij makkelijk en comfortabel?

• Bacchus
@R3-D4 Het zijn nog maar eerste ervaringen natuurlijk maar afgelopen vrijdag ben ik er voor het eerst mee op pad geweest. Samen met mijn vriendin, die bij ACE in Winterswijk een HP trike (Gekko?) met een Pinion-bak had gehuurd. We hebben de route van ACE gevolgd, een lus van een kleine 50 km in de richting van Borken (D). (Op hun eTrex-GPS, dus een kruimelspoor zonder kaart eronder.)

De M-Racer is zonder twijfel een fiets die van snelheid houdt. Op dit rondje was dat eerder lastig dan handig, gezien het Gekko-gezelschap, dat natuurlijk héél langzaam kan, en de spartaanse routebeschrijving, waardoor we vooral bij kruisingen wel even de snelheid eruit moesten nemen. Hier komt die kettingloop dan ook lastig doen: Scherp sturen op lage snelheid is wennen op zijn minst. Zodra je de ketting raakt, moet je opeens veel meer kracht zetten om meer stuuruitslag te maken. Zodra je een normale snelheid hebt, vanaf 20 km/u ofzo, is dat overigens niet meer relevant, dan stuur je niet zo ver meer uit. Oplossing is dus "gewoon" snel de bocht door.

Wat vooral opvalt is dat de fiets heel lang vrijwel lineair versnelt. Waar je met een klassieke racefiets rond de 35 km/u opeens tegen een muur van lucht aan lijkt te rijden, blijf je hier heel lang extra snelheid terugkrijgen voor extra vermogen dat je erin steekt. Ik heb nog geen metingen maar voor mijn gevoel zouden de claims van M5 wel ongeveer kunnen kloppen. Dus dat je grofweg de helft van het vermogen nodig hebt voor een bepaalde snelheid. Zeker dezelfde snelheidsklasse als de CHR en daarmee één hoger dan de Gaucho HR. Een powermeter is kostbaar maar zou wel leuk zijn op deze fiets.

De fiets ligt heel vlak, languit en laag. Dat heeft nogal consequenties: Mijn binnenbeenlengte van 85 cm is echt het absolute minimum voor de 28/28. Ik kan net een velletje papier tussen crank en band doorhalen. Hoofdsteun en spiegeltje zijn absoluut noodzakelijk. Overzicht en zichtbaarheid zijn matig door de lage positie en een Duitse hoofdweg (à 100 km/u) tussen de maisvelden oversteken is afstappen en aan de hand meenemen.

De fiets is natuurlijk niet geveerd en waar ik dat toen op de CHR geen seconde gemist heb, ervaar ik mijn M-Racer wel een tikkeltje taaier op ongelijke klinkers. Ik geef de schuld aan de vrij hoge velgen van de Team 35 wielen. Het is nog steeds een ligfiets, dus dat valt nog best mee. De bidsprinkhaan-houding die het stuur oplegt ligt me hier beter dan op de CHR, waar ik dat als onwennig ervoer.

Helaas kwam ik er pas na de koop achter dat de vorige eigenaar een flinke uitglijder heeft gemaakt met deze fiets. Daarbij is de derailleur enigszins beschadigd. Intern is met name de schroefdraad van de hoogteverstelling dol. Het heeft even moeite gekost om daar een oplossing voor te maken en de instelling acceptabel te krijgen. Ik kan nog steeds niet groot/groot (50/25) schakelen maar dat is niet zo'n enorm probleem. Wellicht dat ik over een tijdje wel ombouw naar 8 à 9-speed (ipv 11v). Dat schakelt imho toch betrouwbaarder.

Zodra ik een representatief rondje heb gemaakt zal ik die eens naast de klassieke racefiets tonen.

Oh, duh, foto'tje:

[Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 06-09-2021 10:48]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mooi fietsie hoor! Ziet er echt uit als ééntje in de categorie "geen onderdeeltje teveel" :Y

• R3-D4
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 06-09 23:16
Zo! Dat is wel een heel fraai exemplaar!

Jammer van de achterderailleur, maar dat is dan meteen een goede aanleiding voor een upgrade.

Die kleur is ook perfect voor snelle vervoermiddelen :)

Veel plezier ermee!

• Solosmots
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-09 09:16
Ik zou niet zo gauw terug gaan naar 9-speed, de stappen tussen de kransjes worden dan weer (veel) groter.. Er zijn net 12-speed groepen aangekondigd door Shimano, lijkt me een betere upgrade, niet goedkoop echter.

• wimjongil
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Zit de laatste tijd ook met een schuin oog te kijken naar een CHR/M-racer om te forensen, maar ik kom eigenlijk alleen maar ervaringen tegen van mensen die 'm gebruiken om snel rondjes te fietsen. Ervaringen (laat staan foto's) van fietsen met bagage zijn eigenlijk niet te vinden. Op de CHR kan een staartpunt natuurlijk en ook een bagagedrager maar deze oplossingen zien er niet uit als iets waar je handig je werklaptop en schone kleding mee gaat vervoeren... Heeft er hier iemand ervaring met forensen met een van deze modellen?

• Bacchus
@Solosmots Ach, ik zou waarschijnlijk een 11 en een 16 inleveren, geen kransjes die ik zou missen. En de SRAM draaiverstellers op de M-Racer vind ik weinig precies met zo veel stappen. Voor mijn gevoel mis ik de helft van de kransjes daar toch al mee. (gechargeerd uiteraard)

@wimjongil Voor een setje kleding is er altijd wel ruimte te maken, bv. in een tas aan je stoeltje. Ik heb een 17 l M5-versie hiervan. Voor de laptop zou ik toch al snel een klassieke bagagedrager monteren. Dat moet met wat handigheid zeker kunnen (beide frames hebben oogjes en mijn carbon drager/spatbord zit ook gewoon in het stoeltje geschroefd) en dat geeft je dan ook de bijbehorende mogelijkheden van rugzak-bovenop en zijtassen.
Van de andere kant kun je je afvragen of dit de meest praktische forenzenfietsen zijn. Ze zijn absoluut de top in efficiëntie/snelheid maar ik kan me voorstellen dat je daar kleine concessies wil doen voor wat meer overzicht, zichtbaarheid en wendbaarheid. De Gaucho High Racer die ik bij De Liggende Hollander gehuurd heb, is wat minder extreem en daarmee ineens ook wat toegankelijker. De tourversie is ook vlot gebouwd en heeft ineens een bagagedrager. Een Seiran zou je ook kunnen overwegen.

[Voor 10% gewijzigd door Bacchus op 13-09-2021 08:22]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Na anderhalve dag daadwerkelijk gebruik durf ik mezelf hier nu ook wel te melden: ik ben de gelukkige eigenaar en gebruiker van een Mango \o/
Zeker niet de nieuwste (2004) maar functioneel gewoon een prima werkend apparaat.

Lekker geel, 3x10 versnellingen al gebruik ik tot nu toe alleen de middelste voorplaat, gaat schakelen naar de grootste niet helemaal lekker en is mijn eerste en enige poging tot schakelen naar de kleinste plaat geëindigd in een afgevallen ketting :P
Ik zal wel wat verkeerd doen. Mijn ervaring met derailleurversnellingen is sowieso niet groot.

De fijnste route die ik tot nu toe heb kunnen vinden naar het werk is 24km en daar doe ik momenteel 1 uur 4 minuten over. Met een conditie van nul maar wel ooit beenspieren gehad hebbende. Ik gok erop dat ik dit over een paar weken wel rond, of onder, het uur kan hebben.

Heerlijk apparaat. Ik ben ook érg blij dat het geen gloedjenieuwe is, want mijn handen jeuken om van alles en nog wat te tweaken en modden :P van elleboogsteun-padding tot een luchtinlaat in de neus, een goede telefoonstandaard, verdere aanpassing van de electra, verstijving van het geheel dmv extra steunpunten, een skidblock voor die ene vet irritante dubbele kuildrempel die niet overeenkomt met mijn wielbasis, beter zichtbare richtingaanwijzers, noem het maar op.

Nog even en ik mag weer naar huis :)

• Nathilion
Oh, een velomobiel! Ooit op een dag koop ik er ook nog één. :)

Maar je zegt dat je ketting er af liep. Had je toevallig op dat moment ook op de achterste tandwielen een klein verzet? Mijn ervaring is dat je met derailleurs niet en voor en achter de klein(st)e tandwielen moet hebben. Meestal lopen ze er dan heel snel af als je ook maar een beetje kracht uitoefent.

Afhankelijk van hoe goed het is afgesteld is ook de combinatie van kleinste voor en grootste achter vervelend. De ketting komt dan zo schuin te liggen dat het ook vaak niet goed gaat en de ketting er af loopt.

Dit probleem is ook meer aanwezig met cassettes met een flink verloop in diameter dan met cassettes waar er niet veel verschil zit tussen de twee uiterste tandwielen.

• Bacchus
Mooi Pathogen! Die snelheid gaat nog wel komen met wat training en ervaring. En als je dagelijks twee keer een uur volhoudt, komt die training en ervaring ook heel snel.
Nu ken ik velomobielen niet vanbinnen maar normaal heb je je limieten te ruim staan als je de ketting eraf kan gooien met de derrie. Handleidingen voor het afstellen kun je online vinden. Zeker Shimano heeft een enorme bibliotheek ervan.
Een (van binnen uit regelbare) luchtinlaat lijkt mij in een velomobiel echt wel essentieel. Die kleine LED clignoteurs vielen mij ook al (niet? :) ) op aan de Quest/Mango. Volgens mij eenvoudig uit te boren en een +/- 20mm in te steken.
Veel plezier ermee!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nathilion schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 06:50:
Oh, een velomobiel! Ooit op een dag koop ik er ook nog één. :)

Maar je zegt dat je ketting er af liep. Had je toevallig op dat moment ook op de achterste tandwielen een klein verzet? Mijn ervaring is dat je met derailleurs niet en voor en achter de klein(st)e tandwielen moet hebben. Meestal lopen ze er dan heel snel af als je ook maar een beetje kracht uitoefent.

Afhankelijk van hoe goed het is afgesteld is ook de combinatie van kleinste voor en grootste achter vervelend. De ketting komt dan zo schuin te liggen dat het ook vaak niet goed gaat en de ketting er af loopt.

Dit probleem is ook meer aanwezig met cassettes met een flink verloop in diameter dan met cassettes waar er niet veel verschil zit tussen de twee uiterste tandwielen.
Dat zou heeel goed kunnen. Ik weet het niet precies meer, het was direct na thuiskomen met de VM op de aanhanger laat in de avond en ik dacht "laat ik hem even lekker licht zetten om hem naar de achtertuin te peddelen". Beetje suf maar ach.
Bacchus schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:11:
Mooi Pathogen! Die snelheid gaat nog wel komen met wat training en ervaring. En als je dagelijks twee keer een uur volhoudt, komt die training en ervaring ook heel snel.
Nu ken ik velomobielen niet vanbinnen maar normaal heb je je limieten te ruim staan als je de ketting eraf kan gooien met de derrie. Handleidingen voor het afstellen kun je online vinden. Zeker Shimano heeft een enorme bibliotheek ervan.
Een (van binnen uit regelbare) luchtinlaat lijkt mij in een velomobiel echt wel essentieel. Die kleine LED clignoteurs vielen mij ook al (niet? :) ) op aan de Quest/Mango. Volgens mij eenvoudig uit te boren en een +/- 20mm in te steken.
Veel plezier ermee!
Binnen het uur is blijkbaar al gelukt gisterenmiddag en vanochtend, dus ja dat gaat heel snel :P

Met limieten bedoel je hoe ver de derrie naar binnen en buiten kan? Want gezien hij ook niet goed opschakelt naar het grote blad, lijkt me dat daar inderdaad iets scheef staat afgesteld. naar binnen te ver, naar buiten niet ver genoeg.
Ik merk dat ik de limiet van het middenblad al aan het tegenkomen ben, dus die afstelling moet ik maar eens gaan fiksen binnenkort. Alleen het grote blad gebruiken is geen optie, dan kost het optrekken echt teveel kracht. Heb nu al het gevoel dat ik wat stuk zou kunnen trekken...

Qua koeling: ik heb het schuim uit het zitkussen gehaald, dat was praktisch een isolatiematje. Nu zit ik alleen op de hoes met het carbon stoeltje eronder. Scheelt een wéreld aan zweetrug en zo met hoes is het nog wel te doen qua comfort.
Er zitten wel voetgaten in de Mango, maar ik heb niet het gevoel dat daar veel lucht door naar binnen komt. Een neusinlaat, eventueel afsluitbaar, zal dan toch wel wat toevoegen.
Mogelijk is het ook een goed idee om aan de achterkant een luchtuitlaat te maken, om te bevorderen dat de lucht die de VM instroomt ook dóórstroomt. Maar daar ga ik eerst eens rustig over nadenken.

Onder de streep zijn dat modificaties waar ik hooguit marginaal tijd mee ga winnen. De aandrijflijn en de banden op spanning zijn veruit de belangrijkste zaken voor mijn woon-werkverkeer.

• Bacchus
Pathogen schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:19:
Met limieten bedoel je hoe ver de derrie naar binnen en buiten kan? Want gezien hij ook niet goed opschakelt naar het grote blad, lijkt me dat daar inderdaad iets scheef staat afgesteld. naar binnen te ver, naar buiten niet ver genoeg.
Jup, die. Opvallend dat ze allebei te ver naar links staan, dat gaat niet vanzelf. Let op dat er verder niets mis is: speling in je trapas, bladboutjes, dat soort dingen.
Qua koeling: ik heb het schuim uit het zitkussen gehaald, dat was praktisch een isolatiematje. Nu zit ik alleen op de hoes met het carbon stoeltje eronder. Scheelt een wéreld aan zweetrug en zo met hoes is het nog wel te doen qua comfort.
Één woord: Ventisit
Onder de streep zijn dat modificaties waar ik hooguit marginaal tijd mee ga winnen. De aandrijflijn en de banden op spanning zijn veruit de belangrijkste zaken voor mijn woon-werkverkeer.
Klopt. Het meeste moet toch uit jezelf komen. Verbeterde handigheid en cardiovermogen komen "vanzelf."

• kakanox
Binnen het uur is blijkbaar al gelukt gisterenmiddag en vanochtend, dus ja dat gaat heel snel :P
Lekker bezig!
Verschilt een beetje per derrie, maar er zitten schroefjes op. Zou het even per merk googlen. JumboVisma heeft volgens mij ook nog wel een paar leuke tutorials over dat onderwerp.
Ik merk dat ik de limiet van het middenblad al aan het tegenkomen ben, dus die afstelling moet ik maar eens gaan fiksen binnenkort. Alleen het grote blad gebruiken is geen optie, dan kost het optrekken echt teveel kracht. Heb nu al het gevoel dat ik wat stuk zou kunnen trekken...
Behalve op de trapas zelf komt er bij de helft koppel in een 2x zo lichte versnelling evenveel kracht op alle onderdelen (ketting, cassette etc.). Voor de ketting is het zelfs een voordeel, aangezien er dan aan meer tanden getrokken wordt.
Daarbij, het kan wel wát hebben hoor, je trapt het niet zomaar in tweeën. Het is mij wel een paar keer gelukt, maar ik heb een vrij extreem koppel (en piekvermogen, maar dat is niet zo relevant) :) Meer dan de meeste profwielrenners in ieder geval. De fabrikant vond dat schijnbaar niet zo grappig :+
Er zitten wel voetgaten in de Mango, maar ik heb niet het gevoel dat daar veel lucht door naar binnen komt. Een neusinlaat, eventueel afsluitbaar, zal dan toch wel wat toevoegen.
Zou eraan proberen te wennen dat een velomobiel niet zo koel is. Er komt best wat lucht door die voetengaten, de ventilatiebuis in een DF levert een stuk minder op. Het gaat je al snel snelheid kosten...

Probeer anders een keer een Milan, dat is pas warm :*)
Mogelijk is het ook een goed idee om aan de achterkant een luchtuitlaat te maken, om te bevorderen dat de lucht die de VM instroomt ook dóórstroomt. Maar daar ga ik eerst eens rustig over nadenken.
Dat is geen gek idee, en het helpt de stroomlijn ook nog eens een klein beetje (om die laatste reden heeft een wat latere Milan die ronde gaten achterin).
Snelle banden zijn ook de eerste winst. En verder: sporing goed op orde, goede lagers, remmen goed vrij... in dat soort dingen zit meestal de winst.
Oh ja, last but not least: ROUTE! Eén keer minder stoppen en weer optrekken scheelt al snel een minuut of meer.

Ga toch fietsen.

• djwice
  • Niet online
Voor degenen die naar het wereldkampioenschap ligfietsen in Amsterdam gaan:

Tot straks!
Ik neem m'n M5 vandaag en zondagen en morgen einde dag een Flevobike.

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee