Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Solosmots
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 04-10 08:57
451 is nog niet eens zo'n zeldzame maat. Ik zit in het proces van een upgrade van m'n M5 Lowracer naar 11-speed Di2, nieuwe carbon velgen horen daar bij :) Zijn zat fabrikanten in het verre oosten die spullen maken in 451 formaat. In het buitenland is het blijkbaar meer een rage om carbon 451 wielen op je vouwfiets te hebben.. of BMX.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
quote:
koektrommeltje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:06:
Ik heb je ooit nog gemaild voor die durano's , of je die niet los verkocht. Want op de route..
Ahja, je hebt inderdaad nog dibs op de bandjes. De fiets is inmiddels weg, dus die bandjes zijn gewoon te koop. Zodra je een keer in de buurt bent kun je ze komen halen (mail me nog maar even).
quote:
Qua duurzaamheid vallen de 451 bandjes volgens mij wel mee. Een en ander hangt natuurlijk af van hoeveel je rijdt, maar ik hbe dr echt duizenden kilometers mee gereden afgelopen jaren. Kan nu niet echt zeggen dat ze heel snel slijten eigenlijk. Ben over de durano's in ieder geval te stpreken, en ook de andere bandjes die ik heb gehad wel eigenlijk. Alleen de IRC roadlites niet. Dat waren canvasbandjes die nauwelijks nog te krijgen zijn. Daar werden de wangen steeds kapot van gereden. Wel echte racebandjes waarschijnlijk.
Je hebt vooral heel weinig keuze. Eigenlijk alleen durano's tegenwoordig, want Primo en IRC maken geen nieuwe 451's meer. De durano's zijn toevallig prima racebandjes met goede duurzaamheid, maar dat kan over een jaar weer anders zijn. Herinner je je de Stelvio nog? Niet bepaald een band die lang meegaat... maar wel 30+ euro per stuk.

Op 406 heb je simpelweg alle keuze van de wereld, dus ook niet-raceslicks :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• koektrommeltje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 05-10 19:56
quote:
Solosmots schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:58:
451 is nog niet eens zo'n zeldzame maat. Ik zit in het proces van een upgrade van m'n M5 Lowracer naar 11-speed Di2, nieuwe carbon velgen horen daar bij :) Zijn zat fabrikanten in het verre oosten die spullen maken in 451 formaat. In het buitenland is het blijkbaar meer een rage om carbon 451 wielen op je vouwfiets te hebben.. of BMX.
Ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien met carbon velgen ;)
Ik vond de M5 lowracer met normale velgen al strak, maar met carbon velgjes zou ie nog weleens strakker kunnen worden.

Neem aan dat je voorvork ook vervangen gaat worden. Ga je die ook van Aliexpress plukken, of heb je er nu al een 'normale' voorvork in, in plaats van de monovoorvork. Benieuwd ook naar de kwaliteit van de 451-China voorvorken.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Die herken ik idd wel. Carbon exemplaar, en uit mn hoofd is de advertentietitel 'unieke carbon ligfiets'.

451 wieltjes zijn lastig te vinden en de reden is dan ook vrij simpel: vrijwel alleen M5 gebruikt 20'-451 wieltjes. Weet niet hoeveel je er aan wilt uitgeven aan dat wieltje? Dr staat er eentje te koop van een Belg op facebook in de ROETS. facebookgroep. Of die is al weg, kan ook..

Dacht eigenlijk dat die fiets compleet rijdend was.. en ben benieuwd wie de maker is. Het lijkt me een exemplaar dat zelfgebouwd is? Apart ding wel, maar niet mijn smaak verder.
Vraag mij sowieso af hoe je bij een M5 low racer met 451 wieltjes de vork kan vervangen, de ketting gaat dan toch tegen de vork aanlopen?

• koektrommeltje
-
quote:
Wolly schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Vraag mij sowieso af hoe je bij een M5 low racer met 451 wieltjes de vork kan vervangen, de ketting gaat dan toch tegen de vork aanlopen?
De M5 lowracers die ik gehad heb, hadden een monovork. Oudere hebben nog wleeens een normale voorvork. Sommige hebebn dan een kettinggeleidewiel die de ketting bovenlangs leidde, zodat je vrij kan sturen. Andere fietsen van M5 hebben gewoon een kettingeleidebuis. Die zit dan wel tegen de voorvork aan maar daar heb je iet echt last van eigenlik. Alleen je lak beschadigt er wel door.. en sommige hadden de ketting zo langs het voorwiel.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 03-03-2018 15:17 (4%)

• koektrommeltje
quote:
mux schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:47:
[...]

Ahja, je hebt inderdaad nog dibs op de bandjes. De fiets is inmiddels weg, dus die bandjes zijn gewoon te koop. Zodra je een keer in de buurt bent kun je ze komen halen (mail me nog maar even).

[...]

Je hebt vooral heel weinig keuze. Eigenlijk alleen durano's tegenwoordig, want Primo en IRC maken geen nieuwe 451's meer. De durano's zijn toevallig prima racebandjes met goede duurzaamheid, maar dat kan over een jaar weer anders zijn. Herinner je je de Stelvio nog? Niet bepaald een band die lang meegaat... maar wel 30+ euro per stuk.

Op 406 heb je simpelweg alle keuze van de wereld, dus ook niet-raceslicks :D
Durano en ZX Ultremo ook, al zijn die laatste prijzig.
en via internet-bikes nog wat bandjes van het merk Maxxis. Geen idee of die een beetje duurzaam en snel zijn trouwens. Heb ze nog nooit gehad.

Oplossing is simpel: wat bandjes op voorraad nemen. Dat zal Bram Moens ook wel doen ;)
Verwacht niet dat de Durano's snel verdwijnen eigenlijk.

Stelvio heb ik dr een aantal van versleten. Niet vanwege het loopvlak, maar door de zijwang die kapot ging door de ketting die er langs liep. ALthans, dat lijkt me het meest voor de hand liggende reden. Ik had daar een aantal van gekocht voor ik meen 9 euro per stuk ofzo via marktplaats.

Zal van de week ofzo wel even mailen voor die Durano. Weet niet eens meer wat ik toen ervoor geboden had eigenlijk.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 03-03-2018 15:30 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solosmots
quote:
koektrommeltje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:41:
[...]
Neem aan dat je voorvork ook vervangen gaat worden. Ga je die ook van Aliexpress plukken, of heb je er nu al een 'normale' voorvork in, in plaats van de monovoorvork. Benieuwd ook naar de kwaliteit van de 451-China voorvorken.
De mijne kwam al met een normale carbon vork, volgens mij vanaf nieuw al.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
Solosmots schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:45:
[...]

De mijne kwam al met een normale carbon vork, volgens mij vanaf nieuw al.
Dat verbaast me dan wel eigenlijk. ik zou hebben verwacht dat de meeste m5 lowracers geleverd zouden worden met de monovork. Esthetisch het fraaist, naar mijn idee dan. De paar M5 lowracers die ik heb gehad in de afgelopen jaren, kwamen allemaal met een monovork. .

Welke velgen heb je er nu onder? De wat hogere en redelijk smalle aerovelgjes?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xtrafris
  • Laatst online: 15-10 23:24
De fiets is binnen! :+

Wat meer achtergrond:
Het blijkt hier te gaan om een 30 jaar (!) oude zelfbouw. Ooit volgens origineel design gebouwd, poosje bereden en daarna op de plank gegaan. Hij is dus inderdaad 100% uniek. Even langs de fiets heen praten:
• De alu framedelen hebben veel TLC nodig (schuren, polijsten, wellicht lakken), maar zijn nog structureel in orde.
• De veren komen van een brommer uit die tijd, dus als je je aan het afvragen was waarom je het model niet kon identificeren, now you know why. 8)7 Ze doen het wonder boven wonder nog wel aardig, dus het vervangen daarvan kan in fase 2 of zelfs 3 van dit project.
• Alle carbon delen (buis, wiel, body, chainring) zijn voor zover ik kan zien in topstaat, op het stof na.
• Ook het 'baanwiel' is zelf gemaakt. Zou niet door een huidige QC heen komen (niet volledig vlak aan de non-drive side), maar voor zover ik kan zien structureel tiptop, en gebaseerd op een standaard wiel uit die tijd. Dat scheelt weer geklooi met speciale onderdelen, ik was bijvoorbeeld bang dat ik tubulars erop moest gaan leggen. Ook:
• De hub en casette achter zijn (voor die tijd) standaard shimano threaded freewheel, 7-speed. Daar moet ik vrij eenvoudig een 7- of 8-speed casette voor kunnen vinden met voldoende range.
• Er is mounting en cablerouting aanwezig voor een front dereilleur, dus ik hoef me geen zorgen te maken over onvoldoende bereik. Ik had me eigenlijk al neergelegd bij MTFU en moeilijk wegrijden, en ergens staat het me wel aan om de zaken simpel te houden zonder voor-dereilleur. Less = more enzo. To be decided, maar waarschijnlijk ga ik het kleine ringetje er wel opgooien.
• Vanwege de leeftijd van de fiets zijn een paar vernieuwingen in de fietswereld niet terug te zien: klein formaat balhoofd, oude trapas & crankset, geen losse dereilleur hanger. Allemaal geen ramp, maar ik zal wat minder opties hebben qua component selection en ik zal mn kennis wat bij moeten spijkeren.
• Origineel formaat voorwiel was inderdaad 451, hij had een soortgelijk dicht voorwiel als het achterwiel. Ik zal in eerste instantie een budget-optie nemen, maar uiteindelijk denk ik dat een tri-spoke wieltje het mooiste gaat zijn. Dááááág maandloon ;w

Dat was 'm wel wat betreft mijn initiële observaties. Ik waardeer het enorm als jullie meedenken en/of opbouwend commentaar hebben, ik moet nog erg veel leren in korte tijd om deze fiets rijdend te krijgen :)

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Op zich valt dit allemaal nog reuze mee. Die brommervering wordt nog steeds verkocht voor Alleweders (zit ook in de mijne), je trapas is waarschijnlijk stiekem een stuk makkelijker te onderhouden dan moderne cassettes en het feit dat je nagenoeg geen staal erop hebt zitten maakt het alleen maar nog onverwoestbaarder. En heel nice dat je een 7sp achterop hebt, dat is redelijk modern voor die tijd. Kan dan inderdaad een random derailleur op. Ik raad wel aan om een long cage ding te nemen voor mountainbikes, gezien je dan wat meer veerkracht en stelbereik hebt voor de lange ketting.

Afhankelijk van hoe zwaar je bent kan het baanwiel wel slap aanvoelen in bochten en het sturen wat moeilijker maken. Dat zul je zelf moeten beoordelen.

Hier is best wat moois van te maken.

• Xtrafris
quote:
mux schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:58:Afhankelijk van hoe zwaar je bent kan het baanwiel wel slap aanvoelen in bochten en het sturen wat moeilijker maken. Dat zul je zelf moeten beoordelen.
Zeg, gaan we katten? :+
Ik ben op het moment bijna 110kg (1m90), maar daar gaan zéér binnenkort minimaal 15kg vanaf. Nog steeds... licht ga ik nooit worden. Ik zal het wiel goed in de gaten houden, thx voor de tip! (y)
quote:
Op zich valt dit allemaal nog reuze mee. Die brommervering wordt nog steeds verkocht voor Alleweders (zit ook in de mijne), je trapas is waarschijnlijk stiekem een stuk makkelijker te onderhouden dan moderne cassettes en het feit dat je nagenoeg geen staal erop hebt zitten maakt het alleen maar nog onverwoestbaarder. En heel nice dat je een 7sp achterop hebt, dat is redelijk modern voor die tijd. Kan dan inderdaad een random derailleur op. Ik raad wel aan om een long cage ding te nemen voor mountainbikes, gezien je dan wat meer veerkracht en stelbereik hebt voor de lange ketting.

Hier is best wat moois van te maken.
Yessss, de Mux seal of approval™! *O*

Ik keek er ook zo naar, maar wel lekker om te horen dat de kenner het met me eens is :)
Leuk ook dat die vering dus nog actueel is, haha. De long-cage mountainbike schakelhaken was waar ik ook al naar keek. Zeker voor die nieuwere 'one-by' drivetrains worden lange cages met veel spanning gemaakt, en die ga ik dalijk voor mijn lange zware ketting ook wel nodig hebben.

Wat kan je me aanraden als bron van een tijdelijk voorwieltje?

• koektrommeltje
Kwam heel toevallig gisteren een foto van exact die fiets tegen, met het voorwiel erin gemonteerd. Compleet dus, zoals ie ooit was. Was via een link op het duitse ligfietsforum waarin inderdaad vermeld stond dat het een zelfbouw was.

• Xtrafris
wow! Die zou ik wel graag zien, kan je me een linkje geven, of me de juiste kant op sturen?

• koektrommeltje
quote:
Xtrafris schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:38:
wow! Die zou ik wel graag zien, kan je me een linkje geven, of me de juiste kant op sturen?
Kan nu niet copy-pasten, dus doe het maar even zo:

liegerad-forum.de > subforum liegerader > topic Liegerad in Springe gefunden.
In de post van RaptoRacer daar staat een link gepost waarin ook een foto staat van juist jouw fiets. Met wiel ;)

koektrommeltje wijzigde deze reactie 05-03-2018 15:47 (9%)

• Xtrafris
thx! Het lijkt erop dat dat 'm inderdaad is, maar wel met open voorwiel:

Als je de afbeelding spiegelt klopt-ie best goed, en de verkoper had het er over dat hij inderdaad een snelbinder gebruikte. Nice find! Jammer dat er verder geen context bij staat op die site.

• djwice
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
Xtrafris schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:16:
Thx! Ik zou graag tweedehands spul inslaan om mee te knutselen, maar waar vind ik die mensen? Op marktplaats zie ik niet veel, en ik heb nog een ligfietsforum bekeken, maar daar zit echt niet veel beweging in. Vandaar dat ik hier even kom neuzen :+
Al op http://www.ligfiets.net/advertisement gekeken en een "gevraagd" geplaatst? (als het vervult is,je vraag ook verwijderen uiteraard :X )

• djwice
  • Niet online
quote:
Xtrafris schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:03:
thx! Het lijkt erop dat dat 'm inderdaad is, maar wel met open voorwiel:

[afbeelding]

Als je de afbeelding spiegelt klopt-ie best goed, en de verkoper had het er over dat hij inderdaad een snelbinder gebruikte. Nice find! Jammer dat er verder geen context bij staat op die site.
Je zou naar een M5 26/20 kunnen kijken voor onderdelen wellicht, of vergelijkbaar?
https://www.marktplaats.nl/z.html?query=ligfiets+M5

Gaan meestal tussen de €100 en €200 weg.

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, je zult bijna zeker naar een donorfiets moeten voor het voorwiel. Of een gevraagd-ad. Een nieuw wiel van M5 gaat je honderden euro's kosten, en losse 451 velgen enz. zijn niet echt verkrijgbaar. Alles is 406 in de fietsenwereld. Op ebay zijn 451 wielen ook al gauw 150 dollar.

• koektrommeltje
Weet niet hoeveel een velgje mag kosten, maar ik weet nog wel iemand ergens in Zeeland die nog een 451 voorwiel heeft liggen waarschijnlijk. Verleden jaar, toen ik mn Thys222 overnam, had ie dr eventueel een extra voorvelg bij in die maat. Thys gebruikt net als M5 ook 451 voorwielen. Net als Performer ligfietsen trouwens. Kan ik wel even terugzoeken, of ik zn emailadres nog heb.

En nu we het toch over velgen hebben.. ik heb een M5 shockproof met 451 monovork met dus ook een wiel geschikt voor een monovoorkvork. Speciale naaf dus. En nu kom ik er dus achter dat M5 dus dezelfde naaf ook gebruikt voor normale voorvork. Van de week M5 eens bellen voor zo'n adapter-as. Laat ik het ding zo maar noemen.. Kan ik eindelijk eens de voorvork bestellen in China en mn titanium shockrpoof weer gebruiken.

• Xtrafris
thx jongens, de eerdere tip van de belgische facebookpagina heeft volgens mij resultaat! Net een prijs afgesproken voor een aardig alu 451 voorwieltje. :D

• OM602
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10:59
Met veel plezier dit topic bijna integraal doorgelezen. (in het begin wat geskipt wegens broken links ; )

Ik ga nu op de bukfiets(even het jargon geleerd) naar het werk, zo’n 20 tot 35km afhankelijk van locatie. Meestal zo’n 25-30 kmh gemiddeld afhankelijk van de wind. Nu overweeg ik over te stappen naar een locatie zo’n 45km ver weg, dat wordt mij op de bukfiets in de winter net te gek. Al was het maar om de praktische reden dat ik dan voor 6 uur ochtends in de winter moet vertrekken, en dan meer dan 12 uur van huis mee. Er moet ook wat bagage mee.(setje onderkleding en laptop)
Wel heb ik de mazzel dat er 0(nul) verkeerslichten in de route zitten en het eigenlijk vrijwel alleen maar rechtdoor is(en nog over de Veluwe ook, dus wel licht glooiend), loopt top.

- Hoe realistisch is een gemiddelde snelheid van 40km/h in een Velomobiel? Ik rij ongeveer 28km/h / 150 watt op mn racefiets, volgens een tabelletje op fietsersbond.nl rij je dan 38.9 in een Quest. Ik heb in dit topic gezocht op “kruissnelheid” en “ gemiddelde” maar de waardes variëren nogal(net zoals hier: http://www.welmers.net/hurricane/avs.php, ook door variëteit fietsen)

- Is er door te rijden in condities zoals vorige week? (<0C )Ik ben wel doorgereden maar dat was slechts 20km enkele reis, 45km is dan toch net te gek denk ik.(gezocht op “velomobiel winter”, ik vind variërende blogposts qua strekking)

- Ik overweeg om een keer een week een Alleweder te huren bij Alligt voor woon/werk. Enerzijds is dit misschien niet dezelfde ervaring als een Quest/Strada/DF/Mango qua snelheid, maar het geeft wellicht wel een idee over de wendbaarheid, en hoe je je het verkeer als ligfietser ervaart. Andere optie is wellicht een proefrit op een Quest.

• nsa1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:27
@OM602
Een gemiddelde snelheid voor een velomobiel is lastig te geven, omdat die heel erg afhankelijk is van de route die je rijd.
Verder wil ik even de gelegenheid nemen om je te waarschuwen dat een ligfiets/velomobiel niet gelijk staat aan instant meer snelheid. Met name het aanpassen aan de (andere) houding en bij een velomobiel dat je een fors grotere massa in gang moet brengen. Wel is het zo dat als je gedurende langere tijd rijd met een ligfiets/velomobiel dat je doorgaans inderdaad meer snelheid en vooral meer comfort krijgt.

Het huren / proefrijden van een velomobiel raad ik je dan ook zeker aan, om te ervaren hoe het is om te rijden met een ligfiets/velomobiel en het liefst op je gewenste traject.

Wat betreft de temperatuur en het blijven rijden, mijn ervaring is dat je met een velomobiel altijd kunt rijden behalve als het ijzelt (maar dan rijd er niks meer). Wel is het zo dat je voeten bij ritten van langer dan ongeveer een uur toch wat koud kunnen worden, maar het blijft fietsbaar.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 02-09 14:43
Ik kom nu (zelf op de scooter) al enige tijd een rood Mango-achtig velomobiel tegen in de ochtend. Goede koplamp hoor, maar elke keer zie ik hem toch pas behoorlijk laat. Fietspad is druk en mijn focuspunt ligt over het algemeen een stuk hoger.

Toen vroeg ik me af, is het als velomobielrijder een optie om in de lengte van je fiets een lekker opvallende LED-strip te plakken? Stel dat je aan beide zijkanten, "op 10 en 2 uur" een strip zet, volgens mij maakt je dat enórm veel beter te zien :Y
Aerodynamisch zou het geen issue moeten zijn volgens mij, al kan ik me wel voorstellen dat je het esthetisch niet alles vindt :)

Zoiets bedoel ik dus:

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• koektrommeltje
quote:
Pathogen schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:10:
Ik kom nu (zelf op de scooter) al enige tijd een rood Mango-achtig velomobiel tegen in de ochtend. Goede koplamp hoor, maar elke keer zie ik hem toch pas behoorlijk laat. Fietspad is druk en mijn focuspunt ligt over het algemeen een stuk hoger.

Toen vroeg ik me af, is het als velomobielrijder een optie om in de lengte van je fiets een lekker opvallende LED-strip te plakken? Stel dat je aan beide zijkanten, "op 10 en 2 uur" een strip zet, volgens mij maakt je dat enórm veel beter te zien :Y
Aerodynamisch zou het geen issue moeten zijn volgens mij, al kan ik me wel voorstellen dat je het esthetisch niet alles vindt :)

Zoiets bedoel ik dus:
[afbeelding]
Damn.. Een berg licht en volop reflectie en nog zie je een quest over het hoofd. :?

Natuurlijk kan er zo'n ledstrip geinstalleerd worden. In de praktijk is het echter -naar mijn idee- niet nodig. Juist door de felle lamp voor en de reflectie die er al standaard opzit voor.
quote:
OM602 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:15:
Met veel plezier dit topic bijna integraal doorgelezen. (in het begin wat geskipt wegens broken links ; )

Ik ga nu op de bukfiets(even het jargon geleerd) naar het werk, zo’n 20 tot 35km afhankelijk van locatie. Meestal zo’n 25-30 kmh gemiddeld afhankelijk van de wind. Nu overweeg ik over te stappen naar een locatie zo’n 45km ver weg, dat wordt mij op de bukfiets in de winter net te gek. Al was het maar om de praktische reden dat ik dan voor 6 uur ochtends in de winter moet vertrekken, en dan meer dan 12 uur van huis mee. Er moet ook wat bagage mee.(setje onderkleding en laptop)
Wel heb ik de mazzel dat er 0(nul) verkeerslichten in de route zitten en het eigenlijk vrijwel alleen maar rechtdoor is(en nog over de Veluwe ook, dus wel licht glooiend), loopt top.

- Hoe realistisch is een gemiddelde snelheid van 40km/h in een Velomobiel? Ik rij ongeveer 28km/h / 150 watt op mn racefiets, volgens een tabelletje op fietsersbond.nl rij je dan 38.9 in een Quest. Ik heb in dit topic gezocht op “kruissnelheid” en “ gemiddelde” maar de waardes variëren nogal(net zoals hier: http://www.welmers.net/hurricane/avs.php, ook door variëteit fietsen)
Als de weg in naar is, moet die gemiddelde snelheid denk ik wel haalbaar zijn als je vrijwel altijd vol gas rechtdoor kan rijden en je dus niet al te vaak moet afremmen voor bochten, kruisingen en bijv. heuveltjes. En als je een flinke conditie hebt uiteraard. Anders is een kruissnelheid en dan is 40km/u wel aan te houden waarschijnlijk met een quest of DF of soortgelijke velomobiel. Met een alleweder zal die snelheid wel wat lager liggen. Dat is nu eenmaal niet de snelste velomobiel.

Je bent wat zwaarder dan een normale (lig)fiets, dus op gang komen is wat lastiger. Eenmaal op gang merk je daar niets meer van.
quote:
- Is er door te rijden in condities zoals vorige week? (<0C )Ik ben wel doorgereden maar dat was slechts 20km enkele reis, 45km is dan toch net te gek denk ik.(gezocht op “velomobiel winter”, ik vind variërende blogposts qua strekking)
Genoeg gelezen erover. De temperatuur in een velomobiel in de winter schijnt zo te zijn dat je dr in een t-shirtje in te stappen. Met -5 moet je daar misschien een t-shirtje met lange mouwen van maken :)
quote:
- Ik overweeg om een keer een week een Alleweder te huren bij Alligt voor woon/werk. Enerzijds is dit misschien niet dezelfde ervaring als een Quest/Strada/DF/Mango qua snelheid, maar het geeft wellicht wel een idee over de wendbaarheid, en hoe je je het verkeer als ligfietser ervaart. Andere optie is wellicht een proefrit op een Quest.
Bij velomobiel kun je zo een proefritje maken. Heb ik afgelopen zomer keertje gedaan, gewoon omdat ik ook een keertje in zo'n ding gereden wilde hebben. Is best apart. Of het wat is, daar twijfel ik nog over maar mijn grootste bezwaar om dr niet een -gebruikt uiteraard- te kopen is toch het feit dat ik dr geen stalling voor heb. Die moet dus op straat staan in een wijk met alleen maar sociale huurwoningen zonder tuinen :'(

Genoeg blogs te lezen van velomobiel-rijders. Leuk om te lezen, vind ik altijd.

• Solosmots
quote:
koektrommeltje schreef op zondag 4 maart 2018 @ 14:41:
[...]

Welke velgen heb je er nu onder? De wat hogere en redelijk smalle aerovelgjes?
Yup :) Zal wel eens pics posten als de upgrade gaat lopen, velgen zijn onderweg, dan spaken bestellen en bouwen maar!

• koektrommeltje
quote:
Solosmots schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:31:
[...]

Yup :) Zal wel eens pics posten als de upgrade gaat lopen, velgen zijn onderweg, dan spaken bestellen en bouwen maar!
De mooitste velgjes voor de M5 :) Mits ontdaan van de stickers uiteraard.

• koektrommeltje
Even blij doen ;) De neuspijp van mn M5 559 is eindelijk los.
Kan ik eindelijk het ding in gebruik gaan nemen. Even kijken of ie bevalt en dan opnieuw laten poedercoaten zodat ie weer helemaal strak in de lak zit.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:00:
-
[...]

De M5 lowracers die ik gehad heb, hadden een monovork. Oudere hebben nog wleeens een normale voorvork. Sommige hebebn dan een kettinggeleidewiel die de ketting bovenlangs leidde, zodat je vrij kan sturen. Andere fietsen van M5 hebben gewoon een kettingeleidebuis. Die zit dan wel tegen de voorvork aan maar daar heb je iet echt last van eigenlik. Alleen je lak beschadigt er wel door.. en sommige hadden de ketting zo langs het voorwiel.
Ik bedoelde ook de variant met monovork :P Zijn er voorbeelden bekend dat mensen de monovork hebben vervangen door een normale vork (met 406 wiel) ?

• koektrommeltje
quote:
Wolly schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:18:
[...]

Ik bedoelde ook de variant met monovork :P Zijn er voorbeelden bekend dat mensen de monovork hebben vervangen door een normale vork (met 406 wiel) ?
Ik denk niet dat er veel mensen op een m5 lowracer met een 406 velg rondrijden. De M5 lowracers hebben allemaal standaard 451 voorvelgen en zo'n klein 406 wieltje eronder ziet er niet uit.

Vanwege een breuk moet ik mn voorvork veranderen. Dat ding is van titanium, wordt niet meer gemaakt en lassen wordt een duur geintje (richting 300 euro) dus dat gaan we maar niet doen. En pas kwam ik erachter dat die monovoorwielen met een speciale as ook bruikbaar zijn voor normale voorvorken.

Maar hiephoi! mn voorvork is los en mn M5 559 gaat binnenkort naar de poedercoater. Iemand een idee voor een fraai kleurtje ervoor? Neig naar wit, want ik vermoed dat niet alle kleurtjes aanwezig zijn bij de poedercoater.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 10-03-2018 18:47 (7%)

• Solosmots
Zowieso alle RAL kleuren hoor, tenminste als het een beetje goeie coater is. Heb ook wel wat speciale effectkleuren gezien bij mijn poedercoater.

• koektrommeltje
quote:
Solosmots schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:26:
Zowieso alle RAL kleuren hoor, tenminste als het een beetje goeie coater is. Heb ook wel wat speciale effectkleuren gezien bij mijn poedercoater.
En wie is jouw poedercoater? Wat heb je dr laten poedercoaten en hoe tevreden was je?

Paar weken terug was ik met mn roeifiets bij een poedercoater hier in de buurt. Die zou voor het frame van de fiets uitkomen op een bedrag van 300 euro en de gewenste kleur had ie niet :( Voor wat ik zo snel even zag, had ie best weinig kleurkeuze ook.

Mja, dat ding is een soort van candy blue.. wat kennelijk een lastig kleurtje is.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 02-09 14:43
quote:
koektrommeltje schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:07:
[...]

Damn.. Een berg licht en volop reflectie en nog zie je een quest over het hoofd. :?

Natuurlijk kan er zo'n ledstrip geinstalleerd worden. In de praktijk is het echter -naar mijn idee- niet nodig. Juist door de felle lamp voor en de reflectie die er al standaard opzit voor.
Dit apparaat beschikte niet over reflecterende elementen. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit één mogen spotten waarbij de reflectie in het oog springt. Wel een knalgele, maar dat traject rijd ik nooit meer. Dit exemplaar was rood.

Het voelt alsof je dit als een aanval opvat, hopelijk is dat niet zo, want dat is geenzins mijn bedoeling. Ik kan me als scooter-op-de-rijbaan héél goed voorstellen hoe het is om over het hoofd te worden gezien. (Vanochtend nog bijna geschept)

Mijn insteek is niet om je te vertellen dat je betere verlichting moet dragen (want je moet helemaal niks zolang je aan de normale wetgeving voldoet), maar met het volume aan verkeer vandaag de dag val je al minder op als je niet in het normale blikveld zit. Dan zou ik, persoonlijk, liever als een circusmobiel erbij fietsen :P wetende dat ik er dan zelf zoveel mogelijk aan gedaan heb.

Zoals ik al probeerde te zeggen, de mobiel had een prima koplamp, maar achter twee naast elkaar rijdende fietsers valt het hele apparaat gewoon weg. Ik dacht een goed idee te hebben hoe het nog beter kan.

Mijn volgende motorjas wordt zo'n knal-neongeel ding iig, en als er ingebouwde schouder-LEDs op zitten doe ik ze aan :P

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
Pathogen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:40:
[...]

Dit apparaat beschikte niet over reflecterende elementen. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit één mogen spotten waarbij de reflectie in het oog springt. Wel een knalgele, maar dat traject rijd ik nooit meer. Dit exemplaar was rood.

Het voelt alsof je dit als een aanval opvat, hopelijk is dat niet zo, want dat is geenzins mijn bedoeling. Ik kan me als scooter-op-de-rijbaan héél goed voorstellen hoe het is om over het hoofd te worden gezien. (Vanochtend nog bijna geschept)
Ik heb geen quest, dus voel me zeker niet aangevallen. Ik verbaasde me er alleen over dat je een quest als scooterrijder over het hoofd ziet, ondanks zn meer dan perfecte en felle verlichting. Iets waar velomobiel standaard goed voor zorgt door ze standaard al met felle verlichting af te leveren.

Een quest beschikt normaal gesproken over reflectie, maar het kan natuurlijk dat die verwijderd is. Standaard loopt het vanaf direct naast de lampen zo uit naar de zijkant. Witte reflectie.

Niet het mooiste plaatje van een rode quest, maar hieronder zie je dus duidelijk de witte reflectie. Die uitgestrekte V dus.
Elke quest en onder velomobiel wordt standaard geleverd met die reflectie voor. En achter en aan de zijkant ook een stipje.

quote:
Mijn insteek is niet om je te vertellen dat je betere verlichting moet dragen (want je moet helemaal niks zolang je aan de normale wetgeving voldoet), maar met het volume aan verkeer vandaag de dag val je al minder op als je niet in het normale blikveld zit. Dan zou ik, persoonlijk, liever als een circusmobiel erbij fietsen :P wetende dat ik er dan zelf zoveel mogelijk aan gedaan heb.
More is better, zeggen ze weleens. In het geval van een ligfiets kan ik me daarbij wel iets voorstellen. Maar noodzakelijk bij een quest lijkt me dat niet. Die zijn al voorzien van licht, ruim voldoende licht zelfs ;)

Aanpassen naar eigen smaak is goed te doen. De stroom is al aanwezig ervoor (accu's) en ik heb al quests gezien met extra ledverlichting.
quote:
Zoals ik al probeerde te zeggen, de mobiel had een prima koplamp, maar achter twee naast elkaar rijdende fietsers valt het hele apparaat gewoon weg. Ik dacht een goed idee te hebben hoe het nog beter kan.
Mijn volgende motorjas wordt zo'n knal-neongeel ding iig, en als er ingebouwde schouder-LEDs op zitten doe ik ze aan :P
[/quote]

Schouder led's :D Als richtingaanwijzer?

• Xtrafris
Is zoveel extra verlichting legaal? Hoeveel mag? is zoiets toegestaan in NL?

Over smaak valt niet te twisten, maar mits goed uitgevoerd kan het zelfs best gaaf zijn imho.

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nee, verlichting onder of naast het voertuig is niet toegestaan in Nederland. Deze verlichting dient uitgeschakeld te worden wanneer het voertuig beweegt. Geldt voor zover ik weet voor alle voertuigen op de openbare weg.

Dit is waarom dingen als underglow lighting niet legaal zijn.

• koektrommeltje
quote:
Xtrafris schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:46:
Is zoveel extra verlichting legaal? Hoeveel mag? is zoiets toegestaan in NL?

[afbeelding]

Over smaak valt niet te twisten, maar mits goed uitgevoerd kan het zelfs best gaaf zijn imho.
Of het nu mag of niet, gewoon doen. Gaat om je eigen veiligheid. Zo fiets ik ook met knipperende ledverlichting. Mag ook niet volgens de wet, maar voor mezelf vind ik het veiliger.

• koektrommeltje
quote:
mux schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:57:
Nee, verlichting onder of naast het voertuig is niet toegestaan in Nederland. Deze verlichting dient uitgeschakeld te worden wanneer het voertuig beweegt. Geldt voor zover ik weet voor alle voertuigen op de openbare weg.

Dit is waarom dingen als underglow lighting niet legaal zijn.
Ik dacht alleen dat het naar achter of voren moest stralen. Geel of wit naar voren, rood naar achteren. Dat doet deze ledverlichting. En waarschijnlijk middels sleufjes oid ook naar beneden. Ik denk dat dit wel gewoon is toegestaan eigenlijk.

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Knipperende verlichting is volgens vrijwel iedere test aanzienlijk MINDER veilig, omdat ander verkeer je snelheid, richting en obstakels niet kan inschatten. Het is veel veiliger om met je licht vol aan te fietsen in plaats van knipperlicht. Knipperlicht is bijna nutteloos in het verkeer.

Edit: rode verlichting mag alleen achterop gebruikt worden, expliciet niet aan de zijkant. Dit is duidelijk de zijkant. Dit geeft ook ander verkeer een verkeerde indruk van de orientatie van het voertuig.

Edit 2: voor alle duidelijkheid: geen enkele politieagent gaat het boeien wat je doet, als je maar goede verlichting hebt. Knipperend, projectie, whatever - ze zijn allang blij dat je verlicht rondrijdt. Voor hun hoef je het niet te doen. Maar de regels zijn simpel en met een google-zoekopdracht 10x terug te vinden op iedere overheidssite. Als je je de legaliteit afvraagt: nope, niet legaal.

mux wijzigde deze reactie 12-03-2018 19:03 (54%)

• koektrommeltje
quote:
mux schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:51:
Knipperende verlichting is volgens vrijwel iedere test aanzienlijk MINDER veilig, omdat ander verkeer je snelheid, richting en obstakels niet kan inschatten. Het is veel veiliger om met je licht vol aan te fietsen in plaats van knipperlicht. Knipperlicht is bijna nutteloos in het verkeer.
Zal best.

Ik heb mn lichtjes om te voldoen aan de wet, niet primair om extra zichtbaar te zijn. Ik rijd toch 99% op aparte fietspaden of overdag.

Wat betreft mijn gedachtengang over lichtjes: ik zie het verschil niet met een lamp ver weg, of een fietslampje. En daarom zeg ik voor mezelf: dat knipperlicht refereer ik eerder aan een fietser, dan dat witte stipje aan de horizon
quote:
.

Edit: rode verlichting mag alleen achterop gebruikt worden, expliciet niet aan de zijkant. Dit is duidelijk de zijkant. Dit geeft ook ander verkeer een verkeerde indruk van de orientatie van het voertuig.

Edit 2: voor alle duidelijkheid: geen enkele politieagent gaat het boeien wat je doet, als je maar goede verlichting hebt. Knipperend, projectie, whatever - ze zijn allang blij dat je verlicht rondrijdt. Voor hun hoef je het niet te doen. Maar de regels zijn simpel en met een google-zoekopdracht 10x terug te vinden op iedere overheidssite. Als je je de legaliteit afvraagt: nope, niet legaal.
Even de lamp dus wat omhoger richten, zodat de strepen wat meer aan de achterkant van je fiets komen :)

Toch ben ik een keer 's nachts aan de kant gezet door een burgerpatrouille in burgerauto. Midden in de nacht reed er een auto niet al te hard en ik zag het raampje al naar beneden gaan dus ik had al een idee. Werd gewaarschuwd dat knipperende lampjes niet mochten en dat ik er een boete voor zou kunnen krijgen. Dus even op niet-knipperend gezet, een agente blij gemaakt en weer verder gereden ;)

• Xtrafris
Als het puur om effectiviteit gaat qua verlichting is het devies dat je de lichten op bewegende delen moet zetten. Beweging trekt het oog :D

Ik heb jarenlang op Sint Maarten gewoond en gefietst. Veel dronken bestuurders, kleine wegen, weinig regels, geen enkele controle. Ik fietste in de avond altijd rond met een setje 'monkey lights' in de wielen, amber verlichting. Ik werd ALTIJD gespot. Ik kan me wel voorstellen dat zo'n oplossing wel genoeg is om in NL van de weg geplukt te worden, en hier is het wellicht niet zo extreem nodig.

Een klein lampje op je schoen kan misschien wel. Het bewegende element doet écht wonderen, je merkt gewoon dat mensen je eerder zien en ook meer aandacht voor je hebben nadat ze je gezien hebben. The human brain is a wonderful thing ;)

• koektrommeltje
Soms zet ik gewoon een lampje op de naaf van mn velg. Werkt prima ;)

Vandaag eindelijk gereden op de M5 559 na een paar maandjes alles op de roeifiets te hebben gedaan en dat viel vies tegen. Kreeg dr niet echt een tempo in. Misschien deels door de vering achter, die redelijk soft ingesteld lijkt te zijn en misschien het kleine formaat stoeltje. Maar kan ook liggen aan het feit dat ik de laatste maanden alles op de roeifiets deed en weer opnieuw moet wennen.

Hoe hebben jullie de voorbuis ingesteld qua beenlengte. Met de hak tegen de trappers, of anders? Dat is volgens mij bij elke fiets weer anders bij mij.. maar bij deze 559 moest ik na het loskrijgen van de buis toch een cm of 6 eraf zagen. Van de buis dus, niet van mn benen ;)

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik zit altijd te kloten met beenlengte. Te dichtbij en ik kan geen kracht zetten, te ver weg en ik krijg last van de bal van mijn voet. De hak-truc werkt ook niet echt bij mij.

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14-10 21:44
quote:
mux schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:19:
Ik zit altijd te kloten met beenlengte. Te dichtbij en ik kan geen kracht zetten, te ver weg en ik krijg last van de bal van mijn voet. De hak-truc werkt ook niet echt bij mij.
Idem hier. Ik denk altijd dat het beter of anders zou kunnen. Ik heb voorgenomen pas te veranderen als er pijntjes optreden bij lange tochten.

• Xtrafris
quote:
mux schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:19:
Ik denk dat bike fitting op de ligfiets nog een beetje een dark art is. Experimenteer!
Het lijkt mij erg persoonlijk waar je kracht vandaan komt en hoe deze verdeeld is, en ook nogal afhankelijk van het soort houding en zitting van je fiets. Er is natuurlijk een enorme cultuur en kennisbank aanwezig voor bikefitting voor bukfietsers, maar is er een liggende variant?

• Solosmots
quote:
koektrommeltje schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:50:
[...]

En wie is jouw poedercoater? Wat heb je dr laten poedercoaten en hoe tevreden was je?

Paar weken terug was ik met mn roeifiets bij een poedercoater hier in de buurt. Die zou voor het frame van de fiets uitkomen op een bedrag van 300 euro en de gewenste kleur had ie niet :( Voor wat ik zo snel even zag, had ie best weinig kleurkeuze ook.

Mja, dat ding is een soort van candy blue.. wat kennelijk een lastig kleurtje is.
Heb een bukfiets laten doen, goed werk afgeleverd, volgens mij tussen 100 en 150 euro, en dat was met divers spul als stuur en vork. Daarnaast ook diverse auto onderdelen, allemaal naar tevredenheid.
€300 is erg duur als je het mij vraagt.
http://industriecoating.nl/poedercoaten.html

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:03
quote:
koektrommeltje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:43:
[...]

Zal best.

Ik heb mn lichtjes om te voldoen aan de wet, niet primair om extra zichtbaar te zijn. Ik rijd toch 99% op aparte fietspaden of overdag.

Wat betreft mijn gedachtengang over lichtjes: ik zie het verschil niet met een lamp ver weg, of een fietslampje. En daarom zeg ik voor mezelf: dat knipperlicht refereer ik eerder aan een fietser, dan dat witte stipje aan de horizon

[...]

Even de lamp dus wat omhoger richten, zodat de strepen wat meer aan de achterkant van je fiets komen :)

Toch ben ik een keer 's nachts aan de kant gezet door een burgerpatrouille in burgerauto. Midden in de nacht reed er een auto niet al te hard en ik zag het raampje al naar beneden gaan dus ik had al een idee. Werd gewaarschuwd dat knipperende lampjes niet mochten en dat ik er een boete voor zou kunnen krijgen. Dus even op niet-knipperend gezet, een agente blij gemaakt en weer verder gereden ;)
Mijn ogen zijn wat minder goed met weinig licht, tegen nachtblind aan, en ik kan beweging bijzonder slecht inschatten bij een knipperend lampje. Ik schrik me af en toe echt rot als ik in de auto een knipperend lampje zie wat ineens heel dichtbij blijkt te zijn. Het zou me niet verbazen als ik een keer zo'n knipperaar op de moterkap heb.
Voor je eigen veiligheid zou ik het niet aanraden, dat geknipper.

YMMV en my 2 ct's enzo.

• koektrommeltje
quote:
bas-r schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:56:
[...]

Mijn ogen zijn wat minder goed met weinig licht, tegen nachtblind aan, en ik kan beweging bijzonder slecht inschatten bij een knipperend lampje. Ik schrik me af en toe echt rot als ik in de auto een knipperend lampje zie wat ineens heel dichtbij blijkt te zijn. Het zou me niet verbazen als ik een keer zo'n knipperaar op de moterkap heb.
Voor je eigen veiligheid zou ik het niet aanraden, dat geknipper.

YMMV en my 2 ct's enzo.
Don't worry. Als fietser hou ik mn omgeving goed in de gaten dus als jij mij niet ziet, zie ik jou wel en rem ik wel om die botsing te voorkomen ;)

• koektrommeltje
quote:
Solosmots schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Heb een bukfiets laten doen, goed werk afgeleverd, volgens mij tussen 100 en 150 euro, en dat was met divers spul als stuur en vork. Daarnaast ook diverse auto onderdelen, allemaal naar tevredenheid.
€300 is erg duur als je het mij vraagt.
http://industriecoating.nl/poedercoaten.html
300 euro voor die roeifiets was een schatting. Dat was dan alleen het frame, zonder de boegspriet..
Via Rainbow, die voor oa. M5, Challenge en Nazca de fietsen poedercoat zou het me rond de 250 euro kosten.

Via Bercoat in Ridderkerk kost het poedercoaten van een ligfiets ongeveer 85-100 euro. Dat is voor mij redelijk dichtbij en aanvaardbaar. Overigens voor een andere fiets, maar misschien dat ik ook nog even informeer voor die roeifiets. Moet even kijken hoe makkeljik dat uit elkaar te halen is allemaal en hoe de poedercoat van de M5 gaat bevallen.

• koektrommeltje
quote:
Tweaker1234 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 00:55:
Ik heb ook naar een gebruikte voorvork inclusief wiel gekeken, maar niet gevonden. Een donor fiets als alternatief, dat valt ook tegen. Een 2de hands M-Racer is te vinden, maar daar wordt ook veel geld (1500-2000 euro ) voor gevraagd.
Eerst van de week maar eens een offerte bij M5 opvragen voor de upgrade naar 26" voorwiel + voorvork.
Wellicht dat het meevalt. Maar ja, wil dan wel, als het ff kan, 2 gelijke wielen hebben en dan zal het achterwiel ook vervangen moeten denk ik. Keuzes. Heb ook nog naar een Velomobiel/Quest gekeken..

Oh ja, de kleur is groen metallic.
Plaatje: https://www.roulcouche.co...acer_m5_roue_moyeu_av.jpg
Klopt het dat jij inmiddels je fiets middels een upgrade hebt verbouwd naar een 559 shockproof?

• koektrommeltje
Nadat de voorbuis van mn 559 shockproof eindelijk eens los was gekomen, de fiets aangepast op lengte en een weekje in gebruik genomen. Rijdt prima, dus voorlopig mag ie toch nog even blijven.

Het plan: voorzien van een nieuwe weersbestendige jas. Een nieuwe kleur dus in de vorm van een poedercoat. Makkelijker gezegd dan gedaan, want behalve de voorbuis zat er nog meer vast. Onder andere twee bouten. Eentje waar het zitje op steunt en nog een ander. Met heel veel moeite losgekregen. Zo'n linksdraaiend bitje dat zich in de kop vastvreet hielp niet. Uiteindelijk de hele kop weten af te boren en met de 4 mm die buiten het frame uitstak met een tang goed vast weten te klemmen, tot er eindelijk beweging in kwam.

Hiep hoi! , zou je denken. Nee dus, want dr lopen twee kabels door het frame. Kennelijk via dr eigen kanaal om ze makkelijk door te voeren. Prima, maakt het wat makkelijker. Ware het niet dat dr in een van de kabels geen beweging te krijgen is. Intern dus vastgeroest :( Hoop dat ik die morgen wat makkelijk los kan krijgen en ie dan eindelijk naar de poedercoater gebracht kan worden.

Kleurtje moet ik nog bedenken, ik weet niet welke kleuren de poedercoater aanbiedt. Voorvork wordt in ieder geval zwart om de lijn van de fiets te behouden. De voorvork is daarin een stoorzender.

• koektrommeltje
En ik heb eindeijk een voorvork gevonden voor mn titanium shockproof :) Nieuw, met vering kan ik dr eentje overnemen. Kan wel blijven zoeken naar een goedkoper alternatief, maar gaat toch niet lukken. Dus nu voor een paar tientjes boven budget, kan ik eindelijk mn geliefde shockproofje op gaan knappen zodat ie weer jaaaaaaaren meekan.

• djwice
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:10:
En ik heb eindeijk een voorvork gevonden voor mn titanium shockproof :) Nieuw, met vering kan ik dr eentje overnemen. Kan wel blijven zoeken naar een goedkoper alternatief, maar gaat toch niet lukken. Dus nu voor een paar tientjes boven budget, kan ik eindelijk mn geliefde shockproofje op gaan knappen zodat ie weer jaaaaaaaren meekan.
Gaaf! Daar was je echt al lang naar opzoek :)

• iets
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-10 22:22
Gezien ik nu een raptobike heb ga ik morgen meefietsen met de raptoride. Het is voor mij de eerste keer toeren met andere ligfietsen dus ik ben benieuwd. Hopelijk zit het weer een beetje mee. Zijn er nog andere Tweakers hier die mee fietsen?

tvw

• koektrommeltje
quote:
djwice schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:53:
[...]

Gaaf! Daar was je echt al lang naar opzoek :)
Ja, klopt. Nu kan ik eindelijk mn titanium shockproof weer oplappen.
Al twijfel ik ook weer een beetje, want het ding heeft 2 jaar in de tuin gestaan dus dr moet echt veel aan gebeuren. Wat kan roesten, is geroest aan moertjes en schroefjes. :/

Komende week ga ik mn M5 559 ophalen van de poedercoater. Zit ook weer werk aan.. de nok op de derailleur zat er nog op en is gesmolten. Is heerijk uitgelopen over de poedercoat in de oven, begreep ik. Samen met een ander deel, waar ook plastic uit het frame liep :X wat ik wel kan verklaren. De versnellingskabel zat echt klem en kreeg ik niet uit het frame dus die heb ik als volgt kunnen verwijderen:
Binnenkabel eruit en flink aan de rest trekken met een tang. Wat er dan gebeurd: je trekt de mantel compleet kapot en die loopt in een spiraalvorm. En als allerlaatste blijft dus over een plastic buitenkabel zonder mantel erin. Die er heel makkelijk uitkwam. Ik vermoed dat daar wat van is achtergebleven in het frame wat er dan uitdruipt en heerlijk kan verspreiden over de verse poedercoat in de oven :/

Gisteren ook heerlijk stukje gewandeld. Halverwege mn route, zat het stuur van mn roeifiets los en was daar niet meer mee te roeien. Had ik eerder versteld in hoogte en kennelijk niet goed genoeg vastgezegd. Uiteraard het standard tooltje met oa. inbussleutels niet in mn tas zitten.. dus dat werd een nachtelijke wandeltoch van 8km ofzo en dik 1.5 uur tot ik eindelijk in het centum van Delft een racefiets zag staan met een tasje onder het zadel waar ik maar even zonder toestemming het tooltje uit geleend heb om terplekke het stuurtje weer vast te zetten :)

• djwice
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op zondag 22 april 2018 @ 02:41:
[...]

Ja, klopt. Nu kan ik eindelijk mn titanium shockproof weer oplappen.
Al twijfel ik ook weer een beetje, want het ding heeft 2 jaar in de tuin gestaan dus dr moet echt veel aan gebeuren. Wat kan roesten, is geroest aan moertjes en schroefjes. :/
Tijd om RVS schroefjes en moertjes bij Romeijn te halen ;-) Zit er direct ook zo'n anti-los-tril dingetje in je moertjes :)

• djwice
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op zondag 22 april 2018 @ 02:41:
[...]
Gisteren ook heerlijk stukje gewandeld. Halverwege mn route, zat het stuur van mn roeifiets los en was daar niet meer mee te roeien. Had ik eerder versteld in hoogte en kennelijk niet goed genoeg vastgezet. Uiteraard het standaard tooltje met oa. inbussleutels niet in mn tas zitten..
Dus vandaag heb je bij de Action voor 2 euro zo'n setje inbussleutels gehaald (nee, wacht een paar setjes: voor elke fiets 1)?
Heeft bij mij al heel vaak net ff geholpen, zelfs een keer toen m'n derailleur het begaf, stak ik de kleinste inbussleutel door wat gaatjes en het bochtje haakje achter wat metaal en zo kon ik alsnog verder fietsen.

• koektrommeltje
quote:
djwice schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:02:
[...]

Tijd om RVS schroefjes en moertjes bij Romeijn te halen ;-) Zit er direct ook zo'n anti-los-tril dingetje in je moertjes :)
Zou kunnen, maar ik denk niet dat ze die dingen hebben die door je kettingbladen gaan.. maar moet even kijken wat ik met die m5 shockproof ga doen. Misschien toch maar afscheid nemen. Wat dat betreft ben ik nu wel redelijk om met de roeifiets :)

Die gereedschapssetjes waren aanwezig, zaten in mn tas ooit. Maar dan heb je dr een keer een nodig, haal je m eruit en... leg je m ergens anders neer zonder dat je weet waar dat ook alweer was :+

koektrommeltje wijzigde deze reactie 23-04-2018 19:02 (16%)

• djwice
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 18:54:
[...]

Zou kunnen, maar ik denk niet dat ze die dingen hebben die door je kettingbladen gaan.. :+
Ik had het hier wel over Romijn hè, niet over Gamma ;-)
Ja, anders wordt het zoeken op de Schieweg.

• koektrommeltje
quote:
djwice schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:51:
[...]
Ik had het hier wel over Romijn hè, niet over Gamma ;-)
Ja, anders wordt het zoeken op de Schieweg.
Ben wel even naar de Hornbach geweest en daar heb ik 2 schroeven gehaald om het zadel van mn M5 weer vast te zetten. Dat zijn van die fijne verzonken schroeven die je met een inbussleutel vast moet zetten. Echt fijne dingen, als die muurvast zitten en je het gat doldraait. Ik mocht 'm dus door mn pa laten uitboren. Kop eraf geboord en met een tang kon daarna met veel moeite de bout eruit gedraaid worden.

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:37
De schokdemper en de achtervork van mijn ligfiets zijn verbonden met een M6-bout. Die bout blijkt te verbuigen bij de belasting die ik erop zet.
Een bout van stijver materiaal of met minder schroefdraad zal waarschijnlijk minder snel doorbuigen, maar waar vind ik die? en is het nodig om roestvast staal te gebruiken, of voldoet gegalvaniseerd spul ook?
Om de bout en binnen het oog van de schokdemper zitten nog opvulringen van rubber of kunststof. Ik zou kunnen proberen daar nog een stukje stalen buis met binnen- en buitendiameter van 6 respectievelijk 8 mm in te stoppen als versteviging voor de bout, zou dat kunnen werken?

flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, dat is een structureel zwaktepunt van M5 achtervorken. Op beide M5's die wij hebben gehad hebben we hetzelfde probleem gehad.

Er is geen echte oplossing, maar je kunt inderdaad het probleem minder erg maken. Door een M6-bout te gebruiken die alleen helemaal op het uiteinde draad heeft gaat het al wat beter. Je kunt een gehard stalen bout gebruiken, maar in mijn ervaring is het voornaamste verschil daarmee dat hij uiteindelijk catastrofaal breekt in plaats van dat hij langzaam doorbuigt, dus je hebt minder waarschuwing. Een 'tussenoplossing' is om een iets hardere RVS (A4) bout te gebruiken (RVS is harder dan het meeste staal dat voor bouten wordt egbruikt).

Hij zal hoe dan ook na verloop van tijd een beetje blijven buigen, maar je kunt het probleem iets verminderen zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
Whoehoe @mux . Scheelde niet veel of ik had net even bij je aangebeld om een steeksleuteltje te lenen. Precies bij jou in de straat klapte de revolverschakelring van mn roeifiets af. Was opeens 'pats' en daar hing mn schakelring los. Huh!? WTF!?

En net daarvoor had ik dus met een steeksleutel een van die bouten iets verdraaid, omdat die revolverring iets speling had. Excentrische bout, dus met een kleine verdraaiing was het opgelost.. tot ie dus enkele km's verderop eraf klapte precies bij Mux in de straat. Die ligt op mn zo goed als vaste route namelijk.

Korte 'shit, en nu? En hoe zit dat?' Naar huis lopen, mn pa bellen?, toen ik me bedacht dat Mux dus zn huis in die straat heeft wonen (en ergens in een pm-bericht staat hier). Bleek niet nodig, want ik bedacht me opeens dat ik net weer wat aandrijfkabeltjes en elastieken in mn tas had gedaan die ik had meegenomen en dat juist nu voor de eerste keer in alle ritjes tot nu toe ik de juiste steeksleutel ook bij me had omdat die in een zakje zat met aandrijfkabels :D

Niet dat het veel zin zou hebben gehad, ik vermoed -ook al heb ik m nooit gezien- dat Mux lekker met een biertje ergens op een terras zou zitten. Want, oh, wat is het heerlijk weer nu!

Komende week heb ik besloten ga ik de duinen een bezoekje brengen om daar een lekker door te raggen met mn roeifiets. Niet eerder gedaan, enkel een keer met de gewone fiets en da's toch wel lekker om daar even in de natuur te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Je kunt in het weekend zien of ik er ben aan het feit of er vlakbij m'n huis een witte Leaf staat. Vandaag was ik er niet, want we waren aan het toeren bij Reeuwijk :)

Hoewel... nu je het erover hebt: reed je zo omstreeks 15:30 over de Noordeindseweg? Dan heb ik je namelijk gezien!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
mux schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:37:
Je kunt in het weekend zien of ik er ben aan het feit of er vlakbij m'n huis een witte Leaf staat. Vandaag was ik er niet, want we waren aan het toeren bij Reeuwijk :)

Hoewel... nu je het erover hebt: reed je zo omstreeks 15:30 over de Noordeindseweg? Dan heb ik je namelijk gezien!
Gisteren wel daar gereden, rond dat tijdstip. Even naar de kringloopwinkel De paardenstal geweest daar onder de kerk.

Nu vandaag niet. Hoekeindseweg, alsmaar rechtdoor stukje Bergschenhoek door zo richting Berkel en dan bij het rotonde nabij de Windas de wijk in of het dijkje op, richting de kerk, door de winkelstraat mn verdere route vervolgend. Rond 4'en gok ik. Grote kans dat als je daar iemand op een roeifiets hebt gezien, ik het dan was, en vaag heb ik een keer licht getoeterd gehoord, maar of jij dat was weet ik niet. Ook niet of je getoeterd had trouwens. Enkel dat er een auto iets toeterde om voor mij op dat moment onbekende reden.

Vond het wel weer grappig, zat echt te bedenken wat ik zou gaan doen tot ik me bedacht 'maar je hebt die steeksleutel nu WEL bij je!'. Andere roeifiets vandaag verkocht, en juist daarvoor had ik dat ding nu wel bij me. Omdat ie dus bij een setje kabels zat :) Van de week maar even wat gereedschapsetjes voor elke fiets in orde maken. 2 weken terug ook al eens 8km moeten lopen omdat mn stuur los kwam te zitten en ik geen inbussleutel bij me had op dat moment.

Maar als er een witte Leaf toetert zonder reden, zwaai ik volgende wel even 8)

Edit: vandaag wel gereden. Net op dat hele kleine stukje dat nog steeds Noordeindseweg heet ter hoogte van het winkelgebied.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 06-05-2018 20:25 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arnold_m
quote:
mux schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:54:
Ja, dat is een structureel zwaktepunt van M5 achtervorken. Op beide M5's die wij hebben gehad hebben we hetzelfde probleem gehad.

Er is geen echte oplossing, maar je kunt inderdaad het probleem minder erg maken. Door een M6-bout te gebruiken die alleen helemaal op het uiteinde draad heeft gaat het al wat beter. Je kunt een gehard stalen bout gebruiken, maar in mijn ervaring is het voornaamste verschil daarmee dat hij uiteindelijk catastrofaal breekt in plaats van dat hij langzaam doorbuigt, dus je hebt minder waarschuwing. Een 'tussenoplossing' is om een iets hardere RVS (A4) bout te gebruiken (RVS is harder dan het meeste staal dat voor bouten wordt egbruikt).

Hij zal hoe dan ook na verloop van tijd een beetje blijven buigen, maar je kunt het probleem iets verminderen zo.
Dank voor de info. Dan heb ik nog twee vragen:
Waar vind ik zulke bouten?
Hoe lang gaan ze ongeveer mee?

flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik ben gezwicht. Ik heb een banaan op wielen gekocht. Offer i couldn't refuse, zeg maar waar geen buil aan val eigenlijk.

Moet m alleen nog ophalen en ik geloof niet dat een velomobiel quest in de trein past? Vrees dus dat ik een dagtocht ga maken.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 13-05-2018 17:19 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
een Quest past prima in een (rustige) nieuwe sprinter met fietscompartiment.

@arnold_m: makkelijkste plek die ik kan bedenken is Hornbach, of anders een random webwinkel. Je bout gaat dan afhankelijk van je gewicht en rijstijl 1 tot meerdere jaren mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
mux schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:20:
een Quest past prima in een (rustige) nieuwe sprinter met fietscompartiment.

@arnold_m: makkelijkste plek die ik kan bedenken is Hornbach, of anders een random webwinkel. Je bout gaat dan afhankelijk van je gewicht en rijstijl 1 tot meerdere jaren mee.
Denk dat ik er met de trein heenga en 'm terug ga fietsen. Bij gebrek aan een Sprinter dus :)
Zal wel een rit van een uurtje of 7 ofzo worden, want een fietsrouteplanner oid heb ik niet. Maar dat zien we dan wel.

Jij hebt geen aanhanger voor jouw Alleweder, zeker, waar ie oppast en die je een dagje wilt verhuren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iets
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-10 22:22
Dat is gedurft, gelijk 7 uur rijden in een nieuwe fiets! Vergeet je gereedschap niet mee te nemen, je zult onderweg waarschijnlijk nog wel het eea moeten bijstellen ;).

tvw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
iets schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:15:
Dat is gedurft, gelijk 7 uur rijden in een nieuwe fiets! Vergeet je gereedschap niet mee te nemen, je zult onderweg waarschijnlijk nog wel het eea moeten bijstellen ;).
Net antwoord gehad van de NS. Het ding zou mee mogen met de trein.
Geen idee hoe haalbaar het is, maar het mag. Dat is al fijn en ik heb het zwart op wit dus :)

Iemand een idee voor een goede navigatie-app/routeplanner op een android telefoon?
Telefoon is een HTC one.. kan vast geen kwaad als ik zoiets alvast download voor het geval ik verdwaal zodat ik weet waar ik ben.

De 7 uur is een indicatie. Hoewel een quest snel is, wil dat niet zeggen dat ik erin ook snel ben natuurlijk.
De afstand is zo'n 160km. Flink stuk in ieder geval. Zo ver heb ik nog nooit gefietst. Mn record ligt op iets van 150 km ofzo. Concertje bezoeken op de Brouwersdam en vervolgens 35km ofzo om moeten rijden op de terugweg omdat dr natuurlijk geen pont vaart 's nachts over de Waterweg, waar we toen totaal niet over gedacht hadden 8)7

Gaat trouwens om een gebruikte Quest. Niet de jongste meer qua leeftijd, maar wel qua gereden km's.
1200km terug onderhoud gehad bij velomobiel en daarvoor was ie van een van de eigenaren van Sinner geweest volgens de verkoper.

Weet niet of het een blijvertje gaat worden, zit nog steeds met een stalling. Die zal dus op de openbare weg komen te staan.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 14-05-2018 00:22 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
Oh, goedemorgen! Ik ben wakker en besef opeens dat Mux niet een mercedes sprinter bestelbus bedoelt, maar zo'n geel ding van de NS _/-\o_ :z

koektrommeltje wijzigde deze reactie 14-05-2018 00:19 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomino
quote:
koektrommeltje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:14:
[...]

Net antwoord gehad van de NS. Het ding zou mee mogen met de trein.
Geen idee hoe haalbaar het is, maar het mag. Dat is al fijn en ik heb het zwart op wit dus :)

Iemand een idee voor een goede navigatie-app/routeplanner op een android telefoon?
Telefoon is een HTC one.. kan vast geen kwaad als ik zoiets alvast download voor het geval ik verdwaal zodat ik weet waar ik ben.

De 7 uur is een indicatie. Hoewel een quest snel is, wil dat niet zeggen dat ik erin ook snel ben natuurlijk.
De afstand is zo'n 160km. Flink stuk in ieder geval. Zo ver heb ik nog nooit gefietst. Mn record ligt op iets van 150 km ofzo. Concertje bezoeken op de Brouwersdam en vervolgens 35km ofzo om moeten rijden op de terugweg omdat dr natuurlijk geen pont vaart 's nachts over de Waterweg, waar we toen totaal niet over gedacht hadden 8)7

Gaat trouwens om een gebruikte Quest. Niet de jongste meer qua leeftijd, maar wel qua gereden km's.
1200km terug onderhoud gehad bij velomobiel en daarvoor was ie van een van de eigenaren van Sinner geweest volgens de verkoper.

Weet niet of het een blijvertje gaat worden, zit nog steeds met een stalling. Die zal dus op de openbare weg komen te staan.
Probeer het eens met de fietsrouteplanner van de Fietsersbond (route bouwen met overzicht op knooppunten en LF's) i.c.m. inlezen/export naar de BikeGPX app (Google Maps overlay met een lijn om te volgen erop).

Tomino wijzigde deze reactie 14-05-2018 13:24 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
quote:
koektrommeltje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:16:
Oh, goedemorgen! Ik ben wakker en besef opeens dat Mux niet een mercedes sprinter bestelbus bedoelt, maar zo'n geel ding van de NS _/-\o_ :z
Dit maakt mijn dag :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:14:
[...]
Je kunt wellicht iets als dit maken :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
djwice schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:53:
[...]

Je kunt wellicht iets als dit maken :Y

[afbeelding]
Op de openbare weg? Denk niet dat de gemeente dat leuk vind. En op het parkeerterreintje hierachter (achter het cafe en de cateraar) zal dat ook niet echt gewaardeerd worden. Tenzij.. ik het vraag en dr toestemming voor krijg. Maar ik verwacht niet dat ze dat zullen doen. Moet nu ook nog gaan bedenken waar ik 'm zal neerzetten :/

Verkoop 'm weer waarschijnlijk rap verder, vanwege die stalling dus. Als ik een tuin had gehad, had ik 'm langere tijd gereden. Nu ishet meer gewoon uitproberen hoe het rijdt en of het bevalt.

Doe nu vrijwel alles op de Thys 209 en das dus wel een blijvertje ;) Tenzij daar ook een heeel god bod voor komt waardoor ik een onbeschadigd exemplaar van kan terugkopen. Maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren, dus die verkoop ik wel voor mn aankoopbedrag over 2 jaar ofzo.
quote:
djwice schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:36:
[...]

Zo iets aan je gevel: [afbeelding] en de fiets daaraan hangen? d:)b
Wel goede oplossing tegen diefstal!
Waar ik ook wel een beetje bang voor ben, of vernieling of joyriding.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 14-05-2018 23:38 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
quote:
koektrommeltje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:14:
[...]

Op de openbare weg? Denk niet dat de gemeente dat leuk vind. En op het parkeerterreintje hierachter (achter het cafe en de cateraar) zal dat ook niet echt gewaardeerd worden. Tenzij.. ik het vraag en dr toestemming voor krijg. Maar ik verwacht niet dat ze dat zullen doen. Moet nu ook nog gaan bedenken waar ik 'm zal neerzetten :/
Zo iets aan je gevel: en de fiets daaraan hangen? d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
uiteraard heb ik wel creatief nagedacht. Of ik het ook daadwerkelijk ga vragen, weet ik nog niet maar er zitten hier direct achter wat kleine winkels, waaronder dus een visboer waar mn broer wat Led-verlichting aan heeft geleverd. Ik heb wel gedacht om die eens te benaderen om te vragen of ie daar wellicht zou mogen staan.

Hij reclame op zo'n quest, en ik in ruil daarvoor een droge stalling. Overdag als ie gaat openen naar buiten, 's avonds als ie sluit naar binnen.

Alleen.. dan wil natuurlijk wel een sleutel van zijn pand om 'm daar ook te kunnen pakken als ik dat zou willen. En dat zal ie waarschijnlijk geen goed idee vinden.

Ja, zo'n ding is een machtig mooi ding, maar opschieten doet het niet echt als je tuin hebt. En in de 'tuin' van het complexje mag ik ook vast niet zo'n box bouwen, hoewel daar een mooi plekje voor is. Direct naast de containers tegen de zijkant aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomino
Elfstedentocht gefietst. Meer tandems gezien dan ligfietsen! Had ik niet verwacht.
Na de lange tocht bleek het weer extreem irritant dat het rubber van mijn grip-shifters ranzig geworden is. Het rubber is aan het vergaan. Dit is de 3e keer, en het ligt aan het rubber i.c.m. zweet.

Het voelt niet goed dezelfde weer te kopen en ik zoek naar een alternatief. Alternatief gevonden in flatbar shifters zie: (http://www.fietsersafstap...-en-detail/verbeteringen/). Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat rubber is eigenlijk polyurethaanrubber, en dat kan inderdaad niet goed tegen de eiwitten/zouten in je zweet. Afhankelijk van wat je het lekkerste vindt werken kun je barend, flat bar of trigger shifters proberen. Ik heb ze allemaal een keer op een fiets gehad, en mijn rijtje favorieten:

1) Gripshifters. Ondanks dat ze vergaan kun je zo snel als je wil en in de positie waar je hand toch al zit shiften. Cheap, makkelijk te vervangen, makkelijk te stellen.
2) Trigger shifters. Kunnen maar één versnelling per beweging schakelen, maar goeie trigger shifters zitten precies waar je vingers toch al zitten en kunnen met weinig kracht heel snel achter elkaar getriggerd worden voor downshiften. Upshiften vereist iets meer aandacht/kracht.
3) Flatbar shifters. Zit niet echt op de juiste plek, maar als je toch al een racestuur hebt is dat niet heel erg. Kan snel schakelen, dat is fijn.
4) Barend shifters. Worst of all worlds. Schakelt traag en maar één versnelling per beweging in een rottige locatie. Beschadigt bovendien makkelijk als je je fiets opzij laat vallen. Niet geschikt voor ligfietsen IMO, maar er zijn mensen die erbij zweren (ja echt!).

Er zijn best flinke kwaliteitsverschillen, en met name bij derailleursystemen zitten er systemen (bijv ultegra triggers) die zó goed zijn dat alle 'nadelen' van het systeem eigenlijk weg zijn. Helaas betaal je dan ook 100 euro voor een shifter ofzo. Het heeft zin om te testen bij je lbs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
quote:
mux schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:14:
Dat rubber is eigenlijk polyurethaanrubber, en dat kan inderdaad niet goed tegen de eiwitten/zouten in je zweet. Afhankelijk van wat je het lekkerste vindt werken kun je barend, flat bar of trigger shifters proberen. Ik heb ze allemaal een keer op een fiets gehad, en mijn rijtje favorieten:

4) Barend shifters. Worst of all worlds. Schakelt traag en maar één versnelling per beweging in een rottige locatie. Beschadigt bovendien makkelijk als je je fiets opzij laat vallen. Niet geschikt voor ligfietsen IMO, maar er zijn mensen die erbij zweren (ja echt!).
Bar end shifters zijn juist ideaal met onderstuur. :)
Tikje van je duim en rats je zit van 1 naar 7 in no time, of wijsvinger omhoog voor andersom. Schakelen en remmen kan gewoon tegelijk met 1 hand in een beweging. Wat wil je nog meer?
Je hebt ze met klik (dus net zo tref zeker als zoals de #1 van @mux : gripshifters ), maar ook "vrij" zoals "vroeger".

zoals vroeger (down tube shifters):

En uiteraard heb je dingen die met een palletje van klik naar vrij en andersom te zetten zijn.
Voor mij het snelste schakelsysteem dat ik ken én werkt ook met glibberige handen :)

M5 met bar end shifters:

Flevo Racer met bar end shifters:

Whike met barend shifters:

vaak leunt mijn hand gewoon een beetje rond het uiteinde van de shifter en gaan met die banaan - rats :)

djwice wijzigde deze reactie 04-06-2018 23:16 (12%)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Solosmots
Ik had het beloofd, hier een paar foto's van mijn M5 Lowracer.

http://rocketfuel.nl/temp/M5LR01.jpg

http://rocketfuel.nl/temp/M5LR02.jpg

http://rocketfuel.nl/temp/M5LR03.jpg

Ik heb de afgelopen tijd de hele fiets ge-upgrade naar Ultegra Di2. Ik heb dit elektronische schakelsysteem op mijn vorige jaar nieuw gekochte bukfiets, en al snel leek me dat een ideale optie voor deze lowracer, die nooit perfect schakelde. Met de upgrade ga ik ook van 3*9 naar 2*11. Hier op de foto's zitten er de Shimano XT Di2 'rapidfire' shifters op, dit was een gokje. Een experiment eerder met XTR bekabelde rapidfires was ook geen succes namelijk. Op deze setup vond ik het ook niet een toegevoegde waarde, en het hele stuur zit snel vol. Ik heb nu deze erop:

Deze schakelt in principe alleen de achterderailleur. Maar dmv Synchroshift kan je instellen wanneer de voorderailleur moet opschakelen of terugschakelen (als je naar kransje 8 wil schakelt ie voor op, en achter naar ik geloof 5)

Wielen zijn opnieuw opgebouwd met carbon velgen van 50 en 60mm hoog omdat dit een fiets die heb van stroomlijn moet hebben, niet zozeer van laag gewicht.

Eerste rit is gemaakt en het voelt goed aan, schakelen is subliem. Snelheid is er zeker (hij was al niet traag :) )

• koektrommeltje
Dat.. dat is een wel heerg erg fraai exemplaar geworden !

Inmiddels heb ik de quest bijna een maandje in gebruik en staat er bijna 1000km extra op. Dr is wel een beetje gesmokkeld, want het tellertjes stond verkeerd afgesteld. Waarschijnlijk hebben er iets dikkere banden opgelegen; de teller gaf een iets hogere snelheid aan dan ie daadwerkelijk reed. Zo'n 3km per uur teveel.

Blijf wel last van mn knieen houden als ik dr langer op fiets. Denk dat ik de trapas dus toch moet gaan verstellen. Of zou het kunnen komen door de kortere cranks die erop zitten? Die zijn 155mm zijn, terwijl ik 172.5mm gewend ben. Voor korte ritjes niet zo'n probleem, maar bij langere ritten voel ik het echt in mn knieen.

Sinds ik de quest heb, maak in nog nauwelijks km'ers met de roeifiets. Dat goddelijke lichaam kan ik dus ook wel vergeten 8)

koektrommeltje wijzigde deze reactie 18-06-2018 03:16 (87%)

• arnold_m
Het belangrijkste voor je knieën is waarschijnlijk om niet in een te zwaar verzet te fietsen.
Krijg je ook last van je knieën als je een grote afstand op de roeifiets doet?
Of de cranklengte en de afstand tussen zitjes en trapas voor jou de juiste zijn, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Misschien kan een ligfietsspecialist je daarin adviseren.

flickr

• koektrommeltje
quote:
arnold_m schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:43:
Het belangrijkste voor je knieën is waarschijnlijk om niet in een te zwaar verzet te fietsen.
Krijg je ook last van je knieën als je een grote afstand op de roeifiets doet?
Of de cranklengte en de afstand tussen zitjes en trapas voor jou de juiste zijn, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Misschien kan een ligfietsspecialist je daarin adviseren.
Het verzet zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben. Merkte vandaag dat ik erg lekker trapte maar zodara ik m 2 versnellingen hoger zette voelde het toch minder prettig, ondanks de snelheid.

Op de roeifiets heb ik geen last van mn knieen. Grote afstanden doe ik daar niet mee, gewoon 20-25km meestal. Enkel rit dan, terugrit erbij op dezelfde dag geen probleem. Daar maak ik geen urenlange ritten mee, wat sommigen wel doen. Dat heb ik met de quest wel gedaan een paar keer. Naast het terugrijden, ook een ritje van 90km en verleden keer heen- en weer geweest naar CycleVision. Dan heb je het over een rit van 60km ofzo enkele reis (volgens navigatie, die niet altijd even lekker werkt dus maak daar maar 70km ofzo van. En dan merk ik op een gegeven moment dus wel aan mn knieen.

De eerste 1000km heb ik er inmiddels opstaan. Binnen minder dan een maand ;)

Heb verder niets veranderd aan de quest trouwens wat betreft instellingen. Verkoper was even groot als mij en de trapas afstand wisselt hier toch per fiets. Die lijkt me op zich wel redelijk OK.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 22-06-2018 18:28 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 09:22
quote:
koektrommeltje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:27:
[...]
De eerste 1000km heb ik er inmiddels opstaan. Binnen minder dan een maand ;)
Ik heb rond dezelfde tijd een Strada gekocht en zit inmiddels ook al boven de 1000 km.
Was trots opmezelf, lees ik dat jij dat ook al gedaan hebt :o ;) :)

Over je knie verhaal: kijk naar de trapas afstelling (niet onderschatten)
En trap niet langdurig met een te lage < 70 cadans. Ik heb hiervoor speciaal een fietscomputer met cadansmeter gekocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
Tweaker1234 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:51:
[...]

Ik heb rond dezelfde tijd een Strada gekocht en zit inmiddels ook al boven de 1000 km.

En trap niet langdurig met een te lage < 70 cadans. Ik heb hiervoor speciaal een fietscomputer met cadansmeter gekocht.
Trapas staat op zich wel goed, denk ik. Ik denk meer dat ik op de cadans moet letten en dus inderdaad niet te zwaar moet trappen. Misschien dat ik er toch nog eens naar kijk, maar dan moet ik er wel zin in hebben.

Misschien moet ik ook eens andere schoenen kopen. Iets minder bewegingsvrijheid zou misschien ook kunnen helpen?

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15-10 15:54
quote:
Solosmots schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:30:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb de afgelopen tijd de hele fiets ge-upgrade naar Ultegra Di2. Ik heb dit elektronische schakelsysteem op mijn vorige jaar nieuw gekochte bukfiets, en al snel leek me dat een ideale optie voor deze lowracer, die nooit perfect schakelde. Met de upgrade ga ik ook van 3*9 naar 2*11. Hier op de foto's zitten er de Shimano XT Di2 'rapidfire' shifters op, dit was een gokje. Een experiment eerder met XTR bekabelde rapidfires was ook geen succes namelijk. Op deze setup vond ik het ook niet een toegevoegde waarde, en het hele stuur zit snel vol. Ik heb nu deze erop:

[afbeelding]

Deze schakelt in principe alleen de achterderailleur. Maar dmv Synchroshift kan je instellen wanneer de voorderailleur moet opschakelen of terugschakelen (als je naar kransje 8 wil schakelt ie voor op, en achter naar ik geloof 5)

Wielen zijn opnieuw opgebouwd met carbon velgen van 50 en 60mm hoog omdat dit een fiets die heb van stroomlijn moet hebben, niet zozeer van laag gewicht.

Eerste rit is gemaakt en het voelt goed aan, schakelen is subliem. Snelheid is er zeker (hij was al niet traag :) )
Wat mij opvalt bij heel veel ligfietsen is dat er gebruik gemaakt word van versnellingen/groepen die bij racefietsen "ouderwets" zijn, 7..8..hooguit 9 kransjes achter, waar je in de "normale" wielrenner rij al achterloopt als er maar 10 hebt, 11 is gemeengoed en 12 is sinds een maandje leverbaar (weliswaar op de topgroepen).

Heeft dit een oorzaak?

• McMiGHtY
quote:
Tweaker1234 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:51:
[...]

Als je een fietscomputer hebt waar je sensoren aan kan koppelen:

https://bit.ly/2KNK7Ms

Ik heb er zo eentje op m'n gewone racefiets en deze koppelt zonder problemen aan m'n Lezyne Super GPS fietscomputer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweaker1234
quote:
McMiGHtY schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:38:
[...]
Wat mij opvalt bij heel veel ligfietsen is dat er gebruik gemaakt word van versnellingen/groepen die bij racefietsen "ouderwets" zijn, 7..8..hooguit 9 kransjes achter, waar je in de "normale" wielrenner rij al achterloopt als er maar 10 hebt, 11 is gemeengoed en 12 is sinds een maandje leverbaar (weliswaar op de topgroepen).

Heeft dit een oorzaak?
Deels zal dat zijn omdat ligfietsen veel langer meegaan en dus men langer met oudere groepen blijft rijden. Onderdelen slijten minder snel. En terecht.

Nieuwe ligfietsen hebben gewoon up to date materiaal.
Mijn 2.5 jaar oude Strada heeft bijvoorbeeld 10 versnellingen. Een nieuwe Strada heeft (ik weet niet hoe lang al) 11 versnellingen. http://www.velomobiel.nl/strada/technische_gegevens.php
Wat je opvalt klopt niet (helemaal)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweaker1234
quote:
McMiGHtY schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:41:
[...]
Als je een fietscomputer hebt waar je sensoren aan kan koppelen:

https://bit.ly/2KNK7Ms

Ik heb er zo eentje op m'n gewone racefiets en deze koppelt zonder problemen aan m'n Lezyne Super GPS fietscomputer.
Bedankt voor de tip, maar ik heb alweer even een Garmin Edge 820 Bundel.
pricewatch: Garmin Edge 820 Bundel (Europa)

Destijds voor mijn open ligfiets (M5 City Racer) gekocht.
Het bundel model met cadans en snelheidssensor en hartslagmeter. Via ANT+ protocol.

Moet alleen nog een losse Garmin cadanssensor kopen voor op de open ligfiets.
Zodra ik weet hoeveel ik die nog gebruiken nu ik sinds een dikke maand een velomobiel (Strada) heb.

Tweaker1234 wijzigde deze reactie 06-07-2018 13:08 (9%)
Reden: Link naar Garmin Edge 820 Bundel toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
Deze cadance doet het ook op je garmin.. scheelt de helft met een originele

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
McMiGHtY schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:38:
[...]

Heeft dit een oorzaak?
Ik denk dat het te maken heeft met de leeftijd van veel ligfietsen en de voorraad die ligfietsfabrikanten hebben.
Als ik naar mijn eigen fietsen kijk, heb ik geen enkele reden om aanpassingen te doen. Het werkt allemaal optimaal zoals het nu is. Als ik van 9 naar 10 of 11 moet omschakelen, moet ik alles vervangen. Nieuwe kransjes, nieuwe kettingen, andere achterderailleur en ook nieuwe schakelaars. Voor die paar versnellingen, heeft dat voor mij weinig nut, ook omdat ik er enkel recreatief mee rijdt. Om maar even te zwijgen over de kosten. Nee, dan lap ik liever 6 tientjes voor een paar kettingen en een nieuwe cassette en laat ik verder alles zoals het is. Ik hoeft niet per se het nieuwste van het nieuwste. Nouja, ik wil het wel, maar niet voor elke prijs. Daarom koop ik mn fietsen ook altijd gebruikt.

Nieuwe af te leveren ligfietsen zullen uiteraard naar wens afgemonteerd kunnen worden. Dus als iemand er 3x11 versnellingen wilt hebben, zal geen fabrikant dat weigeren denk ik.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 06-07-2018 22:02 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
quote:
Solosmots schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:30:

Zoals hier dus:

Gaaf spul zeg en wat ziet ie er mooi uit! :9~
Of zoals jij aangeeft twee verschillende voor op/neer: https://www.fiets.nl/app/uploads/sync-shifting1.jpg

djwice wijzigde deze reactie 08-07-2018 21:30 (9%)

• koektrommeltje
Zijn dr hier mensen die weleens een ligfiets of racefiets hebben opgebouwd vanaf een kaal frame met allerlei nieuwe onderdelen? Dus, nieuwe shifters, remmen, enz.. Echt vanaf een kaal frame.

Hoeveel uur ben je daaraan kwijt of zou een fietsenmaker eraan kwijt zijn om dat de doen?

• Solosmots
Als de wielen compleet zijn kwestie van een paar uur. Het is eigenlijk een bouwpakket en met juiste gereedschap is het een kwestie van in elkaar zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
mux schreef op zondag 3 oktober 2010 @ 14:56:
Openmaken, remmenreiniger gebruiken voor de voering, het mechaniek lostrekken en smeren. Overigens zijn klevende remmen ook vaak gevolg van een kapot onderdeel intern.
Even een quote voor mezelf ;) Moet de remmen van mn quest ook eens bekijken, denk ik. Heb het idee dat dat beter zou moeten.

• Flivver
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 31-08-2018
Beste medeligfietsers,

Sinds 3 jaar forens ik tussen Hilversum en Utrecht op een ligfiets. Eerst een Raptobike en nu een M5 lowracer met tailbag. Vooral met het droge weer van de laatste tijd is het lekker forenzen, ik hou niet van regen.
Helaas is vorige week de kettinggeleider afgebroken en er zit nog een stuk bout vast in het frame. Het restant van de bout heb ik geprobeerd uit te boren. Dit is echter niet gelukt, omdat de fiets van heel hard CrMo-staal is.

Zodoende wil ik graag een hulpvraag stellen: Weet iemand hoe dit op te lossen is of weet iemand een goed adresje waar het gerepareerd kan worden?
Zelf denk ik aan het volgende: Wellicht zou M5 of Elan in Nijmegen kunnen helpen. Een lokale autorestaurateur misschien. Of misschien een heel hard boortje, diamantboor ofzo. Het liefst boor ik het gat door, zodat ik een bout door het frame kan steken. Paar moertjes en een nieuwe kettingroller erop en klaar. Mogelijke andere oplossing is misschien om een buisje dwars op het frame te lassen en daar een bout doorheen te halen.

Anyhow, als iemand hier ervaring mee heeft en/of een adres weet waar dit op te lossen is, dan hoor ik dat graag!

Bedankt voor je reactie alvast.

Groeten.
Peter

• koektrommeltje
quote:
Flivver schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:52:
Beste medeligfietsers,

Sinds 3 jaar forens ik tussen Hilversum en Utrecht op een ligfiets. Eerst een Raptobike en nu een M5 lowracer met tailbag. Vooral met het droge weer van de laatste tijd is het lekker forenzen, ik hou niet van regen.
Helaas is vorige week de kettinggeleider afgebroken en er zit nog een stuk bout vast in het frame. Het restant van de bout heb ik geprobeerd uit te boren. Dit is echter niet gelukt, omdat de fiets van heel hard CrMo-staal is.

Zodoende wil ik graag een hulpvraag stellen: Weet iemand hoe dit op te lossen is of weet iemand een goed adresje waar het gerepareerd kan worden?
Zelf denk ik aan het volgende: Wellicht zou M5 of Elan in Nijmegen kunnen helpen. Een lokale autorestaurateur misschien. Of misschien een heel hard boortje, diamantboor ofzo. Het liefst boor ik het gat door, zodat ik een bout door het frame kan steken. Paar moertjes en een nieuwe kettingroller erop en klaar. Mogelijke andere oplossing is misschien om een buisje dwars op het frame te lassen en daar een bout doorheen te halen.

Anyhow, als iemand hier ervaring mee heeft en/of een adres weet waar dit op te lossen is, dan hoor ik dat graag!

Bedankt voor je reactie alvast.

Groeten.
Peter
De fiets is inderdaad van chroommolybdeen gemaakt. Of de bout daar ook van is, durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed van niet. Uitboren zou een optie kunnen zijn. Ik denk dat elke metaalbewerker met goed materiaal in zn werkplaats dat voor je zou moeten kunnen doen eigenlijk. Dat hoeft niet perse een ligfietsfabrikant te zijn. Dat kan net zo goed een motorzaak zijn, of een zoals je al schrijft restaurateur van oude auto's. Die zullen vaker met dit soort klusjes te maken hebben en zullen niet opkijken van een vastzittende of afgebroken bout of schroef.

Bram Moens (M5) is op het moment op vakantie, dus daar kun je niet terecht momenteel.

Dat chromostaal is leuk spul. Kamp hier momenteel met een M5 559 waar wat poedercoat in een schroefgat was gekomen. Paps had het niet goed begrepen en in plaats van gewoon een kleiner boutje er doorheen heeft ie met een tooltje om schroefdraad aan te brengen aan de slag gegaan. Dat ding is afgebroken in het gat. En nu kan ik dus geen spatbordje installeren. Jammer dan.. bagagedrager volstaat ook ;)

• Solosmots
Ik weet niet of je de oorspronkelijke lowracer hebt of de nieuwere met de kabels binnendoor, maar bij de mijne (een nieuwere) is die bout er gewoon uit te halen als je de moer los hebt.. Gaat om de geleider onder de stoel neem ik aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koektrommeltje
Nu we toch bezig zijn met vragen.. iemand een idee hoe ik bij een M5 559 shockproof de asbus in het frame eruit kan halen waar je de achterbrug in monteert? Lichtje geprobeerd met een schroevendraaier eruit te tikken, maar dat leek niet te lukken en ook dit frame wil ik laten poedercoaten.

Die asbussen zijn er aan beide kanten van het frame ingeperst en bevatten rubber dus moeten eruit. Vorige keer heb ik die laten zitten en dat was geen succes. Het rubber erin over de verse poedercoat uitgelopen en meegebakken.
Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True