Het Ligfietstopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1097995

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. De bout zit in het frame geschroefd, dus het zal dan een ouder model zijn. Het is de geleider onder de stoel. Ik gok dat de fiets zeker 15 jaar oud is en gezien de staat van de onderdelen is het inderdaad een oud beestje. Echter zit er goed snelheid in, zo 30-40 km/u is goed vol te houden.

Afgelopen zaterdag heb ik een rondje (driehoekje) Hilversum - Zeeland - Nijmegen gereden (met de auto). In Zeeland een andere fiets opgehaald en in Nijmegen de Lowracer achtergelaten voor Hans / Elan. De Lowracer blijft daar zeker een weekje overnachten en niet fietsen is niet leuk. Zodoende heb ik op 2 fietsen op Marktplaats geboden en die fietsen staan nu hier.

Criteria waren: Een snelle reservefiets met bagagemogelijkheden voor een laag budget. Mijn ene reservefiets is nu een M5 Blue Glide met bagagepunt en de ander zonder. De bagagepuntfiets heeft mooie spullen, zoals voorvering en spatbord. De bagagedragerfiets is verder kaal en puur.

Mijn eerste indruk van Blue Glide is dat het een fijne fiets is en snel, alhoewel niet zo snel als de Lowracer. Ook de vering is fijn, de Lowracer stuitert over slecht wegdek. De zichtbaarheid is een stuk beter, voor andere weggebruikers lijkt het minder een curiositeit te zijn dan de Lowracer en honden lijken minder van de Blue Glide te schrikken.

Ik weet niet hoe de asbus eruit ziet op de Shockproof, dus misschien zeg ik iets heel doms, maar misschien kun je het rubber eruit branden met een oude verfbrander of benzinebrander?

Groeten,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05 14:57
Asbus eruit branden zou moeten lukken. Uiteindelijk is ie er bij het poedercoaten van mn andere fiets ook uitgekomen doordat het rubber is gesmolten dus dat eruitbranden is zeker een optie. Toen wist ik niet dat er rubber in zat. En de poedercoater ook niet :D

Probleem is dat ik die asbus weer opnieuw wil gebruiken ;) Dat moet mogelijk zijn om 'm er na gebruik weer in te persen. Die as gaat door het frame heen. Vanaf beide kanten van het frame is er een bus in geperst, die waarschijnlijk omsloten is met rubber in het frame. Schroefdraad is daarin niet aanwezig en in het midden is een klein stukje zonder 'bus' zeg maar en een rand zit. Buiten het frame steek het iets uit. Misschien dat ik daar iets met een poelietrekker ofzo kan bedenken? Meen dat Bram Moens vertelde dat je die asbussen eruit kon tikken met een inbus, maar dat is me niet gelukt. Misschien omdat ik te voorzichtig was..dus van de week onderneem ik nog wel een poging.

Lowracers zijn best leuke fietsen en inderdaad die stuiteren wel wat over slecht wegdek. Dat is iets op te lossen door andere bandjes te plaatsen maar het makkelijks is gewoon om geasfalteerde wegen uit te zoeken om daarover te knallen. Rijdt ook veel leuker ;)

Als je een snelle tailbag zoekt, is onderstaande advertentie wellicht wel wat voor je. Alleen wel stukje rijden, maar goed, dan heb je wel een tailbag zo goed als gratis als je de lowracer weer doorverkoopt voor het aankoopbedrag. Dat moet wel lukken, want M5 lowracer worden niet zo heel veel aangeboden.

Ook interessant voor @Solosmots wellicht, want met zo'n tailbag erop wordt je M5 nog sneller. Wel even uitzoeken hoe ie gemonteerd moet worden, want ander beschadigt ie je achterbrug. Ik heb exact dezelfde tailbag gehad op mn M5 lowracer en die rijdt momenteel ergens in Zuid-Korea rond. Toen ik de tailbag eraf haalde, bleek de achterbrug daar echt lakschade door opgelopen te hebben :/

https://www.2dehands.be/f...stroomlijn-441476826.html

[ Voor 3% gewijzigd door koektrommeltje op 30-07-2018 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
koektrommeltje schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:55:
Asbus eruit branden zou moeten lukken. Uiteindelijk is ie er bij het poedercoaten van mn andere fiets ook uitgekomen doordat het rubber is gesmolten dus dat eruitbranden is zeker een optie. Toen wist ik niet dat er rubber in zat. En de poedercoater ook niet :D

Probleem is dat ik die asbus weer opnieuw wil gebruiken ;) Dat moet mogelijk zijn om 'm er na gebruik weer in te persen. Die as gaat door het frame heen. Vanaf beide kanten van het frame is er een bus in geperst, die waarschijnlijk omsloten is met rubber in het frame. Schroefdraad is daarin niet aanwezig en in het midden is een klein stukje zonder 'bus' zeg maar en een rand zit. Buiten het frame steek het iets uit. Misschien dat ik daar iets met een poelietrekker ofzo kan bedenken? Meen dat Bram Moens vertelde dat je die asbussen eruit kon tikken met een inbus, maar dat is me niet gelukt. Misschien omdat ik te voorzichtig was..dus van de week onderneem ik nog wel een poging.

Lowracers zijn best leuke fietsen en inderdaad die stuiteren wel wat over slecht wegdek. Dat is iets op te lossen door andere bandjes te plaatsen maar het makkelijks is gewoon om geasfalteerde wegen uit te zoeken om daarover te knallen. Rijdt ook veel leuker ;)

Als je echt een tailbag zoekt, is dit wellicht wel wat voor je. Alleen wel even rijden, maar goed, dan heb je wel een tailbag zo goed als gratis als je de lowracer weer doorverkoopt voor het aankoopbedrag. Dat moet wel lukken, want M5 lowracer worden niet zo heel veel aangeboden.

Ook interessant voor @Solosmots wellicht, want met zo'n tailbag erop wordt je M5 nog sneller. Wel even uitzoeken hoe ie gemonteerd moet worden, want ander beschadigt ie je achterbrug. Ik heb exact dezelfde tailbag gehad op mn M5 lowracer en die rijdt momenteel ergens in Zuid-Korea rond.

Oh, en @Solosmots , jij bent overgegaan van 3x9.. Zijn jouw gripshifters nog 100% in orde (rubber) en wil je die evt verkopen? Dat rubber van de gripshifts van mijn M5'jes is compleet vergaan en vies plakkerig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:21
Plakkerige gripshifters, dat is mij ook nog een doorn in het oog. Paar pagina terug wat tips gekregen van jullie, maar momenteel niet het budget daarvoor. Wellicht na de vakantie.

A.s. zondag ga ik 2,5 week fietsen (van Bordeaux naar Lille) en daarvoor dit weekend een proefrit gemaakt. Twee weken terug een Tubus bagagedrager gemonteerd waarop ik alle bagage kan hangen (2x banenentassen L, toptas, fietstas. Proefrit geslaagd, maar wel een los-achtige bout gevonden die de hele fiets liet zwabberen. Het bleek de bout die de voorkant op mijn achterkant vastzet :X Af en toe alle moeren controleren kan echt geen kwaad.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LCgQ037.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TO40gr0.jpg

je kan sinds 1,5 jaar nu ook je fiets zonder te demonteren meenemen in de TGV's!

[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 30-07-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-05 19:09
Pas sinds 1,5 jaar? Ik heb in 2009 al mijn ligfiets meegenomen in een TGV van Paris Gare du Nord naar Lille Flandres, of heb je het specifiek over de TGV's naar Bordeaux?

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 08:05
Leuk die tailbag, en de prijs waarvoor de combi fiets/tailbag staat is in NL al voor alleen die tailbag. Ik weet niet of ik er aan zou willen, fiets wordt er wat groter van, en ze maken mogelijk herrie? Als in klankkast voor alles waar je overheen rijdt.
koektrommeltje schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:59:
[...]

Oh, en @Solosmots , jij bent overgegaan van 3x9.. Zijn jouw gripshifters nog 100% in orde (rubber) en wil je die evt verkopen? Dat rubber van de gripshifts van mijn M5'jes is compleet vergaan en vies plakkerig :(
Heb ik, stuur maar even een berichtje naar me, wil er best van af, en ze zijn nog prima in orde.

[ Voor 22% gewijzigd door Solosmots op 31-07-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Solosmots schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:56:
Leuk die tailbag, en de prijs waarvoor de combi fiets/tailbag staat is in NL al voor alleen die tailbag. Ik weet niet of ik er aan zou willen, fiets wordt er wat groter van, en ze maken mogelijk herrie? Als in klankkast voor alles waar je overheen rijdt.

[...]

Heb ik, stuur maar even een berichtje naar me, wil er best van af, en ze zijn nog prima in orde.
Valt wel mee die extra herrie. Kwestie van goed monteren en misschien wat rubber ertussen dat ietwat dempt. Deksel kan wel iets klapperen dus daar moet je echt wel wat rubberren stukken tussen doen. Ik heb exact dezelfde koffer gehad op mn lowracer en ik kreeg het idee dat ik daarmee toch wel wat sneller was. Alleen niet praktisch om m steeds de trap af te tillen. Voor het geld is het deze combi niet duur. De tailbag enkel was ooit al iets van 900 euro los.

Gripshifts heb ik inmiddels al gevonden. Vandaag worden ze als het goed is geleverd en ik kan een ander setje voor een tientje overnemen van degene aan wie ik mn M5 duimremmen verkoop wat ik denk ik maar doe. Dan heb ik weer 2 setjes voor mn beide shockproofs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 07:37
koektrommeltje schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:55:
Als je een snelle tailbag zoekt, is onderstaande advertentie wellicht wel wat voor je. Alleen wel stukje rijden, maar goed, dan heb je wel een tailbag zo goed als gratis als je de lowracer weer doorverkoopt voor het aankoopbedrag. Dat moet wel lukken, want M5 lowracer worden niet zo heel veel aangeboden.

Erg interessant, jammer dat ik die heb gemist! Mooie prijs voor zo'n fiets. Hij was dat ook al snel verkocht.
Anoniem: 1097995 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:52:
Beste medeligfietsers,

Sinds 3 jaar forens ik tussen Hilversum en Utrecht op een ligfiets. Eerst een Raptobike en nu een M5 lowracer met tailbag. Vooral met het droge weer van de laatste tijd is het lekker forenzen, ik hou niet van regen.
Ik heb momenteel zelf ook een Raptobike lowracer en ben er erg tevreden mee. Natuurlijk probeer ik altijd sneller te gaan en momenteel hoop ik ergens een tweedehand koffertpunt vandaan te halen. Weet jij of een M5 lowracer tailbag ook zou passen op de Raptobike? Kun je ook iets zeggen over hoe de raptobike zich verhoudt met een M5 lowracer kwa rijgedrag, comfort en snelheid?

Overigens, mijn raptobike zitschaal is maat L maar eigenlijk heb ik een XL nodig. Is er toevallig iemand hier met het omgekeerde probleem? :P

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 02-08-2018 23:51 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
iets schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:49:
[...]

Erg interessant, jammer dat ik die heb gemist! Mooie prijs voor zo'n fiets. Hij was dat ook al snel verkocht.
Herkansing. Iets duurder. maar ook een fraai exemplaar. Bieden vanaf 600 euro, dus wellicht gaat ie met die 600 euro akkoord? Deze staat in Nederland en ziet er prima uit. Die fiets verkoop je los als ie in een goede staat is ook wel rond dat bedrag. Ik heb 2 M5 lowracers voor dat bedrag verkocht in ieder geval en ook aangekocht destijds.

https://www.marktplaats.n...o-met-carban-tailbag.html
Overigens, mijn raptobike zitschaal is maat L maar eigenlijk heb ik een XL nodig. Is er toevallig iemand hier met het omgekeerde probleem? :P
Ik heb nog wel een XL-schaal liggen, maar niet van het merk raptobike. Meen dat ie van een Optima orca ofzo afkwam. Oud exemplaar, niet fraai meer.

Tailbag heb ik ook maar daar moet ik nog even bedenken of ik die zelf nog een keer ga gebruiken of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door koektrommeltje op 04-08-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
koektrommeltje schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:46:
[...]

Herkansing. Iets duurder. maar ook een fraai exemplaar. Bieden vanaf 600 euro, dus wellicht gaat ie met die 600 euro akkoord? Deze staat in Nederland en ziet er prima uit. Die fiets verkoop je los als ie in een goede staat is ook wel rond dat bedrag. Ik heb 2 M5 lowracers voor dat bedrag verkocht in ieder geval en ook aangekocht destijds.

https://www.marktplaats.n...o-met-carban-tailbag.html
Ai.. Echt een mooie fiets. Helaas is die alweer gereserveerd. De tail bag modellen zijn erg in trek zo lijkt het.
Ik heb nog wel een XL-schaal liggen, maar niet van het merk raptobike. Meen dat ie van een Optima orca ofzo afkwam. Oud exemplaar, niet fraai meer.

Tailbag heb ik ook maar daar moet ik nog even bedenken of ik die zelf nog een keer ga gebruiken of niet.
Ik stuur je hiervoor even een pm :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
iets schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:11:
[...]

Ai.. Echt een mooie fiets. Helaas is die alweer gereserveerd. De tail bag modellen zijn erg in trek zo lijkt het.
Inderdaad zeer fraai exemplaar. Prijs absoluut waard, zeker met de accesoires erbij (nieuwe kettingen, tandbladen en natuurlijk de carbon tailbag en het carbonnen tri spoke achterwiel. Die fiets ziet er werkelijk nog als nieuw uit.

Het is dat ik momenteel iets teveel ligfietsen heb en pas een carbon M5 CHR heb gekocht, anders had ik blindelings 800 euro ervoor gelapt. Mn bod van 600 werd afgewezen. Maar ik wil dr nu echt geen bijkopen meer :/
Ik stuur je hiervoor even een pm :).
Als het voor de XL-zitting is. Die mag voor weinig weg, maar is wel een opknappertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1097995

[/quote]
Ik heb momenteel zelf ook een Raptobike lowracer en ben er erg tevreden mee. Natuurlijk probeer ik altijd sneller te gaan en momenteel hoop ik ergens een tweedehand koffertpunt vandaan te halen. Weet jij of een M5 lowracer tailbag ook zou passen op de Raptobike? Kun je ook iets zeggen over hoe de raptobike zich verhoudt met een M5 lowracer kwa rijgedrag, comfort en snelheid?
[quote]

Welke fiets sneller is, durf ik bijna niet te zeggen. Op de Raptobike reed ik zonder snelheidsmeter. Beide fietsen zijn snel. Ik denk dat de Lowracer iets sneller is op strak asfalt en de Raptobike sneller is op slechter wegdek. Dit vanwege de andere bandmaat. De Lowracer heeft een racefietswiel achter en een zeldzaam ETRTO 451-wiel voor, waardoor de bandenkeuze beperkt wordt tot (Schwalbe-) racebanden. De Raptobike heeft reguliere 26"- en 20"- wielen voor bredere banden, zeg maar Kojaks. Hierdoor is de Raptobike beter geschikt voor slechter wegdek.

Bij mijn Lowracer loopt de ketting langs het voorwiel, waardoor de stuuruitslag ernstig beperkt wordt. De wendbaarheid is daardoor beduidend lager dan de Raptobike. Het is mogelijk om een extra geleidewiel te plaatsen en de ketting boven het voorwiel te laten lopen.
De kettinggeleider bij mijn rechterknie was de reden om de Raptobike te verkopen. Na een aantal "Raptobites" ging ik met mijn rechterknie naar buiten fietsen om de roller te vermijden. Op de lowracer heb ik hier geen last van.

Ook is bagage makkelijker te vervoeren op de lowracer, vanwege de bagagepunt. Er is genoeg ruimte voor een gereedschapsset, laptop, lunch, kleding en douchespullen. De bagagepunt is speciaal gemaakt voor de M5 lowracer, dus ik denk niet dat je deze op een andere fiets krijgt zonder een forse aanpassing. Het kan een leuk project zijn om een bagagepunt te ontwerpen voor de Raptobike.

Mijn lowracer heb ik zaterdag opgehaald in Nijmegen. Het frame is doorgeboord, zoals ik had gevraagd, en er zit een bout met een nieuwe kettingroller door. Dit zal niet zo goed zijn voor de constructie van de fiets, maar anders was deze sowieso afgeschreven geweest, dus het moest maar. Hopelijk is het frame sterk genoeg hiervoor.
De fiets is inderdaad vrij zeldzaam en (naar mijn mening) kostbaar tweedehands. Ik was er toendertijd snel bij en heb 700 Euro betaald, ookal was de fiets in niet zo'n nette conditie. Aan de andere kant scheelt het ongeveer 10 Euro in autokosten (45 km) voor elke dag dat ik fiets, dus dat krijg ik er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
Een beetje aan de late kant maar bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad gedacht dat de grotere 451 wielen iets comfortabeler zouden zijn vanwege de grotere maat. Maar de keuze is natuurlijk wel beperkter.

Voor de kofferpunt ga ik dan maar niet op zoek voor een M5 kofferpunt als deze toch niet gaat passen.

Overigens is het ook mogelijk om gesloten kettinggeleiders te monteren op de Raptobike zodat de raptobite niet meer mogelijk is. Hieronder een plaatje van de geleiders op mijn fiets.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hfbWJK/85_24.jpg

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Zou niet weten waarom een M5 kofferpunt niet zou passen? Die wordt gemonteerd aan de zitting en valt dan over het wiel.

Weet niet waar je vandaan komt, maar anders mag je mijn M5 kofferpunt wel een keertje passen. Dat is waarshcijnlijk een M5 en die heb ik momenteel los van mn fiets.

Op onderstaande foto is ook een tailbag gemonteerd. Weliswaar niet van M5 maar ik denk niet dat ze heel veel verschillen eigenlijk. En als deze past, waarom zou een M5 dan niet passen? Je moet alleen even kijken dat ie wel goed gemonteerd wordt. Iets boven de achtervork dus.

Foto's van het XL zitje zal ik van de week nog maken. Wel aan gedacht, maar steeds geen zin in gehad :/

Gisteren met mn M5 CHR even naar een andere M5 CHR berijder geweest. Ik had geen proefrit gemaakt met de CHR, gewoon blind gekocht, maar die bleek dus een ietwat krakend geluid bij het trappen te maken. Enkele CHR rijders benaderd en bij de een was ie stil, bij de ander niet helemaal en eentje ervan woonde een wijk verderop en wou er wel even naar kijken. Hem kwam het wel bekend voor, schijnt vaker het geval te zijn. Anyway, het is inmiddels zo goed als opgelost met zijn tips. De neuspijp werd niet genoeg geklemd en de oplossing zou wat verdikken kunnen zijn, dus thuis wat ducttape erop geplakt en nu maakt ie geen geluid meer en heeft ie geen ruimte meer voor de speling die het gekraak veroorzaakte.

Wel kwam ie erachter dat er een beschadiging zat op de carbon velgrand :( dus daar moet ik nog wel naar laten kijken. Hoop niet dat dat ernstig is, nieuw velgje is een dure grap ;(

En daar rijst mn volgende vraag: remmen carbon velgranden altijd minder, ook al zitten er speciale remblokjes voor carbon remblokken op? Mij valt de remkracht tegen en de ander had er dus ook een opmerking over dat ie niet bepaald lekker remde. Wat dus klopte. Is dat nieuwigheid en moet dat nog inremmen of remt het altijd minder?

[ Voor 35% gewijzigd door koektrommeltje op 18-08-2018 04:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 08:05
Ik ben dus overgestapt ivm nieuwe wielen, en heb meteen Swiss Stop Black Prince remblokken erop gezet, remt prima, niet minder dan wat ik had in m'n oude setup met alu velgen. Is wel met de nieuwste Ultegra remhoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
De schokbreker van mijn zwaar getweakte M5 2026 is olie gaan lekken en dus aan vervanging toe, maar ik zit bij La Chatre in Indre en wil voorlopig niet terug. Heeft iemand tips om hier, of desnoods verderop in de richting van of in Baskenland aan een reserve-exemplaar te komen.
PS ik wil de bout die de schokbreker met de achtervork verbindt toch maar verstevigen met een stalen buisje, maar ik heb geen schuifmaat om te bepalen hoe lang dat buisje zou moeten zijn. Kan iemand met een M5 en een schuifmaat me dat vertellen?

[ Voor 30% gewijzigd door arnold_m op 10-09-2018 08:06 . Reden: PS ]

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Komende weken ga ik mn ligfietsen eens voorzien van wat nieuwe kettingen en ook wil ik dan de cassettes gelijk meevervangen.

En daar heb ik dus een vraag over: als ik de cassettes vervangen, moeten er dan ook veranderingen gedaan worden aan de derailleur? Nee toch?

En, de volgende vraag: ik ga een ligfiets opnieuw laten poedercoaten en die fiets is nu een 3x9 maar dat gaat een 1x9 worden, net als mn cityracer met 26" achterwiel dat nu is. Voor het vlakke Nederland is dat voldoende. Maar, dr is nogal wat keuze in cassettes. Hoe weet ik welke ik precies moet hebben. Met welke vertandingen dan?

Ga de kettingen vervangen door CN-HG73.. al wat oudere kettingen, maar goed voor 5 euro per ketting boeit me dat niet zo. Dat zijn 105-kettingen en dat is ruim voldoende. Maar, stel ik koop nu een cassette van Ultegra of Tiagra (stapje lager) gaat dat dan passen? Standaard zijn mn M5'jes 105 afgemonteerd.

Nog een vraag: de achterderailleur. Eentje is behoorlijk op en daar moet ik de tandwieltjes van vervangen, maar ik ga ge shifters ook vervangen (want: compleet verteerde rubbers). Daar heb ik nu sram gripshifters voor. Maar met een andere cassette, moet er dan ook een andere derailleur komen?

Hoop vragen, maar van onderhoud heb ik verder weinig verstand. IK pak gewoon een andere fiets als de ene niet direct te rijden is O-) maar ik wil dr toch een aantal iets opknappen en gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
koektrommeltje schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:21:
Ga de kettingen vervangen door CN-HG73.. al wat oudere kettingen, maar goed voor 5 euro per ketting boeit me dat niet zo.
Waar zijn ze zo goedkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
Wolly schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:03:
[...]

Waar zijn ze zo goedkoop?
AliExpress en eBay.. met kortingscode van 4usd voor nieuwe klanten bij de eerste kon je dan uit of rond de 6USD per stuk als je dr 3 koopt.

Alleen.. het zijn dus echte Chinese kettingen: namaak dus. Daar kwam ik vannacht pas achter toen ik googlede of ze eigenlijk ook fietskettingen namaakten? Ja dus, dus ik zal de pakketten weigeren en een paypalclaim indienen. Heb me teveel laten leiden door de verpakking en de foto's bij de advertenties :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Kettingen zijn trouwens nog niet binnen, die zullen komende week wel bezorgd worden en dan zien we wel wat ik ermee ga doen. Vooralsnog aangegeven aan de verkoper dat ik ze ga retourneren; kreeg de vraag of ik ze nog kon gebruiken en dat ze me 30% van het bedrag wilden terugbetalen :/

De kettingen werden trouwens aangeboden als CN-HG73 zonder Shimano te melden. En, met een quicklink bij de ketting afgebeeld. Echte 9-speed Shimano kettingen worden geleverd met een pin, in plaats van een quicklinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
@koektrommeltje
Die kettingen van Ali-express zou ik sowieso retourneren. Ik heb een tijd geleden ook op die manier kettingen gekocht, destijds nog voor m'n Hurricane ligfiets. Dat zou volgens de omschrijving een Shimano IG51 ketting zijn. Ik heb daar nog geen 100km op heb kunnen fietsen. Het was mijn grootste Ali-express miskoop ooit. De schakels waren binnen no-time gaan roesten waardoor de ketting continue ging overschieten. Terwijl ik niet eens in de regen had gefietst! Dat heeft me veel tijd en irritaties gekost. Voor mij geen Aliexpress kettingen meer! Voor een paar euro meer koop je bij een nederlandse webshop fatsoenlijke kettingen.

[ Voor 6% gewijzigd door iets op 17-10-2018 16:26 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
@iets

Ik had CN-HG73 kettingen besteld. Een tweetal zijn er binnen en die zijn overduidelijk nep. De doosjes zijn wel echt, althans die lijken wel echt te zijn. Geen spelfouten, niets. Zou me niets verbazen als dat gebruikte doosjes zijn. Geld inmiddels ook al terug ontvangen en negatieve review op ebay achtergelaten. En nee, die ging ik niet veranderen ondanks de smeekbede van de verkoper ;) Zijn er nu nog 6 onderweg van een andere aanbieder. Dat gaat ook een paypalclaim worden.

[ Voor 3% gewijzigd door koektrommeltje op 17-10-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Ga nu mn kettingen maar bestellen bij een kleine, Nederlandse webshop. Daar koop ik voor een tientje per stuk Shimano CN-HG93 kettingen of voor dezelfde prijs de KMC X9.93 kettingen. Lijkt me een betere keuze.

Alleen, welke heeft de voorkeur? Welke gaat langer mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
koektrommeltje schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:34:
Ga nu mn kettingen maar bestellen bij een kleine, Nederlandse webshop. Daar koop ik voor een tientje per stuk Shimano CN-HG93 kettingen of voor dezelfde prijs de KMC X9.93 kettingen. Lijkt me een betere keuze.

Alleen, welke heeft de voorkeur? Welke gaat langer mee?
Ik had niet verwacht dat er nóg een post zou komen over je kettingen, maar dus toch!
Advies? Fiets bij een fietsenmaker langs, vertel wat je bezit en wilt en bespreek het met de meneer of mevrouw in kwestie :)
We Ik wil je best helpen, maar nepperts bestellen uit de andere kant van de wereld, 6$ voor drie stuks, man man, geld terugvragen, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Tomino schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

Ik had niet verwacht dat er nóg een post zou komen over je kettingen, maar dus toch!
Advies? Fiets bij een fietsenmaker langs, vertel wat je bezit en wilt en bespreek het met de meneer of mevrouw in kwestie :)
We Ik wil je best helpen, maar nepperts bestellen uit de andere kant van de wereld, 6$ voor drie stuks, man man, geld terugvragen, etc..
1. Ze hebben 7.80 euro p.st gekost, inclusief verzending. De eerste twee tenminste, nummer 3,4 en 5 waren iets goedkoper: andere aanbieder.
2. Uit de advertentie kon ik niet afleiden dat het om neppers ging. De foto's toonden keurig nette schakels inclusief shimano merk en de verpakking leek ook origineel te zijn.

Pas later bedacht ik me eens te gaan googlen of er ook neppe shimano kettingen waren en toen kwam ik er dus achter dat de 9-speed shimano kettingen altijd met sluitpinnen geleverd werden. Dat was bij deze niet het geval, die werden geleverd met quicklinks.

Dus ja, als ik echte ketting verwacht, voor een op zich redelijke prijs, neem ik geen genoegen met neppers en vraag ik mn geld terug. Dat wat ik er online van vond, was niet bepaald goed. Mag jij 'man man' vinden, ik vind het het risico voor de verkopers en die weten echt wel dat het om namaak gaat. Alleen vermelden ze dat uiteraard niet, omdat ze ze dan niet meer verkopen. Enfin, geld teruggestort gekregen. Een negatieve recensie doet wonderen, hadden het maar moeten melden.

Ik kan nu gloednieuwe shimano Ultegra kettingen kopen of dus de KMC X9.93 kettingen voor een tientje per stuk. Via een Nederlandse webshop trouwens. Zul je ook wel zeggen dat die nep zullen zijn..

Als ik online kijk, bij andere webshops lopen de prijzen voor een en dezelfde kettingen dus uiteen van dus een tientje -de webshop waar ik ze nu ga bestellen- tot dik 18 euro ofzo per stuk maar het overgrote deel ruim boven dat tientje. Dat tientje per stuk is dus echt een koopje.

Hoe het kan, dat die ene webshop ze zo goedkoop levert? Bulkprijzen.. die heeft de kettingen gekocht in dozen van 50 stuks zonder verpakking. OEM, voor grootverbruikers, voor fietsenmakers dus die zelf dr fietsen afmonteren in grote hoeveelheden in dr werkplaats. En schuift ze dus ook zo door. Dezelfde kettingen met doosje voor de consument eromheen, heeft ie ook. Dan kosten ze opeens een paar euro meer. Duur stukje karton dus. Zo'n doosje dat die Chinezen voor een paar cent laten maken kost mij dan dus dik 4 euro ofzo :/

Enfin, dat vermeldt ie ook bij zn advertentie en dus geen reden om aan te nemen dat ze nep waren. En zo oordeelde ik dat ook bij de kettingen van eBay. Ook omdat zo'n beetje alles in de wereld in China gemaakt wordt, de lonen daar aanzienlijk lager liggen, had ik gewoon verwacht echte kettingen te kopen voor een Chinezenprijsje, al dan niet gesubsidieerd door de Chinese overheid.

Fietsenmaker advies vragen klinkt leuk. En dan zeggen: 'Bedankt voor uw informatie. Ik ga ze online bestellen voor een tientje!' want dat is wat ik ga doen: ze online bestellen voor een tientje per stuk. Maal 10, want ik ga van 3 of 4 fietsen mn kettingen vervangen. Daarnaast, die fietsenmaker op zn blauwe ogen geloven doe ik ook niet, want als ik bij een fietsenmaker kom en die verdient 5 euro op een verkochte Shimano ketting, 2 euro op een SRAM ketting en 8 euro op een KMC ketting, dan acht ik het niet onaannemelijk dat ie KMC de hemel inprijst.. want zo werkt het: er moet een boterham verdiend worden. Dus dan lees ik liever gebruikerservaringen van mensen die met een gerust hart dr gal spugen over dr negatieve ervaringen of oprecht tevreden zijn en daarover vertellen :)

Anyway, heb de kettingen en verpakkingen vandaag naar Shimano Benelux opgestuurd. En die zullen er wel naar kijken en me bevestigen dat het idd om nepperts gaat waarschijnlijk. Kost me 4.25 euro voor een brievenbuspakketje, maar dat had ik dr wel voor over om te weten of ze nep zijn of niet of dat misschien de doosjes wel echt waren, maar de kettingen nep.

Hier de link naar dat pakketje: https://jouw.postnl.nl/?D...3SKABA788892869/NL/8071CT voor het geval je daarover twijfelt ;) Google vervolgens even het adres en je ziet welk bedrijf er gevestigd is. Juist, Shimano Benelux :)

Overigens neig ik naar de KMC X9.93, omdat die langer mee zou gaan. Komende week hak ik de knoop door. Nog weinig zin gehad me verder in te lezen. En ik moet even kijken hoeveel ik er ga bestellen, en wat ik verder nog nodig heb. Moet ook nog kransjes hebben, maar die heeft die webshop van de goedkope kettingen niet en moeten weer van Campagnolo zijn. En dan moet ik ook nog een carbon wiel opsturen van mn M5 CHR voor reparatie, een M5 shockproof klaarmaken voor verzending naar Mallorca, een ketting van een andere fiets verlengen omdat ik de kabelloop heb aangepast, een achterderailleur afstellen, een tweetal hydraulische remmen weer werkend krijgen (druk weg,,kan knijpen wat ik wil maar dr gebeurt niets)

En daar heb ik dus allemaal geen zin in :/ Net als dat ik geen zin heb om mn quest op zn kant te leggen om eens naar de ophanging te kijken, want die piepte en rammelde wat. En lijm op te zoeken om een metalen plaatje vast te lijmen aan de binnenkant ervan en de resten van dubbelzijdig tape te verwijderen om zodoende weer nieuw klittenband aan te brengen dat hopelijk wel blijft zitten..

Lang verhaal weer geworden. Maar wat ik nu echt kwijt wil, is dat ik gisteren de mn 2000e km met mn Quest heb gereden ;) En oh, wat rijdt dat ding heerlijk :9 Armpjes op de elleboogsteuntjes, sturen met een handje, nonchalant onderuit gezakt en gaan met de banaan 8) Dat ding had ik al veel eerder moeten kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door koektrommeltje op 23-10-2018 13:55 ]

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Zijn er mensen die ervaring hebben met zowel hydraulische als mechanische velgremmen?
Ik overweeg mijn magura hydraulische velgremmen te laten vervangen door V-brakes waarvoor de remblokjes in verre buitenlanden makkelijker te vinden zijn.
Maakt het veel uit in de doseerbaarheid van het remmen?

flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
arnold_m schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:35:
Zijn er mensen die ervaring hebben met zowel hydraulische als mechanische velgremmen?
Ik overweeg mijn magura hydraulische velgremmen te laten vervangen door V-brakes waarvoor de remblokjes in verre buitenlanden makkelijker te vinden zijn.
Maakt het veel uit in de doseerbaarheid van het remmen?
Jazeker :). Ik ben van een challenge hurricane met magura hydraulische velgremmen overgestapt naar een raptobike lowracer met V-brakes.

De overbrenging van de kracht van remhendel naar remblok is zeker stijver (directer) bij de maguras. Hierdoor is de remkracht van maguras beter te doseren dan de V-brakes. Vooral bij het achterwiel waar de remleidingen langer zijn en het gewicht op het wiel lager vind ik dit goed merkbaar. Het achterwiel van de raptobike blokkeert al snel bij het remmen, waar ik dat bij de hurricane minder had.

Desalniettemin mis ik de maguras niet op mijn raptobike. Mijn achterrem gebruik ik alleen als ik langzaam en gecontroleerd wil remmen, bijvoorbeeld bij een naderend rood licht. Als er snel geremd moet worden gebruik ik altijd mijn voorrem, gezien het meeste gewicht op het voorwiel staat. Voorover vallen kan niet op een lowracer en ook als ik vol in de ankers ga slipt mijn voorband niet weg, in ieder geval niet op asfalt (even afkloppen). Het remmen kan een stuk harder t.o.v. mijn bukfiets waardoor ik ook binnen de bebouwde kom snel kan ingrijpen bij overwachte situaties.

Dus de doseerbaarheid zal inderdaad iets minder worden, maar nog wel prima werkbaar. Vele ligfietsen hebben immers V-brakes. Ik ben ook geen grote fan van het systeem van magura. Op mijn hurricane was de een remcilinder van de voorrem gaan lekken. Het was niet mogelijk de cilinder te vervangen omdat ik een ouder exemplaar van de magura rem had. Hierdoor was mijn hurricane gelijk total loss omdat een nieuwe rem meer zou kosten dan de hele fiets waard was en dus heb ik mijn hurri weg moeten doen ;( (een V-brake past fysiek niet op dat type fiets). Daarom kies ik nu liever voor een simpel systeem met standaard remkabeltjes die overal te krijgen zijn en makkelijk te vervangen.

tvw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
De fietsen die ik nu heb, hebben zo'n beetje alle remtypes vertegenwoordigd:
-trommelremmen
-mechanische avid bb7 schijfremmen
-hydraulische magura schijfremmen
-remhoeven
-v-brakes
-remhoeven voor volledig carbon velgen

Qua gebruiksgemak gaat mn voorkeur naar doodsimpele mechanische remmen. Dus de v-brakes, remhoeven of de avid bb7 schijfremmen. Om de bovengenoemde redenen; vrijwel overal remblokjes of kabels voor te krijgen.

Mijn ervaring met wat het best remt, of makkelijkst blokkeert: hydraulische remmen. Goed te doseren en vooral goed om stevig te remmen heb ik het idee. Maar vriendjes ben ik er absoluut niet mee wat betreft de betrouwbaarheid en het onderhoud. Van de huidige 2 fietsen die ik heb met hydraulische schijfremmen, werken er bij beide fietsen een van de twee remmen niet. Zo gekocht overigen,s maar een van die twee fietsen had pas 500km gereden en is in nieuwstaat verder.

Weet niet wat je plannen zijn, maar hier in Nederland heb je geen keihard remmende remmen nodig. Remhoeven voor velgremmen volstaan in principe prima. Schijfremmen werken ook redelijk, mits goed afgesteld. Bij beide zijn de remblokken makkelijk te vervangen en redelijk algemeen verkrijgbaar en nemen ze weinig ruimte in als je ze onverhoopt reserve mee wilt nemen.

Ga je ermee op vakantie of in de bergen fietsen, dan zijn schijfremmen wellicht het beste. Nouja, die krengen zitten op mn challenge taifun en op mn Thys 209 roeifiets en die laatste daar gaat Thys himself zelf vaak de bergen mee in. Dat zal een bewuste keuze zijn om daar dus schijfremmen op te zetten. En dat remt en doseert in principe prima dus ook in heuvelachtige onbekend terrein.

Kabels ed. zijn vrij universeel en makkelijk te krijgen. Makkelijk te vervangen en je weet in ieder geval een ding zeker: ze zullen nooit gaan lekken.

Ergo:

hydraulische remmen mogen mij gestolen worden. En juist daarvoor wilde ik een vraag stellen, want dr zijn hier vast wel mensen die ze wel erop hebben en er ervaring mee hebben. Dr staat totaal geen druk meer op de remhandels van twee van mn fietsen. De ene is een oude Magura Louise hydraulisch rem voor. De andere een hydraulische shimano remmen (XT of XTR, weet niet precies).

Is dat een kwestie van dat er lucht in de leiding zit? Nergens zie ik een bewijs van lekkage ofzo namelijk.
De wel werkende remhandel, die kan ik inknijpen en dan grijpt de rem aan. Laat ik m los, dan gaat de rem geleidelijk terug naar zn beginpositie. De andere remhandel, dioe dus niets doet, die kan ik volledig inknijpen en als ik m dan loslaat is het *klik* en direct terug in zn beginpositie in een strakke beweging.

Kwestie van lucht in de leiding, of mist er vloeistof?

[ Voor 3% gewijzigd door koektrommeltje op 12-01-2019 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels gehoord dat in het volgende verre buitenland wel magura-remblokjes te koop zijn, dus ik laat de remmen voorlopig gewoon zitten. Mocht er iets aan defect raken, dan is vervangen door V-brakes kennelijk een goede optie.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Weet niet hoe oud de remmen zijn en waar je reis heen gaat? De Koreaan die mn lowracer overnam, kon geen spul vinden voor de Magura remmen die daarop zaten achter. Zou dus voor vertrek een setje (of twee) remblokjes meenemen, zodat je die direct kunt vervangen indien noodzakelijk. Of gewoon voor vertrek de zooi ombouwen wellicht.

Weet iemand hier trouwens het rijte van Campagnolo van minst goede tot best?
Bij shimano is (of was..) het sora-tiagra-105-ultegra-dura ace.

Wat is dat bij de diverse klassen bij Campagnolo? Ken daar de benamingen daytona, centaur, record, veloce maar weet enkel dat record de beste en duurste is. Maar de rest? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Ik ben eigenlijk al onderweg, en als het goed is, kan ik over een paar honderd kilometer weer nieuwe remblokjes kopen.
Ik weet het, de voorbereiding had beter gemoeten.

flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:42
Meld zich :)
Vorige week een gebruikte Sinner Spirit opgehaald. Afgelopen week bezig geweest met het vervangen van alle banden, herstellen van de verlichting. En het op maat maken (uitschuiven) van het frame en bijbehorend ketting werk verlengen (ik weet dat het beter is eigenlijk alles te vervangen maar vorige eigenaar had het over paar honderd km met huidige ketting dus stel het liever even uit om de ketting + cassette te vervangen)
.
Morgen nog stukje ketting inkorten omdat ik er gisteravond na een klein proefrondje achter kwam dat het toch wel erg slap hing en dan na bijna 15 jaar weer is rondjes rijden op een ligfiets.

Voorlopig is het plan weer ff de benen laten wennen aan een ligfiets en dan is kijken wat er nog meer moet gebeuren qua onderhoud/verbeteringen om lekker woon/werk verkeer mee te doen

Fiets is uitgerust met de SRAM dual drive (3x8) en mechanische schijfremmen

[ Voor 4% gewijzigd door tabaqui op 15-02-2019 21:43 ]

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-03 16:55
Is er iemand die ervaring heeft met het fietsen van een 2 wielige 26 inch ligfiets met middenmotor (voormotor)?

Ik heb een Azub Max, een sterke, maar omdat deze meer als 'vakantie' fiets is gebouwd, niet erg snelle ligfiets. Een echte pakezel die met 4 volle zijtassen, toptas en een Bob (kampeerspullen voor 2 man en een baby) nog heerlijk comfortabel fietst.
Ik wil deze fiets nu ook bij lekker weer voor woonwerk verkeer gaan gebruiken a 2*26 km per dag. De snelheid zal dan echter wel omhoog moeten naar zoń 35 km/u de route leent zich hier ook voor.

Wat ik me nu afvraag is wat een middenmotor (bafang 500) en een accupack onder de bagagedrager met de stabiliteit doet bij hogere snelheden. Het zwaartepunt ligt bij deze fiets al vrij hoog.
I.v.m de Rohloff naaf is een motor in het achterwiel geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
arnold_m schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:06:
Ik ben eigenlijk al onderweg, en als het goed is, kan ik over een paar honderd kilometer weer nieuwe remblokjes kopen.
Ik weet het, de voorbereiding had beter gemoeten.
Het is al weer even geleden, maar voor wie het zich nog afvraagt; ik heb geen reserveblokjes gevonden. Ik had wel een hele nieuwe set Magura-remmen kunnen laten monteren, maar dan zou ik later weer hetzelfde probleem krijgen, dus heb ik toch maar voor V-brakes gekozen. Het was even wennen, maar nu bevallen die ook prima.

Nu alleen nog nieuwe kettingbuizen. Heeft iemand ervaring met de luchtleidingen van vrachtwagens?

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
arnold_m schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:01:
[...]

Het is al weer even geleden, maar voor wie het zich nog afvraagt; ik heb geen reserveblokjes gevonden. Ik had wel een hele nieuwe set Magura-remmen kunnen laten monteren, maar dan zou ik later weer hetzelfde probleem krijgen, dus heb ik toch maar voor V-brakes gekozen. Het was even wennen, maar nu bevallen die ook prima.

Nu alleen nog nieuwe kettingbuizen. Heeft iemand ervaring met de luchtleidingen van vrachtwagens?
Laatst heb ik die vraag gesteld, wat voor buizen dat nu eigenlijk zijn, omdat ik me niet kon voorstellen dat die speciaal voor ligfietsen gemaakt werden. Daar kwam dus het antwoord op dat het de luchtleidingen van vrachtwagens zijn. Doorsnee 14mm. Dus, dat zal prima werken die luchtleiding voor vrachtwagen :)

Moet zelf ook wat kettingbuizen halen, en zat al in het hoofd om een keertje langs zo'n vrachtwagendealer/reparatietoko om daar wat van die buis te halen. Vermoed dat ze die wel zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
MarcoL1978 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:43:
Is er iemand die ervaring heeft met het fietsen van een 2 wielige 26 inch ligfiets met middenmotor (voormotor)?

Ik heb een Azub Max, een sterke, maar omdat deze meer als 'vakantie' fiets is gebouwd, niet erg snelle ligfiets. Een echte pakezel die met 4 volle zijtassen, toptas en een Bob (kampeerspullen voor 2 man en een baby) nog heerlijk comfortabel fietst.
Ik wil deze fiets nu ook bij lekker weer voor woonwerk verkeer gaan gebruiken a 2*26 km per dag. De snelheid zal dan echter wel omhoog moeten naar zoń 35 km/u de route leent zich hier ook voor.

Wat ik me nu afvraag is wat een middenmotor (bafang 500) en een accupack onder de bagagedrager met de stabiliteit doet bij hogere snelheden. Het zwaartepunt ligt bij deze fiets al vrij hoog.
I.v.m de Rohloff naaf is een motor in het achterwiel geen optie.
Een velomobiel geen optie? Kosten qua aanschaf wel een behoorlijk bedrag, maar dat verdien je met je woon-werkvergoeding wel weer terug als je die tenminste gewoon krijgt. En, in nette staat blijven ze dr waarde ook behoorlijk behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-03 16:55
koektrommeltje schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:12:
[...]

Een velomobiel geen optie? Kosten qua aanschaf wel een behoorlijk bedrag, maar dat verdien je met je woon-werkvergoeding wel weer terug als je die tenminste gewoon krijgt. En, in nette staat blijven ze dr waarde ook behoorlijk behouden.
Wel overwogen maar overkill voor het doel. Mocht ik ooit besluiten om de auto definitief te laten staan is dit wel het beste alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
MarcoL1978 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:14:
[...]

Wel overwogen maar overkill voor het doel. Mocht ik ooit besluiten om de auto definitief te laten staan is dit wel het beste alternatief.
Als jij 26km enkele reis hebt voor woon-werk is een velomobiel heerlijk. Kun je het hele jaar je woon-werk mee doen. Dat zie ik je in de winter nog niet doen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik mag mij dan hier ook officieel melden: gisteren onderstaande Challenge Furai met Rohloff versnellingsnaaf opgehaald *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v5lVVqMccAuDiBZBw4bixg29/full.jpg

Klikpedalen en nieuwe ventisit zijn onderweg. Ook al een mooie tweedehands Radical toptas weten te scoren. :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Gefeliciteerd! Ziet er mooi uit. Volgens mij heb ik deze fiets ook op marktplaats (of ligfiets.net?) langs zien komen? Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? :)

Fiets ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Tomino schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:11:
Gefeliciteerd! Ziet er mooi uit. Volgens mij heb ik deze fiets ook op marktplaats (of ligfiets.net?) langs zien komen? Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? :)

Fiets ze!
Thanks! Ziet er nog uit als nieuw. :) De fiets stond inderdaad op ligfiets.net en marktplaats. Vorige eigenaar heeft hem tweedehands gekocht van de eerste eigenaar, maar door omstandigheden slechts een aantal keer op gefietst. Als je de vraagprijs nog weet; gekocht voor €100 daarboven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
koektrommeltje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 02:42:

Ergo:

hydraulische remmen mogen mij gestolen worden. En juist daarvoor wilde ik een vraag stellen, want dr zijn hier vast wel mensen die ze wel erop hebben en er ervaring mee hebben. Dr staat totaal geen druk meer op de remhandels van twee van mn fietsen. De ene is een oude Magura Louise hydraulisch rem voor. De andere een hydraulische shimano remmen (XT of XTR, weet niet precies).

Is dat een kwestie van dat er lucht in de leiding zit? Nergens zie ik een bewijs van lekkage ofzo namelijk.
De wel werkende remhandel, die kan ik inknijpen en dan grijpt de rem aan. Laat ik m los, dan gaat de rem geleidelijk terug naar zn beginpositie. De andere remhandel, dioe dus niets doet, die kan ik volledig inknijpen en als ik m dan loslaat is het *klik* en direct terug in zn beginpositie in een strakke beweging.

Kwestie van lucht in de leiding, of mist er vloeistof?
Jep, lucht in de leiding. Simpel een na-vulsetje kopen (magura bleed kit - setje met twee spuiten etc. < €30,-). Lucht stijgt op, dus van laag naar hoog spuiten, goed opvangen het royal blood want dat kun je de volgende keer weer gebruiken.

Voor je navult eerst de handvaten op de minst strakke knijpstand zetten, dan kun je na het vullen zelf nog goed de druk instellen die je wilt hebben.

Oh, zie nu pas dat het al in januari was dat je dit vroeg, dan is hij vast niet meer relevant of al opgelost :)

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
djwice schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 23:38:
[...]

Jep, lucht in de leiding. Simpel een na-vulsetje kopen (magura bleed kit - setje met twee spuiten etc. < €30,-). Lucht stijgt op, dus van laag naar hoog spuiten, goed opvangen het royal blood want dat kun je de volgende keer weer gebruiken.

Voor je navult eerst de handvaten op de minst strakke knijpstand zetten, dan kun je na het vullen zelf nog goed de druk instellen die je wilt hebben.

Oh, zie nu pas dat het al in januari was dat je dit vroeg, dan is hij vast niet meer relevant of al opgelost :)
Nee, moet ik nog steeds laten maken. Is geen magura maar een shimano hydraulische schijfrem wat DOT (ofzo) remvloeistof ingaat.

Verleden week wel een fiets gekocht waar een hydraulische magura rem op zit. Inclusief 'bleed'-pakket erbij. Was een onderstuur, gewoon om dat ook eens te proberen en dat bevalt me dus niet. Ik heb 'm weer doorgeschoven inmiddels, inclusief de bleedingkit.

Verkopen lijkt nu een stuk lastiger dan een jaar terug. Heb nu echt teveel fietsen en dr moeten een paar weg.

Laatste aankopen zijn een highbaron en een titanium m5 559 ;) Bij die laatste moet ik het stuur aanpassen en een nieuwe kettingrol plaatsen. Die zat muurvast en was inmiddels half rond gesleten.

Overweeg de quest weer te verkopen. Was ie al, maar een dag voor ie opgehaald zou worden was ie omgewaaid door de wind :( Code geel.. had ik m nou maar toch een dag eerder afgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
GermanPivo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:08:
Ik mag mij dan hier ook officieel melden: gisteren onderstaande Challenge Furai met Rohloff versnellingsnaaf opgehaald *O*

[Afbeelding]

Klikpedalen en nieuwe ventisit zijn onderweg. Ook al een mooie tweedehands Radical toptas weten te scoren. :)
Fraaie fiets. Had m ook gezien, en toen was ie al scherp geprijsd dus het verbaast me niet dat ie boven de prijs is verkocht. Nog steeds een erg nette prijs.

Heb deze foto nog doorgestuurd naar challenge om te vragen welke kleur dit was. British racing green, was het antwoord. Leek me ook wel een leuke kleur voor een M5 shockproof die ik nog moet laten poedercoaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
geloof toch te lang met een te lage bandenspanning gereden voor, profiel van de schwalbe marathon plus is al bijna weg. Net maar nieuwe besteld en een fietspomp met drukmeter om zo te voorkomen dat ik na 700km weer de voorband mag gaan vervangen...

Maar wat blijf het lekker fietsen. Ondertussen zitten er ook combi spd pedalen op de fiets en staat m'n gewone fiets zo goed als stil sinds de ligger erbij is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Dan ben je ook wel een koektrommel ;) als je bij code geel een velomobiel leeg buiten laat staan.
Is het een glas quest of een carbon quest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Tweaker1234 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:54:
Dan ben je ook wel een koektrommel ;) als je bij code geel een velomobiel leeg buiten laat staan.
Is het een glas quest of een carbon quest?
Non-carbon. Wou m verkopen en wat bijleggen vlom een carbon te kopen of een strada.

Moest nog even wat onderdelen ophalen, en toen stond ie open en bloot :( . Niet gwdacht aan rukwinden helaas.. schade viel gelukkig mee. Koop ging niet door, al kreeg ik een net bod van de potentiele koper. Deed toch au! om zo even 200 euro af te schrijven dus heb m nog :)

Pak m eigenlijk maar zelden.. en normaal zette ik m bij code geel altijd in de overdekte parkeergarage van de buurtsuper. Nadat ie omgewaaid was heeft ie bij hevige wind altijd met wat ballast op de zitting gestaan en sinds deze week heb ik daar 2 jeŕrycans van 20 liter voor. Dat moet voldoende zijn, hoop ik om het omwaaien eenmalig te laten zijn.

Afgelopen 12 maanden 1000km gemaakt ermee. Sinds ie in mijn bezit is, heb ik er totaal 3000km mee gereden.

Rij meer met de hoge baron op het moment. Heerlijke fiets is dat. En, helaas makkelijker om te pakken omdat ik die niet eerst van slot hoef te halen en met de achuimkap hoef te kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanwege mijn trip door de USA in 2012 heb ik laidbackcycling.com geregistreerd naast www.ligfietsvakantie.com die ik al had. Bekt toch iets lekkerder in het Engels.

Deze (laidbackcycling.com) wil ik zsm echter opheffen. Heeft iemand hier er interesse in? Dit is zeker niet bedoeld als spam, want je mag 'em gratis hebben als je er iets mee kan op het gebied van ligfietsen. Zonde om hem zomaar te laten verlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Vanwege de Covid-19-pandemie breek ik mijn fietstocht af en ga ik per vliegtuig vanaf Managua via Miami en Heathrow naar Schiphol met American Airlines en British Airways. Nog tips om mijn ligfiets mee te nemen?

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Topicstarter
Een vriend van me heeft dit heel lang geleden gedaan vanuit Arizona. Je kunt het beste je fiets demonteren en in een standaard air freight skid-maat stoppen (zodat je geen overpakkingskosten hebt en zelf bepaalt hoe goed alles verpakt zit. Dan apart laten verschepen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 09:50
Zou me graag willen aanmelden als rijder.

Velomobiel Quest No. 582. recent aangekocht. Ruim 70k op de teller van de vorige eigenaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k909DxlGKJRCSCb_FgsykmkNWgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SohpRV9sbOksM5sykdbzbgXq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door campr112 op 09-04-2020 10:17 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Gefeliciteerd, en holy crap wat een kilometrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 10:42
campr112 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:15:
Zou me graag willen aanmelden als rijder.

Velomobiel Quest No. 582. recent aangekocht. Ruim 70k op de teller van de vorige eigenaar.
[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Stond die bij ICB?
mux schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:53:
Gefeliciteerd, en holy crap wat een kilometrage!
Ehh... 70.000 is toch niet veel?
Als ik me niet vergis rijdt er in Vlaanderen een vroeger Quest (2004) met bijna 300.000 km op het tellertje... _/-\o_
Er zijn er ook al wel een aantal over de 200.000 km.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• campr112
ICB? Nee, gewoon via Marktplaats gekocht.

Heb inmiddels de eerste upgrades gedaan. Ligt nu een hollowtech II crank in met powermeter en een 11-50 12-speed casette met bijbehorende derailleur en twist shifter.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:22
Al in het bezit van een divers scala aan fiets(achtig)en heb ik mijn eerste ligfiets gekregen. . Het is een Challenge Mistral met bovenstuur, 20" wielen, v-brakes. Er zal nogal wat vervangen moeten worden maar dat is de helft van de lol :). Daarbij moeten keuzes worden gemaakt en de eerste keuze gaat over de voorbladen en cassette. Op dit moment voor 42/57 en achter 9/11-32. Dat levert bij een cadans van 80 deze verhoudingen op.

Ik zou natuurlijk kunnen gaan voor hetzelfde setje maar eigenlijk vind ik een 1 x 11 of 1 x 12 mooier. Ik heb een beetje zitten spelen en kom met een 11/11-34 en een 52T voor uit op deze verzetten.

Ik lever onder en boven wat in, maar nu: Wat vinden de ervaren ligfietsers hier van? Zie ik iets over het hoofd en kom ik straks geen heuveltje of brug meer op of ga ik me vervelen met wind mee? Ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 19:48
Ik heb onlangs mijn Sparta Pireaus ligfiets weer verkocht. Ding kostte al niet veel en was om te proberen of het wat voor mij was. Had de fiets bij aankoop niet goed bekeken en was behoorlijk slecht, tanden van derailleur waren verdwenen, ketting slecht. Het stuurde ook nog eens behoorlijk zenuwachtig, dus nooit echt lekker mijn draai er op gevonden.
Opgehaald door iemand die hem wel wou opknappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
arnold_m schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 04:34:
Vanwege de Covid-19-pandemie breek ik mijn fietstocht af en ga ik per vliegtuig vanaf Managua via Miami en Heathrow naar Schiphol met American Airlines en British Airways. Nog tips om mijn ligfiets mee te nemen?
Alles gelukt met terug naar huis komen?

Ik vind het een grote beperking dat de fiets niet mee mag in de trein. Rondje Zuid-west Duitsland vervalt daarmee, omdat ik simpelweg niet de tijd heb om er naar toe te fietsen. Ook even fietsen met iemand hier 80KM vandaan zit er gewoon niet in, aangezien de trein mijn enige transport is (naast de fiets :) ). Hopelijk snel verbetering..!
België loopt voorop: https://www.hln.be/nieuws...aal-biljet-hebt~a0e03df1/

Als iemand nog tassen zoek: ik heb een setje Radical S tassen te koop staan op Marktplaats.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomino op 23-06-2020 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnold_m
Ik kon geen stevige verpakking of fietsdoos meer regelen, en heb gebruik gemaakt van de inpakservice op het vliegveld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRDwAfDQKsTCX8EB4T1xcUi8CSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkcoVEjaGODS07GulevF84vC.jpg?f=fotoalbum_large
Het was nog even spannend of mijn bagage ook zou worden geaccepteerd, maar op een zelfgebouwde oplader voor aan de naafdynamo na, mocht alles mee. (Tip: laat geen batterijen inpakken als ruimbagage)

[ Voor 16% gewijzigd door arnold_m op 23-06-2020 16:09 ]

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
Op Schiphol kon ik mijn apart gevormde bagage weer ophalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tidjMHRnW3DaVrdFqAoPSkXKBNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y808cl9VDcXM3vQP98FVJpsq.jpg?f=fotoalbum_large

De spatborden waren nog wat verder beschadigd en de douane in de VS vond het nodig een bout los te draaien, maar ik heb de ligfiets weer rijvaardig gekregen en kon Schiphol fietsend verlaten.
Mijn stuur bleek wel verbogen en heb ik inmiddels laten vervangen.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 10:42
campr112 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:22:
Heb inmiddels de eerste upgrades gedaan. Ligt nu een hollowtech II crank in met powermeter en een 11-50 12-speed casette met bijbehorende derailleur en twist shifter.
12-speed, lekker bezig! Ik rijd met SRAM 11-speed en een Schlumpf Mountaindrive, maar het schakelt eerlijk gezegd niet heel lekker (de derailleur dan he, de Schlumpf doet 't prima).
Binnenkort maar weer eens een afstelpoging wagen.

Hoe bevalt de Quest verder? (is het je eerste velomobiel?)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
12 speed met een 11-50 is toch net een hap teveel voor de ruimte in de Quest. En de sunrace cassettes voor 12 speed hebben geen kleinere tandwielen.

Dus ik ga weer terug naar 11 speed met een 36 tandwiel.

Ik heb hiervoor een Alleweder gehad, maar de Quest is wel een andere wereld. Heb nu ook een RaptoBike gekocht, maar heb nog niet hiermee weg kunnen rijden..

[ Voor 27% gewijzigd door campr112 op 09-07-2020 22:42 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
Hoe doen jullie het qua bevestigen van een fietscomputer?
Wil er 1 kopen maar ben bij mij een beetje bang dat deze ivm onderstuur wel erg ver richting trapas gemonteerd moet worden en dan het scherm niet meer goed zichtbaar is voor navigatie/snelheidsweergave enzo.
oude foto toen ik fiets kocht teller die er toen opzat en niet werkte was niet zichtbaar met fietsen voor mij: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isQtP81oHjJ71kQC1SG-3H8sVlo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9sq5WTevDFYtBE8pIvcpVnu.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 47% gewijzigd door tabaqui op 13-07-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
De tandjes van mijn geleiderwieltje onder het zitje van mijn Furai zijn nu echt tandloos.. Ben benieuwd of we ervaringen uit kunnen wisselen omtrent kettinggeleiders en tandwielen daarvoor.

Vervangen kan, maar ik zie (op het oog) betere opties op internet. Sommige van die opties hebben ook géén geleidebuizen of slechts hele kleine.

Bijvoorbeeld hier: https://shop.icletta.com/...-kettenleitrollenset.html
Of hier: http://www.m5-ligfietsen....temizer/popups/1301.1.jpg
En hier: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=33031, https://www.ligfiets.net/...hallenge-furai-700-c.html

Iedere ligfietswinkel in NL heeft wel wat staan (behalve Challenge zelf.. :+, maar ik vind het moeilijk om een overzicht te krijgen waaruit ik kan kiezen. Hebben jullie linkjes, of voorbeelden van systemen? Zou fijn zijn als het weer fijn rolt, met minder geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomino op 22-07-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Tomino schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:08:
De tandjes van mijn geleiderwieltje onder het zitje van mijn Furai zijn nu echt tandloos.. Ben benieuwd of we ervaringen uit kunnen wisselen omtrent kettinggeleiders en tandwielen daarvoor.

Vervangen kan, maar ik zie (op het oog) betere opties op internet. Sommige van die opties hebben ook géén geleidebuizen of slechts hele kleine.

Bijvoorbeeld hier:https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Bp9WOjYWeksJ:https://shop.icletta.com/de/terracycle-challenge-fujin-furai-kettenleitrollenset.html+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-b-d
Of hier: http://www.m5-ligfietsen....temizer/popups/1301.1.jpg
En hier: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=33031, https://www.ligfiets.net/...hallenge-furai-700-c.html

Iedere ligfietswinkel in NL heeft wel wat staan (behalve Challenge zelf.. :+, maar ik vind het moeilijk om een overzicht te krijgen waaruit ik kan kiezen. Hebben jullie linkjes, of voorbeelden van systemen? Zou fijn zijn als het weer fijn rolt, met minder geluid.
Ik ben voor de TerraCycle gegaan. Twee kettingrollers erop en het oude spul er zo goed als af. Werkelijk prachtig! Extreem stil en het zit er erg goed op. Foto volgt later.

https://t-cycle.com/produ...jinfurai-return-idler-kit
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0009/5662/9051/products/IDK152_03.jpg?v=1576096105

[ Voor 179% gewijzigd door Tomino op 15-08-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:02
Hier een potentieel ligfietser. Ik heb altijd een fascinatie gehad voor ligfietsen, maar langzamerhand begint er een steeds krachtiger beeld van mezelf op een ligfiets zich in mijn hoofd te vormen.

Aangezien dit mijn eerste ligfiets zal worden wil ik er eentje in de onderste prijs categorie kopen om te kijken of het wat voor me is. Dan kan ik daarna bepalen of ik hem wil inruilen op een nieuwere fiets of wil gaan upgraden.

Ik heb nu een Challenge Hurricane met bovenstuur gezien op MP voor €200 redelijk bij mij in de buurt. Zijn er tips of zaken waar ik speciaal op moet letten?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
EdwinC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:22:
Hier een potentieel ligfietser. Ik heb altijd een fascinatie gehad voor ligfietsen, maar langzamerhand begint er een steeds krachtiger beeld van mezelf op een ligfiets zich in mijn hoofd te vormen.

Aangezien dit mijn eerste ligfiets zal worden wil ik er eentje in de onderste prijs categorie kopen om te kijken of het wat voor me is. Dan kan ik daarna bepalen of ik hem wil inruilen op een nieuwere fiets of wil gaan upgraden.

Ik heb nu een Challenge Hurricane met bovenstuur gezien op MP voor €200 redelijk bij mij in de buurt. Zijn er tips of zaken waar ik speciaal op moet letten?
Heb je er wel eens op gefietst? Zo nee, kan ik aanraden om een keer naar Twigt Ligfietsen in Bergen aan Zee te gaan. Hebben ontzettend veel soorten fietsen staan, je kan ze bijna allemaal huren/proberen (20 euro per dag) en het is daar prachtig fietsen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Klassieke keuze als eerste ligfiets. Belangrijkste om op te letten is zoals bij alle oudere ligfietsen: hoeveel is eraan geklust, en wat is de staat daarvan? De basics zijn prima; zelfs als je her en der roest ziet is de kans op daadwerkelijke verzwakking heel erg klein. Het gebruikte staal is van hele hoge kwaliteit.

Als er niks aan verspijkerd is, heeft het ook zin om even kritisch naar de ketting te kijken. Pak een schakel op een groot voortandwiel vast en licht hem op; kan hij meer dan 2-3 mm omhoog? dan is de ketting aan vervanging toe. Kan hij een halve schakel omhoog? Dan moet je de kettingbladen en cassette ook vervangen. Dit is op een aankoopbedrag van 200 euro meteen 100 euro extra.

En natuurlijk even door de reviews heen lezen: https://www.ligfiets.net/product/bike/15/hurricane.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
GermanPivo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Heb je er wel eens op gefietst? Zo nee, kan ik aanraden om een keer naar Twigt Ligfietsen in Bergen aan Zee te gaan. Hebben ontzettend veel soorten fietsen staan, je kan ze bijna allemaal huren/proberen (20 euro per dag) en het is daar prachtig fietsen. ;-)
Nee ik heb er nog nooit op gefiets. Daarom ook alvast een mail richting de liggende hollander gestuurd (wat meer bij mij in de buurt) om te kijken of ik daar een dag proef kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
EdwinC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Nee ik heb er nog nooit op gefiets. Daarom ook alvast een mail richting de liggende hollander gestuurd (wat meer bij mij in de buurt) om te kijken of ik daar een dag proef kan rijden.
Ook een goede ja! Mijn tip zou in ieder geval zijn om eerst verschillende fietsen te proberen, want de soort maakt nogal veel uit of je het een fijne ervaring vind. :) Hurricane is in het algemeen wel een goede beginnersfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 10:20
Ik had niet gedacht dat dit topic nog zo actief zou zijn. Dan eens een vraag van mij erin: Dit voorjaar heb ik een dagje met een (bij Maia) gehuurde Azub Max 24" gereden. Voor mijn gevoel was dat een beetje meer een MTB waar ik meer naar een randonneur of wegfiets/racefiets zou neigen. Wat zouden volgende modellen zijn om te proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je zult dan al gauw richting de racers gaan. Racers liggen een stuk platter en hebben iets meer mechanisch voordeel van je rug/been-orientatie waardoor je wat meer vermogen kwijt kunt. Lowracers zijn dan ook nog eens extreem laag (je ligt volledig vóór het achterwiel) waardoor je luchtweerstand nihil is, maar ze zijn erg onhandig als je er niet op aan het fietsen bent door de lengte. En ze zijn vaak wat slap/flexibel/zompig, zeker de lichter gebouwde varianten (bijv. Raptobike).

Een highracer is dan weer veel praktischer - relatief hoge zit dus goed overzicht in het verkeer, lekker stijf, grotere wielen dus minder rolweerstand. Nadeel: als je niet >1.86m bent kun je er niet lekker mee wegrijden. Ik ben met 1.88m op het randje.

Mid-racers bestaan ook, en vullen het gat er tussenin.

De M5 26/26 is af en toe relatief goedkoop op MP te vinden. Nazca Gaucho is veel beter te vinden, maar de 26/26 (of 24/24) is wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Het Slap/flexibel/zompig van een lowracer klinkt niet best. Samen met minder goed zicht in het huidige drukke verkeer en misschien wat lastiger met bagage, wordt dat hem niet.
Goed zicht was wel iets dat me uitgesproken aansprak aan het dagje op de Max dus dat zijn wel dikke pluspunten voor de highracer maar met mijn 1,84 lijkt opstappen lastig te worden, dan.

Ik kijk in eerste instantie vooral naar wat ik moet ervaren om een goede keuze in de aanschaf te maken. Dat laatste gaat op zijn vroegst eind dit jaar zijn en hopelijk heb ik dan genoeg ervaring om een goede keuze voor een nieuwe te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het mooie van het ligfietslandschap is dat elke ligfiets weer anders is. Je kunt m'n suggesties als startpunt gebruiken, en na het uitproberen van bijv. een gaucho highracer zeggen 'nee, toch te hoge instap' en dan eens naar een 24"er kijken, en zo je keuze verfijnen.

Echt compleet anders dan de zitfietsenwereld, waar je eigenlijk maar hele kleine variaties op het standaardthema hebt.

Niet alle lowracers zijn trouwens zo slap, en er is wel mee te leven als je ze 'correct' gebruikt. Neem ook even mee dat ik 1m88 en - afhankelijk van jaartal en fiets - 125-145kg ben en met navenante kracht trap (doorgaans zonder klikpedalen, dus alle kracht op één trapper). Ik ben er zoeen die twee naven en een half dozijn kettingen stuktrapt in een decennium. Als je met een goede kadans en klikpedalen op een Raptobike zit, zal-ie misschien best strak aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Mooie tips die hier in het topic voorbij komen. Nu weet ik dat bij de gewone fietsen altijd veel nadruk ligt op afmontage van de groep. Is dit bij ligfietsen een zelfde issue of telt dat hier minder?

Zo zie ik op MP ook een Optima Condor staan met XT-XTR afmontage.

[ Voor 14% gewijzigd door EdwinC op 02-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
@EdwinC Veel minder dan met klassieke wegfietsen en MTB's heb ik het idee. Voor klassieke (competitie-) wegfietsen en MTB's ligt de vorm van de fiets vast vanwege de nogal scherpe regels van de UCI. Daardoor is de schakelgroep een grote variabele. Bij niet-UCI-fietsen (in de volksmond "ligfietsen") is de vorm van de fiets zo verschillend dat het relatieve verschil tussen Deore/XT/XTR/Tiagra/105/Ultegra (om het binnen Shimano te houden) niet heel belangrijk is.

Wij hebben woensdag een fijn (warm!) dagje in Zeeland gelegen. Ik had, mede met mux' suggesties in het achterhoofd, een 26" M5 Carbon High Racer en die beviel me een stuk beter dan de Max van eerder: Ongeveerd, knetterstijf en een stuk lichter carbon maakt een veel directer gevoel met de fiets en de weg. Comfort was verrassend goed ondanks dat. De vlakkere zit ("lig" :) ) beviel me ook goed. Alleen wegrijden is wel even rechtop zitten.
Scherp sturen is wel even opletten: het voorwiel loopt al snel tegen de ketting aan en dat is op zijn minst onverwacht. Verder wil deze fiets ook vooral rechtdoor en als het even kan hàrd.
De CHR is voorlopig de norm. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, afmontage is een relatief kleine factor, deels ook omdat vertanding van ligfietsen eigenlijk niet zo lekker overeenkomt met standaardgroepen voor wegfietsen. Door het grote verschil in praktische alledaagse snelheden (in de stad ~15km/h, op de vlakke weg ~35km/h) wil je eigenlijk een 'dubbele corncob', en dat wordt niet echt meer verkocht. De oplossing in sommige fietsen is een MountainDrive 2-versnellingsnaaf in de trapas en een corncob achterop.

@Bacchus: leuk dat je op een CHR bent uitgekomen. M5 is tegelijk m'n favoriete en minst makkelijk aan te raden merk; ze zijn heel goed in wat ze doen (lichte, snelle fietsen), maar ze zijn zoals je merkt niet altijd even praktisch. Ben je nog van plan andere highracers uit te proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 22:31
Ligfietscafé

Prince of India

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
mux schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:17:
leuk dat je op een CHR bent uitgekomen. M5 is tegelijk m'n favoriete en minst makkelijk aan te raden merk; ze zijn heel goed in wat ze doen (lichte, snelle fietsen), maar ze zijn zoals je merkt niet altijd even praktisch. Ben je nog van plan andere highracers uit te proberen?
De keuze om een M5 te proberen is best basaal hoor: Middelburg is redelijk dichtbij Breda en een leuke fietsomgeving. Eindhoven (De Liggende Hollander), Nijmegen (Elan) en Winterswijk (ACE) gaan ook nog wel aan de beurt komen. :) Daarnaast is M5 natuurlijk ook best iconisch met de nodige wereldrecords.

Ik ga dus zeker nog wel wat proberen en mid/high racers zullen nu wel het uitgangspunt zijn. Het punt is wel dat ik er graag alles mee zou willen kunnen: dagtochten, fietsvakantie en als het kan "wielrennen"* en forenzen. Dat ik af en toe een inbussleutel nodig heb om een drager of spatbord te (de)monteren is geen punt.

Ik wil ook zeker nog een voorwielaandrijver als een Cruzbike of Raptobike proberen. De Nazca Gaucho en Fuego zijn/waren interessant maar die zijn gestopt dus dat zou sowieso een occasion worden. (Qua aanschafkosten wel laagdrempelig natuurlijk) De Challenge Furai en Seiran en de Metabike zijn ook leuk om eens tegen te komen. De Nazca's en Challenge's hebben wel allen (achter)vering en op de Max stond dat me een beetje tegen.

* wielrennen = op een doordeweekse avond een doelloos rondje door mijn eigen omgeving rijden om wat beweging te krijgen en even buiten te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 18-06-2021 16:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EdwinC
Gisteravond was het moment dan daar en heb ik mijn allereerste ligfiets gekocht. Het is een M5 Shockproof geworden.

Een zeer net exemplaar met een mooie afmontage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9OlfDl575Aa5QoXQf-gZyJu28U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PnwrygbopToEQD0SXH97iq0c.jpg?f=user_large

Na 5 minuten test starts lukte het me dan toch om weg te fietsen. Het voelt op dit moment nog allemaal wat onwennig, maar ik heb er goed vertrouwen in dat het allemaal wel gaat lukken.

Verder nog een mooie radical design toptas erbij gekregen en wat verschillende stuurtjes in maat en hoek verschillend. Een reserveketting en binnenband.

Ik merk ook dat de trapbuis nog wat verder uitgeschoven moet worden, maar dat gaan we allemaal ondervinden.

[ Voor 7% gewijzigd door EdwinC op 02-07-2021 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
Hi allen. Ik ben nu al een aantal jaren de gelukkige eigenaar van een Gekko fx 26, een tadpole trike van HP Velotechnik.

Nou heb ik er ook SPD pedalen opgezet om de druk op mijn (voor)voeten te verminderen. Het is lekker 'hangen' aan het pedaal en het extra beetje vermogen op de terugtrekkende beweging van mijn been is mooi meegenomen. Maar nou heb ik nog steeds na een uur fietsen dat ik last krijg van de voorvoet. Ze beginnen dan gevoelloos te worden. Dan wordt het tijd voor een paar minuten pauze om het bloed weer te laten stromen.

Ik oefen dus nog steeds te veel druk uit op het pedaal. Ik heb de plaatjes al zo ver mogelijk naar onderen geschoven om de druk naar een betere plek van mijn voet te schuiven ('achterkant' van de voorvoet nu) maar het mag nog niet veel baat hebben. Zijn er hier meer ligfietsers die ervaring hebben met de voeten vast klikken? Of mensen die tips hebben om het langer vol te kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Nathilion schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:19:
[...] Maar nou heb ik nog steeds na een uur fietsen dat ik last krijg van de voorvoet. Ze beginnen dan gevoelloos te worden. Dan wordt het tijd voor een paar minuten pauze om het bloed weer te laten stromen.
Ik oefen dus nog steeds te veel druk uit op het pedaal.
Ik heb niet direct de gouden tip voor je maar kan wel wat ervaringen delen:
Op de bukfiets met SPD-SL (Shimano R100?): tintelingen/doorbloedingsproblemen na +/- een uur.
Op de MTB of randonneur met SPD (Shimano MT..): geen/nauwelijks last voor twee uur.
Op de randonneur met sportschoenen: nauwelijks last.
Op de ligfiets met sportschoenen: klein beetje last na langere tijd (eerder twee dan één uur).

Voor mijn gevoel moet je vooral op zoek naar een goed passende schoen en eventueel het juiste zooltje. Ik vermoed dat dit soort problemen vooral met doorbloeding te maken hebben en dus met afknelling van wreef of rug van de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Die zelfde ervaring had ik nou ook met pedaalschoenen! Op de gewone fiets geen enkel probleem, maar op de ligfiets wordt er op de één of andere reden veel meer druk uitgeoefend op de voet.

Ik had eerste goedkope schoentjes van de Lidl, eerst om uit te proberen bij de spinning en later voor het echte werk, en die heb ik vervangen voor schoenen die een stuk beter waren. Maar blijkbaar heb ik een rare vorm voet of zo want de ene schoen was te krap in de breedte en de andere in de lengte en dan zijn er nog de schoenen waar de plaatjes niet ver genoeg naar achter kunnen.

De tip over het zooltje is een goede. Misschien bestaan er inlegzolen voor wielrenschoenen. Ik zal eens gaan rondneuzen en kijken of ze bestaan. Wellicht dat een andere zool de druk beter kan distribueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook last van tintelende voeten, het helpt bij mij om op tijd even met 1 voet te fietsen en de andere te laten hangen. Ook met elk stukje heuvelaf laat ik m'n voeten dan ook even hangen. Dan is het ook snel weer weg, maar zeker na >2 uur moet ik dat toch wel elke 10 min doen... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Hoi allemaal,

Goed nieuws!
Je kunt mee doen met het

wereld kampioenschap ligfietsen

en het is gewoon in Nederland!
Er zijn verschillende categorieën dus ook als je geen ultra gestroomlijnde velomobiel hebt, maar een gewone ligfiets kun je mee doen, zelfs met je trike met cargo kun je mee doen!

Dus schrijf je in:
https://ligfiets.net/even...d-championships-2021.html

Zodat we samen veel plezier beleven komende september gewoon in Spaarnwoude en Sloten :)
Er komen vast ook super mooie en bijzondere fietsen vanuit de hele wereld, dus alleen daarom is het gaaf om mee te doen.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoi Piepeloi!

In een grijs verleden heb ik al eens gedacht over een ligfiets, maar uiteindelijk voor een scooter gekozen omdat me dat in stadsverkeer toch een stuk prettiger leek. 2 (of 3?) werkgevers later vind ik mijzelf op een steeds drukker wordende snelweg (ondanks Covid, dus kun je nagaan hoe het over een jaar is) en serieus nadenkende over hoe ik dit nou eens ga oplossen.

De route binnendoor is prachtig (Vlaardingen-Noord naar grofweg Nutricia in Zoetermeer) maar wel even *slik* ruim 22km trappen 2x per dag. Dat ben ik totáál niet gewend (ik fiets nu niks) ook al heb ik wonderwel nog steeds werkende beenspieren.

Het wilde idee was een Velomobiel. In theorie geweldig! Maar ik heb geen enkele ervaring met liggend fietsen en om dan meteen een investering van - minimaal - 1500 euro te gaan doen is toch wel erg pittig.
Dus ik heb Marktplaats afgestruind en heb nu een mooie gele ouwe M5 20/20. Tenminste, dat denk ik, de staart van de framebuis is schuin afgesneden en dat zie ik nergens anders terug.

Degene van wie ik hem overnam had hetzelfde idee als ik, maar is na 3x vallen gestopt. Achteraf gezien niet heel gek, want hij was ongeveer even lang als ik en ik moest een HOOP verstellen voordat mijn benen normaal konden bewegen... Het bovenstuur staat nu een cm of 2 hoger én 2cm meer naar me toe, en de trapas is 4-5cm uitgeschoven tot het punt waar mijn been zich bijna volledig kan strekken. En dan nóg kan ik mijn hand raken met mijn dijbeen als ik een klein beetje mijn best doe, het scheelt minimaal maar wel voldoende :)

Dan het fietsen zelf. Poe, dat was érg wennen voor mij! Ik ben geen soepel figuur, geen racefietser, schaatsen/skeeleren ben ik niet zo zeker in... De enige relevante ervaring is scooteren op de rijbaan door de binnenstad. Ook geen sinecure!
Eerst heb ik maar eens een paar rondjes om het grasveld achter het huis gedaan met 1x trappen, rollen, voelen, remmen, vallen (1x gelukkig, zonder serieuze schade) en véél, heel veel voorzichtig doen.
Leuk, aardig, maar het is nog geen fietsen.
Resultaat: vooral de reflex afgeleerd om rechtop te gaan zitten als de balans weg dreigt te vallen.

Bij poging 2 had ik elleboogbeschermers omgedaan, want daar viel ik op bij poging 1. Ik heb ze niet nodig gehad, maar het zorgde er wel voor dat ik me minder bezig hoefde te houden met het vallen. Ik leek maar geen goeie vaart te krijgen, dus bij deze run heb ik wat met de versnellingen gespeeld om een goede balans te vinden tussen omwentelen en daadwerkelijk vaart maken. Uiteindelijk heb ik een paar keer met 2 voeten op de trappers gestaan (gelegen?) dus dat is vooruitgang!

Poging 3: een ietsjepietsje zwaarder verzet voor wat meer vaart, wat meer commitment en jawel! De eerste meters die ik daadwerkelijk fietsen kan noemen! Grofweg 1,5 uur netto oefenen voor een vastgeroeste IT'er, ik ben tevreden :Y uiteindelijk heb ik een paar kleine stukjes heen en weer gereden. Belangrijke les: doe nou gewoon niks met dat stuur! Meer dan recht houden en mijn handen erop rusten is eigenlijk niet nodig.

Poging 4: de stoute schoenen aangedaan: die met klikplaatjes eronder :P Eerst uitgebreid in- en uitgeklikt omdat ik daar sowieso al weinig ervaring mee heb en ik geen zin had in omvallen simpelweg omdat mijn schoen vastzit.
Het grootste voordeel: met één been ook achteruit kunnen trappen om de afzet goed te krijgen :)
Met de ervaring van poging 3 erbij heb ik nu daadwerkelijk een rondje gefietst, jeej! Niet heel lang, maar aan het eind van de dag heb ik toch mooi mijn eerste 5 liggende kilometers achter de rug :Y

Verder nog een hoop gepoetst, de ketting, kettingbuizen en wieltjes geprobeerd goed schoon te krijgen zodat ze minder weerstand geven, maar tegen de tijd dat ik daarmee klaar was kwam het probleem dat de verlichting nog niet werkt. Om nou in het donker de openbare weg op te gaan vond ik niet zo heel handig.

Overigens, wat wordt het góór onder zo'n Ventisit! Ik heb het matje zelf misschien wel 5x uitgeklopt en er blééf maar troep uitkomen... Ik hoop maar dat het zand was :X en niet een lading opgehoopte huidschilfers ofzo, brrr.

Conclusie: ik heb nu wél ervaring met liggend fietsen :P en een Velomobiel lijkt me nog steeds een tof idee. Helemaal als dat ook nog eens met trapondersteuning is... Droog, binnendoor, snel én met niet al teveel moeite, dat klinkt als ideaal woon-werkverkeer :Y
Ik ga in ieder geval nog wat meer kilometers op deze ligger maken, het bevalt me prima. En als ik toch naar iets anders ga dan kan deze altijd nog de verkoop in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@Pathogen Leuk verhaal. Ik denk dat je voor een afstand van 22 km een prima fiets hebt gekozen. Een velomobiel is toch wat minder flexibel maar "overdekt" kan op een (toch vrij zeldzame) natte winterdag wel lekker zijn.
Persoonlijk lijkt trapondersteuning op een velomobiel me nogal waardeloos. Ik sprak Bram Moens een keer en hij gaf aan dat hij met zijn 65 jaar (ok, en meervoudig wereldrecordhouder..) op zijn niet-ondersteunde, ongestroomlijnde tweewielige ligfiets regelmatig speed-pedelecs (à max 45 km/u) inhaalt.
Heb er vooral geduld mee: Als je van vrijwel nul komt gaat het fietsen met wat oefening nog veel, heel veel makkelijker (en sneller) worden. (Met een beetje rustige opbouw, haal je over een jaar compleet je schouders op over 22 km)

[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 29-07-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Kijk, handige nuance :Y

Overdekt lijkt mij erg prettig, zodat je echt een jaarrond bruikbaar vehikel hebt. Met 3 wielen is zelfs een beetje gladheid geen verschrikkelijk groot probleem. Die twee zaken doen me het meest aan een velomobiel denken.

De andere twee voornaamste kandidaten zijn inderdaad speed pedelecs (makkelijker te stallen, veel meer standaardonderdelen bruikbaar, alleen wel een rechtopfiets op 2 wielen) en een 45km e-scooter (die gaat alleen natuurlijk niks aan mijn conditie doen).

De grap is dat alledrie de opties eigenlijk wel te doen zijn met een redelijk budget. Qua velomobiles heb ik de indruk dat tweedehands modellen vaak prima onderhouden zijn, omdat ze vaak door liefhebbers worden gebruikt. Dan is een gebruikte velomobiel ook meteen een prima optie.
Een tweedehands (e-)scooter daarentegen is veel vaker een "ragmobiel" geweest, dus dan is nieuw of bijna-nieuw wel echt de beste optie.

Voor grofweg €2500-3000 moet het absoluut mogelijk zijn iets moois te vinden in één van die categorieën :)

Nog even lekker doorwennen op de ligfiets, en ondertussen eens rondkijken of ik ergens een velomobiel kan uittesten :Y Scooters ken ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
22km is een mooie afstand voor een velomobiel.

Niet beginnen over de kosten: je zit nu in een auto en dat is een stuk duurder. Een goede velomobiel kun je zo goed als gratis rijden. Je zet simpelweg je reiskostenvergoeding in ter dekking van die kosten. En met een gebruikte velomobiel is de afschrijving ook niet zo gek veel. Paar honderd op jaarbasis? Een nieuwe fiets aanschaffen en afschrijven is duurder!

@djwice
Fiets jij nog weleens, of ben je verhuisd? Heb je fiets al een paar jaar niet meer gezien namelijk. Voorheen zag ik nog weleens je fiets bij de AH ofzo staan of je sporadisch weleens voorbij fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
22km is een mooie afstand voor een velomobiel. Of een normale ligfiets of zelfs een roeifiets. Ik heb ze allemaal en wissel met enige regelmaat. Pak gewoon in welke ik zin heb.

Niet beginnen over de kosten: je zit nu in een auto en dat is een stuk duurder. Een goede velomobiel kun je zo goed als gratis rijden. Je zet simpelweg je reiskostenvergoeding in ter dekking van die kosten. En met een gebruikte velomobiel is de afschrijving ook niet zo gek veel. Paar honderd op jaarbasis? Een kwalitatief goede nieuwe fiets of ebike aanschaffen en afschrijven is duurder!

@djwice
Fiets jij nog weleens, of ben je verhuisd? Heb je fiets al een paar jaar niet meer gezien namelijk. Voorheen zag ik nog weleens je fiets bij de AH ofzo staan of je sporadisch weleens voorbij fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
koektrommeltje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:24:

@djwice
Hé koektrommeltje! Ik heb van de week nog je nieuwe aanwinst bekeken M5 met 2 wielen voor :)
Hoesie met jou?

Mijn werk is helaas sinds de lock-down (maart 2020) 100% thuis, dus fiets ik nauwelijks nog.
Maar recent weer wat fietsen er uit gepakt en op gereden: ruim een jaar stil staan heeft ze geen goed gedaan, dus niet alleen bandjes op pompen, ook de Magura's mogen wat extra Royal Blood en van een mag de versnelling een nieuwe kabel. Een van m'n kofferbakken was vlak voor maart overbelast en die moet ik nog repareren - dus veel werk aan de winkel deze zomer :).

Voor de mee lezers:
* Magura = oliedruk rem, de oude types mag je af en toe wat verse olie bij doen. Die olie heeft Royal Blood.
* Kofferbak = ik heb ook flevobike tikes (3-wieler met 90 liter grote achterbak - handig voor boodschappen, kleine kinderen (tot 6), regenkleding, reserve onderdelen en natuurlijk je werk laptop etc.) een daarvan heeft versie 1 (witte bak) een gescheurde buik, doordat ik hem te zwaar beladen had (vol met pakken melk, en hij helde naar achter .. rara, als je dan 2 schroeven hebt en over hobbels sprint...).

Als iemand ervaring heeft in die bak fiksen; ik heb graag tips :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Pathogen schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:43:
Kijk, handige nuance :Y

Overdekt lijkt mij erg prettig, zodat je echt een jaarrond bruikbaar vehikel hebt. Met 3 wielen is zelfs een beetje gladheid geen verschrikkelijk groot probleem. Die twee zaken doen me het meest aan een velomobiel denken.
Ik heb zelf geen velomobiel, maar weet uit ervaring met een aantal fietsen (Flevobike, M5 en Wike) dat het vooral belangrijk is of je de bochten in je route goed kunt nemen, en bij een niet ondersteunde velomobiel, vooral hoe vaak je moet starten (stoplichten) én of dat omhoog of omlaag is. :)

De ene fiets is goed in krappe bochten (flevobike), de ander is goed in rechte stukken (M5 Carbon High Racer waar de ketting langs het stuurwiel loopt).
En de ene fiets is goed in snelheid maken (M5 - 2km lang 50km/h lukte mij ook zonder training) en de ander rijdt net sneller dan een trap ondersteunde fiets (flevobike - 38km/h is dan meer de "max" en 28km gemiddeld is dan een goede prestatie in een uur).

Hoe gestroomlijnder de fiets hoe sneller je gaat, uiteraard is je start snelheid ook afhankelijk van het totale gewicht. De meest luxe velomobiel is volgens mij de https://www.velomobiel.nl/quattrovelo/ (QV) sommigen zijn zo luxe uitgevoegd dat je confortabelen zit dan in een luxe auto en er 70+-ers zijn die er 60km/h mee rijden :)
Er zijn zelfs mensen die hebben laten zien dat er in die achterbak van de QV 26 halve liters bier in kunnen.
Dus ruimte zat zou ik zo zeggen, en met richting aanwijzers, remlicht, en sommige hebben zelfs een airco gat voor als het te warm wordt :D

Zelf vind ik een onderstuur het meest prettig op open ligfietsen. Voor mij is de enige uitzondering daarop de Batavus Relaxx (akka Flevobike Basic) en de Roeifiets natuurlijk, deze fietst voor de meeste mensen als een gewone fiets, maar dan sneller. Echter moet je die fiets niet kiezen als je opzoek bent naar een partner - hij is niet echt sexy.

[ Voor 13% gewijzigd door djwice op 31-07-2021 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
@djwice Ik heb wel een idee, maar zou je ook een foto kunnen plaatsen voor de zekerheid?

Je kan namelijk met behulp van wat simpele stalen draadstangen een rooster maken om als skelet te dienen. Vervolgens kun je dit herhalen aan de buitenkant en dan de twee roosters met elkaar verbinden door een paar gaatjes in de bak te boren en de boel vastzetten met schroeven en beugels. Vergeet niet om een stalen busje in het hart te zetten om uitscheuren te voorkomen.

De binnenkant van de bak kun je dan bekleden om weer een gladde, waterdichte, bak te krijgen.

De reden dat ik zeg twee roosters is om de krachten in het rooster zelf op te vangen en zo min mogelijk in de verzwakte bak. Als je de roosters aan elkaar vastzet gaat daar eerst de energie in zitten en dan pas in het plastic. Nog beter is het als het geheel aan het frame vastgemaakt kan worden. Dan is alle last weg van de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Nathilion schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:08:
@djwice Ik heb wel een idee, maar zou je ook een foto kunnen plaatsen voor de zekerheid?

Je kan namelijk met behulp van wat simpele stalen draadstangen een rooster maken om als skelet te dienen. Vervolgens kun je dit herhalen aan de buitenkant en dan de twee roosters met elkaar verbinden door een paar gaatjes in de bak te boren en de boel vastzetten met schroeven en beugels. Vergeet niet om een stalen busje in het hart te zetten om uitscheuren te voorkomen.

De binnenkant van de bak kun je dan bekleden om weer een gladde, waterdichte, bak te krijgen.

De reden dat ik zeg twee roosters is om de krachten in het rooster zelf op te vangen en zo min mogelijk in de verzwakte bak. Als je de roosters aan elkaar vastzet gaat daar eerst de energie in zitten en dan pas in het plastic. Nog beter is het als het geheel aan het frame vastgemaakt kan worden. Dan is alle last weg van de bak.
Thanks voor de tip! Ik was meer opzoek naar hoe ik het plastic weer kon samensmelten of iets, De vorige eigenaar heeft had namelijk eerder al een aluminium plaat onder de bak laten monteren en extra grote carrosserieringen geplaatst aan de binnenkant die groter zijn dan de oude scheur, maar die scheur is nu dus groter.

Weet je wellicht welk plastic het is, Is het ABS?

De bak zit bewust via rubberen afstandhouders aan de fiets, zonder heb ik even geprobeerd, maar dan trilt alles direct veel te veel: de achter-as heeft twee wielen die samen tegelijk veren.
Zie http://flevofanclub.ligfiets.net/?doc=ch1&lang=nl onder "Andere Flevo's" de witte trike.

[ Voor 9% gewijzigd door djwice op 31-07-2021 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Ik was vannacht half in slaap nog over verder aan het denken. In plaats van een rooster te maken zou je ook een simpele houten of metalen plaat aan beiden kanten van de scheur te plaatsen. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. :) Zeker nu je vertelt dat er al een aluminium plaat onder de bak zit dan zou ik zeker voor de optie gaan om de scheur aan beiden kanten in te sluiten met plaatwerk.

Plastic samensmelten zou ik nooit doen. Het gaat vaker in de fik dan dat het echt smelt. Daarnaast is elk gesmolten stuk vele malen zwakker dan het voorheen was.

Wat je wel kan doen is de scheur opvullen. Er is speciaal vulmiddel voor plastic. Zoals laslijm en Q-Bond. Je zou ook epoxyhars in combinatie met weefselband (voor de grotere scheuren) kunnen gebruiken.

Ik zou dan nog steeds een plaat over de scheur heen bevestigen. Zo sterk als het ooit was zal het nooit meer worden. Een plaatje om de krachten te verdelen over een groter gebied zal dan helpen verder inscheuren te voorkomen.

Oh, en ik heb gewoon de eerste de beste links gebruikt die ik vond op internet. Je lokale bouwmarkt zal weer andere merken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Nathilion schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:33:
Ik was vannacht half in slaap nog over verder aan het denken. In plaats van een rooster te maken zou je ook een simpele houten of metalen plaat aan beiden kanten van de scheur te plaatsen. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. :) Zeker nu je vertelt dat er al een aluminium plaat onder de bak zit dan zou ik zeker voor de optie gaan om de scheur aan beiden kanten in te sluiten met plaatwerk.

Plastic samensmelten zou ik nooit doen. Het gaat vaker in de fik dan dat het echt smelt. Daarnaast is elk gesmolten stuk vele malen zwakker dan het voorheen was.

Wat je wel kan doen is de scheur opvullen. Er is speciaal vulmiddel voor plastic. Zoals laslijm en Q-Bond. Je zou ook epoxyhars in combinatie met weefselband (voor de grotere scheuren) kunnen gebruiken.

Ik zou dan nog steeds een plaat over de scheur heen bevestigen. Zo sterk als het ooit was zal het nooit meer worden. Een plaatje om de krachten te verdelen over een groter gebied zal dan helpen verder inscheuren te voorkomen.

Oh, en ik heb gewoon de eerste de beste links gebruikt die ik vond op internet. Je lokale bouwmarkt zal weer andere merken hebben.
Ik hoorde ooit van koud lassen van plastic, ik vermoed gewoon chemisch een weekmaker of iets, waarna de beide zeiden elkaar weer kiezen om samen een te worden.

Als ik je bericht goed begrijp, zijn die plastic 'lassen' altijd minder sterk dan voor de breuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

koektrommeltje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:24:
22km is een mooie afstand voor een velomobiel.

Niet beginnen over de kosten: je zit nu in een auto en dat is een stuk duurder. Een goede velomobiel kun je zo goed als gratis rijden. Je zet simpelweg je reiskostenvergoeding in ter dekking van die kosten. En met een gebruikte velomobiel is de afschrijving ook niet zo gek veel. Paar honderd op jaarbasis? Een nieuwe fiets aanschaffen en afschrijven is duurder!
Nou ja, helemaal niet over de kosten beginnen is ook niet fair natuurlijk. Plus, een extra voertuig heeft stalling nodig.
De auto is er al, en gaat ook niet weg, dus de aanschaf daarvan tel ik niet mee. Dan blijft zo'n 750 euro aan brandstof over qua woon-werkverkeer.

Een nieuw voertuig zal dus 3-4 jaar duren om terug te verdienen (financieel gezien). Natuurlijk is dat niet véél, maar wel een factor om mee te nemen.

Dat is zonder afschrijving idd. Een velomobiel behoudt blijkbaar een hoop waarde en is van het lijstje misschien nog wel de beste optie wat dat betreft.

Qua comfort, het gaat mij er vooral om dat ik door weer en wind kan. In een afgeragde fiat panda kan ik ook prima rijden (maar ja, dat wil ik dus niet). Een fiets met een dakje of dekje lijkt mij al voldoende. Verder neem ik in principe niet meer mee dan een laptop en lunch, dat moet ook te doen zijn in praktisch elke optie.

Anyway, gewoon even hardop doordenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
djwice schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Ik hoorde ooit van koud lassen van plastic, ik vermoed gewoon chemisch een weekmaker of iets, waarna de beide zeiden elkaar weer kiezen om samen een te worden.

Als ik je bericht goed begrijp, zijn die plastic 'lassen' altijd minder sterk dan voor de breuk.
Plastic lassen is prima als je materiaal over hebt. Bijvoorbeeld als je twee lagen plastic over elkaar legt. Het materiaal kan dan smelten en de moleculen kunnen met elkaar verweven. Dat is an sich een sterke verbinding. Maar vereist wel dat er materiaal over is om de verbinding te kunnen maken.
Omdat jij het had over een breuk dacht ik dat je de twee zijdes van de breuk zelf wilde laten smelten. Dat is vergelijkbaar met het materiaal oprekken en dan aan elkaar verbinden. Er komt dan geen nieuw materiaal om het gat te vallen. Dat is dus zwakker.

Een breuk repareren is een vooral kwestie van nieuw materiaal over/in de breuk leggen en dat er op vast maken om het geheel weer stevig te maken.

@Pathogen Hoeveel gaan 2e-hands velomobielen voor tegenwoordig? Laatste keer dat ik de prijzen opzocht waren ze gebruikt al duur en nieuw nog veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Als je voordelig wilt rijden, moet je geen nieuwe kopen. Dan schrijf je de eerste jaren behoorlijk af.

Koop je een gebruikte, dan heb je voor 3a4k wel een aardig exemplaar dat afhankelijk van de staat zn waarde prima blijft behouden. Je zal hooguit een paar honderd euro afschrijven op jaarbasis. Dat compenseer je met je besparing van de benzine én je reiskostenvergoeding.

Per saldo saldo kost het dus vrij weinig.

Ik heb er hier ook al 3 jaar een voor de deur staan. Bij verkoop krijg ik geld toe, want erg gunstig gekocht. Rij er alleen nauwelijks mee, dus binnenkort gaat ie denk ik de verkoop in.

Stalling is wel handig, of in ieder geval een plek waar ie beschut tegen de wind kan staan. Afdekhoes kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Pathogen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
De auto is er al, en gaat ook niet weg, dus de aanschaf daarvan tel ik niet mee. Dan blijft zo'n 750 euro aan brandstof over qua woon-werkverkeer.

Een nieuw voertuig zal dus 3-4 jaar duren om terug te verdienen (financieel gezien). Natuurlijk is dat niet véél, maar wel een factor om mee te nemen.
Met dat uitgangspunt reken je de auto ook wel erg voordelig. Als je met dezelfde logica naar een fiets kijkt, tel je alleen de extra boterhammen-met-pindakaas die je eet als kosten.

Door jezelf minder afhankelijk te maken van je auto, kun je ook je autobezit uiteindelijk ter discussie stellen, wat je potentieel een hoop geld oplevert. Een auto kun je ook lenen, delen of huren, bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 42 ... 44 Laatste