Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:17
Sinds 2009 heb ik een M5 ligfiets, waar ik over het algemeen wel tevreden over ben. Alleen de bagagedragertjes die M5 monteert vind ik waardeloos. Afgelopen weekend heb de traveldrager van mijn vorige ligfiets, een Challenge Focus waar ik van 2001 to 2009 op gereden heb, op mijn M5 2026 gemonteerd.
Mag ik mij nu een tweaker met ligfiets te noemen?

M5 ligfiets met Challenge traveldrager by Arnold Metselaar, on Flickr

flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:33

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, je hebt helemaal gelijk: er zijn zowat meer soorten ligfietsen dan ligfietsen zelf :P Zelfs twee dezelfde ligfietsen zijn vaak totaal anders uitgerust. Overigens geldt bijna hetzelfde voor rechtopfietsen; daar zijn simpelweg door het gigantische volume ook duizenden, zoniet tienduizenden keuzes te maken.

En net als met iedere andere aankoop is je budget de belangrijkste eis. 800 euro is te weinig om een nieuwe ligfiets te kopen. Je zult dus gegarandeerd in de tweedehandsmarkt vallen. Daar heb je op dit budget de keuze uit zowat alles wat je hartje begeert, uitgezonderd carbon frames en dat soort specialiteiten. Driewielers vallen ook vrijwel zeker af.

Bovenstuur vs. onderstuur:
- Bovenstuur betekent makkelijker opstappen (geen stuur waar je benen overheen moeten; vaak een dealbreaker voor mensen met korte benen)
- Bovenstuur betekent een makkelijke plek om spiegels, fietscomputer, telefoon, licht, etc. op te monteren
- Bovenstuur geeft een klein aerodynamisch voordeel (je armen kunnen voor je ipv naast je gelegd worden)
- Op fietsen die beide mogelijkheden hebben is bovenstuur iets stabieler
- Bovenstuur is zwaarder dan onderstuur
- Onderstuur is iets relaxter, je armen worden niet moe, je krijgt veel minder snel last van koude vingers in de winter
- Kabels en troep zit niet in de weg bij onderstuur
- Onderstuur geeft je kortere kabels, beter remgevoel/schakelgevoel
- Met bovenstuur zit je bij een val klem onder je fiets, met onderstuur ben je direct vrij
- Onderstuur is iets gevoeliger bij vallen

Ik zou persoonlijk bovenstuur kiezen, het heeft onder de streep een paar handige voordelen waar ik niet zonder zou willen (met name de spiegels), maar dit is geen harde lijn ofzo. Als je kunt leven met de nadelen van beide soorten zou ik je keuze hier niet op baseren.

Andere dingen om op te letten:
- Ligfietsen zijn vrijwel altijd gebouwd als tanks, maar sommige zijn betere tanks dan anderen. Ik heb zelf een M5 (Speedliner) Blue Glide gehad, wat een low-cost variant van M5's uitstekende 26/20 is. Deze fiets is merkbaar een stuk slapper dan de 26/20. Nog steeds ongelooflijk duurzaam en beter dan alle rechtopfietsen die ik heb gehad, maar er zijn verschillen. Ik zou de Speedliners vermijden, zeker gezien je budget voor iets beters hebt.
- Wielmaten: 451 voorwielen zijn irritant - moeilijk om onderdelen voor te krijgen en de enige verkrijgbare banden zijn duur. Probeer deze te vermijden (volgens mij gebruikt alleen M5 en Raptobike deze)
- Zittingen: Gaaszittingen zijn koning, dikke (Optima) zittingen daarna, Ventisit daarna en schuimzittingen zijn waardeloos. Prijzen zijn navenant.
- Iedere ligfietsfabrikant heeft zijn eigen dragers bedacht - of geen dragers. Zoek bij iedere fiets die je interessant lijkt even op welke tassen erop passen. Ik heb zelf mijn fietsen laten modificeren voor normale fietstassen omdat ik te gierig ben om Radical banaantassen te kopen.
- Flevobikes (de oude kantelknikvarianten) zou ik vermijden als beginner. Het is het summum van comfort, maar je doet er weken over voordat je erop kunt fietsen.
- Vermijd Giant, Batavus, Gazelle, etc. Ligfietsen zijn nooit echt goed begrepen door de niet-ligfietsmerken.
- Maak je niet druk als een fiets 15 of 20 jaar oud is. Ze gaan vele decennia mee, indien onderhouden.

Rondkijkend op marktplaats zie ik binnen je budget:
- http://link.marktplaats.nl/m942622017 Optima Rider driewieler (toch!). Koopje! Zeker gezien de afmontage en staat. Ik denk dat je boven de vraagprijs moet bieden, maar dan heb je ook wel een prachtige fiets. Vrij goed voor bagage ook.
- http://link.marktplaats.nl/m933746351 Challenge Focus in hele goede staat, helaas een slechte zitting (schuim). Is vrij makkelijk - en geheel binnen budget - te vervangen door een Ventisit. Werkt fijn samen met Radical S banaantassen
- http://link.marktplaats.nl/m942582702 weer een ongelooflijk geprijsde fiets, een M5 SP 20/20 met monovork. Vooral voor als je iets snellers wilt, dit zijn echte racers.

Ik zie ook een paar Nazca Explorers en Challenge Hurricanes staan. Deze zijn nog wat goedkoper (afhankelijk van staat en afmontage) en erg goede beginnersfietsen. Deze lijst is verre van uitputtend (ik heb alleen even de eerste pagina zoekresultaten doorgekeken)

Succes met de zoektocht en koop :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Nooit gedacht dat ik hier een lage ligfiets moest verdedigen ;) Zoals gezegd, ik rij er zelf ook één in regio Rotterdam en inmiddels over de halve wereld inclusief zeer drukke steden als Bang Kok en NYC. Tuurlijk val je soms weg, maar dat kan eigenlijk net zo goed op een normale fiets toch? Zat SUV's waar je op een normale fiets ook achter verdwijnt. Sterker nog, het is zeer goed mogelijk dat je volledig zichtbaar bent en alsnog niet wordt gezien. Dat halve metertje dat je hoger bent gaat je niet helpen. Zorgen dat je oogcontact hebt of gewoon uit het bereik blijft helpt veel meer. Met de juiste techniek kan je met elk voertuig veilig door elk type verkeer, en aan de andere kant moet je altijd bedenken dat je altijd wat kan overkomen.

Zelf rij ik niet met pekel, ik woon tegenwoordig te dicht bij m'n werk om daar de ligfiets voor te pakken, dus de noodzaak is er voor mij niet. Wel gedaan hoor, goed afspoelen met koud water (nooit met warm) en gewoon accepteren dat de boel eerder gaat roesten ;)

@mux: zou je de link in de TS bij mij willen wijzigen van ligfietsvakantie.nl naar .com? Helaas is de .nl ingepikt...

Aikon wijzigde deze reactie 08-12-2015 20:00 (5%)

• Grrrrrene
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Qua banden: ik fiets op Schwalbe Marathon Racers op mijn ligfiets en Schwalbe Marathon Plus op mijn gewone fiets. Daarvoor had ik er Continental Sport Contact slicks op, die leken (veel?) minder rolweerstand te hebben, dus misschien dat ik daar nog eens naar terug ga in combinatie met anti-lek vloeistof in de binnenband.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oeh, toevallig net afgelopen week mijn aandrijving vervangen op de flevobike. Mijn aanrader: 39T voorblad, 12T tandkrans, Nexus 8 met rollerbrake (geloof me, rollerbrakes zijn op de flevobike veel fijner dan een coaster/terugtraprem) en een m-wave kettingspanner (momenteel sterk afgeprijsd).

Resultaat:

De ketting lijkt op de foto aan de bovenkant over de schakelkabel te schuren, maar als je erop zit en de vering iets indrukt (en er spanning op de ketting wordt gezet) loopt hij precies vrij. Ik ben 1m88-1m89, dus de bracketas staat ook aardig naar voren.

Enige wat hier nog niet op zit is een kettingkast, die komt spoedig.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dit is 'in', alle fietsen op het station zien er zo uit!

• JP12
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Deze zag ik net mijn ooghoek passeren op Marktplaats en wil ik jullie niet onthouden:
http://www.marktplaats.nl...odynamische-ligfiets.html

Wie weet is hier iemand die met het idee speelt om een keer zo'n ding te bouwen!

• Grrrrrene
  • Niet online
* Grrrrrene sluit zich aan bij mux. Ik vraag me soms al af hoe ik uit een Quest/Mango/Strada zou komen, als ik zie hoe ik soms uit bad stap, maar hier kom ik nooit meer uit. Hoewel: ik zou beide kanten kunnen assembleren met een rits ertussen _o-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
quote:
mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:58:
De oplossing is om rustig te fietsen :D Dan kun je evenveel kilometers maken, maar dan zonder de belachelijke 3-broekmaten-omhoog-problemen.
Dat probeer ik heel soms, dan haak ik bij iemand aan die rustiger fietst om mezelf in te houden. Na 5 minuten zit ik me zo op te vreten dat ik er alsnog langs knal :D Ik kan niet rustig fietsen, dan heb ik nog nooit gekund eigenlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:42

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, ik wil mijn flevobike ook nog eens helemaal laten poedercoaten. Ben benieuwd wat dat zou kosten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05-12 22:11
Sinds een week of 2 had ik dat mijn Fujin met regelmaat doortrapte en een af en toe een schurend geluid maakte bij het achterwiel.
Schurend geluid kan natuurlijk komen door een aanlopende schijfrem. Maar de toon klopte niet. Ook kan het komen door een aanlopend wiel tegen de achtervork of in de wielkast. Ook niet het juiste geluid. Doortrappen kan komen door bijvoorbeeld een wandelende ketting op een tandwiel of door een slechte afstelling van de versnellingen.

Ik kon er zelf niet uit komen. Ik heb m'n fiets naar de fietsenmaker gebracht met de mededeling 'ik denk dat het in de Dualdrive naaf zit'. De volgende dag kon ik m'n fiets ophalen. Versnellingskabel hebben ze vervangen want er zat een knik in de binnenkabel. Maar nog binnen 500 meter had ik het probleem alweer (of eigenlijk: nog steeds). Direct terug naar de fietsenmaker.
Voor de zekerheid een nieuwe cassette op m'n achteras. De tandwielen hadden duidleijke gebruikssporen. Maar ook binnen een paar honderd meter was duidelijk dat de oorzaak niet verholpen was. Ik weer terug.
Nogmaals wees ik ze erop dat het mogelijk IN de naaf zat. Ik heb een vrij klein voorblad van 38 tanden. Daarbij heb ik best een stevig vermogen in m'n benen zitten. Maar nee, dat kon het niet zijn, deze naven worden ook gebruikt op elektrische fietsen en die hebben toch héél wat meer vermogen dan een mens, aldus de fietsenmaker.

Toch heb ik ze voor onderzoek de naaf open laten trekken.........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik heb een Whike gekocht!

2e hands, dus wel ff wat klussen tot ie weer in topvorm is.

Echt super vet!
3(!) Schijfremmen, rij je 35 sta je stil binnen 1 meter. En de schoot gaat automatisch uit de klem als je remt. Zodat ook de wind niet meer aan je fietszeil trekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, eerder terugschakelen moet ik me ook echt proberen aan te leren. Ik merk dat ik bij accelereren zomaar > 100rpm trap, maar als het tempo wat inzakt, ik ook al snel richting de 80rpm zak en dat is merkbaar niet goed voor mijn knieën.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
In theorie kun je een hoop doen, het punt is dat het in de praktijk brengen van zo'n opwekmethode niet triviaal is. Je moet uiteindelijk één van die energiebronnen kunnen omzetten naar een redelijk stabiele output van 3V, zonder in de conversie naar elektriciteit al je energie kwijt te raken.

Da's pittig, en er zijn geen makkelijke commercial-off-the-shelf oplossingen voor.

• koektrommeltje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 03-12 00:37
Als ik dit nu een paar uur eerder had geweten, had ik wel even gekeken. Ik las het de dag zelf op ligfiets.net pas. Toen was het al voorbij. Helaas niet eerder gelezen; dit ligt op loopafstand zowat.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat ziet er best brak uit, die as. Als je zin hebt om met de whike naar Berkel en Rodenrijs te fietsen wil ik er wel samen met je naar kijken, ik heb ook wel gereedschap liggen om het te fiksen (denk ik).

BTW, zelfde geldt voor je gazelle :)

Ben deze weken even iets te druk om op locatie langs te komen, maar het is wel gezellig om even aan fietsen te klussen.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
quote:
danielik schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:00:
Hebben jullie er wel allemaal een oranje vlaggetje er aan zoals ik vroeger op mijn kinderfiets anders word je vaak over het hoofd gezien.
Het is zeldzaam om deze misvatting nog te horen, maar nee, dit is geen nuttige toevoeging aan je fiets. Sommige ligfietsers hebben een vlaggetje, maar al enige decennia geleden is de effectiviteit hiervan ontkracht.

De reden dat vlaggetjes op een ligfiets niet werken, is omdat dat simpelweg niet is hoe het menselijk zicht werkt. Onze ogen reageren op contrast (veel meer op helderheidscontrast dan kleurcontrast) en hoe groot iets is. Grote, contrastloze dingen zoals bergen in de verte vallen ons op, en kleine contrastrijke dingen zoals verlichting vallen ons op.

Een vlaggetje is geen van beiden. Het is piepklein, doorgaans volledig contrastloos tegen de achtergrond en het beweegt te snel om door te hebben wat het is. Bovendien zijn vlaggetjes noch een veelvoorkomende eigenschap van fietsen, noch officieel toegestaan als zichtbaarheidsmiddel. Want, wederom, we weten reeds sinds het begin van de jaren '90 dat het de zichtbaarheid van fietsers - kinderen, ligfietsen, rechtopfietsen, wat dan ook - niet verbetert. En het wordt al helemaal niet geassocieerd met snelle fietsen. Dit is dezelfde reden dat een brommertoeter slechter werkt dan een fietsbel; mensen verwachten simpelweg geen stille brommers op het fietspad en gaan er dus ook niet sneller van opzij.

Hoe verbeter je wel je zichtbaarheid? Voer sterke verlichting en... tja, rijd defensief. Grotere ligfietsen (bijv. velomobielen) zijn zichtbaarder, maar je kunt je niet zichtbaar maken als er een muur of heg tussen jou en ander verkeer zit. Dan moet je simpelweg langzamer fietsen en je bewust zijn van de verkeerssituatie. Dit geldt voor alle fietsen, maar zeker in stedelijke omgevingen voor lig- en bakfietsen in het bijzonder.

• Grrrrrene
  • Niet online
quote:
Hebben jullie er wel allemaal een oranje vlaggetje er aan zoals ik vroeger op mijn kinderfiets anders word je vaak over het hoofd gezien.
Mensen die een ligfiets over het hoofd zien kijken gewoon niet goed. Ook met oranje vlaggetje word je niet gezien, getuige de vele ligfietsers die daarop aangesproken worden en vervolgens naar hun oranje vlaggetje wijzen _o-

Ik heb hem er bij mij afgehaald om bovenstaande reden. Als je een knap oranje ligfiets met berijder niet ziet, moet je naar de opticien. Uiteraard snap ik wel dat ik achter een heg niet te zien ben*, maar dat geldt voor spelende kinderen ook. Misschien moet je als automobilist een beetje beter opletten als je geregeld vol in de ankers moet omdat er iets laags oversteekt. Dan was het zicht toch niet goed om de bijbehorende snelheid te verantwoorden :)

* Daarom rijd ik daar dus rustiger en zal ik nooit boos worden als een automobilist me bijna omver rijdt.

Grrrrrene wijzigde deze reactie 24-08-2016 11:10 (5%)

• djwice
  • Niet online
quote:
grapjas: hoe kunnen ze mijn voorkant eerder zien als ik een vlaggetje achter op heb?

Zelfs de Whike krijgt,met een naar mijn idee niet te missen 'vlag' van 1.6m² en ruim 2m hoog, op een rotonde, niet altijd voorrang.
Wellicht zijn mensen te verbouwereerd dat ze een zeil boven de bosjes uit zien steken.

Met de Flevobike zit je hoger dan een automobilist en een kind van 6 op een gewone fiets. En nog beweren sommige automobilisten dat je te laag bent, en dat het daarom mijn schuld is dat ze me niet zagen.

Zelfs met heftige toeter en bellen wordt je soms genegeerd. Isolatie van auto's, hoofdtelefoons, muziek etc. niet alles is als ligger te ondervangen.

• djwice
  • Niet online
quote:
kakanox schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 05:49:
[...]
die 230V wissel spanning is eigenlijk ook onzin. Als ik zo in m'n huis rond kijk.. M'n draaitafels hebben een gelijkrichter en een trafo, spanning onbekend. Mengpaneel 19V gelijk. TV nog niet open gehad maar OLED dus vast ook gelijk. Monitoren en laptops 19 of 12V gelijk. iPad, iPhone, iPod van vriendin en mijn Windows en Android devices laden allemaal op 5V gelijk. Versterkers op alle verdiepingen 12V, 13.5V, 19V, 24V en 48V gelijkspanning. Modem, access points en router 12V. PC's en servertje allemaal 12/5V intern. Volgens mij heb ik genoeg reden om gelijkstroom niet om te willen zetten naar wissel :) alleen de spanning verschilt nogal.
Vergeet je LED kamerverlichting en spotjes niet. Alleen die in je afzuigkap zijn wellicht nog wissel omdat er een goedkopere ouderwetse trafo in zit.

• kakanox
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-10 17:46
Ik zou ff tussen de bronnen van de Fietspad wiki zoeken, is het nu wat te laat voor voor mij ;)
quote: Fietspad Wiki
Verplicht houdt in dat fietsers de rijbanen van dezelfde weg niet mogen volgen. Dit geldt echter alleen voor gewone fietsen: fietsen breder dan 75 cm of fietsen met een brede aanhanger mogen de rijbaan wél volgen. Tot 1985 mocht een tweewielige fiets niet breder zijn dan 75 cm. Een driewielige fiets en een fiets met zijspan- of aanhangwagen had tot dan een maximale breedte van 150 cm en gold als onbespannen wagen, mocht dus niet op een fietspad rijden, zelfs als hij niet breder was dan 75 cm.
M'n M5 lowracer was daarvoor veel te smal, maar ik heb liever een boete dan een weekendretour ziekenhuis. Zo heb ik het ook altijd uitgelegd aan oom agent. Daarbij gebruik makend van de smoes dat ik op het fietspad slecht zichtbaar zou zijn en op de weg de auto's niet hinder omdat ik sprintjes tot 70-75 kan (en mag!) trekken in de bebouwde kom. Meestal raakten ze dan geboeid en lieten me doorrijden.

kakanox wijzigde deze reactie 30-08-2016 01:32 (24%)

Juist ja.

• djwice
  • Niet online
Elfstedentocht op de ligfiets!
Op 12 februari 2017 wordt de elfstedentocht per fiets afgelegd met maximaal 1500 deelnemers.

Ik dacht wellicht is het leuk om deze toch samen met jullie te doen onder het mom van Tweakers Elfsteden Liggers.

Leuk idee? Laat het ff weten, bij een genoeg grote groep kunnen we wellicht wat Tweakers gadgets regelen bij @zeef :)

Wie doet er mee?
Je kunt je nu aanmelden als belangstellende voor deze tocht, dan krijg je straks als de inschrijving start voorrang.

Meer informatie: http://www.winterfietselfstedentocht.frl/

djwice wijzigde deze reactie 11-09-2016 19:38 (24%)

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Oh? In dat geval ben ik wel geïnteresseerd om in de alleweder mee te rijden. Ik ben niet bepaald snel, maar gezelligheid is ook leuk :)

• Tomino
Interesse kenbaar gemaakt @ site!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als mijn alleweder zelfs over het hoofd wordt gezien in sommige situaties weet ik niet hoe je kunt verwachten dat 10cm hoogteverschil opeens de wereld gaat uitmaken. Misschien voor je eigen zichtlijnen (zodat je zelf de rest van het verkeer kunt zien), maar omgekeerd niet.

Defensief rijden is echt het enige wat je kunt (en moet) doen. Ik zou niet speciaal naar een andere (evt. minder aantrekkelijke) fiets gaan kijken puur om de hoogte ivm verkeersveiligheid.

• Bonswah85
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01:27

Bonswah85

Koffie!

Toevallig dat ik dit topic voorbij zie komen. Ik gebruik zelf geen ligfiets maar vanmorgen waren er wel bijna twee minder op deze wereld geweest.

Tijdens mijn rondje met de hond zag ik twee ligfietsers in van die 'bananen' (nota bene fluorescerend oranje gespoten) bezig om een rotonde driekwart rond te gaan. Ondanks dat zij voorrang hebben, een opvallende kleur gebruiken, voldoende verlichting hebben en niet extreem hard rijden worden ze bijna platgereden door een streekbus. Dit is natuurlijk een geval maar hoe veilig voel jullie je als ligfietsrijders op ligfietsen die gebruikelijk iets minder opvallend zijn uitgedost?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Tja, prima veilig eigenlijk. Het verschil met rechtopfietsen is niet heel groot; het valt alleen meer op als er een ligfietser rijdt. Maar meer dan genoeg (bijna-)ongelukken gebeuren met ieder ander soort fiets. En laten we eerlijk zijn; het is meestal de schuld van de fietser.

Je risicofactoren zijn: mensen. Telefonerende mensen, sms'ende mensen, mensen onder invloed, mensen die moe zijn. Je kunt je kansen ietsjes verbeteren door op te vallen, goed licht te voeren, zelf niet moe of onder invloed op de fiets te stappen, defensief te rijden, etc., maar uiteindelijk blijft het een gokspelletje. De beste manier om echt veilig te zijn (en waar de overheid meestal goed aan meehelpt) is simpelweg nooit auto's tegen te komen. Aparte fietspaden, zo min mogelijk kruisingen, en als je kruist met auto's op een zo veilig mogelijke manier.

• Tomino
quote:
Nathuran schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:46:
Toevallig dat ik dit topic voorbij zie komen. Ik gebruik zelf geen ligfiets maar vanmorgen waren er wel bijna twee minder op deze wereld geweest.

Tijdens mijn rondje met de hond zag ik twee ligfietsers in van die 'bananen' (nota bene fluorescerend oranje gespoten) bezig om een rotonde driekwart rond te gaan. Ondanks dat zij voorrang hebben, een opvallende kleur gebruiken, voldoende verlichting hebben en niet extreem hard rijden worden ze bijna platgereden door een streekbus. Dit is natuurlijk een geval maar hoe veilig voel jullie je als ligfietsrijders op ligfietsen die gebruikelijk iets minder opvallend zijn uitgedost?
Leuk dat je dit topic opzoekt om je ervaring te delen. Als ik over dit soort situaties nadenk kom ik altijd tot de conclusie dat ik gevaarlijke situaties meemaak zowel op een normale fiets als op een ligfiets. Omdat een ligfiets laag is gaf mij dus tot nu toe niet meer gevaarlijke situaties. Uiteraard weet ik wel dat ik lager ben en in principe minden in het zicht fiets. Ik rijd dus zeker defensief. En zelfs extra defensief als ik weer uit een gevaarlijke situatie kom waarbij het net goed ging..

• Bonswah85
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01:27

Bonswah85

Koffie!

Defensief rijden lijkt inderdaad de beste uitgangspositie, maar dat is ook mijn ogen ongeacht of je nu op een ligfiets of normale fiets rijdt. Ik moet zeggen dat sinds ik met mijn kinderen op de fiets zit nog een stuk alerter ben geworden

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• koektrommeltje
Heb dr helaas alleen maar in gezeten, niet in gereden. Bij velomobiel kun je probleemloos een proefrit in bijv een quest maken. Staat nog op mn te-doenlijstje.

Heb nu een hp scorpion trike met trapondersteuning. Is toch wel grappig eigenlijk, denk dat het een beetje hetzelfde idee geeft als een velomobiel eigenlijk. Alleen de snelheid erin krijgen is ietwat lastig. Dr zit een ondersteuning op tot 25km/u dus daar zit je rap op, maar zodra ie die snelheid heeft, lijkt het net of ie bij die hogere snelheid afgeremd wordt op de motor ofzo als je vaart eracht wilt zetten :/ Zal ook wel met de bandjes en het gewicht te maken hebben. Zo'n motor en accu weegt behoorlijk wat en schwalbe marathon bandjes zijn ook niet de snelste.

Mja, die scorpion fs was gewoon een hebbedingetje. Over een paar maandjes verkoop ik die weer.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:30

Metro2002

Mind explorer

quote:
Aikon schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:27:
Uit interesse, voor hoeveel gaat een fatsoenlijke Fuego weg?
Een fuego in redelijke staat zie ik meestal tussen de 800 en net iets over de 1000 euro weggaan. Af en toe eens een goedkoper exemplaar maar veel lager dan 400-500 euro heb ik ze nog niet gezien.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nice :) goede tip, hoewel ik het al op de moeilijke manier heb gedaan was dat makkelijker geweest :P

En het gaat rap, je kunt al zonder handen rijden. Ik denk dat mijn ervaring met de flevobike gewoon laat zien hoe onhandig ik eigenlijk ben :P duurde allemaal eindeloos lang voor mij.

Ik ga zelf binnenkort van 8mm alu staf een bagagedrager voor de flevobike lassen. Pictures to follow. Fiets zonder bagagedrager is gewoon niet praktisch en ik heb er genoeg van met die zogenaamde 'race'-ligfietsen en hun fucking dure banaantassen. Iedere andere fiets in die prijsklasse heeft ook een bagagedrager of -optie...

• koektrommeltje
Woei! Heb weer een m5 lowracer gekocht. Kon m niet laten staan ;) Heel mooi blauw kleurtje dit keer.

Maa rnu een andere vraag, die ik eigenlijk in het e-bike topic moet stellen. Ik heb ook een hp velotechnik scorpion FS met bionx motor. Dat ding ondersteunt tot 25km/u en daarna stopt ie. Prima voor mij, al wil ik weleens weten wat de max. snekheid is die ik eruit kan krijgen met trappen. En daar komt het: het lijkt wel of het ding enorm afremt boven die 25km/u en dan echt opeens veel zwaarder rijdt. Waar je met gemak 25kmu rijdt, moet je echt zwaar trappen om bijv. 29kmu aan te tikken.

Als je fiets zo'n e-motor heeft, zorgt ie er dan ook voor dat je niet veel harder kan dan de max. snleheid van 25km/u?

• Tomino
Redelijk spontane wissel van fietsen vorig weekend. Stadsfiets gestolen, marktplaats-hit met een Focus Planet Urban (Alfine 11 en schijfremmen op druk).
Dag later komt er een interessante Challenge Furai langs op marktplaats en direct de knoop doorgehakt. De Furai gaat wel een Challenge zitschaal gemonteerd krijgen ip.v. het carbon zitje dat er nu op geplaatst is. Daar is echt bijna niet op te zitten.. (Geïnformeerd voor een stoeltje (160!) en klapstuur (€200) Whút! :X ).

M'n Fujin is naar een goed huis toe. Expats vanuit het buitenland die zo'n beetje al op alle plekken gewoond hebben en nu voor hun tijd in Europa gaan fietsen de komende jaren. Koper gaat dezelfde rit maken langs de Donau als ik ooit gedaan heb. Al met al verkocht aan een liefhebber. Voelt toch goed.

Tomino wijzigde deze reactie 26-02-2018 16:32 (8%)

• Tegenligger
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16-03-2017
Grappig om te zien waar de Marktplaats fietsen vandaan komen en naartoe gaan.

Klapstuurtjes zijn nieuw best duur. Nazca levert ze voor rond de 90 Euro en die zouden best wel eens kunnen passen.

Overigens wen je wel aan zo'n vast - niet klappend - stuur. Op mijn challenge fujin sl I zit dat ook en ik vind het wel fijn nu. Het maakt de fiets bij hobbels beter controleerbaar, juist omdat er ook geen vering opzit. Heb het extra smalle stuur wel vervangen door een normaal challenge stuur dat ik op maat heb gezaagd. Ik vind zo'n wedstrijdstuur echt te smal en heb het letterlijk een keer uit mijn handen laten vliegen na een verkeersdrempel met een flinke heupwond als gevolg.

Tegenligger wijzigde deze reactie 27-01-2017 15:41 (6%)

• iets
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:20
Ik heb vorig jaar deze remblokjes besteld voor m'n magura's. Ik ben inmiddels 3000km verder en ze remmen nog steeds prima, zowel nat als droog. Van de week heb ik toevallig de remmen weer wat strakker op de velg afgesteld.

Het is wel wat langer wachten voordat je bestelling aankomt vanuit china, maar het scheelt wel weer verzendkosten :P.

tvw

Acties:
  • +3Henk 'm!

• iets
Ik ben inmiddels de gelukkige eigenaar van Quest #96 :*). Het is een oud beestje en heeft nog wel aandacht en liefde nodig.

Het volgende viel mij op:

De bout waar de kettingspanner op zit is wat getordeerd. Hierdoor moet de ketting een draai maken om door de spanner heen te komen. Ik neem aan dat deze gewoon recht moet zitten? Kan iemand met een quest dit bevestigen? Het gaat hier om het 3*20" model.

De kat vind het apparaat ook interessant :).

tvw

• Grrrrrene
  • Niet online
Gefeliciteerd met je aankoop. Tweede plaatje werkt hier prima :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iets
Bedankt :).

De kettingspanner is vandaag op een nieuw draadeind gezet en ik heb de spanner weer recht gebogen. Het viel me op dat het materiaal waarvan de spanner is gemaakt is erg buigzaam is. Verder heb ik de ketting eruit gehaald en de geleide- en derailleurwieltjes schoon gemaakt.

Ik wilde vandaag de bovenkant los maken om alles eens goed schoon te maken van binnen. Helaas lukte het niet de top los te maken. In de buurt van het achterlicht zit een bout tussen de top en onderkant waar ik vanaf het instapgat nooit bij kan komen. Ik zat eraan te denken om alle andere bouten los te maken en dan de top 180 graden naar achteren te draaien zodat ik bij de laatste bout kan komen. Echter heb ik bij die operatie een kans dat ik het glasvezelwerk verpruts als ik de top niet precies recht houd. Iemand ervaringen/ideeën over hoe je het beste de top los kan maken?

tvw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
kakanox schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:12:
Nou... ik ga iets verder van werk wonen en ben wederom flink aan het lobbyen voor een douche.
Daarnaast voorzichtig in de markt voor een velomobiel.. woon-werk in 2x40 min. per fiets, en dan meteen gesport hebben, zou wel lekker zijn :D
https://www.marktplaats.n...m1154623682-ligfiets.html

Geen fan van de Alleweder -vind ze niet fraai- maar deze is bij jou in de buurt en ook nog eens heel goedkoop. En voorzien van een Rohloff ook.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Deze moest ik gewoon delen:

Leuke site trouwens: komt er ook vandaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iets
Ik ben er ook niet bij, mijn quest is helaas nog niet operationeel. De gripshift voor de achterderailleur is intern kapot gegaan waardoor deze niet meer 'klikt' en daardoor de ketting steeds naar het kleinste tandwiel laat zakken. Ik heb alvast een nieuwe besteld.

Verder doen ook de remmen het niet zo goed. Ik wil deze open maken om te kijken hoe de trommels en remschoenen erbij zitten. Maar hoe krijg ik de schokdemper los van het wiel om bij de trommels te kunnen? Ik heb nu dit:

Het voelt alsof het "blokje" vastgeschroefd is aan de trommelrem vanuit de binnenkant. Je zou zeggen dat hij open zou moeten komen maar ik krijg er geen beweging in. Iemand enig idee? De remmen zijn sinds 2004 nog nooit open geweest gok ik.

/edit: inmiddels heb ik de rem losgekregen. Het blijkt dat de ankerplaat niet helemaal goed aansluit. Daardoor was de binnenkant gaan roesten en zijn de delen aan elkaar gekoekt. Nu op zoek naar een nieuwe ankerplaat.

iets wijzigde deze reactie 23-04-2017 20:40 (11%)

tvw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14:46
Ik heb de website bekeken, en moet bekennen dat die website al niet echt indruk maakt op me. Daar wat meer geprobeerd te begrijpen hoe de skulltrek moet functioneren en kan dit uit de website niet echt opmaken, wat ik wel kon op de website van Derk Thijs (de zeeuwse variant). Ook na het bekijken van wat youtube filmpjes raak ik niet overtuigt van de skulltrek.

Mijn eerste bedenkingen komen voort uit het idee dat je op een gelagerd stoeltje zit wat heen en weer beweegt ten opzichte van de fiets. Die lagering komt volgens mij ontzettende kritisch en krijgt door je eigen lichaamsgewicht best op zijn lazer.

Nu moet ik bekennen dat toen ik me aan het oriënteren was, ik in de luxe positie zat dat er in het ligfietsgroepje iemand met een Rowingbike 209 rijd. Dus in de praktijk kijken, voelen en vragen was eenvoudig mogelijk, desondanks heb ik na een proefrit bij de meester zelf (Derk Thijs) op 09-04-2013 nog tot 23-06-2015 gewacht met de kogel door de kerk schieten.
Inmiddels alweer voor het tweede seizoen in het bezit van dit speeltje en ik moet bekennen dat het naast intensief ook best leuk is.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-12 23:06
quote:
iets schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:03:

/edit: inmiddels heb ik de rem losgekregen. Het blijkt dat de ankerplaat niet helemaal goed aansluit. Daardoor was de binnenkant gaan roesten en zijn de delen aan elkaar gekoekt. Nu op zoek naar een nieuwe ankerplaat.
Velomobiel verkoopt gewoon losse ankerplaten, twee tientjes per stuk geloof ik. Ik heb ze zelf vorig jaar ook vervangen, daarna remde het weer heerlijk. Ik had last van een happende rem, en links meer dan rechts, dus dat was ook irritant.

Ze/zen of me/men schrijven terwijl je z'n of m'n bedoelt is geen dyslexie, dat is luiheid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
djwice schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:31:
Goede avond allemaal. Jullie kennen natuurlijk allemaal de Zeeuwse roeifiets.

Heeft een van jullie ook ervaring met deze roeifiets
http://www.sculltrek.sk/index.php?lang=en die nieuw €1.400,- kost? (excl. btw. excl. verzenden)
Ze doen me denken aan een wipkip.

Voor 1400 euro koop je een prima Thys222 revolver. Daar zou ik mn geld eerder aan uitgeven.
En, dat heb ik dus ook gedaan. Voor iets minder zelfs ;) Moet je alleen een beetje geduld hebben tot er weer eentje voorbij komt.

Als je ze gebruikt koopt, zul je dr niet alteveel op afschrijven. Door de hoge nieuwprijs en het lage aanbod, blijven ze redelijk makkelijk verhandelbaar.

Ik wacht nu tot er een keer een Thys 209 voorbijkomt.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 04-05-2017 19:04 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
Dergelijke schade is een reden waarom ik nog niet zo'n quest heb. Ik vind het prachtdingen, zou dr graag een hebben, maar ik durf 'm gewoon niet buiten te stallen en zonder tuin moet ie dus wel ergens buiten staan. Een windvlaag, de jeugd, ik durf het gewoon niet aan :( Bang dat ie dus binnen no-time schade heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kakanox
quote:
koektrommeltje schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:02:
Met die alleweder is het niets geworden, @kakanox?
Zag m gisteren weer opnieuw aangeboden worden, nu wel met een hogere vraagprijs.
Nee, niets geworden. Kom er niet aan toe en wil eigenlijk ook gewoon niet echt een alleweder.
Spaar wel even door voor een WAW, Leiba of Velomobiel.

Juist ja.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koektrommeltje
Dinsdag afspraak bij Velomobiel voor een proefrit. Benieuw hoe zoiets nou echt rijdt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iets
quote:
arnold_m schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:22:
Een aantal jaar geleden heb ik mijn M5 2026 van een andere bagaedrager voorzien (zie arnold_m in "Het Ligfietstopic - Deel 3"), maar ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat.
Ik heb geprobeerd om de bevestiging van schokdemper aan de framebuis dichter bij het scharnier tussen het frame en de achtervork te bevestigen, maar als ik gewoon de afstandsbussen voor de bagagedrager tegen de stalen platen die daarvoor aan het frame zitten klem, dan gaat het schuiven daar in die platen langwerpige sleuven zitten en geen ronde gaatjes.
Als ik het mij goed herinner, hoort er nog een boutje door maar één van de stalen platen waarmee dan een ringetje tegen die plaat geklemd wordt, zodat die ring de schokdemper op de plaats kan houden.
Is dat inderdaad een goede manier om de zaak weer vast te te zetten?
Wat voor ring(en) zou ik moeten kiezen, plat, met kartels, een veerring, of een combinatie?
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar kun je geen extra gaten boren door het frame van je fiets en daar de bouten monteren? Die heb ik ook gedaan om een standaard te monteren op mijn ligfiets.

Platte ringen (sluitringen) gebruik je om de druk van de bout en moer te verdelen over een oppervlak, dus die gebruik je bijna altijd. Kartelringen gebruik je om de moer te borgen in zachte materialen zoals plastic zodat deze niet los trilt. Een veerring gebruik je voor het borgen van harde materialen, maar een borgmoer zonder veerring kan ook. Bij fietsen zie ik meestal de combinatie van sluitring + borgmoer.

tvw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kakanox
Ga jij erop liggen dan?

Juist ja.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:17
quote:
iets schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:57:
[...]

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, maar kun je geen extra gaten boren door het frame van je fiets en daar de bouten monteren? Die heb ik ook gedaan om een standaard te monteren op mijn ligfiets.

Platte ringen (sluitringen) gebruik je om de druk van de bout en moer te verdelen over een oppervlak, dus die gebruik je bijna altijd. Kartelringen gebruik je om de moer te borgen in zachte materialen zoals plastic zodat deze niet los trilt. Een veerring gebruik je voor het borgen van harde materialen, maar een borgmoer zonder veerring kan ook. Bij fietsen zie ik meestal de combinatie van sluitring + borgmoer.
Er is eigenlijk te weinig ruimte over om nog extra gaten te boren, en ik betwijfel of ik met mijn gereedschap met voldoende nauwkeurigheid een paar gaten in het harde materiaal zou kunnen boren.

Ik heb inmiddels aan een kant twee grote sluitringen vastgeschroefd tegen een van afstandsbussen aan, met aan de ander kant een normale sluitring en een borgmoer. Een eerste testritje naar de supermarkt is goed verlopen.

Ik ben nog wel van plan wat foto's te maken, maar ik wil eerst weer netjes een spatbord op mijn fiets.

flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nsa1984
@koektrommeltje klink inderdaad als een stuk balhoofdlager, doorgaans de onderste maar de bovenste kan net zo goed "gaar" zijn. Even bellen/contact opnemen met Bram voor ik vermoed een setje industrielagers.

De twee zijdelingse bouten even losdraaien, dan de centrale bout bovenop het balhoofd losdraaien. Dan kun je de voorvork zo uit het frame nemen, de oude lagers eruit, schoonmaken, licht invetten en de nieuwe lagers erin leggen. Dan de voorvork terug erin, de centrale bout weer aandraaien tot de speling weg is, en de zijdelingse bouten vastzetten als het stuur recht staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
Klinkt goed die snelheden. Dat is bij mij een beetje de reden om een ligfiets te gebruiken. In de praktijk zit ik echt op een kruissnelheid tegen de 25-30km/u aan en gaat het eigenlijk helemaal niet zo hard. Misschien dat ik met de m5 lowracer met tailbag de snelheid er meer in ga gooien.

En mn nieuwe gebruikte thys222 is nu ook in huis *O* . Moet alleen even een speling in het achterwiel oplossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
djwice schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:17:
Net een flevotrike met witte bak gekocht, heeft een van jullie tips hoe de bak schoon te maken?
Het plastic lijkt veel weg te hebben van een hockeybal.
Hogedrukspuit?
quote:
iets schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:28:
[...]

Ik ben dus nog steeds op zoek naar een low racer niet te ver van Den bosch vandaan. Het liefst lekker laag zonder vering en zonder hydraulische remmen. Maar wel met bagagedrager en spatborden. Budget ca €800. Alle input is welkom :P.
Mn vorige M5 lowracer staat te koop momenteel op marktplaats. Die was toen ik m verkocht in perfecte staat technisch. Heeft alleen geen bagagedrager en ook geen spatbordjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iets
quote:
koektrommeltje schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 07:26:
[...]

Hogedrukspuit?

[...]

Mn vorige M5 lowracer staat te koop momenteel op marktplaats. Die was toen ik m verkocht in perfecte staat technisch. Heeft alleen geen bagagedrager en ook geen spatbordjes.
Bedankt voor de tip, maar ik heb van de week deze raptobike gekocht:

Ik ben er erg blij mee. De staat van deze raptobike is stukken beter dan de fujin die ik eerder had bekeken. Her en der wat gebruikssporen in de verf, maar dat was het ook wel. Alhoewel ik me nog aan het 'inrijden' ben op de fiets ga ik gelijk al ca. 4 km/u gemiddeld sneller vergeleken met de hurricane. De raptobike is niet geveerd maar toch vind ik hem toch prima comfortabel.

Omdat het beugelslot nogal rammelde heb ik die gisteren vervangen door een ringslot met staalkabel. Het stuurtje heeft ook geen ruimte om mijn telefoon op te zetten dus daarvoor moet ik er nog een extension bar op plaatsen.

Het enige wat ik nu nog mis van m'n oude fiets is het ventisit matje. Van het matje op de raptobike krijg ik in no-time een natte rug. Het matje van m'n oude hurricane is net te lang en te smal om over te zetten op de raptobike :(. Waarschijnlijk toch maar een nieuw matje bestellen met een los deel voor de hoofsteun.

tvw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Da's nou typisch iets waar je geen apps voor nodig hebt ;-)

Een slag uit je wiel halen is basically omgekeerd wielbouwen. Zet je wiel in een richtbok (of een bankschroef en iets met een vaste positie waarmee je kunt zien hoeveel de velg heen en weer gaat), haal de buitenband eraf en gebruik een spaaksleutel om de correcte spaken losser/vaster te zetten tot je slag eruit is. Een hoogteslag haal je eruit door beide zijden gelijkmatig losser/vaster te draaien, een zijslag haal je eruit door één kant iets vaster en de andere iets losser te maken. Als je wiel uiteindelijk iets te strak of te los gespannen is aan één kant, kun je eventueel het hele wiel herbalanceren.

Rijd er ~100km mee en doe hetzelfde weer opnieuw, want spaken zetten zich na verloop van tijd een beetje. Zeker als je een 2-3-4-kruispatroon hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
kun je waarschijnlijk zelfs 3d-printen... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iets
Leuk speelgoed en goed te betalen :).

tvw

• koektrommeltje
En gelukkig teruggevonden en mede door de advertentie op marktplaats weer terug bij de eigenaar.
Die mag echt in dr handjes klappen van geluk.

• djwice
  • Niet online
Regeerakkoord
quote:
Rembrandt Bakker schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:00:
Het woord 'fiets' komt 7 keer in het regeerakkoord voor. Ter vergelijking, in het regeerakkoord van Rutte II kwam het woord fiets nul keer voor. De nieuwe regering wil meer fietsinfrastructuur (100 miljoen euro) en minder fietsverkeersslachtoffers.
quote:
Omdat fietsen een goed alternatief voor het OV en de auto kan zijn, trekt het kabinet eenmalig een bedrag van 100 miljoen euro uit voor cofinanciering van gemeentelijke en provinciale investeringen in fietsinfrastructuur en fietsenstallingen bij OV-knooppunten.
quote:
Het aantal verkeersdoden en -gewonden neemt de laatste jaren toe, onder meer onder kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers. Het aantal slachtoffers moet omlaag. Samen met (branche)organisaties, provincies, gemeenten en handhavende instanties zetten we ons in voor de realisatie van het manifest Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit.

djwice wijzigde deze reactie 16-10-2017 21:43 (3%)

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
He, moet je ook wel wat foto's van het lassen posten!

• koektrommeltje
quote:
djwice schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:21:
Zo m'n FlevoTrike 2 heeft een 'nieuw' voorblad, een nieuwe cassette, derailleur en ketting. En ineens rijdt ie weer geruisloos, zo gek. Maar goed wat wil je, ik heb er sinds dat ik hem overnam vorig jaar april, ruim 6.000km mee gereden. Het blijkt dat dingen er van slijten als je ze gebruikt.

Maar goed met €350,- per 6.000km aan onderhoud, dat is een zeer goedkoop vervoermiddel.
Een auto kost alleen al aan wegenbelasting meer, of aan brandstof (1 op 25), of aan ... etc.

:)
Mwah, vind 350 euro best veel voor 6000km fietsen. Waarschijnlijk omdat je het uitbesteed aan een fietsenmaker, maar anders is het misschien 2 kettingen a 15 euro en heel misschien een cassette vervangen.

Qua onderhoud is 350 euro duurder dan met menig auto als je puur naar de onderhoudskosten kijkt?

Vandaag foto's van mn mogelijk nieuw aan te schaffen fiets binnen gehad. Lichte twijfel.. maar denk dat ik dr toch voor ga. Al rijdt ik dr maar een jaartje op, afschrijven zal ik er nauwelijks aan doen.

• koektrommeltje
quote:
mux schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 23:13:
He, moet je ook wel wat foto's van het lassen posten!
Mux, handige Harry! Kwam van de week je blog tegen over het reviseren van de elektrische fiets. Stukje gekeken, de rest ga ik van de week ofzo nog eens bekijken als ik tenminste niet vergeet de blog nog eens op te roepen.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Haha,ik geloof dat ik een nieuwe marketing manager heb ;)

• WFvN
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05-12 22:11
quote:
Toevallig afgelopen week daar 2 spiegeltjes besteld. Helaas bevallen de spiegeltjes niet (zijn bolle spiegeltjes, we zijn platte gewend) maar de levering was gewoon mooi vlot.

Ik ben inmiddels bijna geen ligfietser meer. Sinds vorig jaar heb ik nagenoeg niet meer gefietst. Zowel Fujin als Quest staan te verstoffen in de garage. Dat krijg je als je ander werk krijgt waarbij je je 'klusbus' bij huis moet hebben voor storingsdiensten en met regelmaat wat uurtjes extra maakt en daardoor sowieso al later thuis bent, om dan nog een half uur extra te moeten fietsen vind ik geen optie.

Wellicht dat m'n Quest toch maar een keer verkocht gaat worden. M'n Fujin blijf ik wel houden; die neemt minder ruimte in beslag, die past in m'n klusbus EN ik vertik heb om een gewone fiets te kopen want ligfietsen is gewoon veel prettiger natuurlijk :)

WFvN wijzigde deze reactie 22-12-2017 23:04 (51%)

• nsa1984
@djwice Precies andersom,
De cassette kant dient bijna 2* zo hoge spaakspanning te krijgen als de niet cassette kant. Het gaat wat ver om het principe op papier uit te leggen, maar de hoek die de cassette spaken maken met de naaf is veel groter waardoor er relatief veel minder zijdelingse trekkracht uit resulteert ten opzichte van de spaken aan de niet cassette zijde.

Bij een schijfremnaaf zijn de hoeken die de cassette spaken en de niet cassette spaken maken minder verschillend, maar zelfs dan zul je nog circa 4/3 spanning op de cassette spaken zetten tegenover de (in dat geval) schijfremspaken.

• nsa1984
WFvN, eigenlijk is het doel van de verschillende spaakspanning (en spaaklengte) de velg in het midden van de naaf te krijgen. Het wiel in het midden van de vork plaatsen zou namelijk ook gewoon kunnen door de vork asymetrisch te maken zoals Cannondale de laatste twee jaar aan het doen is om (voorlopig) Boost te ontlopen.

Met betrekking tot jouw beeindiging van het velomobiel rijden. Ik had het zijdelings al zien staan, vind het jammer maar kan het me goed voorstellen dat als je woonwerk verkeer verandert dat dan een velomobiel meer een sta in de weg word dan een genot. Je hebt ervan geproefd en genoten, als de omstandigheden weer veranderen kun je altijd nog weer een velomobiel aanschaffen als je daar behoefte aan hebt.

Er is naar mijn mening geen enkele "fiets" ideaal voor elk doeleinde, gebruik wat jij in jouw situatie het beste kunt gebruiken en geniet van de verschillende mogelijkheden die wij als fietsers beschikbaar hebben.

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:21

blitzkrieg

appetjo he!!

Star nut kan je er gewoon met een stukje buis of een oude schroevendraaier in slaan.
Even googlen op mounting star nut.

• koektrommeltje
Gegoogled en uiteindelijk gevonden dat die dingen dus 'starnut' heten. En inmiddels zit ie erin. Vanmiddag had ik het al met wat geweld geprobeerd, zonder succes. En nu heb ik het anders gedaan. Met een waterpomptang heb ik de flapjes wat naar binnen gedrukt, zodat ie dr net wat makkelijker inging en daarna flink rammen.

Nu nog even de ketting wat inkorten, de neuspijp wat naar binnen schuiven en kijken of het een blijvertje is of niet. Waarschijnlijk niet; het ding is behoorlijk zwaar en de remmen (hydraulische Magura Julie) moeten ook nagekeken worden en van hydraulische schijfremmen heb ik echt geen verstand.

Eigenlijk overwoog ik m bij aanschaf te laten poedercoaten, maar ik weet het nog niet. Ik denk dat m door ga schuiven eigenlijk,

PS; voor degenen die hun fiets opnieuw willen laten poedercoaten, binnenkort ga ik mijn m5 559 shockrproof waarschijnlijk van een nieuwe poedercoat laten voorzien. Kosten bij Bercoat in Ridderkerk incl alles is zo rond de 85-100 euro in een kleur naar keuze. Al vermoed ik dat ie alleen RAL-kleuren heeft, maar dat moeten we binnenkort even bekijken.

• koektrommeltje
Nondejus! Ik probeer de neuspijp los te krijgen van mn M5 559. Die had ik gekocht, wetende dat ie vastzat maar ik krijg m met geen mogelijkheid los. Verhitten, meermalen siliconenspray erin laten lopen en flink warmstoken. Dr is gewoon geen beweging in te krijgen ;(

Dat ding staat dus 5cm te lang ingesteld dus daar valt zo niet echt op te fietsen.

Van de week maar eens kijken of ik het crankstel los kan krijgen ofzo en 'm met een groter moment wel in beweging kan krijgen. Anders weet ik het ook niet.

Het crankstel is een 105 octalink. Uiteraard geen spul voor in huis om 'm los te halen. Ook de trapas heb ik nog nooit losgehaald van een fiets. Moet er ook uit als ik m opnieuw laat poedercoaten, wat het plan was. Mja, als ie niet loskomt kan dat idee ook de koelkast in.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 07-02-2018 20:36 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Met dit soort dingen, zeker als je op budget wil blijven, moet je echt wachten op iemand die z'n tweedehandsspullen wegdoet. Er zijn een aantal liggers en bedrijven die regelmatig leuk spul wegdoen.

Ik zou sterk aanraden om weg te blijven van 451, of om de voorvork te vervangen door een 406, gezien 451 zeldzaam is en je aangewezen bent op dure, niet bepaald duurzame bandjes. Als je alsnog m'n advies in de wind slaat... ik heb nog twee 451 durano's liggen ;-)

Ik haal m'n generieke fietsspullen altijd bij internet-bikes.com of hollandbikeshop. Crappy winkels, maar goedkoop en als je weet wat je koopt is het prima. Een derailleur voor dat baanwiel gaat lastig worden, misschien moet je teruggrijpen naar een niet-geïndexeerde schakelaar (is die duimschakelaar waarschijnlijk al).

Oh, en koolstofvezel is wat uitdagend om te repareren. Als daar beschadigingen in zitten, moet je bij poly-service.nl zijn om hars en vezelmat te kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
ligfiets.net/advertisement is de plek voor ligfietsspecifieke tweedehandsdingen, onderdelen zijn ook goed te vinden op marktplaats onder fietsonderdelen.

Het achterwiel is een baanwiel, dus extreem dun, aerodynamisch en met zo te zien een corncob 5 speed. Corncob betekent dat ieder tandwiel 1 of hoogstens 2 tandjes groter is dan de volgende, gemaakt om je kadans te finetunen op hoge snelheid. De vork zal ook smal zijn, dus het is moeilijk om een breder wiel met een normale cassette erin te zetten. Je derailleur is moeilijk omdat er niet zoveel (betaalbare) derailleurs zijn die dit bereik, zowel in breedte als hoogte samen met de spanning benodigd voor een lange ligfietsketting, aankunnen. Dus dat wordt mogelijk wat klooien met te grote derailleurs op een ongeindexeerde shifter (dus geen klikjes). Je hebt goed je best gedaan om een van de moeilijkste aandrijflijnen ooit te vinden :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xtrafris
  • Laatst online: 07-12 15:28
De fiets is binnen! :+

Wat meer achtergrond:
Het blijkt hier te gaan om een 30 jaar (!) oude zelfbouw. Ooit volgens origineel design gebouwd, poosje bereden en daarna op de plank gegaan. Hij is dus inderdaad 100% uniek. Even langs de fiets heen praten:
• De alu framedelen hebben veel TLC nodig (schuren, polijsten, wellicht lakken), maar zijn nog structureel in orde.
• De veren komen van een brommer uit die tijd, dus als je je aan het afvragen was waarom je het model niet kon identificeren, now you know why. 8)7 Ze doen het wonder boven wonder nog wel aardig, dus het vervangen daarvan kan in fase 2 of zelfs 3 van dit project.
• Alle carbon delen (buis, wiel, body, chainring) zijn voor zover ik kan zien in topstaat, op het stof na.
• Ook het 'baanwiel' is zelf gemaakt. Zou niet door een huidige QC heen komen (niet volledig vlak aan de non-drive side), maar voor zover ik kan zien structureel tiptop, en gebaseerd op een standaard wiel uit die tijd. Dat scheelt weer geklooi met speciale onderdelen, ik was bijvoorbeeld bang dat ik tubulars erop moest gaan leggen. Ook:
• De hub en casette achter zijn (voor die tijd) standaard shimano threaded freewheel, 7-speed. Daar moet ik vrij eenvoudig een 7- of 8-speed casette voor kunnen vinden met voldoende range.
• Er is mounting en cablerouting aanwezig voor een front dereilleur, dus ik hoef me geen zorgen te maken over onvoldoende bereik. Ik had me eigenlijk al neergelegd bij MTFU en moeilijk wegrijden, en ergens staat het me wel aan om de zaken simpel te houden zonder voor-dereilleur. Less = more enzo. To be decided, maar waarschijnlijk ga ik het kleine ringetje er wel opgooien.
• Vanwege de leeftijd van de fiets zijn een paar vernieuwingen in de fietswereld niet terug te zien: klein formaat balhoofd, oude trapas & crankset, geen losse dereilleur hanger. Allemaal geen ramp, maar ik zal wat minder opties hebben qua component selection en ik zal mn kennis wat bij moeten spijkeren.
• Origineel formaat voorwiel was inderdaad 451, hij had een soortgelijk dicht voorwiel als het achterwiel. Ik zal in eerste instantie een budget-optie nemen, maar uiteindelijk denk ik dat een tri-spoke wieltje het mooiste gaat zijn. Dááááág maandloon ;w

Dat was 'm wel wat betreft mijn initiële observaties. Ik waardeer het enorm als jullie meedenken en/of opbouwend commentaar hebben, ik moet nog erg veel leren in korte tijd om deze fiets rijdend te krijgen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
Pathogen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:40:
[...]

Dit apparaat beschikte niet over reflecterende elementen. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit één mogen spotten waarbij de reflectie in het oog springt. Wel een knalgele, maar dat traject rijd ik nooit meer. Dit exemplaar was rood.

Het voelt alsof je dit als een aanval opvat, hopelijk is dat niet zo, want dat is geenzins mijn bedoeling. Ik kan me als scooter-op-de-rijbaan héél goed voorstellen hoe het is om over het hoofd te worden gezien. (Vanochtend nog bijna geschept)
Ik heb geen quest, dus voel me zeker niet aangevallen. Ik verbaasde me er alleen over dat je een quest als scooterrijder over het hoofd ziet, ondanks zn meer dan perfecte en felle verlichting. Iets waar velomobiel standaard goed voor zorgt door ze standaard al met felle verlichting af te leveren.

Een quest beschikt normaal gesproken over reflectie, maar het kan natuurlijk dat die verwijderd is. Standaard loopt het vanaf direct naast de lampen zo uit naar de zijkant. Witte reflectie.

Niet het mooiste plaatje van een rode quest, maar hieronder zie je dus duidelijk de witte reflectie. Die uitgestrekte V dus.
Elke quest en onder velomobiel wordt standaard geleverd met die reflectie voor. En achter en aan de zijkant ook een stipje.

quote:
Mijn insteek is niet om je te vertellen dat je betere verlichting moet dragen (want je moet helemaal niks zolang je aan de normale wetgeving voldoet), maar met het volume aan verkeer vandaag de dag val je al minder op als je niet in het normale blikveld zit. Dan zou ik, persoonlijk, liever als een circusmobiel erbij fietsen :P wetende dat ik er dan zelf zoveel mogelijk aan gedaan heb.
More is better, zeggen ze weleens. In het geval van een ligfiets kan ik me daarbij wel iets voorstellen. Maar noodzakelijk bij een quest lijkt me dat niet. Die zijn al voorzien van licht, ruim voldoende licht zelfs ;)

Aanpassen naar eigen smaak is goed te doen. De stroom is al aanwezig ervoor (accu's) en ik heb al quests gezien met extra ledverlichting.
quote:
Zoals ik al probeerde te zeggen, de mobiel had een prima koplamp, maar achter twee naast elkaar rijdende fietsers valt het hele apparaat gewoon weg. Ik dacht een goed idee te hebben hoe het nog beter kan.
Mijn volgende motorjas wordt zo'n knal-neongeel ding iig, en als er ingebouwde schouder-LEDs op zitten doe ik ze aan :P
[/quote]

Schouder led's :D Als richtingaanwijzer?

• koektrommeltje
En ik heb eindeijk een voorvork gevonden voor mn titanium shockproof :) Nieuw, met vering kan ik dr eentje overnemen. Kan wel blijven zoeken naar een goedkoper alternatief, maar gaat toch niet lukken. Dus nu voor een paar tientjes boven budget, kan ik eindelijk mn geliefde shockproofje op gaan knappen zodat ie weer jaaaaaaaren meekan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, dat is een structureel zwaktepunt van M5 achtervorken. Op beide M5's die wij hebben gehad hebben we hetzelfde probleem gehad.

Er is geen echte oplossing, maar je kunt inderdaad het probleem minder erg maken. Door een M6-bout te gebruiken die alleen helemaal op het uiteinde draad heeft gaat het al wat beter. Je kunt een gehard stalen bout gebruiken, maar in mijn ervaring is het voornaamste verschil daarmee dat hij uiteindelijk catastrofaal breekt in plaats van dat hij langzaam doorbuigt, dus je hebt minder waarschuwing. Een 'tussenoplossing' is om een iets hardere RVS (A4) bout te gebruiken (RVS is harder dan het meeste staal dat voor bouten wordt egbruikt).

Hij zal hoe dan ook na verloop van tijd een beetje blijven buigen, maar je kunt het probleem iets verminderen zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
Ik ben gezwicht. Ik heb een banaan op wielen gekocht. Offer i couldn't refuse, zeg maar waar geen buil aan val eigenlijk.

Moet m alleen nog ophalen en ik geloof niet dat een velomobiel quest in de trein past? Vrees dus dat ik een dagtocht ga maken.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 13-05-2018 17:19 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
een Quest past prima in een (rustige) nieuwe sprinter met fietscompartiment.

@arnold_m: makkelijkste plek die ik kan bedenken is Hornbach, of anders een random webwinkel. Je bout gaat dan afhankelijk van je gewicht en rijstijl 1 tot meerdere jaren mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
quote:
koektrommeltje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:16:
Oh, goedemorgen! Ik ben wakker en besef opeens dat Mux niet een mercedes sprinter bestelbus bedoelt, maar zo'n geel ding van de NS _/-\o_ :z
Dit maakt mijn dag :)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-11 16:14
Ik had het beloofd, hier een paar foto's van mijn M5 Lowracer.

http://rocketfuel.nl/temp/M5LR01.jpg

http://rocketfuel.nl/temp/M5LR02.jpg

http://rocketfuel.nl/temp/M5LR03.jpg

Ik heb de afgelopen tijd de hele fiets ge-upgrade naar Ultegra Di2. Ik heb dit elektronische schakelsysteem op mijn vorige jaar nieuw gekochte bukfiets, en al snel leek me dat een ideale optie voor deze lowracer, die nooit perfect schakelde. Met de upgrade ga ik ook van 3*9 naar 2*11. Hier op de foto's zitten er de Shimano XT Di2 'rapidfire' shifters op, dit was een gokje. Een experiment eerder met XTR bekabelde rapidfires was ook geen succes namelijk. Op deze setup vond ik het ook niet een toegevoegde waarde, en het hele stuur zit snel vol. Ik heb nu deze erop:

Deze schakelt in principe alleen de achterderailleur. Maar dmv Synchroshift kan je instellen wanneer de voorderailleur moet opschakelen of terugschakelen (als je naar kransje 8 wil schakelt ie voor op, en achter naar ik geloof 5)

Wielen zijn opnieuw opgebouwd met carbon velgen van 50 en 60mm hoog omdat dit een fiets die heb van stroomlijn moet hebben, niet zozeer van laag gewicht.

Eerste rit is gemaakt en het voelt goed aan, schakelen is subliem. Snelheid is er zeker (hij was al niet traag :) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 09:22
quote:
koektrommeltje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:27:
[...]
De eerste 1000km heb ik er inmiddels opstaan. Binnen minder dan een maand ;)
Ik heb rond dezelfde tijd een Strada gekocht en zit inmiddels ook al boven de 1000 km.
Was trots opmezelf, lees ik dat jij dat ook al gedaan hebt :o ;) :)

Over je knie verhaal: kijk naar de trapas afstelling (niet onderschatten)
En trap niet langdurig met een te lage < 70 cadans. Ik heb hiervoor speciaal een fietscomputer met cadansmeter gekocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 08:43
Deze cadance doet het ook op je garmin.. scheelt de helft met een originele

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
quote:
McMiGHtY schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:38:
[...]

Wat mij opvalt bij heel veel ligfietsen is dat er gebruik gemaakt word van versnellingen/groepen die bij racefietsen "ouderwets" zijn, 7..8..hooguit 9 kransjes achter, waar je in de "normale" wielrenner rij al achterloopt als er maar 10 hebt, 11 is gemeengoed en 12 is sinds een maandje leverbaar (weliswaar op de topgroepen).

Heeft dit een oorzaak?
Ik denk dat het te maken heeft met de leeftijd van veel ligfietsen en de voorraad die ligfietsfabrikanten hebben.
Als ik naar mijn eigen fietsen kijk, heb ik geen enkele reden om aanpassingen te doen. Het werkt allemaal optimaal zoals het nu is. Als ik van 9 naar 10 of 11 moet omschakelen, moet ik alles vervangen. Nieuwe kransjes, nieuwe kettingen, andere achterderailleur en ook nieuwe schakelaars. Voor die paar versnellingen, heeft dat voor mij weinig nut, ook omdat ik er enkel recreatief mee rijdt. Om maar even te zwijgen over de kosten. Nee, dan lap ik liever 6 tientjes voor een paar kettingen en een nieuwe cassette en laat ik verder alles zoals het is. Ik hoeft niet per se het nieuwste van het nieuwste. Nouja, ik wil het wel, maar niet voor elke prijs. Daarom koop ik mn fietsen ook altijd gebruikt.

Nieuwe af te leveren ligfietsen zullen uiteraard naar wens afgemonteerd kunnen worden. Dus als iemand er 3x11 versnellingen wilt hebben, zal geen fabrikant dat weigeren denk ik.

koektrommeltje wijzigde deze reactie 06-07-2018 22:02 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
Wolly schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:03:
[...]

Waar zijn ze zo goedkoop?
AliExpress en eBay.. met kortingscode van 4usd voor nieuwe klanten bij de eerste kon je dan uit of rond de 6USD per stuk als je dr 3 koopt.

Alleen.. het zijn dus echte Chinese kettingen: namaak dus. Daar kwam ik vannacht pas achter toen ik googlede of ze eigenlijk ook fietskettingen namaakten? Ja dus, dus ik zal de pakketten weigeren en een paypalclaim indienen. Heb me teveel laten leiden door de verpakking en de foto's bij de advertenties :( :( :(

• Tomino
koektrommeltje schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:34:
Ga nu mn kettingen maar bestellen bij een kleine, Nederlandse webshop. Daar koop ik voor een tientje per stuk Shimano CN-HG93 kettingen of voor dezelfde prijs de KMC X9.93 kettingen. Lijkt me een betere keuze.

Alleen, welke heeft de voorkeur? Welke gaat langer mee?
Ik had niet verwacht dat er nóg een post zou komen over je kettingen, maar dus toch!
Advies? Fiets bij een fietsenmaker langs, vertel wat je bezit en wilt en bespreek het met de meneer of mevrouw in kwestie :)
We Ik wil je best helpen, maar nepperts bestellen uit de andere kant van de wereld, 6$ voor drie stuks, man man, geld terugvragen, etc..

• iets
arnold_m schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:35:
Zijn er mensen die ervaring hebben met zowel hydraulische als mechanische velgremmen?
Ik overweeg mijn magura hydraulische velgremmen te laten vervangen door V-brakes waarvoor de remblokjes in verre buitenlanden makkelijker te vinden zijn.
Maakt het veel uit in de doseerbaarheid van het remmen?
Jazeker :). Ik ben van een challenge hurricane met magura hydraulische velgremmen overgestapt naar een raptobike lowracer met V-brakes.

De overbrenging van de kracht van remhendel naar remblok is zeker stijver (directer) bij de maguras. Hierdoor is de remkracht van maguras beter te doseren dan de V-brakes. Vooral bij het achterwiel waar de remleidingen langer zijn en het gewicht op het wiel lager vind ik dit goed merkbaar. Het achterwiel van de raptobike blokkeert al snel bij het remmen, waar ik dat bij de hurricane minder had.

Desalniettemin mis ik de maguras niet op mijn raptobike. Mijn achterrem gebruik ik alleen als ik langzaam en gecontroleerd wil remmen, bijvoorbeeld bij een naderend rood licht. Als er snel geremd moet worden gebruik ik altijd mijn voorrem, gezien het meeste gewicht op het voorwiel staat. Voorover vallen kan niet op een lowracer en ook als ik vol in de ankers ga slipt mijn voorband niet weg, in ieder geval niet op asfalt (even afkloppen). Het remmen kan een stuk harder t.o.v. mijn bukfiets waardoor ik ook binnen de bebouwde kom snel kan ingrijpen bij overwachte situaties.

Dus de doseerbaarheid zal inderdaad iets minder worden, maar nog wel prima werkbaar. Vele ligfietsen hebben immers V-brakes. Ik ben ook geen grote fan van het systeem van magura. Op mijn hurricane was de een remcilinder van de voorrem gaan lekken. Het was niet mogelijk de cilinder te vervangen omdat ik een ouder exemplaar van de magura rem had. Hierdoor was mijn hurricane gelijk total loss omdat een nieuwe rem meer zou kosten dan de hele fiets waard was en dus heb ik mijn hurri weg moeten doen ;( (een V-brake past fysiek niet op dat type fiets). Daarom kies ik nu liever voor een simpel systeem met standaard remkabeltjes die overal te krijgen zijn en makkelijk te vervangen.

tvw

• koektrommeltje
De fietsen die ik nu heb, hebben zo'n beetje alle remtypes vertegenwoordigd:
-trommelremmen
-mechanische avid bb7 schijfremmen
-hydraulische magura schijfremmen
-remhoeven
-v-brakes
-remhoeven voor volledig carbon velgen

Qua gebruiksgemak gaat mn voorkeur naar doodsimpele mechanische remmen. Dus de v-brakes, remhoeven of de avid bb7 schijfremmen. Om de bovengenoemde redenen; vrijwel overal remblokjes of kabels voor te krijgen.

Mijn ervaring met wat het best remt, of makkelijkst blokkeert: hydraulische remmen. Goed te doseren en vooral goed om stevig te remmen heb ik het idee. Maar vriendjes ben ik er absoluut niet mee wat betreft de betrouwbaarheid en het onderhoud. Van de huidige 2 fietsen die ik heb met hydraulische schijfremmen, werken er bij beide fietsen een van de twee remmen niet. Zo gekocht overigen,s maar een van die twee fietsen had pas 500km gereden en is in nieuwstaat verder.

Weet niet wat je plannen zijn, maar hier in Nederland heb je geen keihard remmende remmen nodig. Remhoeven voor velgremmen volstaan in principe prima. Schijfremmen werken ook redelijk, mits goed afgesteld. Bij beide zijn de remblokken makkelijk te vervangen en redelijk algemeen verkrijgbaar en nemen ze weinig ruimte in als je ze onverhoopt reserve mee wilt nemen.

Ga je ermee op vakantie of in de bergen fietsen, dan zijn schijfremmen wellicht het beste. Nouja, die krengen zitten op mn challenge taifun en op mn Thys 209 roeifiets en die laatste daar gaat Thys himself zelf vaak de bergen mee in. Dat zal een bewuste keuze zijn om daar dus schijfremmen op te zetten. En dat remt en doseert in principe prima dus ook in heuvelachtige onbekend terrein.

Kabels ed. zijn vrij universeel en makkelijk te krijgen. Makkelijk te vervangen en je weet in ieder geval een ding zeker: ze zullen nooit gaan lekken.

Ergo:

hydraulische remmen mogen mij gestolen worden. En juist daarvoor wilde ik een vraag stellen, want dr zijn hier vast wel mensen die ze wel erop hebben en er ervaring mee hebben. Dr staat totaal geen druk meer op de remhandels van twee van mn fietsen. De ene is een oude Magura Louise hydraulisch rem voor. De andere een hydraulische shimano remmen (XT of XTR, weet niet precies).

Is dat een kwestie van dat er lucht in de leiding zit? Nergens zie ik een bewijs van lekkage ofzo namelijk.
De wel werkende remhandel, die kan ik inknijpen en dan grijpt de rem aan. Laat ik m los, dan gaat de rem geleidelijk terug naar zn beginpositie. De andere remhandel, dioe dus niets doet, die kan ik volledig inknijpen en als ik m dan loslaat is het *klik* en direct terug in zn beginpositie in een strakke beweging.

Kwestie van lucht in de leiding, of mist er vloeistof?

koektrommeltje wijzigde deze reactie 12-01-2019 03:32 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:47
Ik mag mij dan hier ook officieel melden: gisteren onderstaande Challenge Furai met Rohloff versnellingsnaaf opgehaald *O*

Klikpedalen en nieuwe ventisit zijn onderweg. Ook al een mooie tweedehands Radical toptas weten te scoren. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koektrommeltje
djwice schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 23:38:
[...]

Jep, lucht in de leiding. Simpel een na-vulsetje kopen (magura bleed kit - setje met twee spuiten etc. < €30,-). Lucht stijgt op, dus van laag naar hoog spuiten, goed opvangen het royal blood want dat kun je de volgende keer weer gebruiken.

Voor je navult eerst de handvaten op de minst strakke knijpstand zetten, dan kun je na het vullen zelf nog goed de druk instellen die je wilt hebben.

Oh, zie nu pas dat het al in januari was dat je dit vroeg, dan is hij vast niet meer relevant of al opgelost :)
Nee, moet ik nog steeds laten maken. Is geen magura maar een shimano hydraulische schijfrem wat DOT (ofzo) remvloeistof ingaat.

Verleden week wel een fiets gekocht waar een hydraulische magura rem op zit. Inclusief 'bleed'-pakket erbij. Was een onderstuur, gewoon om dat ook eens te proberen en dat bevalt me dus niet. Ik heb 'm weer doorgeschoven inmiddels, inclusief de bleedingkit.

Verkopen lijkt nu een stuk lastiger dan een jaar terug. Heb nu echt teveel fietsen en dr moeten een paar weg.

Laatste aankopen zijn een highbaron en een titanium m5 559 ;) Bij die laatste moet ik het stuur aanpassen en een nieuwe kettingrol plaatsen. Die zat muurvast en was inmiddels half rond gesleten.

Overweeg de quest weer te verkopen. Was ie al, maar een dag voor ie opgehaald zou worden was ie omgewaaid door de wind :( Code geel.. had ik m nou maar toch een dag eerder afgesproken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koektrommeltje
GermanPivo schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:08:
Ik mag mij dan hier ook officieel melden: gisteren onderstaande Challenge Furai met Rohloff versnellingsnaaf opgehaald *O*

[Afbeelding]

Klikpedalen en nieuwe ventisit zijn onderweg. Ook al een mooie tweedehands Radical toptas weten te scoren. :)
Fraaie fiets. Had m ook gezien, en toen was ie al scherp geprijsd dus het verbaast me niet dat ie boven de prijs is verkocht. Nog steeds een erg nette prijs.

Heb deze foto nog doorgestuurd naar challenge om te vragen welke kleur dit was. British racing green, was het antwoord. Leek me ook wel een leuke kleur voor een M5 shockproof die ik nog moet laten poedercoaten.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True